'nToastop de nieuwe oogst. Voorstel taakverdeling ziekenhuizen Utrecht PATRIA voordeel Pen van Bruens op Zeeuwse neus Structuren om je nek over te breken kiinl pii klare PORION AVG wil maatregelen tegen „illegale" buitenlandse werknemers bessenjenever kunst cultuur hmmi ijdschrift CULTUURBELEID GEMAAKT MET REGELINGENEN LEVENSKUNSTENAARS ota bene laat xpositie OVER ACTUELE EN NIET ZO ACTUELE STROMINGEN oek DOE-HET-ZELVERS ATTENTIE! iUe Lawaai blijft rond Schiphol Zuidafrikaanse pers gewaarschuwd Stakingsgolf in Italië duurt voort Daisy Glacé Vrijdag 8 september 1972 13 fe' JOEP Coppens, bronsplas tieken en Els Coppens-van de Rijt olieverven, exposeren bij de BKS, Spoorlaan, Tilburg. Tot 2 oktober. DE BABY-sitter van d Obaldia en Spook voor twee vrouwen van dezelfde auteur openen op 15 september het seizoen van Het Rotterdams Toneel in het Hofpleinthea- ter. BLOEMEN voor het Zeister Slot; een expositie van bloem- sienkunst in een erg mooie omgeving. Tot 18 september. 10-17 uur en van 19-22 uur; zaterdag en zondag van 14-21 uur. RASHOMON, een toneel spel van Fay en Michael Ka- nin, opent vanavond in De Brakke Grond het toneelsei zoen van de Nieuwe Kome die. VANDAAG is het zoge naamde ABC-dag, Internatio nal Literacy Day. Een uitvin ding van de UNESCO. Het analfabetisme in de ontwikke lingslanden werd op instiga tie van deze organisatie omge zet tot projecten op verschil lende scholen. „Open Book" is een film daarover, die nu klaar is voor vertoning. De PIET Mondriaan-ten- toonstelling in het Haagse Ge meentemuseum is verlengd tot en met 5 november. De expo sitie Carel Visser is daarom uitgesteld tot 11 november. KLEIN BELLEVUE heet het nieuwe theater dat Am sterdam rijker wordt; voorma lig Lurelei Theater, achter Americain. Op 15 september gaat de tent open met de Spaanse flamenco-gitarist Paco Pena en zijn ensemble- Verder staan o.m. op het programma de Sissies. Marianne Delgorge, Donald Jones, Jaap Stobbe e.a. HET GEWESTELIJKE Or kest van Zuid-Holland wordt met ondergang bedreigd. In oktober kunnen de salarissen voor de 35 musici niet meer uitbetaald worden. Vorig jaar 74.000 bezoekers gehad met ongeveer 170 podiumbeur sen. MUSICA '72 heet een vak- en informatiebeurs met mu ziekinstrumenten, versterkers, opname-apparatuur, muziek uitgaven, leerboeken e.d., die vanaf vandaag tot en met 12 september gehouden wordt in het Nationaal Bouwcentrum te Antwerpen (Jan van Rijs- wijcklaan). BOLLAND Bolland's single Wait for the sun, wordt in Amerika uitgebracht. Nu maar afwachten of ze er daar ook intrappen. #PLAINSONG-toemee vana vond in het Grand Théatre te Breda. Pl-ai-nsong is zoals be kend de nieuwe groepering rondom Ian Matthews. Pro memorie- VAN DE 137 Brabantse ge meenten zijn er nog 37 die geen subsidie geven aan de stichting Vrienden van Het Brabants Orkest. Hoe moet dan nu? OPFRISSER: Zappa en zijn Hot Rats Orchestra op 17 sep tember in de Haagse Houtrust- hallen. Het popgebeuren van 1972. FOTO-9: De hier bekende fotograaf Wil van Dusseddorp uit Tilburg krijgt verdiende aandacht. „Onder erotiek ver sta ik niet een afgepaald ge bied in het menselijk land schap, maar één van de funda mentele mogelijkheden van de mens", is een van zijn uitspra ken bij de afgebeelde fraaie foto's van het vrouwelijke landschap. Dit nummer is verder inter nationaal van opzet, waarbij mooi geïllustreerd, aan dacht krijgen de Italiaanse fo tograaf Giorgi Lotti (Epoca), Cultuurbeleid is een moeilij ke zaak. Deze zin lijkt op het intrappen van een open deur. Maar de deur staat nog nau welijks op een kier. Er zijn meer mensen bij betrokken, dan ze zelf weten. Er hebben meer mensen iets zinnigs over te zeggen, dan ze zelf vermoe den. Tegelijk: vat vol tegen strijdigheden. Je komt een kunstenaar op straat tegen. ,Jk ben door de nieuwe regeling van Boersma uit de BKR-regeling (voor heen de contraprestatie) ge vallen. Loop nu bij de Sociale Dienst. Werk hard. De onder steuning is nog niet zo gek: f 5,- minder dan tijdens BKR. Maar ik krijg geen materiaal- geld meer. Ben niet ontevre den, maar er zit iets mis. Ik weet niet waar de knelpunten zitten". Er verscheen een brochure met veel informatiemateriaal. „De Beeldende Kunstenaars Regeling" (BBK- N. Heren gracht 29, Amsterdam - f 3,50). Een goed stuk werk, dat gelukkig niet in kreterigheicl blijft steken. Met feiten en cijfers wordt de BKR-regeling onder schot genomen; slogan als „aan kunst is geen behoef te" en „werken jullie maar" behoorlijk ontzenuwd. Een werkgroep Gehuwde Vrouw besteedde aandacht aan kun stenaressen, die vaak helemaal in het verdomhoekje zitten. Niet alleen voor kunstenaars, maar ook voor groeperingen en instellingen, die op de een of andere wijze bij dit pro bleem betrokken zijn (al was het b.v. maar met lenen van kunstwerken in scholen, zie- kenhuizen e.d.), een nuttige brochure. Een aanzet om ook in eigen streek een dergelijk onderzoek te verrichten. Cul tuurbeleid en sociaal beleid opereren ook plaatselijk vaak diametraal en overlappend ten opzichte van elkaar. Een vinger in de pap bij cultuurbeleid. In Brabant is men druk bezig, om zoals en toch anders in andere provincies een culturele raad van de grond te krijgen. Bij de commissie die daarmee bezig is bestaat de gerechte vrees dat in deze raad weer de geijkte figuren komen. Men rekent op een verfrissende in breng. Bijzondere aandacht verdient daarom het initiatief tot openbare vergaderingen in het provinciehuis, waarbij werkcommissies voor de sec tors architectuur en beelden de kunsten, monumenten en museums, toneel, film, vor mingswerk en ontwikkelings werk, letterkunde, muziek en dans, cultuurspreiding en crea tieve vorming moeten ontstaan. Iedereen kan mee komen pra ten en mede vorm geven aan een belangrijk adviesorgaan. Er zijn zeker evenveel mensen nodig die „deskundologisch" zijn, dan „deskundig" op ge- noemde terreinen- Cultuur is vormgeving aan het leven. Iets waarmee eigenlijk iedereen iedere dag op een of andere wijze bezig is; niet alleen de zogenaamde kunstenaars, maar ook de levenskunstenaars. Hoort u daar niet bij? Wilt u er meer over weten? Bel: 04100-25454-toestel 2240. Tekening van Jan Bruens vol bizarre voorwerpen uit ons dagelijkse bestaan. JAN BRUENS exposeert in galerie Uylenspiegel te SAS VAN GENT (t.m. 29 septem ber). DE NEUS OP DE PEN, DE PEN OP DE NEUS is de titel van deze tentoonstelling met een dertigtal tekeningen in zwart wit en kleur. Even een geheugensteuntje: Jan Bruens is de man, die enige tijd geleden in het nieuws was met zijn zogenaamd „Groot Wasknijper'ooek". En over de titel van deze tentoonstelling zegt hij: „Een aardigheidje, maar het heeft met de teke ningen te maken; met de ma nier waarop ik leef. Op het ogenblik ben ik landschaps controleur in Zeeland; de te keningen vertellen van mijn resultaten daarbij; je krijgt ervan de pen op de neus. Zelf zit ik bij het tekenen met. mijn neus op de pen, want ik ben halfblind; heb maar éér. oog. Jan vertelt hoe hij iedere dag, met zijn schepnetje, de Zeeuwse polders afstroopt, en kijkt wat er in het water aan schoon, vuil en. onverv.achts zit. „Ik kijk iri de diepte", zegt hij met een gevoel voor understatement. „Ik ben geïn teresseerd in het Zeeuwse le ven. Ook hier komen allerlei dingen op je af, die je van het wezenlijke afhouden. Wat dat is? Dat zijn voor mij de vra gen: wat doen we hier en waarom doen we wat? De mensen zouden meer in het water moeten kijken, dan zien ze hun spiegelbeeld. En dat is een andere spiegelbeeld dan hun eigen neus. De echte spie gel ligt onder de watersDie- gel." Zijn ontmoetingen met het water zijn verwerkt in zijn tekeningen. Spiegelbeelden van een verwarrend leven van onze wegwerpmaatschap pij. Bizarre beelden van men sen en dingen; een chaotisch geordende wereld vol minu tieuze dingen in andere per spectieven: telkens aan de wand. Vaak boeiend om naar te kijken, sorns shockerend be- wust-makend. Goed gete kend. „Ja, ja", zegt Jan, „het heeft te maken met het werk van de Deskundologen (De Stem, zaterdag 2 sept.). Ja, in mijn Amsterdamse tijd, kwam ik uit die hoek. Zij doen het alleen wat ludieker. Zij ma ken van de nood een deugd en vangen toch nog een f 25.000 per jaar. De expositie in Sas van Gent wordt druk bezocht, maar - zoals gewoonlijk - wordt er niet verkocht. Och, de prijs (zo rond de f 400) speelt geen rol, is niet belang rijk. Geld is er wel. De inhoud van de tekeningen komt ook wel over. Maar waar ik ern stig word, beginnen zij te la chen en omgekeerd. Kijk, ik geloof, dat we harder moeten worden tegen de overtreders van de natuurwettten. Ik be doel niet met gevangenissen en dergelijke de mensen, die naar mijn tekeningen kij ken zeggen: luguber, vies. wreed.. Maer Jan schept door in de Zeeuwse wateren en speelt op zijn manier naar ons terug waar we mee bezig zijn. Maar tja, Kunst is voor de meeste mensen nog een verheven, edel en magisch ambacht, ver weg van reali teit en toch is de wijze van werken van Jan Bruens een kunst (van leven). HENK EGBERS BACH BAND: Hoewel knoeien met Bach me niet en thousiast maakt, heeft deze plaat me toch enigszins ver tederd. En waarschijnlijk zul len vele brass-liefhebbers, en dat aantal groeit met de dag, ook enthousiast raken over deze opname. Punt een is dat de muziek zo uitstekend geblazen wordt door The London Symphonic Band, die een naam heeft hoog te houden. Voor de doorgewin terde Bach-fans zal het wel een gruwel zijn om b.v. de Toccata en fuga in d-klein helemaal in het koper gesto ken te horen. Maar het klinkt bijna als door orgelpijpen. Zelfs de koralen 5 en 8 vam de cantate no. 80 (Eine feste Burg) klinkt redelijk, omdat de doorgaans weke Leger des Heilsklanken, die daar vaak omheen geweven worden af wezig zijn. Kun je een Bach- stootje verdragen, dan is het een leuk „experiment". Dat geldt ook b.v. het menuet in G. air uit de derde suite, fuga uit de toccata in e-klein e.a. (CBS 72965). CHRIS HINZE: Tussen de Vivat Vivaldi en deze plaat met de titel van één van de zes nummers: Who can see the shadow of the sun, ligt een grote afstand. Aanvankelijk drijvend op de toen algemene trend van parafraseren op klassieken is bij deze l.p. veel meer sprake van een uitge- rijpte stijl. De opnamen zijn prachtig van stemming'en wat Hinze met al zijn verschillen de fluiten aan bijna mystieke stemmingen weet op te roe pen, getuigt zowel van groot vakmanschap als intense mu zikaliteit. Samen met Jim Shaaperoe, drums, Roger Cooke, bass, Wam Stolwijk, pl ano en Wim van der Beek, percussion wordt een ideaal samenspel bereikt. Een plaat, die aandacht verdiemit. (CBS S 64977)- (ADVERTENTIE) de Amerikaan Pete Turner, de Belg Michel van den Eeckhout en de drie Tsjechen Jiri Ho- rak, Frantisek Marsalek en Rostislav KostaL Verder werden getest negen Sigma objectieven en begint Willem Coumans een serie over het recreatieve gebruik van de fotografie in de kunst van nu. (Foto, postbus 4. Dne- tinchem). DELTA-summer '72: Escher, de graficus, heeft internationa le vermaardheid. Buitenlandse relaties zullen dus blij kunnen zijn met dit verhaal van Gev- rit Krol over de werelden van Escher, dat eerder in het Hol lands maandblad verscheen. Van Juddcus Verstegen is, met illustraties van Dick Elffers, het verhaal „Gerrit" (uit Tira de) opgenomen. „Het Brein" van Arie de Froe (uit tijd schrift voor Geestelijke Volks gezondheid), „Land of Hope and Glory" (het Nederlands polderland) van Michel van Hulten, Samuel Goudsmit: „De ontdekking van de electronen- rotatie" (uit tijdschift voor na tuurkunde) en nog enkele an dere bijdragen, royaal voorzien van illustraties, maken dit En gelstalige visitekaartje van Nederland weer vol (Delta, J.J. Viottastraat 41. Amster dam). AKTUELE STROMINGEN is de titel van een tentoonstel ling in het Markiezenhof van BERGEN OP ZOOM (t.m. 24 sept.). Het is een van de-zes tien collecties die de Neder landse Kunst Stichting heeft sa mengesteld in het nieuwe pro gramma van reizende collec ties door het land. Deze collec tie start in het zuiden en Ber gen op Zoom is de eerste plaats, die voor f 125 per week gebruik maakt van deze service. Alleszins de moeite waard om er een kijkje te gaan nemen, De 38 bladen pretenderen een overzicht te geven van wat er de laatste 15 jaar, met name via grafische technieken - er zijn ook wat tekeningen en schilderijen bij - aan mo derne beeld-taal-vormen is bijgekomen. In feite zijn het produkten van de laatste vijf jaar van kunstenaars, die va riëren tussen de leeftijdsgren zen 1915-1943. In de begelei dende catalogus schrijft Jan Donia, dat het gemeenschappe lijke kenmerk is de Duchamp- stelling: los van het kunst werk als esthetisch produkt. Dat mag waar zijn voor de on derwerpen, die aangesneden worden en een geëngageerde indruk maken, maar het blijft allemaal zo esthetisch als de pest. De pop-hot-dog van Jan Cremer ligt er zeer fraai bij en de kwasi-krabbel van Geert Jan van Oostende: Is de stad nog leefbaar? blijft een mooi esthetisch produkt. Dat geldt zowel voor de vorm-on- derzoeken van Peter Strycken en Mark Brusse, als de centen- honende blinddruk van Jan Hendrikse. Je blijft met „mooie ogen" kijken naar werk van Gustave Asselbergs (jammerlijk in het veelbelo vende hldjven steken door zijn dood), Cardena, Deren, Tajird, Postma om enkele fenomenen te noemen. Althans bij deze expositie komt daarbij de ge rechtvaardige angst en het pro test van o.m. de Brabantse kun stenaars naar boven, dat de NKS een randstad-opstelling heeft. In Bergen op Zoom is geen Brabander vertegenwoor digd. Bij een andere collectie zit b.v. wel Jan Bruens uit Zee land (zie elders op deze pagi na). Dagelijks van 14-17 uur). Wél een accent op Zuid west-Nederlandse kunstenaars legt galerie DE DRIE LEES TEN, Hollandsediepstraat 7, te NISPEN. Daarin ontwikkelen Fritz en Boontje Schremmer de laatste tijd een activiteit, die steeds meer mensen trekt. In deze huiselijke omgeving is momenteel werk van maar liefst negen kunstenaars te zien en te koop. Een verras sing daarbij zijn de gekke bronzen figuren van Cees Vet, die hiermee opvallend terug komt. Ook de grappige kera- miek-figuren van Marga Car- lier - waarover we onlangs uitvoerig schreven - zijn er te bewonderen, terwijl van haar man Henk Göbel enkele krachtige bronsjes aanwezig zijn. Fritz Schremmer toont zelf fraaie sieraden van een rulle verfijndheid, waarmee veel vrouwen graag getooid zullen zijn. Jan Wessendorp heeft er een drietal grote olie doeken hangen, die getuigen van geestige ironie en vak manschap. Aardewerk van Henk Carlier, potterie van Dick Hageman. schilderijen van Gerrit Hermens en colla ges van Gerard Konings ma ken deze collectie vol, die ge durende twee maanden laat zien. dat er in deze streek toch wel iets op het gebied van de schone kunsten aan de hand is. Iedere dag van 11-17 uur; 's maandags dicht. In de BEYERD te BREDA zijn momenteel zelfs drie ex posities tegelijk. JAN STRU- BE heeft er zijn ere-tentoon- stelling t.g.v. zijn 80e verjaar dag. Een kunstenaar met - te recht - een goede naam in dit gebied. Door middel van 36 schilderijen krijgen we een indruk van het grote vakman schap van deze artiest. Zijn stillevens, anekdotische pren ten, landschappen etc. mogen dan stammen uit een roman tisch verleden, ze zullen onge twijfeld nog veel mensen, die graag op een schilderij willen zien wat het voorstelt, verte deren en boeien. MARIëTTE VAN KEMENA- DE, die vooral in het nieuws kwam met haar foetusschil derijen, laat met 34 doeken zien, wat enthousiast hobbyis me vermag. Het sterkst zijn dan ook haar doeken waarop foe tussen en embryo's staan afge beeld; met name een 4 maan den-embryo van een veulen, Mariëtte van Kemenade heeft er plezier in om het kleine ongeziene in de natuur sterk te vergroten, kikvorsen, papri ka, worm in rotte peer, jonge hommel, spin e.d. en komt daarbij soms tot verrassende effecten. Het minst sterk zijn haar portretten, al zit daar een goede uitzondering onder. HENK GROENHUIS is van het trio in De Beyerd, de be- scheidenste. -Enkele kerami sche werkstukken, zonder of ficiële' opening, gezet bij het werk van beide voorgaanden. Maar hij is dan ook de sterk ste van de drie. Prachtig ge spannen aarden figuren met fijnzinnige glazuren, sprekend van een andere tijd en een andere mentaliteit en daarom een beetje een vreemde eend in deze bijt (alle drie exposi ties tot 1 okt. 10-17 uur. zon dags 14-17 uur). H.E. „De schrijver schrijft om niet te moeten leven. Hoe meer hij schrijft, hoe meer hij in woorden gaat leven. Tot hij helemaal in de taal opgelost raakt en de woorden een eigen bestaan gaan leiden, buiten hem om". Dit schreef Willy Roggeman twee jaar geleden eens in het tijdschrift Kente ring, onder de kop „De schrij ver is een mythe". Deze my the wordt nog eens bevestigd in zijn nieuwste boek WILLY ROGGEMAN: MADE OF WORDS (Uitg. Negh en Van Ditmar - f 15,90). Een verza meling van acht structuren, die in de jaren 66-68 reeds in literaire tijdschriften versche nen. Wanneer je b.v. al eens zijn boeken als De Axolotl en No- moïstase doorgeworsteld hebt weet je wat je te wachten staat. Persoonlijk geloof ik dat struc turalisme nu wel. Het eigen be staan van de woorden ontaard langzamerhand in intellectuele barbarij. Als Roggeman plezier heeft in deze spelletjes moet hij dat zelf weten. Het kan ook best zijn dat ik moe ben van „words, words, words maar ik veronderstel, dat het meer mensen zullen zijn. „Woorden, geplaatst in hun steeds meer zinnige structuren, enigma tisch, vol spanning, atomaire stelsels, die bouwen en vernie tigen", zegt Roggeman zelf er gens. „Het kind is twee dagen ge leden de idee of de schim die het was in de driedimensi onale werkelijkheid gespron gen" is een zeer simpele zin uit het boek. Met andere woorden: er werd een kind geboren, zou ik zeggen. Flauw? Maar wie ben ik? Wie is Roggeman. „De Axolotl ziet de zin niet van dat alles".. Verloren zijn, Axolotl zijn.. schreef hij eens. Tenslotte zi„ wij mannen, die altijd in he. leven iets van piraten en de parvenu's hebben, aldus Rog geman. Ik heb wel eens enthousias ter geschreven over Rogge man. Hij is zeer erudiet, al thans komt vaak zo over. Heeft een aantal zinnige idee- en, maar verstrikt die voor de gemiddelde lezer in zoveel struoturen, dat je - althans ik - er zo langzamerhand kriege lig van wordt. Een boek dus voor de niet-gemiddelde lezer. Misschien rekent u zichzelf daartoe, dan moet u het zelf ook maar weten. H.E. c ucivoners van nieuwe wijken laten kennelijk wat te veel van zich horen en dat is nooit de bedoeling geweest. Inspraak is mooi, maar het moet niet op democratie uitlo pen, want dan is er iets fout gegaan. Met behulp van de ministeries zijn grote bouwon dernemingen, met het door hen beheerste Bouwcentrum bezig Nederland bouwrijp te maken voor het recht-toe- recht-aan-werk". (TABK-15) UTRECHT (ANP) Het hartteam van het Antoniuszie- kenhuis in Utrecht heeft de medische faculteit voorgesteld alle open hartoperaties in de regio Utrecht te concentreren in het Antoniusziekenhuis en de grote vaat- en transplanta- tiechirurgie in het Academisch Ziekenhuis. Het gaat hier om een nadere uitwerking van het voorstel van de medische faculteit (het voorstel-Verbiest) van vorige week om de cardio-chirurgie voor patiënten van beide zie kenhuizen voorlopig in het An toniusziekenhuis te concentre ren en een van de leden van het team daar, in verband met de opleiding van studenten te benoemen tot buitengewoon hoogleraar. Met de benoeming van een opvolger van prof. Wieberdink, sinds wiens ver trek twee jaar geleden in het AZTJ geen open-hartoperaties meer zijn uitgevoerd, zou dan kunnen worden gewacht tot er een beslissing is genomen over de erkenning' van het specia lisme thorax-chirurgie (hart en longen). Tot dusver zijn in het Anto niusziekenhuis dit jaar 260 open-hartoperaties uitgevoerd (meer dan de helft van alle open hartoperaties in Neder land) en men verwacht in 1973 minstens een aantal van 350 te kunnen bereiken. De leden van het hartteam van het Antoniusziekenhuis menen dat de capaciteit daar ruim voldoende is om aan de behoeften van de regio Utrecht te voldoen. Ze zijn bereid ook de verantwoordelijkheid voor de opleiding op zich te nemen. Als de afdeling cardiologie van het AZU dat wenst, wil het team de operatieve voor- en na zorg voor de patiënten toever trouwen aan cardiologen en cardiologen in opleiding van het academisch ziekenhuis. (ADVERTENTIE) Wat slecht te ï-epareren lijkt lukt met PORION, de in Zwitserland ontwikkelde universele kunsthars VUL/STOP /PLAMUUR-MASSA. Gebruiksgereed, geen verlies van resten, onbeperkt houdbaar. On misbaar bij elk karwei. Hecht op al les: op hout, steen, beton, metaal, tegels, glas, noem maar op, en zowel op droge als vochtige ondergrond. Onschadelij k voor de handen. Krimpt niet, zet niet nit, scheurt niet. (g 1/2 kg 1 kg 2 kg 5 kg ƒ4,95 ƒ8,55 ƒ15,30 ƒ29.95 (ADVERTENTIE) eindredactie: henk egbers Ti .'Pft c AMSTERDAM (ANP) Ver dere verbetering van de lawaai- situatie in de omgeving van Schiphol is voorlopig niet te verwachten, zo hebben b. en w. van Amsterdam verklaard in antwoord op vragen van hel raadslid Pais (VVD). Verbeteringen door de komst van moderne vliegtuigtypen zullen weer gedeeltelijk teniet gaan door het toenemen van het luchtverkeer, aldus b. en w. Zij verwachten wel minder lawaai na 1975 door de verdere introductie van nieuwe vlieg tuigen. BLOEMFONTEIN (Reuter) De Zuidafrikaanse minister van voorlichting, dr. Connie Mulder, heeft de pers gewaar schuwd dat hij maatregelen zal nemen als zij zichzelf geen discipline oplegt. Op een provinciaal congres van de nationale partij in Bloemfontein verklaarde de bewindsman, dat de Zuidafri kaanse regering grote waarde hecht aan de persvrijheid maar dat zij niet bereid is toe te staan dat door „onverant woordelijke elementen" de veiligheid van het land in ge vaar wordt gebracht, de ver houding tussen de diverse ras sen wordt verstoord of tot re volutie aangezet. ROME (DPA) —De sta kingsgolf in Italië duurt voort. Kort na de 24-uurs—staking bij de spoorwegen hebben donderdag 300.000 werkne mers in de chemische en far maceutische industrie voor een dag het werk neergelegd om looneisen kracht bij te zetten, ten. De komende maanden moe ten de arbeidscontracten voor vijf miljoen arbeiders in vijf tig branches vernieuwd wor den. De spoorwegarbeiders hebben al nieuwe acties aan gekondigd. Zij willen meer loon en meer personeel. In de suikerindustrie moet ook reke ning worden gehouden met stakingen. Premier And-reotti heeft donderdag opnieuw overleg met vertegenwoordigers van de drie grote vakbonden ge pleegd over de hollende inila- tie en de vooruitzichten op sociaal en economisch ge bied. UTRECHT (ANP) De AVG, de katholieke bond van personeel in agrarische-, voe- dings- en genotmiddelenbedrij- ven, meent dat er maatregelen moeten worden genomen tegen ondernemers die onwettig in Nederland verblijvende buiten landers te werk stellen. De bond heeft enige tijd ge leden geprotesteerd tegen ont slagaanvragen voor personeel van het Amsterdamse Okura- hotel omdat dit bedrijf wel ille gale buitenlanders in dienst hield. De directie heeft toen ontkend dat dit het geval was, maar volgens de AVG heeft een onderzoek door de vreem-, delingenpolitie inmiddels uitge wezen dat bij Okura wel dege lijk buitenlanders werken. I nhet bondsblad van de AVG, „Servio", zegt de hoofd inspecteur A. Knijff van de Amsterdamse vreemdelingen politie dat bijna de gehele Am sterdamse horecasector zich schuldig maakt aan het te werk stellen van onwettig in Neder land verblijvende vreemdelin gen. Volgens hem kan de politie het probleem niet aan tengevol ge van een tekort aan man kracht, aan ruimte om arres tanten te bergen en aan finan ciële mogelijkheden. Servio meldt dat uit de dagelijkse praktijk van de hoofdinspec teur is gebleken, dat illegalen die geen enkele sociale ze kerheid hebben bij een te rugloop van de conjunctuur vaak tot criminaliteit vervallen. VAN DE 172 leden van de stadsguerrillabeweging der Tu- pamaros die het afgelopen jaar uit gevangenissen in Uruguay zijn ontsnapt, zijn er tot dus ver 127 weer aangehouden en elf om het leven gekomen in gevechten met de politie. (ADVERTENTIE) tijdelijk van f.1.-voor89

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 13