Eigenhandig je huis bouwen Weer 'Nederlandse' film: Joao Lampo geeft té mager antwoord op zijn verzet WELK KABINET ER OOK KOMT: BINNEN JAAR WIR STEMMEN Tl cultuur fe'fe fc HET LANDSCHAP VAN REMBRANDT EN DE VERKADE-PLAATJES IS AL VERNIELD xpositie ijdschrift mm orm Geertsema mode geschenken Confessionelen Vrijdag 1 december 1972 1 \9 DE SPAANSE Hoer van Hugo Claus, indertijd door Globe in première gebracht, wordt nu door De Zeeuwse Comediie gespeeld. De echte première is op zaterdag 16 de cember. Ih het Vestzaktheater Edenburg te Vlissingen. Voor het volgende jaar staan er nog tien voorstellingen van de hoer op het programma van dit theatertje. 9 HUGO Claus schreef weer een nieuw toneelstuk: „De Vossejacht". Zoals Ben John son zich voor zijn Volpone in spireerde op Petronius en Marlowe, zo zoekt Claus bij Johnson het model voor zijn t ossejacht. De passie van het bezit vertroebelt, vernietigt de menselijke verhoudingen in dit komisch-dramatische stuk, waarvan Amsterdams. Toneel op 23 december de première brengt. HUBERT Leyendekkers exposeert met zijn future townlandscapes (met verto ning van 80 dia's) tot en met 1 januari in De Beyerd te Bre- dji. Tevens zijn er dan schil derijen te zien van Marie Hè- lène Ardaen uit Brugge. DE TOEKOMST van het boek is onderwerp van een conferentie vandaag en mor gen in Amersfoort. Na inlei dingen van Hella Haasse, prof. dr. P. Thöenes, mr. E. Cuppen, prof. dr. ir. J. Bordewij k, P Vinken en Th. Oltheten, zullen schrijvers, ambtenaren, hoog leraren e. d. ddcussiëren over de vraag hoe het boek zich zal handhaven te midden van de massamedia. DE BOOKERPRIJS voor de beste Engelse roman Is dit jaar toegekend aan de kunst criticus en essayist -John Ber ger, voor zijn roman G. Een deel van de prijs (f 40.000) gaf Berger aan de Zwarte Panters. HAIR draait nu in een derde versie o. 1. v. de Schotse Mary McCartney-Clark. Tot Kerstmis .in Amsterdam, daar na in Arnhem en vervolgens wéér op tournee door het hele land. JASPERINA'S grote Ego- trap, is de titel van de nieuwe show rond Jasperina de Jong Première op 21 december in Carré tot 28 februari Op 1 maart op tournee door het hele land tot eind '73. JAPANS porselein van de pottenbakkers Kakiemon, Imae- nion en Hazajma is tot 23 janu ari te zien in het museum voor Land- en Volkenkunde in Rotterdam. SATANA, de Amerikaanse groep, die voor het eerst in .Kralingen" te horen was, is er vanavond weer. Om 25 uur in de Rotterdamse Doelen. „Breathtaking" schreven de Engelse bladen. Zondag zijn ze om 15 en 21 uur in het Con certgebouw van Amsterdam. FELIX van der Linden, Jdeinplastieken en Ben Hens. schilderijen en tekeningen, tot en met 31 december bij gale rie Willy Schoots 'Eindhoven. HOEVEEL Bomen ieder jaar, heet de expositie, die de vernieuwde tentoonsteldings-, zaal van Belfiresa te Hapert cp 15 december weer opent. Meer dan 2000 vierkante me ter ruimte. Deze expositie is gericht op het Kempische landschap en wordt omringd met een groot aantal activitei ten. Tot 7 januari is het de moeite waard om te gaan kij ken naar ZEVENTIENDE- EÉUWSE HOLLANDSE EN VLAAMSE TEKENINGEN uit de Hermitage van LENIN GRAD en het Poeskinmu- seum van MOSKOU, die geëx poseerd zijn in het museum Boymans' van Beuningen te ROTTERDAM. Het is voor de eerste keer, dat men in Neder land kennis kan maken met deze verzamelingen, die voor het merendeel de Sovjet-Unie nog nooit hebben verlaten. De collectie geeft een vrij volle dig beeld van de tekenkunst in de Nederlanden van de 17e\ eeuw. Opmerkelijk is dat ook de minder bekende meesters vertegenwoordigd zijn met bladen van zeer hoge kwali teit. Vermelding verdient een aantal tekeningen van Rem brandt, waaronder een bijzon der fraai winterlandschap. Ook de grote landschapschil der Van Ruisdael is met een aantal bladen te zien. Hoogte punt onder de Hollandse teke ningen is een meer dan twee meter hoge en anderhalve me ter brede pentekening van Goltzius. Bij de Vlamingen valt de aandacht op een serie van 10 tekeningen van Rubens en een groot aantal tekeningen van zijn tijdgenoot Jacob Jor- daens. Ook Anthonie Van Dijck is er met twee bladen Een uitvoerige catalogus, waarin alle tekeningen zijn af gebeeld is verkrijgbaar. HET ICONEN-muceum van Recklinghausen bezit een uitmuntende en respresentatie- ve verzameling. Uit deze col lectie is een expositie samen gesteld voor De Zonnewijzer te EINDHOVEN (POC). Nog ber dan op de expositie in De Beyerd te Breda onlangs kan men hier de autentieke icoon proeven, omdat hier ook zeer oude iconen aanwezig zijn. Tot 7 januari. De ouderen kennen nog wel de „echte VERKADE- FLAATJES", die tussen 1903 en 1904 verpakt werden bij de produkten van dit merk. Ze konden gespaard en ingeplakt worden in albums, waarvan Jac. P. Thijsse het eerste (o- ver de lente) in 1906 schreef. Ook A. Portieljes A. van Laren en H. Kuylman schreven er een paar. Voor de illustraties werden Nederlandse kunste naars gevraagd als L. Wencke bach, Edzard Koning, Sam van Beek e. a. (tekeningen en aquarellen). De originelen werden beward. Te zaraen met een 19-tal albums zijn nu de (grotere) originelen met dieren uit Artis. IJselgezich ten, bos, hei, zomer en win ter geëxposeerd in het ZEIS TER SLOT (tot 8 januari). Verfrissend om te zien en ont goochelend, wanneer je de af gebeelde landschappen met de Verkade-plaatje. werkelijkheid van nu gaat vergelijken. In ROOSENDAAL is de stichting Int. Heyderadey toe aan haar derde onderkomen: een tot een soort galérie inge richt pand aan de Markt 72. Hoewel de keurige inrichting de exclusiviteit van Kunst nogmaals benadrukt en daar door het begrip „ontmoetings centrum',' bemoeilijkt, is het toch te hopen dat de opzet slaagt. De eerste expositie is van goed gehalte. Keramiek van MARGREET HUISMAN: grappige vormen, waar je vele kanten mee op kunt (worden verkocht voor f 3.- per ons!), een aardewerk schaakspel en „potterie" geïnspireerd op de schaaksteen-vormen; van MI CHAEL JEPKES hangen er met name fraaie linodiep drukken opvallende tech nieklino's in warme herfsttin ten en van fraaie structuren, fijne etsen en drogenaald bladen en minder geslaagde aquarellen. Alles is voor schappelijke prijzen te koop. Doe-het-zelf is een even commerciële slagzin geworden als Laat-het-de-vakman-doen. Voor beiden is een markt ge maakt. Dat het tegenwoordig mogelijk is om praktisch alles zelf te doen demonstreert de DOE-HET-ZELF en CREATIE VE VRIJETIJDSBESTE- DINGSBEURS, die u nog tot en met zondag kunt bezoeken in het Ahoy'Gebouw in Rot terdam-Zuid. Op „EIGEN HANDIG", zo heet de beurs, vind je niet alleen een appa- •raatje, dat je op een eenvoudi ge manier spijkers in een be- ton-muur laat slaan of aardige manieren om sieraden en kle dingstukken .te maken, maar ook hoé je eigenhandig een zwembad en zelfs een huis moet bouwen. Afgezien van vele andere interessante zaken is misschien, dat zogenaamde Casco-huis het huis waar je eigenhandig met bouw en in richting kunt meewerken wel het interessantste deel van de beurs voor zeer velen. Tijdens de beurs wordt zo'n huis zichtbaar opgebouwd. Casco is een systeem de term stamt uit de scheeps- bouwwereld en levert nogal eens verwarring op waar bij aan dc toekomstige bewo ner van een huis ruimte wordt gelaten voor eigen activiteiten. De woningen worden nl, met tijdelijke (4 maand) mede werking van de ontwerper, door de bewoner via ver plaatsbare tussenwanden, zelf ingedeeld en afgebouwd. De aannemer levert alleen een afgebouwde open ruimte en afgewerkte buitenkant. Er bestaan natuurlijk een aantal bouwvoorschriften, ontworpen door mannen, die doorgaans vanuit hun eigen comfortabele leefsituatie denken, maar de overheden, die daarover wa ken zijn bereid de nodige soe pelheid te betrachten om deze verheugende ontwikkeling niet in de weg te staan. De aanne mer kan op deze wijze sneller huizen bouwen en voor de be woner zit er een financieel voordeel in, hoewel deze nog vrij gering is, maar in de toe komst kan dit méér worden naar gelang dit systeem veld wint. Nu staat dit systeem bij nogal wat gemeentebesturen op het ogenblik in een kwade reuk omdat, zoals bij alle experi menten, er aannemers zijn, die er op een gemakkelijke ma nier geld aan willen verdie nen. Zo zijn mij gevallen be kend van bungalowbouw in Mierlo, waar de toekomstige bewoners al met de derde aannemer bezig zijn, omdat de beide vorige hen simpelweg midden in de bouw lieten stikken en bij een Bre dase bouwonderneming finan cieel moet manipuleren om er uit te komen. Op deze beurs staat een ty pe Casco van Sigma Bouw uit Tilburg en Sigmaheer Van de Ven zegt: „De mensen, die hier komen kijken zijn een beetje argwanend: ze geloven het niet. Reden? Er zijn in de bouwwereld nu eenmaal aan nemers, die dit goede vertrou wen hebben ondermijnd." De Sigma-bouw heeft eerste erva ringen met de bouw van 37 woningen in de woningwetsec tor te Tilburg. Dit systeem is dus niet alleen weggelegd voor particuliere woningbouw in serieverband. Wat zijn nu de mogelijkhe den voor de bewoners in deze 37 woningen? Deze liggen op het terrein van de indeling van de woning op alle bouwia- gen; de situering van keuken, toilet en badkamer, het aantal en grootte van de vertrekken, afwerking van wanden en pla fonds, koud- en warmwater voorziening, keuze van deuren en binnenkozijnen, uitrusting van de keuken, keuze van lichtinstallatie (b.v. spanning rail en plintsysteem) etc. Omdat de binnenwanden geen dragende functie hebben kan ermee geschoven worden. Wan neer men in een later stadium de woningindeling wil veran deren is dit zonder belangrijke technische ingrepen mogelijk. HoeweL.je staat er soms ver wonderd over hoeveel „linkse handen" er zijn... Kosten? Dit type woning (Tilburg en op de beurs) komt op ca. f 39.000 incl. BTW. Daarin zijn begrepen casco-bouw, inclusief centrale verwarming, architect, bouw- leges en aansluitkosten. Op dit bedrag waarbij dus niet de grondkosten zijn inbegrepen, kan f 5000 worden bespaard indien koper-bewoner de ge hele afbouw zelf verzorgt (waarbij je natuurlijk weer de materiaalkosten moet optel len). Verwacht wordt dat de lasten na het eerste jaar voor een premie-verkoopijwoning f - 150 per maand niet zullen overschrijden. Afgezien van de kosten-fac- tor, is deze ontwikkeling be langrijk, omdat op deze wijze de wooncreativiteit weer een prikkel krijgt en we misschien langzamerhand afkomen van het cliché vastgepinde inte rieur in praktisch ieder gezin, van de huizen zonder verras singen. Dat geldt, jammer ge noeg, nog niet voor het exte rieur. Op Eigenhandig kunt u zich over meer details laten voor lichten. Het is de moeite waard. Bovendien kunt u heerlijk grasduinen in de meer dan 100 stands, die u wegwijs maken in kunststof fen, pleisterwerk, De Jonge Onderzoekers, hele aardige stand, lastransformatoren, vloeren, behang, race-banen» botenbouw, kasbouw, home trainers, elektro, plafonds, pompen, weven, hobbyge reedschappen, verf, sanitair, tuinaanleg, lectuur...Je kunt het zo gek niet denken. HENK EGBERS „Het kunstleven en de mas sa-media zijn weliswaar in ar tistieke zin nooit tegenover elk aar gesloten circuits geweest, maar in praktische en admini stratieve zin zijn tussen beide sferen nog veel schijnbaar on overkomelijke barrières. De twee terreinen zijn in wezen nauw verwant, zodat althans in inhoudelijk opzicht een nauwere samenwerking voor de hand ligt" (Discussienota Kunstbeleid). Een film, die te midden van het vaderlandse filmgeweld, nog niet zo de fanfares der publiciteit haaide, is de nieu we film JOAO EN HET MES van de Nederlander George Sluiaer (39). Zeker wanneer het op filmmaken aankomt overtreft deze film de talloze succesvluggertjes die elkaar momeneel opvolgen. Maar ook het sterk etnografisch (Brazi lië) gebonden avonturenver haal zal veilen boeien. Op 7 öeoember gaat deze film in ons land. draaien. Het duo Sluiaer (regie-pro- duktie) - Jan de Bont (came ra) werkte voor deze fi'lrn met allemaal Braziliaanse acteurs- En in het land zelf. Onder anderen een wekenlang ver blijf op een vlot, met filmma teriaal dat soms bijna in de camera smolt, malaria-aanval len etc. De hoofdrol Joao wordt gespee'd door Joffre Soares, die praktisch in alle bekende Braziliaanse films ac teert; de vrouwelijke hoofd rol wordt gespeeld door Ana Maria Miranda en de dn Brazi lië bekende regisseur en thea terleider Joao Augusto Azeve- do speelt voor rechter. Het scenario is gebaseerd op de novelle „Het mes en de rivier" van de Braziliaan Ody- lc Costa, terwijl de muziek bestaat uit composities van de bekende Zuidamerikaanse componist Heitor Villa-Lo bos. Het verhaal draait om een fraai, bedeesd Braziliaans meisje. Uitgestoten uit het so ciale keurslijf van haar streek blijft als enige rol voor haar over die van dorpshoer. Joao een oudere koeienherdea- ont fermt zich over haar door haar te trouwen. Hij gaat, nadat het huwelijk kinderloos dreigt te blijven, op zoek naar fortuin in de groene hel van het Ama zonegebied. Terug, ziet hij haaj- met een kind aan de hand waarvan zij zegt, dat DE GIDS-8: „Universiteiten zouden moeten gaan functione ren als intellectuele gemeen schappen, waar mensen zich kunnen ontwikkelen, hetgeen betekent .dat ze niet langer instellingen zijn die diploma's of getuigschriften uitreiken", aldus Derek Philips in „De mythe van het onderwijs". Verder staat afgedrukt de re de, die prof. A. de Froe hield bij de opening van dit acade mische jaar: „Onderwijs kan niet zonder onderzoek" en haakt G. van Benthem van den Bergh in op de gesprek ken van Jacques Presser door Bregstein: „Humaniseren de humaniora?" M. Brongers vraagt zich in „Schaalvergro ting of schaalverkleining" af of de nieuwe theorie van het bruto nationaal-nut i.p.v. -pro- dukt te rijmen is met het plan Mansholt en Jacques Hame link omspeelt alles met vijf gedichten. (De Gids, Beu- lingstr. 2, Amsterdam). 9 JEUGD EN CULTUUR-1: „De kunst heeft het recht kri tiek uit te oefenen en de sa menleving te schilderen en daardoor is zij een essentieel werktuig voor de opstand". Citaat uit een rede van Marcu- se, zoals die door N. Wildiers genoteerd werd'. „Revolutie als levensdroom een messiaan- se Marcuse" W. Scholtens schrijft over „Kierkegaard en de gewone man", nadat Corn. Verhoeven er al op geprelu- dieerd" hééft Ifif'iUi.tzondeTlijk- heid". Boris De Mets geeft in formatie over. „Een clandestien blad in Moskou" (De Kroniek van de lopende gebeurtenis sen) en verder o.a. nog J. Andriessen over „Racisme en onderwijs", als onderdeel van een vicieuze cirkel (J. en C. giro 337241, Den Haag f 10 jg, f 8,90 voor scholieren). 9 SEPTENTRION-2: Deze Franstalige tegenhanger van Ons Erfdeel blijkt in een be hoefte te voorzien; na het eer ste nummer al 2500 betalende abonnees. In deze aflevering met informatie over de Neder landse cultuur in de Franse taal, o.a. Pierre Branchin: Le Néerlandais dans les universi- tés Parisiennes; Paul Davay: Un poète du cinéma d' anima tion: Raoul Servais; Maddy Muysse: Jacques Hamelink en France; H. Redeker: Carel Wil link ou le réalisme magique aux Pays-Bas en Mark Eys- kens: L'essor économique de la Flandre. Fraai uitgegeven met veel foto's, een tijdschrift dat aandacht verdient (Sept. Kerkstraat X, Raamsdonk- dorp)., het niet vam haai- is. Het lijkt opvallend op haar. Zal Joao rijn voornemens uitvoeren, die liiti itn het openbaar uitte? Een vraag, die zijn eigen omgeving en het publiek in de loop van de film gespannen houdt tot de verbijsterende ontkno ping. Het is de eerste speelfilm van George Sluiiizer. die o.a. bij Haanstra en Mike Todd rijn eerste regie-ervaringen opdeed. Htij kreeg daarna de staatsprijs voor film voor zijn dijkenfilm De Lage Landen. Zijn documentaires over mens en natuur kregen voor de Amerikaanse en Nederlandse tv grote belangstelling. Zijn Siberië- en andere films kre gen talrijke onderscheidingen op vele festivals. Eind '70 brandde Sluizers Amsterdamse bedrijfspand af. Tussen de puinhopen werd zijn script voor deze film leesbaar terug gevonden. In het voorjaar '71 maakte hij in Brazilië een viertal documentaires, als vin geroefeningen voor deze film- Deze worden ook dit jaar nog uitgebracht de hand ligt" (Discussienota lc Costa, terwijl de muziek zijn eerste regie-ervaringen Deze worden ook dit jaar nog Kunstbeleid). 0 Joffre Soares als Joao. bestaat uit composities van de opdeed. Hiij kreeg daarna de uitgebracht. HUBERT LAMPO heb ik Stonehenge" gaf goede docu- gelardeerde geschiedenis rond zoverre onderscheidt het zich Het blijft een wonderlijk, tastische boek dan aan zijn meestal met het grootste ple- mentatie op dit terrein. Ook in de afbraak van de zogenaamde van deze veel toegepaste actu- knap boek. De griezelige ge- genoemde origineel. En daar- HUBERT LAMPO heb ik meestal met het grootste ple zier gelezen. Maar ik moet zeggen, dat hij me nu toch een beetje de keel gaat uithangen. Zijn nieuwste boek DE VIN GERAFDRUKKEN VAN BRAHMA (uitg. Meulenhoff - f 15,50) is doorgaans met een dergelijke burgerlijke naieviteit geschreven, dat de mogelijke interessante thema's blijven hangen in vreselijke roomsoe- zenige cliché's. Heb helemaal geen behoefte om mee te doen aan een hetze, die hem de laatste jaren geteisterd heeft, maar zijn antwoord daarop blijft uit; althans literair. In beschouwingen scheldt hij en kel terug. In deze bundel zijn vijf no vellen bijeengebracht. Zoals bekend is Lampo bezeten van het magisch-realistische. Zijn vorige boek „De zwanen van Stonehenge" gaf goede docu mentatie op dit terrein. Ook in deze novellen bespeelt hij dit thema van de vierde dimensie van ons bestaan. De hoofdmoot wordt gevormd door twee gro te verhalen: „Marie-Rose-Ma- rie" (106 pagina's) en het titel verhaal „De vingerafdrukken van Brahma" (122 pagina's. In eerstgenoemde novelle is een interessant thema aan de orde, nl. het probleem van de twee- eïge tweeling. Wanneer je die uit elkaar haalt (i.c. door een huwelijk) ontstaan er in derdaad problemen. Maar de wijze waarop (o.a. opgelost met een deus ex machina) Lampo, dit dit nogal zoetsap pig geschreven verhaal, de thematiek bespeelt is erg ma ger. Het beste verhaal uit de bundel is het titelverhaal, dat zich helemaal in de vierde di mensie afspeelt. Een historisch gelardeerde geschiedenis rond de afhraak van de zogenaamde Kolvenieaistoren in Antwerpen. Boeiend verweeft Lampo actu aliteit en historie met elkaar. Het vreemde(?) is, dat de au teur terugduikend in het ver leden een veel gespierder taal gebruik toepast, dan wanneer hij vanuit de actualiteit schrijft; bij dat laaitste wordt hij vaak echt oubollig. Toch maakte di-t verhaal het boek voor mij enigszins goed. De drie andere, kortere verhalen noemt hij zelf proza-oefenin- gen. ,.De zoon van meneer Da vidson" is een wat gechar geerd kerstverhaal met ma gisch realistische trekjes en in zoverre onderscheidt het zich van deze veel toegepaste actu alisering van het kerstgebeu ren. „De engel en de juke box" en „Clarissa en de poe sen" worden hier volledig heidshalve genoemd. Dat juist Hubert Lampo de Nederlandse vertaling van JE AN RAY: MADPERTUIS (uitg. Meulenhoff - f 16,50) verzorgde, hoeft gezien zijn vier dimensionale instelling, gevoed door Jung, niet te ver wonderen. Van dit in 1943 verschenen boek, verscheen de Nederlandse vertaling eerst in 1970. Inmiddels is door Kümmel een film van dit boek gemaakt. Daardoor, als mede door de „ontdekking" van Ray in ons land, kwam dezer dagen een tweede druk als filmeditie uit. Een vijftien tal foto's uit de film zijn tus sen de tekst opgenomen. Het blijft een wonderlijk, knap boek. De griezelige ge schiedenis in het buitengoed Maipertuis (naam van de le gerstede van de vos Reinsert) is niet alleen een spannend gek verhaal, maar wordt door Ray naar die genoemde vierde dimensie toegetrokken. „De goden van het oude Attika zijn niet volledig verdwenen uit het hart en de geest van een groot deel der mensheid" In het collectieve bewustzijn van de mensheid leven ze nog voort. In dit boek laat hij deze goden weer zichtbaar onder ons komen. En wat er dan gebeurt. Je kunt je fanta sie erop botvieren. Lampo ziet In zijn nawoord allerlei arche typen in deze goden, maar ik denk daar oie meeste lezers niet aan toe komen. In ieder geval geef ik de voorkeur aan dit door Lampo vertaalde fan tastische boek dan aan zijn genoemde origineel. En daar om werkt Lampo ook aver echts, wanneer hij in zijn slat- betoog bij dit boek o.a. zegt: „Vandaag de dag hebben we af te rekenen met een nieuw gestereotypeerd beeld van de sacrosante, in schier niet te betreden Elyzeese veldien ver toevende letterkundige. Als hij niet op sublieme hoogten vertoeft, waar alleen close-re ading hem nog kan benaderen, gaat hij op de experimentele safari, terwijl hij zich in drek en sperma wentelt, niets met het klootjesvolk, enfin met ons, de lezers te maken heb ben" etc. Over antwoord ge sproken. H.E. eindredactie 9 HENK EGBERS (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De Nederlandse kiezer zal naar alle waarschijnlijkheid heel spoedig weer naar de stembus moe ten. Immers, ondanks de nogal spectaculaire verschuivin gen, die de Tweede Kamerverkiezingen hebben teweegge bracht in het versnipperde politieke bestel van ons land, is de belangrijkste vraag onbeantwoord gebleven: wie gaat er nu regeren Deze kwestie, welbeschouwd toch de feite lijke inzet van deze verkiezingen, die nodig werden door dat het land deze zomer onregeerbaar was geworden, kwelt op het ogenblik iedere politicus. De uitslag, zoals die nu uit de stembus tevoorschijn is ge komen, heeft namelijk de zaak eerder ondoorzichtiger dan duidelijker gemaakt. Niet voor niets hebben alle politieke kopstukken gewezne op de moeilijke, nu komende kabi netsformatie, die wel eens erg langdurig kan worden en die hoe dan ook een kabinet zal opleveren dat de kiem van een nieuwe crisis al in zich draagt. Welke kleur dat kabinet ook zal hebben, de door sommige waarnemers gedane voorspel ling dat er binnen nu en een jaar (sommigen menen zelfs een halfjaar) weer tussentijd se verkiezingen zullen worden gehouden, lijkt beslist niet ge waagd. Er zijn bij de kabinetsfor matie verscheidene mogelijk heden. Om de meest besproke ne te noemen: herstel van de oude vijfpartijencoalitie met DS'70, herstel van de huidige coalitie (dus de drie confessio nele partijen met alleen de VVD), een confessioneel min derheidskabinet of en dat achten tal van politici het meest logisch een „links" minderheidskabinet, onder lei ding van Joop den Uyl. Bij herstel van de oude coa litie (waaraan in ieder geval een- informatieperiode vooraf dient te gaan weer onder Steenkamp?) hebben twee partijen, KVP en VVD, als het ware de sleutel in handen. De KVP staat naar het lijkt niet te dringen om aan een derge lijke regering mee te doen. Immers de VVD, die als grote winnaar uit de strijd kwam („het Hans- en Pien-effect", wordt het al genoemd), kan binnen zo'n coalitie de eisen wat opschroeven en dat is voor de zich als gematigd pro gressief voordoende KVP geen aanlokkelijk perspectief. Ze ker niet omdat het waar schijnlijk lijkt, dat de WD in zo'n geval het premierschap zal claimen, wellicht voor haar huidige minister van Binnen landse Zaken, Geertsema. Want fractieleider Hans Wie gel (voorstander van herstel van het vijf partijenkabinet) kan nu wel zeggen dat hij niet zal overvragen, hij zou een slechte policitus zijn als hij het niet deed. Dat Wiegel voorstander is van het vijfpartijenkabinet is trouwens op zich zelf niet nieuw. Hij heeft al tijdens de kabinetscrisis op dat herstel aangedrongen en van alles ge probeerd om de kiezer buiten spel te houden. Dat diezelfde kiezer hem nu beloont met een eclatante overwinning geeft op z'n minst te denken over de „diepgang" van die keuze. Het vormen van dat meer derheidskabinet heeft trou wens nog een groot bezwaar: de „meerderheid" is met 76 van de 150 Kamerzetels niet erg overtuigend en „stille steun" van christelijke splin terpartijen is een te wankele basis om op te regeren. De Kamer zal zo'n kabinet dus vroeg of laat naar huis stu ren. De tweede mogelijkheid, een vierpartijenkabinet, heeft (ADVERTENTIES) FEESTELIJKE bij Breda-Tilburg .Goes Roosendaal Middelburg in feite hetzelfde bezwaar als een coalitie met de vijf partij en: de KVP zal vrezen onder de WD door te moeten gaan 'en staat dus ook hier niet te trappelen. Groot praktisch bezwaar is, dat een dergelijk kabinet zo het er al komt niet homogeen is en tegelij kertijd geen meerderheid in de Tweede Kamer heeft, waardoor de kans om naar huis gestuurd te worden be duidend groter wordt. Derde alternatief: een con fessioneel minderheidskabinet. Het zou misschien kunnen, als een dergelijke regeringsploeg zich van „stille steun" van de zijde van links zou weten te verzekeren, maar dat lijkt ge zien het polarisatie-effect niet erg aannemelijk tenzij de con fessionelen met de KVP in de hoofdrol eindelijk eens bereid zijn hun in woorden beleden progressiviteit in daden om te zetten. Logisch is een dergelijk ka binet echter niet, want het is hoogst ongewoon, dat partijen die verliezen en wier beleid dus duidelijk is afgekeurd de eerstgeroepenen zijn om het schip van staat te gaan ma noeuvreren. Blijft als vierde mogelijk heid een links minderheidska binet over. Gisteren werd uit mededelingen van politici al duidelijk, dat het daar wel op uit zal draaien en dat is ook het meest logisch als men zich baseert niet op de kille cijfers, het getal, maar vooral op de tendens van de verkiezings uitslag: het huidige kabinet is veroordeeld, de progressieve drie hebben als „blok" redelij ke winst geboekt. Helaas onvoldoende om langdurig op voldoende steun in het parlement te mogen re kenen. Anders gezegd: ook een links kabinet zal ver vroegd zijn ontslag moeten vragen met tussentijdse ver kiezingen evenwel in dat ge val met een duidelijk beleid als inzet, en als zodanig met een duidelijke keuzemogelijk heid voor de kiezer: „links" of „rechts". De voortschrijdende deconfessionalisering, waarvan nu KVP en CHU het slachtof fer zijn geworden, zal dan al leen maar van pas komen om aan die duidelijkheid nog meer reliëf te geven. EGBERT ZIJLEMA

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 19