BINNEN ENKELE MAANDEN Waterstaat levert industrieschets O.Z.-Vlaanderen v VREDESTEIN „Economische groei noodzakelijk" Madame v. Melle wordt 80 jaar KVP-voorkeur industrie bij Kanaal van Baalhoek Vaste oever verbinding „UITGANGSPUNT IS NU NIET JUIST MEER Yao huidig ontwikkelingsmodel voor Zeeland vredestèin-matrassen écht komfort in uw slaapkamer SGP-STATENFRACTIE Aanhoudend koud Discussie over Oosterschelde Zeeland niet blij met Gents kanaalplan Oriëntatierit ten bate van gehandicapte kinderen AR VVD 99 (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG „De ontwikkelingsschets ademt een wat matte toon", zo constateerde gisteren de woordvoerder van de SGP-fractie in de Zeeuwse Staten, de heer Maljaars. Niettemin had de SGP-woordvoerder waardering voor de schets, welks uitgangspunten en doelstellingen hij van harte onderschreef, hoewel hij toch een groot aantal kant tekeningen plaatste. „Economische groei blijft noodzakelijk", stelde hij. waarbij wij er niet aan kun nen ontkomen, de bevolking in zekere mate aan de industriële mogelijkheden aan te passen". De heer Maljaars was niet ge rust op de toekomst van de kleine kernen in Zeeland. Hij nam het ook op voor het lang zamerhand ontvolkt rakende Noord-Beveland. „Maak dit ei land tot woongebied voor de industriewerkers", zo advi seerde hij het college van G.S. De heer Keuning (DS'70) vroeg zich af, wat er met „e- conomische groei" precies wordt bedoeld: de toeneming van de nationale welvaart, of ook de toeneming van de wel vaart van elk individu afzon derlijk. De heer Keuning con cludeerde, dat het college van Hoogwater Morgen, woensdag 17 mei: Bergen op Zoom 6.45 en 19.14, Hansweert 5.46 en 18.08, Ter- neuzen 5.09 en 17.30, Vlissin- gen 4.36 en 17.03, Wemeldinge 6.35 en 19.04. waterstanden Konslanz 290 onv., Rheinfel- den 226 -2, Straatsburg 224 -8, Flittersdorf 369 -9, Maxau 432 -1, Plochingen 144 pl. 9, Mannheim 225 pl. 10, Stein- bach 123 -9, Mainz 257 pl. 1, Bingen 154 -1, Kaub 172 -3, Trier 270 -6, Koblenz 184 -6, Keulen 161 -1, Ruhrort 319 pl. 3, Lobith 941 pl. 7, Pannerden- se kop 91 2pl. 6. Nijmegen 738 -7, IJsselkop 871 pl. 3, Eefde IJssel 409 pl. 9, Deventer 286 pl. 6, Monsin 5470 -18, Borg haren 3963 -14, Belfeld 1128 - 1, Grave beneden de sluis 502 - 2. Vooruitzichten voor woens- dag en donderdag opgesteld door het KNMI op maandag om 18 uur. Af en toe zon, plaaselijk een bui. Aanhou dend koud voor de tijd van het jaar. Weersvooruitzichten in cijfers gemiddeld over Ne derland: Voor woensdag: aantal uren zon: 3 tot 11. Min. temp.: nor maal tot 4 graden onder nor maal. Max. temp.: 2 tot 6 gra den onder normaal. Kans op een droge periode van min stens 12 uur: 90 rpocent. Kans op een geheel droog etmaal 60 procent. Voor donderdag: Aantal uren zon: 2 tot 9. Min. temp.: van ongeveer normaal tot 3 graden onder normaal. Max. temp. 2 tot 6 graden onder normaal. Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 80 procent. Kans op een ge heel droog etmaal: 50 pro cent. G.S. in de ontwikkelingsschets terecht kiest voor een blijven de bevordering van de indus trialisatie, zij het dat daaraan („eveneens terecht") duidelij ke condities worden gesteld. Hij pleitte in dit verband voor het aantrekken van lichte in dustrie en andere niet-zeeha- vengebonden bedrijvigheid naar Zeeland. Een hoofdstuk over de middenstand werd door hem node in de ontwik kelingsschets gemist. Ook Boerenpartij-leider De Waal was blij met de ontwik kelingsschets en pleitte daar bij voor een krachtige aanpak. Er is genoeg gestudeerd en gepraat, maar men komt te weinig tot daden. „Hij wees op de Belgen die met de ont wikkeling van de linker- Schelde-oever de gang er in hebben zitten- De door G.S. voorgestelde ontwikkeling van Zeeland, neerkomend op dui zend ha., bruto-industrieter- rein oostelijk van Terneuzen, wenste de heer De Waal gelo kaliseerd te zien in het Baai- hoek-gebied. Krachtige stimulering van Zeeuwsch-Vlaanderen met be hulp van regelingen zoals die ook voor Noord-Nederland gelden, achtte hij geboden. „Een motie zou hier op zijn plaats zijn", sprak hij de Sta ten toe. Tenslotte informeerde hij naar de juistheid van berich ten dat er nabij Ossenisse een werk-haven wordt gebouwd voor de wreken die verband houden met de vaste-oeverver- bindin-g. „Is deze niet een eer ste aanzet tot de industrialisa tie?", vroeg hij. „Graag open kaart (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Tijdens de behandeling van de ont wikkelingsschets 1971 (een zaak, die al geruime tijd door politici en geïnteresseerden door en door is bekeken en be kritiseerd) hebben de Gedeputeerden gisteren de Zeeuw se Statenleden toch nog enkele nieuwtjes kunnen meede len. Gedeputeerde mr. J. Boersma wees er op dat waar schijnlijk over enkele maanden rijkswaterstaat een rap port zal uitbrengen over de mogelijkheden voor industrie vestiging, zowel bij Ossenisse als langs het Baalhoekkanaal. Diverse statenfracties staken gisteren hun voorkeur voor in dustrialisatie langs het Baal hoekkanaal niet onder stoelen of banken. Gedeputeerde Boers ma zei dat de argumenten, die pleiten voor de keuze van het terrein langs het Baalhoekka naal als plaats voor de zeeha venindustrie, wel aanspraken. Als die keuze is gemaakt, zal het maken van een streekplan voor Oost-Zeeuwsoh-Vlaande- ren niet veel problemen meer geven. Volgens gedeputeerde Boers ma komt het streekplan waar-, schijnlijk dit jaar niet meer rond. Er moet nog heel veel voorbereidend werk worden verzet. Hiertoe behoort ook de inbreng, die de streekplaneom- missie moet leveren. „Maar het is in ieder geval geen zaak meer waar we eindeloos op zullen moeten wachten", aldus mr. Boersma. v. Gedeputeerde mr. J. Schlin- gemann kwam met het nieuws dat de minister de Wester- sehelde wil laten vallen onder de wet verontreiniging opper vlaktewater. Nu de Wester - schelde als rijkswater hieron der nog niet valt kunnen hierin gratis afvalstoffen worden ge loosd. Straks wordt dat anders. Dan gaat de vervuiler ook voor het lozen in de \Ves'»"rschelde betalen. „De maatregelen van de mi nister komen door de druk van de provincie Zeeland tot stand", meldde mr. Schlinge- mann tevreden. Hij deelde ver der mee dat er tevens voorbe reidingen worden getroffen om de afvalstoffen, die straks bij Waarde in de Westerschelde worden geloosd, tevoren te zuiveren. Het gerucht gaat dat nu al een aantal vervuilers in West-Brabant minder vuil af valwater dan voorheen lozen", zei mr. Schlingemann. Gedeputeerde A. Kaland ging gisteren uitvoerig in op de filo sofie achter de ontwikkelings schets 1971. Hij verklaarde uit voerig waarom gedeputeerde staten in deze toekomstvisie hebben gekozen voor een ver dergaande industriële ontwik keling van Zeeland in onge veer hetzelfde tempo van de laatste jaren. „Wij hebben er varen wat het stagneren van de economische ontwikkeling betekent. Dat betekent een achterblijven in de welzij ns- ontwikkeling op vele fronten. In het toekomstige beleid moe ten, er mogelijkheden zijn voor verdere economische expansie". „Niet om de economie zelf, maar als hulpmiddel om tot het gewenste welzij nsniveau te ge raken. In dit verband is er groei van de bevolking en in dustriële produktie nodig. Voor sommige mensen, die van Zee land een ludieke aangelegen heid willen maken, is het ont breken van werkgelegenheid niet erg. Het provinciale be stuur tilt anders aan haar ver antwoordelijkheid. Wij menen dat we wel voor werkgelegen heid van de Zeeuwen moeten zorgen", aldus de heer Kaland. Hij voegde eraan toe: „De tijd van de stagnerende ont wikkeling van vroeger hoeven we in Zeeland niet terug". Ge deputeerde Kaland wees erop dat het met de Zeeuwse werk gelegenheid van dit moment nog niet erg lekker zit. Wat de provincie met de minste werk gelegenheid betreft staat Zee land op de vierde plaats. Bo vendien zijn er momenteel geen bedrijven die zich in Zeeland willen vestigen (het aquisitiebureau heeft hiervoor geen enkele aanvraag binnen gekregen) en er is ook nauwe lijks terrein voor zeehavenin dustrie beschikbaar. Op vragen van statenlid W. Don (PvdA) zei gedeputeerde Kaland dat men op dit moment een bedrijf van enige omvang dat zich in Zeeuwsch-Vlaande ren wil vestigen geen grond heeft aan te bieden. Ook in midden-Zeeland zijn er geen grote terreinen voor industrie meer beschikbaar. Wel is er een behoorlijke oppervlakte aan in dustrieterreinen in optie gege ven aan Péchiney, Hoechst en Total. I-n tweede termijn kruisten de lieren Kaland en Don de degens nog eens met elkaar in een soms vinnig debat, waarin ook de heren Van Overbeke (PvdA) Roodenburg (D'66) en Van Waterschoot (PPR) zich mengden. Na vele interrupties sprak de heer Kaland, na een betoog over de noodzaak over de voortgang van de economische groei zich uit voor „een voort gaande doch selectieve econo mische groei". De voorwaar den, die de heer Don aan het ontwikkelingsbeleid had ge steld, noemde de heer Kaland in de praktijk onhanteer baar. „U zult toch ook de uitbrei ding van de Middelburgse woonwijk niet stilleggen, om dat de riolering niet van een zuiveringsinstallatie is voor zien", zo polemiseerde hij- De heer Don riep daarop krachtig: „Jazeker!". (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Gedepu teerde Staten van Zeeland zijn bereid om de plannen voor de afsluiting van de Oosterschel de in de vergadering van pro vinciale staten van september ter discussie te stellen. Ten minste, als daar dan behoefte aan is. Gedeputeerde mr. J. Schlingemann zei gisteren tij dens de statenvergadering, dat mogelijke nieuwe ontwikke lingen rond het Oosterschelde- vraagstuk zo'n discussie wel eens onnodig zouden maken. Madame Van Melle. (Van een onzer verslaggevers) SAS VAN GENT Vandaag viert mevrouw P. J. van Melle- Bulté, in Sas van Gent en omgeving beter bekend als madame Van Melle, haar 80ste verjaardag. Mevrouw Van Melle werd in Drongen bij Gent geboren. Als 18-jarige trad zij in 1913 als typiste in dienst bij de heer Pierre Malotaux, directeur van een suikerfabriek, de latere Centrale Suiker Mij. te Sas van Gent. Na het overlijden van haar echtgenoot werd mevrouw Van Melle in 1928 opnieuw op de suikerfabriek aangenomen. Als caissière was zij van 1928 tot 1958 daar werkzaam. In die functie heeft zij zich veel vrit nden en sympathie ver weven. Na haar pensionering vestigde mevrouw Van Melle zich in Terneuzen. In de be jaardencentra Bacihtendieke en De Blide is zij een graag ge ziene bezoekster. Ook voor de gymnastiekvereniging is ma dame Van Melle nog altijd een gewaardeerde kracht. Onge twijfeld zullen velen de 80ste verjaardag van mevrouw Van Melle niet onopgemerkt voor bij laten gaan. (Van een onzer verslag gevers) MIDDELBURG Gedepu-1 teerde Staten van Zeeland zijn niet zo erg ingenomen met de plannen van de stad Gent voor de aanleg van een nieuw en groter kanaal van Gent naar Terneuzen. Tijdens de behandeling van de ontwikkelingsschets 197*1 voor Zeeland door provinciale staten zei gedeputeerde mr. J, Boersma hierover: „Zolang het plan voor het nieuwe kanaal van Gent naar Terneuzen nog niet officieel door de Belgi sche regering bij de Nederlan- se regering is aangemeld laten we het bij de beoordeling van de ontwikkelingsschets buiten de discussie. We hebben straks altijd nog de gelegen heid om te zeggen dat we dit plan ambitieus vinden". (Van onze correspondent) MIDDELBURG Onder het motto „de sterken helpen de zwakken" wordt op maan dag 22 mei (tweede pinkster dag) voor de 18e keer de „Zonneveldrit" verreden. Een gezelligheidsrit met ais doel gemotoriseerd Zeeland in staat te stellen bij te dragen aan de ontspanning van de gehandicapte kinderen die worden verpleegd in het zee hospitium „Zonneveld" te Oostk-apelle, het tehuis voor- zwakzinnige kinderen „Vijver vreugd", het dagverblijf „De Windroos" en de minder be gaafden in „Kinderzorg" te Middelburg, huize „Den Berg' te Goes en „De Sterre" te Sluiskil. Ook dit jaar berust de or ganisatie van deze rit bij Zee- lands oudste motor- en auto club Scheldegouwen te Mid delburg. De opzet van de rit is zo gemaakt dat iedereen hier aan kan deelnemen. De start is te 12.Ü0 uur nabij café restaurant „De Waleherse Kaasboer" te Biggekerke, de finish nabij het zeehospitium te Oostkapelle waar een amu sementsprogramma wordt ver zorgd door het show- en dans- oirkesl „The Evergreens" te K-apelle. Na afloop volgt de prijsuitreiking in café-restau rant „De Brasserie" te Middel burg. DE 45.000 studenten van de universiteit van Israël hebben maandag hun colleges geboy cot uit protest tegen een voor genomen verhoging van het collegegeld (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Dé voorkeur van de KVP-statenfractie gaat uit naar industrialisatie langs het Baalhoekkanaal. Dit deelde gisteren namens de fractie de heer P. Everaert mee tijdens de behandeling van de Zeeuwse ontwikkelingsschets 1971. De voor keur van de KVP-fractie is gebaseerd op de volgende argumen ten Als voor industrialisatie langs 't Baalhoekkanaal wordt gekozen zal het voorontwerp streekplan voor Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen snel te voorschijn komen. De keuze van de plaats van het toekomstige industrie terrein is n.l. het hete hang ijzer bij de voorbereiding van het ontwerp. Bij industrialisatie langs het Baalhoekkanaal kan ge profiteerd worden van de aan wezige voorzieningen in het aangrenzende Belgische indus triegebied. „Wij zijn van me ning dat daar meer kansen lig gen, dan wanneer bij Ossenisse geheel zelfstandig een indus triegebied tot ontwikkeling moet worden gebracht. De fractie vraagt zich af of dit economisch wel verantwoord is, zeker na de laatste publi- katies waarin gewag wordt ge maakt van een oppervlakte van het industrieterrein van 160 ha.", aldus de heer Everaert. Bij het kiezen van deze op lossing blijven de woonkernen en de recreatiemogelijkheden in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen onaangetast, de groene open vlakte in dit gebied blijft be staan en ook voor de verdere uitbreiding van Terneuzen is dit volgens de KVP-fractie een goede keuze. De heer Everaert drong aan op het snel het licht doen laten zien van hgt voor ontwerp streekplan voor Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen. „Men kan niet vrij blijven pra ten. Een bevolking wil zeker heid over haar toekomst, een zekerheid die door alle plan nen welke nog niet zijn vast gesteld, onzeker is geworden", aldus de heer Everaert, die ver der wees op de aantrekkelijke kanten van het „plan Valkenis- se", een plan dat naar zijn me ning te goed is om er zonder meer aan voorbij te gaan. Dit was ook de mening van diver se andere fracties. Het centrale punt in het be toog van de heer P. van de Bosse als woordvoerder van de CHU-fractie was, dat naar zijn mening het aantal inwoners van Zeeland nog danig moet toenemen wil men het totale voorzieningenpakket in deze provincie op het gewenste ni veau krijgen. In dit verband zei hij voorstander te zijn van een duidelijk migratiebeleid, waarbij het accent valt op het creëren van een aantrekkelijk woonklimaat. De heer Van de Bosse bracht ook de discussie over de ge westvorming ter sprake. „Een bestuurlijke herindeling kan nuttig zijn, maar onze pro vincie heeft na al die herinde lingen die in de afgelopen ja ren tot stand zijn gebracht, enige rust nodig", was zijn oordeel. De heer W. Huson (AR) was in tegenstelling tot de heer Everaert van mening dat Os senisse wat betreft de keuze van de plaats voor het toekom stige industrieterrein in Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen iets gun stiger ligt dan het toekomstige Baalhoekkanaal. „De werkelijke plaatsbepa ling zal echter in het streek plan moeten worden aangege ven", aldus de heer Huson. Ook hij opteerde voor een ac tief migratiebeleid. Hij vond dat beter het geld dat eventu eel uitgegeven, wordt voor het aantrekken van buitenlandse arbeidskrachten, voor het aan trekken van eigen mensen uit andere gebieden kan worden gebruikt. De heer Huson waar-. schuwde er nog voor om de huidige situatie (die geken schetst wordt door hoge werk loosheidcijfers) teveel als uit gangspunt te nemen voor het uit te stippelen beleid. Naar zijn mening ontstaat dan een onjuiste visie. Ir. W. Landheer zei net als de= heer Everaert te kiezen voor industrialisatie langs het Baalhoekkanaal. Bij deze keu ze wordt het volgens hem van het grootste belang om door het graven van een tunnel on der de Westerscheide het ge bied ook inderdaad bereikbaar te maken. In het kader van de ontwikkelingen langs de Wes terscheide, herhaalde ir. Land heer een meer gehoorde sug gestie om een havenschap Westerschelde op te richten, een orgaan dat in het kader van de ontwikkelingen in het Sloe, in de kanaalzone en in het Baalhoekgebied coördine rend kan optreden. De heer Landheer deed een beroep op Gedeputeerde Sta ten om in verband met de werkgelegenheid toename van het aantal arbeidsplaatsen in West-Zeeuwsch-Vlaanderen te stimuleren. De aanleg van een tweede nationale luchthaven bij Goeree wees ir. Landheer van de hand. Tegen de aanleg van dit vliegveld in West-Bra bant zei hij geen bezwaar te hebben ook al omdat Tholen en St. Philipsland heel wat graantjes zullen kunnen mee pikken. (Vervolg van pag. I) Nu men er zeker van ls op dit punt niet met doorslaande argumenten te kunnen komen, zal op de betekenis van de vaste oeververbinding als werkproject der opvanging van de tijdelijke, structurele werkloosheid worden gemikt. De aannemerscombinatie, die het werk wil uitvoeren, heeft intussen vertrouwelijk gerap porteerd hoeveel en welke soort arbeidskrachten voor de bouw van de verbinding nodig zijn. Het districtsbureau voor de arbeidsvoorziening is aan het bekijken of het Zeeuwse aan bod op de te verwachten vraag past. Na afloop van de bouw kunnen zeehavenontwik kelingen in Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen de structurele ge- oreken van de Zeeuwsch- Vlaamse arbeidsmarkt voor de lange termijn opheffen. „Er is dus wel degelijk een koppeling tussen vaste oever verbinding en industrialisatie reageerde drs. W- Lockefeer (KVP) snel op deze uitlating van de gedeputeerde. „In ze kere zin wel", antwoordde de heer Kaland, „het woord rela tie past beter", vulde de voor zitter van de vergadering, mr. J van Aartsen aan. De heer Kaland deelde ook mee dat de provincie Zeeland er bij minister Langman (Eco nomische Zaken) op heeft aangedrongen, dat de zoge naamde investeringspremiere geling voor industrieën die zich in Zeeland willen vesti gen. opnieuw wordt inge voerd. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De linkse fracties in Provinciale Sta ten van Zeeland hebben gisteren de ontwikkelingsschets 1971 van het provinciaal bestuur aan de fundamentele kri tiek van het z.g. „Rapport van Rome" onderworpen. Dit rapport verklaart de economische groei als zodanig, tot oorzaak van on-welzijn. In het licht van dit rapport, aldus de linkse Statenfracties, moet men concluderen dat de ont wikkelingsschets 1971 op verouderde denkbeelden uit de jaren '50 berust. De schets zou feitelijk herschreven moeten worden, aldus de heer W. Don, sprekend namens de P.v.d.A. dus de heer Don, dat nieuwe vestigingen moeten worden doorgelicht op hun economi sche en sociale structuur. Zijn rede had iets van een omzien in wrok. „Gouden Delta? Het zou wat ook de Gouden Eeuw schiep paupers bij dui zenden. Boordfunctie van de Westerschelde? Zeg maar: gootsteenfunctie". „Een ontwikkelingsmodel, gebaseerd op produktie, kan en mag geen uitgangspunt meer zijn", fiep hij uit, het AKZO-drama aanvoerend als voorbeeld van wat er gebeu ren kan, als de overheid on voldoende invloed op het in vesteringsbeleid van de grote ondernemingen uitoefent. De les voor Zeeland is, al- De heer Don zag enkele remmechanismen voor onge wenste, overmatige groei in een uit vijf delen besta-and eisenpakket, waaronder: zuivering van de Wester schelde tot een bepaalde graad eer nieuwe bedrijven worden toegelaten: afstanden van minstens 5 km tussen woon- en werkge bieden en de aanleg van groengordels voor de oprich ting van een industrie; de verkrijging van rijks middelen om voor de vestiging van industrieën de infrastruc tuur van het gebied aan te passen. De buitenlandse arbeids krachten werden door de heer Don in de sfeer van de moder ne slavernij geplaatst. Conclu derend stelde hij: „Zelfs uw ontwikkelingsmodel no. I (dat uitga-at van een minimaal groeitempo, leidend tot dui zend ha, waarbij tot 19855 nau welijks nog industrieterrein nodig is redactie) gaat voor ons al ver, zoniet te ver". In Noofd-Zeel-and achtte hij verstandige stimulering van niet te grote toeleveringsbe drijven gewenst. Midden-Zee land kan nog voor jaren met zijn beschikbare industrie-are aal vooruit en Zeeuwsch- Vlaanderen heeft een impuls voor de werkgelegenheid op korte termijn nodig in de vorm van de bouw van de vaste oeververbinding. In dat verband uitte de heei Don waardering voor het zgn Valkenisseplan van de KVT en de PvdA. Over het andere hete hangijzer in Zeeland, de Oosterschelde, merkte hij op: „Een diepgaand onderzoek naar andere mogelijkheden van beveiliging tegen een wa tersnood I-ijkt ons dienstig". De heer J. Roodenburg (D'66) schetste een ontwikke lingsbeleid geheel op het rap port van Rome gebaseerd. Dit komt neer op het afremmen van de groei en het herstel van de kringloopprocessen. De vraag is alleen, aldus de heer Roodenburg. hoe men zonder al te grote schokken en zonder ontoelaatbare onrechtvaardig heden deze doeleinden kan be werken. In elk geval was zijn toekomstperspectief duidelijk: een ontspannen samenleving waarin welzijn meer is dan versiering van de welvaart. Het beleidsdoel voor Zee land zou moeten zijn het handhaven van een klimaat dat voor degenen, die wijken voor de bevolkingsstructuur in de randstad, het aangenaam maakt om zich hier te vesti gen. Ook hij zag de wenselijk heid van de inrichting van duizend ha industrieterrein in Zeeuwsch-Vlaanderen niet zit ten. „Het probleem van de werkgelegenheid wordt er niet door opgelost", zei hij, „ter wijl er nieuwe problemen mee worden geïntroduceerd, Het tot stand brengen van een vas te oeververbinding over de Westerschelde lijkt ons een project dat beter in de ont wikkeling van Zeeuwsch- Vlaainderen past, ook met het oog op de werkgelegenheid van korte termijn". De heer Van Waterschoot (PPR) gewaagde van het .sprookje van de economische groei" en legde de bijl vervol gens aan de wortels van de ontwikkelingsschets. „Plannen we eerst een bepaalde econo mische ontwikkeling en gaan we daarna mens en milieu aanpassen, of stellen we de mens en het welzijn centraal en gaan we dan zien op welke wijze wij de mens tot een zo volledig mogelijke ontplooiing kunnen laten komen", merkte hij op. „Kom met een nieuwe schets, waarin het welzijn pri mair wordt gesteld", riep hij het college toe, „en waarin de werkgélegenheid wordt afge stemd op het te verwachten aanbod". Hij achtte Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen te klein van omvang zelfs voor het aanbevolen groeimodel 1 (dui zend hectare industrieterrein als ondeelbaar gegeven) uit de rntwikkelingsschets. „Er bestaat geen duidelijke jehoefte aan", meende hij. Te vens wenste hij dat de beslis singen over het al dian niet aantrekken van industrieter reinen ook later door de Sta ten zouden worden genomen, niet door de havenschappen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 3