Mr. Hap kan veertig snackbars langs de wegen zetten Europese scheepsbouwwerven willen bescherming tegen Japan f f ai Amsterdamse effectenbeurs financiën ec onomie SAAB LIMBURGSE BOUW Ier KNTU REISS EN CO ake TWENTHE Zaalberg in HTI SCHUTTERS VELD AUTO Hulp VS aan buitenland FREE ENTERPRISE Statistiek van faillissementen anp-beurs overzicht Zwakke markt, Unilever fors terug Vrijdag 20 oktober 1972 11-13 DE SAABMODELLEN 1973 zijn als gevolg van stijgingen van materiaal met gemiddeld 5 procent duurder geworden, aildus een mededeling van de Nederlandse importeur van SAAB, de N.V. Auto Import Maatschappij (AIM) te Via- nen. De goedkoopste uitvoe ring van deze personenauto (SAAB 96 V 4) kost thans f 11.490, terwijl de minst dure uitvoering met de nieuwe 2- liter motor (SAAB 99 1 CAZ) f 17.290 moet opbren gen. VERENIGDE bedrijven Jans sen en De Jong NV in Roer mond gaat tegen niet nader bekendgemaakt bedrag in contanten de aannemings maatschappij Bruns en Bon- ke N.V. in Venlo overnemen. Bruns en Bonke heeft onge veer 450 man personeel. Het personeelsbestand van Jans sen en De Jong ligt ongeveer in dezelfde orde van groot te. De aanleiding tot de sa menwerking is voor Bruns en Bonge geweest het waar borgen van de continuïteit van de onderneming. derlandseh-Aziatische Han- del-maiatschappdj, waarin een 50 pet belang werd verwor ven, overtreffen de verwach tingen. r DE In financiële moeilijkhe den verkerende jerseyfabrie- ken Kerssemakers N.V. te Beek en Donk (onderdeel van de KNTU) kan worden gered. Van Beurdens Tex- tielveredelingsbedrijf te Apeldoorn heeft zich bereid verklaard het bedrijf over te nemen. De produktie wordt normaal voortgezet en de honderd personeelsleden be houden hun werk. Dit heeft directeur Van 't Hof van Kerssemakers bekendge maakt. DE gang van zaken bij de N.V. Handelsvereniging voor heen Reiss en Co, is in het lopende boekjaar wederom bevredigend geweest. Welis waar worden, aldus de direc tie, de zaken met Ghana be lemmerd door rigoureuze im portbeperkingen en door het uitblijven van geldtransfers, doch daar staat tegenover, dat de uitkomsten van de handel met Nigeria een aan zienlijke verdere verbetering vertonen. De resultaten van de N.V. Ne- z DE omzet van N.V. stroom- Spinnerij Twenthe is in de eerste 8 maanden van '72 on geveer 15 pet. hoger geweest dan in dezelfde periode van 1971, terwijl ook het be drijfsresultaat een niet onbe langrijke stijging vertoont. Een hogere nettowinst over 1972 ligt in de lijn der ver wachtingen, aldus het be drijf. TUSSEN de Hollandse Tapijt Industrie N.V. in Alkmaar ein N.V. Koninklijke Nederliand- sche Fabriek van Wollen De kens v.h. J. C. Zaalberg en zoon vinden besprekingen plaats om de zeven jaar gele den begonnen integratie tus sen Zaalberg en de spinnerij en dekenfabriek van HTI zo mogelijk nog in 1972 te vol tooien. DE bedrijfsresultaten over het eerste halfjaar van 1972 bij de Koninklijke Tex tielfabrieken gebroeders Van Heek N.V. (Schuttersveld) zijn in geringe mate achter gebleven bij die van het eer ste halfjaar van 1971. De be haalde omzetten tot en met medio september rijn onge veer gelijk aan die van de zelfde periode van 1971. Men verwacht dat het be drijfsresultaat over geheel 1972 dat van 1971 niet geheel zal kunnen bereiken. In 1971 nam het bedrijfsresultaat toe van f 6,4 min tot f 7,4 min en de netto winst steeg in dat jaar van f 0,7 min tot ruim f 1,0 min. Het dividend werd van 7 tot 8 pet ver hoogd. DE NEDERLANDSCHE Vereeniging „De Rijwiel- en Automobiel-Industrie (RAI) te Amsterdam heeft de cij fers van het wereldautopark van eind 1971 betrekking hebbende op uitsluitend per sonenauto's bekend ge maakt. In de Verenigde Sta ten rijden verreweg de meeste personenauto's, ter wijl Japan en West-Duits- land op de tweede en derde plaats staan. Wat de autodichtheid be treft, staat eveneens De Ver enigde Staten bovenaan met 1 2,3. Daarna volgen Canada (1: 3,2) en Australië en Nieuw Zeeland (beide 1 3,3). Deze autodichtheid cij fers golden begin 1971. In de Verenigde Staten reden eind vorig jaar 108.407.306 personenauto's (105.403.557 eind 1970), Ja pan 17.581.843 (15.145.611); West-Duitsland 17.034157 (13.770.000). Frankrijk 14.394.750 (13.694.723) Enge land 13.571.300 (13.084.320); Italië 11.132.692 (9.854.205); Canada 8.084.393 (7.952.000); USSR 6.250.000 (5.400.000) Australië 4.869.986 (4.700.000) en Brazijië 3.539.700 (3.202.000). Nederland staat op de twalfde plaats met 2.837.000 (2.585.000) voertuigen. De tien landen met de grootste autodichtheid zijn: Verenigde Staten 2,3, Canada 3,2, Australië en Nieuw Zee land 3,3, Zweden 3,5, Frank rijk 4,1, West-Duitsland 4,3, Zweden 4,5, Engeland 4,7 en België 4,9. Nederland staat op de elfde plaats met 1 5,2. De autodichtheid in Ja pan is nog niet zo groot: 1 12, terwijl de USSR nog „leeg" is, namelijk 1 185. HET Amerikaanse huis van afgevaardigden en de senaat zijn het eens geworden over een bedrag van 3,65 miljard dollar voor de hulp aan het buitenland in het begrotings jaar 1973. Dit bedrag is ove rigens veel kleiner dan het door president Nixon ge vraagde bedrag van 5,1 mil jard dollar. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM „Geef me de kans," zegt Peter Strijder, „wanneer ik vandaag toe stemming krijg te beginnen, sta ik morgen al met mijn eerste mobiele snackbar langs de snelwegen. En binnen een jaar heb ik ze er alle veertig staan. Alle veertig die nodig zijn om dat plan van Rijkswaterstaat te realiseren. Rijkswaterstaat wil toch zo graag dat er om de 80 kilometer rijksweg een wegrestaurant komt? Welnu, geef me de kans." Deze week nog zal de Amster damse zakenman Peter Strij der met vertegenwoordigers van he, ministerie van Verkeer en Waterstaat een gesprek gaan voeren over de mogelijk heid dat hij 40 „hapmobieles' (mobiele snackhars) langs de Nederlandse snelwegen kan plaatsen. Peter Strijder: „Je hebt dus dat plan van Rijkswaterstaat dat wil komen tot de aanleg van wegrestaurants. Grof ge zegd komt het er op neer dat ze om de 80 kilometer zo'n restaurant willen hebben staan. Maar het is natuurlijk een kwestie van jaren en jaren voordat je die 40 restaurants die je volgens de planning no dig hebt, inderdaad hebt ge bouwd. Iedereen die een beetje kan nagaan wat er moet ge beuren voordat je zo'n com pleet igebouw er hebt staan, met al zijn noodzakelijke voorzieningen, en met aan- en afritten, weet dat dit een kwestie van zeer vele jaren is. Is het dan niet volslagen lo gisch om voorlopig op die plaatsen mijn hapmobieles neer te zetten De frattchising-maatschappij waarvan Peter Strijder direc teur is, heeft op dit ogenblik twee „hapmobieles" gereed staan, wagens mat een lengte van bijna 6 meter, en die voor 50.000 gulden per stuk ge bouwd kunnen worden. „Bin nen een jaar", bezweert Peter Strijder, „kan ik ze alle 40 hebben. Ja, dat is zeker. Wij gaan niet over één nacht ijs. Dat is ai helemaal in orde ge maakt met het bedrijf dat die hapmobieles voor ons moet bouwen. Onze plannen zijn al in een vrij ver gevorderd sta dium. Het enige wat we eigen lijk nog nodig hebben, is de toestemming van het ministe rie van Verkeer en Waterstaat- Ik heb gesproken met de ANWB. Ik heb gesproken met allerlei vervoersorganisaties. Allemaal enthousiast. Nou hangt het van de overheid af". De exploitanten van de „hap mobieles" zullen geheel zelf standig zijn, zo wil Peter Strijder het. Het enige wat zijn maatschappij doet, is zor gen dat de snackbars er ko men, „en natuurlijk blijven we er wel op toezien dat die snackbars beantwoorden aan de eisen die onze maatschap pij, Mr. Hap genaamd, stelt. Wij denken bij de keuze van de exploitatnten op de eerste plaats aan mensen die ervaring hebben met snackbars, maar die door wegenverlegging en dergelijke in moeilijkheden zijn gekomen. In feite zie ik zelf geen enkel argument dat tegen onze plannen kan wor den ingebracht. Het is erg prettig voor de automobilist, lijkt me, of het nou een vrachtwagenchauffeur, een vertegenwoordiger, of gewoon een particuliere automobilist is. Om maar wat te noemen: we willen ook zorgen voor mobiele toiletwagens bjj onze hapmobieles. „Je kent ze wel", zegt Peter Strijder, „die grote parkeer plaatsen langs diverse snelwe gen, waar altijd veel auto's staan- Omdat de mensen daar eventjes de benen willen strek ken. Zou het voor die mensen niet bijzonder aangenaam zijn als ze tegelijkertijd een hapje konden eten, of een kop koffie konden drinken? Want nu kunnen ze daar nog niets krij gen". DEN HAAG (ANP) De nationale scheepsbouworgani- saties uit de EEG-landen heb ben haar eigen regering en de Europese Commissie gevraagd gecoördineerde maatregelen te nemen om de concurrentiepo sitie van de scheepsbouwers in de uitgebreide gemeenschap pelijke markt in stand te hou den. Zij constateren dat de wereld- scheepsbouw industrie thans een teveel aan capaciteit heeft, een Japanse rederij zich schuldig maakt aan dumping op de scheepsvrachtenmar'kt en Japan nog steeds voort gaat met het uitbreiden van zijn scheepsbouwcapaciteit. Japan streeft ernaar de wereld- scheepsbouw en de wereld scheepvaart te domineren, al dus een verklaring van de scheepsbouwers. De druk van de Japanse werven pp de scheepsbouw- markt wordt steeds groter en het gevolg van de Japanse concurrentie is, dat de meeste nieuwe opdrachten naar Ja panse werven gaan, aldus de Europese scheepsbouwers in hun gemeenschappelijke ver klaring. De situatie op de scheeps- vrachtenmarkt is enigszins verbeterd, zeggen de werven in hun verklaring, maar dit is hoofdzakelijk- het gevolg van incidentele factoren, zoals de staking van de Japanse zeelie den en de onvoldoende oog sten in de Sovjet-Unie en Chi na. Er worden echter nog steeds zeer veel nieuwe sche pen afgeleverd en de trend in de richting van een teveel aan capaciteit in de scheepvaart houd', daardoor aan. In deze omstandigheden blijft de nieuwbouwmarkt gedepri meerd. scheepsbericht en Balticborg v Delfzijl n Man- tyluoto, Barok 18 te Motril, Batu 18 v Pointe Noire n Kri- bi, Calamares 19 te Syros, Ca- piluna 18 te Triest, Castilla 18 te Baltimore, Ceres 19 te Gu ayaquil, Chevron Naples 19 te Honolulu, Chiron 19 v Para maribo n Havannah, Copan 19 te Benghazi verw, Coppename 19 te Montego Bay, Coral Me- andra 18 te Rotterdam, Daph ne 21 te Honolulu verw, Dione 19 240 zzw Adelaide n Perz Golf, Eemhaven 18 te Rotter dam, Gaasterdijk 18 v Oak land n Long Beach, Gaaster- land 19 te Bremen verw, Ga- nymedes 19 te Guayaquil verw, Gorredijk 19 v Savan nah n La Pallice, Heelsum 18 v Cristobal n New Orleans, Hercules 18 v Kingston n Pto Cabezas, Hermes 18 90 nnw Azoren n St Maarten, Hilver sum 18 te Rotterdam, Hol- landsduin 18 400 rao Recife n Durban, Ilias 18 v Cadiz n Rotterdam, Jason 18 140 z Kingston n Maracaiiibo, Kaap Hoorn 18 te New York, Kate- lysia 18 v Punta Cordon n Vanoouver, Khasielia 19 te Curacao, Kylix 19 te Rotter dam, Laarderkerk 18 v Livor- no n Rotterdam, Maas Lloyd 18 220 n Paramaribo n Kaap stad, Machaon 19 te Hamburg, Main Lloyd 18 v Antwerpen n Amsterdam, Marathon 18 v Bremen n Hamburg, Maine Lloyd 20 te San Francisco verw, Medon 18 v Turks Isl n Savannah, Memnon 18 v Ma- tanzas n Paramaribo, Mercuri- us 18 v Pta Delgada n Rotter dam, Merwe Lloyd 19 te Dur ban verw, Neder Ebro 19 te Abudhabi verw, Neder Lek 18 460 wnw Baas eiil n Balboa, Nedlloyd Kyoto 18 v Rotter dam n Antwerpen, Nedlloyd Niger 19 te Freetown, Neptu- nus 18 v Curacao n Aruba, Ondina 18 57 ozo Mossel Bay n Meraa al Ahmadi, Parthenon 19 te Pto Limon verw, Philip- pla 18 215 one Trinidad n Mena al Ahmadi, Putten 19 te Balboa verw, Rotterdam 19 te New York verw, Rijnborg 18 v Mantyhnoto n Zaandam, Ser- vaaskerk 18 v Rotterdam n Bremerbaven, Sinon 19 te Sa vannah verw, Solon 18 v Port au Prince n Kingston, Straat Hongkong 18 v Mauritius n BIJ IHC GUSTO in Schie dam zal zaterdag 21 oktober de roll on-roll off veerboot „Free Enterprise VIP' te wa ter worden gelaten. De doop wordt verricht door me vrouw K. Siddle, echtgenoot van een der directeuren van de opdrachtgever, Townsend Car Ferries Ltd, te Dover. Het schip zal in het voorjaar van 1973 in dienst worden gesteld en tussen Dover en Zeebrugge gaan varen. Louneneo Marques, Straat Lu anda 18 v Tanga n Geelong, Straat Torres 18 v Dar es Salaam n Singapore, Tanamo 19 te Armuelles verw, Theron 18 te Philadelphia, Tjitarum 18 te Basrah, Trident Amster dam 19 te Le Havre, Trident Rotterdam 18 te Maracaibo, Waardrecht 18 v Dubai n Kaapstad, Wissekerk 19 te Marseille verw, Zaankerk 18 v Port Elizabeth n Durban, Zaanland 18 v Rio de Janeiro n Salvador. Het totaal aantal uitgespro ken faillissementen in de maand september 1972 be draagt 245, tegenover 240 het vorig jaar. Over de diverse provincies verdeeld (met daarachter het cijfer over de zelfde periode van het vorig jaar) krijgen we het volgende beeld; Noord-Holland (exclu sief Amsterdam) 21 (23), Am sterdam 27 (14), Zuid-Holland (exclusief Den Haag en Rot terdam) 32 (24), Den Haag 11 (8), Rotterdam 16 (22), Utrecht 19 (16), Gelderland 22 (35), Noord-Brabant 33 (36), Limburg 15 (26), Zeeland 3 (7), Friesland 9 (2), Gronin gen 12 (9), Drente 11 (7), Overijssel 14 (11). Het totaal aantal uitgesproken faillisse menten van 1 januari 1972 t.m. 30 september 1972 be draagt 1809 (1815). Het totaal aantal voorlopig verleende surseances van be taling in de maand september 1972 bedraagt 15 (19), te ver delen als volgt: In de provin cie Noord-Holland (exclusief Amsterdam) 1 (3), Amster dam 1 (1), Zuid-Holland (ex clusief Den Haag en Rotter dam) 4 (0), Den Haag 2 (0), Rotterdam 0 (2), Utrecht 1 (4), Gelderland 2 (0), Noord- Brabant 0 (2), Limburg 0 (2), Zeeland 3 (0), Friesland 1 (2), Groningen 0 (2), Overijssel 0 (1), Drente 0 (2). Het totaal aantal voorlopig verleende surseances van betaling van 1 januari 1972 t.m. 30 september 1972 bedraagt 147 (166). Het totaal aantal definitief verleende surseances van be taling in de maand september 1972 bedraagt 9 (10), te ver delen als volgt: In de provin cie Noord-Holland (exclusief Amsterdam) 0 (0), Amster dam 0 (0), Zuid-Holland (ex clusief Den Haag en Rotter dam) 1 (0), Den Haag 0 (0), Rotterdam 0 (0), Utrecht 0 (0), Gelderland 1 (3), Noord- Brabant 3 (3), Limburg 0 (1), Zeeland 3 (1), Friesland 0 (0), Groningen 1 (2), Drente 0 (0), Overijssel 0 (0). Het totaal aantal definitief verleende surseances van betaling van 1 januari 1972 t.m. 30 september 1972 bedraagt 70 (83). DONDERDAG 19 OKTOBER 1972 le kolom slotkoersen vorige beurs. 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs a laten, b bieden e sa ex claim, e s ex dividend ACTIEVE AANDELEN handel en AKZO Alg. Bank Ned. Am.Rott.Bnk. A'dam-Rubber Deli-Mij. Dorische Petr. DortscheP.pref. Heineken Hold Heineken Holl.-Amerikal. Hoogovens H.V.A.-Mljen K.LJM. Kon. Petroleum K.N.S.M. Nationale-Ned. Ommeren Phil. Gloell. Robeco Rolinco Schecpv. UnleN Unilever industrie 69.00 68,60 350,00 350,00 70,80 70,80 126,00 754,5 747,5 288,10 315,00 161,5 76,40 88,5 116,00 121,00 175,50 67,60 271,00 53,10 254,00 171,00 124,60 141,90 128,50 750,00 744,00 290,00 316,40 160,00 75,00 87,00 117,00 120,20 175,00 67,00 273,00 52,90 254,00 171,00 123,00 139,60 Id.'6l.4 ld.'62.4 Staff J'47 Jt Ned.'51.3 ld.'53-1-2-3 id.'56.3 id.'48.3 id.'50-1-2- »/«3 id.'54-l-2-3V» id.'35-1,3 id.'55-2^'/« Grtb. 3 Ned.'37.3 Grtbl.'46.3 Ned.Dit.I.'47.3 Grtb.2 NJ.'37-a.3 76,20 97,20a 89,00 86,60 73,00a 79,30 80,40a 79,20 88,00a 90,90 89,70 91,30 38,00 83,50 81,30 76,20 97,00a 88,90 86,60 73,00 79,30 80,40 79,20 87,90 90,90 89,70 92,00 OBLIGATIES gemeente ACTIEVE OBLIGATIES staatsleningen Ned.25j.'69.8 105,00 105.20 id25j.'70.8 105,00 105,20 ld.l5j.*71.8 105,00 105,40 ld.l5j.'70-l,8 104,20 104,20 ld.15,J.'70-2,8 104,50 104,50 ld. 15j.'70-3,8 104,80 104,70 ld7 j.'69.8 106,30 106,50 id.7j.'70,8 106,30 106,70 id.'70-7J/« 104,80 104,60 ld.'69.7 105,20 105,50 7*4idem'71 102,00 101,90 ld. 72 7*fc 102,00 101,90 fd.'71-967>/« 102,10 101,90 ld.'71-817 103,10 103,10 ld- '71-817*4 100,90 100,90 ld.'72-7.2 100,20 100,20 ld. '66 1.7 100,10 100,10 ld. '66 2.7 100,10 100,10 ld.'69.7 97,80 97,90 ld. '68-1.6 97,80 97,90 ld.'68-2.6 97,80 97,90 id. '68 3.6 97,80 97,90 ld.'68-4.6 96,80 96,80 ld.'66-6y« 95,60 95,60 ld '67Vi 94,60 94,20 ld '67.6 93,20a 93,20 ld.'65-l'/« 93,40a 93,40 ld.'65-2.5*4 90,80a 90,80 ld.'64-1.5% 90,60a 90,50 ld.'64-2.5*4 88,30 88,00 id.'64.5 91,00 90,80 ld.'58.4 88,00a 88,00 ld.'58.4 90,00a 89,60 ld.'60-1.4 86,50a 86,30 ld.'60-2.4 95,50a 85,50 id.*63.4 - ld.'64.4 89,00 89*30 Ned.'59.4 y« 85,00e 84,90 ld.'69.4'/« 85,00a 84,90 ld.'61.4% 84,00a 84,00 ld.'63-1.4'/j 83.50a 83,40 M.'63-2.4 86.50 86.50 A'dam '47.3 93,00 ld.'48.3 93,00 R'dam 521-4 91,00 91,00 BNG 70-85 VA 106,70 106,70 ld. 70-85 8y«,id.t 105,30 105,00 ld. 69-94 I 8 106,40 106,50 ld. 71-96.8 104,00 104,20 id. 71-96 8 104,00 104,00 id. 70-79 V/t 103,80 103,90 id. 83-97 7*4 101,60 101,70 id. 71-79 V/t 101,10 101,70 id. 66-91 1 7 99,80 99,90 ld. 66-91 II 7 99,70 99,60 id. 66-92 IV 7 99,70 99.60 id. 67-92 I, II 6 99,70 99,80 id. '72-7 98,10 98,20 ld. 68-93 I, II 6 98,20 98,20 id. '72-6V» 99,80 100,00 Id. 67-92 1 VA 96,80 97,00 Id. 67-92 V/t 94,80 95,00 Id. nw 57-82 6 97,60 97,50 Id. 65-90 11 6 94,50 94,60 Id. 65-90 1 51/* 95,00 95,00 id. 65-90 1 6 93,3' 93,30 Id. 65-90 11 5i 93,20 93,30 id. 65-90 1 V/t 92,20 92,20 id. 58-83 V/t 94,00 94,00 id. 64-89 V/t 91,10 91,70 Id. 65-90 V/t 90,50 90,60 Id. 58-88 5 89,60 89,70 id. 64-89 I 5 89,40 89,50 Id. 58-88 I, HI 88,50 88,20 id. 58-89 VA 87,30 87,00 Id. 59-84 VA 90,00 90,10 Id. 60-85 V/t 89,00 89,20 Id. 52-92 4W 85,00 84,80 id. 62-93 VA 84,20 84,20 id. nw. 52-77 V/> 96,90 97,00 Bank MB.'72-7* 101,00 101,00a BNG rcntep. '55 221,00 220,90 id. '65 147,00 147,10 Id. '66-1 149,00 149.00 Exp. Fin. '66 7* 101,80 id. '58 5*4 Id. '58 5«/« Id. '58 I, O 5 99,70 Gron.lnd. '66 7 100,50 100,50b Lease Plan "71 102,40 102.20 Mid. Cr. '62 V/t 100,95 100,95 NBM Kr '66 7 97,00 96.20 Id. '65 5»A 100,20a 100.00a Nat lnvet. '65 5 96,20 ld. '58 4va NJVlid. B. 6 V* NOB'67 7 ld. '64 6 Ned. Waters '71 Rijn!.Disc.'64 5 Slav. Bnk '71 8 96,90 96,90 - 98,50 92,00 104,00 104-.00 91,30 91,30 104,70 104,40 hypotheekbanken FrGrHB Q7 id. DW6 Id. DV5 ld. X-XA4'/a id. DU 4*4 Raiff.Bnk. '72-7 Wstl. DZ 8 WstelH V/t WeUtrH 8*4 id. 8% id. 8 ld. V/t ld. nbr 8*4 Sch.A-0 5 100.00 1,00 91,10 90,50 90.50 82,80 82,60 85,00a 84,50 101,50 103.00 98,00b 102,30 103,50 102,50 102,30 100.50 102,50 101,00 99,70 101,30 99,90 handel, industrie en div. Akzo 4 *4 Akzo-Zout 6 A. Heijn 4 Blauwh 7'/a ld 6*4 ld. 5V« BOZ 8 *4 BOZ 8 *4 Br.VG 6 Br.VB 7*4 id. 6 ld. 6 Br. Petr. 8 Br-Petr. 7*4 ld. 72 V/t ld. 6 CoopNcd. 7 CoMelk 7*4 id. V/t EIscv. 8 Grasso V/t Hein 7 Hoogov. 8 id. '72 8 id. 6*4 Indola VA K.B.B. 6 Kon. Adam 5 Koudljs 4Va Meneba V/t MeesB 4*4 Nat.Grond 5 Nederb. 5 NGasu 7j VA ld. 15j VA ld. 8 id. '72 8 id. 72 V/t id. V/t ld. 1969 VA ld. 66 V/t ld. 68 VA ld. 5 OGEM 594 Ovlnk-D-S '72 7 Phil. 8 91,20 91,00 96,00b 100,00a 100,00a 94,50 94,50 88,00 88,00 106,30 106,30 105.00 "05,00 91,OOb 101.00 100,10 94,00a 102,00 102,50b 100,50 100,50 96,00a 95,80 121,00 120,70 101,00 101,00 102,50 102,80 92.00 100,00 92,00b 99,90 Phil. 4 id. VA Pont 5% Pegem 8 id. VA id. 5 PGEM '57 6 id. 64 6 rotAntw V/t RotRijn VA id. 5'/* id. V/t RijnSch 7'/« Schiphol 6 Schoithe VA id. VA Shell Fin V/t td. '72 V/t SHV 9.3 SHV 8% SmitN 6 Unilever 8 ld. 6 VerGIas 5 VMacb VA id. 58 5 id. 62 5 Wyers VA Dorp 7 luchtvaart, spoorwegen 86.00 85,50 99,30b 99,20 91,30 91,30 94,00 91,00 90,00b 90,50b 94,00 94,00 93,00a 91,00 102,40 96,00a 95,00 96,80 96,60 90,25 95,90 92,20 92,20 92,70 92,50 104,50 104,80 102.80 102,20 109,00 108,70 105,60 105,30 88.30 88,50 103,50 103,50 92,30 92,30 90,20 91,00 93,50 93,50 91,50 91,60 87,00 87,00 93,20 93,20 7 KLM 1968 5 KLM 15 j. 5 KLM 15j. V/t KLM 20j. 894 Ned. Sp. '71 4s/4 Ned.Sp.'57 97,00 96,70 93,00 100,30 106,80 92,00 96,70 93,00 100,30b 106,80a 92,00 premie-obligaties buitenlandse fondsen 103,00 102,80 102.80 102,80 97,00a 97,00a 96,00b 96.00 84,70 84,70 92,50 96,10 96,10 87,00 87,50 92,20 104,70 106,00 102,80 102,80 101,00 100,30 96,20 96,50 96,20 99,00b 101,50 104,00 92,00b 104,90 105,90 102,60 102,60 102,10 101,30 100,10 96,50 97,00 96,80 99,00b 101,25 103,70 Eurinv. V/t id '72 V/t id. 64 5% id. 65 O Va Int.B. 71 8'/« id. 61 VA id. 62 VA id. '55 3*4 KSO '64 5% id. 65 V/t ld. 62 4% ld. '61 VA België VA Petrof VA All. Brew. 7 Chubb 8>/4 CoFranc 5 Pipeline 5 Noorw. VA Bos Kalis Amro 69 VA BaiiNd 8l/4 Borsumy V/t BOZ 7 BredaüB 7 Elsevier V/t Gelder V/t GistB 5'/4 Grinten 6% Hagem. V/t Holec VA Homburg 8 Hoogov. 5'/i IHC 7'/4 indola 5V« Interlas VA Kluwer VA KLM 68 5'/4 Kon. N. P. V/t Lyons Neth. 7 Meteoor 7 NBM-Bouw 7 Nutricia V/t Nijverd. 8 Phil. 70 VA id. V/t ProostB VA Rol. 100 6*4 id. iUOO VA Sanders 8 Schuit VA TilbW VA VerGIas 7 V.Mach. VA Vihamij 6 Vih. Butt. VA 107,10 127,50 115,10 150,00b 136,00 105,00b 93.60 86,50 120,10 111,00 108,50 128,25 111,70 151,00 134,00 93,60 87,20 118,00 111,00 89,60 89,10 300,50 30,2 86,00 86,00 153.00 89,00 139.80 118,00 114,50 122,00 134,50 110,30 102,50 105,60 157,00 89,00 139.5 117,00 114.6 122,00a 136,00 112,00 102,50 105,25 87,00 87.50 88,00 88,50 134,00 135,00 97,00 97,00 107,10 107,20 92,00 92,50 112.50 112,00 AANDELEN 2*4 Alkmaar '56 71,95 70,20 banken en verz VA A'dam 1951 75,00a 17,10 2*4 A'dam'56 I 76.90 77,40 AMEV 116,00 114,20 2*4 A'dam'56 H 86,40 86,00 Amtas 100,00 100,50 2*4 A'dam '56 3 87,00 87,00 AssStRtd 110,00 109,00 2*4 A'dam 59 77,60 79,00 Cuituurb. 105,00 104,00 2*4 Breda '54 70,00 69,30 Delta LL. 82,50 82,50 2*4 Dordr.'56 70,05 70,05 En-NUlm 159,00 158,00 2*4 Eindh.'54 75,05 77.00 Kas Ass. 117,00 119,00 2*4 Enschede'54 71,60 72,90 Mees Hope cert 180,00 179,50 2*4 Haag'52 I 88,50 88,05 N.C.B. 55.80 55,30 2*4 Haag'52 II 88.05 88,05 N.M.B. 161,50 161,00 2*4 Ned.Rkr.'6< 83,00 Slavenb. 292,00 291,00 2*4 R'dam '52 J 93,00 93,00b id cert. 292,00 291,00 2*4 R'dam '52 2 87,50 87,66 Fr.Gr.Hyp. 865,00 870,00 2*4 R'dam '57 89,00 87,55 West.Utr. 384,50 360.00 2*4 Utrecht'52 123,05 122,05 SchHyp.Nd. 294,00 293,00 2*4 Z.-HoU.'57 88.10 89.70 2*4 Z.-HoU.'59 89,00 89,95 handel en industrie 101,50 100,75 101,00b 101,10 92,00a 91,00 89,00 89,00b 104,00 104,00 91,00 90.70 88,70 88,50 99,00 99,00 90,00b 90,00b 123,00b 136,00 134,00 96,80 96,50a 91,00 90,50 - 94,50 Afrika convert, obligaties Bols Lucas Borsumlj c 81,80 123,50 81,20 123,20 A.C.F. Atog. Bob. Albert Heijn Alg.Vr.Imp. Amaiga Hold A'dJDroogd. Amst .Rijtuig Aniem. El. nb. Arnh.Scb.b.c. Asselbergs Aut .Screw Auto.lnd.Rott. BaUast-Nedam B.A.M. Batava Batenburg Beek v. AX. Beers Zn. Begemann Bensdorp Int. Bergoss Berkel Patt. BUjd. löOOnrc Boer Drukk. Bols Lucas Borsumlj c Bos Kalis 279.00 56,00 165,00 161,00 36.00 200,00 150.00 78.1 118,5 102,5 127,00 217,00 53,50 115,00 183.00 333.00 142.00 61,50 163,50 347.00 353.00 330.00 96,00 338,5 279.00 56,50 164,70 161,00 35,80 200,00 145,00 79.00 118,5 105.00 128,00 219,5 52,60 114,00 182.00b 327,00 144,5 61,50 163,50 338,00 360,00 326,00 95,00 337,00 147,00 147,50 239,5 238,1 122,00 122,00 B.O.Z. Braat Bouw. Bredero V.G. Bred. V.G.nrc. Bredero V.B. Bred.V -Bnrc Buhr-Tet. Calvé D. A. Calvé D. nrc Calvé D.cpwd Ctr Suiker Ceteco Cham. Unie Cindu-K.6K. Crane Desseau T. Dikkers Co. Dorp-Co. Dr. Ov.Hout Droge Wol Duiker App Econosto Elsevier Emba Enkes I'Europe Figee Fokker Ford Furness Gamma H. id. 5 pr. Gelder ld. pref. Gero Giessen GistB Goudsm Grasso Grinten Grofsmed. Hagemijcr Hal berg M. Hellingman Hero Cons. Heybroek lnt.Gew.Bet. Hoek'sM.Z. Holec N.V. Holl. Beton floogenbosch Hoogenstraaten Hooimijer IHC HoU. Industr. Mij. ÏBB-Kondor Interlas Int.Muller Int. Crew .Bet. lnventum Jean Heybr. Kemo Coirs. Kemp. Begeer Key Houth. Kiene Sulk. Kloos Zonen Klnwer ultg. KBB nrc KBB b cum.pr Kon. Ned. Pap KJ»J. Text.c Koudljs nrc Krasnapolsky Kon. V.Tapijt Kwatta Ch. Landr V« Leidse Wol LindetJac. Lijempt LijmDelft nrc Macintosh Matubel 575,00 366,00 323.6 319,5 490,00 487.00 87,00 198,00 200.00 150,00 536.00 178,60 277,00 72,50 145,5 100,20 106.7 580,00 366,00 322,00 319,00 481,00 87,10 201,50 150,00b 550,00 172,50 280,00 72,00 145.8 100.50 105,2 164,00a 162,5 205,00 210,00 235,00 236.00 76,5 82.00 54,00 53,00 608,00 598,00 191,00 190,00 126,00 128. 410,00 112,00a llü.uü 40,00 40,90 881.00 - 90,00 89,30 293.00 293.5 114,00 114,00 165,00 165,00 *>08,00 207,00 62,00 62,00 162,00 165,00 121,00 121,5 221.00 224,00 59,00 58,00 122,00 122,00 135,00 135,00b 830,00b 950,00 198,00 192,00 239,00 238,00 722,00 *722,00 290,00 286,00 91,00 91,20 230,00 225,00 99,00 99,00 130,00 131,00 690,00 693,00 280.00 283,00 99,00 98,10 400,00 400,00a 63,50 63,50 241,00 244,5 109,8 109,00 266,5 260,5 119.00 120,00 300,00 300,OOA 231,00 741,00 238,00 254,00 253,50 125,30 125,50 16,70 16,70 287,00 288,5 29,00 28,1 124,00 123,5 102,00 105.00 470,00 475,00 176,00 175,00 130,00 130,00 350,00 344,5 233,00 232,00 54,50 54,00 119,7 118,5 150,50 149,00 140,00 140,50 Meelf N.B. c Mees'bouw b Metaverpa b Meteoor Bet. Moluksche Mulders FAB Mijnbouwk.c. Naarden Ch. Naeff Gebrs. N.B.M.Bouw Nedap N. Ap. Nederhorst V.B Ned. Bontw. N.D.U. c. N. Spingst. o Neile Netam b Ntefaf instr. Nierstrasz N. Eur. Hout Norit Nutricia Nyma nrc Nijv. t. Cate Ügem.n.b. Or ens Kop Oving Pakhoed ld. Cert. Palemb. Ind. Paltbe Pont Houth. Porceliles Proost Br. Radem. Met. Reesink Co. Reeuwijk Reineveld Reiss en Co. Riva ia. Cert. Rohte Jisk. Rommenh. Rijn-Sch.-V. ld. Cert. Sanders Beh. Schev. Ezpl. Schokbeton b Sctaolt. Cart. Scholt.-Hon. Scbuitema Scbuppen S. Schuttersv. Simon^'Emb. Stevin g Stsp. Twente Tab. ind. PhiJ Teclm. B. Mar Tec hu. Unie Telegraat TUb. Waterl. Tricotbest. Tw. Kabelf. Ubbink-Davo IJdenh. Steen Unlkap Unil. 7 pet. cp 1000 6 pet. cp 1000 4pct. cp 287,5 286,00 125,5 125.2 265,00a 372,00 374,00 39,5 112,00 61,10 85,00 79,80 374,00 68,60 270.00 246.1 241,00 364,00 89,00 120.00 134,00 218,00 169,00 111,00 48,00 94.5 99,20 315,00 213,00 132.60 129,50 119,00b 164,5 343.00 166,5 247.00 120.00 127,00 530,00 58,00 365,00 336,00 93.6 110,1 300,00a 61,10 84,00 79,80 374,5 68,50 265,00a 240,00 358.00 89,00 121,00 135,00 220,00 166,00 111,00 48,00 91,00 99,30 213,00 132,50 129,50 119,00b 164,00 344,00 160,5 240,00 120,00b 125,5 530,00 40,00a 58,00 360,5 335,00 94,5 790,00a 230,00 229,00 325,00 324,00 31,50 30,00 205,00 "*07,00 221,00 75,00 160,00 376.00 174,9 90,00a 98,20 129,00 89,5 167,5 267,00 86,90 261,00 77,00b 418,00 198,5 248,5 284.00 102.1 89,00 61,5 V.d. Vliet Wern Veneco Veneta Ver. Glasb.nb Ver. H. Schev. Ver. Macb.f. V.N. Uitgev. VNU Pref. Ver. Touw. c Vezelverw. Vihamij-Butt. VRG-Pap. gb Vulcaansoort Wavcrcn G. 217,00 75,00 160,00 372.00 174,5 90,00a 98,00 134,00 91,00 166,00 263.00 87.00 261,00 79,5 420,00 198,00 246,00 284,5 102,00 46,5 Wegener's nrc Wessanen Wessem Wyèrs Wijk&Her. Zaalberg 146,00 145,00 190,00 186,00 140.00 141,00 91,00 90,00 137,5 13,75 mijnbouw en petroleum Maxwell Moeara Enim Moeara 1-100 pr Moeara 1-4 opr. 142,00 141,00 245,00 243,00 3150,00 3150,00 3410,00 3380,00 scheepvaart Oostzee 87,00 87,00 spoor- en tramwegen Geld. Tram Antill. Br. Antill. Verf El. Mij Aruba Surin. Brow. Hunter D. 77,00 110,00 128,00 129,5 121,00b 121,00 54,20 53,90 particlpatiebewijzen Alg. F. bez. 116,50 116.00 Am. Fund 1-5 233,00 232,00 A'dams Belegg 192,00 192,00 Converto 785,00 783,00 Goldmines 1-5 127,60 126,00 Holland Fund 798,00 795,00 Interbons 650,00 650 00 Renlcf. part. 768,00 768.00 Ned. Vastgoed Binn. Vastgoed 165,00 165,00 id. half div. '72 161,00 161,00 Breevast'67 149,00 beleggings-mijen D.I.F. IKA Nefo ühanc Prot. Bel. Uni-Invest Unitas Utilico Wereldhaven Tokyo Corp. Conccntra Europaf. lOpb Un. Fonds 20 pi Eurunion lOpb Finance Union. Valeurop 125,50 185,50b 78,20b 91,10 123,50 87,00 85.00? 134,00 160,00 32,40 275,00 32,30 275,00 548,00 548,00 1472,00 1467.00 348,00 345,00 840,00 848,00 buitenlandse obligaties 202,00 200,00 79.00 78,00 112,20 113,00 201,00 197,80 19,00 19,00b 185.00 184,5 51,00 114,00 113,00 686,00 689,00 74,5 72,5 51,5 51,5 Boston Fund Chemical Fund Dreyfus Fidelity Fd. Investors M. Japan Corp c Lehman Corp c Manb Fund c Massach. Steadman c Technolog. Fd. Value Line Gevaert Petrofina la Solvay Cic Union Minière Hoechst Mannesmann Imp. Ind o Co. Fin. de Par Pion Elec. Sony Corp. 8,00 11,05 13,75 16.00 8,60 13,05 17,10 5,20 11,75 3,35 6,90 4,80a 126,00 8,00 10,75 13,75 16,00 8,70 13,35 17,00 5,30 11,90 3,30 6,85 4,40 125,00 218,00 218,00 1145,00 1130,00 148,00 147,50 215,00b 218,00b 38,75 38,70 40,25 40,90 Amerika Albac Alum Bell. Teieph. Can. Brew Can. Pacific Husky Oil Imperial OU Iln. Nat. Gas Int. Nickel SheU Can. ACF Industr. Admiral Corp. Akzona Inc. Allied Chemie Am. Metai Am. Motors An. Phoyo Ed. Am. Sm-Ref 10 Am. Stand. Am. Tel. Tel Ampex Corp. Anaconda Ashl. OU Ref. Bethl. Steel Boeing Comp. Burroughs Chasb. Goth. Ches. Ohio R Chrysler Cities Serv. Colgate Col. Gas Curtiss Wright Dart. Ind. Dow Chem. Du Pont Eastm. Kodak Fluor Ford Motor Gen. Cable Gen. Electr Gen. Motor Gen. Tech. Greyhound Int. Bus Macb. Int. Glav. Fr. nr. T&T Kennecott Leasco Proc. Ling T.V. Litton Ind. Mo Don. Gough Montgom. W. Nat. Can. Nat. Distillers Nortb Am. Pb. Occ. Petr. Penn. Central. Pepsi-Cola PhU. Petr. Procter Gam. Radio Corp. A. RepubUc Stee) Santa Fé Sears Roebuck SbeU OU South Cy Southern Pac. Sperry Rand Standard Br. Stand NJ. Studebaker Sun OU Tandy Corp Texaco Texas lustrum Transam. Corp Union Pacif B U.S. Steel Westlngb. El. I Woolwortb 22,75 41,60b 7,10 14,40 16,50 42.80 11,50 33,60 52,65 49,25 16,00 29,20 28,25 27,60 9,45 7,50 18,10 11,40 47,90 6,25 17,80 30.65 26,80 Ï2.25 22,50 41,80b 7,15 14,75 15,80 43,30 12,50 33,60 53,65 49.25 16,50 28,80 28,25 27,75 9,25 7,55 18,00 11,40 47,00 6,20 17,90 30,25 27,25 21,50 207,00 213,00 2,70 2,70 30,50 40,10 79.00 27,25 36,50 48,20 92.00 30,35 40,10 79,50 27,50 35,75 48.75 93,20 165,00 164,50 132,50 132,90 23.60 64,50 14,05 62.40 71,35 29,00 17,75 378,00 74.75 52,40 22.25 18,50 10,00 13,70 33.50 46.00 16,20 16,30 34,40 13.65 3,00b 23,50 64,60 14,05 62.80 74,35 29,10 Vo ƒ,011 388,00 76,90 51,75 22,25 18,25 9,65 13,80 34,00 46,00 16.40 16.35 34,40 13,50 3,20 96,90 33,70 24,10 30,50 ,00 810,00 .00 35,15 97,25 33,75 24,25 29.50 104,00 103.00 486.0 48,80 18.75 18,30 41,00 40.00 44.75 49,00 81,90 47,00 42,75 36.85 35,25 46,20 48,75 83,00 48,00 24,75 36,90 35,75 168,50 169,00 17,85 17,65 49,00 27,00 43.65 35,80 49,40 27,90 42,80 36,00 AMSTERDAM De ac tieve aandelen gaven don derdag een zwak beeld te zien, waarbij de koers van Unilever even hard terug liep als ze woensdag was gestegen. De bonusgeruch ten waren weer weggeëbd en bij vrij grote omzetten werd 1.70 lager ingezet op 140.50. Daarna ging er nog 1 van het koerspeil af, gevolgd door een flink herstel en daarna weer door afbrokkeling. Midden beurs hield de fluctuatie op en toen werd gehan deld op ca. 140. Hoogo vens begon 1.20 lager op 75.20 en Koninklijke Olie moest bijna f 1 afstaan op 120.10. Philips daalde 50 cent tot f 52.60 en Akzo gaf een zelfde ontwikke ling te zien op f 60.70. In de cultuursector moest HVA 1.5 punt terug tot 87, maar kon Deli-Mij de ge leidelijke opmars met 2 voortzetten op 128. Scheepvaartfondsen lagen verdeeld op de markt met kleine veranderingen, waarbij Scheepvaart-Unie f 1.70 moest prijsgeven op 122.90. Heineken kon 2 inlopen op de recente ver liezen, maar Nationale- Nederlanden ging 1 te rug tot f 66.50. Op de staatsfondsenmarkt teken de zich bij opening hier en daar een klein tech nisch herstel af, maar de ondertoon bleef in het al gemeen aarzelend. Op een rustige locale markt ging Hellingman onverstoorbaar verder bergopwaarts en in de eerste periode werd 100 punten hoger gehandeld op 950 gedaan en bieden. Volgens beurslieden komt de vraag van verschillen de zijden. Het hotelfonds Krasnapolsky veroverde f 3 op f 105 en Centrale Suiker werd f 13 duurder op f550.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 11