/wiw y, JL 25-35% e^Bluei 3and J Bacteriën gaan nooit met vakantie SPELD IS E LIEKE" Het grafische gezicht van Joegoslavië Met El Greco op reis door de historie PALL I E T E R Korting bij GRAMMOFOONPLATEN BROODROOF VOOR KUNSTENAARS Pravda positief over bezoek It eleid xpositie orm oek laat ijdschrift riTcnii Duitsers solidair met Peiger stakers Tino Tabak Maaruwel. Neem daarom desinfekterende Unicura zeep mee. Opgewassen tegen alle binnen-en buitenlandse bacteriën. FELIX TIMMERMANS Vrijdag 14 juli 1972 fe* fe fe HET BRABANTSE Orkest speelt morgen voor de radio. En wel voor de Tros (Hilv. 1 1921 uur). Wie had dat ge dacht! Het is dian ook de po pulaire Pastorale (zesde sym fonie) van Beethoven, die dan zal klinken. 6 DE KONINKLIJKE Neder landse schouwburg te Antwer pen begint het nieuwe seizoen weer op 16 augustus met de première van de klassieke ko medie Volpone van Ben Jon- son. VAN VAN GOGH tot Pi casso, de interessante expositie met schilderijen uit Rusland in het KröllerMüller mu seum te Otterloo is verlengd tot 31 juli. DE BELANGSTELLING voor het Holland Festival was dit jaar niet zo denderend bui ten de Randstad. Eindhoven trok het meeste bezoek met een gemiddelde zaalbezetting van 50 procent. Ook niet om over te gillen. In de Randstad zelf was men redelijk tevre den over het bezoek. DE STICHTING Holland Festival krijgt per 1 november een nieuw bestuur, waarin het ministerie van crm een be langrijk groter aandeel krijgt. Heel simpel: dit ministerie legt voor dit festival het meeste geld op tafel. Tenslotte moet je het ook voor het zeg gen hebben als je het geld hebt. ANTIEK en Kunst op de vlooienmarkt van Oirschot op 2 september kondigt het Gilde O.L. Vrouwe Broederschap nu reeds aan. Iedereen kan een kraam bestellen om zijn vlooi en te slijten. De Algemene Nederlandse Organisatie van Uitvoerende Kunstenaars (ANOUK) wil dat er zo snel mogelijk een wettelijke regeling komt waarbij het gebruik van gram mofoonplaten alleen mogelijk wordt met toestemming van de uitvoerenden en van de makers van platen. Zij zouden aan het geven van hun fiat een redelijke compensatie moeten kunnen verbinden, zo schrijft de ANOUK in een brief aan minister Van Agt (Justitie). De uitvoerende kunstenaar is volledig machteloos wat be treft het gebruik van zijn prestaties die op de grammo foonplaat zijn vastgelegd, schrijft de ANOUK. Het is onaanvaardbaar, dat terwijl de creatieve bijdrage van de componist of tekstdichter wordt ingezien en dientenge volge hun rechten worden er- kend, deze erkenning aan de uitvoerende kunstenaar, de platenproducent en de omroep wordt onthouden. De kwestie wordt volgens de ANOUK des te urgenter nu via discotheken en juke-boxes in café's en restaurants het openbaar gebruik van de grammofoonplaat de laatste ja ren enorm is toegenomen. Dit gebruik van mechanische mu ziek gebeurt meestal ten koste van „levende muziek", het geen een vermindering van de werkgelegenheid voor de uit voerende kunstenaars tot ge volg heeft, zonder enige com pensatie. „Het is zonneklaar, dat op grove wijze misbruik wordt gemaakt van de presta ties van de uitvoerende kun stenaars, dat is broofroof", al dus de ANOUK. Een andere „broodkaper" op de kust is volgens de ANOUK het gebruik van audio-visuele procede's. Een ander misbruik waaraan een wettelijke regeling paal en perk zou moeten stellen, is de registratie van prestaties van uitvoerende kunstenaars via bandrecorders. Die regi straties worden dan weer ver menigvuldigd en in de handel gebracht. Dat gebeurt via de„- witte platen markt". De copie- ën zijn volgens de ANOUK vaak van een hoogst onbevre digend peil (wat schadelijk kan zijn voor de repuratie van de kunstenaar). En de prijs is veel lager omdat de rechtheb benden (kunstenaar, compo nist) geen enkele vergoeding krijgen. Via de zgn. „piraten- handel" worden componist en uitvoerende kunstenaar boven dien benadeeld doordat de verkoop van de „authentieke platen" of bandopnamen te ruglopen, en dus ook him in komsten uit royalties. De ANOUK wil via de nieu we wettelijke regeling bui ten de huidige auteurswet om de uitvoerende kunstenaar het recht verlenen op een bil lijke vergoeding voor het ge bruik van grammofoonplaten voor omroepdoeleinden en openbare uitvoering. In besprekingen met de fe deratie is besloten de op grond van de wettelijke regeling vrijkomende gelden een soci aal doel te geven, waarbij de ANOUK denkt aan een sociaal fonds voor kunstenaars. Het is de moeite van een zomers tochtje waard: de ex positie Natuuren Sculptuur II in de fijne omgeving van kunstzaal De Hoge Hees tus sen Steensel en Eersel. Tot 18 september hebben hier zeven kunstenaars 68 beelden neer gezet in de open lucht. Aart van den IJssel, Wim Rijvers, Óle Langerhorst, Jos Hermans, Hans Goddefroy, Eric Claus en F ons Bemelmans kozen uit hun eigen werk en bepaalden zelf de opstelling. Galerie De Sfinx, Oude Zijds Voorburgwal 241, Am- sterdam, is op de „joffertoer" Daar is tot 30 juli werk te ■zien van B. Huitema.-Ka.iser, die haar opleiding kreeg van de laatste Amsterdamse joffer Jacoba Surie. De andere „jof fer" is de Bredase Anke (Sin- ninghe-Ter Gast), die autodi dactisch de laatste jaren in de publiciteit is gekomen. Plastieken staan er te Kortgene, waarheen het ook goed rijden is op een zomerse dag. I« galerie Les Deux Cha- peaux, ergens midden in het dorp, zijn het Tom Waakop Reijers en Anton Hoornweg, die er iets van hun kunnen demonstreren. - Galerie De Huifkar aan de Gemullehoekenweg 39 te Ois- terwijk heeft weer een serie wisselexposities op de lijst staan. Marijke Muuse laat er op het ogenblik kunstnaald werk zien. Vanaf 11 augustus Is Wil Vaes-Gubbels er met wandkleden, collages en teke ningen. Henk Groenhuis toont er dan tevens zijn keramische plastieken en. klein brons. Vanaf 25 augustus zijn in De Huifkar Marietta Hagelen- Krickl met keramiek en wand- tableaur en Jan Wieringa met grafisch werk in diep-, druktechniek. Niet vergeten: in het Van Abbemuseum te Eindhoven de tentoonstelling „De Straat" (tot 7 augustus) en de over zichtstentoonstelling 'met teke ningen van Kees Verwey in De Beyerd te Breda (tot 7 augustus). Temidden van de Venetiaan- se kronkelstraatjes van de Joegoslavische stad Dubrovnik kun je opeens tot je verras sing de modern opgezette ga lerie Sebastian ontdekken. Een toevallige ontmoeting met de kunstenaar Miroslav Sutej, die eeu royale expositie van zijn werk aan het inrichten was. betekende voor mij een con frontatie met een ander Joe goslavië. Na in de binnenlan den gezien te hebben hoe arm dit volk doorgaans nog is en er van een cultuurbezit uit het „P2 is de bewuste poging het effectief functioneren van creativiteit in de samenleving mogelijk te maken". Dat staat te lezen in het laatste bulletin van P2, waarin tevens wordt meegedeeld dat P2 een stich ting is geworden. En verder o.a.: „P2 vindt de inclusieve aanpak van een cul tuurbeleid noodzakelijk, dat mede vanuit een zo breed mo gelijke beroeps- en publieks- kring ontstaat. Wij willen daar bij samenwerken met ieder een: georganiseerden en onge organiseerden, publieks- en actiegroepen, buurt- en wijk- groepen. De kunstenaarsorga nisaties denken zich andere taken toe. Zo hebben we o.m. ter dis cussie gesteld: het basis-leef- en basis-werkbedrag van Ca- rel Kneulman, de daarop geënte werkbank van Kneul- man-Willemse-Van der Burgt, een schets van een kunste naarscoöperatie van prof. Brüll en een uitgewerkt plan van Caspar Bosveld. De vraag: wat doe je ermee? is een vraag naar verhoudingen. De ver houding tot de beroepskring, de verhouding tot beleidslicha- men en diegenen die in het algemeen voor deskundigen doorgaan. Tussen hen in staat een complex van storingen. Het beroerde is nu, dat in hun huidige isolement praktijkman noch beleidsman erin slagen wezenlijke veranderingen tot stand te brengen. En juist tij dens een plotseling opbloeien de bewustwording onder kun stenaars ontstond P2 uit de ontdekking van alle vergeefse pogingen tot verandering. Het streven van P2 is er o.a. op gericht deze contactstoor nissen en dit isolement te doorbreken. In november 1971 werd dit streven gesteund met een ton subsidie vanuit de Tweede Kamer. Dit geld wil P2 gebruiken voor de aanzet tot een wezenlijk cultuurbe leid dat van onderaf dient te ontstaan. Ieder, die zich daarbij be trokken voelt: Stichting P2, Sociologisch Instituut, Heidel- berglaan 2, Utrecht - De Uit hof (tel. 030-531934). Verstelbare grafiek van Sutej. verleden relatief weinig over is, omdat er geen geld was om het te onderhouden en de talloze oorlogen het vernield hebben, betekend de wereld van Sutej een merkwaardige katarsis. Wat je in steden en dorpen aan beeldende kunst ziet, be staat met name uit van soci- aal-realisme bulkende beelden, die uittorenen boven vaak armtierige behuizingen. De ar chitectuur, die er momenteel gepleegd wordt gaat niet ver der dan de bekende, aan het toerisme aangepaste westerse utiliteitsbouw. Wat zich aan moderne kunst ontwikkelde in dit land was meestal niet meer dan wat epigonenwerk, hangend tussen "ffe stromingen in Amerika en West-Europa. Zeker op het terrein van de grafiek kun je nu zeggen, dat Joegoslavië een eigen gezicht krijgt. Bij Mi roslav Sutej herken je iets van de geometrische denkwereld van onze Esscher, maar hij llost deze op een geheel eigen wijze op. Zijn zeefdrukken in kleur-bestaan uit mobile colla ges, waarvan de onderdelen te verstellen zijn. Je kunt als het ware zelf het „schilderij" ma ken: nieuwe perspectieven in aanbrengen. Telkens „klopt het", door de verrassende en uigekiende kleur- en lijnscha- keringen. Sutej, die ieder jaar nationa- Domenikos Theotokopoulos, beter bekend als de schilder El Greco, preekt na 400 jaar nog steeds tot de verbeelding. Wie Spanje bezoekt en met name in de toeristische trek pleisters Toledo en El Eseorial met de schilderijen van deze artiest geconfronteerd wordt en zijn woonhuis in de scha duw van het Alcazar binnen gaat raakt, op zijn minst, in de ban van een brok roman tiek. Dat El Greco's leven niet zo romantisch was als wij nu graag geloven, laat zich uitste kend lezen in het boek van DONALD BRAIDER: EL GRECO, DE BEZETEN GRIEK (uitg. Zuid-Hollandse uitgeversmij. n.v.). Behalve zijn talrijke doe ken, zijn er weinig historische feiten uit het leven wan El Greco bekend. Braider heeft echter de historische context van zijn leven goed bestu deerd en zo deze roman een alleszins acceptabele inhoud meegegeven. Het interessante van dit boek is me name dan ook de hele situatieschets van de historie der 16e eeuw in Griekenland, Italië en Spanje, de landen rond de Middelland se Zee, waar El Greco leefde en werkte. Je krijgt daarbij niet het gevoel dat Braider maar wat zit te fantaseren. Dit historische karakter maakt het boek evenwel niet door, omdat de auteur het in boeiende dialogen heeft ver werkt. Haarfijn kun je volgen hoe Domenikos ikonen leerde schilderen; zijn jaren in het atelier bij Titiaan in Venetië; zijn Romeinse tijd en zjn rij ping in Toledo, waarbij temid den van geharrewar en pro cessen rond taxaties voor zijn schilderijen geleidelijk erken ning ontstaat. De invloeden van andere groten uit die tijd (Michelangelo, Tintoretto e.a.); van religie wordt inge weven op een wijze, die je PERGOLESI: Een compo nist, waarvan de werken tot de meest betwistbare behoren. De hoes noemt talrijke andere mogelijkheden. Maar ze staan voorlopig op zijn naam, de CONCERTI ARMONICI I, 2, 3, 4. In de oerdegelijke uitvoe ring van het Stuttgarter Ka merorkest o.l.v. Münchinger, zijn deze opnamen uit '64 weer verkrijgbaar op Decca- Ace of Diamonds-SDD 318. En het lijkt me terecht, want van wie de stukken 'ook mo gen zijn, fijne muziek. PROCUL HARUM: 52 mu sici en 24 zingende mensen, inclusief een batterij aan ge luid, temidden van een life- public. Een experiment, dat langzamerhand geen experi ment meer is: een gezamenlijk optreden van Procul Harum met het Canadese Edmonton Symfonie Orkest en de Da Ca mera Singers, opgenomen tij dens een concert te Edmonton op 18 november 1971. Wat hier aan samenspel en geluids effecten wordt opgeleverd mag voorbeeldig heten. Gerry Brooker en Keith Reid stelden de muzikale hutspot samen, waaraan ongetwijfeld veel ge noegen te beleven valt, als je gevoelig bent voor een brok neo-romantiek, met wat remi niscenties aan de goede oude west-coast muziek-tijd en nog talrijke andere ingrediënten. Toch wel een plaat om in te trappen. Beluister hem maar eens. Het label heet Chrysalis 5Co62-93384. Ie en internationale prijzen wegsleept en zijn grafiek nu over de hele wereld geëxpo seerd ziet (vorig jaar nog in Rotterdam en dit jaar in Haar lem) is een goedlachse be scheiden man, die alleen de taal van zijn geboorteland spreekt. De directrice van de galerie (zo noemt ze zich), Lioba Gamulin, en een docto- randa in de cultuurhistorie wiens naam ik vergat, vertel den echter in rad Engels, dat zij in deze galerie alleen het allerbeste van de Joegoslavi sche grafiek brengen En dan ontspint zich een gesprek over „kunst voor het volk" in deze socialistisehe-communisti- sche staat, waaruit blijkt dat niet alleen aan de toeristische kust geleidelijk aan het kapi talisme beter begint te smaken dan het socialistisch-commu- nisme van vader Tito. Deze kunst in de galerie komt ook alleen terecht bij een sophisti cated publiek. De prijzen lie gen er dan ook niet om; ze worden je onmiddellijk in dol lars vertaald. Zo rond de 300 dollar kosten deze werkstuk ken van Sutej; een prijs waar hij in ons land zeker de helft af zou moeten doen. Wilt u Joegoslavië leren kennen, trek dan de binnen landen van Kosovo, Macedonië of Montenegro in, maar komt u toch terecht in de schrik wekkende (vooral) Duits-Ne derlandse kolonie aan de kust dan betekent genoemde gale rie zeker ook een stukje ont dekking van dit land vol schrille tegenstellingen. H.E. (ADVERTENTIE) FOTO-juli: De transcenden te meditaties van Maharashi Mahesh Yogi houden velen be zig. Zo Fred den Ouden, die hem in India opzocht en daar een aantal interessante dia's maakte, waarvan een selectie in deze aflevering. „Nog zijn de sporen niet uitgewist" is de titel van een serie foto's over de aftakelende Limburgse mijnstreek door Rudolf Smit en Willem Coumans. De laat ste was ook op cfe expositie „From today painting is dead' in Londen en kwam daarbij onder de indruk. Else Hooy- kaas bezocht een van de be kendste Britse fotografen Ho mer Sykes. Verder o.a. een test van de Leicaflex SL en Foto- metrie i.v.m. de fotografie." (Foto, postbus 4, Doetin- chem). RAAM-84: Eldert Willems geeft hierin een analyse van een classic: Perks gedicht Iris, terwijl Gerard Knuvelder „Aan de bronnen van de mo derne poëzietheorie" gaat staan. En Wesselo o.a.: „Ik laat de schrijver van zuivere literatuur verder voor wat hij is, ook al blijf ik me, als eenzame westerse doedelzak met zijn teksten bezighouden", en dat onder de kop „Doedelen in de heksenkring". Cornells Verhoeven heeft tenslotte een broertje dood aan Adorno. Maar dat was al duidelijk. (Raam Nw. Gracht 24a, Utrecht). zijn beschreven nagelaten werken duidelijker maakt. Daarnaast zijn persoonlijke le ven, waarin achtereenvolgens zijn liefdes voor Maria, Catha- ri-na, Jeromina, worden gebro ken: de bewondering en mis kenning door koning Philips II etc. H.E. Kortom: het kan allemaal zo gebeurd zijn en zal ook wel ongeveer zo gebeurd zijn. Een boek, dat ons niet alleen El Greco wat naderbij brengt, maar ook de landen, die wij in onze vakanties zo graag bezoe ken. En ook vanuit dat ge zichtspunt zult u er plezier aan kunnen beleven door dit boek te lezen. „De overspannen nor men, die nog steeds worden gebruikt voor het bepalen van de wo ningkwaliteit en een sa- neringsbeleid, moeten worden vervangen door een intensief en doorlo pend onderzoek naar de wensen van de bewo ners. Het gaat er.uitein delijk om dat de mensen (bewoners) meer in vloed krijgen op hun be staan (toekomst)". Te lezen als één van de vele conclusies in het rapport „Bulldozeren: het verschuiven van een probleem", geschreven door ir. Henk van Scha- gen uit Dordrecht. AMSTERDAM (ANP). De Westduitse metaalvakbond I. G. Metall te Frankfort heeft don derdag een verklaring uitgege ven waarin zij zich solidair verklaart met de stakende werknemers van Peiger te Em- men. De bond is bereid alie mo gelijke steun te verlenen aan de stakers, aldus het hoofdbe stuur aan de Industriebond NVV. Deze solidariteitsverklaring is het resultaat van besprekingen van een vertegenwoordiging van de industriebond deze week in Sachsenheim b;j Stuttgart met de Duitse vakbond. De de legatie stond'onder leiding van bondssecretaris J. de Jong. De Industriebond-NVV had de Duitse organisatie om mede werking verzocht, omdat de be langrijkste toeleverancier van Peiger het Westduitse bedrijf Kienle und Spiess te Sachsen heim is. eindredactie: henk egberts MOSKOU (Tass). De re sultaten van het bezoek van minister van buitenlandse za ken Gromiko aan Nederland, Luxemburg en België bevesti gen nogmaals dat verschillen in de sociale orde van staten geen obstakel zullen vormen voor hun vruchtbare samenwerking om het voornaamste probleem van de Europese politiek op te lossen. Dit voornaamste pro bleem is voorgoed oorlog uit te sluiten van het leven in dit Werelddeel en de hoop van de volkeren op een duurzame vre de in vertrouwen om te zetten, Dit schrijft commentator Yoeri Kornilov donderdag in het Sov- iet-pairtijblad Pravda. papier iw pen Brieven voor deze rubriek moettn met volledige naam en adres wordtn ondertekend. Bij pubfikatie zullen deze vermfefd worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan blf de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het In alle gevallen eens is met inhoud, e.q. strekking. Even wil ik nog terugkomen over het schrijven in uw krant van dinsdag 1.1. Daarin stond met grote letters de mening van de beste renner van Goud- smid-Hoff Tino Tabak: „De Pel maakt me doodziek". Eenieder diie dit heeft gele zen zal het zeker eens moeten zijn met Tino. De manier waarop de Pel zich uit tegen een man die op zo'n moment die positie heeft, is meer dan erg. Persoonlijk ken ik Tino bij zonder goed uit mijn dienst tijd, ik heb samen met hem gediend bij het 47e in Steen- wijkerwold. Ook zat hij bij ons in het schietteam waar we hem pas echt bewonderden om zijn vechtlust. Nu in deze Tour de France zien we hem hetzelfde preste ren, hij laat tien dat hij kan vechten als hij terugvalt. Het is toch algemeen bekent dat onze nationale kampioen het van zijn eigen vechtlust en kracht moet hebben. Dat zal toch zeker De Pel moeten we ten, anders zal deze nog wel eens bedrogen uitkomen. Het is bekend dat Pelle- naars zijn zinnen gezet heeft op Rini Wagtmans maar nu die tot op heden tegenvalt, moet de ploegleider van onze enige Tourploeg, het niet afre ageren op andere renners. Goudsmid-Hoff hoeft echt niet alles te nemen van de Pel. F. A. P. M. NOOTEN BREDA (ADVERTENTIE) Unicura N.V.-Amsterdam Aflevering 18. Het was stikheet en laf. De zon brak den grond vaneen, de legumen stonden als in arduin, en flets gelijk een schotel vod. Pallieter zat met Marieke tussen de blauwe lommerte van zonnebloemen en vlieren, versgeplukte kersen te eten uit zijn strooien hoed. De vlier rook geweldig, en de zonne bloemen zongen van de hom- melen. Pallieter stond eens recht om zich te rekken, en riep: „Mitteke zie na toch da' licht, da' licht! het is gelak mu ziek!" Marieke stond "op, en bezag het schril-verlichte land. met de hand voor de ogen. Er roerde geen levende ziel en er leefde geen steek. De hitte lag te denderen boven de wegen lijk boven een stoof, en de stilte stond lijk lood over de wereld. Pallieter zag hoe kostelijk de zon op Marieke scheen, en hoe gezellig de rode kersen, die hij als koralen bellen aan haar oren had gehangen, bij haar aangenaam gezichtje de den. En als ze zag dat hij haar bekeek gilde ze,- wippend met haar lijf: „Wille we nij is gaan ,.Oem ter ierste on de Neet?" riep Pallieter en zo nard ze konden, liepen ze bei den door den hof de licht- klaterende velden in. Ze wa ren er even rap, en Pallieter hief Marieke lijk 'n pluimken op den dijk. Ze stapten in 't schomme lend schuitje, wanneer de vet te stem van Chariot riep: „Mor, zijde geile zot van in zo'n heette gon te vere! Ef liever nog wa keze!" „Wij ete zon!" riep Pallieter terug, en na twee sterke riemslagen lieten ze zich tij- mee drijven door het bakkerr- ovenwarme land, dat ze nu rondom hen in al zijn vinnige verlichting zagen openliggen. Marieke zat van achter, Pallie ter van voor, en ze lieten hun handen in het lauwe watei hangen. Ze zwegen, en zagen van tijd tot tijd eens, als bij ver rassing, malkander in 't ge zicht, en dan was er een glim lach op hunnen mond en een lichtje in hun ogen. Ze vaar den onvoelbaar verder en za gen traag de voorste velden en bomen voorbijschuiven, terwijl de einders en de verre hooiop pers meewandelden. En over dien groten landlap hing geen zucht. Marieke was die stilte zo zwaar dat ze vroeg: „Speld is e lieke?" ,,'k Hem ma' fluitje ni bij!" zei Pallieter. „Wel zingt er dan ien!" En hij zong: „Daar waren twee coninks-kinderen". „Er is mar da verschil", zei Pallieter als 't gedaan was, „dat Chariot, die oude kwene, er nog vier lichtjes zij bijzet te, omdat de j oen-ge nie zij verdrinke". Marieke kree£ een rood ko- .eurken. Maar daar zag Pallieter aan den omdraai, roerloos als een stenen beeld, een visser staan hengelen met de lijn, en riep: „Dieë sto weer te wachte, nor iene dien hem n-oet ni - hee gezien!" De visser zag eens onver schillig op, en sloeg rap zijn ogen terug naar het rode stop- je. Ze vaarden verder, en Ma rieke juichte ineens naar de lucht wijzend: „Dondertores, dondertoresl" En waarlijk, langs alle kan ten achter de blauwe, bosbe- lijnde aardeinden rezen dikge- vulde smalle wolken met kop pen naar omhoog. Het waren Mjk ruwe pijlers waarop de blauwe hemelschedel rustte. „Zijde bang van donder:'" vroeg Pallieter. „Ikke? Och neeë, ik hoor heft geren!" „Sessa, don gon w' is kerre- mis vieren! Lot ze mor ko- me!" - En hij wreef met 'n' rijken glimlach, in zijn handen. Een schaudw liep ginder over de vinnige helderheid van het veld, en lei op een omzien de wereld in den hal ven dokeren. Ze vaarden ver der, en terwijl begonnen de hoge wolken in de lucht door een te wroeten, en die witte trotse kolommen zakten ineen, werden verkneed en uitge trokken en weer bijeenge- men-gd tot loodgrijze lappen, die het blauw van den hemel sloten, en 't wa» lijk een groot grijs tentzeil dat over de we reld stond gespannen. Er kwam een felle rukwind die het zand der wegen achter een in hoge wokken deed voortlopen. De bomen klater den en huilden; lijk witte pa pieren waaiden de duiven op de donkere lucht, en een klad kraaien liet zich lijk een hoop zwarte vodden naar den toren zwieren. Maar ineens viel de wind, en er kwam een plotselinge stilte die het hart deed ophou den met slaan, en ginder over de Nethe, in de mauve-don kerte, vlamde een rode slin- gerslang langsheen den hori- pinken van gewijde keersen. zon, en dof rommelde achter Langs drie kanten, hoger in de wolken een aarzelende de lucht nu, vlamde de weer- donder de wereld rond. Uit de licht, donderbommen kraakten verre hoevekens kwam licht los, en grolden en dommelden d-at de aarde erbij schudde en beefde. ,,'t Iser oep, 't er oep!" galmden Pallieter en Marieke. Daar vielen de eerste, grote lauwe druppels op hun dunne kleding. Ze pletsten koel op hun doorwarmd vlees en 't gaf een diepzinkende deugd. En ginder over de verre hoeven schemerde het landschap weg achter een stuivende regen vlaag, die haastig kwam afge zakt en meteen kletterend op het water kletste. Het zeek water en op 'nen sibot waren ze mestnat. De regen stortte met kuipen overal op het land, de smoor s'tond er een meter van boven den grond; de blik sems flikkerden, hakten ineen, slingerden door malkaar en de donder kraakte en ratelde, dat er horen en zien bij verging. Een boerin liep met de rokken over haren kop over de vel den, naar een mutsaard. Maar Pallieter en Marieke lachten van genot; het water vloeide zo maar over hun ge zicht, dat ze blonken lijk een spiegel. (Wordt vervolgd). („Pallieter" van Felix Tim mermans; uitgegeven door P. N, van Kampen en Zoon, Amster dam).

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 11