HERZIENING VAN BUSDIENSTEN MIDDEN-ZEELAND Comité vraagt behoud pand Schieting in Vlissingen en Goes „Spaanse hoer" in Vlissingen Volleybalclub Even Kijken kampioen Kauw overleg tussen busmaatschappijen aarniarktscliietiiig i» Zuiddorpe Commissaris opent museumlijn stad streek 1 cassiere en sje helpen u, in te brengen Handschoen Publiek Spel Collectief Goes LJENSDAG 14 MAART 1973 „arkten I GOES, 13 maart Granen, en peulvruchten. Alle ..."len boerenschoon en fran I" leveringsplaats. Tarwe ba ;S'i f 37,50f 38,- per 100 - gerst basis 16% 3436.75 \'c mo kg, groene erwten 45.- I'jj,. per 100 kg, schokkers |._43,- per 100 kg bruine Ten (grondvrij) 75,85.- 100 kg exclusief BTW. ^appelen. Bintje, veldsge- k af boerderij op auto gele- 1IW| 28,f 29,- per 100 kg. Igeraardappelen f 8,50 per tg, afgehaald op auto ge- rJt exclusief BTW. Uien. algestaart op auto geleverd ,5-6? cent per kg. exclusief lijf Vlas ongerepeld goede paiiteit 21—32 cent per kg. jnjkende kwaliteit 1120 t per kg, gerepeld 2036 „t per kg. exclusief btw- L 'weidehooij goede kwali- Xj 100,f 125,- per 1000 exclusief btw. Stro tarwe- f 35.—f 37,50 per 1000 ji gerstestro f 35,f 37,5(0 p 1000 kg, erwtestro f 50 *-1000 kg. exclusief btw. GOES, 13 maart Op mon- Conference kl I 65-70 i»—101, 60-65 90—94, 55-60 *3082,70, kl. II 65-70 91, 82-84, 55-60 71—73, 50- 10-63,20, 45-50 33, grof J lijn 35, Beurre Alex Lucas j 115-85 43, 65-75 45,20—46. 11II 60-65 38, 50-60 34. Ex- ort en industrieveiling'. Di- nse rassen appels kroet-wit lit kroet-rood 41,80. Win- r:n kl I 75-80 119—131, 70-75 li*—135, 65-70 108—121, 60-65 15-95, 55-60 54—61. kl II 75- 104, 70-75 89—121, 65-70 WO. 60-65 70—85 55-60 1,00—60, grof 57. Goudreinet- k! II 85-95 91, 75-85 95, 70- 3 91, 65-70 73—78, grof 52. lolden Delicious kl I 80-85 11-94. 75-80 82—94, 70-75 4-87, 65-70 67—72, 60-65 9-59. kl II 30-85 68—87, 75- 9(7-84, 70-75 62—80, 65-70 .-73. 60-65 47,8063. Confe- B! kl II 75-70 79—87, 60-65 "47, 55-60 59—67, 50-55 W5, 45-50 2324, Beurre ia Lucas kl II 75-85 37, 64- 3iM3. kl II 60-65 37—41, 3» 36 Saint Remy kl I 70- 113, 60-70 116, kl II 70-80 •S 60-70 103, 50-60 83—93. We aanvoer hard fruit M kisten. KAPELLE, 13 maart Imtappelen wit 47, rood 44. Herenee U 65 89—91, 11 '10-81, II 55 70—74, II 50 II 45 22, grof 49—61, fijn 145, fijn B 1021, kroet hriraai. Golden Delicious I S 57-91, I 70 78—79, I 65 R—66,1 60 54, II 80 76—77, II '5 70—75, II 65 64, II 60 51, Jil 49. Laxton Superbe I 75 170 107, I 65 96—97, I 60 O grof 48. Winston I 75 118, I J 122, I 60 81, I 55 56. jonathan 1 70 70, 1 65 64—65, !W 48—49, II 65 64—66, II 60 Groenten; radijs 5160, silof 82—94, prei 5667, ui- Bil. (Van een onzer verslaggevers) GOES Een aantal autobusdiensten in Midden-Zeeland wordt met ingang van zondag 18 maart aanstaande gewij zigd. Met deze wijziging beogen de busondernemingen Streekvervoer Walcheren en Automaatschappij Zeeland een meer efficiënte opzet van de buslijnen te bewerkstelli gen. Over de nieuwe regeling, die naar verwacht wordt aanzicnljike besparingen zal opleveren, is waar nodig nauw overleg tussen de beide busmaatschappijen geweest. Hulst - Tel. 01140-2702 JVan onze correspondent) ÏÏIDDORPE In het café Arth. de Block vond de ttrmarktschieting plaats 'btaan door 20 schutters W deelgenomen. "e uitslag hiervan was: **>gvogel G, Bracke, Axel. tele zijvogel Em. Bouwens, «odorpe. Tweede zijvogel R. .4 Koewacht. Grootste JW kleine vogels met 5 «s Arth. Herman, Zuiddor- J- bevolgende schifting is 18 maart te 15.00 Er worden wijzigingsbladen uitgegeven, die verkrijgbaar zijn op de kantoren van AMZ en SW en bij de chauffeurs op de betrokken diensten. Enige tijd geleden werd van overheidswege een onderzoek ingesteld naar de lijnvoering van het streekvervoer in Zee land, Daarbij bleek onder meer dat op de autobusdienst Middelburg-Lewedorp-Goes slechts een zeer gering aantal reizigers behoefte heeft aan vervoer via Lewedorp in de richting Goes dan wel in de richting Middelburg. Lewe dorp kan als breekpunt op de ze lijn beschouwd worden. De breekpuntfunctie van Lewe dorp schiep de mogelijkheid voor het streekvervoer Wal cheren om de bediening te be perken tot een autobusdienst Middelburg-Nieuw, en Sint- Joosland-Arnemuiden-Lewe- dorp, waardoor een besparing van personeel en materieel kan worden verkregen. De AMZ kan de vervoersvoorzie ning tussen Lewedorp en Goes verzorgen zonder extra perso neel of materieel. Een voor deel is verder dat er verbin dingen ontstaan tussen Lewe dorp, Nieuwdorp, 's-Heeren- hoek en Heinkenszand en dat laatstgenoemde plaatsen ook verbinding met Middelburg krijgen. Tegenover deze voor delen komt een lichte aanpas sing van de tarieven te staan. Het vervoer tussen Kruinin- gen-veerhaven en Goes zal worden overgenomen door de door AMZ en ZVTM gezamen lijk geëxploiteerde dienst Goes-Terneuzen, omdat de AMZ-busdienst Kruiningen- haven - Hansweert-Oost - Goes moet worden opgeheven. De AMZ beschouwt dit als een onplezierige zaak, omdat hier door Hansweert-Oost zonder openbaar vervoer komt te zit ten, De reizigers van en naar de oostzijde van het kanaae door Zuid-Beveland zullen ge bruik moeten maken van de uurdienst Hansweert-West Goes en dit betekent dat zij te voet via de sluizen van en naar de bushalte in Hans weert-West moeten gaan. Aan de andere kant kan de nieuwe toestand een verbetering van de bezetting Hansweert-West- Goes betekenen, hetgeen zeer welkom zou zijn omdat de huidige bezetting van de bus sen op deze lijn nauwelijks voldoende is om een uurfre quentie te handhaven. De wij zigingen houden verder in dat door toevoeging van enkele ritten per dag op de dienst Goes-Rilland een betere ver voersvoorziening gegeven kan worden. De dienstregeling tus- se Goes en Wolphaartsdijk- Oud-Sabbinge moest geheel worden herzien, omdat deze dienst wordt uitgevoerd in sa menhang met de dienst Krui- ninigen-veerhaven-Goes. Het aantal ritten per dag blijft on gewijzigd, maar de tijdstippen zijn veranderd, omdat Goes- Wolphaartsdijik zal worden op genomen in de wegemomloop van Rilland-Goes en Goes- Noord-Beveland, Tenslotte moesten twee ritten in de stadsdienst van Goes vervallen om bovenstaande wijzigingen mogelijk te maken. (Van een onzer verslaggevers) ZUIDZANDE Zaterdag avond 17 maart wordt in de gymzaal te Zuidzande de vol leybalwedstrijd Even Kijken - SSV (Schoondijke) gespeeld. Het wordt de kampioenswed strijd voor Even Kijken. Af ge lopen zaterdag is de club uit Zuidzande ongemerkt kampi oen geworden omdat elders een club niet was komen op dagen en daardoor twee pun ten verloor. Even Kijken kan dus zaterdag 17 maart de wed strijd volledig ontspannen spe len. In een tijdsbestek van vier jaar is de Zuidzandse volley balclub kampioen geworden van het district Zeeland vol leybal. Want zolang bestaat de club pas. In oktober 1970 be gon de vereniging in de derde klasse Nevobo en eindigde toen op de voorlaatste plaats. In het seizoen 1971-1972 werd Even Kijken ongeslagen kam pioen en promoveerde naar de tweede klasse. In het seizoen 1972-1973 werd de volleybal club opnieuw ongeslagen kam pioen en ging over naar de eerste klasse. (Van een onzer verslaggevers) GOES Commissaris van de koningin mr. J. van Aartsen zal op zaterdag 7 april de toeristische museumlijn „stoomtram Goes-Borsele" of ficieel openen. Bij deze gele genheid zullen de directeuren van de suikerfabrieken in Breda, Roosendaal en Zeven bergen de door hun bedrijven geschonken stoomlocomotieven officieel overdragen. Zoals bekend werd er vorige zomer al druk met de loc Wit- touck en enkele rijtuigen ge reden op het voormalige bie tenlintje door de Zak van Zuid-Beveland. Het aanvanke lijke idee van het bestuur van de stichting „Stoomtram Goes- Borsele" om de museumlijn aan het einde van het rijsei- zoen in september van vorig jaar officieel te openen, werd bij nader inzien verworpen. Men achtte het om verschil lende redenen beter de officië le opening te laten plaatsgrij pen met het begin van het nieuwe seizoen. De openingsdag begint met een bijeenkomst voor de geno digden in de aula van de christelijke nijverheidsschool aan de Bessenlaan in Goes- zuid. Daar zullen enkele korte toespraken gehouden worden. Na een lunch krijgen de loco motieven van de stichting offi cieel hun naam. Vervolgens zal mr. Van Aartsen de ope ningshandeling verrichten. Meteen daarna vertrekt de stoomtram voor de openings- rit. (Van een onzer verslaggevers) GOES Een aantal Goese naren heeft een comité ge vormd, dat ervoor ijvert de voormalige huisvesting van de keuringsdienst van waren, een fraai 19-de eeuws pand te be houden. Zoals bekend over weegt het gemeentebestuur van Goes het monumentale ge bouw, dat aan de L.P. van de Spiegelstraat staat, te slopen. Het comité meent dat afbraak van het gebouw zowel op grond van de cultuur-histori sche waarde al» vanwege d» voorname functie die het in het stadsbeeld heeft, een on aanvaardbare zaak is. Het comité dat bestaat uit de heren Kr. Goudzwaard, ir. C.J.P. Rosier, drs. A.P. Cornet drs J.H. Kluiver en P. Polder man, heeft zijn standpunten in een brief aan het gemeentebe stuur uiteen gezet. Daarin zijn de volgende argumenten aan gevoerd voor behoud van het pand' Het in 1888 door de Ant werpse architect Keelhoff ont worpen gebouw is met zijn kruiskozijnen, rondbogen, ba- lusters, diamantkoppen en dergelijke een typisch voor beeld van Belgische neo-re naissance van het einde van de vorige eeuw. De architec tuur is van goed gehalte. Ook historisch vindt het comité het gebouw van belang: het is het enige voorbeeld van een rijk uitgevoerde 19de eeuwse pa triciërswoning in de gemeente Goes. Het gebouw heeft met het omringende park een voorna me functie in zijn omgeving, aldus een ander argument van het comité. De villa bepaalt in hoge mate het aanzien van de Van de Spiegelstraat. Zijn fraaie architectuur en de erbij staande bomen onderbreken de saaie bebouwing. Het derde argument van het comité is dat er helemaal geen directe noodzaak is om het pand te slopen. Een be stemmingsplan voor dit stads deel is nog niet vastgesteld. Bovendien is de toestand van het gebouw ook al is het on derhoud de laatste jaren zeer gering geweest, zodanig dat af braak niet noodzakelijk is. Bo vendien is in het gebouw eni ge jaren geleden een B.B.-kel- der aangebracht. Afbraak be tekent daarom ook kapitaal vernietiging en zal (het ge bouw is onderkelderd en van een enorme regenbak voor zien) waarschijnlijk meer kos ten dan het verrichten van enige noodzakelijke repara ties. Het comité vraagt het ge meentebestuur dan ook het ge bouw niet te laten slopen, het aan te wijzen tot beschermd monument en het een passen de een waardige bestemming te geven. Bij dat laatste denkt men aan een cultureel cen trum, bijvoorbeeld een behui zing vooor de culturele raad, werk- en expositieruimte voor beeldende kunstenaars of re petitieruimte voor muziekver enigingen. Adhesiebetuigingen kunnen gericht worden aan het corres pondentieadres van het comité D.D. van de Boutstraat 4 in Goes. J''bndboogvereniging Een- actt gaf in de oude vismijn 2 Mhieting op de liggende tin eerste wip werd Kampioenschap dat over JÜ? '""coursen loopt, ver- Op de tweede wip "et gewone concours ge inen. uitslag is als volgt: le £av°gel: J. de Koeyer van J? uit Yerseke, 2e hoofd- v- d. Walle van Een- I ®t uit Vlissingen. le zijvo- lit V de Koeyer van Diana - J^Keke, I n^Ük 2e zijvogel H. i van Soranus uit jranj S2and' 3e zijvogel C. <».lll,lYan Vooruitgang uit i 1eBdamme, 4e zijvogel A. J Iel, Sso-Rijk van Willem- I v t Ovezande. le kal A. Jo"ge-Rijk van Willem- Teil uit Ovezande. le kal A. de Jonge-Rijk voornoemd. 2e kal C. Brand van Vooruitgang uit Kwadndendamme, 3e kal J. v. d. Walle van Eendracht uit Vlissingen. 4e kal E. Engels van Eendracht uit Vlissingen, bij loting. De vliegende vogel- prijs was voor J.C. v. Antwer pen van Eendracht uit Vlissin gen. Meeste kleine volgels: C. D. Maas van Vooruitgang uit Kwadendamme, J. C. v. Ant werpen van Eendracht uit Vlissingen en L. de Koeyer van Diana uit Yereke; daze heren hadden elk vier vogels afgeschoten. (Van onze correspondent) De handboogvereniging „Ja- coba van R-i'crcn" gaf in de zaal Ju'iina een schieting op de liggende wippen. Van 14 verenigingen waren 42 schut ters opgekomen- Uitslag van de eerste wip. Hoofdvogel: William Voet van Soranus uit Heinkenszand. le zijvogel: P. Pantus van Zee- landia uit Ovezande. 2e zijvo- gel: P. Steketee van Diana uit Yerseke. le bovenkal: P. Ver- muë van Jacoba van Beieren uit Goes. 2e bovenkal: P. Oostdijk van Willem Teil uit Ovezande. le onderkal: F. Koens van Spes-Nostra uit Ovezande. 2e onderkal: C. v. Weele van Juliana uit Oude- lande. le klep: C. D- Raas van Vooruitgang uit Kwadendam me. Meeste kleine vogels: Jac. Westveer van Edele-Handboog uit Oudelande, vier vogels. Uitslag van de tweede wip. le hoofvogel: H. A. Mol van Jacoba van Beieren uit Goes. 2e hoofdvogel: C. P. Timmer man van Vios uit 's-Heeren- hoek. le zijvogel: A. Cornelis- se van Diana uit Yerseke. 2e zijvogel: J. Rijk van Eensge zindheid uit 's-Heerenhoek. 3e zijvogel: E- Engels van Een dracht uit Vlissingen. 4e zijvo gel: J. Rijk van Willem-Teil uit Ovezande. le kal: P. Pan tus van Zeelandia uit Ovezan de. 2e kal: W. Boudens van Willem-Teil uit Ovezande. 3e kal: C. Baas van Juliana uit Oudelande. 4e kal: A. A. Geense van Zorgvliet uit Elle- woutsdijk. Meeste kleine vo gels. De vliegende vogelprijs was voor J. Rijk van Zeelan dia uit Ovezande. VLISSINGEN Terwijl aan vele gemeenschapsgebou wen de vlag halfstok hangt, uit rouw om het geluidloos afsterven van het amateurto neel, worden er aan het vest zaktheater „Edenburg" in Vlissingen ai maar nieuwe en feestelijke wimpels gehesen Sinds een klein groepje men sen, afkomstig uit Axel, Hulst. Sluis, Vlissingen en Middel burg en andere Zeeuwse dor pen en steden besloot om on der de naam „Zeeuwse kome die" een stuk van Hugo Claus op het repertoire te nemen, bloeit aan het Vlissingse Bel- lamypark, waar het vestzak- theater staat, de toneelkunst als nooit tevoren. Zonder sub sidie van belang, tenzij men de huurprijs van f 200,- per maand voor bet pand waarin het theater is ondergebracht als subsidie zou willen aan merken, speelt „De Zeeuwse komedie" een heel seizoeD lang voor een uitverkocht huis. Het stuk in kwestie heet „De Spaanse hoer". Een vestzaktheater is gauw uitverkocht Je kunt er met zijn tachtigen in en wie op de voorste rij zit, moet van tijd tot tijd zijn benen intrekken om ruimte te kunnen ver schaffen aan de acteurs en ac trices. Je zit namelijk als toe schouwer als het ware „op het podium" en dat betekent, dat het publiek voor het eerst sinïds vele eeuwen waarin the ater verstarde tot een verto ning binnen de lijst van een toneel, -weer deelnemer aan een gebeurtenis wordt. Want dat is theaterEen gebeurte nis- Over de Zeeuwse kome die, over het eigen theater en over de Spaanse hoer, die op Walcheren de meest besproken toneelfiguur van de laatste ja ren is. valt zoveel te vertellen, dat wij de zaken noodgedwon gen moeten rubriceren. Het hoort allemaal bij elkaar: the ater, toneelgroep, de voorstel ling en het publiek. Het vestzaktheater Eden- burg past als een handschoen om het huisensemble dat zich „Zeeuwse komedie" noemt. Uit die goede pasvorm, die zijn eigen beperkingen mee brengt, is het fenomeeen van de waarlijk geniale improvisatie gegroeid. Acteur of actrice zijn bij „De Zeeuwse kome die" betekent, dat je van tijd tot tijd corveedienst hebt en bijvoorbeeld de zaal moet stofzuigen of de wasta fels en toiletten reinigen. De vaste „staf" heeft problemen van exploitatie en organisatie die zelfstandig moeten woi'den opgelost. Er zijn schouwbur gen in Zeeland genoeg wagr de Zeeuwse komedie zou kunnen spelen, maar de ciub blijft liever in die als een handschoen passende accom modatie zitten. Liever een vestzak dan een bontmantel, is de filosofie. Er komt nog iets bij ook zo'n toevalsprodukt van het vestzaksysteem. Cor Verdonschot, (regisseur), die evenals een aantal spelers re gelmatig uit Zeeuwsch-Vlaan- deren overkomt om in Vlissin gen toneel te gaan doen, koos nadat één seizoen met nogal workshop-achtige produkties was gewerkt, voor een pu- bliektrekker als „De Spaanse hoer" van Hugo Claus. Hij probeerde daarmee een emmer in een vingerhoed uit te gie ten. Immers „De Spaanse hoer" vraagt om een groot to neel, liefst met een draaipla teau. Verdonschot moest het hele spektakel op luttele vier kante meters brengen. Hij los te het probleem op door met een overvloed aan spotlights te gaan werken. De „spots" hebben de functie van televi siecamera's, die alleen het beeld aan de kijker doorgeven dat in de zoeker van elke camera afzonderlijk zichtbaar is. Verdonschot hanteert de spotlights op die manier van achter een groot maar ietwat gammel regelpaneel. De licht- kanonnen, tevoren gericht op de plaatsen waar een sueelscè- ne zal plaatsvinden, bepalen in het totaal zwartgeverfde thea tertje, welk beeld het publiek op het netvlies krijgt. Het speelveld heeft hij tevens ge comprimeerd tot een driedi mensionale collage van bed den, stoelen, kussens en bou- doir-achtige toestanden- Als je dat hele geval in bedrijf ziet, begrijp je opeens een nieuwe betekenis van het spreek woord: In de beperking her ken je de meester. Verdon schot gebruikte de beperking van de vestzaksituatie als uit' daging en als nieuw gege ven. Dat brengt ons op het pu bliek, dat tenslotte óók in die vestzak zit en opeens nieuwe theaterervaringen gaat opdoen Je kijkt de spelers tenslotte tot, in het keelgat, als je zo pal vóór ze zit. En soms speel je zelf mee, zoals uw recensent overkwam, toen in een dans scène van de lichte dametjes in het stuk, uitnodigend op het publiek werd ingespeeld. Pu bliek wordt deelnemer in deze vorm van theater dat uit zijn traditionele lijst gestapt is. In „Edenburg" ruik je bovendien de koffie tegen de tijd dat het pauze wordt. Voor de spelers is het acteren onder deze om standigheden een kwestie var „erop of eronder". De kleinste gebaren, gelaatsuitdrukkingen versprekingen niets blijft verborgen in het onbarmharti ge licht van die vele spots en voor het op je lippen zittend e publiek. Zó amateur-toneel te durven brengen duidt op ge drevenheid. Wij schrijven dit niet vanwege het gebruikelij ke motief: lief zijn voor am? teur tonelisten. Om te begin nen is „De Spaanse hoer" to* aan het eind van het seizoen uitverkocht, tenzij u er hee' tijdig bij bent, dus dat motief drijft ons niet. Het belangrijk ste is echter: de Zeeuwse ko medie verdient een benadering die je ook een beroepsgezel schap ten deel laat vallen En dat brengt ons op het spel en de spelers. Eén opmer king vooraf. Verdonschot heeft in een subtiele feeling voor de zwakheid van bijna alle ama teur-tonelisten, gebruik ge maakt, zowel bij de keuze van het stuk als bij de realisering ervan, van de neiging tot overdosering en overaccentu ering. Welnu: kenmerkend voor veel amateurtoneel is de rijkelijke overmaat aan en thousiasme, waardoor een „huiverende zeeman" op een koortspatiënt en een „verlief de vrouw" op een deerne gaat lijken. Vaak is dat een stuk charme apart- Door „De Spaanse hoer" te kiezen en deze bovendien zó te interpre teren dat de humoristische elementen, griezeleffecten en Bredero-achtige trekken er duidelijk uitspringen, heeft de regisseur opnieuw zijn mees terschap vanuit de beperking getoond. Je merkt niet meer dat je naar amateurtonelisten kijkt bij het zien van „De Spaanse hoer". Je beleeft een voudig een heerlijk spel. Claus zou het zelf moeten zien! En daarmee zijn we bij het en semble zelf beland, dat tot zulke buitengewone prestaties kon komen, doordat op grond van de handschoen-filosofie waarmee ik dit artikel begon, vrijwel iedereen zich volledig kan uitspelen. Extra steun verleent daarbij nog het spel met al die spotlights, een ma gazijn vol geluidseffecten en d'e unieke sfeer welke het theater, drijvend op puur en thousiasme, juist maakt tot. wat het wil zijn: een vestzak, per definitie onder je hart ge situeerd. Na één der voorstellingen zei Verdonschot mij, dat in „Vestzak-omstandigheden" zo genaamd „klein spel" vereist is juist als bij televisie, waar liet kleinste gebaar gezien wordt, terwijl het grote, thea trale werk juist lachwekkend werkt. Zou je „De Spaanse hoer", gespeeld door dp Zeeuwse komedie, op dat cri terium toetsen, dan geef je de hoogste cijfers voor bijvoor beeld de gelaatsuitdrukkingen, maar een lage waardering voor het gebruik var- dp men selijke stem als middel om emoties uit te drukken. In de speelwijze die Verdonscho* beeft gekozen is dat niet op vallend zolang men de ama teur-tonelisten in het gezel schap aan het werk ziet. Hun speelvreugde is in een stuk als dit zelfs ais een versterking van het totale effect te be schouwen. Anders wordt het bij de werkelijke dramatische talenten die de Zeeuwse ko medie in haai- vestzakje heeft Daarbij denk ik aar Rein» Sanderse (in de titelrol). Juist zij kan zich terughoudendheid en subtiele nuances veroorlo ven omdat zij rijker met ta lent gezegend is dan menig beroepsactrice. Zij heeft met andere woorden het extra effect niet nodig, om geloofwaardig te zijn Een to neelpersoonlijkheid. ook in het amateurtoneel, is groter naar mate hij of zij meer eigen persoonlijkheid bezit. De echte clown doet bijvoorbeeld noodt echt leuk. Hij is het gewoon. In een stuk als „De Spaanse hoer", dat bevolkt is met niets dan carnavaleske typen valt het overigens moeilijk om dra matisch talent te beoordelen- Je moet het spel zien binnen het kader van hetgeen er in de vestzak geboden wordt. En dan kan het oordeel alleen maar zijn: een buitengewone prestatie amateurtoneel van de hoogste klasse. Die volle zalen, zelfs al kan er maar 80 man publiek tegelijk in, ko men er dan ook niet omdat men de donateurs heeft gemo biliseerd, maar omdat er in da vestzak iets te beleven valt. Prettig is het om hier lof te kunnen toezwaaien aan zoveel méér mensen dan alleen de toneelspelers. De man achter de bar in de foyer (eigenhan dig geschilderd) is evenzeer een deel van de groep als de drie man achter het regelpa neel, de elektricien, de verbor gen muzikanten achter het „podium", de acteurs, de re gisseur en het publiek. Men ziet hier een stukje gemeen schappelijke inzet, met als re sultaat: theater. Maar je komt voor de spelers. Bij de vrou wen draait het om Celestina (Reine Sanderse) en de geest Claudinia, (Mientje de Leeuw). Hun beider prestatie is van grote klasse. De hen omringende schare lichte meisjes en zij die het dreigen te worden, speelt charmant en vrijmoedig. Het zijn Melibea (Sandra Heidens), Elicia (An nie Deurloo), Areusa (Linda van Druten) en Lucretia (Wil ly Kwekkeboom). De manne lijke hoofdrol speelt Bram Kwekkeboom (Calisto) met grote verve (ook hier: talent in opmars), die knap wordt bijgestaan door Jaap Adema (Parmeno) en Edo Douma (Sempronio). Door het stuk springt ais „Komische Aite" Piet de Heus (Centurio). Een grappig contrast in het van lichtzinnigheid bruisend stuk levert Wil Meur als Alicia. Ik zou graag zeggen: gaat dat zien, gaat dat zien! Maar ik moet eraan toevoegen: „Als u de kans krijgt!..- Een vestzak is geen boodschappentas!" TOM KOOPMAN Platte'andsjongeren On langs gaven de Plattelandsjon geren Zeeland afd. Goes en Noord-Beveland, een toneel- feestavond in het Dorpshuis te Wolphaartsdijk. Na de opening door de presidente mej. N. Steendijk werd de avond! ver zorgd door PJZ West-Zeeuws- Vlaanderen, die onder regie van mevr. S. van der Hooft-De Feijter voor de pauze opvoer- der de klucht ..Pietje" en het toneelstuk „Als men meisjes fopt", terwijl na de pauze een Revue werd vertoond.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1973 | | pagina 7