VAN COMMISSIE ZEEHAVENOVERLEG
Rapport exploitatie kleinere
havens is binnenkort gereed
Swiebertje moest in
winkelpand vluchten
Wajang kuipje^
Bedosarf
Wajang pakje
„Je werd van
hun erf
afgejaagd
van ,(K)v<H>r£C/|ci
R. VISSER OVER BEGINJAREN
VAN DE AUTOHANDEL
UIT DEINENDE MASSA IN AXELSE NOORDSTRAAT
éCtAVUW l/uuuj VlMSbi
Embank
um/v iMAawuA ovm heengaat
stad
streek
Tentoonstelling
van postzegels
in Sl.-Niklaas
Verdrukking
Terneuzen
Gegroeid
Gewaardeerd
Sluis
utior tijdelijke,
kantoorkrachten
NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK
Breskens
Donderdag 25 mei 1972
5
Burgemeester Aschoff spreekt iri de Burgerzaal van het Terneuzense stadhuis de leden van de subcommissie havenvraagstuk-
kert in de Benelux toe.
Overstelpende drukte in de Axelse Noordstraat.
De „Swieb" omstuwd door jeugdige fans.
(Van onze correspondent).
ANTWERPEN Bij gele
genheid van de ingebruikna
me van de eerste rechtstreek
se spoorwegverbinding tussen
Antwerpen en Gent op zondag
28 mei zal de koninklijke
postzegelvereniging van het
Land van Waes een tentoon
stelling houden.
Dat gebeurt in het stations
gebouw van St. Niklaas. De
expositie is geopend van 27
tot 31 mei. Talrijke verzame
laars uit verschillende delen
van België hebben hiun mede
werking gegeven.
Hoofdzakelijk zullen er ver
zamelingen te zien zijn. die
gewijd zijn aan spoorwegze-
gels, afstempelingen van stati
ons en treinen uit de hele
wereld.
Van een onzer verslaggevers)
AXEL J.Doderer, ali
as Sliebertje, hoeft sinds
hoeft sinds woensdag niet
meer te twijfelen aan zijn po
pulariteit in Axel. Vele hon
derden jonge fans van dit
tv-riool hebben gisteren
geprobeerd een glimp van
Swieber op te vangen, toen
hij in het centrum van de
stad de braderie van de
plaatselijke middenstand
opende.
Om iets over twee stapte
Swieb in volledige uitmonste
ring over de drempel van de"
„Stadsherberg" waar hij zich
voor zijn publieke optreden
nog wat moed indronk. Daarna
werd hij via de geluidsinstal
latie in de winkelstraten toe
gesproken door de voorzitter
van de winkeliersvereniging,
de heer Dieleman, die Swieber
op een vriendelijke manier
begroette. Dat er dat bij hem
wel inging hoeft uiteraard
geen betoog. „Ik ga nu door
de winkelstraten", aldus
Swieb via de geluidsinstallatie
tot zijn jonge vriendjes, „en ik
wordt daarbij vergezeld door
een persoon in een kleurig
pak van wel 800 jaar oud. Ik
loop er met mijn pak van 14
jaar dus nog heel fatsoenlijk
bij". De secondant van de te-
ievisiezwerver was bij deze
gelegenheid oud-marktmeester
J. van de Berge, die zo'n der
tig jaar de scepter heeft ge
zwaaid 'over het Axelse
marktgebeuren. Na zijn intro
ductie kwam Swiebertje naar
buiten en begon hij aan zijn
korte tournee door de belang
rijkste winkelstraten, waar
de menigte langzaam uit
groeide tot één deinende mas
sa van lachende, huilende, jon
ge en oude kinderen, die met
zijn allen maar één ding wil
den: zo dicht mogelijk bij hun
televisievriend komen. En
Swieb zelf had het er bijzon
der druk mee en dat niet al
leen hij kreeg het er ook
benauwd van, want na een
halfuurtje was er voor hem
geen meter meer over om nog
maar een pas te zetten.
(ADVERTENTIE)
Van het begin tot het eind
stond de Noordstraat stampvol.
Het werd zelfs zo druk dat
enkele braderiestands in de
verdrukking dreigden te ko
men en toen het helemaal uit
de hand dreigde te lopen werd
inderhaast besloten om Swieb
dan maar een van de aangren
zende winkelpanden binnen te
loodsen. „Er moeten eerst een
paar agenten komen: dat gaat
zo echt niet verder", verzucht
te uiteindelijk een van de or
ganisators lichtelijk in pa
niek, toen zelfs de deur van
de betrokken winkel volko
men geblokkeerd raakte. La
ter werd het weer wat rustic
ger en kon de zwerver zijn
weg vervolgen, daarbij kwis
tig strooiend met snoepgoed,
dat gretig aftrek vond. De re
gen verdreef in de loop van de
middag de meeste bezoekers
van de straat en erg druk is
het dan ook niet meer gewor
den.
Onderwijstentoonstelling
Op donderdag 25 mei wordt in
de St. Willebrordschool aan de
Begoniastraat 2 in Terneuzen
de onderwijstentoonstelling
„suiker" geopend. De officiële
opening namens het gemeente
bestuur begint om 16.30 uur.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Binnen
kort zal de Commissie Zee-
havenoverleg, waarvan de
commissaris der koningin
in Zeeland, mr. J. van Aart-
sen. voorzitter is, haar rap
port over de exploitatiere
kening van andere havens
dan Rotterdam, Antwerpen
en Amsterdam gereed heb
ben. In dit rapport wordt
gepoogd een betere benade
ring van de vraagstukken
betreffende havens als on
der andere Terneuzen en
Gent aan te geven dan tot
dusver het geval was.
Dat is door een vertegen
woordiger van het Nederland
se ministerie van V-erkeer en
Waterstaat meegedeeld tijdens
een bijeenkomst van de sub
commissie Havenvraagstukken
van de Benelux in het stad
huis van Terneuzen. De sub
commissie, bestaande uit top
functionarissen van de minis
teries van Verkeer en Water
staat, van Openbare Werken
en Vervoer van de Benehix-
landen, bracht gisteren een
werkbezoek aan Gent en Ter
neuzen.
Het gezelschap werd in de
burgerzaal van het Terneuzen
se stadhuis verwelkomd door
Burgemeester J. C. Aschoff.
die een korte uiteenzetting gaf
van de positie van Terneuzen
in het Kanaalgebied tussen
Gent en Terneuzen. De daarop
volgende gedachtenwisseling
spitste zih toe op de ontwik
kelingsmogelijkheden van de
Gentse en Terneuzense na-
vens. De heer J. Vrebos, se
cretaris-generaal van het Bel
gische ministerie van verkeers
wezen, bracht in dit verband
de Gentse aspiraties ter spra
ke voor een grotere Zeesluis in
Terneuzen en een nieuw ka
naal tussen Gent en de Wes-
tersehelde, geschikt voor zee
schepen van 125.000 ton.
De heer W. Blok, directeur
van het havenschap Terneu
zen. zei dat Terneuzen goede
verwachtingen koestert van de
uitbreiding van zijn kanaalha-
vens. waarvan de aanbesteding
dezer dagen heeft plaats ge
had. Het wachten is echter
vooral op een diepe insteekna-
ven die grote schepen met een
diepgang van 13,5 meter kan
ontvangen. De heer Blok on
derstreepte .ook het nut van
een betere samenwerking tus
sen Gent en Terneuzen waar
het gemeenschappelijke ha
venbei angen betreft. Met na
me dient, volgens hem. te
worden nagegaan welke belan
gen wederzijds gediend zim
met een nieuw kanaal dat
door schepen van 125.000 ton
bevaren kan worden. „Wat is
het Nederlandse belang
daarvan zolang Terneuzen
geen havens bezit die. dit soort
schepen kunnen ontvangen",
zo vroeg de havenschapddrec-
teur zich af.
Op een desbetreffende vraag
merkte de heer Blok op dat de
uitbreiding van de zuidelijke
kanaaihavens en van de Ze-
venaarhiaven op de eerste
plaats de plaatselijke industrie
ten goede zal komen. Gedacht
wordt o.a. aan de aanvoer ten
behoeve van ijzerconstruetie-
bedrijven, scheepswerven e.d.
De diépe insteekhaven (zwaai-
kom) is bedoeld als overslag
haven voor België en Noord-
Frankrijk. Burgemeester
Aschoff pleitte voor betere en
meer geregelde contacten tus
sen Nederland en België over
gemeenschappelijke planologie
en exploitatie in het grensge
bied. „Het wordt hoog tijd dat
daaraan iets gedaan wordt.
Het is de vraag of we dit
beleid van boven- of van on
deraf moeten voeren".
De heer C. Charlier, direc
teur-generaal van de Gentse
haven, brak een lans voor cte
instelling van een „sub-sub
commissie", die zich met deze
havenvraagstukfcen in de regio
zal moeten bezig houden. Se
cretaris-generaal Vrebos stem
de met deze suggestie in. „La
ten Gent en Terneuzen er zo
spoedig mogelijk mee begin
nen", opperde hij.
Tevoren had de subcommis
sie havenvraagstukken onder
leiding van voorlichtingsamb
tenaar J. Robesin per autobus
een rondrit door Terneuzen
gemaakt, j. v
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE-)
Maak er snel en effektief een eind aan.
U zult merken dat de Pedasan pleister
de oplossing is, waarop u zo lang hebt
gewacht.
UN1CURA N.V., AMSTERDAM
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN v,Het klinkt misschien wat overdre
ven, maar ik voel het werkelijk zo aan. Het autovak
is een groot deel van mijn leven, een auto is een stuk
van mezelf en vaak praat ik er gewoon mee als tegen
een mens. Ik spreek hem waarderend toe als ie me
's avonds weer veilig thuis gebracht heeft. Dat komt
omdat ik van jongsaf helemaal met de autohandel
vergroeid ben. Ik ben in hart en nieren een automan
en spijt heb ik er nooit van gehad".
De heer R. R. Visser, ge
boren en getogen Terneuze-
naar, heeft al zijn zestig
levensj aren temidden vain
de automobielen doorge
bracht. Daarvan is hij veer
tig jtaar secretaris-penning
meester van de Bond van
Autohandelaren en Garage
houders (BOVAG), district
Zeeuwsch-Vlaanderen.
„Mijn vader was in 1906
de eerste in Zeeuwsch-
Vlsanderen die een automo
bielhandel begon. Dat was
nog in het pand Markt 23
in Terneuzen. Het was nog
de tijd dat de boeren je
van hun erf afjoegen als je
hem een auto probeerde te
verkopen. Eens kreeg ik
een ongeluk met mijn me
ter met zijspan, ik raakte
eronder bekneld, maar geen
boer die een vinger naar
die stoomfiets durfde uit te
steken. Mijn vader die met
een vrachtauto door Ter
neuzen reed met daarop
een bordje met „deze auto
kan 1000 kilo dragen" werd
iutgelachen. Dat was onbe
staanbaar zeiden ze. Ze
hielden het liever bij hun
paard en wagen".
Over veergig jaar auto
handel zegt de heer Visser:
„Het is verschrikkelijk snel
gegaan. Ik heb nog wagens
met carbidlantaarns en rui
tenwissers met handbedie
ning en carosserieën van
zeildoek meegebracht. Als
is nu zo geperfectioneerd
tot aan elektrische schuif-
diaken toe".
De heer Visser was de
eerste die het belang van
een goede vakorganisatie in
de autobranche onderkende.
„In 1932 richtten we in een
achterzaaltje van een café
in Axel met een man of
zestien het district Oost-
Zeeuwsch-VTaamderen van
de BOVAG op. Ze benoem
den mij tot eerste secreta
ris-penningmeester en dat
ben ik tot vandaag de dag
gebleven. Ons ledental is
gegroeid tot 96. De BOVAG
is niet meer uit ons vak
weg te denken. We zouden
er niet meer buiten kun
nen. Wat zouden we zonder
de adviezen en voorlichting
van onze organisatie tegen
de machtige benzinemaat-
sehappijen moeten uitrich
ten? Dank zij de BOVAG is
onze positie als autohande
laren sterk verbeterd. De
BOVAG-garantie op ge
bruikte wagens is een be
grip geworden en ook onze
inkoopeombinatie heeft on
ze leden veel voordeel op
geleverd.
De heèr Visser is naast
algemeen bestuurslid van
de BOVAG ook hoofdbe
stuurslid van de benzine-
eommissie. „Dat bestuurs-
werk doe ik nog altijd bij
zonder graag. Ik heb er
veel voor over om een ver
gadering goed voor te be
reiden. Daarom doet het
wel eens een beetje ver
driet als een belangrijke
vergadering door zo weinig
vakgenoten wordt bezocht.
Terwijl het toch in het ei
gen belang van de leden is
te weten wat de vakorgani
satie allemaal voor je
doet".
Hoe zeer de heer Visser
om zijn veertig jaar actief
bezig zijn voor vakbond en
branche gewaardeerd
wordt, zal zonder twijfel
blijken bij zijn huldiging
door het BOVAG-bestuur
en collega's op vrijdag a.s.
in restaurant De Braakman
te Hoek.
Opening Burgemeester
mr. H. P. L. van den Beid zal
morgenmiddag om 15.00 uur
het moderne kantoorgebouw
van Leenhouts' Aannemings
bedrijven officieel openen.
Wegens plaatsgebrek moesten
de bedrijfsgebouwen en terrei
nen van deze firma uit de
bebouwde kom van Sluis ver
dwijnen. De aannemer heeft
zich nu definitief aan de Heil-
ieweg in Sluis gevestigd.- Het
bedrijf heeft ruim 200 perso
neelsleden in dienst.
(ADVERTENTIE)
Breda,
Joris Helïeputtestraat 15
„—Tel- (01600) 7 4816
sinds 1947
(ADVERTENTIE)
Vismijn 2669 kg garnalen
4.25—4.64, 204> kg bot 25—27,
598 kg schar 891.55, 3830 kg
schol 751.39, 4181 kg tong
4.867.96, 29342 kg kabeljauw
43—2.41, 3561 kg wijting 29
187, 585 kg tarbot 2 99—10.11,
196 kg griet 1.694.86, 4 kg
rog 2.38, 684 kg poon 551.99,
10 kg tongschar 2.963, 12 kg
kommeraal 11.50, 13 kg haai
401.48, 2 kg krabben 99, 238
kg makreel 42114, 57 kg
baars en herder 2.46441, 609
kg inktvis 2.213.50, 2 kg pa
ling 8.32.