y- Opera Antwerpen contesteert (T)idschrift Reuze Reuzenverhalen MO PATRIA voordeel Jict voor de slanke lijn tijdelijk van 129 voor speciaal zassis IJsland en Finland niet bij topgesprek Noordelijke landen Daisy Glacé kunst cultuur WORDT PROVINCIAAL GENOOTSCHAP KRACHTIG VOORBEELD IN NEDERLAND? uziek laat MILHAUD 80 oek Speurtocht naar vrouwen in V.S. die verdacht hormoon innamen Pleidooi voor politieke bijeenkomsten in kazernes papier oor uw pen Angola en de JOVD Maatschappij- problemen Vrijdag 1 september 1972 15 fe' fe fe OBRASTZOW, de naam, die staat voor het grootste pop pentheater ter wereld, uit Moskou, binnenkort in ons land. Noteren: 7 september start in Eindhoven, vervolgens o.a. in Breda en Tilburg. Technisch erg knap. ELLY Ameling op 3 sept. om 20.15 uur in Herv. Kerk Den Bosch met liederen en NCRV-Vocaal-Ensemble op 6 sept. om 20.15 uur in de St. Jan in Den Bosch. Twee extra concerten in verband met In ternationaal Vocalisten-con cours van 2-9 sept. Slotconcert woensdag 13 sept in Casino' HBO met prijswinnaars Het Provinciaal Genootschap voor Kunsten en Wetenschap pen in Noord-Brabant gooit hoge ogen. Van een zo eer biedwaardig oud gezelschap was dit misschien niet te ver wachten". Wat bezielt het Ge nootschap?", vroeg voorzitter drs. Y. v.d. Werff zich deze week af. Dat „bezielt" mag tweeledig verstaan worden. Het voorstel om het cultuurbe leid in de provincie Noord- Brabant op te splitsen in een advies- en doe-sector is een novum in Nederland. De cul turele raad Noord-Brabant in oprichting (streefdatum 1 ja nuari 1973) is statutair louter een advies-orgaan. Adviesor ganen maken heel vaak rap porten die in de kast bijgezet worden. Een cultuurraad, die zich op het uitvoerende vlak beweegt, is als een boekhou der, die controle uitoefent °P eigen administratie, zo werd van Genootschapszijde opge merkt. In andere provincies werkt dit dan ook niet zo bijster. Lambert Tegenbosch, die de achtergrond voor het voorstel om het Provinciaal Genootschap om te bouwen tot een service-instituut van naast met de culturele raad in het tijdschrift Brabantia uitvoerig toelicht, zei: „Dit model zou inspirerend moeten werken op alle provinciale culturele ra den in ons land" Het Genootschap is onlangs afgesplitst van de functie cul turele raad ad interim (gedu rende 10 jaar). Gevaar voor (verdere?) verzanding was niet denkbeeldig. Dat het Ge nootschap deze nieuwe taak voor zichzelf creëert mag uit lijfsbehoud geboren zijn, het getuigt ervan dat er toch eer ste tekenen aanwezig zijn, die een mogelijk wedergeboorte aankondigen. Dat een interne reorganisatie en verjonging spoedig gewenst is, wil het Genootschap de parallel-op stelling met de culturele raad volhouden en vooral het ver trouwen van de provincie in de ruimste z;n van het woord krijgen, lijkt een absolute eis. Het voorstel moet op 9 sep tember door de algemene le denver aderinr goedgekeurd worden. Maar dat stelt niets voor. Wie wel eens zo'n leden vergadering heeft meegemaakt - met alle respect voor de aanwezigen - weet wat ik be doel met bovenstaande. Het Genootschap staat in zo verre sterk, dat van provincie- zijde - in tegenstelling tot de kwestie Provinciale Tentoon stellingsdienst - BKS etc. - geen advies op tafel kwam. De principiële opstelling scheiding doe - en adviessector is verde re studie waard. Van provin ciezijde wordt - althans naar huiten - nog geen tegenspel geboden. En dat is het waard. Mogelijk kunnen we binnen afzienbare tijd een voorstel over een breed opgezet servi ceinstituut, waarin het be staande Genootschap mogelijk opgaat, verwachten? In de ori ginele cultuurnota is daar al terecht voor gepleit. Zoals de plannen nu op tafel liggen is er al spoedig ander half miljoen gulden mee ge moeid. Culturele raad (twee- en-halve-ton)service insti tuut kunstenaars annex ten toonstellingsdienst (idem) en voorstel Genootschap („vijf ton meer dan nu," werd ge steld). Ik zie het nog niet zitten, zolang cultuur nog steeds sluitpost blijft t.a.v. we genbouw, industrie e.d. Dat een goed belegde boterham niet smaakt in een cultuurar- me omgeving wordt pas langzamerhand duidelijkl H.E. K «fcl: Zelfportret Jan Strube. JAN STRUBE, de bekende Bredase schilder wordt 80 jaar. Vanaf heden een exposi tie in De Beyerd te Breda met zijn werk. tot en met 1 okto ber. DE BEYERD toont verder tot dezefde datum schilderijen van Mariëtte Van Kemieniade en keramiek en brons van Henk Groenhuis. MAGISCH gaat het morgen en overmorgen toe op kasteel Nemerlaer in Haaren. Een 60 meter lang monster, dat zon dag in de Reuzenommegang van Heeze aandacht trok, dat geheimzinnige dingen, omringd door magische poppenspelers, magische films, magische markt en magische dranken. Opbrengst voor de herbouw- KEES Bol, schilder van het Brabantse en Franse landschap exposeert tot en met 8 oktober in de Moriaan, Markt, Den Bosch. CONCERTGEBOUW-OR KEST is gisteren op reis ge gaan. Concerten in Italië "en Zwitserland. Op 21 september speelt het orkest in St. Baaf te Gent (Hohe Messe van Bach) in het kader van het Festival van Vlaanderen. MOBY DICK, bewerkt naar Melville tot en met 3 septem ber bij Mickery, Amsterdam. Van 5 tot en met 17-septem ber. Het Portable Theatre uit Londen met Engeland's li-e land. „Dit jaar. begint het seizoen van de Koninklijke Vlaamse Opera (KVO) Antwerpen, voor het eerst tijdens mijn 12- jarige directeurschap, niet met een Vlaams werk. Op zaterdag 16 september brengen we de première Prins Igor van Boro din. De Vlaamse componisten draaiden me de nek om. Door met de traditie te breken wil ik een contestatie oproepen en mogelijk de vraag: Waarom gaat ge niet door met die stomme traditie? Als boven dien de overheid niet zou rea geren, vraag ik me af waarom we ons in het verleden dan zo ingespannen hebben Neder landstalige componisten bij de KVO kansen te bieden?" Di recteur RENAAT VERBRUG- GEN, die dit zegt, heeft voor het 80e speel jaar van de KVO een programma samengesteld, dat geen enkel Nederlandsta lig werk bevat, hetgeen niet wil zeggen: geen opera's in de Nederlandse taal (De vleder- muis, De czardasvorstin e.d.) Maar dat is een ander onder werp, waarover hij ook wel wat kwijt wil. gaat denken, dan kom je uit bij dezelfde reden, die de Roomse kerk de volkstaal deed invoeren: het oorspronke lijke werk zo dicht mogeliik bij het volk brengen". Maar aan de basis van de vertaalde opera's ligt de taal strijd; iets waarbij de Neder landers steeds maar moeilijk kunnen meekomen; het "'ge vecht voor behoud van een stuk authentieke cultuur. Na jarenlange strijd is daarom in 1893 de KVO opgericht en be schikt deze opera momenteel over 90 opera's in de Neder landse taal, geschreven door Nederlandstalige componisten. „Wij zijn vergeten, dat in de middeleeuwen de Lage Lan den in Europa de toon aanga ven op het ge'o.ed van opera's, aldus Verbiuggen. En hij ci teert Peter Benoit de -voor vechter van een Vlaams-natio nale stijl „Als wij geen voorstellingen kunnen geven In onze taal. op eigen tekst, dan kunnen we nooit in het koor van de Europese muziek meezingen". Enige concessies worden er wel gedaan aan dit Europese streven: in dit seizoen gaat de KVO met Walkiire naar Aken en met Tiefland naar Barcelo na; in'het Duits. De KVO heeft een Wagner-traditie (1894 ging de eerste Wagner)die zich echter niet meer laat in spireren door Bayreuth, maar Renaat Verbmggcn komt met zijn KVO niet meer zo graag naar Nederland, omdat het publiek daar opera's in Nederlandse vertaling (op 23 september is b.v. de première van Mozarts opera Figaro's Bruiloft) niet serieus neemt. „In het verleden kon ik me voorstellen", zegt hij, „dat men zich stootte aan de verta ling die was vaak slecht maar we hebben nu enkele uitstekende vertalers, die in 'staat zijn op de vokalen te vertalen". Sympathiek en ook voor „Ollanders" geloofwaarr dig is de volgende reden voor b.v. De Vleermuis in plaats van Die Fledermaus (première 30 september), die Verbruggen opgeeft: „Zuiver intellectueel gedacht hebben de mensen, die zeggen: „Zing de opera in de oorspronkelijke taal, gelijk. Maar als je wat .democratischer' Renaat Verbruggen: democratische opera. doer Praag, met name door Simacek, diie met Karei J»r- .lek ook de Igor in handen heeft. De Goede-Vrijdag-uit voering van Parsival hoort ook bij die traditie. Vorig jaar werd Wagners „Ring" (des Nibelungen) ge heel opnieuw gemonteerd: mo dern. maar „ik haal de laatste sentimentaliteit er niet uit", zegt Verbruggen. Anderhalve maand geleden ontstond er echter brand in het magazijn waardoor alle attributen, de cors etc. van de Ring en de nieuwe Parsival verloren gin gen. Aan herstel wordt ge werkt. En zo is b.v. op 9 de cember de première van Das Rheingold en op 13 januari de première van Die Walkiire gepland. Renaat Verbruggen: „Het Nederlandse publiek is niet zó gesteld op onze programme ring; ik weet het. Met name niet zo op Wagner. Speciaal voor het Hollandse, pardon Nederlandse publiek, staat dit jaar o.a. ook Traviata van Verdi op het programma (10 maart première) De Nederlan ders houden nu eenmaal van opengesperde kelen op zijn Italiaans. Wat me overigens dwars zit is dat veel Neder- lanse critici al bij voorbaat kraken wat er uit Vlaanderen komt. Vaste abonnementen uit Nederland hebben we er maar zes. Maar er komen veel be zoekers uit Nederland voor aparte voorstellingen. Vaak groepen met bussen. Ja, Hello Dolly blijft, we gens de enorme belangstelling, op het programma staan. Ik zoek nog een Nederlandse pro ducent hiervoor. Wij hebben de rechten. Dat geldt ook voor Oklahoma, waarvan de première is op 14 april. Een echt modern werk, waarvan ik veel verwacht is een uit Tsje choslo waki je stammend werk De wervelstorm (première 4 mei). Renaat Verbruggen, die be halve operadireoteur en con certzanger nog architect is (bouwt momenteel nieuwe schouwburg Antwerpen- ziet de toekomst niet somber mits een aantal vooroordelen zul len slijten. HENK EGBERS. HOLLANDS MAANDBLAD 296-297: „Iedereen zal wel proberen andermans nullijn te realiseren", zo besluit J. Pen zijn verhaal over het nieuwe begrip „de nullijn". Bram Peper vraagt zich af of „De grote coalitie in aan tocht?" is. Nog meer politiek: Leo Gordenker denkt na over „Wat een Amerikaanse kiezer denkt" en „wenst McGovem de winst. „De taal der Arabieren" is onderwerp vam studie bij J. Brugman, terwijl A. Teeuw „Multatuli en de Maleise poë zie" aan een beschouwing on derwerpt. „Ons land is ook 's winters geopend" zet J. Peere boom boven een brief aan de Directeur van de VVV. Verder literaire bijdragen van o. a. W. Kuik en K. Soudijn. (Hollands Maandblad: Nobelstraat 27. Den Haag). JEUGD EN CULTUUR-5-- Gerard Buschman tekent be zwaar aan tegen stemmen, die pleiten voor opheffing van li teratuur als examenvak, omdat literatuur tot de persoonlijke levenssfeer van de mens zou behoren. „Pleidooi voor ont- scholing" staat erboven. Gil bert de Mets besteedt aandacht aan de jonge Russische litera tor Jevgenij Jevtoesj enko. J Philippona bekijkt „Milieu en Evolutie", waarna hij besluit zich maar terug te trekken op een eenzaa-Ai dun bevolkt ei land. Ferry Versteeg schrijft over „Vietnam, een nachtmer rie, die niet van wijken weet'" J en C; I 9,50 giro 337241. Den Haag). KRUISPUNT SUMIER-42: De dichter in Vietnam leeft, gezien een aantal pogingen in deze aflevering om gedichten van hedendaagse Vietnamezen te vertalen. Een bijna geheel poëtisch nummer met inzeri dingen van vele jongeren. In de rubriek „Op het Kruis punt" weer de boekbesprekin gen met reacties van auteurs op de recensies (K. S. Amel- terhout 76. Assen). ERNEST BLOCH: SA CRED SERVICE (Advodath Kakodesh) - (CBS-Classic 61265). Bloch (1880-1959) wil de tijdens zijn leven en nieuw-Hebreeuwse muziek scheppen geïnspireerd door de innerlijkheid vun het Oude Testament. Zo kwam hij tot zeer persoonlijke, rhapsodischp schrijfwijze, die vele andere joodse toondichters tot voor beeld is geworden. Hij fas een ..profeet" van de Hebreeuwse muziek, waarom de Musica Hebraica ('38een hoogtepunt vormt. Dit werk voor bariton, koor en orkest uit '33, voor Hebreeuwse liturgie in de ge reformeerde synagoge van New York, is een zeer wellui dend werk, waarin de sporen van zij streven zijn terug te vinden. De tekst uit The Uni on Payerbook for Jewish Worship (afgedrukt op de hoes), krijgt een indringende meditatieve verklanking, waaraan de uitvoering door Robert Merill, als cantor'jood- se koren en de New York Philharmonic o.I.v. Leonard Bernstein het nodige toe bij draagt. Aangenaam indringen de muziek. MAJOIE HAJARY; LA PASSION SELON JUDAS (CBS 64143): een sympathiek werk van „Surinamer" Hajary, die in Amsterdam zijn mu zikale opleiding kreeg. Geïn spireerd door zijn geboorte streek en de streek van zijn voorouders (India) alsmede door Japanse cultuur heeft Hajary een religieuze sfeerte kening gemaakt van dit apo- vriefe evangelie. In de Goede Week krijgt het nog telkens een vertolking in Paramaribo. Het is simpel klinkende mu ziek. eenvoudig en oprecht ge zongen door koren uit die stad. De trompet speelt daar bij een typische rol. Slagwerk ondersteunt de muziek (waar bij vele bekende en onbeken de reminiscenties worden opge roepen) op 'n geheel eigen wij ze. Doorgaans werden we niet getroffen door plaatopnamen uit deze streek. Dit is een goe de uitzondering, waarvan ken nisname wordt aanbevolen. Jammer, dat de tekst er niet bij is gedaan. Maandag 4 september viert Darius Milhaud, een van de belangrijkste componisten van deze eeuw, zijn tachtigste ver jaardag. Het is op zichzelf al bijzonder dat een man met zo'n zwakke gezondheid de leeftijd der zeer sterken be reikt: Milhaud lijdt aan reu matiek, zwaarlijvigheid, ze nuwpijnen, ontkalking. Dat heeft hem nimmer verhinderd hard te werken. Zijn conser- vatoriumlessen gaf hij vaak thuis en meermalen zag men hem bij eindexamens op een brancard binnenkomen om toch zijn taak als gecommit teerde te kunnen vervullen. Zijn partituren zijn niet slechts talrijk, maar ook veel zijdig en lopen uiteen van so naten en strijkkwartetten tot opera's en oratoria. Het spreekt vanzelf dat zo'n over vloedig oeuvre ook uiteenlo pend is in betekenis en kwali teit. Een paar werken hebben vaste voet gekregen in het concertrepertoire, zoals de bal letten „De schepping der we reld" (La création du monde), „Carnaval van Aix", „De os op het dak" (Le boeuf sur ie toit), de Suite Provengale of Scaramouche. Het is de vraag of daarmee recht wordt ge daan aan Milhaud's werk als muzikaal vernieuwer, zowel in het gebruik van een meervou dig toneelstelsels als in de toe passing van metrische accent verleggingen. Die vindt men vooral in zijn strijkkwartetten en in de korte orkestschetsen die hij, min of meer ironisch, symphonieën noemde. Milhaud is ook een van de weinige Franse componisten met een kosmopolitische in slag, al wordt hij wel eens als een specifiek Provengaals kunstenaar gezien. Hij heeft de motieven uit zijn geboorte streek vaak verwerkt, maar in Scaramouche hervindt men de Braziliaanse inspiratie uit de jaren dat hij daar de secreta ris van de Franse ambassadeur was. En dat was niemand an ders dan Paul Claudel. Uit hun vriendschap ontstond ondor meer een opera over Colum bus. Als vrucht van zijn af komst heeft Milhaud bijdragen geleverd tot de synagogale muziek en zijn gedwongen verblijf in de Verenigde Sta ten tijdens de tweede wereld oorlog leverde een andere opera op, Simon Bolivar, de bevrijder van Venezuela. Zoals Milhaud het leven als een persoonlijke uitdaging tot strijd beschouwt, rekent hij ook graag af met het schimmi ge begrip inspiratie: „M'n vul pen, dat is m'n inspiratie", pleegt hij te zeggen. JOOP BARTMAN. Illustratie uit het. boek Reuzenverhalen. Van de 15e Brabantse Dag te Heeze is een boek overge bleven, dat aandacht verdient ook na afloop van dit festijn. Zoals bekend was dit jaar het thema: reuzen. Bij gelegenheid daarvan is een bundel REU ZENVERHALEN (Uitg. tel 04903-2849) uitgegeven. Op verzoek van de stichting Bra bantse Dag schreven Anton van Oirschot, Jacques Sinnin- ghe, Jan Naijkens, Lea Smul ders en Res Marres een aantal verhalen, terwijl verder een aantal archiefgegevens uit Ne derland en België die 47 ver halen volmaken. Het boek, dat simpel gestencild ein voorzien van aardige illustraties (van wie?) is uitgegeve verdient nog eens her-geredigeerd te worden voor een „echte" uit gave. Jan Naaijkens heeft, zoals hij zelf zegt, voor deze verha len eens goed uit zijn grote duim gezogen. Je weet wel je d®n te wachten staat: smeu- ige kost. Zoals de reus van Nieuw-Vossemeer, die zich verveelde en een burgemees- tei, een generaal, een plano loog, een bankdirecteur, een afgevallen pastoor en een toe vallig passerende minister van buitenlandse zaken, op weg naar het havenkwartier van Antwerpen, als buit heeft. Of de reuzin van Budel, die een „belastinggaarder" als souper krijgt en dan sterft aan ver- giftingsverschijnselen. Jacques Sinninghe is meer de man van historische anec dotes. Hij weet te vertellen over Lange Wapper, die bij de Heen gesignaleerd werd, hoe bij ommegangen en processies in het verleden werden mee- getorst in Bergen op Zoom een Goliath en een „senfe Chris- toffel" (stadsrekening van 1413). In Breda ontbraken „d>ie roes ende roesin" ook nooit terwijl er in 1549 een „Voelbeyaart" (Ros Beiaard) gemeld wordt. De schutters van St. Joris van Zundert de den in Breda mee met een St. Joris te paard. Sinninghe heeft ook wetenswaardigheden over visser Blommaert, die alleen woonde op de Kouter op de grens van Zeeuwsch-Vlaande- ren en geconfronteerd werd met de reusachtige watergeest Os- saert. Lea Smulders maakte als het ware tijdloze en leeftijd- loze verhalen, zoals we die van haar kennen. Leuk om aan kinderen voor te lezen; ze zijn gek op reuzenverhalen (De andere verhalen moet je soms aanpassen voor jeugdig gehoor). De reus en de kleine nar; De reuzenmuts e.a. De titels zeggen het al. „Al enkele eeuwen geleden had Breda zijn eigen reus. Hij is symbool van de overwin ning, want waar de reus Gide on ook kwam. overal zou hij zegevieren F 'verden zege- poorten v opgericht en eo' ruil, waar uit witte en rode wijn sprong in het hartje van Breda. Maar de reus Gideon trok zich terug en overleed lange tijd later, zeventig zonen nalatend", zijn enkele zinsneden uit een kort verhaal, waarbij als bron o. a. vermeld staat Gideon, op voering in 1620 te Breda. Ook krijgen we te lezen hoe in het Nationaal Schoen- en Ledermuseum van Waalwijk de oude reuzenlaars terecht kwam. Hij hoorde bij een vreemde godheid, die Wider heette. Dat zijn zo wat streekgebon den gegevens. Daarbij speelt de fantasie doorgaans een gro tere rol, dam bij de verhalen over de Vlaamse reuzen. Dat was tijdens de reuzenomme gang in Heeze ook duidelijk. Getuigden de Vlaamse reuzen van een dikwijls fijnzinni ge traditie, zowel in vorm geving als in het optreden, de weer in het leven geroepen Nederlandse reuzen kwamen meestal niet verder dan grolli- ge carnavalsfiguren. Dit boek je werd geschreven als inspi ratiebron voor de herleving van Nederlandse reuzenfigu ren. Dat zie ik, gezien de re sultaten van de optocht, nog niet zitten. De reuzenverhalen zuilen waarschijnlijk velen wel een blijvend genoegen versohaffen. H. E. Eindredactie: HENK EGBERS. (ADVERTENTIE) OSLO (RTR) De premiers van Noorwegen, Denemarken en Zweden overleggen vandaag in Oslo over de gevolgen, dia de toetreding van Denemarken en Noorwegen tot de EEG zal hebben voor de Noordse samenwerking. IJsland en Fin land, de twee andere noordelij ke landen, zullen echter niet door hun premiers vertegen woordigd worden. De IJslandse premier blijft liever in Reykja vik met het oog op eventuele moeilijkheden als vrijdag de uitbreiding van de IJslandse visserijgrenzen ingaat. Finland kampt nog steeds met een re geringscrisis. CHICAGO (RTR) Medi sche onderzoekingsinstanties in de V.S. zijn op zoek naar 840 vrouwen, die twintig jaar ge. leden een kunsthormoon inna men, dat nu met kanker in ver band is gebracht. De vrouwen wisten toen waarschijnlijk niet dat ze mee deden aan een experiment, dat in 1951 en 1952 werd uitge voerd. Ze kregen toen het hor moon, diethylstilbestrol (des), ook wel stilbestrol, dat in de jaren vijftig werd toegediend aan vrouwen, die kans hadden op een miskraam. Men had er indertijd geen idee van dat het hormoon kankerbevorderend was. Drie medische onderzoekers in Boston hebben onlangs een „zeer grote mate van verband" tussen ,des' en vaginale kanker onder zeven jonge meisjes vast gesteld. Hun moeders hadden het kunsthormoon tijdens hun zwangerschap gebruikt. DEN HAAG (ANP) Het Tweede-Kamerlid mejuffrouw Goudsmit (D'66) heeft donder dag bij minister De Koster van Defensie gepleit voor het hou den van politieke bijeenkom sten in kazernes door neutrale organisaties. Zij denkt, wat de ze organisaties betreft, onder meer aan de Nederlandse Po litieke Jongeren Contactraad en de Vereniging Van Dienst plichtige Militairen. De minister staat op het standpunt, dat politieke bijeen komsten niet in kazernes ge houden kunnen worden. Me juffrouw Goudsmit meent, dat nu de 18- tot 21-jarigen ook mogen stemmen, de bewinds man tijdelijk dergelijke bijeen komsten moet toestaan. (ADVERTENTIE) tijdelijk van it-voor 89 Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met inhoud, c.q. strekking. Naai' aanleiding van het commentaar van de landelijke JOVD-voorzitter D. van Wees in dagblad De Stem van 30 augustus op de door de heren Nijpels en Van der Stoel ge maakte reis door Angola, voelt de afdeling Bergen op Zoom er behoefte aan een en ander te verduidelijken. Op de op 5 mei gehouden afdelingsvergaderinig hebben alle leden zich unaniem achter de houding van het bestuur gesteld. Ook het hoofdbestuur heeft de afdeling Bergen op Zoom niooit het recht ontzegd naar Angola te gaan. Het feit blijft dat de heren Nijpels en Van der Stoel naar Angola zijn geweest en een feit blijft dat deze beide heren respec tievelijk voorzitter en secreta ris van de afdeling Bergen op Zoom zijn. Dat de heer Van Wees dit liever anders ziet is zijn goed recht, maar daar is zelfs voor hem niet aan te veranderen. Overigens bleek bij verifica tie vandaag (woensdag 30 au gustus 1972) dat geen der le den van het hoofdbestuur op de hoogte was van het com mentaar van de heer Van Wees en evenmin op de hoog te was van zijn opzet eventu eel maatregelen tegen de afde ling Bergen op Zoom te onder nemen. De afdeling Bergen op Zoom heeft altijd overduidelijk laten blijken namens zichzelf en nooit namens de JOVD-landa- lijk te spreken. Op het laatste landelijke JOVD-congres werd bovendien een door de afde ling Bergen op Zoom inge diende motie over de Angola- kwestie en de houding van het hoofdbestuur inzake deze slechts met een meerderheid van vier stemmen verworpen. Gevoegd bij voornoemde veri ficatie kan de heer Van Wees ons inziens niet stellen na mens de JOVD-landelijk te spreken. Wij zijn met de heer Van Wees tegen iedere vorm van kolonialisme en dictatoriale regimes. De houding van de heer Van Wees echter getuigt van weinig respect voor de mening van anderen, welke bovendien nog deel uitmaken van zijn organisatie. Te meer daar het rapport betreffende Angola van de heren Nijpels en Van der Stoel nog niet verschenen is, doet het vreemd aan dat de landelijke voorzitter reeds van tevoren uitspraken doet. Zijn toch ail wankele positie binnen de JOVD zal er hierdoor niiet ste viger op worden. (BERGEN OP ZOOM). E. NIJPELS (vz), B. V. D. STOEL (secr.). Mr. De Giaay Fortman, lid van de Tweede Kamer voor de PPR, heeft enkele weken het werken in een bedrijf in ploegendiensten aam den lijve ondervonden. Een lofwaardig initiatief. Kamerleden komen over het algemeen niet uit die lagen van de bevolking waar men dit soort werk doet of kent. Door enkele weken on der de arbeiders in de bedrij ven te vertoeven, z»u men er een beqtje achter kunnen ko pen wat er onder grote lagen van de bevolking leeft en on der welke omstandigheden de mensen moeten werken. Ondanks het feit dat boven genoemd kamerlid zich wel inspant voor de misstanden in onze maatschappij, zou het misschien beter geweest zijn (indien mogelijk) om enkele weken bij Enka Breda te ko men werken. Het menselijk leed en de ondraaglijk wor dende spanningen had hij dan van nabij kunnen meema ken. Hopelijk dat het voorbeeld van mr. De Gaay Fortman na volging ondervindt, vooral bij die kamerleden, die zich in het verleden nog weinig heb ben aangetrokken van de vele ontslagen, onnodige bedrijfs sluitingen en de meer dan hon derdduizend werklozen. Maar dan liefst komen wer ken in met sluiting bedreigde bedrijven of onderdelen daar van. Men boort of ziet dan niet alleen de economische kant van het probleem maar ook de menselijke kant, wat ook een wezenlijk onderdeel van het bedrijf is. BREDlA P. v. GURP L

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 15