Oost en West in Japan Vise Versa tussen Kees en Jan, Kunst staat er gekleurd op TE ZIEN Nieuwe kritische groep van priesters kunst cultuur INDUSTRIËLE VORMGEVER GEPLAATST VOOR ERNSTIGE LEVENSVRAGEN INBREKERS ota bene E xpositie orm oek Britse militair krijgt asiel in Zweden Politie zoekt ondergedoken Tsjech Onderscheiding voor Oisterwijk papier oor uw pen Sociale visie Oproep Onderzoek naar vestigings patroon PTT Hoge raad voor het gezin in België s Vrijdag 28 april 1972 o 15 fe' fe fe JORGE MISTRAL f50) speelde o.a. in 70 films heeft met een -revolver een eind aan zijn leven gemaakt. Een brief, waarin hij zijn vroaw Olga Marchetti vergif fenis vraagt, voor deze daad, was die schrale troost. WIJ BETREUREN, dat beeldende kunstenaars in de pro-v-incie vaak niet op de hoogte zijn van het feit dat de provinciale overheid jaarlijks gelden t.b.v. beeldende kunst ter -beschikking stelt, schrijft GS vam Brabant aan de cultu rele -raad. Geen experimenten- pot, maar wel a: f 25.000 voor museale aankopen; b: f 10.000 voor aankopen en opdrachten; c: f 10.000 voor steunverle ning. Het kan niet op... DRIELANDENBEURS van kunstvoorwerpen ui,t ontwik- tóiingslamdenvan 29 april tot 2®,. mei dn het A frik-a-centrum fcelOadser en Keer. VANNACHT, morgennacht da zondagnacht: mara-thon- vporstelling in het Amster damse Kriterion. Onder het motto: „Vier beestachtige nachten" en „Mens versus dier" is een monster-horror programma samengesteld. MEEST verkochte boeken afgelopen maand 1) Rapport club van Rome; 2) G. van het R^vec De taal der liefde; 3) iSndgren: Pippi Langkous; 4) 3, Foudrair.c: Wie is van hpMt...; 5i) De werelden van EJsscher. TOT 15 mej in galerie Al- vefca, Den Haag expositie van 300 maskers, inclusief het be kroonde masker (600 inzen dingen bij prijsvraag) van Jo sef Peeters uit Oosterhout. De komende week gaat in qns land draaien de film THE BURGLARS (De inbrekers). In deze film speelt Jean Paul Bel-mondo de hoofdrol en heeft daarbij als belangrijke tegen speelster Dyan Cannon, die in dertijd haar filmdebuut maak te in Bob en Carol en Ted en Alice. Cannon is langzamer hand door de filmwereld en Spit pu-bliek aan een rijtje mo derne sex-symbolen toege voegd. Zij speelde o.a. nog in Doctors Wives. The Anderson Tapes en The love maohine. In deze nieuwe film van Henri Verraeuil bezorgt zij de mees- ter-kraker Belmondo „aange name momenten". „Hoewel de Akademie voor Industriële Vormgeving te Eindhoven door de overheid wordt gerekend tot de kunst scholen, dient duidelijk te zijn dat deze akademie een geheel aparte plaats inneemt en ten gevolge daarvan afwijkende eisen stelt aan de student", aldus directeur W. Gilles. „De akademie beoogt op te leiden voor een beroep, dat geïnte greerd dient te zijn in het industriële bedrijfsleven. Dit is slechts mogelijk wanneer de student bereid is zich t.o.v. dit bedrijfsleven positief op te stellen. Dit betekent aller minst een kritiekloze opstel ling. De beoefenaar van „in dustrial design" dient zich be wust te zijn van de noodzaak van industriële produktie in onze overvolle westerse sa menleving, met alle bezwaren daaruit voortvloeiend. In feite zal hij zich als industriële ont werper juist met deze bezwa ren moeten bezighouden", kaatst de directeur de bal te rug. „De allereerste eis. die aan een toekomstige beoefenaar van industriële vormgeving moet worden gesteld, is dat hij zich tot die toekomst aan getrokken voelt. Bij veel jon geren bespeurt men tegen woordig eerder pessimistische toekomstverwachtingen, die soms tot een bijna onnatuurlij ke, doch wel verklaarbare, af keer of angst voor de toe komst kunnen uitgroeien". Gilles vraagt zich af hoe ie mand met een dergelijke in stelling zich met ontwerpen en dan nog wel on een „gevaar lijk" gebied als dat van de industriële produktie zal kun nen bezighouaen. „De industriële ontwerper zal al spoedig voelen dat zijn invloed op proaukten. die bij tienduizenden stuks vervaar digd worden, een dicteren van gebruik, beleving, zienswijze enz. door even zo grote aantal len medemensen kan beteke nen. Ook het door de ontwer per niet te voorkomen mis bruik en de ongewone en soms niet te vermijden bijverschijn selen van een door hem ont worpen produkt, plaatsen hem voor ernstige levensvragen, die tot een crisis in zijn loop baan kunnen leiden. Tegen dergelijke crisis dient hij op gewassen te zijn". Met dit beeld voor ogen meent Gilles, dat de ontwer per een intense belangstelling moet hebben, gepaard aan een hoge intelligentie. „Menskun- dige, maatschappelijke, cultu rele, t.echnische en economi sche aspecten zijn vrijwel steeds aan het ontwerppro bleem te onderscheiden". Hij meent dan ook, dat er ten aanzien van de creatieve ver mogens voor dit vak, veel misverstand bestaat. De drang, iets tot stand te willen bren gen, iets te willen opbouwen, zal dan ook veel eerder be speurd kunnen worden uit an dere talenten dan bijvoorbeeld het tekentalent, dat in vee! gevallen tijdens de vooroplei ding ofwel wordt verwaar loosd ofwel in de richting van zelfexpressie wordt omgebo gen, waardoor de beoorde lingsmogelijkheid voor de hier noodzakelijk geachte vorm van creativiteit, ten zeerste wordt belemmers. Evenmin als het tekentalent, is het knutse len als liefhebberij voldoende aanwijzing voor de gewenste creatieve aanleg. Ook het bezit van goede smaak is bijvoor beeld daarbij een uitermate belangrijke zaak- Gilles: „Industriële vormge ving ontleent haar belang voor de maatschappij voornamelijk aan het feit, dat het een te genwicht vormt voor de aller wegen te bespeuren opmars der specialisaties. Wanneer de industriële vormgeving zich als een interdisciplinaire akti- viteit aandient, is de logische konsekwentie dat in de voor opleiding ook een zo breed mogelijke opzet wordt nage streefd. Jammer genoeg is het moderne voortgezette onder wijs meer ingesteld op de ei sen van de latere specialisatie dan op de voor industriële vormgeving gewenste brede basis". Exacte- vakken kunnen niet gemist worden, maar ook de alpha (i.e. de talen) zijn noodzakelijk, omdat bij deze jonge opleiding vrijwel geen literatuur in het Nederlands bestaat. Bovendien zal in het kader van de Europese samenwer king en een internationaal sa menhangende vorm van be roepsbescherming worden uit gegaan van het niveau van de beroepsopleidingen. „Thans is reeds bekend", aldus de direc teur," „dat het Nederlands Ho ger Beroepsonderwijs in een moeilijke situatie zal komen te verkeren, wanneer het niveau van deze opleidingen niet tij dig zal worden aangepast aan dat van de buitenlandse oplei dingen. De akademie zal dan ook stringente eisen moeten stellen". Een misverstand wil de di recteur uit de weg ruimen. „Beroepskeuze-adviseurs ra den studie aan de akademie voor Industriële Vormgeving nogal eens aan. wanneer de onderzochte niet capabel ge noeg geacht wordt voor het volbrengen van een technische studie en evenmin geschikt geacht wordt voor een echte kunstopleiding. Dat is mis plaatst". Een student die ge schikt is aan de Akademie voor Industriële Vormgeving opgeleid te worden, zal boven de geschiktheid om een tech nische studie met goed gevolg te kunnen volbrengen, nog een aanleg moeten hebben, die hem wellicht op een kunst school bepaald niet tot de kanslozen zou maken". Zo zag Japan de zeventiende eeuwse Hollanders, zoals zij die kenden van de factorij op het eilandje Deshima. Een van de beelden op de tentoonstelling „Japan, oud naast nieuw". in het VOLKENKUNDIG MU SEUM JUSTINUS VAN NAS SAU, aan het Kasteelplein in Breda, een prachtige tentoon stelling ingericht. „JAPAN, OUD NAAST NIEUW" heet zij terecht. Het lijkt wel of Japan zichzelf gebleven is on danks die enorme omwente ling naar het Westen, die men honderd jaar geleden deed en waardoor Japan het (tech nisch) hoogst ontwikkelde land van Azië is geworden Een land als Japan is eigen lijk niet te geloven. Het is een onmogelijk land. De bergen laten er maar 16 procent cul tuurgrond over en toch kan het zijn 100 miljoen inwo ners daarvan voeden. Het kei harde gevecht van de samurai, de Japanse ridder uit de oude tijd, is voor alle Japanners het keiharde gevecht geworden om een plaatsje te veroveren aan de westerse industrie-dis. Ze douwen elkaar 's mor-gens de treinen in; ze zijn gekleed in het strakke „westerse" pak je en doen westers werk. Maar' 's avonds, thuis, zijn zij met vrouw en kinderen geze ten in de tokenoma, vriende lijk de ontspannende gebaren makend die bdj de chanoyu horen, bij de th-eeceremonie. Daarbij natuurlijk gekleed in het gemakkelijke gewa-ad. de kimono, met de lange sierlijke gordelband, de obi. Over dit land heeft men nu met 'de (economisch) hoogste levensstandaard. Zichzelf, als originele imitator. Altijd al door zijn ligging beïnvloed door de buitenwereld, in de eerste plaats door China. later door „het Westen", heeft het toch zijn eigen karakter be waard. Zijn boeddhisme is niet dat van Chiina of Korea, van wie het is overgenomen. Het is vermengd met het oude Shinto. Zijn produ-ktiemaat- schappij is niet die van het Westen, van wie het werd overgenomen. Als de kantoren sluiten en als de arbeider de fabriek verlaat, trekt hij zich weer terug in het Japan van zijn voorouders, ook al zet hij er de t.v. bij aan. „Het nieuwe is harmonisch uit het oude ge groeid!', zei de Leidse Japono- loog Van Gulik ervan bij de opening van deze expositie. Het is allemaal nu te zien in Breda. Oud naast nieuw. Het zestien-de-eeuwse „Westerse" uurwerk met de Japanse dag indeling in één vitrine met moderne Japanse horloges. De rust van de tokenoma en van de Japanse tuin de agressie van de samurai met zijn felle zwaarden en de glimmende agressie van een felle mo-tor. Dia's zijn er, een brochure vol wetenswaardigheden, elke d-ag (drie uur 's middags) een film, elke week een andere (de tentoonstelling duurt tot 27 augustus). Er is ook een hoekje „Ja pan-Nederland". Zeventiende- eeuwse Japanse prenten, waarin de tekenaars hun be schaafde verwondering hebben uitgedrukt over de, merkwaar dige zeden en gewoonten van die barbaren ui-t Holland, die op het eilandje Deshima een factorij, een handesipost. had den mogen openen. JAN HüSKEN Albert Nicholas. Enkele jaren na Noone, Dodds en Bechet trad een an dere wat minder opvallend klarinet-driemanschap in de jazzwereld naar voren: Barney Bigard, Al-bert Nicholas en Omer Simeon (Simeon is vooral bekend door zijn mooie opnamen met de pianist Jelly Rol! Morton). Al-bert Nicholas heeft iets van de weekheid en schuchterheid van Jimmy Noone uit de meeste specifie ke jaren van de New Orleans. Dat kun je nu met éigen oren gaan beluisteren op het inter nationale Oude Stijl Jazz Fes tival van, 10 tot en met 14 mei in Breda. Daar zal Albert Ni cholas de eregast zijn tijdens het nachtconcert op 13 mei (21 tot 03 uur), begeleid door de „De mens is niet meer vrij; niet meer puur. Ei- zijn echter nog zoveel kleine dingen puur, waaraan we in het dagelijkse leven voorbijlopen. Het kind met de step hier in de straat; het vrouwtje, dat bloemen verkoopt op het Rokin, waar aan het verkeer voorbijraast.. Juist, het weergeven en over dragen van die kleine werke lijkheid, waar je zelf nog wel in gelooft, probeer ik door mijn poëzie." Dat zegt KEES VAN KALMTHOUT, wiens Jean Paul Belmondo. Als fotomodel uiteraard in lu-xueuze appartementen verdiept Dyan zich met Jean Paul i-n een uitgave van „vari aties". Maar er komt de klad in als Belmondo ontdekt, dat zij een dubbelrol speelt. De film ontknoopt zioh in een brutale miljoenenroof, waarbij Omar Sharif, als verdorven politieman. Bel-mondo terzijde staat. De roof zelf. met behulp van een computer, en een zeer spectaculaire auto-aohter- volging (waarbij de opname 12 wielen, 32 banden en 2 wagens kostte) behoren tot de hoogte-punten voor kijkers, die van dit soort ontspanning niet genoeg kunnen krijgen. Robert Hossein. Ni-cole Calfan en Re- nato Satvatori zijn sterren, die in deze fil-m ook nog proberen te flonkeren. Kees van Kalmthout (r.) en Jan Lemmens (l.): recht en breed tegen de samenleving aankijken. vierde bundel met gedichten, voorzien van tekeningen door JAN LEMMENS, vanavond in de Tilburgse Galerie Kokon, door de voorzitter van de Stichting Kunstzinnige Vor ming, A. van 't Hof, ten doop wordt gehouden. De bundel VISE VERSA 6,-) is ontstaan door een in tensieve samenwerking van een dichter en kunstschilder. Achttien menselijke gedichten, voorzien van evenveel teke ningen, waartoe de woorden Jan Lemmens inspireerden, Kees van Kalmthout doet zijn laatste jaar pedagogische aca demie en wil daarna verder in de richting van sociaal-cultu reel werk en dramatische ex pressie. Schrijft een jaar of zes. „In de handpalm" en „Land achter de spiegel" wa ren zijn beide eerste dichtbun dels, die via de uitgeversasso- ciati-e Opwen-teling snel uit verkocht ra-akten. Zijn derde bundel „Quant a moi" is aan een derde druk toe. Universal Workeornmunity is de naam van zijn eigen uitgeverijtje, nadat het met Opwenteling niet meer boterde. „De mens staat centraal in mijn gedichten" vertelt hij. „Mijn gedichten zijn eerder mens- dan maatschappij-kri tisch. Ik word nogal vaak aangevallen omdat ik geen strijdliederen schrijft; te vrij blijvend ben. Maar ik vind dat je, als dichter niet in een groep moet gaat zitten. De maatschappij heeft zoveel groepen. Ik wil met alle groe peringen leren leven en be grijpen. Direct concreet en fi losoferend ben ik daarmee be zig. Bepaalde gedachten uit boe-ken (bijv. van Fromm of Fortmann) inspireren mij. Ik zou geen proza kunnen schrij ven, omdat ik geen uren op mijn stoel kan zitten. Poëzie is voor mij het enige medium om met mensen in contact te ko men, om mezelf daarbij ken baar te maken. Het is geen specifiek deel van de mens (bijv. dood-liefde) dat me be zighoudt, maar de gehele mens. Een gezicht herkennen in uitdrukkingen zoals ze zijn niet om iets te berichten wat hier en nu leven kan zijn Zo begint zijn bundel. Jan Lemmens: „Ik heb ge probeerd de gedichten om te zetten in beelden. Geen illus traties, maar flarden van beel den, die ermee samenhangen. Verwantschap met de wijze waarop Kees tegen de samen leving aanleunt? Nou..? Ik kan er goed inkomen. Kees kijkt recht voor zich uit. Ik kijk breder. Kees zoekt de opposi tie scherper; ik ben meer ge negen te relativeren." Kees: „Ik sta n-aar het leven te kij ken als een optocht, die me voorbijtrekt. Ben er objectief mee bezig. Jan springt erin en zal meesjouwen." Jan Lemmens, die zijn op leiding kreeg aan de Tilburgse academie en o.a. docent in Utrecht is aan een opleiding voor tekenleraressen, houdt in Tilburg Galerie Kokon. Vana vond wordt daar een groeps tentoonstelling (14 kunste naars) geopend. Met muzikale begeleiding van de groep Of Course gaat Vise Versa dan terug na-ar de wereld, waaruit hij ontstaan is. H.E. Four City Seven o.l.v. Marcel Hendricks. Aan dit concert werken verder mee The Down Town Jazzband. The Training College Jazzband. The Side walk Hot Jazz Orchestra (Duitsland). Victoria Vare kamp en Friends. The Dutoh Swing College Band. The Old Metropolitan Jazzband (Polen) en The Paragon Band (Enge land). Nicholas speelde o.a. in de orkesten van Manuel Perez, Joe „King" Oliver en Louis Russell. In de jaren dertig was hij te vinden bij Chick Webb, Sam Wooding, Zutty Single,- ton, Jelly Roll Morton, Louis Armstrong etc. Na de oorlog speelde hij bij o.a. Art Hodes, Bunik Johnson, Kid Ory en Red Stewart. Sedert enkele ja ren woont hij in Zwitser land. Het aantrekkelijke program ma van dit festival vermeldt o.a. een Dixieland-concours, Street Parade, openluchtcon cert, een informatief concert met 50 jaren jazz (door de Johnny Dover Big Band), een platen-ruilbeurs, Dixieland- ki-ndermatinee, kroegentocht en een Promenadeconcert (Gershwin Memorial) m.m.v Het Promenade Orkest, Daniël van Waayeraberg, piano, en de Harbour Jazz Band. Inlichtin gen over dit feest in „Breda, the hottest place in the south": Prins Frederiklaan 7. Breda, tel. 01600-51364 Wanneer in de krant van maandag het sportgebeuren in het weekeinde wordt versla gen op acht pagina's en het kunstleven op een halve pagi na, dan wordt daarmee klak keloos de (veronderstelde) pu blieke belangstelling ge volgd. Er is naast de zender Ver onica behoefte aan een radio station waar men voortdurend klassieke muziek kan beluiste ren. Het verdient aanbeveling toneelrecensies niet te schrij ven n.a.v. de officiële premiè re, maar na een bezoek aan de zesde of zevende voorstel ling; het nieuwselement blijkt Immers ook bij boekpublika- ties of tentoonstellingen niet zo'n dwingende rol te spe len. Het is bijzonder schadelijk voor de Nederlandse toneel schrijfkunst dat de omroepver enigingen hun taak van semi- overheidsmecenaat niet beter vervullen door oorspronkelijk Nederlands toneelwerk te doen produceren en uit te zen den via de t.v. Het gewoonlijk als storend gekwalificeerde mede-uitzen den van de lachreacties van een onzichtbaar publiek als achtergrond geluid bij tv- komedies is een volkomen le gitiem middel om het isole ment van de thuiskijker te doorbreken en dus het ko misch effect van de uitzending te verhogen. Dit zijn enkele stellingen uit het proefschrift „Konstan- ten in de Komedie" waarop Hans van den Bergli promo veerde in Amsterdam tot dok tor in de Letteren. Het bevat een onderzoek, dat tracht aan te tonen, dat er op het toneel maar zeven middelen zijn van eksten opvoering om de zaal aan het lachen te maken. Er werden o.a. 15 sterk uiteenlo- lende komedies onderzocht en '"■arin kenden 2224 komische nomenten worden vastge- t old. Het boeik is erg mooi uitge geven, helemaal aansluitend bij de titel: HET BOEK VAN DE KUNST Op zoek naar de schoonheid (uitg. Van Goor Zonen-f 45,-). De algemene opzet en de verschillende zeer rijk geïllustreerde, afdelingen van dit boek zijn ontworpen door Mario Faustinelli, met adviezen van vooraanstaande deskundigen: een kunstcriti cus, een schrijver, een peda goog. Opzet is jongeren inzicht bij te brengen in de wereld van de kunst en de menselijke Deschaving. Tijdperken en kunstuitingen worden erin op een interessante manier aan een geregen, waarbij door gaans een verstaanbare taal wordt gesproken. Bovendien is het een veelkleurig kijkboek, waarbij een grote hoeveelheid originele kunstwerken ge plaatst worden naast tekenin gen, die de wereld waarin ze ontstonden en ontstaan leven dig maken. Het boek komt uit de Mila nese uitgeverswereld, die op dit terrein een niet onver,dien- ae vermaardheid geniet. De Nederlandse vertaling van Therese Asser en de eindre dacteuren waren Rik Dierckx en Arnold De Weert, die o.a. een Nederlandse bibliografie toevoegde. Het vreemde is. dat de in houd van het boek tamelijk wel de verbanden laat zien tussen „kunst" en het dage lijks leven, maar tooh in de titel weer kiest voor de geïso leerde optelling (retant van de romantiek), op zoek naar een schoonheid, die als het ware uitstijgt boven het nlledaavse bestaan De toen is daarbij vaa-k nogal irritant be ierend. („Laten wij'b.aan de lopende band) en schools, ter wijl er ook een aantal on nauwkeurigheden of aanvecht- Dare meningen opvallen. De tekst is bovendien geschreven vanuit een hedendaagse maat schappij-cultuur-opvatting, die wat authentiek denkende le zers nogal eens zal afstoten. Maar daar staat zoveel inte ressante- en goed gebrachte informatie tegenover, dat je deze bezwaren voor lief kunt nemen, al zal niet iedereen de prijs van het boek (helemaal passende bij kunstboeken en „Schoonheid") op de koop toe nemen. Telkens wordt ge tracht van uitingen als woord, dan, muziek, architectuur, to neel, schilderen etc de lijnen te trekken vanaf het primitie ve betaan tot de dag van vandaag, terwijl daarna over het ondergaan, bij zichzelf en anderen, van expressieve vor men, zinnige dingen gezegd worden („Wij kijken en voe len"). Pogingen worden onder nomen om de kunst weer wat meer te humaniseren en te halen uit een ivoren toren. Een boek waarin je voortdu rend blijft bladeren, waarin je geboeid blijft kijken en lezen en waarmee je zelfs voor je plezier mee in de clinch gaat. Onderwijsinstellingen, biblio theken en je zou bijna schrijven mensen met een dikke beurs zouden dit boek toch maar moeten aanschaffen. Maar we geven tegenwoordig f 45,- gemakkelijk uit voor minjder belangrijke zaken. H.E. eindredactie henk egbers ROME (RTR) In Rome hebben 168 r.-k. priesters en ex-priesters een nieuwe bewe ging gesticht, de „7 november- beweging", met het doel het protest levend te houden tegen de door de kerkelijke autoritei ten gedecreteerde ontwikkeling na de bisschoppensynode die het vorig jaar in Vaticaanstad werd gehouden. De naam „7 november-bewe- ging" is gekozen, omdat de bis schoppensynode op 6 novem ber 1971 haar discussies afsloot over de crisis in het priester ambt en de vrede en rechtvaar digheid op de wereld. De 168 priesters zeggen in een communiqué, dat de bis schoppensynode de priesters geen nieuwe perspectieven heeft geboden, onder meer om dat de kwestie van het celibaat niet echt geregeld is. De oplossing van de huidige moeilijkheden binnen de r.-k. kerk van bovenaf is onmpgelijk gebleken, aldus het communi qué. Tot de nieuwe groep kri tische priesters behoren de door zijn oversten gesuspen deerde Belgische pater salesi- aan Gerard Lutte, die veel ge daan heeft voor de krottenbe- woners van Rome en de voor malige Nederlandse pater kar meliet Mark Reuver, die het vorig jaar ontslag nam als lid van het secretariaat van de pauselijke commissie „recht vaardigheid en vrede". STOCKHOLM (RTR) Een Britse deserteur, die om asiel in Zweden heeft verzocht, om dat hij niet wil dienen in Noord-Ierland, heeft donder dag een verblijfs- en werkver gunning gekregen en wel „op humanitaire gronden". De militair is de 21-jarige Kevin Cadwallader. Hij is de eerste Britse deserteur, die op deze gronden om asiel in Zwe den heeft gevraagd. Het Zweedse besluit betekent in feite, dat Zweden Noord- Ierland als oorlogsterrein be schouwt. Volgens een woordvoerder van de Zweedse immigratie dienst heeft „het grote morele bezwaar" van de Britse deser teur „om geweld tegen zijn ei gen landgenoten te gebruiken" gewicht in de schaal gelegd. UTRECHT (ANP) De Utrechtse vreemdelingenpolitie zoekt de 25-jarige Tsjechoslo- waak .Ales Sedlacek. die is ondergedoken sinds de minis ter van justitie afwijzend heeft beschikt op zijn ver zoek langer in Nederland te mogen blijven. Hij kwam op 11 februari met een voor acht dagen geldig visum uit Italié naar ons land. maar wil hier nu langer blijven om zijn aan een Italiaanse kunstacademie begonnen studie voort te zet ten aan de Rietveldacademie in Amsterdam. De academie is bereid hem ais leerling in te schrijven. De Tsjech vluchtte in 1966 uit zijn geboorteland. Volgens de vreemdelingenpolitie in Utrecht heeft de Tsjech de ver-keerde weg bewandeld. Een visum (alleen geldig voor toeristisch en zakelijk be zoek) heeft altijd beperkte geldigheidsduur en wordt slechts bij hoge uitzondering tot maximaal drie maanden verlengd. De Tsjech had bij de Nederlandse consul in Ita lië een voorlopig verblijfsver gunning moeten aanvragen. Dan had hij langer in Neder land kunnen blijven. De her- zieningsaanvrage die de Tsjech nu heeft ingediend, heeft geen schorsende in-vloed op het eenmaal genomen be sluit van de minister van jus titie. De Tsjech zal dus ons land moeten verlaten. Hij vluchtte in 1966 uit Tsjecho- Slowakije en werd daarna bij verstek veroordeeld tot een gevangenisstraf van 18 maan den wegens illegaal verlaten van zijn land. De Amsterdamse mr. M. Rood doet alsnog zijn best een verblijfsvergunning voor de jonge Tsjech te krij gen. DEN BOSCH Tijdens de algemene vergadering van de Nederlandse sectie van Euro pese gemeenten in Den Bosch heeft de voorzitter meegedeeld dat het Europese parlement de gemeente Oisterwijk heeft on derscheiden met de „Drapeau de 1' Europe. Deze onderschei ding werd verleend voor het vele werk dat het gemeente bestuur van Oisterwijk voor de „Raad van Europa" en voor de „Raad van Europese ge meenten", jarenlang heeft ve:- richt. Brieven voor deze rubriek moetw» met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatte zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan b»| de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle oevaltad «cm mot inhoud, c.q. strekking. Naar aanleiding van het ar tikel in De Stem dd. 23-3- 1972 over de samenwerking tussen de huisarts en de maat schappelijk werker c.q. leid ster gezinsverzorging delen wij u mede dat wij als be stuur van het Katholiek Maatschappelijk Centrum ern stig bezwaar maken tegen de inhoud van bovengenoemd ar tikel. Met name ten aanzien van de zinsneden „Huisartsen heb ben te weinig sociaal inzicht" en „De sociale visie ontbreekt bij veel huisartsen op Zuid en Noord-Beveland" willen wij u er nadrukkelijk op wij zen dat dit niet de mening is van het bestuur en de funktio- narissen van bovenvermeld centrum. GOES DR. IR. P. G. STOKMAN (voorzitter) (In het artikel in kwestie heeft een van onze verslagge vers weergegeven wat maat schappelijk werkers op Zuid en Noord-Beveland als hun mening poneerden. Red.) Wil de lezer(es), die een ingezonden brief instuurde over een hoofdartikel inzake mgr. Gijsen (die brief eindig de met de zin „ik daag u uit dit artikel te publiceren; dat durft u niet") alsnog schrifte lijk zijn of haar naam aan de redactie bekendmaken. Deze brief was abusievelijk niet on dertekend en voor deze ru briek geldt als regel dat ano nieme stukken niet geplaatst worden, (redactie). DEN HAAG (ANP) De postdirecties verkennen op het ogenblik welke concrete ver anderingen in het vestigings patroon wenselijk zijn en op welke termijn. Minister Drees (Verkeer) heeft in antwoord op vragen van de CH-Tweede-Kamerleden Wisselink en Tolman mee gedeeld, dat over de sociale begeleiding van veranderingen in de organisatie van de PTT overeenstemming bestaat met de vakorganisaties. Ook over de wijze waarop aan de sociale gevolgen, die aan het vesti gingsbeleid verbonden kunnen zijn, aandacht moet worden besteed bestaat overeenstem ming. Omdat de inventarisatie van het wenselijke vestigings patroon nog niet is afgesloten, kunnen er personeelsleden zijn aan wie nog niet definitief kan worden meegedeeld of en zo ja in hoeverre zij bij veran deringen betrokken zullen zijn. De vraag, of er grote onrust heerst onder de hulppostkan toorhouders en postbeambten naar aanleiding van wijzigin gen in het vestigingsbeleid moet, naar de mening van mi nister Drees, in haar algemeen heid ontkennend worden be antwoord. Er wordt z.i. vol doende aandacht geschonken aan de opvang van de sociale gevolgen van de voorgenomen herstructurering. (De vragen werden ingezon den op 7 april jl.) O BRUSSEL (ANP) De Bel gische minister van volksge zondheid, Servais, heeft giste ren in Brussel de Belgische „hoge raad voor het gezin" ge ïnstalleerd, een lichaam dat zich voornamelijk zal gaan be zighouden met een uitgebreide inventaris' van de gezinsbehoef ten en dat zich ook aart studie zal wijden. In zijn installatie toespraak wees de bewindsman op de massa concrete actuele problemen. Als voorbeelden noemde hij regelingen inzake voorbehoedsmiddelen en abor tus. De „hoge raad" zal zich ook bezighouden met studies inza ke kinderbijslag, sociaal-peda gogische maatregelen, collec tieve voorzieningen, huisves ting, consultatiebureaus en. diensten voor maatschappelijk werk en opvoeding. De minister legde ook de na druk op de problemen van de behoeften van gezinnen van buitenlandse gastarbeiders, in schakeling van de jeugd in de rriatschaopr, jeugdbescher ming, hulp aan gehandicapten een statuut voor de vrouw.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 15