jonge energieke verkoper Zijn onze steden nog menswaardig? Superfly: "zwarte" wereld üwijgende massa [n grabbelton van iidy vanwat? administratieve kracht r Utrecht werken samen Europese missie volgende maand naar nschap Terneuzen kunst cultuur 1 A" N.V., emeente Oostburg VR. co Handelsraad ENKELE TIKJES TEGEN HET PORSELEINEN TAFELSERVIES VAN DE TAALSTRIJD X orm ijdschrift oek RAOUL HYNCKES 1893-1973 111 Protest tegen Milanese politie Ook Amsterdam heeft scheve toren papiep oor uw pen Gevaarlijk (6) Gevaarlijk (7) „Doe eens wat' IVrijdag 26 januari 1973 g met voorafgaande selectie nieuWe ïasagoed-haven Terneuzen NSCHAP TERNEUZEN zal een aan- at voorafgaande selectie overeenkom- orra Aanbestedingsreglement houden de gemeente Terneuzen uit te voeren reven in bestek nr. H.T.R. 3 voor het een haven en en kademuur met bij. arken langs het kanaal van Terneu- c omvat o.m. aven van een haven met een water- van 13.50 m; rhogen van omliggende terreinen met nende specie; ouwen in den droge van een zware nuur met ontlastplaat ter lengte van 500 m. werk o.a. men van ca. 20.000 m3 beton en met- rk op staal; hten van ca. 1.650.000 m3 grondver- erken van ca. 3.200 t stalen damwand en en verwerken van ca. 500 st voon nnen betonpalen, lang ca. 20 m; an en verwerken van 8.000 m3 beton ewapend beton; erken van 800 t wapeningsstaal. talen damwand, stalen palen en het ningsstaal worden door het haven ter beschikking gesteld. lijn voor de uitvoering bedraagt 116 leiding als gegadigde dient schriftelijk Nederlandse taal) te geschieden vóór ari 1973 bij de directeur van het Ha- p Terneuzen, Herengracht la te Ter- idigingen tot inschrijving zullen uiter- maart 1973 worden verzonden. aanmelding als gegadigde dienen de e gegevens te worden overgelegd; oewijs van inschrijving van de onder- ng in het beroepsregister; bankverklaring waaruit de financiële gkracht van de onderneming blijkt; verklaring betreffende de totale omzet e omzet aan werken van de onderne- over de laatste drie boekjaren; lijst van de in de laatste vijf jaren de onderneming uitgevoerde werken, bedrag van die werken alsmede tijd (laats van de uitvoering met vermei- van de opdrachtgever. tr een uitnodiging tot inschrijving in king te kunnen komen moet een ge- aantonen hij reeds zware kademuren heeft ge- vd en ervaring bezit in het heien van engde Peiner damwandschermen; lij de beschikking heeft over voldoen- lenck-heistellingen op onderwagen of kwaardig materieel; hij de beschikking heeft over stoom- ken met slaggewichten van 10 en 8 ton en snelslaghamer met een slaggewicht tenminste 1,3 ton of gelijkwaardig Hia tal. aling geschiedt in vierwekelijkse ter ter grootte van het verwerkte bedrag, :en zekerheid is gesteld ten bedrage van de aannemingssom. 26 januari 1973. HET HAVENSCHAP TERNEUZEN Namens deze, W. H. Blok, directeur. 11 'RAAGT: iTEENSTRAAT 3, fELEFOON 01140-3546 meester van Oostburg maakt van de Wet op de Ruimtelijke OW ;nd, dat de gemeenteraad in zijn 'c van 18 januari 1973 heeft besloten a mmingsplan wordt voorbereid voor leine Jonkvrouwe I te IJzendijke. besluit en de daarbij behorende teke 'gen vanaf 29 januari 1973 ter 8e® m. ie (Schouwburgstraat 2, bureau hui •dening) voor een ider ter inzage. 23 januari 1973, de burgemeester voornoe®4 A. Schipper p. Aan- en Verkoopver. v. d. lant'' g.a. CEBECO - HANDELSRAAD jevraagd voor ons kantoor te Goes n bezit van MAVO diploma en jaren kantoorervaring. Landbouwmechanisatiebedrijf A. F. Philipsstraat 9, GOES 3ostbus 155, Telefoon 01100-8''®' em9( HET BRABANTS Orkest l.kriigt van de gemeente Hel" J mond in '73 33% méér subsidie. Van f 15.000 naar f 20.000. Wel- 1 ke gemeente volgt vraagt HBO. KRIJGT Proloog nu subsi- I die van de gemeente Amster- Idam, is er in de hoofdstedelijke Iraad gevraagd. Om te o nder - I strepen dat de Eindhovense [raadsvisie niet die van Am- Isterdam is. j ft BEDROEFD is de Amster- Elamse kunstraad over het ne lgat'eve advies van de Raad van de Kunst aan crm inzake lubsidie aan toneelgroep Podi- i (Bob de Lange). DAT (Dokumentair Aktu- ■eei Teater) krijgt geen suhsi- Idie voor een project over ont- I wikkelingshulp „Kolonisatie". ■Niet geschikt, zegt minister loertien. B jan van Toorn kreeg de H. ■Werkinanprijs f 3000, Ivoor zijn gehele typografische ■werk en de Frans Duwaerprijs I f 1500 ging naar Ben Bos [voor zijn gevarieerde serie Ijver kstukken. Ift DE GROTE Versierder heet ■de opvolger van het stuk Tzo'n meisje om in je binnen zak te steken", bij Theater van de Lach. Hoofdrollen John Panting en Joop Doderer. Vol- fcend seizoen. M JAN Bruens uit het Zeeuw- Ise Eede exposeert in galerie taal 1 te Den Helder. I VAN Romantiek tot Toorop lis de titel van de tentoonstel ling van het kunstbezit van de lemeente Oss, in de Lieve- pmp (3 febr.-25 febr.). w GODFRIED Pieterg uit Xeulle heeft zijn plastieken tot 25 januari neergezet in kunst- pal De Hoge Hees tussen pteensel en Eersel. y DR. JAN van Riemsdijk is Bit het bestuur van het Neder lands Cultureel Contact (NCC) Belopen ..gezien de chaos en de onzekerheid in en rond het |CC" Thijs Booy is tot alge- leen secretaris benoemd van let NCC. PAl'L Ostra (73) herdenkt top 1 februari de dag, dat hij 51) aar geleden zijn cabaret- Hebnui maakte bij Louis Da vids. De taalstrijd niet die van de Vlamingen alleen, maar van alle 20 miljoen Neder lands sprekenden in verband met de spellingswijzigingen is een beetje uit het nieuws geraakt. Intussen weet ik nog steeds niet of ik moet zeggen: wordt, wort, of word. Als mijn buurman „jod" tegen me zegt weet ik tenminste waar ik aan toe ben en hij „ja" bedoelt. Die begenadigden uit subcultuur-talen... Inmiddels is er aan dit taai front toch nog geen wapenstil stand getekend. Een officieel document in de vorm van een advies aan de minister van CRM is door de raad voor de Kunst onlangs verzonden. Dat kun je nog rustig melden, want het antwoord van de mi nister zal nog wel een tijdje op zich laten wachten en in tussen moet je die tijd wat opvullen. Die raad heeft onze taal be keken op eenvoud, logica en doelmatigheid. Ik vind, dat de raad daar goed werk mee ver richt heeft. Want het schrijven dat ik onlangs van mijn eigen b. en w. ontving was noch eenvoudig, noch logisch, noch doelmatig. Omdat deze drie elementen in dit geval te ma ken hadden met het opruimen van mijn huisvuil, toch wel een belangrijke zaak. Ik ge loof, dat ik nu ook maar zoals anderen een gat in mijn tuin ga graven om het afval van onze welvaartsmaatschappij in te laten verdwijnen. Onder schat het niet: taal heeft ook te maken met milieuhygië ne. De raad constateert, wat ve len al eerder gedaan hadden, dat men nu bereid schijnt te zijn tientallen miljoenen uit te gaan geven aan „weer een halfhartige spellingwijziging". En dan vraag je je toch wel af: waar bemoeit een raad voor de Kunst zich mee? De taal is immers gans een volk en Kunst is niet gans een volk. Nee, zegt de raad tegen de minister, laat eerst een an- tal deskundigen maar eens stu deren op de logica, eenvoud en doelmatigheid van de taal en met die gegevens mag je dan een beslissing nemen. Bovendien, aldus de raad, hebben alle mensen die in 1934 10 jaar of ouder waren al twee spellingwijzigingen on dergaan; ze zijn het beu. Maar dat de raad de minister niet positief durft te adviseren over de instelling van een Belgisch-Nederlandse Acade mie voor de Nederlandse Taal snap ik niet. Daar stop je toch de drie faculteiten logica, een voud en doelmatigheid in. En de burgemeester van Antwer pen dr. Lode Craeybeckx wordt directeur. Het is im mers geweldig, dat in Vlaan deren een burgemeester leider durft te zijn van een actie groep. Een groep die nog wel zijn naam draagt en strijdt tegen „het eeuwig geknutsel aan onze taal"; een actie tegen de Pée-Wesseling-voorstelien. len. Onlangs is bij Elsevier ook nog een boekje van 160 pagi na's voor f 8,90 verschenen, dat heet SLUIPMOORD OP DE SPELLING. Het is van de hand van Craeybeckx. Dr. Mare Galle leidt hem bewonderend in: „Lode Craey beckx heeft ons getoond dat men af en toe zijn stille werkkamer moet kunnen ver laten om zich aan de zijde te scharen van mensen die strij den voor een rechtvaardige zaak." De grote Antwerpse strijder vertelt in 25 pagina's hoe hij deze taalstrijd gestre den heeft. De rest van het boek bestaat uit getuigenissen van de zwaarst gedupeerden bij spellingswijziging: een vijftig tal auteurs uit noord en zuid, hoogleraren, advocaten, jour nalisten en onderwijsinspec- teurs. Ik voel het zo mee; met collega-redacteur Douliez van de Volksgazet: „het is het ver vangen van een porseleinen servies door een van plastic, het uit de weg ruimen van de met veel moeite verkregen soort roos voor een waardeloze kunstbloem". En dan zou het gat in mijn tuin nog groter moeten worden. H. E. Wanneer je in Rotterdam vanaf het Centraal station, via tramlijnen, buslijnen, autowe gen en andere on-wegen het Bouwcentrum aan de overkant hebt bereikt, wordt je o.a. ge confronteerd met de slagzin: De straat behoort thans tot het gevaarlijkste milieu. Onder deel van de expositie PRO- FITPOLIS- of: De mens heeft een andere stad nodig. Op 62 panelen wordt gedemonstreerd over de miserabele toestand van onze steden en over de noodzaak deze te veranderen, opdat de mens weer mens waardig in zijn stad kan le ven. Een kritische tentoonstel ling van Duitse origine en in samenwerking met het Goethe Instituut naar hier gekomen. Het is een beetje een na vrante ervaring: het Bouwcen trum, benauwend overladen met de meest uitgekookte ma terialen rond bouwen en wo nen, die onze industrie uit braakt, en het engagement, dat met deze tentoonstelling in huis gehaald is onder de slo gan van Galbraith: Maximaal profijt werd tot maatstaf van alle dingen. Deze expositie is een goed discussie-stuk, waar mee allen, die zich op een of andere wijze betrokken voelen bij ons leefklimaat een groot aantal uitgangspunten in han den krijgen. Om er een aantal te noemen (ze spreken voor zich) Het woord „sociaal" voor gesubsidieerde woning bouw van na 1945 gebruiken, is alleen aan huichelaars voor behouden. Zijn onze steden nog mens waardig? Huurders op maat? Opgejaagde voetgangers. Om de 3 uur sterft een kind op straat. Lawaai maakt ziek. Gif bij iedere ademtocht. De stad kan alleen gered worden, wanneer de burgers de misplaatste overheersing van zijn dienaren inziet en weer baas in het eigen huis van zijn stad wordt. De stad wordt misplaatst overheerst door: maximaal profijt; banken; grondwoeker, auto (mensen onder de grond...) Machteloosheid: voortdu rende aanpassingsplanning i.p.v. samenhang. De gemeen teraad is niet opgewassen te gen de overmacht van de do minerende krachten. Mens is niet gediend met fantastische projecten; de indi viduele en maatschappelijke levensbehoeften zijn beslis send. Mens heeft eigen ruimte nodig zonder welke controle ook van anderen. Er wordt tegenwoordig meer waarde gehecht aan technisch comfort en techni sche perfectie dan aan ruimte. Minder comfort en meer be schikbare ruimte is een goed recept. In ieder woongebied moet aan alle verschillende leeftijd verlangens kunnen worden voldaan, opdat niemand tegen zijn wil een vertrouwde omge ving moet verlaten. Dat is mo gelijk wanneer ieder woonge bied alle woontypen heeft; woongemeenschappen. Bij de vraag naar de orga nisatie is de mens en niet de economie maatstaf. Het gebrek aan urbaniteit in de woonge bieden der steden is een ge volg van het ontregelen van functies. De natuur moet in de stad terugveroverd worden en niet alleen als esthetische versie ring dienen. We kunnen geen nieuwe steden in de natuur bouwen; we kunnen wel de bestaande veranderen, door geen priori teit meer te stellen aan econo mische, politieke, technische en hoe dan ook gefundeerde eisen; consequent staan men selijke eisen voorop, zonder rekening te houden met inves teringen. belangengroepen, rentabiliteit en winstmarges. Tegenover het heersende prin cipe van maximaal profijt staan de behoeften en en wen sen van de mens. Deze en vele andere „Schlagzeilen" worden illus tratief toegelicht. Op het einde worden een aantal oplossingen aangeboden: scheppen van en vironments; centra, maat schappelijke veelzijdigheid e.d., waarbij de stad wordt opgedeeld in een cellenstruc- tuur. De expositie wil een bijdra ge zijn om de bestaande ste den te vermenselijken door bestaande machtsverhoudin gen, wetten en verordeningen kortom de jungle van in stanties en bevoegdheden te doorbreken; mensen uit berus ting en apathie te halen via een intensere bewustwording. Dat zit er wel in, ai zijn de aangeboden oplossingen discu tabel; het uitgangspunt is juist. H.E. Superfly begint in een Music Hall; muziek van Curtis May field. Binnenkort gaat in ons land draaien de film SUPERFLY (slang voor cocaïne). Een door negers, met zeer beperkte middelen en kosten, gemaakte film, die ongeveer tegelijk werd uitgebracht met de monsterproduktie The Godfa ther, maar hetzelfde succes in Amerika behaalde. De (vele) muziek en teksten voor het leven van een hard-drug-dea- ler werden geschreven door „the black Bob Dylan" Curtis Mayfield. Regisseur Gorden Parks jr. zoon van de we reldberoemde „zwarte-film"- producent en fotograaf Gorden Parks sr. heeft aan zijn eerste film geen gemakkelijke klus gehad. Gefilmd werd hoofdzakelijk buiten in koud winterweer, waarbij het licht simpel werd afgetapt van de dichtstbijzijnde lantaarnpaal. Officiële toestemmingen ont braken. Het onzorgvuldige en weinig gepolijste filmen hoort er eer der bij dan dat het afbreuk zou doen. Er wordt niet gemo raliseerd, maar Parks heeft in de straten van Manhatten de outcasts in hun eigen omge ving bekeken en verpakt in een scenario van Philip Fenty. Een film over een man die de zwarte wereld opwindt en provoceert: de succesrijke co caïne- en marihuana-dealer. In de film heet hij Priest (Ron O'Neil); zijn zwarte vriendin netje wordt gespeeld door Sheila Frazier ook een de buut terwijl „vak"vriend Eddie gespeeld wordt door Carl Lee, die uit de gelederen van het Living Theatre voort komt. De elementen, die Park daarbij hanteert trekken pu bliek: goede muziek, gespan nen plot, oog-strelende scènes, sex, opwindend tempo, over dadige schietpartijen, corrupte politiemacht etc. De film werd gefinancierd door 18 zwarte mensen uit alle lagen der bevolking (vanaf tandartsen, financiers tot sou teneurs en drug-handelaren) Een van de mindere goden in de Priest-Eddy organisatie is Fat Freddie, gespeeld door Charles McGregor. Een man, die na een gevangenistijd tot studie kwam en een rehabili tatie-plan voor Harl-em maakte (dit zegt ook iets over de achtergrond waaruit deze film voortkomt). JDV VAN MARISSING F geconditioneerde lezen T^toi'en. Daarin slaagt zij uit- fkend in haar eerste literaire jrk in boekvorm: ONTBIN- pG"-roman - (Uitg. Van Pep - f 12,90). Maar ik bang, dat dat ook het fc+~u is waar ze in slaa®t. |t boek een „bruikbaar in- önent zal worden voor de pngenstrijd van de zwijgen- ^Baassa" wat zij wil is >r mij een levensgroot igteken. Het enige goed lJTre .?eel bestaat uit de atste vijf pagina's: „Notities gj een „moeilijk" boek een ,,cl e^°' waarbij de ene ;erk" voor de andere wordt 'geruild. Daarbij heeft ze dan de montage-techniek, 'rmee ze in de roman de mditioneerde literaire bur- nannetjes van deze maat- lPpij om de oren slaat, jterwege gelaten en in ver- inbaar Nederlands informa nts,: verschaft over haar bedoe- pgfn. En daar kan ik groten- P^is inkomen, zelfs zonder ^pressipf tolerante bedoe ken. ponder d veertig pagina's tstmontage, als „weerslag 1, ®en bewustwordingspro- En dat proces zegt Ma ling kan niet de vorm heb- m van een rechtlijnige ver- ■nèëX 0K' Maar 'e moet Fje \eer een psycho-analyti cs z'!'i om haar kronkellijnen Ui., ,on'warren. Bovendien «jn «e krommingen van een '■°r(lmgsiiro,;s njet bij JMereep bezeilde. Maar, zegt ma -is tenslotte een mdags-bczigheid voor beter- »tlieerden. j)e massa leest -n boeken". (Gelijk heeft ze, zeg je na dit boek. En die beter gesitu eerde lezers zal ze nu wel eens effe een loer draaien, verbazing, woede, kritiek, keuze, discussie is haar doel. Ben ik woedend? Het is zo af en toe mijn vak Ik maak me ook wel eens woedend over die maatschappij, waar onze Lidy zo de buik van vol heeft, maar dat komt „zo maar" boven via een confron- tatie met die maatschappij en niet eens via een legpuzzel als dit boek. Ik kan u dus niet de inhoud van deze „roman'' (toch ook een woord uit het vermaledij de burgerdom?) vertellen. Voorbeeld van tekstfragment: licht is grijzer met wol ken, de stoel trilt.geertruida, geer- truida, wat zijn je kersen rood, ,wel bang als het stopt, „joosje vindt het onz rader tjes, is het middag of oorlog? wel b vloer golft, Natuurlijk proef je al lezen de bepaalde stemmingen in je opkomen, geëngageerde zelfs. Ze legt zelf het boek tussen twee vuren: de literaire kliek en de linkse moralisten, strij ders voor het heldere verhaal voor de werkende klasse. Wie raiapt het op? Voor mij is het middel (nog?) erger dan de kwaal. H. E. Nog binnen één generatie zal het onderwijs onherken baar veranderen. Grote demo cratisering, wat onder meer tot gevolg zal hebben dat exa mens het schrikbeeld van iedere studerende nu hoe langer hoe minder zullen wor den toegepast; ze verliezen, net als het diploma, hun bete kenis voor mensen die meer en meer in eigen tempo en op eigen koers hun kennis verrij ken. Ook de school met zijn verplichte vakken en lesroos ters zullen verdwijnen, zoal niet als gebouw dan toch wel als domein dat uitsluitend voor kinderen is gereser veerd. Dat is o.a. te lezen in een verslag, dat zeven „wijze mannen" hebben uitgebracht aan de UNESCO. Een verslag dat in het Engels (bij Harrap, Londen) en in het Frans (bij Fayard, Parijs) verkrijgbaar is. Doel: de lidstaten met dit toekomstbeeld voor ogen nati onale ontwikkelingsplannen op onderwijsgebied te laten ma ken. De rapporteurs hebben zelf in 24 landen de omstan digheden onderzocht en 75 speciale onderzoekopdrachten in hun rapport verwerkt. De trots van de huidige sa menleving (zeggen de zeven) op het universele recht op on derwijs is „voorbarig". Te vaak wordt genoegen genomen met gelijke mogelijkheden om toegang te krijgen tot onder wijsinstituten, terwijl het er meer om gaat dat de kansen op succes gelijk zijn en daar aan mankeert nogal wat in ieder land. Grote aandacht wordt ge vraagd voor het onderricht, dat voorafgaat aan de basis school. Bemoedigende voor beelden heten: tv-programma Sesame Street in Amerika, kleuterscholen in China en dorpscrèches in Senegal. Dit is een schilderij (Schakels 1934 museum Boymans) van RAOUL HYNCKES, die dezer dagen overleed. Met Willink en Koch wordt hij altijd genoemd als grote vertegenwoordiger van het magisch realisme. In zijn woonplaats Blaricum werd hij, in alle stilte op 79-jarige leeftijd begraven. Als Belgisch soldaat kwam hij in 1914 naar ons land. Aanvankelijk schilderde hij im pressionistisch, maar vernietigde alles wat hij ooit gemaakt had, om na een crisis in 1920 te herrijzen met zeer fijn geschilderde stillevens, waarin vergankelijkheid onderwerp was. In de der tiger jaren maakte hij daarmee grote naam. Na de tweede we reldoorlog raakte hij op de achtergrond. Zijn vaderland erkende hem nauwelijks, eerst twee jaar geleden kocht de Belgische Staat een doek van hem. In de afgelopen jaren herkreeg hij weer ver diende belangstelling in ons land. Hij was niet zomaar een kun stenaar die ouderwets fijn-realistisch schilderde; hij bezat een groots vermogen voor afgewogen composities. Hoewel hij vooral als magisch-realist bekend staat, heeft hij nooit deel uitgemaakt van een groep. Wel heeft hij in de derti ger jaren regelmatig met zijn geestverwanten Carel Willink en Pyke Koch geëxposeerd. Toen na de oorlog de nonfiguratieve kunst, de abstracten van de Cobra (o.a. Appel) furore maakte trok hij zich terug, van mening, dat het realisme in de schilder kunst maar niet zo aan de kant geschoven kon worden. Welis waar kwam zijn wijze van schilderen de laatste jaren weer in de belangstelling, maar Hynckes bereikte toen ongetwijfeld niet meer de kwaliteit van de jaren dertig. Hij is blijven schilderen tot het laatst van zijn leven. FOTO 2: Fotografie is een stiefkind op de CRM-begro- ting. Het dient evenals andere kunstvormen gesubsidieerd te worden, aldus Willem Cou- mans, die een pleidooi houdt voor fotografie als kunstvorm. Aandacht schenkt hij ook ean het boekje Ons lieve leven-100 jaar Nederlandse krantenfoto's. „Kunstvorm-bewijzen", foto's van de Bossche Ro-b Morees, de debutanten Koert Poppen en Harry Alberts, Aalt Ver baan, Peter de Ru en de expo sities van Ger Dekkers en Fritz Gruber. Behalve een test van 9 vergrotingsobjectieven nog informatie over de halo geenlampen van Hedler en au diovisuele systemen (Foto: postbus 4, Doetinchem). RAAM-90: „Wanneer haalt kunst de voorpagina? Als kunst kapitaal wordt". O.a te lezen in de „krabbels" van Jacques Kruithof. En J. Wes- selo: „De literatuur bestaat niet. Wat bij ons geprezen wordt als goede literatuur (bijv. een boek van W.F. Her mans) zou in China de muur- krant niet eens halen, terwijl wat in China voor literatuur doorgaat in Nederland de ko lommen van het Hollands Maandblad niet zou bereiken". Zinsnede uit „Kritiek als kunst" (in dit nummer aan dacht voor Vogelaars boek Kunst als kritiek). Cornets de Groot schrijft over de Opbouw van Vestdijks romans. Poëzie van o.a. Louis de Bourbon, Jo- han Verbist en Eldert Willems (Raam - Nw. Gracht 24a, Utrecht). REKENSCHAP-4: „Een leemte in leegte?" bekijkt M Hoekstra o.a. het feitelijk functioneren van geestelijke verzorgers als sleutelfiguren, daarbij redenerend vanuit een crisistheorie. Hij gaat daarbij in op een nog niet gepubli ceerd rapport over deze sleu telfiguren in N.O. Brabant. B. Schaper herdenkt Johan Hui- zinga: M. Knap gaat in op de orgaantransplantatie en A. v. d. Giezen over „Vormgeving van beleid in onderwijs en cultuur" (bundel verschenen bij vertrek van Ph. Idenburg)- (Rekenschap, postbus 114- Utrecht). SEPTENTRION-3: In deze franstalige tegenhanger van Ons Erfdeel dit keer o.a. aan dacht voor: Le mouvement d'emancipation de la femme aux Pays-Bas (Hanneke van Buuren); Luc Peire (Pierre Volboudt); Le langare des images de Johan v. d. Keuken, cineast Neerlandais en La presse Néerlandophone en Belgique (Vandewalle). Alles rijkelijke geïllustreerd; ook in kleur. Deze „Revue de culture Neerlandais" verdient aan dacht (Sept. Ke:kstraat 1, Raamsdonkdorp) eindredactie henk egbers UTRECHT (ANP) De Utrechtse ziekenhuizen, AZU (academisch), Antonius, Dia konessen, militair hospitaal en Overvecht zullen vanaf half februari niet meer tegelijk el ke nacht en gedurende de weekends voor ongevalspa tiënten geopend zijn Bij onderzoek is gebleken dat de vijf ziekenhuizen tij dens nachten en weekends een volledige personeelsbezetting op de desbetreffende afdelin gen hebben, terwijl het aantal in die uren aangevoerde onge valspatiënten door twee zie kenhuizen zou kunnen worden behandeld. ROME (DPA) In Milaan hebben donderdag duizenden studenten en arbeiders be toogd tegen de levensgevaar lijke verwonding van een 21- jarige student doer de poli tie. Een groot deel van de arbei ders gaf gehoor aan een op roep van de bonden om uit protest een uur te staken. Ook het verkeer kwam tot stilstand en de universiteit van Milaan bleef gesloten. De student, Roberto Fran- ceschi, werd dinsdag door de politie in het hoofd geschoten bij een treffen met demonstre rende linkse studenten. Vol gens de politie wierpen de be togers benzinebommen naar een politieauto waarop de be stuurder zijn pistool greep en schoot. STRAATSBURG (ANP) Een missie van de Raad van Europa zal wellicht reeds vol gende maand naar Turkije gaan, om een onderzoek in te stellen naar het martelen van politieke gevangenen en ande re schendingen van de rechten van de mens. Deze missie, die waarschijn lijk ook het Tweede Kamerlid P. Dankert (PvdA) zal omvat ten, kan tot gevolg hebban dat bij het Europese hof voor de rechten vtam de mens een klacht tegen Turkije wordt in gediend (evenals tegen Grie kenland da gebeurden dat Turkije uit de raad wordt ge stoten- Turkse autoriteiten, onder wie de minister van buiten landse zaken Haüuek Bayuel- ken, hebben steeds ontkend diat gevangenen worden ge marteld, maar zijn tot nu toe niet op concrete aantijgingen ingegaan en hebben nooit bui tenlandse waarnemers toegela ten tot gevangenen die zeggen te zijn gemarteld. Het initiatief voor het ze den van een missie, genomen door de leider wan de Britse Labouriractie George Darling en het Tweede Kamerlid P. Dankert, wordlt gesteund door enkele Turkse afgevaardigden in de assemblee, die het als een bij droge beschouwen aan hun strijd tegen de militairen, die een steeds vaster greep op het regeringsapparaat krijgen. Zij zijn echter niet zo ver gegaan dat zij hun handteke ningen onder het voorstel heb ben gezet. AMSTERDAM (ANP) Alle veertien kerktorens, waarvai. de gemeente Amster dam eigenaresse is en die na de Tweede Wereldoorlog over het algemeen in een verwaar loosde toestand verkeerden, zijn thans in een uitstekenue staat van onderhoud. Zo ook de Zuidertoren, die duidelijk een scheve stand heeft en een meter uitwijkt ten opzichte van het hart van het grondvlak. Dit blijkt ech ter geen gevaar op te leveren, aldus een gemeentelijke pu li- katie over het onderhoud van de Amsterdamse torens. Dat een toren een beetje scheef staat is wel karakteristiek voor de ouderdom. Langza merhand schever gaan staan kan gevaarlijk worden. Vain verandering in ongunstige zin is tot nu toe niets gebleken. Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikati'e zullen dez© vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redacti'e het in alle gevallen eens is met inhoud, c.q. strekking. Hoe is het toch mogelijk dat er nog mensen zijn als de heer Van Delden, die met een nietsziende en mensonwaardi ge mentaliteit durven deelne men aan het verkeer. Een mentaliteit die levensgevaar lijk is. Omdat mensen als de heer Van Delden, die niet in een Daf rijden, het superieure gevoel hebben alleen auto te kunnen rijden. Ze zien min derwaardig neer op mede weggebruikers en zijn niet be reid zich aan te passen. Waarom mijnheer Van Del den heeft een Daf-rijder geen goede opleiding zoals u die hebt gehad Heeft hij mis schien een andere instructeur of examinator? De heer Van Delden voelt zich zo superieur dat hij wel weet waar de fouten gemaakt worden. Welnu, ik h-eb een goede raad. Verander uw men taliteit of blijf anders van de weg. Het kan levens sparen. ZEGGE C. MELISSEN Naar aanleiding van het ar tikel over „Het gevaar van Daf-rijders en de nieuwste verkeersregel: zorg dat je nooit een Daf voor je hebt" wil ik toch iets zeggen. Wij zijn ook Daf-lijders, maar hebben ons rijbewijs heus niet in een Daf gehaald, maar in een schakelwagen. Dan een opmerking over de files, laat ik u dit zeggen: wanneer er ergens een file staat, is het nooit een Daf die daar bovenop klapt, maar het zijn wel de wegpiraten die denken dat het nooit hard ge noeg gaat. Wij wonen hier te gen een grote rijksweg aan, en als er in verband met de ver keersdrukte een file ontstaat bij de Keizerav-eersebrug, dan zie je ze aankomen, hoor. Terwijl er al politie staat met waarschuwingslichten, rijden deze stoere knapen het hardst op de file in. Zij moeten dan plotseling gaan afremmen, beginnen te tollen en klappen zodoende op de andere wagens. Wij zien dit iedere zomer gebeuren, maar bij al deze gevallen was nooit een Daf die het veroor zaakte. Dat zijn bestendige rijders. Er zou geen auto harder moeten kunnen rijden dan 120 km, dan waren er niet zoveel snelheidsmaniakken en zouden er minder dodelijke ongeluk ken gebeuren. RAAMSDONKSVEER MEVR. BOONS Discussie gesloten (redactie). Aan alle inwoners van Ter neuzen en de vele andere ge meenten onze hartelijke dank voor hun spontane hulp en steun aan de melaatsen en de in nood verkerende medemens in de ontwikkelingslanden. Voor 1973 is de eerste zending brillen en schoenen reeds op transport. U hebt via de krant en radio Veronica kunnen le zen en horen dat reeds meer dan 200.000 brillen voor de melaatsen zijn verzonden. Dank zij uw medewerking en de volle inzet van onze Jac. van Voorenberghe, die naast het vele werk dat hij reeds doet voor het welslagen van deze actie ook nog een kran tenwijk verzorgt om de ver zendingskosten te steunen. Want natuurlijk is er veel geld nodig om de door u ge schonken goederen op de plaats van bestemming te krij gen. Daarom ook onze dank aan al diegenen, die met kleine en grotere financiële bijdragen steun aan onze actie verlenen via giro 100481, Kerkstraat 8, Budel, N.-Br. Nederland. Wij vragen u onze actie te blijven steunen, zodat wij daardoor de melaatsen en de vele andere in nood verkeren de medemensen kunnen hel pen. TERNEUZEN Namens het actiecomité, M. KARREMANS VOOR een krijgsraad in An- ara zijn donderdag gevange nisstraffen van twee tot vijf tien jaar geëist tegen 29 per sonen die worden beschuldigd van de vorming van een ge heime communistische organi satie. AMSTERDAM gaat maatrege len nemen ter verbetering van de tandheelkundige hulp aan de jeugd. In samenwerking met een achttal bdj deze hulp be trokken organisaties is de tichting „Goed Gebit" in het leven geroepen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1973 | | pagina 11