Hoe het Fakkeltheater leeft! Mannetje dat Thijs of heet Levens, die ook na de dood, blijven voortleven Is uwkind anderhalf? Tfld voor kaas uittvuislje! «wij f 15" GASÏHOOGLERAAR GEEFT NOG WEL COLLEGES Oud-staatssecretaris Hacx stapt uit CHU kunst cultuur NIEUWE RAAD VOOR DE KUNST: OPRICHTEN EN ZO SNEL MOGELIJK OPHEFFEN ijdschrift oneel xpositie oek Staatsloterij Overvallen op bank en postagentschap papier oor uw pen Meer schrijven Belangenpartij Vrijdag 73 oktober 1972 19 lwKmÊ—ÊÊÊÊmm fc" fe CHOREOGRAFIE manifes. taitie '72, start op 26 oktober te Rotterdam, met zoals gebrui kelijke eerste uitvoeringen van CRM-opdrachten. Dit jaar o.a. van Margriet Franken, Breda. Volgende uitvoeringen (o.a. te Tilburg) op 14 december, 22 maart en 24 mei. HENS de Jong, grafiek en tekeningen, van 14 oktober tot 3 november bij galerie Kokon, Nieuwlandstraiat, Tilburg. BOEKENBEURS voor Vlaanderen: van 27 oktober tot en met 12 november in het Bouwcentrum te Antwerpen. PRIJS voor het beste lite raire debuut in Vlaanderen krijgt bij de opening van de beurs: Monika wan Paemei voor „Amazone met het Blau we Voorhoofd". ZESDE Biënnale de la Ta pisserie van juni tot septem ber te Lausanne. Minimale in zendingen: 5 m2. InL: Secreta riaat, Avenue Villamont 4, Lausanne. RIJKSADVIES -commissie voor de programmering van collecties beeldende kunst voor tentoonstellingen in Ne derland. Een nieuwe mondvol voor ons gezegende commis sie-landje. Enige lid uit de drie provincies beneden de ri vieren is H. Koch, directeur culturele raad, Middelburg. De commissie tot herziening van de Wet op de Raad voor de Kunst heeft in april 1971 een rapport uitgebracr en voorstellen gedaan voor een nieuwe wet op de Raad voor de Kunst (met grote K). Daarop zijn inmiddels 25 com mentaren ontvangen. van evenzovele landelijke organi saties op dit terrein. Terecht stond daarbij voorop de kri tiek, dat een nieuwe Kunst- raad een et eng gezelschap zou zijn en werd met nadruk opgewezen op ue samenhang tussen kunstbeleid met het so- ciaie-culturele beleid. De com missie is het met deze kritiek eens en zegt nu. dat het voor gestelde slechts od korte ter mijn van betekenis kan zijn; in afwachting van een Sociaal- Culturele Raad als tegenhan ger van de Sociaal Economi sche Raad (SER). Zolang die culturele SER er nog niet is zal de kunst nieuwe stijl moe ten fungeren: daarbij wel be denkend. dat advisering nu ai gericht moet zijn op het ont staan van die nieuwe ontwik kelingen; een geïntegreerd kunstbeleid dernaivc- Het voorstel van de commis sie om de raad tot adviesor gaan van de gehele regering en van alle ministers te ma ken heeft weinig reacties op geleverd. De mogelijkheid van rechtstreeks advies aan de Staten-Generaal werd vrij al gemeen als onwenselijk be schouwd. Toch blijft de com missie van mening dat er in ons staatsbestel weinig plaats is voor rechtstreekse advise ring aan het parlement Talrijk bleken de bezwaren tegen de voorstellen omtrent de samenstelling van de raad („college van regenten: koe handel vriendjespolitiek", etc). Bezwaren ook tegen het voorstel, dat de raad in meer derheid uit kunstenaars zou moeten bestaan. Men wordt dan teveel een belangenge meenschap, was de mening. In het nieuwe compromis-voor stel is nog een nieuwe catego rie personen ingevoerd name lijk: personenen met bijzonde re deskundigheid en ervaring op di t terrein. Om een lang verhaal kort te maken. De nieuwe kunstraad zal volgens het herziene voorstel moeten bestaan uit: 1. twee-vijfde leden, benoemd door de Kroon op enkelvoudige voordracht van de door de ministers aan te wijzen representatieve or ganisaties van kunstenaars ;2. twee-vijfde deel leden, be noemd door de Kroon op en kelvoudige voordracht van door de minister aan te wijzen organisaties en Instellingen die werkzaam zijn op een breder terrein van kunst en cultuur: 3. een-vijfde deel van de le den direct benoemd door de Kroon. De raad voor de kunst is de afgelopen jaren vaak verzeild geraakt in tumultueuze toe standen. Of deze nieuwe vorm daaraan zal ontkomen, staat nog te bezien .Het enige posi tieve punt uit het eindrapport met voorontwerp is, dat de commissie het advies en de nieuwe raad maar als een zeer voorlopige zaak ziet. Het is nogal verwonderlijk, dat men, na het kapseizen van de oude raad, er zonder meer van uit gegaan is. dat er weer een nieuwe raad moet komen, zij het dan wat bijgeschaafd vol gens wat meer democratische principes. De vraag of een kunstraad op zich nog wel een geëigend orgaan is in deze tijd, komt in de kritieken blijkbaar helemaal niet aan de orde. Je kunt namelijk een groot vraagteken zetten bij deze structuur, die barst van de compromissen; dat wil zeg gen: de werkelijke problemen toedekkend Komt de nieuwe kunstraad er dan zou een van de eerste studie-objecten kun nen zijn: hoe heffen we deze structuur van kunstraad op om het hele culturele welzijnsbe leid vanuit andere gezichts hoeken te benaderen. Niet en kel integratie in een grote welzijns-SER, als nieuw (log) lichaam, maar b.v. vanuit een functionele inzet, zoals mr. P. Kuypers, onlangs de culturele gemeenteambtenaren voor hield. FOTO-IO Deze fotografie heeft weinig meer van het poezelig mooie plaatjesmaken. Notitie bij een aantal recht- toe-recht-aan foto's van de Eindhovenaar Hans Biezen: ..Etsende" fotografie, gespecia liseerd op het vrouwelijk naakt van Jan Lubbers; een debuterende duinwachter, J, Schouten met vogel-foto's en opvallende resultaten bij de Zwolse fotogroep Refleks zijn talrijke inspirerende voorbeel den in deze aflevering. Apart dienen daarbij genoemd de zes pagina's voor de Rotterdamse expediteur Cor Gouweleeuw, die een fijn oog heeft voor details en de kleurrijke na tuurfoto's van de warmtetech- nicus Eddy Marissen. Tech nisch: informatie over het ou de procédé met broomverf, een test van het Kodak bromi de papier en interessant nieuws van de Photokina. (Fo to: postbus 4, Doetinchem). STREVEN 1 „Te oorde len naar de belangstelling voor Godspell en Jesus Superstar schijnt de Jezus-mode hier vooral een commercieel feno meen te zijn. In de Verenigde Starten is het omgekeerd ge gaan". Hoe? Daarover schrijft Jean Duchesne (auteur van Jesus Revolution, Ed du Cerf, Paris) uitvoerig onder de kop „De Jezus-Revolutie in de USA". Verder plaatst Jan Kerkhofs enkele bakens bij „Communes, basisgemeen schappen, kleine groepen. Al ternatieve samenlevingsvor men?". Twee belangrijke boe ken worden aan de orde ge steld: Roszak: Opkomst van een tegencultuur, door A. v. d. Akker en Vogelaar: Kunst en kritiek door Paul Claes (Stre ven, postbus 233, Den Bosch). ONS ERFDEEL 4 Hans Redeker verwondert er zich over, dat de ontdekking van tachtig tekeningen uit het oeuvre van Pieter Breughel de Oude als behorende tot de 40 jaar jongere Savery, in 1967 zo weinig opzien heeft ge baard. Hij geeft nu verslag van dit „kleine drama of tenminste een complex van intriges en manipulaties". Drs. G. Termorshuizen, die samen met H. Jassin, een Indo nesische vertaling van Mul- tatulüd's Max Havelaar ver zorgde, schetst de achtergron den van dit opmerkelijke feit. Het boek is sedert juli met subsidie van CRM voor f 4 in Indonesië verkrijgbaar. De dichtende schilder Corneille werd 50 jaar; voor Erik Slag ter aanleiding om veel herin neringen op te halen uit onze vaderlandse kunsthistorie. P. Rysschaert pleit voor een har monisatie van het havenbeleid in de Benelux om „van het hele Westerscheldebekken een der voorspoedigste gewesten van de Nederlanden en Europa te kunnen maken". André Brink schrijft in het Zuid afrikaans over de auteur Breyten Breytenbach en zijn werk, waarvan enkele gedich ten een Franse vertaling voor dit nummer kregen. Verder, zoals gewoonlijk, een overdaad aan culturele informatie. (O. E. Kerkstraat 1, Raamsdonk- Dorpj. JEUGD EN CULTUUR 7-8 Na de extra nummers over Bangla Desj en de Indianen, nu weer een actueel extra aflevering ave Tanzania en Kenia, samengesteld door Trouw-redacteur drs. Harm Lamberts. Boordevol zinnige informatie en uiterst geschikt als gespreks- en discussienum mer op scholen, groepen e.d. „Dc Aziaten hebben het onge twijfeld voor een groot deel aan zichzelf te wijten dat ze nu in Oost-Afrika in ernstige moeilijkheden zijn gekomen" (J en C giro 337241 Den Haag - f 10,50; scholieren f 8,50 per jaar). „Ons Fakkel-theater is wat links geëngageerd. Voor Vlaanderen hebben wij zeker een alternatief programma. Maar ik denk, dat de voorstel ling van De Nonnen (Eduard Mannet), die op 21 oktober bij ons in première gaat, het ook in Nederland zal doen. Kom er graag spelen", aldus Walter Groener, directeur van het Fakkel-theater. Midden in de Antwerpens rosse buurt, het schipperskwartier, ligt aan de Mutsaertstraat een piepklein gezellig theater, met bijna 100 zitplaatsen. Verschillende Ne derlanders hebben het al laten weten. Het publiek bestaat voor 30 procent uit studenten. 5-10 procent uit werkende jongeren en arbeiders, de rest uit ambtenaren en bedienden. De gemiddelde leeftijd is on geveer 34 jaar. Zo omschrijft Groener zijn publiek. „Toch wil tachtig procent een thriller of een plezant stuk", zegt hij, „aldus een enquête. Maar dat willen we niet. We zouden dan wel uit de zorgen zijn. Af en toe lonken we eens naar de commerciële kant. zoals mo menteel met ..Stuivertje wis selen" van Williams, maar zelfs dit stuk heeft nog een geëngageerde ondertoon; na melijk partnerruil". Groener, van huis-uit leraar Nederlands en Engels, is sedert twee jaar secretaris bij de so cialistische jeugdbeweging. Zijn culturele werKzaamheden daarvoor combineert hij met werkzaamheden voor net in middels 16 jaar oude Fakkel; theater, dat bestaat uit een cast van 15 spelers; free-lan cers, kern van vasie acteurs en amateurs. Het is een vorm van klein-theater. hetgeen niet wil zeggen een maaurodam- achtig broertje of zusje van het grote theater. De kamer theaters. zoals ze in België heten, varen nun eigen koers, krijgen wat meer greep op het hele toneelgebeuren en gaan net niet naar de kelder door een subsidie, die te hoog is om dood te gaan en te klein om tot redelijke ontplooiing te ko men. „Liet onlangs Andre Ter louw eens naar Antwerpen ko men", aldus Groenen. Wat die man zegt...In Nederland, ge loof ik, al weer ouderwets, maar hier nog lang niet haal baar". Toch is het, via het Fakkeltheater gelukt auteurs als Breoht, Sartre e.d. ingang te doen vinden in Vlaanderen. „Sartre is ons erg kwalijk ge nomen door de confessionele pers". Maar ook nu is het nog gespeeld in de Toneelzaal Co- lumbia-straat (Luchtbal). De gouverneur liet nl. de Arens- bergschouwburg weigeren, omdat hij „deze voorstelling niet opportuun achtte". Groe ner: „De zaal in Luchtbal heb ben we met een trucje gekre gen". Voor dit seizoen heeft het Fakkeltheater o.a. nog op het programma staan „Berichten ton Gheuens; een „waarachti- uit de samenleving" van Gas- ge en nooit eindigende story van Stincton-Place: een sextet vakkundig gedaan maar het bracht niets nieuws: dat ge beurde 20 jaar geleden, bij ons al door de studenten. Met het stuk over Van Ostaiien. dat in februari gaat draalen. hoop ik ook in Nederland te komen. Voor de jeugd spelen we ten slotte „De hekenschoot van Maria Machodo uit Hongarije". Walter Groener: „Ja voor de jeugd willen we wat meer gaan doen". Hij lonkt daarbij naar de verrichtingen van Proloog. „In vergelijking met Nederland gebeurt hier in België practisch niets aan cul turele vorming van de jeugd. Het vormingswerk staat hier 0 Ria Verschaeren Candidaen Bob Stijnen (Theo) in „Stui vertje wisselen". geen rode geur en maneschijn. De nonnen werden vorig jaar bij de KNS afgevoerd, omdat de pers het wegschreef en in de Antwerpse raad ge fulmineerd werd tegen „het vulgaire karakter". Fakkel: „Wij willen nu bewijzen, dat het, ondanks de hetze, een goed stuk is. (Studio speelde het in ons land). Groener gaat de directies van de Zeeuwse en Brabantse schouwburgen uitnodigen bij de première in de hoop, dat het stuk ook in Terneuzen, Breda Roosendaal etc door het Fakkel-theater gebracht zal kunnen worden. Op 31 oktober en 1 november wordt Leopold II van Claus mini-plays. samen gebracht tot een vreemdsoortig theaterka- baret; verder ae ongewone hu welijkskomedie ..Een opge maakt bed" van Dimitri Fren- kel Frank en van dezelfde au teur gaat ook „Spring uit het raam schat voor we gaan trou wen". Van John Hopkins: „Dat verhaal van jou" en „Kwasten" van Heinrieh Hen kei. Veel verwacht Groener van „Het avontuur" van Paul van Malskoe of De dubbele omkering van Ostaiien". „Wij belichten in dit stuk de maat schappelijke kant van Ostaiien en niet de plezante zoals Cor Stedelinck deed met „Dag stoel naast de tafel". Dat was nog in de kinderschoenen. In de regio Antwerpen zijn 40.000 schoolkinderen. Voor de kleinen is er het Jeugdtheater en de groten gaan wel naar de KNS. maar voor de midden moot is er niets". Verder trekt het Fakkel the ater er op uit; de regio in. „Vaak onder erbarmelijke om standigheden; in volkshuizen en parochiehuizen; in paro chiehuizen natuurlijk minder; ook wel, in schouwburgen". In Nederland is het Fakkelthea ter een keer of tien opgetre den. Ieder jaar in Dordrecht en verder eenmalig in Breda (Vestzaktheater), Den Bosch, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag. Groener zou graag nog meer Nederlanders in het the ater aan de Mutsaertstraat zien.. „Misschien krijgen we dan wat meer kritisch tegen spel en blijven we niet den- ren, dat we het zo goed uoen". Er wordt gespeeld op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag om 20.30 uur. HENK EGBERS „Amerika! 'n Natie zonder vrees, waar elke man zijn ei gen werk kan kiezen en ie mand met ambitie en verbeel ding miljonair wordt, 'n Natie van lachende, ijsjes etende kinderen, 'n land waar vaders op zaterdag met hun zoons gaan vissen" etc. Dat zegt o.a. één van de stripfiguren in de Nederlandse uitgave van FRITZ THE CAT, waarop de gelijknamige film is geba seerd. Draaiit nu; gaan zien. De onbarmhartige maatschap pijkritiek op de perverse kan ten van een Amerikaanse Droommaatscbappij van teke naar Crumb is wereldbekend. Nu bdjt hij via Fritz daarin op zijn wat müdier dan door gaans shockerende en op zettelijk vulgaire manier. Met de film is Crumb nu via dit boek voor f 4,95 (uitg. Euro- franschsing nv) vor de zoveel ste maal uit de underground gehaald en. prooi geworden van het door hem verguisde kapitalisme. THIJS OVERMANS en zijn vrouw Meike Sund schrokken toch wel een beetje toen zij jn hun fraaie galerie Brabant - Molenstraat 24, Woudrichem - de dertig zelfportretten van Thijs hadden opgehangen. Dertig doeken, die Overmans gedurende een periode van dertig jaar (1942-1972), maak te van zichzelf. „Ze stonden altijd ergens opgeslagen en we hadden ze zelf nog nooit zo bij elkaar gezien. Voor ons een emotionele toestand, een soort familiealbum". Een intrigeren de expositie, waarmee Thijs Overmans zichzelf min of meer uitlevert aan de bezoe kers, die in steeds grotere ge tale deze galerie in het histo rische stadje bij Gorinchem, weten te vinden. Thijs Overmans: "Je ziet hoe je, zowel innerlijk als ui terlijk, veranderd bent; hoe je ook als schilder veranderd bent Ik heb nog niet goed onderzocht: hoe. Ben nog be zig de klap te verwerken". Is het een soort narcisme, dat Thijs Overmans ertoe dreef om zichzelf maar steeds weer te portretteren? Als veertien-jarige jongen schil derde hij zijn eerste portret- „Ik zag, dat andere schilders het ook deden. Ik was toen weg van Dick Ket. Later deed ik het, omdat ikzelf steeds als model bij de hand was". Dat model van zichzelf is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een „mannetje", zoals hij zelf zegt. Een soort prototype van ,4e" mens in velerlei si tuaties. Thijs: „Ik kan die si tuaties wel projecteren in an dere figuren, maar ik ervaar ze het meest in mezelf. In anderen lukt het me nooit zo goed als met mezelf". Wie die „mannetjes-schilderijen" ziet, denkt allerminst aan zelfver- heerlijken.de, narcistische doe ken, wel aan de positieve ont wikkeling van zijn talent. Thijs Overmans schildert de zelfportretten niet voor een spiegel, maar uit zijn hoofd: sterk gestyleerde karakteris tieken als herkenbare koppen in uiterst afgewogen composi ties. Mooi geschilderd, bijna fotografisch. Een mannetje ge kneld onder een schuifraam; omhoogkijkend uit een straat; met pallet in atelier; in het water; in een straatje. Meewa rige en uitdagende koppen. „Beangstigend vaak om te zien" zegt Meike Sund." Ze zijn dikwijls voor ons verbon den met moeilijke situaties. Er komen hier ook mensen, die ze afwijzen; ze niet kunnen verdragen. Het is zo fijn deze en andere schilderijen hier zelf te kunnen ophangen en ze niet alleen maar te hoeven uitleveren aan exposities el ders. Naar aanleiding van de schilderijen ontstaat er een vorm van communicatie met de bezoekers; je bent er zelf bij; ze praten met je over de doeken. Eigenlijk zouden alle kunstenaars over zo'n moge lijkheid moeten beschikken". Het moet Thijs Overmans daarbij wel van het hart, dat de landelijke dagbladen in hun aandacht voor kunst prak tisch niet beneden de rivieren komen. Deze expositie kan aanlei ding zijn om ook eens kennis te nemen van werk van ande re kusntenaars, die bij Thijs Overmans onderdak zijn; o.a. Sluyters, Bauer, Gordijn, Ka- merligh Onnes, Sorbier, Toul- gouat etc. Maandags gesloten, overigens dagelijks van 10-6 uur en zondags van 2-6 uur. H.E. RICHARD MINNE behoort tot de meest authentieke Vlaamse auteurs. Oudere poë- zie-gevoelige mensen willen hem nog wel eens citeren. Ol hij jongeren nog aanspreekt betwijfel ik. Maar van Gezel- Ie, Elschot, Van Nijlen e.d neem je ook nu nog kennis; verdiep je je in hun nagelaten werk. Dat, zeven jaar na zijn dood, Richard Minne ten voe ten uit getekend wordt in de bundel van DANIëL VAN RYSSEL: RONDOM RI CHARD MINNE (uitg. Nijgh en Van Ditmar 12,50), kan ik niet zeggen, toch geeft het grote aantal impressies, daarin opgenomen, voldoende contouren aam om een goede indruk over hem te krijgen. De samensteller noemt het 4/ een vriendenboek; maar niet in de zin van een huldebetoon achteraf. Een dertigtal mede werkers, die Minne min of meer gekend hebben, leverden hun bijdragen. Het nadeel is, dat er op die manier een soort legpuzzel ontstaat, die eerst, na ruim 200 pagina's, begint te leven uit doublures en fractio- nele belichtingen. De redactie van het boek was niet zó sterk. In het eerste deel zijn een aantal gedichten opgenomen, die nooit werden gebundeld en nauwelijks bekend zijn; ze stammen vooral uit zijn begin periode en verschenen in Vooruit, de krant waaraan hij als journalist verbonden was. Verder enkele gedichten in zijn handschrift. Vervolgems een aantal persoonlijke herin neringen of studies (waarvan enkele eerder elders versche nen) over de betekenis van zijn werk voor deze tijd. On der de auteurs daarvan bevin den zich o.a. Jan Veroammen Johan Daisne, Karei Jonck- heere, Achilles Mussche. Bert Decorte, Louis Paul Boon, Willy Spillebeen, prof. dir. M. Rutten, Antoon van Elslander etc. Minne als sociaal bewogen man, onhandig, maar spelend met de taal: „non-conformist, ongenuanceerd, koppig, onro mantisch realist, idealist, op standig van aard" (Van Rys- sel). VINCENT VAN GOGH. Ook een man, wiens leven steeds opnieuw blijft boeien. Een schilder voor wie nu een nieuw museum overeind is ge zet. Het is daarom nieit gek, dat er maar steeds herdrukken verschijnen van het boek van Theun de Vries: Ziet, eem mens, uit 1963. Het kreeg ech ter een nieuwe titel THEUN DE VRIES: VINCENT IN DEN HAAG (uitg. Querido - f 14,90). Een geromantiseerd verhaal over zijn Haagse jaren (1881-1883). Toch wordt zo'n verhaal, waarin zijn wrange bestaan met Sien Hoornik wordt verteld, niet aan de lite ratuur „uitgeleverd". De Vries duikt steeds consciëntieus in de historische gegevens, die hij boeiend in scène zet. Be halve een interessante schilde ring van het Haagse milieu met figuren als Mauve, Bredt- ner e.a., spelen ook mee zijn Brabantse relaties zowel met het land als de ouderlijke Ettense pastorie, de Zeven- bergse kostschool alsmede de invloed van de Zeeuwse artiest Van der Weele. Een boek, dat je in één adem uit leest.. eindredactie: henk egbers (ADVERTENTIE) RECTIFICATIE In de uitslag van de in ons dagblad van donder dag 12 oktober is abusieve lijk vermeld dat alle num mers die eindigen op een 9 50,uitgekeerd krijgen. Dit moet echter zijn AMSTERDAM (ANP) De Amerikaanse gasthoogleraar prof. Raymond Tanter aan de subfaculteit politicologie van de Amsterdamse universiteit zet zijn hoorcolleges over „strategische besluitvorming" gewoon voort. Ook zijn uitlating van woensdagavond, nadat studen ten hem het houden van een lezing in de Oudemanshuis- poort over „De grenzen van de strategische interventie" on mogelijk hadden gemaakt, heeft prof. Tanter gepreci seerd. Met de aankondiging, dat hij'geen ooileges meer zou geven bedoelde Tanter lezin gen en discussiebijeenkomsten, die buiten het normale leer programma vallen. Drs. H. Houweling, weten schappelijk medewerker aan het Instituut voor wetenschap der politiek, verklaarde gister middag dat prof. Tanter zeer overstuur is door de handel wijze van de studenten, die een debat wilden met Tanter over onder meer Vietnam. Tanter zou zijn medewer king hebben toegezegd voor een discussiebijeenkomst vol gende week over zijn werk zaamheden in het verleden bij het Amerikaanse ministerie van defensie. (Van onze redactie binnenland) HELMOND - CULEMBORG Bij twee overvallen, één op een postagentschap in Hel mond en één op een bank in Culemborg, is gistermorgen in totaal ongeveer 56.000 gulden buitgemaakt. De overval in Helmond ge beurde rond half negen. Een man met een witte zakdoek voor de mond gebonden kwam het postkantoor binnen en eis te onder bedreiging van wat de kantoorhouder omschreef als een groot pistool het geld op. Met f 29.000 gulden maak te de overvaller zich daarna volgens een getuige per fiets uit de voeten. In Culemborg overvielen twee mannen de Algemene Bank Nederland en maakten daar 27.000 gulden buit. De overvallers waren gewapend met een pistool en een kara bijn. Ze sloten de directeur van de bank en twee vrouwe lijke personeelsleden in de kluis op en vluchtten per auto. De politie heeft van de daders van beide overvallen nog geen spoor gevonden. AMSTERDAM (ANP) De zes bronzen Hindoe-Javaanse beeldjes die uit een vitrine in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam werden ontvreemd, blij ken een aanzienlijk hogere waarde te vertegenwoordigen dan de oorspronkelijk gemelde f 12.000. Volgens het instituut kan de waarde op tenminste f 100.000 worden gesteld. Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend Bij publikatie zullen deze vermeld worden Slechts bij hoge uit zondering zat van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publikatie van brie- ver» (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met inhoud, c.q. strekking. Tot mijn grote schrik en verbazing las ik in De Stem van 11.10.'72 dat er bij mgr. Damen in Rome slechts 40 brieven zijn binnengekomen en bij het Vaticaari slechts en kele honderden naar aanlei ding van de oproep van vica ris Kuipers 'uit Haarlem. Met een dergelijke minimale reac tie wordt het tegendeel be reikt van hetgeen men beoogt. Laat nu toch de „kritische pnogressieven", waartoe ik mezelf reken en die groot in aantal zijn, positief reageren op dit naar mijn mening nut tig en noodzakelijk initiatief. Het adres van mgr. Damen is via Via Ercole Rosa, Rome. Ulvenhout Mevr. M. F. W. Kuyper- Mosmans. Prof, Bosman stelt in De Stem dat als de vakbeweging politiek zou gaan bedrijven zij eigenlijk een belagen- pairtij moet gaan vormen, zoals de Boerenpartij maar hij zou dat als een afschuwelijke ont wikkeling vinden. Wat de Boerenpartij betreft die is niet alleen voor boeren en tuinders waar prof. Bosman op duidt, zij behartigt wel degelijk de belangen van allen groeperin gen uit onze samenleving die in verdrukking raken door een onjuist regeringsbeleid. De Boerenpartij staat als een rots in de branding en ais de kie zers op 29 nov. aandacht schenken aan de Boerenpartij zal zij wel zorgen op haar eigen manier dat er een meer- derheiidskabinet tot stand komt. Daar behoeft prof. Bos man niet aan te twijfelen, on danks dat hij de Boerenpartij ziet als een belangenpartij. BREDA J.J. VREIJSEN DEN HAAG (ANP) Oud staatssecretaris J. Haex .is uit de CHU getreden. Hij heeft dit een maand geleden aan de par tijleiding meegedeeld. Drie re denen brachten hem tot zijn besluit. Allereerst had hij tijdens zijn langdurige lidmaatschap erva ren dat de CHU geen enkele behoefte had aan enige inte resse van zijn kant in het CH- gebeuren. In de tweede plaats kon de heer Haex zich niet verenigen met de samenstelling van de kandidatenlijst voor de komen de verkiezingen, waarop na men als Udink en Van Veen ontbreken. Tenslotte kan de heer Haex zich niet verenigen met de om standigheid, dat hij bij de sa menstelling van een vorige kandidatenlijst zonder opgave van redenen naar achter is ge schoven. Zijn politieke voor keur gaat uit naar DS'70. (ADVERTENTIE) Als uw kind goed in z'n tanden zit, geef hem dan z'n eerste kaas uit 't knuistje. Jonge kaas of roomkaas, dat gaat er prima in- en u doet er meteen iets moois mee. Want kaas uit 't knuistje is 'jong geleerd, oud geprofiteerd': tanden en botten groeien sterk en gezond door de calciumverbindingen van kaas. Bovendien is kaas uit 't handje zoveel beter dan snoep,, in't tandje, nietwaar?

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 19