HOVERLLOYD VERWEERT ZICH: „HOVERCRAFT MEER BEDRITFSZEKER DAN VT IEOTIÏÏO" „Nederland wordt nooit een grote asfaltvlakte" heetman^w Gratis wonen en gulden toe MOORDPARTIJEN IN BOEROENDI 35% Rijkspremïe maakt spaareffekten aantrekkelijker dan ooit. RAI WEERLEGT MAATSCHAPPIJKRITIEK OP DE AUTO België vraagt ons land uitlevering van verdachte Sarito half Botsing invalidewagen en trein Tzoigenvoor h extra spaarpotje tl/zot binnenland buitenland Minder Voordelen Onveilig OVERVAL GRENSKANTOOR moederdag-tip Agaat, paarsgeel^ jade, bergkristal, groen, opaal, halfvolle koffiemelk lekker van smaak.... uw koffie op kleur Pokkengevaar in Joegoslavië bezworen paplei oor uw pen Mauritshuis te Willemstad Spaareffekten zijn er voor iedereen* die -naast spaarbankboekje etc.-graag een extra ijzer in het vuur wil hebben. U koopt ze al voor zo'n 100 gulden. Het zijn een soort aandelen. Maar dan aandelen met een minimum aan risico. Want uw geld wordt door financiële experts met een maximum aan veiligheid belegd. Uit de opbrengsten krijgt u jaarlijks dividend uitgekeerd. Trouwens als't een beetje meezit, stijgt uw spaareffekt nog in waarde ook. En alsof dat nog niet genoeg is, komt daar nu nog eens die belastingvrije spaarpremie van het Rijk bovenop! Vijfendertig procent over de eerste 250 gulden** die u in een jaar in spaareffekten belegt! Enige voorwaarde: de spaareffekten 8 jaar in uw bezit houden. Meer van weten? Dan even een briefkaartje aan: Spaareffekten, Postbus. 51, )eeije ineezii, Den Haag en de folder SRNARBWKTEN Dinsdag 9 mei 1972 14 BREDA. De wat on persoonlijke maar efficiëntie verradende sfeer van het motel „Breda" ljjkt wel wat op die van het hoverport- restaurant in Calais. Buiten jagen witte wolken langs de blauwe hemel en het waait even hard als drie weken ge leden toen de hovercrafts van de Ifjn CalaisRams- gate het bijna moesten af leggen tegen de golven van Het Kanaal. Zouden ze van daag wel vliegen? We hoe ven het ons niet af te zitten vragen, want de man die het weten kan, zit tegienover ons. Zijn antwoord luidt: Ja! Het hoverwezen is een mooi-weer-wezen, schreven vaermiddel geen 700 a 800.000 wij. „Dat is beslist onjuist", per jaar over het Kanaa'l bren- zeg-t Hoverlloyds continental gen. Zo'n fijn stukje water is sales manager H. Reich. „Je dat niet. Het waait er wel kunt roet een mooi-weer-ver- vaker hard." Dat is een sterk J7NKELE weken geleden brachten wij een reportage onder de titel „Koffie in Breda Diner in Soho". De preten tie van dit artikel ging niet verder dan het uitproberen van een gelijkluidende reclametekst van de Hoverlloyd. de Britse maatschappij die de hovercraftdienst CalaisRams- gate onderhoudt. Zoals men zich wellicht herinnert, werd het een reis met nogal wat hindernissen. De Hoverlloyd wilde daar achteraf ook nog wel het zijne van zeggen. Niet ten onrechte want de maatschappij kwam er bekaaid af en heeft er ons vervolgens van weten te overtuigen dat onze ervaringen uitzonderlijk waren geweest. In Breda spraken wij met Nederlander H. Reich op doorreis van Den Haag naar Calais die bij Hoverlloyd de functie van Continental Sales Manager vervult. argument alls men weet dat Hoverlloyd deze honderddui zenden vervoert met twee voertuigen, elk goed voor 254 passagiers en 30 auto's. Het blijft een sterk argument, ook nog als de heer Reich toegeeft dat die „700 a 800.000 per jaar" niet meer is dan de ver wachting voor het jaar 1972. Per slot van rekening is 617.000 ook een fors aantal en dat geeft het in 1971 vervoer de aantal passagiers aan. „Wij geloven in de toekomst Van de hovercraft", zegt de heer Reich, „daarom hebben we er een derde grote bijbe steld. Zo'n ding kost 20 tot 25 miljoen gulden. Niet iets dat je zómaar koopt." Heit zit het dan met die gevoeligheid voor het weer? Én bovendien: als je een dienst regeling onder de neus krijgt geschoven en je maakt je reis plan, dan moet je toch staat kunnen maken op de betrok ken vervoerder? Reich: „Dat kun je ook. Vorig jaar, toen we die 617.000 mensen ver voerden hadden we een annu leringspercentage van iets minder dan vier procent. Dat ls aanmerkelijk minder dan in de luchtvaart en het ligt onge veer gelijk met dat van de scheepvaart. Van de vier pro cent werd ongeveer de helft veroorzaakt door slecht weer, de rest door technische sto ring. De hovercraft is gevoelig voor wind en bij windkracht 8 (wat heel wat is) wordt het reizen onconfortabel. Daaren tegen heeft de hovercraft geen last van mist en hoeft hij nooit voor een haven te wach ten op goed tij o< iets derge lijks. Voor een machine die binnen tien jaar de weg afleg de van de tekenplank naar de operationele status heeft de hovercraft juist een uitzonder lijk hoge bedrijfszekerheid." De heer Reich ls een vrien delijk man en hij gunt ons onze halstarrige voorkeur voor de ferryschepen. Of toch niet? Reich: „Er zijn nog meer voordelen. Niet eens alleen de snelle oversteek van drie kwartier. Dat ls lenk om mee te adverteren. Maar zeker zo belangrijk is dat je vanuit Ramsgate een veel rustiger en snellere wegverbinding met Londen hebt dan vanuit Do ver. Bovendien ls de aanmel- dingstijd bij de hovercraft maar een half uur en laatko mers ondervinden geen pro blemen tenzij het voertuig vertrokken is. U moet mij eons een vervoermiddel noye- men dat een „turn around (aankomen-losscn-laden-ver- tpekken) van 20 minuten kan maken."Tenslotte, oen laatste Nederlands pilsje bestellend: „U hebt het bijzonder slecht getroffen. Trouwens de hele paasvakantie is, met uitzonde ring van de paasdagen zelf, buitengewoon slecht geweest. De meteorologische statistie ken wijzen uit dat het een uitzonderlijk lange periode Wan slecht weer was." Het verhaal van de heer Reich stelt onze ervaring van drie weken geleden in een wat ander licht. Desondanks nemen we de volgende keer, als we weer naar Engeland gaan de ach nee, laten we er eerst nog maar eens over na denken. WIM KOCK H. REICH (Van onze redactie binnenland) DEN HAAG. Zelfs als de groei van het autoverkeer op dezelfde wjjze blijft doorgaan als de laatste jaren het geval was en die groei begeleid zou worden door nor male verkeersvoorzieningien, dan nog is er geen reden om aan te nemen dat Nederland „één grote asfaltvlakte" zal worden. Klaverbladen als op deze foto zullen er volgens de RAI maar genoeg komen in ons land. Maar autowegen van 20 banen of daaromtrent ziet de vereniging nog niet verschijnen. Van de bijna 4,1 miljoen hectare, die Nederland rijk is, is nu acht procent in ge bruik voor woningen, indus trieterreinen en verharde wegen. In de jaren 1968 tot en met 1970 kwam bijna 6.200 ha. grond in gebruik voor verkeersdoeleinden; on geveer 0,05 procent van de totale oppervlakte. Bij een zelfde stijging gedurende honderd jaar betekent dit dat Nederland in het jaar 2072 nog pas vijf procent van de aanwezige ruimte extra voor liet verkeer heeft gebruikt. En jiiemamid! neetnt aan dat de groei van het autoverkeer op de huidige wijze honderd jaar aanhoudt. De enorme auto-stromen zullen in de kofnende twintig jaar toch eens een verzadigingspunt bereiken. De RAI komt tot deze con clusie in zijjn jaarverslag over 1970-1971. De vereni ging is in dat jaarverslag uit voerig ingegaan op de huidi ge maatschappijkritiek op de auto. Dit alles anider het motto- „de maatschappelijke betekenis van de auto". De RAI komt tot drie con clusies: De grote uitdagingen, waarvoor de venkeersontwik- kelintg zich gesteld ziet, kun nen een passend antwoord krijgen, ook zonder daarbij de puiblieke voorkeuren te frustreren. We moeten daar bij alleen een rationeel ge bruik maken van de teohni- sohe mogelijkheden in het interlokale venkeer. De proiblemen in het ste delijke verkeer (en die zijn er ontegenzeggelijk, meient de RAI) kunnen overwonnen wotrden door een, evenwichti ge taakverdeling tussen par ticulier verkeer en openbaar vervoer. De grote steden kunnen leefbaar blijven als vooir het woon-werkverkeer voldoende en efficiënt open baar vervoer wordt aangebo den. Door de bouw vam par keergarages en een adequate parheertarievenpolitiek kun nen de kortparkeerders (is koopkracht, zakelijke belan gen) de ruimte krijgen die een uittocht van het winke lende publiek en van bedrij ven voorkomt. Er moet worden gestreefd naar een meer evenwichtige ruimtelijke structuur. De be volking en de industriële oedrij-vigheid moeten gelijk matiger o-ver het hele land gespreid worden. De problemen voor de stadscentra zijn, aldus de RAI aan de hand van tal van voorbeelden in het buiten- Land-, voor een belangrijk deel op te lossen. Zo zijn in Frankfort en Keulen vrije banen voor het openlba-ar vervoer en parkeergarages voor de kortparkeerders ,ge- ;reëerd. Het Amsterdamse bezwaar tegen parkeergara ges een nog grotere druk op de toch al schaarse ruimte gaat volgens -de RAI niet altijd op. Als voorbeeld noemd -de vereniging een on derzoek m Essen, waar bleek d-at 35 pro-cent van het -auto verkeer in de binnenstad loekend verkeer naar een parkeerplaats was. Recente onderzoekingen in Breda hebben een nog hoger cijfer .zoekers" uitgewezen. De RAI besteedt ook aan dacht uiteraard aan de verkeersonveiligheid. Deze is, zo staat in het jaarverslag, sterk afhankelijk van de kwaliteit van de verkeers- voarziemngen. Proeven met verlichting op snelwegen re sulteerden al in 1961 in de VS. in een belangrijke da ling van het aantal ongeluk ken. De RAI verwacht in de komende jaren ook een ver dere vermindering van de onveiligheid. In 1969 vielen op de weg 3.075 doden en bij ongeval len in en om de woning 2.429 slachtoffers. Telt men hier de ongeveer 700 bedrijfson gevallen per jaar bij, dan is dat getal ongeveer gelijk aan het aantal doden in het ver keer. „Dit laatste cijfer geeft evenzeer aanleiding tot ern stige ongerustheid. Een gropt deel v-an de onveiligheid in en om de woning wordt verklaard uit ongelukken ■net elektrische apparatuur. Maar ons zijn geen pleidooi en bekend voor terugkeer raar wastobbe, mangel en stoffer en blik", zo meent de RAI wat bitter. In de kritiek op de auto nemen luchtvervuiling en de geluidshinder een belangrij ke plaats in. De RAI zegt dat Nederland strenge normen kent met betrekking tot het toegelaten geluidsniveau. Maar een effectievere contro le op de naleving vam dit niveau is volgens de RAI wel gewenst. Wat de luchtvervuiling be treft, meent de RAI dat re sultaten van wetenschappelijk onderzoek nog niet hebben uitgewezen dat de auto ver antwoordelijk is voor het grootste deal van alle lucht vervuiling, zoels door som migen wordt beweerd. Als daarnaast ook wordt oeweerd dat nieuwe wegen het natuurschoon aantasten, Ian is de RAI van mening dat ze evenzeer de ontsluiting van natuurgebieden bevorde ren. En ten aanzien van de «ritiek a-ls zou de auto de grondstofvoorrad-en uitputten, dan kan deze kritiek ook gelden voor het openbaar vervoer. Een volgend punt van kri tiek op het verkeer is het feit dat de kosten van ver- Iceersvoorzienin-gen niet door verkeersbelastingen zouden ivorden gedekt. Maar ook dat s zo zegt de RAI door ie overheid nooit deugdelijk aangetoond. Het rijk ontvangt fit jaar zo wordt als voor- oeeld gebruikt aan ver keersbelastingen 3.788 mil joen gulden. Daartegenover slaan rijksuitgaven voor ver- keersivoorzieningen va-n 1.315 miljoen gulden. Resteert bij na 2.5 miljard gul-den. (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN België heeft aan Nederland de uit levering gevraagd van de Belg L. L. V., die in Terneu- zen werd aangehouden als verdachte in de zaak van de overval op het grenswissel kantoor te Sas van Gent. V. is gisteren voorgeleid aan de officier van justitie te Mid delburg, mr. Th. Lebret. Hjj is in Middelburg ingesloten. V. zou een van de mannen zijn geweest die in de nacht van 13 op 14 april een gewa pende overval op het kantoor van „Verex" hebben gepleegd. De andere overvaller de Belg D U. uit Meerbeke. werd vori ge week in Aalst gearresteerd. De caféhoudster José J. uit Meenbeke zou eveneens be trokken zijn geweest bij de voorbereiding van de overval, evenals haar vriend Roger C. Beiden zijn door de Belgische justitie in verzekerde bewaring gesteld. Het onderzoek in Bel gië is nog niet afgesloten. In één ring? Ja, want u verwisselt veilig en vlug de groene jade voor het flonke rende bergkristal met ons passe-partout systeem. edelsteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.a. Lijnbaan 92 - Oostzeedijk 155-157 7el. 116670 Rotterdam. WEHL (ANP) Gistermorgen om tien uur heeft een 14-jarige jongen in een zeer oude invalidewagen een ongeluk veroorzaakt op een onbeveiligde spoorwegovergang in de buurt van Wehl bij Doetinchem. De jongen was alleen aan het spelen, toen hij met de oude driewieler op de overweg terecht kwam en daar werd geraakt door een trein uit de richting Doetinehem. De jongen liep enkele schaafwonden op en brak een arm en een been. Hij was voor het ongeluk volkomen gezond. Hij was met de invalidewagen, eigendom van zijn grootvader, aan het spelen. Het treinverkeer tussen Doetinchem en Arnhem was geduren de een klein uur gestremd. (Van een onzer verslagge vers) ZORGVLIED Er staan in Nederland vier huizen, waar gratis kan worden ge woond. Waar de bewoner nog een gulden per maand toe krijgt zelfs. Voorwaarde om in aanmerking te ko men: men moet boven de 65 jaar oud zijn. Voldoet men daaraan dan kan men te recht in Zorgvlied, een plaatsje op de grens van Drente en Friesland. En toch, in deze tijd v-an duur wonen, vindien deze von-ingen wei-n-i-g aftrek. Eén van de vier staiat sinds ■n-kele maanden leeg en zo- ils de zaken momenteel li.g- ;en is er ook geen bewoner neer voor te vinden. Ie woningen zijn ontstaan uit een verbouwing van de eerste landbouwschool in Drente. Zij dateren uit 1915 en zijn eigendom van de fa- nilie Ferwer in Bilfhoven. De heer H. Bos te Zorig- vlied (gemeente Diever) die de bewoners, na-mens deze familie, maandelijks een gulden uitkeert: „Het zijn aatuu-rlijk bepaald geen ri ante woningen. Ze zijn klein: een kamer, een keu ken. Geslaipen wordt in een alkoof. Wel een flinke tuin srachter, dat wel. Maar voor de huidige maatstaven zijn de woninkjes piepklein. Wanneer de bewoners eruit zijn, zie ik dan ook geen nieuwe meer komen. Of ze afgebroken worden weet ik i-i-et". Bij de gemeente Diever ziet men ooik nog geen red-enen om de won-injgen af te bre- cen. Wel zij-n er bedenkin gen tegen bewoning van de- e huisjes. DAR ES SALAAM (Reuter/AFP/ANP). Gewapende bendes in Boeroendi, die vooral door het zuiden van het land rondtrekken, hebben in het wilde weg mensen ver moord en huizen in brand gestoken, zo vertellen vluchte lingen uit Boeroendi in Tanzania. Na de mislukte staatsgreep in Boeroendi negen dagen ge leden zijn meer dan 4500 vluchtelingen in het buurland Tanzania aangekomen. De vluchtelingen konden geen opheldering geven over de oorzaak van de gevechten. Een politieman vertelde dat 300 mensen met hakmessen en ge weren zijn politiepost hadden aangevallen, waar slechts vijf politiemannen waren. Na een gevecht van 20 minuten waren de politiemannen over de grens gevlucht. Op een andere post zouden 15 politieagenten zijn gedood. In de nacht van 29 april werden in Boeroendi op vijf uitgevoerd door groepen van steden tegelijkertijd aanvallen drie- a vierhonderdgewapende mannen elk. Alle aanvallers zouden behoren tot de stam van de Hoetoes, die 84 pro cent van de bevolking uit maakt. President Micombero is lid van de Toetsi-stam. De Toetsi's, een minderheidsstam die slechts 15 procent van de bevolking vormt, hebben eeu wenlang een overheersende positie ingenomen in Boeroen di- De partij van de Hoetoes kreeg bij de algemene verkie zingen van 1965 een grote meerderheid, maar de Toetsi's weigerden de macht over te dragen aan de-Hoetoe-politici. Een poging van de Hoetoes om met geweld de regering over te nemen, mislukte. De opstandelingenleiders werden terechtgesteld. Bij de gevech ten van vorige week is ook de al eerder afgezette koning Ntare, eveneens een Toetsi ge dood. Radio Boejoemboera meldde toen dat in gevechten met op standelingen „honderden men sen" om het leven zijn geko men. Volgens de vluchtelingen is het ook tot gevechten geko men tussen monarchistische Toetsi's uit het noorden en regeringsgezinde Toetsi's uit Zuid-Boeroendi. Volgens som migen zouden ook vluchtelin gen uit het toenmalige Kongo en aanhangers van ex-minister Pierre Moelele aan de gevech ten deelnemen. President Mo- boetoe van Zaïre heeft op ver zoek van president Micombero troepen uit Zaïre gestuurd oim te helpten bij de bestrijding van de opstandelingen. (ADVERTENTIE) DEN HAAG Met ingang van 9 mei 1972 kamt de maat regel te v-ervallen -dia-t reizigers uit Joegoslavië bij aankomst in Nederland een geldig inter nationaal bewijs van inenting tegen pokken dienen te over leggen, zo deelt het ministerie van Volksgezondheid mede. Sinds 10 april jl. zijn er geen nieuwe pokken-gevallen in Joegoslavië vastgesteld. De pokkenepidemie is, volgens de Joegoslavische gezondheidsad- ministraitie, bedwongen. Reizigers die uit Joegoslavië vertrekken, dienen rekening te houden met de mogelijk heid dat in in deze landen de voornoemde maatregel nog niet is ingetrokken. Dit geldt uiteraard ook voor reizigers die v-anuit Nederland via Joe goslavië naar andere landen reizen. Brieven voor deze rubriek inoefen nwt volledige neem en adres worden ondertekend. Bij puWikatfe zullen de* vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bi| de redactie bekend. Publikatie van brio» van (verkort of onverkort) betekent i de redactie het in alle cq. i Momenteel vindt te Willem stad de restauratie plaats van het Mauritshuis ook wel be kend als Prinsenhof, Gouver nement of Infirmerie. Dit gebouw heeft een rijk verleden. Opgezet als jachtslot van de Oranje's in 1623, ge deeltelijk verwoest tijdens het beleg der Fransen in 1793, heeft het tot 1954 steeds een. militaire bestemming gehad, resp. als gouverneurswoning, militair magazijn, hospitaal te vens postduivenstation en ma rechausseekazerne. Ongevraagd heeft het ge meentebestuur van oud-mili tairen reeds waardevolle in lichtingen over dit gebouw ontvangen waar het bij de res tauratie profijt van heeft. Het gemeentebestuur is daarvoor zeer erkentelijk. Het zou bij zonder op prijs gesteld wor den, indien oud-militairen of anderen, die aan het Maurits huis nog herinneringen heb ben, en wellicht informatie kunnen verstrekken over gro tere of kleinere verbouwingen, zich met de burgemeester van de gemeente Willemstad (N.Br.) in verbinding zouden willen stellen. Ook alle histo rische gegevens - in de ruim ste zin - over het Mauritshuis zijn welkom. WILLEMSTAD J.H. REINDERS BURGEMEESTER (ADVERTENTIE) •Mits tussen 21 en 60 jaar en met een belastbaar inkomen (over 1971) van ten hoogste f 18.000,-. **Per echtpaar over ten hoogste f500,-.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 11