Ford brengt nieuwe
automatische bak
vw-
Uit'
transporter
voor derde
wereld
ekCB
ide
Vr?*
TUSSEN DE WIELEN met hen bollen
PUZZELEN met jan-willem van besouw
PRIJSWINNAARS
ZO INSTUREN
OPLOSSING PUZZEL
VAN VORIGE WEEK
1
7
2
mmi
Veiligheidsauto
kan jaarlijks
600-800 doden
besparen Snelle
uitvoering
van VW K 70
fceverzeVerïng.
'•informatiesystemen,
lefoon 05760-92362
V
Sraag 14 da-
fen.
(behandeling
België zullen
|,95 per dag,
acceptgiro-
bending, de
apa, te wen-
te zenden
Bnummer
DE STEM ZATERDAG 23 JUNI 1973
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiimifiiiiimiiiiiiiiiiii
Nieuwe Datsun-serie
Datsun heeft een nieuwe se
rie middenklassers uitgebracht,
bestaande uit de 1400 stan
daard, de 1400 luxe en de
1600 hardtop SSS.
De nieuwe wagens hebben
een watergekoelde viercilinder
motor met bovenliggende nok-
kenas die in de 1400-versie
85 sae pk ontwikkelt bij 6000
omw.-min. en bij de 1600
hardtop 100 pk bij 6000 omw.-
min.
De gehele serie is uitgerust
met een hydraulisch bediend
gescheiden remsysteem voor
zien van een rembekrachtiger
met een anti-blokkeersysteem
voor de achteras en wel door
middel van een remdrukbe-
grenzer die zichzelf automa
tisch uitschakelt als het rem-
circuit van het voorwiel de
fect zou raken; in dit geval
zal toch de volle remkracht
op de achterwielen behouden
blijven. De voorwielen hebben
schijfremmen, achter zijn
trommelremmen gemonteerd.
Bij de 1400's is sprake van
vierdeurs sedans, de hardtop
is uiteraard een tweedeurs.
Het zijn zelfdragende carros
serieën met veiligheidskooi,
waarvan het interieur geheel
bekleed is en met volledig
verstelbare slaapstoelen.
De afmetingen zijn: lengte
4.12 meter, breedte 1,58 m. en
hoogte 1,39 meter, de wiel
basis is 2.45 meter en het ge
wicht is 990 kg voor de 1400
en 1020 kg voor de 1600
hardtop. De maximum-snel
heden zijn resp. 155 en 170
km-uur.
De prijzen van de nieuwe
Datsuns zijn 1400 standaard
10.700, 1400 de luxe 10.995
en 1600 hardtop 12.990.
miiiiiiiiiiiimiiiimimiiiimiiiiiiii
Onlangs heeft Henry
Ford II te Bordeaux
een nieuwe fabriek
geopend waar per jaar meer
dan een half miljoen auto
matische versnellingsbakken
gemaakt kunnen worden. De
ze nieuwe bak wordt in pro-
duktie genomen nadat hij ge
durende 5 miljoen kilometer
is beproefd. Het ligt in de
bedoeling deze automaat in
de komende anderhalf jaar
geleidelijk in Fords Euro
pese modellen aan te bieden.
De automatische transmis
sie, die drie versnellingen
heeft, werd ontworpen, ont
wikkeld en getest door teams
van Amerikaanse en Euro
pese technici gedurende drie
jaar in welk tijdvak in zeven
Europese landen vijf miljoen
kilometer met de nieuwe
automaat werd afgelegd. De
ontwikkelingskosten bedra
gen 5 miljoen dollar.
De nieuwe versnellings
bak is zodanig ontworpen dat
deze bij elk van de Euro
pese Ford motoren van 1,3
tot 3 liter past. Doordat op
ruime schaal gebruik werd
gemaakt van aluminium kon
het gewicht worden beperkt
tot 45 kg niet meer dan de
grotere vierversnellingsbak
van Ford die met de hand
moet worden bediend. Ford
is van mening dat zijn
nieuwe bak kleiner, lichter
en even efficiënt is als enige
andere vergelijkbare ver
snellingsbak ter wereld.
Doordat de schakelbak
aluminium kleppen heeft kan
gemakkelijk geschakeld wor
den zonder enig nadelig ef
fect en wordt de efficiëntie
verhoogd omdat van een
kleine pomp gebruik ge
maakt kan worden. Boven
dien wordt olie-lekkage tot
een minimum teruggebracht.
Het is ook de eerste Ford
versnellingsbak waarvan de
klephouder aan het huis ge
goten is, waardoor een grote
mate van stijfheid wordt
verkregen, terwijl geluid,
trillingen en een ruwe wer
king worden geminiseerd.
De bewegingen van het
gaspedaal worden naar de
versnellingsbak overgebracht
door middel van een va-
cuum-controlesysteem even
als door middel van een me
chanische verbinding met de
koppelstang van het gaspe
daal. Alle versnellingsbakken
krijgen een vloeistof-koe-
lingssysteem en de radiateu-
ren zijn zo gewijzigd dat het
koellichaam erin kan worden
opgenomen. De versnellings
bak is zodanig geconstrueerd
dat hij geschikt is voor mo
torsnelheden tot 700 omwen
telingen per minuut en hij
wordt „voor het leven" ge
vuld met een nieuwe olie
(6 liter).
De Volkswagenfabriek heeft
exclusief voor de derde we
reld een nieuw transporter
model ontwikkeld, dat is uit
gevoerd als een pick-up met
frontbesturing, motor voorin,
voorwielaandrijving en star
re achteras met bladveren.
Het laadvermogen bedraagt
1000 kg en het chassis is ge
baseerd op een constructie
van balken in de lengterich
ting. De kabine bestaat uit
metaal en de laadbak is van
hout met banken aan beide
kanten. De luchtgekoelde
motor is dezelfde als die van
de kever, heeft een inhoud
van 1,6 liter, levert een ver
mogen van 45 din-pk en
neemt genoegen met gewone
benzine.
Deze transporter is zo ge
construeerd dat hij zonder
speciale gereedschappen voor
het grootste gedeelte in het
betrokken land kan worden
vervaardigd, terwijl motor,
transmissie, vooras en stuur
inrichting door de VW-fa-
briek worden geleverd. Mon
tage is zo eenvoudig, dat het
in vrijwel elke normaal uit
geruste werkplaats mogelijk
is het voertuig in elkaar te
zetten.
.HOE TE RIJDEN OP IANGE-AFSTANDSU/EGEN?
Na de eerste 3 uur rijden
stoppen en wat gaan eten
Daarna telkens 150km rijden en U dan
wat gaan vertreden of koffie drinken.
Sent U erg moe, slaap dan eer?
Kwartiertje, daarna voelt Uzich veel fitter
DAMMEN met jan edink
De 16-jarige Hans Jansen
uit Emmen is jeugdkampioen
van Nederland 1973 geworden.
Bij de slotronde op 21 april
jl. was hij gelijk geëindigd met
Rob Clerc uit Amsterdam, zo
dat er drie barrage partijen
gespeeld moesten worden.
Deze herkamp, gespeeld op
31 mei, 1en 2 juni in Apel
doorn is in een 51 zege voor
Jansen geëindigd, zodat hij
naast enkele opmerkelijke
successen in toernooien, nu
voor het eerst ook een titel in
een bondstoernooi heeft be
haald.
Hij is hiermede de 19e jeugd
kampioen van Nederland ge
worden sinds dit toernooi van
af 1951 elk jaar wordt ge
speeld. Deze jonge speler, heeft
bewezen dat hij op damtech-
nisch gebied al heel wat in zijn
mars heeft, zodat hij hopelijk
gauw aansluiting bij de top-
dammers van Nederland zal
weten te vinden. Hieronder
volgt zijn partij uit de slotron
de op 21 april jl. tegen John
v. d. Borst uit Hoensbroek.
Wit: Van de Borst
Zwart: Jansen.
1. 33—29, 17—21; 2. 39—33,
21—26; 3. 44—39, 11—17; 4.
50—44, 6—11; 5. 32—28, 19—23;
6. 28x,j 9, 13x24; Slaat niet
14x23 i omdat dan wit door
3328 enz. zijn lange-vleugel
kan c» ïtwikkelen. 7. 3127,
8—13; 8. 34—30, 14—19; 9.
30—25 19—23; 10. 25x14,
10x19/ 11. 29x20, 15x24; 12.
371, Heeft in de gaten dat
zwa' r t er op uit is om terrein-
win s t te behalen en gaat er nu
wat tegen doen. 1226x37;
13. 41x32, 5—10; 14. 33—28,
10---14; 15. 46—41, 1—6; 16.
41---37, 2—8; 17. 39—33, 4—10;
18. 44—39, 10—15; 19. 39—34,
1420; Nu de partij de geslo
ten. klassieke spelvorm heeft
aa ingenomen gaat zwart niet 1
over tot 1722 en daarna
2'i29 enz. omdat dan zijn be
tere ontwikkeling een nadeel
g,aat worden. 20. 3731, 1722;
21. 28x17, 12x21; 22. 43—39,
21—26; 23. 42—37. Wit neemt
de opsluiting omdat zwart hem
toch de gelegenheid moet ge
ven die straks weer te verbre
ken. 23. 7—12; 24. 49—43,
12—17; 25.. 27—21, 16x27; 26.
32x12, 8x17; Zwart gaat nu
duidelijk, in de aanval. 27.
31—27, 11—16; 28. 34—29,
23x34; 29. 39x30, 6—11; 30.
30—25, 19—23; 31. 25x14, 9x20;
9
D
-
0 m 0
q
0
n an
0
e
0
Zwarts betere ontwikkeling
is nu voor iedereen zichtbaar
doch wits verdediging is nog
lang niet hopeloos, al zijn er
wel zwakke plekken. 32.
40—34, 3—8; 33. 43—39, 17—21!
34. 3832, Gedwongen. 34
11—17; 35. 33—28? Wits keuze
was moeilijk, 3731 enz.
brengt te veel nadeel, 3430
mag niet wegens 2329, de
beste zet was 4742. 35
13—19; 36. 48—43? De dam-
combinatie door 2822, 3530
en 3429 verliest (speelt u dit
eens na) doch hier moest
3731 enz. hoewel ook dan
wit positioneel erg nadelig
staat. 3618—22! 37.
27x29, 24x44; 38. 28—22, 17x28;
39. 32x45, 44—50; 40. 34—30,
50—17; 41. 25—20, 15x24; 42.
30x19, 8—13; 43. 19x8, 17x3;
en hier gaf wit het op wat
van weinig vechtlust getuigt.
SCHAKEN met constMf orbaan
De uitdager van de wereld
kampioen zal worden gerecru-
teerd uit acht „kandidaten",
die afvalmatches met elkaar
gaan spelen. Twee kandidaten
zijn door hun resultaten in de
voorafgaande cyclus automa
tisch geplaatst Spassky en
Petrosian terwijl de andere
zes moeten voortkomen uit
twee interzonale toernooien.
Een van deze twee achttien
kampen wordt in augustus ge
speeld in Brazilië, de andere is
momenteel in de Sovjet-Unie
aan de gang. Het is natuurlijk
onmogelijk om twee volkomen
gelijkwaardige achttienkam
pen samen te stellen en Bent
Larsen heeft overigens als
enige officieel geprotesteerd
tegen de z.i. sterkere Russische
wedstrijd. Andere grootmees
ters vinden het Braziliaanse
interzonale toernooi sterker
bezet maar toevallig zijn dat
degenen, die daar moeten aan
tredenHoe het ook zij,
Larsen is uitstekend gestart
zodat hij goede kansen heeft
op een van de drie toegangs
kaartjes voor de kandidaten
matches. Hieronder een over
winning van hem uit de derde
ronde.
Wit: B. Larsen.
Zwart: I. Rukawina (Joego
slavië).
Hollandse verdediging.
1. c2c4, g7g6
2. d2d4, Lf8g7
3. g2g3, c7c5
4. d4d5, d7d6
5. Lfl—g2, Pb8a6
6. Pgl—f3, f7—f5 (Via om
wisseling van zetten een enigs
zins afwijkende versie van het
Hollands.)
7. 0—0, Pg8—f6
8. Pblc3, 0—0
9. Pf3—el, Ta8b8
10. Ddld3, Lc8d7
11. b2b3?Pf6—e4! (Maakt
direct gebruik van zijn kracht
op de door wits laatste zet
opengekomen diagonaal al
h8).
12. Lg2xe4, f5xe4
13. Dd3c2, Ld7h3
14. Pel—g2, Pa6—b4
15. Dc2d2 (Op Db2 komt
zeer sterk b5).
15e4e3! (Het begin
van een sterke aanval. Op
Dxe3 beslist Pc2.)
16. f2xe3, Tf8xfl
17. Kglxfl, e7e6! (Dreigt
Df6+ en Dxc3).
18. Lel—b2, e6xd5
19. c4xd5 (Of Pxd5, Lxb2,
Dxb2, Pxd5, cxd5, Dg5! en nu
faalt de dekkingszet Dd2 op
1 e Prijs:
Mevr. S. Zwartveld
Zelzatestraat 10
Breda
2e Prijs:
P. Wouters-Rodrigo
Godsplein 4
Hulst
NAAM
STRAAT
WOONPLAATS
Inzenden voor dinsdagmiddag
12.00 uur.
Zet op de enveloppe in de
linker-bovenhoek „Weekend-
puzzel"
In het bovenste deel van de
puzzel dienen woorden van
zes en vier letters te worden
ingevuld. De woorden van vier
letters bestaan uit dezelfde
letters als het voorgaande zes-
letterige woord, verminderd
met twee letters. Deze twee
letters nu, dienen steeds (in de
volgorde waarin ze uit de
woorden van zes letters ko
men) te worden overgebracht
naar het onderste deel van de
puzzel. Als U zo de hele puzzel
hebt opgelost leest U een be
paalde spreuk.
1. dier - binnenste; 2. inwen
dig - boonvormige klier; 3.
aantekenboekje - jongens
naam; 4. geest - oevergewas;
5. gezicht - ontkenning; 6.
proeven - grafvaas; 7. walvis
achtig dier - zode van vlot
gras; 8. vermenging van vloei
stoffen door een wand - ge
meenschappelijke eetgelegen
heid; 9. neem me niet kwalijk
- 500 gram; 10. beladen -
plaats voor vee; 11. uitschot -
schalk; 12. vergiftiging door
belemmerde urineafscheiding
- ijverig insekt; 13. insnijden -
gierigaard: 14. sleuren - wor
tel; 15. handeling die iets uit
drukt - grote heuvel; 16. jolig
besloten feestvieren - verbond;
17. in elkaar geleden gevou
wen vellen - eetlust; 18. koop-
verkeer - vaste grond; 19. te
gelijk - op een keer; 20. ge
vangenis - bedehuis; 21.
schoonbroer - woede; 22. pau
selijk gezant - niet vroeg; 23.
leidsman - slaginstrument; 24.
te hoge winst of rente - maal;
25. hinderen - vogelwoning;
26. natte aarde met vuil - eer;
27. volgens de stijl onder Na
poleon - worm; 28. tuinhuisje
- in zijn eerste staat; 29. open
bare weg - deel van een bijen
korf; 30. vroeger -toespraak.
1
16
p
2
ï7"~~
3
®"Tl
4
19
1
5
20
6
21"""
7
22
8
23
9
24
10
25
11
26
12
27
13
28
14
29
15
30
2
3
4
5
6
nnn
8
9
C
10
11
n
12
ran
ncnc
14
15
16
18
20
21
22
24
25
nu
27
28
29
30
Ia!
IA]
IA!
Ai
Df6+ en Dxal+).
19Dd8—g5
20. Tal—dl, Lg7—
Lxg3!).
e5 (Dreigt
•21. e3e4, Dg5g4
22. Kflgl, Ta8—f8
23. Pg2e3, Dg4—g5
24. Pe3—g2, Dg5—h5
25. Tdl—el (Of bijv. Pf4,
Txf4, gxf4, Dg4+, Kf2, Ld4
e3, Dg2+ en mat. De tekstzet
maakt een elegant slot moge
lijk).
25Lh3xg2
26. Kglxg2, Tf8—f2+U
27. Kg2xf2, Dh5xh2+
28. Kf2f IDh2h3+ (Om op
Kgl te vervolgen met Dxg3+,
Kfl, Dh3+, Kgl, Lh2+ en
mat).
Wit geeft het op.
i.
BRIDGEN met h.w. filarski
KLAVERHEER!
Dost gever. OW kwetsbaar.
Géén
CV 9 7 6 4
O A H 10 5
6 4 3 2
7 5 4 3
CH 108 5 2
O 9 6 4
B
8 2
CAB3
OVB83
A V 10 9
SPELLEIDER
AHVB10 96
C Géén
O 7 2
H 8 7 5
Oost opende met één ruiten, waarop zuid het schot waagde
j16r sch°PPen- Misschien had u als west gedoubleerd'
West deed dat inderdaad en won 100 punten. Maar had zuid.
na de uitkomst van klaverboer die oost nam om klaver na te
trekken, misschien kunnen winnen??
Zmd zat dus in vier schoppen, west begon met klaver
boer, trof zijn partner met klaveraas. Oost speelde natuurlijk
klavervrouw na, zuid de heer en west troefde af. West probeer
de nu door harten te spelen zijn partner aan slag te krijgen
maar zuid kon introeven. De spelleider speelde nu alle troeven
af, maar oost kreeg geen moeilijkheden: oost kon nog twee
hartens wegdoen en zich daarna regelen naar hetgeen op tafel
(noord) werd bijgespeeld. Kortom: NZ gingen één down.
Met méér kennis van de geheimzinnige speelfiguur die men
een dwangstelling noemt, had zuid het contract kunnen win
nen. Hij moet daartoe in slag 2 de door Oost gespeelde klaver
vrouw niet dekken met klaverheer. Oost zal zeker met klaver
vervolgen, nu gaat wél de klaverheer erin er. troeft west af.
Het verschil? NZ hebben nu drie slagen afgegeven, west kan
niet veel beter doen dan harten naspelen, zuid troeft af met
schoppen zes en speelt vervolgens zijn zes resterende troeven
In noord laat hij liggen drie ruitens, in zuid wordt vastgehouden
twee ruitens en één klaver. Oost komt nu wel in onoverkome
lijke moeilijkheden: hij moet zijn ruitendekking opgeven of kla
ver negen loslaten.
Men mag dit gerust een zeer lastig spel noemen en wanneer
u het in de praktijk niet zo gespeeld had, behoeft u zich daar
voor niet te schamen. Maar het is wel leerzaam eens met de
kaarten erbij dit probleemspel af te werken en daarbij te ont
dekken, welk verschil het maakt of zuid zijn klaverheer in de
tweede, dan wel in de derde klaverronde' bijspeelt. Wanneer
u dat geheim hebt doorgrond, bent u op weg naar beter bridge!
waardoor in 1970 ruim 330 do
den te betreuren waren", al
dus de hoogleraar, die sprak
t.g.v. de opening van de ten
toonstelling „Kijk op veilig
heid" die t.m. 6 juni in de RAI
geopend is, daarna van 15 t.m.
17 juni in Rotterdam en van
23 t.m. 28 juni in Utrecht
wordt gehouden.
Een volledige veiligheidsauto
kan jaarlijks het leven van
600800 verkeersslachtoffers
sparen, aldus een optimisti
sche analyse van prof. ir. G.
J. van der Burgt, hoogleraar
in de automobieltechniek aan
de TH te Delft. Een pessimis
tische analyse leidt tot 300 a
400 verkeersslachtoffers min
der per jaar.
Prof. Van der Burgt zei ove
rigens dat men tot de slotsom
is gekomen dat de totale vei
ligheidsauto technisch niet
goed haalbaar is binnen het
bestaande gebruikspatroon, zo
als afmetingen en kosten.
Volgens de hoogleraar is van
het totale aantal autobotsin
gen 20% een kop-staart bot
sing, 30% is frontaal en 50%
in de flank. „Het effect van de
veiligheidsauto vervalt in het
geval van de flankbotsingen,
Volkswagen heeft een snelle
re uitvoering van de K-70 uit
gebracht met een 1-8 liter mo
tor, die in 12V2 seconden ac
celereert van 0—100 km en
waarvan de topsnelheid 162
km per uur bedraagt.
Andere extra's zijn: kleur zon-
negeel, zwarte sierstrepen op
de zijkanten, matzwart gespo
ten achterpaneel, elektrisch
verwarmde achterruit en het
opschrift K 70 LS.
De nieuwe K 70 is 481 duur
der dan zijn „gewone" broer
en kost derhalve f 14.890,
inclusief btw.