Sit vw- Ford brengt nieuwe automatische bak vr transporter voor derde wereld TUSSEN DE WIELEN met hen bollen SCHAKEN met cohit^nï T baan BRIDGEN mot h.w. filarski PUZZELEN met jan-willem van besouw PRIJSWINNAARS ZO INSTUREN NAAM STRAAT WOONPLAATS OPLOSSING PUZZEL VAN VORIGE WEEK Veiligheidsauto kan jaarlijks 600-800 doden besparen Snelle uitvoering van VW K 70 DE STEM ZATERDAG 23 JUN11973 KLAVERHEER! Dost gever. OW kwetsbaar. Géén OV976 4 O A H 10 5 6 4 3 2 ♦7543 mm +82 1-03 5 2 mm .AB33 B A V 10 9 SPELL EIDER AHVB10 96 Géén ■>7 2 H875 Oost opende met één ruiten, waarop zuid het schot waagde naar vier schoppen. Misschien had u als west gedoubleerd' West deed dat inderdaad en won 100 punten. Maar had zuid, na de uitkomst van klaverboer die oost nam om klaver na te trekken, misschien kunnen winnen?? Zuid zat dus in vier schoppen, west begon met klaver boer, trof zijn partner met klaveraas. Oost speelde natuurlijk klavervrouw na, zuid de heer en west troefde af. West probeer de nu door harten te spelen zijn partner aan slag te krijgen, maar zuid kon introeven. De spelleider speelde nu alle troeven af, maar oost kreeg geen moeilijkheden: oost kon nog twee hartens wegdoen en zich daarna regelen naar hetgeen op tafel (noord) werd bijgespeeld. Kortom: NZ gingen één down. Met méér kennis van de geheimzinnige speelfiguur die men een dwangstelling noemt, had zuid het contract kunnen win nen. Hij moet daartoe in slag 2 de door oost gespeelde klaver- vrouw niet dekken met klaverheer. Oost zal zeker met klaver vervolgen, nu gaat wél de klaverheer erin er. troeft west af. Het verschil? NZ hebben nu drie slagen afgegeven, west kan niet veel beter doen dan harten naspelen, zuid troeft af met schoppen zes en speelt vervolgens zijn zes resterende troeven. In noord laat hij liggen drie ruitens, in zuid wordt vastgehouden twee ruitens en één klaver. Oost komt nu wel in onoverkome lijke moeilijkheden: hij moet zijn ruitendekking opgeven of kla ver negen loslaten. Men mag dit gerust een zeer lastig spel noemen en wanneer u het in de praktijk niet zo gespeeld had, behoeft u zich daar voor niet te schamen. Maar het is wel leerzaam eens met de kaarten erbij dit probleemspel af te werken en daarbij te ont dekken, welk verschil het maakt of zuid zijn klaverheer in de tweede, dan wel in de derde klaverronde bijspeelt. Wanneer u dat geheim hebt doorgrond, bent u op weg naar beter bridge! 1 e Prijs: Mevr. S. Zwartveld Zelzatestraat 10 Breda 2e Prijs: P. Wouters-Rodrigo Godsplein 4 Hulst Inzenden voor dinsdagmiddag 12.00 uur. Zet op de enveloppe ln de linker-bovenhoek „Weekend- puzzel" In het bovenste deel van de puzzel dienen woorden van zes en vier letters te worden ingevuld. De woorden van vier letters bestaan uit dezelfde letters als het voorgaande zes- letterige woord, verminderd met twee letters. Deze twee letters nu, dienen steeds (in de volgorde waarin ze uit de woorden van zes letters ko men) te worden overgebracht naar het onderste deel van de puzzel. Als U zo de hele puzzel hebt opgelost leest IJ een be paalde spreuk. 1. dier - binnenste; 2. inwen dig - boonvormige klier; 3. aantekenboekje - jongens naam; 4. geest - oevergewas; 5. gezicht - ontkenning; 6. proeven - grafvaas; 7. walvis achtig dier - zode van vlot gras; 8. vermenging van vloei stoffen door een wand - ge meenschappelijke eetgelegen heid; 9. neem me niet kwalijk - 500 gram; 10. beladen - plaats voor vee; 11. uitschot - schalk; 12. vergiftiging door belemmerde urineafscheiding - ijverig insekt; 13. insnijden - gierigaard: 14. sleuren - wor tel; 15. handeling die iets uit drukt - grote heuvel; 16. jolig besloten feestvieren - verbond; 17. in elkaar geleden gevou wen vellen - eetlust; 18. koop- verkeer - vaste grond; 19. te gelijk - op een keer; 20. ge vangenis - bedehuis; 21. schoonbroer - woede; 22. pau selijk gezant - niet vroeg; 23. leidsman - slaginstrument; 24. te hoge winst of rente - maal; 25. hinderen - vogelwoning; 26. natte aarde met vuil - eer; 27. volgens de stijl onder Na poleon - worm; 28. tuinhuisje - in zijn eerste staat; 29. open bare weg - deel van een bijen korf; 30. vroeger -toespraak. De 16< jarige Hans Jansen uit Emm en is jeugdkampioen van Nederland 1973 geworden. Bij de slotronde op 21 april jl. wan liij gelijk geëindigd met Rob Cle:rc uit Amsterdam, zo dat er- drie barrage partijen gespeellij moesten worden. Deze herkamp, gespeeld op 31 miti, 1 en 2 juni in Apel doorn is in een 51 zege voor Jans<m geëindigd, zodat hij naast enkele opmerkelijke sucoassen in toernooien, nu voor het eerst ook een titel in een bondstoernooi heeft be- haa'hl. Hij ia hiermede de 19e jeugd kampioen van Nederland ge- woeden sinds dit toernooi van af '1951 elk jaar wordt ge speeld. Deze jonge speler, heeft bewezen dat hij op damtech- niisch gebied al heel wat in zijn mlirs heeft, zodat hij hopelijk gauw aansluiting bij de top- da miners van Nederland zal weten te vinden. Hieronder volgt zijn partij uit de slotron- diï op 21 april Jl. tegen John r,. d. Borst uit Hoensbroek. Wit: Van de Borat Zwart: Jansen. L 33—29, 17—21; 2. 89—23, 21—26; 3. 44—39, .11—17; 4. 50—44, 6—11; 5. '3228, 19—23; 6. 28x19, 13x24; Slaat niet 14x23 omdat dan wit door 33—28 enz. zijn lange-vleugel kan ontwikkelen. 7. 3127, 13; 8. 34—30, 14—19; 9. ■30—25, 19—23; 10. 25x14, 10x19; 11. 29x20, 15x24; 12. 8731, Heeft in de gaten dat zwart er op uit is c lm terrein winst te behalen en gaat er nu wat tegen doen. 1226x37; 13. 41x32, 5—10; 1.4. 33—28, 10—14; 15. 46—41, 1—6; 16. 41—37, 2—8; 17. 39—33, 4—10; 18. 44—39, 10—15; 19. 39—34, 1420; Nu de partij de geslo ten klassieke spe;lvorm heeft aangenomen gaat, zwart niet over tot 1722 en daarna 2429 enz. omdf/t dan zijn be tere ontwikkeling een nadeel gaat worden. 20. 3731, 1722; 21. 28x17, 12J121; 22. 43—39, 21—26; 23. 42r-37. Wit neemt de opsluiting omdat zwart hem toch de gelegenheid moet ge ven die strains weer te verbre ken. 237—12; 24. 49—43, 12—17; 25. 27—21, 16x27; 26. 32x12, 8x11; Zwart gaat nu duidelijk i« de aanval. 27. 31—27, u—16; 28. 34—29, 23x34; 29» 39x30, 6—11; 30. 30—25, I'd23; 31. 25x14, 9x20; De uitdager van de wereld kampioen zal worden gerecru- teerd uit acht „kandidaten", die afvalmatches met elkaar gaan spelen. Twee kandidaten zijn door hun resultaten in de voorafgaande cyclus automa tisch geplaatst Spassky en Petrosian terwijl de andere zes moeten voortkomen uit twee interzonale toernooien. Een van deze twee achttien kampen wordt in augustus ge speeld in Brazilië, de andere is momenteel in de Sovjet-Unie aan de gang. Het is natuurlijk onmogelijk om twee volkomen gelijkwaardige achttienkam pen samen te stellen en Bent Larsen heeft overigens als enige officieel geprotesteerd tegen de z.i. sterkere Russische wedstrijd. Andere grootmees ters vinden het Braziliaanse interzonale toernooi sterker bezet maar toevallig zijn dat degenen, die daar moeten aan treden.... Hoe het ook zij, Larsen is uitstekend gestart zodat hij goede kansen heeft op een van de drie toegangs kaartjes voor de kandidaten matches. Hieronder een over winning van hem uit de derde ronde. Wit: B. Larsen. Zwart: I. Rukawlna (Joego slavië). Hollandse verdediging. 1. c2c4, g7g6 2. d2d4, Lf8g7 3. g2g3, c7c5 4. d4d5, d7d6 5. Lfl—g2, Pb8a6 6. Pgl—f3, f7—f5 (Via om wisseling van zetten een enigs zins afwijkende versie van het Hollands.) 7. 00, Pg818 8. Pblc3, 00 9. Pf3—el, Ta8b8 10. Ddld3, Lc8d7 11. b2b3?; Pf6—e4! (Maakt direct gebruik van zijn kracht op de door wits laatste zet opengekomen diagonaal al h8). 12. Lg2xe4, f5xe4 13. Dd3c2, Ld7h3 14. Pelg2, Pa6b4 15. Dc2d2 (Op Db2 komt zeer sterk b5). 15e4e3! (Het begin van een sterke aanval. Op Dxe3 beslist Pc2.) 16. f2xe3, Tf8xf 1 17. Kglxfl, e7e6! (Dreigt Df6+ Dxc3). 18. Lel—b2, e6xd5 19. c4xd5 (Of Pxd5, Lxb2, Dxb2, Pxd5, cxd5, Dg5! en nu faalt de dekkingszet Dd2 op Nieuwe Datsun-serie Datsun heeft een nieuwe se rie middenklassers uitgebracht, bestaande uit de 1400 stan daard, de 1400 luxe en de 1600 hardtop SSS. De nieuwe wagens hebben een watergekoelde viercilinder motor met bovenliggende nok- kenas die in de 1400-versie 85 sae pk ontwikkelt bij 6000 omw.-min. en bij de 1600 hardtop 100 pk bij 6000 omw.- min. De gehele serie is uitgerust met een hydraulisch bediend gescheiden remsysteem voor zien van een rembekrachtiger met een anti-blokkeersysteem voor de achteras en wel door middel van een remdrukbe- grenzer die zichzelf automa tisch uitschakelt als het rem- circuit van het voorwiel de fect zou raken; in dit geval zal toch de volle remkracht op de achterwielen behouden blijven. De voorwielen hebben schijfremmen, achter zijn trommelremmen gemonteerd. Bij de 1400's is sprake van vierdeurs sedans, de hardtop is uiteraard een tweedeurs. Het zijn zelfdragende carros serieën met veiligheidskooi, waarvan het interieur geheel bekleed is en met volledig verstelbare slaapstoelen. De afmetingen zijn: lengte 4.12 meter, breedte 1,58 m. en hoogte 1,39 meter, de wiel basis is 2.45 meter en het ge wicht is 990 kg voor de 1400 en 1020 kg voor de 1600 hardtop. De maximum-snel heden zijn resp. 155 en 170 km-uur. De prijzen van de nieuwe Datsuns zijn 1400 standaard f 10.700, 1400 de luxe f 10.995 en 1600 hardtop 12.990. De Volkswagenfabriek heeft exclusief voor de derde we reld een nieuw transporter model ontwikkeld, dat is uit gevoerd als een pick-up met frontbesturing, motor voorin, voorwielaandrijving en ritar- re achteras met bladveren. Het laadvermogen bedraagt 1000 kg en het chassis is ge baseerd op een constructie van balken in de lengterich ting. De kabine bestaat uit metaal en de laadbak is van hout met banken aan beide kanten. De luchtgekoelde motor is dezelfde als die van de kever, heeft een inhoud van 1,6 liter, levert een ver mogen van 45 din-pk en neemt genoegen met gewone benzine. Deze transporter is zo ge construeerd dat hij zonder speciale gereedschappen voor het grootste gedeelte in het betrokken land kan worden vervaardigd, terwijl motor, transmissie, vooras en stuur inrichting door de VW-fa- briek worden geleverd. Mon tage is zo eenvoudig, dat het in vrijwel elke normaal uit geruste werkplaats mogelijk is het voertuig in elkaar te zetten. Zwarts betere ontwikkeling is nu voor iedereen zichtbaar doch wits verdediging is nog lang niet hopeloos, al zijn er wel zwakke plekken. 32. 40—34, 3—8; 33. 43—39, 17—21! 34. 3832, Gedwongen. 34 11—17; 35. 33—28? Wits keuze was moeilijk, 3731 enz. brengt te veel nadeel, 3430 mag niet wegens 2329, de beste zet was 4742. 35 13—19; 36. 48—43? De dam- combinatie door 2822, 3530 en 3429 verliest (speelt u dit eens na) doch hier moest 3731 enz. hoewel ook dan wit positioneel erg nadelig staat. 3618—22! 37. 27x29, 24x44; 38. 28—22, 17x28; 39. 32x45, 44—50; 40. 34—30, 50—17; 41. 25—20, 15x24; 42. 30x19, 8—13; 43. 19x8, 17x3; en hier gaf wit het op wat van weinig vechtlust getuigt. Een volledige veiligheidsauto kan jaarlijks het leven van 600—800 verkeersslachtoffers sparen, aldus een optimisti sche analyse van prof. ir. G. J. van der Burgt, hoogleraar in de automobieltechniek aan de TH te Delft. Een pessimis tische analyse leidt tot 300 a 400 verkeersslachtoffers min der per jaar. Prof. Van der Burgt zei ove rigens dat men tot de slotsom is gekomen dat de totale vei ligheidsauto technisch niet goed haalbaar Is binnen het bestaande gebruikspatroon, zo als afmetingen en kosten. Volgens de hoogleraar is van het totale aantal autobotsin gen 20% een kop-staart bot sing, 30% is frontaal en 50% in de flank. „Het effect van de veiligbeidsauto vervalt in het geval van de flankbotsingen, waardoor in 1970 ruim 330 do den te betreuren waren", al dus de hoogleraar, die sprak t.g.v. de opening van de ten toonstelling „Kijk op veilig heid" die t.m. 6 juni in de RAI geopend is, daarna van 15 t.m. 17 juni in Rotterdam en van 23 t.m. 28 juni in Utrecht wordt gehouden. Volkswagen heeft een snelle re uitvoering van de K-70 uit gebracht met een 1-8 liter mo tor, die in 12V2 seconden ac celereert van 0100 km en waarvan de topsnelheid 162 km per uur bedraagt. Andere extra's zijnkleur zon- negeel, zwarte sierstrepen op de zijkanten, matzwart gespo ten achterpaneel, elektrisch verwarmde achterruit en het opschrift K 70 LS. De nieuwe K 70 is 481 duur der dan zijn „gewone" broer en kost derhalve 14.890, inclusief btw. Onlangs heeft Henry Ford II te Bordeaux een nieuwe fabriek geopend waar per jaar meer dan een half miljoen auto matische versnellingsbakken gemaakt kunnen worden. De ze nieuwe bak wordt in pro- duktie genomen nadat hij ge durende 5 miljoen kilometer is beproefd. Het ligt in de bedoeling deze automaat in de komende anderhalf jaar geleidelijk in Fords Euro pese modellen aan te bieden. De automatische transmis sie, die drie versnellingen heeft, werd ontworpen, ont wikkeld en getest door teams van Amerikaanse en Euro pese technici gedurende drie jaar in welk tijdvak in zeven Europese landen vijf miljoen kilometer met de nieuwe automaat werd afgelegd. De ontwikkelingskosten bedra gen 5 miljoen dollar. De nieuwe versnellings bak is zodanig ontworpen dat deze bij elk van de Euro pese Ford motoren van 1,3 tot 3 liter past. Doordat op ruime schaal gebruik werd gemaakt van aluminium kon het gewicht worden beperkt tot 45 kg niet meer dan de grotere vierversneliingsbak van Ford die met de hand moet worden bediend. Ford is van mening dat zijn nieuwe bak kleiner, lichter en even efficiënt is als enige andere vergelijkbare ver snellingsbak ter wereld. Doordat de schakelbak aluminium kleppen heeft kan gemakkelijk geschakeld wor den zonder enig nadelig ef fect en wordt de efficiëntie verhoogd omdat van een kleine pomp gebruik ge maakt kan worden. Boven dien wordt olie-lekkage tot een minimum teruggebracht. Het is ook de eerste Ford versnellingsbak waarvan de klephouder aan het huis ge goten is, waardoor een grote mate van stijfheid wordt verkregen, terwijl geluid, trillingen en een ruwe wer king worden geminiseerd. De bewegingen van het gaspedaal worden naar de versnellingsbak overgebracht door middel van een va- cuum-controlesysteem even als door middel van een me chanische verbinding met de koppelstang van het gaspe daal. Alle versnellingsbakken krijgen een vloeistof-koe- lingssysteem en de radiateu- ren zijn zo gewijzigd dat het koellichaam erin kan worden opgenomen. De versnellings bak is zodanig geconstrueerd dat hij geschikt is voor mo torsnelheden tot 700 omwen telingen per minuut en hij wordt „voor het leven" ge vuld met een nieuwe olie (6 liter). Df6+ en Dxal+). 19Dd8g5 20. Tal—dl, Lg7e5 (Dreigt I.xg3!). 21. e3e4, Dg5g4 22. Kfl—gl, Ta8—f8 23. Pg2e3, Dg4—g5 24. Pe3g2, Dg5—h5 25. Tdl—el (Of bijv. Pf4, Txf4, gxf4, Dg4 Kf2, Ld4 e3, Dg2+ en mat. De tekstzet maakt een elegant slot moge lijk). 25Lh3xg2 26. Kglxg2. Tf8—f2+l! 27. Kg2xf2, Dh5xh2+ 28. Kf2fi, Dh2h3+ (Om op Kgl te vervolgen met Dxg3+. Kfl, Dh3+, Kgl, Lh2+ en mat). Wit geeft het op.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1973 | | pagina 37