WOLK Uiteenlopende reacties bij première in Londen BEVROREN FONTEINEN VAN LICHT De kleurrijke wereld van Marga kunst cultuur WAT EEN FEESTZAAL (MEIR) VOOR DE KUNST KAN BETEKENEN xpositie Kinderen Prenten orm oek laat Jezus Christ Superstar Nieuw anti- griep virus Kleine vuurwapens worden verboden in V.S. Veenbranden bijna bedwongen ELIX TIMMERMANS Vrijdag 11 augustus 1972 PAUL Biegel en Jan Ter- louw krijgen beiden een gou den griffel in de kinderboe kenweek; van 14 tot 25 okto ber. Voor hun jeugdboeken. Respectievelijk „De kleine ka pitein" en „Koning van Kato ren". Biegel krijgt ook nog een zilveren griffel (De twaalf rovers), alsmede o.a. Annie M. G. Schmidt (Pluk van de Pet- teflet) en Bouke Jagt-Peter Vos (De Pozzebokken). BIJ DE BKS, Tilburg van 12 augustus tot 4 september: kleuretsen van Jan Verburg (Haarlem) en de Brabanders Joop Liesker tekeningen Ru van Rossum grafiek en Niels van Spaendonck grafiek. Recent werk. VAN WILLIBRORD tot Wereldraad heet de expositie in het aartsbisschoppelijk mu seum te Utrecht, die morgen opengaat. In verband met de vergadering van de Wereld raad een kunsthistorisch „verhaal" over de religieuze geschiedenis vam Utrecht (ze« zaïlien vol). DE JUTTER, galerie in ColdjnBplaat toont tot 3 sep tember applicaties van Heranie van Keulen, naaidobjeoten van Henmy van Z-underen en sculpturen van Pierre Schwartz. Sepik-gebied. Wie heeft er wel eens ge hoord van het Etnografisch museum van Antwerpen? Waarschijnlijk maar zeer wei nig mensen- Het gebouw ver keert namelijk in een dergelijk deplorabele toestand, dat het niet eens voor publiek open is. En dat is jammer, want de ca. 30.000 voorwerpen zijn het zien waard. Vorig jaar heeft men daar een glimp van op kunnen vangen in het Volken kundig museum van Breda. Groter, veel groter is het aan tal mensen, dat de feestzaal aan de Antwerpse Meir kent. En als Mohamed niet naar de berg komt, dan...etc. Nu heeft men in deze stad de zinvodlg gedachte gehad om tot 24 sep tember een flink representa tief deel van het museum naar deze feestzaal over te brengen. En kijk: deze week (de twee de week) kwam de tiendui zendste al binnen om er te kijken. Dat (gratis) kijken is overigens de moeite waard. Een intrigerende en goed op gezette tentoonstelling in dit twaalfde „museum" van deze stad. Misschien gaat u er met de zelfde gedachte heen, die ik had: daar zal wel te zien zijn een restant van het oude kolo niale bezit (Kongo). Die vol kenkundige musea zijn heel vaak koloniale musea. Daar zijn boekjes over open te doen. Maar de tentoonstelling hee' DE WERELD TE GAST en daarvan maakt de Kongo- negerkunst wel een belangrijk deel van uit, maar toch maar een deel. Dat- negers poëten zijn wordt echter duidelijk geïllustreerd. Een geweldig, uit boomva rens, gesneden zwart-harig beeld van een gastheer uit de Nieuwe Hebriden treft ai bij het binnenkomen. En dan ver- der bv. een beschilderd af- sluitdoek (phardj, mooi van kleur en compositie, geïnspi reerd op de Hindoe-religie. Of die doeken uit Bali, die van het Rhamayana-epos vertellen: buitengewoon aardewerk uit Peru, Columbia, Mexico of Chinees porselein en aarde werk; navrante prenten, die als een reeks de ontbinding van een Japanse vrouw uitbeelden naast zeer fraaie Japanse kle.ir-houtsneden, een jas van geklopte bast of het als een Nachtwacht opgestelde beeld van Kannon Bosatsu (16e eeuw) met goudlak bedekt; knap zilverwerk uit Sumatra, maskers en beelden, die je stil maken... Vanaf de Columbiaanse cul turen tot de Polynesische- stoot je telkens op verrassin gen. De Zuidoost-aziatische mumismatiak, de Indische tex- tielcollectie, het Japanse pop- penensemble Hina Ningyo, houtsnijwerk uit het Sepikge- bied...moet ik nog meer noe men om u ervan te overtuigen, dat deze expositie uw aan dacht verdient? H. E. „KIJKEN NAAR KINDE REN" is de titel van het zoge naamde Boek van de Maand In september (eerder o.a. De werelden van Escher en Olympisch Logboek). Dit boek volgt het kind in zijn eerste vier levensjaren en tracht in zicht te geven in de geestelij ke en lichamelijke groei van het kind. Het boek is geba seerd op het NOS-programma „Kijken naar kinderen". (27 afleveringen), waarnaar meer dan één miljoen mensen ke ken. Er scheen behoefte te be staan aan de teksten van deze uitzendingen. De samenstelster van het programma, Caroline Euwe, heeft dit onderwerp bi het boek verwerkt. Sjef Teuns, arts-kinderanalyticus, zorgde voor de wetenschappe lijke begeleiding. Er staan tal rijke foto's in het boek, waar van 24 in kleur van een 5-tal goede fotografen. Het 168 pa gina's tellende boet: komt' op' 8 september in de handel en gaat dan f 10 kosten. Na 7 oktober wordt de prijs f 18,90. Ondanks de grote oplagen van het Boek van de Maand (40.000 ex.) waren in het ver leden sommige uitgaven snel uitverkocht. Opeens zag ik ze liggen. Die bontbeschilderde kleifiguurtjes met hun cylindervormige li chaampjes, trekkebekkende smoeltjes, guitige oogjes, uit dagende borstjes en tentakels van armpjes en beentjes. Ze vielen „uit de toon" op een „ernstige" expositie onlangs. Iedereen stoof er trouwens op af; wilde ze kopen. Dat ging en de prijs viel mee. Wat mij méér interesseerde was: welke handen, wie maakt die sprook jesachtige figuurtjes? Wanneer je in Roosendaal vraagt naoir de Holle weg, weet niemand je dat te vertel len. Toch woont daar MARGA CARLIER, met haar man de beeldhouwer Henk Göbel en twee kindertjes. Een jaar of twee geleden zijn ze daar be gonnen met de restauratie van een vervallen boerderij, die er nu aantrekkelijk uit begint te Ah! de zon het leek haast honderd jaar geleden sinds voor het laatst haar rode uier boven de aarde was gemolken en ik wilde op reis gaan met die ene wolk die over de hori zon holde". Deze tekst van Hans Lodeizen is door de Am sterdamse kunstenaars Chris Heeneman grafisch fijnzinnig geiilustreerd in zacht-bruine en rode tinten; ruimtelijk en met een bijna mystieke lyriek- U kunt bezitter worden van deze prent (48 x 30 cm) voor f 12,50 t. n. v. Pen en Burijn, Vinkenbos 47, Ulvenhout. Het Is de tweede prent in de nieuwe serie poëziealbums, opgezet als een enthousiast privé, initiatief van de docent Nederlands Frits Haans, waar over we reeds eerder schre ven. Van deze prent zijn 200 gesigneerde exemplaren aan wezig. Dit jaar verschijnen er nog twee prenten van respec tievelijk Pam Ruter en Ru van Rossum bij teksten van Hadewijch en Achterberg. Voor 1973 hebben medewer king toegezegd Aad Veldhoen, Kurt Lob, Octave Landuyt en de Tsjechische Jirincova. Frits Haans heeft een willig oor voor iedere geïnteresseerde (tel. 01614-2574). zien. Ze behoren tot het type „doordouwers" en zullen het in tegenstelling tot vele an dere „import"-kunstenaars in deze hoek van het land wel rooien. Omdat het twee bege nadigde kunstenaars zijn voor deze streek zelf mogelijk ook zinvol. Nieuwe kleuterscholen in Oud-Gastel en Roosendaal gaan dit binnenkort al ervaren jnet muurplastieken van Mar- fia. Ze ziet er niet uit als een „ctoordouwster", eerder een in gehouden bloememeisje uit de filower-power-tijd; zacht en bescheiden pratend over haar zin om meer kleur te geven aan het steeds betongrauwer wordende leven. Tijdens haar opleiding tot beeldhouwster aan de academies van Arnhem en Maastricht (Jan van Eyck) kleurde ze al het hout, waar mee ze het liefst werkt. „In de oudste tijden (Egyptena- ren) kleurde men het hout al", zegt ze als reactie op mensen, die het hout zelf eerlijk willen laten, zoals dat heet. De kleu ren worden de laatste tijd zelfs feller. Langs de muur zitten le vensgrote poppen. Restant van het zogenaamde Carlierproject, dat de negen kunstzinnige kinderen samen met vader Carlier (momenteel expositie SOMA 24-25: „En als de zeepbel een moeiteloos beeld van het kunstwerk is, dan is de zwarte bel een beeld van het onmogelijke kunstwerk: de toekomst van gisteren", slot van het fragment uit het boek „De toekomst van gisteren", door Harry Mulisch, dat in het najaar verschijnt. Andere fragmenten in dit nummer: een gesprek met H. C. ten Berge (inclusief zijn gedicht: De andere slaap); uit „Gogol" van Nabokov, dat binnenkort als boek verschijnt, en uit het werk van Gabriel Garcia Mar- quez (inclusief inleiding van R. Lemm). Nieuw proza wordt geleverd met bijdragen van o.a. Johnny-Self kicker-van Doom, Pé Hawinkels, Hans Plomp, Hidde v. d. Ploeg en Lodewijk Wiener. Martin Hartkamp onthult zijn liefdes perikelen met de roemruchte Vera de Vries en tenslotte at tentie voor de getekende bele venissen van Jeroen Henne- man „Uit het leven der din gen" (Soma postbus 1198, Amsterdam). FOTO-7-: Strand en politi ci Zijn in dit nummer poëtisch en anekdotisch vastgelegd door Steye Raviez. Ein wat je met nieuw materiaal als Color Key kunt doen wordt aantrek kelijk gemaakt door voorbeeld en beschrijving. Maar aan de ze nieuwe mogelijkheid in de fotografie is heel wat vooraf gegaan. Dat is te lezen in een uitvoerig verhaal van Jan Coppens, waarin 150 jaar foto grafie aan de orde komt. Se riële fotografie behoort tot de laatste ontwikkelingen; Michel Krzyzanowski laat zien wat ja daarmee kunt bereiken. (FOTO, poetbus 4, Doetinchem) in de Kiekenhoeve te Essen) maakte voor Mickery. Marga boetseerde de koppen. Nu boetseert ze nog iedere avond als de kinderen in bed liggen, in de keuken.'Haar pop-achti- ge beeldjes worden randje voor randje met de hand opge- bouw, zödat ze van binnen hol zijn. Na één maal bakken worden ze (kleurecht) met de hand geschilderd. Rood, geel, groen, heldere kleuren, streep jes, bloemetjes. Beeldjes van enkele centimeters tot bijna één meter. In het raam staat een bonte fontein (ontwerp voor ziekenhuis Maastricht) en zit uitdagend met de armen over elkaar en lekker gek ge proportioneerd een vrouwenfi guur. „Ze zeggen, dat ik vaak zelf op mijn beeldjes lijk", vertelt ze. „Ik verkleed me graag, houd van bloemen en kleur, lees graag sprookjes, luister bij voorkeur naar fol kloristische muziek en vind volkskunst geweldig." Er zijn plannen genoeg. Weer gaan werken met hout en beweegbare figuren maken, waar kinderen en groten iets mee kunnen doen. Haar laatste ontwikkeling is het maken van kastjes; huisjes, waarin beeldjes geplaatst worden van pa, moe en de kinderen. Wat naïef humoristisch. Een gees tig en verrukkelijk voorbeeld daarvan is het gezin Peter Oosterbos, collega-artiest, als geboetseerde „heilige familie" in een houten huisje. Ouders met kinderen weten, na veel zoeken in de binnenlanden rond Roosendaal, haar te vin den en komen vragen: maak ons ook zo...! Wie weet, wordt dit wel een nieuwe vorm fa milieportretten. Een andere vorm, die ze aan het ontwik kelen is, zijn triptieken in klei gebakken en op hout beves tigd. Stammend uit het Achter- hoekse Lochem heeft ze na het beëindigen van haar studie in Maastricht ('68) met name in Zuid Limburg al een spoor van haar ontwapenende kleu ren in klei en op hout nagela ten (verschillende exposities en o.a. de cultuurprijs van Sit- tard). Wie van mening is, dat ook zijn eigen huis of deze streek wel wat méér kleur, in de ruimste zin van het woord, mag hebben moet maar eens contact zoeken met Marga Carlier. HENK EGBERS Toen in 1967 een vertaling verscheen van het poëtische werk van de Russische schrij ver VLADIMIR MAJAKOVS- KI: EEN WOLK IN BROEK was de belangstelling flauw. Toch komt uitgeverij De Ar beiderspers nu met een twee de druk (f 12,75), omdat te recht aangenomen mag wor den, dat er inmiddels met de belangstelling voor Russische literatuur wel iets gebeurd is. Behalve engagements-motie- ven, zijn er toch ook pure literaire gronden aanwezig, die deze heruitgave rechtvaar digen. Bovendien werd ook een studie over en een fragment van Majakovski's verzentrage die „Vladimir Majakovski" in dit boekje opgenomen. Waar schijnlijk vergaat het u als mij: als je erin begint te le zen, ontdek je nauwelijks kop of staart aan deze symbolische woordenreeksen. Je proeft wel een exotische geladenheid en geïnspireerd taalgebruik. Voor Marko Fondse is het een uit dagende opdracht geweest om dit te vertalen. Maar hij is erin gslaagd Majakovski's ge- dacHtenwereld om te zetten in een krachtig en mooi Neder lands. Door de verhelderende aan tekeningen, de inleidingen over de literair-politieke histo rische achtergronden bij beide werken en een biografie gaan de verzen langzamerhand tot je spreken. En dan raak je geboeid. Majakovski's experi menten van uit de anti-burge- Iijke stroming, het futurisme, voor de zaak van het proleta riaat. Het markeert een belang rijke periode in de geschie denis van Rusland in deze eeuw. „We hebben hier alle pop pen uit de toenmalige linkse kraam aan het dansen op een toneel waarop de obligate re kwisieten uit het futuristische tuighuis meespelen, want de „dingen" leiden bij Majakovski een bestaan dat deel uitmaakt van de menselijke existentie", schrijft Fondse. Juist dat „be staan der dingen" was voor mij één van de boeiendste as pecten bij het lezen, afgezien van de aanwezige literaire en engagementskwaliteiten in het werk, die ongetwijfeld ande ren weer meer zullen aanspre ken. Een wolk van een boek je. H. E. D'INDY, FRANCK, FAURé: Een door en door Franse plaiat. En dat nog niet eens zo zeer door befaamde composities vain driie componisten uit de Franse romantiek, maar veel- eer door het pianospel van Marie-Fran?oise Bucquet Haar ingetogen, maar scherp gea cheveerd sped laat je weer ge loven in composities, waair je misschien wat op uitgeluisterd was. De Variations Symphoni- ques van César Franck, een van zijn beste werken, ga je via het vaibmanschap van Buc quet weer herkennen als een boeiend concertante stuk vol vakmanschap bij Franck. De niet zó bijster interessante Ce- veranen-symfonie van d'Indy toch weer ais een compositie, waarin je de verbondenheid met de liederen van het volk interessant en gevoelig ver werkt hoort (Symphonic sur un chaint montagnard). En de ballade Fis-dur van Gabr. Fauré klinkt weer met een fijnzinnige ingetogenheid, die Faiuré eigen was. (Philips 6500 171). MUSSORGSKY: De schil derij en tentoonstelling en De Nacht op de kale berg zijn twee werken, die zó gemeen goed geworden zijn, dat nade re informatie overbodig is. Dit is de zoveelste plaatopname (stammend uit '69) van deze twee min of meer populaire werken van Moessorgski (om een andere spelling te gebrui ken als de hoes aangeeft). Maar deze opname stamt uit Oost-Europa van het - via de plaat - steeds verder „opruk kende" Tsjechische Philhar- monische Orkest o.l.v. Karei Ancerl. Kan er niets aan doen, maar heb het gevoel dat de nabijheid van Moessorgski's bakermat Rusland geest ,en sfeer oproept bij deze uitvoe ringen, die meer authenticiteit bezitten dan vele knappe en technisch-gave vertolkingen elders in de wereld. Luister zelf maar eens (Supraphon 1 10 0570). LONDEN (AP) Bij de première van de musical „Jesus Christ Superstar" te Londen werd buiten het Pa lace-theater gedemonstreerd door enige nonnen en leken, die de vertoning heilig schennis vonden. Een van de schrijvers van de musical, Tim Rice, zei: „Da's goed voor de kassa". Na de voorstelling kregen de opvoerenden van de show, die van huis-uit Brits is, maar eerst was gegaan in Amerika, een ovatie die vijf minuten duurde. De meeste critici waren van oordeel dat de show een suc ces zou gaan worden, maar vonden niet dat dit verdiend was. Michael Billington van de Guairdian vond dat er veel in de musical was waar men te gen kon zijn. Hij noemde de musical een „combinatie van schrille histerie en vulgaire show business", en zei dat de vertoning absoluut gefaald had het dramatische potentieel van de Bijbel waar te maken. John Barber van de Daily Telegraph schreef dat de hele show hem in opstand had doen komen, hoe theatraler de zaak werd' hoe meer het originele schema verwaterde. Hij was er „misselijk" van gewor den. Peter Lewis van de Daily eindredactie; henk egbers WASHINGTON (AP) De Amerikaanse re gering heeft de ontwik keling bekend gemaakt van een nieuw vaccin tegen griep dat „een be lofte inhoudt voor de toekomstige mogelijke controle" van deze ziek te. Volgens de geleerden die het vaccin hebben ontwikkeld zou het de volgende belangrijke in ternationale griepepide mie die voor het einde van dit jaar is voorspeld, kunnen voorkomen. Het vaccin bestaat uit levende bastaardvirussen die niet tegen hitte kun nen en die ontstaan door het combineren van het virus van de hong-kong griep uit 1968 met een oudere variant die ver antwoordelijk was voor de Aziatische griep epi demie in 1965. Het wordt toegediend door het via de neus te inha leren in plaats van door een injectie. Volgens de geleerden van het nationale insti tuut voor allergie en in fectieziekten die het vaccin hebben ontwik keld, zal het misschien mogelijk zijn om dezelf de vermengingstechniek te gebruiken bij het snel bereiden van vaccins te gen nieuwe vormen van griep die in de toe komst kunnen uitbre ken. Volgens het instituut is het het eerste veelbe lovende anti-griep vac cin dat gemaakt is uit levende maar verzwakte virussen in plaats van een vaccin dat gemaakt Is uit dode virussen en dat tot nu toe zonder volledig succes tegen de ziekte gebruikt is. Mail zei dat het spektakelstuk hem deed denken aan de te rechtstelling van de Schotse koningin Mary, zoals die ten tonele was gebracht door de Folies Bergeres te Parijs. Dat was op waanzin uitdraaiende sentimentaliteit geweest, schreef hij. De critici prezen evenwel het enthousiasme van de opvoering en de decors. Als lawaaierige en schetterende vertoning was het de moeite waard geweest, vond Herbert Kretzmer van de Faily Ex press. De organisatoren geloven dat zij de kosten van voorbe reiding groot 150.000 pond (375.000 dollar) er gemakke lijk binnen de zes maanden zullen uithalen. In New York had de musi cal in de eerste zes maanden al ruim 600.000 dollar opge bracht, aldus de impresario, Robert Stigwood. WASHINGTON (AP) De Amerikaanse senaat heeft een wetsontwerp aangenomen, waarin de verkoop van ge makkelijk te verbergen vuur wapens verboden wordt. De stemming was 68 voor, 25 te gen. Het gaat hier om kleine pistolen en revolvers, die zeer veel worden gebruikt door misdadigers. De democratische senator Birch Bayh uit Indiana schatte dat hiermee een einde zou ko men aan de verkoop van onge veer een miljoen van de 2% miljoen revolvers en pistolen die jaarlijks in de Verenigde Staten verkocht worden. Het wetsontwerp gaat nu naar het huis van afgevaardig den. MOSKOU (UPI). Koeien, geiten en ander vee zijn omge komen bij de veenbranden die twintig dagen lang ten oosten van Moskou hebben gewoed maar inmiddels bijna bedwon gen zijn, aldus kranteberichten in de Sovjet-hoofdstad op don derdag. Of de branden ook aan men sen het leven hebben gekost of schade aan boerderijen heb ben toegebracht vermeldden de berichten niet. De branden die zich over 3600 hectare uitstrekten zijn bestreden door meer dan vier duizend soldaten, brandweer, mannen en arbeiders. Ook donderdag hing boven Moskou een door de wind aan gevoerde vaalgrijze rook en kwam roet neer. Moskou heeft hier al vier dagen last van. Volgens Rode Ster, het blad van het Sovjetrussische leger, zijn er van de 125 vuurhaarden in de streek van Sjatoera, 61 nog actief. Ze bestrijken een gebied van 1350 hectare. Rode Ster en het dagblad „Lenins vlag" schreven dat de veenbranden op 22 juli uitbra ken door het hete, kurkdroge zomerweer. AFLEVERING 4" Pallieter was er door ge pakt, de tranen lekten van zijn kaken. De drie blinden bleven wachten, gretig naar peperkoek en geld. ,,Wa' moet 'k ze geve?" vroeg Chariot. „Dat is ni te betale" .zei Pallieter. „Gef ons mor wa' da' men- hier belieft", zeiden de blin den. „Geft ze 't half varken," ge bood Pallieter. En hoe verschoten de drie venten, als hun vuile handen het vette varken betastten. Ze riepen ondereen, wild van blijdschap, en met hun drieën droegen ze er aan, lieten ster en sigarenkasken achter en sleurden en porden zingend het half verken naar 'I Begiin- hof. Er kwamen er nog veel tot dat het avond wierd Nog re den er begijntjes op de hof gracht en bleef er gewoel on het Molenbeemdeken. „Nij gon ek oek schaverdii- ne". zei Pallieter Hij kleede zich er naar, en ging langs den hof naar hui ten. Hij spande de schaatsen aan, gezeten op zijn schuitje, dat half in 't water stak, be- vrozen en besneeuwd. Hij danste eens rond op het be sneeuwde ijs van de Nethe. en schoot er dan van onder, wie gend als een vogel in de lucht, rank en licht als een pluim. Hij scheerde over de vrije, vaste waterbaan, en zijn hoofd stak juist genoeg boven de dijken uit, om het landschao te kunnen overschouwen. De zon zakte rood in een purperen adem weg, kleurde even lichtelijk de sneeuw, en de rijpende maan in de eroenp lucht begon te glanzen. Een vette ster sidderde bo ven den molen, die nog altijd draaide in de groeiende sche mering. Pallieter reed maar altijd door, zacht wiegend als mee gedragen door den wind. Zo kwam hij tegen Duffel. Het was al donker, en er brandden lichtjes in de eenzame huize- kens. De zilveren maan lei schaduwen op de sneeuw. Verre geluiden stierven. Aan een vastgevrozen schip hield Pallieter stil, trok zich er op, en bleef van op het dek naar den avond zitten zien. Door het open vierkant kwam de rode gloed van 't lamplicht. Een vrouw zong haar kind in slaap. De schaatsen over den schouder, ging Pallieter langs den kronkelenden dijk naar huis. Het was volle avond ge worden nu maar de maan had opnieuw het land verlicht met zilverblauwen schijn. De ster ren rilden hoog en klaar in de lucht en het land was zo hel der, dat men de ogen vrij had als bij dag. Het was stil en eenzaam. De sneeuw kriepte onder Pallieters voeten, en zijn korte schaduw volgde hem blauwig mee als een an der wezen, en de schaduwen der bomen, donker op de witte sneeuw gestrekt, bogen zich herhaaldelijk over zijn lijf. De maan ging mee met hem. Zij was helder en klaar, en achter de zwarte bomen schoof ze maar altijd mee. De bomen aan den overkant, die met de volle heerlijkheid van haren schijn werden gedbopt, lieten op hun besneeuwde takken sterren pinkelen en vonken schitteren. Het waren lijk kristallen bomen. Bevroren fonteinen van licht De stilte, die over dat sprookjesland hing, was zo schoon als de maan en de sneeuw, en roerde zo innig als de verzilverde blauwte. Ineens ging er hoog boven hem een ver gerucht op en zoevend vleugelengeruis. Hij zag, en hoog in de lucht ont waarde hij een machtige wjl- de-zwanenvlucht, op een lan ge, lange rij, die heel de streek overspande. 't Was ontzettend in dien goddelijken, lichten, stillen winternacht. Pallieter verroer de zich niet en hij zag en hij hoorde ze verder zuchten en ruisen, de bloeiende maan voorbij, waarop ze even zich aftekenden, en dan, van achter verlicht, den oneindigen win teravond in Aldoor denkend aan die grootse vlucht der geheimzin nige zwamen, ging hij naar huis. Als hij daar kwam, zaten er in de duisternis der kamer vier begijnen met Marieke en Chariot rond den brandewijn- pot waarboven een blauwe vlam wiegde. die hunne nieuwsgierige blikken blauwig verlichtte. De kamer rook naar versgebakken wafelen. „Hoera!" riep Pallieter, wiens maag hol was lijk een doedelzak, en hij schoof bij hen, at een dozijntje wafelen, die hij ferm overgoot met vo>- le pinten van den lozen bran dewijn. Daarna werd de lamp opge stoken en speelde Pallieter mee met de begijntes het waarachtig ganzenspel, tot het tijd was om naar de midder nachtsmis te gaan. Pallieter zag hen na; op an dere wegen zag hij nog men sen in dezelfde richting gaan. Stil werd het terug over da wereld, wit en zilver. Christus werd vandaag be horen, de schapen stohden nu met den kop naar het oosten, en de bijen zongen in hunne korven! Het is de Vrede die moet komen over de wereld! Daar hoog pinkelden de sterren en hieronder baden de mensen voor den Vrede, den Goddelijken Vrede, die van daag over de witte wereld kwam. Pallieter voelde dat, hij werd er koud van, haalde zijn jachthoren en op de Begijnen- vest blies hij, op het koperen tuig, den witten maannacht in. De zware klanken, traag en lang geblazen, sleepten over de witte besneeuwde velden, en liepen in de Begijnenbos- sen en de zilveren verten uit. Als hij binnen was, hief zich nog in een ver dorp het hoorn geschal vaag omhoog. Kinderlijk blij was Pallieter als hij met zijn zoet Marieke in de armen in het warme beddeken lag. Deze dag was schoon ge weest! Een feest voor hart en ziel! Een geestelijke vreugde. En hij sliep in met den lach op den mond, wijl de wereld koud en wit daaromme lag, overal de Vrede, de Goddelij ke Vrede koning was. (Wordt vervolgd). Pallietervan Felix Tim mermans, uitgegeven door P. N. van Kampen en Zoon,'Am* sterdam).

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 9