wonder Voor de prijs van twee mud tarwe en 10 flessen koolzaad-olie kocht landbouwer Andries de Vos 33 jaar geleden een A-Ford uit 1929. Het pruttelende gevaarte werd door de Zeeuwse bietenbouwer eigenhandig omgebouwd tot landbouwtrekker en deed in werk al die jaren zó voortreffelijk, dat Andries nog altijd niks van zo'n moderne tractor wil weten...... Lambiek Knepflé en fotograaf Ary Groeneveld zochten hem op. Pronkwagen Twee mud tarwe Slingi eren sar Regenjas Nieuwe tekst Trillingen Hoe duur door corn, verhoeven en studerend voor ia SPD. araktijk wordt hen een lie alle facetten van pdoen wordt srne cursussen. •wel als secundaire jp de huidige normen, schriftelijk of a tussen de17en23 i kan rekenen opeen lonorerlng, •etkoming in kosten rdere studie en kelijke secundaire voorwaarden. riftelijke sollicitatie sturen aan de heer Janssen, Hoofd g Personeelszaken, i/an der Vijver en iburg B.V., Oude aat 8, Etten-Leur. •bellen kan natuurlijk .01608-3951. ;ntueel op part-tim# komen. laatste functies zouden ambineerd kunnen een persoon of door sïntereseerd bent ffl an deze functies u telefonisch (vraag 1. Loppé of de seckx) of schriftelijk •aarna kun u een achten voor een sa vond te Etten-Leuf' r van gedachten len. "iiit DE STEM ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1973 DE A-FORD VAN ANDRIES IS EEN BESTE TREKKER Voor de bewoners van Ooltgensplaat, het meest oostelijk gelegen dorp op Goe- ree. Overflakkee, vormt Andries de Vos met zijn tot tractor omgebouwde A-Ford I Bit (929 geen bezienswaardigheid meer. want deze landbouwer stuurt al zo'n 33 r lang zijn pruttelende Ford door het bietenland, dikwijls twee volbeladen aan- 'hangers meezeulend. Ie Vos bekent inmiddels liefhebber geworden te zijn van dit beroemde type I f0rd en ziet daarom geen enkele aanleiding zijn 25-pk-trekker te verwisselen voor ren ultramoderne tractor. Geen wonder ook, want zolang de Ford het nog goed )t, is daar geen enkele aanleiding toe. De "zit" in deze omgebouwde luxe-wagen I li nog altijd comfortabeler dan het harde zadel van een stotende tractor. Andries de Vos kan boven- I ten nog twee A-Fords tot zijn Ljendom rekenen. Daar is bij- oorbeeld de tot pick-up om- I gbouwde rode 1928-er en dan Ijeer fraai gerestaureerde I poene exemplaar uit 1930. I Die rode gebruik ik zo'n beet- I als mijn fiets, gewoon om I boodschappen te doen en klei- I ;e vrachtjes te vervoeren. De I riere oldtimer is voor deftig. li is eigenlijk mijn pronkwa- I jen. Mijn vrouw en ik rijden Ie'!zondags; toerritjes mee of I pan op familiebezoek. Ik rijd er In dikwijls bruidspaartjes mee lar het stadhuis", zegt An- I ros. Mevrouw de Vos is zeker I -r. zo gek op de Fordjes: „Ik |ühardstikke fijn in die wagen. en goed rechtop, prima |»r mijn rug, waar ik nogal last van heb." Ilrekkracht De „landbouwtrekker" van padries de Vos is een beziens- Injndigheid op zich. Duizen- lï: voorbijgangers op het vlak- llt eiland moeten zich er al Ie vergaapt hebben. Het ach- I ""stuk van de carosserie is lisdwenen. I achterbank heeft plaatsge- Isukt voor een platte laadbak, waarop in de oorlogsjaren een antracietgasgerierator zijn plaats had. De achterwielen zijn verdubbeld en een meter naar voren geplaatst. Ze wor den aangedreven via twee ket tingen vanaf de achteras, die wel op zijn plaats bleef. „Die twee kettingen doen het 'm", legt Andries de Vos uit, „daar- TEKST: LAMBIEK KNEPFLé FOTO: ARY GROENEVELD door ontstaat de grote vertra ging, die de wagen de trek kracht van een echte tractor geeft. Normaal zou hij 80-90 kilometer kunnen rijden, door deze ingreep gaat hij niet snel ler dan 25 kilometer per uur." Op de radiateur is het gebrui kelijke 16-kilometer bordje be vestigd. De auto hoeft dus ook geen kentekennummer te voe ren. Een extra-drijfas maakt de oude Ford bovendien nog ge schikt om dorsmachines aan te drijven, van welk snufje nog geregeld wordt. gebruik gemaakt „Ik heb deze trekker in 1940 gekocht voor de prijs van twee mud tarwe en 10 flessen kool zaad-olie. De motor was niet' best meer en drie jaar later slaagde ik erin een gebruikte motor voor dit type op de kop te tikken uit een oude brandweerwagen. Ik hem hem op een karretje hierheen ge sleept en erin gemonteerd. Se dertdien is hij nooit meer uit elkaar geweest." De fraaie „bruidswagen" van Andries de Vos werd later aangeschaft. Deze Ford her bergt een in 1965 gereviseerde krachtbron. „Daarover hoef ik me dus de eerste twintig jaar geen zorgen te maken, want hij gaat heus wel een paar keer de klok rond voor er weer iets ingrijpend aan moet ge beuren. Ze hebben me er on langs tienduizend gulden voor geboden. Maar verkopen? Ho maar. Als je liefhebber bent, dan is zo'n wagen onbetaal baar." O De Vos in zijn 'bruidswagen' Er is wel enige handigheid om de Ford van Andries de Vos het zweet te slingeren voor derstellen. „Je start de wagens even op na-ontsteking worden wordt het handeltje langzaam aan de praat te krijgen. Toch de motorkap, zoals men ge- gewoon electrisch. Alleen dit gezet. Als do motor eenmaal verschoven naar volle vooront- staat hij zich niet dagelijks in makkelijk geneigd is te veron- handeltje onder het stuur moet goed loopt en je gaat rijden. steking. Da's alles." löe nieuwste kranten-concurrent heet Ceefax Md het bijgaande verhaaltje gooien wQ als krant onze rigen glazen, want het gaat over onze nieuwste concurrent: ie Ceefax, een wonderdoosje voor bij de tv. Deze uitvin- üng, die momenteel door de BBC beproefd wordt, is In feite een soort mini-krantje, dat zonder veel kosten heel wat informatie op Uw scherm brengt. Theo Weening vertelt het werkt en wat de mogelijkheden zijn. Wonder roos je bij t.v lot dusver was U voor de beurskoersen, de uit- liiansagenda, het weer-overzicht, de sportuitslagen r' oog veel meer handige informatie in hoofdzaak jiifigewezen op de krant. dio en televisie geven een deel van die informatie pwel, maar op tijdstippen, die de pragrammamakers lieven. Als U op een avond t.v. zit te kijken en de I inziens vaak zeer logische) gedachte voelt op pen: laten we naar de tweede avondvoorstelling van bioscoop gaan, dan hebt U de krant nodig om te l'o welke films er draaien. r"k rij prn kiein wonderdoosje met elf drukknoppen hebt U 10" Of krant niet meer nodig. Tenminste: als wij ook het "malie-systeem krijgen, waar de BBC in Londen op het |™iik proeven mee neemt: Ceefax. gpi^Sst. 4. fijAf ttnv Ër_- JlsJii goffii f f f* |:g p «OUT* An, eAH-f mëlQfte l.,e, 'Q "illiltuv --gtSöï;;" ,'"t "av 1' f Kr mast aulu Sï.i*™ 'WUrH Ills Awes .5OfiH t na a r f r 'PAA st U constateert, dat er niets voor U bij is. i Misschien is er iets in de an dere bioscopen? Goed, U drukt de toetsen 1 en 4 in en krijgt de agenda van de andere thea ters. Daar is een film bij, die U wilt zien. U belt de bioscoop - (makkelijk, dat het telefoon nummer op de agenda is ver meld!) en U bestelt kaarten voor de voorstelling van half tien. p» f"? |Wdw ïjnen 'en we aannemen, dat U i ™n rie mensen bent, die f l .BBC zo'n „wonder-doos- tebt gekregen. Het staat Uw tv en is er door mid- een snoertje mee ver- Op het doosje ziet U tien toetsen met de cijfers 1, 2, 3. 4, 5, 6, 7, 8, 9 en O. Als U het normale BBC-pro- gramma op Uw tv ontvangt - drukt U toets 1 in. Wat ge beurt er? Beeld en geluid van het gewone programma ver dwijnen en in de plaats daar van komt op de scherm een tekst: -- - - V - f i C£efax -INFORMATIE 8 SEPTEMBER 1973 Overzicht informatie-bulletins 1 t.m. 16 Overzicht informatie-bulletins 17 t.m. 32. Weeroverzicht. Weersverwachting voor het noorden en oosten. Weersverwachting voor het westen en zuiden. Verkeersinformatie binnenland. Verkeersinformatie buitenland. Belangrijkste nieuws binnenland. Belangrijkste nieuws buitenland. Uitgaansagenda toneel en cabaret. Uitgaansagenda muziek. T entoonstellingsagenda. Bioscoopagenda A t.m. L. Bioscoopagenda M t.m. Z. Uitslagen paardekoersen Duindigt. Uitslagen paardekoersen Sappemeer. t - 0 Het kleine apparaatje, op de foto rechts in de hoek, kan wonderen verrichten. Eén druk op 'n knop en de kijker kan van alles te weten komen: het laatste nieuws, de bioscoop-agenda, het weerbericht, de beurskoersen, nieuws over verkeersopstoppingen, enzovoort Op de volgende zestien kaart jes staan sportuitslagen, beurs koersen, tips voor het week einde enz. Maar U was van plan om naar de bioscoop te gaan. De bioscoop-agenda staat op de bulletins 13 en 14. U drukt nu toets 1 en 3 van uw wonder doosje in. De vorige tekst ver dwijnt en daarvoor in de plaats komt op uw tv-scherm een nieuwe tekst: CEEFAX-INFORMATIE 8 SEPTEMBER Nr. 13 Bioscoop-agenda A t.m. L. Alhambra (223597) Eenzame harten (18 j.) 19 en 21.15. Alcatraz (446890) Family-life (14 j.) 20.00. Bellevue (256980) Sound of Music (a.l.) 20.00. City (225668) Chaplin-festival (a.l.) 19 en 21.30. Dolores (334455) Gone with the wind (14 j.) 20.00. Eden (243860) geen voorstelling. Flora (267485) Funny Girl (14 j.) uitverkocht. Harmonie (447889) Huisvrouwen rapport (18 j.) 19, 21,15. Idee (534363) WW en de vrouwtjes (18 j.) 20.00. Lumière (446688) Sissy (a.l.) uitverkocht. Nog even kijken of U we] of niet een regenjas moet mee nemen: U drukt toets 4 of 5 in en krijgt het weerbericht. Even zien of er verkeersopstop pingen zijn: toets 6 en U weet of er bepaalde routes gestremd zijn. U drukt ten slotte de brede elfde toets van het wonderdoos je in, waardoor de rest van de familie het tv-programma weer terug op het scherm krijgt, en U vertrekt. Als U vannacht om half één terug keert in huis wilt U mis schien weten wat het laatste nieuws is. U zet de tv aan, - drukt toets 8 of 9 van het won derdoosje in en kunt de „kop pen" van het nieuws lezen. Tenminste zolang er ook een normale tv-uitzending is. Want dat is goddank voor ons, krantenmensen één van de beperkingen van hel Ceefax-systeem: de informa tiebulletins kunnen alleen wor den opgeroepen zo lang er een tv-programma (of een test beeld) is. tv-ontvanger. Die trillingen zet het ontvang-toestel om in beeld en geluid. Het grappige is nu, dat er in die éne seconde met die mil joenen trillingen nog wat ruim te is voor extra trillingen. Er zitten hele kleine pauzetjes in het tv-signaal. Tijdens die pauzetjes (van miljoensten van seconden) zendt de BBC de tekst van de informatiekaarten uit. Zodra U thuis op een toets van het wonderdoosje drukt wordt die informatie door het doosje ver zameld om daarna als een com- pletre tekst naar het scherm van Uw ontvanger te worden gestuurd. Elke zender heeft net vol doende ruimte om zo'n 32 in formatie-bulletins bij zijn tv- programma te verpakken. Zoals gezegd is het systeem nieL al te door- Men heeft een (vrij kleine) voorziening aan zijn tv-ontvanger en een won derdoosje nodig. Hoe duur de zaak precies gaat worden weet men nog niet. Ook bij de NOS waar men de proeven van de BBC aandachtig volgt, had men daarvan nog geen indruk Een troost voor de kranten 's, dat het Ceefax-systeem wellicht de komst van de ..draadloze" krant, die bij U thuis uit een soort kopieer-ap- paraat rolt, vertraagt. De krant zal de eerste tien tallen jaren nog het veruit goedkoopste massamedium blij ven. Al dan niet aangevuld of beconcurreerd door het krantje -bij-de-tv, Cee-fax. Want hoe werkt nu Ceefax? Tijdens de uitzending van 'n tv-station gaan er elke seconde miljoenen elektrische tril lingen van de zender naar de r i hoee omschrijvingen txm J het verschijnsel won der zijn mij vooral btf- gebleven. De eerste, algemeen gangbaar, zegt dat het wonder een gebeurtenis is, waarvoor elke natuurlijke verklaring tekort schiet en die „dus" aan een goddelijk ingrijpen in de natuurlijke orde moet worden toegeschreven. Het wonder doorbreekt de natuurwetten. De tweede omschrijving, af komstig van Friedrich Schleiermacher (17681834) zegt dat „wonder" een reli gieuze naam is voor „gebeur tenis". Volgens de eerste defi nitie gebeuren er nauwelijks wonderen, want wat nu niet verklaard kan worden, is later misschien tamelijk vanzelf sprekend. Wij spreken dan ook dikwijls van een wonder in afwachting van de natuurlijke verklaring; wonder is iets wat wij nog niet begrijpen. Vol gens de tweede definitie kan alles wat gebeurt een wonder genoemd worden, althans vanuit een bepaalde geestelijke instelling. De eerste benadert het verschijnsel vanuit kennis van de natuurwetten, de tweede vanuit de religieuze houding van mensen die ge tuigen zijn van wat er gebeurt. 7\ T och de ene, noch de an- J y dere definitie is heel duidelijk. Als we van de natuurwetten of liever van onze kennis daarvan uitgaan, kunnen we ten opzichte van bepaalde, verrassende gebeur tenissen wel zeggen, dat ze voorlopig onverklaarbaar zijn, maar niet dat zij rechtstreeks terug te voeren zijn op een goddelijk ingrijpen, dat de na tuurwetten voor een ogenblik uitschakelt. Want door dat te zeggen hechten wij een abso lute waarde aan onze verkla ringen en sluiten we de na tuurlijke verklaarbaarheid uit op grond van de overweging dat wij het toevallig nog niet kunnen verklaren. Wij gedra gen ons alsof ons denken, waarvan de natuurwetten een product zijnhelemaal samen valt met de gebeurtenissen, als-of wij dus een soort van goden zijn. We gaan er dan vanuit dat in principe alles vanzelfsprekend en voorspel baar is. En wat we nauwkeu rig kunnen voorspellen, noe men we geen wonder. O chleiermacher gaat er- van uit, dat alleen voor een bepaalde geestelij ke gesteldheid, die hij „reli gieus" noemt, gebeurtenissen verrassend en niet vanzelf sprekend, bij voorbaat al door het denken verklaard zijn. Af gezien van zo'n 'religieuze' in stelling zouden die gebeurte nissen volkomen aan de ver wachting kunnen beantwoor den. Zoals de eerste omschrij ving de vraag oproept naar wat een verklaring dan wel is, zo moet bij de tweede uitge legd worden, hoe een religi euze kijk op gebeurtenissen zich onderscheidt van elke andere kijk daarop. Mij dunkt dat „wonder" minder pretentieus te omschrijven is als dat- gene waarover wij ons ver- wonderen. Wij verwonderen ons over dingen en gebeurte- nissen die anders blijken te zijn dan wij dachten. Wanneer wij dat denken als "natuur wet" beschouwen, omdat im mers daarin onze verwachtin gen ten opzichte van gebeurte nissen geformuleerd worden natuurwetten voorspellen ge beurtenissen komen we in de richting van de eerste defi nitie. Wanneer we er de na druk op leggen, dat gebeurte nissen niet bedacht worden, dwars kunnen staan op onze verzinsels en constructies en dat vrijwel niets wat echt ge beurt, precies volgens onze voorstellingen verloopt, nader en we de omschrijving van Schleiermacher en zijn we „religieus" in de zeer ruime zin die hij aan dat woord geeft. Het wonder als voorwerp van verwondering is de mate waarin de werkelijkheid ver schilt ten opzichte van wat wij denken, het verrassende aspect van de werkelijkheid, onze af gedwongen passiviteit en be schouwelijkheid tegenover ets dat we nooit hadden kunnen construeren, en dat zijn bete kenis juist hieraan dankt. Een wonder is iets waarbij wij alleen maar toeschouwers kunnen zijn zonder te willen ingrijpen. Wij kunnen ze niet bedenken. Wanneer we alles zouden kunnen bedenken, zou er oit iets gebeuren.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1973 | | pagina 21