„Ik heb naar alle kanten gegrepen"
Het vogel enbezoek
KEES
VERWEY
EXPO
SEERT
IN
BEYERD
TE
BREDA
RAVEL
Hoechst Holland
zette in 1971 voor
298 miljoen om
Kant en klare
kunsthars vulpasta
KOELKASTEN
GERARD DE LANGE
Muziek, op straat,
feest in Zeeland
Vrijdag 30 juni 197z
kunst
cultuur
"3
laat
FELIX TIMMERMANS
Noorwegen
verdeeld
over aansluiting
bij de EEG
Bonnen Praag
hervatten
besprekingen
Demonstratie
tegen sluiting
„Mariënburg
Zeventig mijnen
op strand tot
ontploffing
gebracht
fe' fe
Ieder jaar aan het begin van
de zomervakantie wordt de
Nederlandse bioscoopbezoeker
geconfronteerd met de recla
mefilm voor het BIO-vakan-
tie-oord. Tussen 6 juli en 3
augustus wordt het filmpje „O
hiep Bio" vertoond. Voor het
eerst sinds 1927 een niet-pro-
fessionele film: de film, die op
plezierige wijze de relatie tus
sen het gehandicapte en het
niet-gehandicapte kind duide
lijk maakt is gemaakt door
derde jaarsleerlingen van de
Nederlandse filmacademie.
Het Nederlands Blazersen
semble heeft van de Mozart-
Gemeinde Wien 'n onderschei
ding gekregen. Het was het
Wiener Flötenuhr. De onder
scheiding werd toegekend
voor de platencassette die hel
NBE maakte van de complete
serenades en divertimenti
voor blazers van Mozart.
Het Ballet van Vlaanderen
maakt In november een tour
nee door Nederland. De groep
bestaat sinds vorig jaar en
heeft reeds internationale suc
cessen gehaald.
In het stedelijk museum in
Schiedam wordt tot 14 augus
tus een expositie over het wa
ter gehouden. Het museum
tracht met schilderijen uit di
verse perioden een contrast in
de sfeer te scheppen tussen de
klassieke wijze van het weer
geven van de zee en de ma
nier waarop dat thans gebeurt.
Er zijn bovendien twee
strandscènes: een uit 1900 en
uit de dag van vandaag.
De hele zomer lang tot 12
september wordt in de St.
Pietersabdij bij Gent een ten
toonstelling gehouden door de
Belgische Federatie voor
Kunst- en Scheppingsambach
ten. Een expositie van o.m.
juwelen, email, kunstmalt-
werk, glasramen, kantwerk,
keramiek, wandtapijten en
meubels.
Zondagmiddag komt het
Nederlands Danstheater weer
terug in Nederland. Daarmee
komt dan een einde aan een
tournee van ruim drie maan
den door de Verenigde Staten,
Canada, Australië en sinds
dinsdag ook door Indonesië.
Het succes was zeer groot
voor de Nederlandse dan
sers.
René Smeets uit het Bra
bantse Dommelen, oprichter en
oud-directeur van de Akade-
mie voor Industriële Vormge
ving in Eindhoven heeft voor
het eerste de COSA-prijs 1972
gekregen.
De heemkundige kring De
Duffert organiseert van 19 au
gustus tot en met 30 septem
ber een tentoonstelling over
het verleden van de streek de
Duffert in het voormalig Ne
derlands hervormd kerkje aan
de Rijndijk in Millingen aan
de Rijn.
Nederland is in Berlijn voor de
eerste keer vertegenwoordigd
met speelfilms op een interna
tionale filmmarkt die gehou
den wordt bij gelegenheid
van het internationale filmfes
tival van Berlijn. Naar Berlijn
zijn gestuurd „Wat zien ik",
„Mira", „Blue Movie", „Rubi-
a's Jungle", „Daniël" en de
jeugdfilm „Robinson Crusoe".
Voor het festival zelf zond
Nederland een film van Slui-
zer Films N.V. in „Het mes en
de rivier" (Joao).
De serie popconcerten in het
Holland Festival is nu hele
maal een Nederlandse affaire
geworden- De drummer van
Sofs Machine John Marshall
blijft nl. ziek. Het concert
vanavond in de Doelen wordt
nu gegeven door Focus, CCC,
Alquin en Sail.
De jonge Roosendaler Rien
Timmers, die enkele maanden
geleden met tekeningen expo
seerde in De Beyerd te Breda,
heeft van 7 tot 28 juli en
expositie in De Galerij van de
XXe Eeuw in de Wolstraat 30
te Antwerpen. De tentoonstel
ling wordt 7 juli om acht uur
's avonds geopend.
„Het is verwarrend zoveel
als ik heb gewild, ik heb naar
alle kanten gegrepen. Ik weet
niet of anderen dat ook doen.
Ik weet ook niet hoe ik het
anders moet zeggen; beter kan
ik het niet uitdrukken: ik heb
naar alle kanten gegrepen.
Maar zoveel is aan mij voor
bijgegaan". Zegt 72-jarige
Kees Verwey. De Haarlemse
kunstschilder exposeért op het
ogenblik tekeningen in het
Bredase culturele centrum De
Beyerd (aan de Boschstraat).
Deze overzichtstentoonstelling
is dagelijks te bezichtigen, tot
en met 6 augustus.
Het is een fijne tentoonstel
ling in een fijne ruimte. „Ik
ben zo in mijn schik met deze
ruimte", zegt Verwey, die in
z'n lange leven al in de hele
wereld heeft geëxposeerd. „De
sfeer is hier zo aardig en je
vinidt hier zoveel begrip en
initiatief bij de mensen die er
werken". Verwey is beroemd
ais schilder en aquarellist. Al
sinds 32 jaar woont hij „in het
mooiste huis van Haarlem",
aan het Spaarne, een huis uit
1637, „het jaar waarin de
Nachtwacht werd voltooid"
weet Verwey. Men zegt, dat
wie een schilder echt wil le
ren kennen, moet weten hoe
hij tekent. Het verzoek om
deze óverzichtstentoonstelling
van zijn tekeningen te maken,
kwam van de vroegere dix-ec-
teur van de rijksacademie
voor beeldende kunsten in
Amsterdam, de heer Vroom.
Daar werd de tentoonstelling
vorig jaar geliouiden
„Maar op de academie had
den de docenten er geen be
langstelling voor. Daar zijn
hele goeje kunstenaars onder,
dat zeker, maar ik denk dat ze
me ouwerwets vinden. Toch
hebben ze deze mooie catalo
gus voor mij gemaakt. Mis
schien waren ze wel kwaad
om wat Ik in de inleiding
schrijf over- wat ik over een
opleiding denk." Hij schrijft
daarin: „Het grote probleem
van deze tijd is: Moet men
Ieren in vrijheid of gebonden
heid. Voor mij is een leraar
die zijn leerlingen vrijlaat
waardeloos. Het woord streng
is allang afgeschaft...Stréng
zijn betekent „werkelijk con
tact maken" en zo iets gaat
niet zonder pijn. Het ontwij
ken van die pijn is de grote
zwakte van het moderne on
derwijs. Want pijn doodt de ge
voeligheid niet, maar maakt
haar juist levend. Wie zijn
pupil spaart bereikt hém
niet".
„Nou zal ik wel het lacher
tje zijn van heel Breda en
omgeving," zegt Verweij. Maar
dat schijnt hem niet veel te
doen. Hij heeft gelijk. Hij
zoekt overigens met raar zijn
gelijk. Hij zegt: „Ik zou willen
dat er iemand kwam die mij
kon zeggen, waarom ik dit al
lemaal doe en wat het bete
kent." Dat lijkt een merk
waardige uitspraak voor een
man over wie al jaren wordt
geschreven én niet door de
eersten de besten. Door Jos de
Gruyter, door prof. Jaffé, door
Hans Redeker, door Godfried
Bomans ook, jaren lang een
trouwe vrind En indertijd
door Cornells Veth. Verwey
zegt dan: „Iedereen heeft nota
van me genomen, dat wel".
-Het is hem niet voldoende.
Daarom gaat hij ook altijd maar
door met tekenen en schil
deren. Zo ben je op weg naar
jezelf, naar het noodt te vér-
krijgen antwoord op de vraag,
wie je toch eigenlijk bent.
„Maar wat wil je," vraagt hij
zich af in de inleiding in de
catalogus. „We kur.nen slechts
constateren en gissen. Ik meen
dat ik vanaf mijn jeugd heb
getekend, om aan de animale
behoefte van „tekenen" te vol
doen, zonder meer. En zo is
het dar. eigenlijk gebleven".
Waarbij hij constateert, dat hij
toch niet doof was voor stro
mingen en veranderingen om
zich heen.
Wie naar dit werk van de
oude-jonge Verhey kijkt moet
zeggen, dat er wel meer aan
de hand is dan te willen vol
doen aan die animale behoefte
van „tekenen"; iemand die zo
kan kijken naar mensen en
naai- zichzelf (op z'n elfde te
kende hij al een zo helder
zelfportret) die legt getuigenis
af van een in wezen onroman
tische behoefte aan (zelfob
servatie. De „tekenen" van le
ven die hij in zijn lange loop
baan bijeenbracht, be-tekenen
een confrontatie met een diep
zinnig mens. Breda mag erg
blij zijn met zo'n expositie.
JAN HÜSKEN.
Bij Phonogram komen ze nooit
uitgestudeerd op het zoeken
van namen voor series waarin
al eerder uitgebrachte opna
men onder een vers vernisje
een tweede of derde kopers
markt kunnen vinden. .Na
„Muzikale edelstenen", „Klas
siek mozaïek", „Klassieke
discotheek", „Grandioso",
„Klassiek verzoekprogram
ma", „Meesters der muziek" is
een der laatste vondsten de
UNIVERSO-REEKS. Om die
naam te rechtvaardigen wordt
aan de achterzijde van de
hoes een politieke en cultuur
historische schets gegeven van
het tijdvak waarin de op de
plaat gegroefde werken ont
stonden. Op zichzelf een aar
dig idee, maar dan most er in
zo'n reeks toch meer samen
hang zitten dan uit twee ach
tereenvolgende Ravelplaten
blijkt. De enige maanden gele
den verschenen eerste plagt
bevat composities van zowel
voor als van de eerste wereld
oorlog, de bijbehorende tekst
is vooral toegespitst op Ein
stein. De dezer dagen uitgeko
men tweede Ravel-plaat,
waarbij de medicus Robert
Koch als referentiekader
dient, telt alleen werk van
voor 1914 en daarbij is weel
de Rapsodie espagnola, die
ook al op de eerdere plaat
stond. En tevens in diezelfde
uitvoering van het Concertge
bouworkest onder Haitink, dat
trouwens de hele plaat vult
met de tweede suite uit „Daph-
nis et Chloé". de Pavane en
Alborada del gracioso. Een
tikje heterogeen dus want de
Daphnis-muziek hoort eigen
lijk in dit rijtje niet thuis. De
uitvoeringen zelf zijn objectief
mooi of goed, zo men wil,
maar er blijft wat te wensen:
ze overtuigen niet erg. Het
lijkt wel of het Concertgebouw
orkest onder Haitink wat
minder innerlijke verwant
schap met deze partituren de
monstreert dan vroeger onder
Eduard van Beinum het geval
was. Wie dit viertal werken al
niet bezit, heeft - de prijs in
aanmerking genomen - toch
geen miskoop aan deze
plaait.
JOOP BARTMAN.
(Ravel: Bolero, Rapsodie es-
pagnole, La valse, Tzigane. Di
verse orkesten. Grumiaux so
list in de Tzigane. Philips 6580
031; Ravel: Daphnis et Chloé,
tweede suite, Pavane pour une
infante défunte, Alborada del
dracioso, Rapsodie espanole.
Concertgebouw-orkest onder
Bernard Haitink. Beide platen
in de Universo-serie f 16,50).
Muziek op straat is de titel
van een Holland Festivalmani
festatie in Middelburg, die
momenteel volop in gang is.
Het feest speelt zich in de
Burg-promenade, het Dam
plein en het Abdijplein, ter-
wijt bovendien kerken, wan
delgangen van de Abdij, mu
ziekbibliotheek, fabrieken en
andere speelplaatsen in het
'evenement zijn betrokken.
Centraal staat de workshop
Muziek op straat onder leiding
van de Zeeuwse componist
Daan Manneke. Maandag heeft
verder het Quadro Hutyra een
uitvoering gegeven, dinsdag' is
i«n de voorhal van de staten
zaal de tentooisteliing Octopus
geopend, waarop decorschet-
sen, ontwerpen, teksten, draai
boeken, muziekbladen e.d. te
zien zijn, die voor de Octopus
uitgaven zijn gebruikt.
Woensdag waren het vooral
de kinderen, die aan bod kwa
men met het poppentheater de
Kriekeputte, het kindertheater
Staut, kinderfilms muziekspel-
groepen voor kinderen. Dat
laatste onderdeel kreeg giste
ren nog een vervolg in Mid
delburg-zuid. Gisteravond tra
den met veel succes op de
Instant Composers Pool van-
Willern Breuker en het bewe
gingstheater Bewth. Ook van
daag js Bewth in Zeeland,
vanmiddag in de duinen bij
Oostkapelle en vanavond in
Middelburg.
Zaterdag wordt „Muziek op
straat" besloten met een op
treden in café de Vriendschap
in Middelburg van het jazzduo
Marion Brown dan Steve
McGa-11 ook morgenavond
treedt dat op, dan in de Beuk
Morgenochtend om 11 uur
en morgenmiddag om twee
uur zijn er op de Markt in
Vlissingen weer muziekspel-
groepen voor kinderen. En
morgenavond geeft Bram
Beekman op het orgel van de
Nieuwe Kerk in Middelburg
een concert dat is gewijd aan
César Franck.
Veel namen van min of
meer grote literaire betekenis
vinden we in het dubbelnum
mer van het HOLLANDS
MAANDBLAD: Karei van het
Reve, die overigens slechts als
briefschrijver ten tonele komt
in een serie brieven die ont
vreemd zijn „door revolutio
nair studenten uit academi
sche archieven"; Anne Marie
Baart, J. Blokker jr, Paul van
't Veer, Dick Hilienius, J. Pen
en zo meer. Over de kwali
teit van hun bijdragen moet
men zelf maar oordelen. Eén
uitzondering- Er staat een „ge
dicht" van W.J. Otten in onder
de titel „Oude Vrouw". Je zo-u
bijna aan opzet gaan geloven,
■wanneer je op de achterlig
gende bladzijde de titel van
een verhaal van Gerrit Krol
ziet staan: „Het is niet nodig
alles te beschrijven". Heel
juist.
Het vijfde nummer van de
39ste jaargang van KUL-
TUURLEVEN besteedt veel
aandadht aan de beroering die
in België onder artsen en far-
macologen is ontstaan over de
gezondheidszorg in dat land.
Kultuurlewen beperkt zich
vooral tot het geven van een
informatief overzicht. Verder
wordt aandacht besteed aan
het rapport over de feitelijke
betrekkingen die kerken in
Frankrijk onderhouden met de
gevestigde economische en po
litieke machten. Medewerker
I. Nelissen gaat wat dieper in
op de vraag waar toch het
heimwee naar het recente
verleden vandaan komt dat
kennelijk bestaat, afgaand op
de kunst-ui tingen van het af
gelopen jaar.
ONS ERFDEEL besteedt
veel aandacht aan de concen
traties in het uitgeversbedrijf,
zeer overzichtelijk, zeer infor
matief en vooral zeer onthul
lend over de onderlinge bin
dingen in het uitgeverswereld
je. Verder werd er geschre
ven over de toekomst van het
muziektheater in Vlaanderen.
Daarnaast is er een bijzonder
lezenswaardige bijdrage over
de politieke problemen in
Frans-Vlaanderen, die hoe
kan het anders rechtstreeks
te maken hebben met de taal
problemen. En het is ook frus
trerend te weten, dat de buur
man denkt dat hij in Bo-ur-
bom-g woont, terwijl jij zelf
als adres Broekburg opgeeft
of Le Doulieu, terwijl je zeker
weet dat het -Zoeterstéde is.
Het driemaandelijks tijd
schrift voor wetenschap en
cultuur REKENSCHAP een
uitgave van de humanistische
stichting Socrates, heeft dit
maal m'n hart gestolen. Niet
zozeer door de kwaliteit of
filosofische strekking van de
artikelen, maar door een afle
vering van de autobiografie
van Lrbbe van der Wal. Hij
immers is het geweest, die me
tijdens de gymnasiumjaren
heeft ingewijd in de geheimen
van Plato en de schoonheid
van Homerus. En hoe onthul
lend en vertederend is het
niet een blik te werpen in de
jeugd van een oude leermeester
tegen wie je enorm opziet.
Overigens is Libbe van der
Wal geen onbekende in het
literaire wereldje: hij heeft
onder schuilnaam ver
schillende romans geschreven
en onder eigen naam een paar
toneelstukken-
Eindredactie:
ad interim
hans lutz
(■Aflevering 67
Na het eten deed Pallieter
klimsporen rond de benen
nam een leerken op zijn
schouder en trok de velden in
om eens te zien hoe het met
de eieren en de jonge vogelen
stond Hij deed bijna boom
voor boom, zette het leerken
tegen de strunken om in de
holten te zien, of klom met
een katterapte in de toppen
van de bomen. Hij zag alzo de
roze- groen- en zwartbespik-
kelde eikes in de donkere nes
ten glimmen, hij telde ze, en
had er deugd van, ze eens met
lichten vinger te kunnen be-
strelen.
Maar het langst kon hij blij
ven stilstaan voor een nest
met platte jongen, die met hun
gulzige bekken wijd open la
gen te schreeuwen naar
eten.
De velden lagen in den vre
de van den noen- Er waren
weinig boeren op het land. 't
Was alleen de zon, in den fijn
bewolkten hemel, die het gro
te werk deed. Ze warmde
door en door de vette groenig
heden. De peekens zwollen er
van in den grond en het groen
blauwe koren ging er zicht
baar bij omhoog.
De verten waren zuiver lijk
op gotieke schilderijen. En
Bruur beklom nog vele bomen,
sprak met een boer of boeren
meid, zat het veld te bezien,
dronk zijn dorst af aan de
beken en zo was hij al 'n hele
tap gegaan, en zijn maag keer
de om van den danigen hon
ger.
Hij meende naar huis te
gaan maar daar zag hij ineens,
gans alleen op het bolle van
de wijde streek een slanke
populier torenhoog in de lucht
rijzen, met erachter een ont
zaggelijke Hollandse witte
wolk. Daar wilde hij eerst nog
op!. Als hij maar hoog en
gevaarlijk kon klimmen, dan
was hij in zijn element. In een
ommezien zat hij in den
kruin.
God van de zee. Wat was de
wereld paradij sschoon van
daarboven, 't Was alsof de
aarde heur hert had openge
daan. Uren ver strekte het
vruchtbaar land onder hem
uit. Hij zag wel twiiitig kerk
torens en ik weet niet hoeveel
hoeven langs alle kanten lig
gen. Alle dorpen hadden mo
lens, en de rode daken en
witte geveltjes lagen als fijne
perelen van koraal en oesters
in de kostelijke weelde van ai
die verschillende groenen van
bossen, beemden en gevier
kante velden.
Zwarte treinen reden heel
ver met 'n lange witte wolk
achteraan, langzaam in de
wijdte Gezeilde schepen scho
ven op de Nethe die glinste
rend, in rustige bochten, den
enen horizont met den ande
ren verbond. En groot stond
de hemel daarover, vijf keren
zo hoog, en de zon vulde de
aardkom met heur overheer
lijk licht.
Alles scheen zo klein en
zuiver als een stuk nieuw
speelgoed en Pallieter zei:
„Van hier gezien is de mens
nog gin pijp toebak
ueerd"!!
Hij zat daar hoog en droog,
als 'n reus, die baas was van
dat land. En er kwam tot z'n
grote vreugde 'n wind het sop
van den populier bewiegen-
Pa'lieter touterde mee en 't
v/as alsof hij op een wolk
waaide naar een ander land.
Zonder dat hij 't zelf wist
galmde er uit zijn keel een
machtig lied dat tot tegen den
hemel klonk.
't Was hier te schoon om
naar beneden te gaan. Maar 't
witte licht verguldde, en de
zon wierd groter en groter, en
rood. Het rood jubelde de wol
ken in en rolde over de we
reld.
En achter verre blauwe bos
sen zakte de zon in een chaos
van rustige, helderverlichtte
reuzenwolken. De schaduwen
schoten lang uit en namen de
klaarte- weg. Beneden was de
voield in de schemering, maar
op Pallieter plakte het zonne
goud nog lijk rood papier. Hij
had zijn eigen willen bestre-
len.
Heel ver zag hij twee rei
gers zweven. Zijn ogen verlie
ten ze niet, want ze waren
groots in den wassenden
avond. Hij volgde mee de gro
te lijn die ze met wakken
vleugelslag door de toesluiten
de avondlucht trokken. Soms
bleven ze 'n helen tijd met
wijduitgestrekte vleugel en
schoven dan roerloos voort op
het donkerende blauw. Ze wa
ren vol mysterie en gaven een
diepen indruk. En even roer-
PA T T T TH ^TT* TT* Ti
li, JU jL J, Jti t JA.
loos en zwijgend als ze geko
men waren verdwenen ze in
de purperen schemering van
•den tegenover gestelden ein
der. Als ze weg waren was er
als iets van hunne ziel in de
lucht gebleven. De zonnetri-
omf was uitgestorven; er flak
kerde ten westen nog een va
ge klaarte en in het veld
brandde ievers een lichtje Dat
was de avond.
Toen daalde Pallieter af, en
ging met de gauwte naar huis,
want zijn beer grolde in zijn
lijf. Maar hij zweeg, want hij
wasaangedaan tot in het
klokhuis van zijn ziel.
(Wordt vervolgd).
„Pallieter" van Felix Tim
mermans, uitgegeven door P. N.
van Kampen en Zoon, Amster
dam).
AMSTERDAM Hoechst
Holland N.V., een van de
twee Nederlandse dochter
maatschappijen van het
Westduitse Farbwerke
Hoechst-concern, heeft vo
rig jaar een omzet behaald
van f 298 min. De investe
ringen beliepen ruim f 173
min., zo blijkt uit het be
richt betreffende de intro
ductie van de originele aan
delen Farbwerke Hoechst
A.G. op de Amsterdamse
effectenbeurs. De verhan
deling van deze aandelen
zal, zoals gemeld, beginnen
op 11 juli.
Het bedrijf in Vlissingen
bereikte vorig jaar een lichte
stijging van de fosforproduk-
tie. Eind 1971 werd een derde
fosforoven in gebruik geno
men. Begin 1972 kwam een
fabriek voor d-m.t. (een
grondstof voor kunstvezels) in
bedrijf. In het Bredase bedrijf
werd de produktie van polys
tyreen vergroot. Begin 1973
zal een aanzienlijke fabrieks-
uitbreiding worden voltooid,
waarmee de totale capaciteit
op 130.000 a 140.000 ton per
jaar wordt gebracht. De fo^
lienfabriek van de vestiging in
Weert was in 1971 goed be
zet.
Hoechst Holland Verkoop
N.V., waarin Farbwerke
Hoechst voor 50 procent deel
neemt, boekte in 1971 een
aanzienlijke omzetstijging en
een bevredigend eindresultaat.
De omzet bedroeg f 185 mil
joen. In het eerste kwartaal
van 1972 ontwikkelde de om
zet aioh bevredigend. De om
zet van het Hoechst-concern
bedroeg vorig jiaar 12,7 mil
jard mark, dus ook ongeveer
in guldens. Uit de netto winst
van dm 244 miljoen, werd een
dividend van 15 procent uitge
keerd. De winst voor belastin
gen van dm 152 miljoen o-ver
de eerste vier maanden van
1972 was 10 procent hoger dan
in dezelfde periode van 1971.
Hoechst hoopt in 1972 een
winst voor belastingen te be
halen die in de orde van
grootte ligt van die over 1971
(dm 556 miljoen), op welk
niveau men in de toekomst de
winst tenminste denkt te kun
nen handhaven. De uitgaven
voor investeringen zullen in
1972 wederom dm 1.100 mil
joen bedragen.
(ADVERTENTIE)
DOE-HET-ZELVERS ATTENTIE!
79
Wat slecht te repareren lijkt
lukt met PORION, de in Zwitserland
ontwikkelde universele kunsthars
VUL/STOP/PLAMUUR-MASSA.
Gebruiksgereed, geen verlies vat
resten, onbeperkt houdbaar. On
misbaar bij elk karwei. Hecht op al
les; op hout, steen, beton, metaal,
tegels, glas, noem maar op, en zowel
op droge als vochtige, ondergrond.
Onschadelijk voordehanden. Krimpt
niet, zet niet uit; scheurt niet.
1 kg ƒ8.55, 2 kg ƒ15.30, 5 kg ƒ29.95
SCHIPHOL (ANP) „Het is
nu een dubbeltje op zijn kant,
maar misschien verandert de
Noorse publieke opinie in de
drie maanden tot september
teil gunste van aansluiting bij
de EEG".
Dit zei staatssecretaris Krui-
singa van Verkeer en Water
staat donderdag op Schiphol
na zijn terugkeer uit Oslo. waar
hij besprekingen heeft gevoerd
met de Noorse minister van
handel Kleppe. Hij heeft ook
gesproken met zijn Noorse
ambtsgenoot Ribu en de Noor
se vereniging van reders.
Drs. Kruisinga zei dat vol
gens Gallup-enquêtes voor- en
tegenstanders van aansluiting
van Noorwegen bij de EEG
elkaar op het ogenblik in even
wicht houden. Maar zelfs als
de uitslag van het in septem
ber te houden referendum voor
aansluiting is, moet het Noorse
parlement zich nog uitspreken.
Volgens de Noorse grondwet
moet dan tweederde voor aan
sluiting stemmen, zodat aan
sluiting nog een onzekere zaak
PRAAG (Rtr.) De West
duitse staatssecretaris Paul
Frank is in Praag aangekomen
voor de vijfde ronde van de
besprekingen ter normalisering
van de betrekkingen tussen
West-Duitsland en Tsjechoslo-
wakije. Donderdagmiddag ont
moette hij vice-minister van
buitenlandse zaken Jiri Goetz,
die de Tsjechosiowaakse onder
handelingsdelegatie leidt. De
besprekingen worden vandaag
voortgezet.
AMSTERDAM (ANP) En
kele tientallen met het Suri
naamse comité „Vrienden van
Mariënburg" sympathiserende
demonstranten hebben donder
dagmiddag in Amsterdam voor
en tijdens de aandeelhouders
vergadering van de n.v. Rubber
Cultuur Maatschappij „Amster
dam" op de Dam geprotesteerd
tegen de „uitbuiting" van de
Surinaamse arbeiders van de
met sluiting bedreigde suiker
plantage Mariënburg in Suri
name.
De aandeelhouders moésten
onder spandoeken doorlopen
om de industriële club op de
Dam te kunnen binnenkomen.
Op straat deelden de demon
stranten aan voorbijgangers,
maar ook aan arriverende aan
deelhouders pamfletten uit,
waarin opgeroepen werd de ac
tie van diverse bij de demon
stratie betrokken en vertegen
woordigde Surinaamse organi
saties te steunen en te protes
teren tegen de uitbuiting van
de arbeiders en de onzekerheid
over de werkgelegenheid.
's-GRAVEZANDE (ANP)
Sinds de eerste landmijnen vijf
weken geleden op het strand
van 's-Gravezande zijn aan
getroffen, zijn er in totaal on
geveer zeventig door de mijn-
opruimingsdienst van de mari
ne tot ontploffing gebracht.
Woensdag alleen al waren
dat er tien. Het opsporingswerk
wordt, voortgezet, om alle ge
varen te voorkomen. In totaal
is ongeveer zeshonderd meter
Strand voor het publiek afge
sloten. De 1-est van het strand
is vrij en volkomen ongevaar
lijk.
(ADVERTENTIE)
GERARD DE LANGE
Alle merken tegen de laagste prijzen in Europa, o.a.
merk
BAUKNECHT
BAUKNECHT
BOSCH
BOSCH
"BOSCH
*ESTA
IGNIS
IGNIS
•IGNIS
•IGNIS
•IGNIS
•MARIJNEN
•ZANUSSI
type
TV 140
SV 245
140 T
160 TG
250 ZL
RD 2253 si
6201
7313
7406
7407
6810
825
2010/2T
aant.
Itr.
140
245
140
160
250
225
140
170
225
275
330
220
210
aant.
2
3
1
2
3
3
1
3
3
3
3
3
3
van
f 499.-
f 799.-
f 327.-
f 436.-
f 849.-
f 649.-
f 299.-
f 519.-
f 669.-
f 769.-
f 1019.-
f 699.-
f 729.-
voor
f359.-
f548.-
f230.-
f312.-
f622.-
f472.-
f 199.-
f378.-
f 469.-
f548.-
f 699.-
f509.-
f532.-
per
week
(P-i.)
f4.70
f6.85
f3.
f3.75
f7.80
f5.90
f2.50
f4.7"
f5.9*
6.85
f 8./0
f 6.25
f6.50
*dit zijn dubbeldeurskoelkasten
fncl. gratis thuisbezorgen
Karnemelkslraat 6 tel.01600-31948
Breda
AMSTERDAM - ROTTERDAM - DEN HAAG - UTRECHT - BREDA
H