IN 2000 DRIEMAAL ZOVEEL AllTO'S OP TIEN-BAANS WEGEN:
Kosten 27 miljard gulden
EIGEN RISICO LOS VAN LEEFTIID
Vergelijk tussen vakcentrales en
V.G.Z.
Amsterdamse effectenbeurs
financiën
economie
CONVERTO
VN-KOSTEN
GARENS
TEXTIEL
ler
ake
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG - Driemaal zoveel auto's als nu, tienbaans
autowegen en een extra-heffing voor automobilisten.
Kneusjes
BENOEMINGEN
BIJ BREDA-
ORANJEBOOM
anp-beurs
overzicht
Kalme markt
met goede
ondertoon
Woensdag 30 augustus 1972
n
HET aanbod van participa-
tiebewijzen in het Beleg
gingsfonds van Converteer
bare Obligaties Converto
heeft in het op 30 april afge
sloten boekjaar 19711972,
evenals in de voorgaande
verslagperiode, de vraag
overstroffen. Er werden 1770
parti ipaties geroyeerd,
waardoor het uitstaande aan
tal daalde tot 25.055. Het
vermogen nam mede daar
door af van f 23,1 min tot f
20,2 min. zo meldt het jaar
verslag. Omdat zich in de
portefeuille van Converto
overwegend in dollars lui
dende convertibles bevonden,
had de devaluatie van de
dollar een sterk nadelige in
vloed op het in guldens uit
gedrukte vermogen, zij het
dat in de loop van de laatste
maanden van het boekjaar
weer enige compensatie op
trad door koersherstel.
AMERIKA, dat voor 31,52
procent bijdraagt in de kos
ten van de Verenigde Naties,
heeft gevraagd dit percenta
ge te verlagen tot 25. Andere
rijke landen zoals China, Ja
pan en Australië kunnen
best wat meer betalen, aldus
het Amerikaanse memoran
dum. China draagt 4 procent
bij, een cijfer dat voor Tai
wan was vastgesteld. Peking
heeft zich al bereid ver
klaard meer te betalen. De
Sovjet-Unie wordt aangesla
gen voor 14 proeent, Japan
voor 9,6 Frankrijk voor 6,
Engeland voor 5,9 en Austra
lië voor 1.47 procent.
mutaties een nadelige in
vloed op de kwaliteit van
het produkt, zo wordt hier
aan toegevoegd.
„ZEKER in het westen van
ons lana bestaat van Neder
landse zijde een aversie te
gen het werken ln de textlel-
Z
industrie. Daarom was het
niet mogelijk de in de afde
ling tapijtgarenspinnerij
werkzame buitenlandse ar
beidskrachten door Nederlan
ders te vervangen"- Dit
schrijft de directie van Gou
da Garen (Koninklijke
Goudse Machinale Garen
spinnerij N.V.) in het jaarver
slag over 1971. Het handha
ven van de buitenlandse ar
beiders betekende niet alleen
relatief hogere loonkosten,
maar had ook door de vele
DIDDENS en Van Asten
N.V. uit Helmond heeft beslo
ten de produktie van garens,
die in de eigen spinnerij
worden gesponnen, in loon
onder te brengen bij Thomas
de Beer in Tilburg. De pro
duktie in de eigen spinnerij
zal binnen vier a vijf maan
den geleidelijk worden stil
gelegd, aldus een bericht van
het bedrijf, dat zich toelegt
op de vervaardiging van ja-
ponstoffen, gordijnstoffen en
dekens (Didas). Door ver
schuiving in het artikelen
pakket en daarmee samen
hangende noodzakelijke rati
onalisatie-maatregelen is het
besluit om de garenproduktie
af te stoten genomen. Het
laat zich aanzien dat door
interne overplaatsing afvloei
ing van de 45 betrokken per
soneelsleden zal zijn te voor
komen. Geprobeerd wordt
deze personeelsleden elders
in het eigen bedrijf onder te
brengen. Met de onderne
mingsraad en de vakorgani
saties is overleg gaande, al
dus Diddens en Van Asten-
Het personeel is van het be
sluit op de hoogte ge
bracht.
Dat zjjn enkele conclusies uit de integrale verkeers- en
vervocrsstudie, die het Nederlands Economisch Instituut
(N.E.Ï.) in opdracht van het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat de afgelopen vijf jaar heeft verricht.
Die studie is neergelegd in een dik rapport, dat gisteren
aan de Tweede Kamer is aangeboden. Totale kosten van
uitbreiding van het bestaande wegen- en spoorwegennet:
ruim 27 miljard gulden in prijzen van 1970. In prijzen van
nu al bijna 30 miljard gulden. Als het aan het N.E.Ï. ligt zal
de automobilist in het westen van het land meer moeten
gaan betalen voor het gebruik van het wegennet.
In een begeleidende brief
wijzen minister Udink (a.i.
Verkeer en Waterstaat) en
staatssecretaris Kruisinga er
nadrukkelijk op, dat de resul
taten van deze studie „met
grote voorzichtigheid" moeten
warden behandeld. Die zijn
volgens beide bewindslieden
zeer afhankelijk van de geko
zen uitgangspunten. Zo gaan
de opstellers van het rapport
uit van een niet al te veel
gewijzigd beleid ten aanzien
van het autobezit. Er wordt
geen rekening gehouden met
een eventuele „autohater" op
het departement van Verkeer
en Waterdataat. Beide huidige
bewindslieden schrijven de
kamer dat de regering nog
geen beleidsstandpunt ten aan
zien van de conclusies heeft
ingenomen.
De studie gaat uit van de
bevolkingsprognose van het
CBS van september '67: 17,9
miljoen in 2000. Een recente
prognose van het CBS komt
echter uit op 17,1 miljoen. Een
ander uitgangspunt waaro
ver geen enkelezekerheid be
staat is het autobezit en het
overheidsbeleid ten aanzien
van aceijnsen en belastingen.
In de studie gaat men ervan
uit dat het overheidsbeleid
wat dat betreft ongewijzigd
blijft.
Bijzondere verkeersproble
men zullen zich zo blijkt
uit de studie alleen voor
doen in de Randstad en de
gebieden rond Eindhoven,
Arnhem en Nijmegen. Overi
gens betekent dat niet, dat in
de gebieden rond de andere
grote steden geen nieuwe, ex-
(Van een onzer verslaggevers)
MAASTRICHT. De Stich
ting Volksgezondheid (VGZ)
is voornemens het eigen risico
voor haar derde-klasverzeker
den niet langer te binden aan
hun leeftijd. Dit is het resul
taat van een bespreking tussen
vertegenwoordigers van de
VGZ enerzijds en van de drie
samenwerkende vakcentrales
NKV, NVV en CNV in Maas
tricht.
Met deze gelijktrekking, die
nog eens goedkeuring behoeft
van het algemeen bestuur van
het VGZ, wordt voor een be
langrijk deel tegemoet geko
men aan de bezwaren van de
vakcentrales tegen de in no
vember verleden jaar genomen
maatregel van de VGZ, vol
gens welke het eigen risieobe-
drag voor de bij haar verze
kerden hoger werd, naargelang
zij ouder werden.
Deze maatregel heeft toen veel
stof doen opwaaien, ook van
wege het feit dat hij bekend
werd gemaakt op een zodanig
tijdstip, dat de verzekerden
hun overeenkomst met de
VGZ niet meer per 1 januari
1972 konden opzeggen. Vol
gens de polisvoorwaarden kon
opzegging uiterlijk tot 1 okto
ber 1971 geschieden.
De vakcentrales zijn van me
ning, dat de door de VGZ een
zijdig ingevoerde differentiatie
in het eigen risico een inbreuk
betekende op het solidariteits
beginsel. Zij hebben toen ge
dreigd hun leden te adviseren
alsnog een andere ziekteverze-
keringsmaatschappij te kiezen,
wanneer de maatregel van de
VGZ niet zou worden inge
trokken.
De vakcentrales hebben wel
begrip getoond voor het stand
punt van de VGZ, dat hun
klanten bij een premieverho
ging na 1 november, verplicht
zijn nog tenminste één jaar bij
de VGZ aangesloten te blijven.
Als ziekteverzekering met een
sterk sociale inslag, loopt- de
VGZ namelijk grotere risico's
dan andere verzekeringsinstel
lingen. Zij neemt iedereen
zonder enige beperking, onge
acht leeftijd of gezondheid
toestand en zonder enige me
dische keuring op. Ook stoot
de VGZ geen verzekerden af
die voor haar een zwaar risico
inhouden. Tegen deze achter
grond gezien zijn de vakcen
trales van oordeel, dat de laat
ste premieverhoging, die tege
lijk met de differentiatie van
het eigen risico werd doorge
voerd, op zichzelf niet onrede
lijk is, al hopen zij in een
volgend gesprek met de VGZ
de „klantenbinding" alsnog te
kunnen terugbrengen van één
j aar tot een half j aar.
tra verkeersvoorzieningen ge
troffen zullen moeten worden.
In het rapport wordt een groot
aantal nieuwe autowegen en
spoorlijnen gesuggereerd. Zo
moeten er nieuwe spoorlijnen
komen tussen Rotterdam en
Spijkenisse en tussen Schie
dam en Steenbergen. Dat laat
ste overigens alleen maar als
de tweede nationale luchtha
ven inderdaad in West-Bna-
bar.t bij Dinteloord komt. Daar
gaat het NEI wel van uit. Het
lijkt volgens de studie de
meest geschikte plaats daar
voor.
In het jaar 2000 zullen er
7.5 miljoen auto's zijn. Ter
vergelijking: nu rijden er 3
miljoen auto's rond, in 1980
4.6 miljoen. De studie bepleit
voorts extra heffingen in de
kosten wan wegenaanleg te
kunnen dragen. De autobezit
ter in het westen zou meer
moeten betalen. Het NEI stelt
een congestieheffimg voor. Ge
dacht wordt aan een vignet-
tensysteem, waarbij bijvoor
beeld vignetten voor het ge
bruik van wegen in het spits
uur zouden worden uitge
reikt.
Uitvoerig gaat het rapport in
op de verkeerssituatie rond de
drie girote steden. Geconclu
deerd wordt dat er ten westen
van Rotterdam nog minstens
drie tunnels onder de nieuwe
waterweg nodig zijn met 16
tot 18 rijstroken. Onder het
Noondzeek&naal moeten tun
nels komen met totaal 12 tot
16 rijstroken. Uit het onder
zoek blijkt verder dat de be
volking uit de oude woonge
bieden wegtrekt en zich elders
vestigt.
De bestaande intercity-lij
nen moeten a-llen geschikt
worden gemaakt voor een
snelheid van maximaal 160
km per uur. Het onderzoek
heeft uitgewezen dat super
sneller treinen (300 km pe
uur) voor Nederland onhaal
baar zijn. Hooguit kunnen de
ze snelheden door internatio
nale treinen worden gereden.
Er moet een groot aantal nieu
we spoorlijnen komen (zie el
ders in deze krant.
Abel Tasman 30 te Fremant-
le verw., Abida 28 325 ono
Tokio nr Yokohama, A.cila Z8,
v Rotterdam nr Kopenhagen.
Acteon 28 700 zw Guam nr
Martinez, Adrastus 28 400 no
St. Thomas nr Le Havre, Alas-
kacore 28 t.a. Cristobal nr
Golfito, Alkmaar 28 200 no
Socotra nr Lorenzo Marques,
Ameland 29 te Teesport, Am-
stelhoek 29 v Rotterdam nr
Ronan, Amstelland 28 240 w
Las Pa-lmas nr Hamburg, Am
stelveen 28 30 wnw Algiers nr
Gibraltar, Anne Christina 25
te Rotterdam, Antilia Cape 29
v Zueitina n-r Buenos Aire3,
Archimedes 28 v San Juan nr
Santo Domingo, Asterope pass
28 Hudston Straat nr Belfast.
Atlantac Star 28 v Gothenburg
nr Liverpool, Balong 28 200_ zo
Monrovia nr Pointe Noire,
Balticborg 28 v Delfzijl nr
Willemshaven, Banggai zzw
Durban nr Kaapstad, Barok 28
te Cardiff, Bastiaan Broere 25
dw Landsend nr Rotterdam,
Bengalen 27 v Singapore nr
Bangkok, Bovenkerk 28 v
Bahrain nr Damman, Calama-
res 28 110 zzo Salina Cruz nr
Golfito, Camitia 28 te Pto Car-
don, Capesteria 28 v Curasao
n-r Bonny, Castilla 28 1700 O
Cape Hatteras nr Cristobal,
Ceres 28 te Guayyaquil verw-,
Chevron Amsterdam 28 10 zw
Singapore nr Honolulu, Che
vron Madrid 28 v Duin-kerken
nr El Segundo, Chevron Na
ples 28 v Pago Pago nr Singa
pore, Chevron Rotterdam 28
400 ono Beira nr Bandarmas-
hahr, Chirqui 28 te Cristobal
verw., Chiron 28 v Baltimore
nr Philadelphia, Choluteca 28
v Halifax nr Cristobal, Cinulia
28 120 zw Flores nr Curacao,
Copan 28 t.a. te Napels, Daph
ne 28 200 zwtw Midway nr
Seria, Diloma 29 v Punta Car-
don nr Portland Maine, Doel-
wijk 29 v Curasao nr Pointa
Fietre, Dosina 29 v Khorala-
maya n-r Traman-dai, Ea 29 v
Philadelphia nr New York,
Elisabeth Broere 25 dw Bel
fast nr Barry, Esso Europoort
28 30 no Tenerife nr Rotter
dam, Esso Nederland 28 85 no
Eastlondon nr Le Havre, Ga-
nymedes 29 te Leixoes verw.,
Goeree 29 330 o Saigon nr
Nagoya, Gorredijk 28 600 w
Landsend nr Rotterdam, Gulf
Hansa 28 in Straat Normuz nr
Kashima, Hagno 28 v Rotter
dam nr Le Havre, Heelsum 27
v Inchon nr Penan-g, Hilver
sum 29 te Miami, Hollands
brink 28 v Dairen nr Moji,
Hollandsduin 28 235 wzw Kre
ta nr Al-exandrië, Iceland 28 v
Tela nr Bremerhaven, Ilias 29
te Amsterdam, Ittersum 28 v
Jacksonville nr Tampa, Jason
29 te Paramaribo verw, Kara
29 te Montevideo verw., Kate-
lysia 29 te Houston, Kermia 28
te Wilmington, Khaseilla 29 v
Curaca-o n-r Bermuda, Kreon
28 200 nw Turks Isl nr Pt au
Prince, Lelykerk 29 120 nno
Yoshina nr Honolulu, Maas-
Iloyd 28 170 nw Jap eil. nr San
Francisco, Machaon 28 v H-ull
nr Hamburg, Marne Lloyd 29
te Beira, Medon 28 v Pt Ca-
bello nr Pto Limon, Mercurius
28 45 zzw Saba nr Curacao,"
Mersey Lloyd 28 350 n Forta-
leza nr Kaapstad, Metula 28
270 no Beira nr Gothenburg,
Moerdijk 28 v La Union nr
Longbeach, Musilloyd 28 180
zw Guatemala nr Balboa,
Naess Courier 29 te Nagoya,
Neder Eems 281 160 zw Aga-
di-r nr Barcelona, Neder Lek
29 60 o Tonga eil nr Noumea,
Nedlloyd Katwijk 28 v Le Ha
vre nr Kaapstad, Nieuw Hol
land 28 890 zzo Guam nr Yok-
kaichi, Niso 28 450 zzw Mos-
samedes nr Gothenburg, Ondi-
na 28 400 n Dakar nr Forca-
dos Oostkerk 29 v Rotterdam
nr 'Kaapstad, Patro 28 270 o
Saigon nr San Francisco, Pooli-
ster 26 90 zo Sydney nr Vaasa,
Rotterdam 29 v St. Thomax nr
New York, Rijnborg 29 te
Amsterdam, Safocean Amster
dam 29 te Kaapstad verw.,
Schelpwijk 28 v Mena al Ah-
madi nr Karachi, Schiekerk 28
v Lissabon nr Port Kelung,
Sinon 28 v New Orleans nr
Maracaibo, Sloterkerk 28 te
Hongkong, Socrates 29 v Am
sterdam nr St. Maarten, Solon
28 te Georgetown, Spaarne-
kerk 28 700 n St. Helena nr
Hamburg, Straat Hongkong 29
120 o Saigon nr Hongkong,
Straat Honshu 28 te Kaapstad,
Straat Johore 23 te Newcastle
verw.. Straat Korea 29 te
Mombasa, Straat Mozambique
27 v Shanrad nr Hongkong,
Straat Talbot 28 v Pont Ke-
lan-g nr Djakarta, Straat Towa
28 v Freetown nr Dakar,
Straat Van Diemen 29 te Dur
ban verw., Tanamo 28 v Sou
thampton nr Tortola, Theron
28 380 o Teguacalpa nr Balti
more, Tinto 29 v New Orleans
nr Barrios, Trident Rotterdam
28 te Pto Cabel-lo, Vleiiand 28
360 zo Abidjan nr Abidjan,
Willemskerk 28 v Hamburg nr
Rotterdam, Wissekerk 29 te
Hongkong verw., Woensdrecht
29 te Uddevalla verw.
BREDA Dr. ir. F. A. M.
J. Smits van Wacsberghe is
met ingang van 1 januari 1973
benoemd tot vice-voorzitter
van de raad van commissaris
sen van Verenigde Nederland
se Brouwerijen Breda-Oranje-
boom N.V., met gelijktijdige
terugtreding als voorzitter en
als lid van de raad vam be
stuur.
Met ingang van dezelfde da
tum zijn voorts benoemd tot
voorzitter van de raad van be
stuur de heer A. R. G. M. van
Spaendonck, tot leden van de
raad van bestuur de heren P.
Faas en H. G. J. Stijnitjes en
tot directeur de heer T. N.
Lawrence.
DINSDAG 29 AUGUSTUS 1972
le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak bears
a laten, b bieden
o ex claim, e es dividend
ACTIEVE AANDELEN
handel en industrie
AKZO
AJg. Bank Ned.
Am.Rott.Bnk.
A'dam-Rubber
DeU-Mij.
Dorische Petr.
DortscheP.prcf
Hein .Bei.Beb.
Heineken Bier
IioU.-Amerikal
Hoogovens
H.V.A.-Mijen
K.L.IV1
Kon.Petroleum
K.N.S.M.
Natlonale-Ned.
Ommeren
PhU.GIoeU.G.B.
Robeco
Rollnco
Scbeepv. UnieNec
Unilever
74,80
354,00
76,30
41,1
110,60
784,5
776,00
305,50
325,50
134,5
72,90
94,5
111,00
125,20
188,50
75,40
288,5
55,90
266,00
201,00
128,00
144,60
75,00
355,00
76,50
118,50
787,00
781,00
308,50
328,80
137,5
73,00
93,5
113,00
125,30
190,00
75,50
290,00
56,50
265,50
200,50
132,00
145,30
ACTIEVE OBLIGATIES
staatsleningen
Ned.25j.'69.8
106,80
107,00
id.25j.'7ü.8
107,30
107,30
id.l5j.'71.8
106,70
107,00
id.lSj.'70-1,8
106.20
106,00
id-15j.'70-2,8
106,10
106,10
id-15j.'70-3,8
106,20
106,00
id-7j.'69.8
107,20
107,20
id-7J.'70,8
107,20
107,20
Jd.'70-7%
104,20
104,50
id.'60.7
106,20
106,20
7i£idem'71
103,80
103,60
id. 72 V/t
103,50
103,50
id.'71-967%
103,50
103,20
id.'71-817%
104,90
104,80
id.'72-7.2
101,90
101,90
id.'66-1.7
101,80
101,80
id.'66-2.7
101,20
101,20
id.'60.7
101,20
101,20
Id.'68-1.6
99,00
99,10
id.'68-2.6
99,00
99,10
Id.'3.6
99.00
99,10
id.'68-4.6
99,00
99,10
id.'66-6%
97,00
97,90
id.'67%
97,00
97,20
id.'67.6
95,10
95,15
Id.'65-1%
95,00
95,00
id.'65-2.5%
95,00
95,00
id.'64-1.5%
92,80
92,80
id.'64-2.5%
02,70
92,70
id.'64.5
90,30
90,30
Id.'58.4
93,40
93,40
id.'58A
80,60
89,70
id.'60-1.4
92,20
92,30
id.'60-2.4
88,90
89,10b
ID.'63.4
87,70
87,80
id.'64.4 N
100,00
100,00
Ned.'50.4%
91,50
91,50
Id.'69.4%
87,00
87,30
Id.'61.4%
86,70
88,80
Id.'63-1.4%
85,80
85,90
id.'63-2.4
85,80
85,90
id.'61.4
88,80
88,80
id.'62.4
84.50
84,60
id.'53.3%
82,70
82,75
Staff J'47.3
76,70
77,00
Ned.'51.3
98,20
98,20
id. '53-1-2-3
90,50
90,50
id.'56.3
88,50
88,50
id.'48.3
73,70
74,00
id.'50-1-2-3%
78,90
79,30
id.'54-l-2-3%
78,80
79,00
id.'55-1.3
78,30
78,30
id.'55*2.3%
91.10
91,20
Grtb. 8
43,00
Ned.'37.3
92,40
92,40
Urtbl.'46.3
92.00
01,90
NedJ)itJL.'47.3
80,10
89,50b
Grtb.2
36,80
36,60
NJI.'37-aJ
98,40
98.50
OBLIGATIES
gemeente
A'dam '47.3
ld.'48.3
R'dam 521-4%
BNG 70-85 8*4
ld. 70-85 8%.ld .69
id. 60-94 I 8
ld. 71-96.8
ld. 71-96 8
ld. 70-79 V/è
ld. 83-97 7*4
ld 71-79 7%
id. 66-91 1 7
id. 66-91 U 7
id. 66-92 IV 7
id. 67-92 1, (1 6%
id. "72-7
id. 68-93 1, II 6%
id. '72-6%
id. 67-92 1
Id. 67-92 6%
Id. nw 57-82 6
id. 65-90 U 6
id. 65-90 1 5%
id. 65-00 I 6
id. 65-90 U 5%
id. 65-90 I 5%
id- 58-83 5%
id. 64-89 5%
id. 85-90 5%
id. 58-88 5
Id. 64-89 I 5
id. 58-89 I. Ill
id. 58-89 4*4
id. 59-84 4*4
id. 60-85 4*4
id. 52-92
Id. 62-93 4%
Id. aw. 52-77 4%
Bank MH.'7I-7*4
BNG rentep. '52
id. '65
id. '66-1
Exp. Fin. '66 7*4
Id. '58 5Vt
id. '58 5%
id. '58 I. H 5
Gron.lnd '66 7%
Lease Plan *71 8
93,9
93.90
93,70
93,70
91,00
108,70
108,70
107,40
107,40
100,70
106,80
105,40
105,50
105,35
105,90
106,20
106,20
102,80
102,70
103,90
104,00
101,80
101,70
100,90
101,00
100,70
101,00
100,80
101,00
99,80
99,90
99,90
10U.0O
101,10
101,16
98,30
98,40
96,30
96,40
98,50
98,60
96,10
96,00
96,00
96,00
04,30
94,40
04,30
94,30
93,30
93,50
95,90
95.90
92,20
02,20
92,00
92,10
91,00
91,10
91,00
91,10
89,70
89,70
88,00
88,60
91,30
91,30
91,00
91,10
85,70
86,00
85,40
85,60
96,60
96,70
102,00
101,90
218,10
218,10
146,00
146,00
148,00
148,00
-
-
101,00
101,20
102,50
102,50b
100,50
100,60
NBM Kr '66 7
95,50
95,70
id. '65 5%
100,80
100,50
Nat Invet. '65 5%
96,50
id. '58 4%
89,50
NJMUd. B. 6%
96,20
90,40
NOB'67 7
99,50
99,90
id. '64 6
92,00
92,00b
Ned. Waters '71 1 104.00
103,00
Rijnld>i«e.'64 5
80.60
90,00
Slav. Bnk 11 8
102,10
102,40
hypotheekbanken
PrGrHB Q7
id. OW6
ID. DV5
id. X-XA4%
Id. DU 4%
Wstl. DZ 8
WstelH 7%
WeUtrH 8%
id. 8%
id. 8
id. 7%
id. nbr 8*4
SchH.A-G 5
handel, industrie en (U*.
101,00
92,25
92,50
89,00
89,00
84,00
84,50b
85,60
80,10
103,50
100,40
101,00
104,00
104,10
103,50
104,00
102,70
102,80
103,50
103,50
101,10
101,70
102,50
Akzo 4*4
Akzo-Zout 6
A. Heijn 4
Blauwb 7*4
id. 6*4
id. 5%
BOZ 8 *4
BOZ 8%
Br.Vis 6
Br.VB 7**
id. 6
Id.
Br. Petr. 8
Br.Petr. 7%
id. 72 7%
id. 8
CoopNed. 7
CoMelk 7 Vt
id. 8%
Eisev 8
Grasao 5%
Hein 7
Hoogov. 8
Id. '72 8
Id. 6V2
Indola 5%
K.B.B. 6
Kon. Adam 5
Koudljs 4%
MeesB 4*4
Nat.Grond 5
NGasn 7j 8>
id 15J 8%
id. 8
Id. *72 8
Id. 72 7%
id. 7%
id. 66 6
id. 66 6%
id. 68 61/*
Id 5
GGEM 5
Phil. 8
91,20 91,80
96.20b 96,30b
99,50 100.00b
93.00 93,50
89.00a
103,80 104,30
102,00 102,50
93,50
104,00b
100,50
100,30
97,90
101,00
100,10b
92,50
103,00
71,60
100,00b
103,60
103,60
98,20
93,50
104,60b
100,50b
100,20
98,25
120,00
101,00
102,80
100,40
103,60
t03,80
98.20
83,10 83,20
91,00b -
90,00b
106,00
105.60
103,20
103,50
103,10
102,30
101,50
97,40
96,20b
97.10
164,70
106,00
106,30
103,80
103,80
103,60
102,10
101,50
98,10
97,00b
97,30
98,00b
105,00b
Pbil. 4
Phil. 3
Pont 5%
Pegem 6
id 5%
id. 5
Pegem 56 6
id. 64 6
RotAntw 7%
RotKlJn 6%
Id. 8%
id. 4%
RijnScb 7%
Schiphol 6
ScboltH 8**
id. 4*4
Shell Fin 8%
SHV 0->
SHV 8%
SmitN 6
Unilever 8
id. 6
VerGIaa
VMacb
id. 58 5
id. 62 5
Dorp 7
luchtvaart,
7 KLft. 1968
5 KLM 15j.
4% KLM ?0j.
4% KLM 1962
Ned Sp. '57
4% Ned.Sp.'57
32,50
99,30b
91,30
93,50
90,00b
86,00b
94,50
92,50b
102,75b
95,20
96,50
90,50
94,50
91,80b
91.00b
92,50
105,00
109,80
105,20
87,30
104,00
94,80
91,00b
92.80
92,20
90,00
88,50
82,00
99,30
91,30
93.50b
90,00b
86,00b
94,50
103,00
95,20
96,60
90,50
94,00
91,60
91,00b
92.50b
105,00
110,00
105,10
87,50
104,10
94,80
91,50b
92,50
925,0
89,50
spoorwegen
98,80 98,70
93,10
100.00
107,00
91.00
93,10
100,00
107,00
91,50
premie-obligaties
'V/t Alkmaar '56
70,95
71,00
3 A'dam CA 38
2V* A'dam 1951
86,50
86,90
ZVz A'dam'56 1
76,40
75,50
2A'dam'56 11
86,60
87,00
2V* A'dam III
97,00
Z/t A'dum 50
76,90
95,50
2>/ii Breda'54
75.20
77,95
'IV» Dordr.'56
72,30
70,05
'iVt Clndb.'54
74,90
74,96
2V» Enscbedc '54
72,50
72,90
2Vi Haag'52 1
88,05
89,60
'V/t Haag'32 I]
88,00
88,90
ZVs Ned.Rkr.'67
2Vt R'dam'52
86,05
88,50b
2V» R'dam'52 GO
84,50
84,90
2/t R'dam'57
87,50
87,70
2*4 Utrecht'52
125,00a
122,00
ZVt Z.-Holl.'57
87,03
89,70
2*4 Z.-HoU.'59
84,00
87,00b
buitenlandse fondsen
Eurinv. 1%
102,80b
102,50b
id. 64 5%
Id. 65 6%
88,25
88,25
Int.B 71 8%
105,25
105,20
id. 61 4**
87,00
87,00
Id. 32 4Vt
85,50
85,50
Id. 55 4**
99,00
99,00
KSU U 5%
94,00
94,00
id. 65 5%
93,50
93,50
id. 62 4%
90,25
91,00
id. 61 4%
België 4Vt
90,30
Petrof 7**
120,00b
All Brew
144.50
Chnbb 8*4
123,00
Co Franc 5
96,30
96.40
Pipeline 6
92,75
92,75
Noorw. 4**
94,40
94,50
ZMt. 4
Afrika
94,10
94,10
convert, obligaties
Amro 60 5*4
138,25
138.50
B.O.Z.
518,00
BallNd 8%
111,30
111,40
Braat Bouw.
358,00
Borsuray 3%
118,00
Bredero V.G.
275,5
BOZ 7
136,80
136,50
Bred.V.G. nrc
273,00
BredaUB 7
144,00
144,20
Bredero V.B
463,00
Elsevier 7%
250,00
20P 00
Bred.V.Bnrc
460.00
Gelder 4*4
93,80
93,40
Bithr-Tet.
GistB 5%
89,70
Calve Ü.A.
199.00
Grtnten 6%
119,00
120,00
Calve D. nrc
199,00
Hagem. 7%
115,00b 116.00b Calve D.cpwd
149,5
Holec IVt
138,00
140.00
Ctr Suiker
555.00
Homburg 8
Ceteco
190,10
Hoogov. 5%
86,70
87,00
Cham. Unie
264,00
IHC 7%
307.00
309,00
Cindu-K.6K.
81,00
Indola 5*4
87,00
87.00
Crane
140.00
Interlas 6*4
Desseau T.
92,10
Dikkers Co.
113,00
522,00
358,00
275,5
273,00
470,00
467,00
81,50
202,50
555,00
191,50
265,00
83,00 I
140,00
94,50 I
117,00 i
Mcelf NJJ c
Mees'bouw b
Metaverpa b
Meteoor Bet.
Molukscbe
Mulders FAB
MJjnbouwk.c.
Naardeu Cb.
Naeit Gebrs.
N.B.M.Bouvp
Nedap N. Ap.
NederhorstV.B
Akzo 4%
Alg.Bnk.Ned 6
Amalga 8%
80,50 81,00
126,10 126,50
104,50 104,50
KLM 68 5%
Menebe 6%
Meteoor 7
Nedcrb 5
Nutncla 7%
Nljverd. 8
Pb». 70 61/*
ld. 4%
ProostB 7Va
Bol. 100 61/*
id. 1000 6Va
Sanders 8
Schuit VA
TllbVV 5*4
VerGIaa 7
V.Mach. 6Va
Vüiamij 6
Vib.Butt. 8Vt
Wyers 6%
89,50
90,00
95,50
95.50
115,50
115.50
93,00
128,00
128 00
113,00
112,20
103,60
104 00
109,00
110,00
117.50
88,50
143,00b 143,00
96,00b
- 1
108.00
91,50
108,00
94,00
108,40
90,50
108 00
93,80
AANDELEN
banken en vera
AMEV
127,00
126,00
Amfas
114,00
113,50
AssStRtd
106,00
107,00
CuJtuurb
104,20
104,20
Delta LL.
83,00
83,60
En-NUlm
171,00
171,00
Kas Ass.
93,00
93,00
Mees Hope c
187,00
192,00
N.C.B.
61,30
60,50
N.M.B.
171,50
170,20
Slavenb
300,00
298,00
id. cert.
300,00
298,00
Fr.Gr.Hyp
816,00
820,00
West.Utr.
305,00
365,00
SchHyp-Nd.
290,00b
293,00
bandel en industrie
A.U.t.
Atog-Bob.
Albert Heijn
Alg-Vr.lmp.
Amalga Hold
A'd.Droogd.
Amst.RIjtuig
Aniem. El. nb
Arnb.Seb.b.c
Asselberga
Aut.Screw
Auto.lnd.Rott
Ballast-Nedani
Bat.Aanu.
Batenburg
Beek v. A.L
Beer» Zn.
Befo b
Begemann
Bensdon, Int
Bergoss
Berkel Patt.
Blijd lOOOnrc
Boer Drnkk
Bols Lucas
Borsnmij c
Bos Kalli
275,00
39.00
160,00
160,00
36,50
199,5
149,00
82.1 -
132,00b
96,00
119,00
215,5 --
61,50
123,60
360,00
130,00 -
63,00 -
156,00 -
308.00 -
303,00 -
345,00-
75,00 -
333,00
151.20 154,20
240,5 240,00
132,80 136,00
Dorp-Co.
221,00
220,00
Dr.Ov-Hout
177,00
178,00
Droge Wol
235,00
237,00
Duiker App
90,8
90,5
Econosto
56,50
57,00
Elsevier
601,00
603,00
Emba
183,00
180,00a
Enkes
131,00
131,00
1'Europe
Figee
114,00
114,00
Fokker
40.60
41,00
Ford
-
Furness
80,70
81,50
Gelder
104,00
102,70
id pref
104,5
103,00
Gero
157,00
160,00
Giessen
215,00
220,00
GistB
64,00
65,50
Goudsm
137,00
136,00
Grasso
140,00
139,00
Grinten
228,50
230,00
Grofsmed
62,00
62,2
Hagemijcr
124,50
129,00
Halberg M.
130.00
133,00
Hat.Texopr.
281,00
274,1
Hat.Teacpr.pi
110,5
111,00
Hellingman
372,00
374,00
Hero Cods.
203,00
200,00a
Hoek'sM.Z.
708,00
715,00
Holec N.V.
208.00
211.00
HoU. Beton
92,00
93,50
Hoogenboscb
225,00
222,00
Hoogenstraateii
99,00
9.9,00
Hooimijer
125,5
125,2
IHC HoU.
700,00
705.00
lndustr. Mij.
259,00
259.00
IBB-Kondor
109,50
109.80
Interlas
430,00a
424.00
Int.[Muller
67,00
68.20
Int. Crew Bet.
Inventum
245,00
250,00
Jean Heybr.
96,5
96,5
Kemo Cora.
174,8
175,00b
Kemp Begeer
110,5
Key Houtb.
290,00
280,00
Kiene Suik.
235,5
235,00
Kloos Zonen
290,00
300,00
KIuwer'6U
248,00
250,00
KBB nrc
123,50
123,50
KBB b cum.pi
17,80
Kon.Ned.Pap
251,5
250,00
K.N Text, e
31,00
30,00
Koudijs nrc
125,00
125,3
Krasnapolsky
84,00
82.50
Kon V.l'apijt
375,00
380,00
tvwatt- Cb.
161,00
161,00
Lamlr *4
140,00
142,00
Leidse Wo)
393,5
394,5
LindetJac.
222,00
57,50
Lljempt
-
116,00
LijmDeift nrc
120,00
136,00
Macintosh
133,10
80,40
Matubel
80,40
290,00
Ned. Bontw.
226,00
N-D.U. c.
250,00
249,00
N. Spingst. e
244,00
243,00
NeUe
380,00b
390,00
Netam D
94,3
95,00
Niefaf instr
120,00
120,00
Nierstrasz
148,00
147,5
N. Eur. Hout
205,00
208,00b
Norit
181,00
Nutricia
107,00
109,00
Nyma nrc
46,00
48,00
Nijv. t. Gate
95,5
96,5
Ogem.n.b.
98,20
100,70
Grens Kop
310,00
311,00
Gving
Pakhoed
140,50
141,50
Palemb. Ind
Paltbe
141,00
143,00
Pont Houtb.
339,50
338,00
PorceLFles
173,00
171.00
Proost Br
285,00a
273,00
Radem. Met.
136,00
134,00
Reesink Co.
132,5
134,5
Reeuwt jk
490,00
490,00
Retneveld
69,00
Reiss en Co.
Riva
340,00a
336,00
Rohte Jisk.
95,2
95,2
Rommenb.
823,00a
823,00
R.-Scbelde
Rijn-Scb.-V.
236,00
237,00
Sanders Beh
327.00
329,5
Scbev Expl.
36,00
36,00
Scbokbeton b
235,00
238,00
Scholt. Cart.
237.00
238.00
Scbolt.-Hon.
69,00
69,80
Schuitema
299,00
295,00
Scbuppen S
Scbuttersv.
160,00
164,00
Simons'EmF
103,00
103,00
Stevin g
96,00
95,20
Stsp. Twente
126,00
128,00
Tab ind. Phil
79,00
80,00
Techn. B. Mar
171,00
166,00
Techn. Unie
267,00
265,00
Telegraaf
91,00
91,70
TiJb Waterl
261,00
261,00
Tricotbest.
Tw. Kabelf
430,00
430,00
(Jbbink-Davo
181,00
181,00
Udenh. Steen
205,00
205,00a
(Jnikap
266,00
275,00
Unit. 7 ret. cp
99,5
99,5
1000 6 pet. cp
88,3
88,3
1000 4pct. cp
62,2
62,5
V.d. Vliet Wem
178,00
178,00
Veneco
72,00
72,5
Veneta
250,00
Ver. GIasf.nb
216,00
214,00
Ver. H. Scbev
85,00
85,5
Ver Macb.f.
126,00
125,00
V.N. Uitgev
198,00
204.00
VNU Pref.
Ver. Tonw- c
161,00
103,00
Vezelverw.
55,00a
50,00
Vlhamn Butt
107,20
107,50
VR< gb
700,00
700.00
Vuli -nort
79,00
80,00
Waveren G.
54,00
55,00
Wegener's nrc
91,00 91,30
109,00
109,00
Wessanen
134,50 133,80
285,00
Wessem
168,00 168,00
371,5
375,00
Wyers
138,1 -
32,8
33,5
Wijk&Her.
90,00a 85,2
110,5
111,00
Zaalberg
128,2 128,1
280,00
284,00
71,00
85,5
70,30
85,00b
mijnbouw en petroleum
77,50
78,00
MaxweU
144,50 144,20
360,00
374,00
Moeara Enim
259,00 258,00
69,00
68,50
Moeara 1-100 pi
Moeara winstb
Moeara 4 wb
3100,00 3080,00
3330,00 3400,00
scheepvaart
Oostzee 8,88 86,5
spoor- en tramwegen
75,00a 78.00
Geld. Tram
Anti. Br.
Antill. Verf
El. Mij Aruba
Sur in. Brow.
Hunter D.
134,5
124,00
133,5
125.00
56,50 57.00
participatiebewijzen
Alg. F. bez.
Ara. Fund 1-5
A'dams Belegg
Converto
Goldmines 1-5
Holland Fund
lnterbons
Rente!part.
Ned. Vastgoed
Binn. Vastgoed
Breevast'67
118,00 118,00
241,00 239,00
194,50 194,50
805,00 803,00
135,00 134,40
800,00 800,00
641,00 641 00
822,00 822,00
632,00a
172,00a
142,00 -
beleggings-mijen
D.I.F.
1KA
Nero
Uhanc
Prot. Bel.
Uni-Invest
Unitas
Ut ill co
Wereldhaven
134,50 134,50
195,00 195,00
75,00b 75,10
492,00 490,00
127,00 127.50
82.50 82,00
82,90 83,00
133,50 132,50
127,00 126,00
Tokyo Corp. 31,80 31,75
Conoentra 296,00 296,00
Europsf. iUpb
Un. Fonds 20 pb 568,00 562,00
Eurunlon IUpb 1525,00 1527,00
Finance Union. 366,00 366,00
Valeorop 864.00 866,00
buitenlandse obligaties
Amerika
Boston Fund
Chemical Fund
Dreyfus
Fidelity Fa.
Investors M.
Japan Corp 0
Lehman Corp c
Manh Fund c
Massacb.
Steadman c
Technolog. Fd
Value Line
Gevaert
Petrofina la
Solvay Cie
Union MlnJtre
Hoechal
Mannesmann
imp. Ind o
Co. Fin. de Paris
Pion Elec.
Sony Corp.
7,60
10,65
13,25b
17,00
9,00
12,75
10,75
5,30b
12,90
3,55
7,45
5,00b
121,90
362,00
218,00
1160,00
154,00
220,00
46.25
39,40
7,60
10,85
13,25b
10,50
9,00
12,80
16,75
5,20b
13,00
3,50
7,30
5,00
120,10
200,00
1170,00
156,00
204,00
220.00b
45.75
38,00
Albac Alum
23,20
22,70
BeU. Telepb.
43,25b
43,00
Can. Brew
7,70
7,80
Can. Pacific
15,50
15,60
Husky Gil
16,40
16,60
Imperial Oil
39,20
39,25
lln. Nat. Gas
15,00
14,85
Int. Nickel
34,00
34,25
SbeU Can.
48,90
48,65
ACF lndustr.
48,25
47,75
Admiral Corp.
16.00
16,35
Akzona Inc.
30,00
29,75
Allied Chemie
30,80
30,85
Am. Metal
28,70
28,90
Am. Motors
10,20
10,00
An. Phoyo Ed.
9,50
9,45
Am. Sm-Ref 10
b ,bö
19,60
Am. Stand.
13,40
13,25
Am. Tel. Tel.
43,60
43,25
Ampei Corp.
7,00
7,00
Anaconda
19,30
19,05
Ashl. GU Ref.
30,60
29,75
Beth!. Steel
30,70
30,70
Boeing Comp
22,10
21,50
Burroughs
207,25
208,00
Chasb. Goth.
3,20
3,10
Ches. Ohio R
46,75
Chrysler
30,90
31,00
Cities Serv.
38,30
37,75
Colgate
80,00
80,35
Col. Gas
27,70
27,65
Curtiss Wright
46,75
49,00
Dart Ind.
51,00
51,00
Dow Chem.
95,70
95,50
Du Pont
173,00
174,00
Eastm. Kodak
127,70
129,50
Fluor
25,90
25,75
Ford Motor
68,75
68,40
Gen. Cable
14,55
14,50
Gen. Electr.
66,20
65,00
Gen. Motor
78,75a
78,25
Gen. Tech.
29,00
28,90
Greyhound
18,40
18,10
int. Bus Macb.
402,00
408,00
Int. Gtav. Fr.
77,00
75,00
nr. l&T
54,25
55,10
Kennecott
24.40
23,65
Leasco D. Proc.
21,30
21,90
Ling T.V.
11,20
11,20
Litton Ind
12.45
12,35
Me Don. GoughJ
33,75
33,50
Montgom W.
47,00
47,50
Nat Can.
17,45
17.55
Nat. Distillers
19,90
19,25
North Am. Pb.
36,50
35.50
Gee. Petr.
14,10
14,10
Penn Central
3,60
3,85
Pepsi-Cola
85,30
67,00
PhU Petr.
35,65
35,70
Procter Gam.
95,25
96,25
Radio C orp. A
35,90
36,15
Republic Steel
25,90
24,75
Santa Fé
31,25
29,60
Sears Roebuck
104,00
102.00
SbeU GU
47,75
47,60
tnnth Cy
19,25
19,00
Southern Pac
44,75
45 00
Sperry Rand
44.10
44,20
Standard Br.
50,00
49,00
Stand NJ.
79,10
78,80
Studebaker
46,50
46,60
Su GU
42,25
42,25
Tandy Corp
37,25
36,90
Texaco
35,30
84,70
Texas lustrum
171,00b
172,50
Traosam. Corp
19,70
19,85
Union /'adf B
53,20
52,70
U.S Steel
31,25
J3 7S
Wcstiugh El
43.30
4A -
Woolwortb
38,25
3 7,1'
AMSTERDAM Hoewel
de markt voor de actieve
soorten ook dinsdag ui
terst kalm bleef met in
het algemeen kleine ver
schillen kon de ondertoon
toch niet ongunstig wor
den genoemd. Ondanks
aarzeling in Wall Street
en economische onzeker
heden in eigen land (na
derende miljoenennota en
verkiezingen) konden de
meeste koersen zich ruim
handhaven. Unilever en
Philips begonnen circa
een halve gulden hoger op
resp. 145 en 56.40, ter
wijl Akzo en Kon. Olie de
oude prijzen handhaafden.
KLM was 2 hoger op
113. Alleen Hoogovens
kon minder goed meeko
men en daalde 40 cent tot
72.50.
De scheepvaartmarkt was
in het algemeen vriende
lijk met voor Van Omme
ren en Holl. Amerka-Lijn
lichte vooruitgang. De
bankaandelen openden
wat hoger met voor ABN
1.50 winst op 355.50. De
cultures lagen iets aange
boden. Heineken zette het
herstel aanvankelijk met
3 voort tot 328.50. De
meeste leningen in de
staatsfondsenhoek open
den prijshoudend of iets
hoger.
Op de lokale markt is de
opschorting van de note
ringen voor de aandelen
Reineveld beëindigd. In de
hoek werden de aandelen
vroegbeurs geadviseerd op
60 tot 70 procent tegen
een laatste afdoening op
95.
Op het de laatste dagen
stevig teruggevallen koer-
speil op de loksje marJa
kwamen dinraïg koopjes
jagers opdaSM.it., ï»o>.rr.oe
duidelijk we. d onFir-
streer.t d»t osn bs-Avea
in de is b-voikt. Fr
kwame,- o-n s-e* maar
een hand e--->.l ia1 ny-ii
voor, m da vror-
iinam-> w r-<< «tn .'erhes
van '.2 t/'f Pi - s:
3-anöi, t—n *ch*"ruit-
i 10 pnatfafl vo
.Vendc~.-Ganz