Mr. Hap kan veertig snackbars langs
de wegen zetten
Europese scheepsbouwwerven
willen bescherming tegen Japan
f
f ai
Amsterdamse effectenbeurs
financiën
ec
onomie
SAAB
LIMBURGSE
BOUW
Ier
KNTU
REISS EN CO
ake
TWENTHE
Zaalberg in HTI
SCHUTTERS
VELD
AUTO
Hulp VS
aan buitenland
FREE
ENTERPRISE
Statistiek van
faillissementen
anp-beurs
overzicht
Zwakke
markt,
Unilever
fors terug
Vrijdag 20 oktober 1972
11-13
DE SAABMODELLEN 1973
zijn als gevolg van stijgingen
van materiaal met gemiddeld
5 procent duurder geworden,
aildus een mededeling van de
Nederlandse importeur van
SAAB, de N.V. Auto Import
Maatschappij (AIM) te Via-
nen. De goedkoopste uitvoe
ring van deze personenauto
(SAAB 96 V 4) kost thans f
11.490, terwijl de minst dure
uitvoering met de nieuwe 2-
liter motor (SAAB 99 1
CAZ) f 17.290 moet opbren
gen.
VERENIGDE bedrijven Jans
sen en De Jong NV in Roer
mond gaat tegen niet nader
bekendgemaakt bedrag in
contanten de aannemings
maatschappij Bruns en Bon-
ke N.V. in Venlo overnemen.
Bruns en Bonke heeft onge
veer 450 man personeel. Het
personeelsbestand van Jans
sen en De Jong ligt ongeveer
in dezelfde orde van groot
te.
De aanleiding tot de sa
menwerking is voor Bruns
en Bonge geweest het waar
borgen van de continuïteit
van de onderneming.
derlandseh-Aziatische Han-
del-maiatschappdj, waarin een
50 pet belang werd verwor
ven, overtreffen de verwach
tingen.
r
DE In financiële moeilijkhe
den verkerende jerseyfabrie-
ken Kerssemakers N.V. te
Beek en Donk (onderdeel
van de KNTU) kan worden
gered. Van Beurdens Tex-
tielveredelingsbedrijf te
Apeldoorn heeft zich bereid
verklaard het bedrijf over te
nemen. De produktie wordt
normaal voortgezet en de
honderd personeelsleden be
houden hun werk. Dit heeft
directeur Van 't Hof van
Kerssemakers bekendge
maakt.
DE gang van zaken bij de
N.V. Handelsvereniging voor
heen Reiss en Co, is in het
lopende boekjaar wederom
bevredigend geweest. Welis
waar worden, aldus de direc
tie, de zaken met Ghana be
lemmerd door rigoureuze im
portbeperkingen en door het
uitblijven van geldtransfers,
doch daar staat tegenover,
dat de uitkomsten van de
handel met Nigeria een aan
zienlijke verdere verbetering
vertonen.
De resultaten van de N.V. Ne-
z
DE omzet van N.V. stroom-
Spinnerij Twenthe is in de
eerste 8 maanden van '72 on
geveer 15 pet. hoger geweest
dan in dezelfde periode van
1971, terwijl ook het be
drijfsresultaat een niet onbe
langrijke stijging vertoont.
Een hogere nettowinst over
1972 ligt in de lijn der ver
wachtingen, aldus het be
drijf.
TUSSEN de Hollandse Tapijt
Industrie N.V. in Alkmaar ein
N.V. Koninklijke Nederliand-
sche Fabriek van Wollen De
kens v.h. J. C. Zaalberg en
zoon vinden besprekingen
plaats om de zeven jaar gele
den begonnen integratie tus
sen Zaalberg en de spinnerij
en dekenfabriek van HTI zo
mogelijk nog in 1972 te vol
tooien.
DE bedrijfsresultaten over
het eerste halfjaar van
1972 bij de Koninklijke Tex
tielfabrieken gebroeders Van
Heek N.V. (Schuttersveld)
zijn in geringe mate achter
gebleven bij die van het eer
ste halfjaar van 1971. De be
haalde omzetten tot en met
medio september rijn onge
veer gelijk aan die van de
zelfde periode van 1971.
Men verwacht dat het be
drijfsresultaat over geheel
1972 dat van 1971 niet geheel
zal kunnen bereiken. In 1971
nam het bedrijfsresultaat toe
van f 6,4 min tot f 7,4 min
en de netto winst steeg in
dat jaar van f 0,7 min tot
ruim f 1,0 min. Het dividend
werd van 7 tot 8 pet ver
hoogd.
DE NEDERLANDSCHE
Vereeniging „De Rijwiel- en
Automobiel-Industrie (RAI)
te Amsterdam heeft de cij
fers van het wereldautopark
van eind 1971 betrekking
hebbende op uitsluitend per
sonenauto's bekend ge
maakt. In de Verenigde Sta
ten rijden verreweg de
meeste personenauto's, ter
wijl Japan en West-Duits-
land op de tweede en derde
plaats staan.
Wat de autodichtheid be
treft, staat eveneens De Ver
enigde Staten bovenaan met
1 2,3. Daarna volgen Canada
(1: 3,2) en Australië en
Nieuw Zeeland (beide 1
3,3). Deze autodichtheid cij
fers golden begin 1971.
In de Verenigde Staten
reden eind vorig jaar
108.407.306 personenauto's
(105.403.557 eind 1970), Ja
pan 17.581.843 (15.145.611);
West-Duitsland 17.034157
(13.770.000). Frankrijk
14.394.750 (13.694.723) Enge
land 13.571.300 (13.084.320);
Italië 11.132.692 (9.854.205);
Canada 8.084.393 (7.952.000);
USSR 6.250.000 (5.400.000)
Australië 4.869.986 (4.700.000)
en Brazijië 3.539.700
(3.202.000).
Nederland staat op de
twalfde plaats met 2.837.000
(2.585.000) voertuigen.
De tien landen met de
grootste autodichtheid zijn:
Verenigde Staten 2,3, Canada
3,2, Australië en Nieuw Zee
land 3,3, Zweden 3,5, Frank
rijk 4,1, West-Duitsland 4,3,
Zweden 4,5, Engeland 4,7 en
België 4,9. Nederland staat
op de elfde plaats met 1
5,2. De autodichtheid in Ja
pan is nog niet zo groot: 1
12, terwijl de USSR nog
„leeg" is, namelijk 1 185.
HET Amerikaanse huis van
afgevaardigden en de senaat
zijn het eens geworden over
een bedrag van 3,65 miljard
dollar voor de hulp aan het
buitenland in het begrotings
jaar 1973. Dit bedrag is ove
rigens veel kleiner dan het
door president Nixon ge
vraagde bedrag van 5,1 mil
jard dollar.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM „Geef me de kans," zegt Peter Strijder, „wanneer ik vandaag toe
stemming krijg te beginnen, sta ik morgen al met mijn eerste mobiele snackbar langs
de snelwegen. En binnen een jaar heb ik ze er alle veertig staan. Alle veertig die
nodig zijn om dat plan van Rijkswaterstaat te realiseren. Rijkswaterstaat wil toch zo
graag dat er om de 80 kilometer rijksweg een wegrestaurant komt? Welnu, geef me
de kans."
Deze week nog zal de Amster
damse zakenman Peter Strij
der met vertegenwoordigers
van he, ministerie van Verkeer
en Waterstaat een gesprek
gaan voeren over de mogelijk
heid dat hij 40 „hapmobieles'
(mobiele snackhars) langs de
Nederlandse snelwegen kan
plaatsen.
Peter Strijder: „Je hebt dus
dat plan van Rijkswaterstaat
dat wil komen tot de aanleg
van wegrestaurants. Grof ge
zegd komt het er op neer dat
ze om de 80 kilometer zo'n
restaurant willen hebben
staan. Maar het is natuurlijk
een kwestie van jaren en jaren
voordat je die 40 restaurants
die je volgens de planning no
dig hebt, inderdaad hebt ge
bouwd. Iedereen die een beetje
kan nagaan wat er moet ge
beuren voordat je zo'n com
pleet igebouw er hebt staan,
met al zijn noodzakelijke
voorzieningen, en met aan- en
afritten, weet dat dit een
kwestie van zeer vele jaren is.
Is het dan niet volslagen lo
gisch om voorlopig op die
plaatsen mijn hapmobieles
neer te zetten
De frattchising-maatschappij
waarvan Peter Strijder direc
teur is, heeft op dit ogenblik
twee „hapmobieles" gereed
staan, wagens mat een lengte
van bijna 6 meter, en die voor
50.000 gulden per stuk ge
bouwd kunnen worden. „Bin
nen een jaar", bezweert Peter
Strijder, „kan ik ze alle 40
hebben. Ja, dat is zeker. Wij
gaan niet over één nacht ijs.
Dat is ai helemaal in orde ge
maakt met het bedrijf dat die
hapmobieles voor ons moet
bouwen. Onze plannen zijn al
in een vrij ver gevorderd sta
dium. Het enige wat we eigen
lijk nog nodig hebben, is de
toestemming van het ministe
rie van Verkeer en Waterstaat-
Ik heb gesproken met de
ANWB. Ik heb gesproken met
allerlei vervoersorganisaties.
Allemaal enthousiast. Nou
hangt het van de overheid af".
De exploitanten van de „hap
mobieles" zullen geheel zelf
standig zijn, zo wil Peter
Strijder het. Het enige wat
zijn maatschappij doet, is zor
gen dat de snackbars er ko
men, „en natuurlijk blijven we
er wel op toezien dat die
snackbars beantwoorden aan
de eisen die onze maatschap
pij, Mr. Hap genaamd, stelt.
Wij denken bij de keuze van
de exploitatnten op de eerste
plaats aan mensen die ervaring
hebben met snackbars, maar
die door wegenverlegging en
dergelijke in moeilijkheden
zijn gekomen. In feite zie ik
zelf geen enkel argument dat
tegen onze plannen kan wor
den ingebracht. Het is erg
prettig voor de automobilist,
lijkt me, of het nou een
vrachtwagenchauffeur, een
vertegenwoordiger, of gewoon
een particuliere automobilist
is. Om maar wat te noemen:
we willen ook zorgen voor
mobiele toiletwagens bjj onze
hapmobieles.
„Je kent ze wel", zegt Peter
Strijder, „die grote parkeer
plaatsen langs diverse snelwe
gen, waar altijd veel auto's
staan- Omdat de mensen daar
eventjes de benen willen strek
ken. Zou het voor die mensen
niet bijzonder aangenaam zijn
als ze tegelijkertijd een hapje
konden eten, of een kop koffie
konden drinken? Want nu
kunnen ze daar nog niets krij
gen".
DEN HAAG (ANP) De
nationale scheepsbouworgani-
saties uit de EEG-landen heb
ben haar eigen regering en de
Europese Commissie gevraagd
gecoördineerde maatregelen te
nemen om de concurrentiepo
sitie van de scheepsbouwers in
de uitgebreide gemeenschap
pelijke markt in stand te hou
den. Zij constateren dat de
wereld- scheepsbouw industrie
thans een teveel aan capaciteit
heeft, een Japanse rederij zich
schuldig maakt aan dumping
op de scheepsvrachtenmar'kt
en Japan nog steeds voort gaat
met het uitbreiden van zijn
scheepsbouwcapaciteit. Japan
streeft ernaar de wereld-
scheepsbouw en de wereld
scheepvaart te domineren, al
dus een verklaring van de
scheepsbouwers.
De druk van de Japanse
werven pp de scheepsbouw-
markt wordt steeds groter en
het gevolg van de Japanse
concurrentie is, dat de meeste
nieuwe opdrachten naar Ja
panse werven gaan, aldus de
Europese scheepsbouwers in
hun gemeenschappelijke ver
klaring.
De situatie op de scheeps-
vrachtenmarkt is enigszins
verbeterd, zeggen de werven
in hun verklaring, maar dit is
hoofdzakelijk- het gevolg van
incidentele factoren, zoals de
staking van de Japanse zeelie
den en de onvoldoende oog
sten in de Sovjet-Unie en Chi
na. Er worden echter nog
steeds zeer veel nieuwe sche
pen afgeleverd en de trend in
de richting van een teveel aan
capaciteit in de scheepvaart
houd', daardoor aan. In deze
omstandigheden blijft de
nieuwbouwmarkt gedepri
meerd.
scheepsbericht en
Balticborg v Delfzijl n Man-
tyluoto, Barok 18 te Motril,
Batu 18 v Pointe Noire n Kri-
bi, Calamares 19 te Syros, Ca-
piluna 18 te Triest, Castilla 18
te Baltimore, Ceres 19 te Gu
ayaquil, Chevron Naples 19 te
Honolulu, Chiron 19 v Para
maribo n Havannah, Copan 19
te Benghazi verw, Coppename
19 te Montego Bay, Coral Me-
andra 18 te Rotterdam, Daph
ne 21 te Honolulu verw, Dione
19 240 zzw Adelaide n Perz
Golf, Eemhaven 18 te Rotter
dam, Gaasterdijk 18 v Oak
land n Long Beach, Gaaster-
land 19 te Bremen verw, Ga-
nymedes 19 te Guayaquil
verw, Gorredijk 19 v Savan
nah n La Pallice, Heelsum 18
v Cristobal n New Orleans,
Hercules 18 v Kingston n Pto
Cabezas, Hermes 18 90 nnw
Azoren n St Maarten, Hilver
sum 18 te Rotterdam, Hol-
landsduin 18 400 rao Recife n
Durban, Ilias 18 v Cadiz n
Rotterdam, Jason 18 140 z
Kingston n Maracaiiibo, Kaap
Hoorn 18 te New York, Kate-
lysia 18 v Punta Cordon n
Vanoouver, Khasielia 19 te
Curacao, Kylix 19 te Rotter
dam, Laarderkerk 18 v Livor-
no n Rotterdam, Maas Lloyd
18 220 n Paramaribo n Kaap
stad, Machaon 19 te Hamburg,
Main Lloyd 18 v Antwerpen n
Amsterdam, Marathon 18 v
Bremen n Hamburg, Maine
Lloyd 20 te San Francisco
verw, Medon 18 v Turks Isl n
Savannah, Memnon 18 v Ma-
tanzas n Paramaribo, Mercuri-
us 18 v Pta Delgada n Rotter
dam, Merwe Lloyd 19 te Dur
ban verw, Neder Ebro 19 te
Abudhabi verw, Neder Lek 18
460 wnw Baas eiil n Balboa,
Nedlloyd Kyoto 18 v Rotter
dam n Antwerpen, Nedlloyd
Niger 19 te Freetown, Neptu-
nus 18 v Curacao n Aruba,
Ondina 18 57 ozo Mossel Bay
n Meraa al Ahmadi, Parthenon
19 te Pto Limon verw, Philip-
pla 18 215 one Trinidad n
Mena al Ahmadi, Putten 19 te
Balboa verw, Rotterdam 19 te
New York verw, Rijnborg 18
v Mantyhnoto n Zaandam, Ser-
vaaskerk 18 v Rotterdam n
Bremerbaven, Sinon 19 te Sa
vannah verw, Solon 18 v Port
au Prince n Kingston, Straat
Hongkong 18 v Mauritius n
BIJ IHC GUSTO in Schie
dam zal zaterdag 21 oktober
de roll on-roll off veerboot
„Free Enterprise VIP' te wa
ter worden gelaten. De doop
wordt verricht door me
vrouw K. Siddle, echtgenoot
van een der directeuren van
de opdrachtgever, Townsend
Car Ferries Ltd, te Dover.
Het schip zal in het voorjaar
van 1973 in dienst worden
gesteld en tussen Dover en
Zeebrugge gaan varen.
Louneneo Marques, Straat Lu
anda 18 v Tanga n Geelong,
Straat Torres 18 v Dar es
Salaam n Singapore, Tanamo
19 te Armuelles verw, Theron
18 te Philadelphia, Tjitarum
18 te Basrah, Trident Amster
dam 19 te Le Havre, Trident
Rotterdam 18 te Maracaibo,
Waardrecht 18 v Dubai n
Kaapstad, Wissekerk 19 te
Marseille verw, Zaankerk 18 v
Port Elizabeth n Durban,
Zaanland 18 v Rio de Janeiro
n Salvador.
Het totaal aantal uitgespro
ken faillissementen in de
maand september 1972 be
draagt 245, tegenover 240 het
vorig jaar. Over de diverse
provincies verdeeld (met
daarachter het cijfer over de
zelfde periode van het vorig
jaar) krijgen we het volgende
beeld; Noord-Holland (exclu
sief Amsterdam) 21 (23), Am
sterdam 27 (14), Zuid-Holland
(exclusief Den Haag en Rot
terdam) 32 (24), Den Haag 11
(8), Rotterdam 16 (22),
Utrecht 19 (16), Gelderland 22
(35), Noord-Brabant 33 (36),
Limburg 15 (26), Zeeland 3
(7), Friesland 9 (2), Gronin
gen 12 (9), Drente 11 (7),
Overijssel 14 (11). Het totaal
aantal uitgesproken faillisse
menten van 1 januari 1972
t.m. 30 september 1972 be
draagt 1809 (1815).
Het totaal aantal voorlopig
verleende surseances van be
taling in de maand september
1972 bedraagt 15 (19), te ver
delen als volgt: In de provin
cie Noord-Holland (exclusief
Amsterdam) 1 (3), Amster
dam 1 (1), Zuid-Holland (ex
clusief Den Haag en Rotter
dam) 4 (0), Den Haag 2 (0),
Rotterdam 0 (2), Utrecht 1
(4), Gelderland 2 (0), Noord-
Brabant 0 (2), Limburg 0 (2),
Zeeland 3 (0), Friesland 1 (2),
Groningen 0 (2), Overijssel 0
(1), Drente 0 (2). Het totaal
aantal voorlopig verleende
surseances van betaling van 1
januari 1972 t.m. 30 september
1972 bedraagt 147 (166).
Het totaal aantal definitief
verleende surseances van be
taling in de maand september
1972 bedraagt 9 (10), te ver
delen als volgt: In de provin
cie Noord-Holland (exclusief
Amsterdam) 0 (0), Amster
dam 0 (0), Zuid-Holland (ex
clusief Den Haag en Rotter
dam) 1 (0), Den Haag 0 (0),
Rotterdam 0 (0), Utrecht 0
(0), Gelderland 1 (3), Noord-
Brabant 3 (3), Limburg 0 (1),
Zeeland 3 (1), Friesland 0 (0),
Groningen 1 (2), Drente 0 (0),
Overijssel 0 (0). Het totaal
aantal definitief verleende
surseances van betaling van 1
januari 1972 t.m. 30 september
1972 bedraagt 70 (83).
DONDERDAG 19 OKTOBER 1972
le kolom slotkoersen vorige beurs. 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs
a laten, b bieden
e sa ex claim, e s ex dividend
ACTIEVE AANDELEN
handel en
AKZO
Alg. Bank Ned.
Am.Rott.Bnk.
A'dam-Rubber
Deli-Mij.
Dorische Petr.
DortscheP.pref.
Heineken Hold
Heineken
Holl.-Amerikal.
Hoogovens
H.V.A.-Mljen
K.LJM.
Kon. Petroleum
K.N.S.M.
Nationale-Ned.
Ommeren
Phil. Gloell.
Robeco
Rolinco
Schecpv. UnleN
Unilever
industrie
69.00 68,60
350,00 350,00
70,80 70,80
126,00
754,5
747,5
288,10
315,00
161,5
76,40
88,5
116,00
121,00
175,50
67,60
271,00
53,10
254,00
171,00
124,60
141,90
128,50
750,00
744,00
290,00
316,40
160,00
75,00
87,00
117,00
120,20
175,00
67,00
273,00
52,90
254,00
171,00
123,00
139,60
Id.'6l.4
ld.'62.4
Staff J'47 Jt
Ned.'51.3
ld.'53-1-2-3
id.'56.3
id.'48.3
id.'50-1-2- »/«3
id.'54-l-2-3V»
id.'35-1,3
id.'55-2^'/«
Grtb. 3
Ned.'37.3
Grtbl.'46.3
Ned.Dit.I.'47.3
Grtb.2
NJ.'37-a.3
76,20
97,20a
89,00
86,60
73,00a
79,30
80,40a
79,20
88,00a
90,90
89,70
91,30
38,00
83,50
81,30
76,20
97,00a
88,90
86,60
73,00
79,30
80,40
79,20
87,90
90,90
89,70
92,00
OBLIGATIES
gemeente
ACTIEVE OBLIGATIES
staatsleningen
Ned.25j.'69.8
105,00
105.20
id25j.'70.8
105,00
105,20
ld.l5j.*71.8
105,00
105,40
ld.l5j.'70-l,8
104,20
104,20
ld.15,J.'70-2,8
104,50
104,50
ld. 15j.'70-3,8
104,80
104,70
ld7 j.'69.8
106,30
106,50
id.7j.'70,8
106,30
106,70
id.'70-7J/«
104,80
104,60
ld.'69.7
105,20
105,50
7*4idem'71
102,00
101,90
ld. 72 7*fc
102,00
101,90
fd.'71-967>/«
102,10
101,90
ld.'71-817
103,10
103,10
ld- '71-817*4
100,90
100,90
ld.'72-7.2
100,20
100,20
ld. '66 1.7
100,10
100,10
ld. '66 2.7
100,10
100,10
ld.'69.7
97,80
97,90
ld. '68-1.6
97,80
97,90
ld.'68-2.6
97,80
97,90
id. '68 3.6
97,80
97,90
ld.'68-4.6
96,80
96,80
ld.'66-6y«
95,60
95,60
ld '67Vi
94,60
94,20
ld '67.6
93,20a
93,20
ld.'65-l'/«
93,40a
93,40
ld.'65-2.5*4
90,80a
90,80
ld.'64-1.5%
90,60a
90,50
ld.'64-2.5*4
88,30
88,00
id.'64.5
91,00
90,80
ld.'58.4
88,00a
88,00
ld.'58.4
90,00a
89,60
ld.'60-1.4
86,50a
86,30
ld.'60-2.4
95,50a
85,50
id.*63.4
-
ld.'64.4
89,00
89*30
Ned.'59.4 y«
85,00e
84,90
ld.'69.4'/«
85,00a
84,90
ld.'61.4%
84,00a
84,00
ld.'63-1.4'/j
83.50a
83,40
M.'63-2.4
86.50
86.50
A'dam '47.3
93,00
ld.'48.3
93,00
R'dam 521-4
91,00
91,00
BNG 70-85 VA
106,70
106,70
ld. 70-85 8y«,id.t
105,30
105,00
ld. 69-94 I 8
106,40
106,50
ld. 71-96.8
104,00
104,20
id. 71-96 8
104,00
104,00
id. 70-79 V/t
103,80
103,90
id. 83-97 7*4
101,60
101,70
id. 71-79 V/t
101,10
101,70
id. 66-91 1 7
99,80
99,90
ld. 66-91 II 7
99,70
99,60
id. 66-92 IV 7
99,70
99.60
id. 67-92 I, II 6
99,70
99,80
id. '72-7
98,10
98,20
ld. 68-93 I, II 6
98,20
98,20
id. '72-6V»
99,80
100,00
Id. 67-92 1 VA
96,80
97,00
Id. 67-92 V/t
94,80
95,00
Id. nw 57-82 6
97,60
97,50
Id. 65-90 11 6
94,50
94,60
Id. 65-90 1 51/*
95,00
95,00
id. 65-90 1 6
93,3'
93,30
Id. 65-90 11 5i
93,20
93,30
id. 65-90 1 V/t
92,20
92,20
id. 58-83 V/t
94,00
94,00
id. 64-89 V/t
91,10
91,70
Id. 65-90 V/t
90,50
90,60
Id. 58-88 5
89,60
89,70
id. 64-89 I 5
89,40
89,50
Id. 58-88 I, HI
88,50
88,20
id. 58-89 VA
87,30
87,00
Id. 59-84 VA
90,00
90,10
Id. 60-85 V/t
89,00
89,20
Id. 52-92 4W
85,00
84,80
id. 62-93 VA
84,20
84,20
id. nw. 52-77 V/>
96,90
97,00
Bank MB.'72-7*
101,00
101,00a
BNG rcntep. '55
221,00
220,90
id. '65
147,00
147,10
Id. '66-1
149,00
149.00
Exp. Fin. '66 7*
101,80
id. '58 5*4
Id. '58 5«/«
Id. '58 I, O 5
99,70
Gron.lnd. '66 7
100,50
100,50b
Lease Plan "71
102,40
102.20
Mid. Cr. '62 V/t
100,95
100,95
NBM Kr '66 7
97,00
96.20
Id. '65 5»A
100,20a 100.00a
Nat lnvet. '65 5
96,20
ld. '58 4va
NJVlid. B. 6 V*
NOB'67 7
ld. '64 6
Ned. Waters '71
Rijn!.Disc.'64 5
Slav. Bnk '71 8
96,90 96,90
- 98,50
92,00
104,00 104-.00
91,30 91,30
104,70 104,40
hypotheekbanken
FrGrHB Q7
id. DW6
Id. DV5
ld. X-XA4'/a
id. DU 4*4
Raiff.Bnk. '72-7
Wstl. DZ 8
WstelH V/t
WeUtrH 8*4
id. 8%
id. 8
ld. V/t
ld. nbr 8*4
Sch.A-0 5
100.00 1,00
91,10
90,50 90.50
82,80 82,60
85,00a 84,50
101,50
103.00 98,00b
102,30 103,50
102,50 102,30
100.50 102,50
101,00
99,70 101,30
99,90
handel, industrie en div.
Akzo 4 *4
Akzo-Zout 6
A. Heijn 4
Blauwh 7'/a
ld 6*4
ld. 5V«
BOZ 8 *4
BOZ 8 *4
Br.VG 6
Br.VB 7*4
id. 6
ld. 6
Br. Petr. 8
Br-Petr. 7*4
ld. 72 V/t
ld. 6
CoopNcd. 7
CoMelk 7*4
id. V/t
EIscv. 8
Grasso V/t
Hein 7
Hoogov. 8
id. '72 8
id. 6*4
Indola VA
K.B.B. 6
Kon. Adam 5
Koudljs 4Va
Meneba V/t
MeesB 4*4
Nat.Grond 5
Nederb. 5
NGasu 7j VA
ld. 15j VA
ld. 8
id. '72 8
id. 72 V/t
id. V/t
ld. 1969 VA
ld. 66 V/t
ld. 68 VA
ld. 5
OGEM 594
Ovlnk-D-S '72 7
Phil. 8
91,20 91,00
96,00b
100,00a 100,00a
94,50 94,50
88,00 88,00
106,30 106,30
105.00 "05,00
91,OOb
101.00 100,10
94,00a
102,00 102,50b
100,50 100,50
96,00a 95,80
121,00 120,70
101,00 101,00
102,50 102,80
92.00
100,00
92,00b
99,90
Phil. 4
id. VA
Pont 5%
Pegem 8
id. VA
id. 5
PGEM '57 6
id. 64 6
rotAntw V/t
RotRijn VA
id. 5'/*
id. V/t
RijnSch 7'/«
Schiphol 6
Schoithe VA
id. VA
Shell Fin V/t
td. '72 V/t
SHV 9.3
SHV 8%
SmitN 6
Unilever 8
ld. 6
VerGIas 5
VMacb VA
id. 58 5
id. 62 5
Wyers VA
Dorp 7
luchtvaart, spoorwegen
86.00
85,50
99,30b
99,20
91,30
91,30
94,00
91,00
90,00b
90,50b
94,00
94,00
93,00a
91,00
102,40
96,00a
95,00
96,80
96,60
90,25
95,90
92,20
92,20
92,70
92,50
104,50
104,80
102.80
102,20
109,00
108,70
105,60
105,30
88.30
88,50
103,50
103,50
92,30
92,30
90,20
91,00
93,50
93,50
91,50
91,60
87,00
87,00
93,20
93,20
7 KLM 1968
5 KLM 15 j.
5 KLM 15j.
V/t KLM 20j.
894 Ned. Sp. '71
4s/4 Ned.Sp.'57
97,00
96,70
93,00
100,30
106,80
92,00
96,70
93,00
100,30b
106,80a
92,00
premie-obligaties
buitenlandse fondsen
103,00 102,80
102.80 102,80
97,00a 97,00a
96,00b 96.00
84,70 84,70
92,50
96,10 96,10
87,00 87,50
92,20
104,70
106,00
102,80
102,80
101,00
100,30
96,20
96,50
96,20
99,00b
101,50
104,00
92,00b
104,90
105,90
102,60
102,60
102,10
101,30
100,10
96,50
97,00
96,80
99,00b
101,25
103,70
Eurinv. V/t
id '72 V/t
id. 64 5%
id. 65 O Va
Int.B. 71 8'/«
id. 61 VA
id. 62 VA
id. '55 3*4
KSO '64 5%
id. 65 V/t
ld. 62 4%
ld. '61 VA
België VA
Petrof VA
All. Brew. 7
Chubb 8>/4
CoFranc 5
Pipeline 5
Noorw. VA
Bos Kalis
Amro 69 VA
BaiiNd 8l/4
Borsumy V/t
BOZ 7
BredaüB 7
Elsevier V/t
Gelder V/t
GistB 5'/4
Grinten 6%
Hagem. V/t
Holec VA
Homburg 8
Hoogov. 5'/i
IHC 7'/4
indola 5V«
Interlas VA
Kluwer VA
KLM 68 5'/4
Kon. N. P. V/t
Lyons Neth. 7
Meteoor 7
NBM-Bouw 7
Nutricia V/t
Nijverd. 8
Phil. 70 VA
id. V/t
ProostB VA
Rol. 100 6*4
id. iUOO VA
Sanders 8
Schuit VA
TilbW VA
VerGIas 7
V.Mach. VA
Vihamij 6
Vih. Butt. VA
107,10
127,50
115,10
150,00b
136,00
105,00b
93.60
86,50
120,10
111,00
108,50
128,25
111,70
151,00
134,00
93,60
87,20
118,00
111,00
89,60 89,10
300,50 30,2
86,00 86,00
153.00
89,00
139.80
118,00
114,50
122,00
134,50
110,30
102,50
105,60
157,00
89,00
139.5
117,00
114.6
122,00a
136,00
112,00
102,50
105,25
87,00 87.50
88,00 88,50
134,00 135,00
97,00 97,00
107,10 107,20
92,00 92,50
112.50 112,00
AANDELEN
2*4 Alkmaar '56
71,95
70,20
banken en verz
VA A'dam 1951
75,00a
17,10
2*4 A'dam'56 I
76.90
77,40
AMEV
116,00
114,20
2*4 A'dam'56 H
86,40
86,00
Amtas
100,00
100,50
2*4 A'dam '56 3
87,00
87,00
AssStRtd
110,00
109,00
2*4 A'dam 59
77,60
79,00
Cuituurb.
105,00
104,00
2*4 Breda '54
70,00
69,30
Delta LL.
82,50
82,50
2*4 Dordr.'56
70,05
70,05
En-NUlm
159,00
158,00
2*4 Eindh.'54
75,05
77.00
Kas Ass.
117,00
119,00
2*4 Enschede'54
71,60
72,90
Mees Hope cert
180,00
179,50
2*4 Haag'52 I
88,50
88,05
N.C.B.
55.80
55,30
2*4 Haag'52 II
88.05
88,05
N.M.B.
161,50
161,00
2*4 Ned.Rkr.'6<
83,00
Slavenb.
292,00
291,00
2*4 R'dam '52 J
93,00
93,00b
id cert.
292,00
291,00
2*4 R'dam '52 2
87,50
87,66
Fr.Gr.Hyp.
865,00
870,00
2*4 R'dam '57
89,00
87,55
West.Utr.
384,50
360.00
2*4 Utrecht'52
123,05
122,05
SchHyp.Nd.
294,00
293,00
2*4 Z.-HoU.'57
88.10
89.70
2*4 Z.-HoU.'59
89,00
89,95
handel en industrie
101,50 100,75
101,00b 101,10
92,00a 91,00
89,00 89,00b
104,00 104,00
91,00 90.70
88,70 88,50
99,00 99,00
90,00b
90,00b
123,00b
136,00 134,00
96,80 96,50a
91,00 90,50
- 94,50
Afrika
convert, obligaties
Bols Lucas
Borsumlj c
81,80
123,50
81,20
123,20
A.C.F.
Atog. Bob.
Albert Heijn
Alg.Vr.Imp.
Amaiga Hold
A'dJDroogd.
Amst .Rijtuig
Aniem. El. nb.
Arnh.Scb.b.c.
Asselbergs
Aut .Screw
Auto.lnd.Rott.
BaUast-Nedam
B.A.M.
Batava
Batenburg
Beek v. AX.
Beers Zn.
Begemann
Bensdorp Int.
Bergoss
Berkel Patt.
BUjd. löOOnrc
Boer Drukk.
Bols Lucas
Borsumlj c
Bos Kalis
279.00
56,00
165,00
161,00
36.00
200,00
150.00
78.1
118,5
102,5
127,00
217,00
53,50
115,00
183.00
333.00
142.00
61,50
163,50
347.00
353.00
330.00
96,00
338,5
279.00
56,50
164,70
161,00
35,80
200,00
145,00
79.00
118,5
105.00
128,00
219,5
52,60
114,00
182.00b
327,00
144,5
61,50
163,50
338,00
360,00
326,00
95,00
337,00
147,00 147,50
239,5 238,1
122,00 122,00
B.O.Z.
Braat Bouw.
Bredero V.G.
Bred. V.G.nrc.
Bredero V.B.
Bred.V -Bnrc
Buhr-Tet.
Calvé D. A.
Calvé D. nrc
Calvé D.cpwd
Ctr Suiker
Ceteco
Cham. Unie
Cindu-K.6K.
Crane
Desseau T.
Dikkers Co.
Dorp-Co.
Dr. Ov.Hout
Droge Wol
Duiker App
Econosto
Elsevier
Emba
Enkes
I'Europe
Figee
Fokker
Ford
Furness
Gamma H.
id. 5 pr.
Gelder
ld. pref.
Gero
Giessen
GistB
Goudsm
Grasso
Grinten
Grofsmed.
Hagemijcr
Hal berg M.
Hellingman
Hero Cons.
Heybroek
lnt.Gew.Bet.
Hoek'sM.Z.
Holec N.V.
Holl. Beton
floogenbosch
Hoogenstraaten
Hooimijer
IHC HoU.
Industr. Mij.
ÏBB-Kondor
Interlas
Int.Muller
Int. Crew .Bet.
lnventum
Jean Heybr.
Kemo Coirs.
Kemp. Begeer
Key Houth.
Kiene Sulk.
Kloos Zonen
Klnwer ultg.
KBB nrc
KBB b cum.pr
Kon. Ned. Pap
KJ»J. Text.c
Koudljs nrc
Krasnapolsky
Kon. V.Tapijt
Kwatta Ch.
Landr V«
Leidse Wol
LindetJac.
Lijempt
LijmDelft nrc
Macintosh
Matubel
575,00
366,00
323.6
319,5
490,00
487.00
87,00
198,00
200.00
150,00
536.00
178,60
277,00
72,50
145,5
100,20
106.7
580,00
366,00
322,00
319,00
481,00
87,10
201,50
150,00b
550,00
172,50
280,00
72,00
145.8
100.50
105,2
164,00a 162,5
205,00 210,00
235,00 236.00
76,5 82.00
54,00 53,00
608,00 598,00
191,00 190,00
126,00 128.
410,00
112,00a llü.uü
40,00 40,90
881.00 -
90,00 89,30
293.00 293.5
114,00 114,00
165,00 165,00
*>08,00 207,00
62,00 62,00
162,00 165,00
121,00 121,5
221.00 224,00
59,00 58,00
122,00 122,00
135,00 135,00b
830,00b 950,00
198,00 192,00
239,00 238,00
722,00 *722,00
290,00 286,00
91,00 91,20
230,00 225,00
99,00 99,00
130,00 131,00
690,00 693,00
280.00 283,00
99,00 98,10
400,00 400,00a
63,50 63,50
241,00 244,5
109,8 109,00
266,5 260,5
119.00 120,00
300,00 300,OOA
231,00
741,00 238,00
254,00 253,50
125,30 125,50
16,70 16,70
287,00 288,5
29,00 28,1
124,00 123,5
102,00 105.00
470,00 475,00
176,00 175,00
130,00 130,00
350,00 344,5
233,00 232,00
54,50 54,00
119,7 118,5
150,50 149,00
140,00 140,50
Meelf N.B. c
Mees'bouw b
Metaverpa b
Meteoor Bet.
Moluksche
Mulders FAB
Mijnbouwk.c.
Naarden Ch.
Naeff Gebrs.
N.B.M.Bouw
Nedap N. Ap.
Nederhorst V.B
Ned. Bontw.
N.D.U. c.
N. Spingst. o
Neile
Netam b
Ntefaf instr.
Nierstrasz
N. Eur. Hout
Norit
Nutricia
Nyma nrc
Nijv. t. Cate
Ügem.n.b.
Or ens Kop
Oving
Pakhoed
ld. Cert.
Palemb. Ind.
Paltbe
Pont Houth.
Porceliles
Proost Br.
Radem. Met.
Reesink Co.
Reeuwijk
Reineveld
Reiss en Co.
Riva
ia. Cert.
Rohte Jisk.
Rommenh.
Rijn-Sch.-V.
ld. Cert.
Sanders Beh.
Schev. Ezpl.
Schokbeton b
Sctaolt. Cart.
Scholt.-Hon.
Scbuitema
Scbuppen S.
Schuttersv.
Simon^'Emb.
Stevin g
Stsp. Twente
Tab. ind. PhiJ
Teclm. B. Mar
Tec hu. Unie
Telegraat
TUb. Waterl.
Tricotbest.
Tw. Kabelf.
Ubbink-Davo
IJdenh. Steen
Unlkap
Unil. 7 pet. cp
1000 6 pet. cp
1000 4pct. cp
287,5 286,00
125,5 125.2
265,00a
372,00 374,00
39,5
112,00
61,10
85,00
79,80
374,00
68,60
270.00
246.1
241,00
364,00
89,00
120.00
134,00
218,00
169,00
111,00
48,00
94.5
99,20
315,00
213,00
132.60
129,50
119,00b
164,5
343.00
166,5
247.00
120.00
127,00
530,00
58,00
365,00
336,00
93.6
110,1
300,00a
61,10
84,00
79,80
374,5
68,50
265,00a
240,00
358.00
89,00
121,00
135,00
220,00
166,00
111,00
48,00
91,00
99,30
213,00
132,50
129,50
119,00b
164,00
344,00
160,5
240,00
120,00b
125,5
530,00
40,00a
58,00
360,5
335,00
94,5
790,00a
230,00 229,00
325,00 324,00
31,50 30,00
205,00 "*07,00
221,00
75,00
160,00
376.00
174,9
90,00a
98,20
129,00
89,5
167,5
267,00
86,90
261,00
77,00b
418,00
198,5
248,5
284.00
102.1
89,00
61,5
V.d. Vliet Wern
Veneco
Veneta
Ver. Glasb.nb
Ver. H. Schev.
Ver. Macb.f.
V.N. Uitgev.
VNU Pref.
Ver. Touw. c
Vezelverw.
Vihamij-Butt.
VRG-Pap. gb
Vulcaansoort
Wavcrcn G.
217,00
75,00
160,00
372.00
174,5
90,00a
98,00
134,00
91,00
166,00
263.00
87.00
261,00
79,5
420,00
198,00
246,00
284,5
102,00
46,5
Wegener's nrc
Wessanen
Wessem
Wyèrs
Wijk&Her.
Zaalberg
146,00 145,00
190,00 186,00
140.00 141,00
91,00 90,00
137,5 13,75
mijnbouw en petroleum
Maxwell
Moeara Enim
Moeara 1-100 pr
Moeara 1-4 opr.
142,00 141,00
245,00 243,00
3150,00 3150,00
3410,00 3380,00
scheepvaart
Oostzee 87,00 87,00
spoor- en tramwegen
Geld. Tram
Antill. Br.
Antill. Verf
El. Mij Aruba
Surin. Brow.
Hunter D.
77,00
110,00
128,00 129,5
121,00b 121,00
54,20 53,90
particlpatiebewijzen
Alg. F. bez.
116,50
116.00
Am. Fund 1-5
233,00
232,00
A'dams Belegg
192,00
192,00
Converto
785,00
783,00
Goldmines 1-5
127,60
126,00
Holland Fund
798,00
795,00
Interbons
650,00
650 00
Renlcf. part.
768,00
768.00
Ned. Vastgoed
Binn. Vastgoed
165,00
165,00
id. half div. '72
161,00
161,00
Breevast'67
149,00
beleggings-mijen
D.I.F.
IKA
Nefo
ühanc
Prot. Bel.
Uni-Invest
Unitas
Utilico
Wereldhaven
Tokyo Corp.
Conccntra
Europaf. lOpb
Un. Fonds 20 pi
Eurunion lOpb
Finance Union.
Valeurop
125,50
185,50b
78,20b
91,10
123,50
87,00
85.00?
134,00
160,00
32,40
275,00
32,30
275,00
548,00 548,00
1472,00 1467.00
348,00 345,00
840,00 848,00
buitenlandse obligaties
202,00 200,00
79.00 78,00
112,20 113,00
201,00 197,80
19,00 19,00b
185.00 184,5
51,00
114,00 113,00
686,00 689,00
74,5 72,5
51,5 51,5
Boston Fund
Chemical Fund
Dreyfus
Fidelity Fd.
Investors M.
Japan Corp c
Lehman Corp c
Manb Fund c
Massach.
Steadman c
Technolog. Fd.
Value Line
Gevaert
Petrofina la
Solvay Cic
Union Minière
Hoechst
Mannesmann
Imp. Ind o
Co. Fin. de Par
Pion Elec.
Sony Corp.
8,00
11,05
13,75
16.00
8,60
13,05
17,10
5,20
11,75
3,35
6,90
4,80a
126,00
8,00
10,75
13,75
16,00
8,70
13,35
17,00
5,30
11,90
3,30
6,85
4,40
125,00
218,00 218,00
1145,00 1130,00
148,00 147,50
215,00b 218,00b
38,75 38,70
40,25 40,90
Amerika
Albac Alum
Bell. Teieph.
Can. Brew
Can. Pacific
Husky Oil
Imperial OU
Iln. Nat. Gas
Int. Nickel
SheU Can.
ACF Industr.
Admiral Corp.
Akzona Inc.
Allied Chemie
Am. Metai
Am. Motors
An. Phoyo Ed.
Am. Sm-Ref 10
Am. Stand.
Am. Tel. Tel
Ampex Corp.
Anaconda
Ashl. OU Ref.
Bethl. Steel
Boeing Comp.
Burroughs
Chasb. Goth.
Ches. Ohio R
Chrysler
Cities Serv.
Colgate
Col. Gas
Curtiss Wright
Dart. Ind.
Dow Chem.
Du Pont
Eastm. Kodak
Fluor
Ford Motor
Gen. Cable
Gen. Electr
Gen. Motor
Gen. Tech.
Greyhound
Int. Bus Macb.
Int. Glav. Fr.
nr. T&T
Kennecott
Leasco Proc.
Ling T.V.
Litton Ind.
Mo Don. Gough
Montgom. W.
Nat. Can.
Nat. Distillers
Nortb Am. Pb.
Occ. Petr.
Penn. Central.
Pepsi-Cola
PhU. Petr.
Procter Gam.
Radio Corp. A.
RepubUc Stee)
Santa Fé
Sears Roebuck
SbeU OU
South Cy
Southern Pac.
Sperry Rand
Standard Br.
Stand NJ.
Studebaker
Sun OU
Tandy Corp
Texaco
Texas lustrum
Transam. Corp
Union Pacif B
U.S. Steel
Westlngb. El.
I Woolwortb
22,75
41,60b
7,10
14,40
16,50
42.80
11,50
33,60
52,65
49,25
16,00
29,20
28,25
27,60
9,45
7,50
18,10
11,40
47,90
6,25
17,80
30.65
26,80
Ï2.25
22,50
41,80b
7,15
14,75
15,80
43,30
12,50
33,60
53,65
49.25
16,50
28,80
28,25
27,75
9,25
7,55
18,00
11,40
47,00
6,20
17,90
30,25
27,25
21,50
207,00 213,00
2,70 2,70
30,50
40,10
79.00
27,25
36,50
48,20
92.00
30,35
40,10
79,50
27,50
35,75
48.75
93,20
165,00 164,50
132,50 132,90
23.60
64,50
14,05
62.40
71,35
29,00
17,75
378,00
74.75
52,40
22.25
18,50
10,00
13,70
33.50
46.00
16,20
16,30
34,40
13.65
3,00b
23,50
64,60
14,05
62.80
74,35
29,10
Vo ƒ,011
388,00
76,90
51,75
22,25
18,25
9,65
13,80
34,00
46,00
16.40
16.35
34,40
13,50
3,20
96,90
33,70
24,10
30,50
,00 810,00
.00 35,15
97,25
33,75
24,25
29.50
104,00 103.00
486.0 48,80
18.75 18,30
41,00 40.00
44.75
49,00
81,90
47,00
42,75
36.85
35,25
46,20
48,75
83,00
48,00
24,75
36,90
35,75
168,50 169,00
17,85 17,65
49,00
27,00
43.65
35,80
49,40
27,90
42,80
36,00
AMSTERDAM De ac
tieve aandelen gaven don
derdag een zwak beeld te
zien, waarbij de koers van
Unilever even hard terug
liep als ze woensdag was
gestegen. De bonusgeruch
ten waren weer weggeëbd
en bij vrij grote omzetten
werd 1.70 lager ingezet
op 140.50. Daarna ging er
nog 1 van het koerspeil
af, gevolgd door een flink
herstel en daarna weer
door afbrokkeling. Midden
beurs hield de fluctuatie
op en toen werd gehan
deld op ca. 140. Hoogo
vens begon 1.20 lager op
75.20 en Koninklijke Olie
moest bijna f 1 afstaan op
120.10. Philips daalde 50
cent tot f 52.60 en Akzo
gaf een zelfde ontwikke
ling te zien op f 60.70. In
de cultuursector moest
HVA 1.5 punt terug tot 87,
maar kon Deli-Mij de ge
leidelijke opmars met 2
voortzetten op 128.
Scheepvaartfondsen lagen
verdeeld op de markt met
kleine veranderingen,
waarbij Scheepvaart-Unie
f 1.70 moest prijsgeven op
122.90. Heineken kon 2
inlopen op de recente ver
liezen, maar Nationale-
Nederlanden ging 1 te
rug tot f 66.50. Op de
staatsfondsenmarkt teken
de zich bij opening hier
en daar een klein tech
nisch herstel af, maar de
ondertoon bleef in het al
gemeen aarzelend.
Op een rustige locale
markt ging Hellingman
onverstoorbaar verder
bergopwaarts en in de
eerste periode werd 100
punten hoger gehandeld
op 950 gedaan en bieden.
Volgens beurslieden komt
de vraag van verschillen
de zijden. Het hotelfonds
Krasnapolsky veroverde
f 3 op f 105 en Centrale
Suiker werd f 13 duurder
op f550.