^Srt
Volksunie-man Beemsterboer:
J
DE RUSSEN KOMEN.
cjooi'Ü-uWc
H
regels
In school van Meensel-Kiezegem
TEKST:
LAMBIEK
KNEPFLé
FOTO:
PIET VAN
ZELST
Knokploegen
Wapens
Alternatief
Gratis
door
corn, verhoeven
ZATERDAG 28 OKTOBER 1972
"Van mij mogen
ze de doodstraf
weer invoeren"
a, het aanbieden van
knokploegen om EN-
KA-bezetters in Bre
da uit de fabriek te zetten,
dat was niet zo'n heel slim
me zet van ons. Daaruit
hebben veel mensen afge
leid, dat wij achter het ka
pitalistische grootkapitaal
zouden staan en de direc
tie van ENKA een plezier
tje hebben willen doen.
Dat is niet waar. Wij zijn
alleen voor een betere ver
standhouding tussen werk
gevers en werknemers. Er
zou een vorm van samen
werking moeten komen
tussen werkgevers en
werknemers, maar dat
wordt door de klassestrijd
predikende vakbonden te
gengegaan".
Contactman G? A. N. M. Beem
sterboer, vertegenwoordiger in
het Noordhollandse Hoorn, is
bereid op voorzichtige wijze uit,
de doeken tè.dóen,'wat fijn
.^gedisciplineerde órdebewaar-
dersafdelfrigen" -. zóals de
ENKA-directie pér brief werd
aangeboden - eigenlijk voor
steden. De knokploegen vor
men een tak van de Neder
landse Volksunie, een - nog
niet ingeschreven - politieke
partij. Die pretendeert niet
links, niet rechts en ook niet
ir het midden te staan, maar
„iets heel nieuws" aan te bie
den. Beemsterboer: „De knok
ploegen-tak heet OMO, ofwel
Officiële Militante Organisatie.
Zij wordt gevormd door jonge,
stevige kerels, niet ouder dan
25 jaar, goede handvechters en
veelal karate-specialisten. Er
zijn ook enkele militairen bij.
Zc nu en dan komen ze in
kleine groepjes bijeen, zeg
maar cellen, om het uithou
dingsvermogen op te vijzelen
en te trainen in het vechten
met de blote hand".
de kiesgerechtigde leeftijd?
Mussolini had dat al ver voor
de oorlog op zijn verlanglijstje
staan.
Van wapens, zeker niet van
vuurwapens, wordt geen ge
bruik gemaakt. Dat zou ten
koste kunnen gaan van de
eigen populariteit van de or
debewaarders. Training vindt
in het geheim en in kleine
groepen plaats om het risico
te vermijden, dat half Neder
land komt kijken. Er moet
voorzichtig te werk worden
gegaan omdat de OMO met
deze activiteiten buiten de wet
valt. „We lopen de kans dan
te worden opgepakt", zegt
Beemsterboer. „Bovendien
voelen we veel meer voor de
kracht van het onbekende. De
vijand hoeft onze wapens niet
te kennen".
Hij laat er geen twijfel over
bestaan, dat de Volksunie ge
heel achter de veel bekritiseer
de „schoonmaakacties" van
mariniers en jantjes in het
centraal station en op de Dam
staat en zit te popelen om met
de OMO „die viezerikken, die
daar alleen maar liggen vies
te zijn" uit het Vondelpark te
vegen.
De OMO staat ook pal, wan
neer de Volksunie haar ver
gaderingen houdt. Want het is
al een ■■keer voorgekomen, dat
tijdens een propagandabijeen-
komst in Den Haag vijftien
man op wég waren om de he- ljinks
ren fascisten eens mores te
leren. Het zullen wel lui van
de Rode Jeugd of iets derge
lijks geweest zijn, denkt Beem
sterboer.
Nee, de Nederlandse Volks
unie biedt het volk, dat ge
worpen heet te zijn in een cri
sis van vernieuwing en ver
nieling van de westerse we
reld, hét alternatief voor de
toekomst, zo staat in het actie
programma te lezen. Nog enige
punten: vorming van 'n krach
tige, dynamische en creatieve
Nederlandse Volksgemeen
schap, bevordering van licha
melijke ontwikkeling door
sport en spel, objectieve voor
lichting via gebalanceerde uit
spraken door pérs, radio en te
levisie, handhaving van de
constitutionele monarchie on
der het Huis van Oranje".
Beemsterboer verduidelijkt
een en ander met wat spreken
de voorbeelden: „Wij zijn voor
een strenge Nederlandse disci
pline. Iedereen moet zijn plaats
weten. Zowel de fabrieksarbei
der als de directeur. Er moet
orde en netheid heersen. Nu
kieperen veel mensen als ze
de kans er toe zien het huis
vuil nog over het balkon. Als
ze op dergelijke kleinere pun
ten al een ontstellend gebrek
aan orde en netheid aan de
dag leggen
dat we de dienstplicht beter
meteen konden afschaffen. Een
beroepsleger zou beter werk
kunnen doen. Of misschien
moeten we de diensttijd wel
verlengen. In Rusland moet je
nog vier jaar onder de wape
nen. En de WDM moet on
middellijk worden verboden.
Het is al genoeg bewezen, dat
deze voor honderd procent is
geïnfiltreerd door de BVD, de
voormalige dienstweigeraars
organisatie. Dat bekende oud
voorzitter Reintjes zelf.
Het is een regelrecht schan
daal, dat de hippies acht tien
tjes steun per week liggen te
verbrassen aan verdovende
middelen. Niemand doet er iets
tegen. Ik heb met eigen ogen
gezien, dat er twee van die
ongewassen en ongeschoren
lieden gemeenschap met elkaar
lagen te hebben naast een
zandbak waarin kinderen van
vier en vijf jaar speelden. Een
passerende agent keek maar
de andere kant op.
Fascisten? Is de Volksunie
een regelrecht fascistische or
ganisatie? Is dat soms het
„hele nieuwe" wat het Neder
landse volk heil moet bren
gen? Volgens Beemsterboer
heeft het volksnationalisme,
dat de Volksunie nastreeft, met
fascisme of nazi-dom niets te
maken. Hij wuift dit soort ver
dachtmakingen weg met de
mededeling, dat elke politieke
partij wel iets fascistisch in
haar programma heeft. Was de
PvdA niet voor verlaging van
Pers, radio en televisie ver
keren geheel in linkse handen.
Elke vorm van voorlichting in
ons land is duidelijk links en
subjectief gericht. Kijk bij
voorbeeld naar de berichten
over Angola. Geen greintje ob
jectiviteit. In de door zwarten
bestuurde landen, is het ook
niet zo tof. Kijk maar naar
Oeganda, ze zouden daar ter-
wille van de zwarten zelf het
land onder blank bestuur moe
ten plaatsen.
Het leger? Wat een stelletje
slampampers. Ze drukken zo'n
negatief stempel op ons leger,
Amsterdam besteedt 8 ton
per jaar aan ontwenningsku
ren voor jonge druggebruikers.
Wij zijn voorstanders van
drugs. Deel de hasjies en mor
fine maar gratis uit, dan is
het probleem in één jaar op
gelost, zegt hij veelbetekenend.
In het kader van de zoge
naamde solidariteit tussen
werkgevers en werknemers wil
de Volksunie verder alle sta
kingen verboden zien. De mis
daad dient krachtiger te wor
den bestreden door op alle
fronten veel strenger te straf
fen. Dat brengt Beemsterboer
tot de krachtige uitspraak:
„Van mij mogen ze de dood
straf weer invoeren".
De Nederlandse Volksunie
gaat pas meedoen aan verkie
zingen op het moment, dat
men zeker is van minstens zes
zetels in het parlement. Dat is
volgens Beemsterboer het mi
nimum-aantal om goed te kun
nen werken. Aan een nieuw
splinterpartijtje heeft men
niets. Daarom dus nog maar
wat jaartjes wachten.Er zijnal
1200 betalende leden
0 Bovenstaande illustratie illustreert een affiche van de Volksunie.1
en en een is echt twee
Meester De Raenmaeker en leerling Lue De Brier: ook samen aan het noenmaal.
Bjj God en in Meensel-
Kiezegem is alles moge
lijk. De gemeente Meen-
sel-Kiezegem ligt met haar
dikke duizend inwoners op een
kanonschot van Leuven.
„Meensel en Kiezegem, moet
ge weten, werden in 1824 sa
mengedaan tot één gemeente.
Dat was nog onder de Hol
landse bezetting". Dat zegt,
alsof hij het meegemaakt
heeft en er nog altijd tegen
is, een stokoude boer.
Een sluwe rakker, die eerst
mijn Nederlandse tongval be
luisterde en toen met wellust
constateerde dat ik me, als
verwacht, in dat woord „be
zetting" verslikte. „Ja", zegt
de boer, „dat is waar. Wij heb
ben een gemeenteschool met
match nul: 11. Eén onder
wijzer en één leerling". Hij
wijst me de weg en schenkt
me een appel. In Meensel-Kie-
zegem staan nog vele uitmun
tend verzorgde laagstammen.
„Wij rooien niet", zegt de boer,
„wij plukken". „Ge vindt het
makkelijk. Het is het eerste
batiment over de berg".
Het batiment herbergt ge
meentehuis en gemeenteschool.
Die school was vroeger een
florissante zaak. Altijd tussen
de 50 en 60 leerlingen. Totdat
in 1958 de klad in de gemeen
tescholen kwam. Door de op
richting van staatsscholen die
vrijwel meteen al kinderen
ronselden en nota bene gratis
per luxebus ophalen en afle
veren. Wie kan daar tegen op?
De gemeenteschool van Meen-
sel-Kiezegem kennelijk niet.
Daar zit nu meester De Raey-
maeker in een enorm lokaal
wel gezellig maar niet knus
op hoge kosten pure privé-les
te geven aan ene negenjarige
Luc De Brier die het - de
hemel hebbe dank - waard,
want brillant en buitendien
nog een aardige vent is ook.
Het is herfst. Buiten sneeuwt
het bladeren. De vloer is van
steen. Een straalkacheltje doet
wat het kan; maar het kan
niet veel.
Als er helemaal geen leer
lingen meer zijn, helpt zo'n
schooltje zich natuurlijk zelf
uit de wereld en gaat meester
De Raeymaeker op wachtgeld.
Als er minder dan 15 zijn,
mag maar hóéft de gemeente
haar school niet op te heffen.
In Meensel-Kiezegem houden
de burgemeester en zijn sche
penen de poten stijf en mees
ter de Raeymaeker zorgt er
zelf wel voor althans nog één
schaap in zijn stal te houden.
Hij werkt al een jaar of vijf
met slechts één student. Liefst
met een goede. Deze Luc De
Brier is hijzelf bij wijze van
spreken bij Lues vader - die
lang geleden zijn eveneens zeer
goede leerling was - gaan ha
len. Die vond het goed en zo
zit meester de Raeymaeker
weer voor een paar jaren op
één roos.
De vrije, zeg: katholieke of
bijzondere scholen hebben ook
last van de concurrentie der
staatsscholen. Maar de pas
toors verdedigen hun parochie
scholen met gewijde kracht en
de in deze landen nog altijd
alomtegenwoordige nonnen
staan hun vrouw. Desnoods
met ontbloot gebit. Niets zo
gevaarlijk als een nonnenbeet.
De kracht van de nonnen ligt
in de bewaarscholen van waar
ze de kinderen als het ware
naar de lagere - hun eigen
bijzondere - scholen overheve
len. Daar heeft vaak zelfs de
luxe-autobus der staatsscholen
niet van terug.
In de gang van de gemeen
teschool van Meensel-Kieze
gem staat een coureursfiets.
Van Luc. Meester De Raey
maeker doet het te voet. Hij
woont tegenover het gemeen
tehuis. Als zijn vrouw wenkt,
is het noenmaal klaar en gaan
ze met z'n drieën aan tafel.
Luc is de derde man.
Er zijn erg veel van die hele
kleine schooltjes in België..
Scholen met 7 leerlingen, dat
valt al niet meer op. Geen
wonder in een land dat nog
altijd een 2500 gemeenten rijk
is. Met alle burgemeesters en
schepenen vandien. Maar Luc
De Brier zit daar in Meensel-
Kiezegem (in 1824 door de Hol
landers verenigd tot één ge
meente) toch maar fijn een
bolleboos te worden. Die boer
van daarstraks is nog aan het
plukken. Ik vertel hem hoe
het gegaan is en krijg een pet
vol appels. Zijn pet
Tekst:
Jan
Wintraecken
Foto:
Het Nieuwsblad
Sportwereld
TT ET woord „regel" heeft
J J_ in hoofdzaak twee be
tekenissen. De eerste
houdt verband met wat her
haaldelijk gebeurt en wat men
in feite doet, de tweede met
wat men verplicht is te doen.
In beide gevallen gaat het om
een orde of regelmaat die
door de regel geschapen wordt.
In het eerste geval heeft die
betrekking op het verleden -
dat door de regelmaat van de
herhaling overzichtelijk wordt
- in het tweede geval op de
toekomst. Het is mogelijk dat
de eerste betekenis aan de
basis ligt van de tweede: de
regel verplicht omdat het ver
leden een norm is bij het ont
werpen van de toekomst. Ver
plichtingen worden afgeleid
uit de traditie, zij continue
ren de orde.
TT1 EN vraag zou kunnen
I zijn: gaat het bij een
regel en het verplich
tend karakter daarvan om de
inhoud van die regel of om de
behoefte aan regels, welke
dan ook? Dat maakt namelijk
een wereld van verschil. In 't
laatste geval doet de inhoud
van een gedragsregel min
der ter zake dan het feit dat
hij orde schept. De situatie
van het spel geeft een duide
lijk voorbeeld. Een ander stel
regels maakt een ander spel
Wat bij voetballen niet mag is
bij handballen voorgeschre
ven. Regels worden afgespro
ken om orde te scheppen in
een chaos van mogelijkheden
en die orde is het bepaalde
spel. Elke orde levert een
ander spel op.
N het spel is de wille
keur van de inhoud
van de regels duidelijk
zichtbaar. Die willekeur lijkt
mogelijk te zijn omdat 'tspel
zelf willekeur is. ledereen kan
zich er buiten plaatsen en
voor buitenstaanders gelden
de regels niet. Spelregels ver
schillen van „ernstige" regels
hierdoor dat zij geconditio
neerd zijn door het meedoen
Ernst is een situatie waarte
genover men zich niet naar
willekeur als buitenstaander
mag gedragen. Maar het is de
vraag of dit belangrijke on
derscheid van spel en ernst,
dat duidelijk te maken heeft
met de geldigheid en het be
reik van de Tegels, ook verband
houdt met de inhoud daarvan.
Zou er een spet zijn waaraan
niemand zich zou kunnen ont
trekken, dan zou dat spel
ernst zijn zonder dat daarom
de regels een andere inhoud
zouden krijgen. Wellevendheid
lijkt zo'n spel te zijn: de re
gels er van zijn minder ver
plichtend door hun zinvolle
inhoud dan door hun unifor
miteit waaraan niemand zich
mag onttrekken.
FAN groot belang is dit:
de behoefte aan regels
is universeler dan wel
ke concrete regel ook. Voor
standers van orde en regel
maat zeggen dan ook altijd -
„regels moeten er zijn": zij
zien daarmee^van elke inhoud
af. Het doet er blijkbaar min
der toe welke regels er zijn
dan dat er regels zijn. Regels
zijn taal, communicatievorm
- zij voorkomen een chaos en
maken situaties overzichte
lijk en herhaalbaar. Dat kan
op een onbeperkt aantal ma
nieren gebeuren: er zijn legio
communicatiesystemen in
omloop en er zouden er nog
veel meer bedacht kunnen
worden. De uitspraak dat er
regels moeten zijn, kan niet
gebruikt worden om welke be
staande regel ook te verdedi
gen. Het systeem zelf is,nau
welijks van belang, als er maar
een systeem is. Ernst is het
geloof in de samenhang van
het systeem.
j\/TISSCHIEN kan dit alles
1 VJ. ook gezegd worden van
morele regels.
Op het eerste gezicht gaat
het daarbij alleen of op de
eerste plaats om de inhoud:
niet doden, niet stelen. Maar
ook die regels lijken meer ge
baseerd op de behoefte aan
regels dan op respect voor hef
teven en voor de eigendom.
Met enige fantasie zou men
zich kunnen voorstellen dat in
een samenleving waar de om
gekeerde regels zouden gel
den, waarin dus moorden en
stelen verplicht was, niet
meer gemoord en gestolen
zou worden dan in een sys
teem waarin het als regel ver
bod, maar als uitzondering
gecultiveerd wordt. Ook die
omgekeerde regels zouden re
gelen en orde scheppen, een
beschaving in stand houden
en voldoen aan de eis dat er
regels moeten zijn.