betaalt
ACHTERBAN
STEUNT
GROENEVELT
jonge vrouw
vermoord
jitdaag
Cokesfabriek Sluiskil
loost teer
in afvalwaterleiding
Veel kritiek op DAF 33 en Lelijke Eend
Verhouding Israël-
Bonn gespannen
na kapingsdrama
NKV en CNV achter akkoord
Nieuw Esso album (1,45)
met gratis kleurenfoto's
CONSUMENTENBONDEN
Geen onderscheid
Naar rechter
Wiegel in Goes:
Groenevelt
helpt
naar de bliksem
DOOR FOUT IN NIEUWE INSTALLATIE
Nederlandse
regering
wil geen
industrie
langs Baal-
hoekkanaal
ONGEORGANISEERDEN
GRIJPEN ER NAAST
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De bondsraad van de NVV-Industriebond is
het helemaal eens met bet optreden van zijn voorzitter, Arie
Groenevelt.
Ernstig
Geen tweede keer
Er wordt steeds
meer gespaard
Spoorwegongeluk
in D.D.R.;
zeker 21 doden
ONTHULLING
IN GRAAUW
Wegligging
Duidelijk
Directeur: Dr. W. A. J. M. Harkx
Hoofdredacteur: L. Leijendekker
Redactie- en administratie-adres:
Nieuwstraat 9, Terneuzen, tel. (01150)79 20
Abonnementsprijs m.i.v. l-7-'72:
18,80 per kwartaal; 6,36 per maand.
Losse nummers 20 cent.
Gironummer 1114111
t.n.v. N.V. Uitgevers Maatschappij De Stem,
Reigerstraat 16, Breda
VRIJE ZEEUW
DINSDAG
31 OKTOBER 1972
26e Jaargang
No. 8995
Advertentieprijs: per mm 16 cent; minimum
per advertentie 2,40, exclusief 4% B.T.W.
Rubriek „Kleine Advertenties" (geen handels-
advertenties) 5 regels 1,15. Iedere regel méér
23 cent. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding: Brieven onder nummer, of Adres
bureau van dit blad, 50 cent verhoging.
Inzending advertenties uiterlijk tot v:m. 11. üur.
Voor het maandagnummer: vrijdag tot v.m.
11 uur.
Uitgeefster N.V. Uitgevers Maatschappij De Stem
(Van een onzer
verslaggevers)
BREDA De Enka zal
de tijdens de periode van
de bedrijfsbezetting verlo
ren gegane uren niet uitbe
talen. Wel worden die per
soneelsleden betaald die
door de bedrijfsleiding tij
dens de bezettingstijd uit
drukkelijk werden inge
schakeld.
De salarisderving wordt
berekend op basis van het
aantal normale arbeidsuren.
Daaronder vallen dus niet
roostervrije dagen, ziekte
periodes en tevoren aange
vraagde en goedgekeurde
vakantiedagen. Over deze
dagen vindt dus geen loon-
korting plaats. Als bezet
tingsperiode geldt de tijd
van maandag 18 september
22 uur tot vrijdag 22 sep
tember 22 uur. De salaris
korting wordt bij de uitbe
taling van eind november
verrekend.
Van de Bredase Enka-di-
rccteur ir. H.J. de Boer
vernamen wij dat er tussen
de verschillende perso
neelsgroepen beslist geen
onderscheid wordt gemaakt.
Maar er zijn personeelsle
den die uitdrukkelijk op
dracht hebben gekregen te
werken, ïoals de bedrijfs
arts en de verpleegster
van de medische dienst.
Ook waren er personeels
leden op dienstreis. Die
worden dus normaal uitbe
taald.
De vakbonden v betalen
aan hun leden, die aan de
bezetting hebben deelgeno
men of die door de bezet
ting verhinderd waren te
werken, 32 gulden per dag
uit, als ze 25 jaar of ouder
zijn. Jongeren krijgen min
der. Voor de gezamenlijke
vakbonden is hiermee een
bedrag van anderhalve ton
gemoeid.
De ongeorganiseerden
krijgen dus niets. Het is
niet uitgesloten dat zij een
beroep op de rechter zullen
doen. Een werkwillige ar
beider van de werf „De
Schelde" te Vlissingen, die
door de metaalstaking in
februari van dit jaar niet
kon werken en toch geen
loon kreeg, werd door de
Middelburgse rechtbank in
het gelijk gesteld toen hij
van „De Schelde" alsnog
uitbetaling van de gedwon
gen stakingsdagen eiste.
Maar „De Schelde" is van
deze uitspraak in beroep
gegaan, zodat het laatste
woord in deze kwestie nog
niet is gevallen.
(Van onze redactie buitenland)
BONN/TEL AVIV/DAMASCUS Bij de terugkeer in West-
Duitsland van de passagiers en bemanningsleden van de zondag
gekaapte Boeing van de Lufthansa op maandag, is tussen de
Bondsrepubliek en Israël een diplomatieke controverse losge
broken over de prijs die de Duitsers voor de vrijlating hebben
betaald.
Over de uitlevering aan de
kapers van het toestel van de
drie Arabische extremisten die
in München gevangen zaten,
wegens het bloedbad in deze
stad tijdens de Olympische
Spelen, verklaarde Israëls mi
nister van buitenlandse zaken
dat het internationale front
tegen terreur er door was ver
zwakt en de nagedachtenis
van de in München vermoorde
Israëlische sportlieden ge
schonden-
Conrad Alilers, de Westduit-
se regeringswoordvoerder,
noemde de Israëlische verwij
ten „ongerechtvaardigd".
Bondskanselier Willy Brandt
verklaarde ten overstaan van
een parlementaire commissie
dat zijn eerste zorg de veilig
heid van de Westduitse en
buitenlandse passagiers aan
boord van het toestel had ge
golden. Zij zaten in een Luft-
hansa-toestel en de verant.
woordelijkheid voor hen be
rustte dus bij West-Duits-
land.
Israël heeft maandag op de
kaping van het Westduitse
toestel en de erop volgende
vrijlating van drie verant
woordelijken voor het bloed
bad van München, gereageerd
met twee luchtaanvallen op
vier plaatsen in de omgeving
van de Syrische hoofdstad Da
mascus. Syrië sloeg tussen
beide aanvallen terug met een
artilleriebombardement op Is
raëlische stellingen op de Go-
lan-hoogte, die in de oorlog
van 1967 in het Midden-Oos
ten op Syrië werd veroverd.
Volgens Syrische regerings
kringen kostte de Israëlische
luchtaanval op maandagmor
gen aan vijftig mensen het
leven cn werden er zeventig
gewond. Onder de doden zou
den een vader, moeder en hun
vijf kinderen zijn.
Een Israëlische 'militaire
woordvoerder deelde mee dat
bij de Syrische beschieting
één Israëlische soldaat werd
gewond.
De Israëlische vliegtuigen
bestookten de Palestijnse ne
derzettingen Herfa, Douma,
Ain el-Saheb cn Ain Soekne
op nog geen twaalf kilometer
van het centrum van Damas
cus. Volgens Israël was spra
ke van „preventieve routine
luchtaanvallen op guerillaba-
sissen", die in geen enkel ver
band stonden met het kapings
drama, maar daarin wordt
nauwelijks geloof gehecht-
"ïitj.'sltïi»!*!.
Na een urenlange vergadering sprak de raad het
onvoorwaardelijke vertrouwen in Groenevelt uit.
Slechts een bondsraadslid van de 65 stemde tegen,
vier onthielden zich van stemming.
Groenevelt zelf zei, dat hij
bereid is met de andere bon
den binnen het NVV te gaan
praten om de eenheid binnen
de vakbeweging te herstellen.
Door een „hand toe te steken"
aan de andere bonden wil hij
de discussie over de nota ar
beidsvoorwaardenbeleid weer
op gang brengen. Hij is echter
niet genegen een stap terug te
doen: het zaterdag bereikte
akkoord met regering en
werkgevers over een mati-
gingsbeleid voor 1973 blijft
voor de industriebond NVV
onaanvaardbaar.
Volgens het NKV bedreigt
het conflict binnen de vakbe
weging de poéltië van de
werknemers. Deze moeilijkhe
den brengen volgens het ka
tholieke vakverbond een rede
lijk sociaal-economisch beleid
voor de nabije toekomst in
gevaar. Het gevolg kan een
onbeheerste inflatie zijn die
extrawerkloosheid veroor
zaakt, de gemeenschapsvoor
zieningen in gevaar brengt en
zelfs grote schade kan veroor
zaken aan concrete maatschap
pij -hervorming.
(ADVERTENTIE)
De verbondsraad van het
CNV stelde zich gisteren una
niem achter het ontwerp-soci-
aal akkoord. De raad is het
ook eens met de opstelling
van het CNV-bestuur nadat de
crisis binnen het NVV uitbrak-
Ook het CNV is van mening
dat de moeilijkheden in de be
langen van de werknemers ern
stig kan schaden. Het uiterste
zal gedaan moeten worden om
de inhoud van het akkoord in
de praktijk te brengen, hoe
het conflict in het NVV ook
afloopt, aldus het CNV.
Overigens zijn niet alle af
zonderlijke bonden zo tevre
den over de manier waarop
het overlegorgaan van de drie
vakcentrales met regering en
werkgevers heeft onderhan
deld. Hoewel bijvoorbeeld de
't Nieuwe album bevat al 66 kleuren
foto's. Er ontbreken nog 34 zelfklevende
foto's. Die zitten in 16 zakjes. U krijgt bij
bijna alle Esso dealers steeds een zakje gratis
bij 20 liter benzine of 2 liter Esso Mix.
't Album is dus snel vol! f[jjqI
bouwbond van het NKV zich
achter het bereikte akkoord
stelt, verwijt de bond de
NKV-bestuurders toch een
„ondemocratische procedure'
te hebben gevolgd. „Dit moet
geen tweede keer gebeuren",
aldus voorzitter Leo Brouwer.
Overigens zullen de drie
bouwbonden al deze week hun
cao-voorstellen bij de werkge
vers indienen. De voorstellen
zijn gebaseerd op het centraal
akkoord en wijken daar prak
tisch niet van af. De drie
bouwbonden willen prof. Al
beda aanwijzen als „onafhan
kelijke" voorzitter bij het
overleg met de werkgevers
(Vervolg op pagina 9)
0 WIEGEL
(Van een onzer
verslaggevers)
Ook de politiek heeft zich
meester gemaakt van het vak
bondsconflict.
VVD-fractieleider Hans
Wiegel zei gisteravond in Goes
het optreden van Groenevelt
„ondemocratisch, onverant
woordelijk en onaanvaard
baar" te vinden. Hij zei „er
niet aan te twijfelen, dat
Groenevelt onze samenleving
naar de bliksem wil helpen'
Een duidelijke waarschuwing
richtte hij naar de regering:
als de overeenkomst onver
hoopt niet door gaat, dan mag
het kabinet niet passief blij
ven, maar haar verantwoorde
lijkheid nemen. Den Uyl
noemde hij „de gevangene van
Groenevelt" en daarom onge
schikt om minister-president
te worden.
HEILOO (ANP). De 25-
jarige winkeljuffrouw Marrie
Timmer uit Alkmaar is maan
dagmiddag vermoord aange
troffen in een sloot langs rijks
weg 9, binnen de gemeente
Heiloo. Haar lichaam lag ge
heel ontkleed langs een wei
land. Haar, vermoedeUjk ruw
afgetrokken kleding, lag in de
directe omgeving. Een land
bouwer vond het lijk.
Haar moeder, een weduwe,
had zondagmorgen bij de Alk-
maarse politie aangifte gedaan
dat haar dochter, die normaal
nooit een nacht wegblijft, niet
was thuisgekomen. Zij had za
terdagavond in „Het Gulden
Vlies" in Alkmaar een voor
stelling bijgewoond van het
operettegezelschap Odeon.
Daarna was zij een bar gaan
bezoeken.
STAD EN STREEK
Kunstmatige ademhaling
voor kanaal Gent-
Terneuzen Pagina 3
Jachtopziener houdt ook
illegale vuilstortingen in
de gaten Pagina 5
FINANCIëN EN
ECONOMIE
In kwaliteit, daar wringt
'm de leest Pagina 7
BINNEN- EN
BUITENLAND
Auto's maken meer la
waai dan een stampende
fabriek Pagina 9
Witte anjer was eerste
symptoom van
ontluikend Nederlands
verzet Pagina 10
SPORT
Mansveld niet bang voor
Noorse clubgenoten
Pagina 11
RADIO EN TELEVISIE
Heilige koe verjaagt de
volkstuinen Pagina 13
0 Met man en macht probeert men de afvalwaterleiding te ontdoen van teer.
(Van een onzer
verslaggevers)
SLUISKIL Naar nu pas
bekend is geworden heeft de
cokesfabriek te Sluiskil sinds
juni van dit jaar grote hoe
veelheden teer in de afvalwa
terleiding van de kanaalzone
in Zeeuwsch-Vlaanderen ge
loosd. Dit werd door de tech
nische dienst van de AWL
(afvalwaterleiding), ontdekt
tijdens een controle van de
afvalwaterleiding.
Op het ogenblik is het riool-
spuit- en zuigbedrijf Van den
Maagdenberg uit Roosendaal
met man en macht beziig de
afvalwaterleiding over een af
stand vam honderden meters
van het teer te ontdoen. Vol
gens de cokesfabriek is het
teer in de afvalwaterleiding
terechtgekomen. als gevolg
van een fout in een nieuwe
Installatie waarmee ammoniak
uit gas wordt gewonnen. De
AWL heeft de cokesfabriek
aansprakelijk gesteld voor
de kosten van de reiniging
van de afvalwaterleiding, wel
ke in de tienduizenden gulden
lopen. De directie van de co
kesfabriek heeft inmiddels aan
het bestuur van de afvalwa
terleiding haar spijt betuigd
over het gebeurde. De cokes
fabriek heeft zodra de AWL
alarm sloeg een extrabeveili
ging ingesteld in haar produk-
tieproces waardoor aan de lo
ring van teer in de afvalwa
terleiding een halt werd toe
geroepen
(Vervolg op pagina 3)
DEN HAAG (ANP) In
de eerste negen maanden van
dit jaar is bij de Rijkspost
spaarbank, de algemene spaar
banken en de landbouwkrediet
instellingen voor een bedrag
van 2534 miljoen gulden meer
gestort dan terugbetaald. Dit
is 406 miljoen gulden meer
dan het spaaroverschot van
2128 miljoen in dezelfde peri
ode van 1971.
OOST-BERLIJN (DPA)
Het spoorwegongeluk van
maandag in het Oostduitse
district Karl-Marx-Stad heeft
21 mensenlevens geëist. Ze
ventig mensen zijn gewond.
Twee sneltreinen kwamen in
een dichte mist met elkaar in
botsing. Het waren de expres-
trein LeipzigKarlovy Vary
en de sneltrein Aue - Ber
lijn.
Volgens het Oostduitse pers
bureau ADN heeft een van de
treinbestuurders een stopsig
naal genegeerd.
(Van een onzer
verslaggevers)
GRAAUW De Nederland
se regering wil geen industrie
langs het Baalhoekkanaal.
Verwacht wordt, dat eind 1975
de onteigeningen voor de aan
leg van deze waterweg geheel
rond zullen zijn en het is zo
goed als zeker, dat niet wordt
afgeweken van het binnen-
dijkse tracé.
Deze onthullingen zijn vol
gens NCB-voorzitter F. de
Waal maandagmiddag gedaan
door voorzitter De Jager van
de Gewestelijke Raad van het
Landbouwschap, tijdens een
voorlichtingsbijeenkomst in
Graauw, waarbij onder meer
functionarissen van rijkswa
terstaat aanwezig waren. De
heer De Waal verklaarde gis
teravond na afloop, zich niet
aan de indruk te kunnen ont
trekken, dat de voorbereidin
gen voor het Baalhoekkanaal
in een veel ver stadium ver
keren, dan algemeen wordt
aangenomen- Met de aanleg
zal begonnen kunnen worden,
zodra de volksvertegenwoordi
gingen van beide landen daar
voor hun fiat geven en ver
wacht mag worden dat dit
waarschijnlijk niet lang meer
op zich zal laten wachten.
(Vervolg op pagina 5)
(Van onze redactie
binnenland)
DEN HAAG - EINDHOVEN
De Daf 33 Comfort en de
Citoën 2CV6 (lelijke eend)
zijn niet zo veilig. Dit is een
van de conclusies, waartoe een
onderzoek heeft geleid van de
Nederlandse Consumentenbond
en haar zusterorganisaties in
Duitsland, België, Frankrijk,
Engeland en Noorwegen. De
consumentenbonden noteren
als zwakke punten van deze
beide auto's voorts dal de
prestaties laag zijn. Van de
Daf 33 Comfort wordt boven
dien het benzineverbruik hoog
bevonden en wat de Lelijke
Eend betreft komen de bonden
tot de slotsom, dat deze wagen
een te grote milieuvervuiling
veroorzaakt.
De consumentenorganisaties
hebben zes kleinere auto's in
de prijsklasse van 5.800 tot
7.000 gulden aan een vergelij-
nisaties heeft Daf maandag
middag gezegd dat het vol
strekt duidelijk is dat de con
ceptie van de Daf 33 op een
aantal punten achterblijft bij
auto's als bijvoorbeeld de Fiat
127.
kend onderzoek onderworpen-
Als de beste kwam de Fiat
127 uit de bus, gevolgd door
de Mini 850 de luxe. Daarna
kwamen de Renault 4L en de
Datsun Cherry. De op een na
minst goede wordt de Daf 33
Comfort genoemd en de minst
goede is volgens de organisa
ties de Citroën 2CV6.
Dat de Daf 33 Comfort niet
zo veilig is komt vooral door
de slechte wegligging, aldus
de consumentenbonden. Zij
zeggen over de veiligheid van
deze auto voorts het volgende:
de stuurprecisie laat te wen
sen over bij Daf. Het stuur
laat niet voldoende voelen
wanneer correcties nodig zijn.
Daardoor is het moeilijk een
vaste koers te iiouden. Ook
het gedrag in bochten is bij de
Daf het slechtst. De achter
wielen slippen weg. Op een
nat wegdek zullen ook de
voorwielen kunnen gaan glij
den. Een auto dus, concludeert
men, waarmee matige snelhe
den moeten worden aangehou
den, omdat men anders in ge
vaarlijke situaties terecht
komt. De Daf heeft voorts van
de onderzochte auto's het
meeste last van zijwind
Wat de milieuvervuiling be
treft maakt de Daf een goede
beurt: deze auto blijkt van de
zes de minste koolwaterstoffen
uit te stoten. Tijdens de testrit
van 12.000 kilometer bleek de
Daf weinig reparaties nodig te
hebben. Als sterk punt noteer
den de organisaties van deze
auto voorts dat het zicht goed
is. Slechts twee van de onder
zochte auto's munten uit door
veiligheid: de Fiat 127 en de
Mini 850 de luxe. De Fiat
levert echter weer te veel mi
lieuvervuiling op.
In een reactie op het onder
zoek van de consumentenorga-
De Daf 33 is afgeleid van
een ontwerp dat in 1958 op de
markt verscheen terwijl de Fi
at 127 eerst vorig jaar werd
geïntroduceerd. Dat de tech
niek in de tussenliggende der
tien jaar niet heeft stil ge
staan, spreekt voor zich, aldus
Daf. De Daf 33 voldoet aan
alle eisen die, ook op het ge
bied van de veiligheid, in alle
Westeuropese landen aan auto
mobielen gesteld worden. De
auto heeft nog altijd zoveel
pluspunten, aldus Daf, dat hij
op de markt goed kan meeko
men.