Ophogen dijken moet veel sneller gebeuren Vandaac IKB BOMMEN DOODDEN PASSAGIERS IN VEILIGHEIDSRIEMEN Auto verpletterd door tankwagen Griekse regering geeft toe aan eisen Palestijnen REGERING VERLEENT MEER IN SPRAAK IN MACHTI GINGSWET Boersma zal minimum loon met 3% verhogen JONGEN MOET OOG MISSEN Moordpartij op Fuimicino ROOSENDALER DOOD BUSJE IE WATER: DRIE DODEN Noordzee door stormen niet waterpas9 VAN DEN BOSSE (CHU) IN STATEN: rnmmm lil Ruiten Deuren Olievoorraad kleuterschool weggepompt Spuitbus ontploft Aan onze adverteerders Directe <r: Dr. W. A. J. M. Harkx Hoofdredacteur: L. Leijendekker Redactie- en administratie-adres: Nieuwstraat 9, Terneuzen, tel. (Ó1150J-79 20 Abonnementsprij s 20,35 per kwartaal: 6.88 per maand. Losse nummers 29 cent. Reigerstraat 16, Breda Gironummer 1114111 t.n.v. Uitgeversmaatschappij De Stem B.V., DINSDAG 18 DECEMBER 1973 VRIJE ZEEUW 26e Jaargang Nr. 8241 Advertentieprijs: per mm 16 cent; minimum per advertentie 2,40, exclusief 4% B.T.W. Rubriek „Kleine Advertenties" (geen handels advertenties) 5 regels 1,15. Iedere regel méér 23 cent. Kleine advertenties bij vooruitbetaling. Vermelding: Brieven onder nummer, of Adres bureau van dit blad, 50 cent verhoging. Inzending advertenties uiterlijk tot v.m. 11 uur Voor het. maandagnummer: vrijdag tot f-m. 11 uur. Uitgeefster Uitgeversmaatschappij De Stem B.V, (Van een onzer verslaggevers! DE BILT Al vijf weken lang is Nederland bestookt door noordwester stormen. In totaal zijn er dit najaar der tien dagen met noordwester storm geweest. Dat is zeer uit zonderlijk, hetgeen blijkt uit het feit dat de laatste 22 na jaren slechts vijftien noord wester-stormen waren gere gistreerd. Deze voortdurende druk vanuit het noordwesten heeft tot een „scheve" stand van de Noordzee geleid. Het water kreeg geen tijd om terug te lopen. Deze aanhoudende noordwester-stormen zijn me de oorzaak geweest van de verrassende hoogwaterstanden van eind vorige week. Hoewel vandaag opnieuw tussen Engeland en Scandina vië een noordwester storm op Nederland afkomt, is de lucht drukcirculatie op de Atlanti sche Oceaan zodanig aan het veranderen, dat waarschijnlijk woensdag al zuidwestelijke winden de overhand zullen krijgen. De Noordzee krijgt dan eindelijk kans weer op waterpas-niveau terug te ko men. .(Van een onzer verslaggevers! MIDDELBURG Van di verse kanten is gisteren tij dens de eerste dag van het begrotingsdebat van provinci ale Stater van Zeeland erop gewezen, dat het ophogen van de Zeeuwse dijken tot het z.g. Deltaniveau, veel te traag gaat. Meer dan 50 van de zeeweringen is nog niet op Deltahoogte en eind vorige week is bewezen welke ge vaarlijke situaties dit kan op leveren. vandaar ook dat de heer P. van den Bosse, fractie voorzitter van de CHU, giste ren voorstelde om de minister te bewegen zo snel mogelijk de dijken op te hogen. „Er moet door het rijk meer geld hiervoor worden uitge trokken, geld dat bovendien bij het ophogen van de dijken meteen wordt gebruikt in het kader var. de werkloosheids bestrijding", aldus de heer Van den Bosse. Hij merkte op, dat dit jaar maar vier kilometer dijk op de gewenste hoogte is ge bracht en dat in het huidige tempo het tot 1985 zal duren, voordat de resterende 78 kilo meter dijk hoog genoeg zal zijn „We hebben alle reden - en dat is nu wel gebleken - om over de trage gang van zaken bezorgd te zijn. Het is een hoogst gevaarlijke situatie, waarin we verkeren. We zijn ons daar eigenlijk nog onvol doende van bewust", aldus do heer Van den Bosse. Degeer,. die .het thema „storm en stormgevaren" het krachtigst uitwerkte, was de- heer Van Ommeren van de SGP die zei: „God spare ons voor een herhaling van de ramp van 1953, al hebben wij zulks door ons zondig hande len wel verdiend". Hij voegde eraan toe: „De oordelen Gods kondigen zich aan". Alsof de realiteit zijn woor den wilde onderstrepen ver spreidde de bode juist op dat moment een telegram van de exploitant van hotel Noordzee in Cadzand, die aankondigde, dat hij vreesde zijn hotel in zee te zien verdwijnen. (Vervolg op pagina 7) MINDER BUIIG Aanvankelijk nog enkele regen-, hagel- en sneeuwbuien. Daarna flinke zonnige perioden. Afnemende wind. Maximum temperaturen rond 5 graden. STAD EN STREEK Winkels in Terneuzen ook op zondag open. Pagina 5 BINNEN- EN BUITENLAND Israël vrijdag present in Genève. Pagina 9 Weinig optimisme aan vooravond Genève. Pagina 10 SPORT Feyenoord niet bang voor Standard. Pagina 11 1 -r m t- -,! prnjff1,!» 'if Nadat de vuurhaard gedoofd is, zijn grote homgaten in de romp van het toestel duidelijk zichtbaar. (Van onze correspondent Frans Wijnands! ROME Minstens veer tig slachtoffers heeft de guerrilla-actie van een Pa lestijnse verzetsgroep op het Romeinse vliegveld van Fuimicino gekost. Pas in de loop van gisteravond vele uren na de aanslag kon begonnen worden met de berging van de slachtoffers uit de Panam Boeing die verschroeid en met openge reten dak op het voornaam ste deel van de Romeinse luchthaven stond. De wrede aktie van de Palestijnen begon gistermid dag omstreeks één uur, met wat aanvankelijk de zoveel ste routinecontrole leek. Dienstdoende politieagenten op het vliegveld vroegen en kele mannen hun handkof fers en aktentassen te ope nen bij de normale contro le. Dat verzoek werd ter stond ingewilligd, maar uit hun bagage haalden de man nen mitrailleurs, pistolen en kleine bommen Ze drongen met geweld door de controle, dwars door de visitatiehekjes, waar de passagiers op wapens wor den onderzocht, duwden een aantal agenten voor zich uit en openden het vuur op de enorme ruiten van de pier die naar het platform leidt. De groep forceerde de zwa re glazen deuren en storm de met de gijzelaars naar buiten. Een 20-jarige Italiaanse politieman die zijn pistool trok en op de luchtpiraten wilde schieten, werd meteen doodgeschoten. Drie van de zeven perso nen tellende verzetsgroep renden daarop naar het dichtstbijzijnde toestel een Boeing 707 van de Panam. Met eei. deur nog geopend was dit toestel vertrekkiaar en wachtte op toestemming van de verkeerstoren om MM weg te taxiën voor een vlucht naar Teheran. Door de geopende deuren gooiden de terroristen hun bommen, met hun wapens schoten ze door deuren en raampjes naar binnen. De ontploffende bommen ver oorzaakten ogenblikkelijk ee» felle brand. Het grote aantal slachtof fers in de Panam-Boeing is des temeer verklaarbaar, omdat de meesten van de passagiers de veiligingsrie- men reeds hadden vastge maakt. Anderen, die meer bewegingsvrijheid hadden, konden door diezelfde nog geopende deuren ontsnaD- pen. Terwijl deze drie Pales tijnen hun moorddadig werk op het Amerikaanse vlieg tuig voltooiden, renden de anderen naar een kleiner .type Boeing van de Duitse maatschappij Lufthansa. Zij passeerden daarbij een vliegtuig van Air France, maar omdat daarin geen personen zaten lieten zij het Franse toestel ongemoeid. Vlak daarna klommen alle aanslagplegers, zeven in to taal volgens de meeste oog getuigen, aan boord van de Lufthansa-jet. In dat toestel bevonden zich vier beman ningsleden, van wie twee in de cockpit. De gezagvoerder kreeg ogenblikkelijk op dracht om te starten. Met het pistool in dc nek gehoorzaamde hij en taxiede het toestel naar het begin van de startbaan Twee deu ren stonden evenwel nog open. De gezagvoerder heeft daarop zijn belagers duide lijk gemaakt dat vliegen ■net open deuren zelfmoord zou betekenen. Via de ver keerstoren riepen de terro risten daarop de assistentie in van een lid van het grondpersoneel, een man die daarop van b.uiten de deuren sloot, waarna het toestel ogenblikkelijk vertrok. i TIENTALLEN DODEN BIJ GRUWELIJK 0 De Nederlandse gezagvoerder van de Lufthansa boeing wordt door twee kapers gedwongen naar zijn toestel te lopen. Op de voorgrond de stervende Italiaanse politieagent, die zijn pistool tegen de kapers wilde trekken. KAPING (Van onze redactie buitenland) ROME/ATHENE Het gruwelijkste kapingsdrama dat zich ooit heeft afgespeeld, vond gisteravond op de lucht haven van Athene een (voorlopig) einde, toen de Griekse regering twee Palestijnse gevangenen vrijliet. Binnen enkele uren waren daarvoor ongeveer dertig doden geval len. Het grootste aantal dodelijke slachtoffers viel gistermiddag bij het begin van de kapingsaffaire op het vliegveld van Rome, waar de Palestijnse kapers bommen in een gereedstaande Panam Boeing gooiden. Dit kostte meer dan 20 passagiers het leven. Er waren 13 „vermisten of gewonden". In de paniek daarop kaapten de Palestijnen een Boeing van de Westduitse Lufthansa, waarin zij met alleen de bemanning en een aantai gijzelaars aan boord naar Athene vertrokken. (Zie over de dramatische ge beurtenissen op het Romeinse vliegveld elders deze pagina). In Athene hebben kapers drie of vier gijzelaars doodge schoten om hun eisen krachi bij te zetten. De gezagvoerder van de ge kaapte Boeing, de Nederlandei Jo Kroese, liet in .een bood schap weten dat de kapers vier gijzelaars hadden doodgescho ten. Op het vliegveld van Athe ne heeft men verschillende schoten in de Boeing horen klinken. Volgens de Lufthansa is de Griekse regering overstag ge gaan, nadat de kapers hadden gedreigd steeds niet 1 maar 3 gijzelaars te doden als hun eisen niet werden ingewilligd. De Palestijnse gevangenen zouden aan de kapers worden overhan digd door Arabische diplomaten die zich met de onderhandelin gen hebben beziggehouden. Het gaat om de 22-jarige Sjafik Arid en de 21-jarige Talal Kan- touran, beiden Jordaniërs van Palestijnse afkomst. Op 5 au gustus van dit jaar pleegden zij met granaten en machine pistolen een aanslag op het vliegveld van Athene, waarbij drie doden vielen en 55 gewon den. Ze zaten in een gevange nis van Athene te wachten op hun berechting. De aanvaarding van de ka- perseisen kwam, nadat de Ita liaanse president Leone een be roep had gedaan op zijn Griek se collega Ghizikis al het rtto- gelijke te doen om de gijzelaars te redden. De twee Palestijnen waren bij het afsluiten van deze editie onderweg naar het vliegveld. De gezagvoerder vroeg om nieuwe brandstof. Zes ambassa deurs van Arabische landen in Athene hebben op het vlieg veld hun diensten aangeboden. De bemanning van het ge kaapte toestel bestaat uit zes personen: de gezagvoerder, de tweede vlieger, een boordwerk tuigkundige en drie stewardes sen. Een van de gijzelaars die in het toestel is doodgeschoten, was een Italiaanse politieman die zich tijdens de kaping in Rome aan boord van het toe stel bevond. Zijn lijk is aan de Griekse autoriteiten overge leverd. Daarvoor werd gebruik gemaakt van een van de vele ambulances die op het vlieg veld van Athene in gereedheid worden gehouden. De kapers dreigden met tus senpozen van 30 tot 45 minuten alle Italiaanse politiemannen aan boord te zullen doden, als niet onmiddellijk hun eisen worden ingewilligd. Daarvan zouden dus nog drie of twee zijn gedood. Om hoeveel poli tiemannen het ging was niet bekend. Volgens de laatste in formaties bevonden zich aan boord van de Boeing 20 per sonen in plaats van de 11 die eerder werden genoemd. Onder hen zouden vier of vijf politie mannen zijn. In een laatste boodschap lie ten de kapers weten dat zij de uiterste limiet van hun ul timatum hadden gesteld op 20.35 (onze tijd). „Wij zullen het toestel in de lucht laten vliegen nadat we het hebben verlaten en we zullen sterven met de wapens in de hand", aldus de boodschap. Een woordvoerder van het democratisch Volksfront Voor de bevirijidlmg van Palestina in Beiroet heeft de aanslag op Fiumicino veroordeeld als een „misdadige en niet te recht vaardigen daad die enorm veel schade berokkend aain de Pa lestijnse verzet". (Van een onzer verslaggevers! ROOSENDAAL Bij een ernstige aanrijding, die gepaard ging met een enorme ravage, is gisteravond rond halfzes op de Nispenseweg in Roosendaal de 45-jarige Roosendaler J. Rovers op slag gedood. De auto waarin hij reed, wen" verpletterd door een kantelen 4fi ton zware dubbele tankwagen, geladen met cracking catalyst, een poe der. Aan het stuur van de tank auto zat de 27-jarige W. K. uit Steen wijk. Het ongeluk gebeurde toen de chauffeur met zijn aanstormen de tankauto plotseling moest uitwijken voor een jongetje, dat met zijn fietsje vlak voor de auto de weg opreed. Toen de tankauto-chauffeur na het uitwijken zijn auto met een scherpe bocht weer naar rechts van de weg wilde sturen, sloeg het gevaarte om en belandde boven op de auto van de heer Rovers.. De tankauto schoot nog een meter of vijftien door en be landde half op zyn zijkant in de sloot langs de weg. De ner- sonenauto van het slachtoffer was volkomen geplet. Het wrak had de vorm van een platte schijf met een dikte van rond een kwart meter. Het ver keer werd urenlang versperd. DEN HAAG (ANP) De re gering heel't het ontwerp van de machtigingswet, dat van daag, morgen en donderdag door de Tweede Kamer behan deld wordt, gewijzigd om tege moet te komen aan het prak tisch algemene verlangen het parlement meer inspraak te ge ven. De tegemoetkoming geldt evenwel niet, als minister Boersma van Sociale Zaken meent, dat hij onverwijld een besluit moet nemen betreffen de lonen en andere arbeids voorwaarden. Besluiten over het verrichten van arbeid door vreemdelingen en over de huurprijzen, welke de regering noodzakelijk acht, zullen in elk geval door het parlement bij wet bekrachtigd moeten worden. Regeringsbesluiten, op grond van de machtigingswet, inzake de salarissen van het overheids personeel en dividenden, en in zake niet onverwijld noodzake lijke maatregelen ten aanzien van lonen en andere arbeids voorwaarden dienen binnen een termijn van tien dagen door de Tweede Kamer besproken te worden, alvorens zij van kracht worden, aldus stelt het kabinet voor. (ADVERTENTIES) De volkomen verpletterde wagen, met op de achtergrond de gekantelde tankauto. (Van onze parlementaire re dactie! DEN HAAG De Sociaal - Economische Raad is hopeloos verdeeld over het al dan niet verhogen per 1 januari 1974 van het minimum-loon, naast de verhoging van 6 procent als gevolg van prijsindexeringen. Minister Boersma "(Sociale Za ken) had de SER om een der gelijk advies gevraagd. In politieke kringen wordt aangenomen, dat minister Boersma zal besluiten inder daad over te gaan tot een structurele verhoging van het minimum-loon met 3 procent, maar verder geen verhoging van de minimum-vakantie toeslag toe te passen. (Van onze redactie binnenland) DODEVVAARD Gister middag is bij Dodewaard aan de Waal een Ford Transit met zes classificeerders uit de bocht gevlogen ®n te water geraakt. Na uren dreggen kon de po litie, het stoffelikk overschot vain dnie aanvankelijk vermis te inzittenden boven water ha len. De drie mannen wanen 36. 20 en 34 jaar ooid. ARNHEM Uit een onder grondse tank bij een kleuter school te Oosterbeek is 4000 liter stookolie, de gehele win tervoorraad, ontvreemd. UTRECHT (ANP) De 13- jarige Adriasn van Schalk uit Utrecht iis aan zijn ogen ern stig gewond geraakt toen in een brandende afvalhoop een spuitbus ontploft» Morgen kan RAL uw omzet - helpen vergroten, (moet u vandaag e^en bellen) In verband met Kerstmis en Nieuwjaar zijn wij genood zaakt voor de data 27 december en 2 januari a.s. afwijkende afsluittijden te hanteren. dienen maandag 24 december om 9.00 uur v.m. in ons bezit te zijn. Opdrachten voor woensdag 2 januari dienen maandag 31 COpdrachten voor woensdag 2 januari idenen maandag 31 december om 9.00 uur v.m. in ons bezit te zijn. De advertentie-afdeling is op maandag 24 en 31 december geopend van 8.15 uur tot 17.15 uur. De advertentie-afdeling te Breda is op de avonden van 24, 25 en 31 december telefonisch niet te bereiken. De advertentie-afdeling te Breda is op de avonden van 26 december en 1 januari telefonisch te bereiken van 19.00 uur tot 21.00 uur. De advertentie-afdeling.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1973 | | pagina 1