IN EERSTE NEGEN MAANDEN VAN DIT JAAR Collectief ontslag voor 18.000 man 7 NS verhoogt tarieven voor goederenvervoer SUPERSNEL VAARTUIG TUSSEN VLIELAND EN TERSCHELLING openbaar vervoer niet verantwoord B. en w. Den Haag: Amsterdamse effectenbeurs financiën economie MJUiiMM MELK TOERISME ter ORDER ake BRUG FRUIT Raad Rotterdam Winsten Polarisatie Wilma-HBG kan Scheveningen vernieuwen anp-beurs overzicht Zaterdag 16 december 1972 i DE 8.005.891 ton melk die de Nederlandse veehouders in het melkprijsjaar 28 maart 1971 - 25 maart 1972 aan de zuivelfabrieken hebben gele verd heeft die veehouders een gemiddelde netto-op brengst gegeven van f 39,09 per honderd kilo met 3,7 procent vet. Dait was f 1,62 meer dan de richtprijs voor dat jaar. UITGAANDE van een toene ming van het bezoek van buitenlandse toeristen aan ons land van vijf procent per jaar, kan worden verwacht dat het aantal overnachtin gen in ons land tegen 1980 op ruim negen miljoen zal komen. Dit heeft drs. H.J. Knottenbelt, adjunct-direc teur van het nationale bu- teur van het nationale bu reau voor toerisme meege deeld op de in Rotterdam IT A| TTTV gehouden bestuursvergade- i ring van het bedrijfschap Horeaca. 'Het aantal over nachtingen nam in 1968, 1969 en 1970 toe met respectieve lijk 2,2 - 5,4 en 7,6 pro cent. tief zijn overwonnen. Dat zei de heer L. Nijsten, voorzitter van de Nederlandse fruiitte- lersorganisatie tijdens de buitengewone algemene ver gadering van zijn organisatie. Het jaar 1972, zo zei de voorzitter, heeft gelukkig voor vele fruittelers duide lijk een gunstiger resultaat opgeleverd dan de rampzali ge voorafgaande jaren. Maar in verschillende gebieden en op verschillende bedrijven zijn de opbrengsten per hec tare zo sterk tegengevallen dat de hogere prijzen nauwe lijks tot een in vergelijking met vorig jaar beter finan cieel resultaat leiden. industrie niet gaat helpen komt er grote werkloosheid onder de mijnwerkers en er dreigt een energietekort in de wereld, dat tot een aan zienlijke stijging van de prijzen van brandstoffen zou kunnen leiden. DE wervencombinatie IIIC Holland heeft uit de Volksre publiek China opdracht ge kregen voor de bouw van twee sleepzulgers met elk een laadruimteinhoud van 4500 kubieke meter. De schepen zullen bij Smit-Kin derdijk worden gebouwd en moeten in de tweede helft van 1974 worden opgeleverd. Bij IHC wilde men geen me dedelingen doen over het be drag dat met de order is gemoeid. ONDANKS de goede en hoopvolle resultaten in 1972 moet men zich goed realise ren, diat de moeilijkheden in de fruitteelt nog niet defini- DE Britse regering heeft in tegenstelling tot eerdere plannen besloten de kolenin- dustrie in stand te houden en stelt daarvoor in de komende vijf jaar 720 miljoen pond sterling beschikbaar, terwijl zij de schuld van het natio nale kolenbedrijf, die is op gelopen tot 475 miljoen pond sterling, volledig afschrijft. De regering heeft twee rede nen voor dit opzienbarende besluit: als de staat de kolen- DE Groot Zwijndrecht BV, fabrikant van staalskelets, bruggen en booreilanlen, heeft van Rijkswaterstaat opdracht ontvangen voor de bouw van een verkeersbrug over de Waal bij Ewijk in Rijksweg 75. Deze geheel stalen burg met zes rijbanen voor snelverkeer en twee ba nen voor langzaam verkeer krijgt een lengte van 1055 meter en wordt hiermee de langste vaste stalen brug van Nederland. Met de bouw hoopt men in augustus 1973 te beginnen en eind 1975 klaar te zijn. UTRECHT (ANP) Een uniek type schip een enor me dubbelrompige Catamaran, die plaats biedt aan 170 passa giers —gaat vanaf juni 1973 bij wijze van proef een su persnelle verbinding onder houden tussen Harlingen en de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland. Het schip over brugt de afstand Harlingen- Terschelling in amper 35 mi nuten, terwijl de huidige over steek één tot twee uur vergt, afhankelijk van windrichting en windkracht. De Terschellinger Stoomboot Maatsahappij (TSM) heeft het schip voor drie miljoen bij een werf in het Noorse Kristian- sand besteld. De TSM wil de dienst met gewone schepen handhaven en -daarnaast zes routevaarten per dag met het nieuwe schip gaan maken. Men bezint zich nog over de hoogte van het tarief. Als de proef slaagt gaat men het schip wellicht ook op de nor male diensten gebruiken. Het nieuwe type schip uniek in de wereld is in Noorwegen ontwikkeld. Een gelijksoortig type onderhoudt al ruim een jaar een verbin ding tussen Stavanger en het eiland Haugesund. Het schip is 27 meter lang, 9.30 meter breed en heeft een diepgang van 1.10 meter. Het is uitgerust met twee diesel motoren die samen 2750 pk leveren en goed zijn voor een snelheid van 52 km per uur. Volgens de rederij is het schip sneller, steviger en zee waardiger dan de bekende „Hovercraft", die men een tijd lang op de Waddenzee heeft beproefd. UTRECHT (ANP) In de eerste negen maanden van dit jaar hebben 446 bedrijven collectief ontslag aangekondigd voor 18.187 werknemers. In dezelfde periode vorig jaar ging het om 357 bedrijven en 14.762 werknemers. Deze cijfers heeft de heer P. Brussel, voorzitter van de In dustriebond NKV, gisteren be kendgemaakt in een toespraak voor de (besloten) vergade ring van de centrale raad van zijn organisatie in Utrecht. De heer Brussel betoogde, dat de ontwikkeling van de kostenstijging voor een aantal marginale bedrijven niet meer is te volgen. Voor een kunst matig in stand houden van de ze bedrijven wenst hij geen pleidooi te houden. Maar wan neer het voortduren van de ROTTERDAM (ANP) Met 26 tegen 17 stemmen heeft de Rotterdamse gemeenteraad het voorstel van b. en w. voor de verhoging van de tarieven van het openbaar vervoer in de Maasstad verworpen. Het college wilde de RET- tarieven (tram, bus en metro) met gemiddeld 11 procent ver hogen .Het verwachtte hiervan een vermeerdering van de op brengsten met ongeveer 3,6 miljoen gulden. Het verlies van de RET wordt over dit jaar geschat op 80,9 miljoen. Voor 1973 houdt het college rekening met een nadelig saldo van 91,1 miljoen. Om de kostenstijging op te vangen zou een traiefverho- ging met 40 procent nodig zijn. De raad achtte een tarie- verhoging thans sociaal gezien in het geheel niet verant woord. inflatie deze ondernemingen de tijd ontneemt voor over schakeling met behoud van werkgelegenheid en ze moeten sluiten zonder middelen en mogelijkheden om vervangen de werkgelegenheid te schep pen, dan komen de onvolko menheden van het door ande ren zo voortreffelijk genoemde economische systeem opnieuw op de schouders van werkne mers en vakbeweging te recht. De winsten zijn ditjaar door de vrije prijsvorming verbeterd, zo constateerde de heer Brussel. De inkomens van niet-loontrekkenden zul len 5 miljard boven de prog nose stijgen, tegen 700 miljoen gulden voor alle loontrekken- den te zamen. „En dat kan, vanuit een oogpunt van ge rechtvaardigde verdeling, be paald niet geheel worden ge rechtvaardigd met het motief, dat rendementsverbetering dit noodzakelijk maakte", aldus de heer Brussel. In de periode 1967-1968 zijn er circa 1100 nieuwe miljo nairs bijgekomen. Dat is een toeneming van 24 procent in een jaar, terwijl het aantal werknemers beneden het mi nimumloon slechts met 9 pro cent verminderde. „Dit schept meer dan een vermoeden dat het met de inkomensverdeling in ons land toch niet zo best is gesteld", aldus de heer Brus sel. Het wordt meer dan tijd in plaats van een loonbeleid een inkomensbeleid te gaan voe ren. Een reeds jaren oud rap port van de vakbeweging zou de basis voor een beraad daar over kunnen vormen. De heer Brussel signaleerde voorts een onverdraagzaam heid, die met de polarisatie gepaard gaat. Men eist voor zichzelf de vrijheid op, die men anderen ontneemt. Elk wederzijds begrip gaat daar door verloren. De heer Brussel gelooft niet in de absolute waarde van het conflict-mo del als de enig juiste theorie om tot een meer menselijke samenleving te komen. Even min huldigt hij de opvatting, dat alleen het harmonie-model het enig juiste is. „Daartussen ligt een veld van mogelijkhe den. En wanneer via overleg een harmonische oplossing niet mogelijk blijkt, zullen wij niet aarzelen een keuze uit andere mogelijkheden te maken", al dus de heer Brussel. DEN HAAG (ANP) In de jongste onderhandelingen van de exploitatiemaatschappij Scheveningen met de combi natie van bouwondernemingen Wilma - HBG (Hollandse Be- tongroep) bieden perspectief voor een daadwerkelijke ver nieuwing van de badplaats Scheveningen, zo menen b. en w. van Den Haag. „Er, is weer hoop dat wij door alle ellende van de laat ste jaren heen nu eindelijk tot een opbouw van Scheveningen kunnen geraken", verklaarde burgemeester Marijnen in een begrotingsvergadering van de Haagse gemeenteraad. Hij had er de president-directeur, bin nenkort commissaris van de EMS, de heer R. Zwolsman, onder zijn gehoor. Marijnen zei ook, dat b. en w. zich positief willen opstel len tegenover ieder goed plan voor renovatie van de bad plaats, vooral als in dat plan veel voor de badplaats gewen ste elementen zijn verza meld. De combinatie van gegadig de bouwers onderhandelt nu over de overname van de Scheveningse EMS-bezittingen, met name de kustbebouwing, bestaande uit de trits Grand- hotel, Kurhaus en het voorma lige Palace-hotel. Het streven van de ondernemingen is ge richt op afbraak van deze ge- 'bouwen ten behoeve van een algeheel nieuwbouwplan. Daartoe moet de minister van CRM een sloopvergunning verlenen voor het op de monu mentenlijst geplaatste ge bouw. scheepsberichten Achilles 15 te Pta Del Gada verw., Acmaea pass 14 Brums- buettel nr Londen, Alaskacore 14 vn Laceilba nr New York, Amstellaan 14 te Bremen, Ar chimedes 14 560 no Paramari bo nr Napold, Aristoteles 14 te Barbados, Asmidiske 15' te Bue nos Aires verw., Atlantic Star 14 vn Antwerpen nr Bre merhaven, Banda 15 vn Bela- wian nr Muntok, Bastiaan Broere 14 vn Huelva nr Pauil- lac, Bilderdijk 15 te Rotter dam, Bovenkerk 14 te Le Ha vre nr Cristobal, Camitia 14 960 no Guedeloupe nr Porto Cardon,i Capiluna 14 150 z La gos nr Teammere, Ceres 14 vn Hamburg nr Bremen, Chevron Arnhem 14 vn Portland Maine nr Porto la Cruz, Chevron Ne derland 15 30 w Cochin nr Singapore, Choluteca 14 vn Tela nr Alminante, Cumulus (weerschip) 17 te Rotterdam verw., Dosina 14 850 zw Su matra nr- Mena al Fahal, Esso Nederland 15 600 no Aden nr Ras Tanura, Ganymedes 15 te Buena Ventura, Goeree 15 te Le Havre, Grebbedijk 15 vn Rotterdam nr Bremen, Hercu les 15 te.Apitre, Hermes 15 te Curacao, Hilversum 14 te Rot terdam, Ilias 14 vn Livomo nr Genua, Kaap Hoorn 15 te Rot terdam, Katsedijk 14 200 zw New Orleans nr Savannah, Khasiella 15 te Tampa, Kylix 15 te Shellhaven verw., Ladon 14 vn La Guaira nr Porto Limon, Lelykerk 15 te Dubai, Marijke Irene 13 900 w Oues- aant nr Canada, Memnon 14 te Porto Cabeilo, Mercurius 14 te Aruba, Merseylloyd 14 te Cris tobal, Moerdijk 15 te Stockton, Musilloyd 14 te Nanaimo, Mij drecht 14 180 o Havanna nr Florida, Mynias 13 te Rotter dam, Neder Linge 15 te Le Havre, Nijkerk 15 vn Rotter dam nr Hamburg, Oldekerk 15 te Bremen, Ondina 14 vn Wil mington nr Seria, Palamedes 15. vn Rotterdam nr Hamburg, Pericles 15 te Paramaribo, Putten 14 te Alexandrië, Rijn berg pass 15 Bruensbuettel nr Hantyluoto, Safocean Am sterdam 23 te Fremantle verw., Sclielpwijk 15 te Mom basa, Simonskerk 15 te Rotter dam, Steenkerk 15 150 zw Reunion nr Keelung, Straat Freetown 14 260 z Durban nr Luanda, Straat Fremantle 14 120 zo Lourenïo Marques naar Singapore, Thameshaven 14 vn Santos nr Buenos Aires, The- ron 15 te Aruba verw., Tjita- rum 14 vn Paraniaigua nr Rio de Janeiro, Tjiwangi 15 te Hongkong (dokken), Ulysses 14 vn Curasao nr Aruba, Vivi- para 14 vn Kharg Island nr Havana, Vlist 15 te Londen verw., Wissckerk 14 vn Ham burg nr Antwerpen. Bernard John 13 dw Outer- gab bard nr Antwerpen. Holland 14 vn Rotterdam nr Terneuzen. Ruim 30 miljoen voor „sprinters" (Van onze financiële redactie) UTRECHT T— De NS heeft met ingang van 1 januari de tarieven voor het vervoer van wagenladingen en een aantal bijkomende kosten verhoogd. De verhoging is goedgekeurd door de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat. De vrachtprijzen voor het vervoer van wagenladingen wordt met 10,4 procent ver hoogd. De verhoging van de tarieven voor EGKS-goederen varieert van 14,7 procent op de korte afstanden tot 9 procent op de lange afstanden. De mi nimumvracht per wagen wordt voor EGKS-goederen op 140 gulden gebracht. Verder zullen de meeste bijkomende kosten met 10 procent worden ver hoogd. De tariefsverho gingen zijn, aldus de NS, een noodzakelijke aanpassing aan de opgetreden en nog te ver wachten kostenstijgingen. Uit een investeringsplan van de NS, dat overigens nog door het ministerie moet worden goedgekeurd, blijkt dat men de komende drie jaar 241 mil joen gulden in het bedrijf wil investeren. Het investerings plan sluit aan op het meerja renplan voor 1975-1980. De Spoorwegen mikken erop in 1980 minstens tien miljard rei zigerskilometers te kunnen le veren, twee miljard (25 pro cent) meer dan nu het geval is. Vaq de 241 miljoen is 92 miljoen uitgetrokken voor de nieuwe Zoetermeerlijn en 31 miljoen gereserveerd voor de aanschaf van het nieuwe stadsgewestelijk materieel, de zogenaamde „sprinters", die eind 1974 in dienst moeten komen. VRIJDAG 15 DECEMBER 1972 i le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs a laten, b bieden e ex claim, ex dividend ACTIEVE AANDELEN handel en AKZO Alg. Bank Ned. Am.Kott.Bnk. A'dam-Kubber DeU-Mij. Dortscb P pref. Dortscbe Petr. Heineken Heineken Bier HoU.-Amerikal Hoogoven» H.V.A.-Mijen K.L.M Kon. Petrolenro K.N.S.M. Nationale-Ned. Ommeren Phil. Gloeil. Robeco Rolinco Scbeepv UnieN Unilever industrie 72,80 72,90 334,00 322,80 72,50 73,30 280,00 136,50 135,00 154,40 153,00 152,20 150,10 314,90 318,00 331,00 339,00 275,00 278,00 34,00 82,50 457,00 454,00 119,00 114,00 124,10 122,90 181,00 185,00 68,50 69,50 294,5 295,5 53,90 53,80 266,50 266,50 177,50 177,50 142,50 144,50 143,50 143,00 Actieve obligaties Staatsleningen Ned.25J.'69.8 id.25J."70.8 ld.l5J.*71.tf ld.lSJ. *70-1.8 id. 15 j.'70-2,8 id.l5J. *70-3.8 id.7J.'6«.8 ld.7).*70,8 id.'70.7% ld.'69.7 7Va »dem*71 ld 72 7% ld.'71*967% ld. "71.817% ld. "71-817% ld.'72-7-2 id. '66.1-7 id.'66.2-7 Id.'69.7 Id.'68-1*8 id.'68-26 id.'68 8.6 Id.'68-4.6 Id.'66-6% Id.'87% id.'67.6 Id.'65.1% Id. *65-2.5% Id '64-1.5% id.'64-2.5% Id '64.5 Id '58.4 Id.'58.4 Id.'60-1.4 ld.;60-2.4 Id.'63.4 Id.'64.4 Ned.'59.4% Id.'69.4% Id.'61.4% Id *«3.1.4% Id '63 2.4 104,00 104,20 104,00 103,80 104,30 104,30 103,90 104.20 101,40 104,40 100,20 99,90 100,00 102,00 98,20 97,50 97,50 97,30 92,90 92,90 92,90 92,90 93,00 91,10 89,20 90,40 90,30 87,90 87,90 84,40 89,00 84,80 88,40 83,20 80,70 99,40 68,80 80,70 ft ,40 79.80 79 70 104,20 104,30 104,00 103,90 104,20x 10,10 103,80 104,00 101,60 104,20 100,10 99,60 94,80 102,00 98,30 97,50 97,50 97,20 93,10 93,10 93,10 93,10 93,10 91,20 89,50 90,60 90,60 87,90 87,90 84,60b 89,10 84,70 88,40 83,20 80,70 99.40 86,90 80,90 81,30 79,90 79.80 34,70b ld.'61.4 80,50b 80,70b ld.'62.4 77,50 77,80 Start J'474 7',40 74,30 Ned.'51.3 95,70 95,80 id.'53-1-2-1 87,60 87,90 ld.'564 86,00 86,10 ld.'48.3 69,20 69,40 id.'50-1-1-3% 74,40 74,40 ld.'54-l-2-3% 74,20 71,20 ld.'55-1.3 74,00 74,20 ld.'55-2.3% 85,20 85,50b Grtb. 3 Ned.*37.3 88,10 88,40 GrtbL'46.3 87,90 88,00 Ned .Dit.1/47.3 92,00 92,00 Grtb.2 36,50 N J.'37-a.3 96,50 96,60 Obligaties gemeente NJHid. B. 8% 93,90 93,60 NOB'67 7 94,00 ld. '64 6 88,00 88,00 Ned. Waters "71 8 101,50b 102,00b AfjnJJDfM/M 5 91,00 Slav. Bnk '71 8 101,50 102,00 Hypotheek banken A'dam '47.3 Id.'48.3 R'dam '52-1 4% BNG 70-85 8% id. 70-85 8% id. 69-76 8 Id. 69-94 I 8 id. 71-96.8 Id. 70-79 7% Id. 83-97 7% id. 71-79 7% id. 66-91 1 7 Id 66-91 II 7 Id 66-92 IV 7 Id. '72-7 id. 67-92 I, II 6% Id. 68-93 I. II 6% id. '72-6% Id. 67-92 I 6% Id 67-92 6% id nw 57-82 6 Id. 65-90 I 6 id 65-90 II 6 id 65-90 I 5% id. 65-90 II 5% id.65-90 5% Id 58-83 5% Id. 64-89 5% aid. 65-90 5% Id 58-88 5 id 64-89 I 5 id.58-881. Ill i% id. 58-89 4% Id. 59-84 4% id. 60-85 4% id. 62-92 4% Id. 62-93 4% Id Off 52-77 4% Bank MH."72 7% BNG rentep. '52 id '65 id '66-1 Exp. Fin. '66 7% Id '58 5% id "58 5% id '58 I. II 5 Grnn.lnd. '66 7% Lease Plan "71 8 Mid. Cr. '62 4% NBM Kr '66 7 Id '65 5% Nat Invet '65 5s/' Id '58 1% 91,80 87,00 105,40 107,40 103,40 103,50 103,70 103,80 99,60 100,60 87,40 96,30 96,70 95,90 94,30 93,70 98,70 92,30 90,50 95,30 91,60 90,90 90,00 «9,60 88,20 92,40 87,20 87,30 86,60 «6,40 85,30 83,30 67,20 87,50 82,10 81,30 94,90 221,00 148,10 100,30 10,18 100,70 95,40 97,00 91,60 92,00 86,50 105,60 104,50 103,60 103,50 103,70 103,90 9?,40 100,50 97,30 96,20 96,70 96,00 94,30 94,00 98,80 92,30 90,45 95,10 91,30 91,00 89,90 89,50 88,10 92,30 87,20 87,30 86,40 86,30 85,50 83,80 87,20 87,50 82,30 81,00 94.90 98,50 220,90 148,40 99,00 99,00 99,00 100,30 100,80 100,70 95,30 97,00b FrGrHB Q7 99,50 99,50 Id. DW6 88,00 88,00 ld. DV5 87,50 87,50 ld. X-XA4% 81,00 81,25 ld DU 4% 82,20 82,20 Raiff.Bnk. "72-7% 99,25a Wstl. DZ 8 101,00 101,00b WstelH 7% 99,00 99,00 WeUtrH 8% 104,55 105,50 ld. 8% 101,60 101,60 ld. 8 101,00 101,30 ld. 7% 100,00 100,00b idem 7% 99,20 ld obr 8Vs 98,10 98,10 ScbJI-O 5 Handel, industrie en div. Akzo-Zout 6 A. Heijn 4 Blauwb 7% id. 6% Id. 5% BÜZ 8% BOZ 8% Br. VG 6 Br.VB 7% id. 6 Br. Petr. 8 Br.Petr. 7% Akzo 4% Id. 72 7% Id. 6 Ceehorn 8% CoopNed. 7 CoMelk 7% id 6% Elsev 8 Grasso 5% Hein 7 Hoogov. 8 Id. '7 28 Id. 6% Indola 5% K.B.B 6 Kon. Adam 5 Koudi.js 4% 104,00 104,50 89,00b 97,00 97,50 102,00 101,50 102,00 101.50 94,50 94,50 - 94,00 85,70 91,8 85,70 91,20 89,50a 89,00a Oleneba 6% MeesB 4% Nat.Grond 5 Nederb. 6 NGasu 7J 8% Id 15J 8% Id. 8 Id. "72 8 Id. 72 7% Id. 7% Id. 7% Id 66 6% Id. 68 6% Id. 5 OGEM 5% Uvtnk O S i Phil 8 93,70 93,61 92,50 92,50 103,30 103,10 104,00 103,90 102,00 101,80 102,00 101,70 100,00 99,60 98,30 98,10 97,20 97,00 94,50 94,40 93,50 93,30 94,70 94,00 99,00b 99,00b 100.20 100,50 99,50 100,00 Phil. 4 I. 3% Pont 5% Pegem 6 id 5% id. 5 PGEM '57 6 id. 64 6 RotAntw 7% RotRljn 6% id. 5% Id. 4% RijnSch 7% Schiphol 6 Scholtbe 5% id. 4% Shell Pin 8% id. *72 7% SHV 9.3 SHV 8% SmltN 6 THV '72 7% Total *72 VA Unilever 8 id. 6 VerGlas 5 VMacb VA id. 58 5 Id 62 5 Wyers 6% Dorp 7 103,60 87,00 98,70 89,00 90,60 87,00b 88,00b 93,00 88,00 100,20 91,50 96,25 88,20 90,70 86,50- 91,20 102,90 100,00 107,50 104,00 88,40 96,50 96,25 102,00 89,30 91,00 90,50 92,00 87,50 90,50 102,80 86,50 98,55 89,00 91,50x 88,00b 88,00b 93,50 89,00 100,20 91,10 97,00 88,20 90,60 86,25 91,20b 92,50 103,25 100,00 108,00 103,60 88,50 97,00 96,25b 103,00 89,00 92,00 90,50 91,80b 87,50 Luchtvaart, spoorwegen - nc cn ni: on 7 KLM 1968 5 KLM 15 j. 4% KLM 20J. 4% KLM 1962 8% Ned. 8p. 4% Ned.Sp.'57 95,50 95,20 95,50b 95,50 94,00 94,00 105,70 105,20 •70 89,00 70.00 70,05 Premie-obligaties 90,00 90,00 2Alkmaar '58 74,50 74,00 95,00 95,20 2% A'dam 1951 73,00 73,50 107,00 2A'dam'56 I 80,80 81,00 96,30 2% A'dam'56 11 81,50 80,80 90,50 2% A'dam '56 3 75,10 75,00 87,50 2% A'dam 59 70,00 69,70 102,00 102,10 2% Breda '54 70.95 71,45 101,50 101,70 2% Dordr/56 70,00 71,00 91,00 VA Eindh/54 70,05 70,50 96,50a 96,00a 2% Enschede'54 84,05 85,00 2% Haag'52 1 82,60 81,60 101,50 101,60 2% Haag'52 11 80,00 78,00a 99,50 100,00 2% Ned.Rkr/67 96,25b 96,50b 2% R'dam '52 1 89,90 88,10 94,80 94 .f" 2% R'dam '52 2 03,30 83,35 116,00 116,00 2V2 R'dam '57 84,00 85,40 101,00 101,00 2% Utrecht'52 123,90 122,00 2% Z.-HOU/57 83,00 82,15 2% Z.-HoII.'59 85,90 Buitenlandse fondsen Eurinv. VA 98,70 98,50b ld '72 7% 98,70b 98,50b ld 64 5% 88,00 88.50b ld. 65 5Va 85.00b 85,50b Int.B 71 8% 103,50 104,75 ld 61 4% 87.10 87,50 ld 62 4% 85,80 86,00 ld '55 3% 99,00 99,00 KSG '64 5% 91,00 ld. 65 5% 91,10 91,10 ld. 62 4% 88,00 88,00 ld. '61 4% 88,40 België 4% Petrol 7% 120,00 All Brew. 7 138,00 Chubb 8% Co Franc 5 93,60 93,60 Pipeline 5 90,00 90,20 Noorw. 4% 94,50 Afrika Z.-Afr. 4 94,80 Convert obligaties Bols Lacas 82,10 82.50 Borsumij c - 119,00 118,30 Bos Kalis Amro 69 5% BallNö 8% Borsumy 3% BÜZ 7 BredaOB 7 Elsevier 7% Gelder 4 GJstB 5% Grinten 6% Hagem. V/* Holec 7% Homburg 8 Hoogov. 5% IHC 7% Indola 5% Interlas 6% Kluwer 6% KLM 68 5% Kon. N. P. VA Lyons Netb. 7 Meteoor 7* NBM-Bouw 7 Nutricia 7% Nijverd. 8 Phil 70 6% ld. 4% ProostB 7 Rol. 100 6% ld. 1000 6% Sanders 8 Schuit 7% TilbW 5% VerGlas 7 V.Macb. 6% Vihamlj 6 Vih. Butt. 8% 107,25 129,25 130,75 111,00 112,00 7117,00 121,50 195,00 135,00 137,00 - 218,00 93,50 93,30 89.70 89,50 109,75 109,50 109,10 110,00 90,50 90,30 375,00b 392,00 87,00 86,70 98,00 163,00 88,25 136,20 114,50 107,80 122,00 138,90 110,00 102,30 108,00 114,50 163,00 88,25 135,50 114,50 106,8 121,00 140,20 111,00 102,65 108,20 - 90,00b 137,00 136,70 100,50 100,50b 116,50 116,50 92,80 93,30 114,80 115,50 Aandelen banken en verzekeringen AMEV Amfas AssStRtd CuJtuürb. DeltaLl. Kas Ass. Mees Hope eert. N.C.B. N.M.B. Slavenb. id. cert. Fr .Gr.Hyp. Westl. Utr. SchHyp.Nd. 115,50 100,70 112,20 77,00 134,20 122,00 .70,00 58,50 166,60 2880.00 288,00 9300,00 360,00 341,50 116,00 100,80 112,50 77,50 134,20 121,50 170,00 59,00 167,50 2900,00 290,00 9300,00 357,00 310,00 Handel en industrie A.C.F. 260,00a Atog. Bob. 51,50 52,00 Albert HeijD 157,00 159,80 Alg.Vr.imp. 1270,00 1270,00 Amalga Hold 47,00 A'd.Droogd. 193,00 195,00 Amst.Rijtuig 150.00 148,90 Aniem. El. nl) 100,00 99,00 Arah.Scb.b.c 123,00 125,00 Asselbergs 960,00 960,00 Aut.Screw 168,00 168.00 Auto. Ind. Rott 2155,00 2150,00 Baliast-Nedam 56,00 56,10 B.A.M. 108,00 109,00 Katava 915,00 912,00 Batenburg 1600.00 1580,00 Beek v. AX 1620,00 1605,00 Beers Zn. 67,00 67,00 Begemann 163,80 162,00b Bensdorp Int 326,00 327,00 Bergoss 359,00 360,00 Berkel Patt. 321,00 330,00 Blljd. lOOOnrc 1070,00 1070,00 Boer Drukk. 342,00 340,00 Borsumij c 144,00 145,70 Bos Kalis 240,00 248,00 Bols Lucas 132,50 131,00 B.Ü.Z. Braat Bouw. Bredero V.G. Bred. V.G.nro. Bredero V.B. Bred.V.Bnrc Buhr-Tet. Üalvé D. A. Calvé D. nrc Calvé D.cpwd Ctr Suiker Ceteco Cham. Unie Cindu-K.SK. Crane Dessean T. Dikkers Co. Dorp-Co. Dr. üv.Hout Droge Wol Duiker App Econosto Elsevier Emba Enkes I'Europe Figee Fokker Ford Furness Gamma H. id. 5 pr. Gelder id. n.r. eert. ld. pref. Gero Glessen GIstB Goudsm Grasso Grinten Grofsmed. Hagemljer Holberg M. Hellingman Hero Cons. Heybroek Hock'sM.Z. Holec N.V. HoU Beton Hoogenbosch Hoolmljer IHC Holl. Industr Mij IBB-Kondor Interlas Int. Miiller Inventum lean Heybr Kemo Cors. Kemp Begeei Key Houtb. Kiene Strik. Kloos Zonen Kluiver uJtg KBB nrc KBB b cum pi Kon Ned Pap K.N I'ext.c Koudtjs ore Krasnapolsky Kon V.Tapijt Kwatta Cb Landr Leid se Wol LlndetJac. Lijempf Lijm Delft nr« Macintosh Matubel 720,00 712,00 361,00 1860,00 1875,00 1830,00 1860,00 466,30 460,50 463,00 88,00 209,00 210,00 209,00 519,00 525,00 167,50 170,00 270,50 270,5 70,00 68,70 1470,00 1500,00 96,10 97,00 1030,00 1030,00 1600,00 1600,00 2065,00 2060,00 2450,00b2440,00b 365,50 361,00 53,50 54,00 615,00 625,00 339,00 338,00 116,00b 125,00 6270,00 6250.00 1070,00 1080,00 39,50 38,20 90,30 90,20 283,00 285,00 110,20 111,00 62.20 61,10 161,00 157,00 1965,00 1965,00 62,80 64,10 150,5 146,00 110,00 110,00b 210,00 211,50 107,00 107,50 120,20 120,20 1430,00 1490,00 875,00 885',00 188,00a 188,00 1135,00 1140,00 790,00b 795,00 305,00 306,00 85,30 85,20 1170,00 1153,00 209,00 860,00 875,00 297,00 297,00 96,00 94,00 306,00 1000,00 65,60 65,20 1210,00 1230,00 110,00 1100,00 263,00 265,00 117,00 115,50 3250,00a 3250.00a 252,00 253,00 225,00 230,00 267,90 268,00 116,00 16,70 213,00 24,00b 660.00 164,00 .00,50 182,5 131,00 275,00 236,00 117,5 175,00 137,00 115,50 16,70 214,00 24,00 660,00 163,00 100;00 184,00 131,00 277,00 238,00 62,50 117,5 175,20 136,50 Meel! N.B. c Mees'bouw b Metaverpa b Meteoor Bet Molokscbe 145,80 142,50 1370,00 1350,00 2700,00b 2650,00 700,00 720,00 103,50 102,50 Mulders FAB Mijnbouwk.c. Naarden Ch. Naeff Gcbrs. N-B.M.Bouw Nedap N. Ap. Nederborst V.B Ned. Bontw. N J).U. c. N. Spingst. c NeUe Netam b Niefaf instr. Nierstrasz N. Eur. Hout Norit Nutricia Nyma nrc Nijv. t. Gate Ogem.n.b. Orens Kop Ovïng Pakhoed ld. Cert. PaJemb. Ind. Pal the PoDt Houtb. Porcel.Fles Proost Br. Radem Met. Reesink Co Reeuwijk Reineveld Reiss en Co. Riva ld. Cert. Robte Jisk. Rommenh. Rijn-Sch.-V. id. Cert. Sanders Beb. Schev. Ëxpl. Schokbeton b Scbolt. Cart. Scbolt.-Hon. Schuitema Schuppen S. Scbuttersv. Simons'Emb Stevtn g Stsp. Twente I'ab. tod. Phil lechn B. Mai Telegraaf Techn Unie Tilb Water! LTicotbest. Iw Kabel! Ubbink-Uavo Udenh Steen Unikap Unit 7 pet cp 10(10 H pet cp 1000 4pet. cp V.d. Vliet Wern Veneco Veneta Ver. Giasl Ver H. Schei Ver Macb.t V.N Ultgev VNU Pref Ver. Touw c Vezelvenv Vlhamlj-Butt VRG-Pap gb Vulcaansoort Waveren G. 1120,00 1110,00 840,00 840,00 57,00 57,00 85,00 84,00 81,00 81,50 2140,00 2140,00 72,70 72,80 260,00 260,00 242,00 243,2 2420,00 2440,00 3700,00 3660,00 108*00 105,00 1180,00 1160,00b 1335,00 1345,00 2120,00 2135,00 159,00a 155,00 119,50 120,20 44,8 44,3 90,00 90,00 8,80 0,00 16,50 99,10 318,00 138,00 135,00 95,00 2,00 1255,00 1260,00 340,00 343,00 2000,00 2000,00 248,00 246,00 540,00 545,00 129,7 129,00 530,00 535,00 286,00 286,00 60,2 60,50 357,00 360,00 343,00 344,00 105,00b 105,00 793,00 787,00 232,00 235,90 315,00 315,00 22,00a 20,10 2050,00 2100,00 63,50 81.00 152,00 340,00 1630,00 980,00 109.00 140,6 93,50 >25,00 96,50 240,00 375,00 370,00 420,00 2035.00 266,5 302.00 98.00 85,00 610,00 63,00 80,50 152,00 1670,00b 980.00 114,50 141.1 93,50 1520,00 96,50 245,00 373,00 360,00 420,00 2075.00 262,00 303,00 98,00 85,00 605,00 Wegener's nrc Wessanen Wessem Wyers Wijk&Her. Zaablerg 84,00 83.90 12,60 125,50 1830.00 1840,00 1452,00 1451,00 791,00 751,00 145.2 145,5 Amerika Mijnbouw en petroleum Maxwell Moeara Enlm Moeara 1-100 pr Moeara 1-4 opr. 145,00 144,50 253,00 253,00 3010,00 3060,00 3260,00 Scheepvaart Oostzee 100,00 100,00 Spoor- en tramwegen Geld. Tram AntiU. Br. Antill. Verf El. Mij Aruba Surin. Brow. Hunter D. 740,00 240,00 239,00b 250,00 250,00 52,00 52,00 Participatie-bewijzen Alg. F. bez. Am. Fund 1-5 A'dams Belegg. Converto Goidmines 1-5 Holland Fund Interbons Renter, part. Ned. Vastgoed Binn. Vastgoed id. balt div. '72 Breevast'67 119,50 119,50 249,00 247,00 196,50 196150 815,00 815,00 122,00 120,20 785,00 785,00 594.00 594,00 - 780,00 644,00 642,00 161,00 161,00 157,00 157,00 141,80 141,80 Beleggings-mijnen D.l.F. IKA Nefo Ohanc Prot. Bel. Unl-lnvest Unitas Utillco Wereldhaven Tokyo Corp. Conceutra Europaf lüpb Un. Fonds 20 pb Eurunlon lUpb Finance Union Valeurop 130,00 189,00 76.00 92,40 130,00 91,00 82,00 136,00 129,50 188,00 76,40 92,50 130,00 91,20 81,00a 135,20 - 200,00 34,90 268,00 34,70 268,00 487,00 492,00 1381,00 1380,00 340,00 340,00 834,00 834,00 Buitenlandse obligaties 173,00 172,50 290,00 253,00 1570,00 1500,00b 150,00 1060,00 389,00 350,00a 147,00a 147,50 162,50 162,50 19,00b lZ.OOb 188,00 188,00 650,00 660,00 122,00 122,50 715,00 708,00 810,00 810,00 251,00 252,00b Boston Common Chemical Fund Dreyfus Fidelity Fd. Investors M. Japan Fund c. t/Chman Corp M»nb Fund c Massachi Steadman c Technolog Fd Value Line Gevaert Petrorina la Solvay Cie Union IM inter. Hoecbst Mannesmann Imp. Ind c Co Fin. de I'*. Plon Elec. Sony Corp. 8,20 12,25 13,50 18,01? 9,45 8,15 12,10 13.50 17,40 1,45 13,80b 13,80 19,40 19,00 4,70 12,55 3,40 7,66 4,40 4,55 12,55 3,45 /.10e 4,40 126,50 126,50 216,00 216,00 1120,00 1115,00 149,00 149,50 189,00 194,00 203.00 205,00 40.75 10,50 41,50 40,50 Albac Alum 56,90 22,75 Bell. Teleph. 49,00 43,25 Can. Brew 17,90 5,25 Can. Pacifio 30,80 15,80 Husky OU 31,15 18,00 Imperial Oil 32,70 46,90 Un. Nat. Gas 9,20 12,60 Int. Nickel 7,80 33,15 SbeU Can. 19,90 755,75 AÜF Industr. 49,00 48,90 Admiral Corp. 17,90 18,35 Akzona Inc. 30,80 30,80 AlUed Chemie 31,15 30,90 Am. Metal 32,70 32,40 Am. Motors 9,20 9,15 An. Pboyo Ed. 7,80 7,80 Am. Stn-Ref 10 19,60 19,70 Am. Stand. 13,35 13,50 Am. Tel. Tel. 52,00 52,10 Ampex Corp. 7,15 7,00 Anaconda 19,70 19,85 Ashl. Uil Ref. 35,20 34,50 Bethi., Steel 30,25 30,90 Boeing Comp. 26,50 25,75 Burroughs 222,00 224,50 Chasb. Gotb. 3,10 3,00 O)es. Ohio R 50,00 Chrysler 39,95 39,00 Cities Serv. 47,40 48,00 Colgate 92,50 91,50 Col. Gas 32,00 32,05 Curtiss Wright 36,00 35,25 Dart. ind. 51,00 50,50 Dow Chem. 103,00 104,50 Du Pont 178,00 176,50 Eastm. Kodak 148,00 148,30 Fluor 31,00 32,00 Ford Motor 77,85 78,00 Gen. Cable 16,10 15,80 Gen. Eiectr. 71.00 70,00 Gen. Motor 82,60 83,00 Gen. l'ecb. 32,25 32,75 Greyhound lfc.OO 18,10 Int. Bus Mach 402,00 400,00 Int. Glav Fr. 84,50 84,75 nr r&'I 60,75 60,20 Kennecott 23,00 23,00 Leasco D. Proc. 22,20 21.75 Ling T.V. 10,90 10,60 Litton Ind. 14.45 14,00 Mc Don Gouglil 26,40 36,40 Montgom W. 56,00 57,00 Nat. Can. 18,70 18,05 Nat UlstiUers 16,70 16,40 North Am Pb 36,50 36,75 Occ Petr 12,70 13,70 Pcnn Central 3,60 3,50 Pepsi-Cula 87,10 87,00 Phil Petr 42,10 41,75 Procter Gam 107,25 107,60 Radio Corp A 38,50 37,90 Republic Steel 28,00 28,25 Santa W 33,00 38,50 Sears Roebuck 115,0' 115,50 SheU OU 59.75 >9,10 Soutb Cy 21,25 20,15 Southern Pac 45,25 45,50 Sperry Kano 49,50 49,40 Standard Br 56,00 55.25 Stand N.J 87,70 87,40 Studebaker 54,50 53,75 Sua OU 47,30 47,00b Tandy Corp 43.80 43,65 Texaco 38,90 39,00 Texas Instnun 17,00 172,00 Fransam. Corp 19,10 18,60 UnloD PscU B 66,95 68,00 U.S Steel 34,40 33.60 Westingh El 46,15 45,80 Wool worth 33,75 33,50 AMSTERDAM - KLM on dervond vrijdag op het Damrak de drukk ide werking van de daling van de luchtvaartfondsen in Wall Street. Het fonds moest bij opening direct ƒ3,80 prijsgeven op 115 20 De internationals begon nen over het algemeen op een iets lager niveau dan het vorige slot. Alleen Koninklijke Olie moest behoorlijk terug met een verlies van 1,10 op 123. Akzo en Hoogovens (de laatste met ex 1,20 interimdividend) verloren 20 cent op 72,60 resp. 82,50, Unilever ging 30 cent terug naar 123,20 en Philips 10 cent naar 53,80. Heineken was vast met een winst van 6,50 'op f 337,50. Deli-Mij ver loor f 1.- op f 135,50 en ook de andere cultures moesten iets terug. De scheepvaartsector was licht verdeeld. Nationale- Nederlanden begon de dag aarzelend iets hoger. ABN verloor 1,20 op 332,80, maar Amro- Bank was 20 cent in avance op 72,70. De staats- en BNG-leningen lagen verdeeld in de markt. Flauw was ook Ver. Glas die f 90 in reactie was en Norit met een ver lies van f 4,50. Zeer zwak gedroegen zich Hoogen bosch, Veneco, Metaverpa, Veneta en Bos Kalis. Des- seaux haalde op de op de jaarvergadering gemelde gunstige resultaten over 1972 op 10 cent na het ge hele dividend in een keer in: f 96. In Amalga werd weer gehandeld op f 47, f 1 minder dan het bod van Internatio-Muller. Stevin ging opnieuw f 3 omhoog. Vriendelijk tot vast waren onder andere verder Albert Heijn, Gam ma, Oce-Van der Grinten, Schok-Beton, Van Heek, Bols en Halberg. Op de actieve markt be gon Scheepvaart-Unie te gen 1 uur weer aan een opmars, onder invloed van buitenlandse, vooral Brit se vraag. Spoedig bedroeg de winst f 3 op f 145,50. Ook de andere, fondsen in de sector profiteerden wat mee.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 29