lie en ibur wil elers deel iskosten ten betalen BONDEN EN WERKGEVERSSTEL BUNKERPOSITIE HAVENS VEILIG Sjah: Perzië in tien jaar industriële macht financiën economie LilUlHl'i 11gaf de fiets naar wedstrijden „WEL VERKOOP VAN ASPIRINE EN EIWITTEN MAAR NIET VAN RUWE OLIE' i i» «l-7fc 3 N tod «1 866 BNÜ 16-68 3V* M HWto 8,5% UNO 18 V/4 ld BIH 66 6V» ld 61 5V« ld 64 4% ld 61 7% Pechiney anp-beurs overzicht Woensdag 9 januari 1974 gevers) viteiten van de diverse eden winst geboekt'. Dat land van de Koninklijke roere, in het jaarverslag ijkse algemene vergade. uur in hotel Ockenburg •slag heeft overigens *n cht van het aantal leden diverse Zeeuwse vere- ;n vanaf 1965. Daaruit dat het ledental ge meld heeft tussen 615 en )ver de accommodaties tletiek in Zeeland merkt irveiBlag op, dat de atle- ntelbanen in een rede- I ede staat van onderhoud •en. Dit echter met uit- •ing van de sintelbanen list en Middelburg. Het rslag spreekt de hoop uit 1974 de sintelbaan te 1 wordt voorzien van een sbaar wedstrijdseeretarr ancieel gezien is 1973 de afdeling Zeeland van NAU een goed jaar ge- De afdeling 'boekte een saldo van ruim 3000 gul- ,Met het nu beschikbare I lal is onze afdeling waar- lijk de rijkste in het aldus het jaarverslag, technische commissie I in het verslag op dat de I ame aan de Zeeuwse I .oenschappen individueel I eleurstellend was. Daar-1 al voor 1974 een ander amma worden opgezet, betreft de baanwedstrij- vas de deelname van de I dikwijls verheugend in stellling tot de senioren, neeste verenigingen ont-1 len in 1973 een grotere I teit op het gebied van de atiespert. De Zeeuwse af-1 g zal daarom ook dit jaar een speciale kalender uit- I voor deze recreatie-1 menten als prestatielo- der het hoofdstuk jeugd- tei-tSn meldt het jaar- ag dat in 1974 gestart kan en met een centrale teclr 1 e training voor de wse jeugd. Deze wordt j uden in Goes. Aan een ïische training in groter md werd reeds behoefte eld na het wegvallen in van de centrale district- ningen. Het jaarverslag tenslotte nog een over- van de geleverde presta- het afgelopen jaar en de •ds welke door Zeeuwse j en werden gevestigd. fan onze correspondent) OES In verband met de ende reiskosten door de nnedistributie houdt voet- ■ereniging „Robur" te Goes 1 dagavond een buitengewone j nvergadering. ijderis deze vergadering 3a' bestuur een voorstel op In leggen om een deel van jende reiskosten door de Iers zelf te laten betaler zou dan gaan gebeuren vorm van een bijdrage P" vedstrijd, Als de ledenver ering het voorstel aanneem' gaan de senioren per iut' Istrijd huiten Zuid-Beveland bijdrage van 2,50 betaler de junioren en pupillen ee" den. >e uitwedstrijden op Zuid- reland zullen dan bez°cn •den per fiets. Op deze WJ* >pt het bestuur van Robw extra reiskosten voor ongy r 80 procent te kunnen des' Een belangrijk punt buitengewone ledenvergadv g is het kiezen van een iele bestuurslid. Deze vac«' e loopt al vanaf de jaarve' lering. Het bestuur 13 e_ iter nog steeds niet in %e' agd een geschikte kandida® )r deze vacature te vi-nd*?' t bestuur hoopt nu dat d en met een kandidaat zub011 nen. ferdere agendapunten dedelingen over traaninê iviteiten in het lopende f t volgende seizoen en het 0 I ïiseren van gezellig eavod' j L UTRECHT (ANP) De vervoersbonden en de werkge vers gaan samen op het minis terie van Economische Zaken pleiten voor het veiligstellen van de bunkerpositie van de Nederlandse havens. Van de vraag of er genoeg stookolie is voor de schepen hangt niet alleen de werkgelegenheid van de 40.000 mensen in de havens af, maar ook, in veel opzich ten, de gehele nationale econo mie. Ook het pendelvervoer zal zekergesteld moeen wor den. Verder hebben de bonden de overheid al gewezen op het belang van openbare vervoers voorzieningen in de uitge strekte havengebieden. Dit meldt ..Richting", het blad van de Vervoersbond NKV Overigens constateert de bond, dat de energiecrisis voor de werkgelegenheid vam het vervoerspersoneel nog weinig gevolgen heeft gehad, afgezien dan van het ontslag van enke le op proef aangestelde werk nemers bij Martinair In de sector vam het goede renvervoer over de weg wor den de eerste moeilijkheden verwacht bij de auto-transpor- t.eurs. Een van de betrokken ondernemingen. de firma Braakman in Rotterdam, heeft tengevolge van de sterk terug gelopen verkoop vain personen auto's al zestien wagens in „een mottenballenvloot" stil moeten zetten. Uit de binnenscheepvaar heeft de bond nog geen klach ten gehoord, al is er door het hamsteren weinig smeerolie te krijgen en al zijn de prijzen van gasolie met vijftig procent gestegen. De luchtvaart, aldus Rich ting, krijgt eind januari met -kerosinetekorten te kampen. De KLM probeert de situatie voorlopig het hoofd te bieden door samenwerking met ande re maatschappijen (vluchtver- deling). Bij Transavia wordt aangenomen dat het zomerpm- gramma moet worden aange past. De bedreiging van de werk gelegenheid is volgens de NKV-bond het meest acuut in het wegvervoer. ..Het is niet onwaarschijnlijk dat er al ont slagen zijn gevallen, zij het dan onder schijnmotieven". De vakbeweging houdt in de ga ten of het ontslagverbod niet „op slinkse wijze" wordt ont doken. De vrees bestaat, aldus „Richting", dat juist de bona fide ondernemingen bij eeo verscherping van de situatie het eerst in moeilijkheden zul len komen. De bedrijven die de hand houden aan de c.a.o. en aan de arbeidswetgeving (rijtijdenbesluit) hebben een kleinere marge om problemen op te vangen dan de onderne mingen die dat niet doen. De bonden vinden daarom, dat de overheid deze bedrijven in het kader van het vergunningen beleid moet verzekeren van behoorlijke kansen op de ver voersmarkt. Het verlenen van vengunningen zou volgens hen afhankelijk moeten worden gesteld van een correcte toe passing van cao en rijtijden besluit. Bovendien zou uitbrei ding van het aantal vergun ningen alleen moeten worden toegestaan als het aantoonbaar om een „nieuwe vervoersbe hoefte" gaat. De vervoersbond NKV hoopt, dat de onderne mers nu eindelijk tot samen werking zullen komen. Daar door zouden onder meer lege retourritten kunnen worden voorkomen. Tot dusver ge schiedt ongeveer 40 procent van de retourritten onbeladen, waardoor capaciteit (brand stof) onbenut blijft. Ook in de binnenscheepvaart noemt de bond capaciteitsbeheersing, sa menwerking en sanering de middelen om de energiecrisis het hoofd te bieden. (Van onze redactie buitenland) „Ik zal u aspirine verkopen, ik zal u eiwitten verkopen, maar ik zal u geen ruwe olie verkopen". Dit verklaart de sjah van Perzië in een interview met het Westduitse nieuwsmagazine „Der Spiegel". Hij stelt zich ten doel om zijn land binnen tien jaar tot een industriële grootmacht te doen uitgroeien, die kan wedijveren met West-Duitsland, Frankrijk en Groot-Brit- tannië. De sjah voorspelde dat Iran en wellicht zelfs Bra zilië binnen een naar ver houding kort tijdsbestek tot de vijf meest geavanceerde industrielanden ter wereld gerekend zullen worden. ..Het tijdperk van de goed kope olie behoort tot het ver leden", aldus de sjah. Al Ahram, het toonaange vende blad van Egypte heeft in een hoofdartikel kritiek ge leverd op wat heet noemt het door winstbejag geïnspireerde prijsbeleid van de olieprodu cerende landen. Volgens hoofdredacteur Heikal verster ken prijsstijgingen uiteindelijk de dollar, terwijl zij de Euro pese en Japanse valuta's ver zwakken. Ook de Afrikaanse landen, die toch een nooit eerder ver toonde solidariteit hebben la ten zien met de Arabische lan den, zouden niet het slachtof fer moeten worden van de stijging van de olieprijzen. Dit zou hun ontwikkeling kunnen stuiten, aldus nog steeds Al Ahram. De pas gekozen president van Venezuela, Carlos Andres Perez vindt dat de olie-indus trie in zijn land genationali seerd moet worden voor 1983. In dat jaar vervallen de nu lopende overeenkomsten met de oliemaatschappijen en moe ten de concessies aan de staat worden teruggegeven. Hij verklaart dit in een in terview met het Braziliaanse blad „Jornal do Brasil". Perez zegt verder dat de overneming nodig is om te voorkomen dat de oliemaatschappijen haar concessies teruggeven met technisch verouderde installa ties, die niet goed meer wer ken. Hij herhaalde dat de olie voor Venezuela een politiek wapen is. Door middel van de olie kunnen we gedaan krij gen dat de ontwikkelde landen naar ons luisteren. Venezuela is echter niet van plan niet te voldoen aan zijn leverings plichten. De Venezolaanse olieproduc tie bedraagt ongeveer 3,5 mil joen vaten per dag. De belan- joen vaten peer dag. De belang rijkste concessiehouders zijn pijen en de Koninklijke Shell groep. De olie wordt voor het grootste deel uitgevoerd naar Amerika. Zuinig aan De J-aoanse regerinig be reidt op het moment een nieuw pakket maatregelen voor waardoor het verbruik van olie en elektriciteit met vijftien procent moet worden verminderd. De staalproduktie van Bri tish Steel Corporation moet wellicht met tweederde wor den beperkt. Een dergelijke beperking is noodzakelijk indien de aanvoer van cokes- kolen ernstig verslechtert. Wellicht sancties Arabische landen tegen luchtvaart maatschappijen TRIPOLIS De Arabi sche landen overwegen eco nomische maatregelen te ne men tegen buitenlandse luchtvaartmaatschappij en die na-ar zij zeggen met haar vluchten „steun aan Israël" hebben verleend. Dit heeft het Libische persbureau Ar- na meegedeld. Dit punt zal ter sprake ko men op de vergadering van het Arabische boycotbureau die volgende week maandag in Aboe Dhabi wordt gehou den. België rijdt weer sneller BRUSSEL In België gaat men steeds sneller rijden in weerwil van de limiet van 100 kilometer op de grote en 80 op de kleinere wegen. In november werden 180 over tredingen geconstateerd, deelde de rijkspolitie giste ren mee, in december waren het er reeds 4.678. De meeste van deze laatste overtreders werden aangehouden op de autosnelwegen. Zij kregen hogere boeten. Noren overwegen lid te worden van OPEC OSLO De Noorse rege ring houdt zich op het ogen blik bezig met de vraag of Noorwegen al dan niet een aanvraag moet indienen voor het lidmaatschap van de OPEC, de organisatie van olie-exportere<nde landen. Blijkens een bekendmaking van de regeringsvoorlich tingsdienst in Oslo wenst Noorwegen goede betrekkin gen te onderhouden met de overige olieproducerende lan den, doch de OPEC heeft onlangs een politieke lijn be paald die Noorwegen moei lijk kan onderschrijven. Bo vendien zijn de Arabische landen enkel en alleen olie producenten, terwijl Noorwe gen tegelijkertijd een hoog ontwikkeld industrieland is. Extra benzine voor invaliden? DEN HAAG Mevrouw Epema-Brugman (PvdA) uit de Tewede Kamer heeft aan minister Westerterp van Ver kor en Waterstaat gevraagd om invaliden, die zich uit sluitend met hun auto kun nen verplaatsen, nu al in staat te stellen, een extra toe wijzing voor het privége- bruik van hun auto aan te vragen. Deze kwestie is ook al aan de orde geweest tij dens het oliedebat in de Tweede Kamer. De minister heeft zich toen vrij positief hierover uitgelaten. Benzine voor buitenlanders DEN HAAG Voor auto's met een buitenlands kente ken, die in Nederland rijden, zullen met ingang van deze week benzineraratsoenen worden verstrekt. Benzine bonnen warden uitgegeven voor al'le categorieën motor rijtuigen die op benzine rij den, daaronder begrepen per sonenauto's, motoren, bestel en vrachtwagens en autobus sen. De basiatoewijzróg be draagt 30 liter per week. De mogelijkheid bestaat aanvul lende benzinerantsoenen te verkrijgen. De bonnen word-en uitge geven nadat de aanvrager in het bezit is van een benzi- nestamkaairt. Deze zijn ver krijgbaar op Nederlandse ge meentehuizen en politiebu reaus. De stamkaart wordt slechts afgegeven op vertoon van het kentekenbewijs, ter wijl tevens kan worden ver langd dat het motorrijtuig, wiaarvoor het rantsoen wordt aangevraagd, wordt getoond. Om te voorkomen dat op één buitenlands kentekenbewijs meer stamkaarten worden afgegeven zal het kenteken bewijs bij afgifte van de stamkaart worden afgestem peld. scheepsberichten Achilles 8 te Philadelphia. Acila 7 vn St.-Croix nr New York; Adrastus 7 te Las Pal- mas, Alcor pass 7 kp. Verdii- sche eil. nr. Rotterdam, Alk maar 8 te Hamburg, Amers foort 8 te Santo Domingo. Am- stelpark 5 700 no Midway nr Kittimat, Antilia Bay 8 56 nw. Kd. Comoren nr Chiba, Ares 7 260 w. Kp. Finisterre nr St.- Croix. Atlantic Star 7 vn Hali fax nr New York. Britsum 7 600 z Cape Race nr Eleusis. Calamares 7 240 nw San Juan nr Southampton, Ceres 8 te Rotterdam, Chevron Amster dam 7 vn Providence nr Freeport, Chevron Eindhoven 7 300 wzw Bombay nr Rastu- nura. Chevron Madrid 7 250 zw Walvisbaai nr Thamesha- ven. Chevron Rotterdam 7 260 no Lourencomarques nr Arabi sche golf, Chevron The Hague 7 220 nw Kaapstad nr Arabi sche Golf, Chiron 8 te New Orleans verw, Diadema pass 7 Villano nr Transmere, Dioge nes 7 vn Antofagasta nr Val paraiso, Doelwijk 7 400 w Walvisuaai nr Milfordhaven. Gaasterdijk 7 vn Coalzequal- cos nr Tampico, Gaasterland 8 te Hamburg, Gorredijk 7 210 zw Lissabon nr Le Havre, Gulf Hansa 8 te Bantrybay verw. Hercules 7 vn Bremen nr Amsterdam, Kapelie 7 60 Iw Finisterre nr Dubai, Ka- tendrecht 7 520 zzo Colombo nr Tamatave, Katwijk 8 te Bremen. Korovina 9 te Port au Prince, Laarderkerk 7 320 ono Lourencomarques nr Dubai, Leersum 8 vn Cristobal nr New Orleans, Loirelloyd 9 te Papeete verw. Maaslloyd 7 110 z Dakar nr Rotterdam, Maco- ma 7 500 o St.-Helena nr Transmere, Madisonlloyd 7 260 nw Kp. Finisterre nr Cristo bal, Mainlloyd 6 te Honiara, Marnelloyd pass 7 Maldine Isl. nr Barcelona, Meerdrecht 7 te Karachi, Mlssissipilloyd 8 te Vera Cruz verw, Moordrecht 7 100 ono Bermuda's nr Phila delphia. Neder Eems 7 450 ono Mombasa nr Dubai, Neder Linge 7 600 zo Durban nr Kaastad, Neder .Rhone 7 170 wzw Monrovia nr Port Ke- lang, Neder Rijn 7 750 zw Luanda nr Port Kelang, Neder Waal 7 199 ozo Beira nr Lou rencomarques, Nedlloyd Car- well 7 rede Djeddah, Nedlloyd Delft 8 te Tokyo, Nedlloyd Kembla 7 1530 w Los Angeles nr San Francisco, Nedlloyd Nile 8 te Port Gentil, Neptu- nus 8 te Rotterdam, Oostkerk 7 435 o Beira nr Karachi. Par thenon 8 te Nieuw Nickerie, Pliiline 7 50 z Nicobaren nr Sriracha, Rotte 7 550 nw Gala- pagoseil. nr Balbao, Rotterdam 8 vn St.-Maarten nr St.-Tho- mas, Scheldeborg pass 7 Brunsbüttel nr Amsterdam, Sepia 7 160 z Tenerife nr Pi- reaus. Serooskerk 7 500 wnw Walvisbaai nr. Kaapstad, Sinon 7 te Amsterdam, Sinoutskerk 7 120 w Freetown nr Rotter dam, Slrara 7 900 no Cayenne nr Cayenne, Socrates 7 vn La- guaira nr Port of Spain, Steenkerk 7 230 nw Luderitz nr Kaastad, Straat Futaml pass 7 zuidpunt Madagascar nr Durban, Straat Lagos 7 270 zo Esperanee nr Bangkok, Straat Madura 7 vn Mahe nr Moga discio. Straat Singapore 7 80 no Billiton nr Brisbane, Straat Towa 7 550 w Luanda nr Wal visbaai, Wat is uw gulden waard? AMSTERDAM (ANP) De advieskoersen voor buiten lands bankpapier luiden he den: dollar 2.93-3.03, ponden 6.53-6.83, Bg. fres 6.68-6.98, DM 101.25-104.25, Lirès 39.50- 43.00, Escudo's 10.40-11.40, Can. dlrs 2.95-3.05, Fr. fres 56.50-59.50, Zw. fres 85.00- 88.08. Zw. kr 59.25-62.25, Nor kr 47.75-50.75, Den. kr. 42.50- 45.50, Oost sch 14.00-14.30, Pese ta's 4,94-5.23, Gr. drach 8.50- 9.70, Fin mark 72.00-75.00, Joeg din 15.50-18.50. Belgen hebben benzine genoeg BRUSSEL België heeft op het ogenblik een voorraad ben zine die voldoende is voor een gebruik van 100 dagen. Aan stookolie voor verwarming, enz. is er een voorraad voor 95 dagen en zware stookolie is er nog voor ongeveer 75 dagen. Deze gegevens zijn afkomstig van het Belgische ministerie van Economische Zaken waar men, aldus een verzekering van de minister Willy Claes. voorlopig niet aan rantsoenering denkt. De autoloze zondagen, zoals ze de laatste tijd in België waren voorgeschreven, en waarbij geen voertuigen mochten worden ge bruikt tot acht uur 's avonds, leverden nog maar 20 pet. benzine besparing op. Autoloze zondagen van 03.00 uur 's zondags tot 03.00 uur 's maandags (zoals er op 13 januari weer een komt) leverden soms een besparing op van 40 tot 50 pet., aldus eveneens cijfers van het ministerie van Economische Zaken. Daarom is men in België teruggekeerd naar het systeem van (overigens eens per 14 dagen) van de gehele zondag niet rijden. Amsterdamse effectenbeurs DINSDAG 8 JANUARI 1974 1« kolom slotkoeneu vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beur» a sv laten b ss bieder l a es e>»im e s es dividend Actieve aandelen Handel en Industrie AI3U fU 54,30 55,10 ABN f UW 253,00 25,00 Amro 1 59,30 59,40 Am. Rabbet IW 265,00 Deil-Mlj S 110,50 111,00 Dordtecbe F. 10 122,50 122,00 DocdteelM F. Piet 122,00 121,50 Hetoefeeo H II 211,50 213,50 HmneAeo 224,80 228,00 BAX. 10» 138,00 146,00 uoofov. n 62,50 62,80 HVA Meyee 82,80 TH ttetnekee 80,00 82,00 KLM lik 67,50 71,20 Kou. UU* S0 98,90 98,20 KNSM J IK 134,00 135,50 Nat. Ned. 69,20 68,70 Ommeren Cert 325,00 335,00 Philips 10 35,60 36,40 Robeco i S0 203,00 204,00 ROUDOO S0 137,00 138,30 Scueepv Ito S» 98,50 100,50 Unilever 81 113,00 113,60 Actieve obligaties staatsleningen S Ned. 89-S4 S l*< 70-95 g ld 71-86 t ld 701-65 I U. 7011 t ld 70111 t ld 68-76 I ld 70-77 V/4 ld 71-96 7% ld 30-87 7)* ld 68-96 7^ ld 71-86 IVi ld 71-82 7* ld 72-87 7V* ld 72-87 1HW7H7 7 U 661-91 1 lo 6611 7 ld 00-84 6Vi ld 681 98 6Vt ld 68 11 «Vz ld 68111 id 681V 6V» ld 66-91 8% ld 67-82 8 ld 67-82 S*/t ld 6511-90 5% ld 66 1-90 SV< ld 041-89 5% ld 651-90 8 ld 64 «189 4ld 58-83 4i* ld 59-89 4)* ld 601-85 4V» ld 6011 4* ld 63-93 4 Mi ld 64-74 4V« ld 59-84 4'/. td 60-90 ld 61-91 4% ld 631-83 4V« Id 63U 4 ld 61-88 4 ld 62-82 2*/« ld 53-93 3*4 id «t 47 3)* ld 51-76 *V* ld 53-83 ld 56-86 3V, ld 48-88 1V« 50-90 IV* ld 54-84 90,00 90,00 89,70 93,00 91,30 90,90 94,90 94,90 86,70 86,20 92,00 85,50 84,50 84,20 90,50 81,60 84,00 83,80 82,00 79,80 79,50 79,50 79,40 82,80 78,30 77,20 80,50 80,20 78,30 77,90 74,00 82,10 76,60 81,80 75,60 72.10 98,50 81,30 72,50 73,50 72,30 1.60 77,30 71,30 70,40 62,80 93,30 81,60 77,30 63,30 6*1.50 68,00 90,00 89,60 90,00 93,20 90,50 90,30 94,70 94,40 86,30 86,20 91,50 85,60 84,90 84,50 90,70 81,80 84,10 84,00 82,20 80,10 79.90 79,80 79,40 83,10 78,50 77.40 80,80 80,50 78,70 78,40 74.40 82,10 76,70 82,30 75,80 72,30 98,50 81,30 72,80 73,70 72,50 71,70 78,00 71,60 70,40 62,80 93,30 81,70 77,20 62.70 67,80 S*% IA 86-W gy« ld 56-65 3 td crooU) 8 W BI-U i a pt m I'dam «7 3% ld u iV* B'dttfc SS 4V* ld iz 8V* td 10-85 8% M W-Of 8 ld 68-16 8 UI 66-94 ia. 11-68 8 ar n-8? 8<k ld 13-81 iy» td ïo-is IV. W 72-83 11* ld 13-88 1H ld 12-87 TV» ld 71-79 iy« w 73-88 1 ld 661-81 1 ld 6H11 1 ld 661V 1 ld 12-81 JV« ld 13-83 6% ld 61-82 iV' ld 68-93 6»/. ld 72-K.' öfci ld 81-82 ld 61-92 6 ld 51-82 6 ld 651-90 6 UT 65U 5V« M 651-90 5". td 65 a 5V* ld 65-90 5 ld 58-83 5 ld 64-89 5V» td 65-91 5»/« ld 55-81; 5'/« ld 64-89 4% ld 58-88 4Vt ld 58-89 41* td 59-84 4 Mi ld 66-85 4«* ld 62-92 4V8 ld 82-9? 4V« ld 52-71 68,00 76,50 84,00 82,10 92,80 95,10 95,30 93,50 91,50 89,10 82,00 82,00 91,80 90,00 96,60 88,70 87,60 87,90 91,00 91,30 90,50 85,00 83.50 89,50 81,60 86,10 83,80 83,70 80,30 86.30 82,00 80,80 78,40 85,50 81,10 80,70 80,40 79,80 78.50 84,90 77.60 78,10 79.10 78,50 77,40 75,00 80,00 79,50 74,10 72,60 90,70 68,10 76,40 83,60 82,30 93,00b 95,30 95,00 93,60 91,50 89,10 81.00b 91,80 89,90 94,60 88,40 87,20 87,30 90,80 91,70 91,00 85,00 83,50 89,80 81,30 86,20 84 83,80 80,10 86,90 82,10 80.80 86,60 80,50 78,60 85,70 81,40 81,10 80,50 t 79,90 78,70 85,50 77,80 78,40 79,30 78,60 77,40 74,80 80,40 79,70 73,90 72,40 6 N Wit Ml Kir I UIM Sllv «1. Hypotbeel; a r* ut nu Ti «0 n a ui u 6 io uw 4** id &-XA \y> id uu 3 Rain Q IV* td 11 6 WartJ 09 6 ia a Weat. Hyp Banfc 6V* We.Ut* II» 6^4 ld 70 8 ui n JV. ld 78 IV* ld 71 I IK ld 71 UI 1 td 72 ld pbr 9 Sch. H. Ned. t> Scb.H.Ned Handel, industrie en div 88,30 88,00 89.00 88,00 1 86,10 86,80 hinken 98,50a 99,30 82,00a 82,00 78,20 78,20 73,00 73,40 74,80 75,00 92.00a 92,00 76,80 76,80 96,00 96,00 93.50a 92,50 89,50 89,60 88,20 88,20 86.00a 84,00 89,00 85,40 82,00a 96,00 82,00 96,00 «ld o 5% Foo» Hout 6 r*vgeo> 83 »V U) M 5 UI U 6 87 6 ld M 5V* ld Si 2*t ttott.Antw tttt Ki Kijni'iP 8V* UI 86 »v« w ra i RlJnScheir schlpho* Shell 71 iy« 10 u VU SHV 72 SHV H. «V. td IV b Smith 63 1» l'H V 72 lOU 72 6 Unllei.TO 1 d id --a I VMh 68 5 td m 5 ld 62 tt Wtjer» 66 1 Dorp 61 86,50 84.00 80,50 79,00a 83,00 80,00 80,00 88,00 79,50 93,10 82,00 74,00 75,00 90,40 83,60 100,00 „00,00 81,00 80,30 83,25 95,30 77,00 74,00 90.50 82.50b 84,00 76,00a 88,00 - i'A Gelder 83,50 Hvuuut-ttt. 80,50 iV* uricteD 78,00 81.00 81,00 80,00 80,00a 88,00 79,55 93,00 83,00 73,50 75,00 90,20 83,75 100,00 94,50 81,50 80,70 83,50 95,60 78,30 74,00 90,50 84,00 84,00 75,00 Luchtvaart- Spoorwegen Obligaties banken 8»/« ABN 10-76 8 ld 70-76 8 ld 11416 8 ld 73-88 8V* Amro 13-88 8V« AmKo 69 7.. 8 id 69-76 8 ld 70-78 V/4 ld 11-76 V/4 ld 71416 1H ld 73-88 7 ld 73-80 7J* Mees Si H 12 BNG rsp 3? 7 H Exp Flii 66 8 lease PI 7 Nat. bk Mld 5V« td 65 Nat. bk Mid. 8 NMB 70 6V» ld kap 72 7»/4 NOB 13 1 ld 66 95,00 93,20 89,80 90,50 94,30 98,60 94,00 92,00 94,10 87,00 82,75 87,50 84,50 231,00b 229.50 96,60 96,10 97,00a 97,40 96,50 94,00 89,20 91,00 95,50 98,90 95,00 91,50 93,80 86,50 83,00 87,70 84,50 86,00 85,00 92,20 79,70 95,00 97,80 85,90 •8,00 16 ld 64 92,20 80,00 80,00 81,00 77,70 4% Ahnld Akzo 41* Akzo-Phar 8 w BOZ 8V« ld 8V« Bredere VG 8 Breder o Vü 8»/i Bredero VB IV* ld 8 Br J»etr. 7V« ld 66 l'/i ld Ti 6 ld 65 ?J* Leehorn IV CMC 72 8*/4 td 67 8 Elsevier 9% v. Gelder *71 1 Hein.Bier 8 Hoogov 71 8 ld 71 6V* id 66 5V» Indola 6 Kon .Zout 4V« Koudijs 6V* (Veneba 66 5.5% &SH '65 4.5% KSH '63 5 Nederb 8% N.Uast). 7j 8 H ld 15j 8>/« td 70 8 kd 70 8 Ui 72 VU id 72 7V* ld 39 7V« ld 66 V/4 td 13 6 V* ld 66 6% ld 68 5% ld 65 61/* N.Staatsm 7 Uvlng-U-S 8*/« Pak 10 7»/ ld 13 7 id 68 7 ld 72 8 Peek lil 8 Philips 72 88,00 84,50 95,00 92,50 89,10 89,00 83,50 87,00 106,00 84,50 81,00b 89,50 99,00 87,50 87,30 87,30 86,30 88,00b 87,00 91,10 88,00 89,00 88,00b 88,20 93,20 92.30 94,50 86.50 87,70 86,20 83,60 84,10 84,50 82,50 77.20 85,70 79,00 87,00b 97,00a 85.00a 80.00b 78,00 87,50b 80,00 82,00 80,00 85,00 81,00 88,50 89,00 85,10 93,00 91,00 87,50 79,00b 87,50 88,60 88,50 83,50 86,80 84,00 81,50 88,50 99,00 87,50 87,30 87,30 89.00 86,30 87,50 91,30 87,00 89.00b 89,00b 88,20 i KLM 68 5 ld 60 IV ld 58 8V* 70 TV* ld Ti 4% ld 6 SV* ld 56 81,50 94,50 88.00 94,00 81.50b 85,20 93,50 81,50 94,50 94,00 82.00 84,00 92,50 2% Hagemeljer IV* Hoiec 9% Hoogov IV* Uil Holt 6% Indola TH Kappa 6** Kl uw er 5% KLM V/i KJ* Pap. KBH 18 T Lyons n TV* Macintosh 3 Meteoo* T NBM Bouw V/4 Neder! VB 6V* NMB V/4 Nutrtcta 8 Ntjverd&i 6" Philips 4% Philips Ti* Prooet A B 6V* Kollnoo ÖV* ld 1000 6 Sander* T Shot Br. 5V* 111b Wai 8V* VMP 6 Vlbamlj VU» Butt. 7 Aandelen banken verzekeringen 89,00 89,10 93,80 95,80 114,00 92,00 93,00b 76,00b 78,50b' 82,70 82,50b 92,00 94,00b 121,00 126,00 74,00 75,00 147,00 148,80 84,30 85,10 79,00 81,50 83,90 82,20 80,40 102,00 81,50 81,50 177,00 180,25 120,00 92,00 94,00 97,10 96,60 101,00 103,00 70,00a y^.uuD 67,00a 71,00a 69,00 103,50 104,80 94,80 96,50 95,50 95,80 84,00 84,50 99,00 99,50 98,50 104,00 Chamotte uouu Key 73.00 47,80 20,00 7350 t Orenstetn 45,20 20,00 1030,00 1070,00 i ifi oen 74,50 76,00 .Mlembang 51,80 52,00 Itrtng U-B i Akhofci, fc5 Pal the - Or O* Houtb Gröye 1520,00 1515,00 i'inker App 460,00 475,00 tbCOPOBtO 49,80 47,00b Eist-vlet 511,00 519,00 id oert 510,80 518,80 KM! A 260,00 258,00 Enk es 74,00 74,00 Fokker 25,30 26,00 Font Auto 830,00 Flirneet 87,00 88,50 Gamma H 44,00 43,00 td o pet PW 18,00 18,00 Gelder cert 68,00 70,00 Gerotabr 68,00 70,00b Giessen 425,00 445,00 Gist Broc 66,50 67,50d ld cert 66,50 67 50 Goudsmit 87,00 99,00 G rosso 123,80 120,50 Grinten 214,00 210,00 Urotsmed. 140,00 145,00(1 Premie-obligaties 2V* A Hun 56 2V*A dam 51 2V* ld 561 2V* id 5611 2V* ld 56111 2V* id 59 2V, Breda 5* 2V* Uordr 56 2V* Elndb vn 54 2V* Enscb 5* 2V% liravhg 521 2** ld 521* 2V* KKr 67 2Vh B dam 521 2V* ld 5211 2V* ld 57 ZVtUtrecbt 52 2V* Z.Holl. 57 2% ld 59 4MEV Amtaa Ass.St.R'daro 1 Knnla 64,00 Kas.Ass. 64,90 69,00 73,10 72,50 70.50 63,00 6J .hu 62,10 66,00a 75.30 "3 00 67,00 78,95 73.45 75,30 105,40 77,80 81,00 67,00 71,00 73,80 71,50 71,90 62,10 65,00 63,00 63,10 75,30 72,10 75,00a 73,40 75,05 105,00 77.80 80,50 Mees A Hope Ned.Credletb NMB Slavenb Bok ld (Jert Fr. Gr Hyp bk 111b. Hyp bk. WestUtr.Hyp. Scbeepsbypb. 121,00 96,20 94,20 150,00 174.50 144,00 41,00 141,00 119,80 95,50 97,50 154,00 175,20 143,00 40,30 144,00 2770,00 2790,00 277,00 279,00 91,00 92,00b 149.00 153,00 323.00 334,00 2300,00b2400,00 Handel en industrie Hagemeljer Hambro Int Hellingman Hero Loos. Heybroek Hoek s Macb Holec UoU Beton ICL oert. IHL Holland Lnd.Maalscb. IBB Kondor Inter las luternatioM Inventuin Kappe papier Kemo Kempen en B Key Houth. Kiene S Kloos Kiuwer 218.00 222,00b ,,ÜUiP® *b Pont Hout Porcei Klea Prnost&Br H adem akers Keest nk iteeowtjk Ueta&Lo KI ra to oert RolbeAJtak Kcmmenholler Rijn-scheldt Sanders Schev.Expl. Scbokbeton Schut tema Scbuppen Schuttersveld Stevtn Gr Stoomsp. Tv» rablnd.Phll. telegraaf l'H V Intern 1111 Waterl. Iw.Kabelf. U b bink tdenhout Inikap Unii eert 98,00 100,20 89,00 89,00 33,00 34,00 183,00 180,00 90,00 91,50 214,00 214,00 60,50 89,00 ld 7 Pc* 61.50 id b P®1 60,00 84,00 59,50 210.00 215,00 80,00 83.00 170,00 188.00 J Vliet W 62.80 63.00 ^em,et.a 1150,00 1150.00 Ver. Hand.Scb Buitenlandse obligaties In*. *72 7% Eur. j 5% ld 64 5V. id 65 8 Int Am.. 71 7 ld 68 8lA int Bnk 71 4V* ld 61 4V« td 62 V/2 id 55 5% KSli 64 5% ld 65 4V« id 62 7% Petrof 57 AII.Brw iV* Eng.W.L. K'« Kothmans 5 Lo Franc. 5 Pipe-Line 4'/« Noorw 55 4 Norsk Hydi 92,50 94,50 86,70 83,00b 86.20 83,60 85.00 85.00 83.20 77,30 86,50 78.00 89,00 97.00a 83,00 80,50b 4% Akzo 78.50 6 A.B.N. 87,00b 6% Amro 73 79,50 5V* AmRo 31,00 8»/. Bah „Ne 0.00 I 7 BOZ 85.00 Bahnn.-T 82.00 7'Elsevier 88,50 7,25 Purness '73 85,00b 79,50b 74,00b 85,80 81,00a 37,90 85,50 80,00a 99,00 83,00 81,50a 83,00 84,50 79,00 74,00 86,00 81,00 87,50 85,00 79,00a 99,00 83,00a 81,00a 83,00 123,50b 125,00b 84,50 84,50b ACF AhogBOB Abold AMAS Asd üroogd. Asd. Rijtuig Aniem Nat. Arnh.Schbw. Asselberg AUDET Aut .Screw W Aut.Ind.Rt Uallast-N BAM Batava Batenburg Beek, van Beer» Begemann Bergoss 1 Berkel P Blydenst Boer Druk 0,00 40,50 89,00 45,50 100,00 138,00 17,30 113,00 790,00 208,00 113.00 1235,00 44.50 95,00 1470,00 1360,00 1450,00 144,00 62,00 90.00b 95,00 269,50 284,50 144,00 145,00 830,00b 840,00 274,00 274,00 235,00b j 41,50 i Kon. Beljenkorf ld eert id cum Kou. Ned.Pap. Koudijs Krasnapolsky KSH KVT Kwatta Landr G1 Leidsche Wol LindetJacob Lijm Delft Macintosb Meneba Meta Verb. Meteor.Bet Woluksche 94,00 45,00b 105,00 140,00 16,30d 113,00 820,00d 210,00b 115,00 j 1300,00 i 47,00d 94,80 1470,00 165.00 175,00 78,00 78,00 - 2890,00 233,50 236,00 120,00b 130.00b 97,00 100,50 85,80 85,50 85,10 83,50 84,00 93,50 99,00 66,80 68,00 8,00 86,00 VMP Ver.N. Kleerm Ver.N.titgmlj Ver.'l'ouwfabr ld vert Vezelverw. VihamijButt VRt> Papier Vulcaansoord Wegener C id vert Wessaneu Wyers Wijk en Her. Zaalberg 258,00 251,00 210,00 211,00 140.20 150,00 140.00 149.00 90,00 96,00 112.00 119.00 34,60 35,20 3?5,00 343,00 90,00b 97,00 249.00 270,00 440,00 410,00 129,00 134,00 80,00a 83,70 83,50 219,00 224,00 189,00 193.00 79,00 7010 643,00 650,00 220,00 230.00 217.00 216.00 13,90 14.00 1150,00a 1150,00 141,00 140,00 253,00 251,00b 1150,00 1150,00 74,60 77,00 116,00 119,10 131,00b 138,00 94,80 96,00 235,00a 230,00a 310,00 300,00 387,00 395,00 205,00 206,00 350,00 350,00 255,00 251,50 114,30 114,30 82,50a 80,00a 67,30 67,30 121,00 121,00 44.00 44,50 648,00 635,00 450,00b 144,50 146,00 365,00 365,00 110,20 109,00 96,00 103,50 515,00 520,00b 98,00 103,00 662,00 675,00 1005,00 1010,00 63,00 140,20 138,50 108,00 109,90 710,00 715,00 126,00 138,00 Belegg-higsmllen Dutch Int ika Beiegg Nr.ro Hbsm ttoUoco tol-invest UtlliCO Wereldhaven Leveraged lokyo Pae B. iokyo Pao. B. 102,00 102,50 158,00 157,50 61,20 62,00 76,20 76,80 79,00 79,00 113,00 115,30 95,20 19,75 22,00 28,50 95,50 20,00 22,00 29,75 Buitenland Concentra Europafunda Lnifonda Eurunioa Finance-Un Valeurop Boston Comm Chemical P Col. Growth Dreyfus F Fidelity F Investors M Japan Fund Lehman Corp Madison Manhattan Massac bus Oppenheimer Steadman Technology F Value Line Gevaert Photo Petrofina Solvay (Jn. Minière Hoecbsi Mannesmann AIL Breweries Br. Petrol. Imp. Chem. Dai-lcbl Bonk Nippon Electr. Pioneer El. Sanyo Electr Sony Corp 210,00 210,00 85,00 86,00 116,00 116,00 185,00 197,00 248,00 251,00 119,00 118,50 110,00 115,00 158,00 154,00 2540,00 2550,00 45,00 45,00 72,00 76,00 Mijnbouw/Petroleum Maxwell Petr Moeara Enlm id 1-10 1-4 Sarakreek 123,00 122,50 200,00 200,00 2630,00 2630,00 2610,00 2540,00 56,00 55,00a 384,00 1185,00 258,00 664,00 10,70 5,45 12,35 15,50 8,25 8,10 14,80 10,30 2,80 10,70 7,00 2,40 5,75 3,00 6,50 90,00 162,00 1060,00 116,00 472,50 390,00 137,00 352,00 395,00 28,00 25,00 24,00 384 £0 1191,00 260,00 670,00 10,65 5,30 12,75 15,30 8,05 8,00 15,00 10,75 3,00 10,80 6,80 2,40 5,80 3,00 6,50 95,00 162,00e 1110,00 114,00 143,00 476,50 397,00 139,00 352,00 28,25 27,25 24,50 I Chrysler Citie» serv Colgate j Columbia Gas xi ns Ldison I Lont .Cao. Control O. j Curtlss W Dow Chem. j Lt Pooi Eaatm. Kod. Krxon Corp First N.C. Ford Motor Gen.Cable Gen.Cigar Gen. Electric Gen. Food GenJVlotors Gen. Telepl Uilette Goodrich Goodyear Grryhouno Guit UU Honeywell IBM Int.Flavoiv Int.I'el&T Kennecott Kroger Leasco D Ling-l'emco Litton Ind Littong Ind 16.10 63,15 27,00 27,30 21,75 22,20 40,00 12.75 60,00 175,00 117,00 101,50 48.40 42,50 8,65 12,30 69,00 25,90 48,00 28,75 39,00 17,50 15,50 15,50 27,25 80,75 253,50 81,75 31,60 49,00 20,25 10,00 7,85 4,00 11,50 16,75 64,00 27,50 27,30 21,75 41,00 12,25 61,50 177,00b 117,50 102,00 47,50 1 41,75 j 8,65 I 13,50 I 70,00 25,90 50,25 29,00 40,00 17,25 18,25 15,50 27,90 80,00 252,00 78,00 31,80 49,50 20,30 10,50 8,50 4,50 12,00f Canada Alcan Bell Teleph Bovis Corp Can. Brewer Can .Pacific Gulf OU Husky UU Imperial UU Inald Nat.G. Int.Nickel Shell Canada 40,50b 41,00 41,50 2,15 3,85 17,00 35,20 24,25 43,00 10,25 37,30 59,50 41,60 2,15 4 0O 17,50 36,25 26.15 44.25 11.00 39,50 60,50 Marcoi 21,25 21,50 Martin Mar 15,75 14,75 McDonnai) 16,00 16,00 Minnesota 82,20 81,50 National Can 9.00 9,50 Nat.Cash Reg 34,75 36,00 NiU.Dlst.&C. 14,25 14,00 N.A Philip» 23.00 23,00 1 Occidental 11,45 13,00 i Pen-< Centr 4.30 4,40 Pepsi Co 76,00 77,00 1 Philips P. 72,00 75,75 Polaroid 75,00 76.50 Procter&C 96,25 97,00 RCA Corp 22,20 22,30 - Rep .Steel 27.50 28,50 Reynolds Int! 45,50 46.95 Sears 87,00 90,00 Shell UU 73,00 73,00 South Pac 40.80 40,00 Diversen 28,00 28.80 90,50 82,00 93,50 90,50 82,00 93,50 64,00a Convert obligaties 72,25 93,00 90,00 124.50b 93,50 100,00b 99,00 92,80 Bols Borsumij W Bos Kalis BUZ Braat Bouw Bredero VG id cert Bredero Vb 74.00 id cert 93,00 j Bührmann-T 88,50 I id cert 124,00 j Calve-D cert 95,00 i id 6 pet cert 05,00b! Centr.Suiker 100,00 I Id oert 140,lX)a («teco 94,00 j id cert Uijnb.W, aarden Naeft Nat. Grondbe7 108,50 NMB-Bnuw 81,80 Nedap 88,00 Nederhorat 420,OOd Ned. Bontw 319,OOd Ned.Dagbl 1407,00 id cert 1405,00 1407,00 1 NeUe 409,00 420,00 Id cert 408,00 Netam Mat 70,50 Niurstrasz 166,00 Nortt 1210.00 1220.00 Nutrlc' GB 815,00a 800,00a Nutricia VB 815,00a 800,00a Nyma 160.00 164,00 Nljverdal 158,50 162,00 I UGEM holding HoU.Am.Lijn 1020,00b 1030,00b Uostzee 110,20 76,00 92,00 375.00 310,00 80,50 160,00 50,00 74,00 420.00 42,20 63,00 67,00 710,00a 680,OCa 760,00 51,50 Gela .Tramweg 108,00 106,00 Ant.Brouwerij 69,10 70,00 Ant. Verffabr. 74,00 ElMij Aruba 410.00 Sur Brouwerij 42,60 Hunter Dougl 328,00b 328,00 1 192,00 2oo,oob! Participatiemijen 151,00 152,00 140,00 140,00 39,00 38,00 V.S. van Amerika Admiral Corp \kzona Am.Cyabanud Am.Metal Am.Motors Am.Smelt c 475,00 500,00b 380,00 400,00 Ale- Fondsenb America Hind 92,00b Asc Belegg.P 1420,00 1440,00 Convert» 17U0.00a 1700,00a Goldmines 96,00 97,50 Holland F 100,00 103,00 If 100,00 102,90 interbonds 43,50 43,50 Ned.Vastgoed 85,2 89,00 Blnn Betf.VG 34,30 33,80 Breevast Am.Standan. Am. lel&lel Ampei Corp Amsted Ind Anaconda Ijpeco Corp Ark Louis Atl Rlchf Bethl .Steel Boeing Coi Burlington Burroughs xHaneae Chadbourn 107,00 106,50 j Chesrpeabr 106,50 107,00 195,00 600,00 160,00 160,50 565,00 575,00 192,00 200,00 134,50 136,00 672,00 680,00 516,00 516,00 575,00 571,00 137,00 137,00 12,20 12,70 22,40 22.00 22,10 22,50 54,00 54,75 8,30 8,60 25,50 25.50 11,80 12,00b 54,60 56.00 4,90 4,9 43.75 45,75 30,00 30,50 2,85 3,25 27,25 28,50 i 16,75 114,75 35,50 35,50 13,50 13,50 196,00 205,00a 31,70 31,80 1,30 1,35 64,00 62,00 >perry RanO standard Br SterUrg Dr Studehaker Sur Uil Lomp Tandy Lory Texaco Texas Instr Transam Lorp union Pac. S.Steel Westinghouse Wool worth 45,75 50,00 27.50b 33,50 67.60 23,75 34,50 106.00 10,25 99,00 39,10 27.90 20,00 4,50 50,75 28,25 35.00 69,50 24,25 I 35,50 108.75 10,60 103.00 40,50 28,25 20,50 (Aandelen) Pey Hold. 285,00 290,00 (Obligaties) 8,75 Amrob "78 (Claims, Scrips, Stockdiv. e.d.) Obam Philip* GB •nine. Kiertr 62,00, Reis» en Lo 8,90 7,80 Amsterdam, 8 jan. (ANP) - Aan het Damrak heerste dinsdag een vaste stem. ming voor de rederijen. Van Ommeren en HAL gingen hierbij aan kop met winsten van f 7 tot resp. f332 en f145. Scheepvaart Unie verbe terde bij opening f 4,50 tot f 103 en KNSM ging f 1 vooruit tot f 135. Ook voor het luchtvaartfonds KLM was een vaste stemming weggelegd. Omstreeks 12 uur werd voor KLM f 4 meer betaald op f71,50. Dinsdag mocht niet worden gehandeld in aan delen en certificaten van Amsterdam Rubber. De beurs verwacht zeer spoe dig nadere mededelingen, waarbij ernstig rekening wordt gehouden met een fusie of overneming. Maandag is nog al wat verwarring ontstaan over de koersontwikkeling van deze aandelen. In de loop van de beurstijd kwam zoveel ongelimiteerde vraag naarvoren dat f265 werd betaald of bijna f70 meer dan vorige week vrijdag. Alle koersen op de opening na werden ver na beurs op last van de commissaris van de note ring doorgehaald, omdat hij de koersafwijking te groot achtte. Daarom geldt als laatste koers voor Amsterdam Rubber nu de opening van maan dag zijnde f225. Van de overige cultures won HVA f2 op f 82. maar Deli moest een halve gulden terug tot f 110. De internationale aande len lagen vrij vriendelijk in de markt met uitzonde ring van Kon. Olie die 60 cent terug moest tot 98.30 Akzo was ruim f 1 beter op f55,40, Philips steeg 60 cent tot f 36,20, terwijl Unilever en Hoogo vens elk een halve gulden vooruit gingen op resp. f 113,30 en f63. De overige actieve soorten gaven wei nig verandering te zien. De staatsleningen open den opnieuw flink lager, waarbij de aanhoudende stijging van het internati onale rentepeil als voor naamste oorzaak werd ge zien. Met ingang van dinsdag is de prolongatiekoers met 0.5 pet verhoogd tot 10,5 pet.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 7