OUDEREN KENNEN HUN RECHTEN NIET 'Steun Bom barstte Prettige ervaringen Schorem Moeilijk Wolkers-stijl Kapsones Monique van de Ven an Rutger maal gaat maken. ,Floris" Halter als Olga en Erik i* „Turk* Fruit", een füm die het volgens de makers heie dat pang zegt in de ene tiet; er moet rood uitkomen. „Ga- darrie, toch niet meer dat ge- klieder met olijfolie" protes teert ze. Begint een stuk tekst door het zaaltje te brullen. „Meid, jij wordt met de dag gekker". Maar er moet door gewerkt worden. Auto's inge laden. De zwembroeken en 't ..andere truitje" gaan ook mee. Ook de onderbroekjes-pro blemen zijn opgelost. De Jan uit de film (Rutger Hauer) wilde als hij iedere keer een ander meisje ontvangt wei 'ns een andere kleur onderbroek aanhebben, omdat hij toch niet de hele film in zijn blote bast kan blijven lopen, is me omstandig uitgelegd. Hupsa- kee in de auto's. Naar Tessel. „Rijd maar achter me aan", zegt Rob Houwer. „Rokin 91. Daar wil ik je nog wel wat vertellen over de film". Rokin 91. Kantoor met aar dige meisjes. Groot rond bu reau waarop Rob Houwer als een Jason King zijn benen uit strekt. „Zeg het maar, Henk, wat wil je weten?" Rondom affiches en foto's met de tekst „Was sehe ich?", de Duitse versie van Wat zien ik? Rob: „Nee, je kunt niet zeggen, dat Wat zien ik? in Duitsland 'n „Voor de steun houd ik mijn hand niet op" Ze woont er alleen^ln een klein huisje; ka mer, keuken en slaap kamer. Alles is kraakhelder. Op een dressoir de zaken die je er verwacht: een bruine foto, een vaasje met kunst bloemen; een ander met verse. Die heb ik voor haar meege bracht. Via, via had ik gehoord dat ze van bloemen hield, maar er niet al te vaak kocht. „Dat kan er maar een keer in de vier weken af" zegt ze, als ik er naar vraag. Ze zit daar, nog maar alleen te zijn, de meeste dagen. „Mijn twee kinderen wonen zo'n honderd kilometer hier van daan", zegt ze. „En u weet hoe dat dan gaat. Naar hen ga je niet zo dikwijls meer. Een re tourtje met de trein kost al 11,80 gulden. En dan bieden ze wel aan om het voor me te betalen, maar dat wil ik niet hoor, daar begin ik niet aan. Zeker niet nu ik ook 25 gul den bijstand krijg". Bjj het vaststellen van een eventuele uitkering uit de Algemene Bijstandswet gaan de Sociale Diensten uit van bepaalde normbe dragen, die over het gehele land ongeveer op hetzelfde niveau liggen. Vlissingen en Middelburg zijn wat dat betreft twee bekende uit zonderingen. Daar liggen de normen hoger. Hierbij een tweetal voorbeelden hoe men tot de berekening van het bijstandbedrag komt: Voor een alleenstaande 65 -er: Het normbedrag is S54.I5 Daarbij wordt geteld: ziekenfonds 24,65 huur 105,70 Normbedrag Komt bjj: huur Ziekenfonds Serviee-kosten 354,25 175,— 48,45 1 32,- Totaal 484,60 Eigen inkomsten (AOW) 447,— Totaal 609,70 Eigen inkomsten AOW f 447,— Ouderd.rente f 5,62 452.62 Uitkering 37,60 Voor een alleenstaande 65 -er in een eigen be jaardenhuisje, met volledi ge verzorging: Uitkering f 157,08 Let wel: dit zjjn dus voorbeelden, zij het aan de werkelijkheid ontleend. Iedere aanvraag wordt door de sociale dienst apart bekeken. s> En daar zit ik eigenlijk voor. Die bijstand. „Steun", zoals ze zegt. Voor ouderen een besmet woord. Het staat voor hen ge lijk aan het handje ophouden van voor de oorlog. Ze kunnen niet of willen niet geloven dat ze er recht op hebben. Net als op de AOW, naast 8,23 gulden ouderdomsrente haar enige inkomen. Het moest mondjes maat, de laatste maanden, of eigenlijk ging het helemaal niet meer, „Ik kon eten, natuurlijk", zegt ze somber terugdenkend. „Maar iets extra's kon er nooit eens af. Geen bioscoopje meer. Want dat doe ik nog wel eens. Die film van die jongen van Peyton Place. Prachtig, maar ik heb wel zitten huilen". Dat was de laatste keer dat ze ge weest is. Ik heb het opgezocht: anderhalf jaar geleden draai de de film voor de laatste week. Daarna was er niets meer. De radio 's avonds, want de tv was kapot gegaan. „Iets ernstigs zei de monteur". De krant las ze samen met een mevrouw iets verderop in de straat. Maar die mevrouw ging naar een bejaardentehuis, zo als dat zo vaak gaat. De bom barstte toen de huur vijftien gulden per maand omhoog ging. Dat kon ze niet meer opbrengen. Het werden een beroerde paar we ken. „De hulsbaas, heus de kwaadste niet, dacht erover me eruit te zetten. Ik begrijp dat wel van die man, maar ik zat er mee. Ik heb naar de krant geschreven voor een nieuw huisje. Of iemand iets wist. Bij <je krant zei iemand dat ik naar de sociale dienst moest gaan omdat ik mis schien ^vel in aanmerking zou komen voor bijstand. Maar daar wilde ik niet aan. Ik had nog nooit mijn hand opgehou den". Ze had er wel „van gehoord van de Algemene Bijstands Wet. Dat was alles. De stuk ken erover in dat bejaarden- krantje „sloeg ze altijd over, omdat dat over steun ging". Die mevrouw in het bejaar dentehuis en andere bewoners daarvan hebben haar eigenlijk overtuigd. „Die mevrouw ver telde hoeveel zo'n bejaarden tehuis kostte per maand. Ik schrok. Wel 700 of 800 gulden per maand. Ik geloofde het niet. Ze had wel een klein pensioentje, maar zeker niet zoveel dat ze dat nog eens kon betalen. Ze vertelde me toen dat een bepaald gedeelte via de bijstand geregeld werd en dat de meeste bewoners van het tehuis die bijstand kre gen". Ze vroeg het aan andere be woners, die ze ook kende. Overal kreeg ze hetzelfde ver haal. „En die man van de so ciale dienst was een nette man. Niet bars, zoals ik ver wacht had. Ik moest vragen invullen en kreeg later bericht dat ik 25 gulden per maand zou krijgen". Daardoor kon ze in haar huisje blijven zitten. En had nog wat extra's ook. „Had ik het maar eerder ge weten", zegt ze nu. Zegt maatschappelijk wer ker Cees Verberk: „Het is een voorbeeld uit tientallen, waar ik van gehoord heb. En het is gewoon zo: veel ouderen zitten nog teveel in de sfeer van het Armen wet je van voor de oor log. Gelukkig voor hen wordt er via organisaties en krantjes tegenwoordig veel gedaan aan de bewustwording op dit punt van de bejaarden". TekstEUG. LOOMANS Foto: RENé DE SWART. Rommelen tussen Turks fruit Dat is allemaal erg goed en mooi, maar met een filmpro- duktie is dat niet te combine ren. Dat is zo. Gelukkig heb ik me goed kunnen bekwa men in Duitsland. NEE, kom morgen toch maar niet kijken. Het zijn nogal erotische slaapkamer-scènes. Als u daarbij aanwezig bent, voelen de acteurs zich niet zo vrij". Pieter Hornstra van NOVA-film, die de film Turks Fruit naar het gelijknami ge boek van Jan Wolkers gaat uitbrengen, stelde „een dagje Turks Fruit" weer voor me uit. Er waren drie weken bellen aan vooraf gegaan. In tussen zwierven de jongens en meisjes uit Wolkers' fruit schaal van hot naar haar door het land. Leken ongrijp baar. Tantalus-kwelling. Nee, zondagmorgen mocht ik Hornstra uit zijn bed bellen en ja hoor: maandagmorgen zou het raak zijn. In Zaandam. In de gemo derniseerde winkel van e- lectro - apparaten Wastora aan het Westeihde. „U weet wel, van die gebroeders Mole naar, die AZ '67 sponseren". Wist ik veel. Maar na een kwartier voor de open brug gestaan te hebben was ik om tien uur bij Wastora, of in dit geval bij Hermes nv groothandel in huishoudelijke artikelen, het vaderhuis van Olga. Een zonnige dag en bui ten in de straat het affiche: Samen naar de film, ja ge zellig. flop is geworden. De film heeft er geen overmatig succes. Blue Movie was er een duide lijke flop. Maar Wat zien ik? hebben Paul Verhoeven, ik en Soeterman alleen gemaakt voor de Nederlandse markt; de Duitsers hebben erom ge vraagd. Met Turks Fruit mik ken we wel op de export, hoe wel ons procédé alléén Ne derlandse acteurs hetzelfde is. Ik geloof niet in het suc ces van een film, als er een paar Amerikaanse acteurs in staan. En ik heb nogal veel ervaring met verkoop van films in Duitsland en Ameri ka." Telefoon. München aan de lijn; Rad Duits met Ne derlands accent. „Dat was mijn bureau in München. Daar maken we veel tv-films en er staat weer een produk- tie voor een speelfilm op sta pel." Turks Fruit een moeilijke produktie? Rob: „Elke film is een bevalling vol onvoorziene omstandigheden. Turks Fruit is van gemiddelde Nederland se moeilijkheid; dat wil zeg gen met een totaal gebrek aan continuïteit. We hebben hier geen film-acteurs, maar toneelacteurs, die schnabbe len. Ze zitten altijd te ouwe hoeren met de tijd, omdat ze tegelijk verplichtingen elders hebben. Daardoor ontstaat er te weinig concentratie. Als God het wil, dat Holland geen flops draait waarvoor ik bid in deze hoos van nieu we films, dan is het mis schien mogelijk om ook hier, zoals in Zweden en Denemar ken, een kader te bouwen. Nederland moet over de film gaan denken, zoals nu over Ajax en Feyenoord gedacht wordt. Het klimaat verandert gelukkig. Je merkt het. Bent u van de tv?, vragen de men sen als we lokaties om te fil men zoeken. En als we dan zeggen: nee, van de film ver andert hun houding in een merkwaardig positieve zin. Voor die lokaties hoeven we ook geen woekerprijzen te be talen. Een aardigheidje". Telefoon uit München. Er zit iets fout mot de mon tage van een film. Whop! Rob Houwer: „nee, ik word er niet warm of koud van als de boel in de war loopt. Ik heb wel temperament; dat wel. Maar wat wil je met een film als Turks Fruit, die op meer dan zestig lokaties ge draaid wordt. Voor een film van 90 minuten is dat twee- enhalve minuut per lokatie, Paul werkt met meer dan ne genhonderd instellingen; goed en fijn, maar langzaam en ge degen. Paul Verhoeven is de beste Ned'erlandse regisseur, - die er rondloopt. Hij staat op zijn stuk en dan kan ik me voorstellen, dat de acteurs hem soms lastig vinden. Ik vind hem niet lastig. Turks Fruit draaien we in zes-en- halve week. Ja, ton per week, plus afwerking, dat komt rond de 9 ton; zeg maar dat de film ongeveer een miljoen gaat kosten. Stel je voor. De manage ment, die b.v. Philips in twee jaar pleegt, moeten wij in twee maanden waar maken. Net als het team ingelopen is, moet de film klaar zijn. Neem nou, dat geïmproviseer met loka ties. In een crematorium kun nen we alleen filmen als er toevallig niets te doen is; in een ziekenhuis moet je het ook maar afwachten; een res taurant is voor ons alleen maar op maandag open; in de Bijenkorf kun je alleen op zondag terecht. We filmen Turks Fruit door het hele land heen: Amsterdam, Zaan dam, Rotterdam, Den Haag, Tessel, Valkenburg (de grot ten; pg. 30 Turks Fruit). In ons land hebben we bij een dergelijke onderneming ge brek aan een goede produktie- leiding. Ja, ik moet eigenlijk als een soort godje, de touw tjes in handen houden. Ben er eigenlijk te jong voor; 34 jaar. Moet zo zijn. De engelse camera-man zei: jullie met je democratie en inspraak. Tekst: HENK EGBERS Foto: Nederlandfilm Nee, Jan Wolkers komt zelf niet kijken. Ik wil jullie niet nerveus maken, zei hij. Met Nederlandse schrijvers heb ik prettige ervaringen. In het buitenland is dat wel anders. Nee, we maken ook geen ge bruik van de originele beeld houwwerken van Wolkers, ge ïnspireerd op de oorspronke lijke Olga. Alles wordt door Heppy de Moor uit Den Haag nagemaakt, afgestemd op het gezicht van Monique, die Ol ga speelt. Er zit een vermo gen aan beeldhouwwerk in de ze film. Tja, dat de armen van het koninginnebeeld afbraken bij de opname en de licht- trein de eerste dag sprong (verkeerde voltage; schade dertig mille) behoort tot de normale bedrijfsonkosten. „Het boek Turks Fruit" (kantoor-Ineke brengt twee flesjes bitter lemon binnen) zegt Rob, „is een erkend lite rair en commercieel succes. Daarom zijn we daarmee be gonnen. Ik zie in „Terug naar Oegstgeest" ook een film zit ten. Maar eerst krijgen we nog „Haar van boven" en „De Landsknecht", een soort Nederlandse Western in de 17e eeuw. De film Turks Fruit heeft geen literaire pretenties; geen Kubrick-Bergman pre tenties. Het wordt een erge leuke komedie. Nee, het tra gische slot de dood van Olga met d'r pruik is met toestemming van Wolkers, niet zó gehandhaafd. Iets ver anderd. Erotisch? In het be gin nogal. Verder is het nogal bloot. Ik weet niet of je dat erotisch kunt noemen. Het wordt een film voor de brede laag. De erg harde scènes zijn weggelaten of gereduceerd." De zon schijnt nog en Rob wil naar het strand. Werken in het zand bij zijn huis Ma re Vista op het terrein van Huis ter Duin in Noordwijk. Ook al gekocht door EMS of Pakhoed of een van die jon gens, weet hi; te vertellen. Het gaat in het najaar tegen de vlakte voor zogenaamde riante bungalows. „Die sch. verwijt de ene commercie de andere. In het najaar zullen we kunnen zien of Wolkers o- vereind bleef of tegen de vlak te ging. Turks Fruit: puur natuur of chemisch gekleurd? 9 Voor ouderen is bijstand een besmet woord. Het staat voor hen gelijk aan het handje op houden van voor de oorlog. „Godve.dat schorem van acteurs. De hele plee zit ver stopt met drie rollen. Ze doen maar en niemand schijnt het lef te hebben om iets tegen die lui te zeggen." Werksters lopen vloekend de zaak weer od orde te brengen. Maar de fruitmensen zijn gevlogen. Heen-en-weer gebel. Ze schij nen ergens een wc-scene aan het opnemen te zijn. „Nee, sorry", laat het hoofdkantoor weten, „ze hebben vannacht tot vier uur doorgedraaid en liggen nu allemaal in bed." De volgende morgen. Er zal een tuinfeest opgenomen worden in en om een pastorie in Bussum. Ik mag niet zeg gen waar, want de pastoor wil het niet weten. Hij wordt er trouwens toch niet beter van; alleen de nieuw aangebrachte zonnewering in een van de kamers mag blijven hangen. Om half acht bel ik Pieter Hornstra uit bed. „Nee, sor ry, het gaat niet door. Woensdag. Er ligt een noti tie op mijn bureau: morgen komen in hotel de Rozenboom te Bussum bij de opname van een diner Turks Fruit, 's Avonds om tien uur belt Hornstra: „U komt toch wel, morgen? Natuurlijk kom ik, want de lezers willen nu ein delijk wel eens weten hoe zo'n opname tot stand komt. Donderdag half elf. Er han gen slingers voor de ramen. Hier zal het wel zijn. Uitge leefd en stoffig hotel. Alle» potdicht. Achterdeur open. Er staat iemand aan een kunstvinger te prutsen. Dat lijkt op film. „Nee, hier is niets te doen. Die diner-opname is volgende week. Ze zijn aan de overkant bezig in een klein kamertje met moeilijke ruzie scènes. Daar kun je niet bij in". Ik begin in Wolkers-stijl te reageren, als producent Rob Houwer binnenkomt. „Nee, niets te doen, sorry. En aanstonds moet de hele ploeg naar het eiland Texel, waar vrijdag en zaterdag opnamen zijn. Rob blijkt in staat ie mand snel te kalmeren. Dat dit van pas komt wordt dui delijk als even later een vijf tal kankerende mensen van de afdeling-kleding om de ta fel zitten. Niets klopt er. Ie dere dag wordt het draaiboek veranderd. Robert Bos (NOS- kleding) is woest op Henk Koster, omdat hij de hele kle- ding-toestand in de soep liet lopen. „Ik wil hem niet meer zien". Mia heeft de afgelo pen nacht iedereen uit bed gebeld en haar ontslag aan gekondigd, maar ze komt e- ven later weer binnenwande len. Rob Houwer zegt, dat ie dere filmopname een puin hoop is en dat uit die chaos toch een goede film te voor schijn komt. Hij kan het we ten, want hij heeft de produk tie van 150 films achter de rug. Weglopen is flauw. Als er iemand weg moet zal hij ze wel ontslaan, zoals hij vorige week deed met zijn assistent- produktieleider Mathijs van Heyningen. „Voldeed niet". Wat hij tot nu toe van Turks Fruit gezien heeft is „gewel dig" en de film zal in succes „Wat zien ik" die hij ook produceerde nog overtref fen. En als even later regis seur Paul Verhoeven zijn arm om Mia slaat en zegt, dat het zwarte jurkje van gisteren ge weldig was. blijft Mia voor de produktie gered. Grote bladen broodjes en bekertjes yoghurt worden snel weggewerkt. „Olga in het leven Monique v. d. Ven" en Tonny Huurdeman zijn er ook bijgekomen. En ieder een is aardig. „En een kapso nes dat die artiesten hebben" klonk het zoeven nog. Paul Verhoeven legt Tonny Huur deman omstandig uit hoe er een bh voor haar gemaakt moet worden met een blaasje

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 14