lie
en
ibur wil
elers deel
iskosten
ten betalen
BONDEN EN WERKGEVERSSTEL
BUNKERPOSITIE HAVENS VEILIG
Sjah: Perzië in tien
jaar industriële macht
financiën
economie
LilUlHl'i 11gaf
de fiets naar
wedstrijden
„WEL VERKOOP VAN ASPIRINE EN EIWITTEN
MAAR NIET VAN RUWE OLIE'
i i» «l-7fc
3 N tod «1
866 BNÜ 16-68
3V* M HWto
8,5% UNO 18
V/4 ld BIH 66
6V» ld 61
5V« ld 64
4% ld 61
7% Pechiney
anp-beurs
overzicht
Woensdag 9 januari 1974
gevers)
viteiten van de diverse
eden winst geboekt'. Dat
land van de Koninklijke
roere, in het jaarverslag
ijkse algemene vergade.
uur in hotel Ockenburg
•slag heeft overigens *n
cht van het aantal leden
diverse Zeeuwse vere-
;n vanaf 1965. Daaruit
dat het ledental ge
meld heeft tussen 615 en
)ver de accommodaties
tletiek in Zeeland merkt
irveiBlag op, dat de atle-
ntelbanen in een rede- I
ede staat van onderhoud
•en. Dit echter met uit-
•ing van de sintelbanen
list en Middelburg. Het
rslag spreekt de hoop uit
1974 de sintelbaan te 1
wordt voorzien van een
sbaar wedstrijdseeretarr
ancieel gezien is 1973
de afdeling Zeeland van
NAU een goed jaar ge-
De afdeling 'boekte een
saldo van ruim 3000 gul-
,Met het nu beschikbare I
lal is onze afdeling waar-
lijk de rijkste in het
aldus het jaarverslag,
technische commissie I
in het verslag op dat de I
ame aan de Zeeuwse I
.oenschappen individueel I
eleurstellend was. Daar-1
al voor 1974 een ander
amma worden opgezet,
betreft de baanwedstrij-
vas de deelname van de I
dikwijls verheugend in
stellling tot de senioren,
neeste verenigingen ont-1
len in 1973 een grotere I
teit op het gebied van de
atiespert. De Zeeuwse af-1
g zal daarom ook dit jaar
een speciale kalender uit- I
voor deze recreatie-1
menten als prestatielo-
der het hoofdstuk jeugd-
tei-tSn meldt het jaar-
ag dat in 1974 gestart kan
en met een centrale teclr 1
e training voor de
wse jeugd. Deze wordt j
uden in Goes. Aan een
ïische training in groter
md werd reeds behoefte
eld na het wegvallen in
van de centrale district-
ningen. Het jaarverslag
tenslotte nog een over-
van de geleverde presta-
het afgelopen jaar en de
•ds welke door Zeeuwse j
en werden gevestigd.
fan onze correspondent)
OES In verband met de
ende reiskosten door de
nnedistributie houdt voet-
■ereniging „Robur" te Goes 1
dagavond een buitengewone j
nvergadering.
ijderis deze vergadering 3a'
bestuur een voorstel op In
leggen om een deel van
jende reiskosten door de
Iers zelf te laten betaler
zou dan gaan gebeuren
vorm van een bijdrage P"
vedstrijd, Als de ledenver
ering het voorstel aanneem'
gaan de senioren per iut'
Istrijd huiten Zuid-Beveland
bijdrage van 2,50 betaler
de junioren en pupillen ee"
den.
>e uitwedstrijden op Zuid-
reland zullen dan bez°cn
•den per fiets. Op deze WJ*
>pt het bestuur van Robw
extra reiskosten voor ongy
r 80 procent te kunnen des'
Een belangrijk punt
buitengewone ledenvergadv
g is het kiezen van een
iele bestuurslid. Deze vac«'
e loopt al vanaf de jaarve'
lering. Het bestuur 13 e_
iter nog steeds niet in %e'
agd een geschikte kandida®
)r deze vacature te vi-nd*?'
t bestuur hoopt nu dat d
en met een kandidaat zub011
nen.
ferdere agendapunten
dedelingen over traaninê
iviteiten in het lopende f
t volgende seizoen en het 0 I
ïiseren van gezellig eavod' j
L
UTRECHT (ANP) De
vervoersbonden en de werkge
vers gaan samen op het minis
terie van Economische Zaken
pleiten voor het veiligstellen
van de bunkerpositie van de
Nederlandse havens. Van de
vraag of er genoeg stookolie is
voor de schepen hangt niet
alleen de werkgelegenheid van
de 40.000 mensen in de havens
af, maar ook, in veel opzich
ten, de gehele nationale econo
mie. Ook het pendelvervoer
zal zekergesteld moeen wor
den.
Verder hebben de bonden
de overheid al gewezen op het
belang van openbare vervoers
voorzieningen in de uitge
strekte havengebieden. Dit
meldt ..Richting", het blad van
de Vervoersbond NKV
Overigens constateert de
bond, dat de energiecrisis voor
de werkgelegenheid vam het
vervoerspersoneel nog weinig
gevolgen heeft gehad, afgezien
dan van het ontslag van enke
le op proef aangestelde werk
nemers bij Martinair
In de sector vam het goede
renvervoer over de weg wor
den de eerste moeilijkheden
verwacht bij de auto-transpor-
t.eurs. Een van de betrokken
ondernemingen. de firma
Braakman in Rotterdam, heeft
tengevolge van de sterk terug
gelopen verkoop vain personen
auto's al zestien wagens in
„een mottenballenvloot" stil
moeten zetten.
Uit de binnenscheepvaar
heeft de bond nog geen klach
ten gehoord, al is er door het
hamsteren weinig smeerolie te
krijgen en al zijn de prijzen
van gasolie met vijftig procent
gestegen.
De luchtvaart, aldus Rich
ting, krijgt eind januari met
-kerosinetekorten te kampen.
De KLM probeert de situatie
voorlopig het hoofd te bieden
door samenwerking met ande
re maatschappijen (vluchtver-
deling). Bij Transavia wordt
aangenomen dat het zomerpm-
gramma moet worden aange
past.
De bedreiging van de werk
gelegenheid is volgens de
NKV-bond het meest acuut in
het wegvervoer. ..Het is niet
onwaarschijnlijk dat er al ont
slagen zijn gevallen, zij het
dan onder schijnmotieven". De
vakbeweging houdt in de ga
ten of het ontslagverbod niet
„op slinkse wijze" wordt ont
doken.
De vrees bestaat, aldus
„Richting", dat juist de bona
fide ondernemingen bij eeo
verscherping van de situatie
het eerst in moeilijkheden zul
len komen. De bedrijven die
de hand houden aan de c.a.o.
en aan de arbeidswetgeving
(rijtijdenbesluit) hebben een
kleinere marge om problemen
op te vangen dan de onderne
mingen die dat niet doen. De
bonden vinden daarom, dat de
overheid deze bedrijven in het
kader van het vergunningen
beleid moet verzekeren van
behoorlijke kansen op de ver
voersmarkt. Het verlenen van
vengunningen zou volgens hen
afhankelijk moeten worden
gesteld van een correcte toe
passing van cao en rijtijden
besluit. Bovendien zou uitbrei
ding van het aantal vergun
ningen alleen moeten worden
toegestaan als het aantoonbaar
om een „nieuwe vervoersbe
hoefte" gaat. De vervoersbond
NKV hoopt, dat de onderne
mers nu eindelijk tot samen
werking zullen komen. Daar
door zouden onder meer lege
retourritten kunnen worden
voorkomen. Tot dusver ge
schiedt ongeveer 40 procent
van de retourritten onbeladen,
waardoor capaciteit (brand
stof) onbenut blijft. Ook in de
binnenscheepvaart noemt de
bond capaciteitsbeheersing, sa
menwerking en sanering de
middelen om de energiecrisis
het hoofd te bieden.
(Van onze redactie buitenland)
„Ik zal u aspirine verkopen, ik zal u eiwitten verkopen,
maar ik zal u geen ruwe olie verkopen".
Dit verklaart de sjah van Perzië in een interview met
het Westduitse nieuwsmagazine „Der Spiegel".
Hij stelt zich ten doel om zijn land binnen tien jaar tot
een industriële grootmacht te doen uitgroeien, die kan
wedijveren met West-Duitsland, Frankrijk en Groot-Brit-
tannië.
De sjah voorspelde dat
Iran en wellicht zelfs Bra
zilië binnen een naar ver
houding kort tijdsbestek tot
de vijf meest geavanceerde
industrielanden ter wereld
gerekend zullen worden.
..Het tijdperk van de goed
kope olie behoort tot het ver
leden", aldus de sjah.
Al Ahram, het toonaange
vende blad van Egypte heeft
in een hoofdartikel kritiek ge
leverd op wat heet noemt het
door winstbejag geïnspireerde
prijsbeleid van de olieprodu
cerende landen. Volgens
hoofdredacteur Heikal verster
ken prijsstijgingen uiteindelijk
de dollar, terwijl zij de Euro
pese en Japanse valuta's ver
zwakken.
Ook de Afrikaanse landen,
die toch een nooit eerder ver
toonde solidariteit hebben la
ten zien met de Arabische lan
den, zouden niet het slachtof
fer moeten worden van de
stijging van de olieprijzen. Dit
zou hun ontwikkeling kunnen
stuiten, aldus nog steeds Al
Ahram.
De pas gekozen president
van Venezuela, Carlos Andres
Perez vindt dat de olie-indus
trie in zijn land genationali
seerd moet worden voor 1983.
In dat jaar vervallen de nu
lopende overeenkomsten met
de oliemaatschappijen en moe
ten de concessies aan de staat
worden teruggegeven.
Hij verklaart dit in een in
terview met het Braziliaanse
blad „Jornal do Brasil". Perez
zegt verder dat de overneming
nodig is om te voorkomen dat
de oliemaatschappijen haar
concessies teruggeven met
technisch verouderde installa
ties, die niet goed meer wer
ken.
Hij herhaalde dat de olie
voor Venezuela een politiek
wapen is. Door middel van de
olie kunnen we gedaan krij
gen dat de ontwikkelde landen
naar ons luisteren. Venezuela
is echter niet van plan niet te
voldoen aan zijn leverings
plichten.
De Venezolaanse olieproduc
tie bedraagt ongeveer 3,5 mil
joen vaten per dag. De belan-
joen vaten peer dag. De belang
rijkste concessiehouders zijn
pijen en de Koninklijke Shell
groep. De olie wordt voor het
grootste deel uitgevoerd naar
Amerika.
Zuinig aan
De J-aoanse regerinig be
reidt op het moment een
nieuw pakket maatregelen
voor waardoor het verbruik
van olie en elektriciteit met
vijftien procent moet worden
verminderd.
De staalproduktie van Bri
tish Steel Corporation moet
wellicht met tweederde wor
den beperkt. Een dergelijke
beperking is noodzakelijk
indien de aanvoer van cokes-
kolen ernstig verslechtert.
Wellicht sancties
Arabische landen
tegen luchtvaart
maatschappijen
TRIPOLIS De Arabi
sche landen overwegen eco
nomische maatregelen te ne
men tegen buitenlandse
luchtvaartmaatschappij en die
na-ar zij zeggen met haar
vluchten „steun aan Israël"
hebben verleend. Dit heeft
het Libische persbureau Ar-
na meegedeld.
Dit punt zal ter sprake ko
men op de vergadering van
het Arabische boycotbureau
die volgende week maandag
in Aboe Dhabi wordt gehou
den.
België rijdt
weer sneller
BRUSSEL In België gaat
men steeds sneller rijden in
weerwil van de limiet van
100 kilometer op de grote en
80 op de kleinere wegen. In
november werden 180 over
tredingen geconstateerd,
deelde de rijkspolitie giste
ren mee, in december waren
het er reeds 4.678. De meeste
van deze laatste overtreders
werden aangehouden op de
autosnelwegen. Zij kregen
hogere boeten.
Noren overwegen
lid te worden
van OPEC
OSLO De Noorse rege
ring houdt zich op het ogen
blik bezig met de vraag of
Noorwegen al dan niet een
aanvraag moet indienen voor
het lidmaatschap van de
OPEC, de organisatie van
olie-exportere<nde landen.
Blijkens een bekendmaking
van de regeringsvoorlich
tingsdienst in Oslo wenst
Noorwegen goede betrekkin
gen te onderhouden met de
overige olieproducerende lan
den, doch de OPEC heeft
onlangs een politieke lijn be
paald die Noorwegen moei
lijk kan onderschrijven. Bo
vendien zijn de Arabische
landen enkel en alleen olie
producenten, terwijl Noorwe
gen tegelijkertijd een hoog
ontwikkeld industrieland
is.
Extra benzine
voor invaliden?
DEN HAAG Mevrouw
Epema-Brugman (PvdA) uit
de Tewede Kamer heeft aan
minister Westerterp van Ver
kor en Waterstaat gevraagd
om invaliden, die zich uit
sluitend met hun auto kun
nen verplaatsen, nu al in
staat te stellen, een extra toe
wijzing voor het privége-
bruik van hun auto aan te
vragen. Deze kwestie is ook
al aan de orde geweest tij
dens het oliedebat in de
Tweede Kamer. De minister
heeft zich toen vrij positief
hierover uitgelaten.
Benzine voor
buitenlanders
DEN HAAG Voor auto's
met een buitenlands kente
ken, die in Nederland rijden,
zullen met ingang van deze
week benzineraratsoenen
worden verstrekt. Benzine
bonnen warden uitgegeven
voor al'le categorieën motor
rijtuigen die op benzine rij
den, daaronder begrepen per
sonenauto's, motoren, bestel
en vrachtwagens en autobus
sen. De basiatoewijzróg be
draagt 30 liter per week. De
mogelijkheid bestaat aanvul
lende benzinerantsoenen te
verkrijgen.
De bonnen word-en uitge
geven nadat de aanvrager in
het bezit is van een benzi-
nestamkaairt. Deze zijn ver
krijgbaar op Nederlandse ge
meentehuizen en politiebu
reaus. De stamkaart wordt
slechts afgegeven op vertoon
van het kentekenbewijs, ter
wijl tevens kan worden ver
langd dat het motorrijtuig,
wiaarvoor het rantsoen wordt
aangevraagd, wordt getoond.
Om te voorkomen dat op één
buitenlands kentekenbewijs
meer stamkaarten worden
afgegeven zal het kenteken
bewijs bij afgifte van de
stamkaart worden afgestem
peld.
scheepsberichten
Achilles 8 te Philadelphia.
Acila 7 vn St.-Croix nr New
York; Adrastus 7 te Las Pal-
mas, Alcor pass 7 kp. Verdii-
sche eil. nr. Rotterdam, Alk
maar 8 te Hamburg, Amers
foort 8 te Santo Domingo. Am-
stelpark 5 700 no Midway nr
Kittimat, Antilia Bay 8 56 nw.
Kd. Comoren nr Chiba, Ares 7
260 w. Kp. Finisterre nr St.-
Croix. Atlantic Star 7 vn Hali
fax nr New York. Britsum 7
600 z Cape Race nr Eleusis.
Calamares 7 240 nw San Juan
nr Southampton, Ceres 8 te
Rotterdam, Chevron Amster
dam 7 vn Providence nr
Freeport, Chevron Eindhoven
7 300 wzw Bombay nr Rastu-
nura. Chevron Madrid 7 250
zw Walvisbaai nr Thamesha-
ven. Chevron Rotterdam 7 260
no Lourencomarques nr Arabi
sche golf, Chevron The Hague
7 220 nw Kaapstad nr Arabi
sche Golf, Chiron 8 te New
Orleans verw, Diadema pass 7
Villano nr Transmere, Dioge
nes 7 vn Antofagasta nr Val
paraiso, Doelwijk 7 400 w
Walvisuaai nr Milfordhaven.
Gaasterdijk 7 vn Coalzequal-
cos nr Tampico, Gaasterland 8
te Hamburg, Gorredijk 7 210
zw Lissabon nr Le Havre,
Gulf Hansa 8 te Bantrybay
verw. Hercules 7 vn Bremen
nr Amsterdam, Kapelie 7 60
Iw Finisterre nr Dubai, Ka-
tendrecht 7 520 zzo Colombo
nr Tamatave, Katwijk 8 te
Bremen. Korovina 9 te Port au
Prince, Laarderkerk 7 320 ono
Lourencomarques nr Dubai,
Leersum 8 vn Cristobal nr
New Orleans, Loirelloyd 9 te
Papeete verw. Maaslloyd 7 110
z Dakar nr Rotterdam, Maco-
ma 7 500 o St.-Helena nr
Transmere, Madisonlloyd 7 260
nw Kp. Finisterre nr Cristo
bal, Mainlloyd 6 te Honiara,
Marnelloyd pass 7 Maldine Isl.
nr Barcelona, Meerdrecht 7 te
Karachi, Mlssissipilloyd 8 te
Vera Cruz verw, Moordrecht 7
100 ono Bermuda's nr Phila
delphia. Neder Eems 7 450 ono
Mombasa nr Dubai, Neder
Linge 7 600 zo Durban nr
Kaastad, Neder .Rhone 7 170
wzw Monrovia nr Port Ke-
lang, Neder Rijn 7 750 zw
Luanda nr Port Kelang, Neder
Waal 7 199 ozo Beira nr Lou
rencomarques, Nedlloyd Car-
well 7 rede Djeddah, Nedlloyd
Delft 8 te Tokyo, Nedlloyd
Kembla 7 1530 w Los Angeles
nr San Francisco, Nedlloyd
Nile 8 te Port Gentil, Neptu-
nus 8 te Rotterdam, Oostkerk
7 435 o Beira nr Karachi. Par
thenon 8 te Nieuw Nickerie,
Pliiline 7 50 z Nicobaren nr
Sriracha, Rotte 7 550 nw Gala-
pagoseil. nr Balbao, Rotterdam
8 vn St.-Maarten nr St.-Tho-
mas, Scheldeborg pass 7
Brunsbüttel nr Amsterdam,
Sepia 7 160 z Tenerife nr Pi-
reaus. Serooskerk 7 500 wnw
Walvisbaai nr. Kaapstad, Sinon
7 te Amsterdam, Sinoutskerk
7 120 w Freetown nr Rotter
dam, Slrara 7 900 no Cayenne
nr Cayenne, Socrates 7 vn La-
guaira nr Port of Spain,
Steenkerk 7 230 nw Luderitz
nr Kaastad, Straat Futaml
pass 7 zuidpunt Madagascar nr
Durban, Straat Lagos 7 270 zo
Esperanee nr Bangkok, Straat
Madura 7 vn Mahe nr Moga
discio. Straat Singapore 7 80
no Billiton nr Brisbane, Straat
Towa 7 550 w Luanda nr Wal
visbaai,
Wat is uw
gulden waard?
AMSTERDAM (ANP) De
advieskoersen voor buiten
lands bankpapier luiden he
den: dollar 2.93-3.03, ponden
6.53-6.83, Bg. fres 6.68-6.98,
DM 101.25-104.25, Lirès 39.50-
43.00, Escudo's 10.40-11.40,
Can. dlrs 2.95-3.05, Fr. fres
56.50-59.50, Zw. fres 85.00-
88.08. Zw. kr 59.25-62.25, Nor
kr 47.75-50.75, Den. kr. 42.50-
45.50, Oost sch 14.00-14.30, Pese
ta's 4,94-5.23, Gr. drach 8.50-
9.70, Fin mark 72.00-75.00,
Joeg din 15.50-18.50.
Belgen hebben benzine genoeg
BRUSSEL België heeft op het ogenblik een voorraad ben
zine die voldoende is voor een gebruik van 100 dagen. Aan
stookolie voor verwarming, enz. is er een voorraad voor 95
dagen en zware stookolie is er nog voor ongeveer 75 dagen. Deze
gegevens zijn afkomstig van het Belgische ministerie van
Economische Zaken waar men, aldus een verzekering van de
minister Willy Claes. voorlopig niet aan rantsoenering denkt.
De autoloze zondagen, zoals ze de laatste tijd in België waren
voorgeschreven, en waarbij geen voertuigen mochten worden ge
bruikt tot acht uur 's avonds, leverden nog maar 20 pet. benzine
besparing op. Autoloze zondagen van 03.00 uur 's zondags tot
03.00 uur 's maandags (zoals er op 13 januari weer een komt)
leverden soms een besparing op van 40 tot 50 pet., aldus eveneens
cijfers van het ministerie van Economische Zaken. Daarom is
men in België teruggekeerd naar het systeem van (overigens
eens per 14 dagen) van de gehele zondag niet rijden.
Amsterdamse effectenbeurs
DINSDAG 8 JANUARI 1974
1« kolom slotkoeneu vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beur»
a sv laten b ss bieder
l a es e>»im e s es dividend
Actieve aandelen
Handel en Industrie
AI3U fU
54,30
55,10
ABN f UW
253,00
25,00
Amro 1
59,30
59,40
Am. Rabbet IW 265,00
Deil-Mlj S
110,50
111,00
Dordtecbe F. 10
122,50
122,00
DocdteelM F. Piet
122,00
121,50
Hetoefeeo H II
211,50
213,50
HmneAeo
224,80
228,00
BAX. 10»
138,00
146,00
uoofov. n
62,50
62,80
HVA Meyee
82,80
TH ttetnekee
80,00
82,00
KLM lik
67,50
71,20
Kou. UU* S0
98,90
98,20
KNSM J IK
134,00
135,50
Nat. Ned.
69,20
68,70
Ommeren Cert
325,00
335,00
Philips 10
35,60
36,40
Robeco i S0
203,00
204,00
ROUDOO S0
137,00
138,30
Scueepv Ito S»
98,50
100,50
Unilever 81
113,00
113,60
Actieve obligaties
staatsleningen
S Ned. 89-S4
S l*< 70-95
g ld 71-86
t ld 701-65
I U. 7011
t ld 70111
t ld 68-76
I ld 70-77
V/4 ld 71-96
7% ld 30-87
7)* ld 68-96
7^ ld 71-86
IVi ld 71-82
7* ld 72-87
7V* ld 72-87
1HW7H7
7 U 661-91
1 lo 6611
7 ld 00-84
6Vi ld 681 98
6Vt ld 68 11
«Vz ld 68111
id 681V
6V» ld 66-91
8% ld 67-82
8 ld 67-82
S*/t ld 6511-90
5% ld 66 1-90
SV< ld 041-89
5% ld 651-90
8 ld 64 «189
4ld 58-83
4i* ld 59-89
4)* ld 601-85
4V» ld 6011
4* ld 63-93
4 Mi ld 64-74
4V« ld 59-84
4'/. td 60-90
ld 61-91
4% ld 631-83
4V« Id 63U
4 ld 61-88
4 ld 62-82
2*/« ld 53-93
3*4 id «t 47
3)* ld 51-76
*V* ld 53-83
ld 56-86
3V, ld 48-88
1V« 50-90
IV* ld 54-84
90,00
90,00
89,70
93,00
91,30
90,90
94,90
94,90
86,70
86,20
92,00
85,50
84,50
84,20
90,50
81,60
84,00
83,80
82,00
79,80
79,50
79,50
79,40
82,80
78,30
77,20
80,50
80,20
78,30
77,90
74,00
82,10
76,60
81,80
75,60
72.10
98,50
81,30
72,50
73,50
72,30
1.60
77,30
71,30
70,40
62,80
93,30
81,60
77,30
63,30
6*1.50
68,00
90,00
89,60
90,00
93,20
90,50
90,30
94,70
94,40
86,30
86,20
91,50
85,60
84,90
84,50
90,70
81,80
84,10
84,00
82,20
80,10
79.90
79,80
79,40
83,10
78,50
77.40
80,80
80,50
78,70
78,40
74.40
82,10
76,70
82,30
75,80
72,30
98,50
81,30
72,80
73,70
72,50
71,70
78,00
71,60
70,40
62,80
93,30
81,70
77,20
62.70
67,80
S*% IA 86-W
gy« ld 56-65
3 td crooU)
8 W BI-U
i a pt
m I'dam «7
3% ld u
iV* B'dttfc SS
4V* ld iz
8V* td 10-85
8% M W-Of
8 ld 68-16
8 UI 66-94
ia. 11-68
8 ar n-8?
8<k ld 13-81
iy» td ïo-is
IV. W 72-83
11* ld 13-88
1H ld 12-87
TV» ld 71-79
iy« w 73-88
1 ld 661-81
1 ld 6H11
1 ld 661V
1 ld 12-81
JV« ld 13-83
6% ld 61-82
iV' ld 68-93
6»/. ld 72-K.'
öfci ld 81-82
ld 61-92
6 ld 51-82
6 ld 651-90
6 UT 65U
5V« M 651-90
5". td 65 a
5V* ld 65-90
5 ld 58-83
5 ld 64-89
5V» td 65-91
5»/« ld 55-81;
5'/« ld 64-89
4% ld 58-88
4Vt ld 58-89
41* td 59-84
4 Mi ld 66-85
4«* ld 62-92
4V8 ld 82-9?
4V« ld 52-71
68,00
76,50
84,00
82,10
92,80
95,10
95,30
93,50
91,50
89,10
82,00
82,00
91,80
90,00
96,60
88,70
87,60
87,90
91,00
91,30
90,50
85,00
83.50
89,50
81,60
86,10
83,80
83,70
80,30
86.30
82,00
80,80
78,40
85,50
81,10
80,70
80,40
79,80
78.50
84,90
77.60
78,10
79.10
78,50
77,40
75,00
80,00
79,50
74,10
72,60
90,70
68,10
76,40
83,60
82,30
93,00b
95,30
95,00
93,60
91,50
89,10
81.00b
91,80
89,90
94,60
88,40
87,20
87,30
90,80
91,70
91,00
85,00
83,50
89,80
81,30
86,20
84
83,80
80,10
86,90
82,10
80.80
86,60
80,50
78,60
85,70
81,40
81,10
80,50
t 79,90
78,70
85,50
77,80
78,40
79,30
78,60
77,40
74,80
80,40
79,70
73,90
72,40
6 N Wit Ml
Kir I UIM
Sllv «1.
Hypotbeel;
a r* ut nu Ti
«0 n
a ui u
6 io uw
4** id &-XA
\y> id uu
3 Rain Q
IV* td 11
6 WartJ 09
6 ia a
Weat. Hyp Banfc
6V* We.Ut* II»
6^4 ld 70
8 ui n
JV. ld 78
IV* ld 71 I
IK ld 71 UI
1 td 72
ld pbr
9 Sch. H. Ned.
t> Scb.H.Ned
Handel, industrie en div
88,30
88,00
89.00
88,00 1
86,10
86,80
hinken
98,50a
99,30
82,00a
82,00
78,20
78,20
73,00
73,40
74,80
75,00
92.00a
92,00
76,80
76,80
96,00
96,00
93.50a
92,50
89,50
89,60
88,20
88,20
86.00a
84,00
89,00
85,40
82,00a
96,00
82,00
96,00
«ld o
5% Foo» Hout
6 r*vgeo> 83
»V U) M
5 UI U
6 87
6 ld M
5V* ld Si
2*t ttott.Antw
tttt Ki Kijni'iP
8V* UI 86
»v« w ra
i RlJnScheir
schlpho*
Shell 71
iy« 10 u
VU SHV 72
SHV H.
«V. td IV
b Smith 63
1» l'H V 72
lOU 72
6 Unllei.TO
1 d id --a
I VMh 68
5 td m
5 ld 62
tt Wtjer» 66
1 Dorp 61
86,50
84.00
80,50
79,00a
83,00
80,00
80,00
88,00
79,50
93,10
82,00
74,00
75,00
90,40
83,60
100,00
„00,00
81,00
80,30
83,25
95,30
77,00
74,00
90.50
82.50b
84,00
76,00a
88,00 - i'A Gelder
83,50 Hvuuut-ttt.
80,50 iV* uricteD
78,00
81.00
81,00
80,00
80,00a
88,00
79,55
93,00
83,00
73,50
75,00
90,20
83,75
100,00
94,50
81,50
80,70
83,50
95,60
78,30
74,00
90,50
84,00
84,00
75,00
Luchtvaart- Spoorwegen
Obligaties banken
8»/« ABN 10-76
8 ld 70-76
8 ld 11416
8 ld 73-88
8V* Amro 13-88
8V« AmKo 69 7..
8 id 69-76
8 ld 70-78
V/4 ld 11-76
V/4 ld 71416
1H ld 73-88
7 ld 73-80
7J* Mees Si H 12
BNG rsp 3?
7 H Exp Flii 66
8 lease PI
7 Nat. bk Mld
5V« td 65
Nat. bk Mid.
8 NMB 70
6V» ld kap 72
7»/4 NOB 13
1 ld 66
95,00
93,20
89,80
90,50
94,30
98,60
94,00
92,00
94,10
87,00
82,75
87,50
84,50
231,00b 229.50
96,60 96,10
97,00a
97,40
96,50
94,00
89,20
91,00
95,50
98,90
95,00
91,50
93,80
86,50
83,00
87,70
84,50
86,00
85,00
92,20
79,70
95,00
97,80
85,90
•8,00 16 ld 64
92,20
80,00
80,00
81,00
77,70
4% Ahnld
Akzo
41* Akzo-Phar
8 w BOZ
8V« ld
8V« Bredere VG
8 Breder o Vü
8»/i Bredero VB
IV* ld
8 Br J»etr.
7V« ld 66
l'/i ld Ti
6 ld 65
?J* Leehorn
IV CMC 72
8*/4 td 67
8 Elsevier
9% v. Gelder *71
1 Hein.Bier
8 Hoogov 71
8 ld 71
6V* id 66
5V» Indola
6 Kon .Zout
4V« Koudijs
6V* (Veneba 66
5.5% &SH '65
4.5% KSH '63
5 Nederb
8% N.Uast). 7j
8 H ld 15j
8>/« td 70
8 kd 70
8 Ui 72
VU id 72
7V* ld 39
7V« ld 66
V/4 td 13
6 V* ld 66
6% ld 68
5% ld 65
61/* N.Staatsm
7 Uvlng-U-S
8*/« Pak 10
7»/ ld 13
7 id 68
7 ld 72
8 Peek lil
8 Philips 72
88,00
84,50
95,00
92,50
89,10
89,00
83,50
87,00
106,00
84,50
81,00b
89,50
99,00
87,50
87,30
87,30
86,30
88,00b
87,00
91,10
88,00
89,00
88,00b
88,20
93,20
92.30
94,50
86.50
87,70
86,20
83,60
84,10
84,50
82,50
77.20
85,70
79,00
87,00b
97,00a
85.00a
80.00b
78,00
87,50b
80,00
82,00
80,00
85,00
81,00
88,50
89,00
85,10
93,00
91,00
87,50
79,00b
87,50
88,60
88,50
83,50
86,80
84,00
81,50
88,50
99,00
87,50
87,30
87,30
89.00
86,30
87,50
91,30
87,00
89.00b
89,00b
88,20
i KLM 68
5 ld 60
IV ld 58
8V* 70
TV* ld Ti
4% ld 6
SV* ld 56
81,50
94,50
88.00
94,00
81.50b
85,20
93,50
81,50
94,50
94,00
82.00
84,00
92,50
2% Hagemeljer
IV* Hoiec
9% Hoogov
IV* Uil Holt
6% Indola
TH Kappa
6** Kl uw er
5% KLM
V/i KJ* Pap.
KBH 18
T Lyons n
TV* Macintosh
3 Meteoo*
T NBM Bouw
V/4 Neder! VB
6V* NMB
V/4 Nutrtcta
8 Ntjverd&i
6" Philips
4% Philips
Ti* Prooet A B
6V* Kollnoo
ÖV* ld 1000
6 Sander*
T Shot Br.
5V* 111b Wai
8V* VMP
6 Vlbamlj
VU» Butt.
7
Aandelen banken
verzekeringen
89,00
89,10
93,80
95,80
114,00
92,00
93,00b
76,00b
78,50b'
82,70
82,50b
92,00
94,00b
121,00
126,00
74,00
75,00
147,00
148,80
84,30
85,10
79,00
81,50
83,90
82,20
80,40
102,00
81,50
81,50
177,00
180,25
120,00
92,00
94,00
97,10
96,60
101,00
103,00
70,00a
y^.uuD
67,00a
71,00a
69,00
103,50
104,80
94,80
96,50
95,50
95,80
84,00
84,50
99,00
99,50
98,50
104,00
Chamotte
uouu Key
73.00
47,80
20,00
7350 t Orenstetn
45,20
20,00
1030,00 1070,00 i ifi oen
74,50 76,00 .Mlembang
51,80 52,00
Itrtng U-B
i Akhofci, fc5
Pal the
- Or O* Houtb
Gröye
1520,00
1515,00
i'inker App
460,00
475,00
tbCOPOBtO
49,80
47,00b
Eist-vlet
511,00
519,00
id oert
510,80
518,80
KM! A
260,00
258,00
Enk es
74,00
74,00
Fokker
25,30
26,00
Font Auto
830,00
Flirneet
87,00
88,50
Gamma H
44,00
43,00
td o pet PW
18,00
18,00
Gelder cert
68,00
70,00
Gerotabr
68,00
70,00b
Giessen
425,00
445,00
Gist Broc
66,50
67,50d
ld cert
66,50
67 50
Goudsmit
87,00
99,00
G rosso
123,80
120,50
Grinten
214,00
210,00
Urotsmed.
140,00
145,00(1
Premie-obligaties
2V* A Hun 56
2V*A dam 51
2V* ld 561
2V* id 5611
2V* ld 56111
2V* id 59
2V, Breda 5*
2V* Uordr 56
2V* Elndb vn 54
2V* Enscb 5*
2V% liravhg 521
2** ld 521*
2V* KKr 67
2Vh B dam 521
2V* ld 5211
2V* ld 57
ZVtUtrecbt 52
2V* Z.Holl. 57
2% ld 59
4MEV
Amtaa
Ass.St.R'daro
1 Knnla
64,00 Kas.Ass.
64,90
69,00
73,10
72,50
70.50
63,00
6J .hu
62,10
66,00a
75.30
"3 00
67,00
78,95
73.45
75,30
105,40
77,80
81,00
67,00
71,00
73,80
71,50
71,90
62,10
65,00
63,00
63,10
75,30
72,10
75,00a
73,40
75,05
105,00
77.80
80,50
Mees A Hope
Ned.Credletb
NMB
Slavenb Bok
ld (Jert
Fr. Gr Hyp bk
111b. Hyp bk.
WestUtr.Hyp.
Scbeepsbypb.
121,00
96,20
94,20
150,00
174.50
144,00
41,00
141,00
119,80
95,50
97,50
154,00
175,20
143,00
40,30
144,00
2770,00 2790,00
277,00 279,00
91,00 92,00b
149.00 153,00
323.00 334,00
2300,00b2400,00
Handel en industrie
Hagemeljer
Hambro Int
Hellingman
Hero Loos.
Heybroek
Hoek s Macb
Holec
UoU Beton
ICL oert.
IHL Holland
Lnd.Maalscb.
IBB Kondor
Inter las
luternatioM
Inventuin
Kappe papier
Kemo
Kempen en B
Key Houth.
Kiene S
Kloos
Kiuwer
218.00 222,00b ,,ÜUiP® *b
Pont Hout
Porcei Klea
Prnost&Br
H adem akers
Keest nk
iteeowtjk
Ueta&Lo
KI ra
to oert
RolbeAJtak
Kcmmenholler
Rijn-scheldt
Sanders
Schev.Expl.
Scbokbeton
Schut tema
Scbuppen
Schuttersveld
Stevtn Gr
Stoomsp. Tv»
rablnd.Phll.
telegraaf
l'H V Intern
1111 Waterl.
Iw.Kabelf.
U b bink
tdenhout
Inikap
Unii eert
98,00 100,20
89,00 89,00
33,00 34,00
183,00 180,00
90,00 91,50
214,00 214,00
60,50
89,00 ld 7 Pc*
61.50 id b P®1
60,00
84,00
59,50
210.00 215,00
80,00 83.00
170,00 188.00 J Vliet W
62.80 63.00 ^em,et.a
1150,00 1150.00
Ver. Hand.Scb
Buitenlandse obligaties
In*. *72
7% Eur.
j 5% ld 64
5V. id 65
8 Int Am.. 71
7 ld 68
8lA int Bnk 71
4V* ld 61
4V« td 62
V/2 id 55
5% KSli 64
5% ld 65
4V« id 62
7% Petrof 57
AII.Brw
iV* Eng.W.L.
K'« Kothmans
5 Lo Franc.
5 Pipe-Line
4'/« Noorw 55
4 Norsk Hydi
92,50
94,50
86,70
83,00b
86.20
83,60
85.00
85.00
83.20
77,30
86,50
78.00
89,00
97.00a
83,00
80,50b 4% Akzo
78.50 6 A.B.N.
87,00b 6% Amro 73
79,50 5V* AmRo
31,00 8»/. Bah „Ne
0.00 I 7 BOZ
85.00 Bahnn.-T
82.00 7'Elsevier
88,50 7,25 Purness '73
85,00b
79,50b
74,00b
85,80
81,00a
37,90
85,50
80,00a
99,00
83,00
81,50a
83,00
84,50
79,00
74,00
86,00
81,00
87,50
85,00
79,00a
99,00
83,00a
81,00a
83,00
123,50b 125,00b
84,50 84,50b
ACF
AhogBOB
Abold
AMAS
Asd üroogd.
Asd. Rijtuig
Aniem Nat.
Arnh.Schbw.
Asselberg
AUDET
Aut .Screw W
Aut.Ind.Rt
Uallast-N
BAM
Batava
Batenburg
Beek, van
Beer»
Begemann
Bergoss
1 Berkel P
Blydenst
Boer Druk
0,00
40,50
89,00
45,50
100,00
138,00
17,30
113,00
790,00
208,00
113.00
1235,00
44.50
95,00
1470,00
1360,00 1450,00
144,00
62,00
90.00b 95,00
269,50 284,50
144,00 145,00
830,00b 840,00
274,00 274,00
235,00b j
41,50 i Kon. Beljenkorf
ld eert
id cum
Kou. Ned.Pap.
Koudijs
Krasnapolsky
KSH
KVT
Kwatta
Landr G1
Leidsche Wol
LindetJacob
Lijm Delft
Macintosb
Meneba
Meta Verb.
Meteor.Bet
Woluksche
94,00
45,00b
105,00
140,00
16,30d
113,00
820,00d
210,00b
115,00 j
1300,00 i
47,00d
94,80
1470,00
165.00 175,00
78,00 78,00
- 2890,00
233,50 236,00
120,00b 130.00b
97,00 100,50
85,80
85,50 85,10
83,50 84,00
93,50 99,00
66,80 68,00
8,00
86,00
VMP
Ver.N. Kleerm
Ver.N.titgmlj
Ver.'l'ouwfabr
ld vert
Vezelverw.
VihamijButt
VRt> Papier
Vulcaansoord
Wegener C
id vert
Wessaneu
Wyers
Wijk en Her.
Zaalberg
258,00 251,00
210,00 211,00
140.20 150,00
140.00 149.00
90,00 96,00
112.00 119.00
34,60 35,20
3?5,00 343,00
90,00b 97,00
249.00 270,00
440,00 410,00
129,00 134,00
80,00a
83,70 83,50
219,00 224,00
189,00 193.00
79,00 7010
643,00 650,00
220,00 230.00
217.00 216.00
13,90 14.00
1150,00a 1150,00
141,00 140,00
253,00 251,00b
1150,00 1150,00
74,60 77,00
116,00 119,10
131,00b 138,00
94,80 96,00
235,00a 230,00a
310,00 300,00
387,00 395,00
205,00 206,00
350,00 350,00
255,00 251,50
114,30 114,30
82,50a 80,00a
67,30 67,30
121,00 121,00
44.00 44,50
648,00 635,00
450,00b
144,50 146,00
365,00 365,00
110,20 109,00
96,00 103,50
515,00 520,00b
98,00 103,00
662,00 675,00
1005,00 1010,00
63,00
140,20 138,50
108,00 109,90
710,00 715,00
126,00 138,00
Belegg-higsmllen
Dutch Int
ika Beiegg
Nr.ro
Hbsm
ttoUoco
tol-invest
UtlliCO
Wereldhaven
Leveraged
lokyo Pae B.
iokyo Pao. B.
102,00 102,50
158,00 157,50
61,20 62,00
76,20 76,80
79,00 79,00
113,00 115,30
95,20
19,75
22,00
28,50
95,50
20,00
22,00
29,75
Buitenland
Concentra
Europafunda
Lnifonda
Eurunioa
Finance-Un
Valeurop
Boston Comm
Chemical P
Col. Growth
Dreyfus F
Fidelity F
Investors M
Japan Fund
Lehman Corp
Madison
Manhattan
Massac bus
Oppenheimer
Steadman
Technology F
Value Line
Gevaert Photo
Petrofina
Solvay
(Jn. Minière
Hoecbsi
Mannesmann
AIL Breweries
Br. Petrol.
Imp. Chem.
Dai-lcbl Bonk
Nippon Electr.
Pioneer El.
Sanyo Electr
Sony Corp
210,00 210,00
85,00
86,00
116,00 116,00
185,00 197,00
248,00 251,00
119,00 118,50
110,00 115,00
158,00 154,00
2540,00 2550,00
45,00 45,00
72,00 76,00
Mijnbouw/Petroleum
Maxwell Petr
Moeara Enlm
id 1-10
1-4
Sarakreek
123,00 122,50
200,00 200,00
2630,00 2630,00
2610,00 2540,00
56,00 55,00a
384,00
1185,00
258,00
664,00
10,70
5,45
12,35
15,50
8,25
8,10
14,80
10,30
2,80
10,70
7,00
2,40
5,75
3,00
6,50
90,00
162,00
1060,00
116,00
472,50
390,00
137,00
352,00
395,00
28,00
25,00
24,00
384 £0
1191,00
260,00
670,00
10,65
5,30
12,75
15,30
8,05
8,00
15,00
10,75
3,00
10,80
6,80
2,40
5,80
3,00
6,50
95,00
162,00e
1110,00
114,00
143,00
476,50
397,00
139,00
352,00
28,25
27,25
24,50
I Chrysler
Citie» serv
Colgate
j Columbia Gas
xi ns Ldison
I Lont .Cao.
Control O.
j Curtlss W
Dow Chem.
j Lt Pooi
Eaatm. Kod.
Krxon Corp
First N.C.
Ford Motor
Gen.Cable
Gen.Cigar
Gen. Electric
Gen. Food
GenJVlotors
Gen. Telepl
Uilette
Goodrich
Goodyear
Grryhouno
Guit UU
Honeywell
IBM
Int.Flavoiv
Int.I'el&T
Kennecott
Kroger
Leasco D
Ling-l'emco
Litton Ind
Littong Ind
16.10
63,15
27,00
27,30
21,75
22,20
40,00
12.75
60,00
175,00
117,00
101,50
48.40
42,50
8,65
12,30
69,00
25,90
48,00
28,75
39,00
17,50
15,50
15,50
27,25
80,75
253,50
81,75
31,60
49,00
20,25
10,00
7,85
4,00
11,50
16,75
64,00
27,50
27,30
21,75
41,00
12,25
61,50
177,00b
117,50
102,00
47,50 1
41,75 j
8,65 I
13,50 I
70,00
25,90
50,25
29,00
40,00
17,25
18,25
15,50
27,90
80,00
252,00
78,00
31,80
49,50
20,30
10,50
8,50
4,50
12,00f
Canada
Alcan
Bell Teleph
Bovis Corp
Can. Brewer
Can .Pacific
Gulf OU
Husky UU
Imperial UU
Inald Nat.G.
Int.Nickel
Shell Canada
40,50b 41,00
41,50
2,15
3,85
17,00
35,20
24,25
43,00
10,25
37,30
59,50
41,60
2,15
4 0O
17,50
36,25
26.15
44.25
11.00
39,50
60,50
Marcoi
21,25
21,50
Martin Mar
15,75
14,75
McDonnai)
16,00
16,00
Minnesota
82,20
81,50
National Can
9.00
9,50
Nat.Cash Reg
34,75
36,00
NiU.Dlst.&C.
14,25
14,00
N.A Philip»
23.00
23,00
1 Occidental
11,45
13,00
i Pen-< Centr
4.30
4,40
Pepsi Co
76,00
77,00
1 Philips P.
72,00
75,75
Polaroid
75,00
76.50
Procter&C
96,25
97,00
RCA Corp
22,20
22,30
- Rep .Steel
27.50
28,50
Reynolds Int!
45,50
46.95
Sears
87,00
90,00
Shell UU
73,00
73,00
South Pac
40.80
40,00
Diversen
28,00 28.80
90,50
82,00
93,50
90,50
82,00
93,50
64,00a
Convert obligaties
72,25
93,00
90,00
124.50b
93,50
100,00b
99,00
92,80
Bols
Borsumij W
Bos Kalis
BUZ
Braat Bouw
Bredero VG
id cert
Bredero Vb
74.00 id cert
93,00 j Bührmann-T
88,50 I id cert
124,00 j Calve-D cert
95,00 i id 6 pet cert
05,00b! Centr.Suiker
100,00 I Id oert
140,lX)a («teco
94,00 j id cert
Uijnb.W,
aarden
Naeft
Nat. Grondbe7
108,50 NMB-Bnuw
81,80 Nedap
88,00 Nederhorat
420,OOd Ned. Bontw
319,OOd Ned.Dagbl
1407,00 id cert
1405,00 1407,00 1 NeUe
409,00 420,00 Id cert
408,00 Netam
Mat
70,50 Niurstrasz
166,00 Nortt
1210.00 1220.00 Nutrlc' GB
815,00a 800,00a Nutricia VB
815,00a 800,00a Nyma
160.00 164,00 Nljverdal
158,50 162,00 I UGEM holding
HoU.Am.Lijn
1020,00b 1030,00b Uostzee
110,20
76,00
92,00
375.00
310,00
80,50
160,00
50,00
74,00
420.00
42,20
63,00 67,00
710,00a 680,OCa
760,00
51,50 Gela .Tramweg
108,00 106,00 Ant.Brouwerij
69,10 70,00 Ant. Verffabr.
74,00 ElMij Aruba
410.00 Sur Brouwerij
42,60 Hunter Dougl
328,00b 328,00 1
192,00 2oo,oob! Participatiemijen
151,00 152,00
140,00 140,00
39,00 38,00
V.S. van Amerika
Admiral Corp
\kzona
Am.Cyabanud
Am.Metal
Am.Motors
Am.Smelt c
475,00 500,00b
380,00 400,00 Ale- Fondsenb
America Hind
92,00b Asc Belegg.P
1420,00 1440,00 Convert»
17U0.00a 1700,00a Goldmines
96,00 97,50 Holland F
100,00 103,00 If
100,00 102,90 interbonds
43,50 43,50 Ned.Vastgoed
85,2 89,00 Blnn Betf.VG
34,30 33,80 Breevast
Am.Standan.
Am. lel&lel
Ampei Corp
Amsted Ind
Anaconda
Ijpeco Corp
Ark Louis
Atl Rlchf
Bethl .Steel
Boeing Coi
Burlington
Burroughs
xHaneae
Chadbourn
107,00 106,50 j Chesrpeabr
106,50 107,00
195,00 600,00
160,00 160,50
565,00 575,00
192,00 200,00
134,50 136,00
672,00 680,00
516,00 516,00
575,00 571,00
137,00 137,00
12,20
12,70
22,40
22.00
22,10
22,50
54,00
54,75
8,30
8,60
25,50
25.50
11,80
12,00b
54,60
56.00
4,90
4,9
43.75
45,75
30,00
30,50
2,85
3,25
27,25
28,50
i 16,75
114,75
35,50
35,50
13,50
13,50
196,00
205,00a
31,70
31,80
1,30
1,35
64,00
62,00
>perry RanO
standard Br
SterUrg Dr
Studehaker
Sur Uil Lomp
Tandy Lory
Texaco
Texas Instr
Transam Lorp
union Pac.
S.Steel
Westinghouse
Wool worth
45,75
50,00
27.50b
33,50
67.60
23,75
34,50
106.00
10,25
99,00
39,10
27.90
20,00
4,50
50,75
28,25
35.00
69,50
24,25 I
35,50
108.75
10,60
103.00
40,50
28,25
20,50
(Aandelen)
Pey Hold.
285,00 290,00
(Obligaties)
8,75 Amrob "78
(Claims, Scrips,
Stockdiv. e.d.)
Obam
Philip* GB
•nine. Kiertr
62,00, Reis» en Lo
8,90
7,80
Amsterdam, 8 jan. (ANP)
- Aan het Damrak heerste
dinsdag een vaste stem.
ming voor de rederijen.
Van Ommeren en HAL
gingen hierbij aan kop
met winsten van f 7 tot
resp. f332 en f145.
Scheepvaart Unie verbe
terde bij opening f 4,50 tot
f 103 en KNSM ging f 1
vooruit tot f 135. Ook voor
het luchtvaartfonds KLM
was een vaste stemming
weggelegd. Omstreeks 12
uur werd voor KLM f 4
meer betaald op
f71,50.
Dinsdag mocht niet
worden gehandeld in aan
delen en certificaten van
Amsterdam Rubber. De
beurs verwacht zeer spoe
dig nadere mededelingen,
waarbij ernstig rekening
wordt gehouden met een
fusie of overneming.
Maandag is nog al wat
verwarring ontstaan over
de koersontwikkeling van
deze aandelen. In de loop
van de beurstijd kwam
zoveel ongelimiteerde
vraag naarvoren dat f265
werd betaald of bijna f70
meer dan vorige week
vrijdag. Alle koersen op
de opening na werden ver
na beurs op last van de
commissaris van de note
ring doorgehaald, omdat
hij de koersafwijking te
groot achtte. Daarom
geldt als laatste koers
voor Amsterdam Rubber
nu de opening van maan
dag zijnde f225. Van de
overige cultures won HVA
f2 op f 82. maar Deli
moest een halve gulden
terug tot f 110.
De internationale aande
len lagen vrij vriendelijk
in de markt met uitzonde
ring van Kon. Olie die 60
cent terug moest tot
98.30 Akzo was ruim f 1
beter op f55,40, Philips
steeg 60 cent tot f 36,20,
terwijl Unilever en Hoogo
vens elk een halve gulden
vooruit gingen op resp.
f 113,30 en f63. De overige
actieve soorten gaven wei
nig verandering te
zien.
De staatsleningen open
den opnieuw flink lager,
waarbij de aanhoudende
stijging van het internati
onale rentepeil als voor
naamste oorzaak werd ge
zien.
Met ingang van dinsdag
is de prolongatiekoers met
0.5 pet verhoogd tot 10,5
pet.