Navo-terrein bij Nordhorn bruut schoongeveegd (OLGENS VERTROUWELIJK «ESO-RAPPORT: Tweede luchthaven niet gepland in West-Brabant Kamer sluit voordeur voor harde verkopers V andaag 6 Opslagruimten Dongense fabriek uitgebrand NEDERLANDS ONTWERP VOOR NIEUW ATLANTISCH HANDVEST Scriptie scheikunde- student: Oosterschelde mag niet dicht Burgemeester Hulst vraagt steun voor Zeeuwse sokkenindustrie Groetplicht wordt drastisch beperkt Verlies KLM gehalveerd Jongen uit Axel verongelukt in Terneuzen V^Ce. - J GEPLAAGD Interpellatie over wegvervoer volgende week Zomerprijzen BONT h: Hou muckl óe zonV\e\ lo boot f Hang er dan Balastore voor j Rondvliegend brandend puin treft directeur Eierroof in Het Zwin ^ffctsur: Dr. W. A. J. M. Harkx jjofdredacteur: L. Leijendekker jjdactie- ...««rcfrj en administratie-adres: j^jwstraat 9, Terneuzen, tel. (01150>-79 20 jtojaieoientsprijs ijO,35 Per kwartaal: 6,88 per maand, nummers 20 cent. ^jjummer 1114111 U.v. Uitgeversmaatschappij De Stom B.V„ jagerstraat 16, Breda. DE VRUE VRIJDAG 15 JUNI 1973 26ste Jaargang Nr. 9086 Advertentieprijsper mm 16 cent; minimum per advertentie 2,40, exclusief 4% B.T.W. Rubriek „Kleine Advertenties" (geen handels- advertenties) 5 regels 1,15. Iedere regel méér 23 cent. Kleine advertenties bij vooruitbetaling. Vermelding: Brieven onder nummer, of Adre* bureau van dit blad, 50 cent verhoging. Inzending advertenties uiterlijk tot v.m. 11 uur Voor het maandagnummer: vrijdag tot v.m. 11 uur. Uitgeefster Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. (Van onze correspondent in Bonn) BONN. De klokken van de .[Otestantse en katholieke ker- ten in het plaatsje Klausheid hebben gisteren een uur lang jeluid uit protest tegen de ge welddadige ontruiming van het ytVO-oefervterrein in de buurt Jan Nordhorn. Talrijke demonstranten had den dit gebied even over de Nederlandse grens bij Twente, dat voor het afwerpen van bommen gebruikt wordt, sinds Pinksteren bezet gehouden. Met hun actie wilden zij pro testeren tegen de overlast en het lawaai dat door de militai re vliegtuigen en de bomexplo sies veroorzaakt wordt. Tal rijke mensen zijn reeds als ge volg van het lawaai ziek ge worden en volgens artsen lo pen kinderen in hun ontwikke ling ernstige schade op. Op de scholen in de buurt van het vliegveld moeten de leraren regelmatig hun onderwijs sta ken omdat zij onverstaanbaar zijn. De demonstranten hadden zich met tenten op het oefenterrein geïnstalleerd om ook 's nachts paraat te zijn, maar in de nacht van woensdag op don derdag werden zij door enkele honderden politie-agenten hardhandig aangevallen. De agenten maakten bij hun over rompeling gebruik van water kanonnen en traangas terwijl zij zelfs vrouwen met hun gummiknuppels bewerkten. Van de demonstranten werden er 51 tijdelijk vastgenomen om hun identiteit vast te stellen. Volgens de politie zouden zij wegens verzet tegen de staats macht vervolgd worden. De harde actie van de politie bracht de verontwaardiging van de jarenlang geplaagde be volking intussen naar een hoogtepunt. In de verre om trek hakten demonstranten bo men om en versperden hier mee een groot aantal wegen. Ook weg 516 tussen Nederland en Scandinavië werd hierdoor onberijdbaar gemaakt. In de binnenstad van Nordhorn leg den zij het verkeer totaal lam door de straten met autobussen te blokkeren. Intussen zijn talrijke brandwe ren rond Nordhorn gealar meerd, omdat de demonstran ten hebben gedreigd, dat zij de droge heide van het oefenter rein, dat onder Brits beheer staat, in brand zullen steken. Onder de bevolking heerst de verbeten vastberadenheid om de acties zolang voort te zet ten tot de oefenvluchten tot een minimum zijn ingekrom pen. (Van onze redactie binnenland) AMSTELVEEN ï)e KLM heeft in het boekjaar 1972- 1913 een verlies geleden van f 47,9 min. tegen een verlies van f 96,3 min. in het vorige loekjaar. De bedrijfsinkom sten stegen in het per 31 maart 1973 geëindigde boek jaar met 13 procent tot f 1628,8 min., terwijl de be drijfskosten met 10 pet. stegen tot (1671,0 min. Het bedrijfsresultaat komt 1 derhalve uit op een negatief saldo van f 42,2 min. (min. f 77,7 min.) en de „overige pos- I ten" gaven per saldo een ver van f 5,7 min, te zien en een verlies van f 18,6 min. in het vorige boekjaar. Het verlies per gewoon aan deel was f 15,42 tegen een verlies van f 31,02 in 1971- 1972. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG —Het Twee de-kamerlid Schakel (ARP) al volgende week dinsdaga vond minister Westerterp van verkeer en Waterstaat en staatssecretaris Brinkhorst van Buitenlandse Zaken interpelle- over het wegvervoer op st-Duitsland. (ADVERTENTIES) (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Volgens een recent (vertrouwelijk) rapport van de Organisatie van Europese Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) zouden er in Neder land plannen bestaan om een tweede nationale luchthaven aan te leggen op vijf tig kilometer afstand van Schiphol. Op deze luchthaven zouden alleen vliegtuigen opstijgen en landen. Het „in- en uitklaren" van passagiers en goede ren zou plaatsvinden op Schiphol, vanwaar de reizigers via een nieuw aan te ieggen railverbinding per trein naar de nieuwe luchthaven worden gebracht. 20 /o zomerkorting j Keuze uit 250 mantels b'i de voordeligste bontzaak van Breda (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De overgrote meerderheid van de Tweede Kamer is erg blij met de nieu we colportagewet, die agres sieve verkoop-methoden van huis-aan-huis verkopers aan banden moet leggen. De fracties van de drie christelij ke partijen en de PvdA com plimenteerden zowel de indie ner van het wetsontwerp, oud- staatssecretaris L.M. van Son, als de nieuwe staatssecretaris van Economische Zaken, T. Hazekamp, de laatste vooral, zo liet de PvdA-spreekster mevrouw Haas-Berger weten, omdat hij zo snel na zijn be noeming in het kabinet-Den Uyl met de Memorie van Ant woord is gekomen, zodat het optreden van de nieuwe rege ring niet tot verder uitstel heeft geleid. Namens KVP, ARP en CHU zei het CH-kamerlid Van der Mei erg tevreden te zijn met de wetswijziging, hoewel hij nog een optimalere bescher ming van de consument nood zakelijk acht. Het wetsont werp steunt op twee hoofdele menten, namelijk de verplich te registratie van alle colpor teurs en de afkoelingsperiode, die op aandrang van de drie christelijke partijen van zes op acht dagen is gebracht. Binnen die afkoelingsperiode kan de koper, als hij vindt dat hij door de verkoper aan de deur is overrompeld, alsnog de gesloten koop ontbinden. De PvdA-fractie vraagt de regering het bedrag, waarbo ven een afkoelingsperiode moet worden ingesteld (in de wet 100 gulden) te ver lagen tot 50 gulden, omdat het juist de sociaal en finan cieel zwakkeren zijn, die de dupe zijn van agressieve ver koopmethoden langs de deur. De bewindsman antwoordt volgende week. 'cte QOedkope /or.-/-iC*> .<<vr\ö-ib" «.ft-róv .v. Als dit verhaal waar is (de OESO staat bekend als door gaans zeer gezaghebbend) zou dit concreet betekenen, dat de tweede Nederlandse lucht haven in de Markerwaard komt en niet in West-Brabant, dat immers verder dan vijftig kilometer van Schiphol ver wijderd is. Het Tweede-Kamerlid Leo Jansen (PPR) overweegt naar aanleiding van de onthullingen in het OESO-rapport vragen te stellen aan de ministers T. Westerterp (Verkeer en Wa terstaat) en H. Gruijters (Ruimtelijke Ordening). Jan sen wil opheldering over de vraag of het OESO-rapport be trouwbaar is en zo ja, wie dan verantwoordelijk is voor de plannen. Als die plannen inderdaad bestaan, zo vraagt de heer Jansen zich af, wordt daarmee dan niet vooruitgelo pen op de parlementaire dis cussie over de vraag of er een tweede luchthaven moet ko men en waar. De PPR-Tweede-Kamerfrac- tie is duidelijk niet erg en thousiast voor de aanleg van een tweede nationale luchtha ven. Zowel Jansen als diens collega Henk Waltmans legt er de nadruk op, dat in de pu blieke discussie over deze kwestie merkwaardig genoeg nog vrijwel uitsluitend wordt gesproken over de vraag waar het tweede vliegveld moet ko men. Men gaat er kennelijk al (en teveel, naar de zin van de PPR) van uit dat dat vlieg veld er hoe dan ook komt. Aan het nut en de wense lijkheid van een tweede lucht haven wordt binnen de PPR- gelederen sterk getwijfeld, nu in het genoemde OESO-rap port wordt gesteld, dat er in de hele wereld eigenlijk maar zes plaatsen geschikt zijn voor een vlieghaven, die continu 24 uur per etmaal in bedrijf is voor de afwikkeling van een half miljoen vliegbewegingen (starten en landen) per jaar. Een dergelijke luchthaven met een capaciteit van 50 tot 100 miljoen passagiers per jaar zou een veelvoud aan infra structurele voorzieningen (we gen en dergelijke) vragen van de voorzieningen die voor het vliegveld zelf nodig zijn. Hoe wil je dat in een druk bevolkt land als het onze verwezenlij ken, aldus de achterliggende vraag in de PPR-kritiek. Het kamerlid Jansen illus treert dat met het volgende voorbeeld: In Nederland wor den nu 190 miljoen reizigers per jaar met de trein ver voerd, gespreid over het hele land dus. Stel je eens voor, zegt hij, dat je de helft van dat vervoersaanbod moet con centreren op aanvoerlijnen naar zo'n luchthaven. Om nog maar niet te praten over de consequenties die het gevolg zullen zijn van het niet on denkbare feit dat een groot deel van dat vervoer van en naar de luchthaven zich per auto gaat afspelen. In het OESO-rapport wordt ook tot uitdrukking gebracht, dat andere dan economische factoren (speciaal milieu-fac toren) steeds grotere aandacht krijgen en dat het zeer de vraag is of het reizigersver voer op afstanden tot zo'n vijfhonderd kilometer in de toekomst niet beter met (in ontwikkeling zijnde) snelle landtransportsystemen kan worden opgevangen). DROOG EN ZONNIG. Matige zuidenwind. Maximumtemperatuur 21 graden. STAD EN STREEK Zo snel is men nog geen schutterskoning. Pagina 3 FINANCIëN EN ECONOMIE Vlaggeschip van HAL uit de vaart. Pagina 11 BINNEN EN BUITENLAND NAVO bestaat niet enkel bij gratie van kanonnen (Min. v. d. Stoel). Pagina 17 KUNST EN CULTUUR Toneelportret van Vincent. Pagina 15 SPORT Zoetemelk wint eerste rit i,i Midi-Libre. Pagina 17 RADIO EN TELEVISIE Brusselse markt zet bloemetjes buiten. Pagina 21 (Van een onzer verslaggevers) DONGEN Gistermiddag zijn twee opslagruimten van Chemische Fabriek A.C. Ver- bunt n.v. aan de Hoge Ham in Dongen uitgebrand (Foto). Er deden zich geen noemenswaar dige persoonlijke ongelukken voor. Directeur H. Verbunt, die op het moment van het uitbreken van de brand over het terrein liep, werd aan het hoofd getroffen door rondvlie gend brandend puin; hij werd licht gewond. De schade loopt in de ton nen. Behalve de gebouwen, respectievelijk ongeveer 100 en 350 vierkantemeter groot, gingen grote voorraden grond stoffen (hoofdzakelijk linnen) en gereed produkt (schoen- neuzen- en -contreforts van geïmpregneerd weefsel) verlo ren. Het bedrijf is tegen brand verzekerd. Ongeveer 50 brandweerlie den van de korpsen van Don gen en Tilburg en van de mil'itairewerkplaats in Dongen wisten te voorkomen, dait het zeer snel om zich heen grijpen de vuur oversloeg naar de pro- duktie-afdelingen en kantoren en zich meester kon maken van een aantal vaten met vluchtige stoffen, die opgesla gen waren in een bunker in een van de opslagruimten. De oorzaak van de brand is nog onbekend. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Op het kruispunt St.-Anna in Terneu zen is de 14-jarige G.J. Groe- newoud uit Axel door een vrachtauto aangereden en daarbij zo ernstig gewond dat hij later in het Julianazieken huis overleed. De jongen reed op de fiets, volgens de politie, met zijn evenoude vriendje G.H. uit Axel door het rode stoplicht. De vrachtautochauffeur N.J.K. uit Zaamslag kon een botsing niet meer voorkomen. Het slachtoffer werd door de vrachtwagen geschept. G.H. kwam met de schrik vrij. (Van onze redactie buitenland) KOPENHAGEN Nederland zal zijn NAVO-bondgenoten nog deze maand een ontwerp voor een nieuw Atlantisch Handvest voorleggen waarin de beginselen van de westelijke samenwer king zijn vervat, zo heeft minister Van der Stoel donderdag in de NAVO-raad in Kopenhagen meegedeeld. Ook andere Europese minis ters zullen reageren op de suggesties van Henry Kissin ger, het uit de tweede wereld oorlog daterende handvest (niet te verwarren met het Noordatiantische Defensiever drag) in het licht van de ge wijzigde omstandigheden op nieuw te formuleren. Het handvest zou een toezegging van de deelnemende landen moeten omvatten dat zij zullen streven naar: het totstandbrengen van so ciale rechtvaardigheid, demo cratie en eerbiediging van de rechten van de mens, het bevorderen van ont spanning tussen Oost en West, steun aan andere volkeren bij het bereiken van meer welvaart. De Atlantische staten zou den van tijd tot tijd moeten bijeenkomen om te zien in hoe verre voortgang is gemaakt bij de verwezenlijking van deze doelstellingen. Wat minister Van der Stoel niet met zo veel woorden zei, is dat dergelijke bijeenkomsten de mogelijk heid bieden om telkens de si tuatie in Griekenland en Por tugal aan de orde te stellen. Minister Van der Stoel ver wachtte niet dat in het in vergelijking met voorgaande jaren korte slotcommuniqué dat vrijdag zal worden gepu bliceerd, de democratische vrijheden en mensenrechten in de lidstaten zullen worden ge noemd, omdat over het com muniqué nu eenmaal eenstem migheid is vereist. (Zie ook pagina 13.) (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM-GOES De afsluiting van de Oosterschel de mag gezien alle tegenargu menten en alle niet overwogen alternatieven niet plaatsvin den. Dit is, in één zin samen gevat, de mening van J.M. Akkerman, student scheikunde aan de gemeentelijke universi teit van Amsterdam en samen stelling van een uitvoerige scriptie over de afsluiting ten behoeve van het interfacultair bijvak Milieukunde. In de scriptie, die ruim veertig pagina's telt en bijge werkt is tot en met 30 mei j.l., gaat de heer Akkerman met name uitvoerig in op de ver ontreiniging van het toekom stig Zeeuws Meer door zware metalen, een zaak die naar zijn mening Rijkswaterstaat tot nog toe vergeten is. „De milieuvisie van alle beleidsor ganen is er één die geheel ondergeschikt is aan economi sche en technologische belan gen", schrijft de heer Akker man, die voor wat betreft de zware metalen al direct een verbinding legt met het Ja panse Minemate, waar enige jaren geleden door een over last aan kwik 68 mensen het leven lieten en er 300 ernstige ziek werden. (Zie ook pag 3.) BRUSSEL (ANP) Onbe kenden hebben ln de afgelo pen nachten in het natuurre servaat Het Zwin, op de Bel gisch-Nederlandse grens, eie ren van zeldzame vogels ge- stalen. Het gaat hier om eieren van kluten, visdiefjes en van de dwergstern. Deze laatste vogel had niet meer in het reservaat gebroed sinds 1964. Enige nachten eerder verdwe nen uit het natuurpark ook al ooievaarseieren. De beheerders van het reservaat vermoeden dat de eieren gestolen worden om ze te verhandelen aan ver zamelaars. (Van een onzer verslaggevers) HULST Burgemeester P. Molthoff van Hulst heeft bij de minister van Economische Zaken schriftelijk aangedrongen op maatregelen om de sokkenindustrie te beschermen tegen de grote concurrentie uit de Oostbloklanden. In zijn brief attendeert de Hulster burgemeester de minister op het grote belang van de sokkenindustrie voor de werkgelegen heid in Oost-Zeeuwseh-Vlaanderen. Verder schrijft de heer Molt hoff bijzonder bezorgd te zijn over de werkgelegenheid in de „kousen- en sokkenindustrie", daarbij verwijzend naar een brief van de vereniging van tricot- en kousenfabrikanten. Volgens de heer Molthoff is de werkgelegenheid in de Hulster sokkenindus trie zowel kwalitatief als kwantitatief bijzonder belangrijk voor deze gemeente. Hij wijst er verder op, dat het in dit geval gaat om de bedrijven van Mi-Lock, Marckx, J. VerbreytWeyn en Lybeert Verstraeten met in totaal 126 mannelijke en 254 vrou welijke werknemers, gemeentelijk bezien respectievelijk 1,8 en 14 procent van de beroepsbevolking. „De werkgelegenheid is in het gebied van het arbeidsbureau rayon Hulst al bepaald onvol doende. Het werkloosheidspercentage in dit rayon bedroeg eind mei 4,4 procent: het is het hoogste percentage in de provincie Zeeland," aldus de heer Molthoff in zijn brief, waarin hij verder nog stelt, dat de sokkenindustrie voor Hulst nog gered kan wor den via beschermende maatregelen. De afgelopen dagen is er overleg geweest tussen de burge meester en de in moeilijkheden verkerende Hulster sokkenfabrie- ken. Zoals we eerder al schreven is Mi-Lock genoodzaakt op kor te termijn acht werknemers te ontslaan Van de overige bedrijven is nog niet bekend of ze tot inkrimping van het personeelsbestand over moeten gaan. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het vorige kabinet-Biesheuvel dat op de valreep een gratieverzoek van de zes (wegens het organise ren van de anti-groetdag ver oordeelde) VVDM-ers afwees, had op dat moment al plannen in voorbereiding tot beperking van de groetplicht. Er lag al een concept-regeling klaar. Dat is gisteren in de Tweede Kamer onthuld door de huidi ge staatssecretaris van Defen sie, Mommersteeg, in ant woord op een vraag van de AR-fractievoorzitter in de Tweede Kamer mr. W. Aan- t.jes. De discussie over de groet- olicht kwam gisteren aan de orde dank zij liet kamerlid Marcus Bakker (CPN) die de staatssecretaris mondeling had gevraagd of de regering over weegt de groetplicht te beper ken. Mommers eeg bevestigde dat niet alleen, maar voegde eraan toe dat deze beperking zelfs „ingrijpend" zal zijn. Uitgangspunt van de rege ring is, aldus Mommersteeg, een drastische beperking van de militaire groetplicht tot groeten van meerderen. Deze beperking zal op zo kort mo gelijke termijn worden inge voerd.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1973 | | pagina 1