ehond:
TJE
IS
VREES VOOR VOLRAKEN VEERSE MEER IS ONGEGROND"
dodencijfer gevolg
Handtekeningen
aan Vondeling
overhandigd
Actiegroeplid
A. Korstanje
wil rapport
over toekomst
parlevinkers
HONDERDSTE ABONNEMENT OP GESPROKEN
WEEKBLAD FEESTELIJK UITGEREIKT
Het Veerse Meer
nam afscheid
van burgemeester
A. de Kam
Loodsen
op veiligheid
schepen letten
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
GEVOELIG VOOR ONGEVALLEN
BOM
Woonwagen
verbrand
VOORZITTER RECREATIESCHAP VAN GEESBERGEN:
InbhOltn ,i Sinsun 254 "16' Kaub
afdeling
Hond van militaire
oorlogsslachtoffers
DISCUSSIE «VER
IN klil lMM.EN
SCHELPHOEK
Tentoon
stelling van
grafisch
in Hulst
ivf
Andere p
voor
in
JONGETJES
PIKKEN
BELKAPJES
Donderdag 24 januari 1974
1 1 T j;4 Irai^ar VT/VP O Aa Nftor lioninnnn r-nkon i
(Van een onzer
verslaggevers
VEERE .Het Veerse
Meer is nog niet vol. Noch te
land, noch te water. Ook de
vrees voor het volraken kan
naar mijn mening nergens op
stoelen gezien het voorzichti
ge beleid dat het recreatie
schap voert Dit zei gisteren
gedeputeerde A. van Geesber
gen, in zijn hoedanigheid ah
voorzitter van het recreatie
schap Het Veerse Meer, tij
dens een toespraak die hij
hield bij gelegenheid van het
afscheid van secretaris A. de
Kam.
SjS&sdrivh'.-ie toestanden ls
niet. het streven van het schap.
„DeLrust die van het Veerse
Meer-gebied uitgaat, moet ten
alle tijden worden behouden.
Dat staat in ons vaandel ge
schreven", aldus de heer van
Geesbergen.
Hij rekende het algemeen
bestuur in het stadhuis van
Zeeree gisteren voor dat 1500
nectaren ter beschikking staan
zan de watersporters. Er zijr
nomenteel 2025 vaste ligplaat-
;en, voor boter waarvan dt
ïelft tijdens een ideale zomer
lag zelfs de haven niet ver
laat. Van de overblijvendt
duizend boten zoekt een flink
deel verpozing aan de eilan
den, aanlegsteigers enz, zodai
het aantal werkelijk varende
boten aanmerkelijk beneden de
duizend ligt. Dit wel te ver
meerderen met de per trailer
aangevoerde boten van passan
ten.
In dit kader vroeg de heer
vap Geesbergen zich af of het
irreëel was te stellen dat een
zekere uitbreiding van het
huidige aantal ligplaatsen op
net Veerse Meer mogelijk zou
zijn. Hij wees er op dat reke
ning moest worden gehouden
net de zuigkracht, die een af-
;esloten Oosterschelde (He
Zeeuwse Meer) in de toe
comst zal uitoefenen.
..Het Veerse Meer is in feit
iet geëigende gebied voo
.cleine en middelgrote boten"
:o stelde hij. Ook voor dagre
creanten, verblijfsrecreantei
en spirtvissers zag hij nog
voldoende mogelijkheden.
Er zal echter, zo meende de
voorzitter, nog veel werk moe
ten gebeuren. Hij wees hierbij
op het tot stand brengen van
siechiweer-voorzieningen.
waar echter studies aan vooraf
dienen te gaan.
Voor de ontwikkeling van
iet oostelijk deel van het
VIeer is de toekomstige ont-
vikkeling var het Schelp-
loekproject
.Daarbij za
de orde ko
zo ja, waf
moet wore1
te ligola-
uitbreidir
heer Va
beperkt
?onc_
m
dat
noodzakelijk
d -- ïeer aar
aag of er
"•g van ei
jn aan vas-
;:teit". Die
volgens de
:.gen slechts
jezien de huidige
van jachthavens
grafische vorm van
i van het meer waar
rekening moet worden gehou
den met de beroepsvaart".
Duidelijk is wel geworden
dat het Veerse Meer een zeer
internationaal watersportge
bied is. De vraagstelling „Voor
wie wordt het Veerse Meer nu
eigenlijk ontwikkeld"?, achtte
de heer van Geesbergen on-
uist.
„Het is onze plicht hier de
lensen de gelegenheid te ge
'en zich te recreëren, die dat
n eigen omgeving niet kun-
len. Natuurlijk moeten we
corgen voor onze eigen men
sen, maar gebeurt dat dan
met?" Hij vond dat anderen in
de gelegenheid moesten wor
den gesteld om in het bijzon
der van het Veerse Meer-ge
bied te genieten.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Op de Zeeuwse wegen werden in i 973
74 mensen gedood. Dit is het hoogste dodencijfer van de
laatste zes jaar. In Zeeuwsch-Vlaanderen bereikte het do
dencijfer van 35 zelfs een absoluut record.
Dit blijkt uit de statistische verwerking van de rijkspolitie in
Middelburg. Deze verkeersgroep is van mening dat in de meeste
gevallen, waarin sprake was van doden in het verkeer, het rijden
inct te hoge snelheid een belangrijke rol speelde.
ling heeft met deze
om in het vaarwater ti
zitten van he. ciaa-i
rele centrum in Hulst
wordt ook les
ereativiteitsontwikkelinf
dat vindt mevr. Boekt;!
nodig. Bovendien zegt zR
de mensen van het fl
centrum daarvoor zijn
leid.
De Bontehond in de 'i
hondstraat, de winl
sinkel van mevr. B::
de heer Kisner, za! i
cieel worden
heb er wel aan
dat ik zoveel hulp
kregen van de autott-
Maar uk heb een
schroom voor °^l Z J[ht
gen. Het strookt ook r
wat wij met ons «J5
beogen", zegt mevr.
Perdu tot slot.,
Vooruitzichten voor vrijdag
en zaterdag, opgesteld door
het KNMI op woensdag om 18
uur.
Aanvankelijk opklaringen, la
ter regen en temperaturen ruim
boven nul.
Weersvooruitzichten in cij
fers gemiddeld over Neder
land.
Voor vrijdag: Aantal uren
zon: 0 tot 4 graden, Min,
temp.: 0 tot 4 graden boven
normaal. Max temp.: van on
geveer normaal tot 5 graden
boven normaal. Kans op een
droge periode van minstens 12
uur: 90 procent. Kans op een
geheel droog etmaal: 70 pro
cent
(Van een onzer vers- m Voor zaterdag: aantal uren
zon: 0 tot 4. Min. temp.: 2 tot
xjttt ct rn het-- 7 graden boven normaal. Max.
i - tenrp-: 1 tot 6 graden boven
Hulst zal op 2 febru*- normaal Kang Qp een drQgu
tonosteling van graf- periode van minstens 12 uur:
vain mevrouw De b-- - procent. Kans op een ge*
etmaal: 40 pro-
worden. Mevrouw Dr n
komstig uit Basel (B®
Na de expositie in 1
haar werk op
plaatsen in Duitsland
stelen.
heel droog
cent.
De waterhoogten van woens
dagmorgen, meegedeeld door
Rijkswaterstaat: Konstanz 302-
(Vervolg van pagina 1)
De actiegroepen, die aan de
actie hebben meegedaan zijn:
de VMZ. commissie Borssele,
het moratoriumcomité Neder
land en de atoomgroep Stop
Kalkar. In eerste instantie was
het de bedoeling dat de actie
alleen maar zou worden ge
richt op het voorkomen van de
bouw van een tweede kern
centrale te Borssele. De actie
L later uitgebreid. Er kwamen
3686 handtekeningen en brie
ven los.
Kamervoorzitter Vondeling
haalde er een uit: „Al moeten
we energie uit onze dynamo
halen, in Borssele geen tweede
kerncentrale,'. Op de vraag
van de kamervoorzitter hoe
veel negatieve reacties er wa
ren gekomen antwoordde de
j 1, Rheinfelden 228 -7, Straats-
'li 218 -26- Plittersdorf 411
W*121, Maxau 481 - 20. Plochin-
gen 184 - li, Mannheim 347 -
1 -1 rj% S£rl?ch 266 -30. Mainz
JJ1JJD 313 -18, Trie. 374 -6. Koblenz
Keulen 352 -25. Ruhr-
f T .tijin d ~12' Lobith 1183 plus
St. JandGi Panm rdense Kop 1143
"'"«-"oc ivujj litO
plus 11, Nijmegen 976 plus 15,
Usse kop 1012 plus 11, Eefde
(Van een onzer versla Jg^Plus J0. Deventer
7. Belfeld
Grave beneden de
SINT-JANSTEËN
ingang van vrijdag
komt er verandert u
de staanplaats J
waarop de bibliob^j
J ansteen aanwezig
Ten behoeve van
gaande kinderen Zl
bus elke vrijdag
14.30 uur aan de -a
usschool in de
straat en van
;cn0°' J
I plus 20,
«2 plus 13, Monsin
-b Borgharen 4021 I
1193 -33,
sluis 501 -15.1
aan de Mariascl
Hoofdstraat staan
kan dan van de
bruik gemaakt
'bibij
hfil
Bergen
'7.23 f
Hanswcr rt 4.16 en 16.39
Temeuzer. 3.37 en 16.01
Miss.ngengoe en 15.26.
■vemeldinge 4.56 en 17.13,
an een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN De afde
ling Zeeland van de Bond van
Nederlandse Militaire Oor
logsslachtoffers zal op zater
dag 9 maart de jaarvergade
ring houden in de kazerne van
.I'. .Koninklijke Marine te
t i'!,gen' De bijeenkomst
nJi a °m halfelf- Tot de ge-
f behoren ere-voorzit-
ris raJ'! -Aartsen, commissa-
Lnrl,?„ de koningin in Zee
ten 'in a" e. commandan-
afvaai-dirf6 ,)rov'ncie en een
organisatie"6 Van de BelS>sche
den uit Ze[zate°r
VMZ-voorzitter: „Een. Die
vond dat we de zaak in het
licht van de energiecrisis be
zien veel te eenzijdig beke
ken". Bannink vertelde dr.
Vondeling en dr. Terlouw erg
huiverig te zijn voor het ne
men van snelle beslissingen.
(Van onze correspondente)
AXEL Het raadsel van de
verdwenen beschermkapjes
van de deurbellen in Axel, is
opgelost. Vier jongetjes, in' de
leeftijd van negen, elf en
twaalf jaar, bleken vorige
week vrijdagavond tussen ze
ven en acht uur, hun baldadig
heid op de beschermkapjes te
hebben botgevierd. De politie
heeft maar liefst 56 aanmel
dingen van de verdwenen
kapjes binnengekregen.
Overigens is in 1973 ten op
zichte van 1972 het aantal on
gevallen op zich niet zo sterk
toegenomen. In 1972 werden
er 2355 ongelukken opgete
kend, in 1973 2435, hetgeen
een stijging van 3,3 procent
betekent. Volgens de ver
keersgroep van de rijkspolitie
is dat nog niet zo ongunstig
gezien de toename van het
verkeer in het algemeen. Het
aantal gewonden was in 1973
iets geringer dan in 1972, het
aantal ongevallen met zware
schade nam toe. Hierbij speelt
wel het feit een rol dat door
een sterke stijging van de re
paratiekosten auto's sneller to-
tal-loss worden verklaard om
dat repareren nu dikwijls
meer geld kost dan de dag
waarde van het beschadigde
voertuig is.
Het trieste cijfer van 74 do
den werd bereikt bij 60 onge
lukken. Binnen de bebouwde
kom en op andere plaatsen
waar een maximum snelheid
geldt kwamen bij 20 ongeval
len 22 mensen om het leven.
Buiten de bebouwde kom wer
den bij 40 ongevallen 52 men
sen gedood. Volgens de ver
keersgroep zou het preventief
kunnen werken als wat meer
gesurveilleerd zou kunnen
worden op de wegen buiten de
bebouwde kom en bovendien
is de groep er voorstander van
dat op meer wegen een maxi
mum snelheid wordt inge
steld.
Van de 2435 aanrijdingen in
1973 gebeurden er 1071, ofwel
44 procent, in Zeeuwsch-
Vlaanderen. Hier werd het
droevige record van 35 doden
(bij 26 ongelukken) bereikt.
Bij 11 van de 26 ongelukken
(Van onze
correspondente)
AXEL Dinsdag
kreeg de rijkspolitie uit
Axel een nogal opge
wonden telefoontje van
de heer W. van de Graaf
Jansdijk uit Axel. De
heer v. d. G. J. was hevig
verontrust, omdat hij op
het land 'n onbekend
projectie] had gevonden.
„Waarschijnlijk een of
ander oorlogstuig", ver
telde hij. De politie ging
onmiddellijk poolshoogte
nemen en kon de heer
v.d. G. J. geruststellen
met de mededeling, dat
het onbekende projectiel
slechts een verroeste
carbidlantaarn bleek te
zijn.
waren Belgische voertuigen
betrokken. De venkeersgroep
komt tot de conclusie dat
Zeeuwsch-Vlaanderen wat
„ongevalsgevoeliger" is dan de
rest van Zeeland en dat het
verkeersbeeld hier ook wat
wordt beïnvloed door het toe
ristisch verkeer vanuit Bel
gië.
Op rijksweg 18 tussen de
grens van Zuid-Holland en
Zeeland tot Zierikzee is het
aantal ongelukken met 22 pro
cent gedaald. Een oorzaak
hiervan is dat in verband met
uitvoering van werken op di
verse weggedeelten een snel
heidsbeperking werd inge
steld. Op de rijksweg tussen
Korteven en Sloedam is het
aantal ongelukken de laatste
jaren geleidelijk afgenomen.
In 1967 werden nog 180 onge
lukken geregistreerd, in 1973
„slechts" 121. Na 1967 is men
begonnen aan het verbeteren
van deze weg en dat is in de
ongevalleneijfers bijzonder
goed te merken geweest.
Ongeluk Op het
kruispunt Serlippensstraat-
van der Waalsstraat te Ter-
neuzen verleende de uit de
richting Othene komende
bromfietsbestuurder F. van
den B. uit Zaamslag, geen
voorrang aan een personenau
to, bestuurd door R.B. uit
Oostburg, die uit de richting
Celsiusstraat kwam.
Bij de botsing kwam de
bromfietser te vallen Dokter
Zuiderbaan, die de eerste hulp
verleende, achtte overbrenging
van het slachtoffer per ambu
lance naar het Julianazieken-
huis noodzakelijk De auto
liep veel schade op. de brom
fiets werd geheel vernield.
(Van onze correspondent)
ZIERIKZEE Bij de VAL,
het woonwagenkamp te Zie
rikzee, is de woonwagen van
de familie Jansen geheel in
vlammen opgegaan. Juist een
uur voordat de wagen uit
brandde. was de familie Jansen,
man, vrouw en kinderen, met
onbekende bestemming ver
trokken. De oorzaak van de
brand is onbekend. De brand"
veer van Zierikzee was spoe
dig op het woonwagenkamp
aanwezig, doch kon niet ver
hinderen dat de woonwagen
geheel in de as werd gelegd.
(Van een onzer verslagge
vers)
MIDDELBURG Volgens
da heer A. Korstanje, rijks-
middenstandsconsulent voor
Zeeland en tevens lid van de
actiegroep, die zich inzet
voor de belangen van de par
levinkers langs het Kanaal
door Zuid-Beveland die
straks worden gedupeerd
door de opening van het
Schelde-Rijnkanaal, zou er
eens een rapport samenge
steld moeten worden over de
vraag wat de parlevinkers in
de toekomst kunnen, gaan
doen.
Een rapport over economi
sche mogelijkheden van het
gebied, waarin ze nu wer
ken. „Het is van belang om
te weten wait die mensen
straks eventueel kunnen
gaan doen en of nieuwe ini
tiatieven rendabel zijn te
maken", merkt de heer Kor
stanje op.
Volgens de heer Korstanje
is uit het rapport van het
economisch instituut voor het
midden- en kleinbedrijf over
de gevolgen van de komst
van het Schelide-Rijnkanaal
voor de parlevinkers langs
het kanaal door Zuid-Beve
land duidelijk gebleken dat
er voor miljoenen guldens
schade gaat ontstaan als er
niets wordt gedaan. Boven
dien gaat er dan ook een
flink stuk werkgelegenheid
verloren.
De parlevinkers zullen ln
de toekomst overigens niet
alleen nadelen ondervinden
van de komst van het Schel-
de-Rijnkanaal waardoor
de scheepvaart in het kanaal
door Zuid-Beveland volgens
de huidige ramingen met
vijftig procent zal verminde
ren maar ook zal uitvoerig
van de plannen om het ka
naal te verbeteren en daarbij
de sluizen bij Wemeldinge te
laten verdwijnen voor hen
nadelig zijn.
„De narigheid van die
schade is dat het een gevolg
is van een rechtmatige over-
heidsdaad, waardoor rechts
geldige schadeclaims niet
mogelijk zijn. In de over-
legsfeer zal naar mijn smaak
echter nog heel veel gedaan
kunnen worden", denkt de
heer Korstanje.
Hierbij kijkt hij naar wat
er na 1957 in Breskens is
gebeurd toen de middenstand
daar een gevoelige klap
kreeg doordat de veerhaven
werd verplaatst en buiten
het dorp wam te liggen.
Rijkswaterstaat legde daar
toen een kunstmatig duin
aan, waardoor de recreatie
en het toerisme in Breskens
kon worden bev Herd. De
zakenlieden v: - -kens
richtten een nv 'e ex
ploitatie Man '.es-
bad Breskens ..egen
daarbij steun o ge
meentebestuur dat usi ande-
lenkapitaal verdub van
de Kamer van Koophandel
en van derden. De aanleg
van de jachthaven van Bres
kens is in feite een verlate
vorm van compensatie voor
het verplaatsen van de veer
haven.
Daf door rijkswaterstaat en
ook door vele anderen toen
in Breskens veel gedaan is
om de middenstand te helpen
is voor de heer Korstanje
een bewijs dat mogelijk ook
de gedupeerde parlevinkers
straks geholpen zouden kun
nen worden. „Een voorwaar
de daarbij is dan dat men
wel juist en efficiënt inhaakt
op wat er gebeurt, dat men
niet bij de pakken gaat neer
zitten", aldus de heer Kor
stanje. En juist voor wat er
zou kunnen gebeuren heeft
men volgens hem een rap
port nodig waarvoor er een
goed inzicht komt in de mo
gelijkheden.
Die mogelijkheden zouden
te zoeken zijn in de recrea
tieve sector, in het eventueel
gezamenlijk opzetten en ex
ploiteren van bedrijven e.d.
als men het zoekt in de re
creatie is het denkbaar dat
men in zee gaat met een
projectontwikkelingsmaat
schappij en ook kan men het
zelf aanpakken.
„In Breskens is bewezen
dat men het goed zelf kan
doen. In bruinisse blijkt het
Inschakelen van de maat
schappij Wilma goed te zijn
geweest. De meningen zijn-
nog verdeeld over de vraag
hoe het moet gaan gebeuren
De actiegroep zal het vraag
stuk aankaarten. Het belang
rijkste is dat de mensen
zelf bereid zijn de hand aan
de ploeg te slaan. Natuurlijk
moeten ze daarbij dan steun
krijgen", is de mening van
de heer Korstanje.
Van een onzer
verslaggevers)
VEERE „U hebt aan de
wieg van het Veerse Meer ge
staan. En het is niet alleen bij
staan gebleven, u hebt bijzon
der veel werk verzet om het
eerste binnenmeer in de Delta,
in 1961 nog een kale zeearm,
te ontwikkelen tot een inter
nationaal watersportcentrum,
zoals wij dat vandaag de dag
kennen".
Deze waarderende woorden
sprak gisteren de voorzitter
van het recreatieschap Het
Veerse Meer, de heer A. van
Geesbergen, bij het afscheid
van de heer A. de Kam, als
secretaris van het schap. De
heer van Geesbergen noemde
de huidige burgemeester van
Axel geen ja-knikker, integen
deel. „U stimuleerde waar no
dig, maar hield ook tegen wat
u niet wenste".
De heer De Kam was reeds
in 1954 betrokken bij de aan
zet tot wat thans het schap is,
en heeft sedert 7 oktober 1968
het secretariaat van het schap
bekleed. „Bij de verdere in
richting en aankleding zullen
wij uw steun moeten ontbe
ren. Dat betreuren wij zeer",
aldus de heer Van Geesber
gen, die er van overtuigd was,
diat de heer De Kam vanuit
zijn nieuwe gemeente alles
wat met het Veerse Meer ge
beurt met interesse zou blij
ven volgen.
Als stoffelijk blijk van
waardering bood hij gisteren
tijdens een vergadering van
het afgemeen bestuur van het
schap in het stadhuis van
Veere de heer De Kam een
antiek bijzettafeltje aan, dat
met een kreet van verrassing
in dank werd aanvaard.
De heer De Kam dankte
hartelijk voor de goede woor
den en het daarbij vergezel
lende cadeau, en zei meer aan
het Veerse Meer gewerkt dan
er op gevaren te hebben. „De
laatste drie weken echter heb
ik veel gevaren", zo vertelde
hij.
Een nieuwe secretaris werd
gisteren niet benoemd. Op
voorstel van de heer Van
Geesbergen zou de benoemin
worden aangehouden tot een
nieuwe burgemeester in Veere
is benoemd. Als waarnemend
secretaris werd gisteren aan
gesteld de heer Wisse, lid van
het dagelijks bestuur.
18.30-19.30 uur °P
plein tegenover de
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG In het
verpleeghuis Ter Hooge in
Middelburg heeft de feestelij
ke uitreiking plaatsgehad van
het honderdste abonnement op
het gesproken weekblad „Ons
Zeeland". De belangstelling
voor dit gesproken weekblad
blijkt enorm te rijn. Dacht
men tijdens de oprichting zo'n
jaar geleden over vijftig abon-
nee's nu een ruim jaar later
heeft men het dubbele aantal
al bereikt.
In de paar dagen, die ver
streken na het inschrijven van
de honderdste abonnee zijn er
al weer twintig nieuwe aan
meldingen binnen gekomen.
Er werden dan ook veel woor
den van lof gesproken. Op de
eerste plaats door de initiatief
nemer van het gesproken
weekblad de heer R. Weeland
uit Vlissingen, die namens de
contactcommissie Zeeuws vi
sueel gehandicapten lof toe
zwaaide aan de redacteur W.
Leertouwer die al het materi
aal verzameld herschrijft, aan
past en klaarmaakt voor het
inspreken op de band. Hij
dankte ook de RAWA (Radio
Zieken Omroep Walcheren),
wiens medewerkers de banden
inspreken en de Nederlandse
Blinden Bibliotheek, die de
banden vermenigvuldigt en
aan de abonnee's verzendt.
Het gesproken tijdschrift
betekent een groot stuk con
tact met de buitenwereld, zei
de heer Weeland, die latei-
werd aangevuld door de secre
taris van ae contactcommissie
Cor van de Lijke, die stelde
dat de krant niet alleen voor
blinden maar ook voor bejaar
den slecntzienden of andere
mensen bestemd is, die door
een of andere oorzaak niet
meer ln staat zijn gewoon de
krant te lezen. Het hoofd pro
grammaleiding van de Zieke-
omroep, de heer A. de Jonge,
de man die de uitdaging een
jaar geleden aandurfde en be
gon met het maken van enkele
proefbanden vertelde dat het
opnemen en samenstellen van
de banden geen gemakkelijk
werk is. Aan de ene kant van
.leze banden staat de regionale
informatie en op de andere is
ae periodieke en algemene in
formatie te beluisteren.
De hoofdzuster van Ter
Hooge zuster A. van Leijen-
norst kreeg van de contact
commissie een gratis jaarabon
nement voor haar bejaarden
en voor de RAWA ontving ze
een versterker.
(Van een onzer verslaggevers)
KRUININGEN ln één
van de zalen van „Ons Dorps
huis" te Kruiningen werd
maandagavond een gespreksa-
vond gehouden over de struk-
tuur van het regionaal pedago
gisch centrum Zeeland.
Op deze vergadering, die
zeer matig werd bezocht, wa
ren onder meer anawezig mr.
J.P. Boersma, lid van gedepu
teerde staten der provincie
Zeeland, C.J.P.M. van Etten
direkteur van het pedagogisch
centrum Zeeland, mr. Van der
Heijden van de provinciale
griffie, de burgemeester van
Keimerswaal mr. C. Pijl Hoge-
weg en enkele raadsleden van
de gemeente Reimerswaal en
Kapelle, met daarnevens
slechts enkele onderwijskrach
ten.
Een kort inleidend woord
werd gesproken door m. J. P.
Boersma, die sprak over het
ontstaan van het regionaal pe
dagogisch centrum. Hij wees
erop dat het oorspronkelijk
een stichting geweest is. De
bedoeling van het regionaal
pedagogisch centrum is advies-
en begeleidingsdiensten te
verstrekken aan de scholen in
de provincie Zeeland. De beno
digde onkosten daarvoor kun
nen geraamd worden op f 1,25
per inwoner doch wil men de
diensten uitbreiden, dan zal
men mettertijd moeten groeien
naar een bedrag van zeer ze
ker f 5,- per inwoner waarvan
dan voor 50 procent door het
rijk zal worden gepartici
peerd.
Geruime tijd werd stilge
staan bij de onderwijsstruc
tuur. Speciale aandacht kreeg
het thema „Kleuter- en lager on
derwijs en middelbare school",
hoe men dit alles vloeiend kon
laten verlopen.
De vraag naar adviezen van
het regionaal pedagogisch cen
trum Zeeland is steeds stij
gende. In het schooljaar 1972
waren er 273 scholen met 600
leerkrachten die advies van
het pedagogisch centrum zeer
zeker apprecieerden. Dit is
thans gegroeid in het nieuwe
schooljaar 19721973 naar 657
scholen met 1789 leerkrachten.
Hiervan zijn er in de gemeen
te Kapelle en Reimerswaal
twintig scholen met veertig
leerkrachten. Er werd even
eens nog gediscussieerd over
de vraag of de school de maat
schappij moet hervormen of
dat juist het tegenovergestelde
eerder realiteit moet zijn.
Actie in februari
(Van onze correspondente)
VLISSINGEN Ruim 750
Nederlandse loodsen, aangeslo
ten bij de VNL, en bij de
Rotterdamse Havenloodsenver
eniging, doen mee aan de vei
ligheidsactie die de EMKA,
van 2 tot en met 9 februari
aanstaande houdt. De loodsen
zullen in die week geen loods-
ladder beklimmen die niet
voor 100 procent in orde is.
Op de schepen zelf zullen
zij aandacht schenken aan de
stuurinrichting, de radar, ma
rifoon-installatie, aanlegfaciü-
teiten zoals trossen en lieren,
en aan de kwaliteit en kwan
titeit van de bemanning van
het schip. Van hun bevindin
gen maken de loodsen een
rapport in drievoud. Een af
schrift is voor de kapitein van
het in gebreke gebleven schip
en een ander gaat naar de
dienstleiding van het loodswe
zen. Aan de hand van dit for
mulier kan men daar directe
maatregelen eisen. Het derde
formulier wordt door de di
verse loodsenverenigingen
verzameld en aan de EMKA
overhandigd.
Na onderzoek en inventari
satie gaan deze rapporten, met
die van het vorige jaar, naar
de IMCO een gespecialiseerd
orgaan van de VN op het ge
bied van de veiligheid van de
scheepvaart. De Europese
loodsen verwachten dat de
IMCO aan de hand van deze
rapporten strengere voor
schriften zal opstellen. Bij de
EMKA zijn 5300 loodsen uit
elf Europese landen aangeslo
ten. onder andere zijn daarbij
Zweden. Denemarken, West-
Duitsland. Engeland. Italië,
Spanje, Portugal en België.
Vorig jaar werd er van 2 tot
en met 9 januari een soortge
lijke veiligheidsactie gehou
den. Toen werden er 515 rap
porten opgemaakt. Dat leverde
voor sommige schepen flinke
vertraging op. Er waren ook
diverse kapiteins voor wie de
aankondiging van die actie al
leen al voldoende was om de
oude loodsladders door nieuwe
te vervangen.
De VNL wil dat de loodsen
het hele jaar door op de vei
ligheid aan boord van schepen
letten. Regelmatig worden er
rapporten van de Nederlandse
loodisen ontvangen. De heer P.
Taal uit Vlissingen, gedele
geerde van de Vereniging De
Nederlandse Loods bij de EM-
CA vei-waeht dat deze actie
komende jaren zal wordien
herhaald.
•5