Hoorspel hoeft niet voor televisie te bezwijken JOURNAAL VAN NOS UIT 1940 z HERWAARDERING SOCIALE TAAK NOODZAKELIJK radio televisie VERLOREN EXPERIMENT ■■■■■■■■I Vrijdag 12 mei 1972 11 13 (Van onze rtv-redactie) FRANKFURT Maakt het hoorspel een crisisperiode door; is het ten dode gedoemd of misschien zelfs al wel overleden? Of is het zo, dat nog nimmer tevoren in de geschiedenis van het radio-drama een breed samenge stelde groep luisteraars met zo'n intense aandacht toe horend, zich om de luidspreker heeft verzameld maar die in Duitsland op dit moment praktisch het gehele repertoire uitmaakt. Een vorm, diie volgens de heer Klippert, „een samengaan van techniek, kunst en we tenschap is, waardoor een volledig nieuw element aan het medium radio wordt toe gevoegd". Maar de Duitse opvatting ontmoette uiterst weinig waardering bij de hoorspel makers uit andere landen. Met name Martin Esslin van de B.B..C en John Reeves van de Canadian Broadcas ting Company uit Toronto he kelden scherp dlit wat zij noemden „manupileren met het radio-drama". Geschikt voor het Laboratorium, inte ressant uit een oogpunt van experiment, maar zeer beslist niet bestemd om de luiste raars voor te zetten. Het is een vergissing om te denken dat het radiodrama uitslui tend een avant-gardistische groep luisteraars heeft over gehouden, stelde de heer Ess lin. Alle lagen van de bevol king zijn nog volkomen be reid naar het hoorspel te blij ven luisteren als de in houd van het stuk, de vorm waardin het gegoten is èn de plaats die het in het totale programma krijgt, goed is. „Als aan dlie voorwaarden wordt voldaan, blijft het hoorspel dijn functie behou den voor een weliswaar niet zo'n grote groep luisteraars meer als vroeger, maar wel voor een breed samengestel de groep". De Nederlandse afgevaardig de, de dramaturg van de A.V.R.O.-Radio. J. J. Besanï- on legde een sterk accent op de eigen karakteristiek van Meer dan honderd dramatur gen, hoofden van hoorspelaf delingen, producers en regis seurs, afkomstig uit 22 lan den hebben zich over deze problematiek gebogen tijdens de Internationale Hörspielta- gung, een congres dat in de studio's van de Hessischer Rundfunk in Frankfurt is ge houden. Als men hoort, hoe groot de aantallen luisteraars zijn in de verschillende landen, dan zou men in principe geneigd zijn te spreken over het hoorspel als een soort van ra dioprogramma dat zichzelf overleefd heeft. Maar het zou dan zeer beslist wel een te simplistische conclusie ziijn, gebaseerd op de opvat ting wan een kleine groep hoorspelmakers die, angstig geworden door de grote zuig kracht van de televisie waar door grote groepen luiste raars kijkers zijn geworden, gekozen hebben voor een vorm van radiio-draima met een zo sterk afwijkend ka rakter dat zij het contact met de grote massa van de lui steraars volkomen verloren hebben. Het zou namelijk een conclusie zijn, gebaseerd op Duitse opvattingen die, zo bleek wel tijdens deze Hór- spiedtagung, echter allerminst toonaangevend zijn. Het zijn met name de Duitse drama turgen die in de eerste ang stige crisisperiode die na de opkomst van de televisie ont stond een hoorspelvorm heb ben ontwikkeld met een zeer steik elitair karakter. Het is een gegeven feit dat de raidio publiek verloren heeft aan de televisie. Maar het is, zo werd in Frankfurt duidelijk, niet juist om te stellen dat de resterende groep luisteraars naar het ra dio-drama een elitaire groep is. De groep hoorspel-luiste- raiars vertoont een veel gro tere diversiteit dan de Duitse programmamakers aanne men. Nieuwe vormen zijn noodzakelijk, maar die om buiging moet niet op de angst om luisteraars te verliezen ziijn gebaseerd, maar op grond van de herwaardering van de functie viain het totale medium raidio. Het moderne Duitse hoorspel, zo werd betoogd door Wer ner Klippert van de Saiarlan- discher Rundfunk, is een vol ledig nieuwe realiteit; een to taal-hoorspel waardoor de radio een kunstvorm op zich is geworden. Men heeft ge broken met de traditionele vorm van menselijke stem men in een oonereet taalge bruik, aangevuld of onder steund met geluidseffecten en muziek; in plaats daarvan stelt men het complexe ge luid zélf op de eerste plaats. Men schept met een samem- stefeel van ingewikkeld ge componeerde geluiden, mu ziekfragmenten, menselijke stemmen of op electronische wijze vervaardigde imitaties daarvan, een klankenspel waarmee een fictieve en ab stracte wereld wordt gecre ëerd, die door de luisteraar moet worden vertaald in zijn eigen realiteit. het medium radio, dait, in te genstelling tot de televisie die een familiaal medium is, naar zijn mening zal moeten uitgaan van één luisteraar. Radio is me! «mger <ie on persoonlijke informant, die een stroom van informatie, cultuur en amusement uit stoot, maar het is een persoon lijke stem geworden, die een voor diie éne luisteraar te al len tijde begrijpelijke en re levante hoeveelheid van in formatie, amusement en cul tuur aanbiedt. In tegenstel ling tot vroeger is radio per soonlijk, dat wil zeggen di rect identificeerbaar gewor den. (Van onze rtv-redactie) HILVERSUM De mei dagen van 1940 zijn het on derwerp van drie program ma's, die de N.O.S.-televisie tot en met zondagavond uit zendt onder de titel „Toen". De gebeurtenissen die in die dagen plaatshadden zullen worden geactualiseerd in de vorm van een journaal. De makers van het programma zijn uitgegaan van de idee dat er in 1940 televisie was. Hoe de dagelijkse journaals er dan uitgezien zouden kunnen hebben kan men in deze programma's zien. De inval van de Duitsers in Nederland en de gebeurte nissen die daarop volgden zijn dus als het ware te zien door de ogen van de mensen uit die tijd. De programma's worden in zuivere journaalvorm ge bracht, met nieuwslezers, filmfragmenten en inter views. De filmfragmenten zijn deel authentiek (af komstig uit historische ar chieven) deels speciaal voor dit prgramma opgeno men. De interviews zijn in scène gezet. Er zijn ge sprekken met militairen en politici, onder anderen de toenmalige minister-presi dent De Geer. De geïnterviewden worden gespeeld door acteurs. Als interviewers en verslagge vers treden op Joop van Zijl, Ad Langebent en Jan Roelands. Nieuwslezers zijn Aad van den Heuvel en Jaap van Meekren. Voorts zal er worden geschakeld naar onder meer een repor tagewagen in Rotterdam en naar Brussel en Londen, waar buitenlandse corres pondenten commentaar ge ven op de gebeurtenissen. De programma's werden ge produceerd door Mia van 't Hof, de televisieregistratie is van Loek Dirkse. De re gie berust bij Wim Povel. De tekst werd geschreven door Herman Wigbold, die tevens de eindredactie heeft, heeft. (ADVERTENTIE) NEDERLAND I 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. (K) Nieuws. (K) De grote WaUcnda. Karl Wallenda is de man die levensgevaarlijke voorstellingen op het slappe koord geeft. (K) Zo moeder, zo zoon. Quiz. (K) Journaal en weerbericht. (K) Hier en nu. Farce Majeure. In dit programma een selectie van liedjes uit het afgelopen seizoen (K) Herkent u deze melodie (K) Doek Green. Een vroegere vriendin van brigadier Wills heeft veel geld gekregen. Wills ontdekt dat zij veel omgaat met een man die verdacht wordt van roofpraktijken. Nieuws uit de klassieke en religieuze discotheek. (K) Laatste nieuws. (K) Basketball. Speelwijze. 18.55 19.05 19.30 20.00 20.21 21.00 21.35 21.40 22.25 22.35 22.40 23.05 18.40 19.15 19.25 20.00 20.15 21.00 21.15 21.30 22.15 22.30 13-45 Noordrijn-Westfalen. (K) Hier und Heute. (K) Voor de kleintjes. (K) De rozerode couch. (K) Journaal en weerbericht. (K) Op het spoor van zeldzame dieren. Natuurfilm over Europese adelaars. (K) Verslag uit Bonn. (K) Het zevende zintuig. (K) Hawaii-Five-O. detectiveserie. Een inbreker maakt een partij diamanten buit ter waarde van 50.000 dollar. Hij belt z- lf de politie. (K) Journaal en weerbericht. (K) Maar een paar schreden, film. Er ontstaat een liefdesverhouding tussen de 40-jarige gehuwde meubelmaker Obreck en de onderwijzeres van zijn dochtertje. (K) Journaal. 18.35 NEDERLAND II 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. (K) Nieuws. (K) Hier Is Lucy. Lucy koopt een oud schilderij en denkt dat het echt is. (K) Koning Klant. Wegwijzer voor de oewuste consument. (K) Journaal en weerbericht. (K) Afdeling Fraude. Dr. David Mathews heeft de leiding over een kliniek voor zenuwpatiënten. Stamford vermoedt dat hij. een kwakzalver is. (K) 2 voor 12. (K) Het oproer kraait. Rebelse liederen. Toen. De historie herbeleefd in tv-vorm. (K) Laatste nieuws. Den Haag vandaag. Hoe word ik de computer de baas 18.55 19.05 19.30 20.00 20.20 21.10 21.50 22.30 22.55 23.00 23.05 DUITSLAND II 18.05 (K) De draaischijf. Lau' el en Hardy. Stan en Oliver helpen een vriend bij het bevrijden van een jongedame. (K) Plaatselijke tijd. (K) Journaal, thema van de dag. De commissaris. Een jongeman gedraagt zich zo vreemd dat hij zich verdacht maakt. (K) Terug naar de toekomst. (K) Dagboek. (K) Nieuws, weerbericht, commentaar. (K) De goede God van Manhattan. Spel van Ingeborg Bachmann. 19.10 19.45 20.15 21.15 22.15 22.30 22.45 Kent tot andere gedachten te brengen. In Parijs wordt de arrestatie van Trepper voorbereid. 21.05 Panorama. 21.50 Laatste nieuws. 21.55 (K) Secret Ceremony. Film van Joseph Losey met Mia Farrow en Elisabeth Taylor. BELGIë (Frans) 18.05 Nieuws. 18.10 Gille, Mentor en Sparadrap, programma over veiligheid. 18.25 Affiches. 18.55 (K) Calimero. 19.00 De laatste wil van Richard Lagrange, serie. 19.30 Antenne-Soir. 19.45 Journaal. 20.10 Tips voor weggebruikers. 20.15 Neuf millions neuf, intern. actualiteitenmagazine. Daarna: (K) Paul Temple: Moord te München. 22.50 Journaal. FRANKRIJK (Rijssel) 18.30 Nieuws. 18.35 Leven nu. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Reg. act. 19.25 Réponse a tout. 19.45 Journaal. 20.15 De onbekende van vlucht 141. 20.30 Het leven van de dieren. 20.45 Portret van Talleyrand. 22.05 Tijd om te lezen. 22.50 Laatste nieuws. DUITSLAND I 18.00 (K) Nieuws uit 18.10 (K) Provinciestation. BELGIë (Nederlands) 18.00 (K) De Fabeltjeskrant. 18.05 (K) Graven naar het verleden. 18.35 Filmmuseum van de schaterlach. De leeuw brult 18.50 Helemaal van streek. 19.20 Programma's komende week. 19.33 Keurig Frans; Zoeklicht. 19.39 Mededelingen; Weeroverzicht. 19.45 Journaal. 20.10 (K) Die rote Kapelle, serie. Trepper reist naar Marseille om „Hier is Lucy" vanavond Ned. 2, 19.05 uur. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie: klass., se- mi-klass. en mod. muz. (7.30 Nws; 7.41 Act.) 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.41 V.d. huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) De beste plaat voor uw ste- reokop. (10.30 Nws.) 11.00 V.d. zieken. 11.55 Med. 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar.) 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) In terlokaal op vrijdag: muz. middag- mag. (15.30 Nws.) 17.00 Zonder gren zen: rubr. over missie- en zending. 17.10 (S) Metropole Ork. 17.25 V.d. kinderen. 17.30 Nws. 17.32 Act. NOS: 17.55 Olypia's Ronde van Ned. 18.00 (S) Licht ensemble met zangsol. 18.30 Nws. 1841 Act. 18.50 Verken ning: inf. progr. 18.58 Marktber. 19.00 (S) AU-ditie: muz. talentenjacht. 20.00 (S) In antwoord op uw schrij ven: verzoekpl.progr. 22.00 (S) Voet licht op: cabaret, show en musical. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 (S) Goal!: een sportprogï. met veel muz. 23:55- 24;00 Nws. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Dag met een gaatje: lichte platen, rep. en interv., met om 8.00 Nws, 8.10 Radiojournaal en 8.30 De groenteman. 9.00 (S) Klass. ork.muz. 9.35 Waterst. 9.40 (S) Fragm. uit het Europees Jeugdmuz.festival te Neerpelt (Bel gië) 20-jarig bestaan. 10.00 V. d. kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws.) 11.30 Horlepiep serie progr.'s over volksmuz. 11.55 Beursber. NOS: 12.00 Blik op de wereld: inf. progr. 12.30 Overheidsvoorl.uitz. v.d. land bouw. 12.40 (S) Lichte gramm.muz. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws, 13.25 Toerismo: toeristische inf. uit binnen- en buitenl. 13.50 (S) Pro menade-Matinee: Dansork. van Rias- Berlin. 14.25 Spiegel van Duitsland: inf. en muz. uit de Bondsrepubliek. EO: 14.55 Ruimte: radiomag. met ge wijde muz, ber. en een korte overden king. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: lichte muz., rep., interv., comm., ber. en telef. reacties. (16.00 Nws; 17.55 Med.) (18.00 Nws; 18.20 Uitz. van D'66; 20.00 Nws.) NOS: 20.30 (S) Muz. uit de Narok. VARA: 21.00 (S) Ned. Ka- merork. en sol.: klass. en mod. muz. 22.30 Het oproer kraait rebelse lied jes. 22.55 Med. 23.00 Nws. 23.10 Act. 23.20 (S) Pianorecital: klass. muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Zing, zing, zing!: lichte vocale muz. (8.00 Nws.) NOS: 9.00 Nws. 9.03 Jan Corduwener Show, met o.a. Europees Popparle- ment. 10.00 Nw. 10.03 De Eddy Bec ker show. 11.00 Nws. 11.03 De Vincent van Engelen Show. VPRO: 12.00 Nws. 12.03 The Joe Blow Show, met o.a. Top Tien LP's. 15.00 Nws. 15.03 De Hugo van Gelderen Show met o.a. de Ned.talige top tien. 16.00 Nws. 16.03- 18.00 Top-30. (17.00 Nws.) BELGIë (Vlaams) 5.30 Nieuws. 5.33 Wakker met wekker. 6.30 Nieuws. 6.33 Lichte muziek. 8.00 Nieuws. 8.20 Licht klassieke muziek. 9.00 Nieuws. 9.15 Volksconcert. 9.30 De Postiljon. 10.00 Nieuws. 10.03 Or kest The Hollyridge Strings. 10.30 söh-oolradio. 11.00 Operabladzijden. 12.00 Nieuws, mededelingen en SOS- berichten. 12.08 Lichte muziek. 12.15 Kleinkunstkroniek. 12.50 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbe richt en toneelagenda. 13.20 Lichte muziek. 13.55 Beursberichten. 14.00 Nieuiws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.25 Instrumentale muziek. 16.00 Nieuws en beursberichten. 16.10 Operette- en musicalmuziek. 17.00 Nieuws en mededelingen. 17.10 Lichte muziek. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nieuws. 18.05 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Wegwijs wezen. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nieuws, actualiteiten en lichte mu ziek. 19.40 Keurig Engels. 19.45 Boek bespreking. 20.00 Kamermuziek. 22.00 Nieuws en De zeven kunsten. 22.20 Casinomuziek. 23.00 Science-fiction- programma. 23.40-23.45 Nieuws. Het is een vorm van radio drama waarmee ook in an dere landen op bescheiden schaal wordt geëxperi menteerd (ook in Nederland door met name de N.C.R.V.)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 19