'nToastop
de nieuwe oogst.
Voorstel taakverdeling
ziekenhuizen Utrecht
PATRIA
voordeel
Pen van Bruens op Zeeuwse neus
Structuren om je nek over te breken
kiinl pii klare
PORION
AVG wil maatregelen
tegen „illegale"
buitenlandse
werknemers
bessenjenever
kunst
cultuur
hmmi
ijdschrift
CULTUURBELEID GEMAAKT MET REGELINGENEN LEVENSKUNSTENAARS
ota bene
laat
xpositie
OVER ACTUELE EN NIET ZO ACTUELE STROMINGEN
oek
DOE-HET-ZELVERS ATTENTIE!
iUe
Lawaai blijft
rond Schiphol
Zuidafrikaanse
pers
gewaarschuwd
Stakingsgolf
in Italië
duurt voort
Daisy Glacé
Vrijdag 8 september 1972
13
fe'
JOEP Coppens, bronsplas
tieken en Els Coppens-van de
Rijt olieverven, exposeren bij
de BKS, Spoorlaan, Tilburg.
Tot 2 oktober.
DE BABY-sitter van
d Obaldia en Spook voor twee
vrouwen van dezelfde auteur
openen op 15 september het
seizoen van Het Rotterdams
Toneel in het Hofpleinthea-
ter.
BLOEMEN voor het Zeister
Slot; een expositie van bloem-
sienkunst in een erg mooie
omgeving. Tot 18 september.
10-17 uur en van 19-22 uur;
zaterdag en zondag van 14-21
uur.
RASHOMON, een toneel
spel van Fay en Michael Ka-
nin, opent vanavond in De
Brakke Grond het toneelsei
zoen van de Nieuwe Kome
die.
VANDAAG is het zoge
naamde ABC-dag, Internatio
nal Literacy Day. Een uitvin
ding van de UNESCO. Het
analfabetisme in de ontwikke
lingslanden werd op instiga
tie van deze organisatie omge
zet tot projecten op verschil
lende scholen. „Open Book" is
een film daarover, die nu
klaar is voor vertoning.
De PIET Mondriaan-ten-
toonstelling in het Haagse Ge
meentemuseum is verlengd tot
en met 5 november. De expo
sitie Carel Visser is daarom
uitgesteld tot 11 november.
KLEIN BELLEVUE heet
het nieuwe theater dat Am
sterdam rijker wordt; voorma
lig Lurelei Theater, achter
Americain. Op 15 september
gaat de tent open met de
Spaanse flamenco-gitarist Paco
Pena en zijn ensemble- Verder
staan o.m. op het programma
de Sissies. Marianne Delgorge,
Donald Jones, Jaap Stobbe
e.a.
HET GEWESTELIJKE Or
kest van Zuid-Holland wordt
met ondergang bedreigd. In
oktober kunnen de salarissen
voor de 35 musici niet meer
uitbetaald worden. Vorig jaar
74.000 bezoekers gehad met
ongeveer 170 podiumbeur
sen.
MUSICA '72 heet een vak-
en informatiebeurs met mu
ziekinstrumenten, versterkers,
opname-apparatuur, muziek
uitgaven, leerboeken e.d., die
vanaf vandaag tot en met 12
september gehouden wordt in
het Nationaal Bouwcentrum te
Antwerpen (Jan van Rijs-
wijcklaan).
BOLLAND Bolland's
single Wait for the sun, wordt
in Amerika uitgebracht. Nu
maar afwachten of ze er daar
ook intrappen.
#PLAINSONG-toemee vana
vond in het Grand Théatre te
Breda. Pl-ai-nsong is zoals be
kend de nieuwe groepering
rondom Ian Matthews. Pro
memorie-
VAN DE 137 Brabantse ge
meenten zijn er nog 37 die
geen subsidie geven aan de
stichting Vrienden van Het
Brabants Orkest. Hoe moet
dan nu?
OPFRISSER: Zappa en zijn
Hot Rats Orchestra op 17 sep
tember in de Haagse Houtrust-
hallen. Het popgebeuren van
1972.
FOTO-9: De hier bekende
fotograaf Wil van Dusseddorp
uit Tilburg krijgt verdiende
aandacht. „Onder erotiek ver
sta ik niet een afgepaald ge
bied in het menselijk land
schap, maar één van de funda
mentele mogelijkheden van de
mens", is een van zijn uitspra
ken bij de afgebeelde fraaie
foto's van het vrouwelijke
landschap.
Dit nummer is verder inter
nationaal van opzet, waarbij
mooi geïllustreerd, aan
dacht krijgen de Italiaanse fo
tograaf Giorgi Lotti (Epoca),
Cultuurbeleid is een moeilij
ke zaak. Deze zin lijkt op het
intrappen van een open deur.
Maar de deur staat nog nau
welijks op een kier. Er zijn
meer mensen bij betrokken,
dan ze zelf weten. Er hebben
meer mensen iets zinnigs over
te zeggen, dan ze zelf vermoe
den. Tegelijk: vat vol tegen
strijdigheden.
Je komt een kunstenaar op
straat tegen. ,Jk ben door de
nieuwe regeling van Boersma
uit de BKR-regeling (voor
heen de contraprestatie) ge
vallen. Loop nu bij de Sociale
Dienst. Werk hard. De onder
steuning is nog niet zo gek: f
5,- minder dan tijdens BKR.
Maar ik krijg geen materiaal-
geld meer. Ben niet ontevre
den, maar er zit iets mis. Ik
weet niet waar de knelpunten
zitten".
Er verscheen een brochure
met veel informatiemateriaal.
„De Beeldende Kunstenaars
Regeling" (BBK- N. Heren
gracht 29, Amsterdam - f
3,50). Een goed stuk werk, dat
gelukkig niet in kreterigheicl
blijft steken. Met feiten en
cijfers wordt de BKR-regeling
onder schot genomen; slogan
als „aan kunst is geen behoef
te" en „werken jullie maar"
behoorlijk ontzenuwd. Een
werkgroep Gehuwde Vrouw
besteedde aandacht aan kun
stenaressen, die vaak helemaal
in het verdomhoekje zitten.
Niet alleen voor kunstenaars,
maar ook voor groeperingen
en instellingen, die op de een
of andere wijze bij dit pro
bleem betrokken zijn (al was
het b.v. maar met lenen van
kunstwerken in scholen, zie-
kenhuizen e.d.), een nuttige
brochure. Een aanzet om ook
in eigen streek een dergelijk
onderzoek te verrichten. Cul
tuurbeleid en sociaal beleid
opereren ook plaatselijk vaak
diametraal en overlappend ten
opzichte van elkaar.
Een vinger in de pap bij
cultuurbeleid. In Brabant is
men druk bezig, om zoals
en toch anders in andere
provincies een culturele raad
van de grond te krijgen. Bij
de commissie die daarmee
bezig is bestaat de gerechte
vrees dat in deze raad weer
de geijkte figuren komen. Men
rekent op een verfrissende in
breng. Bijzondere aandacht
verdient daarom het initiatief
tot openbare vergaderingen in
het provinciehuis, waarbij
werkcommissies voor de sec
tors architectuur en beelden
de kunsten, monumenten en
museums, toneel, film, vor
mingswerk en ontwikkelings
werk, letterkunde, muziek en
dans, cultuurspreiding en crea
tieve vorming moeten ontstaan.
Iedereen kan mee komen pra
ten en mede vorm geven aan
een belangrijk adviesorgaan. Er
zijn zeker evenveel mensen
nodig die „deskundologisch"
zijn, dan „deskundig" op ge-
noemde terreinen- Cultuur is
vormgeving aan het leven. Iets
waarmee eigenlijk iedereen
iedere dag op een of andere
wijze bezig is; niet alleen de
zogenaamde kunstenaars, maar
ook de levenskunstenaars.
Hoort u daar niet bij? Wilt u
er meer over weten? Bel:
04100-25454-toestel 2240.
Tekening van Jan Bruens vol bizarre voorwerpen uit ons dagelijkse bestaan.
JAN BRUENS exposeert in
galerie Uylenspiegel te SAS
VAN GENT (t.m. 29 septem
ber). DE NEUS OP DE PEN,
DE PEN OP DE NEUS is de
titel van deze tentoonstelling
met een dertigtal tekeningen
in zwart wit en kleur. Even
een geheugensteuntje: Jan
Bruens is de man, die enige
tijd geleden in het nieuws was
met zijn zogenaamd „Groot
Wasknijper'ooek". En over de
titel van deze tentoonstelling
zegt hij: „Een aardigheidje,
maar het heeft met de teke
ningen te maken; met de ma
nier waarop ik leef. Op het
ogenblik ben ik landschaps
controleur in Zeeland; de te
keningen vertellen van mijn
resultaten daarbij; je krijgt
ervan de pen op de neus. Zelf
zit ik bij het tekenen met.
mijn neus op de pen, want ik
ben halfblind; heb maar éér.
oog.
Jan vertelt hoe hij iedere
dag, met zijn schepnetje, de
Zeeuwse polders afstroopt, en
kijkt wat er in het water aan
schoon, vuil en. onverv.achts
zit. „Ik kijk iri de diepte",
zegt hij met een gevoel voor
understatement. „Ik ben geïn
teresseerd in het Zeeuwse le
ven. Ook hier komen allerlei
dingen op je af, die je van het
wezenlijke afhouden. Wat dat
is? Dat zijn voor mij de vra
gen: wat doen we hier en
waarom doen we wat? De
mensen zouden meer in het
water moeten kijken, dan zien
ze hun spiegelbeeld. En dat is
een andere spiegelbeeld dan
hun eigen neus. De echte spie
gel ligt onder de watersDie-
gel."
Zijn ontmoetingen met het
water zijn verwerkt in zijn
tekeningen. Spiegelbeelden
van een verwarrend leven
van onze wegwerpmaatschap
pij. Bizarre beelden van men
sen en dingen; een chaotisch
geordende wereld vol minu
tieuze dingen in andere per
spectieven: telkens aan de
wand. Vaak boeiend om naar
te kijken, sorns shockerend be-
wust-makend. Goed gete
kend.
„Ja, ja", zegt Jan, „het heeft
te maken met het werk van
de Deskundologen (De Stem,
zaterdag 2 sept.). Ja, in mijn
Amsterdamse tijd, kwam ik
uit die hoek. Zij doen het
alleen wat ludieker. Zij ma
ken van de nood een deugd en
vangen toch nog een f 25.000
per jaar. De expositie in Sas
van Gent wordt druk bezocht,
maar - zoals gewoonlijk -
wordt er niet verkocht. Och,
de prijs (zo rond de f 400)
speelt geen rol, is niet belang
rijk. Geld is er wel. De inhoud
van de tekeningen komt ook
wel over. Maar waar ik ern
stig word, beginnen zij te la
chen en omgekeerd. Kijk, ik
geloof, dat we harder moeten
worden tegen de overtreders
van de natuurwettten. Ik be
doel niet met gevangenissen
en dergelijke de mensen,
die naar mijn tekeningen kij
ken zeggen: luguber, vies.
wreed.. Maer Jan schept door
in de Zeeuwse wateren en
speelt op zijn manier naar ons
terug waar we mee bezig
zijn. Maar tja, Kunst is voor
de meeste mensen nog een
verheven, edel en magisch
ambacht, ver weg van reali
teit en toch is de wijze van
werken van Jan Bruens een
kunst (van leven).
HENK EGBERS
BACH BAND: Hoewel
knoeien met Bach me niet en
thousiast maakt, heeft deze
plaat me toch enigszins ver
tederd. En waarschijnlijk zul
len vele brass-liefhebbers, en
dat aantal groeit met de
dag, ook enthousiast raken
over deze opname. Punt
een is dat de muziek zo
uitstekend geblazen wordt
door The London Symphonic
Band, die een naam heeft hoog
te houden. Voor de doorgewin
terde Bach-fans zal het wel
een gruwel zijn om b.v. de
Toccata en fuga in d-klein
helemaal in het koper gesto
ken te horen. Maar het klinkt
bijna als door orgelpijpen. Zelfs
de koralen 5 en 8 vam de
cantate no. 80 (Eine feste
Burg) klinkt redelijk, omdat
de doorgaans weke Leger des
Heilsklanken, die daar vaak
omheen geweven worden af
wezig zijn. Kun je een Bach-
stootje verdragen, dan is het
een leuk „experiment". Dat
geldt ook b.v. het menuet in G.
air uit de derde suite, fuga
uit de toccata in e-klein e.a.
(CBS 72965).
CHRIS HINZE: Tussen de
Vivat Vivaldi en deze plaat
met de titel van één van de
zes nummers: Who can see the
shadow of the sun, ligt een
grote afstand. Aanvankelijk
drijvend op de toen algemene
trend van parafraseren op
klassieken is bij deze l.p. veel
meer sprake van een uitge-
rijpte stijl. De opnamen zijn
prachtig van stemming'en wat
Hinze met al zijn verschillen
de fluiten aan bijna mystieke
stemmingen weet op te roe
pen, getuigt zowel van groot
vakmanschap als intense mu
zikaliteit. Samen met Jim
Shaaperoe, drums, Roger
Cooke, bass, Wam Stolwijk, pl
ano en Wim van der Beek,
percussion wordt een ideaal
samenspel bereikt. Een plaat,
die aandacht verdiemit. (CBS S
64977)-
(ADVERTENTIE)
de Amerikaan Pete Turner, de
Belg Michel van den Eeckhout
en de drie Tsjechen Jiri Ho-
rak, Frantisek Marsalek en
Rostislav KostaL
Verder werden getest negen
Sigma objectieven en begint
Willem Coumans een serie
over het recreatieve gebruik
van de fotografie in de kunst
van nu. (Foto, postbus 4. Dne-
tinchem).
DELTA-summer '72: Escher,
de graficus, heeft internationa
le vermaardheid. Buitenlandse
relaties zullen dus blij kunnen
zijn met dit verhaal van Gev-
rit Krol over de werelden van
Escher, dat eerder in het Hol
lands maandblad verscheen.
Van Juddcus Verstegen is, met
illustraties van Dick Elffers,
het verhaal „Gerrit" (uit Tira
de) opgenomen. „Het Brein"
van Arie de Froe (uit tijd
schrift voor Geestelijke Volks
gezondheid), „Land of Hope
and Glory" (het Nederlands
polderland) van Michel van
Hulten, Samuel Goudsmit: „De
ontdekking van de electronen-
rotatie" (uit tijdschift voor na
tuurkunde) en nog enkele an
dere bijdragen, royaal voorzien
van illustraties, maken dit En
gelstalige visitekaartje van
Nederland weer vol (Delta,
J.J. Viottastraat 41. Amster
dam).
AKTUELE STROMINGEN
is de titel van een tentoonstel
ling in het Markiezenhof van
BERGEN OP ZOOM (t.m. 24
sept.). Het is een van de-zes
tien collecties die de Neder
landse Kunst Stichting heeft sa
mengesteld in het nieuwe pro
gramma van reizende collec
ties door het land. Deze collec
tie start in het zuiden en Ber
gen op Zoom is de eerste
plaats, die voor f 125 per
week gebruik maakt van deze
service. Alleszins de moeite
waard om er een kijkje te
gaan nemen,
De 38 bladen pretenderen
een overzicht te geven van
wat er de laatste 15 jaar, met
name via grafische technieken
- er zijn ook wat tekeningen
en schilderijen bij - aan mo
derne beeld-taal-vormen is
bijgekomen. In feite zijn het
produkten van de laatste vijf
jaar van kunstenaars, die va
riëren tussen de leeftijdsgren
zen 1915-1943. In de begelei
dende catalogus schrijft Jan
Donia, dat het gemeenschappe
lijke kenmerk is de Duchamp-
stelling: los van het kunst
werk als esthetisch produkt.
Dat mag waar zijn voor de on
derwerpen, die aangesneden
worden en een geëngageerde
indruk maken, maar het blijft
allemaal zo esthetisch als de
pest.
De pop-hot-dog van Jan
Cremer ligt er zeer fraai bij
en de kwasi-krabbel van
Geert Jan van Oostende: Is de
stad nog leefbaar? blijft een
mooi esthetisch produkt. Dat
geldt zowel voor de vorm-on-
derzoeken van Peter Strycken
en Mark Brusse, als de centen-
honende blinddruk van Jan
Hendrikse. Je blijft met
„mooie ogen" kijken naar
werk van Gustave Asselbergs
(jammerlijk in het veelbelo
vende hldjven steken door zijn
dood), Cardena, Deren, Tajird,
Postma om enkele fenomenen
te noemen. Althans bij deze
expositie komt daarbij de ge
rechtvaardige angst en het pro
test van o.m. de Brabantse kun
stenaars naar boven, dat de
NKS een randstad-opstelling
heeft. In Bergen op Zoom is
geen Brabander vertegenwoor
digd. Bij een andere collectie
zit b.v. wel Jan Bruens uit Zee
land (zie elders op deze pagi
na). Dagelijks van 14-17 uur).
Wél een accent op Zuid
west-Nederlandse kunstenaars
legt galerie DE DRIE LEES
TEN, Hollandsediepstraat 7, te
NISPEN. Daarin ontwikkelen
Fritz en Boontje Schremmer
de laatste tijd een activiteit,
die steeds meer mensen trekt.
In deze huiselijke omgeving is
momenteel werk van maar
liefst negen kunstenaars te
zien en te koop. Een verras
sing daarbij zijn de gekke
bronzen figuren van Cees Vet,
die hiermee opvallend terug
komt. Ook de grappige kera-
miek-figuren van Marga Car-
lier - waarover we onlangs
uitvoerig schreven - zijn er te
bewonderen, terwijl van haar
man Henk Göbel enkele
krachtige bronsjes aanwezig
zijn. Fritz Schremmer toont
zelf fraaie sieraden van een
rulle verfijndheid, waarmee
veel vrouwen graag getooid
zullen zijn. Jan Wessendorp
heeft er een drietal grote olie
doeken hangen, die getuigen
van geestige ironie en vak
manschap. Aardewerk van
Henk Carlier, potterie van
Dick Hageman. schilderijen
van Gerrit Hermens en colla
ges van Gerard Konings ma
ken deze collectie vol, die ge
durende twee maanden laat
zien. dat er in deze streek
toch wel iets op het gebied
van de schone kunsten aan de
hand is. Iedere dag van 11-17
uur; 's maandags dicht.
In de BEYERD te BREDA
zijn momenteel zelfs drie ex
posities tegelijk. JAN STRU-
BE heeft er zijn ere-tentoon-
stelling t.g.v. zijn 80e verjaar
dag. Een kunstenaar met - te
recht - een goede naam in dit
gebied. Door middel van 36
schilderijen krijgen we een
indruk van het grote vakman
schap van deze artiest. Zijn
stillevens, anekdotische pren
ten, landschappen etc. mogen
dan stammen uit een roman
tisch verleden, ze zullen onge
twijfeld nog veel mensen, die
graag op een schilderij willen
zien wat het voorstelt, verte
deren en boeien.
MARIëTTE VAN KEMENA-
DE, die vooral in het nieuws
kwam met haar foetusschil
derijen, laat met 34 doeken
zien, wat enthousiast hobbyis
me vermag. Het sterkst zijn dan
ook haar doeken waarop foe
tussen en embryo's staan afge
beeld; met name een 4 maan
den-embryo van een veulen,
Mariëtte van Kemenade heeft
er plezier in om het kleine
ongeziene in de natuur sterk
te vergroten, kikvorsen, papri
ka, worm in rotte peer, jonge
hommel, spin e.d. en komt
daarbij soms tot verrassende
effecten. Het minst sterk zijn
haar portretten, al zit daar een
goede uitzondering onder.
HENK GROENHUIS is van
het trio in De Beyerd, de be-
scheidenste. -Enkele kerami
sche werkstukken, zonder of
ficiële' opening, gezet bij het
werk van beide voorgaanden.
Maar hij is dan ook de sterk
ste van de drie. Prachtig ge
spannen aarden figuren met
fijnzinnige glazuren, sprekend
van een andere tijd en een
andere mentaliteit en daarom
een beetje een vreemde eend
in deze bijt (alle drie exposi
ties tot 1 okt. 10-17 uur. zon
dags 14-17 uur).
H.E.
„De schrijver schrijft om
niet te moeten leven. Hoe
meer hij schrijft, hoe meer hij
in woorden gaat leven. Tot hij
helemaal in de taal opgelost
raakt en de woorden een eigen
bestaan gaan leiden, buiten
hem om". Dit schreef Willy
Roggeman twee jaar geleden
eens in het tijdschrift Kente
ring, onder de kop „De schrij
ver is een mythe". Deze my
the wordt nog eens bevestigd
in zijn nieuwste boek WILLY
ROGGEMAN: MADE OF
WORDS (Uitg. Negh en Van
Ditmar - f 15,90). Een verza
meling van acht structuren,
die in de jaren 66-68 reeds in
literaire tijdschriften versche
nen.
Wanneer je b.v. al eens zijn
boeken als De Axolotl en No-
moïstase doorgeworsteld hebt
weet je wat je te wachten staat.
Persoonlijk geloof ik dat struc
turalisme nu wel. Het eigen be
staan van de woorden ontaard
langzamerhand in intellectuele
barbarij. Als Roggeman plezier
heeft in deze spelletjes moet hij
dat zelf weten. Het kan ook best
zijn dat ik moe ben van
„words, words, words maar
ik veronderstel, dat het meer
mensen zullen zijn. „Woorden,
geplaatst in hun steeds meer
zinnige structuren, enigma
tisch, vol spanning, atomaire
stelsels, die bouwen en vernie
tigen", zegt Roggeman zelf er
gens.
„Het kind is twee dagen ge
leden de idee of de schim
die het was in de driedimensi
onale werkelijkheid gespron
gen" is een zeer simpele zin
uit het boek. Met andere
woorden: er werd een kind
geboren, zou ik zeggen.
Flauw? Maar wie ben ik? Wie
is Roggeman. „De Axolotl ziet
de zin niet van dat alles"..
Verloren zijn, Axolotl zijn..
schreef hij eens. Tenslotte zi„
wij mannen, die altijd in he.
leven iets van piraten en de
parvenu's hebben, aldus Rog
geman.
Ik heb wel eens enthousias
ter geschreven over Rogge
man. Hij is zeer erudiet, al
thans komt vaak zo over.
Heeft een aantal zinnige idee-
en, maar verstrikt die voor de
gemiddelde lezer in zoveel
struoturen, dat je - althans ik
- er zo langzamerhand kriege
lig van wordt. Een boek dus
voor de niet-gemiddelde lezer.
Misschien rekent u zichzelf
daartoe, dan moet u het zelf
ook maar weten.
H.E.
c
ucivoners van nieuwe
wijken laten kennelijk wat te
veel van zich horen en dat is
nooit de bedoeling geweest.
Inspraak is mooi, maar het
moet niet op democratie uitlo
pen, want dan is er iets fout
gegaan. Met behulp van de
ministeries zijn grote bouwon
dernemingen, met het door
hen beheerste Bouwcentrum
bezig Nederland bouwrijp te
maken voor het recht-toe-
recht-aan-werk". (TABK-15)
UTRECHT (ANP) Het
hartteam van het Antoniuszie-
kenhuis in Utrecht heeft de
medische faculteit voorgesteld
alle open hartoperaties in de
regio Utrecht te concentreren
in het Antoniusziekenhuis en
de grote vaat- en transplanta-
tiechirurgie in het Academisch
Ziekenhuis.
Het gaat hier om een nadere
uitwerking van het voorstel
van de medische faculteit (het
voorstel-Verbiest) van vorige
week om de cardio-chirurgie
voor patiënten van beide zie
kenhuizen voorlopig in het An
toniusziekenhuis te concentre
ren en een van de leden van
het team daar, in verband met
de opleiding van studenten te
benoemen tot buitengewoon
hoogleraar. Met de benoeming
van een opvolger van prof.
Wieberdink, sinds wiens ver
trek twee jaar geleden in het
AZTJ geen open-hartoperaties
meer zijn uitgevoerd, zou dan
kunnen worden gewacht tot er
een beslissing is genomen over
de erkenning' van het specia
lisme thorax-chirurgie (hart en
longen).
Tot dusver zijn in het Anto
niusziekenhuis dit jaar 260
open-hartoperaties uitgevoerd
(meer dan de helft van alle
open hartoperaties in Neder
land) en men verwacht in 1973
minstens een aantal van 350 te
kunnen bereiken.
De leden van het hartteam
van het Antoniusziekenhuis
menen dat de capaciteit daar
ruim voldoende is om aan de
behoeften van de regio Utrecht
te voldoen. Ze zijn bereid ook
de verantwoordelijkheid voor
de opleiding op zich te nemen.
Als de afdeling cardiologie van
het AZU dat wenst, wil het
team de operatieve voor- en na
zorg voor de patiënten toever
trouwen aan cardiologen en
cardiologen in opleiding van
het academisch ziekenhuis.
(ADVERTENTIE)
Wat slecht te ï-epareren lijkt
lukt met PORION, de in Zwitserland
ontwikkelde universele kunsthars
VUL/STOP /PLAMUUR-MASSA.
Gebruiksgereed, geen verlies van
resten, onbeperkt houdbaar. On
misbaar bij elk karwei. Hecht op al
les: op hout, steen, beton, metaal,
tegels, glas, noem maar op, en zowel
op droge als vochtige ondergrond.
Onschadelij k voor de handen. Krimpt
niet, zet niet nit, scheurt niet. (g
1/2 kg 1 kg 2 kg 5 kg
ƒ4,95 ƒ8,55 ƒ15,30 ƒ29.95
(ADVERTENTIE)
eindredactie:
henk egbers
Ti .'Pft c
AMSTERDAM (ANP) Ver
dere verbetering van de lawaai-
situatie in de omgeving van
Schiphol is voorlopig niet te
verwachten, zo hebben b. en w.
van Amsterdam verklaard in
antwoord op vragen van hel
raadslid Pais (VVD).
Verbeteringen door de komst
van moderne vliegtuigtypen
zullen weer gedeeltelijk teniet
gaan door het toenemen van
het luchtverkeer, aldus b. en
w. Zij verwachten wel minder
lawaai na 1975 door de verdere
introductie van nieuwe vlieg
tuigen.
BLOEMFONTEIN (Reuter)
De Zuidafrikaanse minister
van voorlichting, dr. Connie
Mulder, heeft de pers gewaar
schuwd dat hij maatregelen
zal nemen als zij zichzelf geen
discipline oplegt.
Op een provinciaal congres
van de nationale partij in
Bloemfontein verklaarde de
bewindsman, dat de Zuidafri
kaanse regering grote waarde
hecht aan de persvrijheid
maar dat zij niet bereid is toe
te staan dat door „onverant
woordelijke elementen" de
veiligheid van het land in ge
vaar wordt gebracht, de ver
houding tussen de diverse ras
sen wordt verstoord of tot re
volutie aangezet.
ROME (DPA) —De sta
kingsgolf in Italië duurt voort.
Kort na de 24-uurs—staking
bij de spoorwegen hebben
donderdag 300.000 werkne
mers in de chemische en far
maceutische industrie voor een
dag het werk neergelegd om
looneisen kracht bij te zetten,
ten.
De komende maanden moe
ten de arbeidscontracten voor
vijf miljoen arbeiders in vijf
tig branches vernieuwd wor
den. De spoorwegarbeiders
hebben al nieuwe acties aan
gekondigd. Zij willen meer
loon en meer personeel. In de
suikerindustrie moet ook reke
ning worden gehouden met
stakingen.
Premier And-reotti heeft
donderdag opnieuw overleg
met vertegenwoordigers van
de drie grote vakbonden ge
pleegd over de hollende inila-
tie en de vooruitzichten op
sociaal en economisch ge
bied.
UTRECHT (ANP) De
AVG, de katholieke bond van
personeel in agrarische-, voe-
dings- en genotmiddelenbedrij-
ven, meent dat er maatregelen
moeten worden genomen tegen
ondernemers die onwettig in
Nederland verblijvende buiten
landers te werk stellen.
De bond heeft enige tijd ge
leden geprotesteerd tegen ont
slagaanvragen voor personeel
van het Amsterdamse Okura-
hotel omdat dit bedrijf wel ille
gale buitenlanders in dienst
hield. De directie heeft toen
ontkend dat dit het geval was,
maar volgens de AVG heeft
een onderzoek door de vreem-,
delingenpolitie inmiddels uitge
wezen dat bij Okura wel dege
lijk buitenlanders werken.
I nhet bondsblad van de
AVG, „Servio", zegt de hoofd
inspecteur A. Knijff van de
Amsterdamse vreemdelingen
politie dat bijna de gehele Am
sterdamse horecasector zich
schuldig maakt aan het te werk
stellen van onwettig in Neder
land verblijvende vreemdelin
gen. Volgens hem kan de politie
het probleem niet aan tengevol
ge van een tekort aan man
kracht, aan ruimte om arres
tanten te bergen en aan finan
ciële mogelijkheden. Servio
meldt dat uit de dagelijkse
praktijk van de hoofdinspec
teur is gebleken, dat illegalen
die geen enkele sociale ze
kerheid hebben bij een te
rugloop van de conjunctuur
vaak tot criminaliteit vervallen.
VAN DE 172 leden van de
stadsguerrillabeweging der Tu-
pamaros die het afgelopen jaar
uit gevangenissen in Uruguay
zijn ontsnapt, zijn er tot dus
ver 127 weer aangehouden en
elf om het leven gekomen in
gevechten met de politie.
(ADVERTENTIE)
tijdelijk van
f.1.-voor89