Mensen kijken STAN KENTON PIEPSCHUIM een smakelijk begrip: diepvries Jacob Biesheuvel in de bovenkooi Japanse soldaten levend begraven kunst cultuur Discussienota kultuurbeleid I: Samenhang tussen beleid en conjunctuur laat xpositie jjdschrift Leek voorzitter pauselijke academie Thomassen over drug-razzia papier oor uw pen Oeganda IN 1944 OP ATOL IN DE GROTE OCEAAN Bedrijfstakken weren PCB's Vrijdag 10 november 1972 fe' fe fe POPGROEP Fanfare, met tv-projectie, quedrafonie en nog veel meer, voor iedereen, die dat wil te horen en te riem, op dinsdag 14 november in het auditorium van de th Eindhoven- EEN LACH en een traan en een flinke dosis erotiek zijn de ingrediënten van het nieu we toneelstuk The Family van Lodewijk de Boer. Dat is niets bijzonders. Het bijzondere is dat het een stuk wordt met vervolg (4 afleveringen). Het Amsterdams Toneel heeft de slimmigheid van deze „kop pelverkoop" bedacht. Deze gok (première 17 november) komt ook naar het zuiden UTRECHT solliciteert naar een soort Proloog voor eigen gebruik; een vormingsgezel schap, vertrekkend vanuit heit toneel. De Nederlandse Stich ting voor Kunstzinnige Vor ming Amersfoort heeft daaro ver gisteren een uitvoerig rap port laten verschijnen. Boeien de leesstof voor allen, die zich bij dit vormingswerk betrok ken voelen. EISENSTEIN, de beroemde filmer is het onderwerp van een expositie in het Stedelijk Museum van Amsterdam. De opzet geschiedde in samen werking met de permanente Eisenstemcollectie in de Mos- film studio's en andere Russi sche filmanstanties. KNAAKCONCERTEN wor den ook dit jaar weer gegeven in de hal van de Rotterdamse Doelen. Het eerste op zater dag 18 november door diverse ensembles uit het Concertge bouworkest. Werken van o.a. Berio, Serocki en J. Andries- sen. ZES MILJOEN extra is er nodig volgens de federatie van Kunstenaarsverenigingen, die een minimumprogramma voor de kunstbegiroting heeft opge steld. Deze extra middelen dienen dan alleen nog maar om achterstanden in te lo pen. DE MEID van Heyermans gaat op 25 november in pre mière bij Het Amsterdams To neel. De meid is Nel Kop pen. VAN CZAAR tot Timmer man, expositie van kunstnij verheid udt Rusland, in het voormalige Volkskrant gebouw aan de N.Z.Voorburgwal te Amsterdam is verlengd tot 15 januari. LAETATUS SUM, een tot nu toe onbekend werk van Pergolesi, krijgt op 15-16 no vember de wereldpremière in Parijs. De Nederlandse so praan Ank Reinders zingt net. Christina Deutekom, door Italiaanse operakenners met de vleiende kozenaam de Hol landse nachtegaal betiteld, is in de voetstappen getreden van beroemde voorgangsters zoals bijvoorbeeld Anna Mof- fo: ze is ook op de populaire toer gegaan. Op de plaat PRO MENADECONCERT MET CHRISTINA DEUTEKOM (Philips stereo 6599206) zingt ze samen met de Radio Solis tenvereniging van Berlijn en het Berlijns Amusements orkest onder leiding van Jürgen Hermann en aantal melodieën uit het zogeheten lichte genre. Zoals daar zijn Home, sweet Home, Letzte Rose, Ciribiribin en Plaisir d'A- mour. Daar kan weinig op te gen zijn, hoewel menig opera liefhebber ernstig de wenk brauwen zal fronsen wanneer de dramatische sopraan die EN vira uit Bellini's I Puritani zingt qf Lucia uit Lucia di In de komende periode zal blijken of het zinvol is ge weest, dat de afgelopen week een DISCUSSIENOTA KUNSTBELEID op tafel kwam. Wordt het één van de vele bijzet-stukken, of zal er een wezenlijke discussie met de nodige daadwerkelijke consequenties op gang ko men? Er is een jaar of tien gedelibereerd over het welles- nietes van zo'n nota, die oor spronkelijk kunstnota" zou heten, maar later „Discussie nota kunstbeleid" gedoopt werd. Ook in deze naamsver andering tekent zich al een stuk ontwikkeling af, al zal deze terecht voor velen nog te eng zijn. Wat we bij deze nota nog missen is een gerichte strate gie, waarmee deze in het ge hele land door zoveel mogelijk mensen grondig en snel zal worden doorgenomen, zodat ze geen aanleiding wordt voor oeverloos gezwam zonder daadwerkelijke doorwerking. „De overheid wil", aldus mi nister Engels in het voor woord, „het gesprek uitlokken". En: „De motieven zijn mede terug te voeren naar een meer democratische en meer open wijze van besluitvorming". De komende tijd zal wel uitwij zen of we al niet „ge- spreksmoe" zijn en of de nieu we verkiezingen parlementai- riërs zal opleveren, die werke lijk van wanten weten, wan neer er over culturele zaken gesproken moet worden in clusief een minister van CRM. Het gaat in deze ministerië le nota om „essentiële uitgangs punten van CRM, waarbij „niet in het beleid van provin cie en gemeeente wordt getre den", aldus Engels. Vraag is of je dit wel los kunt maken in de praktijk, zeker wanneer het gaat om „essentiële uitgangs punten". Wisselwerking en weerslag liggen voor de hand. Terecht stelt Engels, dat kunstbeleid deel Is van een veel breder opgevat welzijns beleid. Hij benadrukt dan de noodzaak van een betere coör dinatie binnen CRM en ver sterking van de lijnen van O. en W. en Sociale Zaken. Een veel indringender vraag is of de hele departementale opzet niet op de helling moet zoals onlangs door de KVP gesuggereerd werd, zonder de daar genoemde opzet te bea men. Maar zoals er nog geko zen is voor een Raad voor de Kunst in plaats van een Wel- zijnsraad, zo zal er voorlopig ook een Welzijnsdepartement nog wel niet inzitten. Wat niet wegneemt, dat van vele kan ten, concreet omschreven, druk uitgeoefend kan worden od een dergelijke ontwikke ling. „Het beleid is meer dan ooit gedwongen zich op zijn doel matigheid te bezinnen", schrijft de minister. Zoals de ze opmerking daar sec staat, kan er weinig tegen inge bracht worden. Maar tegen de hele achtergrond van het pro fijtbeginsel, waarmee dit kabi net heeft trachten te opereren, is het van intens belang dat het begrip „doelmatigheid" zeer kritisch zal worden gea nalyseerd. Engels noemt het zelf een „conjunctureel ge zichtspunt". Het lijkt me dat „essentiële uitgangspunten" weinig van doen hebben met conjuncturele gezichtspunten. En zelfs de hoop van Engels op „betere tijden" in dit ver band zijn uit den boze. Dat is een puur economisch stand punt. Je kunt er met evenveel gewicht tegenover stellen, dat de tijden nog nooit zo goed geweest zijn de laatste eeu wen; dat het cultureel bewust zijn en de geëngageerdheid met „kunst" bij een met de dag uitdijende bevolkings groep zelden zo groot geweest zijn. Wie deze nota zelf helemaal wil lezen, kaa het boekje be stellen bij de Staatsuitgeverij in Den Haag. Wij zullen er regelmatig op terugkomen. H. E. 0 Jan Beutener: Heer van ach teren gezien. 0 Jacob Zekveld: Dame met hond. 0 Lucebert: Portret van een klerk. MENSEN KIJKEN heet een tentoonstelling in het Dor- drechts museum. Portretten uit vier eeuwen. Daarop staan mensen uit de afgelopen tij den, zoals schilders hen gezien hebben. Zij kijken ons nu nog aan. Wij kijken naar hen. Een bijzonder boeiende expositie, waarop niet alleen schilder stukken van uitstekend gehal te hangen, maar waarbij men ook tot talrijke bespiegelingen kan komen. Voer voor psycho logen- Maar ook al ben je geen psycholoog ex professo, dan zul je het toch niet kunnen laten om vergelijkenderwijs te kijken, te ontleden, te beden ken dat.... Het is op zich al een vreem de gewaarwording om Appel, Toorop en Israels naast elkaar te zien hangen. En zo zijn er talrijke vreemde samenvoegin gen te melden. Wat denkt u van Van Gogh naast Fernhout of Co Westerik naast de 17e eeuwse Dordtse schilder Bis schop? Door de thematische samenstelling van deze ten toonstelling is er ook zo men wil een vergelijkende studie mogelijk van het schil derspallet en het schildersoog in de loop der tijden- Er zijn de volgende afdelin gen gemaakt; zelfportretten, mannen, vrouwen, kinderen, echtparen, groepen en verder wordt er aandacht besteed aan de ontwikkeling van de foto grafie rond dezelfde thema's, waarbij zeer interessante exemplaren. Ontwikkelingen op maatschappelijk en cultu reel gebied, zoals ambacht, techniek en mode, bepalen in belangrijke mate de uiterlijke verschijningsvorm van dp mens, maar natuurlijk ook de kunstenaar. Door het laten zien van de individuele- en groepsportretten uit de laatste vier eeuwen in Nederland wordt de verandering ,die de ze verschijningsvorm heeft on dergaan, zichtbaar. Dat was het uitgangspunt voor deze tentoonstelling. Het heeft weinig zin, dat ik u mijn reacties- beschrijf op deze uiterlijke verschijnings vormen van mensen „aller eeuwen", waarhij je dikwijls dwars door die uiterlijke vorm heenkijkt, vaak ook moeite hebt om ze door te prikken. V moet dót „spelletje" zelf spe len. Voor de l'art pour l'art liefhebbers zij vermeld, dat er zich onder de meer dan 100 getoonde werken namen be vinden als Ferdinand Bol, George Breitner, Vincent van Gogh, Charley Toorop. Hen drik Werkman, Paul Citroen, Dick Ket, Nicolaas Maes, Jan Veth, Harm Kamerlingh Onnes, Lucebert, Jan Sluyters, Aert de Gelder, Jacob Zekveld etc. etc- (Tot 28 januari). BEELDEN BINNEN heet een rondreizende expositie van de Nederlandse Kunst Stichting, die momenteel te zien is in het Markiezenhof te Bergen op Zoom (tot 19 no vember). Ik vond het zonder meer een afknapper. Op de eerste plaats is het Markiezen hof zelf een beeld van een gebouw, dat aan deze kleine dingskes weinig overlaat. Op de tweede plaats zijn de meeste „beelden" van een der gelijk formaat, dat ze nauwe lijks representatief voor de 35 beeldende kunstenaars ge noemd kunnen worden. De meesten zijn trouwens maar met één werk vertegenwoor digd en dan vaak nog voor ontwerpen van grotere monu menten, die een geoefend oog vereisen om het in andere di mensies te kunnen zien. Dat het een beeld geeft van het geen er momenteel in de beel dende kunst aan de gang is. kan nauwelijks gezegd wor den- Daarvoor is het overzicht te rommelig; tenzij je ervan uitgaat, dat het, totale bestand van de beeldende kunst rom melig is. Onder de beeldende kunstenaars bevindt zich één Brabander (Theo van Brun- schot) en geen enkele Zeeuw. Voor de argeloze bezoeker is er geen enkele begeleiding. want de informatiemap ver meldt alleen namen. Nu heb ik misschien erg „lelijk" gedaan. Er zijn echt wel enkele kleinodiën, die kunnen verrukken, als u daar behoefte aan hebt. Mooie hardstenen vormen van Höwe- ler, bronsjes van Veenhuizen. Informatief op kleine soha-al: constructies van Baljeu, Brus- se, Legersté, Van Lamsweerde. Baetsen e.a. Het bekende vi- bro-object van Van Amen of kunststof-constructies van Kracht en Adel- Om maar iets te noemen. KaTHE KOLWITZ, gra fiek, tekeningen en beelden, de boeiende tentoonstelling waarover we onlangs uitvoerig hebben geschreven toen deze te zien was in de hogeschool van Tilburg, is tot 4 december te zien in de Moriaan te Den Bosch. Als u van dit werk houdt een „must" HENDRIK JAN WOLTER krijgt het komende jaar in Amsterdam een grote retro spectieve. Maar nu reeds is het werk van deze in '52 overle den schilder goed te zien in kasteel Deurne (Tjerk Wie- gers-ma) tot 19 november- Een zuivere impressionistische sfeerschilder met virtuositeit. Amsterdam, Rome, Venetië e.d. omgezet in intense kleu ren, licht en zichzelf vergeten de vakkundigheid. STAN KENTON is weer enige tijd zeen: ruim vertegen woordigd op de platenmarkt. Veel van zijn platen waren niet meer verkrijgbaar. En omdat zijn muziek weer hele maal „in" raakt, willen de toe hoorders dat thuis op hun pick up nog wel eens dunnetjes over laten doen. Stan kocht de oude matrijzen op bij de fir ma, die hem voordien in de handel bracht en zette een ei gen verkoop-organisatie op. Dat is een wereldwijde orga nisatie geworden en de oud jes - sedert '45 - maar ook de nieuwe lp's van Stan vliegen in het rond. Nederland bezit een eigen Kenton-kantoor; Creati ve World ltd., N, Z. Voorburg wal 288, Amsterdam. Daar kan men alle inlichtingen krijgen over de reissues en nog veel meer. STAN KENTON U kent ze wel: die interes sante verpakkingsvormen van polystyreenschuim (om de wasmachine, tv. etc.). Gooi ze niet meer weg. Je kunt er geweldige dingen mee doen. Gebruik ze als gietvormen. In het boekje van BOB EN Kl- TIE MARKUS: GIPS GIETEN IN PIEPSCHUIM (uitg. Can- tecleer f 3,25) is te lezen hoe alles in zijn werk gaat. Met een soldeerbout brand je de figuren erin; met zand maak je ruwe oppervlakten; met goedkope verf kleur je de gips of schilder je erop. Spijkers, schroeven etc, gebruik je als versiering. Kortom, er ont staan soms de fraaiste tegels. Koffiebekertjes gooi je ook niet meer weg. Je maakt er grappige poppen uit. Hoe? Lees dit boekje en je gaat aan de slag. Beschilderde gipsvormen. Lammermoor of de Koningin van de Nacht uit Mozarts Zau- berflöte opeens heel hups Ik hou van Holland van Willy Schootemeyer begint te zin gen. Voor mij hoeft dat eigen lijk ook niet zo. Christina Deutekom heeft dit soort grapjes helemaal niet nodig om haar populariteit op te vij zelen. Die is al groot genoeg en ligt op een heel ander ter- rem. Die bedenkingen - die wat mij betreft vooral de goe de smaak betreffen - nemen overigens in het geheel niet weg, dat de muziekjes erg plezierig klinken. Deutekoms stem heeft geen enkele moeite met de melodieën, het orkest is goed, het gegalm van het koor is overbodig, maar stoort niet. Je hebt alleen voortdu rend het gevoel, dat een tien- tons-kraan bezig is de vuilnis emmer in de wagen te tillen Deze curieuze plaat kost f 16.50. HANS LUTZ Ben jij gek, of ben ik het Is de maatschappij gek, waar in wij leven of zijn wij het? Door de realiteit op zijn kop te zetten of om te keren laat JACOB MAARTEN BIES HEUVEL de wereld opdraven als een gekkenhuis in zijn bundel met 28 verhalen IN DE BOVENKOOI (Uitg. Meuien- hof - f 15,50). Lezers van het tijdschrift Hollands Maandblad konden de afgelopen jaren in verschillende verhalen van zijn hand al proeven, dat er weer een bijzonder begaafd schrijver debuteerde. De bun deling van deze en andere verhalen bevestigen deze in druk. Geen experimenteel pro za - het is zelfs hier en daar wel wat rammelend maar wel een vorm van balanceren tussen werkelijkheid en on werkelijkheid, waarbij de schijnbare onwerkelijkheid dichter bij huis blijkt te lig gen, dan de zogenaamde reali teit, die onze cultuur opdient. Verrukkelijke verhalen vol bij tende ironie. Uit genoemd maandblad haal ik de volgende bijzonder heden: Jacob Biesheuvel; ge boren 1939 te Schiedam. Met grote tussenpozen student of zeeman. (Rechten, koksmaat, Russische, steward). Is nu verbonden aan de Maria Nieuwkamer Stichting te Delft. Er had nog bij kunnen staan: van-huis-uit een streng calvinistische opvoeding. Dan hebben we zo ongeveer het milieu waarin en van waaruit Biesheuvel zijn verhalen schrijft. „Iedereen was gek, behalve Jacob. En als hij ook maar even weifelde, gaf zijn eigen Godschap hem weer moed. Hij was geen mens. Niemand had ooit de moeite genomen te be wijzen dat hij bestond. Voor hem bestond de werkelijkheid trouwens niet. Het enige waar je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat mee te maken had was een griezelige begoocheling der zintuigen". Dit citaat tekent iets van zijn instelling. Hij houdt ech ter geen zware betogen, maar schrijft dolle en „dwaze" ver halen, die ow in termen van zijn politieke naamgenoot te spreken even zovele schoten voor de boeg van de huidige maatschappij zijn. Ste nen in een diep water. En als het vaak niet zo komisch en origineel gevonden was, zou je er misschien al halverwege mee opgehouden zijn om ver der te lezen, want dergelijke regressie-verschijnselen van een culturele puberteit zijn langzamerhand zo gemeengoed geworden, dat je „het wel weet". Bovendien zitten er nogal wat understatements voor een universitaire incrowd in, die bij lezers wel 'enige vóór-kennis van het een en andere veronderstellen. En dat kan irritant zijn. De vertekende zogenaamde realiteit zit voi dubbele bo dems, symbolen en verwijzin gen, al lijken die er niet be wust ingebracht. Biesheuvel vertelt oeverloos ongecompli ceerd en dartelt van de ene vreemde toestand in de ander, waarbij bij ttog het meeste last heeft van zijn calvinisti sche verleden. En wie niet in ons „gezegende" landje? Maai de krankzinnige idiotie is niet zo vrijblijvend ontspannend als ze er ogenschijnlijk uit ziet. Bij het vorderen in de 236 pagina's ben je echter wel ge neigd prof. Karei van het Re- ve door Biesheuvel als God beschouwt en duidelijke en onduidelijke rollen spelend in de verhalen bij te vallen als hij zegt: „liet mooiste vind ik toch de „echte" verhalen. Dat zijn vooral zijn verhalen op zee, waaraan ook het titel verhaal herinnert. De onlogische logica of de logische on-logica van zijn jeugdherinneringen vol psalm gezang, moederhaat, bijbeltek sten, meetorstend in een kran- kioreme kapitalistische maat schappij worden door Biesheu vel meesterlijk bespeeld. En het is daarbij een grote ver dienste dat de allesbehalve vrijblijvende inhoud zo licht voetig gebracht wordt. Een ca baret van een boek. U. E. SOMA-26: „Een ervarings feit is dat je blijkbaar proble men kunt oplossen, door in de praktijk te gaan werken met kleinere eenheden, waardoor je in een direct contact men sen niet alleen tot leven en begrijpen beweegt, maar je ook als schrijver de eigen vreemdeling van lezers aan een onderzoek kunt onderwer pen", aldus H.C- ten Berge in de tweede aflevering van een interview met hem. Verder o.a. aandacht voor de Mexi caanse schrijver Juan Rulfo met een fragment uit zijn werk, gedichten van Jacques Hamelink en de Arabische dichter Abu N-uwas uit de 18e eeuw (Soma, postbus 1198. Amsterdam) DE GIDS - 7 Rudolf Geel vertelt uitvoerig waarom strips in Pep, Sjors en (het ergste) Tina, van zo'n graau- we middelmaat rijn en waar om Krazy Kat van Herriman en Lille Nemo in Slumberland van Windsor MacCay zo geni aal zijn (blijven). Prof. R. Beerling schrijft onder de kop „Leven alsof God niet be stond" o.a. „Ik heb willen zeg gen dat leven alsof God wel bestond moeilijker is dan het omgekeerde, dat de ont kenning niet au serieux neemt en de geloofszekerheid alleen maar „voor de aardigheid" van een minteken voorziet". Ber nard Delfgaauw knoopt filoso fie en politiek aan elkaar n.a.v. opmerkingen van Nauta in „Argumenten voor een kri tische ethiek", Jan Pluvier in „Johnson moordenaar": „Een dominee, die op de kansel aanhaakte bij die afschuwelij ke tv-reportage over een door napalm verbrand meisj'e heeft een weeklang telefoontjes van boze mensen moeten verduren: hij bracht politiek in zijn preek- Zolang dit soort reac ties voorkomen zijn we eigen lijk geen haar beter dan al die Duitsers die toendertijd van niets wisten". (De Gids, Beu lingstraat 2. Amsterdam). HOLLANDS MAAND- BLAD-299: „De grote vraag naar links in ons land leidt ertoe, dat de ideeën vaak vluchtig en onzorgvuldig ge formuleerd zijn, veel weeffou ten vertonen of om het in ander jargon te zeggen, het karakter van ideële revolutie bouw geven", aldus Wessel Ganzevoort in „Ideële revolu tiebouw", waarin hij daarvan voorbeelden geeft. Paul van 't Veer bekijkt met name de in vloed van Proust op Vestdijks werk en A. Brand schrijft over de noodzakelijke be perktheid van het kritisch ra tionalisme- Verder o.a. verha len van J. Biesheuvel, Guus Kuijer en Gerrit Krol (H.M. Nobelstraat. 27. Den Haag). STREVEN-2: „Men heeft mij eens gezegd dat ik in de lijn van Marx sta. Ik voelde me erg gevleid maar Marx heb ik nooit gelezen. Ik wist het dus niet. In de psychologie zie ik echt niet in, welke rol de ideologie kan spelen", al dus Jean Piaget (Erasmusprijs '72) in een interview- Louis van Bladel geeft de beide van Ma-rx en Marcuse aan met de bedoeling verband tussen beiden aan te tonen. Albert Poncelet vraagt zich af: „Zijn wij nog onsterflijk"?, en con cludeert o.a. „Meer dan ooit. omdat de dood ons tegenwoor dig zo overweldigend aan spreekt". Hans Hermans spe culeert over de consequenties van Nixons bezoek aan Japan en L. Bartalis schetst de nieu we rol van Japan sindsdien t.a-v. de Verenigde Staten (Streven, postbus 233. Den Bosch). GEZELLIANIA-2: Voor liefhebbers van Gezelle-studie. Deze aflevering is besteed aan „doorbraak" bij deze dichter. Aan de orde komen o.a. het ontstaan van Kerkhofblommen en zijn Vlaamse dichtoefenin gen. Verder een bijdrage over poëtische en sociale dimensies van een gelegenheidsgedicht"- (Gezelliania, Kapelsestraat 222. Kapellen. België). BRABANTS HEEM-4: Waar lag het oorspronkelijke Hooger- heide is een vraag, die drs. H. Thiadens zich in dit num mer stelt. Verder wordt deze aflevering grotendeels gevuld door Louise van Tongerloo. die een overzicht geeft van orgels in de hervormde kerken van Noord-Brabant in de eerste helft van de 19e eeuw (B.H. Burg- Canterslaan 15, Oister- wijk). VATICAANSTAD (UPI) - Paus Paulus heeft gisteren de Braziliaanse biofysiciij Carlos Chages benoemd tot voorzitter van de pauselijke academie van wetenschappen- Hij is de eerste leek die deze functie heeft gekregen. Chagas die sinds 1961 lid is van de academie, volgt de Britse jezuïet. Daniel O'Con- nell op. die eerder dit jaar ais voorzitter van de academie af trad wegens zijn hoge leeftijd en slechte gezondheidstoe stand. De 62-jarige Chagas is de zoon van prof. Carlos Ri- beiro Justiniano Chagas, de ontdekker van de tropische ziekte die bekend staat als de „ziekte van Chagas". ROTTERDAM (ANP) De inval in het open jongerencen trum „Ruimte" vorige week vrijdagnacht door de Rotter damse politie, is eerder op gang gekomen dan was ge pland omdat als hippie-ver momde agenten die als „ver kenner" naar binnen waren gegaan werden besprongen door drughandelaren. De „ver kenners" raakten in zo'n moei lijke situatie dat zij „Ruimte' al na een kwartier veel eerder dan was afgesproken ontvluchtten. Onmiddellijk daarna kwam de actie op gang. Waarbij de politie 35 arrestaties verrichtte en grote hoeveelheden hard- en soft drugs in beslag nam. Burge meester Thomassen van Rot terdam heeft in de raadsver gadering van gisteren inlich tingen verstrekt over de ge beurtenissen van vrijdagavond, op verzoek van het socialist!- sche raadslid J. Mastik. Volgens burgemeester Tho massen is nog niet gebleken, dat de inmiddels scherp gekri tiseerde actie van de Rotter damse politie tegen het jonge rencentrum „Ruimte" rel-ef- fecten heeft opgeroepen in-het „oude westen". Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met inhoud, c.q. strekking. Ik heb net naar t program ma van AVRO's Televisier ge keken, waarin ik tot mijn af schuw heb gezien, hoe de Azi aten uit Oeganda worden ver dreven. Maar nog erger vindt ik, dat de zogenaamde rijke landen zo weinig voor deze mensen doen. Als je nu toch minister Boertien over deze mensen hoorde praten. Zo van „Nou als ze hier komen vind ik 't best'', zijn we niet op tijd met deze mensen daar weg te ha len. Ik vind dit zo erg, dat wij mensen hier in Nederland, die alles hebben, van t.v. tot af wasmachine, voor deze men sen helemaal niets doen. Al leen naar 't programma kijken en verder niets, helemaal niets. Hoe rijmt dit nu met onze opvattingen over plicht en naastenliefde? Zijn er nu niet een paar mensen, die in vloed hebben bij de regering, die daar iets aan willen en kunnen doen. BREDA. MEVR. SNIJDERS. DE Haagse politie heeft nog geen enkel spoor gevonden van de overvallers, die woens dagmiddag een Haagse bank bediende hebben overmees terd. Ook de buit vier tas sen met post van de Haagse Amro-bank voor bijkantoren in Zwolle en Amsterdam en particuliere poststukken is nog zoek. eindredactie henk egbers TOKIO (AP) Tenmin ste elf Japanse soldaten, die ziek waren en aan onder voeding leden, zijn volgens inboorlingen in 1944 levend door andere Japanse solda ten begraven op een atol in het midden van de Grote Oceaan. Dit werd gisteren gemeld door een oud-ser geant die terugkeerde van een bezoek aan de atol. De 51 jaar oude Minora Ya- ma-da verklaarde, dat de mis daad werd gadegeslagen door vijf inboorlingen van het Poe- loewattol, Jat v-roeger be kend stond als het eiland En- derbury in het Truk-atol. Hij zei, dat de inboorlingen verklaarden gezien te hebben hoe de Japanse soldaten de doden begroeven, die naar de inderhaast gedolven graven werden gebracht. De zieke soldaten smeekten om water en levensmiddelen toen zij tot de ontdekking kwamen dat zij levend begra ven zouden worden. Yamada, die in de tweede wereldoorlog bij een Japanse eenheid op het Truk-atol dien de, zei dat het gebied door Amerikaanse marine-zeestrijd krachten voor de overgave van Japan omsingeld werd. Hier door ontstond een hongersnood onder de 1975 man van het garnizoen. Van deze 1975 man zijn 795 door verschillende oorzaken, zoals ondervoeding, gestorven. De resten van de levend be graven soldaten zijn nog niet opgespoord- (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Zes bedrijfs takken (rubber, aardolie, che mie, textiel en textielhulpmid- delen, vernis en verf) hebben beslaten de voor het milieu schadelijke Bodychlaorbifenyl- verbiinidingen (meestal PCB's genoemd) niet meer als grond stof in hun produkten te ver werken- PCB is een stof die niet afbreekbaar is en in de voed selketen (vissen, vogels, zoog dieren) geaccumuleerd een ge vaar kan inhouden voor zowel deze dieren als de volksge zondheid. De schadelijke wer king van de atof is pas enige jaren geleden vastgesteld. De overheid beschikt nog niet over voldoende wettelijke bevoegdheden om op dit ter rein maatregelen te treffen. De bij genoemde branche-or ganisaties aangesloten bedrij ven menen echter dat op deze wettelijke maatregelen niet moet worden gewacht, doch dat zij zelf in deze direct moe ten optreden. PCB wordt of werd in ge ringe hoeveelheden als grond stof verwerkt in produkten van genoemde bedrijfstakken, zoals verven, lakken, kitten, lijmen, kunststoffen en smeer oliën. (ADVERTENTIE) Al die panklare diepvries-lekkernijen van Dam zijn om te smullen! t kleine zusje van de gewone friet. DAM-schijfjes Hen verrukkelijke gebakken aardappel-variatie. Pommes Parisiennes Pikante Parijse aardappeltjes. DAM-friet: da's pas patat! Ook alle voorgebakken diepvriesprotJufdSÜ V9fl Dam-Chips zijn verpakt in 't zakje met de rotfe fUÏL

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 15