Caravan-RAI van 14 t/m 18 december TOERCARAVANS WORDEN NOG STEEDS GROTER Vouwwagens ook met vaste wanden Houten stacaravan is aan de winnende hand Feiten en cijfers van de R.A.I. Kampeerauto in Nederland niet erg „in ABC voor caravankopers Op de Caravan-RAI die van 14 tot en met 18 december in het RAI-gebouwencomplex te Amsterdam wordt ge houden, worden 92 caravanmerken geëxposeerd, waaron der twintig die nieuw zijn voor Nederland. Tal van caravanfabrikanten streven ernaar hun wagens lan ger en breder te maken. Als ge volg van de grotere afmetingen vindt men nu enkele toerwagens met dubbele, openslaande tuin deuren. De meest voorkomende in terieurindeling blijft het twee- tafelmodel met middenkeuken, waarbij door middel van een vouwwand of gordijn verdeling in twee vertrekken mogelijk is. Bij toercaravans ziel men steeds meer ramen van kunst stof, met als voordelen kleinere kans op breuk en gewichtsbe sparing, terwijl daarnaast ook gebogen vormen mogelijk zijn en dubbele ramen voor winter- sportgebruik gemakkelijk kun nen worden aangebracht. Op de Caravan-RAI blijkt ver der duidelijk dat de achteruitrij- automaat - een jaar geleden nog met twijfels omringd - het pleit heeft gewonnen. Tal van fabri kanten monteren deze voorzie ning thans als standaard op hun wagens, waarbij de met de hand omlegbare blokkeerinrichting veelal gehandhaafd blijft als extra zekerheid voor het geval de automaat niet of niet vol doende zou werken. MINDER ONDERHOUD Een bericht dat door veel ca ravaneigenaren met enige jaloe zie zal worden begroet is dat bij de nieuwe wagens steeds meer delen van chassis en carrosserie van een duurzame, beschermen de laag worden voorzien, waar door het onderhoud van de wa gen aanzienlijk is vereenvou digd. De buitenwanden worden gemoffeld, raam- en sierlijsten geanodiseerd, aanrechtcombina- ties zijn van roestvrij staal en het chassis is verzinkt of op an dere wijze versterkt. Iets vol komen nieuws is de door epoxy harsen voor inwerking van vocht en pekel ongevoelig ge maakte dissel. Vooral bij En gelse merken valt het streven waar te nemen gekleurde bui tenwanden (zachtgroen en crémel toe te passen, waardoor de inpassing van de caravan in het landschap minder storend wordt dan door de tot dusver uitsluitend witte wagens ge schiedde. TOERWAGENS De goedkoopste toercaravan op de RAI (Sprite, Adria en Eifel- land) kosten 2995,- en vooral tot 7000,is er een enorme keuzemogelijkheid: niet minder dan 170 modellen toercaravans vallen in deze klasse. Van de belangrijkste noviteiten in de toerwagensector volgen hieron der korte vermeldingen. Kip Hoogeveen (stand 2) brengt de nieuwe modellen K 330, K 400, K 450, K 450 LK, K 550 en de Kip Goldstream 680; de laatste is de grootste wagen die voor het wegverkeer is toegelaten. De KIP 550 heeft een lantaarndak waardoor ex- tra-stahoogte wordt verkregen. Caravan Import Leersum (stand 6) toont de nieuwe Eifel- land-Meeth, wagen voor sta- en toerdoeleinden met dwarskeu- ken in het midden en geschei den woonruimte met toilet; de Meeth-serie is zeer luxueus in gericht en heeft grote ramen. Bij Caravan Import Neder land, Leende (stand 12) treft men t.g.v. het 50-jarig bestaan van de Deense MKP-fabriek de Grandesse Royal aan met een opbouwlengte van 5.45 meter, luxueus interieur waaronder koelkast. Intercamping Arnhem (stand 20) heeft het programma van Continent-wagens uitgebreid met de 600 en 660, wagens met een gewicht van 1100 kg. en derhalve voorbestemd om ge trokken te worden door grote middenklassers. De Leeren Doedel b.v., Arn hem (stand 30) voert een grote range aan toerwagens van Frans fabrikaat (Star en Notin), de Hobby-serie en de Finse Solifer. In de Star-serie zijn er vier nieuwe typen, de SP, Jetstar, Amistar en Superstar. De Boom, Krimpen a.d. IJ. (stand 69) heeft in de serie De Reu een nieuwe zes meter toer- wagen de Castel ST, alsmede een nieuwe Casablanca S, een wagen met een lengte van 3.85 meter, terwijl daarnaast de goedkope Isba S zijn rentree maakt. Astral, Nieuw Loosdrecht (stand 70) brengt enkele ver nieuwde modellen zoals de 320/4 met wanden van triplex, de 380/5 met een L-vormig hoek- zitje. de 500/5 T met in de wand ingebouwd extra-bed. Dick Wissink, Oud-Loosdrecht (stand 83) voert naast de Joego slavische Adria-caravans, de De Caravan-RAI wordt gehouden van donderdag 14 t.m. maandag 18 december. De tentoonstelling is dagelijks geopend van 1017 en van 1922 uur, op zondag 17 december van 10 tot 17 uur. De toegangsprijs is 3.50. Het aantal exposanten bedraagt 113, het aantal modellen ruim 400. Er nemen 11 landen deel aan de RAI, n.l. België, Duits land, Denemarken, DDR, Finland, Frankrijk, Groot-Brit- tannië, Ierland, Joegoslavië, Nederland en Zweden. Dagelijks van 1017 uur is in de Europahal een kinder crèche geopend. Van links naar rechts: de Isla S van De Reu, een nieuwe toerwagen met een lengte van slechts 2.95 mtr. Daar naast: stacaravan Aqui- la van De Witte. Rechts: de Tabbert Baronesse van BAGA, nauwelijks meer een toercaravan te noemen met zijn lengte van 8,60 meter. In de sector vouwwagens vallen op deze tentoonstelling eveneens verschillende nieuwelingen op, waaronder en kele met vaste wanden die op de plaats van bestemming uitgeklapt worden. Nieuw voor Nederland is o.a. de Deense Camp-Let, te zien op stand 10 van J. J. Schipper, Almelo. Deze vouwwagen wordt geleverd met voortent en ma trassen en heeft een woonruim te van 1514 m2. Het opzetten van wagen én voortent ge schiedt in één beweging. Op de zelfde stand de Franse La Bo hème vouwwagen, geheel dub belwandig en dubbeldaks en met oplooprem. Brabantgas uit Tilburg (stand 15) demonstreert de Apache Yuma Solid State, een vouw wagen met scharnierende wan den van kunststof, voorzien van koelkast, driepits gascom- foor, elektrische watervoorzie ning en slaapruimte voor niet minder dan 8 personen. In Ame rika maakt deze wagen veel op gang en het ligt in de bedoeling t.z.t. ook de grotere typen van de Apache op de Nederlandse markt te brengen. Brabantgas voert tevens de Belgische Ma- cabane vouwwagen, de goed koopste van de tentoonstelling. Franse Casita TED 310 vouw wagen met vast scharnierende wanden naast de reeds eerder gevoerde Casita 245 en 300. De nieuwe 310 heeft slaapplaats voor 3-6 volwassenen en weegt ondanks zijn houten wanden slechts 470 kg. In de wanden openstelbare ramen en het ont breken van tentdoek maakt de Casita ook geschikt voor win tersportdoeleinden. Het interieur van de Paradiso vouwwagens (Paradiso, Apel doorn, stand 3) is verbeterd; zo zijn spoelbak en keuken nu tot een eenheid samengevoegd met als gevolg een met 70 cm. ver lengde zitbank en een vergroot tweepersoons bed. NV Carstabo, Oss (stand 34) heeft de serie Travel Sleeper uitgebreid met de Tourist en de Familial, geremd en ongeremd leverbaar met in standaard-uit voering een afneembare dissel en een zeer grote luxe keuken over de volle breedte alsmede veel bergruimte. De Tourist is bestemd voor een gezin met kleine kinderen, die op stapel bedjes slapen, de Familial heeft een extra aanbouw met bed aan de wagentent, daardoor twee slaapvertrekken. De tentopbouw van beide wagens is van vol- syntetisch doek. Ubachs, Kerkrade (stand 8) introduceert op de RAI de De Franse Casita vouw wagen met opklapbare wanden, boven in uit geklapte-, onder in ver rijdbare toestand. De kampeerauto, vooral in Engeland erg in trek, komt er in Nederland nog steeds niet goed in. Tegenover verschillen de voordelen staan n.l. een paar bezwaren en die zouden wel 'ns de doorslag kunnen geven. Men onderscheidt twee groepen kam peerauto's: 1. stationcars, be stelwagens en microbusjes die door middel van een inbouwset als kampeerauto worden inge richt, welke losse elementen kunnen worden verwijderd, waarna de wagen voor beroep of bedrijf gebruikt kan worden; 2. als kampeerauto geconstrueer de wagens die niet of nauwe lijks voor andere doeleinden ge schikt zijn. Tussen beide groe pen heerst een aanzienlijk prijs verschil: een inbouwset kost tussen de 3 en 5-6 mille, kant en-klare kampeerwagens zijn belangrijk duurder omdat in de aankoopsom ook de prijs van de auto is inbegrepen, zodat de prijs uiteenloopt van 15 tot 50 mille. Voordelen van de kampeer auto zijn: gemakkelijker rijden dan met een auto aanhanger; lagere kosten bij transport over zee, door tunnels en op tolwe gen; grotere bodemvrijheid; ge makkelijk narkeren: overbelas ting vrijwel uitgesloten. Als nadelen moeten worden genoemd: minder woon- en bergruimte dan bij een caravan; een vlakke ondergrond om de wagen op te stellen is vereist: men kan alleen met de auto uit stapjes maken als men over een aanbouwtent beschikt die als plaatsreservering op het terrein achterblijft; door de geringe ruimte ontstaat al gauw een warboel in het interieur en als men met meerdere personen is loopt men elkaar voor de voe ten. De meest gebruikte basisvoer tuigen voor kampeerauto's zijn; Volkswagen combi's en micro bussen, Ford Transit en Escort, Hanomag, Commer, Bedford, Mercedes, Peugeot, Fiat, Renault Estafette, Landrover, Austin en Dodge. Op de RAI zijn kampeerwa gens te zien op stands: 26 van De Schakel met Vaca- mobile: 29 van Ames met Amescador; 30 van De Leeren Doedel met Star Studio Car; 78 van Caranautica met Eriba Hymer Reisemobil; 91 van De Witte met CIM Auto- home; 99 van Langstraat met Suleica Orion. Interieur van de Holi day stacaravan van Dick Wissink. volkomen nieuwe, naar eigen ontwerp gebouwde Wissink- Knowsley toerwagens in niet minder dan 9 modellen, in lengte oplopend van 3,20 meter tot 5,20 meter. Frans de Witte, Houten (stand 91) viert het zilveren bestaan van de Sprite-fabrieken met een vernieuwde Sprite Sport serie in twee kleuren, alsmede de nu als wintersportcaravan uitge voerde Stern. Vermeldenswaard is nog dat het gehele program ma van De Witte in prijs is ver laagd. BAGA, Oss (stand 112) brengt de Tabbert-Baronesse-serie als noviteit, zeer grote caravans tot 8.60 meter opbouwlengte en voorzien van een aantal geschei den vertrekken, terwijl de woonruimte openslaande deuren heeft. Een nieuw type is ook de Knaus Passat T. Bij de stacaravans is de ontwikkeling er duidelijk op gericht een buitenverblijf te creëren met enerzijds doel matige, anderzijds romantische interieurs. Meer en meer wint de houten stacaravan terrein, al dan niet met een oud-Hollands interieur (betegelde schouw en roodgeblokte gordijnen). Tussen de goedkoopste sta caravan van 6700 en de duur ste van 125.000 vindt men een zeer groot aanbod in de prijs klasse tussen de 10 en 25 mille. Een om zijn vorm en aan- bouwmogelijkheden unieke ver schijning is het Freelex Multi- home op stand 28 van Rien van den Broeke, Nieuw-Loosdrecht. Het betreft een sta-wagen die afzonderlijk kan worden ge bruikt maar ook in combinatie met meerdere eenheden en dan met vele schakelmogelijkheden. Nieuw op deze stand zijn ook de Chaletvan en de bungalow serie van Topline. Astral, Nieuw Loosdrecht (stand 70) toont de stacaravans 8003 en 8000 D, met resp. 9 en 7 slaapplaatsen, terwijl de 8000 D is uitgerust met een L-vormige badkamer. Schipper, Almelo (stand 10) brengt de nieuwe Mustang sta caravan, waarvan het model Chalet gekenmerkt wordt door een bijzondere vormgeving. Muller, Apeldoorn (stand 101) introduceert als nieuwe staca ravan-typen Eminent 802 en 803. De 802 is 7,4 meter lang en 3.04 m. breed, heeft behalve een tweepersoons en een stapel bed een U-vormige zitbank en is evenals de grotere 903 compleet ingericht, zij het dat beide stacaravans een lege toi letruimte hebben. Frans de Witte, Houten (stand 91) exposeert naast de Neder landse houten stacaravans van het merk Sungalow vernieuwde Bluebirds waarvan het type Aquila 900 gekenmerkt wordt door een modern interieur met 6-8 slaapplaatsen, zeven open slaande ramen en mogelijkheid het interieur naar eigen inzicht in te delen met behulp van losse elementen. Arie de Boom, Krimpen a.d. IJ. (stand 69) brengt de com pleet nieuwe serie stacaravans van Willerby, die meer het ka rakter van een buitenhuis dan van een stacaravan hebben. De serie bestaat uit 6 typen, elk met 6 slaapplaatsen. Dick Wissink, Oud-Loosdrecht (stand 83) heeft een speciaal voor de Nederlandse markt ont worpen serie van 7 modellen Holiday stacaravans vanaf zes meter, alle aan de buitenkant voorzien van aluminium bepla ting met onder de voorruit een stootrand die tevens dienst doet De RAI-Caravan-afdeling heeft t.g.v. de Caravan RAI een bro chure uitgegeven, „ABC voor caravankopers", bedoeld om be langstellenden voordat zij tot aankoop van een caravan be sluiten een inzicht te geven in de materie en hun te helpen bij het doen van een keuze. Onderwerpen die behandeld worden zijn: welk type caravan past het best bij Uw omstandig heden en budget; welke tech nische eisen moeten gesteld worden aan caravan en auto?; welke technische voorschriften en papieren zijn voor een cara van vereist? Verder bevat de brochure een aantal adressen voor informatie in binnen- en buitenland, een opgave van het trekvermogen van de verschil lende typen personenauto's, ter wijl ook het rijden met de ca ravan aan de orde wordt ge steld. Het ABC is op de Caravan- RAI verkrijgbaar en kan wor den besteld door overmaking van f 3.50 op giro 162120 t.n.v. -SRC-Amsterdam onder vermel ding „ABC". als drager van standaard gele verde plantenbakken. Wagmonthan BV, Gendringen (stand 104) heeft een nieuwe bungalow met panorama-erker, type 701 en de Chalet SO 92, een 9 meter lange stacaravan met kopkeuken en twee slaap kamers. Edelweisz, Berkel-Enschot (stand 98) heeft een serie van 10 modellen stacaravans waar onder een nieuw model van pvc in combinatie met hout. Beko, Oosterhout (stand 97b) brengt mobiele stacaravans en bungalows waarvan het chassis van geheel stalen constructie is en met dubbelwandige buiten wanden van stralon schrootjes, die geen enkel onderhoud vra gen. De interieurs zijn zeer ver zorgd en compleet ingericht met o.a. wastafel, warm en koud water aansluiting, douche, gas- geyser, watercloset. Er zijn ze ven typen, variërend van de 735/250 tot de 1250/325, de laat ste met twee openslaande deu ren. BAGA, Oss (stand 112a) voert voor 1973 vier typen aluminium stacaravans onder de naam Bagahome met nieuwe interieurs én kleuren; nieuw is het type 1050 met drie slaapkamers, waardoor in totaal 10 slaap plaatsen beschikbaar zijn. Nieuw is ook het houten Bagachalet, een mobiele bungalow in oud- Hollandse stijl met een opbouw lengte van 9 en een breedte van 3,20 meter.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 11