In zomerseizoen al
kamperen bij boer
„Wie een eerlijk spel wil
spelen wordt uitgeworpen"
Herinneringen uit de oorlog
WENS VAN G.S.
Oefening
van Rode
Kruis
geslaagd
Breskens neemt
haven over
van het rijk
OCCASION 72
Hoorzittingen
gewestvorming
OM DE TOEKOMST
Uniform beleid van gemeenten'
Kamperen bij de boer
Balen stro
verbrand
stad
streek
Weekenddienst
Stem-redactie
Koeler
VIJF STUKS
WAARBORG
Prof. dr. M. Anselin over
havenproblemen in België
Expositie van
Marlow Moss
in vleeshal
Streekconcours
week
uitgesteld
Terneuzen
Zaterdag 8 april 1972
3
T~\e Zeeuwse gemeenten mogen straks zelf uitmaken of op
-LZ boerderijen en buitenplaatsen „individueel kamperen"
mogelijk moet worden gemaakt. De gemeentebesturen krijgen
in het kort enkele algemene richtlijnen over het „kamperen
bij de boer" vanuit de Middelburgse abdij toegestuurd.
De richtlijnen bepalen hoeveel tenten of caravans er per
erf of boomgaard mogen worden geplaatst.
De richtlijnen zeggen evenwel niets over de soort tenten
of caravans mogen worden toegelaten. Ook schrijven zij niets
over de maximum verblijfsduur per kampeereenheid. leder
een, die thuis is in de kampeerbedrijvigheid weet, dat er bij
voorbeeld nog al wat verschil bestaat tussen een sta-caravan
en een rij-caravan speciaal waar het betreft het aantal
beschikbare slaapplaatsen.
Ook het verschil tussen een trekkerstentje en een bungalow
tent mag algemeen bekend worden verondersteld.
Ook het feit dat uit het oogpunt van kampeerplaats-exploi
tatie de sta-caravan, die veelal een heel seizoen blijft staan en
aan wisselende bewoners wordt doorverhuurd, een aantrek
kelijker object is dan een rij-caravan, is evident. De agrariërs
die op het vrij kamperen inhaken zullen dat gauw genoeg
ontdekken, als zij het al niet wisten.
In de praktijk kan het ontbreken van normen voor de ver
blijfsduur en voor de soorten kampeermiddelen bezwaren op
leveren. De kampeercapaciteit per erf kan, door toelating van
sta-caravans aanzienlijk stijgen, met alle daaruit voortvloeien
de gevolgen voor de sanitaire voorzieningen op de boerderij.
De verhuurbedrijven en camping-exploitanten zullen de con
currentie door de boer trouwens niet toejuichen.
Bovendien kan de weg worden vrijgemaakt voor een nieuw
soort „huisjesmelkerij" die de naam van onze toeristische
provincie geen goed zal doen. Tenslotte: indien het kamperen
bij de boer inderdaad zou ontaarden in het verhuur van
accommodatie, in plaats van de beschikbaarstelling van staan
plaatsen voor de doorsnee-kampeerder, wordt dan geen ge
weld gedaan aan het sociale karakter, dat men het vrij kam
peren zo graag toelicht
De gemeentebesturen hebben het gelukkig in de hand, om
door middel van verschijning van de provinciale richtlijnen,
mistoestanden te voorkomen- Overigens is het een geluk, dat
de richtlijnen voorlopig voor een seizoen gelden, zodat men
ervaring kan opdoen.
TERNEUZEN Voor
redactionele aangelegen
heden kan men vandaag
en morgen contact op
nemen met de heren A.
Koopman, tel. 01180-7438
en A. Verlind, tel. 01140-
3751 of 01140-3103.
Vooruitzichten voor zondag
en maandag, opgesteld door het
KNMI op vrijdag om 18.00 uur.
Aanhoudend wisselvallig en
iets koeler.
Weersvooruitzichten in cij
fers gemiddeld over Nederland.
Voor zondag: aantal uren
zon: 1 tot 8; min. temp.: van on
geveer normaal tot 3 graden
boften normaal; max. temp.:
omstreeks normaal; kans op
een droge periode van minstens
12 uur: 80 procent; kans op een
geheel droog etmaal: 40 pro
cent.
Voor maandag: aantal uren
zon: 1 tot 8; min. temp.: om
streeks normaal; max. temp.:
omstreeks normaal; kans op
een droge periode van minstens
12 uur: 80 procent; kans op een
geheel droog etmaal: 40 pro
cent.
waterstanden
Konstanz 259 pl. 1, Rhein-
felden 206 -7. Straatsburg 212
-32. Plittersdorf 358 -26,
Maxau 424 -5„ Plochingen 142
-3. Mannheim 250 pl. 68,
Steinbach 208 pl. 4, Mainz 253
pl. 20, Bingen 151 pl. 11, Kaub
170 pl. 11. Trier 379 pl. 31,
Koblenz 220 pl. 17. Keulen 200
pl. 21, Ruhrort 360 pl. 21, Lo-
bith 982 pl. 30, Pannerdense
kop 957 pl. 29, Nijmegen 778
pl. 37, IJsselkop 926 pl. 30,
Eefde IJssel 440 pl. 34, Deven
ter 312 pl. 32. Monsin 5490 -6,
Borgharen 4061 pl. 2, Belfeld
1214 pl. 16, Grave beneden de
sluis 515 pl. 1.
hoogwater
Morgen, zondag 9 april. Ber
gen op Zoom: 11.43 uur; Hans-
weert: 11.06 en 23.39 uur; Ter-
neuzen: 10.36 en 23.11 uur;
Vlissingen: 10.0e en 22.43 uur;
Wemeldinge: 11.33 uur.
Maandag 10 APRIL. Bergen op
Zoom0.27 en 13.06 uur
Hansweert: 12.22 uur: Terneu-
zen 11.50 uurVlissingen
11.19 en 23.47 uur: Wemeldin
ge: 0.17 en 12.56 uur.
(Van een onzer verslaggevers)
ZIERIKZEE Donderdag
avond om tien over acht luidde
de alarmbel voor de districts
colonne van het Nederlandse
Rode Kruis op Schouwen-Dui-
veland. Het betrof een proef-
alarm, dat werd gegeven door
het gewestelijk commando te
Middelburg. Dit commando
wilde zich ervan overtuigen,
dat de alarmregeling die de dis
trictscolonne had ontworpen, in
de praktijk duidelijk zou wer
ken.
En dat bleek! Reeds na tien
minuten meldde zich het eerste
colonnelid, mevrouw Stoutjes-
dijk-Wilbrink uit Ouwerkerk,
zich op het „alarmadres" in
Zierikzee. Binnen het uur wa
ren 52 van de 82, via het
sneeuwbalsysteem gealarmeer
de colonneleden, op datzelfde
adres present.
Het alarmeren van een dis
trictscolonne is voor Zeeland
een noviteit. De districtscolon
ne is als formatie het resultaat
van de studie van een werk
groep binnen het Rode Kruis.
Deze werkgroep heeft gerap
porteerd over de gewijzigde ge-
varenrisico's in de huidige
maatschappij en over de wijze
waarop het Rode Kruis het
personeel bij een calamiteit zo
spoedig en doelmatig mogelijk
zou kunnen optreden.
De chef-staf van het Rode
Kruis-commando verklaarde
desgevraagd dat de eerste oefe
ning in Zeeland hem beslist
niet was tegengevallen. Er wei
den wel werkfouten geconsta
teerd, maar uit deze fouten kon
weer lering worden getrokken.
Een van de moeilijkheden
waarvoor het gewestelijk com
mando zich geplaatst ziet, is de
materiële uitrusting van de vijf
districtscolonnes, die in Zee
land worden geformeerd. Ge
lukkig zijn er recent besprekin
gen gestart tussen de provin
ciale leiding van de BB en het
Rode Kruis om te onderzoeken
hoe de beide instanties elkaar
bij het bestrijden van rampen
kunnen aanvullen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Als Provinciale Staten er op
21 april a.s. mee akkoord gaat, dan zal reeds in
het a.s. zomerseizoen het „kamperen bij de
boer" in onze provincie mogelijk zijn.
Het college van G.S. van Zeeland wil de Zeeuwse ge
meentebesturen per circulaire verzoeken, om, wat betreft
het verlenen van vergunningen voor „individueel kampe
ren" een uniform beleid te voeren. Aan de Staten wordt
gevraagd om in de vergadering van 21 april a.s. hiermee
in te stemmen.
Voor de invoering van een
provinciale raam-verordening
voor individueel kamperen,
waarop is aangedrongen door
de Provinciale Recreatieraad,
voelen G.S. op dit moment nog
niet veel. Dat houdt verband
met het feit, dat er vroeger of
later landelijke uniforme re
gels voor het individueel kam
peren van kracht zullen wor
den, die worden ondergebracht
in een zgn. Kampeerwet.
De provinciale besturen le
veren, zoals gebruikelijk, elk
hun inbreng aan de gedachten-
vorming over diewet. De ge
meente-besturen in Zeeland
krijgen in het kort een aantal
richtlijnen toegezonden, die in
acht genomen moeten worden
bij het verlenen van vergun
ningen.
Volgens deze riohtlijnen be
paalt de gemeenteraad of indi
vidueel kamperen in een ge
meente al dan niet moet wor
den toegestaan.
Als de beslissing positief
uitvalt, dan moet er een raads-
verordening worden vastge
steld, die toestaat om vergun
ning te geven tot het plaatsen
van ten hoogste drie caravans
of tenten op erven bij boer
derijen en buitenplaatsen. Een
voorwaarde is, dat er een erf-
beplanting aanwezig is. In
bepaalde, niet kwetsbaar land
schappelijke gebieden kan een
groter aantal caravans of ten
ten per terrein worden toege
staan, doch nimmer meer dan
vijf stuks. Een voorwaarde in
dit geval is dat er goede sani
taire voorzieningen zijn. G.S
houden, wat deze tussenvorm
tussen vrij kamperen en cam
ping-exploitatie betreft, zelf
een vinger in de pap.
De gemeentebesturen kun
nen ook tijdelijk toestemming
geven tot het plaatsen van een
beperkt aantal earavans of
tenten in boomgaarden, tenein
de het rooien hiervan te voor
komen.
Ook hier is de toestemming
van G.S. als extra waarborg
dat de zaak niet uit de hand
zal lopen, een voorwaarde. De
periode waarin het individu
eel kamperen zal worden toe
gestaan loopt van 1 april tot 1
oktober.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Als ge
volg van de op 24 maart j.l. in
Goes gehouden studiebijeen
komst over de gewestvorming,
zullen G.S. van Zeeland 5 re
gionale hoorzittingen organise
ren. Dit zal groepsgewijs ge-
beurfen. Voor de gemeentebe
sturen van Zeeuwsch-Vlaande
ren is een bijeenkomst georga
niseerd op maandag 10 april
a.s., om 10 uur in het raadhuis
van Axel.
Voor de Waleherse gemeen
tebesturen is de bijeenkomst
op dinsdag 11 april om 15.30
uur in de Statenzaal, voor die
van de Bevelanden op dinsdag
18 april om 2.00 uur in de
recreatiezaal van ..De Scha
kel" te Goes.
Alle vergaderingen zijn
openbaar. Het is de bedoeling
dat van gedachten wordt ge
wisseld over de voorstellen
die Gedeputeerde Staten aan
de minister van Binnenlandse
Zaken zullen doen inzake de
structuurschets voor de be
stuurlijke herindeling in Ne-
derlnd.
Belgische havenbeleid heeft
niets van een nationaal ka
rakter: het is al evenmin on
derdeel van een volwaardig
economisch beleid. Het be
staat in hoofdzaak uit een
heterogene hoop beslissingen,
gericht op politiek electora-
lisme of op promotiekansen
van individuele ambtena
ren".
Een andere opmerking van
prof. Anselin in dezelfde
richting: „Onze democratie
vertoont juist het kenmerk
van een soort driehoeksbe-
langenspel: economische
machtsgroepen - politici -
ambtenaren. Wie zich inpast
in dit belangenspel maakt
promotie. Wie daarentegen
een eerlijk spel wil spelen,
ten voordele van de belangen
van de gemeenschap, wordt
„rücksichtlos" uitgeworpen."
Deze uitspraken houden
vooral verband met het feit
dat de Belgische regering
niets voelt voor een diepzee
haven bij Zeebrugge, waar
door België niet meer van
Nederland afhankelijk zou
zijn wat de toegangswegen
voor de scheepvaart betreft.
Nu is dat wel het geval met
Antwerpen (de Westerschel-
de) en met Gent (het Kanaal
(Van een onzer
verslaggevers)
GENT In het Noordbel-
gische haven- en industriege
bied rond Antwerpen en
rond Gent gonst het van de
bedrijvigheid. Fabrieken zijn
er in een snel tempo uit de
grond gestampt, er wordt
druk gebouwd in verband
met de komst van nog meer
nieuwe bedrijven en de pla
nologen hebben al lang uit
gemaakt dat er op de Schel-
de-oever bij Antwerpen een
nieuw industrieterrein van
6800 hectaren en bij Gent
een nieuw industrieterrein
van 1500 hectaren moet ko
men.
De industriële ontwikke
ling van de agglomeraties
Antwerpen en Gent schijnt
dus bijzonder hard te gaan.
Of in dit opzicht voor Ant
werpen en Gent echter een
gouden toekomst is wegge
legd, is een vraag waarop
volgens een groepje Vlaamse
intellectuelen waarvan
prof. dr. M. Anselin en prof.
ir. J. Mortelmans de belang
rijkste woordvoerders zijn
met een keihard „neen"
op moet worden geantwoord.
Het groepje wordt in België
wel uitgemaakt voor een
stelletje pessimisten en
zwartkijkers, maar toch kun
nen de opmerkingen van de
ze kant niet zonder meer
worden genegeerd.
Een Van de grootste be
zwaren van deze groep over
de gang van zaken in de
Belgische economie is het
ontbreken van een nationaal
zeehavenbeleid. In het Belgi
sche maandblad „Kuituurle
ven" van februari 1972,
waarin het dossier „machten
en manipulaties rond de ha
venproblemen in België'
wordt gepubliceerd, zegt A KI OKI7C l^lklIMCISCIÜ
prof. Anselin hierover onder If AVI7 Is| E Ivll^l^/EKEI^I
meer het volgende: „Het
van Gent naar Terneuzen).
Zowel Antwerpen als Gent
kunnen nu geen grotere
schepen dan die met een
laadvermogen van 60.000-
70.000 ton binnen de havens
krijgen. Volgens prof. Anse
lin behoeven Gent en Ant
werpen er nooit op te reke
nen dat ze in de toekomst
ooit grotere schepen zullen
kunnen krijgen. En dat zal
dan volgens de heer Anselin
wel eens de belangrijkste
oorzaak kunnen zijn van het
inzakken van de Belgische
economie in de toekomst.
Volgens het artikel van
prof. Anselin in „Kultuurle-
ven" is de Belgische indus
trie in belangrijke mate ge
richt op de invoer van
grondstoffen voor een pri
maire verwerking in België,
waarna de zogenaamde half
fabrikaten worden uitge
voerd. „De leefbaarheid van
de huidige gevestigde Belgi
sche industrie hangt dus in
hoofdzaak af van de moge
lijkheden om grondstoffen
tegen concurrerende prijs te
kunnen invoeren. Hoofdbrok
in deze internationale con
currentie is de vrachtprijs
van de zeeschepen, die deze
grondstoffen aanvoeren", re
deneert prof. Anselin. Hij
voert aan dat in de zee
scheepvaart, al sinds vijftien
jaar een schaalvergroting aan
de gang is met het doel de
vrachtprijs per eenheid pro-
dukt te verminderen. „Wil
onze Belgische industrie in
de internationale concurren
tie stand houden, dan moeten
wij onze grondstoffen kun
nen aanvoeren met schepen
van dezelfde schaal als onze
buurlanden. Zo niet, dan gaat
onze industrie eraan", is de
sombere conclusie van prof.
Anselin.
Naar zijn smaak en van
die van zijn medestanders
hebben de plannen voor een
diepzeehaven bij Zeebrugge
nooit een goede kans gekre
gen, omdat men zelfs ten
koste van de nationale eco
nomie de stad Antwerpen
het aureool van belangrijkste
Belgische havenplaats wil la
ten behouden. Veelzeggend
in zijn verband zijn de vol
gende (eveneens gepubli
ceerd in „Kuituurleven")
uitspraken van prof. Anselin:
„Antwerpen nationale haven.
Dit was de slogan. Wie daar
niet naar handelt, wordt door
Antwerpen gedoodverfd. Het
is dan ook begrijpelijk dat
een man als minister de Sae-
ger in de beslissingen terza
ke haveninfrastructuur zich
laat leiden door de opties
van de Antwerpse politici:
vooral als men weet dat bei
de nationale partijen CVP en
BSP er een harmonisch gen-
tlemans-agreement uitvoe
ren", en: „een nieuw haven-
complex aan zee wordt door
hen (de Antwerpse politici,
red.) eerder als een concur
rerende dan als een additio
nele groeipool beschouwd.
Dit leidt tot een paradoxale
toestand. De Antwerpenaars
hebben immers liever dat
trafieken van Antwerpen af
vloeien naar Rotterdam of
zelfs naar Duinkerken, dan
naar een nieuwe Belgische,
zelfs Vlaamse haven".
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG In de vlees
hal van het Middelburgse stad
huis is gisteren een expositie
van werken van de in 1958
overleden Engelse pendant van
Mondriaan, miss Marlow Moss
geopend.
Het is wellicht de laatste
maal, zo vertelde de Middel
burgse wethouder van culture
le zaken, mr. J. J. van der Weel
dat een collectie werken van
Marlow Moss in een zo volle
dige vorm aan het publiek kan
worden getoond. Middelburg
besloot tot het inrichten van
deze expositie door de vele ban
den die er bestaan tussen Wal
cheren en Mondriaan (de man
die miss Marlow Moss zozeer
bewonderde, dat zij zelfs in
haar uiterlijk op hem wilde lij
ken) en tussen Walcheren en
Marlow Moss zelf.
Zij heeft met tussenpozen in
villa Antoinette te Biggekerke
gewerkt. Veel van het door
haar vervaardigde werk be
vindt zich in de collectie, die
eigendom is van de heer W. S.
Nijhoff te Biggekerke. Hij heeft
de collectie bereidwillig voor
deze expositie afgestaan.
De expositie is geopend tot
en met 23 april. Wij komen ei
nog nader op terug.
Deze joto van een bominslag in de Axelsestraat in Terneu
zen is een van de authentieke afbeeldingen die voorkomen in het
boek van de heer Platteeuw.
(Van onze parlementaire redacteur)
DEN HAAG De visserijhaven van Breskens, thans in beheer
bij het rijk, komt in handen van de gemeente Breskens. Onder
handelingen tussen rijk en gemeente zijn al gaande. Dat blijkt
uit een brief van minister Drees (Verkeer en Waterstaat) aan
de Tweede Kamer.
In deze brief geeft de be
windsman ook een overzicht
van de visaanvoer in de Ne
derlandse havens over de pe
riode 1966 tot en met 1971.
Daaruit blijkt, dat de aanvoer
in Breskens is teruggelopen. In
1966 werd daar ruim drie mil
joen kilo vis aangevoerd, ver
leden jaar was de aanvoer nog
maar 2,8 miljoen kilo. Het aan
tal schepen is in die jaren
slechts met één teruggelopen,
namelijk van 22 in de jaren
1966-1970 tot 21 nu.
In tegenstelling tot Breskens
geeft Vlissingen een stijgende
lijn in de aanvoer te zien. Werd
daar in 1966 bijna anderhalf
miljoen kilo vis aangevoerd,
het afgelopen jaar was dat
In Colijnsplaat is de aanvoer
teruggelopen van twee miljoen
(Vervolg van pagina 1)
„Ik heb met tal van mensen
gepraat en nog eens gepraat.
Er zijn mensen die me wel
eens wat bruikbaars stuurden,
maar het grootste deel heb ik
toch zelf moeten nalopen.
Overal heb ik mijn gegevens
vandaan moeten plukken. Al
le kranten die tussen 1940 en
1945 verschenen heb ik nage-
pluisd. Je hoort hier en daar
wat, maar je moet er natuur
lijk wel op aan kunnen dat
het waar is. Als drie van de
vier mensen hetzelfde vertel
len, ja, dan mag je wel aanne
men dat het echt zo gebeurd
is."
„Toen de oorlog uitbrak was
ik zelf nog maar een jongen
van vijftien. Zodoende heb ik
ook nog eigen ervaringen die
in het boek zijn verwerkt. Ik
heb in 1940 de evacuatie van
Terneuzen van nabij meege
maakt. Duizenden mensen
moesten de stad verlaten en
maar zien hoe ze ergens op
het land onderdak vinden."
Herinneringen aan de plun
deringen in Terneuzen door
Belgische soldaten op hun
vlucht voor de oprukkende
Duitsers, het leed dat de be
ruchte „Arbeidseinsatz" in
talloze gezinnen bracht, de
verplichte inlevering van ra
dio's en nog heel wat meer
oorlogservaringen zijn in „vijf
woelige jaren 1940-1945" voor
het nageslacht opgetekend.
Met het verleden te maken
heeft, verzamelen -en rang
schikken van historisch mate
riaal en het overbrengen van
vergaarde kennis op anderen
b.v. bij lezingen is een kolfje
naar de hand van de heer
Platteeuw. Het is allemaal tij
dens een lang ziekbed in 1952
begonnen.
„Ik las toen veel en zo Is
die belangstelling voor de his
torie, eerst van Hoek en later
ook van andere plaatsen,
steeds meer gegroeid. Later is
daar mijn hobby voor de ge
slachtskunde met het speuren
en maken van familiewapens
alleen bijzonder boeiend maar
bijgekomen. Het is een niet
ook erg tijdrovend werk," zegt
de heer Platteeuw en om dit te
onderstrepen legt hij zijn hand
op een grote kartonnen doos
vol dokumentatiemateriaal uit
de voltooid verleden tijd.
I'
kilo in 1966 tot een miljoen
kilo verleden jaar.
ruim drie miljoen kilo door een
vloot van negen schepen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Gisteren
middag werd de Middelburgse
brandweer gealarmeerd voor
een uitslaande brand op het
klein industrieterrein aan de
nieuwe Leverskerkseweg te
Middelburg.
Het vuur woedde in een
plaatijzeren loods op het ter
rein van Cebeco-Zuidweg,
waarin honderden balen stro
lagen opgeslagen. De brand, zo
vertelde ooggetuigen, scheen
aan alle kanten tegelijk te zijn
ontstaan. In minder dan geen
tijd was de gehele tientallen
meters brede loods herschapen
in een gigantisch fornuis.
Het was mede aan de wind
richting te danken, dat de be
drijfsgebouwen van N.V. Me
taalgroothandel Polak, die op
een tiental meters afstand van
de loods staan, gespaard wer
den. Wel maakte de dichte rook
het werk in een deel van het
bedrijf onmogelijk. Van de
plaatijzeren loods van Cebeco
bleef een trieste puinhoop over.
De schade beloopt vele tien
duizenden guldens. Het bedrijf
is tegen brand verzekerd.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST Het streekconcours
hippique, dat vandaag voor
Zeeuwsch-Vlaanderen in Hulst
gehouden zou worden gaat niet
door. De organisatoren hebben
naar aanleiding van de ongun
stige weersverwachtingen tot
een week uitstel besloten. Dat
heeft wel enkele problemen
opgeleverd, omdat alle afspra
ken voor dit evenement al wa
ren gemaakt.
Hond gedood. De politie
maakte vrijdag proces-verbaal
op tegen A. de S. uit Biervliet
en nam diens jachtgeweer in
beslag wegens het doodschieten
van de hond van een dorpsge
noot.
Keukenbrand. Bij het
overgieten van benzine van de
ene yerrican in een andere, in
de nabijheid van een brandend
gascomfoor, ontstond brand in
de keuken van het pand Larix-
straat 39 te Terneuzen. De be
woner gooide de brandende
yerricans naar buiten en bluste
de brand door er grond over te
gooien. Toen de brandweer aan
kwam was de brand in de keu
ken geblust, doch er was vrij
veel schade.
(ADVERTENTIE)
ahoyhal rotterdam 13tm16april
onder auspiciën van
d'istrikt rotterdam
open:10-17 19-20uur,zo10-17uurJ