Opslag vormt nog probleem O Q 0 ÉSë 9 CO 0 e P c c c c C LLU C C LL3 m Weer proeven met Stirling motor in autobus vwu WATERSTOFMOTOR: REËEL VOOR DE TOEKOMST (2) TUSSEN DE WIELEN met hen bollen Opslag 10% zwaarder Veiligheid n o a a a aai lil SUB PUZZELEN mei jan-willem van besouw OPLOSSING PUZZEL VAN VORIGE WEÜK INSTUREN ft ft ft 39 ft DE STEM: ZATERDAG 12 JANURI 1974 „Op het gebied van de toe passing van waterstofgas in automotoren is reeds veelbelovend ontwikke lingswerk gedaan. Zo is aan de universiteit van Oklahoma een verbran dingsmotor met waterstof inspuiting ontwikkeld, waarvoor in wezen slechts kleine modificaties aan 'n reeds bestaand motortype nodig waren. Deze modifi caties zijn zó klein dat de motor direct omschakel- baar is van het gebruik van benzine op waterstof". Zo schrijft ir. H. van Dam, lector aan de TH te Delft in zijn artikel over auto's en kernenerg.e, welke bijdrage verscheen in het jubilerende tijdschrift Auto-Revue en waarvan we vorige week de belangrijkste details ten aan zien van de problemen en mo gelijkheden van kernenergie als energie-producent voor 't wegvervoer overnamen. In het vervolg van zijn artikel schrijft ir. van Dam over de toepassing van waterstofgas in automotoren waarbij hij o.a. stelt dat dt draaizuigermotor (de z.g. Wankelmotor) zich zeer goed schijnt te lenen voor ge bruik van waterstof. Een an dere mogelijkheid is de bij Philips in studie zijnde Stir lingmotor, die werkt met ex terne verbranding en die een zeer hoog rendement heeft (thans ca. 40°/o, mogelijk op te voeren tot 60°/o tegen een ren dement van 1520°/o van de huidige benzinemotor). Bij de externe verbranding kan ge bruik worden gemaakt van katalystisriie branders zonder vlam, waardoor de produktie van stikstofoxyde tot nul wordt teruggebracht. Kortom: een motor die geen geluidshin der en geen luchtverontreini ging veroorzaakt. Hoe hoopvol dit ook klinkt, ir. Van Dam wijst ook op de problemen met name die wel ke zich voordoen bij de opslag van waterstof in de auto. Er zijn drie mogelijkheden: a): opslag onder hoge druk in gasflessen, hetgeen een con ventionele techniek is; zo rij den b.v. in Italië meer dan 40.000 auto's op methaan, sa mengeperst in cilinders. Per volume-eenheid bevat echter gasvorming waterstof een fac tor 3 minder energie dan me thaan van dezelfde druk, zo dat de actieradius van water stofauto's volgens dit principe beperkt zal zijn; b): Vloeibare opslag in tanks, waarvoor echter een tempera tuur van --253° C vereist is. Een goed geïsoleerde tank kan zichzelf ou deze lage tempe ratuur houden door ong. l°/o van het vloeibare waterstof per dag të laten verdampen (bij verdamping treedt afkoe ling op). Het systeem is in principe eenvoudig, maar vloeibare waterstof heeft slechts een-derde van de ener gie-inhoud van een zelfde hoe veelheid benzine, zodat b.v. een 40 benzinetank vervan gen moet v/orden door een wa terstoftank met een inhoud van 120 liter. c): De opslag van waterstof in metalen, een zeer interessante mogelijkheid Sommige meta len zoals magnesium en me taallegeringen kunnen zeer grote hoeveelheden waterstof absorberen, dit waterstof kan deCn door temperatuurverho- ging geleidelijk worden vrijge maakt. De ontwikkeling van deze wijze van waterstof opslag is nog in volle gang, maar reeds is h»t mogelijk gebleken sommige metalen zodanig met waterstof te „doordrenken", dat de hoeveelheid waterstof per volume-eenheid groter is dan in vloeibare waterstof. Deze laatste mogelijkheid is in studie in Brookhaven in de V.S. Daarby is gebleken dat op dit principe een auto kan wor den ontwikkeld die een nor male actieradius heeft en die bij maximale belasting slechts 10°/o zwaarder is dan bestaan de benzine auto's. Het bijtaiï- ken van eer. dergelijk water stofsysteem vergt slechts en kele minuten. In ons land is de waterstof opslag in metalen bij Philips in studie. 1 de V.S. is de prijs van vloeibare brandstof mo menteel vrijwel gelijk aan die van benzine bij dezelfde ener gie-inhoud; daarbij is de be lastingtoeslag op benzine niet meegerekend zodat de over heid bij het eventueel aanbre ken van een waterstof tijdperk ook aan haar trekken kan ko- onmiddellyk opstijgt en dus niet laag bij de grond blyft hangen, zoals by koolwater stoffen die bij lekkage een zo danige concentratie in lucht kunnen opbouwen dat een ex plosief mengsel ontstaat. Voor al de waterstofopslag in me talen zal zeei^ veilig kunnen zijn. Zowei in de V.S. als in Duitsland bestaan uitgebreide transportnetten voor water stof (enkeie honderden kilo meters lang) waarby zich nog nimmer gevaarlijke situaties hebben voorgedaan. Resumerer.d stelt ir. Van Dam dat wegvervoer gebaseerd op waterstof een zeer reële mo gelijkheid is voor de toekomst: de periode tussen 1980 en 1990. De komende weken zullen dui grens maken om bij onze bu stations zijn verplicht Nederla teel voorkomen dat men slechts dat men namen en adresken kocht zijn toch "nee" zeggen zal deze zaak dan met zijn zus zenden bewoners van de grensgebieden een uitstapje over de ren bonvrij te kunnen tanken. De Belgische en Duitse pomp- ndse automobilisten aan benzine te helpen al kan het inciden- mondjesmaat verkoopt. De ANWB dringt er evenwel op aan van Duitse en Belgische pompstations die als ze niet uitver- tegen Nederlanders door te geven aan de bond. De ANWB terorganisaties in de beide landen opnemen. Kan het gebruik van water stof voldoende veilig worden gemaakt omdat mengsels van waterstof en lucht zeer explo sief zijn, hetgeen ook geldt voor mengsels met methaan en lucht, vloeibare koolwater stoffen en lucht? Een belangrijk voordeel van waterstof is dat het een zeer licht gas is, dat by lekkages Philips is opnieuw begonnen met het i.emen van proeven met een Stirling-motor in een autobus. Reeds eerder werden dergelyke tests uitgevoerd, maar omdat zich tamelyk veel problemen openbaarden bjj wisselende belasting van de bus, stopte Philips eind okto ber 1971 met de proefnemin gen en werd de Stirlingmotor naar het laboratorium terug gezonden. Zoals bekend heeft Philips een licentie-overeenkomst voor de produktie van de Stirlingmo tor afgefloten met Ford en Ford heeft ook een samenwer kingsverband met United Stir ling AB +e Malmö om techni sche informatie er. patentrech ten op Stirlingmotoren uit te wisselen. Ford is voornemens de Stirlingmotor in te bouwen in Ford Fmto's, voorlopig ech ter uitsluitend om de kracht bron te testen bij gebruik in een serie-personenwagen. De ze Stirlingmotor is veel com pacter aan die welke door Philips is ontwikkeld en heeft ook een hoger specifiek ver mogen. De Stirlirgmotor levert veel schonere uitlaatgassen dan de benzine- en dieselmotoren en zou in dit opzicht ruimschoots voldoen aan de Amerikaanse eisen voor ^O. Hoewel de Stirlingmotor tot nu toe niet :s opgenomen in het ontwikkelingsprogramma tot 1975 van de Amerikaanse re gering mag worden aangeno men dat het niet is uitgeslo ten dat dit onder de druk van de omstandigheden spoedig zal gebeuren. De gas turbine, de stoommotor en een combinatie-motor, als moge lijke alternatieven voor de benzinemotor, maken reeds deel uit vrn dit programma. DAMMEN met jan edink De organisatoren van het 5e internationaal Suiker-dam- toernooi hebben het deelne mersveld uitgebreid met een officieus dames-wereldkam pioenschap, wat hopelijk spoe dig een officiële plaats in ons wedstrijdwezen zal gaan in nemen. Dat de Russische deelneem sters zich terdege op dit eve nement voorbereid hadden, blijkt wel op de ondubbelzin nige wijze waarop zij de an deren te sterk waren, waar door zij de hoogste plaatsen voor zien opeisten. Ook in de grootmeester-groep waren het de Russen die de beide bovenste plaatsen op eisten, waarvan de prestatie van Anatole Gantwarg, die het kampioenschap van Rusland 1973 op zijn naam bracht, en nu samen met zijn landgenoot Nikolai Metsjanski de eerste plaats bezette, zeker vermeld mag worden. Niet met specta culaire partijen, ook niet met schitterende slagcombinaties, maar door secuur gespeeld po sitiespel, wist hij vele tegen standers tot. opgeven te dwin gen, wat wij in enkele frag menten duidelijk zullen ma ken. m i - - GOG o o O O O O ft: O O O CS Si» Toen de rialiaan Laporta met wit inplaats van 3430 enz.: hier 4842 speelde, volgde na tuurlijk <17—22!) 28x17 (12x32) 23x3 (13—18) 38x27 (18—23) 29x18 (20x36) 3x20 (25x14) en wit zag van verder spelen af en gaf het op. Op de 24e zet nam Gantwarg, met wit spelend tegen onze landgenoot Hermelink, een Ghestem-doorstoot, waarna de situatie na 45 zetten er als volgt uitzag: (20—25) 39—34! (30x39) 33x44 (24—29 of?) 23x34 (26—31) 37x 26 (19—23) 28x10 (17x37) 26x 17 (11x31) 36x27 (37—41) 18— 13! (41—471 10—4 (6—11) 13—8 (1117) 8- 2! en zwart zag van verder spelen in dit over machtseindspel af en gaf op. Jeroen Goudt zag, in een we derzijdse „Roozenburg"-opstel- ling, zijn voorpost weggeruild, en probeeroe vele malen, doch vergeefs, de zwarte voorpost van Gantwarg aan te vallen, met na 35 zetten de navolgen de diagramstand: w lil a c 1 SJ3 Q I o o t Het spel verloop was: 4339 (25—30) 23—18 (13—19) 29—23 Wit aan zet speelde hier 45 40? (m i. is 33—28 (22x42) 31x< 13 enz.: veel beter) (2328!) 33—29 (5—10) 38—33 (28x39) 43x34 (27- 32!) 30—25 (22—28) 34—30 9) 40—35 (18—22) 48—43 (12—18) 43—39 (9—14) 29—24 (14—19!) 24x13 (18x9) 25—20 (15x24) 30x19 (17—21) 26x17 (22x11) 35—30 (10—15) 30—25 (9-14!) 19x10 (15x4) en na dit Drachtige positiespel van zwart geeft wit het op. SCHAKEN met constant orbaan In de Verenigde Staten zijn korte toernooien met vrije in schrijving tegenwoordig erg populair Daarbij worden twee partijen per dag gespeeld en de paring van het meestal grote aantal deelnemers ge schiedt volgens het zgn. Zwit sers systeem. Na zeven, acht of soms nog meer ronden kun nen de prijzen volgens de ranglijst werden verdeeld. En kele topspelers trekken van toernooi naar toernooi en van hen is Walter Browne de succesvolste. Deze grootmees ter, die in het a.s. Hoogoven toernooi soeelt, won in het Atlantic Open Chess Tourna ment eind november onder staande partij. Wit: Browne. Zwart: Zuckerman. Orthodox damegambiet. 1. d2—dl. d7—d5 2. c2c4 c7e6 3. Pbl—C3j Lfif-Gi 4. Pgl—f.5. Pg8—f6 5. Lel—g5, 0—0 6. e2—e3, Pb8—d7 7. Lfl—d3 d5c4 8. Ld3xc-4, c7—c5 9. 00, a7a6 10. a2a4 c5xd4 11. e3xd4, Pd7—b6 12. Lc4b3 Lc8d7 13. Pf3—af Ld7—c6 14. Lb3c2, Pb6—d5 15. Lc2—bi. Pd5—b4 (In aan merking kwam Da5, een veld waar de dame na enkele om zwervingen toch terecht zal komen). 16. Tfl—el, g7g6 17. Lg5h6. Tf8e8 18. Tal—a3, Dd8—d6 19. Pc3e?, Ta8d8 20. Ta3—hS, Dd6—d5 (Wit heeft het nadeel van een ge- isoleerde d- pion, die in een eindspel zwak kan worden. Daar staan echter aanvals- kansen tegenover en dus had zwart er verstandig aan ge daan door van de gelegenheid gebruik te maken, met Le4! een vijandelijk aanvalsstuk te ruilen). 21. Pe5—f3, Dd5—a5 22. Pe2c3. Pb4d5 (Dit was de bedoeling van zwarts laatste zetten: hij dreigt een pion te gaan winnen.) 23. Pf3—e5, Pd5xc3 24. b2xc3, Lc6xa4 25. Ddle2 (Gezien de drei ging Pxf7Dxf7, Dxe6 mat moet zwad nu in de verdedi ging. De gewonnen pion telt dus voorlopig niet mee.) 25La4d7 26. Lh6—gO, Pf6d5 (Opnieuw was er een sterke dreiging, ril. Df3). Pi I W i? mmmm m n m 27. Pe5xf7! Le7xg5 (Niet Kxf7 wegens Txh7+, Kg8, De4! en zwart loopt mat.) 28. Th3xh7 (Dit tweede offer is de consequentie van het eerste maar hier had zwart op moeten ingaan. Na Kxh7, Dh5 Kg7, Dxg6 Kf8, Pxg5, Te7 zie ik voor wit niet meer dan eeuwig schaak. Na melijk: DI16 Tg7Kg8?, Lh7+ enz Dh8 Tg8, Dh6 Tg7 enz. want Ke7 als laatste zet zou falen op Txe6 en mat.) 28Pd5f6? (Als zwart daarmee misschien dacht stand te kunnen houden of te win nen moet hij bij het vervolg iets over het hoofd hebben gezien). 29. LblxgO. Pf6xh7 30. De2—h5, Da5xc3 (Het paard kon niet weg wegens Dh8 mat). 31. Dh5xh7 Kg8—f8 32. Tel—fi. Dc3xd4 (Geen verdediging is Lf6 na Ph6!, Lg7, Dg8+ enz. Nu wil zwart Dg7 spelen). 33. Pf7—e5!. Dd4—f4 (Het paard was taboe: Dxe5, Df7 mat en op Te7 komt Dh8 mat.) 34. Pe5xd7 Td8xd7 35. Dh7h8 (Wit krijgt zijn geofferde materiaal nu met rente terug en daarna is de winst een kwestie van tijd ge worden). 35Kf8e7 36. Dh8xe8 Ke7—f6 (Kd6, Tdl+ en Dxd7.) 37. De8xd7, Kf6xg6 38. Dd7xe6+, Lg5—f6 39. De6e8 Kg6—h6 40. g2—g3 Df4b4 41. Tfle! a6a5 42. Tel— e6, Db4—b2 43. De8ftKh6g5 44. h2—h4 Kg5—g4 45. Df7—gP Kg4h3 46. Dg6f.5 mat. PRIJSWINNAARS 1e prijs ff 25,-) W. A. Verduyn Rijksweg 22 EDE (Zld.) 2e prijs ff 15.-) M. de Greef Julianastraat 22 STEENBERGEN HORIZONTAAL: 10. 12. 13. 14. 16. 17. 19. 20. 21. 22. 23. 25. 27. 28. 30. 31. 33. 34. 36. 38. 39. 40. 41. 41 43. 44 45. 46 47. 48. 50. 51. 53. 54. slee aanzierlijke arm 1 uit aller naam titel var de heerser van' het vj oegere Peru tandeloos zoogdier koud Europese Economische Gemeenschap vruchtbare plek in de woestijn tegen paar door bijen bereide suiker- stof uitroep van afschuw, vis geneesheer rivier in Spanje planed Engels bier geleerd dun traag en onverschillig. Gewotn Lager Onderwijs rivier ir Tsjechoslowakije sDiritu.s in vaste vorm kelner berg op Kreta troefkaart deel van een ladder Noorse lichtgoden hoge rotspunt rijtuig meisjesnaam bouw Land no date muziekinstrument haag mant midi»] om geurig te maken oosterlengte 14. borrel 15. landbouwwerktuig 16. kloosteroverste 17. jongensnaam 18. niet licht brekende 19. streep 24. overdekte zuilengang 26. wintervoertuig 29. sterke drank 32. prik 35. godheid 37. watervogel 38. toegarkelijk 41. soortelijk gewicht 42. meisjesnaam 43. vrucht 45. indien 49. afvoer 50. voorwerpsvorm van hij 52. gevuld. REDACTIE "DE STEM" REIGERSTR/. \T 16 BREDA NAAM STRAAT VERTIKAAL: 1. buit 2. arrondissement 3. drager van erfelijke ei genschap in celkern 4. beroep 5. boomvrucht 6. Indonesisch eiland 7. deel van een etmaal 8. buiten hangend symbool dat de nering aangeeft 10. notitie 11. godin van de natuur kracht 12. rijksdaalder WOONPLAATS inzenden voot dinsdagmidd* 12.06 uur Zet op de enveloppe in de Un rer-bovenhoek „Weekendpu? '.el" 1 2 3 4 5 6 7 8 9 11 12 Ï3 14 15 16 .17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 BRIDGEN met h.w. filarski SUBTIEL Sommige spellen zijn gemakkelijker te spelen tegen zeei sterke tegenstanders dan tegen zwakkere. Van de sterkeren kan je aannemen dat ze goed geboden zullen hebben en dat geeft hun tegenpartij houvast. Hoezeer sterke speiers op elkaar bie dingen vertrouwen kunt u zien aan een snel uit de match SpanjeOostenrijk, gespeeld tijdens de Europese kampioen schappen. 10 5 H 8 3 O A 8 7 5 4 A53 A V 9 8 4 2 4 <>B972 86 H B 7 3 V V 10 6 5 10 3 10 7 4 Spelleider 6 (?AB972 O H V H V B 9 2 Zuid gever, NZ kwetsbaar. Zuid één harten west één schoppen noord twee ruiten oost twre schoppen zuid drie klaver west drie schoppen noord vier harten oost pas zuid vier SA (azenvraag) west vijl schoppen (roet in het eten!), noord zes harten einde. West startte met schoppenaas en speelde schoppen na, de heer van oost werd afgetroefd. Hierna harten zeven voor noords aas en toen harten acht, oost klein. De gangbare speelwijze is om nu met hartenboer te snijden en dat zou één down betekend hebben daar oost een troefslag maakt. Zuid ging even diep na denken en sneed toen met harten negen! Helderziende? Neen, want zuid legde later uit dat hij zich verwonderd had over het feit dat OW het vrij opgelegde redbod van zes schoppen (niet kwetsbaar) hadden nagelaten. West had zelts tot vijf schoppen geboden, maar oost had toch zes harten taseu spelen, waarom? Natuurlijk omdat hij de hartens tegen had en op down hoopte. Na de subtiele snit met harten negen werd noord met klaver aas aan slag gebracht, de hartensnit herhaald en trotse zuid won zijn contract. Zou hij óók zo tegen een zwakke oost ge speeld hebben?? Toch bleek de winst voor de Spanjaarden maar gering want aan de andere tafel boden de Oostenrijkers het betere contract van zes klaver en ook hier redde oost niet vanwege zijn ver moedelijke hartenslag. Het spel verliep: hoge schoppen, tweede schoppen getroefd, klaverheer en vrouw gespeeld, ruitenheer en vrouw, klaver naar het aas. Nu op ruitenaas een harten weg en daarna een ruiten getroefd in zuid. Noord kwam weer aan slag met hartenheer, op de 5e vrije ruiten deed zuid harten weg en alles wat nu nog slechts nodig bleek was een geslaagde snit tegen hartenvrouw.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 21