Snelheidslimiet
voor
onmogelijk
alle buitenwegen
BULLETIN STICHTING ZEELAND
In Zeeland minder
gastarbeiders
„Ze moeten een boer
niet afdanken
met wat geld'
w
„CONSUMENT MOET AANDRINGEN OP SAMENWERKING"
Middenstand: Steeds meer Belgen komen kopen
ekKer
BRABANTS
BEDRIJF
BOUWT
VLAKE-
TUNNEL
WEDGWOOD
Boeren op
zoek naar
toekomst
J streek
Moederdag
Bloemendag
tóoeJn en tuincentrum
Tamelijk koud
Albert
Eggermonf
KANAAL DOOR
WALCHEREN
WORDT
NIET GEDEMPT
Q^OUAA. oLgwy*
lAUj
uoor tijdelijke
kantoorkrachten
OMEGA
FABERY DE JONGE/goes
Bij produktie
drinkwater
in Zeeland
rt
Zaterdag 13 mei 1972
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het is niet
aan te bevelen om voor geheel
Walcheren en eventueel ook
andere delen van Zeeland een
algemene snelheidslimiet voor
"wegen huiten de bebouwde
kom in te stellen. Ook al zou
dat mogelijk zijn, dan nog zul
len daarmee ernstige verkeers
ongelukken, zoals dat op 18
maart j.l. te Serooskerke, waar
bij 6 doden vielen, niet kunnen
worden voorkomen.
Dit delen G.S. van Zeeland
mee in antwoord op vragen van
de voorzitters van praktisch al
le fracties in Provinciale Sta
ten. Juridisch is het onmogelijk
om voor een bepaald gebied
een permanente maximumsnel
heid voor alle wegen buiten de
bebouwde kom in dat gebied,
in te stellen, zeggen G.S.
Snelheidslimieten buiten de
bebouwde kom, kunnen slechts
algemeen worden ingevoerd,
ten aanzien van bepaalde cate
gorieën wegen, b.v. voor alle
„B" wegen. Een voorwaarde is
daarbij dan nog, zo is gebleken
uit een studie van de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid, dat zo'n al
gemene snelheidslimiet moet
worden afgeleid van de snel
heid, welke in de praktijk door
gaans door het snelverkeer op
zulke wegen in acht wordt ge
nomen. Als men dit principe
niet hanteert, aldus de stich
ting, dan is de kans groot, dat
de snelheidslimiet volkomen
wordt genegeerd. Bovendien is
zo'n maatregel een slechte
dienst aan het respect, dat de
weggebruikers aan de weg en
zijn mogelijkheden verschul
digd zijn. Een landelijke werk
groep is bezig om tot een lan
delijke indeling te komen van
alle wegen in een aantal duide
lijk herkenbare categorieën van
wegen. Na wijziging van de
verkeerswetgeving kan dan
voor elke categorie wegen een
algemene snelheidslimiet wor
den vastgesteld.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het aantal buitenlandse arbeids
krachten in Zeeland vertoont in vergelijking met
eind vorig jaar, een daling. Er werken nu 869 mensen
uit andere dan de EEG-landen als „gastarbeider" in
Zeeland, 48 minder dan op de laatste peildatum,
15 mei 1971.
De Zeeuwse Raad voor Maat
schappelijke Dienstverlening,
die de nieuwste cijfers heeft
gepubliceerd in het gisteren
verschenen bulletin van de
stichting Zeeland, verbindt aan
de daling van het aantal gast
arbeiders geen conclusies.
(ADVERTENTIE)
Middelburg - Souburg
Goes
Vooruitzichten voor zondag
en maandag, opgesteld door
het KNMI op vrijdag om 18
uur. Tamelijk koud, plaatse
lijk een bui en af en toe
zon.
Weersvooruitzichten in cij
fers gemiddeld over Neder
land.
Voor zondag: aantal uren
zon: 0 tot 6. Min. temp:van 0
tot 4 grwden onder normaal
max. temp: van 2 tot 6 graden
onder normaal. lans op een
droge periode van minstens 12
uur: 80 procent. Kans op een
geheel drog etmaal 50 pro
cent.
Voor maandag: Aantal uren
zon 2 tot 8. Min. temp. Van 0
tot 5 graden onder normaal.
Max. Temp: van 1 tot 6 gra
den onder normaal. Kans op
een droge periode van min
stens 12 uur: 80 procent. Kans
op een geheel droog etmaal:
50 procent.
waterstanden
DEN HAAG (ANP) Kon-
stanz 290 plus 2, Rheinfelden
234 plus 7, Straatsburg 228
plus 6, Pllttersdorf 358 -
Maxau 413 - 17, Plochingen
142 plus 2, Mannheim 253 plus
8, Steinfoaeh 130 plus 9, Mainz
154 plus 11, Bingen 153 plus
14, Kaub 173 plus 15, Trier
252 plus 17, Koblenz 186 plus
20, Keulen 126 plus 4, Ruhrort
280 plus 1, Lobith 905 plus 11,
Panraerdense Kop 880 plus 10,
Nijmegen 703 plus 9, IJssel-
kop 855 plus 10, Eefde IJssel
370 plus 8, Deventer 250 plus
5, Monsin 5476 - 2, Borgharen
3945 plus 14, Belfel-d 1118
plus 20, Grave beneden de
sluis 502 plus 4.
De Joegoslaven, aldus blijkt
uit een tabel, vormen de groot
ste groep gastarbeiders in Zee
land, nl. 350 personen, waar
van er 265 in Middelburg zijn
ingeschreven. In Terneuzen zijn
de Turken (63) in de meerder
heid. Het aantal Spanjaarden
beloopt in geheel Zeeland 61.
Het mei-bulletin van de
Stichting Zeeland maakt uit
voerig melding van de bijdrage
die enkele stafleden van de
stichting hebben geleverd op
een hoorzitting over het z.g.
„paarse boek" in Den Haag,
De conclusie, aan de hand van
een tiental stellingen, welke de
stafleden op de hoorzitting
hebben geponeerd, heeft en
kele leden van Provinciale Sta
ten aanleiding gegeven om vra
gen aan G.S. te stellen. De
conclusie luidde: dat in de
grondgedachte van „het paarse
boek" de mens nog steeds als
middel fungeert om de centra
le doelstelling: de industriële
expansie, te ondersteunen. Een
feitelijke kritiek van de staf
medewerkers van het opbouw-
orgaan, betrof de omstandig
heid, dat de rijksoverheid heeft
nagelaten een gepopulariseerde
uitgave van het rapport op de
markt te brengen.
Verder ontbreekt in het rap
port een gedegen arbeidsmarkt
analyse, terwijl er ook wat te
zeggen viel over de nogal glo
bale analyse van kosten en
baten in „het paarse boek".
Een kostenpost is, volgens de
stichting Zeeland, dat in de
provincie Zeeland tienduizend
mensen in dorpen dicht bij de
industrie, directie hinder van
eventueel nieuwe zeehaven
industrieën zullen gaan onder
vinden. Het wervingsbeleid
rond buitenlandse werknemers
voor zover dat in het paarse
boek geschilderd werd, werd
„ondoorzichtig" genoemd.
In hetzelfde bulletin hijst het
provinciaal opbouworgaan de
waarschuwingsvlag, omdat er
een wijziging van het rijksbe
leid ten aanzien van wijkcentra
en dorpshuizen te verwachten
is. Het litg in de bedoeling om
bij de subsidiëring van rijks
wegen grotere prioriteit toe te
kennen aan de wijkcentra in
grote steden. In de nieuwe
woonwijken blijven de mensen
daar vaak lang van allerlei
voorzieningen verstoken. Bij
deze benadering komt Zeeland
waar men echter nog geen gro
te stadsontwikkeling kent, wel
licht in de verdrukking. Voor
degenen, die plaatselijke initia
tieven tot stichting van een
dorpshuis willen ondernemen,
geeft het opbouworgaan een
aantal aanwijzingen voor de
dan te ondernemen stappen.
(Voor commentaar zie elders
in deze krant).
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT De volgende
maand kan worden begonnen
met de bouw van de een kilo
meter lange tunnel in rijksweg
85 onder het Kanaal door Zuid-
Beveland. Deze Vlaketunnel
gaat de beruchte Vlakebrug
vervangen.
Gisteren heeft te Utrecht bij
de Directie Sluizen en Stuwen
van Rijkswaterstaat de aanbe
steding plaatsgehad. Er was
een zeer grote belangstelling
voor dit project: negentien be
drijven schreven in. Als laag
ste kwam Lodewikus Bouw
maatschappij (LBM) te Raams-
donksveer uit de bus met een
bedrag van 20,5 miljoen gulden.
De Aannemings- en Handels
maatschappij Hegeman uit Nij-
verdal eindigde als hoogste met
29,6 miljoen gulden-
De gunning wordt binnen
veertien dagen verwacht. Het
totale werk zal drie jaar bouw
tijd vergen. De oude Vlakebrug
blijft voor langzaam en lokaal
verkeer gehandhaafd, want de
tunnel is alleen voor auto's be
stemd. Er komen twee keer
twee rijstroken in, die zo nodig
tot drie rijstroken kunnen wor
den vergroot.
(ADVERTENTIE)
Korte Nieuwstraat 21
HULST
Tel. 2478-3538 b.g.g. 2209
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „Onbegrij
pelijk", zo typeert men op het
ministerie van Verkeer en Wa
terstaat het op Walcheren cir
culerende gerucht, dat er
plannen bestaan voor demping
van het Kanaal door Walche
ren.
„Er is absoluut geen sprake
van, dat het Kanaal ooit zal
worden gedempt", aldus een
woordvoerder van het Ministe
rie, „De enige keer, dat er van
een kanaaldemping op Walche
ren sprake was, betrof dat het
volstorten met puin van het
zg. Arne-zijkanaal, een dode
kanaalarm. Het kanaal door
Walcheren zal tot in lengte van
jaren zijn functie voor de
scheepvaart blijven vervullen".
(ADVERTENTIES)
Breda,
Joris Helleputtestraat 15
Tel. (01600) 7 4816
F A
sinds 1947
HORLOGES
(Van een onzer
redacteuren)
ZUNDERT Dc dagjes
mensen moeten vandaag ook
zelf werken en dus is hel; stil
in de uitgestrekte bossen van
het landgoed Pannenhoef, er
gens tussen Etten-Leur en
Zundert. Stil en ook vochtig.
Het groepje mannen, allen
vijftigers, dat bezig is met
liet uitdunnen van een onge
veer dertig jaar oud perceel
naaldhout, klaagt tenminste
over vocht- Het werk is dan
zwaarder en de kleren wor
den vuiler.
De meesten zijn voormali
ge landbouwers die geen
brood meer zagen in omscho
ling omdat ze te oud waren
of zondermeer de voorkeur
gaven aan eenvoudig werk in
ae openlucht. Vooral in de
openlucht heeft bij allemaal
hier een belangrijke rol ge
speeld. Hun werk geschiedt
in het kader van de Wet
Sociale Werkvoorziening en
wordt dius door het rijk ge
subsidieerd, reden voor één
van hen om korzelig op te
merken: „Waarom geven ze
het geld dat ze hier insteken
en waaraan geen mens wat
heeft, niet aan de boeren zo
dat ze er hun bedrijven mee
kunnen redden. Wat moet
Nederland zonder boeren"?
Dat is een goede vraag na
tuurlijk, maar de sanerings
regeling is er nu juist om de
landbouw als zodanig in Ne
derland te behouden. En wat
de „nutteloosheid" van hun
gesubsidieerde werk in de
bossen betreft: er is grote
behoefte aan recreatiegron-
den en de waarde ervan is al
lang niet meer in geld uit te
drukken. Dit argument slaat
bij deze man niet aan.
De anderen echter zien de
positieve kanten van hun
werk, maar vinden in het
algemeen wel dat het zwaar
i« en te weinig betaalt. Fat is
ook de klacht van de heer
Taks. Hij is nu 53 en had net
Abraham gezien toen hij zijn
bedrijf staakte in het kader
van de saneringsregeling. Hij
Is vrijgezel en runde op zijn
eentje de boerderij waarvan
ook zijn moeder al over
de tachtig nog moest le
ven.
„Dat ging gewoon niet
meer, op m'n eentje, zegt hij.
Hij geniet nu een maande
lijkse, waardevaste uitkering
die thans tegen de f 200
bedraagt en geheel los staat
van overig inkomen. Tot zijn
65-ste houdt hij die sane
ringsuitkering. Hoeveel hij
van mening is dat hij te
zwaar werk moet doen, geeft
hij ook ruiterlijk toe nog
niet eenmaal .geprobeerd te
hebben een andere baan te
vinden en een omscholings
aanbieding heeft hij afgesla
gen.
„Och, zegt hij, eigenlijk
bevalt het me hier wel. Bui
ten zijn is voor mij belang
rijk en verder: als ik moe
ben, rust ik".
Zijn collega Boot uit Zun
dert (sinds 1968 opgehouden
met boeren, zonder sane
ringsregeling): ,>Ze zitten
ten leven, nu zomaar af te
danken. Ook niet al gebeurt
dat op een nette manier met
wal, geld. Wat deze mensen
nodig hebben is behalve fi
nanciële steun ook begrip en
sympathie. Die dingen krijg
jè aan een loket niet. Ook
vind ik dat de overheid te
weinig mogelijkheden biedt
met betrekking tot het ver
werven van werkelijk vol
doening gevend werk".
De man die dit zegt is 56
en getrouwd met een kraak-
hier niet zo hard achter je
aan. We maken het wél on
der elkaar- We zijn allemaal
min of meer gelijkgestemde
mensen met dezelfde achter
grond. Dat schept een band
die het werken best drage
lijk maakt".
En erg opgewekte indruk,
maakt deze groep niet. Er
hangt iets in de lucht van
onuitgesproken verbittering,
teleurstelling of het gevoel
een half leven voor niets ge
leefd te hebben.
In de gezellige huiskamer
van een kleine hoeve in Ou
denbosch brengt de heer des
huizes (die zijn naam liever
niet in de krant wil) het
gevoel dat de mannen in de
bossen van Pannenhoef
scheen te frustreren, mis
schien wel onder woorden
als hij zegt: „Het gaat niet
aan deze mensen, boeren die
zoveel hebben moeten pres
teren en meestal zo spaar
zaam en sober hebben moe-
heldere boerin die het gheim
van de eeuwige jeugd schijnt
te bezitten. Samen bouwden
ze dertig jaar lang aan een
bedrijf dat financieel nog he
lemaal gezond was toen het
besluit viel ermee op te hou
den en intussen brachten ze
ook nog negen kinderen
groot. Hard werken, sober
leven en goed sparen, zo on
geveer moet hun devies heb
ben geluid. Daarbij kregen
de kinderen de vrijheid dat
vak te kiezen dat hen het
meest aanstond.
„Mijn oorspronkelijke plan
was een van de jongere
zoons, als die dat wilde, op
te leiden voor het boerenbe
drijf", zegt hij, „maar de tij
den veranderden en ik begon
erover te piekeren of zo'n jon
gen nog wel toekomstkansen
had. Zelf kwamen mijn
vrouw en ik tot de conclusie
dat we steeds harder moes
ten werken om de stijgende
levensstandaard bij te hou-
den zonder te hoeven interen
op wat we hadden opge
bouwd. Er zat dus iets mis.
We begonnen relatief te ver
liezen. Toen ben ik naar een
adviseur gestapt en na rijp
beraad is de knoop doorge
hakt. Ik heb er geen spijt
van, al heb ik wel een
traantje gelaten toen m'n
boeien vertrokken"-
Voor een saneringsregeling
kwam hij nieit in aanmer
king. Daarvoor hadden hij en
zijn vrouw te biard gewerkt
en te spaarzaam geleefd.
Hun inkomen lag te hoog.
Maar niettemin stopten zij.
Het halve bedrijf werd ver
kocht. Hij vond een plezie
rig, precies bij hem passend
baantje dat slechts enkele
dagen per week vergt en
helpt verder met plezier zijn
buren als dat nodig is.
Zijn vrouw liefhebbert in
een- flinke bloemen- en
moestuin en voorziet haar
getrouwde kinderen van tijd
tot tijd van zelf ingevroren
groente. Een deel van de
grond hebben ze gehouden.
Anderen weiden daar nu hun
vee op. Ze hebben ook nog
drie paarden. Ze hebben
geen afscheid hoeven en wil
len nemen van het vertrouw
de milieu. En toch was het
wennen in het begin. Ook
voor de boerin.
„Hij: „We hebben het nu
best naar onze zin. We ko
men niets te kort. De kinde
ren ook niet. Toch zou ik
willen dat het publiek wat
meer begrip had voor de
boer en zijn problemen. Met
geld alleen help je ze niet.
Ze moeten ook een duwtje in
de rug krijgen- Sympathie en
begrip. Maar vooral ook een
beetje waardering".
VÓLGENDE KEER:
Lang niet alle boeren ver
dwijnen (slot).
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN „De consu
ment zal er op moeten aandrin
gen, dat de eventuele nieuwe
taak van de Zeeuwse Water
schappen de waterzuivering
in combinatie met de water
maatschappij Zeeland wordt
uitgevoerd. Dat is nl. goed
koper voor hem".
Dit zei gistermiddag ir. P.
Stoter van de watermaatschap
pij, tijdens een excursie van de
KVP-statenfractie. De heer
Stoter somde enige voordelen
van zo'n gezamenlijke aanpak
op. „Wij beschikken over een
goed geoutilleerd laboratorium
met kennis van waterzuivering,
via onze computer kunnen de
aanslagen, voortvloeiend uit de
Wet Vervuiling Oppervlakte
water opgelegd worden, wij
hebben een calamiteiten-
dienst. Kortom: wij bieden onze
kennis en onze bezetting aan
voor de waterzuivering".
Zoals bekend, verklaarde
dijkgraaf J. Becu tijdens de
laatste algemene vergadering
van het waterschap Het Vrije
van Sluis, dat de Zeeuwse wa
terschappen een technologische
dienst met een laboratorium
zouden gaan oprichten, als Pro
vinciale Staten de zuiverings-
taak aan deze schappen zou
opdragen.
De heer P. Everaert vond het
gisteren op het eerste gezicht
overbodig als naast het be
staande laboratorium van de
watermaatschappij een tweede
ingericht zou worden. „Dat
werkt alleen maar kostenver
hogend" zo stelde hij. Geïnfor
meerd werd bij de heer Stoter
of de WMZ reeds contacten
hierover heeft gehad met de
waterschappen. „Een compleet
gesprek over deze materie is
er nog niet geweest", zo zei de
heer Stoter, „omdat formeel de
zuiveringstaak nog niet aan de
waterschappen is opgedragen.
Informeel zijn er reeds diverse
contacten geweest. Zo waren
wij ook aanwezig op de studie
dag, die vorig jaar in Oostka-
peile werd gehouden. Wij heb
ben in een schrijven aan onze
aandeelhouders (in casu de ge
meenten) reeds een notitie
doen toekomen waarin wij de
voordelen van samentrekking
op verschillende gebieden op
sommen", zo zei de heer Stoter.
De heer Verdonk merkte op,
dat het in ieder geval een dure
zaak gaat worden en dat de
besturen van de waterschappen
daarom voor samenwerking
wei open zouden staan.
De excursie van de KVP-
Statenfractie, waarbij ook het
Boerenpartij Statenlid De
Waal was geïnviteerd, begon
gistermiddag met een ont
vangst op de watertoren.
Daarna ging het gezelschap
naar het laboratorium van de
WMZ, waarbij zij konden con
stateren, dat ruimte voor uit
breiding van het moderne la
boratorium aanwezig was.
hoogwater
Zondag 14 mei
Bergen op Zoom 4.16 en
16.47.
Hansweert 3.22 en 15.52.
Temeuaen 2.41 en 15.10.
Vhssiingen 2.08 en 14.37.
Wemeldimge 4.06 en 16.37.
maandag 1'5 mei
Bergen o,p Zoom 5.07 en
17.38.
Hansweert 4.09 en 16.36
Terneuzen 3.28 en 15.54.
Vlissiragen 2.54 en 15.23
Wemeldirage 4.57 en 17.28
(Van een onzer verslag
gevers)
HULST Het toeristisch
topseizoen staat voor de deur.
Met het naderen van de zomer
wordt dagelijks ook de toch
al niet zo geringe stroom
Belgen, die Hulst met een be
zoek vereert, weer groter. Dat
bekent een schrikbeeld van
verstopte straten, autodampen
en een chronisch gebrek aan
parkeerruimte.
Wat dat laatste betreft, kan
er eigenlijk niet eens van een
topseizoen gesproken worden,
want de problemen zijn de
laatste jaren in de zomer en
de winter even groot. De Hul
ster middenstand heeft er dat,
blijkens een telefonische mini-
enquête graag voor over of
om met de woorden van een
horeca-man te spreken „Ik
heb liever, dat de auto's hier
bumper aan bumper rijden,
dan dat er straten voor het
verkeer worden afgesloten".
Het is wel duidelijk dat
Hulst zijn vaste Belgische be
zoekers niet meer kan missen.
Dat geldt voor de gewone
middenstand, maar hc - ook
van toepassing op de se-
üjke horeca, waaiv? ge-
veer 40 procent voorziet in
een plaatselijke behoefte,
maar de rest °P de bezoekers
drijft.
De belangrijkste Hulster be
drijven doen ook geen enkele
moeite om dit te verbergen,
blijkens de reacties. Het won
derlijke is, dat Hulst nagenoeg
niets doet of in ieder geval
toch erg weinig om het de
Belgen naar de zin te maken.
En toch komen ze. Elk jaar in
grotere getalen met eigen au
to's, het openbaar vervoer of
met speciaal naar Hulst geor
ganiseerde busreizen door par
ticuliere ondernemingen.
Vooral op maandagen schijnt
de stad een bijzondere aan
trekkingskracht te hebben, te
oordelen naai' het aantal tou
ringcars, dat dan het Stations
plein opdraait op zoek naar
een plaats, waar men de la
ding kan droppen. De eigenaar
van een hotel-restaurant in
Hulst vertelt, dat hij zijn om
zet sinds oktober met 20 pro
cent heelt zien stijgen. De af
gelopen twee jaar zou die om
zetstijging in totaal anderhalve
ton hebben bedragen.
„Van die bussen met Belgen
pikt iedereen hier een graan
tje mee. Een Eelg koopt graag,
maar wil ook ergens rustig
gaan zitten om iets te verte
ren. Bovendien zoeken de
mensen de drukte op, omdat
het daar gezellig is", aldus
zijn commentaar. Eigenaar
Emiel Wauters van „De
Graarabeurs" ziet voor zichzelf
en zijn collega's een gouden
toekomst in het verschiet.
„Door de ontsluiting van
Antwerpen door de nieuiwe
tunnel en met de E 3 hebben
we er een achterland met zo'n
half miljoen mensen bijgekre-
gen", vertelt hij, terwijl hij
daaraan toevoegt te verwach
ten dat dit wel perspectieven
zal openen.
Hij staat in zijn enthousias
me niet alleen. Een woord
voerder van „Het Bonte Hert":
„Het bezoek van die Belgen
met bussen is een aardige aan
vulling op het dagtoerisme".
Met andere woorden: de tou
ringcar-chauffeurs uit België
zorgen dat de onrendabele
rustige uurtjes worden opge
vuld. „Het zijn bijna lijndien
sten geworden meneer. Ze ko
men hier steeds weer terug.
Vaak dezelfde mensen".
Ze komen overal vandaan.
Vooral uit de grote agglomera
ties. „Het enige wat nog ont
breekt is dat we 's avonds nog
geen Belgische clientèle heb
ben", zegt de horeca-man van
Het Bonte Hert. Ook uit de
Korenbeurs zijn positieve ge
luiden te horen.
De heer P. van Coolegem
van café Sport in Sirat-Jan-
steen pikt op zijn manier een
graantje mee. Van zichzelf ko
men de bussen met toeristen
niet naar Sint-Jansteen, omdat
het dorp niet zo'n winkel arse
naal heeft als Hulst. Daarom
nodigt hij ze uit. Jaarlijks
gaan er vele uitnodigingen de
deur uit en met succes.
De heer Van Coolegem*
„Augustus, september en okto
ber zijn topmaanden. Dan ko
men ook hier bussen naar toe.
Dat zou nog veel beter gaan
als de middenstand de handen
ineen willen slaan en voor wat
attracties zou zorgen. (Van
-i'r- r r