BINNEN ENKELE MAANDEN
Waterstaat levert
industrieschets
O.Z.-Vlaanderen
v
VREDESTEIN
„Economische
groei
noodzakelijk"
Madame v. Melle
wordt 80 jaar
KVP-voorkeur
industrie bij
Kanaal
van Baalhoek
Vaste oever
verbinding
„UITGANGSPUNT IS NU NIET JUIST MEER
Yao huidig ontwikkelingsmodel voor Zeeland
vredestèin-matrassen
écht komfort in uw slaapkamer
SGP-STATENFRACTIE
Aanhoudend koud
Discussie over
Oosterschelde
Zeeland niet
blij met
Gents
kanaalplan
Oriëntatierit
ten bate van
gehandicapte
kinderen
AR
VVD
99
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „De ontwikkelingsschets ademt een
wat matte toon", zo constateerde gisteren de woordvoerder
van de SGP-fractie in de Zeeuwse Staten, de heer Maljaars.
Niettemin had de SGP-woordvoerder waardering voor de
schets, welks uitgangspunten en doelstellingen hij van
harte onderschreef, hoewel hij toch een groot aantal kant
tekeningen plaatste.
„Economische groei blijft
noodzakelijk", stelde hij.
waarbij wij er niet aan kun
nen ontkomen, de bevolking in
zekere mate aan de industriële
mogelijkheden aan te passen".
De heer Maljaars was niet ge
rust op de toekomst van de
kleine kernen in Zeeland. Hij
nam het ook op voor het lang
zamerhand ontvolkt rakende
Noord-Beveland. „Maak dit ei
land tot woongebied voor de
industriewerkers", zo advi
seerde hij het college van
G.S.
De heer Keuning (DS'70)
vroeg zich af, wat er met „e-
conomische groei" precies
wordt bedoeld: de toeneming
van de nationale welvaart, of
ook de toeneming van de wel
vaart van elk individu afzon
derlijk. De heer Keuning con
cludeerde, dat het college van
Hoogwater
Morgen, woensdag 17 mei:
Bergen op Zoom 6.45 en 19.14,
Hansweert 5.46 en 18.08, Ter-
neuzen 5.09 en 17.30, Vlissin-
gen 4.36 en 17.03, Wemeldinge
6.35 en 19.04.
waterstanden
Konslanz 290 onv., Rheinfel-
den 226 -2, Straatsburg 224 -8,
Flittersdorf 369 -9, Maxau 432
-1, Plochingen 144 pl. 9,
Mannheim 225 pl. 10, Stein-
bach 123 -9, Mainz 257 pl. 1,
Bingen 154 -1, Kaub 172 -3,
Trier 270 -6, Koblenz 184 -6,
Keulen 161 -1, Ruhrort 319 pl.
3, Lobith 941 pl. 7, Pannerden-
se kop 91 2pl. 6. Nijmegen 738
-7, IJsselkop 871 pl. 3, Eefde
IJssel 409 pl. 9, Deventer 286
pl. 6, Monsin 5470 -18, Borg
haren 3963 -14, Belfeld 1128 -
1, Grave beneden de sluis 502 -
2.
Vooruitzichten voor woens-
dag en donderdag opgesteld
door het KNMI op maandag
om 18 uur. Af en toe zon,
plaaselijk een bui. Aanhou
dend koud voor de tijd van
het jaar. Weersvooruitzichten
in cijfers gemiddeld over Ne
derland:
Voor woensdag: aantal uren
zon: 3 tot 11. Min. temp.: nor
maal tot 4 graden onder nor
maal. Max. temp.: 2 tot 6 gra
den onder normaal. Kans op
een droge periode van min
stens 12 uur: 90 rpocent. Kans
op een geheel droog etmaal 60
procent.
Voor donderdag: Aantal
uren zon: 2 tot 9. Min. temp.:
van ongeveer normaal tot 3
graden onder normaal. Max.
temp. 2 tot 6 graden onder
normaal. Kans op een droge
periode van minstens 12 uur:
80 procent. Kans op een ge
heel droog etmaal: 50 pro
cent.
G.S. in de ontwikkelingsschets
terecht kiest voor een blijven
de bevordering van de indus
trialisatie, zij het dat daaraan
(„eveneens terecht") duidelij
ke condities worden gesteld.
Hij pleitte in dit verband voor
het aantrekken van lichte in
dustrie en andere niet-zeeha-
vengebonden bedrijvigheid
naar Zeeland. Een hoofdstuk
over de middenstand werd
door hem node in de ontwik
kelingsschets gemist.
Ook Boerenpartij-leider De
Waal was blij met de ontwik
kelingsschets en pleitte daar
bij voor een krachtige aanpak.
Er is genoeg gestudeerd en
gepraat, maar men komt te
weinig tot daden. „Hij wees
op de Belgen die met de ont
wikkeling van de linker-
Schelde-oever de gang er in
hebben zitten- De door G.S.
voorgestelde ontwikkeling van
Zeeland, neerkomend op dui
zend ha., bruto-industrieter-
rein oostelijk van Terneuzen,
wenste de heer De Waal gelo
kaliseerd te zien in het Baai-
hoek-gebied.
Krachtige stimulering van
Zeeuwsch-Vlaanderen met be
hulp van regelingen zoals die
ook voor Noord-Nederland
gelden, achtte hij geboden.
„Een motie zou hier op zijn
plaats zijn", sprak hij de Sta
ten toe.
Tenslotte informeerde hij
naar de juistheid van berich
ten dat er nabij Ossenisse een
werk-haven wordt gebouwd
voor de wreken die verband
houden met de vaste-oeverver-
bindin-g. „Is deze niet een eer
ste aanzet tot de industrialisa
tie?", vroeg hij. „Graag open
kaart
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Tijdens de behandeling van de ont
wikkelingsschets 1971 (een zaak, die al geruime tijd door
politici en geïnteresseerden door en door is bekeken en be
kritiseerd) hebben de Gedeputeerden gisteren de Zeeuw
se Statenleden toch nog enkele nieuwtjes kunnen meede
len. Gedeputeerde mr. J. Boersma wees er op dat waar
schijnlijk over enkele maanden rijkswaterstaat een rap
port zal uitbrengen over de mogelijkheden voor industrie
vestiging, zowel bij Ossenisse als langs het Baalhoekkanaal.
Diverse statenfracties staken
gisteren hun voorkeur voor in
dustrialisatie langs het Baal
hoekkanaal niet onder stoelen
of banken. Gedeputeerde Boers
ma zei dat de argumenten, die
pleiten voor de keuze van het
terrein langs het Baalhoekka
naal als plaats voor de zeeha
venindustrie, wel aanspraken.
Als die keuze is gemaakt, zal
het maken van een streekplan
voor Oost-Zeeuwsoh-Vlaande-
ren niet veel problemen meer
geven.
Volgens gedeputeerde Boers
ma komt het streekplan waar-,
schijnlijk dit jaar niet meer
rond. Er moet nog heel veel
voorbereidend werk worden
verzet. Hiertoe behoort ook de
inbreng, die de streekplaneom-
missie moet leveren. „Maar het
is in ieder geval geen zaak
meer waar we eindeloos op
zullen moeten wachten", aldus
mr. Boersma.
v.
Gedeputeerde mr. J. Schlin-
gemann kwam met het nieuws
dat de minister de Wester-
sehelde wil laten vallen onder
de wet verontreiniging opper
vlaktewater. Nu de Wester -
schelde als rijkswater hieron
der nog niet valt kunnen hierin
gratis afvalstoffen worden ge
loosd. Straks wordt dat anders.
Dan gaat de vervuiler ook voor
het lozen in de \Ves'»"rschelde
betalen.
„De maatregelen van de mi
nister komen door de druk
van de provincie Zeeland tot
stand", meldde mr. Schlinge-
mann tevreden. Hij deelde ver
der mee dat er tevens voorbe
reidingen worden getroffen om
de afvalstoffen, die straks bij
Waarde in de Westerschelde
worden geloosd, tevoren te
zuiveren. Het gerucht gaat dat
nu al een aantal vervuilers in
West-Brabant minder vuil af
valwater dan voorheen lozen",
zei mr. Schlingemann.
Gedeputeerde A. Kaland ging
gisteren uitvoerig in op de filo
sofie achter de ontwikkelings
schets 1971. Hij verklaarde uit
voerig waarom gedeputeerde
staten in deze toekomstvisie
hebben gekozen voor een ver
dergaande industriële ontwik
keling van Zeeland in onge
veer hetzelfde tempo van de
laatste jaren. „Wij hebben er
varen wat het stagneren van
de economische ontwikkeling
betekent. Dat betekent een
achterblijven in de welzij ns-
ontwikkeling op vele fronten.
In het toekomstige beleid moe
ten, er mogelijkheden zijn voor
verdere economische expansie".
„Niet om de economie zelf,
maar als hulpmiddel om tot het
gewenste welzij nsniveau te ge
raken. In dit verband is er
groei van de bevolking en in
dustriële produktie nodig. Voor
sommige mensen, die van Zee
land een ludieke aangelegen
heid willen maken, is het ont
breken van werkgelegenheid
niet erg. Het provinciale be
stuur tilt anders aan haar ver
antwoordelijkheid. Wij menen
dat we wel voor werkgelegen
heid van de Zeeuwen moeten
zorgen", aldus de heer Kaland.
Hij voegde eraan toe: „De
tijd van de stagnerende ont
wikkeling van vroeger hoeven
we in Zeeland niet terug". Ge
deputeerde Kaland wees erop
dat het met de Zeeuwse werk
gelegenheid van dit moment
nog niet erg lekker zit. Wat de
provincie met de minste werk
gelegenheid betreft staat Zee
land op de vierde plaats. Bo
vendien zijn er momenteel
geen bedrijven die zich in
Zeeland willen vestigen (het
aquisitiebureau heeft hiervoor
geen enkele aanvraag binnen
gekregen) en er is ook nauwe
lijks terrein voor zeehavenin
dustrie beschikbaar.
Op vragen van statenlid W.
Don (PvdA) zei gedeputeerde
Kaland dat men op dit moment
een bedrijf van enige omvang
dat zich in Zeeuwsch-Vlaande
ren wil vestigen geen grond
heeft aan te bieden. Ook in
midden-Zeeland zijn er geen
grote terreinen voor industrie
meer beschikbaar. Wel is er een
behoorlijke oppervlakte aan in
dustrieterreinen in optie gege
ven aan Péchiney, Hoechst en
Total.
I-n tweede termijn kruisten
de lieren Kaland en Don de
degens nog eens met elkaar in
een soms vinnig debat, waarin
ook de heren Van Overbeke
(PvdA) Roodenburg (D'66) en
Van Waterschoot (PPR) zich
mengden.
Na vele interrupties sprak
de heer Kaland, na een betoog
over de noodzaak over de
voortgang van de economische
groei zich uit voor „een voort
gaande doch selectieve econo
mische groei". De voorwaar
den, die de heer Don aan het
ontwikkelingsbeleid had ge
steld, noemde de heer Kaland
in de praktijk onhanteer
baar.
„U zult toch ook de uitbrei
ding van de Middelburgse
woonwijk niet stilleggen, om
dat de riolering niet van een
zuiveringsinstallatie is voor
zien", zo polemiseerde hij-
De heer Don riep daarop
krachtig: „Jazeker!".
(Van een onzer
verslaggevers)
MIDDELBURG Gedepu
teerde Staten van Zeeland zijn
bereid om de plannen voor de
afsluiting van de Oosterschel
de in de vergadering van pro
vinciale staten van september
ter discussie te stellen. Ten
minste, als daar dan behoefte
aan is. Gedeputeerde mr. J.
Schlingemann zei gisteren tij
dens de statenvergadering, dat
mogelijke nieuwe ontwikke
lingen rond het Oosterschelde-
vraagstuk zo'n discussie wel
eens onnodig zouden maken.
Madame Van Melle.
(Van een onzer verslaggevers)
SAS VAN GENT Vandaag viert mevrouw P. J. van Melle-
Bulté, in Sas van Gent en omgeving beter bekend als madame
Van Melle, haar 80ste verjaardag. Mevrouw Van Melle werd in
Drongen bij Gent geboren. Als 18-jarige trad zij in 1913 als
typiste in dienst bij de heer Pierre Malotaux, directeur van een
suikerfabriek, de latere Centrale Suiker Mij. te Sas van Gent.
Na het overlijden van haar
echtgenoot werd mevrouw
Van Melle in 1928 opnieuw op
de suikerfabriek aangenomen.
Als caissière was zij van 1928
tot 1958 daar werkzaam. In
die functie heeft zij zich veel
vrit nden en sympathie ver
weven. Na haar pensionering
vestigde mevrouw Van Melle
zich in Terneuzen. In de be
jaardencentra Bacihtendieke en
De Blide is zij een graag ge
ziene bezoekster. Ook voor de
gymnastiekvereniging is ma
dame Van Melle nog altijd een
gewaardeerde kracht. Onge
twijfeld zullen velen de 80ste
verjaardag van mevrouw Van
Melle niet onopgemerkt voor
bij laten gaan.
(Van een onzer verslag
gevers)
MIDDELBURG Gedepu-1
teerde Staten van Zeeland zijn
niet zo erg ingenomen met de
plannen van de stad Gent voor
de aanleg van een nieuw en
groter kanaal van Gent naar
Terneuzen.
Tijdens de behandeling van
de ontwikkelingsschets 197*1
voor Zeeland door provinciale
staten zei gedeputeerde mr. J,
Boersma hierover: „Zolang het
plan voor het nieuwe kanaal
van Gent naar Terneuzen nog
niet officieel door de Belgi
sche regering bij de Nederlan-
se regering is aangemeld laten
we het bij de beoordeling van
de ontwikkelingsschets buiten
de discussie. We hebben
straks altijd nog de gelegen
heid om te zeggen dat we dit
plan ambitieus vinden".
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG Onder
het motto „de sterken helpen
de zwakken" wordt op maan
dag 22 mei (tweede pinkster
dag) voor de 18e keer de
„Zonneveldrit" verreden.
Een gezelligheidsrit met ais
doel gemotoriseerd Zeeland in
staat te stellen bij te dragen
aan de ontspanning van de
gehandicapte kinderen die
worden verpleegd in het zee
hospitium „Zonneveld" te
Oostk-apelle, het tehuis voor-
zwakzinnige kinderen „Vijver
vreugd", het dagverblijf „De
Windroos" en de minder be
gaafden in „Kinderzorg" te
Middelburg, huize „Den Berg'
te Goes en „De Sterre" te
Sluiskil.
Ook dit jaar berust de or
ganisatie van deze rit bij Zee-
lands oudste motor- en auto
club Scheldegouwen te Mid
delburg. De opzet van de rit is
zo gemaakt dat iedereen hier
aan kan deelnemen. De start
is te 12.Ü0 uur nabij café
restaurant „De Waleherse
Kaasboer" te Biggekerke, de
finish nabij het zeehospitium
te Oostkapelle waar een amu
sementsprogramma wordt ver
zorgd door het show- en dans-
oirkesl „The Evergreens" te
K-apelle. Na afloop volgt de
prijsuitreiking in café-restau
rant „De Brasserie" te Middel
burg.
DE 45.000 studenten van de
universiteit van Israël hebben
maandag hun colleges geboy
cot uit protest tegen een voor
genomen verhoging van het
collegegeld
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Dé voorkeur van de KVP-statenfractie gaat
uit naar industrialisatie langs het Baalhoekkanaal. Dit deelde
gisteren namens de fractie de heer P. Everaert mee tijdens de
behandeling van de Zeeuwse ontwikkelingsschets 1971. De voor
keur van de KVP-fractie is gebaseerd op de volgende argumen
ten
Als voor industrialisatie
langs 't Baalhoekkanaal wordt
gekozen zal het voorontwerp
streekplan voor Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen snel te voorschijn
komen. De keuze van de plaats
van het toekomstige industrie
terrein is n.l. het hete hang
ijzer bij de voorbereiding van
het ontwerp.
Bij industrialisatie langs
het Baalhoekkanaal kan ge
profiteerd worden van de aan
wezige voorzieningen in het
aangrenzende Belgische indus
triegebied. „Wij zijn van me
ning dat daar meer kansen lig
gen, dan wanneer bij Ossenisse
geheel zelfstandig een indus
triegebied tot ontwikkeling
moet worden gebracht. De
fractie vraagt zich af of dit
economisch wel verantwoord
is, zeker na de laatste publi-
katies waarin gewag wordt ge
maakt van een oppervlakte van
het industrieterrein van 160
ha.", aldus de heer Everaert.
Bij het kiezen van deze op
lossing blijven de woonkernen
en de recreatiemogelijkheden
in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen
onaangetast, de groene open
vlakte in dit gebied blijft be
staan en ook voor de verdere
uitbreiding van Terneuzen is
dit volgens de KVP-fractie een
goede keuze. De heer Everaert
drong aan op het snel het licht
doen laten zien van hgt voor
ontwerp streekplan voor Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen.
„Men kan niet vrij blijven pra
ten. Een bevolking wil zeker
heid over haar toekomst, een
zekerheid die door alle plan
nen welke nog niet zijn vast
gesteld, onzeker is geworden",
aldus de heer Everaert, die ver
der wees op de aantrekkelijke
kanten van het „plan Valkenis-
se", een plan dat naar zijn me
ning te goed is om er zonder
meer aan voorbij te gaan. Dit
was ook de mening van diver
se andere fracties.
Het centrale punt in het be
toog van de heer P. van de
Bosse als woordvoerder van de
CHU-fractie was, dat naar zijn
mening het aantal inwoners
van Zeeland nog danig moet
toenemen wil men het totale
voorzieningenpakket in deze
provincie op het gewenste ni
veau krijgen. In dit verband
zei hij voorstander te zijn van
een duidelijk migratiebeleid,
waarbij het accent valt op het
creëren van een aantrekkelijk
woonklimaat.
De heer Van de Bosse bracht
ook de discussie over de ge
westvorming ter sprake. „Een
bestuurlijke herindeling kan
nuttig zijn, maar onze pro
vincie heeft na al die herinde
lingen die in de afgelopen ja
ren tot stand zijn gebracht,
enige rust nodig", was zijn
oordeel.
De heer W. Huson (AR) was
in tegenstelling tot de heer
Everaert van mening dat Os
senisse wat betreft de keuze
van de plaats voor het toekom
stige industrieterrein in Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen iets gun
stiger ligt dan het toekomstige
Baalhoekkanaal.
„De werkelijke plaatsbepa
ling zal echter in het streek
plan moeten worden aangege
ven", aldus de heer Huson.
Ook hij opteerde voor een ac
tief migratiebeleid. Hij vond
dat beter het geld dat eventu
eel uitgegeven, wordt voor het
aantrekken van buitenlandse
arbeidskrachten, voor het aan
trekken van eigen mensen uit
andere gebieden kan worden
gebruikt. De heer Huson waar-.
schuwde er nog voor om de
huidige situatie (die geken
schetst wordt door hoge werk
loosheidcijfers) teveel als uit
gangspunt te nemen voor het
uit te stippelen beleid. Naar
zijn mening ontstaat dan een
onjuiste visie.
Ir. W. Landheer zei net als
de= heer Everaert te kiezen
voor industrialisatie langs het
Baalhoekkanaal. Bij deze keu
ze wordt het volgens hem van
het grootste belang om door
het graven van een tunnel on
der de Westerscheide het ge
bied ook inderdaad bereikbaar
te maken. In het kader van de
ontwikkelingen langs de Wes
terscheide, herhaalde ir. Land
heer een meer gehoorde sug
gestie om een havenschap
Westerschelde op te richten,
een orgaan dat in het kader
van de ontwikkelingen in het
Sloe, in de kanaalzone en in
het Baalhoekgebied coördine
rend kan optreden.
De heer Landheer deed een
beroep op Gedeputeerde Sta
ten om in verband met de
werkgelegenheid toename van
het aantal arbeidsplaatsen in
West-Zeeuwsch-Vlaanderen te
stimuleren. De aanleg van een
tweede nationale luchthaven
bij Goeree wees ir. Landheer
van de hand. Tegen de aanleg
van dit vliegveld in West-Bra
bant zei hij geen bezwaar te
hebben ook al omdat Tholen
en St. Philipsland heel wat
graantjes zullen kunnen mee
pikken.
(Vervolg van pag. I)
Nu men er zeker van ls op
dit punt niet met doorslaande
argumenten te kunnen komen,
zal op de betekenis van de
vaste oeververbinding als
werkproject der opvanging
van de tijdelijke, structurele
werkloosheid worden gemikt.
De aannemerscombinatie, die
het werk wil uitvoeren, heeft
intussen vertrouwelijk gerap
porteerd hoeveel en welke
soort arbeidskrachten voor de
bouw van de verbinding nodig
zijn.
Het districtsbureau voor de
arbeidsvoorziening is aan het
bekijken of het Zeeuwse aan
bod op de te verwachten
vraag past. Na afloop van de
bouw kunnen zeehavenontwik
kelingen in Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen de structurele ge-
oreken van de Zeeuwsch-
Vlaamse arbeidsmarkt voor de
lange termijn opheffen.
„Er is dus wel degelijk een
koppeling tussen vaste oever
verbinding en industrialisatie
reageerde drs. W- Lockefeer
(KVP) snel op deze uitlating
van de gedeputeerde. „In ze
kere zin wel", antwoordde de
heer Kaland, „het woord rela
tie past beter", vulde de voor
zitter van de vergadering, mr.
J van Aartsen aan.
De heer Kaland deelde ook
mee dat de provincie Zeeland
er bij minister Langman (Eco
nomische Zaken) op heeft
aangedrongen, dat de zoge
naamde investeringspremiere
geling voor industrieën die
zich in Zeeland willen vesti
gen. opnieuw wordt inge
voerd.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De linkse fracties in Provinciale Sta
ten van Zeeland hebben gisteren de ontwikkelingsschets
1971 van het provinciaal bestuur aan de fundamentele kri
tiek van het z.g. „Rapport van Rome" onderworpen. Dit
rapport verklaart de economische groei als zodanig, tot
oorzaak van on-welzijn. In het licht van dit rapport, aldus
de linkse Statenfracties, moet men concluderen dat de ont
wikkelingsschets 1971 op verouderde denkbeelden uit de
jaren '50 berust. De schets zou feitelijk herschreven moeten
worden, aldus de heer W. Don, sprekend namens de P.v.d.A.
dus de heer Don, dat nieuwe
vestigingen moeten worden
doorgelicht op hun economi
sche en sociale structuur. Zijn
rede had iets van een omzien
in wrok. „Gouden Delta? Het
zou wat ook de Gouden
Eeuw schiep paupers bij dui
zenden. Boordfunctie van de
Westerschelde? Zeg maar:
gootsteenfunctie".
„Een ontwikkelingsmodel,
gebaseerd op produktie, kan
en mag geen uitgangspunt
meer zijn", fiep hij uit, het
AKZO-drama aanvoerend als
voorbeeld van wat er gebeu
ren kan, als de overheid on
voldoende invloed op het in
vesteringsbeleid van de grote
ondernemingen uitoefent.
De les voor Zeeland is, al-
De heer Don zag enkele
remmechanismen voor onge
wenste, overmatige groei in
een uit vijf delen besta-and
eisenpakket, waaronder:
zuivering van de Wester
schelde tot een bepaalde graad
eer nieuwe bedrijven worden
toegelaten:
afstanden van minstens 5
km tussen woon- en werkge
bieden en de aanleg van
groengordels voor de oprich
ting van een industrie;
de verkrijging van rijks
middelen om voor de vestiging
van industrieën de infrastruc
tuur van het gebied aan te
passen.
De buitenlandse arbeids
krachten werden door de heer
Don in de sfeer van de moder
ne slavernij geplaatst. Conclu
derend stelde hij: „Zelfs uw
ontwikkelingsmodel no. I (dat
uitga-at van een minimaal
groeitempo, leidend tot dui
zend ha, waarbij tot 19855 nau
welijks nog industrieterrein
nodig is redactie) gaat voor
ons al ver, zoniet te ver".
In Noofd-Zeel-and achtte hij
verstandige stimulering van
niet te grote toeleveringsbe
drijven gewenst. Midden-Zee
land kan nog voor jaren met
zijn beschikbare industrie-are
aal vooruit en Zeeuwsch-
Vlaanderen heeft een impuls
voor de werkgelegenheid op
korte termijn nodig in de
vorm van de bouw van de
vaste oeververbinding.
In dat verband uitte de heei
Don waardering voor het zgn
Valkenisseplan van de KVT
en de PvdA. Over het andere
hete hangijzer in Zeeland, de
Oosterschelde, merkte hij op:
„Een diepgaand onderzoek
naar andere mogelijkheden
van beveiliging tegen een wa
tersnood I-ijkt ons dienstig".
De heer J. Roodenburg
(D'66) schetste een ontwikke
lingsbeleid geheel op het rap
port van Rome gebaseerd. Dit
komt neer op het afremmen
van de groei en het herstel
van de kringloopprocessen. De
vraag is alleen, aldus de heer
Roodenburg. hoe men zonder
al te grote schokken en zonder
ontoelaatbare onrechtvaardig
heden deze doeleinden kan be
werken. In elk geval was zijn
toekomstperspectief duidelijk:
een ontspannen samenleving
waarin welzijn meer is dan
versiering van de welvaart.
Het beleidsdoel voor Zee
land zou moeten zijn het
handhaven van een klimaat
dat voor degenen, die wijken
voor de bevolkingsstructuur in
de randstad, het aangenaam
maakt om zich hier te vesti
gen. Ook hij zag de wenselijk
heid van de inrichting van
duizend ha industrieterrein in
Zeeuwsch-Vlaanderen niet zit
ten. „Het probleem van de
werkgelegenheid wordt er niet
door opgelost", zei hij, „ter
wijl er nieuwe problemen mee
worden geïntroduceerd, Het
tot stand brengen van een vas
te oeververbinding over de
Westerschelde lijkt ons een
project dat beter in de ont
wikkeling van Zeeuwsch-
Vlaainderen past, ook met het
oog op de werkgelegenheid
van korte termijn".
De heer Van Waterschoot
(PPR) gewaagde van het
.sprookje van de economische
groei" en legde de bijl vervol
gens aan de wortels van de
ontwikkelingsschets. „Plannen
we eerst een bepaalde econo
mische ontwikkeling en gaan
we daarna mens en milieu
aanpassen, of stellen we de
mens en het welzijn centraal
en gaan we dan zien op welke
wijze wij de mens tot een zo
volledig mogelijke ontplooiing
kunnen laten komen", merkte
hij op. „Kom met een nieuwe
schets, waarin het welzijn pri
mair wordt gesteld", riep hij
het college toe, „en waarin de
werkgélegenheid wordt afge
stemd op het te verwachten
aanbod". Hij achtte Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen te klein
van omvang zelfs voor het
aanbevolen groeimodel 1 (dui
zend hectare industrieterrein
als ondeelbaar gegeven) uit de
rntwikkelingsschets.
„Er bestaat geen duidelijke
jehoefte aan", meende hij. Te
vens wenste hij dat de beslis
singen over het al dian niet
aantrekken van industrieter
reinen ook later door de Sta
ten zouden worden genomen,
niet door de havenschappen.