„Ik heb naar alle kanten gegrepen" Het vogel enbezoek KEES VERWEY EXPO SEERT IN BEYERD TE BREDA RAVEL Hoechst Holland zette in 1971 voor 298 miljoen om Kant en klare kunsthars vulpasta KOELKASTEN GERARD DE LANGE Muziek, op straat, feest in Zeeland Vrijdag 30 juni 197z kunst cultuur "3 laat FELIX TIMMERMANS Noorwegen verdeeld over aansluiting bij de EEG Bonnen Praag hervatten besprekingen Demonstratie tegen sluiting „Mariënburg Zeventig mijnen op strand tot ontploffing gebracht fe' fe Ieder jaar aan het begin van de zomervakantie wordt de Nederlandse bioscoopbezoeker geconfronteerd met de recla mefilm voor het BIO-vakan- tie-oord. Tussen 6 juli en 3 augustus wordt het filmpje „O hiep Bio" vertoond. Voor het eerst sinds 1927 een niet-pro- fessionele film: de film, die op plezierige wijze de relatie tus sen het gehandicapte en het niet-gehandicapte kind duide lijk maakt is gemaakt door derde jaarsleerlingen van de Nederlandse filmacademie. Het Nederlands Blazersen semble heeft van de Mozart- Gemeinde Wien 'n onderschei ding gekregen. Het was het Wiener Flötenuhr. De onder scheiding werd toegekend voor de platencassette die hel NBE maakte van de complete serenades en divertimenti voor blazers van Mozart. Het Ballet van Vlaanderen maakt In november een tour nee door Nederland. De groep bestaat sinds vorig jaar en heeft reeds internationale suc cessen gehaald. In het stedelijk museum in Schiedam wordt tot 14 augus tus een expositie over het wa ter gehouden. Het museum tracht met schilderijen uit di verse perioden een contrast in de sfeer te scheppen tussen de klassieke wijze van het weer geven van de zee en de ma nier waarop dat thans gebeurt. Er zijn bovendien twee strandscènes: een uit 1900 en uit de dag van vandaag. De hele zomer lang tot 12 september wordt in de St. Pietersabdij bij Gent een ten toonstelling gehouden door de Belgische Federatie voor Kunst- en Scheppingsambach ten. Een expositie van o.m. juwelen, email, kunstmalt- werk, glasramen, kantwerk, keramiek, wandtapijten en meubels. Zondagmiddag komt het Nederlands Danstheater weer terug in Nederland. Daarmee komt dan een einde aan een tournee van ruim drie maan den door de Verenigde Staten, Canada, Australië en sinds dinsdag ook door Indonesië. Het succes was zeer groot voor de Nederlandse dan sers. René Smeets uit het Bra bantse Dommelen, oprichter en oud-directeur van de Akade- mie voor Industriële Vormge ving in Eindhoven heeft voor het eerste de COSA-prijs 1972 gekregen. De heemkundige kring De Duffert organiseert van 19 au gustus tot en met 30 septem ber een tentoonstelling over het verleden van de streek de Duffert in het voormalig Ne derlands hervormd kerkje aan de Rijndijk in Millingen aan de Rijn. Nederland is in Berlijn voor de eerste keer vertegenwoordigd met speelfilms op een interna tionale filmmarkt die gehou den wordt bij gelegenheid van het internationale filmfes tival van Berlijn. Naar Berlijn zijn gestuurd „Wat zien ik", „Mira", „Blue Movie", „Rubi- a's Jungle", „Daniël" en de jeugdfilm „Robinson Crusoe". Voor het festival zelf zond Nederland een film van Slui- zer Films N.V. in „Het mes en de rivier" (Joao). De serie popconcerten in het Holland Festival is nu hele maal een Nederlandse affaire geworden- De drummer van Sofs Machine John Marshall blijft nl. ziek. Het concert vanavond in de Doelen wordt nu gegeven door Focus, CCC, Alquin en Sail. De jonge Roosendaler Rien Timmers, die enkele maanden geleden met tekeningen expo seerde in De Beyerd te Breda, heeft van 7 tot 28 juli en expositie in De Galerij van de XXe Eeuw in de Wolstraat 30 te Antwerpen. De tentoonstel ling wordt 7 juli om acht uur 's avonds geopend. „Het is verwarrend zoveel als ik heb gewild, ik heb naar alle kanten gegrepen. Ik weet niet of anderen dat ook doen. Ik weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen; beter kan ik het niet uitdrukken: ik heb naar alle kanten gegrepen. Maar zoveel is aan mij voor bijgegaan". Zegt 72-jarige Kees Verwey. De Haarlemse kunstschilder exposeért op het ogenblik tekeningen in het Bredase culturele centrum De Beyerd (aan de Boschstraat). Deze overzichtstentoonstelling is dagelijks te bezichtigen, tot en met 6 augustus. Het is een fijne tentoonstel ling in een fijne ruimte. „Ik ben zo in mijn schik met deze ruimte", zegt Verwey, die in z'n lange leven al in de hele wereld heeft geëxposeerd. „De sfeer is hier zo aardig en je vinidt hier zoveel begrip en initiatief bij de mensen die er werken". Verwey is beroemd ais schilder en aquarellist. Al sinds 32 jaar woont hij „in het mooiste huis van Haarlem", aan het Spaarne, een huis uit 1637, „het jaar waarin de Nachtwacht werd voltooid" weet Verwey. Men zegt, dat wie een schilder echt wil le ren kennen, moet weten hoe hij tekent. Het verzoek om deze óverzichtstentoonstelling van zijn tekeningen te maken, kwam van de vroegere dix-ec- teur van de rijksacademie voor beeldende kunsten in Amsterdam, de heer Vroom. Daar werd de tentoonstelling vorig jaar geliouiden „Maar op de academie had den de docenten er geen be langstelling voor. Daar zijn hele goeje kunstenaars onder, dat zeker, maar ik denk dat ze me ouwerwets vinden. Toch hebben ze deze mooie catalo gus voor mij gemaakt. Mis schien waren ze wel kwaad om wat Ik in de inleiding schrijf over- wat ik over een opleiding denk." Hij schrijft daarin: „Het grote probleem van deze tijd is: Moet men Ieren in vrijheid of gebonden heid. Voor mij is een leraar die zijn leerlingen vrijlaat waardeloos. Het woord streng is allang afgeschaft...Stréng zijn betekent „werkelijk con tact maken" en zo iets gaat niet zonder pijn. Het ontwij ken van die pijn is de grote zwakte van het moderne on derwijs. Want pijn doodt de ge voeligheid niet, maar maakt haar juist levend. Wie zijn pupil spaart bereikt hém niet". „Nou zal ik wel het lacher tje zijn van heel Breda en omgeving," zegt Verweij. Maar dat schijnt hem niet veel te doen. Hij heeft gelijk. Hij zoekt overigens met raar zijn gelijk. Hij zegt: „Ik zou willen dat er iemand kwam die mij kon zeggen, waarom ik dit al lemaal doe en wat het bete kent." Dat lijkt een merk waardige uitspraak voor een man over wie al jaren wordt geschreven én niet door de eersten de besten. Door Jos de Gruyter, door prof. Jaffé, door Hans Redeker, door Godfried Bomans ook, jaren lang een trouwe vrind En indertijd door Cornells Veth. Verwey zegt dan: „Iedereen heeft nota van me genomen, dat wel". -Het is hem niet voldoende. Daarom gaat hij ook altijd maar door met tekenen en schil deren. Zo ben je op weg naar jezelf, naar het noodt te vér- krijgen antwoord op de vraag, wie je toch eigenlijk bent. „Maar wat wil je," vraagt hij zich af in de inleiding in de catalogus. „We kur.nen slechts constateren en gissen. Ik meen dat ik vanaf mijn jeugd heb getekend, om aan de animale behoefte van „tekenen" te vol doen, zonder meer. En zo is het dar. eigenlijk gebleven". Waarbij hij constateert, dat hij toch niet doof was voor stro mingen en veranderingen om zich heen. Wie naar dit werk van de oude-jonge Verhey kijkt moet zeggen, dat er wel meer aan de hand is dan te willen vol doen aan die animale behoefte van „tekenen"; iemand die zo kan kijken naar mensen en naai- zichzelf (op z'n elfde te kende hij al een zo helder zelfportret) die legt getuigenis af van een in wezen onroman tische behoefte aan (zelfob servatie. De „tekenen" van le ven die hij in zijn lange loop baan bijeenbracht, be-tekenen een confrontatie met een diep zinnig mens. Breda mag erg blij zijn met zo'n expositie. JAN HÜSKEN. Bij Phonogram komen ze nooit uitgestudeerd op het zoeken van namen voor series waarin al eerder uitgebrachte opna men onder een vers vernisje een tweede of derde kopers markt kunnen vinden. .Na „Muzikale edelstenen", „Klas siek mozaïek", „Klassieke discotheek", „Grandioso", „Klassiek verzoekprogram ma", „Meesters der muziek" is een der laatste vondsten de UNIVERSO-REEKS. Om die naam te rechtvaardigen wordt aan de achterzijde van de hoes een politieke en cultuur historische schets gegeven van het tijdvak waarin de op de plaat gegroefde werken ont stonden. Op zichzelf een aar dig idee, maar dan most er in zo'n reeks toch meer samen hang zitten dan uit twee ach tereenvolgende Ravelplaten blijkt. De enige maanden gele den verschenen eerste plagt bevat composities van zowel voor als van de eerste wereld oorlog, de bijbehorende tekst is vooral toegespitst op Ein stein. De dezer dagen uitgeko men tweede Ravel-plaat, waarbij de medicus Robert Koch als referentiekader dient, telt alleen werk van voor 1914 en daarbij is weel de Rapsodie espagnola, die ook al op de eerdere plaat stond. En tevens in diezelfde uitvoering van het Concertge bouworkest onder Haitink, dat trouwens de hele plaat vult met de tweede suite uit „Daph- nis et Chloé". de Pavane en Alborada del gracioso. Een tikje heterogeen dus want de Daphnis-muziek hoort eigen lijk in dit rijtje niet thuis. De uitvoeringen zelf zijn objectief mooi of goed, zo men wil, maar er blijft wat te wensen: ze overtuigen niet erg. Het lijkt wel of het Concertgebouw orkest onder Haitink wat minder innerlijke verwant schap met deze partituren de monstreert dan vroeger onder Eduard van Beinum het geval was. Wie dit viertal werken al niet bezit, heeft - de prijs in aanmerking genomen - toch geen miskoop aan deze plaait. JOOP BARTMAN. (Ravel: Bolero, Rapsodie es- pagnole, La valse, Tzigane. Di verse orkesten. Grumiaux so list in de Tzigane. Philips 6580 031; Ravel: Daphnis et Chloé, tweede suite, Pavane pour une infante défunte, Alborada del dracioso, Rapsodie espanole. Concertgebouw-orkest onder Bernard Haitink. Beide platen in de Universo-serie f 16,50). Muziek op straat is de titel van een Holland Festivalmani festatie in Middelburg, die momenteel volop in gang is. Het feest speelt zich in de Burg-promenade, het Dam plein en het Abdijplein, ter- wijt bovendien kerken, wan delgangen van de Abdij, mu ziekbibliotheek, fabrieken en andere speelplaatsen in het 'evenement zijn betrokken. Centraal staat de workshop Muziek op straat onder leiding van de Zeeuwse componist Daan Manneke. Maandag heeft verder het Quadro Hutyra een uitvoering gegeven, dinsdag' is i«n de voorhal van de staten zaal de tentooisteliing Octopus geopend, waarop decorschet- sen, ontwerpen, teksten, draai boeken, muziekbladen e.d. te zien zijn, die voor de Octopus uitgaven zijn gebruikt. Woensdag waren het vooral de kinderen, die aan bod kwa men met het poppentheater de Kriekeputte, het kindertheater Staut, kinderfilms muziekspel- groepen voor kinderen. Dat laatste onderdeel kreeg giste ren nog een vervolg in Mid delburg-zuid. Gisteravond tra den met veel succes op de Instant Composers Pool van- Willern Breuker en het bewe gingstheater Bewth. Ook van daag js Bewth in Zeeland, vanmiddag in de duinen bij Oostkapelle en vanavond in Middelburg. Zaterdag wordt „Muziek op straat" besloten met een op treden in café de Vriendschap in Middelburg van het jazzduo Marion Brown dan Steve McGa-11 ook morgenavond treedt dat op, dan in de Beuk Morgenochtend om 11 uur en morgenmiddag om twee uur zijn er op de Markt in Vlissingen weer muziekspel- groepen voor kinderen. En morgenavond geeft Bram Beekman op het orgel van de Nieuwe Kerk in Middelburg een concert dat is gewijd aan César Franck. Veel namen van min of meer grote literaire betekenis vinden we in het dubbelnum mer van het HOLLANDS MAANDBLAD: Karei van het Reve, die overigens slechts als briefschrijver ten tonele komt in een serie brieven die ont vreemd zijn „door revolutio nair studenten uit academi sche archieven"; Anne Marie Baart, J. Blokker jr, Paul van 't Veer, Dick Hilienius, J. Pen en zo meer. Over de kwali teit van hun bijdragen moet men zelf maar oordelen. Eén uitzondering- Er staat een „ge dicht" van W.J. Otten in onder de titel „Oude Vrouw". Je zo-u bijna aan opzet gaan geloven, ■wanneer je op de achterlig gende bladzijde de titel van een verhaal van Gerrit Krol ziet staan: „Het is niet nodig alles te beschrijven". Heel juist. Het vijfde nummer van de 39ste jaargang van KUL- TUURLEVEN besteedt veel aandadht aan de beroering die in België onder artsen en far- macologen is ontstaan over de gezondheidszorg in dat land. Kultuurlewen beperkt zich vooral tot het geven van een informatief overzicht. Verder wordt aandacht besteed aan het rapport over de feitelijke betrekkingen die kerken in Frankrijk onderhouden met de gevestigde economische en po litieke machten. Medewerker I. Nelissen gaat wat dieper in op de vraag waar toch het heimwee naar het recente verleden vandaan komt dat kennelijk bestaat, afgaand op de kunst-ui tingen van het af gelopen jaar. ONS ERFDEEL besteedt veel aandacht aan de concen traties in het uitgeversbedrijf, zeer overzichtelijk, zeer infor matief en vooral zeer onthul lend over de onderlinge bin dingen in het uitgeverswereld je. Verder werd er geschre ven over de toekomst van het muziektheater in Vlaanderen. Daarnaast is er een bijzonder lezenswaardige bijdrage over de politieke problemen in Frans-Vlaanderen, die hoe kan het anders rechtstreeks te maken hebben met de taal problemen. En het is ook frus trerend te weten, dat de buur man denkt dat hij in Bo-ur- bom-g woont, terwijl jij zelf als adres Broekburg opgeeft of Le Doulieu, terwijl je zeker weet dat het -Zoeterstéde is. Het driemaandelijks tijd schrift voor wetenschap en cultuur REKENSCHAP een uitgave van de humanistische stichting Socrates, heeft dit maal m'n hart gestolen. Niet zozeer door de kwaliteit of filosofische strekking van de artikelen, maar door een afle vering van de autobiografie van Lrbbe van der Wal. Hij immers is het geweest, die me tijdens de gymnasiumjaren heeft ingewijd in de geheimen van Plato en de schoonheid van Homerus. En hoe onthul lend en vertederend is het niet een blik te werpen in de jeugd van een oude leermeester tegen wie je enorm opziet. Overigens is Libbe van der Wal geen onbekende in het literaire wereldje: hij heeft onder schuilnaam ver schillende romans geschreven en onder eigen naam een paar toneelstukken- Eindredactie: ad interim hans lutz (■Aflevering 67 Na het eten deed Pallieter klimsporen rond de benen nam een leerken op zijn schouder en trok de velden in om eens te zien hoe het met de eieren en de jonge vogelen stond Hij deed bijna boom voor boom, zette het leerken tegen de strunken om in de holten te zien, of klom met een katterapte in de toppen van de bomen. Hij zag alzo de roze- groen- en zwartbespik- kelde eikes in de donkere nes ten glimmen, hij telde ze, en had er deugd van, ze eens met lichten vinger te kunnen be- strelen. Maar het langst kon hij blij ven stilstaan voor een nest met platte jongen, die met hun gulzige bekken wijd open la gen te schreeuwen naar eten. De velden lagen in den vre de van den noen- Er waren weinig boeren op het land. 't Was alleen de zon, in den fijn bewolkten hemel, die het gro te werk deed. Ze warmde door en door de vette groenig heden. De peekens zwollen er van in den grond en het groen blauwe koren ging er zicht baar bij omhoog. De verten waren zuiver lijk op gotieke schilderijen. En Bruur beklom nog vele bomen, sprak met een boer of boeren meid, zat het veld te bezien, dronk zijn dorst af aan de beken en zo was hij al 'n hele tap gegaan, en zijn maag keer de om van den danigen hon ger. Hij meende naar huis te gaan maar daar zag hij ineens, gans alleen op het bolle van de wijde streek een slanke populier torenhoog in de lucht rijzen, met erachter een ont zaggelijke Hollandse witte wolk. Daar wilde hij eerst nog op!. Als hij maar hoog en gevaarlijk kon klimmen, dan was hij in zijn element. In een ommezien zat hij in den kruin. God van de zee. Wat was de wereld paradij sschoon van daarboven, 't Was alsof de aarde heur hert had openge daan. Uren ver strekte het vruchtbaar land onder hem uit. Hij zag wel twiiitig kerk torens en ik weet niet hoeveel hoeven langs alle kanten lig gen. Alle dorpen hadden mo lens, en de rode daken en witte geveltjes lagen als fijne perelen van koraal en oesters in de kostelijke weelde van ai die verschillende groenen van bossen, beemden en gevier kante velden. Zwarte treinen reden heel ver met 'n lange witte wolk achteraan, langzaam in de wijdte Gezeilde schepen scho ven op de Nethe die glinste rend, in rustige bochten, den enen horizont met den ande ren verbond. En groot stond de hemel daarover, vijf keren zo hoog, en de zon vulde de aardkom met heur overheer lijk licht. Alles scheen zo klein en zuiver als een stuk nieuw speelgoed en Pallieter zei: „Van hier gezien is de mens nog gin pijp toebak ueerd"!! Hij zat daar hoog en droog, als 'n reus, die baas was van dat land. En er kwam tot z'n grote vreugde 'n wind het sop van den populier bewiegen- Pa'lieter touterde mee en 't v/as alsof hij op een wolk waaide naar een ander land. Zonder dat hij 't zelf wist galmde er uit zijn keel een machtig lied dat tot tegen den hemel klonk. 't Was hier te schoon om naar beneden te gaan. Maar 't witte licht verguldde, en de zon wierd groter en groter, en rood. Het rood jubelde de wol ken in en rolde over de we reld. En achter verre blauwe bos sen zakte de zon in een chaos van rustige, helderverlichtte reuzenwolken. De schaduwen schoten lang uit en namen de klaarte- weg. Beneden was de voield in de schemering, maar op Pallieter plakte het zonne goud nog lijk rood papier. Hij had zijn eigen willen bestre- len. Heel ver zag hij twee rei gers zweven. Zijn ogen verlie ten ze niet, want ze waren groots in den wassenden avond. Hij volgde mee de gro te lijn die ze met wakken vleugelslag door de toesluiten de avondlucht trokken. Soms bleven ze 'n helen tijd met wijduitgestrekte vleugel en schoven dan roerloos voort op het donkerende blauw. Ze wa ren vol mysterie en gaven een diepen indruk. En even roer- PA T T T TH ^TT* TT* Ti li, JU jL J, Jti t JA. loos en zwijgend als ze geko men waren verdwenen ze in de purperen schemering van •den tegenover gestelden ein der. Als ze weg waren was er als iets van hunne ziel in de lucht gebleven. De zonnetri- omf was uitgestorven; er flak kerde ten westen nog een va ge klaarte en in het veld brandde ievers een lichtje Dat was de avond. Toen daalde Pallieter af, en ging met de gauwte naar huis, want zijn beer grolde in zijn lijf. Maar hij zweeg, want hij wasaangedaan tot in het klokhuis van zijn ziel. (Wordt vervolgd). „Pallieter" van Felix Tim mermans, uitgegeven door P. N. van Kampen en Zoon, Amster dam). AMSTERDAM Hoechst Holland N.V., een van de twee Nederlandse dochter maatschappijen van het Westduitse Farbwerke Hoechst-concern, heeft vo rig jaar een omzet behaald van f 298 min. De investe ringen beliepen ruim f 173 min., zo blijkt uit het be richt betreffende de intro ductie van de originele aan delen Farbwerke Hoechst A.G. op de Amsterdamse effectenbeurs. De verhan deling van deze aandelen zal, zoals gemeld, beginnen op 11 juli. Het bedrijf in Vlissingen bereikte vorig jaar een lichte stijging van de fosforproduk- tie. Eind 1971 werd een derde fosforoven in gebruik geno men. Begin 1972 kwam een fabriek voor d-m.t. (een grondstof voor kunstvezels) in bedrijf. In het Bredase bedrijf werd de produktie van polys tyreen vergroot. Begin 1973 zal een aanzienlijke fabrieks- uitbreiding worden voltooid, waarmee de totale capaciteit op 130.000 a 140.000 ton per jaar wordt gebracht. De fo^ lienfabriek van de vestiging in Weert was in 1971 goed be zet. Hoechst Holland Verkoop N.V., waarin Farbwerke Hoechst voor 50 procent deel neemt, boekte in 1971 een aanzienlijke omzetstijging en een bevredigend eindresultaat. De omzet bedroeg f 185 mil joen. In het eerste kwartaal van 1972 ontwikkelde de om zet aioh bevredigend. De om zet van het Hoechst-concern bedroeg vorig jiaar 12,7 mil jard mark, dus ook ongeveer in guldens. Uit de netto winst van dm 244 miljoen, werd een dividend van 15 procent uitge keerd. De winst voor belastin gen van dm 152 miljoen o-ver de eerste vier maanden van 1972 was 10 procent hoger dan in dezelfde periode van 1971. Hoechst hoopt in 1972 een winst voor belastingen te be halen die in de orde van grootte ligt van die over 1971 (dm 556 miljoen), op welk niveau men in de toekomst de winst tenminste denkt te kun nen handhaven. De uitgaven voor investeringen zullen in 1972 wederom dm 1.100 mil joen bedragen. (ADVERTENTIE) DOE-HET-ZELVERS ATTENTIE! 79 Wat slecht te repareren lijkt lukt met PORION, de in Zwitserland ontwikkelde universele kunsthars VUL/STOP/PLAMUUR-MASSA. Gebruiksgereed, geen verlies vat resten, onbeperkt houdbaar. On misbaar bij elk karwei. Hecht op al les; op hout, steen, beton, metaal, tegels, glas, noem maar op, en zowel op droge als vochtige, ondergrond. Onschadelijk voordehanden. Krimpt niet, zet niet uit; scheurt niet. 1 kg ƒ8.55, 2 kg ƒ15.30, 5 kg ƒ29.95 SCHIPHOL (ANP) „Het is nu een dubbeltje op zijn kant, maar misschien verandert de Noorse publieke opinie in de drie maanden tot september teil gunste van aansluiting bij de EEG". Dit zei staatssecretaris Krui- singa van Verkeer en Water staat donderdag op Schiphol na zijn terugkeer uit Oslo. waar hij besprekingen heeft gevoerd met de Noorse minister van handel Kleppe. Hij heeft ook gesproken met zijn Noorse ambtsgenoot Ribu en de Noor se vereniging van reders. Drs. Kruisinga zei dat vol gens Gallup-enquêtes voor- en tegenstanders van aansluiting van Noorwegen bij de EEG elkaar op het ogenblik in even wicht houden. Maar zelfs als de uitslag van het in septem ber te houden referendum voor aansluiting is, moet het Noorse parlement zich nog uitspreken. Volgens de Noorse grondwet moet dan tweederde voor aan sluiting stemmen, zodat aan sluiting nog een onzekere zaak PRAAG (Rtr.) De West duitse staatssecretaris Paul Frank is in Praag aangekomen voor de vijfde ronde van de besprekingen ter normalisering van de betrekkingen tussen West-Duitsland en Tsjechoslo- wakije. Donderdagmiddag ont moette hij vice-minister van buitenlandse zaken Jiri Goetz, die de Tsjechosiowaakse onder handelingsdelegatie leidt. De besprekingen worden vandaag voortgezet. AMSTERDAM (ANP) En kele tientallen met het Suri naamse comité „Vrienden van Mariënburg" sympathiserende demonstranten hebben donder dagmiddag in Amsterdam voor en tijdens de aandeelhouders vergadering van de n.v. Rubber Cultuur Maatschappij „Amster dam" op de Dam geprotesteerd tegen de „uitbuiting" van de Surinaamse arbeiders van de met sluiting bedreigde suiker plantage Mariënburg in Suri name. De aandeelhouders moésten onder spandoeken doorlopen om de industriële club op de Dam te kunnen binnenkomen. Op straat deelden de demon stranten aan voorbijgangers, maar ook aan arriverende aan deelhouders pamfletten uit, waarin opgeroepen werd de ac tie van diverse bij de demon stratie betrokken en vertegen woordigde Surinaamse organi saties te steunen en te protes teren tegen de uitbuiting van de arbeiders en de onzekerheid over de werkgelegenheid. 's-GRAVEZANDE (ANP) Sinds de eerste landmijnen vijf weken geleden op het strand van 's-Gravezande zijn aan getroffen, zijn er in totaal on geveer zeventig door de mijn- opruimingsdienst van de mari ne tot ontploffing gebracht. Woensdag alleen al waren dat er tien. Het opsporingswerk wordt, voortgezet, om alle ge varen te voorkomen. In totaal is ongeveer zeshonderd meter Strand voor het publiek afge sloten. De 1-est van het strand is vrij en volkomen ongevaar lijk. (ADVERTENTIE) GERARD DE LANGE Alle merken tegen de laagste prijzen in Europa, o.a. merk BAUKNECHT BAUKNECHT BOSCH BOSCH "BOSCH *ESTA IGNIS IGNIS •IGNIS •IGNIS •IGNIS •MARIJNEN •ZANUSSI type TV 140 SV 245 140 T 160 TG 250 ZL RD 2253 si 6201 7313 7406 7407 6810 825 2010/2T aant. Itr. 140 245 140 160 250 225 140 170 225 275 330 220 210 aant. 2 3 1 2 3 3 1 3 3 3 3 3 3 van f 499.- f 799.- f 327.- f 436.- f 849.- f 649.- f 299.- f 519.- f 669.- f 769.- f 1019.- f 699.- f 729.- voor f359.- f548.- f230.- f312.- f622.- f472.- f 199.- f378.- f 469.- f548.- f 699.- f509.- f532.- per week (P-i.) f4.70 f6.85 f3. f3.75 f7.80 f5.90 f2.50 f4.7" f5.9* 6.85 f 8./0 f 6.25 f6.50 *dit zijn dubbeldeurskoelkasten fncl. gratis thuisbezorgen Karnemelkslraat 6 tel.01600-31948 Breda AMSTERDAM - ROTTERDAM - DEN HAAG - UTRECHT - BREDA H

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 11