HOVERLLOYD VERWEERT ZICH: „HOVERCRAFT
MEER BEDRITFSZEKER DAN VT IEOTIÏÏO"
„Nederland
wordt nooit
een grote
asfaltvlakte"
heetman^w
Gratis wonen
en gulden toe
MOORDPARTIJEN
IN BOEROENDI
35% Rijkspremïe
maakt spaareffekten
aantrekkelijker
dan ooit.
RAI WEERLEGT MAATSCHAPPIJKRITIEK OP DE AUTO
België vraagt ons
land uitlevering
van verdachte
Sarito
half
Botsing invalidewagen en trein
Tzoigenvoor
h extra spaarpotje
tl/zot
binnenland
buitenland
Minder
Voordelen
Onveilig
OVERVAL GRENSKANTOOR
moederdag-tip
Agaat, paarsgeel^
jade, bergkristal,
groen, opaal,
halfvolle
koffiemelk
lekker van
smaak....
uw koffie
op kleur
Pokkengevaar
in Joegoslavië
bezworen
paplei
oor uw pen
Mauritshuis te
Willemstad
Spaareffekten zijn
er voor iedereen* die
-naast spaarbankboekje etc.-graag
een extra ijzer in het vuur wil hebben.
U koopt ze al voor zo'n 100 gulden.
Het zijn een soort aandelen.
Maar dan aandelen met een minimum
aan risico. Want uw geld wordt door
financiële experts met een maximum
aan veiligheid belegd.
Uit de opbrengsten krijgt u jaarlijks
dividend uitgekeerd.
Trouwens als't een beetje meezit,
stijgt uw spaareffekt
nog in waarde ook.
En alsof dat nog
niet genoeg is, komt
daar nu nog eens die belastingvrije
spaarpremie van het Rijk bovenop!
Vijfendertig procent over
de eerste 250 gulden** die u in
een jaar in spaareffekten belegt!
Enige voorwaarde: de spaareffekten
8 jaar in uw bezit houden.
Meer van weten?
Dan even een briefkaartje
aan: Spaareffekten, Postbus. 51,
)eeije ineezii, Den Haag en de folder
SRNARBWKTEN
Dinsdag 9 mei 1972
14
BREDA. De wat on
persoonlijke maar efficiëntie
verradende sfeer van het
motel „Breda" ljjkt wel wat
op die van het hoverport-
restaurant in Calais. Buiten
jagen witte wolken langs de
blauwe hemel en het waait
even hard als drie weken ge
leden toen de hovercrafts
van de Ifjn CalaisRams-
gate het bijna moesten af
leggen tegen de golven van
Het Kanaal. Zouden ze van
daag wel vliegen? We hoe
ven het ons niet af te zitten
vragen, want de man die het
weten kan, zit tegienover
ons. Zijn antwoord luidt:
Ja!
Het hoverwezen is een
mooi-weer-wezen, schreven vaermiddel geen 700 a 800.000
wij. „Dat is beslist onjuist", per jaar over het Kanaa'l bren-
zeg-t Hoverlloyds continental gen. Zo'n fijn stukje water is
sales manager H. Reich. „Je dat niet. Het waait er wel
kunt roet een mooi-weer-ver- vaker hard." Dat is een sterk
J7NKELE weken geleden brachten wij een reportage onder
de titel „Koffie in Breda Diner in Soho". De preten
tie van dit artikel ging niet verder dan het uitproberen
van een gelijkluidende reclametekst van de Hoverlloyd. de
Britse maatschappij die de hovercraftdienst CalaisRams-
gate onderhoudt. Zoals men zich wellicht herinnert, werd
het een reis met nogal wat hindernissen. De Hoverlloyd
wilde daar achteraf ook nog wel het zijne van zeggen. Niet
ten onrechte want de maatschappij kwam er bekaaid af en
heeft er ons vervolgens van weten te overtuigen dat onze
ervaringen uitzonderlijk waren geweest. In Breda spraken
wij met Nederlander H. Reich op doorreis van Den Haag
naar Calais die bij Hoverlloyd de functie van Continental
Sales Manager vervult.
argument alls men weet dat
Hoverlloyd deze honderddui
zenden vervoert met twee
voertuigen, elk goed voor 254
passagiers en 30 auto's. Het
blijft een sterk argument, ook
nog als de heer Reich toegeeft
dat die „700 a 800.000 per
jaar" niet meer is dan de ver
wachting voor het jaar 1972.
Per slot van rekening is
617.000 ook een fors aantal en
dat geeft het in 1971 vervoer
de aantal passagiers aan.
„Wij geloven in de toekomst
Van de hovercraft", zegt de
heer Reich, „daarom hebben
we er een derde grote bijbe
steld. Zo'n ding kost 20 tot 25
miljoen gulden. Niet iets dat
je zómaar koopt."
Heit zit het dan met die
gevoeligheid voor het weer?
Én bovendien: als je een dienst
regeling onder de neus krijgt
geschoven en je maakt je reis
plan, dan moet je toch staat
kunnen maken op de betrok
ken vervoerder? Reich: „Dat
kun je ook. Vorig jaar, toen
we die 617.000 mensen ver
voerden hadden we een annu
leringspercentage van iets
minder dan vier procent. Dat
ls aanmerkelijk minder dan in
de luchtvaart en het ligt onge
veer gelijk met dat van de
scheepvaart. Van de vier pro
cent werd ongeveer de helft
veroorzaakt door slecht weer,
de rest door technische sto
ring.
De hovercraft is gevoelig
voor wind en bij windkracht 8
(wat heel wat is) wordt het
reizen onconfortabel. Daaren
tegen heeft de hovercraft geen
last van mist en hoeft hij
nooit voor een haven te wach
ten op goed tij o< iets derge
lijks. Voor een machine die
binnen tien jaar de weg afleg
de van de tekenplank naar de
operationele status heeft de
hovercraft juist een uitzonder
lijk hoge bedrijfszekerheid."
De heer Reich ls een vrien
delijk man en hij gunt ons
onze halstarrige voorkeur voor
de ferryschepen. Of toch niet?
Reich: „Er zijn nog meer
voordelen. Niet eens alleen de
snelle oversteek van drie
kwartier. Dat ls lenk om mee
te adverteren. Maar zeker zo
belangrijk is dat je vanuit
Ramsgate een veel rustiger en
snellere wegverbinding met
Londen hebt dan vanuit Do
ver. Bovendien ls de aanmel-
dingstijd bij de hovercraft
maar een half uur en laatko
mers ondervinden geen pro
blemen tenzij het voertuig
vertrokken is. U moet mij
eons een vervoermiddel noye-
men dat een „turn around
(aankomen-losscn-laden-ver-
tpekken) van 20 minuten kan
maken."Tenslotte, oen laatste
Nederlands pilsje bestellend:
„U hebt het bijzonder slecht
getroffen. Trouwens de hele
paasvakantie is, met uitzonde
ring van de paasdagen zelf,
buitengewoon slecht geweest.
De meteorologische statistie
ken wijzen uit dat het een
uitzonderlijk lange periode
Wan slecht weer was."
Het verhaal van de heer
Reich stelt onze ervaring van
drie weken geleden in een
wat ander licht. Desondanks
nemen we de volgende keer,
als we weer naar Engeland
gaan de ach nee, laten we
er eerst nog maar eens over na
denken.
WIM KOCK
H. REICH
(Van onze redactie binnenland)
DEN HAAG. Zelfs als de groei van het autoverkeer
op dezelfde wjjze blijft doorgaan als de laatste jaren het
geval was en die groei begeleid zou worden door nor
male verkeersvoorzieningien, dan nog is er geen reden
om aan te nemen dat Nederland „één grote asfaltvlakte"
zal worden.
Klaverbladen als op deze foto zullen er volgens de RAI maar genoeg komen in ons
land. Maar autowegen van 20 banen of daaromtrent ziet de vereniging nog niet verschijnen.
Van de bijna 4,1 miljoen
hectare, die Nederland rijk
is, is nu acht procent in ge
bruik voor woningen, indus
trieterreinen en verharde
wegen. In de jaren 1968 tot
en met 1970 kwam bijna
6.200 ha. grond in gebruik
voor verkeersdoeleinden; on
geveer 0,05 procent van de
totale oppervlakte. Bij een
zelfde stijging gedurende
honderd jaar betekent dit dat
Nederland in het jaar 2072
nog pas vijf procent van de
aanwezige ruimte extra voor
liet verkeer heeft gebruikt.
En jiiemamid! neetnt aan dat
de groei van het autoverkeer
op de huidige wijze honderd
jaar aanhoudt. De enorme
auto-stromen zullen in de
kofnende twintig jaar toch
eens een verzadigingspunt
bereiken.
De RAI komt tot deze con
clusie in zijjn jaarverslag
over 1970-1971. De vereni
ging is in dat jaarverslag uit
voerig ingegaan op de huidi
ge maatschappijkritiek op de
auto. Dit alles anider het
motto- „de maatschappelijke
betekenis van de auto".
De RAI komt tot drie con
clusies:
De grote uitdagingen,
waarvoor de venkeersontwik-
kelintg zich gesteld ziet, kun
nen een passend antwoord
krijgen, ook zonder daarbij
de puiblieke voorkeuren te
frustreren. We moeten daar
bij alleen een rationeel ge
bruik maken van de teohni-
sohe mogelijkheden in het
interlokale venkeer.
De proiblemen in het ste
delijke verkeer (en die zijn
er ontegenzeggelijk, meient
de RAI) kunnen overwonnen
wotrden door een, evenwichti
ge taakverdeling tussen par
ticulier verkeer en openbaar
vervoer. De grote steden
kunnen leefbaar blijven als
vooir het woon-werkverkeer
voldoende en efficiënt open
baar vervoer wordt aangebo
den. Door de bouw vam par
keergarages en een adequate
parheertarievenpolitiek kun
nen de kortparkeerders (is
koopkracht, zakelijke belan
gen) de ruimte krijgen die
een uittocht van het winke
lende publiek en van bedrij
ven voorkomt.
Er moet worden gestreefd
naar een meer evenwichtige
ruimtelijke structuur. De be
volking en de industriële
oedrij-vigheid moeten gelijk
matiger o-ver het hele land
gespreid worden.
De problemen voor de
stadscentra zijn, aldus de
RAI aan de hand van tal van
voorbeelden in het buiten-
Land-, voor een belangrijk
deel op te lossen. Zo zijn in
Frankfort en Keulen vrije
banen voor het openlba-ar
vervoer en parkeergarages
voor de kortparkeerders ,ge-
;reëerd. Het Amsterdamse
bezwaar tegen parkeergara
ges een nog grotere druk
op de toch al schaarse ruimte
gaat volgens -de RAI niet
altijd op. Als voorbeeld
noemd -de vereniging een on
derzoek m Essen, waar bleek
d-at 35 pro-cent van het -auto
verkeer in de binnenstad
loekend verkeer naar een
parkeerplaats was. Recente
onderzoekingen in Breda
hebben een nog hoger cijfer
.zoekers" uitgewezen.
De RAI besteedt ook aan
dacht uiteraard aan de
verkeersonveiligheid. Deze
is, zo staat in het jaarverslag,
sterk afhankelijk van de
kwaliteit van de verkeers-
voarziemngen. Proeven met
verlichting op snelwegen re
sulteerden al in 1961 in de
VS. in een belangrijke da
ling van het aantal ongeluk
ken. De RAI verwacht in de
komende jaren ook een ver
dere vermindering van de
onveiligheid.
In 1969 vielen op de weg
3.075 doden en bij ongeval
len in en om de woning 2.429
slachtoffers. Telt men hier
de ongeveer 700 bedrijfson
gevallen per jaar bij, dan is
dat getal ongeveer gelijk aan
het aantal doden in het ver
keer. „Dit laatste cijfer geeft
evenzeer aanleiding tot ern
stige ongerustheid. Een gropt
deel v-an de onveiligheid in
en om de woning wordt
verklaard uit ongelukken
■net elektrische apparatuur.
Maar ons zijn geen pleidooi
en bekend voor terugkeer
raar wastobbe, mangel en
stoffer en blik", zo meent de
RAI wat bitter.
In de kritiek op de auto
nemen luchtvervuiling en de
geluidshinder een belangrij
ke plaats in. De RAI zegt dat
Nederland strenge normen
kent met betrekking tot het
toegelaten geluidsniveau.
Maar een effectievere contro
le op de naleving vam dit
niveau is volgens de RAI wel
gewenst.
Wat de luchtvervuiling be
treft, meent de RAI dat re
sultaten van wetenschappelijk
onderzoek nog niet hebben
uitgewezen dat de auto ver
antwoordelijk is voor het
grootste deal van alle lucht
vervuiling, zoels door som
migen wordt beweerd.
Als daarnaast ook wordt
oeweerd dat nieuwe wegen
het natuurschoon aantasten,
Ian is de RAI van mening
dat ze evenzeer de ontsluiting
van natuurgebieden bevorde
ren. En ten aanzien van de
«ritiek a-ls zou de auto de
grondstofvoorrad-en uitputten,
dan kan deze kritiek ook
gelden voor het openbaar
vervoer.
Een volgend punt van kri
tiek op het verkeer is het
feit dat de kosten van ver-
Iceersvoorzienin-gen niet door
verkeersbelastingen zouden
ivorden gedekt. Maar ook dat
s zo zegt de RAI door
ie overheid nooit deugdelijk
aangetoond. Het rijk ontvangt
fit jaar zo wordt als voor-
oeeld gebruikt aan ver
keersbelastingen 3.788 mil
joen gulden. Daartegenover
slaan rijksuitgaven voor ver-
keersivoorzieningen va-n 1.315
miljoen gulden. Resteert bij
na 2.5 miljard gul-den.
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer
verslaggevers)
TERNEUZEN België
heeft aan Nederland de uit
levering gevraagd van de
Belg L. L. V., die in Terneu-
zen werd aangehouden als
verdachte in de zaak van de
overval op het grenswissel
kantoor te Sas van Gent. V.
is gisteren voorgeleid aan de
officier van justitie te Mid
delburg, mr. Th. Lebret. Hjj
is in Middelburg ingesloten.
V. zou een van de mannen
zijn geweest die in de nacht
van 13 op 14 april een gewa
pende overval op het kantoor
van „Verex" hebben gepleegd.
De andere overvaller de Belg
D U. uit Meerbeke. werd vori
ge week in Aalst gearresteerd.
De caféhoudster José J. uit
Meenbeke zou eveneens be
trokken zijn geweest bij de
voorbereiding van de overval,
evenals haar vriend Roger C.
Beiden zijn door de Belgische
justitie in verzekerde bewaring
gesteld. Het onderzoek in Bel
gië is nog niet afgesloten.
In één ring? Ja, want u
verwisselt veilig en vlug de
groene jade voor het flonke
rende bergkristal met ons
passe-partout systeem.
edelsteenkundige f.g.a.
diamantexpert g.i.a.
Lijnbaan 92 - Oostzeedijk 155-157
7el. 116670 Rotterdam.
WEHL (ANP) Gistermorgen om tien uur heeft een 14-jarige
jongen in een zeer oude invalidewagen een ongeluk veroorzaakt
op een onbeveiligde spoorwegovergang in de buurt van Wehl
bij Doetinchem.
De jongen was alleen aan het spelen, toen hij met de oude
driewieler op de overweg terecht kwam en daar werd geraakt
door een trein uit de richting Doetinehem. De jongen liep enkele
schaafwonden op en brak een arm en een been. Hij was voor
het ongeluk volkomen gezond. Hij was met de invalidewagen,
eigendom van zijn grootvader, aan het spelen.
Het treinverkeer tussen Doetinchem en Arnhem was geduren
de een klein uur gestremd.
(Van een onzer verslagge
vers)
ZORGVLIED Er staan in
Nederland vier huizen,
waar gratis kan worden ge
woond. Waar de bewoner
nog een gulden per maand
toe krijgt zelfs. Voorwaarde
om in aanmerking te ko
men: men moet boven de 65
jaar oud zijn. Voldoet men
daaraan dan kan men te
recht in Zorgvlied, een
plaatsje op de grens van
Drente en Friesland.
En toch, in deze tijd v-an
duur wonen, vindien deze
von-ingen wei-n-i-g aftrek.
Eén van de vier staiat sinds
■n-kele maanden leeg en zo-
ils de zaken momenteel li.g-
;en is er ook geen bewoner
neer voor te vinden.
Ie woningen zijn ontstaan
uit een verbouwing van de
eerste landbouwschool in
Drente. Zij dateren uit 1915
en zijn eigendom van de fa-
nilie Ferwer in Bilfhoven.
De heer H. Bos te Zorig-
vlied (gemeente Diever) die
de bewoners, na-mens deze
familie, maandelijks een
gulden uitkeert: „Het zijn
aatuu-rlijk bepaald geen ri
ante woningen. Ze zijn
klein: een kamer, een keu
ken. Geslaipen wordt in een
alkoof. Wel een flinke tuin
srachter, dat wel. Maar
voor de huidige maatstaven
zijn de woninkjes piepklein.
Wanneer de bewoners eruit
zijn, zie ik dan ook geen
nieuwe meer komen. Of ze
afgebroken worden weet ik
i-i-et".
Bij de gemeente Diever ziet
men ooik nog geen red-enen
om de won-injgen af te bre-
cen. Wel zij-n er bedenkin
gen tegen bewoning van de-
e huisjes.
DAR ES SALAAM (Reuter/AFP/ANP). Gewapende
bendes in Boeroendi, die vooral door het zuiden van het
land rondtrekken, hebben in het wilde weg mensen ver
moord en huizen in brand gestoken, zo vertellen vluchte
lingen uit Boeroendi in Tanzania.
Na de mislukte staatsgreep
in Boeroendi negen dagen ge
leden zijn meer dan 4500
vluchtelingen in het buurland
Tanzania aangekomen. De
vluchtelingen konden geen
opheldering geven over de
oorzaak van de gevechten. Een
politieman vertelde dat 300
mensen met hakmessen en ge
weren zijn politiepost hadden
aangevallen, waar slechts vijf
politiemannen waren. Na een
gevecht van 20 minuten waren
de politiemannen over de
grens gevlucht. Op een andere
post zouden 15 politieagenten
zijn gedood.
In de nacht van 29 april
werden in Boeroendi op vijf
uitgevoerd door groepen van
steden tegelijkertijd aanvallen
drie- a vierhonderdgewapende
mannen elk. Alle aanvallers
zouden behoren tot de stam
van de Hoetoes, die 84 pro
cent van de bevolking uit
maakt. President Micombero is
lid van de Toetsi-stam. De
Toetsi's, een minderheidsstam
die slechts 15 procent van de
bevolking vormt, hebben eeu
wenlang een overheersende
positie ingenomen in Boeroen
di-
De partij van de Hoetoes
kreeg bij de algemene verkie
zingen van 1965 een grote
meerderheid, maar de Toetsi's
weigerden de macht over te
dragen aan de-Hoetoe-politici.
Een poging van de Hoetoes
om met geweld de regering
over te nemen, mislukte. De
opstandelingenleiders werden
terechtgesteld. Bij de gevech
ten van vorige week is ook de
al eerder afgezette koning
Ntare, eveneens een Toetsi ge
dood.
Radio Boejoemboera meldde
toen dat in gevechten met op
standelingen „honderden men
sen" om het leven zijn geko
men. Volgens de vluchtelingen
is het ook tot gevechten geko
men tussen monarchistische
Toetsi's uit het noorden en
regeringsgezinde Toetsi's uit
Zuid-Boeroendi. Volgens som
migen zouden ook vluchtelin
gen uit het toenmalige Kongo
en aanhangers van ex-minister
Pierre Moelele aan de gevech
ten deelnemen. President Mo-
boetoe van Zaïre heeft op ver
zoek van president Micombero
troepen uit Zaïre gestuurd oim
te helpten bij de bestrijding
van de opstandelingen.
(ADVERTENTIE)
DEN HAAG Met ingang
van 9 mei 1972 kamt de maat
regel te v-ervallen -dia-t reizigers
uit Joegoslavië bij aankomst
in Nederland een geldig inter
nationaal bewijs van inenting
tegen pokken dienen te over
leggen, zo deelt het ministerie
van Volksgezondheid mede.
Sinds 10 april jl. zijn er geen
nieuwe pokken-gevallen in
Joegoslavië vastgesteld. De
pokkenepidemie is, volgens de
Joegoslavische gezondheidsad-
ministraitie, bedwongen.
Reizigers die uit Joegoslavië
vertrekken, dienen rekening
te houden met de mogelijk
heid dat in in deze landen de
voornoemde maatregel nog
niet is ingetrokken. Dit geldt
uiteraard ook voor reizigers
die v-anuit Nederland via Joe
goslavië naar andere landen
reizen.
Brieven voor deze rubriek inoefen
nwt volledige neem en adres worden
ondertekend. Bij puWikatfe zullen de*
vermeld worden. Slechts bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bi|
de redactie bekend. Publikatie van brio»
van (verkort of onverkort) betekent i
de redactie het in alle
cq. i
Momenteel vindt te Willem
stad de restauratie plaats van
het Mauritshuis ook wel be
kend als Prinsenhof, Gouver
nement of Infirmerie.
Dit gebouw heeft een rijk
verleden. Opgezet als jachtslot
van de Oranje's in 1623, ge
deeltelijk verwoest tijdens het
beleg der Fransen in 1793,
heeft het tot 1954 steeds een.
militaire bestemming gehad,
resp. als gouverneurswoning,
militair magazijn, hospitaal te
vens postduivenstation en ma
rechausseekazerne.
Ongevraagd heeft het ge
meentebestuur van oud-mili
tairen reeds waardevolle in
lichtingen over dit gebouw
ontvangen waar het bij de res
tauratie profijt van heeft. Het
gemeentebestuur is daarvoor
zeer erkentelijk. Het zou bij
zonder op prijs gesteld wor
den, indien oud-militairen of
anderen, die aan het Maurits
huis nog herinneringen heb
ben, en wellicht informatie
kunnen verstrekken over gro
tere of kleinere verbouwingen,
zich met de burgemeester van
de gemeente Willemstad
(N.Br.) in verbinding zouden
willen stellen. Ook alle histo
rische gegevens - in de ruim
ste zin - over het Mauritshuis
zijn welkom.
WILLEMSTAD
J.H. REINDERS
BURGEMEESTER
(ADVERTENTIE)
•Mits tussen 21 en 60 jaar en met een belastbaar inkomen (over 1971) van ten hoogste f 18.000,-.
**Per echtpaar over ten hoogste f500,-.