Ontzie
kleuters
op weg
M. y. d. Meulen
geridderd
YMZ VOERT BIJ KROON
ACTIE TEGEN HERCULES
Binnenstad van Hulst was autovrij
Men wil vasthouden aan door eigen
initiatief gegroeide diensten
VOORLICHTER
VAN POLITIE
r - cLi
stad
streek
Schakels
Droog en
zonnig
Voorstel
Duur
Gedachte
erniets
goed te maken is,
kan je als man wel
eens een aardigheidje
meenemen.
Doe es wat terug.
Schenk haar
Bols Crème de Cacao.
Likeuren\ [Advies van
BOLS
Woensdag 3 oktober 1973
3
ARTSEN BLIJKEN TEGEN
AMBULANCE-DISTRICT
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het zijn niet de gemeentebesturen of
ziekenfondsorganisaties die bezwaren hebben tegen „regio
nalisering" van de Zeeuwse ambulancediensten. De bezwa
ren tegen de indeling van twee grote „ambulance-distric
ten", een onder en een boven de Westerschelde, komen
vooral van de kant van ziekenhuisbesturen, artsen en me
dische specialisten.
De bezwaren, die in deze
kringen worden, gehoord kun
nen nader worden, toegespitst
op de regio's Walcheren en
Oost - Zeeuwsch - Vlaanderen
Oost.
In. beide gebieden wil men
vasthouden aan een door eigen
initiatief en door historisch
gegroeide ambulancedien
sten.
Wat Walcheren betreft heb
ben de pleitbezorgers voor het
behoud van de hier sinds en
kele jaren werkende Stichting
Ambulancevervoer (met cen
trale meldpost in de brand
weerkazerne te Vlissingen) de
gemeentebesturen van Middel
burg, Vlissingen en Veere aan
hun kant. In Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen, waar het ambu
lancevervoer vanuit de zieken
huizen wordt georganiseerd',
en evenals op Walcheren
het geval is zonder reden
tot klachten verloopt, hellen
de gemeentebesturen over
nar het standpunt dat G.S.
van Zeeland hebben ingeno
men: twee ambulancedistric
ten, m-et centrale meldkamers
in Terneuzen voor geheel
Zeeuwsch-Vaanderen, en in
Goes voor geheel Midden- en
Noord-Zeeland, met uitzonde
ring van Tholen en St.-Phi-
lipsland. Beide laatstgenoemde
gemeenten worden toegevoegd
aan West-Brabant.
Wat Midden- en Noord-Zee
land betreft, zijn er alleen uit
Schjouwen-Duiveland nog be
denkingen gekomen, nadat
G.S. van Zeeland met hun
plan voor twee ambulanceregi
o's de boer op waren gegaan.
Hier vreest men dat -er op den
duur te veel schakels worden
-aangebracht in d-e keten die
loopt tussen melding van bijv,
een ongeval, en de komst ter
plaatse van een ambulancewa-
Vooruitzichten voot donder
dag en vrijdag, opgesteld door
het KNMI op dinsdag om
18.00 uur: overwegend droog
en zonnig. Iets hogere tempe
raturen. Weersvooruitzichten
in cijfers gemiddeld over Ne
derland.
Voor dondierdia-g:
Aant-a-1 uren zon: 5 tot 11.
Min. temp.; van 1 tot 5 graden
ond-er normaal. Max. temp.:
omstreeks normaal. Kans op
een droge periode van min
stens 12 uur: 95 procent. Kans
op een geheel droog etmaal:
90 procent.
Voor vrijdag:
Aantal uren zon: 3 tot 9
Min. ,temp.: omstreeks nor
maal. Max temp: van onge
veer normaal tot 4 graden bo
ven normaal. Kans op een dro
ge periode van minstens 12
uur: 90 procent. Kans op een
geheel droog etmaal: 70 pro
cent.
waterstanden
Konstanz 301 -1, RÏieinfel-
den 205 -3, Straatsburg 172 -
13, Plittersdorf 328 -1, Maxau
388 plus 1, Plochingen 118 -8,
Mannheim 192 plus 4, Stein-
bach 117 plus 4, Mainz 195 -2,
Bingen 83 -3, Kaub 113 -1,
Trier 232 -1, Koblenz 118 onv,
Keulen 66 -1, Ruhrort 211 plus
3, Lobith 831 -1, Pannerdense
kop 807 -2, Nijmegen 634 -1,
IJsselkop 784 -1, Eefde IJssel
313 -2, Deventer 191 -3, Mon-
sin 5454 -20, Borgharen 3800
88, Belfeld 1112 plus 21, Gra
ve beneden de sluis 505 plus
4.
hoogwater
Morgen, donderdag 4 oktober.
Bergen op Zoom 8.18 en 20.45
Hansweert 7.35 en 20.11
Terneuzen 7.04 en 19.44
Vlissingen 6.38 en 19.16
Wemeldinge 8.08 en 20.35.
gen of het moment waarop
een zieke of gewonde in een
ziekenhuis arriveert.
Op dezelfde golflengte zit
het district Zeeland van de
Koninklijke Nederlandse
Maatschappij tot Bevordering
van de Geneeskunst. Het be
stuur van het district en de
diverse afdelingen stellen, zich
op het standpunt, dat de hui
dige toestand moet blijven ge
handhaafd, ook al is dat den
organisatorisch gesproken een
lappen deken. De Zeeuwse
medisch specialisten denken in
gelijke gieest, waarbij zij met
name de ambulancevoorzie-
ning op Walcheren melding
en hulpverlening via de
brandweer van Vlissingen
een goede oplossing vinden.
Immers de brandweer be
schikt raiet alleen over opge
leide bemanningen voor ambu
lances, maar ook over het
zware materieel dat nodig is
om bijv. autowrakken n-a on
gelukken uit el-kaar te kunn-en
trekken, en zo gewonden te
redden.
Provinciale Staten gaan zich
ln h-un oktobervergadering
met de amfoulamcekwestie be
zighouden. G.S. hebben, ge
hoorzamend aan die richtlijnen
van -de nieuwe wet op het
ziekenvervoer, twee alterna
tieve aangeboden:
1 Indeling van geheel Zeeland
in een ambulanceregio, met
en permanent bemande cen
trale meldpost.
2 Indeling van de provincie In-
twee ambula-nceregio's, ten
zuiden en benoorden de Wes
terschelde, met instelling van
twee permanente alarmcentra
les ,die waarschijnlijk zullen
worden aangekoppeld aan de
bestaande alarmdiensten in
Goes en Terneuzen., de inmid
dels befaamde telefoonnum
mers 4x4.
De wet wordt, bij toepassing
van de tweede mogelijkheid,
in een ruim jasje gestoken,
maar de moeilijke geografi
sche toestand van Zeeland
maakt dat aanvaardbaar, zo
hebben G.S. laten weten.
Imimers, een regio als
Zeeuwsch-Vlaanderen, met
100.000 inwoners, is volgens
de wet inzake het ziekenver
voer qua bevolkingsaantal ei
genlijk te klein om een zelf
standige ambulancer-eg-io te
worden. Het isolement van dit
giebied vormt echter een voor
Nederlandse verhoudingen
buitengewone factor. De wet
laat intussen geen ruimte om
zeer kleine, onderling ver
schillend georganiseerde hulp
verleningsdiensten met eigen,
centrale meldposten in stand
te hoüden zonder overkoepe
lende organen-.
Wel is het mogelijk, zo heb
ben G.S. in een brief aan de
belanghebbende gemeentebe
sturen en organisaties laten
weten, dat de bestaande am
bulancesystemen gewoon wor
den ingebracht in het provin
ciale „netwerk" dat in de
praktijk niet meer omvat dan
een wijdvertakt, altijd bereik
baar alarmeringssysteem.
Dat systeem is intussen vrij
duur omdat de centrale meid-
posten een vijfmans bezetting
moeten hebben. Daar tegeno
ver aldus de directeur v-an
de geneeskundige inspectie
Zeeland, dr. S. Lelie staat een
tamelijk gering „meldingsren-
dement" per bemanningslid
van de centrale meldposten.
Hij rekent uit dat per beman
ningslid van de meldkamer
wekelijks 26 am-builanceritten
georganiseerd zullen moeten
worden. „Zelfs als Zeeland
een meldkamer zou hebben,
eveneens met vijf man, dan
zou de bemanning daarvan
nauwelijks emplooi hebben",
zo zegt hij.
Om laatstgenoemde reden
gaat de gedachte in de rich
ting van centralisatie van de
meldposten bij de politiea-
1 arm centra les in Terneuzen en
Goes, die reeds een eigen be
manning en een takenpakket
op het giebied van de hulpver
lening hebben. De meldkamers
zullen ook in dat geval niet
kostendekkend werken, maar
dit is zo vinden G.S., even
als bijv. de ziekenfondsbestu-
ren die het grootste deel van
de kosten gaan betalen een
prijs die men voor een doel
treffende organisatie van de
hulpverlening moet overheb
ben.
(ADVERTENTIE)
colpom olie
Chevron
CHEVRON Olieprodukten
(Van onze correspondentee)
VLISSINGEN. Er zou meer aandacht besteed moeten wor
den aan de kleuter in het verkeer. Kranten, radio en televisie
moeten de mens herhaaldelijk wijzen op een juist verkeersge
drag zodat er een mentaliteitsverandering optreedt van de mens
in het verkeer. Dit was de eindconclusie van een congres van
hoofdleidsters en leidsters van het kleuteronderwijs in Zeeland,
Goeree en Overflakkee met als onderwerp „De kleuter in het
verkeer", dat dinsdag in het Scheldekwartier te Vlissingen werd
gehouden.
„Vorig jaar kwamen er al
leen al 226 kleuters om in het
verkeer. Er wordt veel te wei
nig beseft dat een kleuter bij
een ongeval op straat nooit
schuldig is, om de eenvoudige
reden dat een kleuter niet in
staat is schuld te dragen. Daar
komt nog bij dat een klein
kind geen afstand of snelheid
kan schatten", aldus de heer
A. van Leeuwen voorlichtings
ambtenaar van de politie in
Rotterdam, tijdens zijn inlei
ding „Kleuters en praktische
verkeersveiligheid".
Kinderen begrijpen de din
gen vaak verkeerd. Ter illus
tratie haalde de heer Van
Leeuwen enkele voorbeelden
aan. Als je het over een kruis
punt hebt, denken sommige
kleine kinderen dat het om
een begraafplaats gaat, en op
de vraag aan een jongetje:
Wat betekent dat bord voor de
school waarop een hollend
kind in een roodomrande drie-
hoke staat, zegt ie: „Hier moet
ik hard hollend de straat
over". Het is ook niet zo erg
gemakkelijk een kind goed
verkeersgedrag aan te leren.
Je kunt honderd keer herha
len niet van de stoep en
dergelijke, maar als het Iets
interessants ziet dan vliegen
ze zonder er bij na te denken
de rijweg op, aldus de heer
Van Leeuwen.
De eerste inleidster van de
ze door de vereniging school
museum Middelburg georgani
seerde dag was mej. A.
Vreugdenhil, directrice van de
Voorpost in Rotterdam. Zij be
handelde het onderwerp „Het
verkeersgedrag van de kleu
ter". Ondanks het feit dat de
twee inleiders het op alle pun
ten eens waren, bleek het toch
erg moeilijk een vast instruc
tiepatroon op te stellen. Ver
schillende kleuterleidsters
vroegen zich af of het mis
schien nuttig zou zijn ver-
keersles in de praktijk te be
oefenen, door met de klas de
straat op te gaan. Kinderen
menen namelijk maar al te
vlug dat de speelsituatie uit
de klas de realiteit uit de
praktijk weergeeft, en dat
blijkt beslist niet zo te zijn.
De schoolinspectie heeft
ernstig bezwaar tegen dit
soort praktijklessen, in ver
band met het gevaar van een
hele klas kleuters op straat
met een leidster, aldus de heer
Van Leeuwen. Het fenomeen
verkeersbrigadiertjes door
kinderen van de basisscholen
blijkt in de praktijk uitste
kend te voldoen. Alleen al in
Rotterdam worden er 45.000
kinderen per jaar door de bri-
gadiertjes overgezet. Het aan
tal ongelukken hierbij is zeer
laag te noemen, vohd de heer
Van Leeuwen.
HULST In verband met
de wielerkoers is de binnen
stad van Hulst gistermiddag
weer geruime tijd voor alle
verkeer afgesloten geweest.
De politie verwees de automo
bilisten bij de voornaamste in
valswegen naar parkeerplaat
sen buiten het centrum.
Aanleiding tot grote ver
keersproblemen heeft dit
overigens niet gegeven. Wel
ontstond er enige verkeers
drukte na afloop van het wie-
lerevenement, maar die kon
tenslotte in goede banen wor
den geleid. Het zonnige weer
stond er gisteren borg voor
dat en groot aantal mensen
op deze laatste kermisdag in
de binnenstad op de been was.
Vooral in de plaatselijke eta
blissementen was het gezellig
druk.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Een bescheiden en vriendelijk ambtenaar
is gisteren ingelijfd in het korps van ridders in de orde van
Oranje-Nassau. Het is de heer M. J. v. d. Meulen, adjunct-con
sulent voor complementaire sociale voorzieningen in Zeeland,
die uit handen van de heer F. N. de Leeuw, gisteren de ver
sierselen behorend bij zijn onderscheiding ontving.
De heer De Leeuw was spe
ciaal van sociale zaken uit
Den Haag voor deze gelegen
heid overgekomen. De uitrei
king van de onderscheiding
vond plaats tijdens een intie
me bijeenkomst in het gebouw
van het rijksconsulentschap te
Middelburg. Na alle feestelij
ke redevoeringen en loftuitin
gen op zijn persoon te hebben
aangehoord, sprak de heer v.
d. Meulen: „Ben ik dat nou?".
Hij zette darna, ongewild, uit
een dat hij het werkelijk was
over wie de heer De Leeuw
had gezegd: „Het prototype
van een ambassadeur, een loy
aal en voorbeeldig collega, een
gezagsgetrouw en gelovig
mens". De met ingang van gis
teren gepensioneerde heer v.
d. Meulen zei namelijk; „Of ik
goed gewerkt heb weet ik
niet. Ik heb altijd geprobeerd
om in het werk dat ik moest
doen de mens te ontdekken.
Zonder dat lukt het Aij een
voudig niet om te werken. Als
dat zoeken van de mens over
en weer geschiedt, dan ont
staat er zo iets als vrede. Als
wij met ons allen deze weg
niet weten te vinden, dan
gaan wij naar mijn mening
moreel failliet".
De heer v. d Meulen is op
veel Zeeuwse gemeentehuizen
bekend als de man die naast
de gemeentebesturen staat bij
de toepassing en uitvoering
van de veelal ingewikkelde
aanvullende sociale voorzie
ningenregelingen, die in een
grijs verleden, dat hij zelf ten
volle heeft meegemaakt, ge
subsidieerde armenzorg bete
kenden, maar die nu een ver
worven recht voor veien zijn
geworden. Gedeputeerde J-
Stenvert schetste hoe de heer
v. d. Meulen zijn taak opvatte:
„Gemillimeter en gepeuter met
voorschriftjes was niets voor
van der Meulen. Hij is het
tegendeel van een dorre amb
tenaar", zei de gedeputeerde.
Het hoofd van het rijikseonsu-
lentschap in Zeeland, mr. C.
M. van Voorst-Vader, schetste
de rol die de heer v. d. Meu
len heeft gespeeld bij de tot
standkoming van het admini
stratief dienstencentrum Wal
cheren, bij de samenwerkings
verbanden voor sociale werk
voorziening in Zeeuwsch-
Vlaanderen. en bij de opzet
van de buitenobjecten. Nog di
verse sprekers voerden het
woord, eer het gezelschap de
glazen op de gezondheid van
de nieuwe ridder hief.
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De Vere
niging Milieuhygiëne Zeeland
heeft een beroep op de Kroon
gedaan om twee beschikkin
gen van het Zeeuwse college
van G.S. te vernietigen .Het
gaat om beschikkingen (op
grond van de wet luchtveront
reiniging en de hinderwet) die
G.S. hebben gegeven op een
nieuwe fabriek voor koolwa
terstofharsen, die Hercules
momenteel bouwt.
De bewuste fabriek staat,
evenals een soortgelijke in-
riohting van Hercules N.V., op
een industrieterrein dat
slechts op 800 meter van de
stedelijke bebouwing van
Middelburg gelegen is.
Mede door deze gevoelige
ligging vindt de VMZ het
noodzakelijk dat in de vergun
ningen die aan Hercules zijn
verleend, precies wordt om
schreven in welke hoeveelhe-
ven afvalstoffen mogen wor
den geloosd, zoals ook is ge
beurd ten aanzien van twee
grote bedrijven in het Sloege-
bied: Péehiney en Hoechst.
De vergunningen die G.S.
aan Hercules hebbenverleend
zijn op twee punten zo alge
meen gesteld, dat zij indien
er in een later stadium klach
ten ontstaan tot oeverloze
discussies aanleiding kunnen
geven, zonder dat er concreet
iets aan het probleem zelf kan
werden gedaan, meent de
VMZ.
Het gaat in het bijzonder
om twee voorwaarden in de
vergunning volgens de wet
luchtverontreiniging, die aldus
luiden: „Afvalprodukten moe
ten nagenoeg rookloos ver
brand kunnen worden", en
„Koolwaterstoffen moeten na
genoeg volledig worden afge
broken". De aanduiding „nage
noeg" is, volgens de VMZ te
weinig exact om hanteerbaar
te kunnen zijn.
De hinderwet is, in het ge
val van Hercules, zo meent de
VMZ, naar de geest aangetast.
De nieuwe fabriek is zo
blijkt uit de voorwaarden
brandgevaarlijk en bij be
drijfsstoringen kunnen giftige
of gevaarlijke stoffen vrijko
men. Doordat de bebouwing
van Middelburg reeds op 800
meter van de fabriek begint,
is er blijvend potentieel ge
vaar aanwezig, dat niet door
hinderwetvoorwaarden kan
worden uitgesloten, zo meent
de VMZ.
De vereniging heeft ook ge
wezen op een misstap in de
bezwarenprocedure. Volgens
de wet hadden degenen die in
eerste instantie bezwaar heb
ben gemaakt tegen de bouw
van de nieuwe fabriek, af
schriften moeten ontvangen
van de beschikkingen van G.S.
waarin het sein voor Hercules
op groen werd gezet.
Zulke afschriften heeft de
VMZ als een der protesteren
de groepen, niet ontvangen.
Daartegen wordt bezwaar ge
maakt.
i Een gezicht op de Hercules-vestiging.