Met Pasen bijvoorbeeld gaan kijken naar Toekomst Brabantse monumenten onzeker Van het Reve: de lichamelijkheid van de taal (der liefde) Over dertien jaar 817 miljoen boeren in deze wereld kunst cultuur 14 WAT SCHRIJVERS DENKEN OVER JEZUS ALS DE BESTE TRIP xpositie ijdschrift orm oek papier oor uw pen Huurverhoging Keukenhof geopend Zéér veel vaatoperaties in Utrecht Arrestatie van Brits hoogleraar in Ethiopië LET OP GWK-EMBLEENI DE GRENSWISSELKANTOREN N.V. ft Vrijdag 3>1 maart ISJ2 «is.,. fe' fe fe TOT 7 mei is in het Van JUhbemuseum te Eindhoven een expositie te zien met wer ken van de beeldhouwer Etto- rp Colla en Mark di Suvero. Van de Amerikaan Di Suvero (33) staan tegelijkertijd een aantal grote sculptures in de sjtad opgesteld. De Italiaan Gölla leefde van 1898-1968 en richtte de Gruppo Origine op. PLA'N'NEN bij de K.V.O. Antwerpen: „Het land van de glimlach" van Fr. Lehar op 9, 16 en 30 april; „Othello" van Verdi op 15, 28 en 30 april; „Het meisje uit de Far-West" van Puccini (door de Gentse Opera) op 21, 22, en 23 april „Figaro's Bruiloft" van Mozart op 29 april. BOEKEN Hitlijst; het meest verkocht de afgelopen maanden 1) G.K. van het Re ve: De taal der liefde 2) Astrid Lindgren; Pipi Lang kous 3) Marten Toonder; Praw 4) G. Bomans: Een Hol lander ontdekt Vlaanderen, 5) Jan Foudraine: Wie is van hout.... GAUDEAMUS Concours van 5 tot 10 april in Rotter dam, voor vertolkers van mu ziek van onze tijd, krijgt deel name uit Tsjechosïowakije (17>; Nederland (11\ Spanje (6) Frankrijk (6); Duitsland (5); België (4); Verenigde Staten (4); en 3 of minder deelnemers uit Zwitserland, Japan en Zweden, Engeland Italië, Denemarken, Polen, Hongarije, Noorwegen, Japan en Zweden. Slotconcert op 10 april in de kleine zaal van De Doelen. Is religie voor u, als schrij ver, een bron van Inspiratie of van ergernis, hindernis of werkgebied? Deze vraag heeft dte redactie van het tijdschrift RAAM (Nw. Gracht 24a Utrecht) voorgelegd aan een aantal Nederlandse auteurs. De antwoorden staan in afle vering 82, dat geheel geënt is op het juist gehouden congres „Toekomst van de Religie" in Nijmegen. Om uw aandacht te vestigen op dit boeiende num mer, volgen hier enktele reac ties (buiten de context, met alle mogelijke misverstanden vandien): GERARD WALSCHAP: „Ik zie in het westen alleen nog toekomst voor een ver draagzaam heidendom dat nog eeuwen lang geduld zal oefe nen met hoger gestemde gees tten en charlatans". GEERT VAN BEEK: ,Tk verbaas me niet over de anti these „God is dood" (1950) en „Jezus is de beste trip" (1972). Ze maakt duidelijk dat er een andere wereld nodig is. op welke manier dan ook. En dan mogen ze voor mijn part een gregoriaans lied zingen of langdurig op hun hoofd gaan staan of erop uittrekken met de dolgtedraaide naam van Je zus op hun lippen". PETER ANDRIESSE: „Wat voor ons wel altijd on bekend zal blijven ls de dood. Wat gebeurt er met ons na de dood? Het aardige van ie dere religie is, dat zte op deze vragen meestal een troostend antwoord geeft: hiernamaals, reïncarnatie en godweetwat voor vrolijke dingen stelt de religie in het vooruitzicht, in ieder geval zegt ze niet: „Ik weet 't niet" of „Je verdwijnt met lichaam en zitel en er blijft geen spaan van je over". Daarom zal de religie ook in de toekomst wel een onuit roeibaar verschijnsel blijven, uiterlijk steeds veranderend, maar de kernvragen ..waar kom ik vandaan" en „waar ga ik anar toe?" zal ze altijd trouw blijven beantwoorden. Ikzelf hou het echter lievter op „nescio" (Ik weet het niet), dan mezelf een rad voor de ogen te draaien. Waarom?" BERNARD DELFGAAUW: „Slechts als innerlijke Gods beleving, liturgie en politiek samtenkomen, is terugkeer van God tot ons mogelijk. Tot zo lang blijft God ons alleen aan wezig in de voortdurende ma ning van zijn afwezigheid". ANTON KORTEWEG: „Ik zwem of liever: ik word gezwommen tussen de wal van twijfel, zonder ergens te recht te kunnen komen. Voor de poëzie is dat niet zo erg, want de frustratie is de moe der van de kunst. „Totdat hij komt" blijf ik echter mokken om het heil dat achterwege blijft". HELLA HAASE: „Wat mij betreft, ik houd hel op leven vanuit de rede (het schrikbeeld voor vele religie- zoekers) „Redelijk"-zijn wil volgens mij zeggen: zich niet bedreigd voelen door wat men als onverklaarbaar aanvaardt: de betrekkelijkheid van het menselijke erkennen, en des ondanks zich gedragen naar zijn menselijke aard: onder zoeken, en vervolgens aanpas sen of veranderen". Met een woning zijn de mensen tenminste on-derge bracht: en nu dit voor de ont vankelijke middenklasser, die zich open kan stellen, inmid dels een te eng begrip gewor den is. zit het in het eisenpak ket van de arbeidersklasse het gehele leven reduceren tol het gezin, je alleen maar bezig houden met gezinsaangelegen heden. Ieder gezin werkt een eigen wasmachine bij elkaar en de hele burgerlijke cultuur wordt er gratis bij geleverd. Ook als je die duur te staan komt. Uitrusten, eten, slapen, een enge gezichtskring en ge schikt voor uitbuiting". Uit een open brief van Hazel E. Hazel aan architecten. WOUDRICHEM is een mooi oud Brabants stadje in de buurt van Gorinchem. Het bekende kunstenaars-echtpaar Thijs Overmans en Meike Sund bezitten 'daar, Molen straat 24, sinds kort de galerie Brabant. Een stijlvol heren huis, waarin exposities erg fijn tot hun recht komen. Tot 21 april zijn er schilderijen, aquarellen en tekeningen van JAN SLUYTERS te zien; uit het bezit van de Sluyters-fa- milie. Een zeer mooie collec tie uit de verschillende perio- ONS ERFDEEL Dit tijd schrift met veel informatie over het culturele leven ver schijnt nu 5 maal per jaar. Er is opmerkelijk veel vraag naar (oplage 11.000), „Daardoor gebruiken Zeeuws-Vlamingen nog steeds woorden als allee, salu, offese- ren, toerdefors en retar", schrijft Jacques Hamelink in „Het wandelende woord". Waardoor? Antwoord in dit le zenswaardige verhaal. Verder o.a. „Education permanente" in Vlaanderen door Arnold Herrebout. Jaak Brouwers over „De veelzijdigheid van Octave Landuyt" met een aantal mooie reproducties) en „Boon Tweemaal" n.a.v. Pieter Daens. Vijftig pagina's boorde vol informatie over het actueel cultureel gebeuren en (nieuw) een dossier over Nederlandse taal- en cultuurpolitiek maken de 150 pagina's vol (Ons Erf deel, Kerkstraat 1, Raams- donk-dorp). SOMA-22 „Houders van een aannemelijk alibi worden door de overheid gehonoreerd met een jaarlijkse toelage, en samen met het Avenuehonora rium is dat een heel redelijk inkomen: goed voor een fraai grachtenhuis of een mooie verdieping in de Amsterdamse Beethoven- of Concertge- bouwbuurt". Een opmerking van T. Graftdijk in „De schaamte is een revolutie", over de auteurs die „niet schrijven voor Jan Lui". Ver der o.a. Ton Anbeek en Rein Bloem in discussie over T. van Dijk's literatuurtheorie lite raire bijdragen van o.m. J. Biesheuvel, Hans Plomp, Ewald Vanvugt en Cornets de Groot (Soma: postbus 1198, Amsterdam). i FOTO-APRIL De lens is in dit nummer gericht op de fotografen Marga Jessrun (vrouwelijke vrijetijds foto graaf), Piet Bosman (Land schappen) en de Fransman R. Doisneau. Verder is de Zenith 80 nogal pijnlijk op de test- bank gelegd en wordt gerea geerd op de vraag; Gaat de video-band de smalfilm ver dringen? Voor mooie foto's zorgde Fred Hazelhoff vanuit de, om zijn vogelrijkdom, paarden en markante land schappen beroemde Franse Camargue. (Foto: postbus 4, Doetinchem). Schilderij van Jan Sluy- ters. des van deze schilder, waar van Meike Sund zegt: „Teveel liggen zijn schilderijen in de kelders van onze musea." Siuyters mag dan voorbij zijn, je blijft bekennen, dat hij een zeer kundig schilder en een geweldige colorist was. Zijn portretten en naakten zijn vaak zo raak en met respect geschilderd, dat het roert. Er zijn talloze representatieve voorbeelden aanwezig: me vrouw B. in Berbercostuum, Mengelberg e.a. Verder een pathetisch-monumentale piëta, een zeer goed (lesbisch) vrou wenportret uit zijn Parijse (Toulouse Lautrec) periode, een Parijs stadsgezicht, een naakt uit zijn fauvistische tijd, een uitzonderlijke Staphorster, etc. Anecdotisch is een schil derij van Siuyters vrouw en van zijn zoon, die hem schil derde in het atelier. Verder hangen er van Thijs Overmans erg mooie zeefdrukken, geïn spireerd op zijn bestaande en bekende schilderijen ƒ80 per stuk). Het eiland THOLEN wil zich ontsluiten. Het bezit een aantal historische gebouwen, die het zien waard zijn. Het stadhuis in Tholen is zo'n ge bouw. Tot en met 8 april is voor het eerst daarin een ten toonstelling van ZEEUWSE KUNSTENAARS. De hal van het mooie raadhuis staat prop vol Zeeuwse expressieve ener gie van matig gehalte. Een groot aantal bronzen van Ad Braat; behoudens enkele uit springers leuk. Piet Rijken met stoffige, wel knap geschil derde doeken; Miems van Cit- ters het beste met een hout sculptuur; veel minder met olieverven en een uitzondering voor een paar aquarellen; Liesbeth Messer-Heybroek nog de beste met haar bronzen; en Tessa Braat met traditioneel aardewerk. In TILBURG kunt u tot en met 13 april de stadsschouw burg zo maar binnenlopen om te kijken naar schilderijen, te keningen en litho's van AAT VELDHOEN, welbekend door rellen tegen zijn erotische prenten. Het is jaren stil ge weest rond Veldhoen. Blijkt echter, dat gefrustreerde reac; ties nog niet helemaal verle den tijd zijn. Deze week hing er b.v. een doek over één van zijn schilderijen (Koppeling); toen een aantal kinderen de schouwburg bezochten. De erotiek (heel wat anders dan grove sex) krijgt doorgaans bij Veldhoen juist heel luciede vorm. Het sterkst blijven zijn tekeningen. Zijn doeken bezit ten dikwijls gave elementen, maar missen het evenwicht van zijn tekeningen. Zijn vrouw Kaboel, de dochtertjes Venus en Gala zijn daarbij doorlopend inspiratie voor te dere beelden en minder indruk wekkende non-figuratieven. Het is jammer, dat nog veel mensen erotiek verwarren met sex. Kaboel, de vrouw van Veldhoen, die inspireerde tot tedere doeken en tekenin gen. De fotografie als zelfstan dige creatieve uitdrukkings vorm toont steeds meer moge lijkheden. In TILBURG bij de BKS, Spoorlaan, exposeert WIL VAN DUSSELDORP een serie fotografieën. Hij demon streert velerlei technieken; is naturalistisch en abstract bezig tot op zeer grote formaten. Tot 24 april is zijn werk er te zien en te koop. Tot en met 2e paasdag kunt u in BREDA, in de Beyerd, nog zien wat Bel gische en Nederlandse ama teurfotografen presteren. EGO-ISMEN heet deze grote verzameling foto's, die u mo gelijk, als amateur kan inspi reren. Tot 3 april is in De Beyerd ook nog het werk van SAL MEYER (1877-1965) te zien. Landschappen, portret ten, stadsgezichten en katten. Met een uiterst fijne pointi- leertechniek heeft hij zichzelf, behept met de copieerlust des dagelijken levens, bijgezet in de rij van opmerkenswaardige naïevelingen. De catalogus Sal Meyer, met een Nederlands Engelse inleiding van Hans van Straten en 50 afbeeldin gen, kost ƒ14,75 (uitg. Meu- lenhoff). 9 In galerie Micro te OOS TERHOUT exposeert tot 13 april JAN BOOM. Zijn passie' doeken rond de Christus-fi guur mogen dan in deze week toepasselijk zijn, op één uit zondering na kwalitatief niet best. Wat beter zijn de stille vens. Het is misschien wat navrant, maar de maskers, schilden, versierde krokodil- lenkoppen, schilderijtjes in Maprik-stijl e.d. uit het SE- PIK-GEBIED (Nieuw-Guine- a), die er tevens geëxposeerd zijn slaan Boom neer. Boven dien zijn de prijzen van deze voorwerpen heel wat lager. Bezoek aangeraden. Misschien ontdekt u dan tevens het niet eens te zijn met mijn oordeel over Boom's werk. H. E. Het vorig Jaar was voor de provincie Noord-Brabant, wat betreft het restaureren van his torische bouwwerken, een uniek jaar. Er kwamen 121 restauraties gereed, waaronder panden in Bergen op Zoom, Breda. Bavel, Chaam, Geer- truidenherg, Oosterhout, Moer dijk, Prinsenbeek, Terheijden en Willemstad. Architect W. Kramer van de Rijksdienst Monumentenzorg in Noord- Brabant, die dit vertelt, is echtter zeer pessimistisch over de toekomstige ontwikkeling. „Als je bijvoorbeeld denkt, dat het departement voor ruimtelijke ordening (VRO) het afgelopen jaar 200 miljoen op de begroting had staan voor reconstructie binnensteden, daarvan 125 miljoen opmaakte en dus 75 miljoen liet terug vloeien in de pot, terwijl wij het met 40 miljoen moeten doen voor het helte land, dan klopt er iets niet. Dezer dagen vond er in Heusden een gesprek plaats tussen kringen uit Monumen tenzorg en Volkshuis vesting, waarbij staatssecretaris Von- hoff aanwezig was. Daarbij heeft een kentering in de op vatting rond monumentenzorg voor het eerst vorm gekregen. Steeds meer wordt erkend, dat Monumentenzorg óók een bij drage levert aan de volkshuis vesting, en niet alleen uit „trapgeveltj es-aanbidders" be staat. CRM (waarander Monu mentenzorg valt) en VRO gaan in de toekomst samen geld op tafel leggen bij res tauraties (samen 35 procent per geval). Tot nu toe be steedde Monumentenzorg 13 Architect W. Kramer. miljoen gulden van de 40 mil joen aan woonhuizen. Neder land heeft immers 1100 ker ken van vóór 1850. die wette lijk beschermd zijn en min stens een „eeuwbeurt" moeten hebben. Van de 10.000 molens, die ons land bezat rond de eeuwwisseling, helpt Monu mentenzorg de resterende 956 nog overeind te houden (zelfs als uitzondering bij het onderhoud: f 1500 voor een draaiende en f 1000 voor een stilstaande molen per jaar), etcetera. Architect W. Kramer heeft dezte gegevens en nog veel meer in zijn hoofd zitten, maar bovenal is hij de laatste zes jaar een kenner van het authentieke oud-Brabant ge worden. Het spijt hem dan ook enigszins, dat hij per 1 april in dezelfde functie be noemd is voor Groningen, Frielsland en Drente. Hij ziet zijn taak als een stuk milieu bescherming, op één lijn met natuurbescherming. Een men tale kentering bij gemeentebe- sturten is op gang gekomen. Slopen of iets méér doen? Veel steden zitten nu met de brokken van hun voortvarende sloopneigingen, gebaseerd op de zogenaamde kaalslagrege ling. Wat komt ervoor in de plaats? Van hetzelfde laken een pak. Of je nu in de nieuwbouw van een Ameri kaanse, Duitste of Nederlandse stad zit: het maakt niet veel uit. De mens gaat aan deze eentonigheid ten onder. Vraagt naar herkenbare steunpunten en dat zijn veelal oude en authentieke gebouwen en stadpatronen. „Kaalslag-situa ties" (lege gtesloopte plekken) als bijvoorbeeld in Woudri- chem. Breda (Vlaszak) wer ken frustrerend. Het laten verpauperen van oude buur ten, zoals het havenkwartier in Bergen op Zoom, betekent de ondergang van soms hele oude stadwijken, waarin de mensen toch graag blijven wo nen (kijk naar dte talrijke pro testacties) Wat Monumentenzorg kan doen is veel te bescheiden: ongeveer 750-800 restauraties per jaar. Maar het is Kramers ervaring, dat wanneer je in een buurt één of enkele pan den goed opknapt, dat pri vé de hele buurt er zich aan optrekt. Zo heeft de res tauratie van die éne Arent in Breda bewerkstelligt, dat pri vé de andere panden aan de Havermarkt opknapbeurten kregen. Heusden is een goed voorbeeld van restauratie, waaraan Kramer tijdens zijn Brabantse periode met hart en ziel gewerkt heeft. „We hebben dit jaar 40 mil joen gulden, eigenlijk zouden het er 52 miljoen moetten zijn", zegt hij. De bouwprijzen stijgen met I procent per maand en je gaat de echte vakmensen verliezen, die nog kunnen restaureren. (30 pro cent materiaal 70 procent arbeid). Een lichtpuntje is, dat de cursus restaurteren van de Vakopleiding Bouwbedrijf (o.a. in Middelburg en volgend jaar in Brabant) storm loopt. Er blijkt een duidelijke be hoefte bij de bouwvakkers om weer „echt iets te maken". Ook het samenstellen van mo numentenlijsten, zoals dat dte afgelopen jaren gebeurde, on dervond weinig weerstand, tenzij soms van gemeentebe sturen in verband met bestem mingsplannen. Slechts 6 pro cent kwam in beroep (Am sterdam 5,5 procent)". Een van de stomste maatre gelen vindt Kramer, dat on derhoudskosten voor de belas ting' niet meer aftrekbaar zijn, zodat de aantrekkelijkheid om huizen en gebouwen goed te onderhouden is verdwenen en de verkrotting in de hand ge werkt wordt. Dat huurprijzen voor gerestaureerde woningen vaak niet meer op te brengen zijn door de oorspronkelijke bewoners (b.v. Bergkwartier Deventer) beaamt Kramer. ..Maar dat is een taak voor de gemeente. Dat het ook anders kan bewijst Heusden, waar ge restaureerde woningen voor bejaarden nog geen f 110,- ma ken". „Tot 1975 mogen we geen subsidies meer toezeggen! Er is een volledige beangsti gende stop bij Monumen tenzorg. Vorig jaar is aan 350 rieten daken in Drente en Overijsel (ook bij niet-monu- menten) subsidie verleend, want zij maken ook de land schapsstoffering uit. Wanneer je nu daarvoor subsidie aan vraagt, kom je in aanmerking, maar je moet dan wel tot 1980 wachten! Dat is voor Brabant niet zo best, want de boerde rijen maken in deze provincie over het algemeen een veel verwaarloosder indruk dan in genoemde provincies". Architect Kramer maakt zich zorgen voor de toekomst; die zorg is bij een oriënterend bezoek aan Friesland, met zijn vele (bouwvallige) karakte ristieken, nog toegenomen; te meer nu ook „de stad" langza merhand bezit nteemt van deze provincie. Hij zit vol plannen, maaru kunt het zelf in vullen. Dit alles heeft hem echter niet verhinderd om de laatste jaren thuis, in Amers foort, te werken aan een boek werk over de schilder Wil link. Hetgeen voor teen archi tect niet zó verwonderlijk is. Er is alle kans, dat dit boek in mei, ais een tweede ..Escher- boek" (als boek van de maand) in de boekhandel komt. HENK EGBERS N.B. De volgende keer: Monu mentenzorg in Zeeland. Wie bent u, waarde lezer? Wie ben ikzelf? Deze vraag is de beroemdio-beruchte-pijnlij- ke lachwekkende (doorhalen wat niet wordt verlangd) vraag naar iemands identiteit. Wie zijn identiteit bewijst, toont aan, althans volgens het woordenboek, dat hij de per soon is voor wie hij zich uit geeft. Met andere woorden: de gespéélde persoon en de wer kelijke persoon vallen samen, ze zijn identiek. Ik ben van mening dat wie zoiets klaar speelt, niet langer speelt: hij heeft opgehouden te bestaan. Ik behoor dus tot het slag mensen dat het begrip identi teit een lege term vindt, hoog uit te definiëren als de som van alle situationele rollen, die iemand tussen geboorte en dood speelt. Deze werkdefini tie wekt de schijn alsof het mogelijk zou zijn zichzelf te zijn in één ral. in één situatie en op een zeer bepaald mo ment gespeeld, maar zelfs dit behoort tot onze onmogelijkhe den: deze situationele moment opname is niet los te maken van de rollen die we eerder speelden of zullen gaan spe len. Pas met onze dood valt het doek. Einde van het laat ste bedrijf. Het nieuwste boek van GE RARD KORNELIS VAN HET REVE: DE TAAL DER LIEF DE (Athenaeum-Polak en Van Gennep 1972, f 10,- geplakt, f 17,50 gebonden) confronteert deze lezer opnieuw (het deed zich ook voor, toen ik zijn „Op weg naar het einde" (1963) en „Nader tot U" (1966) las) met de vraag naar het „ik". Wie is Gerard Kor- nelis van het Reve? Ik mag de vraag stellen, omdat ook „De taal der liefde" sterk autobio grafisch is. Het boek bevat vijf verhalen, die in de zeer directe omgeving van de schrijver zijn gesitueerd. Je kunt hem als het ware op de voet volgen: door Artis naar zijn woning; met zijn vriend Tijgetje naar Frankrijk, waar hij een stuk grond en een bouwval koopt; naar Veenen- daal, waar hij met Tijgetje en Woelrat en Woelrat zijn moe der samenwoont. De lezer zit bij hem op schoot. En zelfs meer dan dit; hij is een voy eur, iemand die naar het lief desspel van anderen kijkt, maar niet stiekem. De schrij ver heeft hem zelf daartoe uit genodigd. Het mag. Sterker nog: de ik-verteller in de ver halen staat aan de kant van de lezer-voyeur. Zijn verlangen naar liefde wordt op indirecte wijze bevredigd door het lief desspel van anderen. Iemand die „De taal der liefde" had gelezen, vertelde me dat hij er opgewonden van raakte. Dat is precies wat de schrijver mijns inziens bij de lezer wil be werkstelligen: zijn taal wordt in lichamelijkheid vertaald. Behalve de vijf verhalen, waarvan vooral de laatste drie naar vorm en inhoud één ge heel vormen, hoewel ze van afzonderlijke titels zijn voor G. K. van het Reve. zien, zijn in het boek brieven aan Simon Carmiggelt opgeno men, geschreven gedurende de periode dat Van het Reve aan de in het boek opgenomen verhalen werkte. Deze brieven benadrukken het autobiogra fisch karakter van het boek, wat niét wil zeggen dat de ik- verteller in de verhalen zon der meer geïdentificeerd mag worden met Van het Reve zelf. Hij is schrijver, hij com poneert een verhaal, hij maakt autobiografische elementen on dergeschikt aan het verhaal. Hij speelt er mee. waardoor het verhaal tegelijk waar en onwaar wordt. Zelfs hier blijft literatuur wat ze is: fictie. In een van de brieven aan Carmiggelt maakt de schrijver de opmerking dat sommigen hem een charlatan, anderen een wonderschoon verteller vinden. Hij is noch het een noch het ander: hij is beide. Men zou aan de hand van een groot aantal predikaten een te genstrijdig beeld van G.K. van het Reve kunnen oproepen: verheven tegenover platvloers, gelovig tegenover ongelovig, waarachtig tegenover onwaar achtig, romantisch tegenover nuchter, ziek tegenover ge zond, deemoedig tegenover ij- del, humoristisch tegenover pessimistisch enzovoorts. Maar men maakt dan de fout een tegenstrijdigheid te scheppen, die in werkelijkheid afwezig is. Nooit is iemand het een of het ander: hij is beide tege lijk. De minnaar is ook een leugenaar, een schrijver spreekt waarheid en liegt. Kunst is volstrekt nutteloos, maar het wordt gezegd door iemand die er niet buiten kan. „De Waarheid is dubbelzinnig, dat begin ik nu zeer goed in te zien", schrijft Van het Reve op Allerzielen 1971 aan Simon Carmiggelt. Dat geldt voor hem, dat geldt voor ons, vanaf het moment dat we weten „zonder naam" te zijn: we be zitten geen identiteit. Van het Reve wordt vaak een mysticus genoemd. Zijn eenwording met God wordt in zeer lichamelijke liefdestaal tot uitdrukking gebracht. De middeleeuwse mystica Hade- wijch deed niet anders. Zij beschrijft zo'n mystieke ver voering alsof ze ligt klaar te komen. Zevenhonderdvijftig jaar later zit een schrijver op een klein kamertje in Veenen- daal en doet precies hetzelf de. WIM HUYSKENS eindredactie henk egbers Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatite zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publikatie van brio* ven verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevalle* •one is met inhoud, cq. strekking. Wanneer minister Udink op vragen in de Tweede Kamer, weet te vertellen, dat de huur- harmonisatie maximaal onge veer f 5,- per maand gaat bedragen, dan had hij volle digheidshalve er bij moeten vertellen dat daar de tegelij kertijd de normale huurverho ging van zes procent boven op zou komen, intussen zijn de huurders van gemeentewonin gen en huizen van woningcoö peraties op de hoogte gesteld. Plaatselijk lopen de verhogin gen nogal uiteen, maar ze lie gen er niet om b. v. bejaar denwoningen van f 6,- tot f 11,- per maand omhoog, gewo ne w. w. woningen van f 10,- tot f 18,- per maand. Minister Udink kan wel van mening zijn dat deze huurverhogingen niet zo hard zullen aankomen voor de laagstbetaalden hij heeft dan ook een ander uit gangspunt dacht ik van waar uit hij zijn conclusies trekt n. 1. het besteedbaar inkomen. Uit deze gang van zaken spreekt overduidelijk de poli tiek van de huidige regering n. 1. het nastreven van het profijtbeginsel. Zou daar in mee kunnen gaan, maar dan op één voorwaarde; dat men met in praktijk brengen hier van een rechtvaardige inko mensverdeling had gereali seerd. Jaren achtereen hebben zowel de oude politieke partij en als de vakcentrales ver zuimd dit te bereiken zelfs te benaderen. Jaren achtereen heeft men door procentuele loonsverhogin gen de verschillen tussen de lage en de hogere inkomens aanmerkelijk vergroot. Nu is er t. a. v. deze sterke hum-ver hoging van de laagst betaalden achteraf.nog wel de mogelijk heid via huursubsidies of door een beroep op de algemene bijstandswet te proberen iets terug te ontvangen en men behoeft zich er wel niet voor te schamen: het is immers een recht. Maar ondergetekende vraagt zich toch wel af of we die kant uit moeten. Heeft dit alles weer niet iets weg van de politiek uit de dertiger ja ren?, al is het dan wel anders verpakt?? DONGEN C. J. KROL. LISSE (ANP) Staatssecre taris drs. J. J. M. Oostenbrink van Economische Zaken heeft gisteren in Lisse de „Keuken hof' geopend. In het 28 ha gro te park bloeien reeds de eerste erocussen. narcissen en hyacin ten. Door de zachte winter was de groei van deze gewas sen nauwelijks afgeremd, sneeuw en vorst dreigden mid den-maart even roet in het eten te gooien, maar volgens de lei ding van „Keukenhof" is dat toch nog meegevallen. De bloeiperioden voor de hoofdgewassen, zo verwacht men op „Keukenhof" zullen zijn: narcissen 1 tot 30 april, hyacinten 10 tot 30 april, tul pen 15 april tot 15 mei. Voor de bollenvelden rond de „Keu kenhof" heeft de provinciale VVV Zuid-Holland de volgende prognose: late narcissen en tu- lipa's 1 tot ongeveer 20 april, hyacinten en vroege tulpen 15 tot 30 april, late tulpen 20 april tot 20 mei. UTRECHT (ANP) In de kli niek voor hart- en vaatchirur- gie van het Academisch Zieken huis in Utrecht worden sinds augustus vorig jaar vrijwel da gelijks zeer ingrijpende en in gewikkelde vaatoperaties ver richt. Dit gebeurt door een team onder leiding van de vorig jaar in Utrecht aangestelde vaatchi- nurg dr. Van Dongen, die be halve vaatoperaties ook tot taak heeft niertransplantaties te verrichten. In de periode sinds augustus van het vorig jaar tot nu zijn door hem in Utrecht nog geen niertransplan taties verricht. Momenteel wordt aan de voorbereiding van een dergelijke ingreep gewerkt De kliniek is gebouwd onder leiding van de hartchirurg prof. dr. J. Wieberdink, die kort na de ingebruikneming van de kli niek een operatieverbod kreeg opgelegd. Sinds dat verbod, nu twee jaar geleden, is de kliniek slechts weinig gebruikt, totdat dr. Van Dongen zijn werk in Utrecht kon beginnen. Pa-of. Wieberdink heeft, naar aanlei ding van het openatieverbod en het conflict dat daaruit is ont staan begin '71 ontslag geno men. LONDEN (AFP) Omdat hij „onrust onder studenten" zou hebben gezaaid, is in de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba de Britse hoogleraar in de geschiedenis aan de plaat selijke universiteit, Patrick Golkes, gearresteerd. Aan het Britse ministerie van buitenlandse zaken is meegedeeld dat de Ethiopische' minister van justitie zich per soonlijk met de zaak bezig houdt. ROME (Reuter) Vol gens een voorspelling van de Voedsel- en Landbouw organisatie (FAO) van de Verenigde Naties in Rome zal het aantal boeren in de wereld tegen 1985 zijn toe genomen tot 817 miljoen, 133 miljoen meer dan in 1950 De groei van de boerenbe volking zal* voornamelijk plaatshebben in de ontwikke lingslanden, aldus de organisa tie. Ze verwacht dat de land bouwbevolking daar zal toene men tot 499 miljoen zielen, tegen 344 miljoen in 1950. Hoewel het belang van de landbouw in de ontwikke lingslanden zal verminderen, zal hij in 1985 toch de belang rijkste bron van werkgele genheid zijn. Het aantal boeren in de geïn dustrialiseerde wereld zal in de komende tien jaar versneld afnemen, voorspelt de FAO. miljoen. Het zal dalen tot 30 miljoen. In 1950 waren het er nog 70 Tegen 1985 zal nog maar 2,3 procent van de in het arbeids proces opgenomen aantal Noordamerikanen in de land bouw werkzaam zijn, aldus de FAO. In West-Europa zal flit percentage 9,6, in de ontwik kelde gebieden van Oceanië 5,2 en in andere geïndustriali seerde landen 11,1 procent be dragen. In landen waarin de econo mie centraal geleid wordt de FAO bedoelt hier commu nistische landen mee zal de boerenbevolking in grote lij nen stabiel blijven, hoewel ze in verhouding tot de totale bevolking zal afnemen. Het agrarische arbeidspoten tieel dat van 73,3 proeent in 1950 afnam tot 55,8 in 1970, zal, naar verwachting van de FAO, in 1985 tot ongeveer 43,8 procent zijn gedaald. (ADVERTENTIE) Aan- en verkoop van alle vreemde valuta tegen de officiële, dagelijks in de grote dagbladen gepubliceerde koersen ook voor cheques, reisver zekeringen spaar-, salaris- en depositorekeningen goud en zilver. Postpaviljoen Stationsplein Breda - ma. t/m za. van 8 tot 19 u. Station N.S. Roosendaal - ma. t/m za. van 7.45 tot 20.30 u; zo. van g.30 tot 20 u. Station N.S. Vlissingen - ma. t/m za. van 8.30 tot 18.30 u; zo. van 11) tot 18 u. Grenskantoor Hazel- - ma. t/m za. van 7.30 tot 20.30 u; zo. van 9 donk-E 10 tot 17 u. Douanepost Nispen - ma. t/m za. van 8.45 tot 17.45 u. Douanepost Putte - ma. en wo. t/m za. van 8 tot 19 u; di. van 8 tot 18 u; zo. van 9 tot 17 u. Douanepost Wernhout - ma., di., do. en vr. van 7.30 tot 19.30 u; wo. en za. van 8.45 tot 17.45 u.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 11