DAAR ZIT OOK VOOR U MUZIEK IN Centrum voor ontmoeting met theater De vrouwen na het paard van Troje Hella Haasse als zelfstandige vrouw Grote gezinnen ongewenst in Singapore 1 Zilveren staven verdwenen uit spoorwagon DRIE MILJOENSTE RLM-PASSAGIER INGEHAALD Hefnrich Böll Nieuw meesterwerk van HeinrichBöll kunst cultuur 15 De ontwikkeling van één Jan xpositie xpositie qneel IKE EN TINA Protestactie op Amerikaanse universiteiten papiep oor uw pen Gehoorzaamheid Mijnongeluk in Roemenië Groepsfoto met dame ïen uitgave van Elsevier Vrijdag 3 november 1972 I fe' fe fe BEELDEN binnen, met 35 kleine plastieken van moderne Nederlandse kunstenaars een expositie van de Neder landse Kunst Stichting tot en met 19 november in Markie zenhof te Bergen op Zoom. RIA van Eyck, textiel en Maria van Kesteren, gedraaide houten vormen, tot 27 novem ber 'bij BKS, Spoorlaan 426, Tilburg. Nieuw werk. O FILMFAN heet het nieuwe filmmaandblad om „informatie te geven waarin Skoop en Skrien niet voorzien". Eerste nummer is uit met veel (foto) materiaal uit de jaren waar nu het filmsentiment op rust. JAZZ AT the Philharmo nic, zaterdagnacht 4 november om 24 uur in Concertgebouw Amsterdam. Voor de pauze so- Iieert Oscar Peterson. Na de pauze: Benny Carter, Boy El- dridge, Louis Bellson, Al Ge- ry, Eddie Lockjaw Davis en Nils Henning Pedersen. THEA Schmidt, penteke ningen en litho's en Frank Storm, landschaptekeningen en prenten tot 20 november in het raadhuis van Hilvaren- beek. RAVI Shankar met Alia Rakha op 8 november, 20.15 uur, in het Concertgebouw te Amsterdam. EEN NIEUW Hart voor Tilburg: onderwerp voor een expositie van amateuristische inzendingen van verdienstelijk gehalte in De Koningswei, Kultureel Sentrum Tilburg. Vrij toegankelijk. Drie werden er bekroond; vier kregen eer volle vermelding. GLADYS Knight and The Pip met 10 man begeleiding o. a. uitblinkers tijdens Grand Gala du Disque 1969 te zien en te7 horen op donderdag 9 november om 22.30 uur in Concertgebouw Amsterdam. KARL Gutmann, die in Rotterdam het toneel voorlopig overeind moest houden, ligt opnieuw in een (Italiaans) ziekenhuis. CECIEL van Ginneken uit Riel, Marleen van Homburgh uit Tilburg, Marianne van Hooff en Peer de Witt uit Amsterdam exposeren tot 12 november in het gemeentehuis Oisterwijk. Litho's, lino's, et sen, wandkleden en houtsne den. MOSEJEW, het Sovjet- Russische ensemble met 130 dansers en eigen symfonie-or kest is na 11 jaar weer in ons land. Repertoire van 160 bal letten. Zondag en maandag a. s. in het Ahoy-sportpaleis te Rotterdam (20.15 uur). Jan van Munster: „Ik ben constant mezelf aan het maken." Omdat JAN VAN MUN STER gewoon als ambachte lijk kunstenaar in de oude be tekenis van het woord, wat in zijn mars heeft je ziet dat b.v. aan zijn prachtige gepolijs te (groeivormen in steen uit de jaren zestig zul je als toe schouwer zijn „spelletjes" met licht, film, met rondspringende bolletjes e.d. waarschijnlijk ook sneller au sérieux willen nemen. In ieder geval geeft zijn tentoonstelling in de nieu we vleugel van het museum Boymans-Van Beuningen te Rotterdam (tot 26 november) een zeer instructief beeld van hetgeen er de laatste tien jaar in de beeldende kunstwereld zoal aan de hand is geweest. En zoals de Ridder van Rap- pard in die zestiger jaren al bezwaren had tegen zijn „ge frustreerde" stenen vormen, zo zullen ook nu wel mensen hoofdschuddend kijken en voelen aan zijn warme, koude en elektrisch geladen aluminium platen. En komen doen de mensen. Blijkt, dat Jan van Munster zijn werk niet alleen maakt voor een kleine groep insiders, zoals hij ironisch zegt in de catalogus, die u overigens moet aanschaffen. Zeer ver helderend en origineel door Jan Donia in elkaar gezet. Be halve de nog echte „beelden" uit het begin van '60 toont de expositie zijn kentering rond '65. Als vervolg op de stenen bollen ontstonden toen zijn ro ze polyester bollen (eieren, embryo's) gevolgd door zaad- bakken, bevruchtingsmachines, bevrachters en medische ta fels. Na deze vervreemdings projecten ontstaan steeds een voudiger objecten (vierkant, cirkel); onderzoekt hij licht en vorm (wisselwerking). Bij zijn meest recente objecten geeft het object vorm aan het van binnen naar buiten schij nende licht. Daarna ging hij ertoe over om door middel van dia's en film vormen van licht, letterlijk via hemzelf, te pro duceren. De belangstelling/'voor oude muziekinstrumenten niet al leen om ze te bekijken, maar ook om ze na te maken en te bespelen, wordt steeds groter. Voor hen, voor muziek-histo- risch geïnteresseerden, voor scholen etc. is momenteel in het Volkenkundig museum te Tilburg een aardige expositie te zien: „DAAR ZIT MUZIEK IN" (tot 1 januari). Het the ma: de ontwikkeling en ver spreiding van verschillende typen muziekinstrumenten, hun onderlinge samenhang en pers van de grote K-violen, functie in de cultuur waarin dikwijls met prachtig hout- ze gebruikt worden. snijwerk opgesmukt. De cultu- Indeling: snaar-, ritme- en blaasinstrumenten. Dat is de wat dorre informatie. In wer kelijkheid: een prachtige ver zameling van allerlei primitie ve en kunstzinnige voor werpen, samengebracht uit de collectie H. Arends en aange vuld met exemplaren uit privé. bezitrtingen en museums. De pees in de jachtboog werd ontdekt als muzikaal. Tekeningen in Franse grotten vertellen daar nog van en een artiest als Buffy Saint Marie is er nu weer naar terugge keerd. De harp, de cither, de Japanse biwa (bespeeld door blinden), de primitieve voorlo- Vaastrommel. rele (magisch-religieuze) ach tergronden worden geïllus treerd met maskers, theater poppen, kledingstukken etc. Je kijkt naar vaastrommels en betreurt, dat keramiek nu geen materiaal voof slagwerk meer is. Allerlei rinkelinstru menten, waar het onderwijs nu nog jaloers op kan zijn. Hebt u misschien een kalimba voor uw kind gekocht? De voorloper van deze Afrikaanse „piano" de sanka, is er te zien. Schalmeien, panfluit, doedel zakken, of een plantstok met ingebouwde „metrum"- .als u van muziek houdt en dan nog geen inspiratie krijgt bij deze expositie weet ik het niet meer. HENK EGBERS. „CENTRUM voor ontmoe ting met T.heater" heet een jonge toneelgroep, die sinds kort vanuit Eindhoven ope reert op onze vaderlandse to- neelmarkt. Onder leiding van Leo Beyers (vroeger Proloog) brengen Carleen Teensma, Ho- na van Wijk (voorheen Pio- loog) en Robert Borremans programma's, die naar hun in druk „afwijken van hetgeen kinderen op theatergebied ge wend zijn. Nee, hoewel we ten dele hetzelfde terrein bestrij ken en dezelfde standplaats hebben, zijn we niet te verge lijken met Proloog", zegt zake lijk leidster Janneke Neder- pelt-Van Zoest. „Leo Beyers heeft een geheel eigen kijk op het maken van programma's voor kinderen". Enkele maanden geleden is geëxperimenteerd met de pro gramma's „Peper en zout" voor kinderen van 6-11 jaar en „In een groen, groen.." voor wat oudere kinderen. Nu staan er twee produkties op stapel, waarmee men het hele land hoopt te veroveren: „Een woord om in te wonen" en „Stemmingen", waarmee op de dag dat ik mat Janraeke van Zoest praat de jeugd van een technische school in Etten-Leur beziggehouden wordt. „Een woord om in te wonen" snijdt drie thema's aan: Wie bepaalt wie je bent, de „anderen" of jezelf?; het relativeren van de wereld der volwassenen en „we mogen nooit onze eigen verhaaltjes vertellen, maar moeten wel de verhaaltjes van anderen aan horen". „Stemmingen" heeft als uitgangspunt het verhaal De Zwarte Keizer van Hugo Claus, dat vooral wil inspelen op de gevoelservaringen van jonge mensen bij de rollen, die in het leven gespeeld „moe ten" worden. „Ja, we richten ons vooral op het onderwijs", aldus Jan neke van Zoest, „al spelen we in vakantietijden ook in schouwburgen met vrije voor stellingen. We werken samen met Wikor. In Enschede en Tilburg hebben we b. v. al een groot pakket voor de scholen. Het onderwijskader komt op ons af, omdat hét via toneel graag bepaalde zaken behandeld ziet. Meestal gaan we uit van bestaande teksten, maken daarvan een collage en passen dit toe op een actueel onderwerp. We noemen ons centrum", omdat we op den luur er ook musici, dansers en ndere artiesten bij willen be- rekken". „Vervelend is, dat we nog geen subsidie krijgen; dat kost een stuk vrijheid. Bovendien zijn daardoor voor sommigen onze uitkoopsommen te ,haog. Maai" daar wordt aan. ge werkt", zegt Janneke' cv&n Zoest. - Binnenkort hopen we onze reacties op genoemde produk ties te kunn-en vertellen. H- E. IKE EN TINA TURNER ko men weer naar Nederland. Dit populaire echtpaar, dat muzi kaal en op het gebied van show van wanten weet, geeft twee voorstellingen op zondag 12 november om 19 en 20 uur in de Rotterdamse Doelen. De vocale achtergrondjes, de Ikettes en het 10 man sterke orkest zijn ook van de partij. Na hun VPRO-tv-optreden vo rig jaar werden er 30.000 dub- bel-l.p.'s verkocht. En dan te weten, dat de muziek, die ze verkopen niet eens helemaal op de commercie geschreven is. De elpee Feel Good is nog steeds hét visitekaartje van Tina, die daarop solieert. De teksten (b.v. She came in through de bathroom window, Kai got laid en Feel Good) schreef ze zelf. Een formida bele bluesplaat. De uit Missis sippi stammende Ike werd met zijn Tina, zoals zoveel Amerikaanse blues-soul- groups „gemaakt" op de En gelse platenmarkt ('66: River deep, mountains high). Ike is de knappe begeleider (piano gitaar) en arrangeur van Tina, die met de sfeer van keiharde, felle R B met actuele rit men haar show helpt maken. En die slaagt niet enkel op het feit, dat deze bij velen zo sexy overkomt. Pure muzikale vreugde. Wat volgens mij verkeerd is aap onze journalistiek is, dat deze ons dwingt iedere dag aandacht te schenken aan weer een of andere futili teit, terwijl maar drie of vier boeken op een mensenleven ons iets geven dat waarlijk belangrijk is. MARCEL PROUST Anon: Maneater, propagandistische poster uit Engeland, tijdens de oorlog (1942). DE POSTER lijkt het moderne decoratiemiddel van deze tijd, een nieuwe vinding om je kamer op te tuigen. Ook al zitten de postermappen in de winkels vol met platen in slaolie- en andere oude stijlen, velen denken waarschijnlijk, dat de poster een zeer modern ding is. Alle poster-gekken is daarom van harte aan bevolen het nieuwe boek van BEVIS HILLER: 100 JAAR POS TERS (uitg. L. J. Veen 22,50). Behalve het feit, dat je in dit boek 96 pagina's (26,8 x 42 cm) posters, waarvan 64 in kleur, vindt, bevat het een goede inleiding, die veel interessante dingen vertelt over 100 jaar poster-geschiedenis. Vanaf de poster als een vorm van journalistiek tot de poster als de fraaie prent aan de muur. „Affiches zijn de vroegste popart geweest, de eerste kunstvorm die de dingen van het gewone daagse leven op hun eigen wijze behandelde, brutaal voor de brutalen, banaal voor de banalen". De eerste belangrijke verandering in het oude type aanplakbiljet sedert 1477 kwam in 1871, toen Walker een geïllustreerd affiche ontwierp om een toneelstuk aan te kondigen. En daarna ontstond er een hoos van affiches, waarin artisticiteit en handelsgeest (commercieel en ideëel) samengingen. De geschiedenis van de poster in alle Europese landen en Amerika, van namen als Mu- cha, Toulouse-Lautrec, Beggarstaff, Chéret, Picasso, Toorop, Van Dongen en vele anderen passeren de poster-revue. Accent ligt nogal op Engeland, omdat het hier om een oorspronkelijke En gelse uitgave gaat. Stijlen als art-niveau, expressionisme, sur realisme e.a. op de posters komen aan de orde. De posterrages in de loop van de laatste eeuw. De poster als strijdmiddel in oor logen etc. Kortom: een boeiend stuk artistieke en culturele ge schiedenis. Een geschiedenis, die wordt afgesloten in een periode, waarin d" j1 tussen originele grer'"k en fotografie op de poster v - is. De grafiek wir tev.ein. Een boek om te lezen; e.a uiteen te halen en op i H. E. Bijbelse en Griekse dra ma's worden door de film nog al eens onderhanden genomen. Meestal de „lekkere" stukken eruit, die dan consumptie- klaar worden gemaakt. Dit verwijt geldt zeker niet de Griekse regisseur Michale Ca- coyannios, die DE VROUWEN VAN TROJE verfilmde. De eerlijke dramatische bedoelin gen, laat staan de politieke („.Opgedragen aan allen die zich geweldloos verzetten te gen onderdrukking van de ene mens door de andere" is de slotzin van de film) stralen er af. Dat wil nog niet zeggen, dat deze regisseur nu ook het medium film wist te hanteren. Overblijft: verfilmd toneel met soms prachtige dramati sche hoogtepunten, maar ook nogal statische dieptepunten, juist omdat er niet zó best gefilmd en gemonteerd is en er van de oorspronkelijke tekst van Euripides zeker in de gekorte Nederlandse vertaling niet zoveel over bleef. Het verhaal sptelt zich af in de periode die ligt tussen de inname van Troje (u weet wel: het paard) en het vertrek van de Grieken met (de trot se) Helena en alle vrouwen als slavinnen. De mannen zijn gesneuveld. Het is dus een vrouwenfilm; een aantal vrou- wenkarakteristieken- getekend door heldendom en magie, die de onze niet meer zijn. Cas sandra, de geëxalteerde pries teres (prachtrol van Geneviè- ve Bujold), door Agamemnon gekozen als zijn concubine; Andromache (Vanessa Redgra ve; niet steeds geloofwaardig) als de weduwe van Hector, die haar zoontje Astyanax van de rotsen ziet geworpen een tragedisch hoogtepunt in de film en Helena, die de Griekse Irene Papas tot een prachtige trotse landgenote maakt. Dt bindende figuur is daarbij de oude koningin van Troje, de weduwe van Pria- mus en moeder van o.a. Hec tor, en Cassandra, die door de Amerikaanse Katharine Hep burn een sterke ingehouden emotionaliteit meekrijgt. Verder natuurlijk zingende koren (de treffende muziek is van Mikis Theodorakis), mas sascènes in Willinkachtige machtige decors (opgenomen in het Spaanse Guadalajare- plaatsje Atienza), brandende stad etc. Kortom: het oog Cassandra (Geneviève Bujold) wordt naar Griekenland ge voerd. krijgt ook wat. Zij, die nog deren blijft het een kijkspel, met de klassieken /(Euripides, met soms wel roerende mo- Sophocles, Aischylos) opge- menten. Gaat deze week in voed zijn. moeten deze film ons land draaien, zeker gaan zien. Voor de an- HENK EGBERS HELLA S. HAASSE is als schrijfster en vrouw benij denswaardig te herkennen in haar nieuwe bundel ZELF STANDIG, BIJVOEGLIJK (uitg. Querido - f 15,90) Met het gevaar het begrip „vrouw" hier toch weer als etiket te gebruiken, kun je toch weinig anders zeggen dan dat Hella Haasse juist vanuit haar vrouw-zijn in deze mannen maatschappij een aantal lite raire thema's zeer lezenswaard heeft bespeeld. In deze bundel zijn een zevental essays bij eengebracht, die ze de afgelo pen jaren reeds schreef. Ze stonden grotendeels in een aantal tijdschriften, weggelegd voor een vrij select publiek. Deze essays verdienen inder daad meer- „Wij zien naast elkaar als het ware sociologie van huwe lijk en liefdesverhouding, in haast documentaire vorm, en huwelijk en liefdesverhouding als symbolen van niet op an dere wijze te formuleren ont wikkelingsstadia van het „menselijke", aldus Haasse in „Liefde en geluk". Daarin bekijkt ze deze thema's vanuit de oude epische literatuur (Homerus e.d.) tot Wuthering Heights en Lolita. Het thema: „de maatschappelijke voorstel lingen van „het" mannelijke en „het" vrouwelijke", speelt door het hele boek heen. Daarmee opent het boeiende verhaal over „De schijngestal ten van Fancy" waarin ze het persoonlijke leven van Dou- wes Dekker ontleedt, maar daar gaat uiteindelijk ook „Doodijs en Hemelsteen" over, waarin ze met name de com plexe solidariteits- en rivali teitsverhoudingen van W.F. Hermans („Nooit meer sla pen") behandelt. In een twee tal bijdragen over Vestdijk probeert ze door de geladen symboliek van deze auteur op dit terrein te prikken, toege spitst op zijn Alpenromans. „Don Quichotte in rokken" vertelt het verhaal van de tra gische „Commune-figuur" Louise Michel, „de beiicha- meing van een „fenotype" dat kenmerkend was voor de eer ste helft van de 19e eeuw: de buitenstaander in vrouwelijke verschijningsvorm". De vrouw in de roman en de roman van vrouwen is tenslotte het on derwerp van „Minne: een mis verstand". Behalve veel literaire infor matie verschaft dit boek een interessant portret van het verschijnsel vrouw in de loop der eeuwen. De kijk daarop van Hella Haasse is weliswaar een betrekkelijke, maar wel ter kennismaking aanbevo len. H.E. Eindredactie Henk Egbers PARIJS (AFP) Achten veertig staven zilver, ter waarde van ongeveer een half miljoen gulden, blijken ver dwenen te zijn uit een goede rentrein, die op 27 oktober uit Rotterdam is vertrokken en diezelfde dag in Parijs aange komen moet zijn. De verdwenen staven maak ten deel uit van een partij van 446 staven zilver, die op 26 oktober in een wagon te Rot terdam zijn ingeladen. De deuren van de wagon werden met een hangslot afgesloten en daarna verzegeld. De uitlading van het zilver is geschied op het Parijse sta tion La Gapelle en wel op zaterdag en maandag j.l. Eerst dinsdag is de vermis sing van de 48 staven ont dekt. De wagon waarin het zilver zat vertoonde geen sporen van braak. NEW ORLEANS (AFP) Sedert woensdag houden 250 studenten van de „Southern University" in N. Orleans waar voornamelijk negers studeren, een deel van de universiteit bezet. Zij eisen de vervanging van hun dekaan die ook een neger is maar die ervan wordt be schuldigd een beleid te voeren dat „de bewustwording" van de negers schaadt. Studenten in Baton Rouge waren bezig deze week om dezelfde reden een actie tegen hun dekaan, Leon Netterville, begonnen, waarop de campus werd gesloten. De gouverneur van Louisiana, Edwin Ed wards, heeft de nationale gar de in staat van paraatheid ge bracht. Tot nu toe hebben zich nog geen incidenten voorge daan. SCHIPHOL (ANP). Een ontroerend weerzien tussen ouders en dochter heeft don derdagmorgen in Schiphols perskamer de viering ingeluid van de drie miljoenste KLM- passagier van 1972. Dit was de 47-jarige mevrouw W. F. Gel dofMasijk, die voor het vijf tigjarige huwelijksfeest van haar ouders uit Australië naar Nederland was gekomen. In 1955, kort na haar huwelijk, is mevrouw Geldof vanuit Rot terdam naar Australië vertrok ken. Voor het laatst is ze met haar dochter in Nederland ge weest. Mevrouw Geldof, die vóór haar vertrek uit Sidney ook al door de KLM in de bloemetjes was gezet, ontving op Schiphol de KLM-medaille van het vijf tigjarige jubileum van de maatschappij en een kristallen vaas. Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bl| de redactie bekend. Publikatie van brie dat de redactie het in alle gevallen ven (verkort of onverkort) betekent niet eens is met inhoud/ c.q. strekking. Vorige maand heeft pastoor Sander uit Etten-Leur zijn pa rochianen gevraagd zich uit te spreken voor de bisschoppen. Op namen zou niet worden gelet- Hij spoort zijn parochia nen aan erom te denken, dat Rome (lees de Paus) niet erg vriendelijk is voor die bis schoppen. Die bisschoppen misschien wel voor de Paus of voor hun medebisschoppen? Ondertussen heb ik in uw krant gelezen, dat die pastoor met zijn ogen dicht de kaarten heeft gesorteerd. Hij zag geen namen, alleen maar ja of nee, en van dat laatste bijna niets, want zijn parochianen waren het praktisch allemaal eens met hun pastoor. Alles oké dus, maar dat is natuurlijk niet waar. Ook zijn parochia nen kregen een goed jaar ge leden een briefje thuis, waar op ze hun handtekening plaats ten voor hun gebondenheid en gehoorzaamheid aan de Paus. Minstens 90% deed dit. Als deze mensen nu opeens gevraagd wordt zich achter de bisschoppen te scharen, ook wanneer dezen zoals de laatste jaren zo vaak gebeurt tegen de bevelen van Rome in han delen, dan zetten ze zichzelf voor leugenaar- De kerken lopen bijna over al leeg. Vooral veel jonge mensen voor wie op de aller eerste plaats alles overboord moest, zijn nu niet meer te zien. Want, zeggen ze, als het zo gaat als in Roermond, waar priesters en z.g. pastorale wer kers opstaan, omdat volgens hen geen goede bisschop is benoemd1, dan hoeft het voor ons niet meer. Ik geloof dat het hoog tijd wordt, dat bisschoppen en le ken weer terugkeren tot God nederig en oprecht in volgza me gehoorzaamheid aan hun wettige leider hier op aarde de Paus. LANGEWEG J. BROEDERS BOEKAREST (DPA). Minstens 35 mensen zijn don derdag om het leven gekomen bij een mijnongeluk te Uricani in de Roemeense provincie Hun- dedoara. Twaalf mijnwerkers zijn vol gens het Roemeense persbureau Agerpres in ziekenhuizen opge. nomen. SINGAPORE (RTR) De regering van Singapore heeft de oorlog verklaard aan echt paren die van plan zijn grote gezinnen te vormen. De rege ring verwijt hun anti-sociaal gedrag en stelt fikse straffen (ADVERTENTIE) Nobelprijs winnaaiv» De schrijver van de be wogen roman „Biljarten om half tien" is met een nieuw meesterwerk gekomen: Hoofdpersoon: de gevoelige, goedwillende en warmbloedige Leni Pfeiffer. Het decor: dertig jaar Duitsland, van 1935 tot 1970. 'De inhoud van deze liefdevolle, diepbezorgde roman is - bevrijdende menswording' Vrij Nederland). 400 bladzijden in stempelband voor 19,50 bij elke boekhandel. in het vooruitzicht om het ge- boortencijfer te doen dalen. Zij handelt met dezelfde vast beslotenheid als waarmee zij de oorlog verklaarde aan het bevuilen van de stad waar door Singpore nu waarschijn lijk de schoonste stad ter we reld is en de corruptie uit roeide, genadeloos optrad te gen de misdaad, het dragen van lang haar en het gebruik van verdovende middelen en belas ting hief die rokers en drinkers van hun gewoonte moest af brengen, De regering zegt dat twee kinderen voldoende is voor elk gezin en dat de ouders heel wat zullen moeten betalen wan neer zij er meer willen hebben, terwijl zij dan bovendien be schouwd worden als zelfzuch tige leden vain de gemeenschap. „Voor Singapore is het derde kind in de jaren 1970 een luxe. Het vierde en vijfde kind be tekenen een anti-sociale daad", zo heeft het ministerie van volksgezondheid onlangs ver klaard in een politiek docu ment. Dit standpunt druist lijnrecht in tegen de eeuwenoude opvat ting, vooral onder de Chinezen die driekwart van de bevol king vormen, dat grote gezin nen welvaart en zekerheid voor de oude dag betekenen. Met 2,1 miljoen inwoners in deze stad-staat, die bijna geen land heeft, wil de regering er angstvallig voor waken dat de zuur verdiende welvaart te sterk wordt verdund door het voeden van teveel monden en het bouwen van scholen en scheppen van werkgelegenheid voor jonge mensen. Zij is vast van plan het le venspeil van de bewoners van Singapore te verhogen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 15