^Srt Volksunie-man Beemsterboer: J DE RUSSEN KOMEN. cjooi'Ü-uWc H regels In school van Meensel-Kiezegem TEKST: LAMBIEK KNEPFLé FOTO: PIET VAN ZELST Knokploegen Wapens Alternatief Gratis door corn, verhoeven ZATERDAG 28 OKTOBER 1972 "Van mij mogen ze de doodstraf weer invoeren" a, het aanbieden van knokploegen om EN- KA-bezetters in Bre da uit de fabriek te zetten, dat was niet zo'n heel slim me zet van ons. Daaruit hebben veel mensen afge leid, dat wij achter het ka pitalistische grootkapitaal zouden staan en de direc tie van ENKA een plezier tje hebben willen doen. Dat is niet waar. Wij zijn alleen voor een betere ver standhouding tussen werk gevers en werknemers. Er zou een vorm van samen werking moeten komen tussen werkgevers en werknemers, maar dat wordt door de klassestrijd predikende vakbonden te gengegaan". Contactman G? A. N. M. Beem sterboer, vertegenwoordiger in het Noordhollandse Hoorn, is bereid op voorzichtige wijze uit, de doeken tè.dóen,'wat fijn .^gedisciplineerde órdebewaar- dersafdelfrigen" -. zóals de ENKA-directie pér brief werd aangeboden - eigenlijk voor steden. De knokploegen vor men een tak van de Neder landse Volksunie, een - nog niet ingeschreven - politieke partij. Die pretendeert niet links, niet rechts en ook niet ir het midden te staan, maar „iets heel nieuws" aan te bie den. Beemsterboer: „De knok ploegen-tak heet OMO, ofwel Officiële Militante Organisatie. Zij wordt gevormd door jonge, stevige kerels, niet ouder dan 25 jaar, goede handvechters en veelal karate-specialisten. Er zijn ook enkele militairen bij. Zc nu en dan komen ze in kleine groepjes bijeen, zeg maar cellen, om het uithou dingsvermogen op te vijzelen en te trainen in het vechten met de blote hand". de kiesgerechtigde leeftijd? Mussolini had dat al ver voor de oorlog op zijn verlanglijstje staan. Van wapens, zeker niet van vuurwapens, wordt geen ge bruik gemaakt. Dat zou ten koste kunnen gaan van de eigen populariteit van de or debewaarders. Training vindt in het geheim en in kleine groepen plaats om het risico te vermijden, dat half Neder land komt kijken. Er moet voorzichtig te werk worden gegaan omdat de OMO met deze activiteiten buiten de wet valt. „We lopen de kans dan te worden opgepakt", zegt Beemsterboer. „Bovendien voelen we veel meer voor de kracht van het onbekende. De vijand hoeft onze wapens niet te kennen". Hij laat er geen twijfel over bestaan, dat de Volksunie ge heel achter de veel bekritiseer de „schoonmaakacties" van mariniers en jantjes in het centraal station en op de Dam staat en zit te popelen om met de OMO „die viezerikken, die daar alleen maar liggen vies te zijn" uit het Vondelpark te vegen. De OMO staat ook pal, wan neer de Volksunie haar ver gaderingen houdt. Want het is al een ■■keer voorgekomen, dat tijdens een propagandabijeen- komst in Den Haag vijftien man op wég waren om de he- ljinks ren fascisten eens mores te leren. Het zullen wel lui van de Rode Jeugd of iets derge lijks geweest zijn, denkt Beem sterboer. Nee, de Nederlandse Volks unie biedt het volk, dat ge worpen heet te zijn in een cri sis van vernieuwing en ver nieling van de westerse we reld, hét alternatief voor de toekomst, zo staat in het actie programma te lezen. Nog enige punten: vorming van 'n krach tige, dynamische en creatieve Nederlandse Volksgemeen schap, bevordering van licha melijke ontwikkeling door sport en spel, objectieve voor lichting via gebalanceerde uit spraken door pérs, radio en te levisie, handhaving van de constitutionele monarchie on der het Huis van Oranje". Beemsterboer verduidelijkt een en ander met wat spreken de voorbeelden: „Wij zijn voor een strenge Nederlandse disci pline. Iedereen moet zijn plaats weten. Zowel de fabrieksarbei der als de directeur. Er moet orde en netheid heersen. Nu kieperen veel mensen als ze de kans er toe zien het huis vuil nog over het balkon. Als ze op dergelijke kleinere pun ten al een ontstellend gebrek aan orde en netheid aan de dag leggen dat we de dienstplicht beter meteen konden afschaffen. Een beroepsleger zou beter werk kunnen doen. Of misschien moeten we de diensttijd wel verlengen. In Rusland moet je nog vier jaar onder de wape nen. En de WDM moet on middellijk worden verboden. Het is al genoeg bewezen, dat deze voor honderd procent is geïnfiltreerd door de BVD, de voormalige dienstweigeraars organisatie. Dat bekende oud voorzitter Reintjes zelf. Het is een regelrecht schan daal, dat de hippies acht tien tjes steun per week liggen te verbrassen aan verdovende middelen. Niemand doet er iets tegen. Ik heb met eigen ogen gezien, dat er twee van die ongewassen en ongeschoren lieden gemeenschap met elkaar lagen te hebben naast een zandbak waarin kinderen van vier en vijf jaar speelden. Een passerende agent keek maar de andere kant op. Fascisten? Is de Volksunie een regelrecht fascistische or ganisatie? Is dat soms het „hele nieuwe" wat het Neder landse volk heil moet bren gen? Volgens Beemsterboer heeft het volksnationalisme, dat de Volksunie nastreeft, met fascisme of nazi-dom niets te maken. Hij wuift dit soort ver dachtmakingen weg met de mededeling, dat elke politieke partij wel iets fascistisch in haar programma heeft. Was de PvdA niet voor verlaging van Pers, radio en televisie ver keren geheel in linkse handen. Elke vorm van voorlichting in ons land is duidelijk links en subjectief gericht. Kijk bij voorbeeld naar de berichten over Angola. Geen greintje ob jectiviteit. In de door zwarten bestuurde landen, is het ook niet zo tof. Kijk maar naar Oeganda, ze zouden daar ter- wille van de zwarten zelf het land onder blank bestuur moe ten plaatsen. Het leger? Wat een stelletje slampampers. Ze drukken zo'n negatief stempel op ons leger, Amsterdam besteedt 8 ton per jaar aan ontwenningsku ren voor jonge druggebruikers. Wij zijn voorstanders van drugs. Deel de hasjies en mor fine maar gratis uit, dan is het probleem in één jaar op gelost, zegt hij veelbetekenend. In het kader van de zoge naamde solidariteit tussen werkgevers en werknemers wil de Volksunie verder alle sta kingen verboden zien. De mis daad dient krachtiger te wor den bestreden door op alle fronten veel strenger te straf fen. Dat brengt Beemsterboer tot de krachtige uitspraak: „Van mij mogen ze de dood straf weer invoeren". De Nederlandse Volksunie gaat pas meedoen aan verkie zingen op het moment, dat men zeker is van minstens zes zetels in het parlement. Dat is volgens Beemsterboer het mi nimum-aantal om goed te kun nen werken. Aan een nieuw splinterpartijtje heeft men niets. Daarom dus nog maar wat jaartjes wachten.Er zijnal 1200 betalende leden 0 Bovenstaande illustratie illustreert een affiche van de Volksunie.1 en en een is echt twee Meester De Raenmaeker en leerling Lue De Brier: ook samen aan het noenmaal. Bjj God en in Meensel- Kiezegem is alles moge lijk. De gemeente Meen- sel-Kiezegem ligt met haar dikke duizend inwoners op een kanonschot van Leuven. „Meensel en Kiezegem, moet ge weten, werden in 1824 sa mengedaan tot één gemeente. Dat was nog onder de Hol landse bezetting". Dat zegt, alsof hij het meegemaakt heeft en er nog altijd tegen is, een stokoude boer. Een sluwe rakker, die eerst mijn Nederlandse tongval be luisterde en toen met wellust constateerde dat ik me, als verwacht, in dat woord „be zetting" verslikte. „Ja", zegt de boer, „dat is waar. Wij heb ben een gemeenteschool met match nul: 11. Eén onder wijzer en één leerling". Hij wijst me de weg en schenkt me een appel. In Meensel-Kie- zegem staan nog vele uitmun tend verzorgde laagstammen. „Wij rooien niet", zegt de boer, „wij plukken". „Ge vindt het makkelijk. Het is het eerste batiment over de berg". Het batiment herbergt ge meentehuis en gemeenteschool. Die school was vroeger een florissante zaak. Altijd tussen de 50 en 60 leerlingen. Totdat in 1958 de klad in de gemeen tescholen kwam. Door de op richting van staatsscholen die vrijwel meteen al kinderen ronselden en nota bene gratis per luxebus ophalen en afle veren. Wie kan daar tegen op? De gemeenteschool van Meen- sel-Kiezegem kennelijk niet. Daar zit nu meester De Raey- maeker in een enorm lokaal wel gezellig maar niet knus op hoge kosten pure privé-les te geven aan ene negenjarige Luc De Brier die het - de hemel hebbe dank - waard, want brillant en buitendien nog een aardige vent is ook. Het is herfst. Buiten sneeuwt het bladeren. De vloer is van steen. Een straalkacheltje doet wat het kan; maar het kan niet veel. Als er helemaal geen leer lingen meer zijn, helpt zo'n schooltje zich natuurlijk zelf uit de wereld en gaat meester De Raeymaeker op wachtgeld. Als er minder dan 15 zijn, mag maar hóéft de gemeente haar school niet op te heffen. In Meensel-Kiezegem houden de burgemeester en zijn sche penen de poten stijf en mees ter de Raeymaeker zorgt er zelf wel voor althans nog één schaap in zijn stal te houden. Hij werkt al een jaar of vijf met slechts één student. Liefst met een goede. Deze Luc De Brier is hijzelf bij wijze van spreken bij Lues vader - die lang geleden zijn eveneens zeer goede leerling was - gaan ha len. Die vond het goed en zo zit meester de Raeymaeker weer voor een paar jaren op één roos. De vrije, zeg: katholieke of bijzondere scholen hebben ook last van de concurrentie der staatsscholen. Maar de pas toors verdedigen hun parochie scholen met gewijde kracht en de in deze landen nog altijd alomtegenwoordige nonnen staan hun vrouw. Desnoods met ontbloot gebit. Niets zo gevaarlijk als een nonnenbeet. De kracht van de nonnen ligt in de bewaarscholen van waar ze de kinderen als het ware naar de lagere - hun eigen bijzondere - scholen overheve len. Daar heeft vaak zelfs de luxe-autobus der staatsscholen niet van terug. In de gang van de gemeen teschool van Meensel-Kieze gem staat een coureursfiets. Van Luc. Meester De Raey maeker doet het te voet. Hij woont tegenover het gemeen tehuis. Als zijn vrouw wenkt, is het noenmaal klaar en gaan ze met z'n drieën aan tafel. Luc is de derde man. Er zijn erg veel van die hele kleine schooltjes in België.. Scholen met 7 leerlingen, dat valt al niet meer op. Geen wonder in een land dat nog altijd een 2500 gemeenten rijk is. Met alle burgemeesters en schepenen vandien. Maar Luc De Brier zit daar in Meensel- Kiezegem (in 1824 door de Hol landers verenigd tot één ge meente) toch maar fijn een bolleboos te worden. Die boer van daarstraks is nog aan het plukken. Ik vertel hem hoe het gegaan is en krijg een pet vol appels. Zijn pet Tekst: Jan Wintraecken Foto: Het Nieuwsblad Sportwereld TT ET woord „regel" heeft J J_ in hoofdzaak twee be tekenissen. De eerste houdt verband met wat her haaldelijk gebeurt en wat men in feite doet, de tweede met wat men verplicht is te doen. In beide gevallen gaat het om een orde of regelmaat die door de regel geschapen wordt. In het eerste geval heeft die betrekking op het verleden - dat door de regelmaat van de herhaling overzichtelijk wordt - in het tweede geval op de toekomst. Het is mogelijk dat de eerste betekenis aan de basis ligt van de tweede: de regel verplicht omdat het ver leden een norm is bij het ont werpen van de toekomst. Ver plichtingen worden afgeleid uit de traditie, zij continue ren de orde. TT1 EN vraag zou kunnen I zijn: gaat het bij een regel en het verplich tend karakter daarvan om de inhoud van die regel of om de behoefte aan regels, welke dan ook? Dat maakt namelijk een wereld van verschil. In 't laatste geval doet de inhoud van een gedragsregel min der ter zake dan het feit dat hij orde schept. De situatie van het spel geeft een duide lijk voorbeeld. Een ander stel regels maakt een ander spel Wat bij voetballen niet mag is bij handballen voorgeschre ven. Regels worden afgespro ken om orde te scheppen in een chaos van mogelijkheden en die orde is het bepaalde spel. Elke orde levert een ander spel op. N het spel is de wille keur van de inhoud van de regels duidelijk zichtbaar. Die willekeur lijkt mogelijk te zijn omdat 'tspel zelf willekeur is. ledereen kan zich er buiten plaatsen en voor buitenstaanders gelden de regels niet. Spelregels ver schillen van „ernstige" regels hierdoor dat zij geconditio neerd zijn door het meedoen Ernst is een situatie waarte genover men zich niet naar willekeur als buitenstaander mag gedragen. Maar het is de vraag of dit belangrijke on derscheid van spel en ernst, dat duidelijk te maken heeft met de geldigheid en het be reik van de Tegels, ook verband houdt met de inhoud daarvan. Zou er een spet zijn waaraan niemand zich zou kunnen ont trekken, dan zou dat spel ernst zijn zonder dat daarom de regels een andere inhoud zouden krijgen. Wellevendheid lijkt zo'n spel te zijn: de re gels er van zijn minder ver plichtend door hun zinvolle inhoud dan door hun unifor miteit waaraan niemand zich mag onttrekken. FAN groot belang is dit: de behoefte aan regels is universeler dan wel ke concrete regel ook. Voor standers van orde en regel maat zeggen dan ook altijd - „regels moeten er zijn": zij zien daarmee^van elke inhoud af. Het doet er blijkbaar min der toe welke regels er zijn dan dat er regels zijn. Regels zijn taal, communicatievorm - zij voorkomen een chaos en maken situaties overzichte lijk en herhaalbaar. Dat kan op een onbeperkt aantal ma nieren gebeuren: er zijn legio communicatiesystemen in omloop en er zouden er nog veel meer bedacht kunnen worden. De uitspraak dat er regels moeten zijn, kan niet gebruikt worden om welke be staande regel ook te verdedi gen. Het systeem zelf is,nau welijks van belang, als er maar een systeem is. Ernst is het geloof in de samenhang van het systeem. j\/TISSCHIEN kan dit alles 1 VJ. ook gezegd worden van morele regels. Op het eerste gezicht gaat het daarbij alleen of op de eerste plaats om de inhoud: niet doden, niet stelen. Maar ook die regels lijken meer ge baseerd op de behoefte aan regels dan op respect voor hef teven en voor de eigendom. Met enige fantasie zou men zich kunnen voorstellen dat in een samenleving waar de om gekeerde regels zouden gel den, waarin dus moorden en stelen verplicht was, niet meer gemoord en gestolen zou worden dan in een sys teem waarin het als regel ver bod, maar als uitzondering gecultiveerd wordt. Ook die omgekeerde regels zouden re gelen en orde scheppen, een beschaving in stand houden en voldoen aan de eis dat er regels moeten zijn.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 16