uit- Filmdiva wordt 80 jaar Geen amazone Sex-Appeal Afgezwakt 1 Ut b I Civl /.AI tnuMU a muuuoiuo ia/<i geen kwestie van fotografen TEKST: KOOS TUITJER Mae West: klassieke met sexbom zelfspot De twee sexsymbolen Mae West en Raquel Welch De sexfilm is zo oud als de bioscoop zelf. Alleen zpn de muren van de tempel der sexuele cinemataboes sinds het begin van deze eeuw in een steeds sneller tempo ge slecht. Kwam het rond 1900 nog voor dat benen en bor sten van de actrices via per foratie van het celluloid on zichtbaar werden gemaakt, anno 1972 wervelt onverhuld bloot massaal over het witte doek, met als recente klap op de vuurpijl onze eigen ge ruchtmakende „Blue Movie" waarop in sommige landen nog een vertoningsverbod rust. Verstappen's en De la Par- ra's werkstuk is echter niet de eerste rolprent, die de ge moederen in beroering bracht door een overdosering erotiek- In de dertiger jaren veroor zaakten films van Mae West, samen met Jean Harlow de eerste echte sexsterren van de cinematografie, een storm van protesten van de zijde der moralisten. Mae West wordt deze maand 80 jaar, reden om nog eens aandacht te beste den aan de diva, die destijds een nieuw filmtijdperk inluid de en daardoor het slachtof fer werd van de censuur en anti - onzedelijkheidscampag nes. Tot de depressie, die aan het eind van de twintiger ja ren in de Verenigde Staten inzette, was er maar weinig sprake van echte sex in de film. Minnekozen werd sum mier en statisch gefilmd, zoe nen waren van het plakgenre en als explorerende mannen handen lager zakten dan een vrouwenhals zwenkte de ca mera bedeesd weg. De depres sie had tot gevolg dat het bioscooppubliek schoon ge noeg kreeg van slapstick en melodrama, en meer interes se toonde voor de misdaad film. Dit genre bleef tot in de dertiger jaren populair, waarna plotseling een grote vraag ging bestaan naar wei nig verhullende sex. Aan die sexhonger dankten Mae West en Jean Harlow hun existen tie in de bioscoop. Twee jaar geleden trok zij nog talloze bewonderaars bij een optreden in New York. - Mae West, in 1892 te Brook lyn geboren uit Iers-Franse ouders, was in haar beste ja ren waarlijk geen amazone. Ze was amper 1,60 meter groot, zat (te) ruim in het vlees, had plompe ledematen, een weinig attraktief gezicht, bewoog zich onhandig a la John Wayne en had 'n stem geluid als een krakende deur. Kortom: ze was in feite niets anders dan een karikatuur van de zinnelijkheid. Omstreeks 1910 kwam het meisje uit Brooklyn terecht bij vaudevillegezelschappen, - waar ze danste, dubbelzinnige liedjes zong en dito grappen vertelde, hetgeen later op 't witte doek bij haar imago zou gaan horen. Toen ze in 1926 te New York op het variëté- toneel verscheen kwam Mae in contact met de succesvolle Broadway-directeur Edward Eisner, die een door haar ge schreven melodrama rond 'n ontmande varensgezel in pro- duktie nam onder de naam „Sex". De actrice hield er 'n geldboete en 10 dagen cel aan over omdat het stuk door de rechter zedekwetsend en im moreel werd bevonden. Voor Mae West vormde dit echter geen belemmering, want prompt kwam ze voor de dag met „Diamond Lil", een verhaal dat later verfilmd zou worden. In 1932, toen de crisis in Amerika ook een nadelige in vloed had op de recessen van de Broadwaytheaters, stapte Mae West zonder omhaal naar Paramount-employé Jessy Lasky, die eens enkele van haar schetsen had gelezen- Geholpen door hem en het feit dat men haar in Holly wood reeds kende via enkele theatere«cessen, kreeg deze dochter van een beroepsbok ser binnen de kortste keren de gelegenheid om films te maken waarin ze optimaal haar sex-appeal kon etaleren, zoals „Night after night", „She done him wrong" (de titel waaronder „Diamond Lil" werd gedraaid), „I'm no angel" en „Belle of the ni neties". Nog geen 3 jaar na dat ze in Hollywood was ge arriveerd, om ruim 40 jaar oud een filmcarrière op te bouwen, was Mae West op weg een geruïneerde vrouw te worden. Door haar dartele en onboetvaardige sex, gelar deerd met een flinke scheut zelfspot, joeg ze de moralis ten tegen zich in het harnas om het mikpunt te worden van een zedelijkheidscampag ne, gevoerd door de „Legion of decency", een groep wak kere zedepredikers die haar films trachtte te torpederen. Onder druk van de „Motion Production Code", die na enkele bioscooptroebelen in 1930 werd opgericht om goed moreel gedrag in de film te waarborgen, werd de rol prent „I ain't no sin" in ge kuiste versie opgnieuw opge nomen onder de titel „Belle of the nineties". Ook slaagde men er niet in van Mae West een totaal an dere vrouw te maken, toch zwakte ze in haar latere films af. In „Klondike Annie" werd het script drastisch gezui verd, en het karakter dat ze uitbeeldde West speelde de rol van prostitué verfraaid. Op het laatst van de film zegt ze zelfs spijt van haar sexgedrag te hebben, en dat kan Mae nooit uit de grond van haar hart gemeend heb ben, want zij zag sex als een nuttig ding, waarvan men zonder schuldgevoel zoveel mogelijk moet profiteren. Als gevolg van de tegen haar gerichte campagnes is Mae West steeds een te laag ge waardeerde actrice geweest, want wat men vergat was dat er achter deze sexbom een self-made filmster schuil ging. die zelf kostelijke stukken schreef, zelf haar hoofdrol spelers aanwees, scripten ver beterde als ze die niet goed achtte en een niet onbelang rijk aandeel had in de regie van haar medespelers. TEKST: WIM SCHULPEN Documenta Foto rechts Duana Hanson: "Zit tende artiest" (1972) KASSEL Ja echt, je zou zweren dat 't foto's waren. Die afbeelding van die vent hier, op een stoel. Of die bus, een décorstuk lijkt 't wel voor een science-fic tion film. En dan ook nog die mensen, lekker leu nend over een lat. Nou, misschien moet je van die laatste plaat zeggen dat ie wel bewogen lijkt tijdens de opname. Maar wat is er mee? Waar om moet dat in de krant? Is die man een artiest, die 's wat te zeggen heeft, een modisch plaatje bij een in terview? Of in welke film komt die bus dan voor? ER is zeker wat aan de had met deze drie afbeeldingen. Maar die suggesties zijn niet juist. Het zijn namelijk geen foto's, maar afbeeldingen van een beeld en twee schilderijen- Werkelijker kan 't toch niet! Dan zijn het hier ook nog maar zwart-wit afbeeldingen. Als je dat beeld ziet staan, of die schilderijen ziet hangen, wordt het nog even wat an ders, nog echter allemaal Dat beeld (van de Amerikaan Duane Hanson), die man op de stoel, staat bij voorbeeld in een afgéschotte ruimte. Je schrikt je werkelijk dood, wanneer je er langs loopt. enorme knappe kunstenaars. Zij hebben de werkelijkheid die zij geschilderd hebben on voorwaardelijk een heel sub tiele vernis meegegeven. Dat van de beklemming. Zalen vol is er iets te voelen van een waarschuwing, voor een of ander gevaar. DAAR werken niet alleen een groot aantal, absoluut-realisten aan mee- Daarin speelt ook een geesteszieke een rol. Adolf Wölfli, in 1930 overleden, 'n man die zijn leven gesleten heeft in een inrichting. Zijn cel is nagebouwd in de „Neue Galerie" in Kassei, waar het interressantste deel van de expositie te zien is. Daarin staat een bed en twee stapels dossiers, manshoogte. Met grote letters heeft Wölfli ontelbare vellen volgeschre ven. Een hopeloos gebaar van een man die gedwongen was een eigen werkelijkheid op te bouwen. Een adembenemende con frontatie, die je eerlijk ge zegd, liever uit de weg gaat. Zoals je ook de neiging hebt weg te lopen van de werke lijkheid die Edward Kienholz onder een enorme groen bol gezet heeft. Daar wordt iets weergegeven wat maar al te zeer werkelijk is: het aftuigen van een man, een neger, door vijf bandieten. Een geplande afrospartij, het gaat om een nachtelijk gebeuren waarbij vijf auto's het slachtoffer klemreden. Alles levensecht qp deze Documenta V in Kas sei. Want het is wel een „rare" die vent. Hij zit daar zo be wegingsloos, 'n enge ontmoe ting, zo plotseling. DSZE en nog veel meer van dergelijke zaken zijn op het ogenblik bijeengebracht in Kassei, in Midden-Duitsland. Daar wordt tot 8 oktober een tentoonstelling gehouden, waarop de „werkelijkheid" de boventoon voert. Een groot scheepse onderneming, in de kunstwereld bekend als Do cumenta 5. Een tentoonstel ling waarvoor twee enorme museumgebouwen van onde ren tot boven leeggehaald zijn. Zeker duizend zaken zijn onder dezelfde noemer bijeen gebracht: het onderzoek van de realiteit. En beslist weten schappelijke noemer, want de werkelijkheid is een studie object geworden in Kassei, waarbij het niet gaat om het alleen maar ondergaan van schokervaringen. Eerder op 't verwerken van die erva ringen. Foto links O Ralph Goings: „Airstream" (1970) wereldbeschouwing het hulp middel bij uitstek wordt om zaken te doorgronden. ER valt voor iemand die zich buiten deze voor opgezette problema tiek wil stellen, die niet in die valstrik wil lopen, in Kassei genoeg te beleven om toch het idee te hebben dat hij iets waardevols on dergaan heeft. Daarbij hoeft men zich zeker niet dommer te voelen dan de academici die op een rechtvaardiging van het een en ander uit zijn. Men reageert gewoon op een andere golflengte. EEN ware valstrik voor een achteloos museum bezoeker? Dat ligt er aan, in hoeverre je je geroepen voelt mee te zinken in de weten schappelijke ondergrond van deze Documenta. Die greep van de kunsthistorici die de ze tentoonstelling gemaakt hebben, is er op gericht de kunst een plaats in de sa menleving te bezorgen- De feiten worden daarbij zo gedraaid, dat de kunst in de DE Documenta 5 heeft 1 een indringende beto vering. Die confronta tie met dat beeld van Hanson bijvoorbeeld. Of die schilderijen, die zo verschrik kelijk echt zijn. Dan gaat het er niet om dat je ook wel naar madame Tussaud in de Kal- verstraat in Amsterdam kunt gaan om zoiets te zien, of dat je ook zou kunnen volstaan met een foto van een show room met Volkswagens, zoals de 28-jarige Amerikaan Don Eddy die schilderde. De scheppers van dit realisme tot op het been zijn niet alleen

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 7