Navo-terrein bij Nordhorn bruut schoongeveegd
(OLGENS VERTROUWELIJK «ESO-RAPPORT:
Tweede luchthaven
niet gepland
in West-Brabant
Kamer sluit
voordeur
voor harde
verkopers
V andaag
6
Opslagruimten Dongense fabriek uitgebrand
NEDERLANDS ONTWERP
VOOR NIEUW
ATLANTISCH HANDVEST
Scriptie
scheikunde-
student:
Oosterschelde
mag niet dicht
Burgemeester Hulst vraagt
steun voor
Zeeuwse sokkenindustrie
Groetplicht wordt drastisch beperkt
Verlies KLM
gehalveerd
Jongen uit Axel
verongelukt
in Terneuzen
V^Ce. - J
GEPLAAGD
Interpellatie over
wegvervoer
volgende week
Zomerprijzen
BONT
h:
Hou muckl óe zonV\e\ lo boot f
Hang er dan Balastore voor j
Rondvliegend
brandend puin
treft directeur
Eierroof in
Het Zwin
^ffctsur: Dr. W. A. J. M. Harkx
jjofdredacteur: L. Leijendekker
jjdactie-
...««rcfrj
en administratie-adres:
j^jwstraat 9, Terneuzen, tel. (01150>-79 20
jtojaieoientsprijs
ijO,35 Per kwartaal: 6,88 per maand,
nummers 20 cent.
^jjummer 1114111
U.v. Uitgeversmaatschappij De Stom B.V„
jagerstraat 16, Breda.
DE VRUE
VRIJDAG
15 JUNI 1973
26ste Jaargang
Nr. 9086
Advertentieprijsper mm 16 cent; minimum
per advertentie 2,40, exclusief 4% B.T.W.
Rubriek „Kleine Advertenties" (geen handels-
advertenties) 5 regels 1,15. Iedere regel méér
23 cent. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding: Brieven onder nummer, of Adre*
bureau van dit blad, 50 cent verhoging.
Inzending advertenties uiterlijk tot v.m. 11 uur
Voor het maandagnummer: vrijdag tot v.m.
11 uur.
Uitgeefster Uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
(Van onze correspondent
in Bonn)
BONN. De klokken van de
.[Otestantse en katholieke ker-
ten in het plaatsje Klausheid
hebben gisteren een uur lang
jeluid uit protest tegen de ge
welddadige ontruiming van het
ytVO-oefervterrein in de buurt
Jan Nordhorn.
Talrijke demonstranten had
den dit gebied even over de
Nederlandse grens bij Twente,
dat voor het afwerpen van
bommen gebruikt wordt, sinds
Pinksteren bezet gehouden.
Met hun actie wilden zij pro
testeren tegen de overlast en
het lawaai dat door de militai
re vliegtuigen en de bomexplo
sies veroorzaakt wordt. Tal
rijke mensen zijn reeds als ge
volg van het lawaai ziek ge
worden en volgens artsen lo
pen kinderen in hun ontwikke
ling ernstige schade op. Op de
scholen in de buurt van het
vliegveld moeten de leraren
regelmatig hun onderwijs sta
ken omdat zij onverstaanbaar
zijn.
De demonstranten hadden zich
met tenten op het oefenterrein
geïnstalleerd om ook 's nachts
paraat te zijn, maar in de
nacht van woensdag op don
derdag werden zij door enkele
honderden politie-agenten
hardhandig aangevallen. De
agenten maakten bij hun over
rompeling gebruik van water
kanonnen en traangas terwijl
zij zelfs vrouwen met hun
gummiknuppels bewerkten.
Van de demonstranten werden
er 51 tijdelijk vastgenomen om
hun identiteit vast te stellen.
Volgens de politie zouden zij
wegens verzet tegen de staats
macht vervolgd worden.
De harde actie van de politie
bracht de verontwaardiging
van de jarenlang geplaagde be
volking intussen naar een
hoogtepunt. In de verre om
trek hakten demonstranten bo
men om en versperden hier
mee een groot aantal wegen.
Ook weg 516 tussen Nederland
en Scandinavië werd hierdoor
onberijdbaar gemaakt. In de
binnenstad van Nordhorn leg
den zij het verkeer totaal lam
door de straten met autobussen
te blokkeren.
Intussen zijn talrijke brandwe
ren rond Nordhorn gealar
meerd, omdat de demonstran
ten hebben gedreigd, dat zij de
droge heide van het oefenter
rein, dat onder Brits beheer
staat, in brand zullen steken.
Onder de bevolking heerst de
verbeten vastberadenheid om
de acties zolang voort te zet
ten tot de oefenvluchten tot
een minimum zijn ingekrom
pen.
(Van onze redactie
binnenland)
AMSTELVEEN ï)e KLM
heeft in het boekjaar 1972-
1913 een verlies geleden van f
47,9 min. tegen een verlies
van f 96,3 min. in het vorige
loekjaar. De bedrijfsinkom
sten stegen in het per 31
maart 1973 geëindigde boek
jaar met 13 procent tot f
1628,8 min., terwijl de be
drijfskosten met 10 pet. stegen
tot (1671,0 min.
Het bedrijfsresultaat komt
1 derhalve uit op een negatief
saldo van f 42,2 min. (min. f
77,7 min.) en de „overige pos-
I ten" gaven per saldo een ver
van f 5,7 min, te zien
en een verlies van f 18,6
min. in het vorige boekjaar.
Het verlies per gewoon aan
deel was f 15,42 tegen een
verlies van f 31,02 in 1971-
1972.
(Van onze parlementaire
redactie)
DEN HAAG —Het Twee
de-kamerlid Schakel (ARP)
al volgende week dinsdaga
vond minister Westerterp van
verkeer en Waterstaat en
staatssecretaris Brinkhorst van
Buitenlandse Zaken interpelle-
over het wegvervoer op
st-Duitsland.
(ADVERTENTIES)
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Volgens een recent (vertrouwelijk) rapport van de Organisatie
van Europese Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) zouden er in Neder
land plannen bestaan om een tweede nationale luchthaven aan te leggen op vijf
tig kilometer afstand van Schiphol.
Op deze luchthaven zouden alleen vliegtuigen opstijgen
en landen. Het „in- en uitklaren" van passagiers en goede
ren zou plaatsvinden op Schiphol, vanwaar de reizigers
via een nieuw aan te ieggen railverbinding per trein naar
de nieuwe luchthaven worden gebracht.
20 /o zomerkorting j
Keuze uit 250 mantels
b'i de voordeligste
bontzaak van Breda
(Van onze parlementaire
redactie)
DEN HAAG De overgrote
meerderheid van de Tweede
Kamer is erg blij met de nieu
we colportagewet, die agres
sieve verkoop-methoden van
huis-aan-huis verkopers aan
banden moet leggen. De
fracties van de drie christelij
ke partijen en de PvdA com
plimenteerden zowel de indie
ner van het wetsontwerp, oud-
staatssecretaris L.M. van Son,
als de nieuwe staatssecretaris
van Economische Zaken, T.
Hazekamp, de laatste vooral,
zo liet de PvdA-spreekster
mevrouw Haas-Berger weten,
omdat hij zo snel na zijn be
noeming in het kabinet-Den
Uyl met de Memorie van Ant
woord is gekomen, zodat het
optreden van de nieuwe rege
ring niet tot verder uitstel
heeft geleid.
Namens KVP, ARP en CHU
zei het CH-kamerlid Van der
Mei erg tevreden te zijn met
de wetswijziging, hoewel hij
nog een optimalere bescher
ming van de consument nood
zakelijk acht. Het wetsont
werp steunt op twee hoofdele
menten, namelijk de verplich
te registratie van alle colpor
teurs en de afkoelingsperiode,
die op aandrang van de drie
christelijke partijen van zes
op acht dagen is gebracht.
Binnen die afkoelingsperiode
kan de koper, als hij vindt dat
hij door de verkoper aan de
deur is overrompeld, alsnog de
gesloten koop ontbinden.
De PvdA-fractie vraagt de
regering het bedrag, waarbo
ven een afkoelingsperiode
moet worden ingesteld (in de
wet 100 gulden) te ver
lagen tot 50 gulden, omdat
het juist de sociaal en finan
cieel zwakkeren zijn, die de
dupe zijn van agressieve ver
koopmethoden langs de deur.
De bewindsman antwoordt
volgende week.
'cte QOedkope /or.-/-iC*> .<<vr\ö-ib" «.ft-róv
.v.
Als dit verhaal waar is (de
OESO staat bekend als door
gaans zeer gezaghebbend) zou
dit concreet betekenen, dat de
tweede Nederlandse lucht
haven in de Markerwaard
komt en niet in West-Brabant,
dat immers verder dan vijftig
kilometer van Schiphol ver
wijderd is.
Het Tweede-Kamerlid Leo
Jansen (PPR) overweegt naar
aanleiding van de onthullingen
in het OESO-rapport vragen te
stellen aan de ministers T.
Westerterp (Verkeer en Wa
terstaat) en H. Gruijters
(Ruimtelijke Ordening). Jan
sen wil opheldering over de
vraag of het OESO-rapport be
trouwbaar is en zo ja, wie
dan verantwoordelijk is voor
de plannen. Als die plannen
inderdaad bestaan, zo vraagt
de heer Jansen zich af, wordt
daarmee dan niet vooruitgelo
pen op de parlementaire dis
cussie over de vraag of er een
tweede luchthaven moet ko
men en waar.
De PPR-Tweede-Kamerfrac-
tie is duidelijk niet erg en
thousiast voor de aanleg van
een tweede nationale luchtha
ven. Zowel Jansen als diens
collega Henk Waltmans legt er
de nadruk op, dat in de pu
blieke discussie over deze
kwestie merkwaardig genoeg
nog vrijwel uitsluitend wordt
gesproken over de vraag waar
het tweede vliegveld moet ko
men. Men gaat er kennelijk al
(en teveel, naar de zin van de
PPR) van uit dat dat vlieg
veld er hoe dan ook komt.
Aan het nut en de wense
lijkheid van een tweede lucht
haven wordt binnen de PPR-
gelederen sterk getwijfeld, nu
in het genoemde OESO-rap
port wordt gesteld, dat er in
de hele wereld eigenlijk maar
zes plaatsen geschikt zijn voor
een vlieghaven, die continu 24
uur per etmaal in bedrijf is
voor de afwikkeling van een
half miljoen vliegbewegingen
(starten en landen) per jaar.
Een dergelijke luchthaven met
een capaciteit van 50 tot 100
miljoen passagiers per jaar
zou een veelvoud aan infra
structurele voorzieningen (we
gen en dergelijke) vragen van
de voorzieningen die voor het
vliegveld zelf nodig zijn. Hoe
wil je dat in een druk bevolkt
land als het onze verwezenlij
ken, aldus de achterliggende
vraag in de PPR-kritiek.
Het kamerlid Jansen illus
treert dat met het volgende
voorbeeld: In Nederland wor
den nu 190 miljoen reizigers
per jaar met de trein ver
voerd, gespreid over het hele
land dus. Stel je eens voor,
zegt hij, dat je de helft van
dat vervoersaanbod moet con
centreren op aanvoerlijnen
naar zo'n luchthaven. Om nog
maar niet te praten over de
consequenties die het gevolg
zullen zijn van het niet on
denkbare feit dat een groot
deel van dat vervoer van en
naar de luchthaven zich per
auto gaat afspelen.
In het OESO-rapport wordt
ook tot uitdrukking gebracht,
dat andere dan economische
factoren (speciaal milieu-fac
toren) steeds grotere aandacht
krijgen en dat het zeer de
vraag is of het reizigersver
voer op afstanden tot zo'n
vijfhonderd kilometer in de
toekomst niet beter met (in
ontwikkeling zijnde) snelle
landtransportsystemen kan
worden opgevangen).
DROOG EN ZONNIG.
Matige zuidenwind.
Maximumtemperatuur
21 graden.
STAD EN STREEK
Zo snel is men nog geen
schutterskoning.
Pagina 3
FINANCIëN EN
ECONOMIE
Vlaggeschip van HAL
uit de vaart.
Pagina 11
BINNEN EN
BUITENLAND
NAVO bestaat niet enkel
bij gratie van kanonnen
(Min. v. d. Stoel).
Pagina 17
KUNST EN CULTUUR
Toneelportret van
Vincent. Pagina 15
SPORT
Zoetemelk wint eerste
rit i,i Midi-Libre.
Pagina 17
RADIO EN TELEVISIE
Brusselse markt zet
bloemetjes buiten.
Pagina 21
(Van een onzer
verslaggevers)
DONGEN Gistermiddag
zijn twee opslagruimten van
Chemische Fabriek A.C. Ver-
bunt n.v. aan de Hoge Ham in
Dongen uitgebrand (Foto). Er
deden zich geen noemenswaar
dige persoonlijke ongelukken
voor. Directeur H. Verbunt,
die op het moment van het
uitbreken van de brand over
het terrein liep, werd aan het
hoofd getroffen door rondvlie
gend brandend puin; hij werd
licht gewond.
De schade loopt in de ton
nen. Behalve de gebouwen,
respectievelijk ongeveer 100
en 350 vierkantemeter groot,
gingen grote voorraden grond
stoffen (hoofdzakelijk linnen)
en gereed produkt (schoen-
neuzen- en -contreforts van
geïmpregneerd weefsel) verlo
ren. Het bedrijf is tegen brand
verzekerd.
Ongeveer 50 brandweerlie
den van de korpsen van Don
gen en Tilburg en van de
mil'itairewerkplaats in Dongen
wisten te voorkomen, dait het
zeer snel om zich heen grijpen
de vuur oversloeg naar de pro-
duktie-afdelingen en kantoren
en zich meester kon maken
van een aantal vaten met
vluchtige stoffen, die opgesla
gen waren in een bunker in
een van de opslagruimten. De
oorzaak van de brand is nog
onbekend.
(Van een onzer
verslaggevers)
TERNEUZEN Op het
kruispunt St.-Anna in Terneu
zen is de 14-jarige G.J. Groe-
newoud uit Axel door een
vrachtauto aangereden en
daarbij zo ernstig gewond dat
hij later in het Julianazieken
huis overleed.
De jongen reed op de fiets,
volgens de politie, met zijn
evenoude vriendje G.H. uit
Axel door het rode stoplicht.
De vrachtautochauffeur N.J.K.
uit Zaamslag kon een botsing
niet meer voorkomen. Het
slachtoffer werd door de
vrachtwagen geschept. G.H.
kwam met de schrik vrij.
(Van onze redactie buitenland)
KOPENHAGEN Nederland zal zijn NAVO-bondgenoten nog
deze maand een ontwerp voor een nieuw Atlantisch Handvest
voorleggen waarin de beginselen van de westelijke samenwer
king zijn vervat, zo heeft minister Van der Stoel donderdag in
de NAVO-raad in Kopenhagen meegedeeld.
Ook andere Europese minis
ters zullen reageren op de
suggesties van Henry Kissin
ger, het uit de tweede wereld
oorlog daterende handvest
(niet te verwarren met het
Noordatiantische Defensiever
drag) in het licht van de ge
wijzigde omstandigheden op
nieuw te formuleren. Het
handvest zou een toezegging
van de deelnemende landen
moeten omvatten dat zij zullen
streven naar:
het totstandbrengen van so
ciale rechtvaardigheid, demo
cratie en eerbiediging van de
rechten van de mens,
het bevorderen van ont
spanning tussen Oost en
West,
steun aan andere volkeren
bij het bereiken van meer
welvaart.
De Atlantische staten zou
den van tijd tot tijd moeten
bijeenkomen om te zien in hoe
verre voortgang is gemaakt bij
de verwezenlijking van deze
doelstellingen. Wat minister
Van der Stoel niet met zo veel
woorden zei, is dat dergelijke
bijeenkomsten de mogelijk
heid bieden om telkens de si
tuatie in Griekenland en Por
tugal aan de orde te stellen.
Minister Van der Stoel ver
wachtte niet dat in het in
vergelijking met voorgaande
jaren korte slotcommuniqué
dat vrijdag zal worden gepu
bliceerd, de democratische
vrijheden en mensenrechten in
de lidstaten zullen worden ge
noemd, omdat over het com
muniqué nu eenmaal eenstem
migheid is vereist.
(Zie ook pagina 13.)
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM-GOES De
afsluiting van de Oosterschel
de mag gezien alle tegenargu
menten en alle niet overwogen
alternatieven niet plaatsvin
den. Dit is, in één zin samen
gevat, de mening van J.M.
Akkerman, student scheikunde
aan de gemeentelijke universi
teit van Amsterdam en samen
stelling van een uitvoerige
scriptie over de afsluiting ten
behoeve van het interfacultair
bijvak Milieukunde.
In de scriptie, die ruim
veertig pagina's telt en bijge
werkt is tot en met 30 mei j.l.,
gaat de heer Akkerman met
name uitvoerig in op de ver
ontreiniging van het toekom
stig Zeeuws Meer door zware
metalen, een zaak die naar
zijn mening Rijkswaterstaat
tot nog toe vergeten is. „De
milieuvisie van alle beleidsor
ganen is er één die geheel
ondergeschikt is aan economi
sche en technologische belan
gen", schrijft de heer Akker
man, die voor wat betreft de
zware metalen al direct een
verbinding legt met het Ja
panse Minemate, waar enige
jaren geleden door een over
last aan kwik 68 mensen het
leven lieten en er 300 ernstige
ziek werden.
(Zie ook pag 3.)
BRUSSEL (ANP) Onbe
kenden hebben ln de afgelo
pen nachten in het natuurre
servaat Het Zwin, op de Bel
gisch-Nederlandse grens, eie
ren van zeldzame vogels ge-
stalen. Het gaat hier om eieren
van kluten, visdiefjes en van
de dwergstern. Deze laatste
vogel had niet meer in het
reservaat gebroed sinds 1964.
Enige nachten eerder verdwe
nen uit het natuurpark ook al
ooievaarseieren. De beheerders
van het reservaat vermoeden
dat de eieren gestolen worden
om ze te verhandelen aan ver
zamelaars.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST Burgemeester P. Molthoff van Hulst heeft bij de
minister van Economische Zaken schriftelijk aangedrongen op
maatregelen om de sokkenindustrie te beschermen tegen de
grote concurrentie uit de Oostbloklanden.
In zijn brief attendeert de Hulster burgemeester de minister
op het grote belang van de sokkenindustrie voor de werkgelegen
heid in Oost-Zeeuwseh-Vlaanderen. Verder schrijft de heer Molt
hoff bijzonder bezorgd te zijn over de werkgelegenheid in de
„kousen- en sokkenindustrie", daarbij verwijzend naar een brief
van de vereniging van tricot- en kousenfabrikanten. Volgens de
heer Molthoff is de werkgelegenheid in de Hulster sokkenindus
trie zowel kwalitatief als kwantitatief bijzonder belangrijk voor
deze gemeente. Hij wijst er verder op, dat het in dit geval gaat
om de bedrijven van Mi-Lock, Marckx, J. VerbreytWeyn en
Lybeert Verstraeten met in totaal 126 mannelijke en 254 vrou
welijke werknemers, gemeentelijk bezien respectievelijk 1,8 en
14 procent van de beroepsbevolking. „De werkgelegenheid is in
het gebied van het arbeidsbureau rayon Hulst al bepaald onvol
doende. Het werkloosheidspercentage in dit rayon bedroeg eind
mei 4,4 procent: het is het hoogste percentage in de provincie
Zeeland," aldus de heer Molthoff in zijn brief, waarin hij verder
nog stelt, dat de sokkenindustrie voor Hulst nog gered kan wor
den via beschermende maatregelen.
De afgelopen dagen is er overleg geweest tussen de burge
meester en de in moeilijkheden verkerende Hulster sokkenfabrie-
ken. Zoals we eerder al schreven is Mi-Lock genoodzaakt op kor
te termijn acht werknemers te ontslaan Van de overige bedrijven
is nog niet bekend of ze tot inkrimping van het personeelsbestand
over moeten gaan.
(Van onze parlementaire
redactie)
DEN HAAG Het vorige
kabinet-Biesheuvel dat op de
valreep een gratieverzoek van
de zes (wegens het organise
ren van de anti-groetdag ver
oordeelde) VVDM-ers afwees,
had op dat moment al plannen
in voorbereiding tot beperking
van de groetplicht. Er lag al
een concept-regeling klaar.
Dat is gisteren in de Tweede
Kamer onthuld door de huidi
ge staatssecretaris van Defen
sie, Mommersteeg, in ant
woord op een vraag van de
AR-fractievoorzitter in de
Tweede Kamer mr. W. Aan-
t.jes.
De discussie over de groet-
olicht kwam gisteren aan de
orde dank zij liet kamerlid
Marcus Bakker (CPN) die de
staatssecretaris mondeling had
gevraagd of de regering over
weegt de groetplicht te beper
ken. Mommers eeg bevestigde
dat niet alleen, maar voegde
eraan toe dat deze beperking
zelfs „ingrijpend" zal zijn.
Uitgangspunt van de rege
ring is, aldus Mommersteeg,
een drastische beperking van
de militaire groetplicht tot
groeten van meerderen. Deze
beperking zal op zo kort mo
gelijke termijn worden inge
voerd.