IN EERSTE NEGEN MAANDEN VAN DIT JAAR
Collectief ontslag voor 18.000 man
7
NS verhoogt tarieven
voor goederenvervoer
SUPERSNEL VAARTUIG TUSSEN
VLIELAND EN TERSCHELLING
openbaar vervoer
niet verantwoord
B. en w. Den Haag:
Amsterdamse effectenbeurs
financiën
economie
MJUiiMM
MELK
TOERISME
ter
ORDER
ake
BRUG
FRUIT
Raad Rotterdam
Winsten
Polarisatie
Wilma-HBG
kan
Scheveningen
vernieuwen
anp-beurs
overzicht
Zaterdag 16 december 1972
i
DE 8.005.891 ton melk die de
Nederlandse veehouders in
het melkprijsjaar 28 maart
1971 - 25 maart 1972 aan de
zuivelfabrieken hebben gele
verd heeft die veehouders
een gemiddelde netto-op
brengst gegeven van f 39,09
per honderd kilo met 3,7
procent vet. Dait was f 1,62
meer dan de richtprijs voor
dat jaar.
UITGAANDE van een toene
ming van het bezoek van
buitenlandse toeristen aan
ons land van vijf procent per
jaar, kan worden verwacht
dat het aantal overnachtin
gen in ons land tegen 1980
op ruim negen miljoen zal
komen. Dit heeft drs. H.J.
Knottenbelt, adjunct-direc
teur van het nationale bu-
teur van het nationale bu
reau voor toerisme meege
deeld op de in Rotterdam IT A| TTTV
gehouden bestuursvergade- i
ring van het bedrijfschap
Horeaca. 'Het aantal over
nachtingen nam in 1968, 1969
en 1970 toe met respectieve
lijk 2,2 - 5,4 en 7,6 pro
cent.
tief zijn overwonnen. Dat zei
de heer L. Nijsten, voorzitter
van de Nederlandse fruiitte-
lersorganisatie tijdens de
buitengewone algemene ver
gadering van zijn organisatie.
Het jaar 1972, zo zei de
voorzitter, heeft gelukkig
voor vele fruittelers duide
lijk een gunstiger resultaat
opgeleverd dan de rampzali
ge voorafgaande jaren. Maar
in verschillende gebieden en
op verschillende bedrijven
zijn de opbrengsten per hec
tare zo sterk tegengevallen
dat de hogere prijzen nauwe
lijks tot een in vergelijking
met vorig jaar beter finan
cieel resultaat leiden.
industrie niet gaat helpen
komt er grote werkloosheid
onder de mijnwerkers en er
dreigt een energietekort in
de wereld, dat tot een aan
zienlijke stijging van de
prijzen van brandstoffen zou
kunnen leiden.
DE wervencombinatie IIIC
Holland heeft uit de Volksre
publiek China opdracht ge
kregen voor de bouw van
twee sleepzulgers met elk
een laadruimteinhoud van
4500 kubieke meter. De
schepen zullen bij Smit-Kin
derdijk worden gebouwd en
moeten in de tweede helft
van 1974 worden opgeleverd.
Bij IHC wilde men geen me
dedelingen doen over het be
drag dat met de order is
gemoeid.
ONDANKS de goede en
hoopvolle resultaten in 1972
moet men zich goed realise
ren, diat de moeilijkheden in
de fruitteelt nog niet defini-
DE Britse regering heeft in
tegenstelling tot eerdere
plannen besloten de kolenin-
dustrie in stand te houden en
stelt daarvoor in de komende
vijf jaar 720 miljoen pond
sterling beschikbaar, terwijl
zij de schuld van het natio
nale kolenbedrijf, die is op
gelopen tot 475 miljoen pond
sterling, volledig afschrijft.
De regering heeft twee rede
nen voor dit opzienbarende
besluit: als de staat de kolen-
DE Groot Zwijndrecht BV,
fabrikant van staalskelets,
bruggen en booreilanlen,
heeft van Rijkswaterstaat
opdracht ontvangen voor de
bouw van een verkeersbrug
over de Waal bij Ewijk in
Rijksweg 75. Deze geheel
stalen burg met zes rijbanen
voor snelverkeer en twee ba
nen voor langzaam verkeer
krijgt een lengte van 1055
meter en wordt hiermee de
langste vaste stalen brug van
Nederland. Met de bouw
hoopt men in augustus 1973
te beginnen en eind 1975
klaar te zijn.
UTRECHT (ANP) Een
uniek type schip een enor
me dubbelrompige Catamaran,
die plaats biedt aan 170 passa
giers —gaat vanaf juni 1973
bij wijze van proef een su
persnelle verbinding onder
houden tussen Harlingen en de
Waddeneilanden Terschelling
en Vlieland. Het schip over
brugt de afstand Harlingen-
Terschelling in amper 35 mi
nuten, terwijl de huidige over
steek één tot twee uur vergt,
afhankelijk van windrichting
en windkracht.
De Terschellinger Stoomboot
Maatsahappij (TSM) heeft het
schip voor drie miljoen bij een
werf in het Noorse Kristian-
sand besteld. De TSM wil de
dienst met gewone schepen
handhaven en -daarnaast zes
routevaarten per dag met het
nieuwe schip gaan maken.
Men bezint zich nog over de
hoogte van het tarief. Als de
proef slaagt gaat men het
schip wellicht ook op de nor
male diensten gebruiken.
Het nieuwe type schip
uniek in de wereld is in
Noorwegen ontwikkeld. Een
gelijksoortig type onderhoudt
al ruim een jaar een verbin
ding tussen Stavanger en het
eiland Haugesund.
Het schip is 27 meter lang,
9.30 meter breed en heeft een
diepgang van 1.10 meter. Het
is uitgerust met twee diesel
motoren die samen 2750 pk
leveren en goed zijn voor een
snelheid van 52 km per uur.
Volgens de rederij is het
schip sneller, steviger en zee
waardiger dan de bekende
„Hovercraft", die men een tijd
lang op de Waddenzee heeft
beproefd.
UTRECHT (ANP) In de eerste negen maanden van dit jaar hebben 446
bedrijven collectief ontslag aangekondigd voor 18.187 werknemers. In dezelfde
periode vorig jaar ging het om 357 bedrijven en 14.762 werknemers.
Deze cijfers heeft de heer P.
Brussel, voorzitter van de In
dustriebond NKV, gisteren be
kendgemaakt in een toespraak
voor de (besloten) vergade
ring van de centrale raad van
zijn organisatie in Utrecht.
De heer Brussel betoogde,
dat de ontwikkeling van de
kostenstijging voor een aantal
marginale bedrijven niet meer
is te volgen. Voor een kunst
matig in stand houden van de
ze bedrijven wenst hij geen
pleidooi te houden. Maar wan
neer het voortduren van de
ROTTERDAM (ANP)
Met 26 tegen 17 stemmen heeft
de Rotterdamse gemeenteraad
het voorstel van b. en w. voor
de verhoging van de tarieven
van het openbaar vervoer in
de Maasstad verworpen.
Het college wilde de RET-
tarieven (tram, bus en metro)
met gemiddeld 11 procent ver
hogen .Het verwachtte hiervan
een vermeerdering van de op
brengsten met ongeveer 3,6
miljoen gulden.
Het verlies van de RET
wordt over dit jaar geschat op
80,9 miljoen. Voor 1973 houdt
het college rekening met een
nadelig saldo van 91,1 miljoen.
Om de kostenstijging op te
vangen zou een traiefverho-
ging met 40 procent nodig
zijn.
De raad achtte een tarie-
verhoging thans sociaal gezien
in het geheel niet verant
woord.
inflatie deze ondernemingen
de tijd ontneemt voor over
schakeling met behoud van
werkgelegenheid en ze moeten
sluiten zonder middelen en
mogelijkheden om vervangen
de werkgelegenheid te schep
pen, dan komen de onvolko
menheden van het door ande
ren zo voortreffelijk genoemde
economische systeem opnieuw
op de schouders van werkne
mers en vakbeweging te
recht.
De winsten zijn ditjaar
door de vrije prijsvorming
verbeterd, zo constateerde de
heer Brussel. De inkomens
van niet-loontrekkenden zul
len 5 miljard boven de prog
nose stijgen, tegen 700 miljoen
gulden voor alle loontrekken-
den te zamen. „En dat kan,
vanuit een oogpunt van ge
rechtvaardigde verdeling, be
paald niet geheel worden ge
rechtvaardigd met het motief,
dat rendementsverbetering dit
noodzakelijk maakte", aldus
de heer Brussel.
In de periode 1967-1968 zijn
er circa 1100 nieuwe miljo
nairs bijgekomen. Dat is een
toeneming van 24 procent in
een jaar, terwijl het aantal
werknemers beneden het mi
nimumloon slechts met 9 pro
cent verminderde. „Dit schept
meer dan een vermoeden dat
het met de inkomensverdeling
in ons land toch niet zo best is
gesteld", aldus de heer Brus
sel.
Het wordt meer dan tijd in
plaats van een loonbeleid een
inkomensbeleid te gaan voe
ren. Een reeds jaren oud rap
port van de vakbeweging zou
de basis voor een beraad daar
over kunnen vormen.
De heer Brussel signaleerde
voorts een onverdraagzaam
heid, die met de polarisatie
gepaard gaat. Men eist voor
zichzelf de vrijheid op, die
men anderen ontneemt. Elk
wederzijds begrip gaat daar
door verloren. De heer Brussel
gelooft niet in de absolute
waarde van het conflict-mo
del als de enig juiste theorie
om tot een meer menselijke
samenleving te komen. Even
min huldigt hij de opvatting,
dat alleen het harmonie-model
het enig juiste is. „Daartussen
ligt een veld van mogelijkhe
den. En wanneer via overleg
een harmonische oplossing niet
mogelijk blijkt, zullen wij niet
aarzelen een keuze uit andere
mogelijkheden te maken", al
dus de heer Brussel.
DEN HAAG (ANP) In
de jongste onderhandelingen
van de exploitatiemaatschappij
Scheveningen met de combi
natie van bouwondernemingen
Wilma - HBG (Hollandse Be-
tongroep) bieden perspectief
voor een daadwerkelijke ver
nieuwing van de badplaats
Scheveningen, zo menen b. en
w. van Den Haag.
„Er, is weer hoop dat wij
door alle ellende van de laat
ste jaren heen nu eindelijk tot
een opbouw van Scheveningen
kunnen geraken", verklaarde
burgemeester Marijnen in een
begrotingsvergadering van de
Haagse gemeenteraad. Hij had
er de president-directeur, bin
nenkort commissaris van de
EMS, de heer R. Zwolsman,
onder zijn gehoor.
Marijnen zei ook, dat b. en
w. zich positief willen opstel
len tegenover ieder goed plan
voor renovatie van de bad
plaats, vooral als in dat plan
veel voor de badplaats gewen
ste elementen zijn verza
meld.
De combinatie van gegadig
de bouwers onderhandelt nu
over de overname van de
Scheveningse EMS-bezittingen,
met name de kustbebouwing,
bestaande uit de trits Grand-
hotel, Kurhaus en het voorma
lige Palace-hotel. Het streven
van de ondernemingen is ge
richt op afbraak van deze ge-
'bouwen ten behoeve van een
algeheel nieuwbouwplan.
Daartoe moet de minister van
CRM een sloopvergunning
verlenen voor het op de monu
mentenlijst geplaatste ge
bouw.
scheepsberichten
Achilles 15 te Pta Del Gada
verw., Acmaea pass 14 Brums-
buettel nr Londen, Alaskacore
14 vn Laceilba nr New York,
Amstellaan 14 te Bremen, Ar
chimedes 14 560 no Paramari
bo nr Napold, Aristoteles 14 te
Barbados, Asmidiske 15' te Bue
nos Aires verw., Atlantic
Star 14 vn Antwerpen nr Bre
merhaven, Banda 15 vn Bela-
wian nr Muntok, Bastiaan
Broere 14 vn Huelva nr Pauil-
lac, Bilderdijk 15 te Rotter
dam, Bovenkerk 14 te Le Ha
vre nr Cristobal, Camitia 14
960 no Guedeloupe nr Porto
Cardon,i Capiluna 14 150 z La
gos nr Teammere, Ceres 14 vn
Hamburg nr Bremen, Chevron
Arnhem 14 vn Portland Maine
nr Porto la Cruz, Chevron Ne
derland 15 30 w Cochin nr
Singapore, Choluteca 14 vn
Tela nr Alminante, Cumulus
(weerschip) 17 te Rotterdam
verw., Dosina 14 850 zw Su
matra nr- Mena al Fahal, Esso
Nederland 15 600 no Aden nr
Ras Tanura, Ganymedes 15 te
Buena Ventura, Goeree 15 te
Le Havre, Grebbedijk 15 vn
Rotterdam nr Bremen, Hercu
les 15 te.Apitre, Hermes 15 te
Curacao, Hilversum 14 te Rot
terdam, Ilias 14 vn Livomo nr
Genua, Kaap Hoorn 15 te Rot
terdam, Katsedijk 14 200 zw
New Orleans nr Savannah,
Khasiella 15 te Tampa, Kylix
15 te Shellhaven verw., Ladon
14 vn La Guaira nr Porto
Limon, Lelykerk 15 te Dubai,
Marijke Irene 13 900 w Oues-
aant nr Canada, Memnon 14 te
Porto Cabeilo, Mercurius 14 te
Aruba, Merseylloyd 14 te Cris
tobal, Moerdijk 15 te Stockton,
Musilloyd 14 te Nanaimo, Mij
drecht 14 180 o Havanna nr
Florida, Mynias 13 te Rotter
dam, Neder Linge 15 te Le
Havre, Nijkerk 15 vn Rotter
dam nr Hamburg, Oldekerk 15
te Bremen, Ondina 14 vn Wil
mington nr Seria, Palamedes
15. vn Rotterdam nr Hamburg,
Pericles 15 te Paramaribo,
Putten 14 te Alexandrië, Rijn
berg pass 15 Bruensbuettel nr
Hantyluoto, Safocean Am
sterdam 23 te Fremantle
verw., Sclielpwijk 15 te Mom
basa, Simonskerk 15 te Rotter
dam, Steenkerk 15 150 zw
Reunion nr Keelung, Straat
Freetown 14 260 z Durban nr
Luanda, Straat Fremantle 14
120 zo Lourenïo Marques naar
Singapore, Thameshaven 14 vn
Santos nr Buenos Aires, The-
ron 15 te Aruba verw., Tjita-
rum 14 vn Paraniaigua nr Rio
de Janeiro, Tjiwangi 15 te
Hongkong (dokken), Ulysses
14 vn Curasao nr Aruba, Vivi-
para 14 vn Kharg Island nr
Havana, Vlist 15 te Londen
verw., Wissckerk 14 vn Ham
burg nr Antwerpen.
Bernard John 13 dw Outer-
gab bard nr Antwerpen.
Holland 14 vn Rotterdam nr
Terneuzen.
Ruim 30 miljoen voor „sprinters"
(Van onze financiële
redactie)
UTRECHT T— De NS heeft
met ingang van 1 januari de
tarieven voor het vervoer van
wagenladingen en een aantal
bijkomende kosten verhoogd.
De verhoging is goedgekeurd
door de staatssecretaris van
Verkeer en Waterstaat.
De vrachtprijzen voor het
vervoer van wagenladingen
wordt met 10,4 procent ver
hoogd. De verhoging van de
tarieven voor EGKS-goederen
varieert van 14,7 procent op de
korte afstanden tot 9 procent
op de lange afstanden. De mi
nimumvracht per wagen wordt
voor EGKS-goederen op 140
gulden gebracht. Verder zullen
de meeste bijkomende kosten
met 10 procent worden ver
hoogd. De tariefsverho
gingen zijn, aldus de NS, een
noodzakelijke aanpassing aan
de opgetreden en nog te ver
wachten kostenstijgingen.
Uit een investeringsplan van
de NS, dat overigens nog door
het ministerie moet worden
goedgekeurd, blijkt dat men
de komende drie jaar 241 mil
joen gulden in het bedrijf wil
investeren. Het investerings
plan sluit aan op het meerja
renplan voor 1975-1980. De
Spoorwegen mikken erop in
1980 minstens tien miljard rei
zigerskilometers te kunnen le
veren, twee miljard (25 pro
cent) meer dan nu het geval
is.
Vaq de 241 miljoen is 92
miljoen uitgetrokken voor de
nieuwe Zoetermeerlijn en 31
miljoen gereserveerd voor de
aanschaf van het nieuwe
stadsgewestelijk materieel, de
zogenaamde „sprinters", die
eind 1974 in dienst moeten
komen.
VRIJDAG 15 DECEMBER 1972
i
le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs
a laten, b bieden
e ex claim, ex dividend
ACTIEVE AANDELEN
handel en
AKZO
Alg. Bank Ned.
Am.Kott.Bnk.
A'dam-Kubber
DeU-Mij.
Dortscb P pref.
Dortscbe Petr.
Heineken
Heineken Bier
HoU.-Amerikal
Hoogoven»
H.V.A.-Mijen
K.L.M
Kon. Petrolenro
K.N.S.M.
Nationale-Ned.
Ommeren
Phil. Gloeil.
Robeco
Rolinco
Scbeepv UnieN
Unilever
industrie
72,80 72,90
334,00 322,80
72,50 73,30
280,00
136,50 135,00
154,40 153,00
152,20 150,10
314,90 318,00
331,00 339,00
275,00 278,00
34,00 82,50
457,00 454,00
119,00 114,00
124,10 122,90
181,00 185,00
68,50 69,50
294,5 295,5
53,90 53,80
266,50 266,50
177,50 177,50
142,50 144,50
143,50 143,00
Actieve obligaties
Staatsleningen
Ned.25J.'69.8
id.25J."70.8
ld.l5J.*71.tf
ld.lSJ. *70-1.8
id. 15 j.'70-2,8
id.l5J. *70-3.8
id.7J.'6«.8
ld.7).*70,8
id.'70.7%
ld.'69.7
7Va »dem*71
ld 72 7%
ld.'71*967%
ld. "71.817%
ld. "71-817%
ld.'72-7-2
id. '66.1-7
id.'66.2-7
Id.'69.7
Id.'68-1*8
id.'68-26
id.'68 8.6
Id.'68-4.6
Id.'66-6%
Id.'87%
id.'67.6
Id.'65.1%
Id. *65-2.5%
Id '64-1.5%
id.'64-2.5%
Id '64.5
Id '58.4
Id.'58.4
Id.'60-1.4
ld.;60-2.4
Id.'63.4
Id.'64.4
Ned.'59.4%
Id.'69.4%
Id.'61.4%
Id *«3.1.4%
Id '63 2.4
104,00
104,20
104,00
103,80
104,30
104,30
103,90
104.20
101,40
104,40
100,20
99,90
100,00
102,00
98,20
97,50
97,50
97,30
92,90
92,90
92,90
92,90
93,00
91,10
89,20
90,40
90,30
87,90
87,90
84,40
89,00
84,80
88,40
83,20
80,70
99,40
68,80
80,70
ft ,40
79.80
79 70
104,20
104,30
104,00
103,90
104,20x
10,10
103,80
104,00
101,60
104,20
100,10
99,60
94,80
102,00
98,30
97,50
97,50
97,20
93,10
93,10
93,10
93,10
93,10
91,20
89,50
90,60
90,60
87,90
87,90
84,60b
89,10
84,70
88,40
83,20
80,70
99.40
86,90
80,90
81,30
79,90
79.80
34,70b
ld.'61.4
80,50b
80,70b
ld.'62.4
77,50
77,80
Start J'474
7',40
74,30
Ned.'51.3
95,70
95,80
id.'53-1-2-1
87,60
87,90
ld.'564
86,00
86,10
ld.'48.3
69,20
69,40
id.'50-1-1-3%
74,40
74,40
ld.'54-l-2-3%
74,20
71,20
ld.'55-1.3
74,00
74,20
ld.'55-2.3%
85,20
85,50b
Grtb. 3
Ned.*37.3
88,10
88,40
GrtbL'46.3
87,90
88,00
Ned .Dit.1/47.3
92,00
92,00
Grtb.2
36,50
N J.'37-a.3
96,50
96,60
Obligaties gemeente
NJHid. B. 8% 93,90 93,60
NOB'67 7 94,00
ld. '64 6 88,00 88,00
Ned. Waters "71 8 101,50b 102,00b
AfjnJJDfM/M 5 91,00
Slav. Bnk '71 8 101,50 102,00
Hypotheek banken
A'dam '47.3
Id.'48.3
R'dam '52-1 4%
BNG 70-85 8%
id. 70-85 8%
id. 69-76 8
Id. 69-94 I 8
id. 71-96.8
Id. 70-79 7%
Id. 83-97 7%
id. 71-79 7%
id. 66-91 1 7
Id 66-91 II 7
Id 66-92 IV 7
Id. '72-7
id. 67-92 I, II 6%
Id. 68-93 I. II 6%
id. '72-6%
Id. 67-92 I 6%
Id 67-92 6%
id nw 57-82 6
Id. 65-90 I 6
id 65-90 II 6
id 65-90 I 5%
id. 65-90 II 5%
id.65-90 5%
Id 58-83 5%
Id. 64-89 5%
aid. 65-90 5%
Id 58-88 5
id 64-89 I 5
id.58-881. Ill i%
id. 58-89 4%
Id. 59-84 4%
id. 60-85 4%
id. 62-92 4%
Id. 62-93 4%
Id Off 52-77 4%
Bank MH."72 7%
BNG rentep. '52
id '65
id '66-1
Exp. Fin. '66 7%
Id '58 5%
id "58 5%
id '58 I. II 5
Grnn.lnd. '66 7%
Lease Plan "71 8
Mid. Cr. '62 4%
NBM Kr '66 7
Id '65 5%
Nat Invet '65 5s/'
Id '58 1%
91,80
87,00
105,40
107,40
103,40
103,50
103,70
103,80
99,60
100,60
87,40
96,30
96,70
95,90
94,30
93,70
98,70
92,30
90,50
95,30
91,60
90,90
90,00
«9,60
88,20
92,40
87,20
87,30
86,60
«6,40
85,30
83,30
67,20
87,50
82,10
81,30
94,90
221,00
148,10
100,30
10,18
100,70
95,40
97,00
91,60
92,00
86,50
105,60
104,50
103,60
103,50
103,70
103,90
9?,40
100,50
97,30
96,20
96,70
96,00
94,30
94,00
98,80
92,30
90,45
95,10
91,30
91,00
89,90
89,50
88,10
92,30
87,20
87,30
86,40
86,30
85,50
83,80
87,20
87,50
82,30
81,00
94.90
98,50
220,90
148,40
99,00
99,00
99,00
100,30
100,80
100,70
95,30
97,00b
FrGrHB Q7
99,50
99,50
Id. DW6
88,00
88,00
ld. DV5
87,50
87,50
ld. X-XA4%
81,00
81,25
ld DU 4%
82,20
82,20
Raiff.Bnk. "72-7%
99,25a
Wstl. DZ 8
101,00
101,00b
WstelH 7%
99,00
99,00
WeUtrH 8%
104,55
105,50
ld. 8%
101,60
101,60
ld. 8
101,00
101,30
ld. 7%
100,00
100,00b
idem 7%
99,20
ld obr 8Vs
98,10
98,10
ScbJI-O 5
Handel, industrie en div.
Akzo-Zout 6
A. Heijn 4
Blauwb 7%
id. 6%
Id. 5%
BÜZ 8%
BOZ 8%
Br. VG 6
Br.VB 7%
id. 6
Br. Petr. 8
Br.Petr. 7%
Akzo 4%
Id. 72 7%
Id. 6
Ceehorn 8%
CoopNed. 7
CoMelk 7%
id 6%
Elsev 8
Grasso 5%
Hein 7
Hoogov. 8
Id. '7 28
Id. 6%
Indola 5%
K.B.B 6
Kon. Adam 5
Koudi.js 4%
104,00 104,50
89,00b
97,00 97,50
102,00 101,50
102,00 101.50
94,50 94,50
- 94,00
85,70
91,8
85,70
91,20
89,50a 89,00a
Oleneba 6%
MeesB 4%
Nat.Grond 5
Nederb. 6
NGasu 7J 8%
Id 15J 8%
Id. 8
Id. "72 8
Id. 72 7%
Id. 7%
Id. 7%
Id 66 6%
Id. 68 6%
Id. 5
OGEM 5%
Uvtnk O S
i Phil 8
93,70 93,61
92,50
92,50
103,30
103,10
104,00
103,90
102,00
101,80
102,00
101,70
100,00
99,60
98,30
98,10
97,20
97,00
94,50
94,40
93,50
93,30
94,70
94,00
99,00b
99,00b
100.20
100,50
99,50
100,00
Phil. 4
I. 3%
Pont 5%
Pegem 6
id 5%
id. 5
PGEM '57 6
id. 64 6
RotAntw 7%
RotRljn 6%
id. 5%
Id. 4%
RijnSch 7%
Schiphol 6
Scholtbe 5%
id. 4%
Shell Pin 8%
id. *72 7%
SHV 9.3
SHV 8%
SmltN 6
THV '72 7%
Total *72 VA
Unilever 8
id. 6
VerGlas 5
VMacb VA
id. 58 5
Id 62 5
Wyers 6%
Dorp 7
103,60
87,00
98,70
89,00
90,60
87,00b
88,00b
93,00
88,00
100,20
91,50
96,25
88,20
90,70
86,50-
91,20
102,90
100,00
107,50
104,00
88,40
96,50
96,25
102,00
89,30
91,00
90,50
92,00
87,50
90,50
102,80
86,50
98,55
89,00
91,50x
88,00b
88,00b
93,50
89,00
100,20
91,10
97,00
88,20
90,60
86,25
91,20b
92,50
103,25
100,00
108,00
103,60
88,50
97,00
96,25b
103,00
89,00
92,00
90,50
91,80b
87,50
Luchtvaart, spoorwegen
- nc cn ni: on
7 KLM 1968
5 KLM 15 j.
4% KLM 20J.
4% KLM 1962
8% Ned. 8p.
4% Ned.Sp.'57
95,50 95,20
95,50b 95,50
94,00 94,00
105,70 105,20
•70 89,00
70.00 70,05
Premie-obligaties
90,00
90,00
2Alkmaar '58
74,50
74,00
95,00
95,20
2% A'dam 1951
73,00
73,50
107,00
2A'dam'56 I
80,80
81,00
96,30
2% A'dam'56 11
81,50
80,80
90,50
2% A'dam '56 3
75,10
75,00
87,50
2% A'dam 59
70,00
69,70
102,00
102,10
2% Breda '54
70.95
71,45
101,50
101,70
2% Dordr/56
70,00
71,00
91,00
VA Eindh/54
70,05
70,50
96,50a
96,00a
2% Enschede'54
84,05
85,00
2% Haag'52 1
82,60
81,60
101,50
101,60
2% Haag'52 11
80,00
78,00a
99,50
100,00
2% Ned.Rkr/67
96,25b
96,50b
2% R'dam '52 1
89,90
88,10
94,80
94 .f"
2% R'dam '52 2
03,30
83,35
116,00
116,00
2V2 R'dam '57
84,00
85,40
101,00
101,00
2% Utrecht'52
123,90
122,00
2% Z.-HOU/57
83,00
82,15
2% Z.-HoII.'59
85,90
Buitenlandse fondsen
Eurinv. VA
98,70
98,50b
ld '72 7%
98,70b
98,50b
ld 64 5%
88,00
88.50b
ld. 65 5Va
85.00b
85,50b
Int.B 71 8%
103,50
104,75
ld 61 4%
87.10
87,50
ld 62 4%
85,80
86,00
ld '55 3%
99,00
99,00
KSG '64 5%
91,00
ld. 65 5%
91,10
91,10
ld. 62 4%
88,00
88,00
ld. '61 4%
88,40
België 4%
Petrol 7%
120,00
All Brew. 7
138,00
Chubb 8%
Co Franc 5
93,60
93,60
Pipeline 5
90,00
90,20
Noorw. 4%
94,50
Afrika
Z.-Afr. 4
94,80
Convert obligaties
Bols Lacas 82,10 82.50
Borsumij c - 119,00 118,30
Bos Kalis
Amro 69 5%
BallNö 8%
Borsumy 3%
BÜZ 7
BredaOB 7
Elsevier 7%
Gelder 4
GJstB 5%
Grinten 6%
Hagem. V/*
Holec 7%
Homburg 8
Hoogov. 5%
IHC 7%
Indola 5%
Interlas 6%
Kluwer 6%
KLM 68 5%
Kon. N. P. VA
Lyons Netb. 7
Meteoor 7*
NBM-Bouw 7
Nutricia 7%
Nijverd. 8
Phil 70 6%
ld. 4%
ProostB 7
Rol. 100 6%
ld. 1000 6%
Sanders 8
Schuit 7%
TilbW 5%
VerGlas 7
V.Macb. 6%
Vihamlj 6
Vih. Butt. 8%
107,25
129,25 130,75
111,00 112,00
7117,00 121,50
195,00
135,00 137,00
- 218,00
93,50 93,30
89.70 89,50
109,75 109,50
109,10 110,00
90,50 90,30
375,00b 392,00
87,00 86,70
98,00
163,00
88,25
136,20
114,50
107,80
122,00
138,90
110,00
102,30
108,00
114,50
163,00
88,25
135,50
114,50
106,8
121,00
140,20
111,00
102,65
108,20
- 90,00b
137,00 136,70
100,50 100,50b
116,50 116,50
92,80 93,30
114,80 115,50
Aandelen banken en
verzekeringen
AMEV
Amfas
AssStRtd
CuJtuürb.
DeltaLl.
Kas Ass.
Mees Hope eert.
N.C.B.
N.M.B.
Slavenb.
id. cert.
Fr .Gr.Hyp.
Westl. Utr.
SchHyp.Nd.
115,50
100,70
112,20
77,00
134,20
122,00
.70,00
58,50
166,60
2880.00
288,00
9300,00
360,00
341,50
116,00
100,80
112,50
77,50
134,20
121,50
170,00
59,00
167,50
2900,00
290,00
9300,00
357,00
310,00
Handel en industrie
A.C.F.
260,00a
Atog. Bob.
51,50
52,00
Albert HeijD
157,00
159,80
Alg.Vr.imp.
1270,00
1270,00
Amalga Hold
47,00
A'd.Droogd.
193,00
195,00
Amst.Rijtuig
150.00
148,90
Aniem. El. nl)
100,00
99,00
Arah.Scb.b.c
123,00
125,00
Asselbergs
960,00
960,00
Aut.Screw
168,00
168.00
Auto. Ind. Rott
2155,00
2150,00
Baliast-Nedam
56,00
56,10
B.A.M.
108,00
109,00
Katava
915,00
912,00
Batenburg
1600.00
1580,00
Beek v. AX
1620,00
1605,00
Beers Zn.
67,00
67,00
Begemann
163,80
162,00b
Bensdorp Int
326,00
327,00
Bergoss
359,00
360,00
Berkel Patt.
321,00
330,00
Blljd. lOOOnrc
1070,00
1070,00
Boer Drukk.
342,00
340,00
Borsumij c
144,00
145,70
Bos Kalis
240,00
248,00
Bols Lucas
132,50
131,00
B.Ü.Z.
Braat Bouw.
Bredero V.G.
Bred. V.G.nro.
Bredero V.B.
Bred.V.Bnrc
Buhr-Tet.
Üalvé D. A.
Calvé D. nrc
Calvé D.cpwd
Ctr Suiker
Ceteco
Cham. Unie
Cindu-K.SK.
Crane
Dessean T.
Dikkers Co.
Dorp-Co.
Dr. üv.Hout
Droge Wol
Duiker App
Econosto
Elsevier
Emba
Enkes
I'Europe
Figee
Fokker
Ford
Furness
Gamma H.
id. 5 pr.
Gelder
id. n.r. eert.
ld. pref.
Gero
Glessen
GIstB
Goudsm
Grasso
Grinten
Grofsmed.
Hagemljer
Holberg M.
Hellingman
Hero Cons.
Heybroek
Hock'sM.Z.
Holec N.V.
HoU Beton
Hoogenbosch
Hoolmljer
IHC Holl.
Industr Mij
IBB-Kondor
Interlas
Int. Miiller
Inventum
lean Heybr
Kemo Cors.
Kemp Begeei
Key Houtb.
Kiene Strik.
Kloos Zonen
Kluiver uJtg
KBB nrc
KBB b cum pi
Kon Ned Pap
K.N I'ext.c
Koudtjs ore
Krasnapolsky
Kon V.Tapijt
Kwatta Cb
Landr
Leid se Wol
LlndetJac.
Lijempf
Lijm Delft nr«
Macintosh
Matubel
720,00 712,00
361,00
1860,00 1875,00
1830,00 1860,00
466,30
460,50 463,00
88,00
209,00
210,00 209,00
519,00 525,00
167,50 170,00
270,50 270,5
70,00 68,70
1470,00 1500,00
96,10 97,00
1030,00 1030,00
1600,00 1600,00
2065,00 2060,00
2450,00b2440,00b
365,50 361,00
53,50 54,00
615,00 625,00
339,00 338,00
116,00b 125,00
6270,00 6250.00
1070,00 1080,00
39,50 38,20
90,30 90,20
283,00 285,00
110,20 111,00
62.20 61,10
161,00 157,00
1965,00 1965,00
62,80 64,10
150,5 146,00
110,00 110,00b
210,00 211,50
107,00 107,50
120,20 120,20
1430,00 1490,00
875,00 885',00
188,00a 188,00
1135,00 1140,00
790,00b 795,00
305,00 306,00
85,30 85,20
1170,00 1153,00
209,00
860,00 875,00
297,00 297,00
96,00 94,00
306,00 1000,00
65,60 65,20
1210,00 1230,00
110,00 1100,00
263,00 265,00
117,00 115,50
3250,00a 3250.00a
252,00 253,00
225,00 230,00
267,90 268,00
116,00
16,70
213,00
24,00b
660.00
164,00
.00,50
182,5
131,00
275,00
236,00
117,5
175,00
137,00
115,50
16,70
214,00
24,00
660,00
163,00
100;00
184,00
131,00
277,00
238,00
62,50
117,5
175,20
136,50
Meel! N.B. c
Mees'bouw b
Metaverpa b
Meteoor Bet
Molokscbe
145,80 142,50
1370,00 1350,00
2700,00b 2650,00
700,00 720,00
103,50 102,50
Mulders FAB
Mijnbouwk.c.
Naarden Ch.
Naeff Gcbrs.
N-B.M.Bouw
Nedap N. Ap.
Nederborst V.B
Ned. Bontw.
N J).U. c.
N. Spingst. c
NeUe
Netam b
Niefaf instr.
Nierstrasz
N. Eur. Hout
Norit
Nutricia
Nyma nrc
Nijv. t. Gate
Ogem.n.b.
Orens Kop
Ovïng
Pakhoed
ld. Cert.
PaJemb. Ind.
Pal the
PoDt Houtb.
Porcel.Fles
Proost Br.
Radem Met.
Reesink Co
Reeuwijk
Reineveld
Reiss en Co.
Riva
ld. Cert.
Robte Jisk.
Rommenh.
Rijn-Sch.-V.
id. Cert.
Sanders Beb.
Schev. Ëxpl.
Schokbeton b
Scbolt. Cart.
Scbolt.-Hon.
Schuitema
Schuppen S.
Scbuttersv.
Simons'Emb
Stevtn g
Stsp. Twente
I'ab. tod. Phil
lechn B. Mai
Telegraaf
Techn Unie
Tilb Water!
LTicotbest.
Iw Kabel!
Ubbink-Uavo
Udenh Steen
Unikap
Unit 7 pet cp
10(10 H pet cp
1000 4pet. cp
V.d. Vliet Wern
Veneco
Veneta
Ver. Giasl
Ver H. Schei
Ver Macb.t
V.N Ultgev
VNU Pref
Ver. Touw c
Vezelvenv
Vlhamlj-Butt
VRG-Pap gb
Vulcaansoort
Waveren G.
1120,00 1110,00
840,00 840,00
57,00 57,00
85,00 84,00
81,00 81,50
2140,00 2140,00
72,70 72,80
260,00 260,00
242,00 243,2
2420,00 2440,00
3700,00 3660,00
108*00 105,00
1180,00 1160,00b
1335,00 1345,00
2120,00 2135,00
159,00a 155,00
119,50 120,20
44,8 44,3
90,00 90,00
8,80
0,00
16,50
99,10
318,00
138,00 135,00
95,00
2,00
1255,00 1260,00
340,00 343,00
2000,00 2000,00
248,00 246,00
540,00 545,00
129,7 129,00
530,00 535,00
286,00 286,00
60,2 60,50
357,00 360,00
343,00 344,00
105,00b 105,00
793,00 787,00
232,00 235,90
315,00 315,00
22,00a 20,10
2050,00 2100,00
63,50
81.00
152,00
340,00
1630,00
980,00
109.00
140,6
93,50
>25,00
96,50
240,00
375,00
370,00
420,00
2035.00
266,5
302.00
98.00
85,00
610,00
63,00
80,50
152,00
1670,00b
980.00
114,50
141.1
93,50
1520,00
96,50
245,00
373,00
360,00
420,00
2075.00
262,00
303,00
98,00
85,00
605,00
Wegener's nrc
Wessanen
Wessem
Wyers
Wijk&Her.
Zaablerg
84,00 83.90
12,60 125,50
1830.00 1840,00
1452,00 1451,00
791,00 751,00
145.2 145,5
Amerika
Mijnbouw en petroleum
Maxwell
Moeara Enlm
Moeara 1-100 pr
Moeara 1-4 opr.
145,00 144,50
253,00 253,00
3010,00 3060,00
3260,00
Scheepvaart
Oostzee 100,00 100,00
Spoor- en tramwegen
Geld. Tram
AntiU. Br.
Antill. Verf
El. Mij Aruba
Surin. Brow.
Hunter D.
740,00
240,00 239,00b
250,00 250,00
52,00 52,00
Participatie-bewijzen
Alg. F. bez.
Am. Fund 1-5
A'dams Belegg.
Converto
Goidmines 1-5
Holland Fund
Interbons
Renter, part.
Ned. Vastgoed
Binn. Vastgoed
id. balt div. '72
Breevast'67
119,50 119,50
249,00 247,00
196,50 196150
815,00 815,00
122,00 120,20
785,00 785,00
594.00 594,00
- 780,00
644,00 642,00
161,00 161,00
157,00 157,00
141,80 141,80
Beleggings-mijnen
D.l.F.
IKA
Nefo
Ohanc
Prot. Bel.
Unl-lnvest
Unitas
Utillco
Wereldhaven
Tokyo Corp.
Conceutra
Europaf lüpb
Un. Fonds 20 pb
Eurunlon lUpb
Finance Union
Valeurop
130,00
189,00
76.00
92,40
130,00
91,00
82,00
136,00
129,50
188,00
76,40
92,50
130,00
91,20
81,00a
135,20
- 200,00
34,90
268,00
34,70
268,00
487,00 492,00
1381,00 1380,00
340,00 340,00
834,00 834,00
Buitenlandse obligaties
173,00 172,50
290,00 253,00
1570,00 1500,00b
150,00 1060,00
389,00 350,00a
147,00a 147,50
162,50 162,50
19,00b lZ.OOb
188,00 188,00
650,00 660,00
122,00 122,50
715,00 708,00
810,00 810,00
251,00 252,00b
Boston Common
Chemical Fund
Dreyfus
Fidelity Fd.
Investors M.
Japan Fund c.
t/Chman Corp
M»nb Fund c
Massachi
Steadman c
Technolog Fd
Value Line
Gevaert
Petrorina la
Solvay Cie
Union IM inter.
Hoecbst
Mannesmann
Imp. Ind c
Co Fin. de I'*.
Plon Elec.
Sony Corp.
8,20
12,25
13,50
18,01?
9,45
8,15
12,10
13.50
17,40
1,45
13,80b 13,80
19,40 19,00
4,70
12,55
3,40
7,66
4,40
4,55
12,55
3,45
/.10e
4,40
126,50 126,50
216,00 216,00
1120,00 1115,00
149,00 149,50
189,00 194,00
203.00 205,00
40.75 10,50
41,50 40,50
Albac Alum
56,90
22,75
Bell. Teleph.
49,00
43,25
Can. Brew
17,90
5,25
Can. Pacifio
30,80
15,80
Husky OU
31,15
18,00
Imperial Oil
32,70
46,90
Un. Nat. Gas
9,20
12,60
Int. Nickel
7,80
33,15
SbeU Can.
19,90
755,75
AÜF Industr.
49,00
48,90
Admiral Corp.
17,90
18,35
Akzona Inc.
30,80
30,80
AlUed Chemie
31,15
30,90
Am. Metal
32,70
32,40
Am. Motors
9,20
9,15
An. Pboyo Ed.
7,80
7,80
Am. Stn-Ref 10
19,60
19,70
Am. Stand.
13,35
13,50
Am. Tel. Tel.
52,00
52,10
Ampex Corp.
7,15
7,00
Anaconda
19,70
19,85
Ashl. Uil Ref.
35,20
34,50
Bethi., Steel
30,25
30,90
Boeing Comp.
26,50
25,75
Burroughs
222,00
224,50
Chasb. Gotb.
3,10
3,00
O)es. Ohio R
50,00
Chrysler
39,95
39,00
Cities Serv.
47,40
48,00
Colgate
92,50
91,50
Col. Gas
32,00
32,05
Curtiss Wright
36,00
35,25
Dart. ind.
51,00
50,50
Dow Chem.
103,00
104,50
Du Pont
178,00
176,50
Eastm. Kodak
148,00
148,30
Fluor
31,00
32,00
Ford Motor
77,85
78,00
Gen. Cable
16,10
15,80
Gen. Eiectr.
71.00
70,00
Gen. Motor
82,60
83,00
Gen. l'ecb.
32,25
32,75
Greyhound
lfc.OO
18,10
Int. Bus Mach
402,00
400,00
Int. Glav Fr.
84,50
84,75
nr r&'I
60,75
60,20
Kennecott
23,00
23,00
Leasco D. Proc.
22,20
21.75
Ling T.V.
10,90
10,60
Litton Ind.
14.45
14,00
Mc Don Gouglil
26,40
36,40
Montgom W.
56,00
57,00
Nat. Can.
18,70
18,05
Nat UlstiUers
16,70
16,40
North Am Pb
36,50
36,75
Occ Petr
12,70
13,70
Pcnn Central
3,60
3,50
Pepsi-Cula
87,10
87,00
Phil Petr
42,10
41,75
Procter Gam
107,25
107,60
Radio Corp A
38,50
37,90
Republic Steel
28,00
28,25
Santa W
33,00
38,50
Sears Roebuck
115,0'
115,50
SheU OU
59.75
>9,10
Soutb Cy
21,25
20,15
Southern Pac
45,25
45,50
Sperry Kano
49,50
49,40
Standard Br
56,00
55.25
Stand N.J
87,70
87,40
Studebaker
54,50
53,75
Sua OU
47,30
47,00b
Tandy Corp
43.80
43,65
Texaco
38,90
39,00
Texas Instnun
17,00
172,00
Fransam. Corp
19,10
18,60
UnloD PscU B
66,95
68,00
U.S Steel
34,40
33.60
Westingh El
46,15
45,80
Wool worth
33,75
33,50
AMSTERDAM - KLM on
dervond vrijdag op het
Damrak de drukk ide
werking van de daling van
de luchtvaartfondsen in
Wall Street. Het fonds
moest bij opening direct
ƒ3,80 prijsgeven op 115 20
De internationals begon
nen over het algemeen op
een iets lager niveau dan
het vorige slot. Alleen
Koninklijke Olie moest
behoorlijk terug met een
verlies van 1,10 op
123. Akzo en Hoogovens
(de laatste met ex 1,20
interimdividend) verloren
20 cent op 72,60 resp.
82,50, Unilever ging 30
cent terug naar 123,20
en Philips 10 cent naar
53,80. Heineken was vast
met een winst van 6,50
'op f 337,50. Deli-Mij ver
loor f 1.- op f 135,50 en
ook de andere cultures
moesten iets terug.
De scheepvaartsector was
licht verdeeld. Nationale-
Nederlanden begon de
dag aarzelend iets hoger.
ABN verloor 1,20 op
332,80, maar Amro-
Bank was 20 cent in
avance op 72,70. De
staats- en BNG-leningen
lagen verdeeld in de
markt.
Flauw was ook Ver.
Glas die f 90 in reactie
was en Norit met een ver
lies van f 4,50. Zeer zwak
gedroegen zich Hoogen
bosch, Veneco, Metaverpa,
Veneta en Bos Kalis. Des-
seaux haalde op de op de
jaarvergadering gemelde
gunstige resultaten over
1972 op 10 cent na het ge
hele dividend in een keer
in: f 96. In Amalga werd
weer gehandeld op f 47,
f 1 minder dan het bod
van Internatio-Muller.
Stevin ging opnieuw f 3
omhoog. Vriendelijk tot
vast waren onder andere
verder Albert Heijn, Gam
ma, Oce-Van der Grinten,
Schok-Beton, Van Heek,
Bols en Halberg.
Op de actieve markt be
gon Scheepvaart-Unie te
gen 1 uur weer aan een
opmars, onder invloed van
buitenlandse, vooral Brit
se vraag. Spoedig bedroeg
de winst f 3 op f 145,50.
Ook de andere, fondsen in
de sector profiteerden wat
mee.