Zeeuwse missionarissen hebben vervoer nodig (ZEE)HONDEBROOD WINNING Gevolgen voor wegverkeer NIEUW PLAN VOOR VEERHAVEN Statencommissie en G.S.: Denken over doorlaat in Oosterschelde Uit Borsele,Hansweert, Hulst en Sas van Gent Terugslaan Verkeersramp 6000 GEBR. FABER Gezamenlijk besluit over pontje stad streek Droog en zonnig LANDROVER EéNT(D)JE Opiniepeiling Oosterschelde: haastwerk SPEEDBOAT BROMMER Afscheid van burgemeester Den Boer OLYMPISCHE VLAGGEN Zaterdag 26 augustus 1972 5 commehtaar VV7~'j zijn in een periode beland, waarin de overheid en amb telijke diensten beginnen terug te slaan. In een adem benemend tempo worden thans rapporten en ambtelijke brie ven aangeboden die de tegenstanders van een gesloten Ooster schelde zouden vloeren, als deze groepen niet zo strijdbaar waren. Het landbouwschap Zeeland en de polderbond, twee mach tige organisaties, boden deze week een studierapport aan. waarin werd bij de aanbieding gezegd wordt afgerekend met een aantal fabeltjes over de gevolgen van de Ooster schelde. Provinciale Waterstaat offreerde een nota, waarin het zwaarwegende argument van de dijk die met het „studiegroe pen alternatief" (de bouw van ringdijken rond de Oosterschelde) gemoeid is, wordt opgevoerd. Twintig tot vijfentwintig jaar! De Stichting Zeeland tast de wortels van een opiniepeiling ovei de Oosterschelde-afsluiting aan. Twee Kamercommissies lijken helemaal ondersteboven te zijn van de milieuzorg, die Rijkswaterstaat aan de dag legt. Gede puteerde Staten van Zeeland vinden verdere discussie over een open of gesloten Oosterschelde zinloos. En dat allemaal in één week! Tegenover de strijdbare pam fletten van studie- en actiegroepen, van eucologische kringen en milieubeschermers, staat nu een torenhoge stapel officiële tegen-argumenten. Als het inderdaad om argumenten ging, dan zouden de voorstanders van open Oosterschelde, nu beter kunnen gaan vissen, zolang dat tenminste in de Oosterschelde nog kan Maar het gaat dachten wij aan weerskanten allang niet meer om argumenten. Wij belanden in een tijd van ja tegen over nee. Van een harde polimiek, die weinig verdraagzaam en misschien weinig redelijk zal worden. Zinnige discussies worden pas weer mogelijk, als men elkaar zou kunnen vinden op een bruikbaar compromis, waarvan G.S. van Zeeland gisteren opvallend duidelijk de strekking hebben aangegeven. Deze is: voortvarende studie over het milieubeheer in een afgesloten Oosterschelde en daaraan pa rallel: ernstige bestudering van de mogelijkheden om door- laatwerken in de Oosterscheldedam te bouwen, waardoor de milieugevolgen ingrijpend worden beperkt. De honderden miljoenen guldens die voor uitvoering van zo'n project nodig zijn, zullen in toekomstige rijksbegrotingen gevonden moeten worden, als de volksvertegenwoordiging tenminste het milieu in de Oosterschelde die prijs waard acht. Het is aan de actie- en studiegroepen om het bewustwor dingsproces dat in dit opzicht nodig is, op gang te brengen en gaande te houden. Een taak die hen, zo dachten wij, bijzonder goed is toevertrouwd. Grote deernis gaat vandaag uit naar de slachtoffers en hun nabestaanden van de vreselijke verkeersramp die gisteren bij Prnsenbeek plaatshad. Wie dit heeft meegemaakt of zelfs slechts heeft gezien, zal nooit meer het beeld vergeten van de onvoorstelbaar gewelddadige en vernietigende kracht, waartoe uit de hand gelopen autoverkeer in staat is. De wetenschap, zo verzekeren ons deskundigen, is zich daar al lang van bewust en werkt aan beveiligingssystemen. Die zijn echter uiterst gecompliceerd en er zijn enorme bedragen mee gemoeid. Voorlopig zullen wij, als weggebruikers, zelf op moeten blijven letten. Wat dat betekent wordt duidelijk uit de woorden van ma|oor Van Nijnanten over de te hoge snelheid waarmee, onder gevaarlijke omstandigheden, gereden wordt. Het is niet de eerste keer dat een politiefunctionaris dit vast stelt en het zal vrezen wij helaas ook niet de laatste keer zijn. Intussen is een compliment aan de hulpverleners van giste ren gemeente- en rijkspolitie, brandweer, GGD en ambu lance-chauffeurs, particuliere bergingsbedrijven, militairen én een groot aantal mede-weggebruikers wel op zijn plaats. Het alarmnummer 0011 bewees zijn waarde. De hulpver lening kwam snel op gang 'en werd koel en efficiënt uitge voerd. De samenwerking tussen de verschillende diensten was, ondanks of misschien juist dank zij de improvisatie, uitstekend. Wellicht heeft dit een aantal mensenlevens gered. Vooruitzichten voor zondag en maandag, opgesteld door het KNMI op vrijdag om 18 uur In het algemeen droog en zonnig en ongeveer normale temperaturen. Weersvooruitzichten in cij fers gemiddeld over Neder land. Voor zondag: Aantal uren zon: 4 tot 14. Min. temp.: van ongeveer normaal tot 3 graden onder normaal. Max. temp.: van ongeveer normaal tot 3 graden boven normaal. Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 95 pet. Kans op een geheel droog etmaal: 80 pet. Voor maandag: Aantal uren zon: 3 tot 10. Min. temp.: omstreeks nor maal. Max. temp.: omstreeks nor maal. Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 90 pet. Kans op een geheel droog »t maal: 70 pet. Konstanz 358 -3, Rheinfel- den 243 -7, Straatsburg 248 onv, Plittersdorf 392 -7 Maxau 448 -1, Plochingen 120- 8, Mannheim 250 -13, Stein- bach 127-3, Mainz 272 -12, Bingen 165 -12, Kaub 192-18, Trier 251 pi. 2, Koblenz 208 - 10, Keulen 178 -14, Ruhrort 351 -12, Lobith 976 -9. Paraner- dense kop 945 -8, Nijmegen 774 -11, IJsselkop 854 -5, Eefde IJsel 390 -10, Deventer 274 -6, Monsin 5464 plus 2, Borgharen 3869 -36, Belfeld 1105 -5, Gra ve beneden de sluis 504 plus Morgen, zondag 27 aug. Ber gen op Zoom 5.25 en 17.38, Hansweert 4.40 en 16.43, Ter- neuzen 4.03 en 16.06, V lissin- gen, 3.26 en 15.35, Wemeidinge 5.15 en 17.28. Maandag 28 aug. Bergen op Zoom 6.02 en 18.19, Hans- weert 5.13 en 17 18, Terneuzen 4.36 en 16.43, Vlissir.gen 3.59 en 16.11, Wemeidinge 5.52 en 13.09. (Van een onzer verslagge vers). TERNEUZEN Van de 323 missionarissen, waarvoor van daag en morgen in heel Ne derland een actie wordt ge houden om deze mensen aan de vervoersmiddelen te hel pen, die ze hard nodig hebben, komen er vijf uit Zeeland. De 323 missionarissen hebben voor zichzelf en hun mede werkers dringend om ver voersmiddelen gevraagd omdat zij hun werk voor de mensen in de ontwikkelingslanden niet goed meer kunnen verrich ten. En toch is voor hen vervoer enorm belangrijk: het over brugt de afstand naar de men sen, het doorbreekt het isole ment en de krachten van de missionarissen werden ge spaard. De vijf Zeeuwse missio narissen, die delen in de op- brenigst van deze missie-ver- keersmiddelen-actie, zijn E. Hamerlimck uit Sas van Gent, W. Burm uit Hulst, P. Geerts uit Hulst, M. Nijsten uit Bcws- sele en H. Berkelmans uit Hansweert. Missionaris E. Harnerlinck, afkomstig uit Sas van Gent, is werkzaam in Bolivia, in de Indianenparoehie van Sud- Yumga. Tegen de berghellin gen wonen d-aar een 40.000 mensen, die- zeer arm zijn en leven van wat de grond hun schenkt. En dat is niet veel. Pater Hamerlimck heeft zich daar bijzonder hun lot aange trokken en is voortdurend op reis om de Indianen van de meer dan 100 dorpen en ge huchten te bezoeken. Het is onbeschrijfelijk, hoe de reizen gemaakt moeten worden l-amgs de ongeplaveide wegen door de bergen. Toch laat deze mis sionaris zich daardoor niet weerhouden en zijn regelmatig bezoek is er de oorzaak van dat de mensen het nut begin nen in te zien van de aanpak van de plaatselijke ontwikke ling, wil er wat toekomst en daardoor een beter bestaan komen voor hun kinderen. De landrover van pater Hamer limck is totaal versleten. Hij wil graag een - nieuwe heb ben. Een andere Zeeuw is werk zaam in Boven-Volta. Het is missionaris W. Burm, afkom stig uit Hulst, die belast is met een missiepost in Koupe- la. Hij schrijft ons: „Ik heb een lelijk eendje, dat buiten gewoon praktisch is, voor het vervoer van zieken, hetgeen hier geregeld voorkomt in een land, waar de medische zorg (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG „Het poli tiek centrum van de rijksuni versiteit te Utrecht heeft zich bij zijn opiniepeiling in de ge meenten rond de Oosterschelde helaas tot haastwerk laten ver leiden. De bedoelingen van het politiek centrum waren goed, want onderzoek onder de be volking over de wenselijkheid van afsluiting van de Ooster schelde is noodzakelijk, maar de uitkomsten deugen niet". Dit oordeel velt de staf van het Provinciaal Opbouworgaan stichting Zeeland, dat uitste kend op de hoogte is met de methoden van de statistiek en enquête, over een rapport van het politiek centrum met be trekking tot een steekproef on der de bevolking van het Oos- terscheldegebied. „Het rapport geeft op zijn hoogst een wens weer, die wijst op het ver- schijnsel dat meer mensen in het onderzoekingsgebied tégen dan vóór afsluiting zijn", zegt de stichting Zeeland in een reportage aan het college van GS. „Als de onderzoekers zich hadden beperkt tot de werke lijk wonenden, in de woon kernen in de directe omgeving van de Oosterschelde, dan zou den er weer andere cijfers uit de bus gekomen zijn", aldus de stichting Zeeland die bijvoor beeld het opnemen van de woonkern Goes in de steek proef niet relevant noemt. nog nauwelijks opgezet is. Het is geweldig, wat men met dit eendje kan doen voor onze mensen hier. Maar, en dit is mijn probleem, dat eendje/ is aan het eind van zijn krach ten, want de stuurinrichting is niet meer in orde en het on derstel is al zevenmaal gelast. Ik zou echter door willen wer ken onder deze mensen omdat ik zoveel van hen hou en om dat mijn werk gelukkig veel goed onder hen kan doen. Kunt u me helpen?" Wat pa ter Burm dus vraagt is een nieuwe lelijke eend. Op een van de Salomons eilanden is pater P. Geerts, afkomstig uit Hulst, werk zaam. Hij is daar een man, die ontzettend veel werk doet om zijn mensen vooruit te helpen. Het is immers zo dat veel eilanden zo geïsoleerd liggen, dat niemand zich om de bewo ners schijnt te bekommeren. Toch dient ook daar de ont wikkeling op gang gebracht te worden omdat de mensen an ders aan het armtierig bestaan ten gronde zullen gaan. Pater Geerts verricht er op de eerste plaats pastoraal werk, daar naast is hij belast met de vor ming van inlandse broeders, die in de toekomst veel voor hun mensen zullen kunnen doen op het gebied van onder wijs en sociale opvoeding. Vervolgens leidt pater Geerts er een proeftuin waar de jon gens op het eiland leren nieu we groenten te kweken. Tens lotte leert hij de oudere bewo ners van het eiland om var kens en kippen te houden. Dit alles om zijn mensen te hel pen, de armoede te verminde ren en een mogelijkheid te bieden voor meer ontwikke ling. In verband met dit werk heeft pater Geerts hard een kleine vrachtwagen nodig. Pater M. Nijsten, afkomstig uit Borssele, is missionaris in Suriname Hij heeft een mis siepost langs de rivier en met vijf zusters heeft hij een uit stekende scihool met internaat voor de vele kinderen opgezet, die in de dorpen langs de rivieren wonen. Vanuit Tama- rin bezoekt pater Nijsten de vele dorpen met zijn boot om daar de eucharistie te vieren voor de christenen en de men sen te helpen bij de op gang komende ontwikkeling. Maar heel het werk rond de post Tamarin staat of valt met een goede boot en wel een over dekte speedboot om daar voor al de zieken van het binnen land snel mee te kunnen opha len, want velen sterven omdat men steeds te laat k-om-t met hulp. Broeder H. Berkelmans, af komstig uit Hansweert, is hoofd van een Indonesische mulo in Ponti-anak, de hoofd stad van Kalimantan Barat op West-Borneo. De bromfiets, die broeder Berkelmans vraagt, dient niet zozeer om de afstand van huis naai school af te leggen, doch om gemakkelijker de regerings kantoren van het onderwijs te bezoeken en de studenten thuis op te zoeken. Voor het helpen van deze missionarissen kan men niet alleen gebruik maken van de MIVA-collecte, men kan ook geld storten op het gironum mer 272249 van de MIVA, Keizersgracht 525 in Amster dam. (Van een onzer verslaggevers) SAS VAN GENT Op woensdag 20 september zal burgemeester Den Boer af scheid nemen van het gemeen- tepersoneel van Sas van Gent. Tijdens een buitengewone raadsvergadering zal op vrij dagavond 22 september offi cieel afscheid van de schei dende burgemeester worden genomen. Op zaterdag 23 sep tember wordt in De Speije een openbare receptie gehou den, waarvoor alle inwoners van Sas van Gent zullen wor den uitgenodigd om afscheid te nemen van burgemeester Den Boer en zijn familie- (ADVERTENTIE) werden in Nederland gedrukt door Vlaggenfabriek - A m sterdam N V (Van een onzer verslaggevers) BRESKENS Rijkswater staat heeft een nieuw plan in studie genomen voor de veer haven in Breskens. Deze ha ven moet geschikt worden ge maakt voor de verwerking van dubbeldekkers. Het nieuwe plan behelst de verbouw van de huidige grote fuik, die dan dubbeldekkers moet kunnen ontvangen. Daar naast zal het huidige veerplein gereconstrueerd dienen te wor den, evenals de aanleg van nieuwe aan- en afvoerwegen. Ook deze onderwerpen maken deel uit van de studie. Insiders menen dat deze op lossing misschien goedkoper kan zijn dan het huidige plan in Breskens een volkomen nieuwe veerhaven aan te leg gen op de plaats waar nu de huidige sportvelden liggen. Van de zijde van rijkswater staat werd deze studie er een van de vele die regelmatig gemaakt worden. „Het betekent beslist niet dat voor de nieuwe oplossing al gekozen is", zo zei men ons. Bij de gemeente Oostburg vond men het bevreemdend dat nu ineens een nieuw plan in studie wordt genomen. De ge meente heeft juist met het oog op de aanleg van de nieuwe veerhaven diverse gronden aangekocht, waaronder een op slagterrein voor tweedehands auto's. De gronden zouden in hun geheel aan rij les waterstaat verkocht kunnen worden. „Wij zijn momenteel in on derhandeling met rijkswater staat over de verkoop van deze gronden. Onlangs nog hebben wij een bod van hun grond- aankoper gehad en hierover zijn wij nog aan het onderhan delen. Dus erg bevreemdend dat juist nu een ander plan in studie wordt genomen. In een interview dat gedepu teerde J. Stenvert die onder meer de provinciale stoomboot diensten in zijn portefeuille heeft onlangs aan onze krant toestond toonde hij zich een groot voorstander van een der de dubbeldekker. Die zou op het traject Vlissingen-Breskens inzet moeten worden. Een belangrijk argument van hem was de stimulering die hiei-van uitgaat van de werkgelegenheid in West-Zeeusch-Vlaanderen. (Van een onzer verslaggevers,) MIDDELBURG. Een discussie over mogelijkheden om de Oosterschelde open te houden heeft in de staten van Zeeland feitelijk geen enkele zin meer. Zowel de statencommissie voor verkeer als het college van G.S. vinden, dat het beleidsdenken van nu af krachtig gericht moet worden op de gevolgen van de afsluiting van de Oosterschelde, de inrichting van hee Zeeuwse Meer, het milieu in dit meer en de mogelijkheden om later e enstormvloedkering of een ander doorlaatwerk in de Ooster scheldedam in te bouwen. MIDDELBURG Mevrouw Gera Vader-van Leersum uit Vlissingen heeft een zeehond geadopteerd. Op ha-ar kosten wordt het dier verpleegd in een zeehondenkliniek die door Leeuwardense studenten wordt gedreven. Ze heeft dat kunnen doen door gedurende de zomer iedere don-derdaig naar de kunstmarkt van Middelburg te trekken. Daar tekende ze, in de snelle tijd van zeven minu ten rond, het portret van ieder die dat wil en er f 3,50 voor over heeft. Voor een daalder méér wordt het een aquarel. Succes verzekerd want ieder herkent zichzelf steeds op de tekening. Ze behandelt haar clientèle met grote voorzich tigheid. Om de moedertrots niet te krenken vraagt ze of de zomersproeten van de jon ge spruit meegetekend moeten worden. De opdrachtgeefster- heeft gevoel voor realiteit en listiig wordt het werk gecom pleteerd. Overigens maakt Ge- ra Vader op de overblijvende dagen schilderijen en gaat ze binnenkort exposeren. Voor de benoeming van de nieuwe deltacommissie, waarin de nadere studie zou kunnen worden geconcentreerd, krijgt men in de Middelburgse afbij nauwelijks twee handen op el kaar. „Zo'n commissie zou al leen maar ongegronde ver wachtingen wekken, zo meent de statencommissie voor ver keer. Gisteren is er een nota van Gedeputeerde Staten over de Oosterscheldekwestie ver schenen, als antwoord op een aantal studies en bezwaar schriften die in de loop van de laatste maanden over de Oos terschelde op de abdij zijn binnengedruppeld. Opvallend in de nota van G.S. is, dat zij met meer nadruk dan bijvoorbeeld de vaste commissies voor verkeer en waterstaat uit de beide ka mers dat doen, pleiten voor een studie over een mogelijk heid om in de Oosterschelde dam een kunstwerk in te bou wen dat handhaving van een zoutgetij denregime in de Oos terschelde mogelijk maakt. Daarbij geldt echter onver minderd, dat in.het tempo van afsluiting geen vertraging mag optreden. W-at dit aangaat voe ren G.S. consequent een veel aangehaalde statenmotie van vorig jaar uit. In de statenvergadering van 8 september is een discussie over een open of gesloten Oos terschelde theoretisch wel mo gelijk, maar niet zeer waar schijnlijk. Het college van G.S. stelt voor. haar nota aangaan de dit probleem voor kennis geving aan te nemen- Een zwaar wegend argument voor de besluitvorming is aan gevoerd door provinciale wa terstaat in Zeeland. Indien het werk aan de Oosterschelde dam nu zou worden stopgezet en wanneer men terstond zou beginnen met dijkverzwarin gen op dit water dan zou het twintig tot vijfentwintig jaar duren, eer het gebied volledig beveiligd was, waarbij de zwakste dijkgedeelten (die toevallig dicht bij bewonings kernen liggen) het laatst aan bod zouden komen..aldus pro vinciale waterstaat. (Zie ook commentaar). (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De staten van Brabant en Zeeland zullen (bij wijze van unicum) een gezamenlijk besluit nemen. Het heeft betrekking op de tariefsverhoging vam het veer pont je over de Eendracht tus sen Oud- en Nieuw Vossemeer; alzo een verbinding over water tussen Brabant en Zee land en daarmee een iinterpro- vind de zaak. De exploitant van 't veerbootje heert toe stemming gevraagd tot 'n ta riefsverhoging omdat zijn vaar water plotseling 75 m breder is geworden, als gevolg van de Schelde-Rijnwerken. De over- zettijd duurt daardoor langer waardoor de exploitatie uiter aard heel wat minder rendabel wordt dan de exploitant wel graag zou zien. (Vervolg van pagina 1). Dat waren twee surveillan cewagens van de Bredase poli tie. Vijf minuten later was er de eerste ambulance, die dat had ook de politie natuur lijk al gedaan onmiddellijk groot alarm gaf. De Bredase brandweer, compleet met ram penwagen, was er binnen een half uur na de melding. Het zware materiaal van de brand weer had uiteraard veel meer last van het overige verkeer en het publiek- (Zie voor ver dere bijzonderheden over de hulpverlening elders in deze krant). De ramp had tot diiep in het land gevolgen voor het weg verkeer. Bij Gorkum bijvoor beeld ontstonden er files om dat veel verkeer daarlangs omreed. Met behulp van twee vliegtuigen wist de rijkspolitie al te grote stagnaties en nieu we kop-staart-botsingen te voorkomen. Rond half twee werd op verzoek van de Bre dase brandweer ook het trein- verkeer Breda-Moerdijk stil- gelegd. Dat was toen een tank- i'agen met zeer brandbaar en ontplofbaar vinyl-acetaat werd leeggepompt. De gering ste vonk zou hier tot een ex plosie hebben kunnen lei den. Er waren overigens, vrij veel tankwagens bij het ongeluk betrokken: in totaal zes. Twee daarvan waren geladen met het uiterst gevaarlijke vinyl- acetaat. Een van deze twee wagens leverde echter minder gevaar op omdat het gevaarlij ke goedje was opgelost in wa ter. Verder was er een tank wagen met gasolie. Deze brandde uit. In brand stond ook een wagen met asfalt-bi- tume. Overste Van Nijnanten ver klaarde gisteravond tijdens een persconferentie duidelijk aanwijzingen te hebben, dat met te hoge snelheid is gere den. Verklaringen van chauf feurs hebben dat uitgewezen. Voor het overige speelden ook drukte, aard van het verkeer (veel vrachtwagens op dit uur van de dag) en weersomstan digheden een rol. Op de persconferentie, die gehouden werd in het dis trictsbureau van de rijkspoli tie in Breda, was ook burge meester P. Baetens aanwezig. Hij las een telegram voor dat hij ontvangen had van het ko ninklijk huis en dat luidde als volgt: „Diep geschokt door het be richt over de vreselijke ver keersramp, betuigen wij u on ze gevoelens van innig mede leven met het leed van de getroffenen". Voor zover het de politie betrof zou het zeker tot mid dernacht duren alvorens min stens een van de rijbanen van de weg voor het verkeer zou worden vrijgegeven. De mid denbermbeveiliging is op vele plaatsen weggehaald om de ta kelwagens ruim baan te ge ven. Het „hart van de ramp heeft ongeveer een lengte ge had van 800 tot 1000 meter. Anderhalf uur nadat de ramp gemeld was, waren alle gewonden afgevoed naar zie kenhuizen, soms nadat ze be vrijd waren uit de meest af schuwelijke situaties. In Breda waren het diaconessen-zieken huis en het Ignatius-zieken- huis in staat van paraatheid gebracht. Tegen de avond la gen in het Diaeonessenzieken- liuis nog 6 gewonden waarvan 1 in levensgevaar en in het Ignatius nog 5 waarvan er ook 1 in levensgevaar verkeerde. Verder lag nog een gewonde in een Dordrechts ziekenhuis en één in Rotterdam. In totaal werden door ambulances 24 min of meer ernstig gewonden afgevoerd. Onder de dodelijke slachtof fers waren, voorzover gistera vond bekend was, drie buiten landers: twee Amerikanen en een Frans meisje.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 5