Internationaal jurylid Wim Jeremiasse bereisd man Amerika geweldig IZEEZEILEN BLIJKT NOG DURE LIEFHEBBERIJ Ruys was wat goedgelovig in het begin Handig en vlot causeur Ruim 150 leden in Breskens Modellen Zelfvertrouwen Maandag 26 november 1973 „GEVOELLOOS VOOR ALLE KRITIEK" ■v pgWMHMMHWBWW Wim Jeremiasse „Ik ben echt gevoelloos voor kritiek geworden. Daar raak zo'/i junctie". je aan gewend in Ervaring (Van onze sportredactie) HEINKENSZAND „Mijn collega's in het wielerwereldje wensen me dat toe, waar een vriend van mij aan gestorven is", is de mening van Wim Jeremiasse internationaal jury lid van de Koninklijke Nederlandse Wieier Unie, een auto riteit in de Zeeuwse en nationale wielerwereld en in het dagelijks leven werkzaam in een interessante job bij de belastingen. „Nee", zegt Wim Jeremiasse met een breed gebaar, „ik ben gevoelloos voor kritiek geworden. Dat leer je vanzelf wel in zo'n functie. In het begin kon ik me mateloos opwinden als men mij zogenaamd „te pakken" wilde nemen, maar die tijd is geweest. Als je naar de top toegroeit, moet je eenvoudig incalculeren dat het aantal vrienden van je afneemt. Zo dat ooit al groot is geweest". doet, di'ploimait'ek te werk gaat waar het de moeilijke positie betreft waarin de KNWU zich niu bevindt, maar toch overal duidelijk eicn eigen mening over heeft. Hoe komt een be- la-stinigaimbtenaiar uit Hein- kensza-nd im die internationale j-uiry terecht, hoe komt hij aan ail die vtiij-e tijd vraag je je af, want Jeremiasse is een man die vragen opwerpt. Jeremiasse is Immers een bereisd man geworden. Hij ging als intemaitkmia&l UCI-ju- rylid naar zesdaagsen in Los Angeles, Detroit en Montreal, deed de Grote Prijs van Caraa- 0 Internationaal jurylid Wim Jeremiasse „Ik zou graag nog eens de Vredeskoers willen doen. Heel wat liever dan de Tour de France. Die is voor ee n jurylid slaapverwekkend". Wim Jeremiasse iis een han dige jongen. Een vüiolt causeur, die ziijm zegjie gemakkelijk da en het wereldkampioen schap in San Sebastiaiam, nog van het vele „binnen werk in klassiekers en sen. Jeremiasse: „Hoe ik er tussen gekomen ben? In feite gling dat niet zo erg moeilijk. Ik was destijds ge woon jurylid. Ik ben bij de KNWU getipt door de Belg Jos Faibbri, een kennis- In 1968 heb ik een cursus ge volgd voor internationaal baanoomimislsiariB in Rome. Daar ben ik geslaagd met suc ces. Als eeoisite eindigde ik daar. Ais UCI-commissairiB en jurylid moet je goed Frans kunnen spreken. Dat was vooir mij geen probleem. Dat geeft (Van onze sportmedewerker) BRESKENS Een van de sporten die zich de laatste laren steeds meer op de voorgrond „dringt" is ongetwijfeld de watersport. Niet alleen komt de zwemsport en het wa- erpolo steeds meer in de belangstelling te staan, maar keker ook de zeilsport. Een tak van sport waarvan men in feerste instantie vaak zegt: „Ach, dat is alleen voor rijke lui weggelegd". Bij de watersportvereniging Breskcns is ncn het daar helemaal niet mee eens. Ondanks dat zo'n «scheepje" toch nog altijd vele tienduizenden guldens kost, want de Watersportvereniging Breskens gaat niet met van die kleine bootjes de Schelde op. M Een man die heel wat over zij: vereniging weet te vertel len is de 66-jarige Jacob Maas uit Breskens. Opgegroeid tus sen de zeilboten was hij een Van de initiatiefnemers samen JBct P. Vroon, I. Verschoor, en Th Verschoor om in 1953 ook ir- Breskens een watersport vereniging op te richten. Met grote voldoening praat de vo- ïtg jaar gepensioneerde Maas over die oprichting en hij Isgt: „Vroone is eigenlijk de grote man geweest. In Vlissin- sen hadden ze toen al een oreniging, maar men hield pooit wedstrijden. Je moest angesloten zijn bij een club vilde je aan wedstrijden kun nen deelnemen, dus moesten ve wel lid worden van de chtclub Vlissingeh. Meestal amen we in die periode deel |an wedstrijden in het Belgi- Jche Gent waar de plaatselijke Jachtclub RBSC zeer actief Was. I Dat duurde tot 1953, toen de »og maaar kleine club zelf tot actie overging. En nu, 20 jaar later is de watersportvereni ging Breskens een bloeiende ,£lub, met ruim 150 leden, fcraarvan enkele leden zelfs al Op nationaal en internationaal niveau aan wedstrjden hebben deelgenomen. 9 Jacob Maas Autorijden is veel gevaarlijker dan zeilen. Ik voel me beter thuis op zee, dan op de weg Ri zijn fraaie woning; aan de Beheldekade in Breskens blijkft duidelijk dat de eige naar een rasechte zeiler is, *ant zowel in de salon als in gang staan de modellen van Verschillende typen zeiljach- W**' Maas kan uren praten •ver de zeilsport, die voor de- ^Maen van de watersportvere niging Breskens op het soms woeste Scheldewater steeds weer een attractie blijkt te zijn. Maas: „Autorijden is veel gevaarlijker. Zo'n schip kan niet kenteren. Het zijn op de eerste plaats allemaal honderd procent zeewardige jachten. Er zit zoveel lood aan de kiel dat als er iets mocht gebeuren, het schip onmiddellijk weer recht komt. Gebeuren kan er na tuurlijk altijd wat, maar die kans is zo klein. Persoonlijk zit ik veel liever op het water dan met een auto op de weg". Jacob Maas, een van de op richters vond het vorig jaar welletjes. Na twintig jaar deel te hebben uitgemaakt van he+ bestuur zette hij er een punt achter. Maas: „Ik heb twintig jaar hard voor de vereniging gewerkt en mijn tijd is geko men om de jongeren een kans te geven. „Maar", voegt hij er onmiddellijk aan toe, „ik ben nog wel lid. De watersport zal een stuk van mijn leven blij ven betekenen". Samen met de andere bestuursleden heeft Maas er voor gezorgd dat zijn club zowel in als buiten Ne derland naam heeft gemaakt. Maas: „Onder onze leden heb ben we ook veel Belgen en van boven de Moerdijk. We organiseren in hoofdzaak wed strijden op zee. Die zijn hier in Nederland niet zo dik be zaaid". Behalve de wedstrijden die men zelf organiseert, is men ook steeds van de partij bij andere zeilevenementen. Daar om was het ook geen verras sing dat dit jaar twee leden te weten .voorzitter Vroon en Frans Maas (een zoon van me deoprichter Jacob Maas) door de Noordzeeclub geselecteerd werden om deel te nemen aan De Admirals Cup in Engeland. Een keuze dip het tweetal te beurt viel na fraaie prestaties. Toch kwam men niet - samen met nog een derde Nederland se afgevaardigde - met de zo fraaie Admirals Cup terug naar Nederland. „Maas: „Het resultaat was niet denderend. Het zat niet mee. Het werd een vijfde plaats, toch niet onverdiensteli j k. Om zich op grote evenemen ten voor te bereiden heeft de watersportvereniging Breskens De Schelde voor zich liggen Daar worden heel wat oefen wedstrijden op afgewerkt. Zeilen in een zeewaardig jacht is uiteindelijk altijd nog wat anders dan varen in een klein bootje. Maas: „Als je er wai voor voelt om op zee te gaan, kun je de grondbeginselen van het zeilen beter leren op een kleine plas. Je kent dan al iets. Vervolgens kun je altijd meegaan als lid van de be manning, en zo lee je de kneepjes van het vak. Gebrek aan bemanning is er altijd". Zeezeïler Jacob Maas „Aan bemanningsleden is altijd gebrek". natuurlijk ook meteen ail een vooirdeel ten opzichte van de meeste Nederlandse collega's. Frans is nu eenmaal de voer taal bij die UCI". Jeremiasse slaagde als twee de voor een cursus in Boeda pest. Daardoor werd hij een veelgevraagd man bij interna tionale wedstrijden. Hij heeft de nodige routine opgedaan en heeft nog meer aan zelfver trouwen gewonnen. Mooiste ervaringen heeft Jeremiasse opgedaan in Amerika en Ca nada. Jeremiasse: „Daar ben ik terecht gekomen via Char les Ruys, met wie ik uitste kend kan opschieten- Ruys was wat goedgelovig in eerste 'nstantie. Bij de Zesdaagse van Gro ningen twe-e jaar geleden kwam er een schatrijke Ame rikaan tenminste zo leek het naar Ruys toe diiie het helemaal zag zitten zo'n zes daagse. Ruys zou de zaak or ganiser-en. Renners en offcia.s zou hij voor zorgen. Die Ame rikaan beweerde dat er 140.060 do-liar bescivkbaa; was om dait circus op poten te zetten. Er zou gerei en worden in Detroit en Los Angeles. Wi] er heen, maar toen het hele spul afgelopen was bleek da-t er geen geld besch'kpaar was om de renners en de oif.-clals nit te betalen. Kijk, je kunt je oen keer in de boot la-ten ne men, en dat is voldoend?. In Montreal gebeurde dat n-i-et meer. To-en kregen we d-e on kosten vooruit beti.ld. Daar zaten vier rijke fabrikanten achter- Daar zat de zaak fi nancieel goed in elkaar. Toch waren het voor mij prachtige ervaringen,. On-verge-tel'. ate". Wim Jeremiasse heeft a'lis wedstrijdleider, baan commis saris en internationaal juryiid zo'n beetj-e alles bereikt wat sr op dait niveau te bereiken iis. Jeremiasse: ,Ik neb het gel-uk dat ik veel medewer king heb bij mijn werkgever. Ik heb veel te da-nken hoofdinspecteur tiitulaiv van de belastingen M. va-n Boven, dii-e veel begrip heeft voor deze tijdrovende hobby. Want dat is het tenslotte. Ik heb in to taal 24 d"gon veilo-f Vc is kr.jg ik de nodige medewer king om met onbetaald verlof te gaan. Al moet je daar voor jezelf niet al te ruiijn gebruik vain wfflien maken. Je moet aam je maatschappelijke car rière denken en aam eventuele reacties van collega's- Zo had ik dit Jaar ook de Tour de France kunnen doen. Dat heb ik niet gedaan. Be wust. Voor mij was dat niet interessant. Je slaapt veel en ziet weinig. Nee, ik heb nog een wens. Dat is eens de Vre deskoers Warschau-Berlijn- Praag tt kunnen doen. Dat lijkt me boeiend. Ik hoop dat ik daar volgend jaar voor in aanmerking kom. Die Oosteu- ropese landen trekken me wel aan. Het is bovendien een spectaculaire koers". En walt denkt Wim Jeremi asse, een man die midden iin d-e wielersport zilt, over de jongste maatregelen van de KNWU om de zaken weer ge- zon 1 te maken? Over d-e s-pon- soirregelimg bijvoorbeeld- J ere- mi-asse: „Ik ka-n d-a-air niet te veel o er zeggen. Je zit altijd an een kwetsbare positie. Wel durf ik rustig stellen dat er ia het verleden fouten zijn ge maakt. D-oo-r ons allemaal. Van hoo-g tot laag. De maatregelen die de KNWU nu neemt zijn ean eersite stap op de go-ede weg terug. We moeten alle maal durven bekennen dat er fouten zijn gemaakt. Pa-s als er die goede intentie is bij alle partners, kuninen de zaken rechtgetrokken worden. Het kader bij d-e wielerclubs is in veel gevallen niet „supersterk". Dara zou wat aan verceterd kunnen worden. De sporteom- missie heb ik geen kritiek op. Die do-et goed werk. Alleen zo-u d-e sportcammiss-i-e n de toekomd op s-emi-proiesséone- le ba-sis moeten kunnen wer ken- Het wordt langzamerhand zo'n tijdrovende zaak, dat het op zuiver amateuristische gronden vrijwel niet meer te' doen valt voor die mannen" Jeremiasse ziet duidelijk lichtpunten op lange termijn voor de KNWU. Jerem isse. „We moeten va-n nu af ean de zaken eerlijk behandelen, We he-bben allemaal fouten ge maakt. We hebben samen ce schuld. Ik ben ervan over uigd dat d-e wielersport weer betere tijden tegemoet gaat". TON KGWÏIEN

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 23