Mensen kijken
STAN KENTON
PIEPSCHUIM
een
smakelijk
begrip:
diepvries
Jacob Biesheuvel in de bovenkooi
Japanse soldaten
levend begraven
kunst
cultuur
Discussienota kultuurbeleid I: Samenhang tussen beleid en conjunctuur
laat
xpositie
jjdschrift
Leek voorzitter
pauselijke
academie
Thomassen
over
drug-razzia
papier
oor uw pen
Oeganda
IN 1944 OP ATOL IN
DE GROTE OCEAAN
Bedrijfstakken
weren PCB's
Vrijdag 10 november 1972
fe' fe fe
POPGROEP Fanfare, met
tv-projectie, quedrafonie en
nog veel meer, voor iedereen,
die dat wil te horen en te
riem, op dinsdag 14 november
in het auditorium van de th
Eindhoven-
EEN LACH en een traan en
een flinke dosis erotiek zijn
de ingrediënten van het nieu
we toneelstuk The Family van
Lodewijk de Boer. Dat is niets
bijzonders. Het bijzondere is
dat het een stuk wordt met
vervolg (4 afleveringen). Het
Amsterdams Toneel heeft de
slimmigheid van deze „kop
pelverkoop" bedacht. Deze gok
(première 17 november) komt
ook naar het zuiden
UTRECHT solliciteert naar
een soort Proloog voor eigen
gebruik; een vormingsgezel
schap, vertrekkend vanuit heit
toneel. De Nederlandse Stich
ting voor Kunstzinnige Vor
ming Amersfoort heeft daaro
ver gisteren een uitvoerig rap
port laten verschijnen. Boeien
de leesstof voor allen, die zich
bij dit vormingswerk betrok
ken voelen.
EISENSTEIN, de beroemde
filmer is het onderwerp van
een expositie in het Stedelijk
Museum van Amsterdam. De
opzet geschiedde in samen
werking met de permanente
Eisenstemcollectie in de Mos-
film studio's en andere Russi
sche filmanstanties.
KNAAKCONCERTEN wor
den ook dit jaar weer gegeven
in de hal van de Rotterdamse
Doelen. Het eerste op zater
dag 18 november door diverse
ensembles uit het Concertge
bouworkest. Werken van o.a.
Berio, Serocki en J. Andries-
sen.
ZES MILJOEN extra is er
nodig volgens de federatie van
Kunstenaarsverenigingen, die
een minimumprogramma voor
de kunstbegiroting heeft opge
steld. Deze extra middelen
dienen dan alleen nog maar
om achterstanden in te lo
pen.
DE MEID van Heyermans
gaat op 25 november in pre
mière bij Het Amsterdams To
neel. De meid is Nel Kop
pen.
VAN CZAAR tot Timmer
man, expositie van kunstnij
verheid udt Rusland, in het
voormalige Volkskrant gebouw
aan de N.Z.Voorburgwal te
Amsterdam is verlengd tot 15
januari.
LAETATUS SUM, een tot
nu toe onbekend werk van
Pergolesi, krijgt op 15-16 no
vember de wereldpremière in
Parijs. De Nederlandse so
praan Ank Reinders zingt
net.
Christina Deutekom, door
Italiaanse operakenners met
de vleiende kozenaam de Hol
landse nachtegaal betiteld, is
in de voetstappen getreden
van beroemde voorgangsters
zoals bijvoorbeeld Anna Mof-
fo: ze is ook op de populaire
toer gegaan. Op de plaat PRO
MENADECONCERT MET
CHRISTINA DEUTEKOM
(Philips stereo 6599206) zingt
ze samen met de Radio Solis
tenvereniging van Berlijn en
het Berlijns Amusements
orkest onder leiding van
Jürgen Hermann en aantal
melodieën uit het zogeheten
lichte genre. Zoals daar zijn
Home, sweet Home, Letzte
Rose, Ciribiribin en Plaisir d'A-
mour. Daar kan weinig op te
gen zijn, hoewel menig opera
liefhebber ernstig de wenk
brauwen zal fronsen wanneer
de dramatische sopraan die EN
vira uit Bellini's I Puritani
zingt qf Lucia uit Lucia di
In de komende periode zal
blijken of het zinvol is ge
weest, dat de afgelopen week
een DISCUSSIENOTA
KUNSTBELEID op tafel
kwam. Wordt het één van de
vele bijzet-stukken, of zal er
een wezenlijke discussie
met de nodige daadwerkelijke
consequenties op gang ko
men? Er is een jaar of tien
gedelibereerd over het welles-
nietes van zo'n nota, die oor
spronkelijk kunstnota" zou
heten, maar later „Discussie
nota kunstbeleid" gedoopt
werd. Ook in deze naamsver
andering tekent zich al een
stuk ontwikkeling af, al zal
deze terecht voor velen
nog te eng zijn.
Wat we bij deze nota nog
missen is een gerichte strate
gie, waarmee deze in het ge
hele land door zoveel mogelijk
mensen grondig en snel zal
worden doorgenomen, zodat ze
geen aanleiding wordt voor
oeverloos gezwam zonder
daadwerkelijke doorwerking.
„De overheid wil", aldus mi
nister Engels in het voor
woord, „het gesprek uitlokken".
En: „De motieven zijn mede
terug te voeren naar een meer
democratische en meer open
wijze van besluitvorming". De
komende tijd zal wel uitwij
zen of we al niet „ge-
spreksmoe" zijn en of de nieu
we verkiezingen parlementai-
riërs zal opleveren, die werke
lijk van wanten weten, wan
neer er over culturele zaken
gesproken moet worden in
clusief een minister van
CRM.
Het gaat in deze ministerië
le nota om „essentiële uitgangs
punten van CRM, waarbij
„niet in het beleid van provin
cie en gemeeente wordt getre
den", aldus Engels. Vraag is of
je dit wel los kunt maken in
de praktijk, zeker wanneer het
gaat om „essentiële uitgangs
punten". Wisselwerking en
weerslag liggen voor de
hand.
Terecht stelt Engels, dat
kunstbeleid deel Is van een
veel breder opgevat welzijns
beleid. Hij benadrukt dan de
noodzaak van een betere coör
dinatie binnen CRM en ver
sterking van de lijnen van O.
en W. en Sociale Zaken. Een
veel indringender vraag is of
de hele departementale opzet
niet op de helling moet
zoals onlangs door de KVP
gesuggereerd werd, zonder de
daar genoemde opzet te bea
men. Maar zoals er nog geko
zen is voor een Raad voor de
Kunst in plaats van een Wel-
zijnsraad, zo zal er voorlopig
ook een Welzijnsdepartement
nog wel niet inzitten. Wat niet
wegneemt, dat van vele kan
ten, concreet omschreven,
druk uitgeoefend kan worden
od een dergelijke ontwikke
ling.
„Het beleid is meer dan ooit
gedwongen zich op zijn doel
matigheid te bezinnen",
schrijft de minister. Zoals de
ze opmerking daar sec staat,
kan er weinig tegen inge
bracht worden. Maar tegen de
hele achtergrond van het pro
fijtbeginsel, waarmee dit kabi
net heeft trachten te opereren,
is het van intens belang dat
het begrip „doelmatigheid"
zeer kritisch zal worden gea
nalyseerd. Engels noemt het
zelf een „conjunctureel ge
zichtspunt". Het lijkt me dat
„essentiële uitgangspunten"
weinig van doen hebben met
conjuncturele gezichtspunten.
En zelfs de hoop van Engels
op „betere tijden" in dit ver
band zijn uit den boze. Dat is
een puur economisch stand
punt. Je kunt er met evenveel
gewicht tegenover stellen, dat
de tijden nog nooit zo goed
geweest zijn de laatste eeu
wen; dat het cultureel bewust
zijn en de geëngageerdheid
met „kunst" bij een met de
dag uitdijende bevolkings
groep zelden zo groot geweest
zijn.
Wie deze nota zelf helemaal
wil lezen, kaa het boekje be
stellen bij de Staatsuitgeverij
in Den Haag. Wij zullen er
regelmatig op terugkomen.
H. E.
0 Jan Beutener: Heer van ach
teren gezien.
0 Jacob Zekveld: Dame met
hond.
0 Lucebert: Portret van een
klerk.
MENSEN KIJKEN heet
een tentoonstelling in het Dor-
drechts museum. Portretten
uit vier eeuwen. Daarop staan
mensen uit de afgelopen tij
den, zoals schilders hen gezien
hebben. Zij kijken ons nu nog
aan. Wij kijken naar hen. Een
bijzonder boeiende expositie,
waarop niet alleen schilder
stukken van uitstekend gehal
te hangen, maar waarbij men
ook tot talrijke bespiegelingen
kan komen. Voer voor psycho
logen- Maar ook al ben je geen
psycholoog ex professo, dan
zul je het toch niet kunnen
laten om vergelijkenderwijs te
kijken, te ontleden, te beden
ken dat....
Het is op zich al een vreem
de gewaarwording om Appel,
Toorop en Israels naast elkaar
te zien hangen. En zo zijn er
talrijke vreemde samenvoegin
gen te melden. Wat denkt u
van Van Gogh naast Fernhout
of Co Westerik naast de 17e
eeuwse Dordtse schilder Bis
schop? Door de thematische
samenstelling van deze ten
toonstelling is er ook zo
men wil een vergelijkende
studie mogelijk van het schil
derspallet en het schildersoog
in de loop der tijden-
Er zijn de volgende afdelin
gen gemaakt; zelfportretten,
mannen, vrouwen, kinderen,
echtparen, groepen en verder
wordt er aandacht besteed aan
de ontwikkeling van de foto
grafie rond dezelfde thema's,
waarbij zeer interessante
exemplaren. Ontwikkelingen
op maatschappelijk en cultu
reel gebied, zoals ambacht,
techniek en mode, bepalen in
belangrijke mate de uiterlijke
verschijningsvorm van dp
mens, maar natuurlijk ook de
kunstenaar. Door het laten
zien van de individuele- en
groepsportretten uit de laatste
vier eeuwen in Nederland
wordt de verandering ,die de
ze verschijningsvorm heeft on
dergaan, zichtbaar. Dat was
het uitgangspunt voor deze
tentoonstelling.
Het heeft weinig zin, dat ik
u mijn reacties- beschrijf op
deze uiterlijke verschijnings
vormen van mensen „aller
eeuwen", waarhij je dikwijls
dwars door die uiterlijke vorm
heenkijkt, vaak ook moeite
hebt om ze door te prikken. V
moet dót „spelletje" zelf spe
len. Voor de l'art pour l'art
liefhebbers zij vermeld, dat er
zich onder de meer dan 100
getoonde werken namen be
vinden als Ferdinand Bol,
George Breitner, Vincent van
Gogh, Charley Toorop. Hen
drik Werkman, Paul Citroen,
Dick Ket, Nicolaas Maes, Jan
Veth, Harm Kamerlingh Onnes,
Lucebert, Jan Sluyters, Aert
de Gelder, Jacob Zekveld etc.
etc- (Tot 28 januari).
BEELDEN BINNEN heet
een rondreizende expositie
van de Nederlandse Kunst
Stichting, die momenteel te
zien is in het Markiezenhof te
Bergen op Zoom (tot 19 no
vember). Ik vond het zonder
meer een afknapper. Op de
eerste plaats is het Markiezen
hof zelf een beeld van een
gebouw, dat aan deze kleine
dingskes weinig overlaat. Op
de tweede plaats zijn de
meeste „beelden" van een der
gelijk formaat, dat ze nauwe
lijks representatief voor de 35
beeldende kunstenaars ge
noemd kunnen worden. De
meesten zijn trouwens maar
met één werk vertegenwoor
digd en dan vaak nog voor
ontwerpen van grotere monu
menten, die een geoefend oog
vereisen om het in andere di
mensies te kunnen zien. Dat
het een beeld geeft van het
geen er momenteel in de beel
dende kunst aan de gang is.
kan nauwelijks gezegd wor
den- Daarvoor is het overzicht
te rommelig; tenzij je ervan
uitgaat, dat het, totale bestand
van de beeldende kunst rom
melig is. Onder de beeldende
kunstenaars bevindt zich één
Brabander (Theo van Brun-
schot) en geen enkele Zeeuw.
Voor de argeloze bezoeker is
er geen enkele begeleiding.
want de informatiemap ver
meldt alleen namen.
Nu heb ik misschien erg
„lelijk" gedaan. Er zijn echt
wel enkele kleinodiën, die
kunnen verrukken, als u daar
behoefte aan hebt. Mooie
hardstenen vormen van Höwe-
ler, bronsjes van Veenhuizen.
Informatief op kleine soha-al:
constructies van Baljeu, Brus-
se, Legersté, Van Lamsweerde.
Baetsen e.a. Het bekende vi-
bro-object van Van Amen of
kunststof-constructies van
Kracht en Adel- Om maar iets
te noemen.
KaTHE KOLWITZ, gra
fiek, tekeningen en beelden,
de boeiende tentoonstelling
waarover we onlangs uitvoerig
hebben geschreven toen deze
te zien was in de hogeschool
van Tilburg, is tot 4 december
te zien in de Moriaan te Den
Bosch. Als u van dit werk
houdt een „must"
HENDRIK JAN WOLTER
krijgt het komende jaar in
Amsterdam een grote retro
spectieve. Maar nu reeds is het
werk van deze in '52 overle
den schilder goed te zien in
kasteel Deurne (Tjerk Wie-
gers-ma) tot 19 november- Een
zuivere impressionistische
sfeerschilder met virtuositeit.
Amsterdam, Rome, Venetië
e.d. omgezet in intense kleu
ren, licht en zichzelf vergeten
de vakkundigheid.
STAN KENTON is weer
enige tijd zeen: ruim vertegen
woordigd op de platenmarkt.
Veel van zijn platen waren
niet meer verkrijgbaar. En
omdat zijn muziek weer hele
maal „in" raakt, willen de toe
hoorders dat thuis op hun pick
up nog wel eens dunnetjes
over laten doen. Stan kocht de
oude matrijzen op bij de fir
ma, die hem voordien in de
handel bracht en zette een ei
gen verkoop-organisatie op.
Dat is een wereldwijde orga
nisatie geworden en de oud
jes - sedert '45 - maar ook de
nieuwe lp's van Stan vliegen in
het rond. Nederland bezit een
eigen Kenton-kantoor; Creati
ve World ltd., N, Z. Voorburg
wal 288, Amsterdam. Daar kan
men alle inlichtingen krijgen
over de reissues en nog veel
meer.
STAN KENTON
U kent ze wel: die interes
sante verpakkingsvormen van
polystyreenschuim (om de
wasmachine, tv. etc.). Gooi ze
niet meer weg. Je kunt er
geweldige dingen mee doen.
Gebruik ze als gietvormen. In
het boekje van BOB EN Kl-
TIE MARKUS: GIPS GIETEN
IN PIEPSCHUIM (uitg. Can-
tecleer f 3,25) is te lezen hoe
alles in zijn werk gaat. Met
een soldeerbout brand je de
figuren erin; met zand maak
je ruwe oppervlakten; met
goedkope verf kleur je de gips
of schilder je erop. Spijkers,
schroeven etc, gebruik je als
versiering. Kortom, er ont
staan soms de fraaiste
tegels. Koffiebekertjes gooi je
ook niet meer weg. Je maakt
er grappige poppen uit. Hoe?
Lees dit boekje en je gaat aan
de slag.
Beschilderde gipsvormen.
Lammermoor of de Koningin
van de Nacht uit Mozarts Zau-
berflöte opeens heel hups Ik
hou van Holland van Willy
Schootemeyer begint te zin
gen. Voor mij hoeft dat eigen
lijk ook niet zo. Christina
Deutekom heeft dit soort
grapjes helemaal niet nodig
om haar populariteit op te vij
zelen. Die is al groot genoeg
en ligt op een heel ander ter-
rem. Die bedenkingen - die
wat mij betreft vooral de goe
de smaak betreffen - nemen
overigens in het geheel niet
weg, dat de muziekjes erg
plezierig klinken. Deutekoms
stem heeft geen enkele moeite
met de melodieën, het orkest
is goed, het gegalm van het
koor is overbodig, maar stoort
niet. Je hebt alleen voortdu
rend het gevoel, dat een tien-
tons-kraan bezig is de vuilnis
emmer in de wagen te tillen
Deze curieuze plaat kost f
16.50.
HANS LUTZ
Ben jij gek, of ben ik het
Is de maatschappij gek, waar
in wij leven of zijn wij het?
Door de realiteit op zijn kop
te zetten of om te keren laat
JACOB MAARTEN BIES
HEUVEL de wereld opdraven
als een gekkenhuis in zijn
bundel met 28 verhalen IN DE
BOVENKOOI (Uitg. Meuien-
hof - f 15,50). Lezers van het
tijdschrift Hollands Maandblad
konden de afgelopen jaren in
verschillende verhalen van
zijn hand al proeven, dat er
weer een bijzonder begaafd
schrijver debuteerde. De bun
deling van deze en andere
verhalen bevestigen deze in
druk. Geen experimenteel pro
za - het is zelfs hier en daar
wel wat rammelend maar
wel een vorm van balanceren
tussen werkelijkheid en on
werkelijkheid, waarbij de
schijnbare onwerkelijkheid
dichter bij huis blijkt te lig
gen, dan de zogenaamde reali
teit, die onze cultuur opdient.
Verrukkelijke verhalen vol bij
tende ironie.
Uit genoemd maandblad
haal ik de volgende bijzonder
heden: Jacob Biesheuvel; ge
boren 1939 te Schiedam. Met
grote tussenpozen student of
zeeman. (Rechten, koksmaat,
Russische, steward). Is nu
verbonden aan de Maria
Nieuwkamer Stichting te
Delft. Er had nog bij kunnen
staan: van-huis-uit een streng
calvinistische opvoeding. Dan
hebben we zo ongeveer het
milieu waarin en van waaruit
Biesheuvel zijn verhalen
schrijft.
„Iedereen was gek, behalve
Jacob. En als hij ook maar
even weifelde, gaf zijn eigen
Godschap hem weer moed. Hij
was geen mens. Niemand had
ooit de moeite genomen te be
wijzen dat hij bestond. Voor
hem bestond de werkelijkheid
trouwens niet. Het enige waar
je van 's morgens vroeg tot 's
avonds laat mee te maken had
was een griezelige begoocheling
der zintuigen".
Dit citaat tekent iets van
zijn instelling. Hij houdt ech
ter geen zware betogen, maar
schrijft dolle en „dwaze" ver
halen, die ow in termen
van zijn politieke naamgenoot
te spreken even zovele
schoten voor de boeg van de
huidige maatschappij zijn. Ste
nen in een diep water. En als
het vaak niet zo komisch en
origineel gevonden was, zou je
er misschien al halverwege
mee opgehouden zijn om ver
der te lezen, want dergelijke
regressie-verschijnselen van
een culturele puberteit zijn
langzamerhand zo gemeengoed
geworden, dat je „het wel
weet". Bovendien zitten er
nogal wat understatements
voor een universitaire incrowd
in, die bij lezers wel 'enige
vóór-kennis van het een en
andere veronderstellen. En dat
kan irritant zijn.
De vertekende zogenaamde
realiteit zit voi dubbele bo
dems, symbolen en verwijzin
gen, al lijken die er niet be
wust ingebracht. Biesheuvel
vertelt oeverloos ongecompli
ceerd en dartelt van de ene
vreemde toestand in de ander,
waarbij bij ttog het meeste
last heeft van zijn calvinisti
sche verleden. En wie niet in
ons „gezegende" landje? Maai
de krankzinnige idiotie is niet
zo vrijblijvend ontspannend
als ze er ogenschijnlijk uit
ziet.
Bij het vorderen in de 236
pagina's ben je echter wel ge
neigd prof. Karei van het Re-
ve door Biesheuvel als God
beschouwt en duidelijke en
onduidelijke rollen spelend in
de verhalen bij te vallen
als hij zegt: „liet mooiste vind
ik toch de „echte" verhalen.
Dat zijn vooral zijn verhalen
op zee, waaraan ook het titel
verhaal herinnert.
De onlogische logica of de
logische on-logica van zijn
jeugdherinneringen vol psalm
gezang, moederhaat, bijbeltek
sten, meetorstend in een kran-
kioreme kapitalistische maat
schappij worden door Biesheu
vel meesterlijk bespeeld. En
het is daarbij een grote ver
dienste dat de allesbehalve
vrijblijvende inhoud zo licht
voetig gebracht wordt. Een ca
baret van een boek.
U. E.
SOMA-26: „Een ervarings
feit is dat je blijkbaar proble
men kunt oplossen, door in de
praktijk te gaan werken met
kleinere eenheden, waardoor
je in een direct contact men
sen niet alleen tot leven en
begrijpen beweegt, maar je
ook als schrijver de eigen
vreemdeling van lezers aan
een onderzoek kunt onderwer
pen", aldus H.C- ten Berge in
de tweede aflevering van een
interview met hem. Verder
o.a. aandacht voor de Mexi
caanse schrijver Juan Rulfo
met een fragment uit zijn
werk, gedichten van Jacques
Hamelink en de Arabische
dichter Abu N-uwas uit de 18e
eeuw (Soma, postbus 1198.
Amsterdam)
DE GIDS - 7 Rudolf Geel
vertelt uitvoerig waarom
strips in Pep, Sjors en (het
ergste) Tina, van zo'n graau-
we middelmaat rijn en waar
om Krazy Kat van Herriman
en Lille Nemo in Slumberland
van Windsor MacCay zo geni
aal zijn (blijven). Prof. R.
Beerling schrijft onder de kop
„Leven alsof God niet be
stond" o.a. „Ik heb willen zeg
gen dat leven alsof God wel
bestond moeilijker is dan
het omgekeerde, dat de ont
kenning niet au serieux neemt
en de geloofszekerheid alleen
maar „voor de aardigheid" van
een minteken voorziet". Ber
nard Delfgaauw knoopt filoso
fie en politiek aan elkaar
n.a.v. opmerkingen van Nauta
in „Argumenten voor een kri
tische ethiek", Jan Pluvier in
„Johnson moordenaar": „Een
dominee, die op de kansel
aanhaakte bij die afschuwelij
ke tv-reportage over een door
napalm verbrand meisj'e heeft
een weeklang telefoontjes van
boze mensen moeten verduren:
hij bracht politiek in zijn
preek- Zolang dit soort reac
ties voorkomen zijn we eigen
lijk geen haar beter dan al die
Duitsers die toendertijd van
niets wisten". (De Gids, Beu
lingstraat 2. Amsterdam).
HOLLANDS MAAND-
BLAD-299: „De grote vraag
naar links in ons land leidt
ertoe, dat de ideeën vaak
vluchtig en onzorgvuldig ge
formuleerd zijn, veel weeffou
ten vertonen of om het in
ander jargon te zeggen, het
karakter van ideële revolutie
bouw geven", aldus Wessel
Ganzevoort in „Ideële revolu
tiebouw", waarin hij daarvan
voorbeelden geeft. Paul van 't
Veer bekijkt met name de in
vloed van Proust op Vestdijks
werk en A. Brand schrijft
over de noodzakelijke be
perktheid van het kritisch ra
tionalisme- Verder o.a. verha
len van J. Biesheuvel, Guus
Kuijer en Gerrit Krol (H.M.
Nobelstraat. 27. Den Haag).
STREVEN-2: „Men heeft
mij eens gezegd dat ik in de
lijn van Marx sta. Ik voelde
me erg gevleid maar Marx
heb ik nooit gelezen. Ik wist
het dus niet. In de psychologie
zie ik echt niet in, welke rol
de ideologie kan spelen", al
dus Jean Piaget (Erasmusprijs
'72) in een interview- Louis
van Bladel geeft de beide
van Ma-rx en Marcuse aan met
de bedoeling verband tussen
beiden aan te tonen. Albert
Poncelet vraagt zich af: „Zijn
wij nog onsterflijk"?, en con
cludeert o.a. „Meer dan ooit.
omdat de dood ons tegenwoor
dig zo overweldigend aan
spreekt". Hans Hermans spe
culeert over de consequenties
van Nixons bezoek aan Japan
en L. Bartalis schetst de nieu
we rol van Japan sindsdien
t.a-v. de Verenigde Staten
(Streven, postbus 233. Den
Bosch).
GEZELLIANIA-2: Voor
liefhebbers van Gezelle-studie.
Deze aflevering is besteed aan
„doorbraak" bij deze dichter.
Aan de orde komen o.a. het
ontstaan van Kerkhofblommen
en zijn Vlaamse dichtoefenin
gen. Verder een bijdrage over
poëtische en sociale dimensies
van een gelegenheidsgedicht"-
(Gezelliania, Kapelsestraat
222. Kapellen. België).
BRABANTS HEEM-4: Waar
lag het oorspronkelijke Hooger-
heide is een vraag, die drs.
H. Thiadens zich in dit num
mer stelt. Verder wordt deze
aflevering grotendeels gevuld
door Louise van Tongerloo. die
een overzicht geeft van orgels
in de hervormde kerken van
Noord-Brabant in de eerste
helft van de 19e eeuw (B.H.
Burg- Canterslaan 15, Oister-
wijk).
VATICAANSTAD (UPI) -
Paus Paulus heeft gisteren de
Braziliaanse biofysiciij Carlos
Chages benoemd tot voorzitter
van de pauselijke academie
van wetenschappen- Hij is de
eerste leek die deze functie
heeft gekregen.
Chagas die sinds 1961 lid is
van de academie, volgt de
Britse jezuïet. Daniel O'Con-
nell op. die eerder dit jaar ais
voorzitter van de academie af
trad wegens zijn hoge leeftijd
en slechte gezondheidstoe
stand. De 62-jarige Chagas is
de zoon van prof. Carlos Ri-
beiro Justiniano Chagas, de
ontdekker van de tropische
ziekte die bekend staat als de
„ziekte van Chagas".
ROTTERDAM (ANP) De
inval in het open jongerencen
trum „Ruimte" vorige week
vrijdagnacht door de Rotter
damse politie, is eerder op
gang gekomen dan was ge
pland omdat als hippie-ver
momde agenten die als „ver
kenner" naar binnen waren
gegaan werden besprongen
door drughandelaren. De „ver
kenners" raakten in zo'n moei
lijke situatie dat zij „Ruimte'
al na een kwartier veel
eerder dan was afgesproken
ontvluchtten. Onmiddellijk
daarna kwam de actie op
gang. Waarbij de politie 35
arrestaties verrichtte en grote
hoeveelheden hard- en soft
drugs in beslag nam. Burge
meester Thomassen van Rot
terdam heeft in de raadsver
gadering van gisteren inlich
tingen verstrekt over de ge
beurtenissen van vrijdagavond,
op verzoek van het socialist!-
sche raadslid J. Mastik.
Volgens burgemeester Tho
massen is nog niet gebleken,
dat de inmiddels scherp gekri
tiseerde actie van de Rotter
damse politie tegen het jonge
rencentrum „Ruimte" rel-ef-
fecten heeft opgeroepen in-het
„oude westen".
Brieven voor deze rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikatie zullen deze
vermeld worden. Slechts bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het in alle gevallen
eens is met inhoud, c.q. strekking.
Ik heb net naar t program
ma van AVRO's Televisier ge
keken, waarin ik tot mijn af
schuw heb gezien, hoe de Azi
aten uit Oeganda worden ver
dreven. Maar nog erger vindt
ik, dat de zogenaamde rijke
landen zo weinig voor deze
mensen doen.
Als je nu toch minister
Boertien over deze mensen
hoorde praten. Zo van „Nou
als ze hier komen vind ik 't
best'', zijn we niet op tijd met
deze mensen daar weg te ha
len.
Ik vind dit zo erg, dat wij
mensen hier in Nederland, die
alles hebben, van t.v. tot af
wasmachine, voor deze men
sen helemaal niets doen. Al
leen naar 't programma kijken
en verder niets, helemaal
niets. Hoe rijmt dit nu met
onze opvattingen over plicht
en naastenliefde? Zijn er nu
niet een paar mensen, die in
vloed hebben bij de regering,
die daar iets aan willen en
kunnen doen.
BREDA.
MEVR. SNIJDERS.
DE Haagse politie heeft nog
geen enkel spoor gevonden
van de overvallers, die woens
dagmiddag een Haagse bank
bediende hebben overmees
terd. Ook de buit vier tas
sen met post van de Haagse
Amro-bank voor bijkantoren
in Zwolle en Amsterdam en
particuliere poststukken is
nog zoek.
eindredactie
henk egbers
TOKIO (AP) Tenmin
ste elf Japanse soldaten, die
ziek waren en aan onder
voeding leden, zijn volgens
inboorlingen in 1944 levend
door andere Japanse solda
ten begraven op een atol in
het midden van de Grote
Oceaan. Dit werd gisteren
gemeld door een oud-ser
geant die terugkeerde van
een bezoek aan de atol.
De 51 jaar oude Minora Ya-
ma-da verklaarde, dat de mis
daad werd gadegeslagen door
vijf inboorlingen van het Poe-
loewattol, Jat v-roeger be
kend stond als het eiland En-
derbury in het Truk-atol.
Hij zei, dat de inboorlingen
verklaarden gezien te hebben
hoe de Japanse soldaten de
doden begroeven, die naar de
inderhaast gedolven graven
werden gebracht.
De zieke soldaten smeekten
om water en levensmiddelen
toen zij tot de ontdekking
kwamen dat zij levend begra
ven zouden worden.
Yamada, die in de tweede
wereldoorlog bij een Japanse
eenheid op het Truk-atol dien
de, zei dat het gebied door
Amerikaanse marine-zeestrijd
krachten voor de overgave van
Japan omsingeld werd. Hier
door ontstond een hongersnood
onder de 1975 man van het
garnizoen. Van deze 1975 man
zijn 795 door verschillende
oorzaken, zoals ondervoeding,
gestorven.
De resten van de levend be
graven soldaten zijn nog niet
opgespoord-
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Zes bedrijfs
takken (rubber, aardolie, che
mie, textiel en textielhulpmid-
delen, vernis en verf) hebben
beslaten de voor het milieu
schadelijke Bodychlaorbifenyl-
verbiinidingen (meestal PCB's
genoemd) niet meer als grond
stof in hun produkten te ver
werken-
PCB is een stof die niet
afbreekbaar is en in de voed
selketen (vissen, vogels, zoog
dieren) geaccumuleerd een ge
vaar kan inhouden voor zowel
deze dieren als de volksge
zondheid. De schadelijke wer
king van de atof is pas enige
jaren geleden vastgesteld.
De overheid beschikt nog
niet over voldoende wettelijke
bevoegdheden om op dit ter
rein maatregelen te treffen.
De bij genoemde branche-or
ganisaties aangesloten bedrij
ven menen echter dat op deze
wettelijke maatregelen niet
moet worden gewacht, doch
dat zij zelf in deze direct moe
ten optreden.
PCB wordt of werd in ge
ringe hoeveelheden als grond
stof verwerkt in produkten
van genoemde bedrijfstakken,
zoals verven, lakken, kitten,
lijmen, kunststoffen en smeer
oliën.
(ADVERTENTIE)
Al die panklare diepvries-lekkernijen
van Dam zijn om te smullen!
t kleine zusje van de gewone friet.
DAM-schijfjes
Hen verrukkelijke
gebakken aardappel-variatie.
Pommes Parisiennes
Pikante Parijse aardappeltjes.
DAM-friet: da's pas patat!
Ook alle voorgebakken diepvriesprotJufdSÜ V9fl
Dam-Chips zijn verpakt in 't zakje met de rotfe fUÏL