Minimumloon 3% hoger MEESTE ONGEVALLEN ONDER 15-19 JARIGEN TRAJECT NIET ECONOMISCH GENOEG Kanaalspoor niet door Zeeland KVP WIL KABINET DEN UYL GEEN STEUN TOEZEGGEN w Vandaag XD BONTMANTELS Drie verkeersdoden in West-Brabant Meerderheid G.S. Zeeland kiest voor zeehavenplan bij Baalhoek centrale verwarming TWEE BERGENAREN OP SlAG DOOD BUIïG Ton buit bij overval 0 JJ Tg a a (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT - De nieuwe Kanaaltunnelspoorlijn tussen Ca lais en Rotterdam wordt via West-Brabant ontworpen. Automobilist uit Sluiskil verongelukt Andriessen: Geen bijwagen van linkse drie Duidelijk Luchthaven Jaar Getuigen Bezweken .BONT. „PELTERIE" België Socialisten Opdracht Veertien man gewond bij opblazen brug PELTERIJENHUIS VERMEULEN Directeur- Dr. W. A. J. M. Hark* Hoofdredacteur: L. Leyendekker Redactie- en administratie-adres: Nieuwstraat 9, Terneuzen, tel. (01150)—7920 Abonnementsprijs m.i.v. 1-7-72: 18,80 per kwartaal; 6,36 per maand. Losse nummers 20 cent. Gironummer 1114111 t.n.v. N.V. Uitgevers Maatschappij De Stem, Reigerstraat 16, Breda VRIJE ZEEUW ZATERDAG 2 DECEMBER 1972 26e Jaargang Nr. 9023 Advertentieprijs: per mm 16 cent; minimum per advertentie 2,40, exclusief 4% B.T.W. Rubriek „Kleine Advertenties" (geen handels advertenties) 5 regels 1,15. Iedere regel méét 23 cent. Kleine advertenties bij vooruitbetaling. Vermelding Brieven onder nummer, of Adres bureau van dit blad, 50 cent verhoging. Inzending advertenties uiterlijk tot v.m. 11 uur. Voor het maandagnummer: vrijdag tot vjb. 11 uur. Uitgeefster N.V. Uitgevers Maatschappij De Stem (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De ministerraad is gisteren akkoord gegaan met een structurele verhoging van het minimumloon met ingang van een januari a.s. met drie procent. Het minimumloon bedraagt thans 198,60 per week of 860,60 per maand. Voorts is besloten tot wijziging van het aanpassingsmechanisme in die zin dat een bijzondere aanpassing van het minimumloon op een kortere dan de wettelijk vastgestelde termijn van drie jaar mogelijk wordt. AMSTERDAM (ANP) In ons land worden jaarlijks 8000 jongens en 3700 meisjes in de leeftijd van 15 tot en met 19 jaar wegens een on geval in een ziekenhuis op genomen. Zulke hoge aantal len worden in geen enkele andere leeftijdsgroep gevon den. Aldus een mededeling van de Stichting Medische Registratie in het Nederland- sche Registratie eist het ver- kunde. Niet minder dan 49 pro- cent van de klinische sterf gevallen onder de 15-19-jari- gen is te wijten aan een ongeval. Van alle hierboven ge noemde ongevallen komt on geveer de helft op rekening van het verkeer en ook ten aanzien van verkeersongeval len is het percentage bij de ze groep van jongens en meisjes groter dan bij welke andere leeftijdsgroep ook. Op hun beurt nemen onder de verkeersongevallen die met bromfietsen een overheersen de plaats in. Bij mannelijke verkeersslachtoffers In de genoemde leeftijdsgroep was in 63 procent van de onge vallen een bromfiets in het spel. Bij de meisjes op die leeftijd bedroeg dit percenta ge 56 procent- Uitgedokterd moet nog worden of daarbij een tracé langs Bergen op Zoom of via Roosendaal zal worden gekozen. In elk geval is de gedachte aan een Kanaal tunnelverbinding via Zeeland losgelaten. Omdat de toekomstige spoorlijn uiteenlopende doelein den moet dienen met verschillende technieken wordt uit gegaan van een tracé dat ruimte biedt voor de aanleg van vier sporen. Het gehele project is bij de planologische dienst van de Nederlandse Spoorwegen in voorbereiding en heeft daar een hoge urgentie. (Van onze correspondent) SLUISKIL Gistermorgen om kwart voor acht is op de ryksweg Terneuzen-Sluiskil, de 52-jarige chef-boekhouder van de Temeuzense scheepsbouw- mij. J. A. Moens uit Sluiskil, dodelijk verongelukt. De heer Moens reed in de richting Ter- neuzen, achter een trekker, be stuurd door A. de M. uit Ter- neuzen. Ter hoogte van de Bin nendijk (nabij het monumentje van de Franse oorlogsvlieger) wilde de bestuurder van de trekker links afslaan, maar moest wachten voor een tegen ligger. De heer Moens kon on danks krachtig remmen niet voorkomen dat hij achterop tegen de trekker aanrèed. Met zeer zware verwondingen werd hij naar het Elisabethszieken- huis te Sluiskil overgebracht, waar hij enige uren later over leed. (ADVERTENTIE) DORA-VAN DE VEN voor al Uw bontwerk Elndsfraat 14 Breda Bepaalde onderdelen van de nieuwe spoorwegverbinding moeten al omstreeks 1980 ope rationeel kunnen zijn. Hier en daar is door NS in overleg met de betrokken gemeentebestu ren al ruimte in bestemmings plannen gereserveerd: tussen sendaal en Stampersgat en het terrein van de voormalige haar- denfabriek BBB in Bergen op Zoom. Bij de aanleg van de Kanaal tunnelspoorweg wordt uitge gaan van zoveel mogelijk recht lijnige verbindingen tussen een paar grote knooppunten: Ca- lais-Rijssel, waar aansluiting wordt gegeven op de as Parijs- Rijssel-Brussel-Antwerpen-Rot- terdam. Deze opzet heeft het voordeel dat uitgegaan kan worden van bestaande railver- binddngen en vooral van de be staande emplacementen met bijbehorende outillage in die belangrijke knooppunten. Dat zijn namelijk de duurste frag menten van de nieuwe verbin ding. De aanvaarding van dit prin cipe betekent ook het einde van de Zeeuwse illusies om de Kanaaltunnelspoorweg dwars (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De KVP is niet bereid om vooraf toe te zeggen dat ze een links minderheidskabinet parlementair zal steunen. Fractievoorzitter Andriessen vindt dat onmogelijk omdat de progressieve drie geweigerd hebben voor de verkiezingen daarover te praten. Maar wel verklaarde hij in „Brandpunt" gisteravond dat de KVP een eventueel links minderheids kabinet zonder afspraak vooraf strikt zakelijk op zijn beleid zal beoordelen. Mr. Andriessen deed in de zelfde uitzending nog een paar opmerkelijke uitspraken zoals: „Als er dan toch een minder heidskabinet moet komen dan liever een van uitsluitend de christen-democratische partij en om een eigen gezicht te laten zien" en als reactie op Wiegels verklaring dat de VVD niet zal overvragen: „Uit zijn verkiezingscampagne heb ik niet de indruk gekregen dat de heer Wiegel zich zo gema tigd opstelt"- De KVP-fractievoorzitter deelde mede dat hij de konin gin had geadviseerd een infor mateur uit anti-revolutionaire kring te kiezen. „Als verlie zers past ons enige beschei denheid", zo zei hij. Eerder op de dag had de heer Andriessen nog gezegd dat als er samengewerkt moet worden tussen progressieven en confessionelen dit in een kabinet moet gebeuren. „We willen de regeringsverant woordelijkheid mee dragen en zijn bereid daarover met alle constructieve partijen te spre ken". Voorshands is Andriessen van mening, dat de koningin na de gebruikelijke consulta ties (maandag gaan de laatste fractieleiders naar huis Ten Bosch) een informateur moet opdragen om alle mogelijkhe den tot vorming van welk ka binet dan ook te onderzoeken. De verkiezingsuitslag is naar de mening van de KVP-frac- tieleider niet duidelijk genoeg, om nu al te zeggen wat voor kabinet er moet komen. Andriessen en naar men mag aannemen vertolkt hij ook de mening van de ARP en de CHU heeft dat gisteren ook aan het staatshoofd gead viseerd. Hij ging als tweede in de rij van fractievoorzitters naar paleis Ten Bosch. Voor hem had (nu nog) oppositie leider Den Uyl de koningin geadviseerd hem als formateur van een links minderheidska binet te benoemen. Den Uyl vindt dat de meest logische oplossing, gezien de verkie zingsuitslag, die voor hem juist wel heel duidelijk is: de kiezers hebben het huidige kabinet veroordeeld en het linkse blok laten winnen. (Vervolg op pagina 11) door de Delta te krijgen. Er Is aanvankelijk gedacht aan rail verbindingen Calais-Gent-Goes Rotterdam en ook Gent- Zeeuwsch-Vlaanderen - West- Brabant-Rotterdam, maar deze mogelijkheden worden tech nisch bezwaarlijk en econo misch niet verantwoord geacht. Intussen is de definitieve tracering van de Hjn door West-Bra1>ant -sog lang niet rond. Op Nederlands gebied zal de nieuwe Kanaaltunnelspoor weg nog twee andere belang rijke functies krijgen, name lijk Railverbinding met de even tueel te stichten tweede na tionale luchthaven en woon-werkverkeer Hoekse- waard-Rotterdam. Daarvan is het laatste punt het dringendst. Over enkele ja ren zal de Hoeksewaard als woonoord van Rotterdam in ontwikkeling worden gebracht en dan moet de trein erbij zijn. Echter: nog steeds is niet pre cies bepaald waar en hoe de nieuwe woonkernen komen te liggen, zodat ook niet gezegd kan worden hoe de aansluiting op het nieuwe Willemsbrug tracé in Rotterdam zal worden gerealiseerd. Pas als men dat weet kan ook antwoord wor den gegeven op de vraag of de exploitatie van deze voor- stadsverbinding als metro of ais spoorweg zal geschieden. In West-Brabant zal het tra cé vooral worden bepaald door de plaats van de tweede natio nale luchthaven. Maar het duurt zeker nog een jaar voor er een beslissing wordt geno men of een tweede Schiphol nodig is en waar in het land dit moet worden gesitueerd. Indien de tweede nationale luchthaven in West-Brabant komt, zal het van de definitie ve plaats afhangen of de Ka naaltunnelspoorweg langs Ber gen op Zoom of langs Roosen daal zal worden gelegd. Gezien de bestaande infra-structuur is Roosendaal uit spoorwegoog punt het aantrekkelijkst. In dat verband kan tevens de ver plaatsing van het station naar het nieuwe winkelcentr— worden bekeken. Daarover zijn trouwens al besprekingen tus sen het Roosendaalse gemeen tebestuur en de spoorwegdirec tie gaande. In het streekplan is de nieu we spoorlijn echter via Bergen op Zoom aangegeven. Dat de Kanaaltunnelspoor weg door West-Brabant wordt geprojecteerd, betekent overi gens niet dat men daar ook in de trein naar Londen kan stap pen. Voor die internationale verbinding wordt een zoge naamde Hoge-snelhedenspoor- weg ontworpen, waarop met tweehonderd kilometer en meer wordt gereden. Maar dat is ook de reden dat er een viersporig tracé wordt gereser veerd. Naast de baan voor de super-sneltreinen komt een conventionele spoorweg voor het regionale verkeer. (ADVERTENTIE) DORA VAN DE VEN voor Uw Suède- en Nappakleding -Bindstraat 14 Breda (Van een onzer verslaggevers) ROOSENDAAL/SLUISKIL Twee inwoners van Bergen op Zoom de 25-jarige F. de Koning en de 23-jarige C. Hopmans, zijn gistermorgen om het 'leven gekomen bij een ernstig verkeers ongeval op de rijksweg van Roosendaal naar Breda. Hun auto werd totaal vernield (foto). De ravage was zo groot, dat men het wrak van de perso nenauto naar de parkeerplaats achter het Roosendaalse poli tiebureau heeft moeten slepen, alvorens de slachtoffers be vrijd konden worden. Het verkeersongeval gebeur de onder het woonwagencen trum van Roosendaal op het driebaansgedeelte van de rijksweg. Een met melkbussen beladen vrachtauto, bestuurd door de 35-jarige M. M. B. uit (Van onze weerkundige medewerker) DE BILT Al ruim drie weken zijn de depressies aan het woord en dit weekeinde zal er af en toe wat regen vallen door storingen die van de Golf van Biscaye naar het noordoosten trekken. De de cembermaand begint met on bestendig weer en voorlopig nog aanvoer van zachte lucht. Een regenfront bereikte vrij dagavond ons land met langs de kust een stormachtige wind tussen zuid- en zuidwest. Zon dag zijn er enkele buien te verwachten maar de koude lucht met vorst en sneeuw blijft nog op een zeer grote afstand In Noord-Europa. Re gen van betekenis valt er ook in het Middellandse-Zeegebied, op Corsica ruim 100 mm In twee dagen. Oud-Gastel, stak daar vanuit een zijstraatje de rijksweg over op het moment dat uit de richting Bergen op Zoom de personenauto naderde. Deze boorde zich met groot geweld onder de laadbak van de vrachtauto, die door de klap opzij werd geslingerd. De in zittenden van de personenauto waren op slag dood. De vracht autobestuurder verklaarde te genover de politie dat hij de personenauto wel heeft zien aankomen, maar dat hij de weg nog wel tijdig over kon steken. De beide slachtoffers waren op weg naar hun werk in Teteringen. De heer Hopmans was gehuwd. De Roosendaalse politie vraagt getuigen van het ongeval zich met haar in ver binding te stellen. Het tele foonnummer is 01650-37950. Men denkt hierbij met name aan de man die vlak na het ongeval gesproken heeft met de bestuurder van de vracht auto en die ook nog even het verkeer geregeld heeft- In het St.-Franciscuszieken- huis te Roosendaal is donder dagnacht de 50-jarige G. van de Linden uit Bodegraven overleden. De heer Van de Linden bezweek aan de ver wondingen die hij woensdaga- avond opliep bij een verkeers ongeval op de rijksweg 17, Het slachtoffer botste toen na tegen de achterkant van een vrachtauto te zijn gereden met zijn voertuig tegen de midden bermbeveiliging. (ADVERTENTIE) van de Onze modellen zijn: 9 Geïnspireerd op goede coupe en kwaliteit. Ook maatwerk. 9 Eigen ateliers BREDA Ginnekenweg 35 tel. 36834 ROOSENDAAL Molenstraat 43 - Tel. 37503 GRONINGEN (ANP) Vrijdagavond om kwart over zes is een bankoverval ge pleegd op het bijkantoor in Groningen van de Nederlandse Middenstandsbank. Zes man nen, waaronder vijf Surina- mers, zagen kans een buit van 100.000,te maken. De mannen waren gekomen in een rode Fiat, die gestolen bleek te zijn in Assen. Met deze wagen verdwenen zij ook om vlak bij het bankgebouw over te stappen in een groen wit of blauw-wit Volkswagen busje. In het bankgebouw dat open was, sprongen zij over de balie en konden een greep naar het geld doen. Van de daders ontbreekt ieder spoor. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het college van G.S. van Zeeland heeft in meerderheid een keuze gemaakt voor zeehavenin dustrie-ontwikkeling b(j Baalhoek. In een gisteren verschenen nota, die de neerslag vormt van een diepgaande studie van de PPD, het ETI en Rijkswa terstaat in Zeeland, zeggen G.S. dat op grond van een hele reeks overwegingen, zee havenontwikkeling in het krachtveld van het kanaal- plan-Baalhoek, en de ontwik kelingen op de Antwerpse lin ker Schelde-oever, de voor keur verdient boven zeehaven ontwikkeling in Ossenisse. Het gaat hierbij om een zeehaven- industrieterrein van bruto meer dan 1500 hectare. Een der grootste voordelen van Baalhoek boven Ossenisse wordt gevormd door het feit, dat een Baalhoek-zeehaven- schap op meer rendabele ma nier in fases kan worden ont wikkeld, minder milieuschade veroorzaakt, en planologisch beter ligt dan een soortgelijk plan voor Ossenisse. De kwade bant van een Baalhoek-zeeha- venigebied is echter, dat op de lange duur het dorp Graauiw zal moeten wonden afgebroken. Het college van G.S, van Zeeland houdt rekening met de mogelijkheid dat de rege ling in het kader van de on derhandelingen over het Baai- hoekkanaal met België zeeha- venfmncties voor het Baal- hoekkanaaigebied zal afwij zen. In dat geval kiest een meerderheid van het college van G.S. voor Ossenisse. De Axelse Vlakte en de kanaalzo ne Zeeuwsch-Vlaande ren in het algemeen, zijn geen alter natieven, zo meent de meer derheid in G.S. omdat daar geen echte zeehavenfuncties ontwikkeld kunnen worden. De kanaalzone ban wel van belang zijn voor niet hinderlij ke industrievestiging. Nader onderzoek op dit punt wordt aangekondigd. Een minderheid in het colle ge, gevormd door de twee so cialistische gedeputeerden, wijst, onda- andere om plano logische redenen, Ossenisse af. Wat Baalhoek betreft voelt de meerderheid in het college van G.S. voor een zo spoedig mogelijke uitvoering van de plannen. Een minderheid wil het houden bij reservering van een zeehavenindustrieterrein. Deze minderheid wil zich pri mair op de ontwikkeling van de kanaalzone, inclusief de Axelse Vlakte richten, omdat da-ar op korte termijn werkge legenheid kan worden gescha pen, die gezien de structurele problemen van Zeeuwsch- Vla-anderen bijzonder noodza kelijk is. Los van de zeehavenplannen in Zeeuwsch-Vlaanderen ligt er nog de uitdaging van een mogelijk plan-Valkenisse, het zogenaamde „omgeklapte Reimerswaalplan", dat een mogelijkheid biedt om de ar beidsmarkt van West-Brabant aan te sluiten op een economi sche groeipool die in Zeeland ligt. Op dit alternatief zal nog nader worden gestudeerd. Het Zeeuwse provinciaal bestuur heeft hiertoe intussen opdracht verleend (zie ook pagina drie). (ADVERTENTIE) Breda, Ginnekenweg 310 01600-53550 STAD EN STREEK Gemeentebesturen ver deeld over Baalhoek. Pagina 3 Ingenieur van Kern centrale: „Ons noodkoel- systeem het beste dat er bestaat". Pagina 5 BINNEN- EN BUITENLAND Artsen niet lief voor collega. Pagina 11 kom ovor do brug giro 7600 Pagina 13 FINANCIëN EN ECONOMIE De ambtenaar en zijn portemonnee. Pagina 15 VRIJ-UIT De laatste Apollo naar de maan. Pagina 17 Voerstreek blijft kalm onder taalgekrakeel. Pagina 19 Wete nsch a ppel i j-ke raad legt geen gouden eieren. Pagina 21 Herman Stok werd door de Vara gemotiveerd. Pagina 23 SPORT Ex-Tour-crack Thijs Roks nu invalide. Pagina 25 Amateurtopper in eerste klasse: RBC-RKC. Pagina 26 KEULEN (AFP). Bij het opblazen van een brug in de snelweg KeulenFrankfort ter hoogte van Bonn zijn vrijdag veertien mensen onder wie vier cameramensen van de te levisie, twee persfotografen, twee Belgische soldaten en een brandweerman gewond. De brug moest worden opge blazen omdat zij dreigde in te storten nadat enkele dagen ge leden een vrachtwagen bij een botsing een van de pijlers had stukgereden. De in Rijnland-Westfalen ge legen Belgische genie was be last met het opblazen van de brug. EEN Grieks legervoertuig Is vrijdag op een smalle bergweg bij Sparta in Zuid-Grieken land over de kop geslagen, waarbij 12 militairen werden gedood en 11 gewond. 500 vindt u in onze speciaalzaak met eigen atelier. - BONTHOEDEN - NERTSCOLLIERS - CRAVATTEN - VISMARKTSTRAAT 19 - BREDA

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 1