Vietnam 32 JAAR OORLOG Op rijtje Breedtegraad vakbeweging wat nu? POP en de wegebbende jeugdrevolte Verzet Mens waar di glieid Crisis Warhol als smaakmaker EILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN L|NgEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGE PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN (Vanonz eredactie buitenland) SAIGON - HANOI - WASH INGTON Uit allerlei ver klaringen en berichten vanuit Hanoi, Parijs, Washington en Saigon zou men voorzichtig mogen concluderen, dat elk moment de wapens in Viet nam kunnen zwijgen. Als het zover komt, dan breekt er voor de miljoenen Vietname- zcn een merkwaardige en on wennige tijd aan. Want al 32 jaar lang hebben zij geen vre de gekend. Als het al zover komt dan is het in ieder geval voor de miljoenen aan beide kanten, die de strijd niet heb ben overleefd, te laat. Als het al zover komt dan nog zullen tienduizenden in Amerika met een leegte ach terblijven omdat een man of verloofde of zoon niet terug keerde. Als het al zover komt zuilen duizenden oorlogsvete ranen die verminkt uit de strijd zijn gekomen, met wal ging terug denken aan de smerige oorlog die ze hebben meegemaakt. Als, ais, ais... De strijd is al zolang gaande, dat men haast zou vergeten hoe het allemaal is begonnen. Het enige wat bij vrijwel ie dereen is blijven hangen zijn het befaamde Tet-offensief van de Vietcong en de Noord- vietnamezen en zaken als het bloedbad in My Lai of de bombardementen op de dijken nabij Hanoi. Maar wie weet nog precies de geschiedenis van de „Hel van Dien Uien Phoe". Om het geheugen weer wat op te frissen zullen we de belangrijkste gebeurtenissen uit dit afschuwelijke stuk ge schiedenis op een rijtje zetten, vanaf de eerste guerrilla-activi teiten in 1940 tot de geheim zinnige reizen van Henry Kis singer, die de laatste tijd als een soort vredesduif op de meest onverwachte ogenblik ken wel ergens opdook. Het begin van de oorlog is in feite ai „grijze" geschiedenis aan het worden. Het conflict Viet nam tekent zich allereerst af in 1940, toen de Japanners er de dienst uitmaakten en in die tijd al terdege rekening moes ten houden met guerrilla-acti viteiten van zowel nationalisti sche als communistische groe peringen. Kort voor de capitu latie stelden de Japanners heel Vietnam onder bestuur van een nationalistische regering van de keizer van Annam, die al spoedig ten val werd ge bracht. Ho Tsji Minh werd president. Maar de Fransen, die er jarenlang een rijke kolonie aan bezaten, wisten hun gezag te herstellen. Het voorgestelde akkoord viel bij Ho Tsji Minh niet in de smaak. Het geschil om Tonkin leidde tot de verrassende aan val van de Vietminh o.l.v. Ho op de nog in Hanoi gelegerde Fransen. Een afschuwelijke oorlog, die acht jaar zou du ren, eindigde met de Franse nederlaag bij Dien Bien Phoe. Op 6 mei 1954, twee dagen later, begon reeds de Geneefse conferentie over Indochina. Op die conferentie werd Vietnam verdeeld in Noord en Zuid met de inmiddels be rucht geworden zeventiende breedtegraad als militaire de marcatielijn. In 1956 zouden vrije verkiezingen worden ge houden met als voorn-'msle doel de hereniging van Noord Zuid-Victnam en niet 'c ver geten de V.S. tekenden echter niet en Washington liet zelfs weten iedere vorm van agres sie te zullen beschouwen als bedreiging van de vrede en internationale veiligheid. Nog tijdens de conferentie werd Ngo Dinh Diem tot Z. Vietnamees premier benoemd en na een referendum in 1955 werd hij president van de re publiek Zuid-Vietnam. In dit jaar ook kwamen de eerste Amerikaanse militaire „advi seurs" naar Z.-Vietnam. Diem weigerde gehoor te geven aan de oproep van Hanoi oin vrije verkiezingen^ te houden, waar door het eigenlijke conflict in feite gestalte kreeg. In Zuid- Vietnam kreeg Diem steeds meer tegenstand, hetgeen leid de tot de vorming van 't Zuid- vietnamese bevrijdingsfront met de Vietcong als militaire strijdmacht. In maart 1961 zegde Wash ington Diem meer militaire steun toe om het hoofd te kunnen bieden aan de guerril la's. In november 1963 werd Diem vermoord en na diverse militaire regeringen kwam eind 1965 Nguyen van Thieu aan de macht, samen met Nguyen Cao Ky, die zich later van hem zou afkeren. En toen, op 4 augustus 1964, vond in de Golf van Tonkin het zoge naamde „indicent" plaats. Noordvietnamese torpedoboten zouden Amerikaanse torpedo- bootjagers zijn aangevallen. Waar of niet waar. het gevolg was in ieder geval dat presi dent Jonhson vrijwel onbe perkte bevoegdheden kreeg voor de Vietnamese oorlog. De Amerikanen raakten steeds meer in de gevechten betrok ken en in 1968 waren er al ruim een half miljoen in Indo china. Hanoi en Washington zouden een overeenkomst hebben op gesteld, die op 31 oktober on dertekend zou moeten worden. Op de achtergrond van het kalenderblad de foto van een Amerikaanse infanterist op een Vietnamese heuvel, waar voor Dave Kennerly de Pullit- zerprijs kreeg. geheime ontmoetingen tussen Kissinger en het Noordvietna mese Politburolid Le Due Tho. Vrede in Vietnam" Als het zover komt zal de wereld een zucht van verlichting slaken. Maar de vreugde zal een wrange smaak hebben. Miljoe nen hebben enorm veel leed geleden. De statistieken spre ken gruwelijke taal; van de Amerikanen sneuvelden er 56 000, raakten er 300.000 ge wond en worden er ruim 1800 vermist. De Zuidvietnamezen verloren 183.500 man en de overige geallieerden ruim 5000. Volgens ramingen sneuvelden er 900.000 Noordvielnamezen en Vietcong-strijders. Het aan tal dode of gewonde burgers; minstens twee miljoen. M.V.B. Vorige week is in de Technische Hogeschool Eindhoven een hele dag gesproken en gedebatteerd over de plaats van de vakbeweging in de samenleving. Een vraagstuk dat door inleiders met verschillende achtergronden en inzichten in korte beschouwingen werd belicht. Hun opvattingen kregen dan in discussies ruime aandacht, kritiek of bijval. Ir. J. Bosma, oud-voorzitter van het Verbond van Nederlandse Ondernemingen, had de visie dat de vakbeweging grote betekenis heeft, omdat zij is ingespeeld in de bestaande maatschappelijke structuur. De Twentse hoogleraar dr. W. Hessel zag haar, omkleed met vele vraagtekens en aarzelingen, als de mogelijke gangmaakster voor maatschappijvernieuwing. W. ter Braake, eenheidsbewegings- eommunist en stakingsleider, zette alle registers van een onverteerbaar ideologisch jargon open om te betogen dat de mens-van-de-toekomst zou moeten voldoen aan de normen van zijn communisme. De. marxist professor dr. E. Mandel uit Brussel sprak boeiend en met grote overtuigingskracht over de komende revolutie, waarin de vakbeweging overgenomen door de massa de doorslaggevende rol zou spelen. P. Brussel, voorzitter van de NKV-Industriebond, stond te trappelen van ongeduld om de structuur van de maatschappij te veranderen. Maar hij wil daarvoor beslist niet alles wat de vakbeweging heeft bereikt in de waagschaal werpen. Dat wil dr. P. van Gorkum. lid van de Verbondsraad van het CNV en lid van do werkgroep „kritische vakbeweging", wel. Het is juist op dat gebied alles of niets voor die vakbeweging, meent hij. Een samenvatting van al die visies geeft onze redacteur Jacques Levij. Hij heeft getracht iets te schetsen van de sfeer die bij de discussies in de zaal hing en de belangrijkste meningen die naar voren kwamen. DE vakbeweging in ons land, en in vele andere lan den, opereert binnen een bestaande maatschappelij ke machts- en welvaarts verhouding. Er heerst tus sen die vakbeweging en die verhoudingen een zekere mate van harmonie. Die is noodzakelijk om te kunnen werken en „iets" te kun nen bereiken. En de vak beweging heeft veel be reikt. Toch hoort men steeds veelvuldiger de vraag of het geen tijd wordt voor die vakbewe ging zich radicaler te gaan opstellen. Want de vakbeweging heeft steeds een dubbele doelstelling gehad. Ze heeft binnen de bestaande rechts- en machtsverhoudingen ge streden, soms heel fel, om „de arbeiders" een mens waardig bestaan te verzeke ren, De feitelijke situatie dwong haar aan dat doel zonder meer voorrang te ge ven. Het is namelijk mis schien heel aantrekkelijk prachtige toekomst-dromen te koesteren, maar mensen die honger hebben 7ijn ge woon eerder bereid zich druk te maken als hun brood in uitzicht wordt gesteld. Dat „brood" is dan ook het eerste doel geweest dat de vakbeweging heeft proberen te verschaffen. Over het al gemeen is ze er in geslaagd, niet in het minst door de politieke druk die ze kon uitoefenen, die doelstelling te verwezenlijken. Zo goed zelfs, dat binnen die vakbe weging jongeren met steeds meer klem stellen dat „de vleespotten van het kapita lisme de arbeiders gevangen houden". Waarmee ze willen zeggen dat de arbeiders van vroeger werknemers zijn ge worden en er meestal niet veel voor voelen de harde materiële zekerheid die zij hebben verworven, op het spel te zetten om een wat vaag ideaal van „democrati sering" na te streven. Dat ideaal heeft duidelijk te maken met de tweede doelstelling die de vakbewe ging altijd voor ogen heeft gestaan. Een strijd om de erkenning van de menswaar digheid van de werknemer. In het gevecht van alledag voor betere arbeidsvoorwaar den, betere sociale voorzie ningen, betere cao's, betere beloning het brood op de Er is brood op de plank, plank, weet u wel is dat er bij ingeschoten. Hoewel het benaderen van het eerste ideaal het zicht op de con touren van het tweede steeds duidelijker heeft gemaakt. De droom van een nieuwe samenleving kon beter ge droomd worden naarmate de droom van elke dag, brood op de plank, realiteit was geworden. Of, om het wat ingewikkelder te zeggen, de strijd om het rechtvaardige loon en de sociale zekerheid is gestreden. De strijd om de fundamentele verandering van de maatschappelijke structuur staat voor de deur. Dat bedoelde een vooraan staande vakbondsbestuurder (Van Brussel-NKV-Indus triebond) toen hij onlangs langs z'n neus weg opmerkte dat de „democratie bij de fabriekspoort ophoudt". Anderen hebben daartegen de eis van het arbeiders-zelf bestuur gesteld. Achtergrond vati de gedachten-ontwikke ling 'in dit opzicht is, onder andere, dat de techniek en de technologie binnen de huidige maatschappij en machtsverhoudingen hebben geleid tot steeds grotere pro- duktie-eenheden. De econo mische concentraties zijn er het gevolg van. Die interna tionaal georganiseerde reuzen nemen beslissingen waarvan de gevolgen door de gemeen- schap-als-gehee] moeten wor den gedragen. De Nederlandse staat werkt jaarlijks met een bud get van om en nabij de 30 miljard gulden. Over de be steding ervan wordt in het parlement uit en te na ge praat. Het is een openbare zaak. De Koninklijke Shell- groep werkt met een begro ting van 60 miljard gulden per jaar. De gemeenschap weet niet wie over dat enor me bedrag in dat internatio nale concern beschikt en be slist. De gemeenschap weet niet welk onderzoekingen uit dat budget worden betaald of aangevat en waarop die re search is gericht. De gemeen schap weet niet welke inves teringen bij het concern wor den gedaan en waarop ze zijn gericht, waar bedrijven worden gesticht en welke produkten worden ontwik keld. De topleiding van zul ke concerns hebben een on voorstelbare macht. Tegeno ver hen staat de gemeen schap, staat ook de werkne mer, machteloos. Tegenover zulke machten kan de twee de droom van de vakbewe ging erkenning van de menswaardigheid van a'lc mensen te pletter lopen als die vakbeweging hem wil verwezenlijken. De vakbeweging aarzelt in deze situatie. Ze zit als het ware verstrikt in haar eigen verleden. Ze vraagt zich af, of ze alles wat is bereikt in de waagschaal moet stellen om iets van die tweede droom realiteit te doen wor den. Want ze loopt de kans heel veel te verliezen. Aan de andere kant is juist die vakbeweging' met haar grote jarenlange ervaring, organi satorische kennis en gebun delde werKnemersmacht mis schien hèt instituut dat aan de fundamentele democrati sering van de samenleving, nationaal en internationaal, de beslissende, stoot kan ge ven. Die aarzeling heeft met name de vakbondsladen die in de werkgroep „kritische vakbeweging" verenigd zijn, de stelling doen verkondigen dat de huidige vakbeweging in een identiteitscrisis ver keert. Ze weet niet wat ze wil en wat ze moet doen. De vakbeweging moet, zo stellen zij, afstand nemen van de dingen van de dag. Ze moet positief antwoord durven gaan geven op de vraag, of de werknemers in de onder nemingen beslissingsrecht moeten krijgen. Ze moet „ja" gaan zeggen tegen het arbei derszelfbestuur. Ze moet een nationaal investeringsbeleid eisen. Ze moet de overheid het recht gaan geven door haar strijd voor een struc tuurverandering van de maatschappij uit te maken wat bedrijven produceren. Dan kan produktie naar be hoeften ontstaan. Kortom, het is de taak van de moderne vakbeweging, zo zeggen die werkgroepleden, te zorgen dat de gemeen schap een vaste greep krijgt op de ondernemingen. Het is duidelijk dat „het bedrijfsleven" nimmer vrij willig echte democratisering van die beslissingsmacht zal aanvaarden. Er zal voor moe ten worden gevochten. Zoals er ook gevochten is voor „het brood op de plank". Welnu, de huidige vakbewe ging aarzelt over haar doel stelling in een industriële democratie. Ze wil overleg over alle strijdpunten. Daar mee heeft ze in het verleden veel bereikt. Maar overleg, inspraak, fusie, CAO's, zullen nooit de maatschappelijke structuur fundamenteel wij zigen. Daarmee komt de vak beweging er niet in de toe komst. Daar ligt voor haar het di lemma. De vakbeweging als geheel mist een visie op de onderneming-van-morgen. Ze is benauwd voor een gesprek over de democratisering van de onderneming. Want demo cratisering betekent klasse- strijd. Hoe men het ook ver pakt.' Democratisering is heel wat anders.dan inspraak. Er is een kloof ontstaan tussen leiding en basis van vakbeweging. Die basis is vaak veel radicaler dan de leiding. Die leiding wordt herhaaldelijk geconfronteerd met het feit dat de leden haar in concrete conflictsitu aties niet meer -viJilen vol gen. Vooral bij die bonden die werknemers georgani seerd hebben die een hoge graad van vakbekwaamheid hebben. Is dat misschien de reden dat, bijvoorbeeld, de radicaliteit van de leiding van de metaalbonden zo snel toeneemt? De vakbeweging die zich neerlegt bij het pogen van de overheid haar in een keurslij f van institutionalise ring te dringen, haar door allerlei wettelijk geregelde afspraken en overlegstructu ren aan banden te leggen, is ten dode opgeschreven. Ze wordt dan een verlengstuk van het bestaande maat schappelijke stelsel. Steeds meer vakbewegingsleden zijn juist op die situatie kapot gelopen. De mens is ook voor de vakbeweging nog te zeer ob ject (lijdend voorwerp) van beslissingsmacht en beslis singsstructuur. De vraag waarom het echter in toene mende mate gaat, is of zijn eigen organisaties bereid zijn hem die beslissingsmacht te helpen veroveren. Met ande re woorden: hem niet langer lijdend voorwerp van de nor men te laten zijn, maar hem die normen zelf te laten be palen. JACQUES LEVIJ Het verzet tegen het Ameri kaanse optreden kwam op gang, ook in de V.S. zelf. Het „stop the bombing" was niet meer van de lucht en bij felle betogingen vielen zelfs doden. Jonhson moest er voor buigen. Na het felle Tet-offensief in 1968 maakte hij bekend dat de bombardementen op Noord- Vietnam vrijwel geheel zou den worden stopgezet en later in dat jaar werd een algehele bomstop afgekondigd. Toen ook kwam men overeen in Pa rijs over vrede te gaan onder handelen. Op 25 januari 1969 vonden de eerste vredesbesprekingen plaats, besprekingen die ech ter nooit ernstig zijn genomen en herhaaldelijk werden on derbroken. De oorlog nam weer in hevigheid toe. vooral toen in maart 1970 Amerika nen en Z.-Vietnamezcn Cam bodja binnenvielen om de Ho Tsji Minh-route aan te-vallen. Half 1969 kondigde Nixon de „Vietnamesering" aan. Dit leidde er inderdaad toe dat honderdduizenden Amerikanen weer naar huis konden terug keren. Maar van een strijd tussen alleen Vietnamezen was be paald geen sprake. Met name na het offensief van de Noord- vietnamezen en de Vietcong begin dit jaar gooide Washing ton de zware B-52 bommen werpers weer in de strijd. Tonnen bommen werden bo ven Noord-Vietnam afgewor pen. En of het nog niet vol doende was werden de Noord vietnamese havens met mij nen freki-' '<e"rd. Vanaf dat in in ui e. nier dalei en ook de Is op het eind van de zestiger jaren de beatex- plosie haar hoogtepunt vindt in de massale hap penings van Montery, Wood stock en Kralingen zijn de Beatles al uit elkaar gevallen, worden in Amerika de twee plaatsen, waar 's werelds toonaangevende groepen speel den gesloten en sterven vijf van de meest tot de verbeel ding sprekende popidoien. De steriele hardrock doet zijn in trede en even later maakt de Pink Floyd opeens niet meer die hemelse muziek, die ieder een van haar gewend is. Neil Young, met zijn weemoedige berusting en Rod Steward, verder bordurend op oude rock stramienen uit de tijden dat Peter Koeiewijn zijn eer ste plaatjes maakte, worden de nieuwe idolen. Het is alsof er een keerpunt is bereikt. Alsof een hele generatie muzi kaal de grenzen van haar mogelijkheden heeft bereikt. Deze ontwikkeling inde popmuziek loopt synchroon met het wegebben van de jeugdrevolte. Dat hoeft geen verwondering te wekken, want (progressieve) popmu ziek heeft nu eenmaal zeer veel te maken gehad met de bewustwording van een hele generatie, die de stoot gaf tot revolutionaire ontwikkelingen, welke ook op maatschappe lijk gebied de nodige weer slag vonden. Die tijd is voorbij. Woodstock komt niet meer te rug en spectaculaire gebeurte nissen op maatschappelijk en cultureel gebied spelen zich alweer op andere niveau's en onder dikwijls veel minder vrijblijvende omstandigheden af. Iets wat blijkbaar niet voor iedereen zomaar valt te accep teren. Een groot deel van de nu volwassen geworden jeugd, houdt zich nog steeds (kramp achtig) vast aan de verwor venheden van het verleden, die hun betekenis echter heb ben verloren. Voor een hele volgende generatie is er nau welijks iets anders te koop. Symbolisch voor dit jongste tijdsbeeld is de levensloop van Edie Sedwick, het meisje, dat rond 1965 furore maakte als topmodel en poseerde voor bladen als Vogue. Ze was de superster uit de verworden kunstenaarswereld van filmer- schilder Andy Warhol. Totaal uitgeleefd stierf ze in dezelfde tijd, dat ook de leeggespeelde Jimi Hendrix. Brian Jones, Ja- nis Joplin, Jim Morrisson en Al Wilson de dood vonden. Dat was vlak nadat ze de film Ciao Manhattan, die nog maar pasgeleden in première ging, glorieuze verleden leeft. Edie aan wie Bob Dylans Just like a woman zou zijn gewijd, speelt in de film zichzelf en hoewel ze lichamelijk en gees telijke nauwelijks in staat was voor de camera's te verschij nen heeft ze de film af kun nen maken- Vlak daarna stierf ze. Met zijn popart-schilderijen (banale produkten en symbo len uit de consumptiemaat schappij, eindeloos herhaald) en zijn films (die grotendeels zijn eigen decadente wereld met haar ongeremde vrijheid, verveling, speed- en smack- gebruik als thema hebben) nam Warhol indertijd een vooruitgeschoven positie in. Die avant-garde-positie werd wat de popmuziek betreft in- LOU REED. NICO. had afgemaakt. De film laat Edie zien na haar glorietijd. Hoe ze terend op steeds grote re hoeveelheden pep, heroïne en op het laatst zelfs elektri sche schokbehandelingen let terlijk alleen nog maar in het genomen door de Velvet Un derground. Een al bestaande groep, die door Warhol bij zijn happenings betrokken werd. The Velvet Underground wist een klein, maar select en fana tiek publiek rond zich te ver zamelen en speelde voor die tijd zeer vergaande, maar eer lijke muziek me thema's, tek sten en acts uit de Warhol- scene. Belangrijkste figuren binnen de groep waren multi-instru- mentalist John Cale en solo slag-gitarist Lou Reed. Cale was de met geluid en ritme's experimenterende musicus van de groep. Van Reed waren de meeste monumentaal en kil aandoende teksten, die door hemzelf of door het Duits- Poolse meisje Nico met haar desolate, schijnbaar gevoelloze stem, gezongen werden. De Velvet Underground maakte vier elpees, maar was tegen de tijd, dat de laatste, die hier in Nederland een Edison kreeg, uitkwam, helemaal ver waterd. Nico deed alleen op de eerste elpee mee, Cale ver liet de groep na de tweede („omdat muziekmaken veran derde in krankzinnigheid") en Reed was, drumster Maureen Tucker niet meegerekend, het laatste originele lid, dat de groep verliet. Hij vond er niets meer aan, omdat de groep volgens hem te gewoon was geworden. Op het ogenblik noemt Bri an Ferry, leider van de met zeer veel tam tam gelanceerde groep Rocky Music, Warhol ale zijn grote inspirator. Groe pen als Alice Cooper en popi dolen als David Bowie zijn regelmatig te vinden op de hoogste posities in de hitlijs ten. Ze zijn de belangrijkste vertegenwoordigers van een recente stroming in de popwe reld, die niet alleen bij nogal wat twintigers, maar vooral bij het vrij jonge publiek gre tig aftrek vind: de harde agressieve nichtenroek, geken merkt door groepen, die zwaar opgemaakt, optreden in glit tergewaden en vrouwenkleren. Op het podium brengen ze een dikwijls agressieve homo-ero tische act- Vooral Bowie weet de blijkbare behoefte van het publiek daaraan handig te ex ploiteren. Naast hem op het toneel staat tegenwoordig... Lou Reed. De uiterlijkheden van de Warhol-scene blijken opeens geschikt voor massa-consump tie. Dat is natuurlijk niet toe vallig. Voor de jongere gene ratie, die inmiddels is ontstaan zijn de verworvenheden van de vorige vanzelfsprekend. Ze identificeert zich niet meer met mindblowende muziek of maatschappijvernieuwing. EDIE SEDWICK. Voor beide verschijnselen is echter niet veel wezenlijks in de plaats gekomen. Voor de popmuziek is de consequentie daarvan bijvoorbeeld de ver eenzelviging met de wereld van Warhol, die nog een stap je verder schijnt te gaan. Lou Reed krijgt eindelijk de kans om de muziek, die hij niet meer zo zag zitten aan de man te brengen. Dat hij daarvoor zijn vooruitgeschoven positie heeft moeten prijsgeven lijkt hem niet te deren. Dat het ook anders kan la ten Cale èn Nico zien- Ook zij komen niet 'los van wat ze vroeger gedaan hebben, maar ze gaan er zeer wezenlijk en a-commercieel mee verder. Cale experimenteert nog steeds met wat voor velen nauwelijks aanhoorbare klan ken zijn en voor anderen de meest verre muziek is, maar hij is het ziekelijke kwijt. Zonder zijn muziek kan hij zich zijn leven niet voorstel len. Hij is niet overgelukkig, maar zijn enige angst is, dat hij zijn muzikale creativiteit nog eens zal verliezen. Nico heeft sinds haar verdwijnen uit de Velvet Underground en haar optreden daarna in enke le Warhol-films, drie aangrij pende platen gemaakt met nog steeds dezelfde desolate stem, en de kille metaalachtige ro mantiek, die visioenen op roept van verlaten betonnen stadswijken en eenzame woestijnen. Vervreemding in een gemechaniseerde diep vrieswereld. Zingen is het eni ge waarvoor ze warm loopt. Over Nico heeft Reed wel eens gezegd, dat ze haar tijd tientallen jaren vooruit leeft. Nico op haar beurt karakteri seert Reed als pervers. Als dat ook waar is. dan heeft Reed zichzelf in ieder geval ook in zijn muziek gevonden. Of het dan ook geldt voor zijn pu bliek is sterk te betwijfelen. HENK POSTMA X

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 15