Klauteren en discussiëren in Eindhoven Leven in een kommune romantisch verhaal Vrienden die 25 jaar HBO op de been hielden Studie agressieve criminaliteit in Limburg SERVAES OPNIEUW DE KRUISWEG VAN Saliemelk Gespreksgroepen AR wijzen open partij af kunst cultuur 1IMMMI xpositie oek xpositie Tijdschrift als te vrijblijvend Nuclaire marine-een lieid V.S.-Japan MAANGRUIS UITGEWISSELD TUSSEN V.S. EN RUSLAND papier uw pen Mgr. Gijsen Rotterdamse ambtenaren ongerust over reorganisatie Vanuit Groningen Nederlands Centrum Buitenlanders Vrijdag 14 april 1972 19 fe* fe fe VOCALISTEN-concours Den Bosch: dit jaar van 2 tot en met 9 september. Deelname tot 34 jaar. Jury: Johannes den Hertog, Kim Borg, Cora Canine Meijer, Halina Lu- komska, Janine Micheau, Fritz Ollendorff, Herman Reuter en John Shaw. VROUWELIJK filmschoon wordt in Frankrijk schaars. Steeds meer Amerikaanse schonen in Franse films. Jane Fonda staat in nieuwe film van Godard. Mia Farrow kreeg hoofdrol in Dr. Popaul van Claude Chabrol. Jean Se- berg speelt in The outrage van Yves Moisset, de hoofdrol. LEENDERT Walrave werd 100 jaar geleden geboren. Hij was een bekende Goese beeld houwer. CECIEL van Ginneken ex poseert momenteel grafiek in galerie De Gouden Ploeg te Lage Mierde (ten zuiden van Tilburg) tot 23 april UNIEK is de internationa le grafiek-expositie, tot 15 mei in Vènlo's schouwburg. Vijf tien grafici uit Oostenrijk, België en Nederland (Harr Scheffer, Fon Klement, Emile Taalman, Peter Vos en Antho ny van Lieshout). Speciaal vervaardigde prenten. Prijs: keuze van 5 uit 45 voor f 225.- MICHAEL Jepkes expo seert etsen, lino's en tekenin gen in het raadhuis van Hilva- renibeek. Tot en met 23 april is het werk van deze Bredase kunstenaar er te zien. PEN EN Burijn, de beken de serie poëzie-grafiek bladen is aan de tweede serie begon nen. Tekst: fragment uit bun del „Moelmer" (Het stuk ser pentine) van Jan Hanlo. Gra fiek: fraaie vierkleurige lino snede van Cees Andriessen. Oplage: 200 exemplaren. Prijs f 12,50. Adres: F. Haans, Tuin- ziohtlaan 102, Breda. TOT 15 mei is in de sohouwzaal Bellfires te Hapert werk van Gelderse kunste naars rond de dertig (jaar) te zien. Geurt van Dijk, Bram men, olieverf, Ad Gerritsen, Arnhem, schilderij en, Harrie Gerritz, Wychen. zeefdrukken en etsen, Geert-Jan van Oos tende, Nijmegen, grafiek. Ro bert Terwindt, Berg en Dal. tekeningen, schilderijen en grafiek. In museum Dinghuis te Deurne is tot 24 april nog te zien de Kruisweg van Luytha- gen of van O.L. Vrouw van Koningshoeven. De geschiede nis van deze kruisweg, die Albert Servaes een eenzijdige grote bekendheid gaf, is prak tisch doodgeschreven. Wie echter in de fijne omgeving van het Dinghuis we<er komt te staan voor deze ruig-mense- lijke beelden rond Christus' lijden, zal merken dat zijn staties allesbehalve ten dode zijn opgeschreven. De wat re ligieus geromantiseerde morsi ge voorstellingen' behouden een aangrijpendheid, die ook mensen 60 jaar na het ont staan van de kruisweg nog zullen raken zoals bijvoor beeld de prenten van Kdthe Kollwitz dat blijven doen. Met deze kruisweg, die zoals bekenddoor het H. Officie het Vaticaanse inquisitie de- partement ongeschikt werd verklaard voor openbare ere- dienst, heeft Servaes zich bo ven zichzelf uitgetild en zich tot een schilder gemaakt over de grens van zijn dood in 1966 heen. Dat wordt ook duidelijk door het vergelijkingsmateri aal op deze tentoonstelling aanwezig. Uit particulier bezit zijn er nog te zien twee doe. ken (een Zwitsers landschap en heilige avond) alsmede een aantal teketwig'en (o.a. drie passie-taferelen van het car- melietenklooster Smakt). In een vitrine wordt met wat do cumentatiemateriaal (o.a. brie ven van Servaes) het levens beeld van deze schilder aan gevuld. Nergens heeft Servaes die kracht ontwikkeld zoals tot uiting komt in zijn roem ruchte kruisweg. Als schepper van het donker pallet van het expressionisme, dat voorgoed het zonnig-blijde kleurfestijn van het impressionisme weg geveegd heeft, liet hij ons een duidelijke handtekening na. Deurne is gemakkelijk be reikbaar via de autoweg rich ting Venlo, afslag Ommel. Da gelijks van 14 tot 17 uur is de expositie te zien. H. E. Het Van Abbemuseum is buiten zijn muren gebroken De jonge Amerikaan MARK Dl SUVERO heeft, gedurende vier 'maanden in Eindhoven een zestal grote sculpturen, metalen tekens, gemaakt, die nu her en der in de stad staar opgesteld. Kinderen klauteren erop, bewegen de delen. Goec. en prettig geconstrueerde ruimtelijke vormen (die niet altijd bij de schaal van de omgeving aansluiten). Met „kunstkenners-oog" wordt ge keken; schouderophalend aan voorbij gelopen en discussies ontstaan, Di Suvero zet daar mee niet alleen „het museum" op losse schroeven, maar sluit ook aan bij het streven var. ETTORE COLLA en MOHO- LY-NAGY. wier werk in het museum te zien is. Het streven om „kunst" en samenleving weer dichter bij elkaar te brengen; tot een eenheid te vervlechten, staai centraal. Moholy-Nagy heeft de kunst naar de samenleving opengebroken: wanneer zal de samenleving zich naar de kunst openbreken? Een vraag, die hardop gesteld wordt bij de gereconstrueerde lichtma- chine van Moholy, waarvan het Van Abbe het enige Euro pese exemplaar bezit en nu toont. En ook Colla heeft met zijn dingen, gemaakt 'van res tanten van een weg-werp- majitschappij, een ideeënspe rond ons totale bestaan op de ze wereld op gang wiile: brengen. grootheid; erfenis van de ro mantiek. die van Kunst doe. op zich maakte. Het woord „technè" techniek betekende bij de Grieken nog zowel Kunst als vakmanscnao (am bacht). Di Suvero heeft ir. Eindhoven ais vakman enkei: maanden gewerkt in een con- itructiewerkolaats: zat m eer boerderijtje in Mierio met gro te kennis te schetsen, maar maakte zijn „beelden" al im proviserend. Geen vrijblijven de esthetische kunstvoorwer pen;- maar „probleeminstellin- gen" van tijd en ruimte, zoals hij dat in New York in een kunstenaarscollectief deed. Het lijkt erop, dat even als in New York de recht streekse confrontatie van deze werkstukken met het publiek op straat effect zal hebben. Plastiek van Mark di Suvero. Het woord „kunst" is be smet met wereldvreemde ge voelens. En ook in bovenge noemde vraag klinkt dit woord nog als een zelfstandige Van de reeds overleden Ita liaan Colla zijn in het museum een 50-tal beelden, reliëfs, schilderijen en tekeningen te zien. Schroot, constructivisme, mythische fantasie, ironie, ge ometrie, abstractie zijn de ir. grediënten en de slagwoorden uit de catalogus (die u e: beslist op moet nalezen) voor de objecten, waarbij je met jc ..normale kunstgevoel" niet :oveel kunt doen. Het zijr neer „denkertjes" uit een voorbije periode, die echte; nog geen historie is. Misschien wordt u er we! kwaad bij! Waarop? Interessant is ook de aan vullende kleine Moholy-Nagy expositie (grote tentoonstel-, ling was er in 1967). De span ning tussen maatschappij en kunst, de samenhang tussen cultuur en machine hielden hem in de twintiger jaren al sterk bezig. Hoe? Dat wordt duidelijk via een diaprojec tie met geluid uit de doe ken gedaan. Hèt resultaat, de lichtmachine, ziet u werken. Via fotografieën, fotogrammen en fotoplastieken is te zien- hoe hij het probleem van tijd en ruimte, licht en beweging stelde, waarbij ook een aantal van zijn ironisch-bittere maat schappij-kritische gedachten werden vastgelegd. Voor de confrontatie met deze drie artiesten kunt u tot 7 mei in Eindhoven terecht. H.E. CLARE LENNART is een prettige vertelster, die onge twijfeld velen met genoegen zullen lezen. WELEER heet haar nieuwste Doek (uitg. Nijgn en Van Ditmar - f 15,90). Je zou je de vraag kunnen stenen: wat. Kunnen mij ae grootouders, ouders, ooms en tantes van Clare Len- nart schelen? En aan Harder wijk en Deventer neb ik niets verloren. In deze Deide steden speelt zien ''namelijk ae ge schiedenis van naar voorge- slacnt ai Maar ramiiie en plaatsen staan hier model voor een heel tijdperk: de steer en de geest van de tweede helft van de l!te eeuv Nu zullen nog neei wat ou dere lezers nog graag even toeven in de tijd van de salie melk. /taDoüretjes. winxei van koloniale waren. DinKsterkro- nen de „fieleseDé". sociëteit, paard en rijtuig etc. Maar in deze 1 tijd van neo-romantiek, met neim'wee naar grootmoe ders tijd. zou het best Kunnen zijn dat ook jongeren m dit boekje willen duiken. Clare Lennart vertelt er onderhou dend over en gaat alleen op het eind een Deetje op oe moraliserende toer. „Een mens is er niet op gemaaKt. om iedere dag het wereldnieuws in zijn huiskamer te moeten stouwen, zich dag in dag uit te moeten storten in een maai- stroom van levensgevaarlijk verkeer, sneller te moeten zijn dan enig ander levend wezen op aarde. Misschien was ook een van de oorzaken waardoor men toen het leven beter aan kon. dat men nog niet het gevoel had te strijden voor een verloren zaak, wat ont- remmend werkt.... Ik zou vooral ook het landschap terug willen zien zoals het toen was, rustig en ruim, de grote bo men dromend langs de wete ringen. Ach, misschien keerde ik toch wel niet terug naar ons droefgeestig heden". Geen groots, maar wel een aardig boek. h.E. STREVEN - 7 „Wan neer het stadsbestuur van To kio regelmatig brieven ont vangt van mensen die zelf moord plegen, omdat zij de geluidshinder in hun wijk niet langer kunnen verdragen, dan blijkt daaruit dat bepaalde vormen van depressie (en agressie) eerder van fysische dan van metafysische aard kunnen zijn", aldus Henk Jans in „De krankzinnige aap de bedreiging van het leef milieu". Jacques Claes schrijft over „De mens in de toe komst", waarmee ook het ver haal van L. Janssen over „Unc tad III" van doen heeft. Hoe we aan alternatieve doelstel lingen voor een sociaal beleid op langere termijn moeten ko men is het onderwerp van Herman Deleeek, terwijl Phi lippe Laurent de ideologische beginselen van het industriële beleid in China analyseert. (Streven, postbus 233, Den Bosch). HOLLAND MAAND BLAD - 292: „In de jaren zestig is onze kennis van staat en maatschappij op revolutio naire schaal vergroot door het optreden van een nieuw type deskundige: de theoloog die omgeschoold is van godsken ner tot maatschappijkritikus. Twintig jaar geleden wendde hij nog decent het hoofd af van het laag bij de grondse gedoe en richtte hij beroeps halve de blik hemelwaarts naar de Almachtige, van wiens ondoorgrondelijkheid hij alles scheen te weten. Juist op het moment dat er kans was dat de sociale wetenschappen enigszins op wetenschappen begonnen te lijken, zijn ze overspoeld, als door de Hun nen, door een horde die met even grote overgave maat schappijkritiek bedrijft als ze tevoren altaar en kansel mo nopoliseerde". Dat zegt Wessel Gandevoort o.a. onder de kop „Gelovige inhalers". Verder houdt Karei van het Reve een dialoog met Renate Rubinstein (en de jeneverkruik) over de schoonheid; schrijft Archie Sumter over de „De weg naar een onafhankelijk Suriname" en valt Guepin de moderne literatuurtheorie van T. A. van Dijk aan. (Hollands Maand blad, Nobelstraat 27, Den Haag). SPIEGEL DER LETTE REN - 1: Dat Gorter bij het dichten van zijn Mei wel oude bekende klanken heeft ge bruikt, maar niet kritiekloos heeft overgenomen, tracht Martha Eliassen - De Kat aan te tonen. Jules Goffard schrijft over „Het Elysisch verlangen bij A. Roland Holst", die aldus G. dichter bij Jezus dan Marx stond. Verder nog o.a. „De Studie van de Middelneder landse letteren sedert 1959" en „Martien de Jongevolutie zonder abdicatie". (Spiegel der letteren, Lange Voorhout 9, Den Haag). V.l.n.r.: Roger van Hooi (Paul), Willeke van Ammelrooy (Louisa) en André van den Heuvel in het kommunitaire bed. Willeke van Ammelrooy speelt weer de titelrol in de nieuwe Vlaamse film „Louisa, een woord van liefde", die in Antwerpen de wereldpremière kreeg. Bovendien vervullen de Nederlanders André van den Heuvel, Lo Hensbergen, Hugo Metsers en het Nederlands-En gelse negenjarige meisje Alli son Macro grote en kleinere rollen In deze Belgische pro- duktie, die ook in ons land zal gaan draaien. Paul' Collet en Pierre Drouot, de makers (in clusief scenario) van deze film zeggen: „Vrij aggressief, maar zo in een romantisch papiertje verpakt dat de toeschouwers mee kunnen leven". Camera man Eddy van den Enden zorgde voor zeer mooie beel den, die ertoe bijdragen, dat het centrale gegeven: twee mannen delen één vrouw en één vrouw heeft twee mannen lief, met het niet zo sterke verhaal naar iriële romanti sche sferen wordt getrokken. Dat is jammer, want het wel zeer actuele thema (door kom- munes het sterkst sprekend tot een groot publiek) wordt op deze manier ontkracht. Het nogal traag verlopende verhaal speelt zich af kort voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog; een tijdsverscbuiving, die het cen trale gegeven uit de actualiteit haalt. Het kleine meisje Isa belle (Allison Macro) vlucht uit een weeshuis. Ze ontmoet Pierre (André v. d. Heuvel) en Paul (Roger van Hooi), twee romantische avonturiers, die haar meenemen in hun woon wagen en als vaders voor haar zorgen. Op een kasteel trach ten zij, met hun ballon, het verlovingsfeest van Louisa (Willeke van Ammelrooy), die tegen wil en dank wordt uit gehuwelijkt, op te luisteren. Louisa leeft in een te bekrom pen milieu. Zij wil echter zichzelf zijn, zoals Pierre en Paul, die, om juist zichzelf te kunnen zijn, buiten de be staande maatschappelijke orde leven. Samen „kraken" zij een leegstaande boerderij en be ginnen daar een „kamerle ven". Dan begint „de grote strijd": angst, onzekerheid, jalouzie en wedijver in de onderlinge (liefdes) verhouding van de drie volwassenen, waartussen de kleine Isabelle als enfant terrible en als sohakel met de zaai fungeert. De wederzijdse bekenning, in een zeer schil derachtig Manet-décor, blijft niet uit, nadat cliehé's als „geen rozen zonder doorns" en „klavertje vier" (in heuse Eastmaneoloï) het naakte be staan van de drie, bevestigd door een gezamelijke „doop" in de rivier, had ingeluid. Maar- dat neemt ,de maat schappij" natuurlijk niet. Hys terische dorpelingen steken de zaak in brand. Louisa's pa een goede rol van Lo van Hensbergen zegt: „Kies één van beiden". Louisa: „Ik kan en wil niet kiezen; zó ben ik gelukkig". Maar dat mag niet. „Hoer", is de reactie en het kamermeisje zal voor haar zondige bestaan bidden. Hoe kan gelukkig-zijn zondig zijn? Enfin, er komt oorlog. Vluchten voor „de" oorlog èn de maatschappij die de oorlog verklaart aan mensen, die met méér dan twee (het geïsoleer de huwelijk) gelukkig kunnen zijn. Gas lost alles op....Louisa verstrikt in het oorlogsgas Dramatische beelden van de twee mannen en het kind, de wagen met het lijk van Louisa en de vader voor zijn kasteel maken er een slot aan als bij een klassiek drama. Het sprookje is uit. Er is veel schoons te zien iü dit Libelle-achtige verhaal. De minister van Nederlandse cul tuur F. van Mechelen zei bij de première:' We kunnen ge rust zijn over de Vlaamse filmproduktie. In Cannes zullen we Eu ropese toppen scheren. Vlaan deren is immers het meest ge zegende land van de schilder kunst. Filmkunst is nauw ver want met schilderkunst" Wanneer dat waar zou zijn, dan klopt deze film. De beel den zijn dikwijls, uiterst fraai gecomponeerde schilderijen waarin Willeke donders mooi loopt te zijn en met haar ogen, gezicht en lijf kundig acterend, nog meer kleur brengt. André van denHeuvel en zijn compagnon komen, .na een zwak (en vaak onverstaan baar) begin tot acceptabel- spel en de kleine Isabelle blijft doorgaans het onbevan gen kind. Mijn voornaamste bezwaar is dat „het huwelijk met zijn drie, waarin niemand bedriegt of bedrogen wordt" (aldus een letterlijke tekst) ogenschijn lijk wel reëel en ook met de nodige directe oprecht heid behandeld wordt maar uit de „gevarenzone" gehaald wordt door de romantiek en het verwijzen naar vervlogen tijden. Bovendien wordt de re aliteit - in welke combinatie dan ook toegespitst op.het sexuele aspect, drama's om een kus en de angst voor de coitus („hebben we daar nu zo'n angst voor gehad?") wat in feite de zaak omdraaien is. Sexuele relaties ontstaan (of niet) in een kommune-achtige situatie, die veel meer vóór ondersteld; maar daarover geen woord. Identificatie wordt vermeden en bevesti ging van het bestaande pa troon is uiteindelijk het resul taat van een film, die meer pretendeert dan waar maakt. In ciné Savoy te Antwerpen draait Louisa op dit mo ment. HENK EGBERS. De stichting „Vrienden van Het Brabants Orkest" bestaat 25 jaar. Een feestelijk concert door HBO in het provinciehuis op 21 april herdenkt dit feit. Het orkest heeft de finan ciële steun van deze Vriten- den bitter nodig. Vorig jaar steunde de stichting het orkest bijvoorbeeld met f 60.000 en nog eens f 25.000 voor bijzon dere solisten en gastdirigen- ten. Drs. J. Teppema, secreta ris van de stichting, zegt in Klank en Weerklank" (or gaan van HBO): .,Het orkest zit krap in dfe middelen en kan niet die uitgaven doen die het graag zou willen doen". De stichting heeft een eigen vermogen, dat op de jaarreke ning van 1970 ongeveer f 178.000 groot was, met daarbij nog een bedrag van f 70.000 voor bijzondere doeleinden en nog een bestemmingsreserve van f 30.000. Teppema: „Je kunt daar ten opzichte van een miljoenenbe drijf, dat HBO in de loop der tijd is geworden, echt niet zo veel mee doen, maar je kan er in het kader van de budgetbe waking wel maatregelen mee treffen en als stootblok funge- 'en". De gemeenten Breda Tilburg, Den Bosch en Eindho ven dragen van de gemeenten de grootste subsidielast. De subsidies van de kleinere ge meenten (in 1970: f 70.000) gaan naar de Vrienden, waar voor het jaarlijkse bij drag en- totaal van de stichting op f 126.000 werd gebracht. De bijdragen worden ver sterkt door vier soorten contri buanten: Stichters (gemeenten en grote bedrijven), die per laar f 500 of méér schenken; ^-schermers (particulieren, bedrijven en instellingen) f 125 per jaar Donateurs f 25, en Vrienden f 10,-. De meeste donateurs en vrienden komen uit Den Bosch (30 gevolgd door Eindhoven (25%), Breda (15%) en Til burg (10%). Verder zijn er negen regionale comités (o.a. in Bergen op 2oom en Roosen daal). De stichting Vrienden, die de verschillende lagan van de bevolking moest represente ren, nam oorspronkelijk de taak op zich 10% van de tota le kosten van het orkest te dragen. In de loop der jaren is dat percentage ver achter haald. Destijds ging hfet om een begroting van het orkest van ongeveer zevenhonderd duizend gulden per jaar. Nu ligt dat bedrag dicht bij de drie miljoen. Via postbus 442. Den Bosch (Stichting Vrienden) hebben we een aantal Vrienden van het orkest gevraagd naar de motieven van hun vriend schap.^ L. SIELING, Tholen: „Om te bevorderen, dat ook het plat teland met goede muziek in contact wordt gebracht. Ik heb voor HBO niets dan lof, al mag er, wat mij betreft, wel wat meer moderne muziek op het programma". RENAT.US VERSCHUREN, Huijbergen„Ik ben een ge weldige liefhebber van klas siek. Omdat ik 30 jaar in de verpleging zit speel ik zelf geen piano meer, maar heb wel een grote collectie platen. Als broeder krijg je tegen woordig zakgeld. Daarvan gaat iedere maand 1 25 naar HBO Als het orkest in Breda speelt ga ik er telkens op mijn bromfiets heen, omdat het zo mooi speelt". W. NUGTEREN, Chaam ..Ik houd veel van goede muziek en draag daarom HBO een enorm goed hart toe. De kri tiek op HBO is een onderdeel van de kritiek, waaraan mo menteel de meeste instellingen bloot staan". H. van GRUTING, Bergen op Zoom „Ben al 25 jaar vriend omdat ik hoewel zelf niet zo muzikaal sympathiek sta ten opzichte van HBO. Ga re gelmatig luisteren. Van nieu we muziek houd ik niet zo. Zal het orkest zeker blijven steunen in deze tijd". F. DE LEUR. Breda: „Ik houd van muziek en met een beetje steun kan HBO blijven be staan. De programmering is uitstekend en hun moderne muziek vind ik prachtig". C. KRAMERS, Breda: „Het is belangrijk, dat een dergelijk cultuurgoed overeind blijft. Zeer belangrijk en opvoedend. Ik prefereer klassiek. Je ziet trouwens de popmuziek ook dikwijls terugvallen op Bach en Beethoven". D. van de HOEVEN, Renesse „Ben vanaf het begin vriend. Dat vind ik leuk, omdat ik HBO een warm hart toedraag. Toen ik nog in Breda woonde kon ik er meer aandacht aan schenken, dan nu vanuit Re- nesse. Maar ik blijf vriend". W. HOMMEL, Klundert: „Ben verschrikkelijk enthousiast over HBO. Heb onnoemelijke bewondering voor Jordans; hij is vooral een grootmeester met koren. Dat is het einde. Heb zelf ook vier koren. Ja er is ook kritiek. Moeilijkheid is o mhet het hele publiek naai- de zin te maken". J. van BEIJNUM, Bergen op Zoom: „Ik vond. dat er in Bergen op Zoom te weinig concerten werden gegeven. Daarom werd ik vriend. Dat is nu wat beter geworden. De programma's vind ik wel goed. Af en toe een modern werk erbij, betekent voor mij geen bezwaar". DEN HAAG (ANP) Le den van ARP-gespreksgroepen staan duidelijk afwijzend te genover de open-partijgedach- te. Dit blijkt uit de resultaten van een onderzoek in deze ge spreksgroepen, in welke groe pen het onderwerp „een alge mene (christelijke) volkspar tij" ter discussie heeft ge staan. Driekwart van de aan het on derzoek medewerkenden blij- ,<en van mening te zijn dat de samenwerking met CHU en KVP in de toekomst moet worden geantensiveerd. Bijna een kwart is die mening niet toegedaan. Uit de antwoorden blijkt dat ongeveer driekwart van hen, die niet voor intensi vering van de samenwerking zijn, de huidige stand van za ken willen stabiliseren. Een beperkt percentage wil de be trekkingen terugbrengen. Het groptste deel van de onder vraagden is geen voorstander van de vorming van en nieu we partij in 1975. Iets meer dan 36 procent wil dit wel. (Van onze redactie buitenland) TOKIO Het socialistisch Japanse parlementslid Yano- soeke Narasaki heeft beweerd, dat het departement van ma rine in Washington een tele gram zou hebben gestuurd aan de opperbevelhebber van de Amerikaanse marine ip Japan, waaruit kan worden afgeleid, dat de V.S. en Japan in het geheim zouden werken aan de vorming van een marine-een heid, die met kernwapens is uitgerust. Het Japanse regeringsbeleid heeft altijd ingehouden, dat Japan nooit kernwapens zou bezitten of ontwikkelen en deze wapens niet op z'n grond gebied zou toelaten. De V.S. hebben altijd gezegd dit be ginsel te respecteren. Volgens de Amerikaanse ambassade in Tokio moet het geheime tele gram „een vervalsing" zijn. Tokio en Washington ontken nen categorisch, dat er plan nen bestaan voor militaire sa menwerking, waarbij kernwa pens betrokken zijn. MOSKOU (TASS) Rus sische en Amerikaanse geleer den hebben gisteren maangruis uitgewisseld in de Russische academie voor wetensenappen. De Amerikanen kregen twee gram maanstof, dat door het Russische automatische ruim tevoertuig Loena-20 naar de aarde is gebracht. De Amerikanen overhandig den de Russen een gram maan stof. dat door de Apollo-15 naar de aarde is meegebracht. Brieven voor deze rubriek moefm met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatite zullen de»» vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn den bij de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet det de redactie het in alle gevalled ■m met inhoud, c.q. strekking. De uitspraken van mgr. Gij sen, zoals door u zaterdag j.l. geciteerd, kwamen wel even hard aan. Ik vraag me echter af of die ook letterlijk bedoeld .zijn Een meisje dat door een psychopaat verkracht wordt en zwanger raakt, zou geen abor tus mogen plegen. Ik geloof dat bijna iedereen in wezen tegen abortus is. Het is moord en dat blijft 't. Ik kan ook niet aannemen dat vrouwen dit zonder meer laten doen. Maar iemand die verkracht wordt is toch wel een duide lijk grensgeval. Ik had 't nog kunnen begrijpen wanneer er aan toegevoegd was, dat zon der meer het meisje dan van alle kanten geholpen zou moe ten worden, geestelijk en ook zeker financieel; dat ze in staat zou 'moeten worden ge steld haar kindje (dat er toch niets aan kan doen en daar toch een goed mens uit kan groeien) een goede opvoeding te geven of anders door een ander te laten overnemen. Ik begrijp echter niet goed wat mgr. Gijsen nu eigenlijk be doelt. Zoals hij het nu heeft gesteld kan ik het niet aan vaarden. ETTEN-LEUR MEVROUW NAAS. UTRECHT (ANP) Da samenwerkende bonden van overheidspersoneel hebben het Rotterdamse gemeentebestuur opheldering gevraagd over de plannen die er zouden zijn voor een grootscheepse reor ganisatie van de gemeentelijke diensten. Een aanhoudende geruchten stroom heeft onrust bij het personeel teweeggebracht; de ambtenaren voelen zich be dreigd in hun bestaanszeker heid. aldus de bonden. Zij heb ben de wethouder van perso neelszaken dan ook nadere in lichtingen gevraagd over o.m. een mogelijke overdracht van de verkeersdienst aan het open baar lichaam Rijnmond, een voorgenomen samenvoeging van de gemeentelijke haven diensten met de rijksdienst in een op te richten samenwer kingsorgaan, het vormen van grotere eenheden in de elek triciteitsvoorziening en over een coördinatie van het open baar vervoer in de Rotterdam se agglomeratie. De bonden zijn uitgenodigd voor een bespreking op 17 april. eindredactie henk egbers MAASTRICHT (ANP) - Het Gronings Criminolo gisch Instituut heeft voorge steld in Limburg een expe rimenteel programma te be ginneri, dat erop is gericht bij jongeren de oorzaken van agressieve criminaliteit weg te nemen. In Limburg is de agressieve criminali teit bijna twee keer zo om vangrijk als het landelijk gemiddelde. De voorkeur moet daarbij uitgaan naar een gemeente waar de meeste agressie tegen personen wordt gepleegd, en waar de bereidheid bestaat zo'n px-ogramma alle steun te geven, aldus het instituut dat onder leiding van prof. dr. W. Buikhuisen al geruime tijd on derzoek verricht naar de agres sieve criminaliteit in Limburg. Het Criminologisch Instituut in Groningen rekent bij het uitwerken van het experimen tele preventieprogramma op subsidie van rijk, provincie en gemeente. Gezien het arbeids intensieve programma denkt men bij de begroting' van de kosten meer in termen van ton nen dan van tienduizenden gul dens per jaar. Dat de ongeschoolde werken de jongeren in Limburg zich het meest aan agressieve de licten schuldig maken, wil vol gens het team-Buikhuisen niet zeggen dat „de ongeschoolde werkende jongeren" agressief zijn. Gemiddeld genomen ma ken ongeschoolde jongeren een grotere kans dit soort gedrag te vertonen. Het ongeschoold zijn, aldus het rapport, gaat hier kennelijk samen met an dere aspecten die de mens ont vankelijker maken voor agres sief gedrag. (Van onze redactie binnenl.) UTRECHT Vijf landelijke organisaties, werkzaam op het terrein van het welzijn ten bate van buitenlanders, hebben te Utrecht opgericht de stich ting „Nederlands Centrum Bui tenlanders". Die stichting eind 1973 in een definitieve vorm gegoten wil een per manent overlegplatform vor men voor alle organisaties, die op enigerlei wijze belast of be trokken zijn bij de welzijns bevordering van buitenlanders.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 13