ehond: TJE IS VREES VOOR VOLRAKEN VEERSE MEER IS ONGEGROND" dodencijfer gevolg Handtekeningen aan Vondeling overhandigd Actiegroeplid A. Korstanje wil rapport over toekomst parlevinkers HONDERDSTE ABONNEMENT OP GESPROKEN WEEKBLAD FEESTELIJK UITGEREIKT Het Veerse Meer nam afscheid van burgemeester A. de Kam Loodsen op veiligheid schepen letten ZEEUWSCH-VLAANDEREN GEVOELIG VOOR ONGEVALLEN BOM Woonwagen verbrand VOORZITTER RECREATIESCHAP VAN GEESBERGEN: InbhOltn ,i Sinsun 254 "16' Kaub afdeling Hond van militaire oorlogsslachtoffers DISCUSSIE «VER IN klil lMM.EN SCHELPHOEK Tentoon stelling van grafisch in Hulst ivf Andere p voor in JONGETJES PIKKEN BELKAPJES Donderdag 24 januari 1974 1 1 T j;4 Irai^ar VT/VP O Aa Nftor lioninnnn r-nkon i (Van een onzer verslaggevers VEERE .Het Veerse Meer is nog niet vol. Noch te land, noch te water. Ook de vrees voor het volraken kan naar mijn mening nergens op stoelen gezien het voorzichti ge beleid dat het recreatie schap voert Dit zei gisteren gedeputeerde A. van Geesber gen, in zijn hoedanigheid ah voorzitter van het recreatie schap Het Veerse Meer, tij dens een toespraak die hij hield bij gelegenheid van het afscheid van secretaris A. de Kam. SjS&sdrivh'.-ie toestanden ls niet. het streven van het schap. „DeLrust die van het Veerse Meer-gebied uitgaat, moet ten alle tijden worden behouden. Dat staat in ons vaandel ge schreven", aldus de heer van Geesbergen. Hij rekende het algemeen bestuur in het stadhuis van Zeeree gisteren voor dat 1500 nectaren ter beschikking staan zan de watersporters. Er zijr nomenteel 2025 vaste ligplaat- ;en, voor boter waarvan dt ïelft tijdens een ideale zomer lag zelfs de haven niet ver laat. Van de overblijvendt duizend boten zoekt een flink deel verpozing aan de eilan den, aanlegsteigers enz, zodai het aantal werkelijk varende boten aanmerkelijk beneden de duizend ligt. Dit wel te ver meerderen met de per trailer aangevoerde boten van passan ten. In dit kader vroeg de heer vap Geesbergen zich af of het irreëel was te stellen dat een zekere uitbreiding van het huidige aantal ligplaatsen op net Veerse Meer mogelijk zou zijn. Hij wees er op dat reke ning moest worden gehouden net de zuigkracht, die een af- ;esloten Oosterschelde (He Zeeuwse Meer) in de toe comst zal uitoefenen. ..Het Veerse Meer is in feit iet geëigende gebied voo .cleine en middelgrote boten" :o stelde hij. Ook voor dagre creanten, verblijfsrecreantei en spirtvissers zag hij nog voldoende mogelijkheden. Er zal echter, zo meende de voorzitter, nog veel werk moe ten gebeuren. Hij wees hierbij op het tot stand brengen van siechiweer-voorzieningen. waar echter studies aan vooraf dienen te gaan. Voor de ontwikkeling van iet oostelijk deel van het VIeer is de toekomstige ont- vikkeling var het Schelp- loekproject .Daarbij za de orde ko zo ja, waf moet wore1 te ligola- uitbreidir heer Va beperkt ?onc_ m dat noodzakelijk d -- ïeer aar aag of er "•g van ei jn aan vas- ;:teit". Die volgens de :.gen slechts jezien de huidige van jachthavens grafische vorm van i van het meer waar rekening moet worden gehou den met de beroepsvaart". Duidelijk is wel geworden dat het Veerse Meer een zeer internationaal watersportge bied is. De vraagstelling „Voor wie wordt het Veerse Meer nu eigenlijk ontwikkeld"?, achtte de heer van Geesbergen on- uist. „Het is onze plicht hier de lensen de gelegenheid te ge 'en zich te recreëren, die dat n eigen omgeving niet kun- len. Natuurlijk moeten we corgen voor onze eigen men sen, maar gebeurt dat dan met?" Hij vond dat anderen in de gelegenheid moesten wor den gesteld om in het bijzon der van het Veerse Meer-ge bied te genieten. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Op de Zeeuwse wegen werden in i 973 74 mensen gedood. Dit is het hoogste dodencijfer van de laatste zes jaar. In Zeeuwsch-Vlaanderen bereikte het do dencijfer van 35 zelfs een absoluut record. Dit blijkt uit de statistische verwerking van de rijkspolitie in Middelburg. Deze verkeersgroep is van mening dat in de meeste gevallen, waarin sprake was van doden in het verkeer, het rijden inct te hoge snelheid een belangrijke rol speelde. ling heeft met deze om in het vaarwater ti zitten van he. ciaa-i rele centrum in Hulst wordt ook les ereativiteitsontwikkelinf dat vindt mevr. Boekt;! nodig. Bovendien zegt zR de mensen van het fl centrum daarvoor zijn leid. De Bontehond in de 'i hondstraat, de winl sinkel van mevr. B:: de heer Kisner, za! i cieel worden heb er wel aan dat ik zoveel hulp kregen van de autott- Maar uk heb een schroom voor °^l Z J[ht gen. Het strookt ook r wat wij met ons «J5 beogen", zegt mevr. Perdu tot slot., Vooruitzichten voor vrijdag en zaterdag, opgesteld door het KNMI op woensdag om 18 uur. Aanvankelijk opklaringen, la ter regen en temperaturen ruim boven nul. Weersvooruitzichten in cij fers gemiddeld over Neder land. Voor vrijdag: Aantal uren zon: 0 tot 4 graden, Min, temp.: 0 tot 4 graden boven normaal. Max temp.: van on geveer normaal tot 5 graden boven normaal. Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 90 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 70 pro cent (Van een onzer vers- m Voor zaterdag: aantal uren zon: 0 tot 4. Min. temp.: 2 tot xjttt ct rn het-- 7 graden boven normaal. Max. i - tenrp-: 1 tot 6 graden boven Hulst zal op 2 febru*- normaal Kang Qp een drQgu tonosteling van graf- periode van minstens 12 uur: vain mevrouw De b-- - procent. Kans op een ge* etmaal: 40 pro- worden. Mevrouw Dr n komstig uit Basel (B® Na de expositie in 1 haar werk op plaatsen in Duitsland stelen. heel droog cent. De waterhoogten van woens dagmorgen, meegedeeld door Rijkswaterstaat: Konstanz 302- (Vervolg van pagina 1) De actiegroepen, die aan de actie hebben meegedaan zijn: de VMZ. commissie Borssele, het moratoriumcomité Neder land en de atoomgroep Stop Kalkar. In eerste instantie was het de bedoeling dat de actie alleen maar zou worden ge richt op het voorkomen van de bouw van een tweede kern centrale te Borssele. De actie L later uitgebreid. Er kwamen 3686 handtekeningen en brie ven los. Kamervoorzitter Vondeling haalde er een uit: „Al moeten we energie uit onze dynamo halen, in Borssele geen tweede kerncentrale,'. Op de vraag van de kamervoorzitter hoe veel negatieve reacties er wa ren gekomen antwoordde de j 1, Rheinfelden 228 -7, Straats- 'li 218 -26- Plittersdorf 411 W*121, Maxau 481 - 20. Plochin- gen 184 - li, Mannheim 347 - 1 -1 rj% S£rl?ch 266 -30. Mainz JJ1JJD 313 -18, Trie. 374 -6. Koblenz Keulen 352 -25. Ruhr- f T .tijin d ~12' Lobith 1183 plus St. JandGi Panm rdense Kop 1143 "'"«-"oc ivujj litO plus 11, Nijmegen 976 plus 15, Usse kop 1012 plus 11, Eefde (Van een onzer versla Jg^Plus J0. Deventer 7. Belfeld Grave beneden de SINT-JANSTEËN ingang van vrijdag komt er verandert u de staanplaats J waarop de bibliob^j J ansteen aanwezig Ten behoeve van gaande kinderen Zl bus elke vrijdag 14.30 uur aan de -a usschool in de straat en van ;cn0°' J I plus 20, «2 plus 13, Monsin -b Borgharen 4021 I 1193 -33, sluis 501 -15.1 aan de Mariascl Hoofdstraat staan kan dan van de bruik gemaakt 'bibij hfil Bergen '7.23 f Hanswcr rt 4.16 en 16.39 Temeuzer. 3.37 en 16.01 Miss.ngengoe en 15.26. ■vemeldinge 4.56 en 17.13, an een onzer verslaggevers) VLISSINGEN De afde ling Zeeland van de Bond van Nederlandse Militaire Oor logsslachtoffers zal op zater dag 9 maart de jaarvergade ring houden in de kazerne van .I'. .Koninklijke Marine te t i'!,gen' De bijeenkomst nJi a °m halfelf- Tot de ge- f behoren ere-voorzit- ris raJ'! -Aartsen, commissa- Lnrl,?„ de koningin in Zee ten 'in a" e. commandan- afvaai-dirf6 ,)rov'ncie en een organisatie"6 Van de BelS>sche den uit Ze[zate°r VMZ-voorzitter: „Een. Die vond dat we de zaak in het licht van de energiecrisis be zien veel te eenzijdig beke ken". Bannink vertelde dr. Vondeling en dr. Terlouw erg huiverig te zijn voor het ne men van snelle beslissingen. (Van onze correspondente) AXEL Het raadsel van de verdwenen beschermkapjes van de deurbellen in Axel, is opgelost. Vier jongetjes, in' de leeftijd van negen, elf en twaalf jaar, bleken vorige week vrijdagavond tussen ze ven en acht uur, hun baldadig heid op de beschermkapjes te hebben botgevierd. De politie heeft maar liefst 56 aanmel dingen van de verdwenen kapjes binnengekregen. Overigens is in 1973 ten op zichte van 1972 het aantal on gevallen op zich niet zo sterk toegenomen. In 1972 werden er 2355 ongelukken opgete kend, in 1973 2435, hetgeen een stijging van 3,3 procent betekent. Volgens de ver keersgroep van de rijkspolitie is dat nog niet zo ongunstig gezien de toename van het verkeer in het algemeen. Het aantal gewonden was in 1973 iets geringer dan in 1972, het aantal ongevallen met zware schade nam toe. Hierbij speelt wel het feit een rol dat door een sterke stijging van de re paratiekosten auto's sneller to- tal-loss worden verklaard om dat repareren nu dikwijls meer geld kost dan de dag waarde van het beschadigde voertuig is. Het trieste cijfer van 74 do den werd bereikt bij 60 onge lukken. Binnen de bebouwde kom en op andere plaatsen waar een maximum snelheid geldt kwamen bij 20 ongeval len 22 mensen om het leven. Buiten de bebouwde kom wer den bij 40 ongevallen 52 men sen gedood. Volgens de ver keersgroep zou het preventief kunnen werken als wat meer gesurveilleerd zou kunnen worden op de wegen buiten de bebouwde kom en bovendien is de groep er voorstander van dat op meer wegen een maxi mum snelheid wordt inge steld. Van de 2435 aanrijdingen in 1973 gebeurden er 1071, ofwel 44 procent, in Zeeuwsch- Vlaanderen. Hier werd het droevige record van 35 doden (bij 26 ongelukken) bereikt. Bij 11 van de 26 ongelukken (Van onze correspondente) AXEL Dinsdag kreeg de rijkspolitie uit Axel een nogal opge wonden telefoontje van de heer W. van de Graaf Jansdijk uit Axel. De heer v. d. G. J. was hevig verontrust, omdat hij op het land 'n onbekend projectie] had gevonden. „Waarschijnlijk een of ander oorlogstuig", ver telde hij. De politie ging onmiddellijk poolshoogte nemen en kon de heer v.d. G. J. geruststellen met de mededeling, dat het onbekende projectiel slechts een verroeste carbidlantaarn bleek te zijn. waren Belgische voertuigen betrokken. De venkeersgroep komt tot de conclusie dat Zeeuwsch-Vlaanderen wat „ongevalsgevoeliger" is dan de rest van Zeeland en dat het verkeersbeeld hier ook wat wordt beïnvloed door het toe ristisch verkeer vanuit Bel gië. Op rijksweg 18 tussen de grens van Zuid-Holland en Zeeland tot Zierikzee is het aantal ongelukken met 22 pro cent gedaald. Een oorzaak hiervan is dat in verband met uitvoering van werken op di verse weggedeelten een snel heidsbeperking werd inge steld. Op de rijksweg tussen Korteven en Sloedam is het aantal ongelukken de laatste jaren geleidelijk afgenomen. In 1967 werden nog 180 onge lukken geregistreerd, in 1973 „slechts" 121. Na 1967 is men begonnen aan het verbeteren van deze weg en dat is in de ongevalleneijfers bijzonder goed te merken geweest. Ongeluk Op het kruispunt Serlippensstraat- van der Waalsstraat te Ter- neuzen verleende de uit de richting Othene komende bromfietsbestuurder F. van den B. uit Zaamslag, geen voorrang aan een personenau to, bestuurd door R.B. uit Oostburg, die uit de richting Celsiusstraat kwam. Bij de botsing kwam de bromfietser te vallen Dokter Zuiderbaan, die de eerste hulp verleende, achtte overbrenging van het slachtoffer per ambu lance naar het Julianazieken- huis noodzakelijk De auto liep veel schade op. de brom fiets werd geheel vernield. (Van onze correspondent) ZIERIKZEE Bij de VAL, het woonwagenkamp te Zie rikzee, is de woonwagen van de familie Jansen geheel in vlammen opgegaan. Juist een uur voordat de wagen uit brandde. was de familie Jansen, man, vrouw en kinderen, met onbekende bestemming ver trokken. De oorzaak van de brand is onbekend. De brand" veer van Zierikzee was spoe dig op het woonwagenkamp aanwezig, doch kon niet ver hinderen dat de woonwagen geheel in de as werd gelegd. (Van een onzer verslagge vers) MIDDELBURG Volgens da heer A. Korstanje, rijks- middenstandsconsulent voor Zeeland en tevens lid van de actiegroep, die zich inzet voor de belangen van de par levinkers langs het Kanaal door Zuid-Beveland die straks worden gedupeerd door de opening van het Schelde-Rijnkanaal, zou er eens een rapport samenge steld moeten worden over de vraag wat de parlevinkers in de toekomst kunnen, gaan doen. Een rapport over economi sche mogelijkheden van het gebied, waarin ze nu wer ken. „Het is van belang om te weten wait die mensen straks eventueel kunnen gaan doen en of nieuwe ini tiatieven rendabel zijn te maken", merkt de heer Kor stanje op. Volgens de heer Korstanje is uit het rapport van het economisch instituut voor het midden- en kleinbedrijf over de gevolgen van de komst van het Schelide-Rijnkanaal voor de parlevinkers langs het kanaal door Zuid-Beve land duidelijk gebleken dat er voor miljoenen guldens schade gaat ontstaan als er niets wordt gedaan. Boven dien gaat er dan ook een flink stuk werkgelegenheid verloren. De parlevinkers zullen ln de toekomst overigens niet alleen nadelen ondervinden van de komst van het Schel- de-Rijnkanaal waardoor de scheepvaart in het kanaal door Zuid-Beveland volgens de huidige ramingen met vijftig procent zal verminde ren maar ook zal uitvoerig van de plannen om het ka naal te verbeteren en daarbij de sluizen bij Wemeldinge te laten verdwijnen voor hen nadelig zijn. „De narigheid van die schade is dat het een gevolg is van een rechtmatige over- heidsdaad, waardoor rechts geldige schadeclaims niet mogelijk zijn. In de over- legsfeer zal naar mijn smaak echter nog heel veel gedaan kunnen worden", denkt de heer Korstanje. Hierbij kijkt hij naar wat er na 1957 in Breskens is gebeurd toen de middenstand daar een gevoelige klap kreeg doordat de veerhaven werd verplaatst en buiten het dorp wam te liggen. Rijkswaterstaat legde daar toen een kunstmatig duin aan, waardoor de recreatie en het toerisme in Breskens kon worden bev Herd. De zakenlieden v: - -kens richtten een nv 'e ex ploitatie Man '.es- bad Breskens ..egen daarbij steun o ge meentebestuur dat usi ande- lenkapitaal verdub van de Kamer van Koophandel en van derden. De aanleg van de jachthaven van Bres kens is in feite een verlate vorm van compensatie voor het verplaatsen van de veer haven. Daf door rijkswaterstaat en ook door vele anderen toen in Breskens veel gedaan is om de middenstand te helpen is voor de heer Korstanje een bewijs dat mogelijk ook de gedupeerde parlevinkers straks geholpen zouden kun nen worden. „Een voorwaar de daarbij is dan dat men wel juist en efficiënt inhaakt op wat er gebeurt, dat men niet bij de pakken gaat neer zitten", aldus de heer Kor stanje. En juist voor wat er zou kunnen gebeuren heeft men volgens hem een rap port nodig waarvoor er een goed inzicht komt in de mo gelijkheden. Die mogelijkheden zouden te zoeken zijn in de recrea tieve sector, in het eventueel gezamenlijk opzetten en ex ploiteren van bedrijven e.d. als men het zoekt in de re creatie is het denkbaar dat men in zee gaat met een projectontwikkelingsmaat schappij en ook kan men het zelf aanpakken. „In Breskens is bewezen dat men het goed zelf kan doen. In bruinisse blijkt het Inschakelen van de maat schappij Wilma goed te zijn geweest. De meningen zijn- nog verdeeld over de vraag hoe het moet gaan gebeuren De actiegroep zal het vraag stuk aankaarten. Het belang rijkste is dat de mensen zelf bereid zijn de hand aan de ploeg te slaan. Natuurlijk moeten ze daarbij dan steun krijgen", is de mening van de heer Korstanje. Van een onzer verslaggevers) VEERE „U hebt aan de wieg van het Veerse Meer ge staan. En het is niet alleen bij staan gebleven, u hebt bijzon der veel werk verzet om het eerste binnenmeer in de Delta, in 1961 nog een kale zeearm, te ontwikkelen tot een inter nationaal watersportcentrum, zoals wij dat vandaag de dag kennen". Deze waarderende woorden sprak gisteren de voorzitter van het recreatieschap Het Veerse Meer, de heer A. van Geesbergen, bij het afscheid van de heer A. de Kam, als secretaris van het schap. De heer van Geesbergen noemde de huidige burgemeester van Axel geen ja-knikker, integen deel. „U stimuleerde waar no dig, maar hield ook tegen wat u niet wenste". De heer De Kam was reeds in 1954 betrokken bij de aan zet tot wat thans het schap is, en heeft sedert 7 oktober 1968 het secretariaat van het schap bekleed. „Bij de verdere in richting en aankleding zullen wij uw steun moeten ontbe ren. Dat betreuren wij zeer", aldus de heer Van Geesber gen, die er van overtuigd was, diat de heer De Kam vanuit zijn nieuwe gemeente alles wat met het Veerse Meer ge beurt met interesse zou blij ven volgen. Als stoffelijk blijk van waardering bood hij gisteren tijdens een vergadering van het afgemeen bestuur van het schap in het stadhuis van Veere de heer De Kam een antiek bijzettafeltje aan, dat met een kreet van verrassing in dank werd aanvaard. De heer De Kam dankte hartelijk voor de goede woor den en het daarbij vergezel lende cadeau, en zei meer aan het Veerse Meer gewerkt dan er op gevaren te hebben. „De laatste drie weken echter heb ik veel gevaren", zo vertelde hij. Een nieuwe secretaris werd gisteren niet benoemd. Op voorstel van de heer Van Geesbergen zou de benoemin worden aangehouden tot een nieuwe burgemeester in Veere is benoemd. Als waarnemend secretaris werd gisteren aan gesteld de heer Wisse, lid van het dagelijks bestuur. 18.30-19.30 uur °P plein tegenover de (Van onze correspondent) MIDDELBURG In het verpleeghuis Ter Hooge in Middelburg heeft de feestelij ke uitreiking plaatsgehad van het honderdste abonnement op het gesproken weekblad „Ons Zeeland". De belangstelling voor dit gesproken weekblad blijkt enorm te rijn. Dacht men tijdens de oprichting zo'n jaar geleden over vijftig abon- nee's nu een ruim jaar later heeft men het dubbele aantal al bereikt. In de paar dagen, die ver streken na het inschrijven van de honderdste abonnee zijn er al weer twintig nieuwe aan meldingen binnen gekomen. Er werden dan ook veel woor den van lof gesproken. Op de eerste plaats door de initiatief nemer van het gesproken weekblad de heer R. Weeland uit Vlissingen, die namens de contactcommissie Zeeuws vi sueel gehandicapten lof toe zwaaide aan de redacteur W. Leertouwer die al het materi aal verzameld herschrijft, aan past en klaarmaakt voor het inspreken op de band. Hij dankte ook de RAWA (Radio Zieken Omroep Walcheren), wiens medewerkers de banden inspreken en de Nederlandse Blinden Bibliotheek, die de banden vermenigvuldigt en aan de abonnee's verzendt. Het gesproken tijdschrift betekent een groot stuk con tact met de buitenwereld, zei de heer Weeland, die latei- werd aangevuld door de secre taris van ae contactcommissie Cor van de Lijke, die stelde dat de krant niet alleen voor blinden maar ook voor bejaar den slecntzienden of andere mensen bestemd is, die door een of andere oorzaak niet meer ln staat zijn gewoon de krant te lezen. Het hoofd pro grammaleiding van de Zieke- omroep, de heer A. de Jonge, de man die de uitdaging een jaar geleden aandurfde en be gon met het maken van enkele proefbanden vertelde dat het opnemen en samenstellen van de banden geen gemakkelijk werk is. Aan de ene kant van .leze banden staat de regionale informatie en op de andere is ae periodieke en algemene in formatie te beluisteren. De hoofdzuster van Ter Hooge zuster A. van Leijen- norst kreeg van de contact commissie een gratis jaarabon nement voor haar bejaarden en voor de RAWA ontving ze een versterker. (Van een onzer verslaggevers) KRUININGEN ln één van de zalen van „Ons Dorps huis" te Kruiningen werd maandagavond een gespreksa- vond gehouden over de struk- tuur van het regionaal pedago gisch centrum Zeeland. Op deze vergadering, die zeer matig werd bezocht, wa ren onder meer anawezig mr. J.P. Boersma, lid van gedepu teerde staten der provincie Zeeland, C.J.P.M. van Etten direkteur van het pedagogisch centrum Zeeland, mr. Van der Heijden van de provinciale griffie, de burgemeester van Keimerswaal mr. C. Pijl Hoge- weg en enkele raadsleden van de gemeente Reimerswaal en Kapelle, met daarnevens slechts enkele onderwijskrach ten. Een kort inleidend woord werd gesproken door m. J. P. Boersma, die sprak over het ontstaan van het regionaal pe dagogisch centrum. Hij wees erop dat het oorspronkelijk een stichting geweest is. De bedoeling van het regionaal pedagogisch centrum is advies- en begeleidingsdiensten te verstrekken aan de scholen in de provincie Zeeland. De beno digde onkosten daarvoor kun nen geraamd worden op f 1,25 per inwoner doch wil men de diensten uitbreiden, dan zal men mettertijd moeten groeien naar een bedrag van zeer ze ker f 5,- per inwoner waarvan dan voor 50 procent door het rijk zal worden gepartici peerd. Geruime tijd werd stilge staan bij de onderwijsstruc tuur. Speciale aandacht kreeg het thema „Kleuter- en lager on derwijs en middelbare school", hoe men dit alles vloeiend kon laten verlopen. De vraag naar adviezen van het regionaal pedagogisch cen trum Zeeland is steeds stij gende. In het schooljaar 1972 waren er 273 scholen met 600 leerkrachten die advies van het pedagogisch centrum zeer zeker apprecieerden. Dit is thans gegroeid in het nieuwe schooljaar 19721973 naar 657 scholen met 1789 leerkrachten. Hiervan zijn er in de gemeen te Kapelle en Reimerswaal twintig scholen met veertig leerkrachten. Er werd even eens nog gediscussieerd over de vraag of de school de maat schappij moet hervormen of dat juist het tegenovergestelde eerder realiteit moet zijn. Actie in februari (Van onze correspondente) VLISSINGEN Ruim 750 Nederlandse loodsen, aangeslo ten bij de VNL, en bij de Rotterdamse Havenloodsenver eniging, doen mee aan de vei ligheidsactie die de EMKA, van 2 tot en met 9 februari aanstaande houdt. De loodsen zullen in die week geen loods- ladder beklimmen die niet voor 100 procent in orde is. Op de schepen zelf zullen zij aandacht schenken aan de stuurinrichting, de radar, ma rifoon-installatie, aanlegfaciü- teiten zoals trossen en lieren, en aan de kwaliteit en kwan titeit van de bemanning van het schip. Van hun bevindin gen maken de loodsen een rapport in drievoud. Een af schrift is voor de kapitein van het in gebreke gebleven schip en een ander gaat naar de dienstleiding van het loodswe zen. Aan de hand van dit for mulier kan men daar directe maatregelen eisen. Het derde formulier wordt door de di verse loodsenverenigingen verzameld en aan de EMKA overhandigd. Na onderzoek en inventari satie gaan deze rapporten, met die van het vorige jaar, naar de IMCO een gespecialiseerd orgaan van de VN op het ge bied van de veiligheid van de scheepvaart. De Europese loodsen verwachten dat de IMCO aan de hand van deze rapporten strengere voor schriften zal opstellen. Bij de EMKA zijn 5300 loodsen uit elf Europese landen aangeslo ten. onder andere zijn daarbij Zweden. Denemarken, West- Duitsland. Engeland. Italië, Spanje, Portugal en België. Vorig jaar werd er van 2 tot en met 9 januari een soortge lijke veiligheidsactie gehou den. Toen werden er 515 rap porten opgemaakt. Dat leverde voor sommige schepen flinke vertraging op. Er waren ook diverse kapiteins voor wie de aankondiging van die actie al leen al voldoende was om de oude loodsladders door nieuwe te vervangen. De VNL wil dat de loodsen het hele jaar door op de vei ligheid aan boord van schepen letten. Regelmatig worden er rapporten van de Nederlandse loodisen ontvangen. De heer P. Taal uit Vlissingen, gedele geerde van de Vereniging De Nederlandse Loods bij de EM- CA vei-waeht dat deze actie komende jaren zal wordien herhaald. •5

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 3