Caravan-RAI van 14 t/m 18 december
TOERCARAVANS WORDEN
NOG STEEDS GROTER
Vouwwagens
ook met
vaste wanden
Houten stacaravan is
aan de winnende hand
Feiten en cijfers
van de R.A.I.
Kampeerauto
in Nederland
niet erg „in
ABC voor
caravankopers
Op de Caravan-RAI die van 14 tot en met 18 december
in het RAI-gebouwencomplex te Amsterdam wordt ge
houden, worden 92 caravanmerken geëxposeerd, waaron
der twintig die nieuw zijn voor Nederland.
Tal van caravanfabrikanten
streven ernaar hun wagens lan
ger en breder te maken. Als ge
volg van de grotere afmetingen
vindt men nu enkele toerwagens
met dubbele, openslaande tuin
deuren.
De meest voorkomende in
terieurindeling blijft het twee-
tafelmodel met middenkeuken,
waarbij door middel van een
vouwwand of gordijn verdeling
in twee vertrekken mogelijk is.
Bij toercaravans ziel men
steeds meer ramen van kunst
stof, met als voordelen kleinere
kans op breuk en gewichtsbe
sparing, terwijl daarnaast ook
gebogen vormen mogelijk zijn
en dubbele ramen voor winter-
sportgebruik gemakkelijk kun
nen worden aangebracht.
Op de Caravan-RAI blijkt ver
der duidelijk dat de achteruitrij-
automaat - een jaar geleden nog
met twijfels omringd - het pleit
heeft gewonnen. Tal van fabri
kanten monteren deze voorzie
ning thans als standaard op hun
wagens, waarbij de met de hand
omlegbare blokkeerinrichting
veelal gehandhaafd blijft als
extra zekerheid voor het geval
de automaat niet of niet vol
doende zou werken.
MINDER ONDERHOUD
Een bericht dat door veel ca
ravaneigenaren met enige jaloe
zie zal worden begroet is dat bij
de nieuwe wagens steeds meer
delen van chassis en carrosserie
van een duurzame, beschermen
de laag worden voorzien, waar
door het onderhoud van de wa
gen aanzienlijk is vereenvou
digd. De buitenwanden worden
gemoffeld, raam- en sierlijsten
geanodiseerd, aanrechtcombina-
ties zijn van roestvrij staal en
het chassis is verzinkt of op an
dere wijze versterkt. Iets vol
komen nieuws is de door epoxy
harsen voor inwerking van
vocht en pekel ongevoelig ge
maakte dissel. Vooral bij En
gelse merken valt het streven
waar te nemen gekleurde bui
tenwanden (zachtgroen en
crémel toe te passen, waardoor
de inpassing van de caravan in
het landschap minder storend
wordt dan door de tot dusver
uitsluitend witte wagens ge
schiedde.
TOERWAGENS
De goedkoopste toercaravan op
de RAI (Sprite, Adria en Eifel-
land) kosten 2995,- en vooral
tot 7000,is er een enorme
keuzemogelijkheid: niet minder
dan 170 modellen toercaravans
vallen in deze klasse. Van de
belangrijkste noviteiten in de
toerwagensector volgen hieron
der korte vermeldingen.
Kip Hoogeveen (stand 2)
brengt de nieuwe modellen K
330, K 400, K 450, K 450 LK,
K 550 en de Kip Goldstream
680; de laatste is de grootste
wagen die voor het wegverkeer
is toegelaten. De KIP 550 heeft
een lantaarndak waardoor ex-
tra-stahoogte wordt verkregen.
Caravan Import Leersum
(stand 6) toont de nieuwe Eifel-
land-Meeth, wagen voor sta- en
toerdoeleinden met dwarskeu-
ken in het midden en geschei
den woonruimte met toilet; de
Meeth-serie is zeer luxueus in
gericht en heeft grote ramen.
Bij Caravan Import Neder
land, Leende (stand 12) treft
men t.g.v. het 50-jarig bestaan
van de Deense MKP-fabriek de
Grandesse Royal aan met een
opbouwlengte van 5.45 meter,
luxueus interieur waaronder
koelkast.
Intercamping Arnhem (stand
20) heeft het programma van
Continent-wagens uitgebreid
met de 600 en 660, wagens met
een gewicht van 1100 kg. en
derhalve voorbestemd om ge
trokken te worden door grote
middenklassers.
De Leeren Doedel b.v., Arn
hem (stand 30) voert een grote
range aan toerwagens van Frans
fabrikaat (Star en Notin), de
Hobby-serie en de Finse Solifer.
In de Star-serie zijn er vier
nieuwe typen, de SP, Jetstar,
Amistar en Superstar.
De Boom, Krimpen a.d. IJ.
(stand 69) heeft in de serie De
Reu een nieuwe zes meter toer-
wagen de Castel ST, alsmede
een nieuwe Casablanca S, een
wagen met een lengte van 3.85
meter, terwijl daarnaast de
goedkope Isba S zijn rentree
maakt.
Astral, Nieuw Loosdrecht
(stand 70) brengt enkele ver
nieuwde modellen zoals de 320/4
met wanden van triplex, de
380/5 met een L-vormig hoek-
zitje. de 500/5 T met in de wand
ingebouwd extra-bed.
Dick Wissink, Oud-Loosdrecht
(stand 83) voert naast de Joego
slavische Adria-caravans, de
De Caravan-RAI wordt gehouden van donderdag 14 t.m.
maandag 18 december. De tentoonstelling is dagelijks
geopend van 1017 en van 1922 uur, op zondag 17
december van 10 tot 17 uur.
De toegangsprijs is 3.50.
Het aantal exposanten bedraagt 113, het aantal modellen
ruim 400.
Er nemen 11 landen deel aan de RAI, n.l. België, Duits
land, Denemarken, DDR, Finland, Frankrijk, Groot-Brit-
tannië, Ierland, Joegoslavië, Nederland en Zweden.
Dagelijks van 1017 uur is in de Europahal een kinder
crèche geopend.
Van links naar rechts:
de Isla S van De Reu,
een nieuwe toerwagen
met een lengte van
slechts 2.95 mtr. Daar
naast: stacaravan Aqui-
la van De Witte. Rechts:
de Tabbert Baronesse
van BAGA, nauwelijks
meer een toercaravan te
noemen met zijn lengte
van 8,60 meter.
In de sector vouwwagens vallen op deze tentoonstelling
eveneens verschillende nieuwelingen op, waaronder en
kele met vaste wanden die op de plaats van bestemming
uitgeklapt worden.
Nieuw voor Nederland is o.a.
de Deense Camp-Let, te zien
op stand 10 van J. J. Schipper,
Almelo. Deze vouwwagen wordt
geleverd met voortent en ma
trassen en heeft een woonruim
te van 1514 m2. Het opzetten
van wagen én voortent ge
schiedt in één beweging. Op de
zelfde stand de Franse La Bo
hème vouwwagen, geheel dub
belwandig en dubbeldaks en
met oplooprem.
Brabantgas uit Tilburg (stand
15) demonstreert de Apache
Yuma Solid State, een vouw
wagen met scharnierende wan
den van kunststof, voorzien
van koelkast, driepits gascom-
foor, elektrische watervoorzie
ning en slaapruimte voor niet
minder dan 8 personen. In Ame
rika maakt deze wagen veel op
gang en het ligt in de bedoeling
t.z.t. ook de grotere typen van
de Apache op de Nederlandse
markt te brengen. Brabantgas
voert tevens de Belgische Ma-
cabane vouwwagen, de goed
koopste van de tentoonstelling.
Franse Casita TED 310 vouw
wagen met vast scharnierende
wanden naast de reeds eerder
gevoerde Casita 245 en 300. De
nieuwe 310 heeft slaapplaats
voor 3-6 volwassenen en weegt
ondanks zijn houten wanden
slechts 470 kg. In de wanden
openstelbare ramen en het ont
breken van tentdoek maakt de
Casita ook geschikt voor win
tersportdoeleinden.
Het interieur van de Paradiso
vouwwagens (Paradiso, Apel
doorn, stand 3) is verbeterd; zo
zijn spoelbak en keuken nu tot
een eenheid samengevoegd met
als gevolg een met 70 cm. ver
lengde zitbank en een vergroot
tweepersoons bed.
NV Carstabo, Oss (stand 34)
heeft de serie Travel Sleeper
uitgebreid met de Tourist en de
Familial, geremd en ongeremd
leverbaar met in standaard-uit
voering een afneembare dissel
en een zeer grote luxe keuken
over de volle breedte alsmede
veel bergruimte. De Tourist is
bestemd voor een gezin met
kleine kinderen, die op stapel
bedjes slapen, de Familial heeft
een extra aanbouw met bed aan
de wagentent, daardoor twee
slaapvertrekken. De tentopbouw
van beide wagens is van vol-
syntetisch doek.
Ubachs, Kerkrade (stand 8)
introduceert op de RAI de
De Franse Casita vouw
wagen met opklapbare
wanden, boven in uit
geklapte-, onder in ver
rijdbare toestand.
De kampeerauto, vooral in
Engeland erg in trek, komt er
in Nederland nog steeds niet
goed in. Tegenover verschillen
de voordelen staan n.l. een paar
bezwaren en die zouden wel 'ns
de doorslag kunnen geven. Men
onderscheidt twee groepen kam
peerauto's: 1. stationcars, be
stelwagens en microbusjes die
door middel van een inbouwset
als kampeerauto worden inge
richt, welke losse elementen
kunnen worden verwijderd,
waarna de wagen voor beroep
of bedrijf gebruikt kan worden;
2. als kampeerauto geconstrueer
de wagens die niet of nauwe
lijks voor andere doeleinden ge
schikt zijn. Tussen beide groe
pen heerst een aanzienlijk prijs
verschil: een inbouwset kost
tussen de 3 en 5-6 mille, kant
en-klare kampeerwagens zijn
belangrijk duurder omdat in de
aankoopsom ook de prijs van
de auto is inbegrepen, zodat de
prijs uiteenloopt van 15 tot 50
mille.
Voordelen van de kampeer
auto zijn: gemakkelijker rijden
dan met een auto aanhanger;
lagere kosten bij transport over
zee, door tunnels en op tolwe
gen; grotere bodemvrijheid; ge
makkelijk narkeren: overbelas
ting vrijwel uitgesloten.
Als nadelen moeten worden
genoemd: minder woon- en
bergruimte dan bij een caravan;
een vlakke ondergrond om de
wagen op te stellen is vereist:
men kan alleen met de auto uit
stapjes maken als men over een
aanbouwtent beschikt die als
plaatsreservering op het terrein
achterblijft; door de geringe
ruimte ontstaat al gauw een
warboel in het interieur en als
men met meerdere personen is
loopt men elkaar voor de voe
ten.
De meest gebruikte basisvoer
tuigen voor kampeerauto's zijn;
Volkswagen combi's en micro
bussen, Ford Transit en Escort,
Hanomag, Commer, Bedford,
Mercedes, Peugeot, Fiat, Renault
Estafette, Landrover, Austin en
Dodge.
Op de RAI zijn kampeerwa
gens te zien op stands:
26 van De Schakel met Vaca-
mobile:
29 van Ames met Amescador;
30 van De Leeren Doedel met
Star Studio Car;
78 van Caranautica met Eriba
Hymer Reisemobil;
91 van De Witte met CIM Auto-
home;
99 van Langstraat met Suleica
Orion.
Interieur van de Holi
day stacaravan van
Dick Wissink.
volkomen nieuwe, naar eigen
ontwerp gebouwde Wissink-
Knowsley toerwagens in niet
minder dan 9 modellen, in
lengte oplopend van 3,20 meter
tot 5,20 meter.
Frans de Witte, Houten (stand
91) viert het zilveren bestaan
van de Sprite-fabrieken met een
vernieuwde Sprite Sport serie
in twee kleuren, alsmede de nu
als wintersportcaravan uitge
voerde Stern. Vermeldenswaard
is nog dat het gehele program
ma van De Witte in prijs is ver
laagd.
BAGA, Oss (stand 112) brengt
de Tabbert-Baronesse-serie als
noviteit, zeer grote caravans tot
8.60 meter opbouwlengte en
voorzien van een aantal geschei
den vertrekken, terwijl de
woonruimte openslaande deuren
heeft. Een nieuw type is ook
de Knaus Passat T.
Bij de stacaravans is de ontwikkeling er duidelijk op
gericht een buitenverblijf te creëren met enerzijds doel
matige, anderzijds romantische interieurs. Meer en meer
wint de houten stacaravan terrein, al dan niet met een
oud-Hollands interieur (betegelde schouw en roodgeblokte
gordijnen).
Tussen de goedkoopste sta
caravan van 6700 en de duur
ste van 125.000 vindt men een
zeer groot aanbod in de prijs
klasse tussen de 10 en 25 mille.
Een om zijn vorm en aan-
bouwmogelijkheden unieke ver
schijning is het Freelex Multi-
home op stand 28 van Rien van
den Broeke, Nieuw-Loosdrecht.
Het betreft een sta-wagen die
afzonderlijk kan worden ge
bruikt maar ook in combinatie
met meerdere eenheden en dan
met vele schakelmogelijkheden.
Nieuw op deze stand zijn ook
de Chaletvan en de bungalow
serie van Topline.
Astral, Nieuw Loosdrecht (stand
70) toont de stacaravans 8003
en 8000 D, met resp. 9 en 7
slaapplaatsen, terwijl de 8000 D
is uitgerust met een L-vormige
badkamer.
Schipper, Almelo (stand 10)
brengt de nieuwe Mustang sta
caravan, waarvan het model
Chalet gekenmerkt wordt door
een bijzondere vormgeving.
Muller, Apeldoorn (stand 101)
introduceert als nieuwe staca
ravan-typen Eminent 802 en
803. De 802 is 7,4 meter lang en
3.04 m. breed, heeft behalve
een tweepersoons en een stapel
bed een U-vormige zitbank en
is evenals de grotere 903
compleet ingericht, zij het dat
beide stacaravans een lege toi
letruimte hebben.
Frans de Witte, Houten (stand
91) exposeert naast de Neder
landse houten stacaravans van
het merk Sungalow vernieuwde
Bluebirds waarvan het type
Aquila 900 gekenmerkt wordt
door een modern interieur met
6-8 slaapplaatsen, zeven open
slaande ramen en mogelijkheid
het interieur naar eigen inzicht
in te delen met behulp van losse
elementen.
Arie de Boom, Krimpen a.d.
IJ. (stand 69) brengt de com
pleet nieuwe serie stacaravans
van Willerby, die meer het ka
rakter van een buitenhuis dan
van een stacaravan hebben. De
serie bestaat uit 6 typen, elk
met 6 slaapplaatsen.
Dick Wissink, Oud-Loosdrecht
(stand 83) heeft een speciaal
voor de Nederlandse markt ont
worpen serie van 7 modellen
Holiday stacaravans vanaf zes
meter, alle aan de buitenkant
voorzien van aluminium bepla
ting met onder de voorruit een
stootrand die tevens dienst doet
De RAI-Caravan-afdeling heeft
t.g.v. de Caravan RAI een bro
chure uitgegeven, „ABC voor
caravankopers", bedoeld om be
langstellenden voordat zij tot
aankoop van een caravan be
sluiten een inzicht te geven in
de materie en hun te helpen
bij het doen van een keuze.
Onderwerpen die behandeld
worden zijn: welk type caravan
past het best bij Uw omstandig
heden en budget; welke tech
nische eisen moeten gesteld
worden aan caravan en auto?;
welke technische voorschriften
en papieren zijn voor een cara
van vereist? Verder bevat de
brochure een aantal adressen
voor informatie in binnen- en
buitenland, een opgave van het
trekvermogen van de verschil
lende typen personenauto's, ter
wijl ook het rijden met de ca
ravan aan de orde wordt ge
steld.
Het ABC is op de Caravan-
RAI verkrijgbaar en kan wor
den besteld door overmaking
van f 3.50 op giro 162120 t.n.v.
-SRC-Amsterdam onder vermel
ding „ABC".
als drager van standaard gele
verde plantenbakken.
Wagmonthan BV, Gendringen
(stand 104) heeft een nieuwe
bungalow met panorama-erker,
type 701 en de Chalet SO 92,
een 9 meter lange stacaravan
met kopkeuken en twee slaap
kamers.
Edelweisz, Berkel-Enschot
(stand 98) heeft een serie van
10 modellen stacaravans waar
onder een nieuw model van pvc
in combinatie met hout.
Beko, Oosterhout (stand 97b)
brengt mobiele stacaravans en
bungalows waarvan het chassis
van geheel stalen constructie is
en met dubbelwandige buiten
wanden van stralon schrootjes,
die geen enkel onderhoud vra
gen. De interieurs zijn zeer ver
zorgd en compleet ingericht met
o.a. wastafel, warm en koud
water aansluiting, douche, gas-
geyser, watercloset. Er zijn ze
ven typen, variërend van de
735/250 tot de 1250/325, de laat
ste met twee openslaande deu
ren.
BAGA, Oss (stand 112a) voert
voor 1973 vier typen aluminium
stacaravans onder de naam
Bagahome met nieuwe interieurs
én kleuren; nieuw is het type
1050 met drie slaapkamers,
waardoor in totaal 10 slaap
plaatsen beschikbaar zijn. Nieuw
is ook het houten Bagachalet,
een mobiele bungalow in oud-
Hollandse stijl met een opbouw
lengte van 9 en een breedte van
3,20 meter.