IN 2000 DRIEMAAL ZOVEEL AllTO'S OP TIEN-BAANS WEGEN: Kosten 27 miljard gulden EIGEN RISICO LOS VAN LEEFTIID Vergelijk tussen vakcentrales en V.G.Z. Amsterdamse effectenbeurs financiën economie CONVERTO VN-KOSTEN GARENS TEXTIEL ler ake (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG - Driemaal zoveel auto's als nu, tienbaans autowegen en een extra-heffing voor automobilisten. Kneusjes BENOEMINGEN BIJ BREDA- ORANJEBOOM anp-beurs overzicht Kalme markt met goede ondertoon Woensdag 30 augustus 1972 n HET aanbod van participa- tiebewijzen in het Beleg gingsfonds van Converteer bare Obligaties Converto heeft in het op 30 april afge sloten boekjaar 19711972, evenals in de voorgaande verslagperiode, de vraag overstroffen. Er werden 1770 parti ipaties geroyeerd, waardoor het uitstaande aan tal daalde tot 25.055. Het vermogen nam mede daar door af van f 23,1 min tot f 20,2 min. zo meldt het jaar verslag. Omdat zich in de portefeuille van Converto overwegend in dollars lui dende convertibles bevonden, had de devaluatie van de dollar een sterk nadelige in vloed op het in guldens uit gedrukte vermogen, zij het dat in de loop van de laatste maanden van het boekjaar weer enige compensatie op trad door koersherstel. AMERIKA, dat voor 31,52 procent bijdraagt in de kos ten van de Verenigde Naties, heeft gevraagd dit percenta ge te verlagen tot 25. Andere rijke landen zoals China, Ja pan en Australië kunnen best wat meer betalen, aldus het Amerikaanse memoran dum. China draagt 4 procent bij, een cijfer dat voor Tai wan was vastgesteld. Peking heeft zich al bereid ver klaard meer te betalen. De Sovjet-Unie wordt aangesla gen voor 14 proeent, Japan voor 9,6 Frankrijk voor 6, Engeland voor 5,9 en Austra lië voor 1.47 procent. mutaties een nadelige in vloed op de kwaliteit van het produkt, zo wordt hier aan toegevoegd. „ZEKER in het westen van ons lana bestaat van Neder landse zijde een aversie te gen het werken ln de textlel- Z industrie. Daarom was het niet mogelijk de in de afde ling tapijtgarenspinnerij werkzame buitenlandse ar beidskrachten door Nederlan ders te vervangen"- Dit schrijft de directie van Gou da Garen (Koninklijke Goudse Machinale Garen spinnerij N.V.) in het jaarver slag over 1971. Het handha ven van de buitenlandse ar beiders betekende niet alleen relatief hogere loonkosten, maar had ook door de vele DIDDENS en Van Asten N.V. uit Helmond heeft beslo ten de produktie van garens, die in de eigen spinnerij worden gesponnen, in loon onder te brengen bij Thomas de Beer in Tilburg. De pro duktie in de eigen spinnerij zal binnen vier a vijf maan den geleidelijk worden stil gelegd, aldus een bericht van het bedrijf, dat zich toelegt op de vervaardiging van ja- ponstoffen, gordijnstoffen en dekens (Didas). Door ver schuiving in het artikelen pakket en daarmee samen hangende noodzakelijke rati onalisatie-maatregelen is het besluit om de garenproduktie af te stoten genomen. Het laat zich aanzien dat door interne overplaatsing afvloei ing van de 45 betrokken per soneelsleden zal zijn te voor komen. Geprobeerd wordt deze personeelsleden elders in het eigen bedrijf onder te brengen. Met de onderne mingsraad en de vakorgani saties is overleg gaande, al dus Diddens en Van Asten- Het personeel is van het be sluit op de hoogte ge bracht. Dat zjjn enkele conclusies uit de integrale verkeers- en vervocrsstudie, die het Nederlands Economisch Instituut (N.E.Ï.) in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de afgelopen vijf jaar heeft verricht. Die studie is neergelegd in een dik rapport, dat gisteren aan de Tweede Kamer is aangeboden. Totale kosten van uitbreiding van het bestaande wegen- en spoorwegennet: ruim 27 miljard gulden in prijzen van 1970. In prijzen van nu al bijna 30 miljard gulden. Als het aan het N.E.Ï. ligt zal de automobilist in het westen van het land meer moeten gaan betalen voor het gebruik van het wegennet. In een begeleidende brief wijzen minister Udink (a.i. Verkeer en Waterstaat) en staatssecretaris Kruisinga er nadrukkelijk op, dat de resul taten van deze studie „met grote voorzichtigheid" moeten warden behandeld. Die zijn volgens beide bewindslieden zeer afhankelijk van de geko zen uitgangspunten. Zo gaan de opstellers van het rapport uit van een niet al te veel gewijzigd beleid ten aanzien van het autobezit. Er wordt geen rekening gehouden met een eventuele „autohater" op het departement van Verkeer en Waterdataat. Beide huidige bewindslieden schrijven de kamer dat de regering nog geen beleidsstandpunt ten aan zien van de conclusies heeft ingenomen. De studie gaat uit van de bevolkingsprognose van het CBS van september '67: 17,9 miljoen in 2000. Een recente prognose van het CBS komt echter uit op 17,1 miljoen. Een ander uitgangspunt waaro ver geen enkelezekerheid be staat is het autobezit en het overheidsbeleid ten aanzien van aceijnsen en belastingen. In de studie gaat men ervan uit dat het overheidsbeleid wat dat betreft ongewijzigd blijft. Bijzondere verkeersproble men zullen zich zo blijkt uit de studie alleen voor doen in de Randstad en de gebieden rond Eindhoven, Arnhem en Nijmegen. Overi gens betekent dat niet, dat in de gebieden rond de andere grote steden geen nieuwe, ex- (Van een onzer verslaggevers) MAASTRICHT. De Stich ting Volksgezondheid (VGZ) is voornemens het eigen risico voor haar derde-klasverzeker den niet langer te binden aan hun leeftijd. Dit is het resul taat van een bespreking tussen vertegenwoordigers van de VGZ enerzijds en van de drie samenwerkende vakcentrales NKV, NVV en CNV in Maas tricht. Met deze gelijktrekking, die nog eens goedkeuring behoeft van het algemeen bestuur van het VGZ, wordt voor een be langrijk deel tegemoet geko men aan de bezwaren van de vakcentrales tegen de in no vember verleden jaar genomen maatregel van de VGZ, vol gens welke het eigen risieobe- drag voor de bij haar verze kerden hoger werd, naargelang zij ouder werden. Deze maatregel heeft toen veel stof doen opwaaien, ook van wege het feit dat hij bekend werd gemaakt op een zodanig tijdstip, dat de verzekerden hun overeenkomst met de VGZ niet meer per 1 januari 1972 konden opzeggen. Vol gens de polisvoorwaarden kon opzegging uiterlijk tot 1 okto ber 1971 geschieden. De vakcentrales zijn van me ning, dat de door de VGZ een zijdig ingevoerde differentiatie in het eigen risico een inbreuk betekende op het solidariteits beginsel. Zij hebben toen ge dreigd hun leden te adviseren alsnog een andere ziekteverze- keringsmaatschappij te kiezen, wanneer de maatregel van de VGZ niet zou worden inge trokken. De vakcentrales hebben wel begrip getoond voor het stand punt van de VGZ, dat hun klanten bij een premieverho ging na 1 november, verplicht zijn nog tenminste één jaar bij de VGZ aangesloten te blijven. Als ziekteverzekering met een sterk sociale inslag, loopt- de VGZ namelijk grotere risico's dan andere verzekeringsinstel lingen. Zij neemt iedereen zonder enige beperking, onge acht leeftijd of gezondheid toestand en zonder enige me dische keuring op. Ook stoot de VGZ geen verzekerden af die voor haar een zwaar risico inhouden. Tegen deze achter grond gezien zijn de vakcen trales van oordeel, dat de laat ste premieverhoging, die tege lijk met de differentiatie van het eigen risico werd doorge voerd, op zichzelf niet onrede lijk is, al hopen zij in een volgend gesprek met de VGZ de „klantenbinding" alsnog te kunnen terugbrengen van één j aar tot een half j aar. tra verkeersvoorzieningen ge troffen zullen moeten worden. In het rapport wordt een groot aantal nieuwe autowegen en spoorlijnen gesuggereerd. Zo moeten er nieuwe spoorlijnen komen tussen Rotterdam en Spijkenisse en tussen Schie dam en Steenbergen. Dat laat ste overigens alleen maar als de tweede nationale luchtha ven inderdaad in West-Bna- bar.t bij Dinteloord komt. Daar gaat het NEI wel van uit. Het lijkt volgens de studie de meest geschikte plaats daar voor. In het jaar 2000 zullen er 7.5 miljoen auto's zijn. Ter vergelijking: nu rijden er 3 miljoen auto's rond, in 1980 4.6 miljoen. De studie bepleit voorts extra heffingen in de kosten wan wegenaanleg te kunnen dragen. De autobezit ter in het westen zou meer moeten betalen. Het NEI stelt een congestieheffimg voor. Ge dacht wordt aan een vignet- tensysteem, waarbij bijvoor beeld vignetten voor het ge bruik van wegen in het spits uur zouden worden uitge reikt. Uitvoerig gaat het rapport in op de verkeerssituatie rond de drie girote steden. Geconclu deerd wordt dat er ten westen van Rotterdam nog minstens drie tunnels onder de nieuwe waterweg nodig zijn met 16 tot 18 rijstroken. Onder het Noondzeek&naal moeten tun nels komen met totaal 12 tot 16 rijstroken. Uit het onder zoek blijkt verder dat de be volking uit de oude woonge bieden wegtrekt en zich elders vestigt. De bestaande intercity-lij nen moeten a-llen geschikt worden gemaakt voor een snelheid van maximaal 160 km per uur. Het onderzoek heeft uitgewezen dat super sneller treinen (300 km pe uur) voor Nederland onhaal baar zijn. Hooguit kunnen de ze snelheden door internatio nale treinen worden gereden. Er moet een groot aantal nieu we spoorlijnen komen (zie el ders in deze krant. Abel Tasman 30 te Fremant- le verw., Abida 28 325 ono Tokio nr Yokohama, A.cila Z8, v Rotterdam nr Kopenhagen. Acteon 28 700 zw Guam nr Martinez, Adrastus 28 400 no St. Thomas nr Le Havre, Alas- kacore 28 t.a. Cristobal nr Golfito, Alkmaar 28 200 no Socotra nr Lorenzo Marques, Ameland 29 te Teesport, Am- stelhoek 29 v Rotterdam nr Ronan, Amstelland 28 240 w Las Pa-lmas nr Hamburg, Am stelveen 28 30 wnw Algiers nr Gibraltar, Anne Christina 25 te Rotterdam, Antilia Cape 29 v Zueitina n-r Buenos Aire3, Archimedes 28 v San Juan nr Santo Domingo, Asterope pass 28 Hudston Straat nr Belfast. Atlantac Star 28 v Gothenburg nr Liverpool, Balong 28 200_ zo Monrovia nr Pointe Noire, Balticborg 28 v Delfzijl nr Willemshaven, Banggai zzw Durban nr Kaapstad, Barok 28 te Cardiff, Bastiaan Broere 25 dw Landsend nr Rotterdam, Bengalen 27 v Singapore nr Bangkok, Bovenkerk 28 v Bahrain nr Damman, Calama- res 28 110 zzo Salina Cruz nr Golfito, Camitia 28 te Pto Car- don, Capesteria 28 v Curasao n-r Bonny, Castilla 28 1700 O Cape Hatteras nr Cristobal, Ceres 28 te Guayyaquil verw-, Chevron Amsterdam 28 10 zw Singapore nr Honolulu, Che vron Madrid 28 v Duin-kerken nr El Segundo, Chevron Na ples 28 v Pago Pago nr Singa pore, Chevron Rotterdam 28 400 ono Beira nr Bandarmas- hahr, Chirqui 28 te Cristobal verw., Chiron 28 v Baltimore nr Philadelphia, Choluteca 28 v Halifax nr Cristobal, Cinulia 28 120 zw Flores nr Curacao, Copan 28 t.a. te Napels, Daph ne 28 200 zwtw Midway nr Seria, Diloma 29 v Punta Car- don nr Portland Maine, Doel- wijk 29 v Curasao nr Pointa Fietre, Dosina 29 v Khorala- maya n-r Traman-dai, Ea 29 v Philadelphia nr New York, Elisabeth Broere 25 dw Bel fast nr Barry, Esso Europoort 28 30 no Tenerife nr Rotter dam, Esso Nederland 28 85 no Eastlondon nr Le Havre, Ga- nymedes 29 te Leixoes verw., Goeree 29 330 o Saigon nr Nagoya, Gorredijk 28 600 w Landsend nr Rotterdam, Gulf Hansa 28 in Straat Normuz nr Kashima, Hagno 28 v Rotter dam nr Le Havre, Heelsum 27 v Inchon nr Penan-g, Hilver sum 29 te Miami, Hollands brink 28 v Dairen nr Moji, Hollandsduin 28 235 wzw Kre ta nr Al-exandrië, Iceland 28 v Tela nr Bremerhaven, Ilias 29 te Amsterdam, Ittersum 28 v Jacksonville nr Tampa, Jason 29 te Paramaribo verw, Kara 29 te Montevideo verw., Kate- lysia 29 te Houston, Kermia 28 te Wilmington, Khaseilla 29 v Curaca-o n-r Bermuda, Kreon 28 200 nw Turks Isl nr Pt au Prince, Lelykerk 29 120 nno Yoshina nr Honolulu, Maas- Iloyd 28 170 nw Jap eil. nr San Francisco, Machaon 28 v H-ull nr Hamburg, Marne Lloyd 29 te Beira, Medon 28 v Pt Ca- bello nr Pto Limon, Mercurius 28 45 zzw Saba nr Curacao," Mersey Lloyd 28 350 n Forta- leza nr Kaapstad, Metula 28 270 no Beira nr Gothenburg, Moerdijk 28 v La Union nr Longbeach, Musilloyd 28 180 zw Guatemala nr Balboa, Naess Courier 29 te Nagoya, Neder Eems 281 160 zw Aga- di-r nr Barcelona, Neder Lek 29 60 o Tonga eil nr Noumea, Nedlloyd Katwijk 28 v Le Ha vre nr Kaapstad, Nieuw Hol land 28 890 zzo Guam nr Yok- kaichi, Niso 28 450 zzw Mos- samedes nr Gothenburg, Ondi- na 28 400 n Dakar nr Forca- dos Oostkerk 29 v Rotterdam nr 'Kaapstad, Patro 28 270 o Saigon nr San Francisco, Pooli- ster 26 90 zo Sydney nr Vaasa, Rotterdam 29 v St. Thomax nr New York, Rijnborg 29 te Amsterdam, Safocean Amster dam 29 te Kaapstad verw., Schelpwijk 28 v Mena al Ah- madi nr Karachi, Schiekerk 28 v Lissabon nr Port Kelung, Sinon 28 v New Orleans nr Maracaibo, Sloterkerk 28 te Hongkong, Socrates 29 v Am sterdam nr St. Maarten, Solon 28 te Georgetown, Spaarne- kerk 28 700 n St. Helena nr Hamburg, Straat Hongkong 29 120 o Saigon nr Hongkong, Straat Honshu 28 te Kaapstad, Straat Johore 23 te Newcastle verw.. Straat Korea 29 te Mombasa, Straat Mozambique 27 v Shanrad nr Hongkong, Straat Talbot 28 v Pont Ke- lan-g nr Djakarta, Straat Towa 28 v Freetown nr Dakar, Straat Van Diemen 29 te Dur ban verw., Tanamo 28 v Sou thampton nr Tortola, Theron 28 380 o Teguacalpa nr Balti more, Tinto 29 v New Orleans nr Barrios, Trident Rotterdam 28 te Pto Cabel-lo, Vleiiand 28 360 zo Abidjan nr Abidjan, Willemskerk 28 v Hamburg nr Rotterdam, Wissekerk 29 te Hongkong verw., Woensdrecht 29 te Uddevalla verw. BREDA Dr. ir. F. A. M. J. Smits van Wacsberghe is met ingang van 1 januari 1973 benoemd tot vice-voorzitter van de raad van commissaris sen van Verenigde Nederland se Brouwerijen Breda-Oranje- boom N.V., met gelijktijdige terugtreding als voorzitter en als lid van de raad vam be stuur. Met ingang van dezelfde da tum zijn voorts benoemd tot voorzitter van de raad van be stuur de heer A. R. G. M. van Spaendonck, tot leden van de raad van bestuur de heren P. Faas en H. G. J. Stijnitjes en tot directeur de heer T. N. Lawrence. DINSDAG 29 AUGUSTUS 1972 le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak bears a laten, b bieden o ex claim, e es dividend ACTIEVE AANDELEN handel en industrie AKZO AJg. Bank Ned. Am.Rott.Bnk. A'dam-Rubber DeU-Mij. Dorische Petr. DortscheP.prcf Hein .Bei.Beb. Heineken Bier IioU.-Amerikal Hoogovens H.V.A.-Mijen K.L.IV1 Kon.Petroleum K.N.S.M. Natlonale-Ned. Ommeren PhU.GIoeU.G.B. Robeco Rollnco Scbeepv. UnieNec Unilever 74,80 354,00 76,30 41,1 110,60 784,5 776,00 305,50 325,50 134,5 72,90 94,5 111,00 125,20 188,50 75,40 288,5 55,90 266,00 201,00 128,00 144,60 75,00 355,00 76,50 118,50 787,00 781,00 308,50 328,80 137,5 73,00 93,5 113,00 125,30 190,00 75,50 290,00 56,50 265,50 200,50 132,00 145,30 ACTIEVE OBLIGATIES staatsleningen Ned.25j.'69.8 106,80 107,00 id.25j.'7ü.8 107,30 107,30 id.l5j.'71.8 106,70 107,00 id.lSj.'70-1,8 106.20 106,00 id-15j.'70-2,8 106,10 106,10 id-15j.'70-3,8 106,20 106,00 id-7j.'69.8 107,20 107,20 id-7J.'70,8 107,20 107,20 Jd.'70-7% 104,20 104,50 id.'60.7 106,20 106,20 7i£idem'71 103,80 103,60 id. 72 V/t 103,50 103,50 id.'71-967% 103,50 103,20 id.'71-817% 104,90 104,80 id.'72-7.2 101,90 101,90 id.'66-1.7 101,80 101,80 id.'66-2.7 101,20 101,20 id.'60.7 101,20 101,20 Id.'68-1.6 99,00 99,10 id.'68-2.6 99,00 99,10 Id.'3.6 99.00 99,10 id.'68-4.6 99,00 99,10 id.'66-6% 97,00 97,90 id.'67% 97,00 97,20 id.'67.6 95,10 95,15 Id.'65-1% 95,00 95,00 id.'65-2.5% 95,00 95,00 id.'64-1.5% 92,80 92,80 id.'64-2.5% 02,70 92,70 id.'64.5 90,30 90,30 Id.'58.4 93,40 93,40 id.'58A 80,60 89,70 id.'60-1.4 92,20 92,30 id.'60-2.4 88,90 89,10b ID.'63.4 87,70 87,80 id.'64.4 N 100,00 100,00 Ned.'50.4% 91,50 91,50 Id.'69.4% 87,00 87,30 Id.'61.4% 86,70 88,80 Id.'63-1.4% 85,80 85,90 id.'63-2.4 85,80 85,90 id.'61.4 88,80 88,80 id.'62.4 84.50 84,60 id.'53.3% 82,70 82,75 Staff J'47.3 76,70 77,00 Ned.'51.3 98,20 98,20 id. '53-1-2-3 90,50 90,50 id.'56.3 88,50 88,50 id.'48.3 73,70 74,00 id.'50-1-2-3% 78,90 79,30 id.'54-l-2-3% 78,80 79,00 id.'55-1.3 78,30 78,30 id.'55*2.3% 91.10 91,20 Grtb. 8 43,00 Ned.'37.3 92,40 92,40 Urtbl.'46.3 92.00 01,90 NedJ)itJL.'47.3 80,10 89,50b Grtb.2 36,80 36,60 NJI.'37-aJ 98,40 98.50 OBLIGATIES gemeente A'dam '47.3 ld.'48.3 R'dam 521-4% BNG 70-85 8*4 ld. 70-85 8%.ld .69 id. 60-94 I 8 ld. 71-96.8 ld. 71-96 8 ld. 70-79 V/è ld. 83-97 7*4 ld 71-79 7% id. 66-91 1 7 id. 66-91 U 7 id. 66-92 IV 7 id. 67-92 1, (1 6% id. "72-7 id. 68-93 1, II 6% id. '72-6% id. 67-92 1 Id. 67-92 6% Id. nw 57-82 6 id. 65-90 U 6 id. 65-90 1 5% id. 65-00 I 6 id. 65-90 U 5% id. 65-90 I 5% id- 58-83 5% id. 64-89 5% id. 85-90 5% id. 58-88 5 Id. 64-89 I 5 id. 58-89 I. Ill id. 58-89 4*4 id. 59-84 4*4 id. 60-85 4*4 id. 52-92 Id. 62-93 4% Id. aw. 52-77 4% Bank MH.'7I-7*4 BNG rentep. '52 id. '65 id. '66-1 Exp. Fin. '66 7*4 Id. '58 5Vt id. '58 5% id. '58 I. H 5 Gron.lnd '66 7% Lease Plan *71 8 93,9 93.90 93,70 93,70 91,00 108,70 108,70 107,40 107,40 100,70 106,80 105,40 105,50 105,35 105,90 106,20 106,20 102,80 102,70 103,90 104,00 101,80 101,70 100,90 101,00 100,70 101,00 100,80 101,00 99,80 99,90 99,90 10U.0O 101,10 101,16 98,30 98,40 96,30 96,40 98,50 98,60 96,10 96,00 96,00 96,00 04,30 94,40 04,30 94,30 93,30 93,50 95,90 95.90 92,20 02,20 92,00 92,10 91,00 91,10 91,00 91,10 89,70 89,70 88,00 88,60 91,30 91,30 91,00 91,10 85,70 86,00 85,40 85,60 96,60 96,70 102,00 101,90 218,10 218,10 146,00 146,00 148,00 148,00 - - 101,00 101,20 102,50 102,50b 100,50 100,60 NBM Kr '66 7 95,50 95,70 id. '65 5% 100,80 100,50 Nat Invet. '65 5% 96,50 id. '58 4% 89,50 NJMUd. B. 6% 96,20 90,40 NOB'67 7 99,50 99,90 id. '64 6 92,00 92,00b Ned. Waters '71 1 104.00 103,00 Rijnld>i«e.'64 5 80.60 90,00 Slav. Bnk 11 8 102,10 102,40 hypotheekbanken PrGrHB Q7 id. OW6 ID. DV5 id. X-XA4% Id. DU 4% Wstl. DZ 8 WstelH 7% WeUtrH 8% id. 8% id. 8 id. 7% id. nbr 8*4 SchH.A-G 5 handel, industrie en (U*. 101,00 92,25 92,50 89,00 89,00 84,00 84,50b 85,60 80,10 103,50 100,40 101,00 104,00 104,10 103,50 104,00 102,70 102,80 103,50 103,50 101,10 101,70 102,50 Akzo 4*4 Akzo-Zout 6 A. Heijn 4 Blauwb 7*4 id. 6*4 id. 5% BOZ 8 *4 BOZ 8% Br.Vis 6 Br.VB 7** id. 6 Id. Br. Petr. 8 Br.Petr. 7% id. 72 7% id. 8 CoopNed. 7 CoMelk 7 Vt id. 8% Eisev 8 Grasao 5% Hein 7 Hoogov. 8 Id. '72 8 Id. 6V2 Indola 5% K.B.B. 6 Kon. Adam 5 Koudljs 4% MeesB 4*4 Nat.Grond 5 NGasn 7j 8> id 15J 8% id. 8 Id. *72 8 Id. 72 7% id. 7% id. 66 6 id. 66 6% id. 68 61/* Id 5 GGEM 5 Phil. 8 91,20 91,80 96.20b 96,30b 99,50 100.00b 93.00 93,50 89.00a 103,80 104,30 102,00 102,50 93,50 104,00b 100,50 100,30 97,90 101,00 100,10b 92,50 103,00 71,60 100,00b 103,60 103,60 98,20 93,50 104,60b 100,50b 100,20 98,25 120,00 101,00 102,80 100,40 103,60 t03,80 98.20 83,10 83,20 91,00b - 90,00b 106,00 105.60 103,20 103,50 103,10 102,30 101,50 97,40 96,20b 97.10 164,70 106,00 106,30 103,80 103,80 103,60 102,10 101,50 98,10 97,00b 97,30 98,00b 105,00b Pbil. 4 Phil. 3 Pont 5% Pegem 6 id 5% id. 5 Pegem 56 6 id. 64 6 RotAntw 7% RotKlJn 6% Id. 8% id. 4% RijnScb 7% Schiphol 6 ScboltH 8** id. 4*4 Shell Fin 8% SHV 0-> SHV 8% SmitN 6 Unilever 8 id. 6 VerGIaa VMacb id. 58 5 id. 62 5 Dorp 7 luchtvaart, 7 KLft. 1968 5 KLM 15j. 4% KLM ?0j. 4% KLM 1962 Ned Sp. '57 4% Ned.Sp.'57 32,50 99,30b 91,30 93,50 90,00b 86,00b 94,50 92,50b 102,75b 95,20 96,50 90,50 94,50 91,80b 91.00b 92,50 105,00 109,80 105,20 87,30 104,00 94,80 91,00b 92.80 92,20 90,00 88,50 82,00 99,30 91,30 93.50b 90,00b 86,00b 94,50 103,00 95,20 96,60 90,50 94,00 91,60 91,00b 92.50b 105,00 110,00 105,10 87,50 104,10 94,80 91,50b 92,50 925,0 89,50 spoorwegen 98,80 98,70 93,10 100.00 107,00 91.00 93,10 100,00 107,00 91,50 premie-obligaties 'V/t Alkmaar '56 70,95 71,00 3 A'dam CA 38 2V* A'dam 1951 86,50 86,90 ZVz A'dam'56 1 76,40 75,50 2A'dam'56 11 86,60 87,00 2V* A'dam III 97,00 Z/t A'dum 50 76,90 95,50 2>/ii Breda'54 75.20 77,95 'IV» Dordr.'56 72,30 70,05 'iVt Clndb.'54 74,90 74,96 2V» Enscbedc '54 72,50 72,90 2Vi Haag'52 1 88,05 89,60 'V/t Haag'32 I] 88,00 88,90 ZVs Ned.Rkr.'67 2Vt R'dam'52 86,05 88,50b 2V» R'dam'52 GO 84,50 84,90 2/t R'dam'57 87,50 87,70 2*4 Utrecht'52 125,00a 122,00 ZVt Z.-Holl.'57 87,03 89,70 2*4 Z.-HoU.'59 84,00 87,00b buitenlandse fondsen Eurinv. 1% 102,80b 102,50b id. 64 5% Id. 65 6% 88,25 88,25 Int.B 71 8% 105,25 105,20 id. 61 4** 87,00 87,00 Id. 32 4Vt 85,50 85,50 Id. 55 4** 99,00 99,00 KSU U 5% 94,00 94,00 id. 65 5% 93,50 93,50 id. 62 4% 90,25 91,00 id. 61 4% België 4Vt 90,30 Petrof 7** 120,00b All Brew 144.50 Chnbb 8*4 123,00 Co Franc 5 96,30 96.40 Pipeline 6 92,75 92,75 Noorw. 4** 94,40 94,50 ZMt. 4 Afrika 94,10 94,10 convert, obligaties Amro 60 5*4 138,25 138.50 B.O.Z. 518,00 BallNd 8% 111,30 111,40 Braat Bouw. 358,00 Borsuray 3% 118,00 Bredero V.G. 275,5 BOZ 7 136,80 136,50 Bred.V.G. nrc 273,00 BredaUB 7 144,00 144,20 Bredero V.B 463,00 Elsevier 7% 250,00 20P 00 Bred.V.Bnrc 460.00 Gelder 4*4 93,80 93,40 Bithr-Tet. GistB 5% 89,70 Calve Ü.A. 199.00 Grtnten 6% 119,00 120,00 Calve D. nrc 199,00 Hagem. 7% 115,00b 116.00b Calve D.cpwd 149,5 Holec IVt 138,00 140.00 Ctr Suiker 555.00 Homburg 8 Ceteco 190,10 Hoogov. 5% 86,70 87,00 Cham. Unie 264,00 IHC 7% 307.00 309,00 Cindu-K.6K. 81,00 Indola 5*4 87,00 87.00 Crane 140.00 Interlas 6*4 Desseau T. 92,10 Dikkers Co. 113,00 522,00 358,00 275,5 273,00 470,00 467,00 81,50 202,50 555,00 191,50 265,00 83,00 I 140,00 94,50 I 117,00 i Mcelf NJJ c Mees'bouw b Metaverpa b Meteoor Bet. Molukscbe Mulders FAB MJjnbouwk.c. Naardeu Cb. Naeit Gebrs. N.B.M.Bouvp Nedap N. Ap. NederhorstV.B Akzo 4% Alg.Bnk.Ned 6 Amalga 8% 80,50 81,00 126,10 126,50 104,50 104,50 KLM 68 5% Menebe 6% Meteoor 7 Nedcrb 5 Nutncla 7% Nljverd. 8 Pb». 70 61/* ld. 4% ProostB 7Va Bol. 100 61/* id. 1000 6Va Sanders 8 Schuit VA TllbVV 5*4 VerGIaa 7 V.Mach. 6Va Vüiamij 6 Vib.Butt. 8Vt Wyers 6% 89,50 90,00 95,50 95.50 115,50 115.50 93,00 128,00 128 00 113,00 112,20 103,60 104 00 109,00 110,00 117.50 88,50 143,00b 143,00 96,00b - 1 108.00 91,50 108,00 94,00 108,40 90,50 108 00 93,80 AANDELEN banken en vera AMEV 127,00 126,00 Amfas 114,00 113,50 AssStRtd 106,00 107,00 CuJtuurb 104,20 104,20 Delta LL. 83,00 83,60 En-NUlm 171,00 171,00 Kas Ass. 93,00 93,00 Mees Hope c 187,00 192,00 N.C.B. 61,30 60,50 N.M.B. 171,50 170,20 Slavenb 300,00 298,00 id. cert. 300,00 298,00 Fr.Gr.Hyp 816,00 820,00 West.Utr. 305,00 365,00 SchHyp-Nd. 290,00b 293,00 bandel en industrie A.U.t. Atog-Bob. Albert Heijn Alg-Vr.lmp. Amalga Hold A'd.Droogd. Amst.RIjtuig Aniem. El. nb Arnb.Seb.b.c Asselberga Aut.Screw Auto.lnd.Rott Ballast-Nedani Bat.Aanu. Batenburg Beek v. A.L Beer» Zn. Befo b Begemann Bensdon, Int Bergoss Berkel Patt. Blijd lOOOnrc Boer Drnkk Bols Lucas Borsnmij c Bos Kalli 275,00 39.00 160,00 160,00 36,50 199,5 149,00 82.1 - 132,00b 96,00 119,00 215,5 -- 61,50 123,60 360,00 130,00 - 63,00 - 156,00 - 308.00 - 303,00 - 345,00- 75,00 - 333,00 151.20 154,20 240,5 240,00 132,80 136,00 Dorp-Co. 221,00 220,00 Dr.Ov-Hout 177,00 178,00 Droge Wol 235,00 237,00 Duiker App 90,8 90,5 Econosto 56,50 57,00 Elsevier 601,00 603,00 Emba 183,00 180,00a Enkes 131,00 131,00 1'Europe Figee 114,00 114,00 Fokker 40.60 41,00 Ford - Furness 80,70 81,50 Gelder 104,00 102,70 id pref 104,5 103,00 Gero 157,00 160,00 Giessen 215,00 220,00 GistB 64,00 65,50 Goudsm 137,00 136,00 Grasso 140,00 139,00 Grinten 228,50 230,00 Grofsmed 62,00 62,2 Hagemijcr 124,50 129,00 Halberg M. 130.00 133,00 Hat.Texopr. 281,00 274,1 Hat.Teacpr.pi 110,5 111,00 Hellingman 372,00 374,00 Hero Cods. 203,00 200,00a Hoek'sM.Z. 708,00 715,00 Holec N.V. 208.00 211.00 HoU. Beton 92,00 93,50 Hoogenboscb 225,00 222,00 Hoogenstraateii 99,00 9.9,00 Hooimijer 125,5 125,2 IHC HoU. 700,00 705.00 lndustr. Mij. 259,00 259.00 IBB-Kondor 109,50 109.80 Interlas 430,00a 424.00 Int.[Muller 67,00 68.20 Int. Crew Bet. Inventum 245,00 250,00 Jean Heybr. 96,5 96,5 Kemo Cora. 174,8 175,00b Kemp Begeer 110,5 Key Houtb. 290,00 280,00 Kiene Suik. 235,5 235,00 Kloos Zonen 290,00 300,00 KIuwer'6U 248,00 250,00 KBB nrc 123,50 123,50 KBB b cum.pi 17,80 Kon.Ned.Pap 251,5 250,00 K.N Text, e 31,00 30,00 Koudijs nrc 125,00 125,3 Krasnapolsky 84,00 82.50 Kon V.l'apijt 375,00 380,00 tvwatt- Cb. 161,00 161,00 Lamlr *4 140,00 142,00 Leidse Wo) 393,5 394,5 LindetJac. 222,00 57,50 Lljempt - 116,00 LijmDeift nrc 120,00 136,00 Macintosh 133,10 80,40 Matubel 80,40 290,00 Ned. Bontw. 226,00 N-D.U. c. 250,00 249,00 N. Spingst. e 244,00 243,00 NeUe 380,00b 390,00 Netam D 94,3 95,00 Niefaf instr 120,00 120,00 Nierstrasz 148,00 147,5 N. Eur. Hout 205,00 208,00b Norit 181,00 Nutricia 107,00 109,00 Nyma nrc 46,00 48,00 Nijv. t. Gate 95,5 96,5 Ogem.n.b. 98,20 100,70 Grens Kop 310,00 311,00 Gving Pakhoed 140,50 141,50 Palemb. Ind Paltbe 141,00 143,00 Pont Houtb. 339,50 338,00 PorceLFles 173,00 171.00 Proost Br 285,00a 273,00 Radem. Met. 136,00 134,00 Reesink Co. 132,5 134,5 Reeuwt jk 490,00 490,00 Retneveld 69,00 Reiss en Co. Riva 340,00a 336,00 Rohte Jisk. 95,2 95,2 Rommenb. 823,00a 823,00 R.-Scbelde Rijn-Scb.-V. 236,00 237,00 Sanders Beh 327.00 329,5 Scbev Expl. 36,00 36,00 Scbokbeton b 235,00 238,00 Scholt. Cart. 237.00 238.00 Scbolt.-Hon. 69,00 69,80 Schuitema 299,00 295,00 Scbuppen S Scbuttersv. 160,00 164,00 Simons'EmF 103,00 103,00 Stevin g 96,00 95,20 Stsp. Twente 126,00 128,00 Tab ind. Phil 79,00 80,00 Techn. B. Mar 171,00 166,00 Techn. Unie 267,00 265,00 Telegraaf 91,00 91,70 TiJb Waterl 261,00 261,00 Tricotbest. Tw. Kabelf 430,00 430,00 (Jbbink-Davo 181,00 181,00 Udenh. Steen 205,00 205,00a (Jnikap 266,00 275,00 Unit. 7 ret. cp 99,5 99,5 1000 6 pet. cp 88,3 88,3 1000 4pct. cp 62,2 62,5 V.d. Vliet Wem 178,00 178,00 Veneco 72,00 72,5 Veneta 250,00 Ver. GIasf.nb 216,00 214,00 Ver. H. Scbev 85,00 85,5 Ver Macb.f. 126,00 125,00 V.N. Uitgev 198,00 204.00 VNU Pref. Ver. Tonw- c 161,00 103,00 Vezelverw. 55,00a 50,00 Vlhamn Butt 107,20 107,50 VR< gb 700,00 700.00 Vuli -nort 79,00 80,00 Waveren G. 54,00 55,00 Wegener's nrc 91,00 91,30 109,00 109,00 Wessanen 134,50 133,80 285,00 Wessem 168,00 168,00 371,5 375,00 Wyers 138,1 - 32,8 33,5 Wijk&Her. 90,00a 85,2 110,5 111,00 Zaalberg 128,2 128,1 280,00 284,00 71,00 85,5 70,30 85,00b mijnbouw en petroleum 77,50 78,00 MaxweU 144,50 144,20 360,00 374,00 Moeara Enim 259,00 258,00 69,00 68,50 Moeara 1-100 pi Moeara winstb Moeara 4 wb 3100,00 3080,00 3330,00 3400,00 scheepvaart Oostzee 8,88 86,5 spoor- en tramwegen 75,00a 78.00 Geld. Tram Anti. Br. Antill. Verf El. Mij Aruba Sur in. Brow. Hunter D. 134,5 124,00 133,5 125.00 56,50 57.00 participatiebewijzen Alg. F. bez. Ara. Fund 1-5 A'dams Belegg Converto Goldmines 1-5 Holland Fund lnterbons Rente!part. Ned. Vastgoed Binn. Vastgoed Breevast'67 118,00 118,00 241,00 239,00 194,50 194,50 805,00 803,00 135,00 134,40 800,00 800,00 641,00 641 00 822,00 822,00 632,00a 172,00a 142,00 - beleggings-mijen D.I.F. 1KA Nero Uhanc Prot. Bel. Uni-Invest Unitas Ut ill co Wereldhaven 134,50 134,50 195,00 195,00 75,00b 75,10 492,00 490,00 127,00 127.50 82.50 82,00 82,90 83,00 133,50 132,50 127,00 126,00 Tokyo Corp. 31,80 31,75 Conoentra 296,00 296,00 Europsf. iUpb Un. Fonds 20 pb 568,00 562,00 Eurunlon IUpb 1525,00 1527,00 Finance Union. 366,00 366,00 Valeorop 864.00 866,00 buitenlandse obligaties Amerika Boston Fund Chemical Fund Dreyfus Fidelity Fa. Investors M. Japan Corp 0 Lehman Corp c Manh Fund c Massacb. Steadman c Technolog. Fd Value Line Gevaert Petrofina la Solvay Cie Union MlnJtre Hoechal Mannesmann imp. Ind o Co. Fin. de Paris Pion Elec. Sony Corp. 7,60 10,65 13,25b 17,00 9,00 12,75 10,75 5,30b 12,90 3,55 7,45 5,00b 121,90 362,00 218,00 1160,00 154,00 220,00 46.25 39,40 7,60 10,85 13,25b 10,50 9,00 12,80 16,75 5,20b 13,00 3,50 7,30 5,00 120,10 200,00 1170,00 156,00 204,00 220.00b 45.75 38,00 Albac Alum 23,20 22,70 BeU. Telepb. 43,25b 43,00 Can. Brew 7,70 7,80 Can. Pacific 15,50 15,60 Husky Gil 16,40 16,60 Imperial Oil 39,20 39,25 lln. Nat. Gas 15,00 14,85 Int. Nickel 34,00 34,25 SbeU Can. 48,90 48,65 ACF lndustr. 48,25 47,75 Admiral Corp. 16.00 16,35 Akzona Inc. 30,00 29,75 Allied Chemie 30,80 30,85 Am. Metal 28,70 28,90 Am. Motors 10,20 10,00 An. Phoyo Ed. 9,50 9,45 Am. Sm-Ref 10 b ,bö 19,60 Am. Stand. 13,40 13,25 Am. Tel. Tel. 43,60 43,25 Ampei Corp. 7,00 7,00 Anaconda 19,30 19,05 Ashl. GU Ref. 30,60 29,75 Beth!. Steel 30,70 30,70 Boeing Comp 22,10 21,50 Burroughs 207,25 208,00 Chasb. Goth. 3,20 3,10 Ches. Ohio R 46,75 Chrysler 30,90 31,00 Cities Serv. 38,30 37,75 Colgate 80,00 80,35 Col. Gas 27,70 27,65 Curtiss Wright 46,75 49,00 Dart Ind. 51,00 51,00 Dow Chem. 95,70 95,50 Du Pont 173,00 174,00 Eastm. Kodak 127,70 129,50 Fluor 25,90 25,75 Ford Motor 68,75 68,40 Gen. Cable 14,55 14,50 Gen. Electr. 66,20 65,00 Gen. Motor 78,75a 78,25 Gen. Tech. 29,00 28,90 Greyhound 18,40 18,10 int. Bus Macb. 402,00 408,00 Int. Gtav. Fr. 77,00 75,00 nr. l&T 54,25 55,10 Kennecott 24.40 23,65 Leasco D. Proc. 21,30 21,90 Ling T.V. 11,20 11,20 Litton Ind 12.45 12,35 Me Don. GoughJ 33,75 33,50 Montgom W. 47,00 47,50 Nat Can. 17,45 17.55 Nat. Distillers 19,90 19,25 North Am. Pb. 36,50 35.50 Gee. Petr. 14,10 14,10 Penn Central 3,60 3,85 Pepsi-Cola 85,30 67,00 PhU Petr. 35,65 35,70 Procter Gam. 95,25 96,25 Radio C orp. A 35,90 36,15 Republic Steel 25,90 24,75 Santa Fé 31,25 29,60 Sears Roebuck 104,00 102.00 SbeU GU 47,75 47,60 tnnth Cy 19,25 19,00 Southern Pac 44,75 45 00 Sperry Rand 44.10 44,20 Standard Br. 50,00 49,00 Stand NJ. 79,10 78,80 Studebaker 46,50 46,60 Su GU 42,25 42,25 Tandy Corp 37,25 36,90 Texaco 35,30 84,70 Texas lustrum 171,00b 172,50 Traosam. Corp 19,70 19,85 Union /'adf B 53,20 52,70 U.S Steel 31,25 J3 7S Wcstiugh El 43.30 4A - Woolwortb 38,25 3 7,1' AMSTERDAM Hoewel de markt voor de actieve soorten ook dinsdag ui terst kalm bleef met in het algemeen kleine ver schillen kon de ondertoon toch niet ongunstig wor den genoemd. Ondanks aarzeling in Wall Street en economische onzeker heden in eigen land (na derende miljoenennota en verkiezingen) konden de meeste koersen zich ruim handhaven. Unilever en Philips begonnen circa een halve gulden hoger op resp. 145 en 56.40, ter wijl Akzo en Kon. Olie de oude prijzen handhaafden. KLM was 2 hoger op 113. Alleen Hoogovens kon minder goed meeko men en daalde 40 cent tot 72.50. De scheepvaartmarkt was in het algemeen vriende lijk met voor Van Omme ren en Holl. Amerka-Lijn lichte vooruitgang. De bankaandelen openden wat hoger met voor ABN 1.50 winst op 355.50. De cultures lagen iets aange boden. Heineken zette het herstel aanvankelijk met 3 voort tot 328.50. De meeste leningen in de staatsfondsenhoek open den prijshoudend of iets hoger. Op de lokale markt is de opschorting van de note ringen voor de aandelen Reineveld beëindigd. In de hoek werden de aandelen vroegbeurs geadviseerd op 60 tot 70 procent tegen een laatste afdoening op 95. Op het de laatste dagen stevig teruggevallen koer- speil op de loksje marJa kwamen dinraïg koopjes jagers opdaSM.it., ï»o>.rr.oe duidelijk we. d onFir- streer.t d»t osn bs-Avea in de is b-voikt. Fr kwame,- o-n s-e* maar een hand e--->.l ia1 ny-ii voor, m da vror- iinam-> w r-<< «tn .'erhes van '.2 t/'f Pi - s: 3-anöi, t—n *ch*"ruit- i 10 pnatfafl vo .Vendc~.-Ganz

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 11