Willeke van Ammelrooy: Russen maakten Apollo fotografisch kopje kleiner Zaterdagbij lage van 16 december 1972 0 Tegen strijdigheden Image 0 Publiciteit Gedichten 0 Jaloers vrij uit Een van de eerste Nederlandse actrices die de wereld meer liet zien dan haar hagelwitte tanden, Willeke van Ammel- rooy, heeft het druk. Vorige week vrijdag kwam haar eerste grammofoonplaatje in de handel: „Da da, I love you", met op de B-kant „Lover Lion". Een succes of niet, op 11 december stond ze er al mee in Top-Pop, om tv- kijkend Nederland nu ook de binnenzijde van haar mond te laten bewonderen. Begin januari start Pim de la Parra met de produktie van zijn volgende film „Living: Apart, together", met Willeke in de hoofd rol en tussen dat alles door ziet ze kdns in de publiciteit te blijven. De ene keer met Simon van Collem in Avroskoop, de andere keer als onderwerp van een roddel. M „Niet van bloot alleen Tekst: Michel Thomassen Foto Ger Dijkstra Willeke van Ammelrooy is mooi, althans, naar de nu gel dende maatstaven zal ze bij een groot deel van de man nelijke bevolking geen kwaad kunnen doen. Vrouwen zullen wat minder gek op haar zijn, om voor de hand liggende re denen. Willeke begrijpt dat wel. Zij vindt niet iedereen aardig en verwacht evenmin dat ieder een haar aardig vindt. Maar ze is wel behept met wat te genstrijdigheden. Zo wil ze, koste wat het kost, niet aan de gedachte dat ze zo bekend is vanwege het handelsmerk „bloot." „Gekleed of bloot, ik kan altijd de mist ingaan," zegt ze, waarmee dan vol doende aangetoond moet zijn dat „bloot" de actrice niet maakt. Logisch dus dat ze bijzonder tevreden is over het film-por tret dat Simon van Collem van haar maakte en waarin o.a. een scene in voorkwam waar Willeke met louter haar handen in beeld is en daarmee voedsel bewerkt. „Wil je ge loven," vraagt ze, deftig Irish- Coffee drinkend in 't bij haar stijl passende Café Keijzer pal naast het Amsterdamse Con certgebouw, „dat ik iemand gesproken heb die daarna zweerde dat-ie me helemaal naakt gezien had?" Het bewijst dat hel publiek vooringenomen is, maar ook dat Willeke nagelvast zit aan een image. Ze is ongetwijfeld aardig, maar niet erg conse quent. Willeke van Ammel rooy weeft graag de sfeer om zich heen van de beperkte kleinkunstenaar: „De creativi teit van een actrice is be perkt. Ik ben jaloers op crea tieve individuelen, zoals schil ders, „maar aan de andere kant geloof je haar eerder als ze vertelt over de lol die ze had toen ze met enkele col lega's eens een schunnige tekst „insprak" toen de regis seur even niet aanwezig was. En dat moet dan weer rij men met de gedichten die ze soms 's nachts maakt. Willeke lijkt een beetje stuk gedraaid te zijn. Op de ge ijkte vragen komt razendsnel het antwoord, compleet met bijpassende gezichtsuitdruk king. Op vragen die ze niet verwacht reageert ze afwe zig: „Nou, nee, dat moet je niet zeggen," „Daar heb ik niet zo over nagedacht," of ze slingert een cliché de ruimte in: „Je mag wel eens relati veren." Een beetje humor is nooit weg." Ze lijkt ook een beetje angstig. De tam-tam om haar persoon heeft haar niet alleen maar goede dingen gebracht. De publiciteit heeft Willeke uitgewrongen, met dien ver stande dat de vedette van on derwerp gepromoveerd is tot lijdend voorwerp. Dat begon al direkt na de première van „Mira" in Brussel, zegt ze. Het script van die film werd geschreven door Hugo Claus, die ze bij de première voor het eerst ontmoette, de film zag ze toen ook voor de eer ste maal. „Na afloop" vertelt ze, „begonnen alle mensen in de zaal te klappen. En Hugo Claus, waar ik naast zat, zei: „Da's voor jou, je moet op staan." En ze bleven klap pen, tot ik met Hugo Claus het gangpad afgelopen was. Ik dacht: Leuk, nu kan ik eens met de schrijver babbe len, ook om wat achtergrond te krijgen en op een gegeven moment kijk ik naar links, naar Hugo, maar die zag ik niet. Wel een hele horde foto grafen die riep: Willeke, glimlachen, Willeke, kijk eens hierheen. Op hetzelfde mo ment dacht ik: Verrek, het is waar wat al die filmsterren zeggen. Je hebt geen eigen le ven meer. En sinds die tijd is het continu publicity, publi city geweest. Pas na twee maanden was ik over de schrik heen, maar toen nog was ik in interviews te open en te eerlijk; ze gebruikten me." Toch doet ze niet wat het grote publiek zou willen dat ze deed. „Ze hebben me tot film ster gebombardeerd," noemt ze het, „en dat houdt in dat men zich een voorstelling van je maakt. Je moet in een groot huis leven, mooie auto's I IE Rnssen hebben het wat moeilijk met de voorlichting over de ge meenschappelijke Apollo - So- joez vlucht die in 1975 zal plaatsvinden. Eerst en vooral lieten zij in de in Moskou door president Nixon getekende overeenkomst de bepaling op nemen dat de voorlichting aan het pubiiek over deze vlucht, waarbij gestandaardi seerde koppelapparatuurwordt beproefd, zal geschieden met inachtneming van de tot nu toe door de VS én de Sovjet-Unie op dit punt gevolgde praktij ken. Dat komt er op neer dat de Amerikanen hun partners danig tegemoet komen ten hebben, maar dat doe Ik niet. Ik bedoel: géén uiterlijkhe den." De innerlijkheden houden haar voorlopig druk bezig, maar haar opvattingen over menselijk contact zijn een voudiger dan men misschien verwacht had. „Om iets te rug te kunnen krijgen moet je eerst iets gegeven hebben," is haar axioma. „Ik sta, dacht ik open voor andere mensen. Je kunt niet door iedereen aar dig gevonden worden en ik vind ook niet iedereen aardig. Toch probeer ik wel om, wan neer iemand mij niet aardig benadert, er onbevooroordeeld over te denken." Haar vrije tijd wordt in,hoofdzaak gevuld met het geven van moederlij ke zorg en liefde aan haar zes jarige dochter Deriise. Als er gefilmd wordt is daar weinig tijd voor, maar wel staat Wil leke er dan op dat Denise in het moederlijk huis blijft om dat dit beter is dan wanneer een oma als substituut gaat werken. Soms wordt ze midden in de nacht wakker. „Dan," glimlacht ze verontschuldi gend, „probeer ik 'wel 'ns een gedicht te maken en teksten of ik verander teksten. Daar door krijg ik ook inzicht in de moeite die anderen daarmee hebben." Waarmee we een frustratie aangeboord hebben. Ze vindt het in feite niet leuk om altijd „van de andere kant te be ginnen," met teksten crea tieve uitingen van een an der. „Een echte ramp vind ik dat niet" zegt ze, „want dan was ik wel iets anders gaan doen. Soms ben ik wel eens jaloers op schilders, beeldhou wers, dichters en schrijvers; eigenlijk op iedereen die hele maal alleen kan werken. Ik ben uitvoerend, hun verleng stuk." Bij de Belgische pro duktie „Een woord van lief de", leverde dat toch proble men op. Regisseur en schrij ver waren dezelfde en Willeke vond dat de rol van Louisa die zij speelde „niet af" was. „Ik moest een vrouw spelen terwijl hij haar karakter niet afgemaakt had," huivert ze nog na, „dat is iets verschrik kelijks." Willeke was getrouwd met een beeldhouwer, iemand die behoorde tot de groep van „in dividuele creatieven," waar ze tegenop kijkt. Het huwelijk was geen succes. „Niet door m'n werk," zegt ze. „Dat ge loof ik niet. Ik heb m'n werk zelfs lange tijd niet gedaan, daarvoor." Ze houdt het erop dat er twee mensen bij elkaar wa ren die het nooit zover hadden moeten laten komen. Haar man „dronk" het, leven; hij probeerde alles tot drugs, toe, omdat hij „snel en intensief" wilde leven. Toen hij enige maanden na zijn scheiding van Willeke zelfmoord pleeg de, stond haar wereld op in storten. Er behoorde geen band meer te zijn, maar hij was er wel. En dat riep vele moeilijke vragen op bij de vrouw die het leven toch als „iets liefs" blijft zien. De grote foto is de Nasa-versie van de koppeling van Apollo en Sojoez. Ter ver gelijking is daar op gelegd de foto-montage, zoals de Russen die samenstelden. Uit de stippellijnen blijkt duidelijk, dat Apollo in 't laatste geval veel kleiner is uitgevallen. anzien van het achterhouden 'an feiten die een minder po- litieve indruk zouden kunnen naken. Want dat is tot nu toe iet beleid van de Russen in leze geweest. Dat de Russen lok moeilijkheden hebben bij iet illustreren van hun voor lichtende verhalen blijkt uit deze fotocombinatie. Het ge val wil aat de Russische So joez in werkelijkheid een heel stuk kleiner is dan de Ameri kaanse Apollo. Nu is dat ge makkelijk te verklaren, want de Apollo is oorspronkelijk ontworpen voor maanreizen en de Sojoez alleen maar voor vluchten dicht bij de aarde. Maar het Sovjet-volk wordt kennelijk niet geacht zo ge nuanceerd te denken. Dus maakten de Russen een mon tage waarop een Sojoez te zien is die net iets groter is dan de aangekoppelde, van 'n speciale overstaptunnel voor ziene Apollo. De werkelijke verhoudingen zijn te zien op de officiële NASA foto. Om heel precies te zijn: De Apollo is met tunnel 12,90 meter lang de Sojoez precies 7,15 meter.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 17