gt
m
brand
oods
kS
Ministers kunnen
nog geen
antwoord geven
Kwik in vis
Iniet/wel
schadelijk
„ZEEBREGGE IS SPIL
ZEEHAVENPROBLEEM"
ANTWOORD
VAN GS
OP VRAGEN
VAN VMZ
Water schap blijft zich
verzetten tegen
nieuwe bestuursvorm
Vissterfte in omgeving Kallo
U krijgt tot bij
de postspaarbank
VI i ssingen:
één
havenschap
voor Schelde
Ir. drs. André Mertens:
■ÉR
Wat mankeert
Vlaanderen?
(12)
ZIELIG
Kwestie Total ver gunning
stad
streek
1
^eemaes
Aardenburgse
raad bijeen
Technische school
(start mei
[procestechniek
I Feestdag voor
[bejaarden
[looste tzaiicle
7 P,,us 4- Grave beneden de
fluit 503 plus 1.
PROBLEEM
HERKOMST
VARIATIE
Vertaling
alt{jd safe
Woensdag 24 januari 1973
vat
as.
;er
ran
ide
'an
er-
ien
zal
lan
eer
de-
ing
be-
be-
:el-
rg,
dat
ing
ek,
ra-
ers
\T
ins
er-
W
ing
uit
Voorzitter J. Schipper laakte
de houding van de Uostburgye
VVV-leden die met uitstappen
dreigden. „Ik vind het buiten
proporties dat dit zo is ge.
steld" zo zei hij. „De meeste
VVV-leden in Oostburg zijn
zakenlieden die van alle wal-
letjes eten, die zouden toch
ook moeten inzien dat streek
VVV belangrijk is". Nogmaals
beklemtoonde de lieer Vroegop
dat het dagelijks bestuur van
Oostburg vierkant achter de
streek VVV staat.
„Maar ik heb rekening te
houden met mijn leden". Met
een forse klap van de voorzit
tershamer werd uiteindelijk
de begroting van 1973 onver-
anderd vastgesteld. Die voor
zittershamer was een geschenk
van de heer Basting uit Re-
tranchement die de heer
Schipper tijdens de vergade
ring vdn gisteravond het on
misbare instrument bij het
goed leiden van een vergade
ring overhandigde.
;rs)
anti
lecl
de
iuw
ods,
•ma
ieer
rij-
De
van
de
10e-
•hl
md,
brit
tle
De
pri
de
arm
lur-
ali-
tien
ees-
op-
een
den
uit
hid-
:ha-
de
het
de
ïaar
er
pen
van
>ied
ïën.
ebt
an-
uj-
iga-
lie-
aar
iigf
Dok
in-
ard
loi
zijn
Jen
•tel-
en-
toch nog in om enkele gasfles
sen naar buiten te slepen. De
brand ging gepaard met een
verstikkende stank, vermoede
lijk veroorzaakt door de opge
slagen chemische bestrijdings-
midelen, die de blussing een
hachelijke zaak maakte. Ge
vaar voor uitbreiding naar he
lende percelen was niet aan
wezig.
Het is de tweede keer in
een week tijd, dat de vrijwil
lige bandweer van de gemeen
te Hulst in touw moet komen.
Zondagmiddag brandde in het
St.-Liduinaziekenhuis een ka
mer van de. verpleegstersflat
volkomen uit. Ook bij c|cze
brand werd een aanzienlijke
ravage aangericht.
(Van een onzer verslaggevers)
AAKDENBURG Vanmid
dag (woensdag) om 14.00 «et
komt de raad van Aardenburg
in een spoedeisende openbare
vergadering hijeen. Het enige
punt op de agenda wordt ge
vormd door de uitvoering van
de verontreiniging oppervlakte
wateren".
Zoals bekend hebben de drie
colleges in West-Zeeuwscn-
Vlaanderen zich uitgesproken
voor het vormen van een zui
veringsschap voor deze taalt
De raad van Oostburg sprak
zich vorige week, met vie
stemmen tegen, eveneens uit
voor het instellen van een zui
veringsschap. De vier 'e.
voelen er meer voor de ZU1V?"
ringstaak op te vragen aan v
waterschappen een mening die
zij delen met het college va
Gedeputeerde Staten van Zee
land
Hulst
Teerdag Aan de jaarlijkse
teerdag van de kaartclub Ceci
lia in café Ron de Vilder t
Hulst hebben 43 personen deel
genomen Allereerst zat het ge
zelschap aan een diner aan.
waarna een zeer gezellig sa"
menzijn volgde, tijdens welke
verschillende spelen werden ge
daan en een loterij werd Se'
houden.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Op 1 au-
istus zal op de technische
hoo] in Tenieuzen een voor
Zeeuwsch-Vlaanderen nieuwe
afdeling van start gaan, name-
i een afdeling procestech-
„ek. De procesindustrie heeft
steens meer bedieningsvaklie-
den nodig met een gedegen
|vooropieiainf.
In de kanaalzone van
feecuwsch-Vlaanderen zijn
Verscheidene belangrijke pro-
eidustrieën in bedrijf. De
«hnisehe school in Terneuzen
fcft in haar nieuwe afdeling
icestechniek on vooroplei-
.ig voor bedieningsvakman,
..tderhoudsmonteur, meet- en
fegeltechmcus en laborant.
Dc opleiding duurt vier jaar
en bestaat uit een brugklas in
iet eerste jaar, algemene me-
panismeteehniek in het
wecde jaar en procestechniek
n het derde en vierde jaar.
I (Van onze correspondent)
KLOOSTERZANDE Zo-
lals dat ieder jaar gebruikelijk;
werd er door het „open!
«jaarden werk" ook dit jaar'
'eer een feestdag voor be-
larden georganiseerd. Deze
eer werd die bijeenkomst ge
houden in de Krokodilbar. Na
Je koffie konden belangstel-
renden een dansje wagen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG/DEN HAAG Zowel in Nederland als
in België is de vraag naar aanwezigheid van kwik in het
oppervlaktewater en (daarmee) in vissen en schelpdieren,
alom in discussie.
De ministers van Volksgezondheid en Milieuhygiëne en van
Verkeer en Waterstaat zouden op de vele, gerezen vragen over
„kwik in ons milieu" verlossende, wellicht het verontrustende
antwoord kunnen geven.
De bewindslieden hebben
echter nog steeds niet gerea
geerd op vragen over dit kwik
probleem, die reeds in novem
ber van het vorig jaar door
het PvdA-Kamerlid Roeis zijn
gesteld.
Naar mens ons op het de-
parlement van Verkeer en Wa
terstaat mededeelde, kan het
antwoord vain de bewindsleden
over circa drie weken tege
moet worden gezien. Bij twee
gelegenheden (28 november
en 22 december 1972) hebben
de ministers om uitstel van
beantwoording verzocht- De
indruk bestaat, zo vernamen
wij in Den Haag, dat er onvol
doende ambtelijke gegevens
over het kwikprobleem voor
handen zijn. Intussen wacht
de heer Roels op antwoord op
drie vragen: worden er in de
Westerschelde metingen ver
richt naar een verontrustend
kwikgehalte in het water?
wat zijn de exacte resultaten
van die metingen? Wie veroor
zaken de kwikvervuiling en
welke maatregelen denkt de
regering te nemen. Over
„kwik in vis- en schelpdieren"
verschijnen regelmatig publi-
katies in de vaderlandse en
Belgische pers.
Vooruitzichten voor donder-'
üa? en vrijdag, opgesteld door
|net KNMI op dinsdag oni
18.00 uur:
Plaatselijk regen of motre- j
gen en vrij zacht.
IV eersvooruitzichten in cij-|
ers gemiddeld over Neder-'
land.
Voor donderdag: aantal uren
■0' 0 tot 4. min. temp: van
ongeveer normaal tot 4 gra
ven boven normaal max.
knp: omstreeks normaal.
Kans op een droge periode van
viinstcns 12 uur: 90 procent-
rans op een geheel droog et-
Baal 70 procent.
(Voor vrijdag: aantal uren
ton: 0 tot 4 min. temp: 0 tot 5
kaden boven normaal, max.
«fnp: van ongeveer normaal
Jbt 3 graden boven normaal,
leans op een droge periode van
gunstens 12 uur: 80 procent,
tans op een geheel droog et-
Baal: 50 procent.
hoogwater
orgen donderdag 25 jan.
ir6cn op Zoom 7.55
ttansweert 7.00 en 19.30
i trineuzen 6.33 en 19.00
'ssingen 6.03 en 18.29
rineldinge 7.45 en 20.07.
waterstanden
i Ko,n„s„tanz 259 2. Rheinfel-
r? Straatsburg 122 -
Phttersdorf 283 plus 2,
«axau 335 plus 1, Plochingen
[JU onv., Mannheim 143 - 5,
Jtrinbach 123 plus 6, Mainz
J70 onv., Bingen 70 - 1, Kaub
plus 1, Trier 244 - 6, Ko
blenz 104 plus 7, Keulen 46 -
2. Ruhrort 205 - 2, Lobith 821
P bs 1, Pannerdense Kop 802
flus 1, Nijmegen 629 plus 2,
(Jsselkop 778 plus 2, Eefde
ssel 308 - 2, Deventer 194
iv., Monsin 5454 - 12, Borg-
aren 3876 plus 2, Belfeld
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN De raad
van bestuur van het haven
schap Vlissingen i shet met de
adviescommissie bedrijfsleven
havenschap Vlissingen eens
dat de vorming van een ha
venschap voor de Westerschei
de gewenst is. Dit houdt in
dat men dus voorstander is
van het samenvoegen van de
havenschappen van Vlissingen
en Terneuzen.
Dit schrijft de raad van be-i
stuur van het havenschap]
Vlissingen In een grief aan
Gedeputeerde Staten van Zee-i
land, een brief, waarin de me-;
ning van dit havenschap over'
de industrialisatie van
Zeeuwsch-Vlaanderen wordt i
weergegeven. Deze mening
werd gevormd tijdens de ver
gadering die het havenschap
op 19 januari in Terneuzen
hield. De raad van bestuurs
van het haven scnaD Vlissin-'
gen meent dat een fusie van]
beide havenschappen rond de
Westerschelde niet zozeer ter
verbetering van de coördinatie
gewenst is. De coördinatie is
goed omdat de meeste leden
van de raad van bestuur van
het havenschap Vlissingen ook
zitting hebben in het Terneu-
zense havenschapsbestuur. Het
in vervuiling laten gaan van
de wens om voor het Wester-
scheldegebied tot een haven
schap te geraken is volgens de
raad van bestuur van het ha
venschap Vlissingen minder
eenvoudig dan op het eerste
gezicht lijkt. Dit komt doordat
voor beide havenschappen de
problemen verschillend zijn.
Professor doctor P. KorrAn-
ga, een Nederlands visserij-
deskundige van grote faam
heeft recente conclusies van
de Belgische Verbruikers Unie
over „kwik in vis" vergezocht
genoemd. Volgens de Verbrui
kers Unie zou het eten van
een pond vis per dag ail ge
vaarlijk voor de menselijke
gezondheid zijn. Hanteerbare
normen om de mate waarmee
kwik in visserijproducten
voorkomt vast te stellen, ont
breken echter in Nederland.
Er is echter wel een Indica
tie te geven. „Wij weten uit
onverdachte bron, dat Neder
land met een kwikprobleem te
maken heeft", zegt de heer L.
van de Pol te Middelburg,
woordvoerder en medewerker
van de vereniging milieuhy
giëne Zeeland. De heer Van
de Pol heeft een officieel rap
port, getiteld „Koper in het
Nederlands Milieu", doorvorst
en werd daarbij getroffen door
een conclusie in een kort
onopvallend hoofdstukje over
het kwikprobleem. Het bewus
te rapport is opgenomen in
PBNO-ndeuws van september
1972 en het verschaft gfege-
vens over de in mossels aan
getroffen hoeveelheden kwik,
De conslusie van de studie,
gebaseerd op metingen in 1971
aan verse mossels die van
noord tot zuid langs de Neder
landse kust zijn aangetroffen,
luidt: „De gehele Nederlandse
kust is met kwik vervuild".
Er wordt, aldus de heer Van
de Pal, ook een mogelijkheid
genoemd voor de herkomst
van het kwik in de langs de
kust en in de Zeeuwse stro
men gevonden mossels die
kwiksporen vertoonden. „Met
het Rijnsldb kan permanent
een zekere hoeveelheid kwik
naar zee zijn afgevoerd. Dit is
echter niet met zekerheid na
te gaan, omdat er geen verge
lijkingsmateriaal uit bijvoor
beeld 1900 of daarvoor be-j
schikbaar ils", aldus het rap-
port dat in TNO-nieuws is op-'
genomen. „Er moet nog veel
laboratoriumwerk worden ver
richt, om de effecten van de
aanwezigheid van kwik in de
fosseis, zowel fysiologisch als
ecologisch te kunnen vaststel
len", aldus TNO-nieuws.
Er zijn onverklaarbare vari
aties in de gemeten hoeveelhe
den kwik in mossels. Per kilo
gram vers mosselvlees vindt
men bijvoorbeeld 25 mijl ten
westen van IJmuiden 25 tot 34
micro-gram kwik, op de Hebri-
den 32 tot 38 microgram en in
Dublin 20 microgram. Dit zijn
zeer onschuldige hoeveelhe
den. Voor de kust van West
Kapelle trof men echter 171
microgram per kilogram vers
mosselviees aan en in het
Eems-Dollard estruarium werd
het record gemeten: 488 mi
crogram. De heer Roels zei
ons desgevraagd, nadat hij ge
confronteerd was met deze ge
gevens: „Des te meer reden
voor de verantwoordelijke mi
nistens o-m de kwestie ernstig
te nemen"!
(Van een onzer
redacteuren)
MIDDELBURG „Bezie
het Westerschelde-bekken
in het grotere verband van
de totale ontwikkeling van
zeehavens in West-Europa!"
Dat is, kort samengevat, de
waarschuwing die ir. drs.
André Mertens uit Brugge
plaatst in verband met onze
vraag: „Wat mankeert
Zeeuwsch-Vlaanderen?".
Volgens de heer Mertens
die hiervoor grondige rede
neringen heeft opgezet, is
Zeebrugge de spil waarom
de hele zeehavenproblema-
tick in ons deel van West-
Europa draait.
Mertens houdt zich al zo'n
40 jaar lang met de problemen
van wat hij noemt de Schelde-
streek bezig. Zijn geluid
klinkt altijd daar waar het
gaat over planologie en nauti
sche kwesties in het Benelux-
gebied. Omdat Mertens een
meester op vele wapens tege
lijk is, terwijl hij bovendien
de deskundigheid van andere
nautische specialisten in zijn
land niet hoog aanslaat, neemt
men hem niet altijd serieus.
Ook niet als hij dingen zegt,
die het overwegen minstens
waard zijn.
De voornaamste grief van
Mertens tegen de beschouwin
gen over Zeeuwsch-Vlaande
ren in het ontwikkelingsbeeld
dat men zich voor de Wester
schelde voor ogen stelt is de
ze: „Er wordt beperkt
Zeeuwsch-Vlaamsch gedacht.
Een man als Ackermans zegt
bijv.: „Een schoon bedrijf met
drie a vierhonderd arbeids
plaatsen lost het probleem van
de Zeeuwsch-Vlaamse werkge
legenheid op!"
Mertens: „Is dat niet zielig?
Het zegt alles, maar betekent
niets op langere termijn".
Mertens laat daarop zijn ei
gen licht op de kwestie schij
nen. „In het actueel perspec
tief, en dit sedert meerdere
decennia, is het waterloopkun
dig aspect (de nautische Wes-
terschelde-problematiek) es
sentieel, maar door bijna nie
mand aangeraakt".
De verklaring daarvoor is,
aldus Mertens, deze: „Den
„ondanks een duidelijke be
hoeft aan werkgelegenheid en
economische expansie.
-■> ,,.L ik
Mertens bekijkt de Wester
schelde in het perspectief van
de ontwikkelingen in de zee
scheepvaart in de wereld. Hij
laat dan het oog vallen op de
Noordfranse havens, die zich
gereed maken om tankschepen
van 50.000 zelfs een miljoen
ton te ontvangen, waarmee zij
aan het type zeeprestige van
Rotterdam beginnen te kna
gen. „Elke discussie over
Baalhoek of Ossenisse is non
sens", concludeert de heer
Mertens ferm, „indien de Wes
terschelde niet toegankelijk
kan worden gemaakt voor
schepen van 250.000 a 500.000
ton die steeds moeilijker in
Rotterdam kunnen afmeren.
Volgens Mertens is de ontwik
keling in de scheepvaart (al
thans wat tankschepen be
treft) aldus:
- De schepen van minder dan
80.000 ton, die - met enige
aanpassingen - de Wester
schelde kunnen bevaren,
zijn niet bepalend voor de
toekomst van een domine
rend zeehavengebied en het
achterland daarvan.
- 'Voor de toekomst zijn sche
pen van meer dan 200.000
ton van doorslaggevende be
tekenis.
Volgens, Lloyds Register of
Shippings^ zijn er nauweljks
tankschepen met een tonnage
dat tussen de 80.000 ton als
maximum en 200.000 ton als
minimum varieert.
Haag, Rotterdam en anderen
hebben een taboe van die
kwestie gemaakt. Behalve als
de beker van het leefmilieu
teveel overloopt langs de kant
van Botlek en Vlaardingen.
Dan wordt opeens „centraal
planologisch" gedacht en wenst
men meer basisindustrie in
Zeeland. Daar breken dan de
geconditioneerde milieupro-
testen los", aldus Mertens,
Mertens noemt al het gedoe
in België en Nederland om
door micjdel van zeehavenont-
wiklkeling een steviger been
onder een regionele economi
sche expansie te plaatsen, zie
lig.
Hij vindt trouwens de petro
chemie als pak van basisnij
verheid helemaal niet het ein
de van alle wijsheid. Meer
waarde hecht hij aan de erts
en staal- of niet-ijzerhoudende
metaalverwerkende bedrijven,
waarvan België er met name
enkele heeft verspeeld.
Het betoog d,at Mertens ten
aanzien van de Westerschelde
opbouwt, kan worden samen
gevat in het volgende credo:
„Met zijn thans teveel noord
waarts en te weinig land-in-
waarts liggende zeehaven kan
Rotterdam geen blijvende
steun vanuit Antwerpen ver
wachten, zelfs niet op midden
lange termijn, tegen de type
zeehavendruk vanuit Frank
rijk (zelfs uit Marseille, tenzij
de Seheldestreek in Benelux-
verband als diepzeehavenge
bied planologisch en vooral mi
lieuverantwoord ingericht
wordt). Maar dit is uitsluitend
mogelijk via Zeebrugge. Zo
zouden Zeebrugge, Terneuzen-
Gent en Antwerpen, dool' mid
del van een superkanaal voor
250.000 tonners of meer kun
nen worden verbonden tot een
evenwichtig diepzeehaven are
aal. Wat heeft P. Caland een
eeuw terug in de randstad an
ders teweeg gebracht? Een
ernstig beraad tussen Zeeland
en Noord-Vlaanderen lijkt mij
nodig."
Zijn praktische bijdrage aan
de discussie over Zeeuwsch-
Vlaanderen is tenslotte de vol
gende: „Wat ik u het meest
meen te mogen suggeren, is
het inrichten van een overleg
orgaan ergens in Zeeuwsch-
Vlaanderen over de werkelijke
basisproblematiek, welke nu
tot mijn grootste genoegen in
Zeeland pas begint wortel te
schieten onder invloed van de
randstad-moeilijkheden en de
plaatselijke werkgelegenheids
problemen!!"
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De proce
dure rond de inwerkingstel-j
ling van de olieraffinaderij
van Total vindt niet plaats
volgens de regels van de Wet;
op Luchtverontreiniging maar
volgens die van de Hinderwet.
Dit komt, omdat de door Total
ingediende hinderwetaanvrage
voor 18 september 1972 bij het
college van b. en w. van Bor-
seie, zijnde de verantwoorde
lijke instantie, is gearriveerd.
Na 18 september vinden der
gelijke aanvragen plaats in het
kader van de Wet op de
Luchtverontreiniging. Wel is
het zo, dat de uiteindelijke
beslissing op de aanvrage voor
een vergunning tot het in wer
king stellen van de olieraffi
naderij door het college van
G.S. wordt genomen.
Dit heeft het provinciaal be
stuur van Zeeland gisteren la
ten weten in antwoord op een
brief van de Vereniging Mi
lieuhygiëne Zeeland (VMZ).
De vereniging was van oor
deel, dat het bedrijf van Total
onder de werkingssfeer van de
wetten inzake de luchtveront
reiniging en de wet Verontrei
niging Oppervlakte Wateren
zou moeten vallen. De VMZ
had ook aangedrongen op een
langere termijn van ter visie
legging van hinderwetaanvra-
gen, met name die van Total.
Volgens G.S. kan deze ter
mijn, hoewel hij formeel op 10
dagen is gesteld, tot 21 dagen
uitlopen namelijk tot op de
dag waarop de openbare hoor
zitting over de betreffende
aanvrage wordt gehouden.
Verlenging van de termijn
vinden G.S. dan ook niet no-
dig. De VMZ had. voorts ge
vraagd, of belangrijke stukken
inzake nieuwe bedrijfsvesti
gingen, zoals bij Total het ge
val is, op enkele centrale
plaatsen in de provincie ter
inzage zouden kunnen worden
gelegd. G.S. zeggen daarop:
„De ter visie legging ter ge
meentesecretarie van Borsele
biedt belanghebbenden vol
doende gelegenheid om van de
bescheiden kennis te ne
men".
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG De leden
van het algemeen bestuur van
het waterschap Walcheren kun
nen zich nog steeds niet vereni
gen met de ideeën die Gedepu
teerde Staten van Zeeland
koesteren ten aanzien van dc
samenstelling van een nieuw
algemeen bestuur.
Er moet een nieuw bestuur
komen, omdat de taak die het
waterschap altijd heeft gehad,
nu uitgebreid wordt. Het wa
terschap moet in het vervolg
namelijk ook zorg gaan dragen
voor de zuivering van het wa
ter, en die taakverandering
brengt met zich mee dat een
andere samenstelling van het
bestuur gewenst is.
GS, en ook het oude bestuur
van het waterschap, bonden het
redelijk om uit de grote ver
vuilers, waartoe de meeste in
dustrieën, campings, hotels enz.
horen, en kleinere vervuilers,
een aantal bestuursleden voor
het algemeen bestuur te kiezen.
Over de verschillen bestond
wel verschil van mening, want
GS wilden 16 vertegenwoordi
gers uit de agrarische sector, 8
vertegenwoordigers van de be
bouwde gebieden en 8 verte
genwoordigers uit de vervui
lers. Het waterschap was het
daar echter niet mee eens. en
wilde veertien agrarische afge
vaardigden, tien uit de bebou
wing en 8 vervuilers, waaruit 2
agrarische vervuilers.
Tot nu toe was dat het be
langrijkste geschilpunt tussen
GS en waterschap. Het is ook
na gisteren, toen het Water
schap vergaderde, het belang
rijkste geschilpunt gebleven.
De vergadering besloot om
nogmaals een brief te schrijven,
maar nu aan de provinciale
staten, omdat die uiteindelijk
moeten beslissen.
(ADVERTENTIE)
De stukken die betrekking
hebben op Total zijn zo
zeggen G.S. in het Engels
gesteld. „Voor zover mogelijk
is ook een Nederlandse verta
ling bijgevoegd", zo wordt
meegedeeld.
De direct verantwoordelijke
instantie voor de gang' van za
ken rond de vestiging van To
tal is overigens het college
van b. en w. van Borsele,
aldus het provinciaal be
stuur.
(Van een onzer verslaggevers)
KALLO Niet alleen
Zeeuwsch-Vlaanderen wordt
regelmatig getroffen door vis
sterfte als gevolg van de toe
nemende vervuiling, maar ook
onze zuiderburen hebben daar
nu last van. Momenteel
wordt een onderzoek ingesteld
naar de oorzaak van een mas
sale vissterfte in waterlopen
in de omgeving van Kallo.
De rijkswacht van het Bel
gische Beveren heeft in een
waterloop een aantal water
monsters genomen, nadat er
een vissterfte was geconsta
teerd in een waterloop aan de
St.-Jansstraat tussen Kallo en
Kieldrecht. De ellende wordt
veroorzaakt door een bruin
achtige substantie, waarvan
de herkomst niet precies be
kend is- Vastgesteld is wel,
dat het afval afkomstig moet
zijn van het nieuwe industrie
terrein ter hoogte van Progii.
Van de vervuiling zijn onder
andere honderden karpers het
slachtoffer geworden en ver
der rietvoorn en baars. Ge
vreesd wordt, dat de uiteinde
lijke gevolgen van deze vuil-
waterlozing niet te overzien
zijn, omdat de dode vis wordt
opgeruimd door meeuwen, die
op hun beurt weer het slacht
offer kunnen worden van het
afvalwater, zo dat giftige be
standdelen bevat.
Ook voor de Nederlandse
waterlopen dreigt gevaar, zo is
gebleken, omdat het vervuilde
water zich langzaam verplaatst
naar de kreken in Kieldrecht
en mogelijk via deze weg Ne
derlands gebied kan binnenko
men. De vervuiling van de
waterlopen rond Kallo kan
ook op langere termijn funge
ren als een soort „kinderka
mer" voor jonge vis. Overi
gens volgen de berichten over
vissterfte elkaar de laatste
maanden in steeds sneller
tempo op. Aanvankelijk was
het in Nederland de NSM, die
voor een massale vissterfte
zorgde als gevolg van een
breuk in een pijpleiding.
Daarna kwam er in Hulst een
kreek in het nieuws, waar als
gevolg van ruilverkavelingser-
ken de vissen bij honderden
de laatste adem uitbliezen.
Vorige week was het op de
Graauwse Kreek, waar ternau
wernood honderden karpers
aan een gewisse dood konden
ontsnappen, dank zij de in-
spannig van een aantal
vrijwilligers. En nu is het dan
Kallo, dat met deze problemen
worstelt.
Opzoek
naarh?ge
rente?
De postspaarbank is altijd vlak bij woning of werk, want op elk
van de 2400 postkantoren kunt u terecht.