MANIFEST MILIEUDEFENSIE MUSEUM WIL MEER NAAM MAKEN Protest VMZ bij Sas van Gent VELDHEREN VAN DELTAPLAN GEVOEUG VOOR ARGUMENTEN ERTSOVERSLAG HOECHST STRAKS IN SLOEHAVEN Compromis mogelijk xyo HULST HET ADRES Record-aantal achter een kinderwagen open of dicht? Plan voor „educatieve dienst5' AFLEVERING 1 Oosferschelde stad streek Kouderkerke Regen en koel STRANDWEER Vonhoff krijgt fraaie ets van Koorkerk Wonder Woensdag 21 Juni 1972 3 (Vervolg van pagina 1). In het manifest wordt ge steld dat het bij de Ooster- scheldeprobiematiek zowel om veiligheid als om welvaart als wordt gesteld, geeft de grootst mogelijke veiligheid. Echter, welvaart is ook nodig. Goede betrekkingen met Bel gië evenzeer en daarom werd een uitzondering gemaakt voor de Westerschelde. Dijkverho ging langs de Westerschelde zal toch nog voldoende veilig heid brengen: een aanvaard baar compromis van veiligheid en welvaart, aldus de onderte kenaars van het manifest, die vervolgen: „En nu, in 1972, beseffen wij sterker dan ooit dat vei ligheid en welvaart niet ge noeg zijn als wij moeten leven in een steriele en kunstmatige omgeving. Steeds groter wordt dan ook onze waardering voor de restanten van het natuur lijk milieu. Zulk een waarde vol en zelfs uniek restant is de open Oosterschelde. Een volgende generatie zal zulk een natuurgebied tienvoudig, honderdvoudig op prijs stellen. Wij dreigen het nu te vernie tigen. Er hoogstens een armza lig en kostbaar surrogaat voor in de plaats te stellen, perfo rering van de afsluitdam, com partimentering van het afge sloten water. Als dijkverhoging langs de Westerschelde veilig genoeg is, is dijkverhoging langs de Oosterschelde dat ook. Zuid- Beveland, dat tussen beide zeearmen in ligt, werd in 1953 overstroomd vanuit de Westerschelde. En die blijft open. Afsluiting van de Oos terschelde zal aanzienlijk meer kosten dan dijkverho ging. Wij schieten in onze verant woordelijkheid tekort als wij alleen aan veiligheid en wel vaart denken. Ook milieuzorg en natuurbehoud zijn noodza kelijk. Daarom mag de Ooster schelde niet worden afgesloten zonder een nadere en onafhan kelijke studie. Rijkswaterstaat mag zich niet alleen baseren op een Deltaplan van vele ja ren geleden". ADVERTENTIE) voor een goede bril of uurwerk. GOES Met vele lengten is gisteren het Europees record kinder wagen duwen gebroken. Twee studenten uit Zee land, Jo Hazevoet uit Heikant en Lolke Boel houwers uit Wolphaarts- dijk, lerend voor fysio therapeut in „Der Boe- de" in Koudekerke, bra ken het record dat 6 stu denten van de Vlissingse H.T.S. vorig jaar nog ge vestigd hebben. Vergezeld van een compleet team vertrok het tweetal eergistera vond uit Breda. In oKu- dekerke had men het record: 150 m. Het oude record stond op 122 km. Vooruitzichten voor donder dag en vrijdag, opgesteld door uur. uur- het KNMI op dinsdag om 18 uur. Perioden met regen en aan houdend koel. Weersvooruitzichten in cij fers gemiddeld over Neder land. Voor donderdag: aantal uren zon: 0 tot 8. Min. temp.: van ongeveer normaal tot 3 graden onder normaal. Max. temp.: 1 tot 5 graden onder normaal. Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 70 pro cent. Kans op een geheel droog etmaal: 30 procent. Voor vrijdag: aantal uren ongeveer normaal tot 3 graden onder normaal. Max. temp.: 1 tot 5 graden onder normaal. Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 70 pro cent. Kans op een geheel droog etmaal: 40 procent- Ook deze langste dag van het jaar brengt nog geen zo merweer. Het is zelfs ongun stiger dan gisteren toen het overwegend zonnig bleef. Het front van een actieve depres sie geeft enkele buien en een krachtige zuidwestenwind met een temperatuur van 15 tot 17 graden. Zeewater 14 graden. Vooruitzichten: boven de oceaan staat een krachtige westelijke stroming waardoor het strandweer voorlopig nog koel ensterk wisselvallig zal blijven. waterstanden Konstanz 347 (pl. 2), Rhein- felden 275 (-5), Straatsburg 308 (pl. 2), Plittersdorf 452 (- 17), Maxau 513 (-27), Plochin- gen 150 (-4), Mannheim 362 (- 15), Steinbach 171 (-35), Mainz 362 (-7), Bingen 250 (- 6), Kaub 286 (-6), Trier 238 (-7), Koblenz 283 (-5), Keulen 265 (pl. 5), Ruhrort 422 (pl. 18), Lobith 1020 (pl. 19), Pan- nerdense kop 986 (pl. 16), Nijmegen 807 (pl. 16), IJssél- kop 881 (pl. 13), Eefde IJssel 399 (pl. 7), Deventer 276 (pl. 2), Monsin 5456 (-9), Borgha ren 3880 (-21), Belfeld 1100 5), Grave beneden de (pl. sluis 505 (-2). hoogwater Morgen donderdag 22 juni Bergen op Zoom 0.02 en 12.42, Hansweert 1152, Ter- neuzen 11-22 en 23.43, Vlissin- gen 10.53 en 23.13. Wemeldm- ge 12.52. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De Zeeuwse Museum Stichting heeft vergevorderde plan. nen om een z.g. „educatieve dienst" te stichten, die o.m. tot taak heeft om een breder krachtveld te scheppen rondom het Zeeuws Museum. Er zal ook meer dan voorheen werk worden gemaakt van de propaganda voor het museum. Dit deelde gisteren de heer A. L. van Geesbergen, voorzitter van dè Zeeuwse Museum Stichting, mee tijdens een plechtigheid in de Middelburgse Koorkerk. De plechtigheid was gericht op de officiële overdracht van het waarlijk schitterende, nieuwe onderkomen voor de collectie van het Zeeuws Museum in de z.g. Kanunniken woningen in het Middelburgse Abdij-complex. De officiële opening van het museum in zijn nieuwe behui zing werd verricht door de staatssecretaris van CRM, de heer H. J. L. Vonhoff. De staatssecretaris hield een boei end betoog, waarin hij de. ge schiedenis van het Zeeuwse Museum illustratief noemde voor het gehele museumbeleid in Nederland. Hij wees ook op het moeilijke compromis, dat een museumbeheerder moet vinden tussen diefstal beveili ging en brandbescherming van de collectie. „De diefstalbevei liging vereist, dat men de stukken praktisch in de grond verankert, maar de brand weervoorschriften verlangen daarentegen, dat men de voor werpen in geval van brand snel naar buiten kan dragen. Het beste wapen tegen diefstal bestaat uit het opwekken van liefde voor de cultuurschatten, die in onze musea woraen bewaard", merkte hij op. Als herinnering aan zijn be zoek aan Middelburg werd de heer Vonhoff een fraaie ets van de Koorkerk aangebo den. De commissaris dér konin gin in Zeeland, mr. J. van Aartsen, had tevoren zijn blijdschap geuit over het feit, dat men de restauratie van de Kanunnikenwoningen, tevens de restauratie van het Abdij plein is afgerond. Namens het provinciaal bestuur bood hij een uit 1937 daterend schilde rij van de Zeeuwse schilder Reimond Kimpe aan, voorstel lend „De Westkapellaar". De heer Van Geesbergen. huldigde in zijn toespraak o.m- „3 mannen van het eerste uur", die verwoed hebben geijverd voor definitieve huis vesting van het museum in het Abdij complex. Deze pio niers waren oud-gedeputeerde mr. dr. Mes, jhr. Schorer en wijlen ir. Snip. Na de bijeenkomst in de Koorkerk gegaven de talrijke genodigden zich voor een eer ste bezichtiging naar het mu seum in zijn nieuwe pand, waar zij werden rondgeleid door directeur dr. P. K. van Daalen. De voorzitter van de Stichting Zeeuws Museum poseert met het schilderij dat hij zojuist door mr. Van Aartsen werd aangereikt. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De Vereniging Milieuhygiëne Zeeland (VMZ) legt zich niet neer bij de her haalde afwijzing, door het gemeentebestuur van Sas van Gent, van haar verzoek om een hinder wetvergunning, die op 28 juni 1968 aan de N.V. Zuidchemie is verleend, boven tafel te brengen. De VMZ verlangt, dat de procedure voor de aanvrage voor een nieuwe hinderwetvergunning voor Zuidchemie, opnieuw wordt ingezet, omdat de vorige procedure ongeldig moet worden geacht. over de hinderwet-aanvrage hebben gegeven". De voorzitter van de VMZ de heer J.M. Bannink. merkte hierover tegenover ons op: „Dat is geen argument. Als het advies van die instanties doorslaggevend is, dan heeft de hele procedure van ter vi sie legging en hoorzittingen geen enkele zin meer". De VMZ heeft er gisteren officieel bij b. en w. van Sas van Gent 'tegen geprotesteerd, dat de vergunning van 1968 waarnaar in een nieuwe hin derwet-aanvrage van de N.V. Zuidchemie wordt verwezen, bij de ter visie legging van die nieuwe aanvrage niet werd vertoond. De motivering, welke b. en w. voor hun wei gering hebben, is volgens de VMZ niet terecht. B. en w. vrezen nl. zo hebben zij op de hoorzitting over de vergunning- anavrage verklaard, dat de oude hinderwetvergunning „mogelijk zaken aangaande het fabrieksprocedé vermeldt, die geheim moeten blijven". De rechtsgrond om de oude vergunning in de kluis te hou den meenden b. en w. te vin den in artikel 30 van de hin derwet. Volgens VMZ echter, regelt artikel 30 iets heei an ders, nl. het verschaffen van inlichtingen over het fabrieks procedé aan opsporingsambte naren, die daarna verplicht zijn de verkregen kennis ge heim te houden. „Van meer belang is artikel 12 van de hinderwet", zegt het bestuur van de VMZ, „waarin staat, dat van de beslissing over de aanvrage, zowel aan de aan vrager van de hinderwetver gunning, als aan degene, die bezwaar hebben gemaakt, af schriften moeten worden ge zonden. Helaas worden de de mocratische rechten, die de burgers hebben in dit geval niet gehonoreerd". De VMZ heeft ook beden kingen tegen het argument, dat door een bevoegde ambte naar in Sas van Gent is aange voerd. Gezegd werd nl. dat overlegging van de oude hin derwetvergunning onnodig ls, „omdat de raadgevende In stanties al een positief advies Bij informatie bij de ge meente Vlissingen was het overigens gebleken, dat men in die gemeente de hinderwet vergunningen beslist niet als geheime stukken beschouwt. De VMZ heeft afschriften van haar protestbrief aan b, en w. van Sas van Gent ge zonden aan de commissaris der koningin in Zeeland, aan de inspectie voor de milieu hygiëne in Zeeland en aan de Commissie Milieubeheer van Provinciale Staten. 55 55 (Van een onzer redacteuren) MIDDELBURG De dis cussies over de vraag of de Oosterschelde zal worden af gesloten, dan wel open moet blijven, gaan hun tweede lustrum tegemoet- Begonnen als een strijd tegen windmo lens is het debat uitgegroeid tot een nationaal geschil. Zo wel bij de tegenstanders van afsluiting als bij de voorstan ders daarvan worden mannen van groot gezag naar voren geschoven. Het zwaarste ge schut op wetenschappelijk gebied komt in stelling naar aanleiding van een vraag punt, dat tien jaar geleden louter academisch was. Tege lijk woedt aan het front het lastige storingsvuur van de actiegroepen, die veelal uit jongeren bestaan. Niet alleen het aantal deel nemers aan de Oosterschel- de-discussie is enorm toege nomen; de problematiek die de inzet vormt, heeft zich tegelijkertijd verdiept. Van een vissers- en oesterkwe- kersprotest is het verzet te gen afsluiting van de zeearm geworden tot een „milieu zaak", waarmee het meteen de politieke arena's werd binnengehaald. Tegenover het dogma van de deltawet, dat de hoogst bereikbare veiligheid voor het leven en het goed in Zuidwest-Nederland verkon digt, staat het dogma van de milieuhygiëne, dat de ramp zalige ondergang van een bi ologisch waterparadijs pre dikt. Tegenover de onverzette lijkheid van regering en rijkswaterstaat om het laat ste hoofdstuk van het delta- ■>lan te herschrijven, staat de onwrikbaarheid van velen, vooral in Zeeland, die Wij ven vechten voor een alter natief, dat volgens hen moet bestaan uit een open Ooster schelde. Op het eerste gezicht schijnt het front muurvast te liggen. Bij een aandachtig omzien naar wat er in die tien jaar van strijd is ge beurd, oratdenkt men echter dat de veldheren van het deltaplan bepaald niet onge voelig zijn gebleven voor de standpunten van huin weder- of tegenpartij. Bovendien zijn de vooruitzichten op verdere concessies aan de „o- penhouders" gunstiger dan men nu veelal bevroedt. Is een open Oosterschelde dan een haalbaar perspec tief? Dichting van de Veerhaven Kruiningen. Het antwoord luidt: Neen, tenzij er een wonder ge beurt. Maar er is een com promis-oplossing binnen de gezichtskring gekomen. Deze bestaat hierin, dat de Ooster schelde weliswaar zal wor den afgesloten, doch dat dit kan gebeuren zonder de prijs aan het natuurlijk milieu - een prijs, die men langza merhand ook bij rijkswater staat onaanvaardbaar hoog begint te vinden. Het is in dit verband ove rigens interessant om eraan te herinneren, dat de tussen oplossing, een afgesloten maar zoute en schone Ooster schelde, van begin af aan in het denken en spreken over deze zeearm heeft gefigu reerd. Het technisch wonder dat dit mogelijk moet maken heet: damperforatie. Perfora tie van de Oosterscheldedam heeft de officiële discussies al vergezeld, lang voordat de eerste actiegiroepen bun spandoeken beschilderden. De enige kwestie die voor de naaste toekomst dan ook speelt zal zijn: met hoeveel spoed wordt er aan het denkbeeld van damperforatie verder gewerkt? En voorts: Hoe groot zal de doorlaatca- paciteit van zo'n gat-in-de- dam zijn Zal ze alleen die nen om in een belangrijk deel van de Oosterschelde het waardevolle zoutwater milieu in stand te houden, of kan ze ook de getijdenwer king, die voor het functione- - ren van een natuurlijk mi lieu noodzakelijk is, waar borgen Binnen het bestek van deze vragen moet een zinvolle discussie en een vruchtbare actie mogelijk zijn. Immers: de tegenstanders van afslui ting zijn niet tegen een del- tadijk als zodanig. Zij zijn tegen een deltadijk die een waardevol milieu vernietigt- Voor de tegenpartij (rijks waterstaat, maar ook tal van vertegenwoordigende licha men) geldt, dat zij niet tegen het behoud van een natuur lijk milieu zijn, doch slechts tegen een te hoge prijs aan de veiligheid, die voor het milieubehoud betaald zou moeten worden. Al wekken de discussies over een ópen of gesloten Oosterschelde vaak de indruk van verstar ring, zij worden toch beslist niet door maniakken ge voerd. Er zijn harde klappen no dig om ons verstandig te ma ken. De overstroming van 1916 gaf een zuinig parle ment de laatste stoot om de Zuiderzeewet te aanvaarden. De overstromingsramp van 1 februari 1953 (in omvang en gevolg vele malen erger dan die van 1916) voerde tot de deltawet. Milieurampen waarvan zich een enkele schijnt aan te kondigen in het dode water van de Gre- velingen, kunnen, en zullen waarschijnlijk, aanleiding geven tot nieuwe, wellicht nu nog ongedachte oplossin gen, waarvoor het parlement graag de enorme kapitalen beschikbaar zal stellen. De vraag of een parlement, nu of in de toekomst, bereid zal zijn om aan het fundament van de deltawet te tomen kan men intussen gevoeg lijk met „neen" beantwoor den. Voor de deltawerken is - in tegenstelling tot de af sluitdijk destijds - aangeno men, dat zij weerstand moes ten kunnen bieden aan het geweld van een „hyper- storm" - een fataal samen spel van de elementen dat hl eeuwen slechts éénmaal kan voorkomen, met daarbovenop een veilige marge in dijk- hoogte van één meter. Met slechts geringe overdrijving kan men zeggen, dat de del- tadammen worden gebouwd voor de eeuwigheid. Een over-beiveiliging van het del tagebied? Inderdaad. Er is aan de veiligheid geen enke le concessie gedaan. Onge twijfeld is deze benaderings wijze er de oorzaak van, dat elke variatie op het afslui tingsplan, die maar de ge ringste indruk wekte dat het met het veiligheidsbeginsel op een akkoordje werd ge gooid, als verwerpelijk werd beschouwd. De vraag waarom het gaat is nu: is een geperforeerde Oosterscheldedam als zoda nig een aantasting van het beginsel der optimale veilig heid? Reeds tijdens de dis cussies over de deltawet in oktober 1957 verklaard de toenmalige minister van verkeer en waterstaat, Alge- ra, het volgende: „Een be weegbaar deel in de Ooster scheldedam behoeft aan de primaire eis van de veilig heid niet tekort te doen." Waarom dan toen niet tot de inbouw van een doorlaat- werk in de Oosterschelde dam besloten? Dat was eenvoudigweg een kwestie van rekenen. Minis ter Algera in 1957: „De extra- kosten van een doorlaatwerk worden op f 250,- miljoen geraamd. Dat is te veel, ver geleken met het gekapitali- seerd belang van de oester- oultures (destijds 360 mil- joen gulden) en vergeleken met het verlies van het ge kapitaliseerd belang van de landbouw bij een goede zoet waterhuishouding, ten bedra ge van f 450 miljoen, alleen in het Oosterscheldege- bied." Dat was in 1957. Bijna 25 jaar later kunnen wij vast stellen, dat zich bij het geka pitaliseerd belang van de schelpdierencultures, het niet in exacte prijzen uit te druk ken belang van een schoon zoutwatermilieu heeft ge voegd. Het belang vaii de landbouw bij een goede zoet waterhuishouding is tegelij kertijd sterk gedaald, sinds uit de latere studies (o.a. de nota inzake de waterhuishou ding) is gebleken, dat een schone en zoete Oosterschel de waarschijnlijk een illusie zal blijven- Een onlangs ontdekte winstpost vóór handhaving van een natuurlijk zoutwa termilieu, levert de visserij oh De Oosterschelde is im mers „kraamkamer" voor de jonge Noordzeevis. Na 1957 zal over damperforatie nog dikwijls, op deskundig niveau worden gesproken. Tevens klinken protesten tegen af sluiting van de zeearm op, zoals wij zullen zien. Volgende aflevering: Oud-gedeputeerde trotseert het narrenpak. De spandoe ken gaan omhoog. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG In het voorjaar van 1973 zal de ertso verslag ten behoeve van de chemische fabriek Hoechst voor het eerst in de Sloehaven gaan plaatsvinden. Sinds de inbedrijfsstelling van de fos- forfabriek van Hoechst werd het erts met binnenschepen en via railverbindingen aange voerd uit Rotterdam, waar het in zeeschepen arriveerde. In het vervolg gaat Hoechst de zeeschepen met fosfaaterts als het ware „voor de deur" ont vangen. De schepen waarmee het fosfaaterts van overzee wordt aangevoerd, zullen niet groter zijn dan 30.000 ton dwt. De Sloehaven is te ondiep om schepen van deze omvang het manoeuvreren mogelijk te ma ken. Daarom wordt op korte termijn begonnen met het uit diepen van de haven. De daar door noodzakelijke werken zullen voor rekening van het Havenschap Vlissingen komen. Er zijn nog geen gegevens be kend over de bedragen die met de baggerwerken zijn ge moeid. In de vergadering van het havenschap, die op 28 juni in Middelburg wordt gehouden, worden nadere mededelingen verwacht. In dezelfde verga dering zal een voorstel aan de orde komen om aan „The Mis sions to Seamen", een soort tehuis voor zeevarenden, dat op het terrein van Vlissingen- Oost is gebouwd, een jaarlijk se subsidie van duizend gul den te verstrekken. In de samenstelling van de raad van. bestuur van het ha venschap komt een wijziging. Nu Vlissingen in de persoon van drs. Th. Westerhout een nieuwe burgemeester heeft ge kregen, wordt voorgesteld hem in de raad van bestuur en tevens in het dagelijks bestuur op te nemen. De wethouders Filius en Smit, die geruime tijd de ge meente Vlissingen hebben ver tegenwoordigd, hebben hun functies in het havenschapsbe- stuur neergelegd.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 3