Hoe het Fakkeltheater leeft!
Mannetje
dat
Thijs of
heet
Levens, die ook na de dood, blijven voortleven
Is uwkind anderhalf?
Tfld voor kaas uittvuislje!
«wij
f 15"
GASÏHOOGLERAAR
GEEFT NOG
WEL COLLEGES
Oud-staatssecretaris
Hacx stapt uit CHU
kunst
cultuur
NIEUWE RAAD VOOR DE KUNST: OPRICHTEN EN ZO SNEL MOGELIJK OPHEFFEN
ijdschrift
oneel
xpositie
oek
Staatsloterij
Overvallen op
bank en
postagentschap
papier
oor uw pen
Meer schrijven
Belangenpartij
Vrijdag 73 oktober 1972
19
lwKmÊ—ÊÊÊÊmm
fc" fe
CHOREOGRAFIE manifes.
taitie '72, start op 26 oktober te
Rotterdam, met zoals gebrui
kelijke eerste uitvoeringen van
CRM-opdrachten. Dit jaar o.a.
van Margriet Franken, Breda.
Volgende uitvoeringen (o.a. te
Tilburg) op 14 december, 22
maart en 24 mei.
HENS de Jong, grafiek en
tekeningen, van 14 oktober tot
3 november bij galerie Kokon,
Nieuwlandstraiat, Tilburg.
BOEKENBEURS voor
Vlaanderen: van 27 oktober
tot en met 12 november in het
Bouwcentrum te Antwerpen.
PRIJS voor het beste lite
raire debuut in Vlaanderen
krijgt bij de opening van de
beurs: Monika wan Paemei
voor „Amazone met het Blau
we Voorhoofd".
ZESDE Biënnale de la Ta
pisserie van juni tot septem
ber te Lausanne. Minimale in
zendingen: 5 m2. InL: Secreta
riaat, Avenue Villamont 4,
Lausanne.
RIJKSADVIES -commissie
voor de programmering van
collecties beeldende kunst
voor tentoonstellingen in Ne
derland. Een nieuwe mondvol
voor ons gezegende commis
sie-landje. Enige lid uit de
drie provincies beneden de ri
vieren is H. Koch, directeur
culturele raad, Middelburg.
De commissie tot herziening
van de Wet op de Raad voor
de Kunst heeft in april 1971
een rapport uitgebracr en
voorstellen gedaan voor een
nieuwe wet op de Raad voor
de Kunst (met grote K).
Daarop zijn inmiddels 25 com
mentaren ontvangen. van
evenzovele landelijke organi
saties op dit terrein. Terecht
stond daarbij voorop de kri
tiek, dat een nieuwe Kunst-
raad een et eng gezelschap
zou zijn en werd met nadruk
opgewezen op ue samenhang
tussen kunstbeleid met het so-
ciaie-culturele beleid. De com
missie is het met deze kritiek
eens en zegt nu. dat het voor
gestelde slechts od korte ter
mijn van betekenis kan zijn; in
afwachting van een Sociaal-
Culturele Raad als tegenhan
ger van de Sociaal Economi
sche Raad (SER). Zolang die
culturele SER er nog niet is
zal de kunst nieuwe stijl moe
ten fungeren: daarbij wel be
denkend. dat advisering nu ai
gericht moet zijn op het ont
staan van die nieuwe ontwik
kelingen; een geïntegreerd
kunstbeleid dernaivc-
Het voorstel van de commis
sie om de raad tot adviesor
gaan van de gehele regering
en van alle ministers te ma
ken heeft weinig reacties op
geleverd. De mogelijkheid van
rechtstreeks advies aan de
Staten-Generaal werd vrij al
gemeen als onwenselijk be
schouwd. Toch blijft de com
missie van mening dat er in
ons staatsbestel weinig plaats
is voor rechtstreekse advise
ring aan het parlement
Talrijk bleken de bezwaren
tegen de voorstellen omtrent
de samenstelling van de raad
(„college van regenten: koe
handel vriendjespolitiek",
etc). Bezwaren ook tegen het
voorstel, dat de raad in meer
derheid uit kunstenaars zou
moeten bestaan. Men wordt
dan teveel een belangenge
meenschap, was de mening. In
het nieuwe compromis-voor
stel is nog een nieuwe catego
rie personen ingevoerd name
lijk: personenen met bijzonde
re deskundigheid en ervaring
op di t terrein. Om een lang
verhaal kort te maken. De
nieuwe kunstraad zal volgens
het herziene voorstel moeten
bestaan uit: 1. twee-vijfde
leden, benoemd door de Kroon
op enkelvoudige voordracht
van de door de ministers aan
te wijzen representatieve or
ganisaties van kunstenaars ;2.
twee-vijfde deel leden, be
noemd door de Kroon op en
kelvoudige voordracht van
door de minister aan te wijzen
organisaties en Instellingen die
werkzaam zijn op een breder
terrein van kunst en cultuur:
3. een-vijfde deel van de le
den direct benoemd door de
Kroon.
De raad voor de kunst is de
afgelopen jaren vaak verzeild
geraakt in tumultueuze toe
standen. Of deze nieuwe vorm
daaraan zal ontkomen, staat
nog te bezien .Het enige posi
tieve punt uit het eindrapport
met voorontwerp is, dat de
commissie het advies en de
nieuwe raad maar als een zeer
voorlopige zaak ziet. Het is
nogal verwonderlijk, dat men,
na het kapseizen van de oude
raad, er zonder meer van uit
gegaan is. dat er weer een
nieuwe raad moet komen, zij
het dan wat bijgeschaafd vol
gens wat meer democratische
principes. De vraag of een
kunstraad op zich nog wel een
geëigend orgaan is in deze
tijd, komt in de kritieken
blijkbaar helemaal niet aan de
orde. Je kunt namelijk een
groot vraagteken zetten bij
deze structuur, die barst van
de compromissen; dat wil zeg
gen: de werkelijke problemen
toedekkend Komt de nieuwe
kunstraad er dan zou een van
de eerste studie-objecten kun
nen zijn: hoe heffen we deze
structuur van kunstraad op om
het hele culturele welzijnsbe
leid vanuit andere gezichts
hoeken te benaderen. Niet en
kel integratie in een grote
welzijns-SER, als nieuw (log)
lichaam, maar b.v. vanuit een
functionele inzet, zoals mr. P.
Kuypers, onlangs de culturele
gemeenteambtenaren voor
hield.
FOTO-IO Deze fotografie
heeft weinig meer van het
poezelig mooie plaatjesmaken.
Notitie bij een aantal recht-
toe-recht-aan foto's van de
Eindhovenaar Hans Biezen:
..Etsende" fotografie, gespecia
liseerd op het vrouwelijk
naakt van Jan Lubbers; een
debuterende duinwachter, J,
Schouten met vogel-foto's en
opvallende resultaten bij de
Zwolse fotogroep Refleks zijn
talrijke inspirerende voorbeel
den in deze aflevering. Apart
dienen daarbij genoemd de zes
pagina's voor de Rotterdamse
expediteur Cor Gouweleeuw,
die een fijn oog heeft voor
details en de kleurrijke na
tuurfoto's van de warmtetech-
nicus Eddy Marissen. Tech
nisch: informatie over het ou
de procédé met broomverf,
een test van het Kodak bromi
de papier en interessant
nieuws van de Photokina. (Fo
to: postbus 4, Doetinchem).
STREVEN 1 „Te oorde
len naar de belangstelling voor
Godspell en Jesus Superstar
schijnt de Jezus-mode hier
vooral een commercieel feno
meen te zijn. In de Verenigde
Starten is het omgekeerd ge
gaan". Hoe? Daarover schrijft
Jean Duchesne (auteur van
Jesus Revolution, Ed du Cerf,
Paris) uitvoerig onder de kop
„De Jezus-Revolutie in de
USA". Verder plaatst Jan
Kerkhofs enkele bakens bij
„Communes, basisgemeen
schappen, kleine groepen. Al
ternatieve samenlevingsvor
men?". Twee belangrijke boe
ken worden aan de orde ge
steld: Roszak: Opkomst van
een tegencultuur, door A. v. d.
Akker en Vogelaar: Kunst en
kritiek door Paul Claes (Stre
ven, postbus 233, Den Bosch).
ONS ERFDEEL 4
Hans Redeker verwondert er
zich over, dat de ontdekking
van tachtig tekeningen uit het
oeuvre van Pieter Breughel de
Oude als behorende tot de 40
jaar jongere Savery, in 1967
zo weinig opzien heeft ge
baard. Hij geeft nu verslag van
dit „kleine drama of tenminste
een complex van intriges en
manipulaties".
Drs. G. Termorshuizen, die
samen met H. Jassin, een Indo
nesische vertaling van Mul-
tatulüd's Max Havelaar ver
zorgde, schetst de achtergron
den van dit opmerkelijke feit.
Het boek is sedert juli met
subsidie van CRM voor f 4
in Indonesië verkrijgbaar. De
dichtende schilder Corneille
werd 50 jaar; voor Erik Slag
ter aanleiding om veel herin
neringen op te halen uit onze
vaderlandse kunsthistorie. P.
Rysschaert pleit voor een har
monisatie van het havenbeleid
in de Benelux om „van het
hele Westerscheldebekken een
der voorspoedigste gewesten
van de Nederlanden en Europa
te kunnen maken". André
Brink schrijft in het Zuid
afrikaans over de auteur
Breyten Breytenbach en zijn
werk, waarvan enkele gedich
ten een Franse vertaling voor
dit nummer kregen. Verder,
zoals gewoonlijk, een overdaad
aan culturele informatie. (O.
E. Kerkstraat 1, Raamsdonk-
Dorpj.
JEUGD EN CULTUUR 7-8
Na de extra nummers over
Bangla Desj en de Indianen,
nu weer een actueel
extra aflevering ave Tanzania
en Kenia, samengesteld door
Trouw-redacteur drs. Harm
Lamberts. Boordevol zinnige
informatie en uiterst geschikt
als gespreks- en discussienum
mer op scholen, groepen e.d.
„Dc Aziaten hebben het onge
twijfeld voor een groot deel
aan zichzelf te wijten dat ze
nu in Oost-Afrika in ernstige
moeilijkheden zijn gekomen"
(J en C giro 337241 Den Haag
- f 10,50; scholieren f 8,50 per
jaar).
„Ons Fakkel-theater is wat
links geëngageerd. Voor
Vlaanderen hebben wij zeker
een alternatief programma.
Maar ik denk, dat de voorstel
ling van De Nonnen (Eduard
Mannet), die op 21 oktober bij
ons in première gaat, het ook
in Nederland zal doen. Kom er
graag spelen", aldus Walter
Groener, directeur van het
Fakkel-theater. Midden in de
Antwerpens rosse buurt, het
schipperskwartier, ligt aan de
Mutsaertstraat een piepklein
gezellig theater, met bijna 100
zitplaatsen. Verschillende Ne
derlanders hebben het al laten
weten. Het publiek bestaat
voor 30 procent uit studenten.
5-10 procent uit werkende
jongeren en arbeiders, de rest
uit ambtenaren en bedienden.
De gemiddelde leeftijd is on
geveer 34 jaar. Zo omschrijft
Groener zijn publiek. „Toch
wil tachtig procent een thriller
of een plezant stuk", zegt hij,
„aldus een enquête. Maar dat
willen we niet. We zouden
dan wel uit de zorgen zijn. Af
en toe lonken we eens naar de
commerciële kant. zoals mo
menteel met ..Stuivertje wis
selen" van Williams, maar
zelfs dit stuk heeft nog een
geëngageerde ondertoon; na
melijk partnerruil".
Groener, van huis-uit leraar
Nederlands en Engels, is sedert
twee jaar secretaris bij de so
cialistische jeugdbeweging.
Zijn culturele werKzaamheden
daarvoor combineert hij met
werkzaamheden voor net in
middels 16 jaar oude Fakkel;
theater, dat bestaat uit een
cast van 15 spelers; free-lan
cers, kern van vasie acteurs
en amateurs. Het is een vorm
van klein-theater. hetgeen niet
wil zeggen een maaurodam-
achtig broertje of zusje van
het grote theater. De kamer
theaters. zoals ze in België
heten, varen nun eigen koers,
krijgen wat meer greep op het
hele toneelgebeuren en gaan
net niet naar de kelder door
een subsidie, die te hoog is om
dood te gaan en te klein om
tot redelijke ontplooiing te ko
men.
„Liet onlangs Andre Ter
louw eens naar Antwerpen ko
men", aldus Groenen. Wat die
man zegt...In Nederland, ge
loof ik, al weer ouderwets,
maar hier nog lang niet haal
baar". Toch is het, via het
Fakkeltheater gelukt auteurs
als Breoht, Sartre e.d. ingang
te doen vinden in Vlaanderen.
„Sartre is ons erg kwalijk ge
nomen door de confessionele
pers". Maar ook nu is het nog
gespeeld in de Toneelzaal Co-
lumbia-straat (Luchtbal). De
gouverneur liet nl. de Arens-
bergschouwburg weigeren,
omdat hij „deze voorstelling
niet opportuun achtte". Groe
ner: „De zaal in Luchtbal heb
ben we met een trucje gekre
gen".
Voor dit seizoen heeft het
Fakkeltheater o.a. nog op het
programma staan „Berichten
ton Gheuens; een „waarachti-
uit de samenleving" van Gas-
ge en nooit eindigende story
van Stincton-Place: een sextet
vakkundig gedaan maar het
bracht niets nieuws: dat ge
beurde 20 jaar geleden, bij ons
al door de studenten. Met het
stuk over Van Ostaiien. dat in
februari gaat draalen. hoop ik
ook in Nederland te komen.
Voor de jeugd spelen we ten
slotte „De hekenschoot van
Maria Machodo uit Hongarije".
Walter Groener: „Ja voor de
jeugd willen we wat meer
gaan doen". Hij lonkt daarbij
naar de verrichtingen van
Proloog. „In vergelijking met
Nederland gebeurt hier in
België practisch niets aan cul
turele vorming van de jeugd.
Het vormingswerk staat hier
0 Ria Verschaeren Candidaen Bob Stijnen (Theo) in „Stui
vertje wisselen".
geen rode geur en maneschijn.
De nonnen werden vorig jaar
bij de KNS afgevoerd,
omdat de pers het wegschreef
en in de Antwerpse raad ge
fulmineerd werd tegen „het
vulgaire karakter". Fakkel:
„Wij willen nu bewijzen, dat
het, ondanks de hetze, een
goed stuk is. (Studio speelde
het in ons land). Groener gaat
de directies van de Zeeuwse
en Brabantse schouwburgen
uitnodigen bij de première in
de hoop, dat het stuk ook in
Terneuzen, Breda Roosendaal
etc door het Fakkel-theater
gebracht zal kunnen worden.
Op 31 oktober en 1 november
wordt Leopold II van Claus
mini-plays. samen gebracht tot
een vreemdsoortig theaterka-
baret; verder ae ongewone hu
welijkskomedie ..Een opge
maakt bed" van Dimitri Fren-
kel Frank en van dezelfde au
teur gaat ook „Spring uit het
raam schat voor we gaan trou
wen". Van John Hopkins:
„Dat verhaal van jou" en
„Kwasten" van Heinrieh Hen
kei. Veel verwacht Groener
van „Het avontuur" van Paul
van Malskoe of De dubbele
omkering van Ostaiien". „Wij
belichten in dit stuk de maat
schappelijke kant van Ostaiien
en niet de plezante zoals
Cor Stedelinck deed met „Dag
stoel naast de tafel". Dat was
nog in de kinderschoenen. In
de regio Antwerpen zijn
40.000 schoolkinderen. Voor de
kleinen is er het Jeugdtheater
en de groten gaan wel naar de
KNS. maar voor de midden
moot is er niets".
Verder trekt het Fakkel the
ater er op uit; de regio in.
„Vaak onder erbarmelijke om
standigheden; in volkshuizen
en parochiehuizen; in paro
chiehuizen natuurlijk minder;
ook wel, in schouwburgen". In
Nederland is het Fakkelthea
ter een keer of tien opgetre
den. Ieder jaar in Dordrecht
en verder eenmalig in Breda
(Vestzaktheater), Den Bosch,
Rotterdam, Amsterdam, Den
Haag. Groener zou graag nog
meer Nederlanders in het the
ater aan de Mutsaertstraat
zien.. „Misschien krijgen we
dan wat meer kritisch tegen
spel en blijven we niet den-
ren, dat we het zo goed
uoen". Er wordt gespeeld op
donderdag, vrijdag, zaterdag
en zondag om 20.30 uur.
HENK EGBERS
„Amerika! 'n Natie zonder
vrees, waar elke man zijn ei
gen werk kan kiezen en ie
mand met ambitie en verbeel
ding miljonair wordt, 'n Natie
van lachende, ijsjes etende
kinderen, 'n land waar vaders
op zaterdag met hun zoons
gaan vissen" etc. Dat zegt o.a.
één van de stripfiguren in de
Nederlandse uitgave van
FRITZ THE CAT, waarop de
gelijknamige film is geba
seerd. Draaiit nu; gaan zien.
De onbarmhartige maatschap
pijkritiek op de perverse kan
ten van een Amerikaanse
Droommaatscbappij van teke
naar Crumb is wereldbekend.
Nu bdjt hij via Fritz daarin op
zijn wat müdier dan door
gaans shockerende en op
zettelijk vulgaire manier. Met
de film is Crumb nu via dit
boek voor f 4,95 (uitg. Euro-
franschsing nv) vor de zoveel
ste maal uit de underground
gehaald en. prooi geworden
van het door hem verguisde
kapitalisme.
THIJS OVERMANS en zijn
vrouw Meike Sund schrokken
toch wel een beetje toen zij jn
hun fraaie galerie Brabant -
Molenstraat 24, Woudrichem -
de dertig zelfportretten van
Thijs hadden opgehangen.
Dertig doeken, die Overmans
gedurende een periode van
dertig jaar (1942-1972), maak
te van zichzelf. „Ze stonden
altijd ergens opgeslagen en we
hadden ze zelf nog nooit zo bij
elkaar gezien. Voor ons een
emotionele toestand, een soort
familiealbum". Een intrigeren
de expositie, waarmee Thijs
Overmans zichzelf min of
meer uitlevert aan de bezoe
kers, die in steeds grotere ge
tale deze galerie in het histo
rische stadje bij Gorinchem,
weten te vinden.
Thijs Overmans: "Je ziet
hoe je, zowel innerlijk als ui
terlijk, veranderd bent; hoe je
ook als schilder veranderd
bent Ik heb nog niet goed
onderzocht: hoe. Ben nog be
zig de klap te verwerken".
Is het een soort narcisme,
dat Thijs Overmans ertoe
dreef om zichzelf maar steeds
weer te portretteren? Als
veertien-jarige jongen schil
derde hij zijn eerste portret-
„Ik zag, dat andere schilders
het ook deden. Ik was toen
weg van Dick Ket. Later deed
ik het, omdat ikzelf steeds als
model bij de hand was". Dat
model van zichzelf is in de
loop van de jaren uitgegroeid
tot een „mannetje", zoals hij
zelf zegt. Een soort prototype
van ,4e" mens in velerlei si
tuaties. Thijs: „Ik kan die si
tuaties wel projecteren in an
dere figuren, maar ik ervaar
ze het meest in mezelf. In
anderen lukt het me nooit zo
goed als met mezelf". Wie die
„mannetjes-schilderijen" ziet,
denkt allerminst aan zelfver-
heerlijken.de, narcistische doe
ken, wel aan de positieve ont
wikkeling van zijn talent.
Thijs Overmans schildert de
zelfportretten niet voor een
spiegel, maar uit zijn hoofd:
sterk gestyleerde karakteris
tieken als herkenbare koppen
in uiterst afgewogen composi
ties. Mooi geschilderd, bijna
fotografisch. Een mannetje ge
kneld onder een schuifraam;
omhoogkijkend uit een straat;
met pallet in atelier; in het
water; in een straatje. Meewa
rige en uitdagende koppen.
„Beangstigend vaak om te
zien" zegt Meike Sund." Ze
zijn dikwijls voor ons verbon
den met moeilijke situaties. Er
komen hier ook mensen, die
ze afwijzen; ze niet kunnen
verdragen. Het is zo fijn deze
en andere schilderijen hier
zelf te kunnen ophangen en ze
niet alleen maar te hoeven
uitleveren aan exposities el
ders. Naar aanleiding van de
schilderijen ontstaat er een
vorm van communicatie met
de bezoekers; je bent er zelf
bij; ze praten met je over de
doeken. Eigenlijk zouden alle
kunstenaars over zo'n moge
lijkheid moeten beschikken".
Het moet Thijs Overmans
daarbij wel van het hart, dat
de landelijke dagbladen in
hun aandacht voor kunst prak
tisch niet beneden de rivieren
komen.
Deze expositie kan aanlei
ding zijn om ook eens kennis
te nemen van werk van ande
re kusntenaars, die bij Thijs
Overmans onderdak zijn; o.a.
Sluyters, Bauer, Gordijn, Ka-
merligh Onnes, Sorbier, Toul-
gouat etc. Maandags gesloten,
overigens dagelijks van 10-6
uur en zondags van 2-6 uur.
H.E.
RICHARD MINNE behoort
tot de meest authentieke
Vlaamse auteurs. Oudere poë-
zie-gevoelige mensen willen
hem nog wel eens citeren. Ol
hij jongeren nog aanspreekt
betwijfel ik. Maar van Gezel-
Ie, Elschot, Van Nijlen e.d
neem je ook nu nog kennis;
verdiep je je in hun nagelaten
werk. Dat, zeven jaar na zijn
dood, Richard Minne ten voe
ten uit getekend wordt in de
bundel van DANIëL VAN
RYSSEL: RONDOM RI
CHARD MINNE (uitg. Nijgh
en Van Ditmar 12,50),
kan ik niet zeggen, toch geeft
het grote aantal impressies,
daarin opgenomen, voldoende
contouren aam om een goede
indruk over hem te krijgen.
De samensteller noemt het
4/
een vriendenboek; maar niet
in de zin van een huldebetoon
achteraf. Een dertigtal mede
werkers, die Minne min of
meer gekend hebben, leverden
hun bijdragen. Het nadeel is,
dat er op die manier een soort
legpuzzel ontstaat, die eerst,
na ruim 200 pagina's, begint te
leven uit doublures en fractio-
nele belichtingen. De redactie
van het boek was niet zó
sterk.
In het eerste deel zijn een
aantal gedichten opgenomen,
die nooit werden gebundeld en
nauwelijks bekend zijn; ze
stammen vooral uit zijn begin
periode en verschenen in
Vooruit, de krant waaraan hij
als journalist verbonden was.
Verder enkele gedichten in
zijn handschrift. Vervolgems
een aantal persoonlijke herin
neringen of studies (waarvan
enkele eerder elders versche
nen) over de betekenis van
zijn werk voor deze tijd. On
der de auteurs daarvan bevin
den zich o.a. Jan Veroammen
Johan Daisne, Karei Jonck-
heere, Achilles Mussche. Bert
Decorte, Louis Paul Boon,
Willy Spillebeen, prof. dir. M.
Rutten, Antoon van Elslander
etc. Minne als sociaal bewogen
man, onhandig, maar spelend
met de taal: „non-conformist,
ongenuanceerd, koppig, onro
mantisch realist, idealist, op
standig van aard" (Van Rys-
sel).
VINCENT VAN GOGH. Ook
een man, wiens leven steeds
opnieuw blijft boeien. Een
schilder voor wie nu een
nieuw museum overeind is ge
zet. Het is daarom nieit gek,
dat er maar steeds herdrukken
verschijnen van het boek van
Theun de Vries: Ziet, eem
mens, uit 1963. Het kreeg ech
ter een nieuwe titel THEUN
DE VRIES: VINCENT IN
DEN HAAG (uitg. Querido - f
14,90). Een geromantiseerd
verhaal over zijn Haagse jaren
(1881-1883). Toch wordt zo'n
verhaal, waarin zijn wrange
bestaan met Sien Hoornik
wordt verteld, niet aan de lite
ratuur „uitgeleverd". De Vries
duikt steeds consciëntieus in
de historische gegevens, die
hij boeiend in scène zet. Be
halve een interessante schilde
ring van het Haagse milieu
met figuren als Mauve, Bredt-
ner e.a., spelen ook mee zijn
Brabantse relaties zowel
met het land als de ouderlijke
Ettense pastorie, de Zeven-
bergse kostschool alsmede
de invloed van de Zeeuwse
artiest Van der Weele. Een
boek, dat je in één adem uit
leest..
eindredactie:
henk egbers
(ADVERTENTIE)
RECTIFICATIE
In de uitslag van de
in ons dagblad van donder
dag 12 oktober is abusieve
lijk vermeld dat alle num
mers die eindigen op een 9
50,uitgekeerd krijgen.
Dit moet echter zijn
AMSTERDAM (ANP) De
Amerikaanse gasthoogleraar
prof. Raymond Tanter aan de
subfaculteit politicologie van
de Amsterdamse universiteit
zet zijn hoorcolleges over
„strategische besluitvorming"
gewoon voort.
Ook zijn uitlating van
woensdagavond, nadat studen
ten hem het houden van een
lezing in de Oudemanshuis-
poort over „De grenzen van de
strategische interventie" on
mogelijk hadden gemaakt,
heeft prof. Tanter gepreci
seerd. Met de aankondiging,
dat hij'geen ooileges meer zou
geven bedoelde Tanter lezin
gen en discussiebijeenkomsten,
die buiten het normale leer
programma vallen.
Drs. H. Houweling, weten
schappelijk medewerker aan
het Instituut voor wetenschap
der politiek, verklaarde gister
middag dat prof. Tanter zeer
overstuur is door de handel
wijze van de studenten, die
een debat wilden met Tanter
over onder meer Vietnam.
Tanter zou zijn medewer
king hebben toegezegd voor
een discussiebijeenkomst vol
gende week over zijn werk
zaamheden in het verleden bij
het Amerikaanse ministerie
van defensie.
(Van onze redactie
binnenland)
HELMOND - CULEMBORG
Bij twee overvallen, één op
een postagentschap in Hel
mond en één op een bank in
Culemborg, is gistermorgen in
totaal ongeveer 56.000 gulden
buitgemaakt.
De overval in Helmond ge
beurde rond half negen. Een
man met een witte zakdoek
voor de mond gebonden kwam
het postkantoor binnen en eis
te onder bedreiging van wat
de kantoorhouder omschreef
als een groot pistool het geld
op. Met f 29.000 gulden maak
te de overvaller zich daarna
volgens een getuige per fiets
uit de voeten.
In Culemborg overvielen
twee mannen de Algemene
Bank Nederland en maakten
daar 27.000 gulden buit. De
overvallers waren gewapend
met een pistool en een kara
bijn. Ze sloten de directeur
van de bank en twee vrouwe
lijke personeelsleden in de
kluis op en vluchtten per auto.
De politie heeft van de daders
van beide overvallen nog geen
spoor gevonden.
AMSTERDAM (ANP) De
zes bronzen Hindoe-Javaanse
beeldjes die uit een vitrine in
het Koninklijk Instituut voor
de Tropen in Amsterdam
werden ontvreemd, blij
ken een aanzienlijk hogere
waarde te vertegenwoordigen
dan de oorspronkelijk gemelde
f 12.000. Volgens het instituut
kan de waarde op tenminste f
100.000 worden gesteld.
Brieven voor deze rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend Bij publikatie zullen deze
vermeld worden Slechts bij hoge uit
zondering zat van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publikatie van brie-
ver» (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het in alle gevallen
eens is met inhoud, c.q. strekking.
Tot mijn grote schrik en
verbazing las ik in De Stem
van 11.10.'72 dat er bij mgr.
Damen in Rome slechts 40
brieven zijn binnengekomen
en bij het Vaticaari slechts en
kele honderden naar aanlei
ding van de oproep van vica
ris Kuipers 'uit Haarlem. Met
een dergelijke minimale reac
tie wordt het tegendeel be
reikt van hetgeen men beoogt.
Laat nu toch de „kritische
pnogressieven", waartoe ik
mezelf reken en die groot in
aantal zijn, positief reageren
op dit naar mijn mening nut
tig en noodzakelijk initiatief.
Het adres van mgr. Damen is
via Via Ercole Rosa, Rome.
Ulvenhout
Mevr. M. F. W. Kuyper-
Mosmans.
Prof, Bosman stelt in De
Stem dat als de vakbeweging
politiek zou gaan bedrijven
zij eigenlijk een belagen-
pairtij moet gaan vormen, zoals
de Boerenpartij maar hij zou
dat als een afschuwelijke ont
wikkeling vinden. Wat de
Boerenpartij betreft die is niet
alleen voor boeren en tuinders
waar prof. Bosman op duidt,
zij behartigt wel degelijk de
belangen van allen groeperin
gen uit onze samenleving die
in verdrukking raken door een
onjuist regeringsbeleid. De
Boerenpartij staat als een rots
in de branding en ais de kie
zers op 29 nov. aandacht
schenken aan de Boerenpartij
zal zij wel zorgen op haar
eigen manier dat er een meer-
derheiidskabinet tot stand
komt. Daar behoeft prof. Bos
man niet aan te twijfelen, on
danks dat hij de Boerenpartij
ziet als een belangenpartij.
BREDA
J.J. VREIJSEN
DEN HAAG (ANP) Oud
staatssecretaris J. Haex .is uit
de CHU getreden. Hij heeft dit
een maand geleden aan de par
tijleiding meegedeeld. Drie re
denen brachten hem tot zijn
besluit.
Allereerst had hij tijdens zijn
langdurige lidmaatschap erva
ren dat de CHU geen enkele
behoefte had aan enige inte
resse van zijn kant in het CH-
gebeuren.
In de tweede plaats kon de
heer Haex zich niet verenigen
met de samenstelling van de
kandidatenlijst voor de komen
de verkiezingen, waarop na
men als Udink en Van Veen
ontbreken.
Tenslotte kan de heer Haex
zich niet verenigen met de om
standigheid, dat hij bij de sa
menstelling van een vorige
kandidatenlijst zonder opgave
van redenen naar achter is ge
schoven. Zijn politieke voor
keur gaat uit naar DS'70.
(ADVERTENTIE)
Als uw kind goed in z'n tanden zit,
geef hem dan z'n eerste
kaas uit 't knuistje. Jonge kaas of
roomkaas, dat gaat er prima in-
en u doet er meteen iets moois mee.
Want kaas uit 't knuistje is
'jong geleerd, oud geprofiteerd':
tanden en botten groeien sterk en
gezond door de calciumverbindingen
van kaas. Bovendien
is kaas uit 't handje
zoveel beter dan snoep,,
in't tandje, nietwaar?