BENZINE SPAREN DOOR EEN ZUINIGE RIJSTIJL Zuinigheids test van Mercedes Volvo beperkt produktie ViW, SPRAAKGEBREK? TUSSEN DE WIELEN door hen bollen Ia 1975 start van verplichte keuring PUZZELEN met jan-wiftem van bespuw OPLOSSING PUZZEL VAN VORIGE WEEK ZO INSTUREN NAAM STRAAT PRIJSWINNAARS IEDERE automobilist, om het even of hij 15 of meer liter benzine per week mag verstoken, zal zijn best doen het onderste uit de benzinetank te ha len. Zuinig rijden om meer kilometers te kunnen draaien is niet zo moeilijk als velen menen. Het is vooral een kwestie van een zuinige rijstijl, hetgeen in houdt dat veel automobi listen er een andere ma nier van rijden op na moe ten houden dan ze tot voor kort gewend waren. Behalve een zuinige rijstijl is het ook zaak ervoor te zor gen dat motor, ontsteking, brandstofsysteem, banden en remmen in goede conditie ver keren hetgeen trouwens voor de auto als totaliteit geldt. Hieronder volgen een aantal tips die bij toepassing tot een aanzienlijke benzine-bespa- ring en derhalve tot meer ki lometers per liter kunnen lei den. nadat de motor is aange slagen moet de chokeknop zo snel mogelijk worden inge duwd. de motor moet niet onbe last draaien, het zg. opwarmen heeft geen zin; beter is na de start direct weg te rijden zon der daarbij onmiddellijk het uiterste van de motor te ver gen. fel accelereren, het ver doortrekken in de versnellin gen, kost veel 'benzine en is derhalve uit den boze. bij gesloten spoorwegover gangen en stoplicht moet men niet met het gaspedaal spelen. moet men langer dan een minuut wachten voor een spoorovergang of andere ver sperring dan is het zinvol de motor af te zetten. 0 pas zoveel mogelijk uw rij stijl aan bij de weg- en ver keersomstandigheden; rijdt niet met 50 km tot vlak voor een stoplicht, piaar matig uw vaart geleidelijk; pas de snel heid aan de verkeerssituatie aan en anticipeer, dwz.: zie vooruit. 0 vermijd zoveel mogelijk korte ritten met veel starts bv. bij het boodschappen doen; neem dan liever de fiets. 0 rijd niet gierend door bochten, voorkom fors remmen en vertraag de snelheid zo soepel mogelijk. 0 rijd zoveel mogelijk in de hoogste versnelling, maar voorkom daarbij dat de motor overbelast wordt, het zg. Don ken. De Nederlandse impor teur van Mercedes Benz, AGAM in Utrecht, gaat speciale zuinigheidstests in voeren. Alle automobilisten die in het bezit zijn van een Mercedes Benz kunnen tot 19 januari a.s. gebruik ma ken van de mogelijkheid hun wagen op benzinever bruik te laten controleren. Tijdens de 2—3 uur duren de controle worden met be hulp van testapparatuur de brandstoftoevoer en de ont steking nauwkeurig gecon troleerd en waar nodig af gesteld. Ook worden brand stoftank en leidingen op eventuele lekken gecontro- leérd evenals remmen en wielen. De klant behoeft alleen eventuele vervan ging van onderdelen te be talen. 0 Vijftien liter krijgen we per week en op 1 januari ook nog hogere prijzen. (Foto: ANTON WEKKER) 0 hanteer in het algemeen het' gaspedaal alsof er een ei onder uw voet lig 0 houd u aan een maximum snelheid van 100 km op snel wegen en van 80 km op andere wegen. 0 trap bij het einde van de bebouwde kom het gaspedaal niet tot op de plank door. 0 laat eens per week de ban den controleren op de voor geschreven spanning. 0 rijd niet met een imperiaal op het dak als dit niet wordt gebruikt. 0 monteer een afsluitbare dop op de benzinetank om diefstal te voorkomen. Naast deze punten die door elke automobilist kunnen wor den gehanteerd is er een aan tal technische zaken die velen niet eigenhandig tot stand kunnen brengen. Zoais bekend heeft de ANWB een actie ge lanceerd om via de technosta- tions de wagens van zijn leden op een zuiniger benzinever bruik te laten afstellen. Door de enorme toeloop heeft de bond zich genoodzaakt gezien een systeem van behandeling na afspraak m te voeren. Automobilisten die om de een of andere reden geen gebruik maken van deze ANWB-ser- vice zouden de onderstaande punten door hun garagebedrijf kunnen laten uitvoeren. 0 kleppen afstellen op de juiste waarde en oliefilter op tijd vernieuwen. 0 bougies en contactpunten controleren en indien nodig vernieuwen, ook ontstekings tijdstip controleren. 0 de remmen moeten wor den nagezien en waar nodig bijgesteld. 0 het brandstofsysteem moet gecontroleerd worden: lucht- filterelement, gasbediening, werking van de choke, sproei ernaald, carburateurplunjer, stationaire toerental en meng selafstelling en brandstoflei dingen nalopen op lekkage. 0 de voorwieluitlijning dient gecontroleerd en eventueel af gesteld te worden. Worden al deze maatregelen genomen dan is het mogelijk aanzienlijk op het brandstof verbruik te bezuinigen en kan men derhalve met een liter benzine meer kilometers afleg gen. De Zweedse automobielfa briek Volvo gaat de produktie van personenwagens met 4 pet. beperken. Een en ander is het gevolg van de oliebeperkingen en de daaruit voortvloeiende verlaging van het aantal or ders. Volvo gaat een vierdaag se werkweek invoeren gedu rende 5 tot 8 weken en de pro duktie van personenwagens zal geheel worden stopgezet in de periode van 21 december tot 7 januari. Volvo verwacht dat de te ruggang in de autoverkopen in alle geval gedurende het eerste kwartaal van 1974 zal voortduren. In tegenstelling tot de teruggang bij de perso nenwagens lopen de orders in de vrachtwagensektor nog steeds uitstekend. In de loop van 1975 zal in ons land gestart worden met de verplichte keuring van auto's van tien jaar en ouder. Daarna zal elk jaar een jonge re jaargang aan bod komen en eenmaal ter keuring aangebo den auto's zullen elk volgend jaar opnieuw aan een controle worden onderworpen. Met het oog op deze keu ringen is dezer dagen opge richt de Stichting Periodieke Veiligheidskeuringen Motor rijtuigen, waarin de ANWB en de BOVAG participeren. In afwachting van een wettelijke regeling inzake verplichte en vrijwillige keuringen van per sonenwagens en motorfietsen zal de stichting de noodzake lijke voorbereidende maatre gelen treffen. De ANWB zal met de stichting een overeen komst aangaan om een net van keuringsstations op te bouwen en te exploiteren ten behoeve van de keuringen. Daarnaast zullen na verloop van tijd ook autobedrijven (na het verkrij gen van een erkenning door de stichting) onderhoudsbeurten gaan verrichten die gelijk ge lijk gesteld worden met de keuringen. Voordat de wet in zake periodieke keuringen in werking treedt zullen op na der vast te stellen tijdstippen vrijwillige keuringen verricht kunnen worden, die be schouwd kunnen worden als voortzetting van de reeds be staande WN-veiligheidskeu ringen van de BOVAG-be- drijven. Deze vrijwillige keu ringen kunnen t.z.t. een wet telijke basis krijgen indien aan een aantal van overheidswege te stellen voorwaarden wordt voldaan. DAMMEN met jan edink Harm Wiersma, die aan het begin van de nationale bonds- competitie zo verrassend door een huisvlijtvariant van An dreas Kuyken verloor, heeft zich naarmate de competitie vorderde volledig hersteld en de zeven wedstrijden afgeslo ten met een score van 11 pun ten. Ook het gehalte van zijn partijen was van dien aard, dat beslist niet gesproken kan worden var, een uit de vorm zijnde Wiersma. Om een in druk te geven van zijn directe aanpak voor zo spoedig moge lijk voordeel, hebben we zijn partij uit de wedstrijd Hui- zumGroningen aan het eerste bord tegen Paul Ger main geanalyseerd. Daaruit blijkt wel hoe boeiend zijn aanvalsspel was. Wit: Wiersma. Zwart: Germain. 1. 32—28, 19—23; 2. 28x19, 14x23; 3. 37—32, 10—14; 4. 35—30, 14—19; 5. 30—25, 17—21; 6. 25x14, 19x10? Waar om niet 9x20, met deze achter waartse ruil verliest zwart het initiatief. 7. 42—37, 21—26; Be ter is hier 2127 om het ver loren gegave terrein te her overen. 8. 3430, 1117; 9. 40—34, 6—11; 10. 33—29, 1722; 11. 3933, Ter voorbe reiding op de centrumruil 32—28 enz. 1111—17; Voorzichtiger doch ook beter is hier 22—27 enz. 12. 47—42, 10—14; i3. 44—39, 7—11; 14. 32—28! Wit neemt nu volledig het initiatief in handen en staat het dan ook niet meer af wat zwart ook probeert. 14. 23x32, 15. 37x28, 26x37; 16. 42x31! Wil behalve het centrum ook zwarts korte vleugel aan banden leggen. 1614—19; 17. 30—24, 19x30; 18. 34x25. 27x38; 23. 43x32, 21—27; Zwart probeert nu hardnekkig zijn voorpost te houden. 24. 32x21, 16x27; 21. 40—34, 1—6; 26. 48—43. 10—14; 27. 46—41, 12—17; 28. 37—32, Wit ruilt de voorpost weg om meer bewe gingsvrijheid te verkrijgen. 28. 27x38; 29. 43x32, 13—18; 30. 50—44. 8—12; 31. 34—30, 1721; Als verdediging is (38 gevolgd door (913) be ter 32. 49—43, 12—17; 33. 43—38, 21—26; 34. 32—27! m m w w Wk HH SÊ HH 11 füü m n a m „-m 1v-''f.JI, dH IP füü - £5 o 'S ja m m n ff r ff g "9 Reeds nu is duidelijk te zien dat wit het spel onder controle heeft, zonder dat de zwarte stelling bepaalde zwakke plek ken vertoont. 182227. Wat op de 7e zet goed mogelijk was probeert zwart nu 19. 31x22, 18x27; 20. 45—40, 5—10; 21. 41—37, 17—21; 22. 38—32, Met deze zet neemt wit zwart in een houdgreep waar geen ontkomen meer mogelijk is. 3417—22; 35. 28x17, 11x31; 36. 36x27, 9—13; 37. 30—24, 14—19; 38. 33—28, 19x30; 39. 25x34, 2—8; 40. 44—40, 3—9 41. 29—24, 6—11; 42. 3933, 812; Meer verde diging geeft 1117. 43. 3429, 9—14; 44. 28—23! 14—20; 45. 33—28, 20—25; 46. 40—34, 4—9; 47. 41—37, 9—14; 48. 38—32! 14—20; 49. 37—31, 26x37; 50. 32x41, 11—16; 51. 41—36. Zwart geeft het op. SCHAKEN met constant orbaan Voor het Hoogoventoernooi in januari 1974 zullen door de Sovjet-Russische schaakbond geen spelers worden afgevaar digd. Vermoedelijk heeft dit te maken met de kandidaten matches, die tezelfder tijd be ginnen en waarbij vijf groot meesters zijn betrokken bene vens een aantal secondanten. Het internationale toernooi in Madrid had nog wél deelne mers uit de S.U.: Karpow, Toekmakow en Foerman. Eerstgenoemde zal deze wed strijd als een goede training hebben beschouwd voor zijn kandidatenmatch tegen Po- loegajewski. Foerman staat in zijn land zeer hoog aange schreven als openingstheoreti cus en vaak is hij in deze hoe danigheid bij allerlei manifes taties betrokken. Van hem een leerzame overwinning uit Ma drid tegen een bekende top- speler uit Argentinië. Wit: S. Foerman. Zwart: O. Panno. Dame-indische verdediging. 1. Pgl—f3, Pg8—f6 2. c2c4, b7—b6 3. d2—d4, Lc8—b7 4. Pblc3. e7e6 5. a2a3 (Een rustige voort zetting, vaak toegepast door Petrosian. Tegen hem ant woordde Spasski eens met Lxf3, maar hij kwam na gxf3, Le7, f4, d5 f5!, exf5, Lg2 niet goed te staan. De bedoeling van a3 is, Lb4 te verhinderen). 5d7—d5 6. c4xd5, Pf6xd5 (Om de diagonaal van Lb7 open te houden). 7. e2e3, Lf8—e7 8. Lfl—b5+, c7c6 (Niet Pc6 wegens Pe5 en nu Dd6, Pe4 of Pxc3, bxc3, Dd5, Da4 met stukwinst. Evenmin Pd7 wegens Pxd5 gevolgd door Pe5. Wit moet nu wel een tem po verliezen maar dat moet zie HORIZONTAAL: 1. looplat 5. hevige wind 9. drinkbaar vocht 13. biet 15. grootvader 16. teken 17. in orde 19. hatelijke opmerking 21. meerstemmig kerkelijk zangstuk 23. middelbaar onderwijs 24. kledingstuk 26. schoorsteenkap 27. gevuld 28. drinkgerei 29. gemalen tufsteen 31. deel van de hals 33. belemmering 34. sluw 35. omroepvereniging 37. oorzaak 39. eetgerei 41. plaats in Gelderland 43. bijbelse figuur 44. groef 46. zonder moed 48. Frans kerstlied 50. middag 52. bijbelse figuur 54. Amsterdams Peil 55. muzieknoot 56. oude testament 57. ex tempore 58. omroepvereniging 60. overschot 62 gele kleurstof 64. bid CL.) 65. bloem 67. behoeftig 69. cirkelvormig 71. gekheid 72. plaats in België 74. roofdier 76. lust 77. speelgoed 78. zelfkant 80. afgeschoten stuk land 82. ijzerhoudende grond 83. pogmg tot koop 84. opstandje 86. soort hert 87. milliliter 88. schaden 90. vis 92. milligram 93. telwoord 94. deel van het hoofd 96. Noorse lichtgoden 98. naast 99. op grote afstand 100. met teer bestrijken VERTICAAL: 1. deel van een ladder 2. bijwoord 3. voeg 4. gereedschap 6. insekt 7. voorzetsel 8. mannelijk schaap 9. part 10. reisje 11. meisjesnaam 12. houten schoen 14. wortel 16. niet kunnende spreken 18. niet lang 20. eekhoorn 22. bakplaats 23. lef 25. wijdbuikige tafelfles 28. draaien 30. muzieknoot 32. deel van de hals 33. schoon 34. prul REDACTIE ''DE STEM" REIGERSTRAAT 16 BREDA WOONPLAATS inzenden voor dinsdatmiddat 12 00 uur. Zet op 1e enve' ">pf In de Un- Ker hovnhoek "Werkei.dpuz- '.el" 36. vreemde munt 38. deciliter 39. bekeuring 40. gummibuis 42. voorbeeld 44. nestel 45. voorstelling van een hoe veelheid 47. berg op de Filippijnen 49. godin van de dageraad 51. eveneens 53. ijzerhoudende grond 59. wagenvet 60. veilige haven 61. geheel van spreekgewoon ten 62. voorteken 63. zeehond 64. reukwater 66. ieder 68. rijksmerk 70. keurig 71. plaats in Rusland 72. ongaarne 73. wreed keizer 75. roeispaan. 76. beteugelen 77. losgeraakte naad 79. barmhartigheid 81. telwoord 83. lichaamsdeel 85. kader 88. aanwijzend voornaam woord 89. bijbelse figuur 90. wagenspoor 91. ontkenning 93. televisie 95. goud (F) 97. nummer 1e Prijs: A.Soi Prins Hendrikstraat 53 Breda 2e Prijs: Mej. C. Slabbekoorn Vrijsraat 14 Sas van Gent zwart later eveneens elfde zet). 9. Lb5—d3, 0—O 10. e3e4, Pd5xc3 11. b2xc3, c6—c5 (Anders blijft Lb7 een figurant). 12. 0—0, c5xd4 13. c3xd4, Pb8c6 14. Lele3, Le7f6 (Er is een soort stand ontstaan, bekend o.a. uit het Grünfeld-indisch met het voor wit gunstige ver schil, dat zijn paard niet op e2 maar actiever op f3 staat. Wit gaat nu eerst een verzwakking uitlokken van zwarts konings vleugel). 15. Ld3—blf, Ta8—c8 16. Ddld3 g7g6 (Er dreig de e5 en stukwinst of mat op h7. De verzwakking is er, Nu ervan te profiteren!) 17. Lbla2 (De loper heeft op de diagonaal blh7 zijn plicht gedaan en vindt ook al een voordeel van wits vijfde zet een betere diagonaal.) 17. Dd8d7 18. Tal—dl Pc6—a5? (Dit paard staat aan de rand niet goed. Veel beter was Tfd8, maar zwart rekent te veel op tegenspel langs de c-lijn.) 19. Le3—h6 Tf8—e8 (Na Tfd8, Lg5! nu mogelijk omdat door zwarts laatste zet de druk tegen d4 is verdwenen zou de zwarte loper worden ge ruild, hetgeen wit voortreffe lijke aanvalskansen geeft). 20. Pf3g5Dd7e7 (Of Tcd8, Dh3l met de dreiging Pxh7resp. Dc7, Dh3!, Dc3, Td3 en behalve Txc3 dreigt weer Pxh7! Kxh7, Lg5+, Kg7, Dh6+ en mat. Vandaar deze „ondervraging" van het witte paard.) 21. f2—f4, De7—c7. 22. f4—f5! (Op Dh3, Dc3, Td3 zou nu volgen Lxd4+, Khl, Del!, bijv. Tdf3, Tc3! De tekst zet geeft wit de beslissende aanval) 22Lf6xg5 (Droeve nood zaak gezien de dreigingen fxe8 en fxg6 waarna Lf6 zou han gen.) 23. Lh6xg5, Dc7—cS (Of Dc2, fxe6, fxe6, Df3! enz.) 24. f5xe6, f7xe6 25. Dd3e2; Dc3xa3 (Niet zo zeer vanwege de pionwinst, maar om veld f8 te dekken. Op Dc2 zou weer komen: Df3!, bijv. Tf8, Lxe6+, Kg7, Lf6+ enz. Door het gemis van de verdedigende loper worden de „gaten" in zwarts koningsstel ling fataal, zoals uit deze en de nog volgende varianten blijkt. Ook de kracht van La2 is onmiskenbaar). 26. De2f2, Tc8c7 (Er dreig de Df7+, Kh8, Lf6 mat en op Df8 wint Dxf8+, Txf8, Lxe6+ de kwaliteit). 27. Tdld3ü (Inleiding tot de finale. Op Dxd3 volgt Lxe6+ en nu Txe6. Df8 mat of Kh8, Df6+, Tg7 Df8+! en mat). 27Da3d6 (Het alterna tief was Db4, DfG! mogelijk omdat de zwarte dame de aan val op La2 moest prijsgeven Tce7, Lxe6+!, Txe6, Df7+, ICh8, Lf6+ Txf6, Dxf6+, Kg8, Df7 Kh8, Dxe8+ enz.) 28. Lg5—f4, Dd6—e7 29. Lf4xc7. Lb7—a6 (Dxc7, Lxe6 Kh8, Df6 Dg7, d5 is voor zwart hopeloos). 30. Lc7—d6' (Op Dxd6 wint Df7+ er. na Dg 7 komt Le5, Dd7, Df6 en mat. Verder is ook Dd7, Le5, Lxd3, Df6. Lxfl, Dh8+, Kf7. Dg7 mat). Zwart geeft het op. BRIDGEN WANNEER u ooit in Nederlands oudste bridgeclub, de Continentalclub te Amsterdam een robbertje bridge gaat spelen, moet u er wel tegen kunnen als tijdens het illustere spel grapjes worden gemaakt. Komt de éne partner niet uit in de door de andere partner geboden kleur, dan heet het na afloop. Heb je niet gehoord wat ik bood heb ik een spraakgebrek? Bridgers die zo'n verwijt niet van de partner willen horen komen altijd in de geboden kleur uit. Vaak is het goed, maar er zijn uitzonderingen. Zie: H V 10 9 6 3 <7H9 O 5 3 10 8 2 Tafel 8 5 2 B 7 A B 10 9 8 A H V Spelleider A B 7 'A543 O 7 6 4 7 4 3 4 V 10 8 6 2 OH V2 B965 West was gever, allen kwetsbaar. West opende met één ruiten noord bood één schoppen, een zeer respektabel volgbod dat iedere goede speler gedaan zou hebben oost zei één Sansatout zuid paste west verhoogde tot drie Sansatout. Wests verhoging tot drie SA is overdreven: 15 punten blijven een vrij minimale opening zélfs als de partner vrijwillig met één Sans antwoordde. West zal met zijn over- bieden echter gelijk krijgen, wanneer zuid bang voor het grapje over het spraakgebrek de schoppen vier op tafel legt. Oost zal in slag 1 de schoppenvrouw met het aas nemen en ruiten aanvallen: niets kan oost er dan van weerhouden 9 slagen te maken (tenminste 1 schoppen, 1 harten, 4 ruitens, 3 klaveren). Als zuid de moed opbrengt niet met schoppen te starten doch met zijn eigen lange kleur (harten), gaat drie Sansatout een sombere toekomst tegemoet. Want NZ zullen tijdig kunnen scoren één slag In ruiten en vier har tens. WAT altijd weer de hamvraag is in dergelijke situaties: hoe kan zuid dit nou weten?? „Weten" kan men zelden in bridge, men kan hoogstens „intellectueel raden" en dat wil dan zeggen „de beste kans nemen". Waarom is harten nu een betere kans dan schoppen? Omdat zuid al zien kan dat hij (zuid) in ruiten aan slag zal komen en dan toch nooit meer schoppen kan naspelen als hij ermee zou zijn uitgekomen. Zuid moet dus de kans op het grapje maar op de koop toenemen en harten proberen. Nadat de tegenpartij dan één down is gegaan, zal het grapje wel achterwege blijven!

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1973 | | pagina 37