HERZIENING VAN
BUSDIENSTEN
MIDDEN-ZEELAND
Comité
vraagt
behoud
pand
Schieting in Vlissingen en Goes
„Spaanse hoer" in Vlissingen
Volleybalclub
Even Kijken
kampioen
Kauw overleg tussen busmaatschappijen
aarniarktscliietiiig
i» Zuiddorpe
Commissaris
opent
museumlijn
stad
streek
1
cassiere en
sje
helpen u,
in te brengen
Handschoen
Publiek
Spel
Collectief
Goes
LJENSDAG 14 MAART 1973
„arkten
I GOES, 13 maart Granen,
en peulvruchten. Alle
..."len boerenschoon en fran
I" leveringsplaats. Tarwe ba
;S'i f 37,50f 38,- per 100
- gerst basis 16% 3436.75
\'c mo kg, groene erwten 45.-
I'jj,. per 100 kg, schokkers
|._43,- per 100 kg bruine
Ten (grondvrij) 75,85.-
100 kg exclusief BTW.
^appelen. Bintje, veldsge-
k af boerderij op auto gele-
1IW| 28,f 29,- per 100 kg.
Igeraardappelen f 8,50 per
tg, afgehaald op auto ge-
rJt exclusief BTW. Uien.
algestaart op auto geleverd
,5-6? cent per kg. exclusief
lijf Vlas ongerepeld goede
paiiteit 21—32 cent per kg.
jnjkende kwaliteit 1120
t per kg, gerepeld 2036
„t per kg. exclusief btw-
L 'weidehooij goede kwali-
Xj 100,f 125,- per 1000
exclusief btw. Stro tarwe-
f 35.—f 37,50 per 1000
ji gerstestro f 35,f 37,5(0
p 1000 kg, erwtestro f 50
*-1000 kg. exclusief btw.
GOES, 13 maart Op mon-
Conference kl I 65-70
i»—101, 60-65 90—94, 55-60
*3082,70, kl. II 65-70 91,
82-84, 55-60 71—73, 50-
10-63,20, 45-50 33, grof
J lijn 35, Beurre Alex Lucas
j 115-85 43, 65-75 45,20—46.
11II 60-65 38, 50-60 34. Ex-
ort en industrieveiling'. Di-
nse rassen appels kroet-wit
lit kroet-rood 41,80. Win-
r:n kl I 75-80 119—131, 70-75
li*—135, 65-70 108—121, 60-65
15-95, 55-60 54—61. kl II 75-
104, 70-75 89—121, 65-70
WO. 60-65 70—85 55-60
1,00—60, grof 57. Goudreinet-
k! II 85-95 91, 75-85 95, 70-
3 91, 65-70 73—78, grof 52.
lolden Delicious kl I 80-85
11-94. 75-80 82—94, 70-75
4-87, 65-70 67—72, 60-65
9-59. kl II 30-85 68—87, 75-
9(7-84, 70-75 62—80, 65-70
.-73. 60-65 47,8063. Confe-
B! kl II 75-70 79—87, 60-65
"47, 55-60 59—67, 50-55
W5, 45-50 2324, Beurre
ia Lucas kl II 75-85 37, 64-
3iM3. kl II 60-65 37—41,
3» 36 Saint Remy kl I 70-
113, 60-70 116, kl II 70-80
•S 60-70 103, 50-60 83—93.
We aanvoer hard fruit
M kisten.
KAPELLE, 13 maart
Imtappelen wit 47, rood 44.
Herenee U 65 89—91, 11
'10-81, II 55 70—74, II 50
II 45 22, grof 49—61, fijn
145, fijn B 1021, kroet
hriraai. Golden Delicious I
S 57-91, I 70 78—79, I 65
R—66,1 60 54, II 80 76—77, II
'5 70—75, II 65 64, II 60 51,
Jil 49. Laxton Superbe I 75
170 107, I 65 96—97, I 60
O grof 48. Winston I 75 118, I
J 122, I 60 81, I 55 56.
jonathan 1 70 70, 1 65 64—65,
!W 48—49, II 65 64—66, II 60
Groenten; radijs 5160,
silof 82—94, prei 5667, ui-
Bil.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Een aantal autobusdiensten in Midden-Zeeland
wordt met ingang van zondag 18 maart aanstaande gewij
zigd. Met deze wijziging beogen de busondernemingen
Streekvervoer Walcheren en Automaatschappij Zeeland
een meer efficiënte opzet van de buslijnen te bewerkstelli
gen. Over de nieuwe regeling, die naar verwacht wordt
aanzicnljike besparingen zal opleveren, is waar nodig nauw
overleg tussen de beide busmaatschappijen geweest.
Hulst - Tel. 01140-2702
JVan onze correspondent)
ÏÏIDDORPE In het café
Arth. de Block vond de
ttrmarktschieting plaats
'btaan door 20 schutters
W deelgenomen.
"e uitslag hiervan was:
**>gvogel G, Bracke, Axel.
tele zijvogel Em. Bouwens,
«odorpe. Tweede zijvogel R.
.4 Koewacht. Grootste
JW kleine vogels met 5
«s Arth. Herman, Zuiddor-
J- bevolgende schifting is
18 maart te 15.00
Er worden wijzigingsbladen
uitgegeven, die verkrijgbaar
zijn op de kantoren van AMZ
en SW en bij de chauffeurs op
de betrokken diensten.
Enige tijd geleden werd van
overheidswege een onderzoek
ingesteld naar de lijnvoering
van het streekvervoer in Zee
land, Daarbij bleek onder
meer dat op de autobusdienst
Middelburg-Lewedorp-Goes
slechts een zeer gering aantal
reizigers behoefte heeft aan
vervoer via Lewedorp in de
richting Goes dan wel in de
richting Middelburg. Lewe
dorp kan als breekpunt op de
ze lijn beschouwd worden. De
breekpuntfunctie van Lewe
dorp schiep de mogelijkheid
voor het streekvervoer Wal
cheren om de bediening te be
perken tot een autobusdienst
Middelburg-Nieuw, en Sint-
Joosland-Arnemuiden-Lewe-
dorp, waardoor een besparing
van personeel en materieel
kan worden verkregen. De
AMZ kan de vervoersvoorzie
ning tussen Lewedorp en Goes
verzorgen zonder extra perso
neel of materieel. Een voor
deel is verder dat er verbin
dingen ontstaan tussen Lewe
dorp, Nieuwdorp, 's-Heeren-
hoek en Heinkenszand en dat
laatstgenoemde plaatsen ook
verbinding met Middelburg
krijgen. Tegenover deze voor
delen komt een lichte aanpas
sing van de tarieven te staan.
Het vervoer tussen Kruinin-
gen-veerhaven en Goes zal
worden overgenomen door de
door AMZ en ZVTM gezamen
lijk geëxploiteerde dienst
Goes-Terneuzen, omdat de
AMZ-busdienst Kruiningen-
haven - Hansweert-Oost - Goes
moet worden opgeheven. De
AMZ beschouwt dit als een
onplezierige zaak, omdat hier
door Hansweert-Oost zonder
openbaar vervoer komt te zit
ten, De reizigers van en naar
de oostzijde van het kanaae
door Zuid-Beveland zullen ge
bruik moeten maken van de
uurdienst Hansweert-West
Goes en dit betekent dat zij te
voet via de sluizen van en
naar de bushalte in Hans
weert-West moeten gaan. Aan
de andere kant kan de nieuwe
toestand een verbetering van
de bezetting Hansweert-West-
Goes betekenen, hetgeen zeer
welkom zou zijn omdat de
huidige bezetting van de bus
sen op deze lijn nauwelijks
voldoende is om een uurfre
quentie te handhaven. De wij
zigingen houden verder in dat
door toevoeging van enkele
ritten per dag op de dienst
Goes-Rilland een betere ver
voersvoorziening gegeven kan
worden. De dienstregeling tus-
se Goes en Wolphaartsdijk-
Oud-Sabbinge moest geheel
worden herzien, omdat deze
dienst wordt uitgevoerd in sa
menhang met de dienst Krui-
ninigen-veerhaven-Goes. Het
aantal ritten per dag blijft on
gewijzigd, maar de tijdstippen
zijn veranderd, omdat Goes-
Wolphaartsdijik zal worden op
genomen in de wegemomloop
van Rilland-Goes en Goes-
Noord-Beveland, Tenslotte
moesten twee ritten in de
stadsdienst van Goes vervallen
om bovenstaande wijzigingen
mogelijk te maken.
(Van een onzer
verslaggevers)
ZUIDZANDE Zaterdag
avond 17 maart wordt in de
gymzaal te Zuidzande de vol
leybalwedstrijd Even Kijken -
SSV (Schoondijke) gespeeld.
Het wordt de kampioenswed
strijd voor Even Kijken. Af ge
lopen zaterdag is de club uit
Zuidzande ongemerkt kampi
oen geworden omdat elders
een club niet was komen op
dagen en daardoor twee pun
ten verloor. Even Kijken kan
dus zaterdag 17 maart de wed
strijd volledig ontspannen spe
len.
In een tijdsbestek van vier
jaar is de Zuidzandse volley
balclub kampioen geworden
van het district Zeeland vol
leybal. Want zolang bestaat de
club pas. In oktober 1970 be
gon de vereniging in de derde
klasse Nevobo en eindigde
toen op de voorlaatste plaats.
In het seizoen 1971-1972 werd
Even Kijken ongeslagen kam
pioen en promoveerde naar de
tweede klasse. In het seizoen
1972-1973 werd de volleybal
club opnieuw ongeslagen kam
pioen en ging over naar de
eerste klasse.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Commissaris van
de koningin mr. J. van Aartsen
zal op zaterdag 7 april de
toeristische museumlijn
„stoomtram Goes-Borsele" of
ficieel openen. Bij deze gele
genheid zullen de directeuren
van de suikerfabrieken in
Breda, Roosendaal en Zeven
bergen de door hun bedrijven
geschonken stoomlocomotieven
officieel overdragen.
Zoals bekend werd er vorige
zomer al druk met de loc Wit-
touck en enkele rijtuigen ge
reden op het voormalige bie
tenlintje door de Zak van
Zuid-Beveland. Het aanvanke
lijke idee van het bestuur van
de stichting „Stoomtram Goes-
Borsele" om de museumlijn
aan het einde van het rijsei-
zoen in september van vorig
jaar officieel te openen, werd
bij nader inzien verworpen.
Men achtte het om verschil
lende redenen beter de officië
le opening te laten plaatsgrij
pen met het begin van het
nieuwe seizoen.
De openingsdag begint met
een bijeenkomst voor de geno
digden in de aula van de
christelijke nijverheidsschool
aan de Bessenlaan in Goes-
zuid. Daar zullen enkele korte
toespraken gehouden worden.
Na een lunch krijgen de loco
motieven van de stichting offi
cieel hun naam. Vervolgens
zal mr. Van Aartsen de ope
ningshandeling verrichten.
Meteen daarna vertrekt de
stoomtram voor de openings-
rit.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Een aantal Goese
naren heeft een comité ge
vormd, dat ervoor ijvert de
voormalige huisvesting van de
keuringsdienst van waren, een
fraai 19-de eeuws pand te be
houden. Zoals bekend over
weegt het gemeentebestuur
van Goes het monumentale ge
bouw, dat aan de L.P. van de
Spiegelstraat staat, te slopen.
Het comité meent dat afbraak
van het gebouw zowel op
grond van de cultuur-histori
sche waarde al» vanwege d»
voorname functie die het in
het stadsbeeld heeft, een on
aanvaardbare zaak is.
Het comité dat bestaat uit
de heren Kr. Goudzwaard, ir.
C.J.P. Rosier, drs. A.P. Cornet
drs J.H. Kluiver en P. Polder
man, heeft zijn standpunten in
een brief aan het gemeentebe
stuur uiteen gezet. Daarin zijn
de volgende argumenten aan
gevoerd voor behoud van het
pand'
Het in 1888 door de Ant
werpse architect Keelhoff ont
worpen gebouw is met zijn
kruiskozijnen, rondbogen, ba-
lusters, diamantkoppen en
dergelijke een typisch voor
beeld van Belgische neo-re
naissance van het einde van
de vorige eeuw. De architec
tuur is van goed gehalte. Ook
historisch vindt het comité het
gebouw van belang: het is het
enige voorbeeld van een rijk
uitgevoerde 19de eeuwse pa
triciërswoning in de gemeente
Goes.
Het gebouw heeft met het
omringende park een voorna
me functie in zijn omgeving,
aldus een ander argument van
het comité. De villa bepaalt in
hoge mate het aanzien van de
Van de Spiegelstraat. Zijn
fraaie architectuur en de erbij
staande bomen onderbreken
de saaie bebouwing.
Het derde argument van
het comité is dat er helemaal
geen directe noodzaak is om
het pand te slopen. Een be
stemmingsplan voor dit stads
deel is nog niet vastgesteld.
Bovendien is de toestand van
het gebouw ook al is het on
derhoud de laatste jaren zeer
gering geweest, zodanig dat af
braak niet noodzakelijk is. Bo
vendien is in het gebouw eni
ge jaren geleden een B.B.-kel-
der aangebracht. Afbraak be
tekent daarom ook kapitaal
vernietiging en zal (het ge
bouw is onderkelderd en van
een enorme regenbak voor
zien) waarschijnlijk meer kos
ten dan het verrichten van
enige noodzakelijke repara
ties.
Het comité vraagt het ge
meentebestuur dan ook het ge
bouw niet te laten slopen, het
aan te wijzen tot beschermd
monument en het een passen
de een waardige bestemming te
geven. Bij dat laatste denkt
men aan een cultureel cen
trum, bijvoorbeeld een behui
zing vooor de culturele raad,
werk- en expositieruimte voor
beeldende kunstenaars of re
petitieruimte voor muziekver
enigingen.
Adhesiebetuigingen kunnen
gericht worden aan het corres
pondentieadres van het comité
D.D. van de Boutstraat 4 in
Goes.
J''bndboogvereniging Een-
actt gaf in de oude vismijn
2 Mhieting op de liggende
tin eerste wip werd
Kampioenschap dat over
JÜ? '""coursen loopt, ver-
Op de tweede wip
"et gewone concours ge
inen.
uitslag is als volgt: le
£av°gel: J. de Koeyer van
J? uit Yerseke, 2e hoofd-
v- d. Walle van Een-
I ®t uit Vlissingen. le zijvo-
lit V de Koeyer van Diana
- J^Keke,
I n^Ük
2e zijvogel H.
i van Soranus uit
jranj S2and' 3e zijvogel C.
<».lll,lYan Vooruitgang uit
i 1eBdamme, 4e zijvogel A.
J Iel, Sso-Rijk van Willem-
I v t Ovezande. le kal A.
Jo"ge-Rijk van Willem-
Teil uit Ovezande. le kal A.
de Jonge-Rijk voornoemd. 2e
kal C. Brand van Vooruitgang
uit Kwadndendamme, 3e kal
J. v. d. Walle van Eendracht
uit Vlissingen. 4e kal E. Engels
van Eendracht uit Vlissingen,
bij loting. De vliegende vogel-
prijs was voor J.C. v. Antwer
pen van Eendracht uit Vlissin
gen. Meeste kleine volgels:
C. D. Maas van Vooruitgang uit
Kwadendamme, J. C. v. Ant
werpen van Eendracht uit
Vlissingen en L. de Koeyer
van Diana uit Yereke; daze
heren hadden elk vier vogels
afgeschoten.
(Van onze correspondent)
De handboogvereniging „Ja-
coba van R-i'crcn" gaf in de
zaal Ju'iina een schieting op
de liggende wippen. Van 14
verenigingen waren 42 schut
ters opgekomen-
Uitslag van de eerste wip.
Hoofdvogel: William Voet van
Soranus uit Heinkenszand. le
zijvogel: P. Pantus van Zee-
landia uit Ovezande. 2e zijvo-
gel: P. Steketee van Diana uit
Yerseke. le bovenkal: P. Ver-
muë van Jacoba van Beieren
uit Goes. 2e bovenkal: P.
Oostdijk van Willem Teil uit
Ovezande. le onderkal: F.
Koens van Spes-Nostra uit
Ovezande. 2e onderkal: C. v.
Weele van Juliana uit Oude-
lande. le klep: C. D- Raas van
Vooruitgang uit Kwadendam
me. Meeste kleine vogels: Jac.
Westveer van Edele-Handboog
uit Oudelande, vier vogels.
Uitslag van de tweede wip.
le hoofvogel: H. A. Mol van
Jacoba van Beieren uit Goes.
2e hoofdvogel: C. P. Timmer
man van Vios uit 's-Heeren-
hoek. le zijvogel: A. Cornelis-
se van Diana uit Yerseke. 2e
zijvogel: J. Rijk van Eensge
zindheid uit 's-Heerenhoek. 3e
zijvogel: E- Engels van Een
dracht uit Vlissingen. 4e zijvo
gel: J. Rijk van Willem-Teil
uit Ovezande. le kal: P. Pan
tus van Zeelandia uit Ovezan
de. 2e kal: W. Boudens van
Willem-Teil uit Ovezande. 3e
kal: C. Baas van Juliana uit
Oudelande. 4e kal: A. A.
Geense van Zorgvliet uit Elle-
woutsdijk. Meeste kleine vo
gels. De vliegende vogelprijs
was voor J. Rijk van Zeelan
dia uit Ovezande.
VLISSINGEN Terwijl
aan vele gemeenschapsgebou
wen de vlag halfstok hangt,
uit rouw om het geluidloos
afsterven van het amateurto
neel, worden er aan het vest
zaktheater „Edenburg" in
Vlissingen ai maar nieuwe en
feestelijke wimpels gehesen
Sinds een klein groepje men
sen, afkomstig uit Axel, Hulst.
Sluis, Vlissingen en Middel
burg en andere Zeeuwse dor
pen en steden besloot om on
der de naam „Zeeuwse kome
die" een stuk van Hugo Claus
op het repertoire te nemen,
bloeit aan het Vlissingse Bel-
lamypark, waar het vestzak-
theater staat, de toneelkunst
als nooit tevoren. Zonder sub
sidie van belang, tenzij men
de huurprijs van f 200,- per
maand voor bet pand waarin
het theater is ondergebracht
als subsidie zou willen aan
merken, speelt „De Zeeuwse
komedie" een heel seizoeD
lang voor een uitverkocht
huis. Het stuk in kwestie heet
„De Spaanse hoer".
Een vestzaktheater is gauw
uitverkocht Je kunt er met
zijn tachtigen in en wie op de
voorste rij zit, moet van tijd
tot tijd zijn benen intrekken
om ruimte te kunnen ver
schaffen aan de acteurs en ac
trices. Je zit namelijk als toe
schouwer als het ware „op het
podium" en dat betekent, dat
het publiek voor het eerst
sinïds vele eeuwen waarin the
ater verstarde tot een verto
ning binnen de lijst van een
toneel, -weer deelnemer aan
een gebeurtenis wordt. Want
dat is theaterEen gebeurte
nis- Over de Zeeuwse kome
die, over het eigen theater en
over de Spaanse hoer, die op
Walcheren de meest besproken
toneelfiguur van de laatste ja
ren is. valt zoveel te vertellen,
dat wij de zaken noodgedwon
gen moeten rubriceren. Het
hoort allemaal bij elkaar: the
ater, toneelgroep, de voorstel
ling en het publiek.
Het vestzaktheater Eden-
burg past als een handschoen
om het huisensemble dat zich
„Zeeuwse komedie" noemt.
Uit die goede pasvorm, die
zijn eigen beperkingen mee
brengt, is het fenomeeen van de
waarlijk geniale improvisatie
gegroeid. Acteur of actrice
zijn bij „De Zeeuwse kome
die" betekent, dat je van tijd
tot tijd corveedienst hebt en
bijvoorbeeld de zaal
moet stofzuigen of de wasta
fels en toiletten reinigen. De
vaste „staf" heeft problemen
van exploitatie en organisatie
die zelfstandig moeten woi'den
opgelost. Er zijn schouwbur
gen in Zeeland genoeg wagr
de Zeeuwse komedie zou
kunnen spelen, maar de ciub
blijft liever in die als een
handschoen passende accom
modatie zitten. Liever een
vestzak dan een bontmantel, is
de filosofie. Er komt nog iets
bij ook zo'n toevalsprodukt
van het vestzaksysteem. Cor
Verdonschot, (regisseur), die
evenals een aantal spelers re
gelmatig uit Zeeuwsch-Vlaan-
deren overkomt om in Vlissin
gen toneel te gaan doen, koos
nadat één seizoen met nogal
workshop-achtige produkties
was gewerkt, voor een pu-
bliektrekker als „De Spaanse
hoer" van Hugo Claus. Hij
probeerde daarmee een emmer
in een vingerhoed uit te gie
ten. Immers „De Spaanse
hoer" vraagt om een groot to
neel, liefst met een draaipla
teau. Verdonschot moest het
hele spektakel op luttele vier
kante meters brengen. Hij los
te het probleem op door met
een overvloed aan spotlights
te gaan werken. De „spots"
hebben de functie van televi
siecamera's, die alleen het
beeld aan de kijker doorgeven
dat in de zoeker van elke
camera afzonderlijk zichtbaar
is. Verdonschot hanteert de
spotlights op die manier van
achter een groot maar ietwat
gammel regelpaneel. De licht-
kanonnen, tevoren gericht op
de plaatsen waar een sueelscè-
ne zal plaatsvinden, bepalen in
het totaal zwartgeverfde thea
tertje, welk beeld het publiek
op het netvlies krijgt. Het
speelveld heeft hij tevens ge
comprimeerd tot een driedi
mensionale collage van bed
den, stoelen, kussens en bou-
doir-achtige toestanden- Als je
dat hele geval in bedrijf ziet,
begrijp je opeens een nieuwe
betekenis van het spreek
woord: In de beperking her
ken je de meester. Verdon
schot gebruikte de beperking
van de vestzaksituatie als uit'
daging en als nieuw gege
ven.
Dat brengt ons op het pu
bliek, dat tenslotte óók in die
vestzak zit en opeens nieuwe
theaterervaringen gaat opdoen
Je kijkt de spelers tenslotte
tot, in het keelgat, als je zo pal
vóór ze zit. En soms speel je
zelf mee, zoals uw recensent
overkwam, toen in een dans
scène van de lichte dametjes in
het stuk, uitnodigend op het
publiek werd ingespeeld. Pu
bliek wordt deelnemer in deze
vorm van theater dat uit zijn
traditionele lijst gestapt is. In
„Edenburg" ruik je bovendien
de koffie tegen de tijd dat het
pauze wordt. Voor de spelers
is het acteren onder deze om
standigheden een kwestie var
„erop of eronder". De kleinste
gebaren, gelaatsuitdrukkingen
versprekingen niets blijft
verborgen in het onbarmharti
ge licht van die vele spots en
voor het op je lippen zittend e
publiek. Zó amateur-toneel te
durven brengen duidt op ge
drevenheid. Wij schrijven dit
niet vanwege het gebruikelij
ke motief: lief zijn voor am?
teur tonelisten. Om te begin
nen is „De Spaanse hoer" to*
aan het eind van het seizoen
uitverkocht, tenzij u er hee'
tijdig bij bent, dus dat motief
drijft ons niet. Het belangrijk
ste is echter: de Zeeuwse ko
medie verdient een benadering
die je ook een beroepsgezel
schap ten deel laat vallen
En dat brengt ons op het
spel en de spelers. Eén opmer
king vooraf. Verdonschot heeft
in een subtiele feeling voor de
zwakheid van bijna alle ama
teur-tonelisten, gebruik ge
maakt, zowel bij de keuze van
het stuk als bij de realisering
ervan, van de neiging tot
overdosering en overaccentu
ering. Welnu: kenmerkend
voor veel amateurtoneel is de
rijkelijke overmaat aan en
thousiasme, waardoor een
„huiverende zeeman" op een
koortspatiënt en een „verlief
de vrouw" op een deerne gaat
lijken. Vaak is dat een stuk
charme apart- Door „De
Spaanse hoer" te kiezen en
deze bovendien zó te interpre
teren dat de humoristische
elementen, griezeleffecten en
Bredero-achtige trekken er
duidelijk uitspringen, heeft de
regisseur opnieuw zijn mees
terschap vanuit de beperking
getoond. Je merkt niet meer
dat je naar amateurtonelisten
kijkt bij het zien van „De
Spaanse hoer". Je beleeft een
voudig een heerlijk spel. Claus
zou het zelf moeten zien! En
daarmee zijn we bij het en
semble zelf beland, dat tot
zulke buitengewone prestaties
kon komen, doordat op grond
van de handschoen-filosofie
waarmee ik dit artikel begon,
vrijwel iedereen zich volledig
kan uitspelen. Extra steun
verleent daarbij nog het spel
met al die spotlights, een ma
gazijn vol geluidseffecten en
d'e unieke sfeer welke het
theater, drijvend op puur en
thousiasme, juist maakt tot.
wat het wil zijn: een vestzak,
per definitie onder je hart ge
situeerd.
Na één der voorstellingen
zei Verdonschot mij, dat in
„Vestzak-omstandigheden" zo
genaamd „klein spel" vereist
is juist als bij televisie, waar
liet kleinste gebaar gezien
wordt, terwijl het grote, thea
trale werk juist lachwekkend
werkt. Zou je „De Spaanse
hoer", gespeeld door dp
Zeeuwse komedie, op dat cri
terium toetsen, dan geef je de
hoogste cijfers voor bijvoor
beeld de gelaatsuitdrukkingen,
maar een lage waardering
voor het gebruik var- dp men
selijke stem als middel om
emoties uit te drukken. In de
speelwijze die Verdonscho*
beeft gekozen is dat niet op
vallend zolang men de ama
teur-tonelisten in het gezel
schap aan het werk ziet. Hun
speelvreugde is in een stuk als
dit zelfs ais een versterking
van het totale effect te be
schouwen. Anders wordt het
bij de werkelijke dramatische
talenten die de Zeeuwse ko
medie in haai- vestzakje heeft
Daarbij denk ik aar Rein»
Sanderse (in de titelrol). Juist
zij kan zich terughoudendheid
en subtiele nuances veroorlo
ven omdat zij rijker met ta
lent gezegend is dan menig
beroepsactrice. Zij heeft
met andere woorden het
extra effect niet nodig, om
geloofwaardig te zijn Een to
neelpersoonlijkheid. ook in het
amateurtoneel, is groter naar
mate hij of zij meer eigen
persoonlijkheid bezit. De echte
clown doet bijvoorbeeld noodt
echt leuk. Hij is het gewoon.
In een stuk als „De Spaanse
hoer", dat bevolkt is met niets
dan carnavaleske typen valt
het overigens moeilijk om dra
matisch talent te beoordelen-
Je moet het spel zien binnen
het kader van hetgeen er in
de vestzak geboden wordt. En
dan kan het oordeel alleen
maar zijn: een buitengewone
prestatie amateurtoneel van
de hoogste klasse. Die volle
zalen, zelfs al kan er maar 80
man publiek tegelijk in, ko
men er dan ook niet omdat
men de donateurs heeft gemo
biliseerd, maar omdat er in da
vestzak iets te beleven valt.
Prettig is het om hier lof te
kunnen toezwaaien aan zoveel
méér mensen dan alleen de
toneelspelers. De man achter
de bar in de foyer (eigenhan
dig geschilderd) is evenzeer
een deel van de groep als de
drie man achter het regelpa
neel, de elektricien, de verbor
gen muzikanten achter het
„podium", de acteurs, de re
gisseur en het publiek. Men
ziet hier een stukje gemeen
schappelijke inzet, met als re
sultaat: theater. Maar je komt
voor de spelers. Bij de vrou
wen draait het om Celestina
(Reine Sanderse) en de geest
Claudinia, (Mientje de
Leeuw). Hun beider prestatie
is van grote klasse. De hen
omringende schare lichte
meisjes en zij die het dreigen
te worden, speelt charmant en
vrijmoedig. Het zijn Melibea
(Sandra Heidens), Elicia (An
nie Deurloo), Areusa (Linda
van Druten) en Lucretia (Wil
ly Kwekkeboom). De manne
lijke hoofdrol speelt Bram
Kwekkeboom (Calisto) met
grote verve (ook hier: talent
in opmars), die knap wordt
bijgestaan door Jaap Adema
(Parmeno) en Edo Douma
(Sempronio). Door het stuk
springt ais „Komische Aite"
Piet de Heus (Centurio). Een
grappig contrast in het van
lichtzinnigheid bruisend stuk
levert Wil Meur als Alicia. Ik
zou graag zeggen: gaat dat
zien, gaat dat zien! Maar ik
moet eraan toevoegen: „Als u
de kans krijgt!..- Een vestzak
is geen boodschappentas!"
TOM KOOPMAN
Platte'andsjongeren On
langs gaven de Plattelandsjon
geren Zeeland afd. Goes en
Noord-Beveland, een toneel-
feestavond in het Dorpshuis te
Wolphaartsdijk. Na de opening
door de presidente mej. N.
Steendijk werd de avond! ver
zorgd door PJZ West-Zeeuws-
Vlaanderen, die onder regie
van mevr. S. van der Hooft-De
Feijter voor de pauze opvoer-
der de klucht ..Pietje" en het
toneelstuk „Als men meisjes
fopt", terwijl na de pauze een
Revue werd vertoond.