BENZINEDISTRIBUTIE Gedeelde smart is halve smart Zeer in M 1 Goed begin van 1974: hogere rente bij de RPS Weer liikspostspaarbank maar in En; zeer v< Buitenlanders: 30 liter Openbaar vervoer zet zich schrap U1TPUTT1 commer Beleggingsrekeningen met opzegtermijn* Beleggingsbewijzen uw nationale spaarinstelling binnenland buitenland Hoger tolgeld Rijb anen Chinese olie industrie in ontwikkeling Wim Kan Vervoersmisère Regerings voorlichting Gallische hi Uw nationale spaarinstelling verhoogt de rentetarieven per 1 januari 1974. Bovendien zijn er nieuwe spaar- en beleggingsvormen, die de RPS extra aantrekkelijk maken voor alle Nederlanders die hoge, veilige rente op hun geld willen maken. Kies uit onderstaande mogelijkheden de spaarvorm die het beste bij u past RPS- boekje was 4V2% Rente rekening Bedrijfs- en ambtenaren- sparen met premie was 4V2% ongewijzigd Jeugdsparen De Zilvervloot; plus extra premie van 10% was 6% Opzegtermijn 3 maanden Opzegtermijn 1 jaar Opzegtermijn 2 jaar Opzegtermijn 3 jaar was 5% ongewijzigd ongewijzigd ongewijzigd 4 jaar vast 5 jaar vast NIEUWE SPAARW Mercedes-Benz anto van liet jaar 1973 Zaterdag 5 januari 1974 Zaterdag 5 januari (Van onze redactie buitenland) DEN HAAG Gedeel de smart is halve smart. Dit moge een, z(j het schra le, troost zijn voor de Ne derlandse automobilist, die met ingang van 12 januari elke kilometer zal moeten „omkeren" om nog enigs zins met zijn karige rant soen rond te komen. In vele landen van het Europese continent om van Engeland maar niet te spreken is het al niet veel rooskleuriger. Zo gaat in Zweden de ben zine 8 januari op de bon. Voor de periode van 8 janua ri tot 28 februari krijgt elke automobilist een standaard rantsoen van honderd li ter. Buitenlanders die Zweden willen bezoeken, moeten minstens twee weken voor hun aankomst een benzine toewijzing aanvragen. Ook Noorwegen heeft be sloten de distributie van benzine in te voeren. De re gering zal nog over de groot te van het rantsoen beslissen, maar in elk geval zijn de bonkaarten al uitgereikt. Men verwacht dat ze met ingang van 14 januari ge bruikt zullen moeten worden. In ieder geval geldt voor de komende twee zondagen een rijverbod. In Italië zullen de buiten landse autotoeristen dieper in hun beurs moeten tasten. Sinds 1 januari is het sys teem van kortingen op de benzineprijs buiten werking gesteld. Bovendien wordt als gevolg van de invoering van de btw het tolgeld op de autowegen verhoogd. Het rijverbod op zon- en feestdagen loopt in Italië van 01.00 uur tot 24.00 uur. Het verbod geldt niet op 6 janua- in. Er is een snelheidsbeper king ingevoerd van 120 km per uur op autowegen en van 100 km voor andere wegen. De regering overweegt in april benzinedistributie in te voeren. De situatie in andere lan den is als volgt: BELGIë: Een zondagsrijver bod van 03.00 tot 20.00 uur. Maximumsnelheid op auto wegen 100 km, op andere wegen 80 km. BULGARIJE: Benzinedis tributie van 40 liter per maand. Een algemene snel heidsbeperking tot 80 km. WEST-DUITSLAND: Rij verbod met ingang van 19 januari van zaterdag 16.00 uur tot maandag 03.00 uur, afwisselend voor auto's met even en oneven laatste cijfer van het kenteken. Snelheids beperking op de Autobahn tot 100 km en op overige wegen tot 80 km per uur. DENEMARKEN: Zondags rijverbod van 03.00 uur tot 24.00 uur. Snelheidsbeper king 80 km en in bebouwde kommen tot 60 km. FRANKRIJK: Snelheids beperking tot 120 km op au towegen en 90 km op andere wegen. De Franse regering bereidde haar onderdanen woensdag een onaangename verrassing door te besluiten het gas te rantsoeneren. Door deze maatregel worden 53 departementen getroffen, waaronder Parijs en omge ving. Het zuidwesten valt buiten de rantsoenering, evenals het noorden, dat aardgas uit Groningen krijgt. De oorzaak van de rantsoe nering is gelegen in het feit dat Algerije geen vloeibaar gas meer levert doordat de fabriek in Skikda, die het gas vloeibaar maakt, defect is. Daarbij kwam nog dat de vraag naar gas als gevolg van de oliecrisis enorm is gestegen. GROOT-BRITTANIë Veel benzinepompen gesloten om dat er geen voorraad meer is. Toeristen kunnen bij de au tomobielclubs benzinebonnen krijgen. De maximumsnel heid is op 80 km gesteld. LUXEMBURG: Een snel heidsbeperking tot 80 km op tweebaanswegen. Voor we gen met meer rijbanen en voor autowegen is de maxi mumsnelheid 100 km. OOSTENRIJK Maximum snelheid 100 km per nur. POLEN: Maximumsnel heid 80 km. Vrachtverkeer mag niet harder dan 70 km rijden. Het autobusvervoer en het binnenlandse lucht verkeer is ingekrompen. PORTUGAL: Benzinepom pen in de weekeinden en op feestdagen gesloten. ROEMENlë: Gevarieerde snelheidsbeperking van 90 tot 100 km naar gelang de cilinderinhoud van de auto. Buitenlanders krijgen aan de grens en bij kantoren van de autoclub benzinebonnen voor een onbeperkte hoeveel heid. ZWITSERLAND EN LIECHTENSTEIN: Hier geldt een maximumsnelheid van 100 km. Om te voorko men dat buitenlanders alleen maar komen om te tanken, moeten zij bij binnenkomst hun tank voor minstens driekwart met benzine gevuld hebben. Ook in de Verenigde Sta ten zijn benzinebesparende maatregelen genomen. De Amerikaanse automobilisten moeten een maximum snel heid van 90 km per uur in acht nemen. HONGKONG (AFP) - De Chinese olie-industrie is in volle ontwikkeling, zo meldt radio-Peking in een uitzen ding. die in Hongkong is op gevangen. Volgens radio-Peking is de produktie van olie en van oLieprodukten verwerkelijkt vóór de termijn gesteld in het plan voor 1973. China, dat tot diusver olieprodukten moest invoeren, is een land geworden, dat rijk is aan olie met talrijke oliebronnen, ook in de zeebodem voor de Chinese kust, aldius radio-Pe king. Copyright De Stem/Het Parool. (Van onze redactie binnenland). DEN IIAAG Voor auto's met een buitenlands kente ken, die in Nederland rijden, zullen met ingang van 12 ja nuari bezinerantsoenen wor den verstrekt. Benzinebon nen worden uitgegeven voor alle categorieën motorrijtui gen die op benzine rijden, daaronder begrepen personen auto's motoren, bestel- en vrachtwagens en autobussen. De basistoewijzing bedraagt 30 liter per week. De moge lijkheid bestaat aanvullende benzinerantsoenen te verkrij gen, aldus het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De bonnen worden uitge geven nadat de aanvrager in het bezit in van een benzi nestamkaart. Deze zijn ver krijgbaar op Nederlandse ge meentehuizen en politiebu reaus. De stamkaart wordt slechts afgegeven op vertoon van het kentekenbewijs, ter wijl tevens kan worden ver langd dat het motorrijtuig, waarvoor het rantsoen wordt aangevraagd, wordt getoond. Om te voorkomen dat op één buitenlands kentekenbewijs meer stamkaarten worden afgegeven, zal het kenteken bewijs bjj afgifte van de stamkaarten worden afge stempeld. De buitenlander, die als toerist in Nederland rijdt, kan een extra toewijzing krijgen van ten hoogste 30 liter per week, de motorrijder 15 li ter. Voor zakelijk verkeer met buitenlandse motorrijtui gen in Nederland zal de aan vullende rantsoenering af hankelijk zijn van het aantal per week af te leggen kilo meters en de soort van het voertuig. Door deze regeling wordt tegemoetgekomen aan de behoefte van buitenlandse automobilisten. Niettemin verdient het aanbeveling met een volle tank Nederland binnen te komem, zodat de administratieve formaliteiten kunnen warden vervuld na aankomst op de plaats van bestemming. (Van onze redactie binnenland) DEN HAAG In vervoers kringen vraagt men zich af of, wanneer de benzinedistributie een feit wordt, het openbaar vervoer en het taxivervoer de te verwachten stroom passa giers zullen kunnen verwerken. De vijf dagen uitstel die het openbaar vervoer nu heeft ge kregen, vormen uiteraard slechts een verschuiving van de problemen. De 71 ondernemingen in ons land, die normaal met rond 1600 stads en 3260 interlokale lijnbusdiensten en circa 950 trams en metrorijtuigen en het openbaar vervoer verzorgen, hebben inmiddels maatregelen getroffen om vooral het woon werkverkeer zo goed mogelijk te laten verlopen. Een van de maatregelen is, dat de onder nemingen een groot aantal toerwagens hebben bijge- huurd. Verder hebben zij het publiek aangeraden zieh van tevoren van kaartjes te voor zien. Ook de spoorwegen heb ben hun maatregelen geno men Directeur W. Kamp van Au- topool Nederland, die met be hulp van een computer auto mobilisten in het woon-werk- verkeer bij elkaar wil bren gen, opdat men gezamenlijk in een auto toch naar het werk kan blijven gaan, heeft tot nu toe op de geplaatste adverten ties weinig respons gehad: slechts 500 gegadigden hebben zich aangemeld. Hij verwacht evenwel, dat dit aantal enorm zal toenemen, indien mocht blijken, dat het openbaar vervoer 't verwachte verhoogde vervoersaanbod niet aan kan. Het gedrag van de mensen is echter moeilijk te voorspellen, meende hij. Zou den er evenwel bijv. op een dag tienduizenden aan meldingsformulieren bin nenkomen, dan worden die de twee volgende dagen geco deerd en geponst en gaan weer een dag later de compu ter in. De volgende ochtend zijn de resultaten dan bekend en zouden de gegadigden op de hoogte kunnen worden ge steld. De minister van Binnen landse Zaken heeft zich in middels tot de colleges van B. en W. in alle Nederlandse ge meenten gewend en hun ge wezen op het grote belang van maatregelen, die kunnen lei den tot verbreding en afzwak king van de ochtend- en avondspits in het openbaar vervoer door spreiding van de werktijden in kantoor, fabriek en werkplaats. Op die manier kan althans een deel van het woon-werkverkeer zich buiten de spitsuren afwikkelen. paplap oor uw pon Brieven voor uexe rubriek met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatto zullen -dez* vermeld worden. Slechts bij hoge ui* zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bi) de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactfo het in alle gevallea •ens la met inhoud, e.g. strekking. Wdim Kam kan op de televi sie aardig vertellen en ook soms hard de waarheid zeg gen. Maar hij kan ook de spot drijven met een kerkelijke hoogwaardigheidsbekleder. Men kan raden tot welke par tij hij behoort. Het zal de Partij van de Arbeid wel we zen. Kerkelijk gezinden horen ■niet thuis in zo'n partij. BORSSELE H. SMITS Naar aanleiding van het commentaar „Eigen schuld" in uw krant van 2 jan. j.l. zou ik graag het volgende willen op merken. In dit artikel wordt gesteld dat autorijdend Nederland koek van eigen deeg krijgt als 't vervoersaanbod straks niet altijd opgevangen kan worden. Ik zou hierbij willen aanteke nen dat zelfs de automobilist daaraan alleen niet schuldig is, het openbaar vervoer heeft dit m.i. ook wel in de hand ge werkt. Toen ik 14 jaar geleden van school kwam en ging wer ken heb ik menigmaal op de bus staan wachten en in 4 jaar dat ik daar gebruik van moest maken heel wat misère mee gemaakt. Ik reisde toen van Ooster hout naar Dongen v.v. Ten einde raad besloten we (we waren met meerderen) altijd met de fiets te gaan ook bij regen of sneeuw of flinke kou. Als 't droog weer was zat de bus zo vol dat je niet eens ergens vast hoefde te houden, want je kon toch niet vallen, zelfs vee mag zo niet vervoerd worden, mensen echter wel. Was 't slecht weer dan was de bus nog voller en lieten ze je doodleuk staan en reden door, maar dan wachtte je toch ge woon 'n half uurtje langer, leuk hoor. Acht jaar geleden ben ik getrouwd en in Made gaan wonen. U kunt zich waar schijnlijk niet voorstellen met hoeveel kunst- en vliegwerk wij jarenlang met het open baar vervoer van Made naar Oosterhout hebben gereisd; plaatsen die, och arm, 6 km van elkaar verwijderd zijn. 's Avonds konden wij nooi weg. 'n verjaardagsfeestje ws voor ons taboe of je moest m« 'n taxi gaan, maar dat doe j ook niet al te vaak want ooi dat hapte er aardig in. Nou neemt u maar geru van mij aan dat je, na jar modderen met 't openba: vervoer, je maar wat blij bei dat je je 'n auto kunt veroo loven. Dus geef niet alleen automobilist de schuld ma. laat 't openbaar vervoer me ken dat hun het ook wel lid telijk in de hand gewerkt he- ben. MADE MEVR. AVONTUU1 Op zaterdag 15 decembe 1973 was er in de zendtijd va de Tros een uitzending ove sociale uitkeringen. Aan 1* einde werd een adres noemd, het werd niet hi haald, zodat ik niet veri kwam dan Rhijnspoor - Amsterdam. Ik meende, dat Tros in Hilversum mij v aan het adres kon helpen draaide dus Hilversum 02150 -. „Juffrouw heeft u voor u dat adres, dat zo juist we: genoemd?" „Mijnheer, wilt maandag even bellen?" Mar dag: „Juffrouw—", zie vore| „Mijnheer, dan moet u NOS draaien, ik zal u nummer geven". Ik draai w Hilversum. „Juffrouw ent zie voren. „Mijnheer u spree: met de NOS-televisie, u mi de NOS-radio hebben. Ik zal het nummer even gever' Dank u. Weer Hilversum draaid - „Juffrouw - enz. voren. „Mijnheer, dat was regeringsuitzending, dan mi u Den Haag draaien, numm 070Dank. Den Haag gedraaid. „Jij frouw - enz. zie voren". Mij heer van welk departerrv bent u? Juffrouw ik ben hei maal niet van een depart ment. Moet u eens goed luis; ren, ik vraag alleen maar e adres, dat over de radio al genoemd. „Wacht u even. verbind u door". „Juffrouw enz. zie voren. „Mijnheer, is het Voorlichtingscentr. Sociale Verzekering aan h Rhijnspoorplein 1 in Amste dam". „Dank u, juffrou» Amsterdam geschreven tekst gevraagd. Gewacht nog niets ontvangen, wordt begin 1974. Ik di wellicht weet de Raad Arbeid in Breda iets mi „Juffrouw" - zie voren, geeft me een nummer in sterdam, maar verbindt toch nog even door. Opnie; dezelfde vraag. Een ander lefoonnummer. Dat dan eind) lijk gebeld 020„Mijnhi die tekst enz". „Och, die tel is door de drukte van feestdagen nog niet gedrul" Stom van mij ook, die feesti gen kwamen er ook onvf wacht tussendoor. Je blijft chen, ook in 1974! BREDA J. A. MOSHEUVi DEN HAAG (ANP Staatssecretaris Stem (Defensie) heeft gistere: gezegd dat hjj een ond zal laten instellen naar nier waarop in het depo discipline in Nieuwerslu detineerden die in psyc oeilijkheden zijn g worden behandeld. Hij deze toezegging tijden: onderhoud met drie j plichtige artsen die een hadden geschreven aan uister van Defensie ove x bevindingen tijdens ee: cursie naar Nieuwerslu die brief betitelden zij d standen in Nieuwerslu! middeleeuws. Zij hel voornamelijk het rege TAe Franse president I drage geleverd om kingen tussen Nederlam i In zijn antwoord op tie gestelde vraag meen olieboycot tegen Neder Nederlandse beroep op i van Nederlands eigen Met deze reactie her ervan blijk gegeven van meenschap weinig (Nede I neer de Franse president maar om te doen is dat wereld blijft", dan misk stellingen van de Europf staten overeenkomstig I stoffen, geografische ligt zonder kunstmatige besc boycot tegen Rotterdam bovendien een politiek gehanteerd. Hetzelfde geldt voor d ïeeft gemaakt op de ve land tegen een Europese >pgemerkt dat zo'n Euri dat zelfs de meest sumr pese Commissie door de Onder meer omdat de ve wilde. Waar het de Fra heel Europa moet mee t en economisch kostbaar j van kernenergie. Zowel j republiek hebben de vc t ultracentrifugeproject. Ni nen gegeven dat ook [Maar dat zal de Franse eerste inleg f 1000.— Wilt u meer weten? Verdere informatie kunt u verkrijgen bij: De Rijkspostspaarbank, Van Baeriestraat 27 (geen postzegel plakken) en bij alle postkantoren. U kunt ook bellen 020 - 5899111. U kunt makkelijk sparen via uw bank- of girorekening. Uw spaargeld op een beleggingsrekening of een beleggingsbewijs is niet geblokkeerd. U kunt altijd geld opnemen, waarvoor de RPS dan echter wel kosten in rekening brengt. (Van onz LONDEN Minister v law en de leiders van werkers in de kolenin dag weer rond de tafe schil op te lossen. De verder uit. DEN HAAG (ANP) internationale jury van - tojournalisten 'heeft de I des-Benz 450 serie gekoz de „auto van het jaar De winnende auto kree van de in totaal 675 te len punten. De organisatie van de: ditionele auto-van-hi verkiezing is thans in f van de Europese (auto) Autovisie. Daily Tele Der Stern, I'Equipe, Qi ruote en Vi Bilagare. De gehanteerde verkil normen waren origi: van technische co: (waarin ook de veiligf begrepen), esthetische gevujg en de tegenn voor de prijs. Jcugdbeleggingsrcltenmg, nieuwe spaarvom» voor jongeren tot 21 jaar; eerste inleg slechts f 100.—

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1974 | | pagina 10