Zeeuwse missionarissen
hebben vervoer nodig
(ZEE)HONDEBROOD WINNING
Gevolgen voor
wegverkeer
NIEUW PLAN VOOR VEERHAVEN
Statencommissie
en G.S.: Denken
over doorlaat in
Oosterschelde
Uit Borsele,Hansweert, Hulst en Sas van Gent
Terugslaan
Verkeersramp
6000
GEBR. FABER
Gezamenlijk
besluit
over pontje
stad
streek
Droog en zonnig
LANDROVER
EéNT(D)JE
Opiniepeiling
Oosterschelde:
haastwerk
SPEEDBOAT
BROMMER
Afscheid van
burgemeester
Den Boer
OLYMPISCHE VLAGGEN
Zaterdag 26 augustus 1972
5
commehtaar
VV7~'j zijn in een periode beland, waarin de overheid en amb
telijke diensten beginnen terug te slaan. In een adem
benemend tempo worden thans rapporten en ambtelijke brie
ven aangeboden die de tegenstanders van een gesloten Ooster
schelde zouden vloeren, als deze groepen niet zo strijdbaar
waren.
Het landbouwschap Zeeland en de polderbond, twee mach
tige organisaties, boden deze week een studierapport aan.
waarin werd bij de aanbieding gezegd wordt afgerekend
met een aantal fabeltjes over de gevolgen van de Ooster
schelde. Provinciale Waterstaat offreerde een nota, waarin het
zwaarwegende argument van de dijk die met het „studiegroe
pen alternatief" (de bouw van ringdijken rond de Oosterschelde)
gemoeid is, wordt opgevoerd. Twintig tot vijfentwintig jaar!
De Stichting Zeeland tast de wortels van een opiniepeiling ovei
de Oosterschelde-afsluiting aan.
Twee Kamercommissies lijken helemaal ondersteboven te zijn
van de milieuzorg, die Rijkswaterstaat aan de dag legt. Gede
puteerde Staten van Zeeland vinden verdere discussie over een
open of gesloten Oosterschelde zinloos.
En dat allemaal in één week! Tegenover de strijdbare pam
fletten van studie- en actiegroepen, van eucologische kringen
en milieubeschermers, staat nu een torenhoge stapel officiële
tegen-argumenten.
Als het inderdaad om argumenten ging, dan zouden de
voorstanders van open Oosterschelde, nu beter kunnen gaan
vissen, zolang dat tenminste in de Oosterschelde nog kan
Maar het gaat dachten wij aan weerskanten allang niet
meer om argumenten. Wij belanden in een tijd van ja tegen
over nee. Van een harde polimiek, die weinig verdraagzaam
en misschien weinig redelijk zal worden.
Zinnige discussies worden pas weer mogelijk, als men elkaar
zou kunnen vinden op een bruikbaar compromis, waarvan
G.S. van Zeeland gisteren opvallend duidelijk de strekking
hebben aangegeven. Deze is: voortvarende studie over het
milieubeheer in een afgesloten Oosterschelde en daaraan pa
rallel: ernstige bestudering van de mogelijkheden om door-
laatwerken in de Oosterscheldedam te bouwen, waardoor de
milieugevolgen ingrijpend worden beperkt.
De honderden miljoenen guldens die voor uitvoering van
zo'n project nodig zijn, zullen in toekomstige rijksbegrotingen
gevonden moeten worden, als de volksvertegenwoordiging
tenminste het milieu in de Oosterschelde die prijs waard acht.
Het is aan de actie- en studiegroepen om het bewustwor
dingsproces dat in dit opzicht nodig is, op gang te brengen en
gaande te houden. Een taak die hen, zo dachten wij, bijzonder
goed is toevertrouwd.
Grote deernis gaat vandaag uit naar de slachtoffers en hun
nabestaanden van de vreselijke verkeersramp die gisteren
bij Prnsenbeek plaatshad. Wie dit heeft meegemaakt of zelfs
slechts heeft gezien, zal nooit meer het beeld vergeten van de
onvoorstelbaar gewelddadige en vernietigende kracht, waartoe
uit de hand gelopen autoverkeer in staat is.
De wetenschap, zo verzekeren ons deskundigen, is zich daar
al lang van bewust en werkt aan beveiligingssystemen. Die
zijn echter uiterst gecompliceerd en er zijn enorme bedragen
mee gemoeid. Voorlopig zullen wij, als weggebruikers, zelf op
moeten blijven letten. Wat dat betekent wordt duidelijk uit de
woorden van ma|oor Van Nijnanten over de te hoge snelheid
waarmee, onder gevaarlijke omstandigheden, gereden wordt.
Het is niet de eerste keer dat een politiefunctionaris dit vast
stelt en het zal vrezen wij helaas ook niet de laatste keer
zijn.
Intussen is een compliment aan de hulpverleners van giste
ren gemeente- en rijkspolitie, brandweer, GGD en ambu
lance-chauffeurs, particuliere bergingsbedrijven, militairen én
een groot aantal mede-weggebruikers wel op zijn plaats.
Het alarmnummer 0011 bewees zijn waarde. De hulpver
lening kwam snel op gang 'en werd koel en efficiënt uitge
voerd. De samenwerking tussen de verschillende diensten was,
ondanks of misschien juist dank zij de improvisatie, uitstekend.
Wellicht heeft dit een aantal mensenlevens gered.
Vooruitzichten voor zondag
en maandag, opgesteld door
het KNMI op vrijdag om 18 uur
In het algemeen droog en
zonnig en ongeveer normale
temperaturen.
Weersvooruitzichten in cij
fers gemiddeld over Neder
land.
Voor zondag:
Aantal uren zon: 4 tot 14.
Min. temp.: van ongeveer
normaal tot 3 graden onder
normaal.
Max. temp.: van ongeveer
normaal tot 3 graden boven
normaal.
Kans op een droge periode
van minstens 12 uur: 95 pet.
Kans op een geheel droog
etmaal: 80 pet.
Voor maandag:
Aantal uren zon: 3 tot 10.
Min. temp.: omstreeks nor
maal.
Max. temp.: omstreeks nor
maal.
Kans op een droge periode
van minstens 12 uur: 90 pet.
Kans op een geheel droog »t
maal: 70 pet.
Konstanz 358 -3, Rheinfel-
den 243 -7, Straatsburg 248
onv, Plittersdorf 392 -7
Maxau 448 -1, Plochingen 120-
8, Mannheim 250 -13, Stein-
bach 127-3, Mainz 272 -12,
Bingen 165 -12, Kaub 192-18,
Trier 251 pi. 2, Koblenz 208 -
10, Keulen 178 -14, Ruhrort
351 -12, Lobith 976 -9. Paraner-
dense kop 945 -8, Nijmegen 774
-11, IJsselkop 854 -5, Eefde
IJsel 390 -10, Deventer 274 -6,
Monsin 5464 plus 2, Borgharen
3869 -36, Belfeld 1105 -5, Gra
ve beneden de sluis 504 plus
Morgen, zondag 27 aug. Ber
gen op Zoom 5.25 en 17.38,
Hansweert 4.40 en 16.43, Ter-
neuzen 4.03 en 16.06, V lissin-
gen, 3.26 en 15.35, Wemeidinge
5.15 en 17.28.
Maandag 28 aug. Bergen
op Zoom 6.02 en 18.19, Hans-
weert 5.13 en 17 18, Terneuzen
4.36 en 16.43, Vlissir.gen 3.59
en 16.11, Wemeidinge 5.52 en
13.09.
(Van een onzer verslagge
vers).
TERNEUZEN Van de 323
missionarissen, waarvoor van
daag en morgen in heel Ne
derland een actie wordt ge
houden om deze mensen aan
de vervoersmiddelen te hel
pen, die ze hard nodig hebben,
komen er vijf uit Zeeland. De
323 missionarissen hebben
voor zichzelf en hun mede
werkers dringend om ver
voersmiddelen gevraagd omdat
zij hun werk voor de mensen
in de ontwikkelingslanden niet
goed meer kunnen verrich
ten.
En toch is voor hen vervoer
enorm belangrijk: het over
brugt de afstand naar de men
sen, het doorbreekt het isole
ment en de krachten van de
missionarissen werden ge
spaard. De vijf Zeeuwse missio
narissen, die delen in de op-
brenigst van deze missie-ver-
keersmiddelen-actie, zijn E.
Hamerlimck uit Sas van Gent,
W. Burm uit Hulst, P. Geerts
uit Hulst, M. Nijsten uit Bcws-
sele en H. Berkelmans uit
Hansweert.
Missionaris E. Harnerlinck,
afkomstig uit Sas van Gent, is
werkzaam in Bolivia, in de
Indianenparoehie van Sud-
Yumga. Tegen de berghellin
gen wonen d-aar een 40.000
mensen, die- zeer arm zijn en
leven van wat de grond hun
schenkt. En dat is niet veel.
Pater Hamerlimck heeft zich
daar bijzonder hun lot aange
trokken en is voortdurend op
reis om de Indianen van de
meer dan 100 dorpen en ge
huchten te bezoeken. Het is
onbeschrijfelijk, hoe de reizen
gemaakt moeten worden l-amgs
de ongeplaveide wegen door
de bergen. Toch laat deze mis
sionaris zich daardoor niet
weerhouden en zijn regelmatig
bezoek is er de oorzaak van
dat de mensen het nut begin
nen in te zien van de aanpak
van de plaatselijke ontwikke
ling, wil er wat toekomst en
daardoor een beter bestaan
komen voor hun kinderen. De
landrover van pater Hamer
limck is totaal versleten. Hij
wil graag een - nieuwe heb
ben.
Een andere Zeeuw is werk
zaam in Boven-Volta. Het is
missionaris W. Burm, afkom
stig uit Hulst, die belast is
met een missiepost in Koupe-
la. Hij schrijft ons: „Ik heb
een lelijk eendje, dat buiten
gewoon praktisch is, voor het
vervoer van zieken, hetgeen
hier geregeld voorkomt in een
land, waar de medische zorg
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „Het poli
tiek centrum van de rijksuni
versiteit te Utrecht heeft zich
bij zijn opiniepeiling in de ge
meenten rond de Oosterschelde
helaas tot haastwerk laten ver
leiden. De bedoelingen van het
politiek centrum waren goed,
want onderzoek onder de be
volking over de wenselijkheid
van afsluiting van de Ooster
schelde is noodzakelijk, maar
de uitkomsten deugen niet".
Dit oordeel velt de staf van
het Provinciaal Opbouworgaan
stichting Zeeland, dat uitste
kend op de hoogte is met de
methoden van de statistiek en
enquête, over een rapport van
het politiek centrum met be
trekking tot een steekproef on
der de bevolking van het Oos-
terscheldegebied. „Het rapport
geeft op zijn hoogst een wens
weer, die wijst op het ver-
schijnsel dat meer mensen in
het onderzoekingsgebied tégen
dan vóór afsluiting zijn", zegt
de stichting Zeeland in een
reportage aan het college van
GS.
„Als de onderzoekers zich
hadden beperkt tot de werke
lijk wonenden, in de woon
kernen in de directe omgeving
van de Oosterschelde, dan zou
den er weer andere cijfers uit
de bus gekomen zijn", aldus de
stichting Zeeland die bijvoor
beeld het opnemen van de
woonkern Goes in de steek
proef niet relevant noemt.
nog nauwelijks opgezet is. Het
is geweldig, wat men met dit
eendje kan doen voor onze
mensen hier. Maar, en dit is
mijn probleem, dat eendje/ is
aan het eind van zijn krach
ten, want de stuurinrichting is
niet meer in orde en het on
derstel is al zevenmaal gelast.
Ik zou echter door willen wer
ken onder deze mensen omdat
ik zoveel van hen hou en om
dat mijn werk gelukkig veel
goed onder hen kan doen.
Kunt u me helpen?" Wat pa
ter Burm dus vraagt is een
nieuwe lelijke eend.
Op een van de Salomons
eilanden is pater P. Geerts,
afkomstig uit Hulst, werk
zaam. Hij is daar een man, die
ontzettend veel werk doet om
zijn mensen vooruit te helpen.
Het is immers zo dat veel
eilanden zo geïsoleerd liggen,
dat niemand zich om de bewo
ners schijnt te bekommeren.
Toch dient ook daar de ont
wikkeling op gang gebracht te
worden omdat de mensen an
ders aan het armtierig bestaan
ten gronde zullen gaan. Pater
Geerts verricht er op de eerste
plaats pastoraal werk, daar
naast is hij belast met de vor
ming van inlandse broeders,
die in de toekomst veel voor
hun mensen zullen kunnen
doen op het gebied van onder
wijs en sociale opvoeding.
Vervolgens leidt pater Geerts
er een proeftuin waar de jon
gens op het eiland leren nieu
we groenten te kweken. Tens
lotte leert hij de oudere bewo
ners van het eiland om var
kens en kippen te houden. Dit
alles om zijn mensen te hel
pen, de armoede te verminde
ren en een mogelijkheid te
bieden voor meer ontwikke
ling. In verband met dit werk
heeft pater Geerts hard een
kleine vrachtwagen nodig.
Pater M. Nijsten, afkomstig
uit Borssele, is missionaris in
Suriname Hij heeft een mis
siepost langs de rivier en met
vijf zusters heeft hij een uit
stekende scihool met internaat
voor de vele kinderen opgezet,
die in de dorpen langs de
rivieren wonen. Vanuit Tama-
rin bezoekt pater Nijsten de
vele dorpen met zijn boot om
daar de eucharistie te vieren
voor de christenen en de men
sen te helpen bij de op gang
komende ontwikkeling. Maar
heel het werk rond de post
Tamarin staat of valt met een
goede boot en wel een over
dekte speedboot om daar voor
al de zieken van het binnen
land snel mee te kunnen opha
len, want velen sterven omdat
men steeds te laat k-om-t met
hulp.
Broeder H. Berkelmans, af
komstig uit Hansweert, is
hoofd van een Indonesische
mulo in Ponti-anak, de hoofd
stad van Kalimantan Barat op
West-Borneo. De bromfiets,
die broeder Berkelmans
vraagt, dient niet zozeer om
de afstand van huis naai
school af te leggen, doch om
gemakkelijker de regerings
kantoren van het onderwijs te
bezoeken en de studenten
thuis op te zoeken.
Voor het helpen van deze
missionarissen kan men niet
alleen gebruik maken van de
MIVA-collecte, men kan ook
geld storten op het gironum
mer 272249 van de MIVA,
Keizersgracht 525 in Amster
dam.
(Van een onzer verslaggevers)
SAS VAN GENT Op
woensdag 20 september zal
burgemeester Den Boer af
scheid nemen van het gemeen-
tepersoneel van Sas van Gent.
Tijdens een buitengewone
raadsvergadering zal op vrij
dagavond 22 september offi
cieel afscheid van de schei
dende burgemeester worden
genomen. Op zaterdag 23 sep
tember wordt in De Speije
een openbare receptie gehou
den, waarvoor alle inwoners
van Sas van Gent zullen wor
den uitgenodigd om afscheid
te nemen van burgemeester
Den Boer en zijn familie-
(ADVERTENTIE)
werden in Nederland gedrukt door
Vlaggenfabriek - A m sterdam
N
V
(Van een onzer verslaggevers)
BRESKENS Rijkswater
staat heeft een nieuw plan in
studie genomen voor de veer
haven in Breskens. Deze ha
ven moet geschikt worden ge
maakt voor de verwerking van
dubbeldekkers.
Het nieuwe plan behelst de
verbouw van de huidige grote
fuik, die dan dubbeldekkers
moet kunnen ontvangen. Daar
naast zal het huidige veerplein
gereconstrueerd dienen te wor
den, evenals de aanleg van
nieuwe aan- en afvoerwegen.
Ook deze onderwerpen maken
deel uit van de studie.
Insiders menen dat deze op
lossing misschien goedkoper
kan zijn dan het huidige plan
in Breskens een volkomen
nieuwe veerhaven aan te leg
gen op de plaats waar nu de
huidige sportvelden liggen.
Van de zijde van rijkswater
staat werd deze studie er een
van de vele die regelmatig
gemaakt worden. „Het betekent
beslist niet dat voor de nieuwe
oplossing al gekozen is", zo zei
men ons.
Bij de gemeente Oostburg
vond men het bevreemdend dat
nu ineens een nieuw plan in
studie wordt genomen. De ge
meente heeft juist met het oog
op de aanleg van de nieuwe
veerhaven diverse gronden
aangekocht, waaronder een op
slagterrein voor tweedehands
auto's. De gronden zouden in
hun geheel aan rij les waterstaat
verkocht kunnen worden.
„Wij zijn momenteel in on
derhandeling met rijkswater
staat over de verkoop van deze
gronden. Onlangs nog hebben
wij een bod van hun grond-
aankoper gehad en hierover
zijn wij nog aan het onderhan
delen. Dus erg bevreemdend
dat juist nu een ander plan
in studie wordt genomen.
In een interview dat gedepu
teerde J. Stenvert die onder
meer de provinciale stoomboot
diensten in zijn portefeuille
heeft onlangs aan onze krant
toestond toonde hij zich een
groot voorstander van een der
de dubbeldekker. Die zou op
het traject Vlissingen-Breskens
inzet moeten worden. Een
belangrijk argument van hem
was de stimulering die hiei-van
uitgaat van de werkgelegenheid
in West-Zeeusch-Vlaanderen.
(Van een onzer verslaggevers,)
MIDDELBURG. Een discussie over mogelijkheden om de
Oosterschelde open te houden heeft in de staten van Zeeland
feitelijk geen enkele zin meer. Zowel de statencommissie voor
verkeer als het college van G.S. vinden, dat het beleidsdenken
van nu af krachtig gericht moet worden op de gevolgen van de
afsluiting van de Oosterschelde, de inrichting van hee Zeeuwse
Meer, het milieu in dit meer en de mogelijkheden om later
e enstormvloedkering of een ander doorlaatwerk in de Ooster
scheldedam in te bouwen.
MIDDELBURG Mevrouw
Gera Vader-van Leersum uit
Vlissingen heeft een zeehond
geadopteerd. Op ha-ar kosten
wordt het dier verpleegd in
een zeehondenkliniek die door
Leeuwardense studenten wordt
gedreven. Ze heeft dat kunnen
doen door gedurende de zomer
iedere don-derdaig naar de
kunstmarkt van Middelburg te
trekken. Daar tekende ze, in
de snelle tijd van zeven minu
ten rond, het portret van ieder
die dat wil en er f 3,50 voor
over heeft. Voor een daalder
méér wordt het een aquarel.
Succes verzekerd want ieder
herkent zichzelf steeds op de
tekening. Ze behandelt haar
clientèle met grote voorzich
tigheid. Om de moedertrots
niet te krenken vraagt ze of
de zomersproeten van de jon
ge spruit meegetekend moeten
worden. De opdrachtgeefster-
heeft gevoel voor realiteit en
listiig wordt het werk gecom
pleteerd. Overigens maakt Ge-
ra Vader op de overblijvende
dagen schilderijen en gaat ze
binnenkort exposeren.
Voor de benoeming van de
nieuwe deltacommissie, waarin
de nadere studie zou kunnen
worden geconcentreerd, krijgt
men in de Middelburgse afbij
nauwelijks twee handen op el
kaar. „Zo'n commissie zou al
leen maar ongegronde ver
wachtingen wekken, zo meent
de statencommissie voor ver
keer. Gisteren is er een nota
van Gedeputeerde Staten over
de Oosterscheldekwestie ver
schenen, als antwoord op een
aantal studies en bezwaar
schriften die in de loop van de
laatste maanden over de Oos
terschelde op de abdij zijn
binnengedruppeld.
Opvallend in de nota van G.S.
is, dat zij met meer nadruk
dan bijvoorbeeld de vaste
commissies voor verkeer en
waterstaat uit de beide ka
mers dat doen, pleiten voor
een studie over een mogelijk
heid om in de Oosterschelde
dam een kunstwerk in te bou
wen dat handhaving van een
zoutgetij denregime in de Oos
terschelde mogelijk maakt.
Daarbij geldt echter onver
minderd, dat in.het tempo van
afsluiting geen vertraging mag
optreden. W-at dit aangaat voe
ren G.S. consequent een veel
aangehaalde statenmotie van
vorig jaar uit.
In de statenvergadering van
8 september is een discussie
over een open of gesloten Oos
terschelde theoretisch wel mo
gelijk, maar niet zeer waar
schijnlijk. Het college van G.S.
stelt voor. haar nota aangaan
de dit probleem voor kennis
geving aan te nemen-
Een zwaar wegend argument
voor de besluitvorming is aan
gevoerd door provinciale wa
terstaat in Zeeland. Indien het
werk aan de Oosterschelde
dam nu zou worden stopgezet
en wanneer men terstond zou
beginnen met dijkverzwarin
gen op dit water dan zou het
twintig tot vijfentwintig jaar
duren, eer het gebied volledig
beveiligd was, waarbij de
zwakste dijkgedeelten (die
toevallig dicht bij bewonings
kernen liggen) het laatst aan
bod zouden komen..aldus pro
vinciale waterstaat. (Zie ook
commentaar).
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De staten
van Brabant en Zeeland zullen
(bij wijze van unicum) een
gezamenlijk besluit nemen.
Het heeft betrekking op de
tariefsverhoging vam het veer
pont je over de Eendracht tus
sen Oud- en Nieuw Vossemeer;
alzo een verbinding over
water tussen Brabant en Zee
land en daarmee een iinterpro-
vind de zaak. De exploitant
van 't veerbootje heert toe
stemming gevraagd tot 'n ta
riefsverhoging omdat zijn vaar
water plotseling 75 m breder
is geworden, als gevolg van de
Schelde-Rijnwerken. De over-
zettijd duurt daardoor langer
waardoor de exploitatie uiter
aard heel wat minder rendabel
wordt dan de exploitant wel
graag zou zien.
(Vervolg van pagina 1).
Dat waren twee surveillan
cewagens van de Bredase poli
tie. Vijf minuten later was er
de eerste ambulance, die
dat had ook de politie natuur
lijk al gedaan onmiddellijk
groot alarm gaf. De Bredase
brandweer, compleet met ram
penwagen, was er binnen een
half uur na de melding. Het
zware materiaal van de brand
weer had uiteraard veel meer
last van het overige verkeer
en het publiek- (Zie voor ver
dere bijzonderheden over de
hulpverlening elders in deze
krant).
De ramp had tot diiep in het
land gevolgen voor het weg
verkeer. Bij Gorkum bijvoor
beeld ontstonden er files om
dat veel verkeer daarlangs
omreed. Met behulp van twee
vliegtuigen wist de rijkspolitie
al te grote stagnaties en nieu
we kop-staart-botsingen te
voorkomen. Rond half twee
werd op verzoek van de Bre
dase brandweer ook het trein-
verkeer Breda-Moerdijk stil-
gelegd. Dat was toen een tank-
i'agen met zeer brandbaar
en ontplofbaar vinyl-acetaat
werd leeggepompt. De gering
ste vonk zou hier tot een ex
plosie hebben kunnen lei
den.
Er waren overigens, vrij veel
tankwagens bij het ongeluk
betrokken: in totaal zes. Twee
daarvan waren geladen met
het uiterst gevaarlijke vinyl-
acetaat. Een van deze twee
wagens leverde echter minder
gevaar op omdat het gevaarlij
ke goedje was opgelost in wa
ter. Verder was er een tank
wagen met gasolie. Deze
brandde uit. In brand stond
ook een wagen met asfalt-bi-
tume.
Overste Van Nijnanten ver
klaarde gisteravond tijdens
een persconferentie duidelijk
aanwijzingen te hebben, dat
met te hoge snelheid is gere
den. Verklaringen van chauf
feurs hebben dat uitgewezen.
Voor het overige speelden ook
drukte, aard van het verkeer
(veel vrachtwagens op dit uur
van de dag) en weersomstan
digheden een rol.
Op de persconferentie, die
gehouden werd in het dis
trictsbureau van de rijkspoli
tie in Breda, was ook burge
meester P. Baetens aanwezig.
Hij las een telegram voor dat
hij ontvangen had van het ko
ninklijk huis en dat luidde als
volgt:
„Diep geschokt door het be
richt over de vreselijke ver
keersramp, betuigen wij u on
ze gevoelens van innig mede
leven met het leed van de
getroffenen".
Voor zover het de politie
betrof zou het zeker tot mid
dernacht duren alvorens min
stens een van de rijbanen van
de weg voor het verkeer zou
worden vrijgegeven. De mid
denbermbeveiliging is op vele
plaatsen weggehaald om de ta
kelwagens ruim baan te ge
ven. Het „hart van de ramp
heeft ongeveer een lengte ge
had van 800 tot 1000 meter.
Anderhalf uur nadat de
ramp gemeld was, waren alle
gewonden afgevoed naar zie
kenhuizen, soms nadat ze be
vrijd waren uit de meest af
schuwelijke situaties. In Breda
waren het diaconessen-zieken
huis en het Ignatius-zieken-
huis in staat van paraatheid
gebracht. Tegen de avond la
gen in het Diaeonessenzieken-
liuis nog 6 gewonden waarvan
1 in levensgevaar en in het
Ignatius nog 5 waarvan er ook
1 in levensgevaar verkeerde.
Verder lag nog een gewonde
in een Dordrechts ziekenhuis
en één in Rotterdam. In totaal
werden door ambulances 24
min of meer ernstig gewonden
afgevoerd.
Onder de dodelijke slachtof
fers waren, voorzover gistera
vond bekend was, drie buiten
landers: twee Amerikanen en
een Frans meisje.