VAN COMMISSIE ZEEHAVENOVERLEG Rapport exploitatie kleinere havens is binnenkort gereed Swiebertje moest in winkelpand vluchten Wajang kuipje^ Bedosarf Wajang pakje „Je werd van hun erf afgejaagd van ,(K)v<H>r£C/|ci R. VISSER OVER BEGINJAREN VAN DE AUTOHANDEL UIT DEINENDE MASSA IN AXELSE NOORDSTRAAT éCtAVUW l/uuuj VlMSbi Embank um/v iMAawuA ovm heengaat stad streek Tentoonstelling van postzegels in Sl.-Niklaas Verdrukking Terneuzen Gegroeid Gewaardeerd Sluis utior tijdelijke, kantoorkrachten NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK Breskens Donderdag 25 mei 1972 5 Burgemeester Aschoff spreekt iri de Burgerzaal van het Terneuzense stadhuis de leden van de subcommissie havenvraagstuk- kert in de Benelux toe. Overstelpende drukte in de Axelse Noordstraat. De „Swieb" omstuwd door jeugdige fans. (Van onze correspondent). ANTWERPEN Bij gele genheid van de ingebruikna me van de eerste rechtstreek se spoorwegverbinding tussen Antwerpen en Gent op zondag 28 mei zal de koninklijke postzegelvereniging van het Land van Waes een tentoon stelling houden. Dat gebeurt in het stations gebouw van St. Niklaas. De expositie is geopend van 27 tot 31 mei. Talrijke verzame laars uit verschillende delen van België hebben hiun mede werking gegeven. Hoofdzakelijk zullen er ver zamelingen te zien zijn. die gewijd zijn aan spoorwegze- gels, afstempelingen van stati ons en treinen uit de hele wereld. Van een onzer verslaggevers) AXEL J.Doderer, ali as Sliebertje, hoeft sinds hoeft sinds woensdag niet meer te twijfelen aan zijn po pulariteit in Axel. Vele hon derden jonge fans van dit tv-riool hebben gisteren geprobeerd een glimp van Swieber op te vangen, toen hij in het centrum van de stad de braderie van de plaatselijke middenstand opende. Om iets over twee stapte Swieb in volledige uitmonste ring over de drempel van de" „Stadsherberg" waar hij zich voor zijn publieke optreden nog wat moed indronk. Daarna werd hij via de geluidsinstal latie in de winkelstraten toe gesproken door de voorzitter van de winkeliersvereniging, de heer Dieleman, die Swieber op een vriendelijke manier begroette. Dat er dat bij hem wel inging hoeft uiteraard geen betoog. „Ik ga nu door de winkelstraten", aldus Swieb via de geluidsinstallatie tot zijn jonge vriendjes, „en ik wordt daarbij vergezeld door een persoon in een kleurig pak van wel 800 jaar oud. Ik loop er met mijn pak van 14 jaar dus nog heel fatsoenlijk bij". De secondant van de te- ievisiezwerver was bij deze gelegenheid oud-marktmeester J. van de Berge, die zo'n der tig jaar de scepter heeft ge zwaaid 'over het Axelse marktgebeuren. Na zijn intro ductie kwam Swiebertje naar buiten en begon hij aan zijn korte tournee door de belang rijkste winkelstraten, waar de menigte langzaam uit groeide tot één deinende mas sa van lachende, huilende, jon ge en oude kinderen, die met zijn allen maar één ding wil den: zo dicht mogelijk bij hun televisievriend komen. En Swieb zelf had het er bijzon der druk mee en dat niet al leen hij kreeg het er ook benauwd van, want na een halfuurtje was er voor hem geen meter meer over om nog maar een pas te zetten. (ADVERTENTIE) Van het begin tot het eind stond de Noordstraat stampvol. Het werd zelfs zo druk dat enkele braderiestands in de verdrukking dreigden te ko men en toen het helemaal uit de hand dreigde te lopen werd inderhaast besloten om Swieb dan maar een van de aangren zende winkelpanden binnen te loodsen. „Er moeten eerst een paar agenten komen: dat gaat zo echt niet verder", verzucht te uiteindelijk een van de or ganisators lichtelijk in pa niek, toen zelfs de deur van de betrokken winkel volko men geblokkeerd raakte. La ter werd het weer wat rustic ger en kon de zwerver zijn weg vervolgen, daarbij kwis tig strooiend met snoepgoed, dat gretig aftrek vond. De re gen verdreef in de loop van de middag de meeste bezoekers van de straat en erg druk is het dan ook niet meer gewor den. Onderwijstentoonstelling Op donderdag 25 mei wordt in de St. Willebrordschool aan de Begoniastraat 2 in Terneuzen de onderwijstentoonstelling „suiker" geopend. De officiële opening namens het gemeente bestuur begint om 16.30 uur. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Binnen kort zal de Commissie Zee- havenoverleg, waarvan de commissaris der koningin in Zeeland, mr. J. van Aart- sen. voorzitter is, haar rap port over de exploitatiere kening van andere havens dan Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam gereed heb ben. In dit rapport wordt gepoogd een betere benade ring van de vraagstukken betreffende havens als on der andere Terneuzen en Gent aan te geven dan tot dusver het geval was. Dat is door een vertegen woordiger van het Nederland se ministerie van V-erkeer en Waterstaat meegedeeld tijdens een bijeenkomst van de sub commissie Havenvraagstukken van de Benelux in het stad huis van Terneuzen. De sub commissie, bestaande uit top functionarissen van de minis teries van Verkeer en Water staat, van Openbare Werken en Vervoer van de Benehix- landen, bracht gisteren een werkbezoek aan Gent en Ter neuzen. Het gezelschap werd in de burgerzaal van het Terneuzen se stadhuis verwelkomd door Burgemeester J. C. Aschoff. die een korte uiteenzetting gaf van de positie van Terneuzen in het Kanaalgebied tussen Gent en Terneuzen. De daarop volgende gedachtenwisseling spitste zih toe op de ontwik kelingsmogelijkheden van de Gentse en Terneuzense na- vens. De heer J. Vrebos, se cretaris-generaal van het Bel gische ministerie van verkeers wezen, bracht in dit verband de Gentse aspiraties ter spra ke voor een grotere Zeesluis in Terneuzen en een nieuw ka naal tussen Gent en de Wes- tersehelde, geschikt voor zee schepen van 125.000 ton. De heer W. Blok, directeur van het havenschap Terneu zen. zei dat Terneuzen goede verwachtingen koestert van de uitbreiding van zijn kanaalha- vens. waarvan de aanbesteding dezer dagen heeft plaats ge had. Het wachten is echter vooral op een diepe insteekna- ven die grote schepen met een diepgang van 13,5 meter kan ontvangen. De heer Blok on derstreepte .ook het nut van een betere samenwerking tus sen Gent en Terneuzen waar het gemeenschappelijke ha venbei angen betreft. Met na me dient, volgens hem. te worden nagegaan welke belan gen wederzijds gediend zim met een nieuw kanaal dat door schepen van 125.000 ton bevaren kan worden. „Wat is het Nederlandse belang daarvan zolang Terneuzen geen havens bezit die. dit soort schepen kunnen ontvangen", zo vroeg de havenschapddrec- teur zich af. Op een desbetreffende vraag merkte de heer Blok op dat de uitbreiding van de zuidelijke kanaaihavens en van de Ze- venaarhiaven op de eerste plaats de plaatselijke industrie ten goede zal komen. Gedacht wordt o.a. aan de aanvoer ten behoeve van ijzerconstruetie- bedrijven, scheepswerven e.d. De diépe insteekhaven (zwaai- kom) is bedoeld als overslag haven voor België en Noord- Frankrijk. Burgemeester Aschoff pleitte voor betere en meer geregelde contacten tus sen Nederland en België over gemeenschappelijke planologie en exploitatie in het grensge bied. „Het wordt hoog tijd dat daaraan iets gedaan wordt. Het is de vraag of we dit beleid van boven- of van on deraf moeten voeren". De heer C. Charlier, direc teur-generaal van de Gentse haven, brak een lans voor cte instelling van een „sub-sub commissie", die zich met deze havenvraagstukfcen in de regio zal moeten bezig houden. Se cretaris-generaal Vrebos stem de met deze suggestie in. „La ten Gent en Terneuzen er zo spoedig mogelijk mee begin nen", opperde hij. Tevoren had de subcommis sie havenvraagstukken onder leiding van voorlichtingsamb tenaar J. Robesin per autobus een rondrit door Terneuzen gemaakt, j. v (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE-) Maak er snel en effektief een eind aan. U zult merken dat de Pedasan pleister de oplossing is, waarop u zo lang hebt gewacht. UN1CURA N.V., AMSTERDAM (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN v,Het klinkt misschien wat overdre ven, maar ik voel het werkelijk zo aan. Het autovak is een groot deel van mijn leven, een auto is een stuk van mezelf en vaak praat ik er gewoon mee als tegen een mens. Ik spreek hem waarderend toe als ie me 's avonds weer veilig thuis gebracht heeft. Dat komt omdat ik van jongsaf helemaal met de autohandel vergroeid ben. Ik ben in hart en nieren een automan en spijt heb ik er nooit van gehad". De heer R. R. Visser, ge boren en getogen Terneuze- naar, heeft al zijn zestig levensj aren temidden vain de automobielen doorge bracht. Daarvan is hij veer tig jtaar secretaris-penning meester van de Bond van Autohandelaren en Garage houders (BOVAG), district Zeeuwsch-Vlaanderen. „Mijn vader was in 1906 de eerste in Zeeuwsch- Vlsanderen die een automo bielhandel begon. Dat was nog in het pand Markt 23 in Terneuzen. Het was nog de tijd dat de boeren je van hun erf afjoegen als je hem een auto probeerde te verkopen. Eens kreeg ik een ongeluk met mijn me ter met zijspan, ik raakte eronder bekneld, maar geen boer die een vinger naar die stoomfiets durfde uit te steken. Mijn vader die met een vrachtauto door Ter neuzen reed met daarop een bordje met „deze auto kan 1000 kilo dragen" werd iutgelachen. Dat was onbe staanbaar zeiden ze. Ze hielden het liever bij hun paard en wagen". Over veergig jaar auto handel zegt de heer Visser: „Het is verschrikkelijk snel gegaan. Ik heb nog wagens met carbidlantaarns en rui tenwissers met handbedie ning en carosserieën van zeildoek meegebracht. Als is nu zo geperfectioneerd tot aan elektrische schuif- diaken toe". De heer Visser was de eerste die het belang van een goede vakorganisatie in de autobranche onderkende. „In 1932 richtten we in een achterzaaltje van een café in Axel met een man of zestien het district Oost- Zeeuwsch-VTaamderen van de BOVAG op. Ze benoem den mij tot eerste secreta ris-penningmeester en dat ben ik tot vandaag de dag gebleven. Ons ledental is gegroeid tot 96. De BOVAG is niet meer uit ons vak weg te denken. We zouden er niet meer buiten kun nen. Wat zouden we zonder de adviezen en voorlichting van onze organisatie tegen de machtige benzinemaat- sehappijen moeten uitrich ten? Dank zij de BOVAG is onze positie als autohande laren sterk verbeterd. De BOVAG-garantie op ge bruikte wagens is een be grip geworden en ook onze inkoopeombinatie heeft on ze leden veel voordeel op geleverd. De heèr Visser is naast algemeen bestuurslid van de BOVAG ook hoofdbe stuurslid van de benzine- eommissie. „Dat bestuurs- werk doe ik nog altijd bij zonder graag. Ik heb er veel voor over om een ver gadering goed voor te be reiden. Daarom doet het wel eens een beetje ver driet als een belangrijke vergadering door zo weinig vakgenoten wordt bezocht. Terwijl het toch in het ei gen belang van de leden is te weten wat de vakorgani satie allemaal voor je doet". Hoe zeer de heer Visser om zijn veertig jaar actief bezig zijn voor vakbond en branche gewaardeerd wordt, zal zonder twijfel blijken bij zijn huldiging door het BOVAG-bestuur en collega's op vrijdag a.s. in restaurant De Braakman te Hoek. Opening Burgemeester mr. H. P. L. van den Beid zal morgenmiddag om 15.00 uur het moderne kantoorgebouw van Leenhouts' Aannemings bedrijven officieel openen. Wegens plaatsgebrek moesten de bedrijfsgebouwen en terrei nen van deze firma uit de bebouwde kom van Sluis ver dwijnen. De aannemer heeft zich nu definitief aan de Heil- ieweg in Sluis gevestigd.- Het bedrijf heeft ruim 200 perso neelsleden in dienst. (ADVERTENTIE) Breda, Joris Helïeputtestraat 15 „—Tel- (01600) 7 4816 sinds 1947 (ADVERTENTIE) Vismijn 2669 kg garnalen 4.25—4.64, 204> kg bot 25—27, 598 kg schar 891.55, 3830 kg schol 751.39, 4181 kg tong 4.867.96, 29342 kg kabeljauw 43—2.41, 3561 kg wijting 29 187, 585 kg tarbot 2 99—10.11, 196 kg griet 1.694.86, 4 kg rog 2.38, 684 kg poon 551.99, 10 kg tongschar 2.963, 12 kg kommeraal 11.50, 13 kg haai 401.48, 2 kg krabben 99, 238 kg makreel 42114, 57 kg baars en herder 2.46441, 609 kg inktvis 2.213.50, 2 kg pa ling 8.32.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 2