Ontzie kleuters op weg M. y. d. Meulen geridderd YMZ VOERT BIJ KROON ACTIE TEGEN HERCULES Binnenstad van Hulst was autovrij Men wil vasthouden aan door eigen initiatief gegroeide diensten VOORLICHTER VAN POLITIE r - cLi stad streek Schakels Droog en zonnig Voorstel Duur Gedachte erniets goed te maken is, kan je als man wel eens een aardigheidje meenemen. Doe es wat terug. Schenk haar Bols Crème de Cacao. Likeuren\ [Advies van BOLS Woensdag 3 oktober 1973 3 ARTSEN BLIJKEN TEGEN AMBULANCE-DISTRICT (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het zijn niet de gemeentebesturen of ziekenfondsorganisaties die bezwaren hebben tegen „regio nalisering" van de Zeeuwse ambulancediensten. De bezwa ren tegen de indeling van twee grote „ambulance-distric ten", een onder en een boven de Westerschelde, komen vooral van de kant van ziekenhuisbesturen, artsen en me dische specialisten. De bezwaren, die in deze kringen worden, gehoord kun nen nader worden, toegespitst op de regio's Walcheren en Oost - Zeeuwsch - Vlaanderen Oost. In. beide gebieden wil men vasthouden aan een door eigen initiatief en door historisch gegroeide ambulancedien sten. Wat Walcheren betreft heb ben de pleitbezorgers voor het behoud van de hier sinds en kele jaren werkende Stichting Ambulancevervoer (met cen trale meldpost in de brand weerkazerne te Vlissingen) de gemeentebesturen van Middel burg, Vlissingen en Veere aan hun kant. In Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen, waar het ambu lancevervoer vanuit de zieken huizen wordt georganiseerd', en evenals op Walcheren het geval is zonder reden tot klachten verloopt, hellen de gemeentebesturen over nar het standpunt dat G.S. van Zeeland hebben ingeno men: twee ambulancedistric ten, m-et centrale meldkamers in Terneuzen voor geheel Zeeuwsch-Vaanderen, en in Goes voor geheel Midden- en Noord-Zeeland, met uitzonde ring van Tholen en St.-Phi- lipsland. Beide laatstgenoemde gemeenten worden toegevoegd aan West-Brabant. Wat Midden- en Noord-Zee land betreft, zijn er alleen uit Schjouwen-Duiveland nog be denkingen gekomen, nadat G.S. van Zeeland met hun plan voor twee ambulanceregi o's de boer op waren gegaan. Hier vreest men dat -er op den duur te veel schakels worden -aangebracht in d-e keten die loopt tussen melding van bijv, een ongeval, en de komst ter plaatse van een ambulancewa- Vooruitzichten voot donder dag en vrijdag, opgesteld door het KNMI op dinsdag om 18.00 uur: overwegend droog en zonnig. Iets hogere tempe raturen. Weersvooruitzichten in cijfers gemiddeld over Ne derland. Voor dondierdia-g: Aant-a-1 uren zon: 5 tot 11. Min. temp.; van 1 tot 5 graden ond-er normaal. Max. temp.: omstreeks normaal. Kans op een droge periode van min stens 12 uur: 95 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 90 procent. Voor vrijdag: Aantal uren zon: 3 tot 9 Min. ,temp.: omstreeks nor maal. Max temp: van onge veer normaal tot 4 graden bo ven normaal. Kans op een dro ge periode van minstens 12 uur: 90 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 70 pro cent. waterstanden Konstanz 301 -1, RÏieinfel- den 205 -3, Straatsburg 172 - 13, Plittersdorf 328 -1, Maxau 388 plus 1, Plochingen 118 -8, Mannheim 192 plus 4, Stein- bach 117 plus 4, Mainz 195 -2, Bingen 83 -3, Kaub 113 -1, Trier 232 -1, Koblenz 118 onv, Keulen 66 -1, Ruhrort 211 plus 3, Lobith 831 -1, Pannerdense kop 807 -2, Nijmegen 634 -1, IJsselkop 784 -1, Eefde IJssel 313 -2, Deventer 191 -3, Mon- sin 5454 -20, Borgharen 3800 88, Belfeld 1112 plus 21, Gra ve beneden de sluis 505 plus 4. hoogwater Morgen, donderdag 4 oktober. Bergen op Zoom 8.18 en 20.45 Hansweert 7.35 en 20.11 Terneuzen 7.04 en 19.44 Vlissingen 6.38 en 19.16 Wemeldinge 8.08 en 20.35. gen of het moment waarop een zieke of gewonde in een ziekenhuis arriveert. Op dezelfde golflengte zit het district Zeeland van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot Bevordering van de Geneeskunst. Het be stuur van het district en de diverse afdelingen stellen, zich op het standpunt, dat de hui dige toestand moet blijven ge handhaafd, ook al is dat den organisatorisch gesproken een lappen deken. De Zeeuwse medisch specialisten denken in gelijke gieest, waarbij zij met name de ambulancevoorzie- ning op Walcheren melding en hulpverlening via de brandweer van Vlissingen een goede oplossing vinden. Immers de brandweer be schikt raiet alleen over opge leide bemanningen voor ambu lances, maar ook over het zware materieel dat nodig is om bijv. autowrakken n-a on gelukken uit el-kaar te kunn-en trekken, en zo gewonden te redden. Provinciale Staten gaan zich ln h-un oktobervergadering met de amfoulamcekwestie be zighouden. G.S. hebben, ge hoorzamend aan die richtlijnen van -de nieuwe wet op het ziekenvervoer, twee alterna tieve aangeboden: 1 Indeling van geheel Zeeland in een ambulanceregio, met en permanent bemande cen trale meldpost. 2 Indeling van de provincie In- twee ambula-nceregio's, ten zuiden en benoorden de Wes terschelde, met instelling van twee permanente alarmcentra les ,die waarschijnlijk zullen worden aangekoppeld aan de bestaande alarmdiensten in Goes en Terneuzen., de inmid dels befaamde telefoonnum mers 4x4. De wet wordt, bij toepassing van de tweede mogelijkheid, in een ruim jasje gestoken, maar de moeilijke geografi sche toestand van Zeeland maakt dat aanvaardbaar, zo hebben G.S. laten weten. Imimers, een regio als Zeeuwsch-Vlaanderen, met 100.000 inwoners, is volgens de wet inzake het ziekenver voer qua bevolkingsaantal ei genlijk te klein om een zelf standige ambulancer-eg-io te worden. Het isolement van dit giebied vormt echter een voor Nederlandse verhoudingen buitengewone factor. De wet laat intussen geen ruimte om zeer kleine, onderling ver schillend georganiseerde hulp verleningsdiensten met eigen, centrale meldposten in stand te hoüden zonder overkoepe lende organen-. Wel is het mogelijk, zo heb ben G.S. in een brief aan de belanghebbende gemeentebe sturen en organisaties laten weten, dat de bestaande am bulancesystemen gewoon wor den ingebracht in het provin ciale „netwerk" dat in de praktijk niet meer omvat dan een wijdvertakt, altijd bereik baar alarmeringssysteem. Dat systeem is intussen vrij duur omdat de centrale meid- posten een vijfmans bezetting moeten hebben. Daar tegeno ver aldus de directeur v-an de geneeskundige inspectie Zeeland, dr. S. Lelie staat een tamelijk gering „meldingsren- dement" per bemanningslid van de centrale meldposten. Hij rekent uit dat per beman ningslid van de meldkamer wekelijks 26 am-builanceritten georganiseerd zullen moeten worden. „Zelfs als Zeeland een meldkamer zou hebben, eveneens met vijf man, dan zou de bemanning daarvan nauwelijks emplooi hebben", zo zegt hij. Om laatstgenoemde reden gaat de gedachte in de rich ting van centralisatie van de meldposten bij de politiea- 1 arm centra les in Terneuzen en Goes, die reeds een eigen be manning en een takenpakket op het giebied van de hulpver lening hebben. De meldkamers zullen ook in dat geval niet kostendekkend werken, maar dit is zo vinden G.S., even als bijv. de ziekenfondsbestu- ren die het grootste deel van de kosten gaan betalen een prijs die men voor een doel treffende organisatie van de hulpverlening moet overheb ben. (ADVERTENTIE) colpom olie Chevron CHEVRON Olieprodukten (Van onze correspondentee) VLISSINGEN. Er zou meer aandacht besteed moeten wor den aan de kleuter in het verkeer. Kranten, radio en televisie moeten de mens herhaaldelijk wijzen op een juist verkeersge drag zodat er een mentaliteitsverandering optreedt van de mens in het verkeer. Dit was de eindconclusie van een congres van hoofdleidsters en leidsters van het kleuteronderwijs in Zeeland, Goeree en Overflakkee met als onderwerp „De kleuter in het verkeer", dat dinsdag in het Scheldekwartier te Vlissingen werd gehouden. „Vorig jaar kwamen er al leen al 226 kleuters om in het verkeer. Er wordt veel te wei nig beseft dat een kleuter bij een ongeval op straat nooit schuldig is, om de eenvoudige reden dat een kleuter niet in staat is schuld te dragen. Daar komt nog bij dat een klein kind geen afstand of snelheid kan schatten", aldus de heer A. van Leeuwen voorlichtings ambtenaar van de politie in Rotterdam, tijdens zijn inlei ding „Kleuters en praktische verkeersveiligheid". Kinderen begrijpen de din gen vaak verkeerd. Ter illus tratie haalde de heer Van Leeuwen enkele voorbeelden aan. Als je het over een kruis punt hebt, denken sommige kleine kinderen dat het om een begraafplaats gaat, en op de vraag aan een jongetje: Wat betekent dat bord voor de school waarop een hollend kind in een roodomrande drie- hoke staat, zegt ie: „Hier moet ik hard hollend de straat over". Het is ook niet zo erg gemakkelijk een kind goed verkeersgedrag aan te leren. Je kunt honderd keer herha len niet van de stoep en dergelijke, maar als het Iets interessants ziet dan vliegen ze zonder er bij na te denken de rijweg op, aldus de heer Van Leeuwen. De eerste inleidster van de ze door de vereniging school museum Middelburg georgani seerde dag was mej. A. Vreugdenhil, directrice van de Voorpost in Rotterdam. Zij be handelde het onderwerp „Het verkeersgedrag van de kleu ter". Ondanks het feit dat de twee inleiders het op alle pun ten eens waren, bleek het toch erg moeilijk een vast instruc tiepatroon op te stellen. Ver schillende kleuterleidsters vroegen zich af of het mis schien nuttig zou zijn ver- keersles in de praktijk te be oefenen, door met de klas de straat op te gaan. Kinderen menen namelijk maar al te vlug dat de speelsituatie uit de klas de realiteit uit de praktijk weergeeft, en dat blijkt beslist niet zo te zijn. De schoolinspectie heeft ernstig bezwaar tegen dit soort praktijklessen, in ver band met het gevaar van een hele klas kleuters op straat met een leidster, aldus de heer Van Leeuwen. Het fenomeen verkeersbrigadiertjes door kinderen van de basisscholen blijkt in de praktijk uitste kend te voldoen. Alleen al in Rotterdam worden er 45.000 kinderen per jaar door de bri- gadiertjes overgezet. Het aan tal ongelukken hierbij is zeer laag te noemen, vohd de heer Van Leeuwen. HULST In verband met de wielerkoers is de binnen stad van Hulst gistermiddag weer geruime tijd voor alle verkeer afgesloten geweest. De politie verwees de automo bilisten bij de voornaamste in valswegen naar parkeerplaat sen buiten het centrum. Aanleiding tot grote ver keersproblemen heeft dit overigens niet gegeven. Wel ontstond er enige verkeers drukte na afloop van het wie- lerevenement, maar die kon tenslotte in goede banen wor den geleid. Het zonnige weer stond er gisteren borg voor dat en groot aantal mensen op deze laatste kermisdag in de binnenstad op de been was. Vooral in de plaatselijke eta blissementen was het gezellig druk. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Een bescheiden en vriendelijk ambtenaar is gisteren ingelijfd in het korps van ridders in de orde van Oranje-Nassau. Het is de heer M. J. v. d. Meulen, adjunct-con sulent voor complementaire sociale voorzieningen in Zeeland, die uit handen van de heer F. N. de Leeuw, gisteren de ver sierselen behorend bij zijn onderscheiding ontving. De heer De Leeuw was spe ciaal van sociale zaken uit Den Haag voor deze gelegen heid overgekomen. De uitrei king van de onderscheiding vond plaats tijdens een intie me bijeenkomst in het gebouw van het rijksconsulentschap te Middelburg. Na alle feestelij ke redevoeringen en loftuitin gen op zijn persoon te hebben aangehoord, sprak de heer v. d. Meulen: „Ben ik dat nou?". Hij zette darna, ongewild, uit een dat hij het werkelijk was over wie de heer De Leeuw had gezegd: „Het prototype van een ambassadeur, een loy aal en voorbeeldig collega, een gezagsgetrouw en gelovig mens". De met ingang van gis teren gepensioneerde heer v. d. Meulen zei namelijk; „Of ik goed gewerkt heb weet ik niet. Ik heb altijd geprobeerd om in het werk dat ik moest doen de mens te ontdekken. Zonder dat lukt het Aij een voudig niet om te werken. Als dat zoeken van de mens over en weer geschiedt, dan ont staat er zo iets als vrede. Als wij met ons allen deze weg niet weten te vinden, dan gaan wij naar mijn mening moreel failliet". De heer v. d Meulen is op veel Zeeuwse gemeentehuizen bekend als de man die naast de gemeentebesturen staat bij de toepassing en uitvoering van de veelal ingewikkelde aanvullende sociale voorzie ningenregelingen, die in een grijs verleden, dat hij zelf ten volle heeft meegemaakt, ge subsidieerde armenzorg bete kenden, maar die nu een ver worven recht voor veien zijn geworden. Gedeputeerde J- Stenvert schetste hoe de heer v. d. Meulen zijn taak opvatte: „Gemillimeter en gepeuter met voorschriftjes was niets voor van der Meulen. Hij is het tegendeel van een dorre amb tenaar", zei de gedeputeerde. Het hoofd van het rijikseonsu- lentschap in Zeeland, mr. C. M. van Voorst-Vader, schetste de rol die de heer v. d. Meu len heeft gespeeld bij de tot standkoming van het admini stratief dienstencentrum Wal cheren, bij de samenwerkings verbanden voor sociale werk voorziening in Zeeuwsch- Vlaanderen. en bij de opzet van de buitenobjecten. Nog di verse sprekers voerden het woord, eer het gezelschap de glazen op de gezondheid van de nieuwe ridder hief. (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De Vere niging Milieuhygiëne Zeeland heeft een beroep op de Kroon gedaan om twee beschikkin gen van het Zeeuwse college van G.S. te vernietigen .Het gaat om beschikkingen (op grond van de wet luchtveront reiniging en de hinderwet) die G.S. hebben gegeven op een nieuwe fabriek voor koolwa terstofharsen, die Hercules momenteel bouwt. De bewuste fabriek staat, evenals een soortgelijke in- riohting van Hercules N.V., op een industrieterrein dat slechts op 800 meter van de stedelijke bebouwing van Middelburg gelegen is. Mede door deze gevoelige ligging vindt de VMZ het noodzakelijk dat in de vergun ningen die aan Hercules zijn verleend, precies wordt om schreven in welke hoeveelhe- ven afvalstoffen mogen wor den geloosd, zoals ook is ge beurd ten aanzien van twee grote bedrijven in het Sloege- bied: Péehiney en Hoechst. De vergunningen die G.S. aan Hercules hebbenverleend zijn op twee punten zo alge meen gesteld, dat zij indien er in een later stadium klach ten ontstaan tot oeverloze discussies aanleiding kunnen geven, zonder dat er concreet iets aan het probleem zelf kan werden gedaan, meent de VMZ. Het gaat in het bijzonder om twee voorwaarden in de vergunning volgens de wet luchtverontreiniging, die aldus luiden: „Afvalprodukten moe ten nagenoeg rookloos ver brand kunnen worden", en „Koolwaterstoffen moeten na genoeg volledig worden afge broken". De aanduiding „nage noeg" is, volgens de VMZ te weinig exact om hanteerbaar te kunnen zijn. De hinderwet is, in het ge val van Hercules, zo meent de VMZ, naar de geest aangetast. De nieuwe fabriek is zo blijkt uit de voorwaarden brandgevaarlijk en bij be drijfsstoringen kunnen giftige of gevaarlijke stoffen vrijko men. Doordat de bebouwing van Middelburg reeds op 800 meter van de fabriek begint, is er blijvend potentieel ge vaar aanwezig, dat niet door hinderwetvoorwaarden kan worden uitgesloten, zo meent de VMZ. De vereniging heeft ook ge wezen op een misstap in de bezwarenprocedure. Volgens de wet hadden degenen die in eerste instantie bezwaar heb ben gemaakt tegen de bouw van de nieuwe fabriek, af schriften moeten ontvangen van de beschikkingen van G.S. waarin het sein voor Hercules op groen werd gezet. Zulke afschriften heeft de VMZ als een der protesteren de groepen, niet ontvangen. Daartegen wordt bezwaar ge maakt. i Een gezicht op de Hercules-vestiging.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1973 | | pagina 3