NR00IERS
srs
eroord
Hans Wiegel;
auto
geeft vrijheid
The Buffoons:
bus en karevaan
Mr. G. Hilterman:
grachtenbewoner
Jeroen Krabbé:
ontzettend snel
Ton v. Duinhoven:
echo van de tijd
Coen Moulijn:
duro affaire
Chiel Montague:
ijzersterk
Fred v.d. Vlugt:
liefst mini-bestel
Dr. Zeldenrust:
makkelijk zitten
Mr. Van Thiel:
diesel voor 't hart
Rita Reys:
niet in de mist
llOOD"
NIVERSITEIT
STER
STENTEN
J
TPRI ESTERHULP
aristieviering
B.V.
Zaterdagbijlage van 22 september 1973
i 14.30 uur
KaJhedraal van St.-Jan re
aten o. praem. zal spreken
ze tijd.
Jniversiteit
5'eft door vertrek van de
een
Vangsten.
istratie van de afdeling zal zij
leider bezighouden met de
een en andere evenementen
listratieve bekwaamheid,
risch inzicht.
ire wereld, alsmede ervaring
i strtekt tot aanbeveling,
chting, tel. 558711,
fd van de afdeling
•Jijmegen.
(goeree/overflakkee)
stelijk gehandicapten
idicapten is Hernesser-
elharnis.
ISt.
hooldiploma
C 35
ige-
as,
baar
ment.
C 25
opje
eombi-
r en
delige
koop.
SCHMOTZER
BK 400
in zeer goede
staat, geheel
nagezien;
met 1 seizoen
garantie.
KLEINE
automatic 5000»
1971, rooiklaar.
Interessante
prijs.
rendskerke
tens en nummers
grijk zijn voor de verdere
Dehandeling Enige jaren
J/LEAO is gewenst.
:n kort briefje of sneller
iel
ns
us
-4
de
Verkoop Nederland bv
1045 Roozendaal
104 57
heer K. van den Berg
vri
Bekende
Nederlanders
over hun auto
G. B. J. Hilterman
Fred van der Vlugt
Er zijn mensen, die hun auto uitsluitend hebben voor de zondagse rit naar de hei; voor
het boodschappen doen op zaterdag en voor de jaarlijkse vakantietrip naar een zuidelijke
kust. Met 15.000 kilometer per jaar hebben zij het wel bekeken. Andere Nederlanders
rijden beduidend meer. Veertig-, vijftig-, zestig-, honderdduizend kilometer soms.
Jan Koesen vroeg aan een aantal bekende Nederlandse kilometervreters in wat voor een
auto zij hun ritten maken.
Hans wiegel, de aus-
putzer van de VVD
wiens jonge talent als
een komeet aan de liberale
hemel schijnt, verplaatst zich
tussen de stervelingen met een
Triumph 2000. „Omdat de
wagen me bevalt. Ik had eerst
een Triumph Herald. Boven
dien geeft mijn garage me een
geweldige service en ik kan
ze daar vertrouwen. Je moet
vooral goed kunnen zitten in
een w^gen. Ik moet vaak
lange afstanden afleggen ik
rii 50.000 km per jaar in
winter en zomer voor spreek
beurten in afgelegen plaatsen
en dan wil ik iets comforta
bels in mijn rug hebben.
Groot hoeft een wagen voor
mii niet te zijn, maar hij moet
wel snel optrekken. Ik ge
bruik hem heel vaak, veel
meer dan de trein. Een Ka
mervergadering duurt wel
eens tot 1, 2 uur in de nacht
en dan rijden er geen treinen
meer. Hoewel een wagen ont
zettend veel geld kost, vind
ik hem wel zijn centen waard.
Want een auto geeft juist
vrijheid aan mensen die in de
binnenstad wonen of slecht
behuisd zijn. Nu kan men er
eens met vrouw en kinderen
op uit naar strand en bos. Dit
is ook de reden waarom ik er
op tegen ben dat het autorij
den al te duur wordt Juist de
laagstbetaalde, die vaak ook
het slechtst gehuisvest is,
komt dan in moeilijkheden".
DE Enschedese popgroep
The Buffoons, een zes-
mansyombinatie, heeft
een klein wagenpark om zich
te vervoeren: voor de instru
menten een Mercedes bus 406
D en voor de levende have 'n
Mercedes 280S plus 250S plus
250 plus 230 alsmede een Ci
troen DS en. als sober con
trast. een Lelijk Eendje. Niet
dat dit complete motorische
geweld elke keer wordt inge
zet. maar het Is to^b altijd 'n
kleine karavaan die stad en
tand ingaat. Per jaar rijden
The Buffoons ruim 60.000 ki
lometer. Manager Bernard
Klomp „Een auto moet voor
°ns zodanig veilig zijn. dat wij
pen botsing in principe kun
nen overleven. We hebben al
lemaal wel eens een auto total
loss gereden en weten wat er
*an overblijft. We moeten 'n
beetje comfortabele wagen
hebben waar je gemakkelijk
een kilometer of 400 in kunt
zitten zonder vermoeid te
worden. Hij hoeft niet over
dreven luxe of snel te zijn.
Een goede rembekrachtiger is
voor ons belangrijker dan een
top van 160".
MR. G. B. J. Hilterman,
eens door Wim Kan ge
karakteriseerd als „De
hoofdredacteur van de we
reld" en politiek commentator
met nationaal bekend hoofd
en stemgeluid, verplaatst zich
per Rover 2000 TC. „Omdat ik
dit altijd gedaan heb. Ik heb
er geloof ik al een stuk of zes
gehad. Het is trouwens het
handigste om op een merk
door in te ruilen. Wat ik van
een auto verlang? Dat hij
rijdt en stopt wanneer ik het
wil en niet omgekeerd. Hoe
veel ik rijd God mag het
weten nee, ik heb er echt
geen idee van. De wagen vol
doet uitstekend. Kijk, ik ben
een grachtenbewoner van Am
sterdam Dat betekent dat ik
in de stad per tram ga of
wandel".
EEN flitsende wagen, die
zich met brullende mo
tor rukt van ooghoek tot
ooghoek, dat is de snelle
droom van acteur Jeroen
Krabbé, die het echter nog
steeds heel prozaïsch doet met
een Volkswagen Variant. „En
ik ben er zeer tevreden mee.
Hij gaa+ 160 en dat is toch
ontzettend snel. Deze wagen
heb ik gekozen omdat ik
Volkswagen betrouwbaar
vind en omdat ik zo ruimte
heb voor mijn vrouw en twee
kinderen. Als wij weggaan,
gooi ik altijd ontzettend veel
in de auto. Gemiddeld rij ik
per jaar 30 tot 40 000 km in
zomer en winter, van en naar
de voorstellingen overdag en
's nachts, kortom onder alle
omstandigheden. Mijn auto is
een tvpische familiewagen en
er gaa* van alles in. Wat de
centen betreft, ach. ik denk
daar nooit over na. Als ik met
de trein zou gaan, zou ik zo-
vee1 moeten plannen en uren
van tevoren vertrekken, nee
da+ is me toch te ongemakke
lijk. Het liefst zou ik een
ontzettend snelle wagen willen
hebben, maar dat is te mooi
voor de kinderen".
TON VAN DUINHOVEN,
schepper van ontelbare
mannetjes, is een be-
bewust auto-rijder. „Ik heb
van alles gereden, maar de
laatste anderhalf jaar heb ik
een Alfa Romeo Spider. Mijn
eisen waren dat de auto niet
te groot mocht zijn; hij moest
sportief wezen, snel accelere
ren, een ferme top hebben en
een optimale wegligging. En
dat heeft Alfa allemaal. Ik
rij nooit meer dan 20.000 km
per jaar en zelden of nooit in
de stad. Dat doe ik om prin
cipiële redenen: de milieuver
vuiling In de stad fiets ik lie
ver. Als u me vraagt of de
auto zijn centen waard is, tja.
dat is zo persoonlijk. Er zijn
er die dol op een auto zijn. En
voor anderen is het een status,
hoewel dat nu begint te ver
vagen. Ik kan me voorstellen
dat de massa als een echo van
de tijd, toen men zich fietsend
en lopend en trammend en
treinend moest voortbewegen,
nu net als gerieflijker levende
mensen een auto heeft aange
schaft. Nog een paar jaar ge
leden was het fijn zo'n ding
voor de deur te hebben. Nu is
de lol er af. Ik stel me op het
standpunt van de liefhebber
dat de auto goed onderhouden
moet worden. Ik luister dan
ook altijd onder het rijden
naar de motor en heb zelden
de radio aan. Ik wil me be
wust zijn van zijn gedragin
gen. Alle soorten wagens heb
ik al gehad in de laatste twin
tig jaar, maar het liefst heb
ik nog een cabriolet. En lek
ker met de kap open".
COEN MOULIJN, wiens
flitsend benenspel eens
ontelbaren tot sportieve
dronkenschap bracht, heeft
(nog) een Peugeot 404, maar
peinst er ernstig over een Re
nault 12 TS te nemen. „Ik wil
een wagen met een goede
wegligging. Niet dat de Peu
geot me niet bevalt, hoor
maar hij gaat al roesten. Een
auto moet van mij betrouw
baar. pittig en snel zijn en 'n
goede wegligging hebben. Ze
ker 80 procent van de 35.000
kilometer die ik iaariiiks rij
wordt in de stad afgelegd Ze
zeggen wel dat dat niet goed
kan zijn voor de motor, maar
ik vind dat hij er maar tegen
moet kunnen. Van al mijn
reizen leg ik zeker 95 procent
met de auto af. Eigenlijk vind
ik het maar een dure affaire
Het is dat ik hem voor mijn
zaak nodig heb, maar anders..
Voor een auto vind ik 10 tot
12 mille meer dan genoeg".
CHIEL MONTAGNE, de
besnorde presentator
van het vaderlandse lied
berijdt een Volvo 144 S. Op de
vraag: waarom? „Moet je ho
ren. Als ik daar antwoord op
geef, gaat het op reclame lij
ken", waarmee de vraag wel
beantwoord is. Chiel Montag-
ne eist van zijn auto: „hij moet
degelijk, betrouwbaar en vei
lig zijn en altijd starten. Het
moet gewoon 'n ijzersterk ver
voermiddel zijn voor zomer en
winter. Per jaar rij ik een ki
lometertje of 40.000 en voor
mijn doel is mijn auto heel
geschikt. Bovendien heeft hij
een hoge inruilwaarde". Chiel
Montagne gebruikt voor vrij
wel alle ritten zijn wagen.
„Maar ik vind autorijden he
lemaal niet lollig. Ik moet wel.
Het is nu eenmaal de snelste
manier. Je bent eraan overge
leverd. Als ik alleen privé zou
rijden, zou ik, geloof ik, altijd
met het openbare vervoer
gaan en mijn auto aan de
kant zetten".
HEEL aarzelend bekent
Fred van der Vlugt,
auto-tester, dat hij voor
particulier gebruik op dit
ogenblik maar dit kan over
een paar weken al anders zijn
een BMW 520 heeft, „ik
heb hem omdat het hier een
nieuwe conceptie betreft, niet
omdat ik er zo weg van ben.
Het liefst zou ik met een mini
bestel-autootje boodschappen
in mijn dorpje (Wassenaar)
doen. Ik wissel regelmatig
van auto. Elke week zit ik
wel in een ander. Ik geloof
dat ik per jaar een aardbol
letje omrij en soms wel eens
twee aardbolletjes. De eisen
die ik aan een auto stel? Hij
moet een voortreffelijke weg
ligging hebben, comfortabel
zitten en ik vind het prettig
om wat PK-tjes onder de mo
torkap te hebben met het oog
op inhalen en noodsituaties.
En zoveel mogelijk veiligheid.
Daarom wil ik alleen een auto
met de motor voorin en liefst
voorwielaandrijving. In Ne
derland gebruik ik nooit het
openbaar vervoer, omdat me
dat te langzaam is, vooral als
ik op een afgelegen plaats
moet zijn. De auto in Neder
land is belachelijk duur en
dan te weten dat het volgens
mij geen luxe is maar een ge
bruiksartikel. Nederland
springt er wat de prijs betreft
ongunstig uit vergeleken met
bijvoorbeeld Duitsland en A-
merika Wij moeten blauw
liggen voor een auto Maar de
Nederlander doet liever zijn
ijskast de deur uit dan zijn
auto*'.
DR. J. ZELDENRUST, de
anatoom aan wie vele
gewelddadig omgeko
men lichamen door justitie
worden toevertrouwd, heeft
twee soorten auto's: 'n dienst
auto, compleet met chauffeur
en al (Ford of Chrysler) en
voor privé een Volkswagen
1600 TL. „Ik ben vreselijk blij
met mijn Volkswagen. Hij ligt
prettig op de weg, hij zit com
fortabel en ik ben nogal lang
Ik zit er liever in dan in die
Ford. Gemiddeld rij ik 50 tot
60.000 krn„ soms wel 70.000
kilometer per jaar. Welke ei
sen ik aan een auto stel? Vei
ligheid? Nee, daar denk ik
nooit over na. Een auto moet
makkelijk zitten, je moet een
royaal verstelbare bank heb
ben. Van de trein maak ik
heel weinig gebruik. Kijk, als
ik van Den Haag naar Maas
tricht moet, ga ik liever per
trein, maar als ik even verder
moet wezen dan het station,
bijvoorbeeld in een ziekenhuis,
dan wordt het al moeilijker.
En dan mijn bagage. Den kun
je wel zeggen, neem een taxi,
maar dan ga ik met de auto".
j\JR. F. VAN THIEL, tot
lVI voor kort hamerzwaaier
ih de Tweede Kamer,
verplaatst zich met zijn Mer
cedes 220 Diesel. „Ik vind het
een prettige wagen en hij is
veilig. Bovendien is een diesel
stukken goedkoper dan een
benzine-motor. Gemiddeld
reed ik toen ik nog actief
was zo'n 40.000 kilometer
per jaai Weet u, een diesel is
juist goed voor mensen op
leeftijd. Het hart hoeft zich
niet zoveel in te spannen en
je krijgt geen neiging om in
te halen".
Mr. van Thiel, aanvankelijk
huiverig om zijn auto-leven te
onthullen: „Ik hou niet zo van
reclame", verkiest zijn ver
voermiddel, alle pressie van
uit Den Haag ten spijt, boven
het openbaar vervoer. „Voor
al vanwege de tijdwinst. Ik
stel alleen maar als eis aan de
wagen dat hij me goed en vei
lig vervoert en verder heb ik
geen enkel verlangen. Mijn
waeen voldoet uitstekend''.
RITA REYS, jazz-zange-
res van internationale
allure, stelt hoge eisen
aan haar vervoermiddel. Zij
heeft een BMW 2002, terwijl de
even muzikale echtgenoot Pim
Jacobs van hetzelfde merk
een 3000 SL heeft. Rita Reys:
„Ik heb mijn BMW omdat ie
me lekker snel en comforta
bel vervoert. En hij is ook vei
lig. Als je eisen stelt, dan
moet je er ook goed geld voor
neertellen Ik heb me goddank
altijd nieuwe auto's kunnen
permitteren. Pim had vroeger
een Jaguar, maar dat werd
hem toch te duur. Ik rij vaak
mee met mijn man. Soms
draaien we wel 100 000 kilo
meter per jaar, soms 60.000.
Een heel enkel keertje ga ik
met de trein, als het mistig is
en ik bijvoorbeeld een vlieg
tuig moet halen. Veiligheid is
van een auto wel het aller
belangrijkste. Snelheid is wel
lekker, maar dat kun je je
tegenwoordig op de weg toch
niet permitteren".
Tekst en produktie:
JAN KOESEN