Snelheidslimiet voor onmogelijk alle buitenwegen BULLETIN STICHTING ZEELAND In Zeeland minder gastarbeiders „Ze moeten een boer niet afdanken met wat geld' w „CONSUMENT MOET AANDRINGEN OP SAMENWERKING" Middenstand: Steeds meer Belgen komen kopen ekKer BRABANTS BEDRIJF BOUWT VLAKE- TUNNEL WEDGWOOD Boeren op zoek naar toekomst J streek Moederdag Bloemendag tóoeJn en tuincentrum Tamelijk koud Albert Eggermonf KANAAL DOOR WALCHEREN WORDT NIET GEDEMPT Q^OUAA. oLgwy* lAUj uoor tijdelijke kantoorkrachten OMEGA FABERY DE JONGE/goes Bij produktie drinkwater in Zeeland rt Zaterdag 13 mei 1972 (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het is niet aan te bevelen om voor geheel Walcheren en eventueel ook andere delen van Zeeland een algemene snelheidslimiet voor "wegen huiten de bebouwde kom in te stellen. Ook al zou dat mogelijk zijn, dan nog zul len daarmee ernstige verkeers ongelukken, zoals dat op 18 maart j.l. te Serooskerke, waar bij 6 doden vielen, niet kunnen worden voorkomen. Dit delen G.S. van Zeeland mee in antwoord op vragen van de voorzitters van praktisch al le fracties in Provinciale Sta ten. Juridisch is het onmogelijk om voor een bepaald gebied een permanente maximumsnel heid voor alle wegen buiten de bebouwde kom in dat gebied, in te stellen, zeggen G.S. Snelheidslimieten buiten de bebouwde kom, kunnen slechts algemeen worden ingevoerd, ten aanzien van bepaalde cate gorieën wegen, b.v. voor alle „B" wegen. Een voorwaarde is daarbij dan nog, zo is gebleken uit een studie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, dat zo'n al gemene snelheidslimiet moet worden afgeleid van de snel heid, welke in de praktijk door gaans door het snelverkeer op zulke wegen in acht wordt ge nomen. Als men dit principe niet hanteert, aldus de stich ting, dan is de kans groot, dat de snelheidslimiet volkomen wordt genegeerd. Bovendien is zo'n maatregel een slechte dienst aan het respect, dat de weggebruikers aan de weg en zijn mogelijkheden verschul digd zijn. Een landelijke werk groep is bezig om tot een lan delijke indeling te komen van alle wegen in een aantal duide lijk herkenbare categorieën van wegen. Na wijziging van de verkeerswetgeving kan dan voor elke categorie wegen een algemene snelheidslimiet wor den vastgesteld. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het aantal buitenlandse arbeids krachten in Zeeland vertoont in vergelijking met eind vorig jaar, een daling. Er werken nu 869 mensen uit andere dan de EEG-landen als „gastarbeider" in Zeeland, 48 minder dan op de laatste peildatum, 15 mei 1971. De Zeeuwse Raad voor Maat schappelijke Dienstverlening, die de nieuwste cijfers heeft gepubliceerd in het gisteren verschenen bulletin van de stichting Zeeland, verbindt aan de daling van het aantal gast arbeiders geen conclusies. (ADVERTENTIE) Middelburg - Souburg Goes Vooruitzichten voor zondag en maandag, opgesteld door het KNMI op vrijdag om 18 uur. Tamelijk koud, plaatse lijk een bui en af en toe zon. Weersvooruitzichten in cij fers gemiddeld over Neder land. Voor zondag: aantal uren zon: 0 tot 6. Min. temp:van 0 tot 4 grwden onder normaal max. temp: van 2 tot 6 graden onder normaal. lans op een droge periode van minstens 12 uur: 80 procent. Kans op een geheel drog etmaal 50 pro cent. Voor maandag: Aantal uren zon 2 tot 8. Min. temp. Van 0 tot 5 graden onder normaal. Max. Temp: van 1 tot 6 gra den onder normaal. Kans op een droge periode van min stens 12 uur: 80 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 50 procent. waterstanden DEN HAAG (ANP) Kon- stanz 290 plus 2, Rheinfelden 234 plus 7, Straatsburg 228 plus 6, Pllttersdorf 358 - Maxau 413 - 17, Plochingen 142 plus 2, Mannheim 253 plus 8, Steinfoaeh 130 plus 9, Mainz 154 plus 11, Bingen 153 plus 14, Kaub 173 plus 15, Trier 252 plus 17, Koblenz 186 plus 20, Keulen 126 plus 4, Ruhrort 280 plus 1, Lobith 905 plus 11, Panraerdense Kop 880 plus 10, Nijmegen 703 plus 9, IJssel- kop 855 plus 10, Eefde IJssel 370 plus 8, Deventer 250 plus 5, Monsin 5476 - 2, Borgharen 3945 plus 14, Belfel-d 1118 plus 20, Grave beneden de sluis 502 plus 4. De Joegoslaven, aldus blijkt uit een tabel, vormen de groot ste groep gastarbeiders in Zee land, nl. 350 personen, waar van er 265 in Middelburg zijn ingeschreven. In Terneuzen zijn de Turken (63) in de meerder heid. Het aantal Spanjaarden beloopt in geheel Zeeland 61. Het mei-bulletin van de Stichting Zeeland maakt uit voerig melding van de bijdrage die enkele stafleden van de stichting hebben geleverd op een hoorzitting over het z.g. „paarse boek" in Den Haag, De conclusie, aan de hand van een tiental stellingen, welke de stafleden op de hoorzitting hebben geponeerd, heeft en kele leden van Provinciale Sta ten aanleiding gegeven om vra gen aan G.S. te stellen. De conclusie luidde: dat in de grondgedachte van „het paarse boek" de mens nog steeds als middel fungeert om de centra le doelstelling: de industriële expansie, te ondersteunen. Een feitelijke kritiek van de staf medewerkers van het opbouw- orgaan, betrof de omstandig heid, dat de rijksoverheid heeft nagelaten een gepopulariseerde uitgave van het rapport op de markt te brengen. Verder ontbreekt in het rap port een gedegen arbeidsmarkt analyse, terwijl er ook wat te zeggen viel over de nogal glo bale analyse van kosten en baten in „het paarse boek". Een kostenpost is, volgens de stichting Zeeland, dat in de provincie Zeeland tienduizend mensen in dorpen dicht bij de industrie, directie hinder van eventueel nieuwe zeehaven industrieën zullen gaan onder vinden. Het wervingsbeleid rond buitenlandse werknemers voor zover dat in het paarse boek geschilderd werd, werd „ondoorzichtig" genoemd. In hetzelfde bulletin hijst het provinciaal opbouworgaan de waarschuwingsvlag, omdat er een wijziging van het rijksbe leid ten aanzien van wijkcentra en dorpshuizen te verwachten is. Het litg in de bedoeling om bij de subsidiëring van rijks wegen grotere prioriteit toe te kennen aan de wijkcentra in grote steden. In de nieuwe woonwijken blijven de mensen daar vaak lang van allerlei voorzieningen verstoken. Bij deze benadering komt Zeeland waar men echter nog geen gro te stadsontwikkeling kent, wel licht in de verdrukking. Voor degenen, die plaatselijke initia tieven tot stichting van een dorpshuis willen ondernemen, geeft het opbouworgaan een aantal aanwijzingen voor de dan te ondernemen stappen. (Voor commentaar zie elders in deze krant). (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT De volgende maand kan worden begonnen met de bouw van de een kilo meter lange tunnel in rijksweg 85 onder het Kanaal door Zuid- Beveland. Deze Vlaketunnel gaat de beruchte Vlakebrug vervangen. Gisteren heeft te Utrecht bij de Directie Sluizen en Stuwen van Rijkswaterstaat de aanbe steding plaatsgehad. Er was een zeer grote belangstelling voor dit project: negentien be drijven schreven in. Als laag ste kwam Lodewikus Bouw maatschappij (LBM) te Raams- donksveer uit de bus met een bedrag van 20,5 miljoen gulden. De Aannemings- en Handels maatschappij Hegeman uit Nij- verdal eindigde als hoogste met 29,6 miljoen gulden- De gunning wordt binnen veertien dagen verwacht. Het totale werk zal drie jaar bouw tijd vergen. De oude Vlakebrug blijft voor langzaam en lokaal verkeer gehandhaafd, want de tunnel is alleen voor auto's be stemd. Er komen twee keer twee rijstroken in, die zo nodig tot drie rijstroken kunnen wor den vergroot. (ADVERTENTIE) Korte Nieuwstraat 21 HULST Tel. 2478-3538 b.g.g. 2209 (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG „Onbegrij pelijk", zo typeert men op het ministerie van Verkeer en Wa terstaat het op Walcheren cir culerende gerucht, dat er plannen bestaan voor demping van het Kanaal door Walche ren. „Er is absoluut geen sprake van, dat het Kanaal ooit zal worden gedempt", aldus een woordvoerder van het Ministe rie, „De enige keer, dat er van een kanaaldemping op Walche ren sprake was, betrof dat het volstorten met puin van het zg. Arne-zijkanaal, een dode kanaalarm. Het kanaal door Walcheren zal tot in lengte van jaren zijn functie voor de scheepvaart blijven vervullen". (ADVERTENTIES) Breda, Joris Helleputtestraat 15 Tel. (01600) 7 4816 F A sinds 1947 HORLOGES (Van een onzer redacteuren) ZUNDERT Dc dagjes mensen moeten vandaag ook zelf werken en dus is hel; stil in de uitgestrekte bossen van het landgoed Pannenhoef, er gens tussen Etten-Leur en Zundert. Stil en ook vochtig. Het groepje mannen, allen vijftigers, dat bezig is met liet uitdunnen van een onge veer dertig jaar oud perceel naaldhout, klaagt tenminste over vocht- Het werk is dan zwaarder en de kleren wor den vuiler. De meesten zijn voormali ge landbouwers die geen brood meer zagen in omscho ling omdat ze te oud waren of zondermeer de voorkeur gaven aan eenvoudig werk in ae openlucht. Vooral in de openlucht heeft bij allemaal hier een belangrijke rol ge speeld. Hun werk geschiedt in het kader van de Wet Sociale Werkvoorziening en wordt dius door het rijk ge subsidieerd, reden voor één van hen om korzelig op te merken: „Waarom geven ze het geld dat ze hier insteken en waaraan geen mens wat heeft, niet aan de boeren zo dat ze er hun bedrijven mee kunnen redden. Wat moet Nederland zonder boeren"? Dat is een goede vraag na tuurlijk, maar de sanerings regeling is er nu juist om de landbouw als zodanig in Ne derland te behouden. En wat de „nutteloosheid" van hun gesubsidieerde werk in de bossen betreft: er is grote behoefte aan recreatiegron- den en de waarde ervan is al lang niet meer in geld uit te drukken. Dit argument slaat bij deze man niet aan. De anderen echter zien de positieve kanten van hun werk, maar vinden in het algemeen wel dat het zwaar i« en te weinig betaalt. Fat is ook de klacht van de heer Taks. Hij is nu 53 en had net Abraham gezien toen hij zijn bedrijf staakte in het kader van de saneringsregeling. Hij Is vrijgezel en runde op zijn eentje de boerderij waarvan ook zijn moeder al over de tachtig nog moest le ven. „Dat ging gewoon niet meer, op m'n eentje, zegt hij. Hij geniet nu een maande lijkse, waardevaste uitkering die thans tegen de f 200 bedraagt en geheel los staat van overig inkomen. Tot zijn 65-ste houdt hij die sane ringsuitkering. Hoeveel hij van mening is dat hij te zwaar werk moet doen, geeft hij ook ruiterlijk toe nog niet eenmaal .geprobeerd te hebben een andere baan te vinden en een omscholings aanbieding heeft hij afgesla gen. „Och, zegt hij, eigenlijk bevalt het me hier wel. Bui ten zijn is voor mij belang rijk en verder: als ik moe ben, rust ik". Zijn collega Boot uit Zun dert (sinds 1968 opgehouden met boeren, zonder sane ringsregeling): ,>Ze zitten ten leven, nu zomaar af te danken. Ook niet al gebeurt dat op een nette manier met wal, geld. Wat deze mensen nodig hebben is behalve fi nanciële steun ook begrip en sympathie. Die dingen krijg jè aan een loket niet. Ook vind ik dat de overheid te weinig mogelijkheden biedt met betrekking tot het ver werven van werkelijk vol doening gevend werk". De man die dit zegt is 56 en getrouwd met een kraak- hier niet zo hard achter je aan. We maken het wél on der elkaar- We zijn allemaal min of meer gelijkgestemde mensen met dezelfde achter grond. Dat schept een band die het werken best drage lijk maakt". En erg opgewekte indruk, maakt deze groep niet. Er hangt iets in de lucht van onuitgesproken verbittering, teleurstelling of het gevoel een half leven voor niets ge leefd te hebben. In de gezellige huiskamer van een kleine hoeve in Ou denbosch brengt de heer des huizes (die zijn naam liever niet in de krant wil) het gevoel dat de mannen in de bossen van Pannenhoef scheen te frustreren, mis schien wel onder woorden als hij zegt: „Het gaat niet aan deze mensen, boeren die zoveel hebben moeten pres teren en meestal zo spaar zaam en sober hebben moe- heldere boerin die het gheim van de eeuwige jeugd schijnt te bezitten. Samen bouwden ze dertig jaar lang aan een bedrijf dat financieel nog he lemaal gezond was toen het besluit viel ermee op te hou den en intussen brachten ze ook nog negen kinderen groot. Hard werken, sober leven en goed sparen, zo on geveer moet hun devies heb ben geluid. Daarbij kregen de kinderen de vrijheid dat vak te kiezen dat hen het meest aanstond. „Mijn oorspronkelijke plan was een van de jongere zoons, als die dat wilde, op te leiden voor het boerenbe drijf", zegt hij, „maar de tij den veranderden en ik begon erover te piekeren of zo'n jon gen nog wel toekomstkansen had. Zelf kwamen mijn vrouw en ik tot de conclusie dat we steeds harder moes ten werken om de stijgende levensstandaard bij te hou- den zonder te hoeven interen op wat we hadden opge bouwd. Er zat dus iets mis. We begonnen relatief te ver liezen. Toen ben ik naar een adviseur gestapt en na rijp beraad is de knoop doorge hakt. Ik heb er geen spijt van, al heb ik wel een traantje gelaten toen m'n boeien vertrokken"- Voor een saneringsregeling kwam hij nieit in aanmer king. Daarvoor hadden hij en zijn vrouw te biard gewerkt en te spaarzaam geleefd. Hun inkomen lag te hoog. Maar niettemin stopten zij. Het halve bedrijf werd ver kocht. Hij vond een plezie rig, precies bij hem passend baantje dat slechts enkele dagen per week vergt en helpt verder met plezier zijn buren als dat nodig is. Zijn vrouw liefhebbert in een- flinke bloemen- en moestuin en voorziet haar getrouwde kinderen van tijd tot tijd van zelf ingevroren groente. Een deel van de grond hebben ze gehouden. Anderen weiden daar nu hun vee op. Ze hebben ook nog drie paarden. Ze hebben geen afscheid hoeven en wil len nemen van het vertrouw de milieu. En toch was het wennen in het begin. Ook voor de boerin. „Hij: „We hebben het nu best naar onze zin. We ko men niets te kort. De kinde ren ook niet. Toch zou ik willen dat het publiek wat meer begrip had voor de boer en zijn problemen. Met geld alleen help je ze niet. Ze moeten ook een duwtje in de rug krijgen- Sympathie en begrip. Maar vooral ook een beetje waardering". VÓLGENDE KEER: Lang niet alle boeren ver dwijnen (slot). (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN „De consu ment zal er op moeten aandrin gen, dat de eventuele nieuwe taak van de Zeeuwse Water schappen de waterzuivering in combinatie met de water maatschappij Zeeland wordt uitgevoerd. Dat is nl. goed koper voor hem". Dit zei gistermiddag ir. P. Stoter van de watermaatschap pij, tijdens een excursie van de KVP-statenfractie. De heer Stoter somde enige voordelen van zo'n gezamenlijke aanpak op. „Wij beschikken over een goed geoutilleerd laboratorium met kennis van waterzuivering, via onze computer kunnen de aanslagen, voortvloeiend uit de Wet Vervuiling Oppervlakte water opgelegd worden, wij hebben een calamiteiten- dienst. Kortom: wij bieden onze kennis en onze bezetting aan voor de waterzuivering". Zoals bekend, verklaarde dijkgraaf J. Becu tijdens de laatste algemene vergadering van het waterschap Het Vrije van Sluis, dat de Zeeuwse wa terschappen een technologische dienst met een laboratorium zouden gaan oprichten, als Pro vinciale Staten de zuiverings- taak aan deze schappen zou opdragen. De heer P. Everaert vond het gisteren op het eerste gezicht overbodig als naast het be staande laboratorium van de watermaatschappij een tweede ingericht zou worden. „Dat werkt alleen maar kostenver hogend" zo stelde hij. Geïnfor meerd werd bij de heer Stoter of de WMZ reeds contacten hierover heeft gehad met de waterschappen. „Een compleet gesprek over deze materie is er nog niet geweest", zo zei de heer Stoter, „omdat formeel de zuiveringstaak nog niet aan de waterschappen is opgedragen. Informeel zijn er reeds diverse contacten geweest. Zo waren wij ook aanwezig op de studie dag, die vorig jaar in Oostka- peile werd gehouden. Wij heb ben in een schrijven aan onze aandeelhouders (in casu de ge meenten) reeds een notitie doen toekomen waarin wij de voordelen van samentrekking op verschillende gebieden op sommen", zo zei de heer Stoter. De heer Verdonk merkte op, dat het in ieder geval een dure zaak gaat worden en dat de besturen van de waterschappen daarom voor samenwerking wei open zouden staan. De excursie van de KVP- Statenfractie, waarbij ook het Boerenpartij Statenlid De Waal was geïnviteerd, begon gistermiddag met een ont vangst op de watertoren. Daarna ging het gezelschap naar het laboratorium van de WMZ, waarbij zij konden con stateren, dat ruimte voor uit breiding van het moderne la boratorium aanwezig was. hoogwater Zondag 14 mei Bergen op Zoom 4.16 en 16.47. Hansweert 3.22 en 15.52. Temeuaen 2.41 en 15.10. Vhssiingen 2.08 en 14.37. Wemeldimge 4.06 en 16.37. maandag 1'5 mei Bergen o,p Zoom 5.07 en 17.38. Hansweert 4.09 en 16.36 Terneuzen 3.28 en 15.54. Vlissiragen 2.54 en 15.23 Wemeldirage 4.57 en 17.28 (Van een onzer verslag gevers) HULST Het toeristisch topseizoen staat voor de deur. Met het naderen van de zomer wordt dagelijks ook de toch al niet zo geringe stroom Belgen, die Hulst met een be zoek vereert, weer groter. Dat bekent een schrikbeeld van verstopte straten, autodampen en een chronisch gebrek aan parkeerruimte. Wat dat laatste betreft, kan er eigenlijk niet eens van een topseizoen gesproken worden, want de problemen zijn de laatste jaren in de zomer en de winter even groot. De Hul ster middenstand heeft er dat, blijkens een telefonische mini- enquête graag voor over of om met de woorden van een horeca-man te spreken „Ik heb liever, dat de auto's hier bumper aan bumper rijden, dan dat er straten voor het verkeer worden afgesloten". Het is wel duidelijk dat Hulst zijn vaste Belgische be zoekers niet meer kan missen. Dat geldt voor de gewone middenstand, maar hc - ook van toepassing op de se- üjke horeca, waaiv? ge- veer 40 procent voorziet in een plaatselijke behoefte, maar de rest °P de bezoekers drijft. De belangrijkste Hulster be drijven doen ook geen enkele moeite om dit te verbergen, blijkens de reacties. Het won derlijke is, dat Hulst nagenoeg niets doet of in ieder geval toch erg weinig om het de Belgen naar de zin te maken. En toch komen ze. Elk jaar in grotere getalen met eigen au to's, het openbaar vervoer of met speciaal naar Hulst geor ganiseerde busreizen door par ticuliere ondernemingen. Vooral op maandagen schijnt de stad een bijzondere aan trekkingskracht te hebben, te oordelen naai' het aantal tou ringcars, dat dan het Stations plein opdraait op zoek naar een plaats, waar men de la ding kan droppen. De eigenaar van een hotel-restaurant in Hulst vertelt, dat hij zijn om zet sinds oktober met 20 pro cent heelt zien stijgen. De af gelopen twee jaar zou die om zetstijging in totaal anderhalve ton hebben bedragen. „Van die bussen met Belgen pikt iedereen hier een graan tje mee. Een Eelg koopt graag, maar wil ook ergens rustig gaan zitten om iets te verte ren. Bovendien zoeken de mensen de drukte op, omdat het daar gezellig is", aldus zijn commentaar. Eigenaar Emiel Wauters van „De Graarabeurs" ziet voor zichzelf en zijn collega's een gouden toekomst in het verschiet. „Door de ontsluiting van Antwerpen door de nieuiwe tunnel en met de E 3 hebben we er een achterland met zo'n half miljoen mensen bijgekre- gen", vertelt hij, terwijl hij daaraan toevoegt te verwach ten dat dit wel perspectieven zal openen. Hij staat in zijn enthousias me niet alleen. Een woord voerder van „Het Bonte Hert": „Het bezoek van die Belgen met bussen is een aardige aan vulling op het dagtoerisme". Met andere woorden: de tou ringcar-chauffeurs uit België zorgen dat de onrendabele rustige uurtjes worden opge vuld. „Het zijn bijna lijndien sten geworden meneer. Ze ko men hier steeds weer terug. Vaak dezelfde mensen". Ze komen overal vandaan. Vooral uit de grote agglomera ties. „Het enige wat nog ont breekt is dat we 's avonds nog geen Belgische clientèle heb ben", zegt de horeca-man van Het Bonte Hert. Ook uit de Korenbeurs zijn positieve ge luiden te horen. De heer P. van Coolegem van café Sport in Sirat-Jan- steen pikt op zijn manier een graantje mee. Van zichzelf ko men de bussen met toeristen niet naar Sint-Jansteen, omdat het dorp niet zo'n winkel arse naal heeft als Hulst. Daarom nodigt hij ze uit. Jaarlijks gaan er vele uitnodigingen de deur uit en met succes. De heer Van Coolegem* „Augustus, september en okto ber zijn topmaanden. Dan ko men ook hier bussen naar toe. Dat zou nog veel beter gaan als de middenstand de handen ineen willen slaan en voor wat attracties zou zorgen. (Van -i'r- r r

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 3