y- Opera Antwerpen contesteert (T)idschrift
Reuze Reuzenverhalen
MO
PATRIA
voordeel
Jict
voor
de slanke
lijn
tijdelijk
van 129 voor
speciaal
zassis
IJsland en Finland
niet bij topgesprek
Noordelijke landen
Daisy Glacé
kunst
cultuur
WORDT PROVINCIAAL GENOOTSCHAP KRACHTIG VOORBEELD IN NEDERLAND?
uziek
laat
MILHAUD 80
oek
Speurtocht naar
vrouwen in V.S.
die verdacht
hormoon innamen
Pleidooi voor
politieke
bijeenkomsten
in kazernes
papier
oor uw pen
Angola en de JOVD
Maatschappij-
problemen
Vrijdag 1 september 1972
15
fe' fe fe
OBRASTZOW, de naam, die
staat voor het grootste pop
pentheater ter wereld, uit
Moskou, binnenkort in ons
land. Noteren: 7 september
start in Eindhoven, vervolgens
o.a. in Breda en Tilburg.
Technisch erg knap.
ELLY Ameling op 3 sept.
om 20.15 uur in Herv. Kerk
Den Bosch met liederen en
NCRV-Vocaal-Ensemble op 6
sept. om 20.15 uur in de St.
Jan in Den Bosch. Twee extra
concerten in verband met In
ternationaal Vocalisten-con
cours van 2-9 sept. Slotconcert
woensdag 13 sept in Casino'
HBO met prijswinnaars
Het Provinciaal Genootschap
voor Kunsten en Wetenschap
pen in Noord-Brabant gooit
hoge ogen. Van een zo eer
biedwaardig oud gezelschap
was dit misschien niet te ver
wachten". Wat bezielt het Ge
nootschap?", vroeg voorzitter
drs. Y. v.d. Werff zich deze
week af. Dat „bezielt" mag
tweeledig verstaan worden.
Het voorstel om het cultuurbe
leid in de provincie Noord-
Brabant op te splitsen in een
advies- en doe-sector is een
novum in Nederland. De cul
turele raad Noord-Brabant in
oprichting (streefdatum 1 ja
nuari 1973) is statutair louter
een advies-orgaan. Adviesor
ganen maken heel vaak rap
porten die in de kast bijgezet
worden. Een cultuurraad, die
zich op het uitvoerende vlak
beweegt, is als een boekhou
der, die controle uitoefent °P
eigen administratie, zo werd
van Genootschapszijde opge
merkt. In andere provincies
werkt dit dan ook niet zo
bijster. Lambert Tegenbosch,
die de achtergrond voor het
voorstel om het Provinciaal
Genootschap om te bouwen tot
een service-instituut van naast
met de culturele raad in het
tijdschrift Brabantia uitvoerig
toelicht, zei: „Dit model zou
inspirerend moeten werken op
alle provinciale culturele ra
den in ons land"
Het Genootschap is onlangs
afgesplitst van de functie cul
turele raad ad interim (gedu
rende 10 jaar). Gevaar voor
(verdere?) verzanding was
niet denkbeeldig. Dat het Ge
nootschap deze nieuwe taak
voor zichzelf creëert mag uit
lijfsbehoud geboren zijn, het
getuigt ervan dat er toch eer
ste tekenen aanwezig zijn, die
een mogelijk wedergeboorte
aankondigen. Dat een interne
reorganisatie en verjonging
spoedig gewenst is, wil het
Genootschap de parallel-op
stelling met de culturele raad
volhouden en vooral het ver
trouwen van de provincie in
de ruimste z;n van het woord
krijgen, lijkt een absolute eis.
Het voorstel moet op 9 sep
tember door de algemene le
denver aderinr goedgekeurd
worden. Maar dat stelt niets
voor. Wie wel eens zo'n leden
vergadering heeft meegemaakt
- met alle respect voor de
aanwezigen - weet wat ik be
doel met bovenstaande.
Het Genootschap staat in zo
verre sterk, dat van provincie-
zijde - in tegenstelling tot de
kwestie Provinciale Tentoon
stellingsdienst - BKS etc. -
geen advies op tafel kwam. De
principiële opstelling scheiding
doe - en adviessector is verde
re studie waard. Van provin
ciezijde wordt - althans naar
huiten - nog geen tegenspel
geboden. En dat is het waard.
Mogelijk kunnen we binnen
afzienbare tijd een voorstel
over een breed opgezet servi
ceinstituut, waarin het be
staande Genootschap mogelijk
opgaat, verwachten? In de ori
ginele cultuurnota is daar al
terecht voor gepleit.
Zoals de plannen nu op tafel
liggen is er al spoedig ander
half miljoen gulden mee ge
moeid. Culturele raad (twee-
en-halve-ton)service insti
tuut kunstenaars annex ten
toonstellingsdienst (idem) en
voorstel Genootschap („vijf
ton meer dan nu," werd ge
steld). Ik zie het nog niet
zitten, zolang cultuur nog
steeds sluitpost blijft t.a.v. we
genbouw, industrie e.d. Dat
een goed belegde boterham
niet smaakt in een cultuurar-
me omgeving wordt pas
langzamerhand duidelijkl
H.E.
K «fcl:
Zelfportret Jan Strube.
JAN STRUBE, de bekende
Bredase schilder wordt 80
jaar. Vanaf heden een exposi
tie in De Beyerd te Breda met
zijn werk. tot en met 1 okto
ber.
DE BEYERD toont verder
tot dezefde datum schilderijen
van Mariëtte Van Kemieniade
en keramiek en brons van
Henk Groenhuis.
MAGISCH gaat het morgen
en overmorgen toe op kasteel
Nemerlaer in Haaren. Een 60
meter lang monster, dat zon
dag in de Reuzenommegang
van Heeze aandacht trok,
dat geheimzinnige dingen,
omringd door magische
poppenspelers, magische films,
magische markt en magische
dranken. Opbrengst voor de
herbouw-
KEES Bol, schilder van het
Brabantse en Franse landschap
exposeert tot en met 8 oktober
in de Moriaan, Markt, Den
Bosch.
CONCERTGEBOUW-OR
KEST is gisteren op reis ge
gaan. Concerten in Italië "en
Zwitserland. Op 21 september
speelt het orkest in St. Baaf te
Gent (Hohe Messe van Bach)
in het kader van het Festival
van Vlaanderen.
MOBY DICK, bewerkt naar
Melville tot en met 3 septem
ber bij Mickery, Amsterdam.
Van 5 tot en met 17-septem
ber. Het Portable Theatre uit
Londen met Engeland's li-e
land.
„Dit jaar. begint het seizoen
van de Koninklijke Vlaamse
Opera (KVO) Antwerpen,
voor het eerst tijdens mijn 12-
jarige directeurschap, niet met
een Vlaams werk. Op zaterdag
16 september brengen we de
première Prins Igor van Boro
din. De Vlaamse componisten
draaiden me de nek om. Door
met de traditie te breken wil ik
een contestatie oproepen en
mogelijk de vraag: Waarom
gaat ge niet door met die
stomme traditie? Als boven
dien de overheid niet zou rea
geren, vraag ik me af waarom
we ons in het verleden dan zo
ingespannen hebben Neder
landstalige componisten bij de
KVO kansen te bieden?" Di
recteur RENAAT VERBRUG-
GEN, die dit zegt, heeft voor
het 80e speel jaar van de KVO
een programma samengesteld,
dat geen enkel Nederlandsta
lig werk bevat, hetgeen niet
wil zeggen: geen opera's in de
Nederlandse taal (De vleder-
muis, De czardasvorstin e.d.)
Maar dat is een ander onder
werp, waarover hij ook wel
wat kwijt wil.
gaat denken, dan kom je uit
bij dezelfde reden, die de
Roomse kerk de volkstaal
deed invoeren: het oorspronke
lijke werk zo dicht mogeliik
bij het volk brengen".
Maar aan de basis van de
vertaalde opera's ligt de taal
strijd; iets waarbij de Neder
landers steeds maar moeilijk
kunnen meekomen; het "'ge
vecht voor behoud van een
stuk authentieke cultuur. Na
jarenlange strijd is daarom in
1893 de KVO opgericht en be
schikt deze opera momenteel
over 90 opera's in de Neder
landse taal, geschreven door
Nederlandstalige componisten.
„Wij zijn vergeten, dat in de
middeleeuwen de Lage Lan
den in Europa de toon aanga
ven op het ge'o.ed van opera's,
aldus Verbiuggen. En hij ci
teert Peter Benoit de -voor
vechter van een Vlaams-natio
nale stijl „Als wij geen
voorstellingen kunnen geven
In onze taal. op eigen tekst,
dan kunnen we nooit in het
koor van de Europese muziek
meezingen".
Enige concessies worden er
wel gedaan aan dit Europese
streven: in dit seizoen gaat de
KVO met Walkiire naar Aken
en met Tiefland naar Barcelo
na; in'het Duits. De KVO heeft
een Wagner-traditie (1894
ging de eerste Wagner)die
zich echter niet meer laat in
spireren door Bayreuth, maar
Renaat Verbmggcn komt
met zijn KVO niet meer zo
graag naar Nederland, omdat
het publiek daar opera's in
Nederlandse vertaling (op 23
september is b.v. de première
van Mozarts opera Figaro's
Bruiloft) niet serieus neemt.
„In het verleden kon ik me
voorstellen", zegt hij, „dat
men zich stootte aan de verta
ling die was vaak slecht
maar we hebben nu enkele
uitstekende vertalers, die in
'staat zijn op de vokalen te
vertalen". Sympathiek en ook
voor „Ollanders" geloofwaarr
dig is de volgende reden voor
b.v. De Vleermuis in plaats van
Die Fledermaus (première 30
september), die Verbruggen
opgeeft: „Zuiver intellectueel
gedacht hebben de mensen,
die zeggen: „Zing de opera in
de oorspronkelijke taal, gelijk.
Maar als je wat .democratischer'
Renaat Verbruggen: democratische opera.
doer Praag, met name door
Simacek, diie met Karei J»r-
.lek ook de Igor in handen
heeft. De Goede-Vrijdag-uit
voering van Parsival hoort ook
bij die traditie.
Vorig jaar werd Wagners
„Ring" (des Nibelungen) ge
heel opnieuw gemonteerd: mo
dern. maar „ik haal de laatste
sentimentaliteit er niet uit",
zegt Verbruggen. Anderhalve
maand geleden ontstond er
echter brand in het magazijn
waardoor alle attributen, de
cors etc. van de Ring en de
nieuwe Parsival verloren gin
gen. Aan herstel wordt ge
werkt. En zo is b.v. op 9 de
cember de première van Das
Rheingold en op 13 januari de
première van Die Walkiire
gepland.
Renaat Verbruggen: „Het
Nederlandse publiek is niet zó
gesteld op onze programme
ring; ik weet het. Met name
niet zo op Wagner. Speciaal
voor het Hollandse, pardon
Nederlandse publiek, staat dit
jaar o.a. ook Traviata van
Verdi op het programma (10
maart première) De Nederlan
ders houden nu eenmaal van
opengesperde kelen op zijn
Italiaans. Wat me overigens
dwars zit is dat veel Neder-
lanse critici al bij voorbaat
kraken wat er uit Vlaanderen
komt. Vaste abonnementen uit
Nederland hebben we er maar
zes. Maar er komen veel be
zoekers uit Nederland voor
aparte voorstellingen. Vaak
groepen met bussen.
Ja, Hello Dolly blijft, we
gens de enorme belangstelling,
op het programma staan. Ik
zoek nog een Nederlandse pro
ducent hiervoor. Wij hebben
de rechten. Dat geldt ook
voor Oklahoma, waarvan de
première is op 14 april. Een
echt modern werk, waarvan ik
veel verwacht is een uit Tsje
choslo waki je stammend werk
De wervelstorm (première 4
mei).
Renaat Verbruggen, die be
halve operadireoteur en con
certzanger nog architect is
(bouwt momenteel nieuwe
schouwburg Antwerpen- ziet
de toekomst niet somber mits
een aantal vooroordelen zul
len slijten. HENK EGBERS.
HOLLANDS MAANDBLAD
296-297: „Iedereen zal wel
proberen andermans nullijn
te realiseren", zo besluit J.
Pen zijn verhaal over het
nieuwe begrip „de nullijn".
Bram Peper vraagt zich af of
„De grote coalitie in aan
tocht?" is. Nog meer politiek:
Leo Gordenker denkt na over
„Wat een Amerikaanse kiezer
denkt" en „wenst McGovem
de winst.
„De taal der Arabieren" is
onderwerp vam studie bij J.
Brugman, terwijl A. Teeuw
„Multatuli en de Maleise poë
zie" aan een beschouwing on
derwerpt. „Ons land is ook 's
winters geopend" zet J. Peere
boom boven een brief aan de
Directeur van de VVV. Verder
literaire bijdragen van o. a. W.
Kuik en K. Soudijn. (Hollands
Maandblad: Nobelstraat 27.
Den Haag).
JEUGD EN CULTUUR-5--
Gerard Buschman tekent be
zwaar aan tegen stemmen, die
pleiten voor opheffing van li
teratuur als examenvak, omdat
literatuur tot de persoonlijke
levenssfeer van de mens zou
behoren. „Pleidooi voor ont-
scholing" staat erboven. Gil
bert de Mets besteedt aandacht
aan de jonge Russische litera
tor Jevgenij Jevtoesj enko. J
Philippona bekijkt „Milieu en
Evolutie", waarna hij besluit
zich maar terug te trekken op
een eenzaa-Ai dun bevolkt ei
land. Ferry Versteeg schrijft
over „Vietnam, een nachtmer
rie, die niet van wijken weet'"
J en C; I 9,50 giro 337241.
Den Haag).
KRUISPUNT SUMIER-42:
De dichter in Vietnam leeft,
gezien een aantal pogingen in
deze aflevering om gedichten
van hedendaagse Vietnamezen
te vertalen. Een bijna geheel
poëtisch nummer met inzeri
dingen van vele jongeren. In
de rubriek „Op het Kruis
punt" weer de boekbesprekin
gen met reacties van auteurs
op de recensies (K. S. Amel-
terhout 76. Assen).
ERNEST BLOCH: SA
CRED SERVICE (Advodath
Kakodesh) - (CBS-Classic
61265). Bloch (1880-1959) wil
de tijdens zijn leven en
nieuw-Hebreeuwse muziek
scheppen geïnspireerd door de
innerlijkheid vun het Oude
Testament. Zo kwam hij tot
zeer persoonlijke, rhapsodischp
schrijfwijze, die vele andere
joodse toondichters tot voor
beeld is geworden. Hij fas een
..profeet" van de Hebreeuwse
muziek, waarom de Musica
Hebraica ('38een hoogtepunt
vormt. Dit werk voor bariton,
koor en orkest uit '33, voor
Hebreeuwse liturgie in de ge
reformeerde synagoge van
New York, is een zeer wellui
dend werk, waarin de sporen
van zij streven zijn terug te
vinden. De tekst uit The Uni
on Payerbook for Jewish
Worship (afgedrukt op de
hoes), krijgt een indringende
meditatieve verklanking,
waaraan de uitvoering door
Robert Merill, als cantor'jood-
se koren en de New York
Philharmonic o.I.v. Leonard
Bernstein het nodige toe bij
draagt. Aangenaam indringen
de muziek.
MAJOIE HAJARY; LA
PASSION SELON JUDAS
(CBS 64143): een sympathiek
werk van „Surinamer" Hajary,
die in Amsterdam zijn mu
zikale opleiding kreeg. Geïn
spireerd door zijn geboorte
streek en de streek van zijn
voorouders (India) alsmede
door Japanse cultuur heeft
Hajary een religieuze sfeerte
kening gemaakt van dit apo-
vriefe evangelie. In de Goede
Week krijgt het nog telkens
een vertolking in Paramaribo.
Het is simpel klinkende mu
ziek. eenvoudig en oprecht ge
zongen door koren uit die
stad. De trompet speelt daar
bij een typische rol. Slagwerk
ondersteunt de muziek (waar
bij vele bekende en onbeken
de reminiscenties worden opge
roepen) op 'n geheel eigen wij
ze. Doorgaans werden we niet
getroffen door plaatopnamen
uit deze streek. Dit is een goe
de uitzondering, waarvan ken
nisname wordt aanbevolen.
Jammer, dat de tekst er niet
bij is gedaan.
Maandag 4 september viert
Darius Milhaud, een van de
belangrijkste componisten van
deze eeuw, zijn tachtigste ver
jaardag. Het is op zichzelf al
bijzonder dat een man met
zo'n zwakke gezondheid de
leeftijd der zeer sterken be
reikt: Milhaud lijdt aan reu
matiek, zwaarlijvigheid, ze
nuwpijnen, ontkalking. Dat
heeft hem nimmer verhinderd
hard te werken. Zijn conser-
vatoriumlessen gaf hij vaak
thuis en meermalen zag men
hem bij eindexamens op een
brancard binnenkomen om
toch zijn taak als gecommit
teerde te kunnen vervullen.
Zijn partituren zijn niet
slechts talrijk, maar ook veel
zijdig en lopen uiteen van so
naten en strijkkwartetten tot
opera's en oratoria. Het
spreekt vanzelf dat zo'n over
vloedig oeuvre ook uiteenlo
pend is in betekenis en kwali
teit. Een paar werken hebben
vaste voet gekregen in het
concertrepertoire, zoals de bal
letten „De schepping der we
reld" (La création du monde),
„Carnaval van Aix", „De os op
het dak" (Le boeuf sur ie
toit), de Suite Provengale of
Scaramouche. Het is de vraag
of daarmee recht wordt ge
daan aan Milhaud's werk als
muzikaal vernieuwer, zowel in
het gebruik van een meervou
dig toneelstelsels als in de toe
passing van metrische accent
verleggingen. Die vindt men
vooral in zijn strijkkwartetten
en in de korte orkestschetsen
die hij, min of meer ironisch,
symphonieën noemde.
Milhaud is ook een van de
weinige Franse componisten
met een kosmopolitische in
slag, al wordt hij wel eens
als een specifiek Provengaals
kunstenaar gezien. Hij heeft
de motieven uit zijn geboorte
streek vaak verwerkt, maar in
Scaramouche hervindt men de
Braziliaanse inspiratie uit de
jaren dat hij daar de secreta
ris van de Franse ambassadeur
was. En dat was niemand an
ders dan Paul Claudel. Uit hun
vriendschap ontstond ondor
meer een opera over Colum
bus. Als vrucht van zijn af
komst heeft Milhaud bijdragen
geleverd tot de synagogale
muziek en zijn gedwongen
verblijf in de Verenigde Sta
ten tijdens de tweede wereld
oorlog leverde een andere
opera op, Simon Bolivar, de
bevrijder van Venezuela.
Zoals Milhaud het leven als
een persoonlijke uitdaging tot
strijd beschouwt, rekent hij
ook graag af met het schimmi
ge begrip inspiratie: „M'n vul
pen, dat is m'n inspiratie",
pleegt hij te zeggen.
JOOP BARTMAN.
Illustratie uit het. boek Reuzenverhalen.
Van de 15e Brabantse Dag
te Heeze is een boek overge
bleven, dat aandacht verdient
ook na afloop van dit festijn.
Zoals bekend was dit jaar het
thema: reuzen. Bij gelegenheid
daarvan is een bundel REU
ZENVERHALEN (Uitg. tel
04903-2849) uitgegeven. Op
verzoek van de stichting Bra
bantse Dag schreven Anton
van Oirschot, Jacques Sinnin-
ghe, Jan Naijkens, Lea Smul
ders en Res Marres een aantal
verhalen, terwijl verder een
aantal archiefgegevens uit Ne
derland en België die 47 ver
halen volmaken. Het boek, dat
simpel gestencild ein voorzien
van aardige illustraties (van
wie?) is uitgegeve verdient
nog eens her-geredigeerd te
worden voor een „echte" uit
gave.
Jan Naaijkens heeft, zoals
hij zelf zegt, voor deze verha
len eens goed uit zijn grote
duim gezogen. Je weet wel
je d®n te wachten staat: smeu-
ige kost. Zoals de reus van
Nieuw-Vossemeer, die zich
verveelde en een burgemees-
tei, een generaal, een plano
loog, een bankdirecteur, een
afgevallen pastoor en een toe
vallig passerende minister van
buitenlandse zaken, op weg
naar het havenkwartier van
Antwerpen, als buit heeft. Of
de reuzin van Budel, die een
„belastinggaarder" als souper
krijgt en dan sterft aan ver-
giftingsverschijnselen.
Jacques Sinninghe is meer
de man van historische anec
dotes. Hij weet te vertellen
over Lange Wapper, die bij de
Heen gesignaleerd werd, hoe
bij ommegangen en processies
in het verleden werden mee-
getorst in Bergen op Zoom een
Goliath en een „senfe Chris-
toffel" (stadsrekening van
1413). In Breda ontbraken
„d>ie roes ende roesin" ook
nooit terwijl er in 1549 een
„Voelbeyaart" (Ros Beiaard)
gemeld wordt. De schutters
van St. Joris van Zundert de
den in Breda mee met een St.
Joris te paard. Sinninghe heeft
ook wetenswaardigheden over
visser Blommaert, die alleen
woonde op de Kouter op de
grens van Zeeuwsch-Vlaande-
ren en geconfronteerd werd met
de reusachtige watergeest Os-
saert.
Lea Smulders maakte als
het ware tijdloze en leeftijd-
loze verhalen, zoals we die
van haar kennen. Leuk om
aan kinderen voor te lezen; ze
zijn gek op reuzenverhalen
(De andere verhalen moet je
soms aanpassen voor jeugdig
gehoor). De reus en de kleine
nar; De reuzenmuts e.a. De
titels zeggen het al.
„Al enkele eeuwen geleden
had Breda zijn eigen reus. Hij
is symbool van de overwin
ning, want waar de reus Gide
on ook kwam. overal zou hij
zegevieren F 'verden zege-
poorten v opgericht en
eo' ruil, waar
uit witte en rode wijn sprong
in het hartje van Breda. Maar
de reus Gideon trok zich terug
en overleed lange tijd later,
zeventig zonen nalatend", zijn
enkele zinsneden uit een kort
verhaal, waarbij als bron o.
a. vermeld staat Gideon, op
voering in 1620 te Breda.
Ook krijgen we te lezen hoe
in het Nationaal Schoen- en
Ledermuseum van Waalwijk
de oude reuzenlaars terecht
kwam. Hij hoorde bij een
vreemde godheid, die Wider
heette.
Dat zijn zo wat streekgebon
den gegevens. Daarbij speelt
de fantasie doorgaans een gro
tere rol, dam bij de verhalen
over de Vlaamse reuzen. Dat
was tijdens de reuzenomme
gang in Heeze ook duidelijk.
Getuigden de Vlaamse reuzen
van een dikwijls fijnzinni
ge traditie, zowel in vorm
geving als in het optreden, de
weer in het leven geroepen
Nederlandse reuzen kwamen
meestal niet verder dan grolli-
ge carnavalsfiguren. Dit boek
je werd geschreven als inspi
ratiebron voor de herleving
van Nederlandse reuzenfigu
ren. Dat zie ik, gezien de re
sultaten van de optocht, nog
niet zitten. De reuzenverhalen
zuilen waarschijnlijk velen
wel een blijvend genoegen
versohaffen.
H. E.
Eindredactie:
HENK EGBERS.
(ADVERTENTIE)
OSLO (RTR) De premiers
van Noorwegen, Denemarken
en Zweden overleggen vandaag
in Oslo over de gevolgen, dia
de toetreding van Denemarken
en Noorwegen tot de EEG zal
hebben voor de Noordse
samenwerking. IJsland en Fin
land, de twee andere noordelij
ke landen, zullen echter niet
door hun premiers vertegen
woordigd worden. De IJslandse
premier blijft liever in Reykja
vik met het oog op eventuele
moeilijkheden als vrijdag de
uitbreiding van de IJslandse
visserijgrenzen ingaat. Finland
kampt nog steeds met een re
geringscrisis.
CHICAGO (RTR) Medi
sche onderzoekingsinstanties in
de V.S. zijn op zoek naar 840
vrouwen, die twintig jaar ge.
leden een kunsthormoon inna
men, dat nu met kanker in ver
band is gebracht.
De vrouwen wisten toen
waarschijnlijk niet dat ze mee
deden aan een experiment, dat
in 1951 en 1952 werd uitge
voerd. Ze kregen toen het hor
moon, diethylstilbestrol (des),
ook wel stilbestrol, dat in de
jaren vijftig werd toegediend
aan vrouwen, die kans hadden
op een miskraam. Men had er
indertijd geen idee van dat het
hormoon kankerbevorderend
was.
Drie medische onderzoekers
in Boston hebben onlangs een
„zeer grote mate van verband"
tussen ,des' en vaginale kanker
onder zeven jonge meisjes vast
gesteld. Hun moeders hadden
het kunsthormoon tijdens hun
zwangerschap gebruikt.
DEN HAAG (ANP) Het
Tweede-Kamerlid mejuffrouw
Goudsmit (D'66) heeft donder
dag bij minister De Koster van
Defensie gepleit voor het hou
den van politieke bijeenkom
sten in kazernes door neutrale
organisaties. Zij denkt, wat de
ze organisaties betreft, onder
meer aan de Nederlandse Po
litieke Jongeren Contactraad
en de Vereniging Van Dienst
plichtige Militairen.
De minister staat op het
standpunt, dat politieke bijeen
komsten niet in kazernes ge
houden kunnen worden. Me
juffrouw Goudsmit meent, dat
nu de 18- tot 21-jarigen ook
mogen stemmen, de bewinds
man tijdelijk dergelijke bijeen
komsten moet toestaan.
(ADVERTENTIE)
tijdelijk van
it-voor 89
Brieven voor deze rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikatie zullen deze
vermeld worden. Slechts bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het in alle gevallen
eens is met inhoud, c.q. strekking.
Naai' aanleiding van het
commentaar van de landelijke
JOVD-voorzitter D. van Wees
in dagblad De Stem van 30
augustus op de door de heren
Nijpels en Van der Stoel ge
maakte reis door Angola, voelt
de afdeling Bergen op Zoom
er behoefte aan een en ander
te verduidelijken.
Op de op 5 mei gehouden
afdelingsvergaderinig hebben
alle leden zich unaniem achter
de houding van het bestuur
gesteld. Ook het hoofdbestuur
heeft de afdeling Bergen op
Zoom niooit het recht ontzegd
naar Angola te gaan. Het feit
blijft dat de heren Nijpels en
Van der Stoel naar Angola
zijn geweest en een feit blijft
dat deze beide heren respec
tievelijk voorzitter en secreta
ris van de afdeling Bergen op
Zoom zijn. Dat de heer Van
Wees dit liever anders ziet is
zijn goed recht, maar daar is
zelfs voor hem niet aan te
veranderen.
Overigens bleek bij verifica
tie vandaag (woensdag 30 au
gustus 1972) dat geen der le
den van het hoofdbestuur op
de hoogte was van het com
mentaar van de heer Van
Wees en evenmin op de hoog
te was van zijn opzet eventu
eel maatregelen tegen de afde
ling Bergen op Zoom te onder
nemen.
De afdeling Bergen op Zoom
heeft altijd overduidelijk laten
blijken namens zichzelf en
nooit namens de JOVD-landa-
lijk te spreken. Op het laatste
landelijke JOVD-congres werd
bovendien een door de afde
ling Bergen op Zoom inge
diende motie over de Angola-
kwestie en de houding van het
hoofdbestuur inzake deze
slechts met een meerderheid
van vier stemmen verworpen.
Gevoegd bij voornoemde veri
ficatie kan de heer Van Wees
ons inziens niet stellen na
mens de JOVD-landelijk te
spreken.
Wij zijn met de heer Van
Wees tegen iedere vorm van
kolonialisme en dictatoriale
regimes. De houding van de
heer Van Wees echter getuigt
van weinig respect voor de
mening van anderen, welke
bovendien nog deel uitmaken
van zijn organisatie. Te meer
daar het rapport betreffende
Angola van de heren Nijpels
en Van der Stoel nog niet
verschenen is, doet het
vreemd aan dat de landelijke
voorzitter reeds van tevoren
uitspraken doet. Zijn toch ail
wankele positie binnen de
JOVD zal er hierdoor niiet ste
viger op worden.
(BERGEN OP ZOOM).
E. NIJPELS (vz),
B. V. D. STOEL (secr.).
Mr. De Giaay Fortman, lid
van de Tweede Kamer voor
de PPR, heeft enkele weken
het werken in een bedrijf in
ploegendiensten aam den lijve
ondervonden. Een lofwaardig
initiatief. Kamerleden komen
over het algemeen niet uit die
lagen van de bevolking waar
men dit soort werk doet of
kent. Door enkele weken on
der de arbeiders in de bedrij
ven te vertoeven, z»u men er
een beqtje achter kunnen ko
pen wat er onder grote lagen
van de bevolking leeft en on
der welke omstandigheden de
mensen moeten werken.
Ondanks het feit dat boven
genoemd kamerlid zich wel
inspant voor de misstanden
in onze maatschappij, zou het
misschien beter geweest zijn
(indien mogelijk) om enkele
weken bij Enka Breda te ko
men werken. Het menselijk
leed en de ondraaglijk wor
dende spanningen had hij dan
van nabij kunnen meema
ken.
Hopelijk dat het voorbeeld
van mr. De Gaay Fortman na
volging ondervindt, vooral bij
die kamerleden, die zich in
het verleden nog weinig heb
ben aangetrokken van de vele
ontslagen, onnodige bedrijfs
sluitingen en de meer dan hon
derdduizend werklozen.
Maar dan liefst komen wer
ken in met sluiting bedreigde
bedrijven of onderdelen daar
van. Men boort of ziet dan
niet alleen de economische
kant van het probleem maar
ook de menselijke kant, wat
ook een wezenlijk onderdeel
van het bedrijf is.
BREDlA
P. v. GURP
L