DE „ROZE WAS" VAN PRINS KAREL HANGT UIT
VEILIG VERKEER n. a. v. PEPPILLEN-AFFAIRE:
besluit
is een
lachertje"
VIA BRUSSEL NAAR ROME
mom#
Bsdosan
Peigerconflict
naar nieuw
hoogtepunt
Oudercomité „Upelaar"
in het gelijk gesteld
^^^K^Bêêêêbêbbêkê
35% Rijkspremie
maakt spaareffekten
aantrekkelijker
De moeilijkheden
bij „De Kruithoorn"
KlopKlop
op je toetje
Nieuwe bepaling
schriftelijk
binnenland
buitenland
WÊÊËmÊËÊiËËËmÊËËimÊÊÊmaÊmm
m
Vrij Jogiscli
Zinnig
Voorlichting
Grof schandaal
Niet anders
Boersma over integratie van sociaal en economisch beleid
SPMRE/mOEN
«^zorgenvoor
h extra spaarpotje
HAL: moeilijk
jaar voor
cruisebedrijf
Verbitterd
DIRECTIE BOOS OVER
PUBLICATIE RAPPORT
V erontivaardigd
Half miljoen
van reders
voor
voorlichting
compacta3
klein, licht, handig,
en ó-zo-kompleet
A
Donderdag 18 mei 1972
17 19
I (Van onze correspondent)
BRUSSEL. De Belgische
koninklijke familie van Saksen
Coburg wordt opgesierd door
het bezit van een groen schaap:
oom Karei, die de titel graaf
van Vlaanderen voert en zich
luidens beschuldigingen door
meneer Olivier Allard 240 min.
frank liet ontfutselen. Allard
staat nu al vele zittingsdagen
lang voor zijn rechters en zo
komt de roze was van prins
Karei buiten te hangen. Tot er.
gernis van het hof en tot ver
bazing van de goegemeente.
Prins Karei,'gebrouilleerd met
zijn familie, wenste zijn maag
schap geen cent van zijn aan
zienlijk fortuin na te laten en
hij wenste bovendien bedui
dend minder of geen belasting
te betalen. Hij papte daartoe
aan met Olivier Allard en
kreeg daar later veel spijt van.
Hij klaagde Allard officieel
aan, maar maakte dat weer on
gedaan, nadat de heren het in
Genève tot een minnelijke
schikking brachten. De Belgi
sche gerechtelijke molen maal
de echter toch door.
Wat zich nu voor de 22ste Ka
mer van de Brusselse boet
straffelijke rechtbank afspeelt
lijkt veel op een klucht waarin
de veelal kortgerokte 'miljoe
nen al struikelend over het to-
nee dansen. Als getuigen tra
den reeks op bankiers en fi
nanciers, een pater en een ge
neraal, notarissen en kolonels,
boekhoudkundige experten en
eindelijk ook de langverwach
te nu 48-jarige René Damoi-
seaux.
Ze droeg zeer lange nog fraai
blonde haren en daar bovenop
een hoedje van namaakluipaar-
devel en ook zo'n regenjas
waaronder een mantelpak in
zwart en wit. Om het hoedje
heel koket een roze strik. Me
vrouw Renée Damoiseaux kan
in 1962 toen prins Karei haar
100 miljoen frank ten geschen
ke deed best een aantrekke
lijke vrouw zijn geweest, maar
met 100 miljoen franks of 7
miljoen gulden werd ze toch
zwaar overschat. Ze zegt niet
al teveel en houdt zich handig
op de vage vlakte. Ja, de prins
schonk haar 100 miljoen
franks. Dat geschiedde via Al
lard. die het sommetje wel
voor haar zou beheren. Ze
ontving jaarlijks 2 miljoen
frank rente maar in 1965
kwam het tot een breuk tussen
haar en de graaf van Vlaande
ren en hield de geldstroom op.
De prins beweert nu dat het
geen schenking, doch een tes
tamentaire verwijzing betrof.
Allard heeft, natuurlijk, een
kwitantietje van Renée Damoi
seaux en de centen zijn weg.
Renée Damoiseaux woonde
voornamelijk in Zwitserland.
Ja, prins Karei adviseerde
haar met een vooral zeer be
jaarde edelman te huwen,
waardoor ze zelf ook een adel
lijke titel zou verwerven en
dus met prins Karei zou kun
nen trouwen zodra de zeer be
jaarde edelman zou zijn over
leden. Ze zegt het en knippert
niet met de ogen. Er werd bij.
haar ook wel eens huiszoeking
verricht. De politie zocht toen
naar meubelen van prins Karei
en naar een miljoenen franken
kostend halssnoer dat prins Ka-
rel gekocht en bedoeld had als
huwelijksgeschenk voor konin
gin Fabiola. Dat halssnoer is
echter spoorloos en er is nie
mand die het vinden kan.
De prins hield van geheimzin
nigheid en huldigde de regel
niet rechtlijnig en eenvoudig
te doen als het ook krom en
gecompliceerd kon. Een dure
bonbonzaak aan de Brus
selse Avenue Louise duikt in
de boekhouding op als „Choco-
louise". Een van zijn mede
werkers vertelt dat hij op au
totochten steeds gewapend met
een fles khisky en een doos
bonbons achter in de wagen
plaatsnam om aldaar het pro
viand tot zich te nemen. Eens
liet hij in een hotel te Genève
zijn colbertje hangen. In de
binnenzak zat een bedrag van
70.000 gulden. De rechter wil
de van Renée Damoiseaux nog
weten welke juwelen ze van
de prins gekregen had, welke
juwelen de prins zoal gekocht
had. „Och," zegt ze, „er zijn er
zoveel geweest." Ze herinnert
zich wat briljanten van ette
lijke miljoenen, wat parels, en
kele robijnen stenen, maar neen
exact weet ze dat natuurlijk
allemaal niet meer.
Na drie uur getuigen mocht
Renée Damoiseaux opstappen.
Ze trekt haar regenjas aan,
duwt het luipaardhoedje met
de roze strik recht en dan
gaat ze. Een bebrild tantetje dat
wat opvallend en dom gekleed
is. Ze ziet er niet naar uit dat
,ze ooit in een reeds lang ge
voelde behoefte zal voorzien
door het boek „mijn volle ja
ren met prins Karei" te schrij
ven.
DEN HAAG (ANP) Mi
nister Langman (Economische
Zaken) is van mening, dat de
mogelijke moeilijkheden
waarin de munitiefabriek „De
Kruithoorn" in Den Bosch zou
verkeren niet in verband kun
nen staan met het terugtrek
ken van Amerikaanse grond
troepen uit Vietnam.
De minister heeft dit aan de
Tweede Kamer meegedeeld in
antwoord op vragen van de
PSP-kamerleden Wiebenga en
Van der Spek. Uit het ant
woord blijkt, dat minister
Schmelzer (Buitenlandse Za
ken) de vaste commissie voor
Buitenlandse Zaken uit de
Tweede Kamer periodiek ver
trouwelijk zal inlichten over
leveringen van militair mate
rieel aan het buitenland.
'V -
Aan de grens kunnen chauffeurs noodgedwongen de benen even strekken.
(Van een onzer
verslaggevers)
UTRECHT/DEN HAAG
„Duizenden chauffeurs
slikken pillen om te kun
nen doen wat van hen
wordt verwacht en wat
ze ook willen doen."
Aldus Jaap van der Doef,
voorzitter van de bedrijfs
groep wegvervoer van de
K.B.V. (Katholieke Bond van
VervoerpersoneelHij zei dit
vandaag op de algeméne jaa-r-
vergadering in Utrecht.
Van der Doef in een toelich
ting: „Vooral de categorie
vrachtrijders op de lange af
stand, maakt driftig gebruik
van pepmiddelen. Daar wordt
niet openlijk over gepraat; het
is een stilzwijgend aanvaard
gebruik geworden. Het wordt
wél massaal gedaan. Dat is ons
wel duidelijk geworden uit
persoonlijke gesprekken met
chauffeurs, die dit gebruik
aanhalen om aan te geven wat
ze allemaal moeten doen om op
de been te blijven."
Als oorzaak van dit gebruik
van stimulerende middelen ziet
Van der Doef vooral de slechte
betaling van de chauffeurs.
„Het beloningssysteem is veel
te laag. Om een redelijk loon te
krijgen,moet de chauffeur te
veel overuren maken. Een eer
ste klas vakman krijgt bij een
werkweek van 44 uur 220 gul
den bruto. Dat is te weinig.
Dus hij is dan wel gedwongen
een 20 tot 30 overuren te ma
ken voor een beetje salaris".
Van der Doef wil dat-er een on
derzoek ingesteld wordt naar
het pep-gebruik van de chauf
feurs. „We weten dat het mas
saal gebeurt, maar veel meer
weten we niet. In het buiten
land is er wel onderzoek naar
gedaan, maar de resultaten
daarvan kun je natuurlijk niet
zonder meer op Nederland
toepassen."
Maar onderzoek alleen zal
volgens de K.B.V.-man de op
lossing niet brengen. „Vooral
de verhouding werkgevers
werknemers zal veranderd
moeten worden. De chauffeurs
moeten ophouden dit soort
prestaties te leveren en de
werkgevers moeten stoppen dit
soort prestaties te vragen."
Een woordvoerder van de rijks
politie (Verkeer) in Drieber
gen zegt dat het vrij logisch is
dat de chauffeurs-op-de-lange
afstand stimulerende middelen
gebruiken. „Hoe kunnen ze
anders -die routes rijden. Ze
rijden soms urenlang stug
door. Hoe vaak zie je niet dat
de chauffeurs rood-ornrande
ogen van de slaap hebben, of
staar-ogen van de tijden op de
weg turen. Nee, het gebeurt
veel, maar er achter kijken
valt om de donder niet mee."
Een onderzoek vindt de poli
tieman wel zinnig, „maar het
lijkt' me een erg moeilijke
zaak. Wie zou dat moeten
doen en hoe Als politieman
ben je een leek in deze dingen.
Alleen het ministerie van
Volksgezondheid zou zoiets
kunnen doen, met urine-onder-
zoeken en zo. Maar dat zie ik
voorlopig ook nog niet ge
beuren."
Een onderzoek impliceert
meestal dat de oplossing van
het probleem een paar jaar
wordt uitgesteld. Je zult het
meer moeten zoeken in de
voorlichting. Wijzen op de na
re, soms gevaarlijke effecten
van het gebruik van pepmidde
len."
Over die gevaarlijke kanten
zegt de arts: „Die middelen
hebben werking op de geeste
lijke paraatheid. Je krijgt in-
dei-daad een opleving van de
hersenactiviteit. Maar hoe lang
die werking duurt is onzeker.
En daarna krijg je een des te
heviger tegengestelde reactie
met alle kans op brokken. De
moeilijkheid is nu, dat je de
duur van die verscherpte aan
dacht niet kunt berekenen. Als
je van een pepmiddel weet, dat
het gemiddeld drie uur werkt,
kan dat inhouden dat het mid
del bij Pietersen een kwartier
werkt en bij Jansen zes uur".
„Het is al jarenlang een pu
bliek geheim dat veel vracht-'
wagenchauffeurs soms 15 uur
of langer aan een stuk op de
jveg zitten en dat het rijtijden
besluit een lachertje is," zo re
ageerde de heer F. Sj. van
Paasschen, hoofd voorlichting
van Veilig Verkeer Nederland.
„Het is een grof schandaal
dat dergelijke misstanden op de
toch al vaak gevaarlijke wegen
mogelijk zijn. Je moet er niet
aan denken wat er gaat gebeu
ren als er met zulke wegkolos-
sen die bovendien soms een
gevaarlijke lading vervoeren
ongelukken gebeuren," aldus de
heer Van Paasschen. „Volgens
ons ligt de verantwoordelijk
heid of liever het gebrek daar
aan, in eerste instantie bij de
werkgevers. De werknemers
moeten die lange werktijden en
de peppillen maar slikken an
ders zijn zij gewoon hun baan
tje kwijt. Van veel chauffeurs
hebben wij vernomen dat bij
een aantal bedrijven de kaarten
in feite zo liggen."
Een woordvoerder van het mi
nisterie van verkeer en water
staat zegt: „Er wordt inder
daad veel geslikt. Een paar
jaar geleden is dat probleem
wel eens aan de orde geweest,
maar er is toen niet uitgeko
men. Het bleek een onmogelij
ke zaak daar een doeltreffende
maatregel tegen te nemen".
Op het ministerie verwacht
graaf. in de au.to. Een, verplich
ting die in '75 gen feit zal
zijn, „Die tachograaf tekent
precies op,' hoe lang een chauf
feur achter elkaar heeft gere
den en hoe hard. Dat maakt
het mogelijk om beter dan nu
te kunnen controleren of een
chauffeur langer dan officieel
toegestaan is, achter elkaar
rijdt. Op die manier zou je in
direct het gebruik van pep
middelen tegengaan.
Van der Doef over die tacho
graaf: „Dat is natuurlijk een
goed controlemiddel. Maar wie
gaat er dan controleren Er
gaat er dan controleren Er
zijn nu al te weinig mensen."
Een mening die én bevestigd
wordt door de woordvoerder
van de rijkspolitie en door een
vrachtwagenchauffeur. De
laatste: „Ik zie het allemaal
nog niet anders worden. Voor
lopig zal ik nog wel moet blij
ven slikken, wil ik het volhou
den."
(Van een onzer verslag
gevers)
BREDA. „De grote stij
gingen in de welvaart der
laatste jaren zullen niet
meer voorkomen. We moe
ten realistischer worden en
macht en verantwoordelijk
heid in onze maatschappe
lijke instituties spreiden.
Dat moet in internationaal
verband gebeuren. Een inte
gratie van het sociaal en
economisch beleid, met een
krachtiger aanpak vanuit
Brussel, is noodzakelijk. De
toekomstvisie van de „club
van Rome" plaatst ons voor
realistische en keiharde pro-
ADVERTENTIE
Spaareffekten zijn
ervoor iedereen* die U&1MM VrVFMl.»
-naast spaarbankboekje etc.-graag
een extra ijzer in het vuur wil hebben.
U koopt ze al voor zo'n 100 gulden.
Het zijn een soort aandelen.
Maar dan aandelen met een minimum
aan risico. Want uw geld wordt door
financiële experts met een maximum
aan veiligheid belegd.
Uit de opbrengsten krijgt u jaarlijks
dividend uitgekeerd.
Trouwens als't een beetje meezit,
stijgt uw spaareffekt
nog in waarde ook.
jeetje meent, Lfeii naa
En alsof dat nog
niet genoeg is, komt
daar nu nog eens die belastingvrije
spaarpremie van het Rijk bovenop!
Vijfendertig procent over
de eerste 250 gulden**die u in
een jaar in spaareffekten belegt!
Enige voorwaarde:de spaareffekten
8 jaar in uw bezit houden.
Meer van weten?
Dan even een briefkaartje
aan: Spaareffekten, Postbus 51,
Den Haag en de folder
komt in de bus.
•Mits tussen 21 en 60 jaar en met een belastbaar inkomen (over 1971) van ten hoogste f 18.000,-.
••Per echtpaar over ten hoogste [500,-.
blemen. De bijdrage van een
ieder om tot een oplossing
te komen is zeker nodig."
Dit was de kern van het be
toog, dat drs. J. Boersma, mi
nister van Sociale Zaken, op
uitnodiging van de Nederland
se Maatschappij voor Nijver
heid en Handel, departement
West-Brabant, gisteren in hui
ze Joosen te Breda hield.
„Via Brussel naar Rome?"
en dan zeer uitdrukkelijk met
een vraagteken was de titel
van zijn lezing en bleek de re
aliteit, waarbij de minister zelf,
blijkens zijn lezing, het vraag
teken graag in een uitroep
teken veranderd zag.
De vergroting van de EEG
der zes naar de EEG der tien
landen schept meer problemen.
Door schaalvergrotingen aller
wegen wordt een nationale aan
pak steeds minder gewenst. De
milieuverontreiniging, de ver
schillen in welvaart tussen de
rijke en onderontwikkelde lan
den, het achterblijven bij in
komsten- en vermogensverde
ling van sommige groepen en
in dat kader de moeizame so
ciale veranderingsprocessen
passeerden de revue voordat
drs. Boersma tot zijn voornaam
ste conclusie kwam: denken
over de doeleinden van een so
ciaal en economisch beleid en
dan dat sociaal en economisch
beleid integreren. Het beieid
dient derhalve niet gericht op
alleen maar een economische
groei. Hij zag daarin overigens
geen breuk in de huidige lijn,
slechts een ombuigen van deze
trend. In onderlinge samen
hang bezag hij de bevolkings
groei van de wereld, het uitge
put raken van grondstoffen en
de milieuvervuiling. De huidige
groeicurve leidt tot crisis, con
stateerde drs. Boersma. Bij het
ombuigen van het beleid
waarbij hij, naast alle waar
dering van de „brief van Mans-
holt" in de club van Rome, zich
toch geen voorstander toonde
van min of meer dogmatische
oplossingen in autoritaire struc
turen dient een ecologisch en
economisch evenwicht gezocht
te worden. In dat kader con
stateerde hij, dat er „geen
gebrek aan een hoeveelheid van
vraagstukken" was in de
geest als hierboven aangehaald
redenen waarom hij een in
ternationale samenwerking op
sociaal en economisch terrein
bepleitte.
(ADVERTENTIE)
Maak er snel en effektief een eind aan.
U zult merken dat de Pedosanpleister
de oplossing is, waarop u zo lang hebt
gewacht.
UNICURA N.V., AMSTERDAM
ROTTERDAM Bij een
van f 390 min. tot f 480 min.
gestegen omzet heeft de Hol
land Amerika lijn in 1971 een
nagenoeg gelijk resultaat be
reikt als in 1970. De netto
winst na afschrijvingen en
voor reserveringen bedroeg
17,8 min (v.j. f 17,7 min). Het
voor uitkering beschikbare
saldo bedraagt f 6,1 min (v.j. f
6,2 min.). Voorgesteld wordt
het dividend te handhaven op
9 pet.
Het resultaat van het cruise-
bedrijf is negatief uitgevallen
ten gevolge vam die sterke kos
tenstijgingen en de relatief
grote wijzigingen in de pari
teit van dollar en gulden. De
dochterondernemingen en
deelnemingen in deze groep
hadden eveneens te lijden van
de kostenverhogingen, doch zij
wisten deze in het algemeen
door hogere omzetten op te
vangen en daardoor hij te dra
gen in het concernresuMaat.
De transportsector van het
concern heeft voor de meeste
van zijn activiteiten een moei
lijk jaar achter de rug.
Onvoorziene omstandigheden
voorbehouden verwacht de
raad van bestuur dat het tota
le bedrijfsresultaat over het
lopende jaar een lichte verbe
tering zal vertonen ten opzich
te van dat over 1971. In de
groep toerisme wordt een ver
betering der resultaten ver
wacht. Het verlies van de
laatste jaren zal naar het
zich thans laat aanzien in een
klein positief resultaat kunnen
worden omgezet. De vloot is
gemoderniseerd.
(ADVERTENTIE)
sociaal plan voor het bedrijf.
De Peigerdirectie blijft, on
danks twee maanden staking,
bij haar standpunt dat „een te
rugkeer van alle werknemers
inclusief Platje in verband met
de menselijke verhoudingen in
ons bedrijf niet mogelijk is.'
Wel wil het bedrijf een aantal
mensen terugnemen, 'maar
slechts in overleg met de niet
stakende werknemers. „Een
groep die tweemaal zo groot is
als die van de stakers," aldus
de directie, die. verder van me
ning blijft dat het ontslag van
Platje „elke stakingsgrond
mist."
(Van een onzer verslaggeefsters)
EMMEN. „Met die man is niet te praten. Ik heb nog nooit
een werkgever ontmoet die zo halsstarrig is." Deze opmerking
over Peigerdirecteur L. Bood komt van NVV-bestuurder A. Lan-
gebeek, de man die vanaf het begin van het Peigerconflict „het
twijfelachtige genoegen heeft de stakingsactie te leiden", zoals
hij zegt.
Het conflict tussen arbeiders
en directie van de elektroni
sche fabriek Peiger N.V. te
Emmen dat nu al ruim twee
maanden duurt, en in feite be
gon met het ontslag van lasser
vakbondsman A. Platje, heeft
'n nieuw hoogtepunt bereikt.
Onderhandelingspogingen kets
ten opnieuw af. Nu omdat de
Peigerdirectie boos is over de
publikatie van een rapport dat
als ondeirtiahdefingsbasis zou
diehen. De Peigerdirectie
spreekt van „moedwillig torpe
deren van voorgesteld overleg
door de tweede NVV-voorzit
ter A. de Boon", omdat De
Boon, volgens Peiger, de man
achter het publiceren van het
rapport zou zijn geweest.
Het bewuste rapport was opge
steld door i-r. J. Bosma (onder
meer voorzitter van de Kamer
van Koophandel en fabrieken
in Hengelo) handelend over
het gesprek tussen de h-eer L.
Bood (directeur van Peiger)
en lasser A. Platje. A. Lange-
beek: „Het is toch wel een
beetje raadselachtig dat de he
le zaak nu opgehangen wordt
aan de schending van de ver
trouwelijkheid van het rapport
van de heer Bosma. Dat vind
ik echt een beetje overdreven.
En dat moedwillig torpederen,
dat is toch echt een overdre
ven reactie. Veronderstel dat
De Boon dat stuk inderdaad
doorgespeeld zou hebben naar
de pers wat ik overigens
niet geloof dan verandert
daar de inhoud van het rap
port toch niet door."
De directie van Peiger is ech
ter ook verontwaardigd over
het feit dat het NW de sta
kers heeft ingelicht over de in
houd van het stuk. „Volkomen
ten onrechte" no,emde de Pei
gerdirectie deze actie. ,:,De sta
kers hebben recht om te weten
wat er in dat stuk stond. Ove
rigens was dat allemaal niet
zo schokkend. Wij hebben het
alleen maar besproken om te
horen of zij zich ermee ak
koord konden verklaren", al
dus de heer Langebeek. „Ove
rigens waren de stakers het
unaniem met de inhoud eens
en verwachtten zij van het
stuk een basis om tot oplossin
gen te komen. In het rapport
adviseert de heer Bosma tot
het instellen van een commis
sie samengesteld uit neutrale
mensen van werkgevers- en
werknemerszijde. Deze zouden
het sociale beleid, de mogelijk
heid tot het oprichten van een
ondernemingsraad en de har
monisatie van de lonen moeten
bekijken. Bovendien adviseert
Bosma alle werknemers weer
in dienst te nemen, hoewel hij
het aan de commissie wil over
laten of dit past in een totaal
„Ik moet jammer genoeg con
stateren dat door de loop van
deze actie de mensen die niet
staken wat verbitterd gaan
worden", aldus de heer Lange
beek. „Dat zijn hoofdzakelijk
mensen van de leiding en het
administratief personeel. Twee
keer per dag moeten zij langs
de stakers aan de poort. Ze
moeten natuurlijk wel het een
en ander slikken aan opmer
kingen."
NW-man Langebeek: „Maar
er moet toch een goed einde
aan te breien zijn. Was dat
maar mogelijk in goed overleg.
Maar het is moeilijk praten
met een man als Bood, die
geen enkele inmenging wil van
buitenaf en die zo nadrukke
lijk baas wil zijn in eigen be
drijf."
(ADVERTENTIE)
caloriearm f 1.27 per pakje,
leuk recept op elk zakje
DEN HAAG (ANP) —De
leden uit de grote handels
vaart van de Koninklijke Ne
derlandse Reders Vereniging
(KNRV) in Den Haag hebben
gisteren op de algemene ver
gadering in hotel „Wittebrug"
besloten jaarlijks een bedrag
tot een half miljoen gulden uit
te trekken om tegemoet te ko
men aan de uitzonderlijk hoge
kosten van sociaal-maritieme
voorlichting door de vakorga
nisaties-
Dit deelde de aftredende
voorzitter van de KNRV, de
heer M. C. Kieft, woensdag
middag na afloop van de ver
gadering mede.
Hij herinnerde aan het door
werkgevers- en werknemers
organisaties in 1970 gezamen
lijk opgestelde en onderschre
ven rapport: „Sociaal beleid
der Nederlandse koopvaardij".
Hierin wordt onder meer ge
wezen op het belang van
schriftelijke en mondelinge
voorlichting in buitenlandse
havens door' de Nederlandse
vakorganisaties aan hun le
den.
DEN HAAG (ANP) —Mi
nister Van Veen (Onderwijs)
heeft er in toegestemd dat de
erkende instellingen van
schriftelijk onderwijs de ver
plichting zal worden opgelegd
om in de voorwaarden tussen
instelling en cursist de moge
lijkheid op te nemen dat de
cursist een door colportage tot
stand gekomen overeenkomst
kan beëindigen.
Een verzoek vanuit de
PvdA-fractie in de Tweede
Kamer om over te gaan tot
het invoeren van wettelijke
bepalingen ten aanzien van
het toezicht op en de registra
tie van n iet-erkende instellin
gen voor schriftelijk onderwijs
is door de minister afgewezen.
Een dergelijke registratie moet
z.i. met klem worden ontraden.
De niet-erkende instelling
zou naar de mening van de
minister, de registratie kunnen
gebruiken als een pseudo-er-
kenning, waardoor voor de as
pirant-cursist misverstanden
kunnen ontstaan.
(ADVERTENTIE)
BREDA (ANP) Het ou
dercomité van het Bredase
gymnasium IJpelaar, dat een
kort geding heeft aangespan
nen tegen het besluit van het
bestuur van de Petrus van
Kesselstichting om dit zelf
standige gymnasium op te hef
fen, is door vice-president van
de Bredase rechtbank, mr. W
van de Berg, woensdagmiddag
in het gelijk gesteld.
LEWENSTEIN
P. CALANDLAAN 5-7
AMSTERDAM
TEL. 020-15 65 55*
De rechtbankpresident heeft
het schoolbestuur gelast zich
te onthouden van iedere han
deling to-t uitvoering van het
fusiebesluit. Het schoolbestuur
wilde het gymnasium opheffen
en het voegen bij de Newman
Scholengemeenschap. Beide
scholengemeenschappen vallen
ook onder dit schoolbestuur.
Ouders, leraren en leerlin
gen in IJpelaar hebben zich
hiertegen fel verzet. De recht
bankpresident stelde in zijn
vonnis dat het bestuursbesluit
tot opheffing werd genomen
door vijftien leden van het
algemeen bestuur van de Pe
trus van Kesselstichting,
maar diat zeven van deze le
den niet rechtsgeldig waren
benoemd. Zij hadden geen be
noemingsbrief van de bisschop
van Breda gekregen terwijl de
Petrus van Kesselstichting
nog steeds een kerkelijke
stichting is, waarvan de be
stuursleden door de bisschop
van Breda dienen te worden
benoemd.