Oost en West in Japan
Vise Versa tussen Kees en Jan,
Kunst staat er gekleurd op
TE ZIEN
Nieuwe
kritische
groep van
priesters
kunst
cultuur
INDUSTRIËLE VORMGEVER GEPLAATST VOOR ERNSTIGE LEVENSVRAGEN
INBREKERS
ota bene
E xpositie
orm
oek
Britse militair
krijgt asiel
in Zweden
Politie zoekt
ondergedoken
Tsjech
Onderscheiding
voor Oisterwijk
papier
oor uw pen
Sociale visie
Oproep
Onderzoek naar
vestigings
patroon PTT
Hoge raad
voor het gezin
in België
s
Vrijdag 28 april 1972
o
15
fe' fe fe
JORGE MISTRAL f50)
speelde o.a. in 70 films
heeft met een -revolver een
eind aan zijn leven gemaakt.
Een brief, waarin hij zijn
vroaw Olga Marchetti vergif
fenis vraagt, voor deze daad,
was die schrale troost.
WIJ BETREUREN, dat
beeldende kunstenaars in de
pro-v-incie vaak niet op de
hoogte zijn van het feit dat de
provinciale overheid jaarlijks
gelden t.b.v. beeldende kunst
ter -beschikking stelt, schrijft
GS vam Brabant aan de cultu
rele -raad. Geen experimenten-
pot, maar wel a: f 25.000 voor
museale aankopen; b: f 10.000
voor aankopen en opdrachten;
c: f 10.000 voor steunverle
ning. Het kan niet op...
DRIELANDENBEURS van
kunstvoorwerpen ui,t ontwik-
tóiingslamdenvan 29 april tot
2®,. mei dn het A frik-a-centrum
fcelOadser en Keer.
VANNACHT, morgennacht
da zondagnacht: mara-thon-
vporstelling in het Amster
damse Kriterion. Onder het
motto: „Vier beestachtige
nachten" en „Mens versus
dier" is een monster-horror
programma samengesteld.
MEEST verkochte boeken
afgelopen maand 1) Rapport
club van Rome; 2) G. van het
R^vec De taal der liefde; 3)
iSndgren: Pippi Langkous; 4)
3, Foudrair.c: Wie is van
hpMt...; 5i) De werelden van
EJsscher.
TOT 15 mej in galerie Al-
vefca, Den Haag expositie van
300 maskers, inclusief het be
kroonde masker (600 inzen
dingen bij prijsvraag) van Jo
sef Peeters uit Oosterhout.
De komende week gaat in
qns land draaien de film THE
BURGLARS (De inbrekers).
In deze film speelt Jean Paul
Bel-mondo de hoofdrol en heeft
daarbij als belangrijke tegen
speelster Dyan Cannon, die in
dertijd haar filmdebuut maak
te in Bob en Carol en Ted en
Alice. Cannon is langzamer
hand door de filmwereld en
Spit pu-bliek aan een rijtje mo
derne sex-symbolen toege
voegd. Zij speelde o.a. nog in
Doctors Wives. The Anderson
Tapes en The love maohine. In
deze nieuwe film van Henri
Verraeuil bezorgt zij de mees-
ter-kraker Belmondo „aange
name momenten".
„Hoewel de Akademie voor
Industriële Vormgeving te
Eindhoven door de overheid
wordt gerekend tot de kunst
scholen, dient duidelijk te zijn
dat deze akademie een geheel
aparte plaats inneemt en ten
gevolge daarvan afwijkende
eisen stelt aan de student",
aldus directeur W. Gilles. „De
akademie beoogt op te leiden
voor een beroep, dat geïnte
greerd dient te zijn in het
industriële bedrijfsleven. Dit
is slechts mogelijk wanneer de
student bereid is zich t.o.v. dit
bedrijfsleven positief op te
stellen. Dit betekent aller
minst een kritiekloze opstel
ling. De beoefenaar van „in
dustrial design" dient zich be
wust te zijn van de noodzaak
van industriële produktie in
onze overvolle westerse sa
menleving, met alle bezwaren
daaruit voortvloeiend. In feite
zal hij zich als industriële ont
werper juist met deze bezwa
ren moeten bezighouden",
kaatst de directeur de bal te
rug.
„De allereerste eis. die aan
een toekomstige beoefenaar
van industriële vormgeving
moet worden gesteld, is dat
hij zich tot die toekomst aan
getrokken voelt. Bij veel jon
geren bespeurt men tegen
woordig eerder pessimistische
toekomstverwachtingen, die
soms tot een bijna onnatuurlij
ke, doch wel verklaarbare, af
keer of angst voor de toe
komst kunnen uitgroeien".
Gilles vraagt zich af hoe ie
mand met een dergelijke in
stelling zich met ontwerpen en
dan nog wel on een „gevaar
lijk" gebied als dat van de
industriële produktie zal kun
nen bezighouaen.
„De industriële ontwerper
zal al spoedig voelen dat zijn
invloed op proaukten. die bij
tienduizenden stuks vervaar
digd worden, een dicteren van
gebruik, beleving, zienswijze
enz. door even zo grote aantal
len medemensen kan beteke
nen. Ook het door de ontwer
per niet te voorkomen mis
bruik en de ongewone en soms
niet te vermijden bijverschijn
selen van een door hem ont
worpen produkt, plaatsen hem
voor ernstige levensvragen,
die tot een crisis in zijn loop
baan kunnen leiden. Tegen
dergelijke crisis dient hij op
gewassen te zijn".
Met dit beeld voor ogen
meent Gilles, dat de ontwer
per een intense belangstelling
moet hebben, gepaard aan een
hoge intelligentie. „Menskun-
dige, maatschappelijke, cultu
rele, t.echnische en economi
sche aspecten zijn vrijwel
steeds aan het ontwerppro
bleem te onderscheiden". Hij
meent dan ook, dat er ten
aanzien van de creatieve ver
mogens voor dit vak, veel
misverstand bestaat. De drang,
iets tot stand te willen bren
gen, iets te willen opbouwen,
zal dan ook veel eerder be
speurd kunnen worden uit an
dere talenten dan bijvoorbeeld
het tekentalent, dat in vee!
gevallen tijdens de vooroplei
ding ofwel wordt verwaar
loosd ofwel in de richting van
zelfexpressie wordt omgebo
gen, waardoor de beoorde
lingsmogelijkheid voor de hier
noodzakelijk geachte vorm
van creativiteit, ten zeerste
wordt belemmers. Evenmin als
het tekentalent, is het knutse
len als liefhebberij voldoende
aanwijzing voor de gewenste
creatieve aanleg. Ook het bezit
van goede smaak is bijvoor
beeld daarbij een uitermate
belangrijke zaak-
Gilles: „Industriële vormge
ving ontleent haar belang voor
de maatschappij voornamelijk
aan het feit, dat het een te
genwicht vormt voor de aller
wegen te bespeuren opmars
der specialisaties. Wanneer de
industriële vormgeving zich
als een interdisciplinaire akti-
viteit aandient, is de logische
konsekwentie dat in de voor
opleiding ook een zo breed
mogelijke opzet wordt nage
streefd. Jammer genoeg is het
moderne voortgezette onder
wijs meer ingesteld op de ei
sen van de latere specialisatie
dan op de voor industriële
vormgeving gewenste brede
basis". Exacte- vakken kunnen
niet gemist worden, maar ook
de alpha (i.e. de talen) zijn
noodzakelijk, omdat bij deze
jonge opleiding vrijwel geen
literatuur in het Nederlands
bestaat.
Bovendien zal in het kader
van de Europese samenwer
king en een internationaal sa
menhangende vorm van be
roepsbescherming worden uit
gegaan van het niveau van de
beroepsopleidingen. „Thans is
reeds bekend", aldus de direc
teur," „dat het Nederlands Ho
ger Beroepsonderwijs in een
moeilijke situatie zal komen te
verkeren, wanneer het niveau
van deze opleidingen niet tij
dig zal worden aangepast aan
dat van de buitenlandse oplei
dingen. De akademie zal dan
ook stringente eisen moeten
stellen".
Een misverstand wil de di
recteur uit de weg ruimen.
„Beroepskeuze-adviseurs ra
den studie aan de akademie
voor Industriële Vormgeving
nogal eens aan. wanneer de
onderzochte niet capabel ge
noeg geacht wordt voor het
volbrengen van een technische
studie en evenmin geschikt
geacht wordt voor een echte
kunstopleiding. Dat is mis
plaatst". Een student die ge
schikt is aan de Akademie
voor Industriële Vormgeving
opgeleid te worden, zal boven
de geschiktheid om een tech
nische studie met goed gevolg
te kunnen volbrengen, nog een
aanleg moeten hebben, die
hem wellicht op een kunst
school bepaald niet tot de
kanslozen zou maken".
Zo zag
Japan de
zeventiende
eeuwse
Hollanders,
zoals zij die
kenden van de
factorij op het
eilandje
Deshima. Een
van de beelden
op de
tentoonstelling
„Japan, oud
naast nieuw".
in het VOLKENKUNDIG MU
SEUM JUSTINUS VAN NAS
SAU, aan het Kasteelplein in
Breda, een prachtige tentoon
stelling ingericht. „JAPAN,
OUD NAAST NIEUW" heet
zij terecht. Het lijkt wel of
Japan zichzelf gebleven is on
danks die enorme omwente
ling naar het Westen, die men
honderd jaar geleden deed en
waardoor Japan het (tech
nisch) hoogst ontwikkelde
land van Azië is geworden
Een land als Japan is eigen
lijk niet te geloven. Het is een
onmogelijk land. De bergen
laten er maar 16 procent cul
tuurgrond over en toch kan
het zijn 100 miljoen inwo
ners daarvan voeden. Het kei
harde gevecht van de samurai,
de Japanse ridder uit de oude
tijd, is voor alle Japanners het
keiharde gevecht geworden
om een plaatsje te veroveren
aan de westerse industrie-dis.
Ze douwen elkaar 's mor-gens
de treinen in; ze zijn gekleed
in het strakke „westerse" pak
je en doen westers werk.
Maar' 's avonds, thuis, zijn zij
met vrouw en kinderen geze
ten in de tokenoma, vriende
lijk de ontspannende gebaren
makend die bdj de chanoyu
horen, bij de th-eeceremonie.
Daarbij natuurlijk gekleed in
het gemakkelijke gewa-ad. de
kimono, met de lange sierlijke
gordelband, de obi.
Over dit land heeft men nu
met 'de (economisch) hoogste
levensstandaard. Zichzelf, als
originele imitator. Altijd al
door zijn ligging beïnvloed
door de buitenwereld, in de
eerste plaats door China. later
door „het Westen", heeft het
toch zijn eigen karakter be
waard. Zijn boeddhisme is niet
dat van Chiina of Korea, van
wie het is overgenomen. Het
is vermengd met het oude
Shinto. Zijn produ-ktiemaat-
schappij is niet die van het
Westen, van wie het werd
overgenomen. Als de kantoren
sluiten en als de arbeider de
fabriek verlaat, trekt hij zich
weer terug in het Japan van
zijn voorouders, ook al zet hij
er de t.v. bij aan. „Het nieuwe
is harmonisch uit het oude ge
groeid!', zei de Leidse Japono-
loog Van Gulik ervan bij de
opening van deze expositie.
Het is allemaal nu te zien in
Breda. Oud naast nieuw. Het
zestien-de-eeuwse „Westerse"
uurwerk met de Japanse dag
indeling in één vitrine met
moderne Japanse horloges. De
rust van de tokenoma en van
de Japanse tuin de agressie
van de samurai met zijn felle
zwaarden en de glimmende
agressie van een felle mo-tor.
Dia's zijn er, een brochure vol
wetenswaardigheden, elke d-ag
(drie uur 's middags) een
film, elke week een andere
(de tentoonstelling duurt tot
27 augustus).
Er is ook een hoekje „Ja
pan-Nederland". Zeventiende-
eeuwse Japanse prenten,
waarin de tekenaars hun be
schaafde verwondering hebben
uitgedrukt over de, merkwaar
dige zeden en gewoonten van
die barbaren ui-t Holland, die
op het eilandje Deshima een
factorij, een handesipost. had
den mogen openen.
JAN HüSKEN
Albert Nicholas.
Enkele jaren na Noone,
Dodds en Bechet trad een an
dere wat minder opvallend
klarinet-driemanschap in de
jazzwereld naar voren: Barney
Bigard, Al-bert Nicholas en
Omer Simeon (Simeon is
vooral bekend door zijn mooie
opnamen met de pianist Jelly
Rol! Morton). Al-bert Nicholas
heeft iets van de weekheid en
schuchterheid van Jimmy
Noone uit de meeste specifie
ke jaren van de New Orleans.
Dat kun je nu met éigen oren
gaan beluisteren op het inter
nationale Oude Stijl Jazz Fes
tival van, 10 tot en met 14 mei
in Breda. Daar zal Albert Ni
cholas de eregast zijn tijdens
het nachtconcert op 13 mei (21
tot 03 uur), begeleid door de
„De mens is niet meer vrij;
niet meer puur. Ei- zijn echter
nog zoveel kleine dingen puur,
waaraan we in het dagelijkse
leven voorbijlopen. Het kind
met de step hier in de straat;
het vrouwtje, dat bloemen
verkoopt op het Rokin, waar
aan het verkeer voorbijraast..
Juist, het weergeven en over
dragen van die kleine werke
lijkheid, waar je zelf nog wel
in gelooft, probeer ik door
mijn poëzie." Dat zegt KEES
VAN KALMTHOUT, wiens
Jean Paul Belmondo.
Als fotomodel uiteraard
in lu-xueuze appartementen
verdiept Dyan zich met Jean
Paul i-n een uitgave van „vari
aties". Maar er komt de klad
in als Belmondo ontdekt, dat
zij een dubbelrol speelt. De
film ontknoopt zioh in een
brutale miljoenenroof, waarbij
Omar Sharif, als verdorven
politieman. Bel-mondo terzijde
staat. De roof zelf. met behulp
van een computer, en een
zeer spectaculaire auto-aohter-
volging (waarbij de opname
12 wielen, 32 banden en 2
wagens kostte) behoren tot de
hoogte-punten voor kijkers, die
van dit soort ontspanning niet
genoeg kunnen krijgen. Robert
Hossein. Ni-cole Calfan en Re-
nato Satvatori zijn sterren, die
in deze fil-m ook nog proberen
te flonkeren.
Kees van Kalmthout (r.) en Jan Lemmens (l.): recht en
breed tegen de samenleving aankijken.
vierde bundel met gedichten,
voorzien van tekeningen door
JAN LEMMENS, vanavond in
de Tilburgse Galerie Kokon,
door de voorzitter van de
Stichting Kunstzinnige Vor
ming, A. van 't Hof, ten doop
wordt gehouden.
De bundel VISE VERSA 6,-)
is ontstaan door een in
tensieve samenwerking van
een dichter en kunstschilder.
Achttien menselijke gedichten,
voorzien van evenveel teke
ningen, waartoe de woorden
Jan Lemmens inspireerden,
Kees van Kalmthout doet zijn
laatste jaar pedagogische aca
demie en wil daarna verder in
de richting van sociaal-cultu
reel werk en dramatische ex
pressie. Schrijft een jaar of
zes. „In de handpalm" en
„Land achter de spiegel" wa
ren zijn beide eerste dichtbun
dels, die via de uitgeversasso-
ciati-e Opwen-teling snel uit
verkocht ra-akten. Zijn derde
bundel „Quant a moi" is aan
een derde druk toe. Universal
Workeornmunity is de naam
van zijn eigen uitgeverijtje,
nadat het met Opwenteling
niet meer boterde.
„De mens staat centraal in
mijn gedichten" vertelt hij.
„Mijn gedichten zijn eerder
mens- dan maatschappij-kri
tisch. Ik word nogal vaak
aangevallen omdat ik geen
strijdliederen schrijft; te vrij
blijvend ben. Maar ik vind dat
je, als dichter niet in een
groep moet gaat zitten. De
maatschappij heeft zoveel
groepen. Ik wil met alle groe
peringen leren leven en be
grijpen. Direct concreet en fi
losoferend ben ik daarmee be
zig. Bepaalde gedachten uit
boe-ken (bijv. van Fromm of
Fortmann) inspireren mij. Ik
zou geen proza kunnen schrij
ven, omdat ik geen uren op
mijn stoel kan zitten. Poëzie is
voor mij het enige medium om
met mensen in contact te ko
men, om mezelf daarbij ken
baar te maken. Het is geen
specifiek deel van de mens
(bijv. dood-liefde) dat me be
zighoudt, maar de gehele mens.
Een gezicht herkennen in
uitdrukkingen zoals ze zijn
niet om iets te berichten
wat hier en nu leven kan zijn
Zo begint zijn bundel.
Jan Lemmens: „Ik heb ge
probeerd de gedichten om te
zetten in beelden. Geen illus
traties, maar flarden van beel
den, die ermee samenhangen.
Verwantschap met de wijze
waarop Kees tegen de samen
leving aanleunt? Nou..? Ik kan
er goed inkomen. Kees kijkt
recht voor zich uit. Ik kijk
breder. Kees zoekt de opposi
tie scherper; ik ben meer ge
negen te relativeren." Kees:
„Ik sta n-aar het leven te kij
ken als een optocht, die me
voorbijtrekt. Ben er objectief
mee bezig. Jan springt erin en
zal meesjouwen."
Jan Lemmens, die zijn op
leiding kreeg aan de Tilburgse
academie en o.a. docent in
Utrecht is aan een opleiding
voor tekenleraressen, houdt in
Tilburg Galerie Kokon. Vana
vond wordt daar een groeps
tentoonstelling (14 kunste
naars) geopend. Met muzikale
begeleiding van de groep Of
Course gaat Vise Versa dan
terug na-ar de wereld, waaruit
hij ontstaan is.
H.E.
Four City Seven o.l.v. Marcel
Hendricks. Aan dit concert
werken verder mee The Down
Town Jazzband. The Training
College Jazzband. The Side
walk Hot Jazz Orchestra
(Duitsland). Victoria Vare
kamp en Friends. The Dutoh
Swing College Band. The Old
Metropolitan Jazzband (Polen)
en The Paragon Band (Enge
land).
Nicholas speelde o.a. in de
orkesten van Manuel Perez,
Joe „King" Oliver en Louis
Russell. In de jaren dertig was
hij te vinden bij Chick Webb,
Sam Wooding, Zutty Single,-
ton, Jelly Roll Morton, Louis
Armstrong etc. Na de oorlog
speelde hij bij o.a. Art Hodes,
Bunik Johnson, Kid Ory en
Red Stewart. Sedert enkele ja
ren woont hij in Zwitser
land.
Het aantrekkelijke program
ma van dit festival vermeldt
o.a. een Dixieland-concours,
Street Parade, openluchtcon
cert, een informatief concert
met 50 jaren jazz (door de
Johnny Dover Big Band), een
platen-ruilbeurs, Dixieland-
ki-ndermatinee, kroegentocht
en een Promenadeconcert
(Gershwin Memorial) m.m.v
Het Promenade Orkest, Daniël
van Waayeraberg, piano, en de
Harbour Jazz Band. Inlichtin
gen over dit feest in „Breda,
the hottest place in the south":
Prins Frederiklaan 7. Breda,
tel. 01600-51364
Wanneer in de krant van
maandag het sportgebeuren in
het weekeinde wordt versla
gen op acht pagina's en het
kunstleven op een halve pagi
na, dan wordt daarmee klak
keloos de (veronderstelde) pu
blieke belangstelling ge
volgd.
Er is naast de zender Ver
onica behoefte aan een radio
station waar men voortdurend
klassieke muziek kan beluiste
ren.
Het verdient aanbeveling
toneelrecensies niet te schrij
ven n.a.v. de officiële premiè
re, maar na een bezoek aan
de zesde of zevende voorstel
ling; het nieuwselement blijkt
Immers ook bij boekpublika-
ties of tentoonstellingen niet
zo'n dwingende rol te spe
len.
Het is bijzonder schadelijk
voor de Nederlandse toneel
schrijfkunst dat de omroepver
enigingen hun taak van semi-
overheidsmecenaat niet beter
vervullen door oorspronkelijk
Nederlands toneelwerk te
doen produceren en uit te zen
den via de t.v.
Het gewoonlijk als storend
gekwalificeerde mede-uitzen
den van de lachreacties van
een onzichtbaar publiek als
achtergrond geluid bij tv-
komedies is een volkomen le
gitiem middel om het isole
ment van de thuiskijker te
doorbreken en dus het ko
misch effect van de uitzending
te verhogen.
Dit zijn enkele stellingen
uit het proefschrift „Konstan-
ten in de Komedie" waarop
Hans van den Bergli promo
veerde in Amsterdam tot dok
tor in de Letteren. Het bevat
een onderzoek, dat tracht aan
te tonen, dat er op het toneel
maar zeven middelen zijn van
eksten opvoering om de zaal
aan het lachen te maken. Er
werden o.a. 15 sterk uiteenlo-
lende komedies onderzocht en
'"■arin kenden 2224 komische
nomenten worden vastge-
t old.
Het boeik is erg mooi uitge
geven, helemaal aansluitend
bij de titel: HET BOEK VAN
DE KUNST Op zoek naar de
schoonheid (uitg. Van Goor
Zonen-f 45,-). De algemene
opzet en de verschillende zeer
rijk geïllustreerde, afdelingen
van dit boek zijn ontworpen
door Mario Faustinelli, met
adviezen van vooraanstaande
deskundigen: een kunstcriti
cus, een schrijver, een peda
goog. Opzet is jongeren inzicht
bij te brengen in de wereld
van de kunst en de menselijke
Deschaving. Tijdperken en
kunstuitingen worden erin op
een interessante manier aan
een geregen, waarbij door
gaans een verstaanbare taal
wordt gesproken. Bovendien is
het een veelkleurig kijkboek,
waarbij een grote hoeveelheid
originele kunstwerken ge
plaatst worden naast tekenin
gen, die de wereld waarin ze
ontstonden en ontstaan leven
dig maken.
Het boek komt uit de Mila
nese uitgeverswereld, die op
dit terrein een niet onver,dien-
ae vermaardheid geniet. De
Nederlandse vertaling van
Therese Asser en de eindre
dacteuren waren Rik Dierckx
en Arnold De Weert, die o.a.
een Nederlandse bibliografie
toevoegde.
Het vreemde is. dat de in
houd van het boek tamelijk
wel de verbanden laat zien
tussen „kunst" en het dage
lijks leven, maar tooh in de
titel weer kiest voor de geïso
leerde optelling (retant
van de romantiek), op zoek
naar een schoonheid, die als
het ware uitstijgt boven het
nlledaavse bestaan De toen is
daarbij vaa-k nogal irritant be
ierend. („Laten wij'b.aan de
lopende band) en schools, ter
wijl er ook een aantal on
nauwkeurigheden of aanvecht-
Dare meningen opvallen. De
tekst is bovendien geschreven
vanuit een hedendaagse maat
schappij-cultuur-opvatting, die
wat authentiek denkende le
zers nogal eens zal afstoten.
Maar daar staat zoveel inte
ressante- en goed gebrachte
informatie tegenover, dat je
deze bezwaren voor lief kunt
nemen, al zal niet iedereen de
prijs van het boek (helemaal
passende bij kunstboeken en
„Schoonheid") op de koop toe
nemen. Telkens wordt ge
tracht van uitingen als woord,
dan, muziek, architectuur, to
neel, schilderen etc de lijnen
te trekken vanaf het primitie
ve betaan tot de dag van
vandaag, terwijl daarna over
het ondergaan, bij zichzelf en
anderen, van expressieve vor
men, zinnige dingen gezegd
worden („Wij kijken en voe
len"). Pogingen worden onder
nomen om de kunst weer wat
meer te humaniseren en te
halen uit een ivoren toren.
Een boek waarin je voortdu
rend blijft bladeren, waarin je
geboeid blijft kijken en lezen
en waarmee je zelfs voor je
plezier mee in de clinch gaat.
Onderwijsinstellingen, biblio
theken en je zou bijna
schrijven mensen met een
dikke beurs zouden dit boek
toch maar moeten aanschaffen.
Maar we geven tegenwoordig
f 45,- gemakkelijk uit voor
minjder belangrijke zaken.
H.E.
eindredactie
henk egbers
ROME (RTR) In Rome
hebben 168 r.-k. priesters en
ex-priesters een nieuwe bewe
ging gesticht, de „7 november-
beweging", met het doel het
protest levend te houden tegen
de door de kerkelijke autoritei
ten gedecreteerde ontwikkeling
na de bisschoppensynode die
het vorig jaar in Vaticaanstad
werd gehouden.
De naam „7 november-bewe-
ging" is gekozen, omdat de bis
schoppensynode op 6 novem
ber 1971 haar discussies afsloot
over de crisis in het priester
ambt en de vrede en rechtvaar
digheid op de wereld.
De 168 priesters zeggen in
een communiqué, dat de bis
schoppensynode de priesters
geen nieuwe perspectieven
heeft geboden, onder meer om
dat de kwestie van het celibaat
niet echt geregeld is.
De oplossing van de huidige
moeilijkheden binnen de r.-k.
kerk van bovenaf is onmpgelijk
gebleken, aldus het communi
qué. Tot de nieuwe groep kri
tische priesters behoren de
door zijn oversten gesuspen
deerde Belgische pater salesi-
aan Gerard Lutte, die veel ge
daan heeft voor de krottenbe-
woners van Rome en de voor
malige Nederlandse pater kar
meliet Mark Reuver, die het
vorig jaar ontslag nam als lid
van het secretariaat van de
pauselijke commissie „recht
vaardigheid en vrede".
STOCKHOLM (RTR) Een
Britse deserteur, die om asiel
in Zweden heeft verzocht, om
dat hij niet wil dienen in
Noord-Ierland, heeft donder
dag een verblijfs- en werkver
gunning gekregen en wel „op
humanitaire gronden".
De militair is de 21-jarige
Kevin Cadwallader. Hij is de
eerste Britse deserteur, die op
deze gronden om asiel in Zwe
den heeft gevraagd.
Het Zweedse besluit betekent
in feite, dat Zweden Noord-
Ierland als oorlogsterrein be
schouwt.
Volgens een woordvoerder
van de Zweedse immigratie
dienst heeft „het grote morele
bezwaar" van de Britse deser
teur „om geweld tegen zijn ei
gen landgenoten te gebruiken"
gewicht in de schaal gelegd.
UTRECHT (ANP) De
Utrechtse vreemdelingenpolitie
zoekt de 25-jarige Tsjechoslo-
waak .Ales Sedlacek. die is
ondergedoken sinds de minis
ter van justitie afwijzend
heeft beschikt op zijn ver
zoek langer in Nederland te
mogen blijven. Hij kwam op
11 februari met een voor acht
dagen geldig visum uit Italié
naar ons land. maar wil hier
nu langer blijven om zijn aan
een Italiaanse kunstacademie
begonnen studie voort te zet
ten aan de Rietveldacademie
in Amsterdam.
De academie is bereid hem
ais leerling in te schrijven. De
Tsjech vluchtte in 1966 uit
zijn geboorteland. Volgens de
vreemdelingenpolitie in
Utrecht heeft de Tsjech de
ver-keerde weg bewandeld.
Een visum (alleen geldig voor
toeristisch en zakelijk be
zoek) heeft altijd beperkte
geldigheidsduur en wordt
slechts bij hoge uitzondering
tot maximaal drie maanden
verlengd. De Tsjech had bij
de Nederlandse consul in Ita
lië een voorlopig verblijfsver
gunning moeten aanvragen.
Dan had hij langer in Neder
land kunnen blijven. De her-
zieningsaanvrage die de
Tsjech nu heeft ingediend,
heeft geen schorsende in-vloed
op het eenmaal genomen be
sluit van de minister van jus
titie. De Tsjech zal dus ons
land moeten verlaten. Hij
vluchtte in 1966 uit Tsjecho-
Slowakije en werd daarna bij
verstek veroordeeld tot een
gevangenisstraf van 18 maan
den wegens illegaal verlaten
van zijn land. De Amsterdamse
mr. M. Rood doet alsnog zijn
best een verblijfsvergunning
voor de jonge Tsjech te krij
gen.
DEN BOSCH Tijdens de
algemene vergadering van de
Nederlandse sectie van Euro
pese gemeenten in Den Bosch
heeft de voorzitter meegedeeld
dat het Europese parlement de
gemeente Oisterwijk heeft on
derscheiden met de „Drapeau
de 1' Europe. Deze onderschei
ding werd verleend voor het
vele werk dat het gemeente
bestuur van Oisterwijk voor
de „Raad van Europa" en voor
de „Raad van Europese ge
meenten", jarenlang heeft ve:-
richt.
Brieven voor deze rubriek moetw»
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikatte zullen deze
vermeld worden. Slechts bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan b»|
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het in alle oevaltad
«cm mot inhoud, c.q. strekking.
Naar aanleiding van het ar
tikel in De Stem dd. 23-3-
1972 over de samenwerking
tussen de huisarts en de maat
schappelijk werker c.q. leid
ster gezinsverzorging delen
wij u mede dat wij als be
stuur van het Katholiek
Maatschappelijk Centrum ern
stig bezwaar maken tegen de
inhoud van bovengenoemd ar
tikel.
Met name ten aanzien van
de zinsneden „Huisartsen heb
ben te weinig sociaal inzicht"
en „De sociale visie ontbreekt
bij veel huisartsen op Zuid
en Noord-Beveland" willen
wij u er nadrukkelijk op wij
zen dat dit niet de mening is
van het bestuur en de funktio-
narissen van bovenvermeld
centrum.
GOES
DR. IR. P. G. STOKMAN
(voorzitter)
(In het artikel in kwestie
heeft een van onze verslagge
vers weergegeven wat maat
schappelijk werkers op Zuid
en Noord-Beveland als hun
mening poneerden. Red.)
Wil de lezer(es), die een
ingezonden brief instuurde
over een hoofdartikel inzake
mgr. Gijsen (die brief eindig
de met de zin „ik daag u uit
dit artikel te publiceren; dat
durft u niet") alsnog schrifte
lijk zijn of haar naam aan de
redactie bekendmaken. Deze
brief was abusievelijk niet on
dertekend en voor deze ru
briek geldt als regel dat ano
nieme stukken niet geplaatst
worden, (redactie).
DEN HAAG (ANP) De
postdirecties verkennen op het
ogenblik welke concrete ver
anderingen in het vestigings
patroon wenselijk zijn en op
welke termijn.
Minister Drees (Verkeer)
heeft in antwoord op vragen
van de CH-Tweede-Kamerleden
Wisselink en Tolman mee
gedeeld, dat over de sociale
begeleiding van veranderingen
in de organisatie van de PTT
overeenstemming bestaat met
de vakorganisaties. Ook over
de wijze waarop aan de sociale
gevolgen, die aan het vesti
gingsbeleid verbonden kunnen
zijn, aandacht moet worden
besteed bestaat overeenstem
ming. Omdat de inventarisatie
van het wenselijke vestigings
patroon nog niet is afgesloten,
kunnen er personeelsleden zijn
aan wie nog niet definitief kan
worden meegedeeld of en zo
ja in hoeverre zij bij veran
deringen betrokken zullen zijn.
De vraag, of er grote onrust
heerst onder de hulppostkan
toorhouders en postbeambten
naar aanleiding van wijzigin
gen in het vestigingsbeleid
moet, naar de mening van mi
nister Drees, in haar algemeen
heid ontkennend worden be
antwoord. Er wordt z.i. vol
doende aandacht geschonken
aan de opvang van de sociale
gevolgen van de voorgenomen
herstructurering.
(De vragen werden ingezon
den op 7 april jl.)
O
BRUSSEL (ANP) De Bel
gische minister van volksge
zondheid, Servais, heeft giste
ren in Brussel de Belgische
„hoge raad voor het gezin" ge
ïnstalleerd, een lichaam dat
zich voornamelijk zal gaan be
zighouden met een uitgebreide
inventaris' van de gezinsbehoef
ten en dat zich ook aart studie
zal wijden. In zijn installatie
toespraak wees de bewindsman
op de massa concrete actuele
problemen. Als voorbeelden
noemde hij regelingen inzake
voorbehoedsmiddelen en abor
tus.
De „hoge raad" zal zich ook
bezighouden met studies inza
ke kinderbijslag, sociaal-peda
gogische maatregelen, collec
tieve voorzieningen, huisves
ting, consultatiebureaus en.
diensten voor maatschappelijk
werk en opvoeding.
De minister legde ook de na
druk op de problemen van de
behoeften van gezinnen van
buitenlandse gastarbeiders, in
schakeling van de jeugd in de
rriatschaopr, jeugdbescher
ming, hulp aan gehandicapten
een statuut voor de vrouw.