SSIE lEKT DIE- I EKEN Erfpachtcanons maakten tongen weer los Schilder John thuis in Zeeland \D AARDENBURG 3d oppassen LEEGSTAND Breskense vogels kampioen Huurders mogen zelf huizen opknappen T Studiedag over kwaliteit van aardappelen in Goes Dorpsbelangen en toerisme Loet mee aan verkiezingen Heinkenszand Hulst REDERIJKERS STUDEREN STUK IN Reconstructie van wallen Eindredactie Bas Augustijn ftnderdjj 17 januari 1974 r verslaggevers* evenementscommissie van iar eerstvolgende vergaf iet gemeentehuis te Hein], om 19.30 uur. De cornm t om 19.30 uur. De cornm verzoek van de muziekver^ i een bijdrage in de kosten i bestaan. Wetliouder: Tenslotte moet mentencommissie buigen over een verzoek* fanfare „St.-Cecilia" t, Heerenhoek. Deze viert in augustus van ditl^H II K zijn 25-jarig bestaan. Terr genheid hiervan wil festival organiseren en voor wordt van de ga» een geldelijke bijdrage, vraagd. (Van een onzer verslaggevers) AARDENBURG Wij moeten oppassen voor leeg stand, maar toch wel bouwen naat behoefte, liefst een klein beetje meer". Dit zei wethou der J van der Bliek in de laatste raadsvergadering van Aardeni u Hij wees erop dat de laatste vijfljaar in Aardenburg 91 wonttgen zijn gebouwd en dat er een inwoneraanwas van 11 personen was geweest. „Daar uit is af te leiden dat wij - hoewe' voorzicht g - toch moe ten Blijven bouwen. Doe je dat niet en loopt het inwoner tal lerug dan gaat dat ten koste van het voorzieningen- T I peil en dat willen wij voorko- GOES - In de Prins j aldus de wethouder. Oranje te Goes wordt vrijjpfl'Wat het voorzieningenpeil januari door de Feden betrof zei de heer Van der (Van een onzer versla; 18 van de Verenigingen voor g,,, drijfsvoorlichting Schouw^ Duiveland, Tholen en Philipszand, Noord-Bevi Walcheren en Oost en Zuid-Beveland in samen king met het consulent voor de akkerbouw en rundveehouderij te Goes studiedag gehouden over kwaliteit van de aard; len. dat het project open be pwerk alle aandacht inde. „De vraag blijft of rofes.'^oneel of stedelijk I worden aangepakt. Het lord hierop kan het colle- ig niet geven". De heer E. it sprak het project wel „De vergrijzingsproble.- opze streek worden op ^^Bimanier goeel ongevan gen", zo meende hij. Het ach- meedoen aan gemeen- Tijdens deze orjeemce: schappelijke regelingen riep die om 10 uur begint, u vraagtekens bij hem op. „Wj C.D. van Loon, medewr moeten hiervoor oppassen", zo van het proefstation voor viel de heer w van Helden akkerbouw, spreken over j€ntbij positie van de Neder!;"'^^^ aardappelteelt in West-I De heer Van Loon zet avi aardappelen in heel Ea een dalende tendens ver en pleit dan voor een overleg tussen teler en laar om te zorgen dat de liteit van de aardappel mogelijk op de wensen v*| afnemers is afgestemd. Vervolgens houdt de Dolfimg, directeur van A' b.v. een inleiding over kwaliteit en de verwi van aardappelen, waarbij dan onder meer ingaat feit dat in de afzet van appelen de voedingsmii industrie een belangd;' plaats is gaan innemen. „Rationalisatie van de appelteelt in het licht een kwaliteitsprodukt" i) i Vcn; een onzer verslaggevers) CADZAND Tijdens een svergadering van de Blijke groepering Dorps- ^Jen en Toerisme is beslo ten Ook dit jaar weer mee te doen met de raadsverkiezin gen- Voorzitter J. Schippers van deze groepering evenwel onderwerp dat daarna d« leeft zijn zetel ter beschik- heer A. Remijn van hetking gesteld, omdat hij het lentschap voor de akkert iiet mo( r zag zitten. „Ik vind en de rundveehouderij dat je als eenling erg weinig arde wordt gesteld. Dein de raad kunt uitrichten. En de en laatste inleider vat als je er toch als eenling ih ze studiedag is ir. M. H® gaat moet je dat heel serieus uver, consulent voor pk ziekten en onkruidbe ding in de landbouw. het dan zal hebber over wasibescherming met bet king tot de kwaliteit van sumptie-aardappelen. wordt er een forum geT met ir. L. de Wit als v ters, de inleiders en de Kodde als leden Dit - zal op de vragen van 4e wezigen ingaan. doenk De manier waarop wij ons afgelopen jaren in de hebben gepresenteerd spreekt mij niet aan. Het is Maïom dat ik besloten heb uit pering te stappen". (Van een onzer verslaggevers) AARDENBURG Een forse verhoging van een aantal erfpachtcanons in Aardenburg, die dinsdagavond in een raadsvoorstel de gemeenteraadsleden van deze gemeente bereikten, heeft de tongen duchtig losgemaakt. Het spit werd afgebeten door de heer C. van Beliegem. ,,Het zijn drastische verhogingen, sommige wel meer dan 20 maal het oorspronkelijke bedrag. Hierover is met de belang hebbenden geen overleg geweest, wat naar mijn mening erg dictatoriaal is", aldus de heer Van Beliegem. De canons komen tot stand aan de hand van richtlijnen en taxaties. In dit verband pleitte de heer Van Beliegem voor een tegentaxatie. Hij wees er voorts op dat door de forse verhoging van de canons de waarde van eventueel daarop geplaatste huisjes sterk ver mindert. De heer Van Beliegem sprak zijn teleurstelling over uit dat ook Maris Stella, een jeugdva- kantiehiuis, onder .de drastische verhoging viel. „Dit gebouw staat open voor jeugd en be jaarden tegen minimale prij zen. Met deze verhoging staat of valt Maris Stella", aldus de nestor van de Aardenburgse raad. De verhoging van gron den in gebruik bij de Eede- sche roterij vond hij ook veel te hoog. Het is slechte grond en de canon die nu uit de bus komt plus de bijkomende las ten komt op 450 gulden per ha, het dubbele van de pacht waarde, aldus de heer Van Beliegem. Hij vroeg dan ook beide door hem aangeroerde onderwerpen voor nadere stu die terug te nemen. Mevrouw E. Ryckaert vond het een zure appel om door heen te bijten en de heer L. de Clerck zei van het begin af aan, in 1970 al, gewaarschuwd te hebben tegen forse verho gingen van de canons, die ei genlijk was opgelegd door G.S. De heer E. Ferket was voor aanpassing van de canons, „tenslotte heeft men lange tijd erfpachtgrond tegen lage prij zen gehad". Ook hij vroeg herziening voor de roterij. De heer H. van fwaarden zei dat de raad indertijd bij andere erfpaohtcanons al had gezegd en nu ook b moest zeggen. Burgemeester drs. W. Loc- kefeer zei dat tegentaxatie niet mogelijk was, omdat nor men worden gehanteerd die zijn opgelegd. Hij wilde Maris Stella beslist geen „dodelijke slag" toebrengen en suggereer de dat deze instelling ten al gemene nutte een verzoek om subsidie bij de gemeente kan Indienen „waar wij zeer posi tief tegenover zullen staan", zo beloofde hij de raad. Wet houder J. van der Bliek wees erop dat sedert de onderhavi ge canons voor de oorlog wa ren vastgesteld alleen het mi nimumloon al 20 maal hoger lag dan toen. Hij wees erop dat de roterij afstand kan doen van het erfpachtrecht. Toen uiteindelijk het voor stel in stemming kwam, met de restrictie dat de roterij uit de lijst werd gelicht en een nader gesprek met het bestuur zou plaatsvinden, kon de raad zich -met uitzondering van mevrouw Ryokaert en de heer de Clerck. hiermee verenigen, gen. Koningsschieting Bij de heer A. Janse gaf de aloude handboogsociëteit Soranus on der grote belangstelling van de leden haar jaarlijkse ko ningsschieting op de liggende wip. Zoals gewoonlijk ging deze schieting over tien ron den en het was de jeugdschut- ter WiHiam Voet, die het pres teerde om de vogel drie maal neer te halen. Bij Soranus 2 was het W. Geys, die zich de titel van koning 1974 op de liggende wip wist toe te eige- Postzegelliandel Voor de bijeenkomst van de postzegel vereniging het Land van Hulst, in hotel Van Oosterom te Hulst bestond veel belang stelling. Er was een le vendige handel. Na het offi ciële gedeelte was er een ver loting waarvan de hoofdprijs, de Rode Kruis-zegels 1924, ge wonnen werd door de heer Van de Griendt uit Terneuzen. Op de veiling die tot slot werd gehouden werden de on geveer 50 aangeboden kaveltjes vrij vlot verkocht. Tijdens de ze vergadering werd onder an dere besloten dat de jaarver gadering in februari gehouden Zal worden. BRESKENS In de Rivie- rahal Blijdorp te Rotterdam werden de Nederlandse kam pioenschappen betwist, geor ganiseerd door de Nederlandse Bond van vogelliefhebbers, die tevens zijn 40-jarig jubileum vierde. In totaal waren er in de Rivierahal zevenduizendvijftig vogels, in de wedstrijd- en verkoopklasse. Door de heren P. en A- Morel uit Breskens werden niet minder dan drie titels op hun naam geschreven, n.l. in de Hoofdgroep 4 kleur- kanaries, kampioen stammen met oranjerood Isabel met 364 punten. Oranjerood Agaat kampioen met 91 en met oran jerood Isabel met 92 punten, tevens in dezelfde klasse nog een derde prijs met 90 pun ten. Het zal wel zelden voorko men dat één inzender het te behalen maximum van drie ti tels in de wacht kan slepen. Dus is er een zeldzaam resul taat door de heren Morel be haald. Het houdt tevens in, dat met deze drie titels in het kweekjaar 1973, zij voor de 20e maal kampioen werden. SLUIS Voor de voorjaars opvoering welke in maart a.s. in hotel „Central" zal worden gegeven, heeft de Sluisse Re derijkerskamer „De Aranje- bloem" de klucht „Pension Drie" van Johan Biaasser In studie genomen. De regie is in handen van de heer A. Versprille, welke beurtelings met de voorzitter van de Rederijkerskamer de heer G.J. van Oorschot, de lei ding bij de door „De Oranje- bloem" op te voeren stukken heeft. (Van een onzer verslaggevers) AARDENBURG Bij het Aardenburgse college leven plannen om de historische stadswallen voorzover moge lijk te reconstrueren. „Dit ver dient alle aandacht", aldus burgemeester drs. W. Locke- feer. „Niet alleen uit histori sche en toeristische overwe gingen, maar onze bejaarden kunnen er wandelen, de jeugd kan er vrijen en de kinderen kunnen er dartelen" (Van een onzer verslaggevers) AARDENBURG —Het Aar denburgse college werkt aan een plan de zelfwerkzaamheid van bewoners van woningwet woningen te bevorderen bij de onderhoudswerkzaamheden aan deze huizen. Tijdens de laatste raadsvergadering had de heer E. Ferket gewezen op de forse bedragen die voor onderhoudswerken waren ge reserveerd. (De gemeente Aardenburg heeft nog een el- gen woningbedrijf). „Het onderhoud aan bepaal de woningen laat veel te wen sen over", aldus de heer Fer ket, die erop wees dat soms Verrotte ramen nog worden geverfd. Het college ontkende de noodzaak voor verbetering van bepaalde woningen niet. „Er behoeft bovendien geen grote reserve te bestaan", al dus de heer W. Lockefeer, „maar anderzijds als je groot onderhoud gaat plegen ver dwijnt zo'n reserve als sneeuw voor de zon, zeker gezien de hoge loonkosten"- Wethouder J. van der Bliek zei dat vorige colleges de re- serces hadden opgefokt. „Maar een kleine reparatie met 8 gulden materiaalkosten kan wel 80 gulden loonkosten met zich meebrengen. Daarom wil len wij de mensen stimuleren eenvoudige reparaties zelf te doen, zodat wij met hetzelfde geld meer kunnen laten doen", zo zei hij. De heer C. van Bedlegem pleitte in dit ver band ook voor verbetering van woningwetwoningen aan de Nieuwstraat in Eede. „Dat is heel hard nodig", merkte hij op. Over „tehuizen" gesproken, sprak de heer Lockefeer. de hoop uit dat als tot uitbreiding van het stadhuis wordt beslo ten deze vernieuwde accom modatie niet alleen residentie van de raad, en vergader- en werkruimte voor b- en w. en personeel zou zijn, maar dat het ook mag dienen als ont moetingsplaats voor de jeugd. „Wij moeten er een echt te huis voor alle burgers van ma ken", zo zei hij. Onderdak B 1.18.4; 3 ze 1.22,5; 3 x 25 meter selslag estafette jongens de 10 jaar: 1 Luctor 1 Onderdak 1.10,6; 3 De 1.24,0; 4 x 25 meter wb estafette meisjes onder jaar: 1 De Ganze 1 Onderdak 1.32,0; 3 1.34,3; 4 X 25 meter wü estafette jongens onder jaar: 1 Onderdak A l-t' Onderdak B 1.29,1; 3 1-34,7: 4 x 50 meter vriJ« estafette meisjes 12 Is, ouder: 1 De Ganze Vf Onderdak B 2-45.2' 3 2.49,1; 4 X 50 meter vrije jongens 12 jaar en Onderdak A 2.14.4; 2 dak B 2.26.8: 3 D« 2.41,3- EINDSTAND: 1 Onde; 402 punten: 2 Luctor A De Ganze 334; 4 Ogdei 291.5 5 Luctor B 238. qUÖ <-Z-" Vad< er en -ooi; Morel (links) en keurmeester Heijnsdijk uit Oost-Souburg. Een cederkleurig bordje met witte letters in de nog wat verwaarloosde tuin voor een rood baksten-en burger huis dat kennelijk lang leeg heeft gestaan aan de weg van IJzendijke naar het Bel gische Watervliet toont over tuigend aan dat een nieuwe bewoner er zijn intrek heeft genomen: John Verschuren, kunstschilder. Trouwens niet alleen aan dat bordje is het te zien, ook de frisrode grof- maz-ige gordijnen voor de ra men op beide verdiepingen maken duidelijk dat hier een kunstenaar aan het nestelen geslagen is. John Verschuren, een veertiger met een grote helmbos van blond wuivend haar op de schedel en rossig dito om mond en kin, laat mij door de achterdeur bin nen. „Ik kijk nog maar niet teveel naar buiten", zegt hij, „het land hier omheen ligt allemaal nog- woest, dat is vers twee en van later zorg. Ik vind het belangrijker het eerst binnen een beetje leef baar te maken". We staan in de ruimte die zijn atelier gaat worden: een werkbank, een ezel, een aan tal doeken tegen de wand, de muur en op de deur een complete lichtinstallatie om er een foto-atelier mee in te richten en hier en daar in rijtjes onder elkaar eigen op namen in zwart-wit tegen de muur geprikt. „Fotograferen is altijd een hobby van me geweest", verklaart Verschu ren, „ik wil het hier ook weer gaan doen, waarschijn lijk samen met mijn vrien din, die hier binnenkort ook haar intrek neemt en die grafisch en fotografisch on- ierlegd is. Maar ja, schilde ren is voor mij natuurlijk hoofdzaak". In de woonkamer heeft Verschuren al een fleurige huiselijkheid geschapen. „Hier begint het er al een beetje op te lijken'vindt hij, terwijl hij uit de koffie machine een paar mokken verse koffie tapt. Verschu- rens accent verraadt de Bra bander en dat blijkt hij dan ook te zijn. „Ik ben In Bra bant geboren en heb er tot voor ongeveer een jaar gele den gewoond en gewerkt". „Hoe ben je dan zo in Zeeuwsch-Vlaanderen terecht gekomen?" „Dat kwam door vrienden die ik leerde kennen. Zo kwam ik al een hele tijd regelmatig naar Zeeuwsch- Vlaanderen voor i-k er woon de. Eerst heb ik in het ooste lijk deel gewoond, in Sas van Gent, maar daar had ik geen eigen behuizing en dat valt op den duur niet mee. Daarom ben ik de koning te rijk dat ik dit huis gevonden heb". „Helemaal geen heimwee naar Brabant?" „Allerminst, in Brabant heb ik een moeilijke periode van mijn leven afgesloten. Alleen daarom al verlang ik er niet naar terug. Ik begin hier opnieuw. Objectief ge zien is Brabant natuurlijk wel aardig, de mensen zijn er gezellig en hartelijk, maar je zou ook kunnen zeggen: ze gaan er een beetje te veel bij elkaar op de koffie. Het kan ook vervelend worden de hele dag kennissen over de vloer te hebben. Ik heb een grote behoefte aan rust, aan alleen-zijn en hier in Zeeuwsch-Vlaanderen kun je dat hebben. Je kunt hier we kenlang alleen zijn. Hoewel, aan de andere kant geloof ik dat het wel fijn zou zijn hier wat jneer contact met colle ga's te hebben. Je zit zo ver van elkaar en ieder gaat zijn eigen gang. Eigenlijk zo-u er hier een soo^t. stamcafé moe ten komen waar de kunste naars .uitde streek, als ze willen, elkaar kunnen treffen om eens over het werk te praten. Maar hoe het ook zij, ik voel me hier best, heb zin om straks als het huis aan kant is opnieuw aan de slag te gaan". Ik kijk naar de grote met aluminiumfolie beklede wand tegenover mij, waarop twee grote werken van Ver schuren prijken. Ze zijn ty pisch voor de richting die hij vertegenwoordigd: het ocn- structivisme dat geometri sche vormen tot voertuig van de expressie maakt. Het ene werk laat een zwart-wit ge blokte spiraal zien, een op het platte vlak neergeslagen wenteltrap als het ware, het andere doek toont twee in vervloeiend oranje gehouden cirkels met daarnaast enkele brede, door een uitbochting onderbroken banen in het zelfde gamma. Ais alle wer ken van Verschuren zijn ze glad en precies geschilderd en er gaat een grote monu mentale werking van uit. „Hoe ben je nu tot deze voorstellingen gekomen?" vraag ik Verschuren. „Nou, die spiraal is ont staan doordat ik op een ge geven ogenblik in een groot oud trappenhuis stond en naar boven keek en toen ge boeid werd door die spira- lende beweging, die eigenlijk ook veel met je eigen leven te maken heeft. Die composi tie met cirkels is ontstaan nadat ik had zitten luisteren naar een radiopraatje over de vermeerderde communica tie tussen het West -en het Oostblok. Dat zijn zo van die invallen en die worden dan direct uitgewerkt". „Dus je werkt spontaan?" vraag ik met enige verba zing, omdat zijn werk de in druk maakt langzaam en be dachtzaam tot stand te ko men. „Ja, ik werk erg spontaan. Soms krijg ik midden in de nacht opeens een idee en dan moet ik eruit en ga achter de ezel staan. Dan werk ik bij mijn daglichtlampen door, in één ruk, misschien nog de hele volgende dag of nog langer tot het af is. Ik kan namelijk niet wachten tot de verf droog is en er dan op doorgaan. Dan ben ik mijn fijne kleurnuances kwijt. Ik begin dus aan een schilderij en maak het af". „En hoe begin je? „Door met d-un potlood eerst een schets op doek te brengen, heel zuiver, en dan begin ik te schilderen". „Dat vereist wel een enorm vaste hand!" „Ja, maar ik ben ook ja renlang als grafisch ontwer per in de reclame werkzaam geweest en daar doe je vee technische bekwaamheic op". John Verschuren draai; een shagje. Als ik het ver moeden uitspreek dat hij na de academie wel niet direct in deze trant is beginnen te schilderen, geeft hij dat na toegang te vinden tot de een eerste trek volmondig mensen en dingen", toe. „Nee, toen ik begon was „Geeft het constructivisme het altijd al wel realistisch je als uitingsvorm volledige werk maar met meer figuren bevrediging?" en composities, in 1969 onge- „Ja, ik voel niet de minste veer ben ik begonnen aan beperking; in dit soort werk composities met balken, kan ik me volkomen uitle- daama kwamen er cirkels. In ven". de beginne werkte ik ook „Je blijft er dus ook in de altijd met donkere kleuren, naaste toekomst bij?" Het kon me niet donker ge- „Ja, voorlopig zal ik wel ln noeg zijn, het was altijd deze geest doorgaan. Mis- nacht. Dat hing ook samen schlen dat mijn comjoosities met mijn levën van töen. wat minder gecompliceerd Maar op een gegeven pgen- worden. Alleen ik wil me blik is het dag geworden. herhalen. Ik heb al zo Vandaar waarschijnlijk ook dikwijls bij kunstenaars, die d-ie heldere vrolijke kleu- ln ?en bepaalde eigen stijl ren". werken, gemerkt dat ze zich herhalen. Als je één schilde- Verschurens doeken heb- ry van ze gezjen hebt, ken ben een grote decoratieve en je eigenlijk alle volgende. En monumentale werking, ze w;j jjj nje^ w;j jn zijn geschikt voor ruime, mijn eigen stijl toch steeds moderne interieurs. Architec- met ieder werk boeiend blij- ten en interieur-inrichters ven v/il wel hetzelfde zouden ze in hun werk kun- blijven doen, maar steeds nen integreren. Toch zijn ze met andere aspecten en per- voor Verschuren meer dan spectieven. I'k heb het vorig alleen maar decoratief. „Ach- jaar een m00;e tentoonstel- Ier eder schilderij zit een jj^g gehad bij Galerie Mar- bepaalde achter- of onder- garetha de Boevé in Assene- grond zegt hij, je ziet een de en vond het fijn van bepaald lichteffect, je wordt praktisch alle bezoekers te getroffen door een horen dat ze elk schilderij op Y° jm' LT 0<? zichzelf de moeite van het tijd geooeid door sieraden en bekijken waard vonden", edelstenen, de koelheid en de warmte die ervan uitgaat „Heb je plannen voor toe- en de vormenrijk- komstige exposities. dom„Ja, er is een kans dat ik De duidelijke neerslag van jj1 culturele centrum De die geboeidheid zie ik in een Beyerd in Breda kan expose- compositie met cirkel waarin ren met rueuw werk en dan het donkere gloeien van een "en ln onderhandeling diamant gesuggereerd wordt; een Sa'erie m Kortrijk. in een ander schilderij waar- Maar er moet eerst nog flink in hij met facetvormen gewerkt worden' speelt. „Kijk", zegt Versehu- John Verschuren zegt het ren, „dat schilderij daar met een vastberaden blik in die zwarte balken op een zt)n. «rustige blauwe ogen. groen fond, dat is geïnspi- £en blik, die garandeert da reerd op een doolhof die ik "U de daad bij het woord zal eens zug en de gedachte hoe voegen, moeilijk het is tegenwoordig WILLEM ENZINCK

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 7