NR00IERS srs eroord Hans Wiegel; auto geeft vrijheid The Buffoons: bus en karevaan Mr. G. Hilterman: grachtenbewoner Jeroen Krabbé: ontzettend snel Ton v. Duinhoven: echo van de tijd Coen Moulijn: duro affaire Chiel Montague: ijzersterk Fred v.d. Vlugt: liefst mini-bestel Dr. Zeldenrust: makkelijk zitten Mr. Van Thiel: diesel voor 't hart Rita Reys: niet in de mist llOOD" NIVERSITEIT STER STENTEN J TPRI ESTERHULP aristieviering B.V. Zaterdagbijlage van 22 september 1973 i 14.30 uur KaJhedraal van St.-Jan re aten o. praem. zal spreken ze tijd. Jniversiteit 5'eft door vertrek van de een Vangsten. istratie van de afdeling zal zij leider bezighouden met de een en andere evenementen listratieve bekwaamheid, risch inzicht. ire wereld, alsmede ervaring i strtekt tot aanbeveling, chting, tel. 558711, fd van de afdeling •Jijmegen. (goeree/overflakkee) stelijk gehandicapten idicapten is Hernesser- elharnis. ISt. hooldiploma C 35 ige- as, baar ment. C 25 opje eombi- r en delige koop. SCHMOTZER BK 400 in zeer goede staat, geheel nagezien; met 1 seizoen garantie. KLEINE automatic 5000» 1971, rooiklaar. Interessante prijs. rendskerke tens en nummers grijk zijn voor de verdere Dehandeling Enige jaren J/LEAO is gewenst. :n kort briefje of sneller iel ns us -4 de Verkoop Nederland bv 1045 Roozendaal 104 57 heer K. van den Berg vri Bekende Nederlanders over hun auto G. B. J. Hilterman Fred van der Vlugt Er zijn mensen, die hun auto uitsluitend hebben voor de zondagse rit naar de hei; voor het boodschappen doen op zaterdag en voor de jaarlijkse vakantietrip naar een zuidelijke kust. Met 15.000 kilometer per jaar hebben zij het wel bekeken. Andere Nederlanders rijden beduidend meer. Veertig-, vijftig-, zestig-, honderdduizend kilometer soms. Jan Koesen vroeg aan een aantal bekende Nederlandse kilometervreters in wat voor een auto zij hun ritten maken. Hans wiegel, de aus- putzer van de VVD wiens jonge talent als een komeet aan de liberale hemel schijnt, verplaatst zich tussen de stervelingen met een Triumph 2000. „Omdat de wagen me bevalt. Ik had eerst een Triumph Herald. Boven dien geeft mijn garage me een geweldige service en ik kan ze daar vertrouwen. Je moet vooral goed kunnen zitten in een w^gen. Ik moet vaak lange afstanden afleggen ik rii 50.000 km per jaar in winter en zomer voor spreek beurten in afgelegen plaatsen en dan wil ik iets comforta bels in mijn rug hebben. Groot hoeft een wagen voor mii niet te zijn, maar hij moet wel snel optrekken. Ik ge bruik hem heel vaak, veel meer dan de trein. Een Ka mervergadering duurt wel eens tot 1, 2 uur in de nacht en dan rijden er geen treinen meer. Hoewel een wagen ont zettend veel geld kost, vind ik hem wel zijn centen waard. Want een auto geeft juist vrijheid aan mensen die in de binnenstad wonen of slecht behuisd zijn. Nu kan men er eens met vrouw en kinderen op uit naar strand en bos. Dit is ook de reden waarom ik er op tegen ben dat het autorij den al te duur wordt Juist de laagstbetaalde, die vaak ook het slechtst gehuisvest is, komt dan in moeilijkheden". DE Enschedese popgroep The Buffoons, een zes- mansyombinatie, heeft een klein wagenpark om zich te vervoeren: voor de instru menten een Mercedes bus 406 D en voor de levende have 'n Mercedes 280S plus 250S plus 250 plus 230 alsmede een Ci troen DS en. als sober con trast. een Lelijk Eendje. Niet dat dit complete motorische geweld elke keer wordt inge zet. maar het Is to^b altijd 'n kleine karavaan die stad en tand ingaat. Per jaar rijden The Buffoons ruim 60.000 ki lometer. Manager Bernard Klomp „Een auto moet voor °ns zodanig veilig zijn. dat wij pen botsing in principe kun nen overleven. We hebben al lemaal wel eens een auto total loss gereden en weten wat er *an overblijft. We moeten 'n beetje comfortabele wagen hebben waar je gemakkelijk een kilometer of 400 in kunt zitten zonder vermoeid te worden. Hij hoeft niet over dreven luxe of snel te zijn. Een goede rembekrachtiger is voor ons belangrijker dan een top van 160". MR. G. B. J. Hilterman, eens door Wim Kan ge karakteriseerd als „De hoofdredacteur van de we reld" en politiek commentator met nationaal bekend hoofd en stemgeluid, verplaatst zich per Rover 2000 TC. „Omdat ik dit altijd gedaan heb. Ik heb er geloof ik al een stuk of zes gehad. Het is trouwens het handigste om op een merk door in te ruilen. Wat ik van een auto verlang? Dat hij rijdt en stopt wanneer ik het wil en niet omgekeerd. Hoe veel ik rijd God mag het weten nee, ik heb er echt geen idee van. De wagen vol doet uitstekend. Kijk, ik ben een grachtenbewoner van Am sterdam Dat betekent dat ik in de stad per tram ga of wandel". EEN flitsende wagen, die zich met brullende mo tor rukt van ooghoek tot ooghoek, dat is de snelle droom van acteur Jeroen Krabbé, die het echter nog steeds heel prozaïsch doet met een Volkswagen Variant. „En ik ben er zeer tevreden mee. Hij gaa+ 160 en dat is toch ontzettend snel. Deze wagen heb ik gekozen omdat ik Volkswagen betrouwbaar vind en omdat ik zo ruimte heb voor mijn vrouw en twee kinderen. Als wij weggaan, gooi ik altijd ontzettend veel in de auto. Gemiddeld rij ik per jaar 30 tot 40 000 km in zomer en winter, van en naar de voorstellingen overdag en 's nachts, kortom onder alle omstandigheden. Mijn auto is een tvpische familiewagen en er gaa* van alles in. Wat de centen betreft, ach. ik denk daar nooit over na. Als ik met de trein zou gaan, zou ik zo- vee1 moeten plannen en uren van tevoren vertrekken, nee da+ is me toch te ongemakke lijk. Het liefst zou ik een ontzettend snelle wagen willen hebben, maar dat is te mooi voor de kinderen". TON VAN DUINHOVEN, schepper van ontelbare mannetjes, is een be- bewust auto-rijder. „Ik heb van alles gereden, maar de laatste anderhalf jaar heb ik een Alfa Romeo Spider. Mijn eisen waren dat de auto niet te groot mocht zijn; hij moest sportief wezen, snel accelere ren, een ferme top hebben en een optimale wegligging. En dat heeft Alfa allemaal. Ik rij nooit meer dan 20.000 km per jaar en zelden of nooit in de stad. Dat doe ik om prin cipiële redenen: de milieuver vuiling In de stad fiets ik lie ver. Als u me vraagt of de auto zijn centen waard is, tja. dat is zo persoonlijk. Er zijn er die dol op een auto zijn. En voor anderen is het een status, hoewel dat nu begint te ver vagen. Ik kan me voorstellen dat de massa als een echo van de tijd, toen men zich fietsend en lopend en trammend en treinend moest voortbewegen, nu net als gerieflijker levende mensen een auto heeft aange schaft. Nog een paar jaar ge leden was het fijn zo'n ding voor de deur te hebben. Nu is de lol er af. Ik stel me op het standpunt van de liefhebber dat de auto goed onderhouden moet worden. Ik luister dan ook altijd onder het rijden naar de motor en heb zelden de radio aan. Ik wil me be wust zijn van zijn gedragin gen. Alle soorten wagens heb ik al gehad in de laatste twin tig jaar, maar het liefst heb ik nog een cabriolet. En lek ker met de kap open". COEN MOULIJN, wiens flitsend benenspel eens ontelbaren tot sportieve dronkenschap bracht, heeft (nog) een Peugeot 404, maar peinst er ernstig over een Re nault 12 TS te nemen. „Ik wil een wagen met een goede wegligging. Niet dat de Peu geot me niet bevalt, hoor maar hij gaat al roesten. Een auto moet van mij betrouw baar. pittig en snel zijn en 'n goede wegligging hebben. Ze ker 80 procent van de 35.000 kilometer die ik iaariiiks rij wordt in de stad afgelegd Ze zeggen wel dat dat niet goed kan zijn voor de motor, maar ik vind dat hij er maar tegen moet kunnen. Van al mijn reizen leg ik zeker 95 procent met de auto af. Eigenlijk vind ik het maar een dure affaire Het is dat ik hem voor mijn zaak nodig heb, maar anders.. Voor een auto vind ik 10 tot 12 mille meer dan genoeg". CHIEL MONTAGNE, de besnorde presentator van het vaderlandse lied berijdt een Volvo 144 S. Op de vraag: waarom? „Moet je ho ren. Als ik daar antwoord op geef, gaat het op reclame lij ken", waarmee de vraag wel beantwoord is. Chiel Montag- ne eist van zijn auto: „hij moet degelijk, betrouwbaar en vei lig zijn en altijd starten. Het moet gewoon 'n ijzersterk ver voermiddel zijn voor zomer en winter. Per jaar rij ik een ki lometertje of 40.000 en voor mijn doel is mijn auto heel geschikt. Bovendien heeft hij een hoge inruilwaarde". Chiel Montagne gebruikt voor vrij wel alle ritten zijn wagen. „Maar ik vind autorijden he lemaal niet lollig. Ik moet wel. Het is nu eenmaal de snelste manier. Je bent eraan overge leverd. Als ik alleen privé zou rijden, zou ik, geloof ik, altijd met het openbare vervoer gaan en mijn auto aan de kant zetten". HEEL aarzelend bekent Fred van der Vlugt, auto-tester, dat hij voor particulier gebruik op dit ogenblik maar dit kan over een paar weken al anders zijn een BMW 520 heeft, „ik heb hem omdat het hier een nieuwe conceptie betreft, niet omdat ik er zo weg van ben. Het liefst zou ik met een mini bestel-autootje boodschappen in mijn dorpje (Wassenaar) doen. Ik wissel regelmatig van auto. Elke week zit ik wel in een ander. Ik geloof dat ik per jaar een aardbol letje omrij en soms wel eens twee aardbolletjes. De eisen die ik aan een auto stel? Hij moet een voortreffelijke weg ligging hebben, comfortabel zitten en ik vind het prettig om wat PK-tjes onder de mo torkap te hebben met het oog op inhalen en noodsituaties. En zoveel mogelijk veiligheid. Daarom wil ik alleen een auto met de motor voorin en liefst voorwielaandrijving. In Ne derland gebruik ik nooit het openbaar vervoer, omdat me dat te langzaam is, vooral als ik op een afgelegen plaats moet zijn. De auto in Neder land is belachelijk duur en dan te weten dat het volgens mij geen luxe is maar een ge bruiksartikel. Nederland springt er wat de prijs betreft ongunstig uit vergeleken met bijvoorbeeld Duitsland en A- merika Wij moeten blauw liggen voor een auto Maar de Nederlander doet liever zijn ijskast de deur uit dan zijn auto*'. DR. J. ZELDENRUST, de anatoom aan wie vele gewelddadig omgeko men lichamen door justitie worden toevertrouwd, heeft twee soorten auto's: 'n dienst auto, compleet met chauffeur en al (Ford of Chrysler) en voor privé een Volkswagen 1600 TL. „Ik ben vreselijk blij met mijn Volkswagen. Hij ligt prettig op de weg, hij zit com fortabel en ik ben nogal lang Ik zit er liever in dan in die Ford. Gemiddeld rij ik 50 tot 60.000 krn„ soms wel 70.000 kilometer per jaar. Welke ei sen ik aan een auto stel? Vei ligheid? Nee, daar denk ik nooit over na. Een auto moet makkelijk zitten, je moet een royaal verstelbare bank heb ben. Van de trein maak ik heel weinig gebruik. Kijk, als ik van Den Haag naar Maas tricht moet, ga ik liever per trein, maar als ik even verder moet wezen dan het station, bijvoorbeeld in een ziekenhuis, dan wordt het al moeilijker. En dan mijn bagage. Den kun je wel zeggen, neem een taxi, maar dan ga ik met de auto". j\JR. F. VAN THIEL, tot lVI voor kort hamerzwaaier ih de Tweede Kamer, verplaatst zich met zijn Mer cedes 220 Diesel. „Ik vind het een prettige wagen en hij is veilig. Bovendien is een diesel stukken goedkoper dan een benzine-motor. Gemiddeld reed ik toen ik nog actief was zo'n 40.000 kilometer per jaai Weet u, een diesel is juist goed voor mensen op leeftijd. Het hart hoeft zich niet zoveel in te spannen en je krijgt geen neiging om in te halen". Mr. van Thiel, aanvankelijk huiverig om zijn auto-leven te onthullen: „Ik hou niet zo van reclame", verkiest zijn ver voermiddel, alle pressie van uit Den Haag ten spijt, boven het openbaar vervoer. „Voor al vanwege de tijdwinst. Ik stel alleen maar als eis aan de wagen dat hij me goed en vei lig vervoert en verder heb ik geen enkel verlangen. Mijn waeen voldoet uitstekend''. RITA REYS, jazz-zange- res van internationale allure, stelt hoge eisen aan haar vervoermiddel. Zij heeft een BMW 2002, terwijl de even muzikale echtgenoot Pim Jacobs van hetzelfde merk een 3000 SL heeft. Rita Reys: „Ik heb mijn BMW omdat ie me lekker snel en comforta bel vervoert. En hij is ook vei lig. Als je eisen stelt, dan moet je er ook goed geld voor neertellen Ik heb me goddank altijd nieuwe auto's kunnen permitteren. Pim had vroeger een Jaguar, maar dat werd hem toch te duur. Ik rij vaak mee met mijn man. Soms draaien we wel 100 000 kilo meter per jaar, soms 60.000. Een heel enkel keertje ga ik met de trein, als het mistig is en ik bijvoorbeeld een vlieg tuig moet halen. Veiligheid is van een auto wel het aller belangrijkste. Snelheid is wel lekker, maar dat kun je je tegenwoordig op de weg toch niet permitteren". Tekst en produktie: JAN KOESEN

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1973 | | pagina 17