BENZINE SPAREN DOOR
EEN ZUINIGE RIJSTIJL
Zuinigheids
test van
Mercedes
Volvo beperkt
produktie
ViW,
SPRAAKGEBREK?
TUSSEN DE WIELEN door hen bollen
Ia 1975 start van
verplichte keuring
PUZZELEN met jan-wiftem van bespuw
OPLOSSING PUZZEL VAN VORIGE WEEK
ZO INSTUREN
NAAM
STRAAT
PRIJSWINNAARS
IEDERE automobilist,
om het even of hij 15 of
meer liter benzine per
week mag verstoken, zal
zijn best doen het onderste
uit de benzinetank te ha
len. Zuinig rijden om meer
kilometers te kunnen
draaien is niet zo moeilijk
als velen menen. Het is
vooral een kwestie van een
zuinige rijstijl, hetgeen in
houdt dat veel automobi
listen er een andere ma
nier van rijden op na moe
ten houden dan ze tot voor
kort gewend waren.
Behalve een zuinige rijstijl
is het ook zaak ervoor te zor
gen dat motor, ontsteking,
brandstofsysteem, banden en
remmen in goede conditie ver
keren hetgeen trouwens voor
de auto als totaliteit geldt.
Hieronder volgen een aantal
tips die bij toepassing tot een
aanzienlijke benzine-bespa-
ring en derhalve tot meer ki
lometers per liter kunnen lei
den.
nadat de motor is aange
slagen moet de chokeknop zo
snel mogelijk worden inge
duwd.
de motor moet niet onbe
last draaien, het zg. opwarmen
heeft geen zin; beter is na de
start direct weg te rijden zon
der daarbij onmiddellijk het
uiterste van de motor te ver
gen.
fel accelereren, het ver
doortrekken in de versnellin
gen, kost veel 'benzine en is
derhalve uit den boze.
bij gesloten spoorwegover
gangen en stoplicht moet men
niet met het gaspedaal spelen.
moet men langer dan een
minuut wachten voor een
spoorovergang of andere ver
sperring dan is het zinvol de
motor af te zetten.
0 pas zoveel mogelijk uw rij
stijl aan bij de weg- en ver
keersomstandigheden; rijdt
niet met 50 km tot vlak voor
een stoplicht, piaar matig uw
vaart geleidelijk; pas de snel
heid aan de verkeerssituatie
aan en anticipeer, dwz.: zie
vooruit.
0 vermijd zoveel mogelijk
korte ritten met veel starts
bv. bij het boodschappen doen;
neem dan liever de fiets.
0 rijd niet gierend door
bochten, voorkom fors remmen
en vertraag de snelheid zo
soepel mogelijk.
0 rijd zoveel mogelijk in de
hoogste versnelling, maar
voorkom daarbij dat de motor
overbelast wordt, het zg. Don
ken.
De Nederlandse impor
teur van Mercedes Benz,
AGAM in Utrecht, gaat
speciale zuinigheidstests in
voeren. Alle automobilisten
die in het bezit zijn van een
Mercedes Benz kunnen tot
19 januari a.s. gebruik ma
ken van de mogelijkheid
hun wagen op benzinever
bruik te laten controleren.
Tijdens de 2—3 uur duren
de controle worden met be
hulp van testapparatuur de
brandstoftoevoer en de ont
steking nauwkeurig gecon
troleerd en waar nodig af
gesteld. Ook worden brand
stoftank en leidingen op
eventuele lekken gecontro-
leérd evenals remmen en
wielen. De klant behoeft
alleen eventuele vervan
ging van onderdelen te be
talen.
0 Vijftien liter krijgen we per week en op 1 januari ook nog
hogere prijzen. (Foto: ANTON WEKKER)
0 hanteer in het algemeen
het' gaspedaal alsof er een ei
onder uw voet lig
0 houd u aan een maximum
snelheid van 100 km op snel
wegen en van 80 km op andere
wegen.
0 trap bij het einde van de
bebouwde kom het gaspedaal
niet tot op de plank door.
0 laat eens per week de ban
den controleren op de voor
geschreven spanning.
0 rijd niet met een imperiaal
op het dak als dit niet wordt
gebruikt.
0 monteer een afsluitbare dop
op de benzinetank om diefstal
te voorkomen.
Naast deze punten die door
elke automobilist kunnen wor
den gehanteerd is er een aan
tal technische zaken die velen
niet eigenhandig tot stand
kunnen brengen. Zoais bekend
heeft de ANWB een actie ge
lanceerd om via de technosta-
tions de wagens van zijn leden
op een zuiniger benzinever
bruik te laten afstellen. Door
de enorme toeloop heeft de
bond zich genoodzaakt gezien
een systeem van behandeling
na afspraak m te voeren.
Automobilisten die om de een
of andere reden geen gebruik
maken van deze ANWB-ser-
vice zouden de onderstaande
punten door hun garagebedrijf
kunnen laten uitvoeren.
0 kleppen afstellen op de
juiste waarde en oliefilter op
tijd vernieuwen.
0 bougies en contactpunten
controleren en indien nodig
vernieuwen, ook ontstekings
tijdstip controleren.
0 de remmen moeten wor
den nagezien en waar nodig
bijgesteld.
0 het brandstofsysteem moet
gecontroleerd worden: lucht-
filterelement, gasbediening,
werking van de choke, sproei
ernaald, carburateurplunjer,
stationaire toerental en meng
selafstelling en brandstoflei
dingen nalopen op lekkage.
0 de voorwieluitlijning dient
gecontroleerd en eventueel af
gesteld te worden.
Worden al deze maatregelen
genomen dan is het mogelijk
aanzienlijk op het brandstof
verbruik te bezuinigen en kan
men derhalve met een liter
benzine meer kilometers afleg
gen.
De Zweedse automobielfa
briek Volvo gaat de produktie
van personenwagens met 4 pet.
beperken. Een en ander is het
gevolg van de oliebeperkingen
en de daaruit voortvloeiende
verlaging van het aantal or
ders. Volvo gaat een vierdaag
se werkweek invoeren gedu
rende 5 tot 8 weken en de pro
duktie van personenwagens
zal geheel worden stopgezet in
de periode van 21 december tot
7 januari.
Volvo verwacht dat de te
ruggang in de autoverkopen
in alle geval gedurende het
eerste kwartaal van 1974 zal
voortduren. In tegenstelling
tot de teruggang bij de perso
nenwagens lopen de orders in
de vrachtwagensektor nog
steeds uitstekend.
In de loop van 1975 zal in
ons land gestart worden met
de verplichte keuring van
auto's van tien jaar en ouder.
Daarna zal elk jaar een jonge
re jaargang aan bod komen en
eenmaal ter keuring aangebo
den auto's zullen elk volgend
jaar opnieuw aan een controle
worden onderworpen.
Met het oog op deze keu
ringen is dezer dagen opge
richt de Stichting Periodieke
Veiligheidskeuringen Motor
rijtuigen, waarin de ANWB en
de BOVAG participeren. In
afwachting van een wettelijke
regeling inzake verplichte en
vrijwillige keuringen van per
sonenwagens en motorfietsen
zal de stichting de noodzake
lijke voorbereidende maatre
gelen treffen. De ANWB zal
met de stichting een overeen
komst aangaan om een net van
keuringsstations op te bouwen
en te exploiteren ten behoeve
van de keuringen. Daarnaast
zullen na verloop van tijd ook
autobedrijven (na het verkrij
gen van een erkenning door de
stichting) onderhoudsbeurten
gaan verrichten die gelijk ge
lijk gesteld worden met de
keuringen. Voordat de wet in
zake periodieke keuringen in
werking treedt zullen op na
der vast te stellen tijdstippen
vrijwillige keuringen verricht
kunnen worden, die be
schouwd kunnen worden als
voortzetting van de reeds be
staande WN-veiligheidskeu
ringen van de BOVAG-be-
drijven. Deze vrijwillige keu
ringen kunnen t.z.t. een wet
telijke basis krijgen indien aan
een aantal van overheidswege
te stellen voorwaarden wordt
voldaan.
DAMMEN met jan edink
Harm Wiersma, die aan het
begin van de nationale bonds-
competitie zo verrassend door
een huisvlijtvariant van An
dreas Kuyken verloor, heeft
zich naarmate de competitie
vorderde volledig hersteld en
de zeven wedstrijden afgeslo
ten met een score van 11 pun
ten.
Ook het gehalte van zijn
partijen was van dien aard,
dat beslist niet gesproken kan
worden var, een uit de vorm
zijnde Wiersma. Om een in
druk te geven van zijn directe
aanpak voor zo spoedig moge
lijk voordeel, hebben we zijn
partij uit de wedstrijd Hui-
zumGroningen aan het
eerste bord tegen Paul Ger
main geanalyseerd. Daaruit
blijkt wel hoe boeiend zijn
aanvalsspel was.
Wit: Wiersma.
Zwart: Germain.
1. 32—28, 19—23; 2. 28x19,
14x23; 3. 37—32, 10—14; 4.
35—30, 14—19; 5. 30—25,
17—21; 6. 25x14, 19x10? Waar
om niet 9x20, met deze achter
waartse ruil verliest zwart het
initiatief. 7. 42—37, 21—26; Be
ter is hier 2127 om het ver
loren gegave terrein te her
overen. 8. 3430, 1117; 9.
40—34, 6—11; 10. 33—29,
1722; 11. 3933, Ter voorbe
reiding op de centrumruil
32—28 enz. 1111—17;
Voorzichtiger doch ook beter is
hier 22—27 enz. 12. 47—42,
10—14; i3. 44—39, 7—11; 14.
32—28! Wit neemt nu volledig
het initiatief in handen en
staat het dan ook niet meer af
wat zwart ook probeert. 14.
23x32, 15. 37x28, 26x37;
16. 42x31! Wil behalve het
centrum ook zwarts korte
vleugel aan banden leggen.
1614—19; 17. 30—24,
19x30; 18. 34x25.
27x38; 23. 43x32, 21—27; Zwart
probeert nu hardnekkig zijn
voorpost te houden. 24. 32x21,
16x27; 21. 40—34, 1—6; 26.
48—43. 10—14; 27. 46—41,
12—17; 28. 37—32, Wit ruilt de
voorpost weg om meer bewe
gingsvrijheid te verkrijgen. 28.
27x38; 29. 43x32, 13—18;
30. 50—44. 8—12; 31. 34—30,
1721; Als verdediging is
(38 gevolgd door (913) be
ter 32. 49—43, 12—17; 33.
43—38, 21—26; 34. 32—27!
m m w w Wk
HH SÊ HH 11 füü
m n a m
„-m 1v-''f.JI,
dH IP füü -
£5 o 'S
ja m m n
ff r ff g "9
Reeds nu is duidelijk te zien
dat wit het spel onder controle
heeft, zonder dat de zwarte
stelling bepaalde zwakke plek
ken vertoont. 182227.
Wat op de 7e zet goed mogelijk
was probeert zwart nu 19.
31x22, 18x27; 20. 45—40, 5—10;
21. 41—37, 17—21; 22. 38—32,
Met deze zet neemt wit
zwart in een houdgreep waar
geen ontkomen meer mogelijk
is. 3417—22; 35. 28x17,
11x31; 36. 36x27, 9—13; 37.
30—24, 14—19; 38. 33—28,
19x30; 39. 25x34, 2—8; 40.
44—40, 3—9 41. 29—24, 6—11;
42. 3933, 812; Meer verde
diging geeft 1117. 43. 3429,
9—14; 44. 28—23! 14—20; 45.
33—28, 20—25; 46. 40—34, 4—9;
47. 41—37, 9—14; 48. 38—32!
14—20; 49. 37—31, 26x37; 50.
32x41, 11—16; 51. 41—36.
Zwart geeft het op.
SCHAKEN met constant orbaan
Voor het Hoogoventoernooi
in januari 1974 zullen door de
Sovjet-Russische schaakbond
geen spelers worden afgevaar
digd. Vermoedelijk heeft dit te
maken met de kandidaten
matches, die tezelfder tijd be
ginnen en waarbij vijf groot
meesters zijn betrokken bene
vens een aantal secondanten.
Het internationale toernooi in
Madrid had nog wél deelne
mers uit de S.U.: Karpow,
Toekmakow en Foerman.
Eerstgenoemde zal deze wed
strijd als een goede training
hebben beschouwd voor zijn
kandidatenmatch tegen Po-
loegajewski. Foerman staat in
zijn land zeer hoog aange
schreven als openingstheoreti
cus en vaak is hij in deze hoe
danigheid bij allerlei manifes
taties betrokken. Van hem een
leerzame overwinning uit Ma
drid tegen een bekende top-
speler uit Argentinië.
Wit: S. Foerman.
Zwart: O. Panno.
Dame-indische verdediging.
1. Pgl—f3, Pg8—f6
2. c2c4, b7—b6
3. d2—d4, Lc8—b7
4. Pblc3. e7e6
5. a2a3 (Een rustige voort
zetting, vaak toegepast door
Petrosian. Tegen hem ant
woordde Spasski eens met
Lxf3, maar hij kwam na gxf3,
Le7, f4, d5 f5!, exf5, Lg2 niet
goed te staan. De bedoeling
van a3 is, Lb4 te verhinderen).
5d7—d5
6. c4xd5, Pf6xd5 (Om de
diagonaal van Lb7 open te
houden).
7. e2e3, Lf8—e7
8. Lfl—b5+, c7c6 (Niet
Pc6 wegens Pe5 en nu Dd6,
Pe4 of Pxc3, bxc3, Dd5, Da4
met stukwinst. Evenmin Pd7
wegens Pxd5 gevolgd door
Pe5. Wit moet nu wel een tem
po verliezen maar dat moet
zie
HORIZONTAAL:
1. looplat
5. hevige wind
9. drinkbaar vocht
13. biet
15. grootvader
16. teken
17. in orde
19. hatelijke opmerking
21. meerstemmig kerkelijk
zangstuk
23. middelbaar onderwijs
24. kledingstuk
26. schoorsteenkap
27. gevuld
28. drinkgerei
29. gemalen tufsteen
31. deel van de hals
33. belemmering
34. sluw
35. omroepvereniging
37. oorzaak
39. eetgerei
41. plaats in Gelderland
43. bijbelse figuur
44. groef
46. zonder moed
48. Frans kerstlied
50. middag
52. bijbelse figuur
54. Amsterdams Peil
55. muzieknoot
56. oude testament
57. ex tempore
58. omroepvereniging
60. overschot
62 gele kleurstof
64. bid CL.)
65. bloem
67. behoeftig
69. cirkelvormig
71. gekheid
72. plaats in België
74. roofdier
76. lust
77. speelgoed
78. zelfkant
80. afgeschoten stuk land
82. ijzerhoudende grond
83. pogmg tot koop
84. opstandje
86. soort hert
87. milliliter
88. schaden
90. vis
92. milligram
93. telwoord
94. deel van het hoofd
96. Noorse lichtgoden
98. naast
99. op grote afstand
100. met teer bestrijken
VERTICAAL:
1. deel van een ladder
2. bijwoord
3. voeg
4. gereedschap
6. insekt
7. voorzetsel
8. mannelijk schaap
9. part
10. reisje
11. meisjesnaam
12. houten schoen
14. wortel
16. niet kunnende spreken
18. niet lang
20. eekhoorn
22. bakplaats
23. lef
25. wijdbuikige tafelfles
28. draaien
30. muzieknoot
32. deel van de hals
33. schoon
34. prul
REDACTIE
''DE STEM"
REIGERSTRAAT 16
BREDA
WOONPLAATS
inzenden voor dinsdatmiddat
12 00 uur.
Zet op 1e enve' ">pf In de Un-
Ker hovnhoek "Werkei.dpuz-
'.el"
36. vreemde munt
38. deciliter
39. bekeuring
40. gummibuis
42. voorbeeld
44. nestel
45. voorstelling van een hoe
veelheid
47. berg op de Filippijnen
49. godin van de dageraad
51. eveneens
53. ijzerhoudende grond
59. wagenvet
60. veilige haven
61. geheel van spreekgewoon
ten
62. voorteken
63. zeehond
64. reukwater
66. ieder
68. rijksmerk
70. keurig
71. plaats in Rusland
72. ongaarne
73. wreed keizer
75. roeispaan.
76. beteugelen
77. losgeraakte naad
79. barmhartigheid
81. telwoord
83. lichaamsdeel
85. kader
88. aanwijzend voornaam
woord
89. bijbelse figuur
90. wagenspoor
91. ontkenning
93. televisie
95. goud (F)
97. nummer
1e Prijs:
A.Soi
Prins Hendrikstraat 53
Breda
2e Prijs:
Mej. C. Slabbekoorn
Vrijsraat 14
Sas van Gent
zwart later eveneens
elfde zet).
9. Lb5—d3, 0—O
10. e3e4, Pd5xc3
11. b2xc3, c6—c5 (Anders blijft
Lb7 een figurant).
12. 0—0, c5xd4
13. c3xd4, Pb8c6
14. Lele3, Le7f6 (Er is een
soort stand ontstaan, bekend
o.a. uit het Grünfeld-indisch
met het voor wit gunstige ver
schil, dat zijn paard niet op e2
maar actiever op f3 staat. Wit
gaat nu eerst een verzwakking
uitlokken van zwarts konings
vleugel).
15. Ld3—blf, Ta8—c8
16. Ddld3 g7g6 (Er dreig
de e5 en stukwinst of mat op
h7. De verzwakking is er, Nu
ervan te profiteren!)
17. Lbla2 (De loper heeft op
de diagonaal blh7 zijn plicht
gedaan en vindt ook al een
voordeel van wits vijfde zet
een betere diagonaal.)
17. Dd8d7
18. Tal—dl Pc6—a5? (Dit
paard staat aan de rand niet
goed. Veel beter was Tfd8,
maar zwart rekent te veel op
tegenspel langs de c-lijn.)
19. Le3—h6 Tf8—e8 (Na Tfd8,
Lg5! nu mogelijk omdat
door zwarts laatste zet de druk
tegen d4 is verdwenen zou
de zwarte loper worden ge
ruild, hetgeen wit voortreffe
lijke aanvalskansen geeft).
20. Pf3g5Dd7e7 (Of
Tcd8, Dh3l met de dreiging
Pxh7resp. Dc7, Dh3!, Dc3,
Td3 en behalve Txc3 dreigt
weer Pxh7! Kxh7, Lg5+, Kg7,
Dh6+ en mat. Vandaar deze
„ondervraging" van het witte
paard.)
21. f2—f4, De7—c7.
22. f4—f5! (Op Dh3, Dc3, Td3
zou nu volgen Lxd4+, Khl,
Del!, bijv. Tdf3, Tc3! De tekst
zet geeft wit de beslissende
aanval)
22Lf6xg5 (Droeve nood
zaak gezien de dreigingen fxe8
en fxg6 waarna Lf6 zou han
gen.)
23. Lh6xg5, Dc7—cS (Of Dc2,
fxe6, fxe6, Df3! enz.)
24. f5xe6, f7xe6
25. Dd3e2; Dc3xa3 (Niet zo
zeer vanwege de pionwinst,
maar om veld f8 te dekken.
Op Dc2 zou weer komen: Df3!,
bijv. Tf8, Lxe6+, Kg7, Lf6+
enz. Door het gemis van de
verdedigende loper worden de
„gaten" in zwarts koningsstel
ling fataal, zoals uit deze en
de nog volgende varianten
blijkt. Ook de kracht van La2
is onmiskenbaar).
26. De2f2, Tc8c7 (Er dreig
de Df7+, Kh8, Lf6 mat en op
Df8 wint Dxf8+, Txf8, Lxe6+
de kwaliteit).
27. Tdld3ü (Inleiding tot de
finale. Op Dxd3 volgt Lxe6+
en nu Txe6. Df8 mat of Kh8,
Df6+, Tg7 Df8+! en mat).
27Da3d6 (Het alterna
tief was Db4, DfG! mogelijk
omdat de zwarte dame de aan
val op La2 moest prijsgeven
Tce7, Lxe6+!, Txe6, Df7+,
ICh8, Lf6+ Txf6, Dxf6+,
Kg8, Df7 Kh8, Dxe8+ enz.)
28. Lg5—f4, Dd6—e7
29. Lf4xc7. Lb7—a6 (Dxc7,
Lxe6 Kh8, Df6 Dg7, d5
is voor zwart hopeloos).
30. Lc7—d6' (Op Dxd6 wint
Df7+ er. na Dg 7 komt Le5,
Dd7, Df6 en mat. Verder is
ook Dd7, Le5, Lxd3, Df6. Lxfl,
Dh8+, Kf7. Dg7 mat).
Zwart geeft het op.
BRIDGEN
WANNEER u ooit in Nederlands oudste bridgeclub, de
Continentalclub te Amsterdam een robbertje bridge gaat
spelen, moet u er wel tegen kunnen als tijdens het illustere
spel grapjes worden gemaakt. Komt de éne partner niet uit
in de door de andere partner geboden kleur, dan heet het
na afloop. Heb je niet gehoord wat ik bood heb ik een
spraakgebrek?
Bridgers die zo'n verwijt niet van de partner willen
horen komen altijd in de geboden kleur uit. Vaak is het
goed, maar er zijn uitzonderingen. Zie:
H V 10 9 6 3
<7H9
O 5 3
10 8 2
Tafel
8 5 2
B 7
A B 10 9 8
A H V
Spelleider
A B 7
'A543
O 7 6 4
7 4 3
4
V 10 8 6 2
OH V2
B965
West was gever, allen kwetsbaar. West opende met één
ruiten noord bood één schoppen, een zeer respektabel
volgbod dat iedere goede speler gedaan zou hebben oost
zei één Sansatout zuid paste west verhoogde tot drie
Sansatout. Wests verhoging tot drie SA is overdreven: 15
punten blijven een vrij minimale opening zélfs als de partner
vrijwillig met één Sans antwoordde. West zal met zijn over-
bieden echter gelijk krijgen, wanneer zuid bang voor het
grapje over het spraakgebrek de schoppen vier op tafel
legt. Oost zal in slag 1 de schoppenvrouw met het aas nemen
en ruiten aanvallen: niets kan oost er dan van weerhouden
9 slagen te maken (tenminste 1 schoppen, 1 harten, 4 ruitens,
3 klaveren). Als zuid de moed opbrengt niet met schoppen
te starten doch met zijn eigen lange kleur (harten), gaat
drie Sansatout een sombere toekomst tegemoet. Want NZ
zullen tijdig kunnen scoren één slag In ruiten en vier har
tens.
WAT altijd weer de hamvraag is in dergelijke situaties:
hoe kan zuid dit nou weten?? „Weten" kan men zelden in
bridge, men kan hoogstens „intellectueel raden" en dat wil
dan zeggen „de beste kans nemen". Waarom is harten nu een
betere kans dan schoppen? Omdat zuid al zien kan dat hij
(zuid) in ruiten aan slag zal komen en dan toch nooit meer
schoppen kan naspelen als hij ermee zou zijn uitgekomen.
Zuid moet dus de kans op het grapje maar op de koop
toenemen en harten proberen. Nadat de tegenpartij dan
één down is gegaan, zal het grapje wel achterwege blijven!