FIETSEN RAAKT IN BELGIË WEER „IN" SPOOR NAAR '75 KOMT DICHTERBIJ AFRIKA LIJDT ZWAAR VAN CORRUPTIE V iezerikken bederven al te vaak de pret Trapklimmende tractor VERZEKERINGEN BEHEERSEN HOLLYWOOD Verschrik kelijke ijsmannen 'J binnenland buitenland Kaartje kopen Koersborden Kopje koffie Oude stations (Van onze correspondent) BRUSSEL In het land van Eddy Merckx en nog honderd andere kampioenen, die te za- men van België de sterkste wielernatie ter wereld maken", wordt minder gefietst dan bij voorbeeld in Nederland en Denemarken. De Bel gen wilien wel, maar bij gebrek aan fietspaden kunnen ze niet. Toch worden er meer en meer fietsen verkocht en stijgt de roep om fietspaden en aangepaste wegen. De nieuwe Belgische fiets heeft een toeristisch en sportief karakter men blijft met trein, bus en auto naar het werk en naar school gaan, maar weer thuis wordt de fiets bestegen om zich wat te vertrappen, dan wel in wedstrijdsfeer rondjes te draaien en heuvels te beklimmen. België telt 2.750.000 fiet sen maar dat waren er in het recordjaar 1968 2.900.000 ofwel 150.000 fietsen meer. Doch er zit nu Eday Merckx de Tour de France alsmaar blijft winnen, weer schot in. De voorradige fietsen worden ook in tensiever gebruikt dan in vorige jaren en de oude kneusjes worden grif vervangen door blinkende nieuwelingen met zeer sportieve inslag tot en met twaalf en meer versnellingen. Alom in den lande rijdt de jeugd op miniatuur- racefietsjes de ene ker- miskoers naar de andere. (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT De N.V. Nederlandse Spoorwegen laat zich wel degelijk veel gelegen liggen aan het oordeel der reizigers over haar service zoals dat b.v. uit gerichte enquêtes, door individuele klachten of via de Consumentenbond tot hen komt. Ze handelt er ook naar, voorzover dat op kortere of langere termijn, binnen een zo rendabel mogelijke bedrijfs- exploitatie doenlijk is. Maar houdt daarbij wel het oog gericht op de noodzaak haar tarieven betaalbaar te houden en de Staat der Nederlanden niet met de gevolgen van onoverkomelijke tekorten op te schepen. Als het overigens aan de NS- directie lag, zouden in het kader van de concurrentie strijd met het particuliere auto ven/oer de tarieven van het openbaar vervoer per trein eerder verlaagd, dan, zoals de zer dagen weer, verhoogd worden. Recente klachten van habituele en/of gelegemheids- treinreizigers aan de NS-direc- tie voorleggend, hebben wij ons eens temeer vergewist van de stand van zaken. Terecht rekent het spoor op de zelfwerkzaamheid der passa giers. Dat kan ook want met name de tienertoer en de hou ders van 65+-kaarten hebben ertoe geleid dat zeer velen sta tions en treinen met veel min der onzekerheid tegemoet tre den dan eerder wel het geval was. Tien procent der eerder op vele stations „hulpeloze" bejaarden hebben zo'n 65+- kaart. Stations zijn verder volledig in de gemeenschap geïntegreerd; voor niet weini gen zijn ze tot ontmoetings plaatsen geworden, gelegen heden ook om zelfs zonder te reizen wat te consumeren of een krantje te kopen. Wél een kaartje kopend, wor den ze aan de loketten binnen 3 minuten geholpen zelfs al doen de lange files des vrij- dagsniiddags niet vermoeden, dat drie gewone kaartjes per minuut kunnen worden afge geven. De automatische kaar tjesuitgifte zoals b.v. in Rot- terdam-CS gepraktiseerd, wordt verder uitgebreid. Trajectkaarten, abonnementen en gewone reisbiljetten kunnen LAGOS/NIGERIA (AP) De bediende van de scheep vaartmaatschappij schikte zijn tot de enkels reikend kleed, leunde achterover in zijn stoel in een overvol kantoor bij de Apapa haven en glimlachte sluw tegen z(jn Amerikaanse klant. „Wjj zelf geloven ook niet in deze manier van zaken doen," zo sprak de Nigeriaan verontschuldigend. „Maar als u de douane-autoriteiten iets geeft zullen zij uw zen ding niet inspecteren en kunnen wjj deze nog van middag thuis bezorgen." De Amerikaan, een zaken man die juist in deze hoofd stad in West Afrika was aan gekomen, was naar de haven gekomen om te kijken hoe het stond met zijn huisraad uit de VS. En ais hij niet betaalde? „Dat betekent een vertraging van ongeveer een week, waar in zij de krat openbreken, al les inspecteren en tegen de tijd, dat het klaar is zullen ongtwijfld enige zeer belang rijke zaken beschadigd of verdwenen zijn." De Amerikaan vertelde la ter, dat hij aan zijn bandrecor der en nieuwe keukenappara ten van zijn vrouw dacht en maar besloot het gevraagde bedrag van 60 dollar te beta len. Het was een klein bedrag in het grote totaal aan steek penningen, dat jaarlijks aan allerlei functionarissen in West Afrika wordt uitbetaald, waar de corruptie even zeer verspreid is als de armoede. In vrijwel iedere hoofdstad van het uitgestrekte Afrikaan se continent worden „dien sten", die in het buitenland als vanzelfsprekend worden be schouwd, aan het publiek ver kocht door corrupte leden van de bevoorrechte elite, die toe vallig strategische posten in het regeringsapparaat bezet ten. Paspoort nodig Iets i<n de hand van de juiste knaap en het komt voor de bakker, an ders duurt het maanden, voor dat je bijvoorbeeld te horen krijgt dat je een nieuw aan vraagformulier moet indie nen. Een rijbewijs, inschrijving aan een universiteit, een tele foon, een regeringsopdracht, een betere baan de snelste weg is geplaveid met steek penningen. Zo niet dain blijkt het aanvraagformulier weg, je hebt het niet goed ingevuld of de betrokken ambtenaar is er niet meer. De politie, welke slecht op geleid en betaald wordt, vraagt openlijk steekpennin gen van Afrikanen en buiten landers. Veel van hen houden automobilisten voor een ver meend vergrijp aan en over tuigen de „overtreder" vervol gens dat het goedkoper en vlugger is ter plaatse de boete te betalen dan voor de politie rechter te verschijnen. In Ghana werden de militai re staatsgreep tegen Kwame Nkroemah in 1966 en die te gen een andere burgerregering in jan. j.l. noodzakelijk geacht wegens de vrij algemene cor ruptie onder ambtenaren van hoog tot laag. Douanebeamten aan de grens tussen Ghana en Togo willen wel voor geld hun ogen sluiten als tonen cacao naar Togo gesmokkeld worden, ter wijl radio's, whisky en siga retten naar Ghana gaan. Het zelfde probleem doet zich aan de grens tussen Dahomey en Nigeria voor. Wegens het te kort aan werkgelegenheid in Afrika, betekent corruptie ook nepotisme en het is niet onge bruikelijk dat ministers van hun ministeries een familie aangelegenheid maken- René Dumont, een vooraan staande Franse geleerde en Afrika-kenner, schreef reeds verscheidene jaren geleden dat de corruptie op het continent hemelschreiend was. Hij ci teerde uit een officieel rapport dat een tiende van de nationa le begroting van Kameroen wordt verduisterd. Daar noch elders is er sindsdien veel verbetering in gekomen. Overheidsdienaren in Sene gal, de Ivoorkust en Nigeria wonen in luxueuze villa's en rijden nond in sleeën, die de draagkracht van hun magere wedde ver te boven gaan. Het poenige rijfcdomvertoon van hogen ambtenaren in Afrika is even berucht als het ver schijnsel van de genummerde Zwitserse bankrekeningen, die zij er op nahouden. Een Nigeriaanse professor in de economie is van mening dat Nigeria vervallen is tot één van de meest corrupte landen in de wereld. De mili taire regering van dat land heeft vorig jaar meegedeeld, dat sinds de burgeroorlog, die nium twee jaar geleden al ge ëindigd is een divisie van 60.000 man wedden voor 70.000 militairen heeft ontvan gen. Dit zou het land 750.000 Amerikaanse dollars per maand hebben gekost. Iedere dag van de week kun je legerofficieren en hun echt genoten door Lagos zien rijden in het status-symbool van Af rika een Mercedes Benz, die hier op zijn minst 10.000 dollars kost. Een diplomaat hier zei: „In Nigeria zie je legerofficieren in Mercedessen rijden, terwijl hun Duitse col lega's dat in volkswagens doen." Brigade-generaal Oloewele Rotimi, de militaire gouver neur van West-Nigeria, heeft onlangs de vampieren in de Nigeriaanse samenleving aan geklaagd, die hij vergeleek met bloedzuigers, die iedere vooruitgang van het land zeer moeilijk, zo niet onmogelijk maken. Redenen voor de cor ruptie zijn de schrijnende ar moede, lage salarissen, tekort aan werkgelegenheid, weinig geld voor algemeen welzijn, de verleidelijke luxe van im portgoederen in de etalages, de traditie giften voor gunsten te geven en de familiezin- De ze verplicht een geslaagd fa milielid zijn rijkdom te delen met zijn minder fortuinlijke bloedverwanten van zijn zoon tot zijn neef in de derde graad en de „broeders" van zijn stam. 0 Zo keurig gaat het er niet bepaald altijd toe. overigens ook al eerder dan de dag van ingang, zelfs op zater dag en zondag, gekocht en af gehaald worden. Wachten is er bijna niet bij, maar wie met de trein van 8.15 uur wil afreizen moet zich nochtans wat eerder dan 8.13 uur aan het loket ver voegen, anders zit hij er wel naast. Wie nog niet met het gemoder niseerde spoorboekje overweg zou kunnen, kan zich van een mini-dienstregeling bedienen of van het handige boekje met intercity- en internationale treinen. Overigens staan er in de stationshallen duidelijke ge le verwijzingsborden met ver trektijden en spooraanduidin- gen. Weet echter dat de koersbor den op de perrons (sporen) heilig zijn. Ais daar op staat dat de trein van Arnhem naar Vüssingen om 8.20 uur ver trekt dan dóet hij' dat (ijs en weder dienende) ook al zou er op de trein langs dat spoor staan dat hij Amsterdam- waarts gaat. Overigens, de koersborden op de treinen worden steeds meer vervangen door koersrollen, die nog veelal met de hand, maar straks automatisch be diend worden. De vocale aan wijzingen via luidsprekers worden geperfectioneerd door het gebruik van tevoren door accentloze microfoonstemmen Ingesproken recorderbandjes die aan het dialectisch gestot ter en onverstaanbaar geprut tel een eind moeten maken. Onzeker behoeft de reiziger, die lezen kan, derhalve niet meer te zijn. Koersborden en geluidsinstallaties, dat wordt door NS wel toegegeven, ver tonen hier en daar nog ver schijnselen van kinderziekten, maar het met walkie-talkies uitgeruste stationspersoneel weet dan van wanten. De best denkbare bestemtningsvoerdng staat bij NS hoog genoteerd. Naar het vervolmaken van de aankondigingen van tussensta tions in de moderne treinstel len wordt constant gestreefd. Niet al'le machinisten of trein dienstleiders zijn nog beroeps- microfonisten, maar het wordt beter. Toiletten in treinen en stations zijn nog verre van fris, Ihier en daar zelfs zeer onfris. En het gebrek aan water aan boord is velen een ergernis. Ook daarin komt stellig verbe tering door het aantrekken van bedrijfscontroleuses, waar van de twee eersten van start gegaan zijn om ongerechtighe den te signaleren en zo snel mogelijk te doen opheffen. Een tractor die letterlijk alles kan, zelfs een trap opklimmen. Het voertuig werd gedemonstreerd in het kader van de wijnbouwtentoonstelling in Stuttgart. Het valt te begrijpen dat juist in de wijnbouw zo'n machine uitermate geschikt is om het zware werk van de Korte-aftandsreizigers zullen er nauwelijks bezwaar tegen kunnen maken dat er nog treinstellen zonder toiletten zijn. Temeer niet, wanneer ze zich realiseren hoezeer toilet ten de sporen verontreinigen en hoezeer vele Nederlanders, die de mond plegen vol te heb ben over het milieu, tot be roepsvervuilers met name van openbare toiletten zijn gewor den. „Viezerikken" zijn het en zelfs de best denkbare NS-ser- vice kan dat euvel nauwelijks de baas. Vieze handen in de treinen zullen tot het verleden gaan behoren als al het mate riaal vernieuwd of gestroom lijnd is. Wagon Lits exploiteren ln de treinen over langere afstanden de minibars, die goed voldoen maar waarmede nog lang niet al het materieel is uitgerust. In stoptreinen over een halfuurs- afstamd of korter is koffieser vice gewoon niet haalbaar. De stationsrestauraties zijn er dan om de dorstlustigen te laven, maar ook rond de koffie-auto- maten is het niet zelden een bende, waar de wachtkamers in de vervuilers- en vernie- lersmalaise delen. Stationaire automaten en counters op de stations vangen veel op, maar de gedachte om ook forensen treinen met koffie-automaten uit te rusten is nog niet voor verwezenlijking vatbaar. Overigens dat niet alle trei nen koffie aan boord hebben, is mede het gevolg van het grote aantal dat vandaag de dag gaat, resp. van de grote frequentie. Wie per se koffie wil, stapt gewoon ergens uit, drinkt zijn koffie op het stati on en gaat een kwartier later met de volgende trein verder. Dat treinen langs andere spo ren binnenlopen dan voorzien of zo ongeveer buiten de per rons hum menselijke inhoud •lossen, houdt verband met de veroudering van stations, met de lengte der treinstellen en met het steeds groter worden de aantal treinen dat iedere dag opnieuw het hele land doorkruist. Verbetering dezer situatie vernieuwing en nieuwbouw van stations dus vergt een program van ja ren en kost vele miljoenen. En die liggen helaas niet zo maar op de spoorrails. Veel wordt nochtans gedaan aan de be reikbaarheid der stations, aan parkeergelegenheid om auto rijders te verleiden zichzelf te verlossen van files en parkeer- nood qn aan het doen aanslui ten van forensensnelbussen op de treinen. Over 5-10 jaar moet al het NS-materieel ver nieuwd zijn en klaar om het dan volledig vastgelopen per sonenautovervoer over te ne men. Meer witkar-caddies, be tere stationsuitgangen die ove rigens al lang niet meer door autoritaire NS-cerberussen be waakt worden, zullen met nog veel meer service overi gens en steeds beter materi aal Spoor naar '75 wèarmaken. H. C. J. ERKENS Liet is warm in Washington. In de vroege uren van de namiddag klimt het kwik naar de negentig graden. Het is bo vendien zeer vochtig en de veertiende staat is een Turks bad met het parfum van ben zinedampen. Weer voor Brit ten en dolle honden, zegt men hier boosaardig. Dit is een goed moment om in de geest naar Farmingdale op Long Is land te reizen, waar de heer Henderson in een pakhuis, zwak verlicht door naakte lampperen, op verzoek een stop uit een reusachtige witte thermosfles trekt. Er waait een mistbank op uit vloeibare stik stof. Henderson licht een vel gekreukeld zilverpapier op en uit de koude mist duikt het stijfbevroren gelaat op van een man. Deze man is volgens Henderson, niet dood, maar „gesuspendeerd". Zodra we weten hoe we hem schadeloos kunnen ontdooien kan hij zijn leven hervatten. Misschien rond de eeuwwisseling. Mis schien in 2072. Misschien later. Mogelijk nooit. De bevroren man irn de ther mosfles van Henderson is een van de vijftien personen die in de afgelopen vijf jaar zijn in gevroren toen zij klinisch dood waren. Zij en hun nabe staanden hoopten dat zij, als menselijke ijspegels kunnen wachten tot de dag waarop een antwoord is gevonden op hun doodsoorzaakHet Griekse woord voor kou is kiryos en het wetenschappelijke invriezings- proces heeft, zegt Henderson, een „ergonische zweeftoe- stand tot gevolg. De mannen, die met dit vrieswerk hun brood verdienen zeggen gedre ven te zijn door nobele motie ven, maar aangezien de vries- techniek nogal slordig en de ontdooiingstechniek nog onbe kend is spreken tegenstanders over het werk van „verschrik kelijke ijsmannen" wie het al leen om geld is te doen. De belangstelling voor het in vriezen van klinisch doden die hoop koesteren op later herstel is voornamelijk geba seerd op een in 1964 versche nen boek. ,,De vooruitzichten op onsterfelijkheid" van Ro bert Ettinger, professor aan Denhighland Park College te Detroit. De 15 thans ingevroren personen variëren in leeftijd van 8 tot 74 jaar. De organi sche behandeling van de oud ste, professor James Bedford, werd door een van de invrie- zers, Robert Nelson, beschre ven in een boek getiteld: „Wij vroren de eerste mens in" - tijdens een voorbehandeling van de bejaarde professor werd een temperatuur bereikt van minus 79 graden Celsius. Later werd hij bijgezet in een temperatuur van min 196 gra den celsius, het punt waarop de beweging der moleculen volledig tot stilstand komt. Het is een dure, nochtans inte ressante aangelegenheid. Men stelle zich voor dat professor Bedford over tweeduizend jaar uit zijn thermosfles wordt ge haald, met succes wordt ont dooid en zijn leven hervat. Kan hij dan zijn aardse bezit tingen opeisen van de vele ge neraties erfgenamen Wie is verantwoordelijk voor zijn ontdooiing Kan iemand zich vandaag laten invriezen met duizend dollar op de bank en met de boodschap dat hij pas ontdooid wil worden wanneer de geaccumuleerde rente tot zeven miljoen is opgelopen 7 Tot dusver heeft zich nog geen springlevend mens laten in vriezen ofschoon er, gezien het empirische karakter van het Amerikaanse volk, wel lie den moeten rondlopen die zich enthousiast aan een crycmisch experiment zouden willen on derwerpen. Dat zou een inte ressante criminologische pri meur opleveren, met boeiende juridische debatten rond de vraag of de ingevrorene ver moord is of niet. Bij ontstente nis van een doeltreffende ont dooiingstechniek is het vandaag waarschijnlijk moord, over een eeuw of zo zware mishande ling en nog verder in de toe komst misschien een nobele vriendendienst. Het is een kil vraagstuk. HOLLYWOOD (AP) El liott Gould was een van de meest gevraagde filmsterren en werd toen opeens werkloos. Waarom? Verzekeringen. Het ia een weinig bekend feit dat in de filmwereld car rières lange tijd in het slop kunnen raken of zelfs beëin digd kunnen worden omdat de acteur in een film niet meer verzekerd kan «vorden. Dat overkwam Gould. Nadat hij de ene film na de andere had gemaakt, kreeg hij per soonlijke problemen tijdens het maken van ,.A glimpse of tiger" voor Warner Brothers. Zijn gedrag werd zo onvoor stelbaar, aldus deze maat schappij, dat de produktie hal verwege beëindigd moest wor-' den. „De filmmaatschappij streek een half miljoen dollar van de verzekering op, op grond van de bewering dat ik gek zou zijn", zei Gould onlangs. „Dit gebeurde zonder dat ik me disch onderzocht was of wat dan ook". De gevolgen waren katastro- faal voor de filmcarrière van Gould. Gedurende twee jaar speelde hij niet in films, om dat hij niet verzekerd kon worden. Pas onlangs gaf een verzekeringsmaatschappij toe en stemde er in toe hem te verzekeren. De ervaring van Gould is een aanwijzing voor het be lang van verzekeringen bij bijna elke filmbegroting. Stel dat de held van een western van zijn paard valt en een been breekt. Of dat de ster van de film plotseling zwanger wordt en zegt dat zij niet kan werken. Of een stort bui maakt een buitenopname onmogelijk. In al die gevallen betaalt de verzekeringsmaat schappij de schade- Verzekeringsmaatschappij en trachten hun risico's tot een minimum te beperken. Het is een standaard ritueel dat acteurs, die aan een nieu we film beginnen, medisch ge keurd worden. Als zij gezond bevonden worden, kunnen zij in de film spelen, zo niet, dan krijgen zij geen werk. Het gebeurt zelden dat ac teurs geen toestemming krij gen, maar het gebeurt. Vanwege een hartkwaal werd een paar jaar geleden Melvyn Douglas niet te verze keren geacht. Paramount be sloot de gok te nemen en hij kreeg de rol van de vader Paul Newman in „Hud". De rol bracht hem de oscar voor de beste mannelijke bijrol in 1963 en sindsdien heeft hij voortdurend gewerkt. Een beroemd voorbeeld van waartoe verzekeringsproble- men kunnen leiden, vond plaats bij het maken van „Gu ess who's coming to dinner". Vanwege een ernstige ziekte kon Spencer Tracy niet ver zekerd worden. Hij stemde erin toe de film te maken zonder honorarium. Hij zou pas uitbe taald worden als de opnames beëindigd waren. Om het plan doorgang te laten vinden be sloot zijn tegenspeelster Ka- therine Hepburn hetzelfde te doen. Columbia Pictures en regis seur-producent Stanley Kra mer namen het risico. Kramer sleepte Tracy door de film. Toen de laatste scene was op genomen mompelde Tracy „vooruit ouwe boef, geef mij mijn geld". Tien dagen later was hij dood. Elizabeth Taylor was tijde lijk niet te verzekeren na „Cleopatra", nadat haar per soonlijke nukken de kosten van de film niet onaanzienlijk hadden verhoogd. Later heeft zij zonder verzekeringsproble men weer films gemaakt. Lloyds in Londen wordt waarschijnlijk het meeste ge bruikt bij het verzekeren van filmacteurs, maar ook andere maatschappijen schrijven daar polissen voor uit. De gemid delde premie bedraagt 40.000 dollar per film, een heel be drag in het tegenwoordig zui nige Hollywood. De meeste filmmaatschap pijen zijn niet bereid het risi co te nemen zich niet te ver zekeren. Als gevolg daarvan komt soms voor sommige mensen een einde aan hun carrière. Assaf Dayan, de zoon van de Israëlische minister van de fensie, had een veelbelovende toekomst in de filmwereld tot dat Arabische kapers in febru ari 1971 op het vliegveld van München trachtten hem te do den. Sindsdien willen de maatschappijen hem niet meer verzekeren en heeft hij ver scheidene filmrollen verloren, onder anderen In ..Fiddler on the roof". A

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 24